Scielo RSS <![CDATA[Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1414-407720010001&lang=pt vol. 06 num. 01 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772001000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Projeto de avaliação institucional para as universidades brasileiras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772001000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Tormento e paixão pelos caminhos do PAIUB]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772001000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa o desenvolvimento do PAIUB em universidades federais da região sul e sudeste quanto a sua abrangência e configuração, além de avaliar suas repercussões internas e referências conceituais utilizadas para processar a avaliação. Afirma, a partir de entrevistas com os coordenadores do programa, complementadas com consultas a documentos institucionais, que ele orienta-se para formas padronizadas e quantitativas de avaliação, com reduzido grau de repercussão nas estruturas da instituição. Analisa o papel das comissões centrais de avaliação, ressaltando o tormento que vivenciam diante da falta de apoio material e institucional, mas ressalta que a paixão pelo PAIUB faz com que o programa avance. Conclui pela necessidade de uma metodologia mais explícita para a análise e integração dos dados institucionais e sugere outras ações para incrementar o programa.<hr/>The article analyses the development of PAIUB in eleven Public Brazilian Universities in the south and southeast regions, referring to its institutional involment, configuration that it assumes, its internal repercussion and referencial concepts. The information, which was got through interviews with the program coordinators and available documents, we us conclude that it is configured as oriented to pattern and quantitative shapes of evaluation and reduced repercussion grade in the institutional structures. It also comes to the conclusion that, considering the reports, a more explicit analytic and integrated mythology of the data is required. It considers que the central commissions of evaluation are through a difficult phase, due to the lack of the support of the university rectors, who think that it is a MEC strategy and also to the program emptiness towards the official evaluation methodology. But the belief in the PAIUB potential, and the passion they have for it, makes its way to its construction. <![CDATA[A concepção de educação profissional no Exame Nacional de Cursos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772001000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O propósito deste trabalho é de entender, nas ações do Governo Federal de avaliar os cursos de graduação, qual a ênfase e sentido que se pretende para a educação de nível superior, do ponto de vista da educação geral e profissional. Implementado em 1996, sob a responsabilidade do MEC, o Exame Nacional de Cursos vem sendo aplicado aos estudantes de último ano de graduação. Objetivamos, por meio da análise dos itens de provas que foram aplicados aos cursos de administração de empresas, engenharia civil e direito (entre 1996 a 2000), saber qual a concepção de educação profissional que este instrumento tem promovido.<hr/>The purpose of this work is to understand, in the actions of the Federal Government to evaluate the courses of graduation, which the emphasis and the direction that if it intends for the upper education in that relates to the general formation. Implemented from 1996, on responsibility of the MEC, the National Examination of Courses it is a test that comes being applied to the students in the end of the courses of graduation of upper education, with the objective to survey the learning of knowledge. In view of this objective, we analyze items of tests applied in the courses that they participate since the first year of the experience of the National Examination of Courses: business administration civil engineering and right. <![CDATA[Elementos para una renovación explicativa-normativa de las políticas de innovación latinoamericanas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772001000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El marco de referencia conceptual y el instrumental de políticas públicas de C&T (PCT) en uso en América Latina se ha mostrado crecientemente inadecuado para responder a los desafíos del desarrollo socioeconómico regional. Transferidos de la realidad de los países centrales, diferente de la local, traducidos de forma acrítica, heredados de un período en el que se acumularon distorsiones de todo tipo, los conceptos que conforma ese marco de referencia se muestran hoy, disfuncionales -principalmente para anticipar y viabilizar un escenario de democratización política y económica. Dos desafíos, a los cuales es necesario responder con una política de innovación que supone renovación explicativa-conceptual y normativa operacional, parecen divisarse com nitidez. En el plano extra-regional, la adición de valor a las ventajas comparativas y la creación de competitividad, mediante innovación local, esta demandando medidas de política capaces de conectar -selectiva y directamente- investigación con generación de oportunidades de mercado. En el plano interno, satisfacer con eficiencia y rapidez las necesidades materiales asociadas al escenario de democratización política y económica exige una renovación que envuelve la reinterpretación de los espacios público y privado y de conceptos pertenecientes a los mundos de la producción, de la empresa, y de la investigación. Además. la especificidad social y económica local parece demandar dinámicas alternativas de exploración de la frontera científica y tecnológica. Esto es, dinámicas socio-técnicas diferenciadas del main stream "global", y, en particular, divergentes y/o suplementarias de las trayectorias socio-técnicas -hoy hegemónicas- de las empresas transnacionales.<hr/>The conceptual frame work and the policy instruments in use in Latin America on the S&T policy-making have been shown increasingly inadequate to approach regional socio economic development challenges. Conceived in central countries and a critically adopted, they have been responsible for the strengthening of the structural obstacles - typical of regional peripheric condition - that refrain research - production relation. A political and economic democratization scenario such as the anticipated by the majority of the Latin American population would make them even more dysfunctional. In fact, the alternative dynamics of exploitation of the scientific and technologic knowledge frontier, demanded by this scenario, seems to require a substantial renovation of the arsenal and conceptual framework of innovation policy making. The article aims to contribute for this renovation revisitating some questions already present at the Latin American agenda and new ones for which some neologisms have been created - "neolinkagism", "relationship web", "fields of relevance", "managerialist approach" -adopting concepts - "transference", "translation" and "transduction" - not yet used in the region for the analysis of innovation policy. <![CDATA[Autonomia: um estudo na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772001000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O estudo tem como objetivo analisar o processo de transição para a autonomia da UNIOESTE, segundo a percepção dos seus professores e dirigentes. Para tanto, procura-se: (a) conhecer os principais aspectos conceituais e os fundamentos macrossocietários que sustentam a autonomia universitária; (b) caracterizar a percepção dos professores e dirigentes sobre a questão da autonomia universitária em geral e, em particular, a autonomia da UNIOESTE; (c) analisar os reflexos imediatos do processo de autonomia na gestão administrativa da UNIOESTE, bem como no âmbito do ensino, pesquisa e extensão; (d) identificar os fatores dificultadores e facilitadores da implementação do pleno exercício da autonomia na UNIOESTE.<hr/>This study analyzes the process of transition towards autonomy of UNIOESTE, according to the perception of its professors and administrators. To this end, the researcher sought to: (a) become acquainted with the main conceptual aspects and the fundamentals of the macro-society that supports the autonomy of the university; (b) characterize the perception of the professors and administrators concerning the issue of university autonomy in general and, in particular, the autonomy of UNIOESTE; (c) analyze the immediate repercussions of the process of autonomy on the current administration of UNIOESTE. as well as on the areas of teaching, research and extension; (d) identify the factors that cause difficulty/facility in the implementation of the full exercise of autonomy in UNIOESTE.