Scielo RSS <![CDATA[Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1414-407720020004&lang=pt vol. 07 num. 04 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[La nueva reforma universitaria en America Latina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El análisis del problema del cambio en la educación superior en América Latina, se ha vuelto un imperativo. En este trabajo se abordan algunos de los temas y políticas de lo que se propone bajo el término de una Nueva Reforma Universitaria. Se trata de la idea de emprender de forma decidida el debate respecto de una gradual transformación de la institución universitaria en la región, que supere los marcos tradicionales y estrechos del enfoque de mercado de corte neoliberal, para poder construir alternativas que hagan énfasis en la producción y transferencia de nuevos conocimientos, en la redefinición de sus objetivos y funciones, desde una lógica de innovación.<hr/>The analysis of the problems that derive from changes in higher in Latin America is an imperative issue. In this paper the author takes some of the main topics, policies and propositions around the New University Reform. The objective is to promote the debate related to a gradual transformation in the universities of the region, that can surpass the narrow framework of the market and the neoliberal conceptions, to build alternatives focusing on the transfer and production of knowledge, the redefinition of its objectives and functions, from the standpoint of a logic of structural innovation. <![CDATA[O processo decisório na universidade pública Brasileira: uma visão de análise de política]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Aspectos da relação da universidade com seu entorno, que indiretamente influenciam suas decisões no campo da pesquisa, têm sido estudados através de enfoques derivados das disciplinas de Sociologia e Administração. Este trabalho busca complementar essas contribuições ao entendimento do processo de tomada de decisão relativo às atividades de pesquisa, sua implementação e a avaliação de seus resultados utilizando o enfoque da Análise de Política. Por ser ele ainda pouco empregado em nosso ambiente acadêmico, o trabalho se inicia com uma apresentação de seu conteúdo genérico: os modelos utilizados para o estudo dos momentos da formulação, implementação e avaliação de políticas e das organizações com eles envolvidas. Em seguida, tendo como referência a abordagem da Teoria das Organizações realizada por autores nacionais e estrangeiros, ele particulariza e enriquece o instrumental de análise para o caso da instituição universitária. Finalmente, tendo como foco a universidade de pesquisa brasileira, mas apresentando considerações extensivas para o conjunto das instituições e atores pertencentes ao complexo público de ensino superior e de pesquisa em C&T, se explica porque a comunidade de pesquisa nele desempenha um papel francamente dominante.<hr/>Aspects of the relation between the university and its context that indirectly affect its decisions on the research field have been studied by approaches derived from disciplines such as Sociology and Management. This work aims to complement these contributions to the decision making process concerning research activities, its implementation and the evaluation of its results using the Policy Analysis approach. Because it is still little used in our academic environment, the work initiates with a presentation of its generic instruments of analysis: the models used for approaching the three policy process moments (formulation, implementation and evaluation) and the organizations involved. After that, taking as a reference the contributions made by national and foreign authors related to Organizations Theory, it distinguishes and enriches those instruments in order to explore the case of the university institution. Finally, having as a focus the Brazilian Research University, but presenting considerations extensive to the public complex of third level education and S&T research, it explains why the research community plays in it a frankly dominant role. <![CDATA[Fundações privadas na universidade pública: a quem interessam?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto visou basicamente responder à questão "A quem interessam as fundações privadas, ditas de apoio institucional, que invadem os espaços públicos universitários?". Para tanto, buscaram-se preliminarmente respostas a diversas outras questões associadas: a adequação do termo fundação do ponto de vista jurídico-administrativo; a adoção das fundações de apoio nas universidades públicas organizadas sob o regime fundacional; a relação entre a criação e implemento dessas fundações e a crise do Estado (e do mercado), assim como entre elas e as propostas para a superação da crise da educação superior presentes no Plano Diretor da Reforma do Estado, de caráter privatizante da universidade pública. Analisaram-se ainda questões como a da transformação do espaço público universitário em espaço de quase-mercado; a da multiplicação das fundações de apoio na ausência de autonomia universitária e como decorrência da deserção do Estado da manutenção da universidade pública e do implemento da mercantilização do ensino, da extensão e da produção científica no interior da universidade. Finalmente, examinou-se a relação destas fundações com o chamado terceira setor no âmbito da concepção de Estado Subsidiário e a urgente necessidade de mecanismos que visem impedir o desvio de suas funções de interesse público.<hr/>This text intends to answer the following question: "Whose interests do the private foundations - the so-called support foundations - that invade Brazilian public campuses serve?" In order to answer this question, a number of related issues had to be dealt with, namely, the appropriateness of the term foundation, considering it from a legal-administrative standpoint; the adoption of the support foundations by public universities already under a foundational regime; the relation between the creation and the implementation of these foundations in the context of the State crisis (and market crisis), and between them and the proposals to overcome the crisis of higher education as presented in the Master Plan for State Reform, aimed at privatizing public universities. Other issues discussed are the transformation of the public university space into a quasi-market; the multiplication of support foundations in the absence of university autonomy and as a consequence of the State's desertion from its responsibility to maintain the public universities and the implementation of a process of commercialization of teaching, of extension activities and of scientific production within the university. Last, the paper discusses the relation of these foundations with the so-called third sector in the context of the notion of the Subsidiary State and the urgent need to develop mechanisms that may impede the deviation from public interest of the university's functions. <![CDATA[A influência das concepções alemã e francesa sobre a Universidade de São Paulo e a Universidade do Rio de Janeiro quando de suas fundações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo pretende demonstrar a influência das concepções alemã e francesa do século XIX sobre a Universidade de São Paulo (USP) e a Universidade do Rio de Janeiro (URJ), no momento das suas respectivas fundações e em suas primeiras décadas de funcionamento, na primeira metade do século XX. Para tal, relacionamos as características da concepção alemã com a concepção da USP, no que se refere à idéia de universidade e à organização institucional da mesma. Fizemos um percurso semelhante para demonstrar a influência do modelo francês napoleônico sobre a URJ. Nas considerações finais, sugerimos a hegemonia da concepção norte-americana sobre os casos brasileiros investigados, a partir, sobretudo, da década de 1960, substituindo progressivamente as influências alemã e francesa.<hr/>The present study investigates the influence of the XIXth century German and French thought on the establishment of the universities of São Paulo (USP) and Rio de Janeiro (URJ), in Brazil. This research also shows how this influence remains during the first decades of the XXth century lasting until the 50's. In order to do that we related specific traits of the German conception with the USP conception and emphasized the definition of university and its organization. The same methodology was applied to analyze the influence of the Napoleonic model upon the University of Rio de Janeiro. Finally, we verify the growing and dominant influence of the north-American model in the cases above mentioned, mainly after the 60's. As a result we concluded that the north-American model graduaIIy replaced the French and German models. <![CDATA[Flexibilidade curricular: a experiência em desenvolvimento na UNICAMP]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho apresenta uma experiência de flexibilização dos currículos de graduação, que está sendo desenvolvida na Unicamp. Relata a oferta de algumas inovações, especialmente a oferta das "atividades multidisciplinares", que aborda temas de interesse comum, como saúde pública, telecomunicações, ecologia e outras grandes questões da atualidade. Relata ainda experiências em iniciação científica e vinculação com a comunidade.<hr/>This paper discusses an experience with undergraduate curricular flexibilization, under development at the University of Campinas (UNICAMP). The paper describes some of the innovations being offered to students, especially the opportunities with multidisciplinary activities, which involve themes of common interest such as public health, telecommunications, ecology and other major present day issues. It also reports experiences with undergraduate research and its connections to the community. <![CDATA[Aseguramiento de la calidad en la educación superior en los Estados Unidos: acreditación y reconocimiento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En los Estados Unidos, realmente no hay un "sistema" de educación superior, sino muchas instituciones en un ambiente descentralizado, complicado, dinámico y muy grande. Se usan dos procesos para asegurar la calidad de educación superior: el proceso de acreditación y el proceso de reconocimiento. El gobierno federal no tiene papel en la acreditación de instituciones o programas. La acreditación es privada y voluntaria. El proceso de acreditación se realiza por organizaciones privadas, sin fines de lucro, creadas específicamente para esta labor. El sistema consiste de tres tipos de acreditadores: comisiones regionales que acreditan instituciones en regiones del país, acreditadoras nacionales que acreditan instituciones al nivel nacional, y acreditadotes especializados y profesionales que acreditan programas. Los propósitos de acreditación incIuyen asegurar calidad, tener acceso a fondos federales, facilitar tranferencia de una institución a la otra; y engendrar confianza en la educación superior. El proceso de acreditación incluye seis etapas: autoestudio, evaluación externa por pares, una visita por pares, un informe escrito, decisión por la agencia acreditadora, y monitoria. Dos organizaciones realizan el proceso de reconocimiento: el gobierno federal y el Council for Higher Education Accreditation CHEA). El gobierno federal desempeña su responsabilidad en asegurar calidad por media de tres activitidades, incluyendo reconocimiento, basado en criterios definidos en la ley federal. CHEA, una organización nacional, privada, sin fines de lucro, usa el proceso de reconocimiento basado en cinco criterioso Muchas agencias acreditadoras estadounidenses acreditan instituciones y programas en otros países. CHEA tiene mucho interés en acreditación internacional y en 2002 creó una comisión internacional que se reunió por primera en enero 2002 y se reune por segunda vez en Phoenix, Arizona en enero 2003.<hr/>In the United States, there really is no "system" of higher education, but rather many institutions in an environment that is decentralized, complex, dynamic and very large. Two processes are used to assure quality in higher education: the process of accreditation and the process of recognition. The federal government does not have a role in accreditation of institutions or programs. Accreditation is private and voluntary. The process of accreditation is carried out by private, not-for-profit organizations, created specifically for this work. The system consists of three types of accreditors: regional commissions that accredit institutions in regions of the country, national accreditors that accredit institutions at the national level, and specialized and professional acreditors that accredit programs. The purposes of accreditation include quality assurance, access to federal funds, facilitation of transfer from one institution to the other and gaining confidence in higher education. The process of accreditation includes six stages: self-study, peer external evaluation, a visit by peers, written report, decision by accreditation agency, and monitoring. Two organizations carry out the process of recognition: the federal government and the Council for Higher Education Accreditation (CHEA). The federal government carries out its responsibility of quality assurance through three activities, including recognition, based on criteria defined in federal legislation. CHEA, a national private, not-for -profit organization, uses the process of recognition based on five criteria. Many U.S. accrediting agencies accredit institutions and programs in other countries. CEA is very interested in international accreditation; and in 2002 created a commission on international accreditation, which met for the first time in January 2002. The commission will meet for the second time in Phoenix, Arizona in January 2003. <![CDATA[La educación superior en Argentina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabajo propone una caracterización de la educación superior en Argentina centrando la atención en el plano normativo y en las transformaciones que ha atravesado el llamado "sistema de educación superior". Describe la evolución y el crecimiento de la enseñanza superior en forma desarticulada y sin planificación, desde sus orígenes, contextualizándola en los procesos políticos que tuvieron lugar en nuestro país y haciendo hincapié en el marco legal que acompaña a cada uno de ellos hasta llegar a la Ley de Educación Superior n° 24521 sancionada enjulio de 1995. Asimismo plantea la estructura de la educación superior destacando que, antes de la sanción de la mencionada ley, carecía de integración y articulación entre sus distintas partes y los intentos - a partir de ella - de establecer un marco regulatorio común para todo el sistema que permita - basándose en la experiencia de otros países del mundo - sentar las bases para una mejor articulación entre todas las instituciones que la componen, cuestión ésta que no se logra resolver al mantenerse el sistema binario tradicional con una separación marcada entre las instituciones universitarias y las de nivel terciario no universitario, con un nivel heterogéneo en sus ofertas educativas y en la calidad de las mismas. Dada la importancia de la Ley 24521, se realiza un análisis de los aspectos más relevantes de la misma.<hr/>This work presents a. description of Higher Education in Argentina focusing the attention on the rules and regulations that govern the system, and on the changes that the so called "System of Higher Education" has gone through. It describes the evolution and development of Higher Education in a non-coordinated way, lacking previous planning from its beginnings throughout the political processes that have taken place in our country, focussing on the legal framework that accompanies each of them, up to the Higher Education Law - 24521- sanctioned in July 1995. It also presents the structure of Higher Education, pointing out that before the sanction of this law, it lacked integration and coordination among its parts. It also shows the attempts to establish a common framework of rules and regulation shared by the whole system, thus allowing- based on the experience of other countries - the setting up of the basis for a better articulation among all the institutions within the system. This is something that has not been resolved while keeping the traditional binary system with a marked separation between the institutions of university level and those of Higher non-university level, with a heterogeneous level in their educational offers and their quality. An analysis of the most important aspects is made according to the importance of the 24521 Law. <![CDATA[Avaliação institucional: o desenvolvimento humano enquanto percurso e destino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho apresenta a proposta e as evoluções da avaliação institucional da UFG. O objetivo central é a produção de uma cultura ou uma prática cotidiana de avaliação que contribua para a construção de uma universidade comprometida com o desenvolvimento humano.<hr/>This paper discusses the proposal and developments of institutional evaluation at the Federal University of Goiás. The main purpose of the project is to create an actual evaluation culture and practice that may contribute to the construction of a university committed to human development. <![CDATA[Estudo de perfil de aspectos das dissertações e teses em Saúde Coletiva e Atividade Física da UNICAMP enquanto elementos de avaliação em pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nos antecedentes da avaliação em ciência e tecnologia, a presente publicação parte de inflexões marcantes em nível internacional e nacional, desembocando na realidade da Unicamp em Saúde Coletiva e Atividade Física. Em decorrência iniciou-se amplo projeto destinado a identificar e caracterizar, na referida temática, indicadores de desenvolvimento científico de processo e de produto. A presente comunicação executa recorte desse objeto de investigação, apropriando-se, para apresentação e análise, de estudo de perfil de autores e examinadores não orientadores. Apurou-se como informações de maior destaque, predomínio de projetos de mestrado sobre doutorado (60,00%), com candidatos graduados em instituições tanto públicas (44,00%) quanto privadas (44,00%), preponderantemente em Educação Física (60,00), atuantes no ensino superior público (48,00%) e empregados assalariados (96,00%). Tal perfil profissional também foi observado entre os examinadores não orientadores. Esta apreciação sobre recursos humanos envolvidos na produção pós-graduada da área em nosso meio permite contribuir para conformação da identidade da mesma.<hr/>Both at the national and international levels, the necessity of essays of assessment of Science and Technology in academic groups and institutions is broadly recognized. This paper presents results from a large project which aims to apply such principle to Unicamp's Group of Public Health and Physical Activity. The data here presented are based on the theses and dissertations prepared within the Group, especially on aspects related to authors and examiners. The research indicates that Master's theses predominate over Doctoral dissertations (60.00%), including candidates that earned their degrees from public (44.00%) or private (44.00%) institutions. Most of these got their degrees in Physical] Education (60%), work in public higher education (48%), and work as employees (96%). It is considered that such information, although basic, raises questions which are worth discussing. <![CDATA[Variáveis determinantes do desejo de cursar mestrado de alunos da Biologia (UEG; UFG; UNITINS)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772002000400011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O desejo em cursar mestrado de alunos de Biologia e as variáveis que influenciam nesta decisão foram avaliados por um modelo de probabilidade logística (logit) na UEG (Universidade Estadual de Goiás - Anápolis), UFG (Universidade Federal de Goiás - Goiânia) e UNITINS (Universidade do Tocantins - Porto Nacional). Um questionário foi usado na coleta de informações sócio-econômicas, acadêmicas e de conhecimento e interesse no mestrado. Os resultados mostram que: i) 50% dos alunos têm renda familiar igual ou inferior a R$1.000,00, e 40% trabalham; ii) 61 % pretendem ser professores no ensino Fundamental e Médio; iii) o interesse pelo mestrado depende da idade (quanto mais jovem, maior a probabilidade) e da oportunidade de realizar estágios de iniciação científica. A idade influencia também o desejo em fazer mestrado de alunos da UFG. Na UNITINS as variáveis determinantes são "querer ser professor" e "saber o que é mestrado". Na UEG, apenas a renda foi significativa.<hr/>Desire of Biology undergraduates in obtain a master scientist degree and main variables which influence this decision were analyzed by logit model at 3 universities: UEG (Universidade Estadual de Goiás), UFG (Universidade Federal de Goiás) and UNITINS (Universidade do Tocantins). A questionnaire was used to collect economic and academic information as well the desire of the students in master scientist. Results show: i) 50% of the undergraduates has income of $320.00 or minus, and 40% of them work; ii) 61 % of the undergraduates want to be teachers; iii) post -graduate interest depends on undergraduate's age (how much age new, more probability) and opportunity in to make scientific initiation during undergraduation. Age was determinant also at UFG logit model. At UNITINS the interest in being a teacher and knows what is a master degree were the significant variables. Just income was significant for UEG.