Scielo RSS <![CDATA[Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1414-407720040004&lang=en vol. 09 num. 04 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Educação superior: democratizando o acesso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Self-evaluation as a founding device of emancipating institutional evaluation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en A avaliação carrega elementos de regulação e emancipação que devem estar em constante equilíbrio para garantir uma concepção pedagógica aos processos que lhe dão consistência. No contexto da avaliação institucional, na perspectiva emancipatória, é preciso uma forte intencional idade para dar a essa dimensão uma condição de destaque. A auto-avaliação é a dispositiva matriz da avaliação emancipatória, que deve repercutir na melhoria do sistema educacional. Quando se trata da auto-avaliação institucional, é preciso recuperar a complexidade que assume esse termo, centrando nas instituições, seus grupos constituídos, seus objetivos, projetos, programas, cursos e atividades o foco principal. A auto-avaliação tem, como referente principal, o Projeto Pedagógico da Instituição e, quanto mais participativo esse for construído, maior é a garantia de compromisso dos envolvidos com suas metas, formando uma cultura avaliativa. Tomando o contexto do atual Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - SINAES, é preciso esforços intencionais para que as políticas públicas tenham respaldo da comunidade acadêmica e traduzam-se em dispositivos de qualificação da educação superior.<hr/>Evaluation carries elements of regulation and emancipation, which have to maintain constant equilibrium in order to guarantee a pedagogical conception to the processes that give it consistency. In the context of institutional evaluation, in an emancipatory perspective, a strong intentionality is needed in order to give this dimension a condition of prominence. Self-evaluation is the matrix device of emancipatory evaluation, which needs to rebound in the improvement of the educational system. When it is the matter of institutional self-evaluation, it is necessary to recuperate the complexity that assumes this term, centering the main focus on the institutions, their constituted groups, their objectives, projects, programs, courses and activities. Self-evaluation has, as its main reference, the Pedagogical Project of the Institution and, the more participatory it is, the greater is the commitment of those involved with its goals, forming an evaluative culture. Within the context of the present National System of Higher Education Evaluation-- SINAES, intentional efforts are needed in order to give public policies the backing of the academic community and to assure that they become devices to improve higher education. <![CDATA[Institutional evaluation at the Federal University of Ceará: Organization of a Data and Institutional Quality Indicators System]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto relata a organização de um Sistema de Dados e Indicadores da Qualidade Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC), adotando como base o modelo usado pela Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Europeu (OCOE). Emprega seqüências históricas, cujos dados e indicadores são de natureza quantitativa, que foram organizadas em cinco grupos: de contexto, de recursos (materiais e humanos), de processos, de produtos e de gestão. Aborda, ainda, a pertinência e a relevância do sistema de dados e indicadores para a execução da avaliação institucional, além de auxiliar os gestores na difícil tarefa de dar à luz ao planejamento estratégico.<hr/>The paper presents the organization of a Data and Institutional Quality Indicators System at the Federal University of Ceará, adopted from the base model used by the Organization for European Cooperation and Development (OECO). The work uses historical sequences with data and indicators of a quantitative nature divided into five groups: context, human and material resources, processes, products and management. Furthermore it studies the relevance and pertinence of the data and indicator system as a means for institutional assessment, besides helping the managers in the difficult task of evolving strategic planning. <![CDATA[Evaluation of Extension Programs at PUC Minas: the construction of a methodology of evaluation of extension activities which contemplates its importance within the teaching/learning process]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Considerando os atuais desafios enfrentados pelas Instituições de Ensino Superior do Brasil, o presente artigo pretende explicitar os princípios e a metodologia adotados pelo Programa Permanente de Avaliação Institucional da PUC Minas (PROPAV), enfocando especialmente a avaliação institucional da extensão universitária. O PROPAV pretende aferir a qualidade da prática educativa através da adoção de quatro parâmetros que, no entendimento de seus formuladores, estruturam e articulam o trabalho com o conhecimento: a indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão; a articulação teoria/prática; a interdisplinaridade e a transversalidade; a formação humanista. Este Programa tem sido desenvolvido através da metodologia participativa, portanto, obra coletiva e fundamentada no princípio da educação como bem público; na participação democrática da comunidade acadêmica e da sociedade no processo avaliativo. A avaliação da extensão centra-se no Projeto Pedagógico dos cursos como instrumento adequado para se aferir a qualidade da prática educativa e nos programas/projetos desenvolvidos pela Pró-Reitoria de Extensão.<hr/>Considering the current challenges faced by Brazilian higher education institutions, the present article tries to clarify the principles and the methodology adopted by Permanent Program of Institutional Evaluation at PUC Minas (PROPAV), focusing particularly on the evaluation of extension programs. PROPAV aims at assessing the quality of educational practices through the adoption of four parameters which, according to its elaborators, structure and articulate work and knowledge: the indissolubility between teaching, research and extension activities; the articulation between theory and practice; interdisciplinarity and transversality; and humanistic education. This program has been developed through a participatory methodology, being therefore a collective opus based on the principle that education is a public good and on the democratic participation of the academic community and of society in the evaluative process. The evaluation of extension activities is based on the Pedagogical Projects of undergraduate programs - a device considered to be adequate to assess the quality of educational practices and of programs and projects developed by the university's extension deanship. <![CDATA[A transformação do SINAES: da proposta emancipatória à Lei híbrida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo procura explicitar a trajetória percorrida pelo SINAES (Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior) desde a proposta emancipatória original até a Lei 10.861/2004. São descritos aspectos relacionados à trajetória da avaliação institucional no Brasil, com destaque para o Programa de Avaliação Institucional da Universidade Brasileira (Paiub) e o Provão/Avaliação das Condições de Ensino (ACE); uma síntese da concepção e desenho da proposta original do SINAES e, por fim, é apresentada uma análise crítica/conceitual da Lei que instituiu o SINAES.<hr/>This article tries to clarify the trajectory of SINAES, the Brazilian National Higher Education Evaluation System, since its original emancipatory proposal until the Law 10.861/2004. The text describes aspects related to the trajectory of Brazilian institutional evaluation, with emphasis on the Program of Institutional Evaluation of Brazilian Universities (PAIUB) and Provão/Evaluation of Teaching Conditions (ACE). The text also presents a synthesis of the conception and design of the original proposal of SINAES and, finally, a critical and conceptual analysis of the law which instituted the new evaluation system known as SINAES. <![CDATA[O desenvolvimento de competências no ENADE: a mediação da avaliação nos processos de desenvolvimento psicológico e profissional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo se propõe a desencadear reflexões acerca da importância do desenvolvimento de competências como uma das estratégias privilegiadas na avaliação superior, especialmente no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes - ENADE no contexto do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - SINAES. O foco do artigo destaca a construção da subjetividade, do desenvolvimento de funções psicológicas e da formação profissional mediados por processos avaliativos, nos contextos de ensino e de aprendizagem acadêmicos. Evidencia-se que, mobilizar competências por meio de vias de desenvolvimento e aprendizagens mais complexas, apresenta alguns desafios, especialmente quanto à sistematização desse processo e quanto à sua avaliação. Como contribuição, ao final do texto apresentam-se potencialidades e possibilidades avaliativas de competências e suas influências ao desenvolvimento psicológico dos sujeitos e de sua trajetória de formação acadêmico-profissional.<hr/>This paper intends to unchain reflections concerning the importance of the development of competences as one of the privileged strategies in higher education evaluation, especially in the Brazilian Exam of Students Performance - ENADE - in the context of the Brazilian System of Higher Education Evaluation - SINAES. The focus of the article detaches the construction of the subjectivity, the development of psychological functions and the professional formation mediated by evaluative processes, in the contexts of academic teaching and learning. It is evidenced that mobilizing competences through more complex development and learning ways presents some challenges, especially as for systemization of that process and as for her evaluation. As contribution, at the end of the text come evaluative potentialities and possibilities of competences and their influences to the psychological development of the subjects and of their path of academic professional formation. <![CDATA[Academic students as Latin America reforms' actors: the culture of the young people and the crisis of the institution]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa o papel dos movimentos estudantis nas reformas universitárias da América Latina e na implementação destas, apresentando como marco o cenário da Reforma de Córdoba no século XVIII. Em seguida discute o protagonismo do movimento estudantil nos anos de 60 e 70 do século passado. Nos anos 80, discute o enfraquecimento do movimento como resultado da emergência das universidades de massas e da crescente diversificação institucional do sistema de educação superior. Traça o caráter mobilizador e a incidência político-institucional dos movimentos estudantis, embora apontando que a diversificação da educação superior modificou o que se poderia chamar de "um sujeito universitário". Por fim, analisa as questões analíticas sobre o que acontece hoje com os movimentos estudantis.<hr/>The article analyzes the role of students' actions in academic reforms and in its implementation in Latin America countries, pointing as a great mark, the scenery of Córdoba Reform in the XVIII century. Furthermore, the paper discusses the role of students' action in the 60s and 70s of the last century. In the 80s it discusses the weakness of the students' action as result of emergency of mass universities and the increasing institutional diversification of higher educational system. It traces the mobilization and the politic-institutional incidence of student actions, although pointing that the diversification of higher education modified what could be called "a university student". Finally, it analyzes the analytic matters about what happens today with the students' actions. <![CDATA[Universidad y maquiladora en la frontera México-Estados Unidos: el experimento de la educación superior de la integración económica del libre comercio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en La industria maquiladora (assembly plants) consiste de plantas extranjeras de ensamble de mano de obra intensiva de origen sobre todo estadounidense, que en un número cercano a las dos mil se localizan en la frontera entre México y Estados Unidos. Esta industria se ha convertido en una de las más importantes estrategias para el crecimiento del empleo en el país, pero trae consigo repercusiones sumamente profundas para las perspectivas del país. Una de ellas, la que aquí nos interesa, es el futuro que esta forma de globalización plantea para el desarrollo de la educación superior, la ciencia y la evaluación en un país latinoamericano.<hr/>Assembly plants consist of foreign labor intensive assembly lines, originating especially in the United States, which amount to about two thousand and are located at the Mexican-American border. This kind of industry has become one of the most important strategies for the growth of employment rates in the country, but it carries with it repercussions of profound implications for the perspectives of the country. One of these implications, which interests us here in particular, is the future which this kind of globalization poses to the development of higher education, science and evaluation in a Latinamerican country. <![CDATA[EI "Mecanismo de Acreditación Mercosur": fortalezas y debilidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772004000400010&lng=en&nrm=iso&tlng=en This article presents an analytical strategy to the consideration of the Mercosur system of Accreditation of Undergraduate Degrees and Careers, considering it as a result of a construction and which, therefore, should address its pre-existing conditions, the determination of its major actors, synthesizing and interpreting the continuum which progressively consolidates it as analytical reality, to conc1ude with some sociopolitical considerations connected to its strengths and weaknesses. In the same manner, references are made to conceptual, analytical and procedural gains, which find no equivalent in the sub region· s history on in the history of Latin America as a whole, to immediately explore some operative possibilities and or complement of the way of making feasible a set of accreditation procedures which are valid and efficient for most of our countries.<hr/>EI presente trabajo propone una estrategia analítica para la consideración del Sistema Mercosur de Acreditación de Títulos y Carreras de Grado Universitario, que lo concibe como el resultado de una "construcción", y que por lo tanto debe remitirse a sus condiciones de preexistencia, a la determinación de sus principales actores, sintetizando e interpretando el continúo que lo va progresivamente consolidando como realidad analítica, hasta finalizar con unas consideraciones sociopolíticas vinculadas a sus fortalezas y debilidades. De igual manera, se hace referencia a los logros conceptuales, analíticos y de procedimiento alcanzados, que no tienen parangón en la historia de la subregión ni de toda América Latina, para luego pasar a explorar algunas posibilidades operativas de articulación y/o de complementación de modo de viabilizar un "conjunto procedimental" de acreditación válido y eficaz para la mayoría de nuestros países.