Scielo RSS <![CDATA[Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1414-407720050003&lang=en vol. 10 num. 03 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[As experiências da Espanha e Brasil na implementação de sistemas de avaliação de qualidade da educação superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo examina as experiências de implementação de sistemas de avaliação no Brasil e Espanha, identificando semelhanças e diferenças entre esses países, tanto no que diz respeito aos seus processos econômico-sociais quanto às características dos sistemas de avaliação propostos. Sugere-se que devido à complexidade econômica, social e cultural desses países, a implementação de processos dessa natureza no ensino superior se apresenta como um desafio em três principais dimensões: aumento da transparência da gestão universitária, incremento do processo de descentralização e atendimento das demandas da sociedade para um ensino superior de qualidade.<hr/>This paper studies the experiences of implementing assessment systems in Brazil and Spain, identifying differences and similarities between these countries both in social-economic processes and characteristics of the assessment systems proposed. Due to economic, social and cultural complexity of these countries, implementation of such processes in higher education is likely to pose a challenge in three major dimensions: build up transparency in university management, reinforce decentralization process and meet demands of the society for better higher education. <![CDATA[Avaliação multidimensional de desempenho do estudante]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste texto é tecer considerações sobre o Exame Nacional de Avaliação do Desempenho dos Estudantes (ENADE), e propor um modelo multidimensional de análise de mudanças de aprendizagem. São feitas considerações sobre o processo de avaliação de desempenho estudantil, ENADE-2004, e sobre as limitações de análise decorrente do método estatístico utilizado para avaliar os resultados obtidos por amostragem. No decorrer do texto são apresentados três modelos matemáticos da Teoria de Resposta ao Item (TRI) e um modelo multidimensional como proposta de análise de desempenho dos estudantes, abordando limitações do modelo proposto inicialmente e vantagens de se utilizar o novo modelo. A descrição do Modelo de Rasch Multidimensional para Aprendizagem e Mudança (MRMLC) foi feita com base no texto de Embretson (1996).<hr/>The objective of this text is to discuss ENADE, the Brazilian National Exam of Student Performance, and to propose a multidimensional model of analysis of changes in learning. Considerations are made on the student performance evaluation process, ENADE - 2004, and on the limitations of the analysis due to the statistical method used to evaluate the results obtained thorough sampling. Throughout the text three mathematical models of the Item Response Theory and a multidimensional model as a proposal for analysis of student performance are presented, dealing with limitations of the initially proposed model and with the advantages of using the new mode!. The description of the Rasch Multidimensional Model for Learning and Change (MRMLC) was made using Embretson's text (1996) as a basis. <![CDATA[Validity of a college teacher course ratings questionnaire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Investiga-se validade e precisão de um questionário de avaliação docente, com 15 itens de 5 pontos, utilizado em uma universidade paulista, respondido voluntariamente por estudantes, via Internet, em "ambiente seguro". Foram 3689 estudantes avaliando 568 professores de 36 cursos. Foi realizada análise fatorial, análise de perfis e estudo correlacional da nota escolar com avaliação docente. A precisão evidenciou excelente consistência interna dos itens (a=0,965). Os itens agruparam-se em um fator, o que foi confirmado pela análise de perfis. Apesar da natureza multidimensional desse construto os alunos parecem formar uma opinião global sobre o desempenho do professor, o que estaria refletida na unidimensional idade encontrada. A correlação nota-pontuação foi estatisticamente significativa (p<O,05) em 12,2% dos casos, indicando interferência das notas de vários alunos na avaliação que estes fizeram de seus professores, mas, na maioria dos casos, não houve relação entre essas variáveis.<hr/>The study investigates validity and reliability of a student's ratings questionnaire for the assessment of teacher effectiveness. It was composed by 15 questions with 5 point scale. A University at São Paulo State used it by asking students to respond on-line in Internet "secure mode". Participation was optional and voluntary. A total of 3689 students evaluated 568 teachers of 36 programs. The questionnaire was submitted to a factor analysis, cluster analysis and its scores were correlated student grades. Internal consistency reliability was excellent (a=0,965). Items grouped in one factor. Cluster analysis confirmed this unidimensionality. Although this construct may be conceived as multi dimensional, this finding suggests that students have a global opinion about teachers’ performance. The correlation grades-ratings was statistically significant (p<O,05) for 12% of cases. This indicates lhat although there were some cases where it was possible to infer some interference based on association of grades with teacher ratings in the majority of cases there is no such interference. <![CDATA[Reflexões acerca da atividade de auto-avaliação dos servidores técnico-administrativos: estudo de caso na Universidade Federal do Ceará (UFC)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A auto-avaliação aparece contemplada em muitas sistemáticas ou modelos de avaliação de desempenho, seja no ensino ou no trabalho, e, realizada quase sempre, sem intrepidez. A desfiguração do conceito de auto-avaliação pela prática, ao longo dos últimos 20 anos, na esfera pública de um modo geral, além de escassear a ética, a democracia, alimenta uma espécie de fuga consciente, não revelada, porém existente e contaminadora. Tal prática tem manifestado um certo hedonismo, ou seja, tem servido muito para realização de desejos voltados quase que exclusivamente para interesses pessoais desvinculados dos institucionais. Um jeito egotista de ser da avaliação que modifica a razão de sua existência. Este artigo trata da importância da auto-avaliação e dos contrastes entre os conceitos e as suas práticas. Tais aspectos chocam-se e atraem-se permanentemente nas relações de trabalho conforme pesquisas realizadas sobre avaliação de desempenho dos técnico- administrativos na Universidade Federal do Ceará.<hr/>Auto-evaluation is frequently present in different procedures or models performance evaluation, be it in the teaching or in the work environment in general, being almost always executed without strong determination. The disfiguration in practice of the concept of self-evaluation, during the last twenty years in the public sphere, in general, besides making ethics and democracy scarce, has nourished a sort of conscious escape, unrevaled yet existent and contaminating. This kind of practice has fed a certain hedonism, that is, it has served mainly to the fulfillment of personal rather than institutional interests an egotistic way of being that that defeats the very reason for evaluation's existence. This article deals with the importance of auto-evaluation and with the contrast between concepts and practice. These aspects collide and permanent1y attract each other in the work place as shown by research on performance evaluation of staff carried out at the Federal University of Ceará. <![CDATA[Education management: institutional evaluation as strategy of integrated planning]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Avaliação Institucional é questão estratégica tanto no contexto organizacional quanto no contexto da educação superior no Brasil. Trata-se de importante instrumento de gestão, pois as informações produzidas no desenvolvimento do processo avaliativo orientam a tomada de decisão, permitindo o desenvolvimento institucional com qualidade. O presente artigo apresenta, em síntese, a experiência do Centro Universitário Nilton Lins na implantação de seu sistema de avaliação, especificamente quanto ao processo de operacionalização de sua Comissão Própria de Avaliação Institucional- CPA.<hr/>Institutional evaluation is a strategic issue both in the organizational context and in the context of higher education in Brazil. It is an important administrative tool because the information produced in the development of the evaluation process guides the decision-making process, allowing for institutional development with quality. The present article presents, in synthesis, the experience of the Nilton Lins University in the implantation of its evaluation system, specifically with regard to the process of operationalization of the Commission of Institutional Evaluation. <![CDATA[Extension: a tool to curriculum flexibility and the social construction of knowledge]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho analisa a extensão universitária como possibilidade de implantação/implementação da flexibilidade curricular, com base numa metodologia que valoriza a produção social do conhecimento na graduação. Apresenta ainda a posição que ocupa a extensão em relação às outras atividades universitárias (ensino e pesquisa), fazendo uma reflexão crítica sobre o privilégio conferido à pesquisa em detrimento das duas outras. Discute as bases de fundamentação da flexibilidade curricular e apresenta uma experiência desenvolvida por docentes, técnicos e discentes, vinculados aos cursos de Farmácia, Nutrição e Artes Cênicas da Universidade Federal de Ouro Preto, em que também aspectos importantes da metodologia da extensão são enfatizados.<hr/>This paper analyzes the contribution of university extension to the introduction and implementation of curriculum flexibility, based on a methodology that values the social production of knowledge in undergraduate teaching. It also looks at the place of extension among the other university activities (teaching and research), critically reflecting on the privilege given to research over the other two. Finally, the paper discusses the bases of curricular flexibility and an experience report developed by teachers, technicians and students of the Pharmacy, Nutrition and Scenic Arts programs from the Federal University of Ouro Preto, through which important aspects of the curricular flexibility and extension methodology are emphasized. <![CDATA[Las publicaciones en Revistas Internacionales Arbitradas como mecanismo de evaluación de la producción científica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el presente artículo se discuten los criterios de evaluación de la producción científica, centrado en los aspectos vinculados a las publicaciones en revistas científicas arbitradas. A su vez, tomando la publicación en revistas científicas arbitradas como criterio de evaluación, se realiza una revisión de la producción científica uruguaya desde 1990.<hr/>In this article, the criterion used to evaluate scientific production is discussed. Publications in peer viewed journals is considered as a main indicator. Considering those publications, the Uruguayan scientific production since 1990 is analyzed. <![CDATA[Autoevaluación con fines de acreditación y cultura de la calidad en la educación superior de Costa Rica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Los Sistemas de Educación Superior (SES) de América Latina y el Caribe (ALC) viven un intenso proceso de transformación. En el conjunto de los desafíos enfrentados por los SES de ALC adquiere mucha relevancia el tema de evaluación y el fortalecimiento de las iniciativas orientadas al aseguramiento de la calidad en las instituciones, las carreras y los programas en la educación superior. En este ensayo se exteriorizan algunas reflexiones sobre el tema de la educación superior y los procesos de autoevaluación y aseguramiento de la calidad, surgidas al calor de los aprendizajes y las vicisitudes enfrentadas en la construcción y el avance del SINAES, cuyas acciones contribuyen al impulso de un recorrido por la senda de la acreditación y el aseguramiento de la calidad en la educación superior costarricense.<hr/>Latin America and Caribbean's (LAC) higher education systems (HES) are undergoing an intense process of change. Among the many challenges faced by the HES of LAC, evaluation and the strengthening of initiatives oriented to quality assurance of higher education institutions, careers and programs gain relevance. This essay presents some thoughts about higher education, auto-evaluation and quality assurance programs, generated during the heat of discussions faced during the construction and implementation of SINAES - actions which have significantly contributed to the accreditation and quality assurance processes of Costa Rican higher education.