Scielo RSS <![CDATA[Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1414-407720050004&lang=pt vol. 10 num. 04 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Los mecanismos nacionales de garantía pública de calidad en el marco de la internacionalización de la educación superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The aim of this paper is to review, in a social and historical perspective, the national mechanisms through which different countries guarantee the quality of higher education institutions and degrees. Besides, it depicts the recently worldwide spread of the evaluation and assessment process, especially in those countries in which these practices were not usual, as in Latin American ones. In brief, each kind of mechanism that has been implemented with the purpose of giving public guarantee of quality of both higher education institutions and degrees may be c1assified into two categories considering the institutional and legal organization of each country: a) Indefinite authorization and recognition of universities and degrees characterized the majority of countries that compose the so-called "state centered" matrix. b) Periodic evaluation and accreditation of universities and vocational training programs characterized the minor part of the countries that compose the "society centered" matrix. Since internationalization is new phenomenon, we will concentrate on the junction between accreditation, assessment, and internationalization of higher education. We will deal with it from a Latin-American perspective. Moreover, we will review the most important international debates about the challenges of transnational education. Considering all the above assertions we dare to formulate a last message on both expectations and awareness for future cooperation, integration and quality of higher education in all countries. <![CDATA[Buscando possibilidades para a avaliação institucional da educação superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto discute possibilidades de encaminhamento do processo avaliativo construído coletivamente, apresentando uma perspectiva diferenciada para se olhar e orientar a auto-avaliação institucional, considerando as mediações psicossociais. Busca a compreensão da avaliação que os sujeitos produzem em espaços de participação para reflexão e consciência do grupo. A proposta está alicerçada em um estudo de caso realizado numa universidade enquanto se instalavam práticas avaliativas. Tem como referencial teórico uma epistemologia de orientação psicossociológica, que considera o papel do simbólico na construção do real e na orientação das condutas humanas. O modelo proposto contempla etapas que se integram e se complementam e a utilização de uma diversidade de procedimentos voltados à análise do cotidiano. Trata-se de alternativa que dialoga com outros encaminhamentos de avaliação, frente às dificuldades das instituições de ensino superior de assegurar condições de participação dos sujeitos no processo avaliativo, dada a complexidade da dinâmica organizacional.<hr/>The text discusses possible ways of conducting the collectively constructed evaluation process, showing a different understanding of institutional self-evaluation, considering the psycho-social mediation. The text explores the understanding that participating individuals produce and that contribute to group reflection and self-awareness. The proposal is based on a case study carried out while evaluation practices were being implemented at a university. The theoretical reference is an epistemology of psychosociological orientation, which considers the role of the symbolic in the construction of the real and in the orientation of human conduct. The proposed model contemplates phases which are integrated and complement each other, and the utilization of a variety of procedures geared at the analysis of daily activities. It is an alternative that dialogues with other evaluation procedures vis-à-vis the difficulties of higher education institutions to offer individuals the means of participating in the evaluation process, given their organizational complexity. <![CDATA[Os fundamentos das reformas de Estado e da avaliação da educação superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto se propõe a analisar a conjuntura de transição do regime de acumulação fordista para o de acumulação flexível e suas implicações para a redefinição da função do Estado e respectivas relações com a educação superior, destacando o papel que a avaliação, enquanto política pública, assume no referido contexto.<hr/>This text proposes to analyze the transition from the Fordist accumulation regime to the regime of flexible accumulation and its implications upon the redefinition of the role of the State and its respective relations to higher education, emphasizing the role of evaluation as a public policy. <![CDATA[Da avaliação precursora ao complemento da avaliação: PAIUB e SINAES construindo "pontes"]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A intenção no artigo é detectar até que ponto o Programa de Avaliação Institucional das Universidades Brasileiras - PAIUB - e o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - SINAES - se diferenciam e se complementam principalmente em termos de princípios e dimensões. Observa-se que a disparidade maior entre as duas iniciativas localiza-se principalmente ao nível de abrangência. Enquanto o PAIUB estabeleceu programa de avaliação, o SINAES elegeu sistema de avaliação da educação superior. Isto significa que a escolha do elenco de componentes a integrar a avaliação também difere de um para outro, principalmente em termos sociais e políticos. É neste aspecto que SINAES sinaliza com ênfase para o fator de responsabilidade social que deve integrar e motivar o processo de avaliação da educação superior.<hr/>The intention of this article is to detect extent to which the Program of Institutional Evaluation of the Brazilian Universities - PAIUB, and the National Higher Education Evaluation System of - SINAES, differ complement each other especially in terms of principles and dimensions. It is observed that the greater disparity between the two initiatives has to do with what they encompass. While PAIUB was an evaluation program, SINAES chose to be a system of evaluation of higher education. This means that the choice of components that integrate the evaluation also differs from one to the other, mainly in social and political terms. It is in this respec that SINAES signals with emphasis toward the social responsibility that should integrate and motivate the higher education evaluation process. <![CDATA[Autonomia e democratização da universidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O trabalho tem por objetivo analisar os princípios da autonomia e da democratização na universidade, como problemas nucleares dessa instituição. Parte do pressuposto de que, em torno dessas questões, outras se concentram. Nessa perspectiva, entende que a reforma da universidade não pode ser vista e aceita simplesmente como uma questão legal, mas também como uma questão de poder. Daí insistir na necessidade de se refletir sobre algumas contradições que marcaram e continuam marcando a história dessa instituição no País até os dias atuais e como resolve-las. O trabalho conclui assinalando que nunca houve autonomia universitária em sentido pleno no Brasil, apesar de proclamada na Constituição Federal e em outros documentos oficiais. Insiste que a autonomia não é um fim em si mesmo, mas uma condição necessária para que a universidade concretize seus objetivos. Observa, também, que a autonomia universitária não pode ser compreendida como uma dádiva, mas como uma utopia a ser conquistada.<hr/>The present study aims to analyze the principle of autonomy and of democratization in the university, taken as central problems of that institution. It argues that such an issue is intertwined with others, university reform not being merely a legal question, but mainly an issue linked to power. The study reinforces the need to highlight some of the contradictions that historically have marked and are still in operation in the history of that institution in the country, pointing out possible solutions to those. It concludes, signaling that there has never been full university autonomy in Brazil, even though it is exhorted in the Federal Constitution and in other official documents. It contends autonomy should not be seen as an end in itself, but rather a necessary condition for the University to accomplish its aims. It also claims university autonomy should not be understood as a gift, but rather as an utopia to be conquered. <![CDATA[O sistema universitário argentino em debate]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo busca caracterizar o sistema universitário da Argentina a partir de uma explanação sobre o contexto internacional e nacional em que foi elaborada a Ley de Educación Superior (LES) n° 24.521/95 e de uma discussão dos principais temas que, após sua promulgação, estão em debate na sociedade argentina. Percebe-se nessa análise que princípios como gratuidade do ensino, acesso livre e autonomia administrativa, que caracterizam a história da universidade daquele país, foram colocados em xeque pela LES, em nome da "eficiência" e da "eqüidade". Percebe-se, igualmente, que tais princípios embutem a gestação de um projeto de privatização do ensino superior, comum a todos os países da América Latina.<hr/>This article aims to describe the present Argentinean university system by examining the international and national context on which Ley de Educación Superior (LES) - Higher Education Law -, n. 24.521/95, was elaborated. Also, we proceed to the examination of the main themes that, after its promulgation, are under debate in Argentinean society. This analysis points out that principles such as free instruction, free access and administrative autonomy, that characterize the history of university in that country, were questioned by LES, in the name of "efficiency" and "equity". It is also noticed that such principles imbed the gestation of a project to privatize higher education, something common to all Latin American countries. <![CDATA[Leitura de estudo de estudantes universitários de IES periférica: uma aproximação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Pretendemos nesta pesquisa caracterizar estratégias de estudo de estudantes universitários de primeira geração de ampla escolaridade. Para tanto, pesquisamos estratégias de estudos de um grupo de 354 estudantes de Pedagogia e 58 estudantes de Terapia Ocupacional da Universidade de Sorocaba, SP. Dentro do recorte teórico, ancorado em dois eixos analíticos - as formas de cultura escrita e o funcionamento da Educação Superior, supúnhamos que o conhecimento de estratégias de estudo implica formas diferenciadas de estudar; tal diferenciação corresponderia a posturas epistemológicas diversas, de modo que o estudante teria maior domínio da ação intelectiva e uma postura diferenciada diante do conhecimento. Assim, esperávamos encontrar diferenças significativas no modo de operar com conteúdos formais em função do tipo de escolaridade e de formação intelectual dos estudantes. Os resultados, no entanto, não corroboram a hipótese inicial. Concluímos que os processos de conhecimento e a capacidade de escrita e de leitura se relacionam mais com as formas de acesso a e circulação da cultura que com métodos de ensino e práticas de escritas na educação regular. Dificuldades no trato com o discurso acadêmico não advêm de uma capacidade genérica de redação ou de leitura, ou mesmo do domínio de procedimentos formais de estudo, mas sim do modo como as pessoas interagem com os objetos da cultura letrada, em particular com as formas de produção do conhecimento formal.<hr/>We intended with this research to characterize study strategies of college students that belong to a first generation of high school education. We investigated study strategies of a group of 354 Pedagogy students and 58 Occupational Therapy students of Universidade de Sorocaba, SP. Following our theoretical approach, based on two analytical axes - the typical written culture expressions and College Education organization -, we supposed that the knowledge of study strategies implies different manners of studying; such difference would correspond to different epistemological approaches, so that students with more familiar background would have more domain of the intellectual actions and a differentiated posture before abstract knowledge. Therefore, we expected to find significant differences in the forms of thinking in operations with formal contents due to the type of school experience and the intellectual education of these students. However, the results of the investigations did not confirm the initial hypothesis. We concluded that the processes by which knowledge is acquired and the writing and reading capacities are related more to forms of hegemonic culture and the possibilities of access to it than to teaching methods and written practices in regular education. In other words, difficulties in using and understanding academic discourse do not come from a generic wiling of reading capacity, or even from the knowledge of formal study procedures; actually, they are related to the form by which people interact with the objects of written culture, in particular with the forms in which the formal knowledge is organized. <![CDATA[The utilization of quantitative analysis for the study of a higher education evaluation system]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el trabajo se presenta un análisis cuantitativo de los resultados obtenidos en las evaluaciones realizadas durante 3 años por estudiantes universitarios. Se analizan y discuten las posibles causas del resultado de cada evaluación. Por último, se plantea la utilidad de realizar análisis cuantitativos como forma de priorizar sobre que instancias de evaluación debe trabajarse.<hr/>The article analyses quantitatively the results obtained in the evaluations performed during 3 years by university students. The possible causes of the results of each evaluation technique are analyzed and discussed. The importance of quantitative analyses of the student's results, and how it may be considered for possible changes on the mechanisms used for evaluation is also discussed. <![CDATA[Saberes ambientais para a educação do designer no ensino superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A fundação da Bauhaus trouxe urna experiência pedagógica para o design na busca por qualidade de vida, com a preocupação por soluções técnico-funcionalistas para os produtos industriais. Com a revolução técnica e industrial, iniciada por Henry Ford e acelerada pelos dois pós-guerras, o consumismo desenfreado do supérfluo e do desperdício transformou-se em modelo de bem estar para as sociedades. Desde então, o design se fundamenta pelas linhas do marketing, que exalta os apelos visuais e emocionais para aumentar o valor de troca dos produtos. Considerando o mundo globalizado que traz consigo o problema da insustentabilidade ambiental, se propõe, novamente, reformular os objetivos do designo No conjunto destas iniciativas desenvolveu-se urna ferramenta educacional baseada na linguagem informatizada própria para os jovens do século XXI, e que se propõe a transmitir as possibilidades de o designer interferir preventivamente através de ações responsáveis em seu trabalho, e corno cidadão.<hr/>The founding of the Bauhaus brought into design a pedagogical experience in the search for life quality as well as a concern with techno-functionalist solutions for the industrial products. With the industrial and technical revolution started by Henry Ford and accelerated by the two post-wars, the rampant consumerism of the superfluous and the waste was turned into a well-being model for the societies. Since then, the design has been based on marketing principles that exalt the visual and emotional appeals in order to increase the exchange value of the products. Considering the globalized world that brings with it the problem of the environmental unsustainability, it has been proposed, again, a reformulation for the objectives of the design. Among these initiatives, an educational tool was developed - a tool based on computerized language appropriate for the youth of the 21st century and that intends to convey the possibilities of the designer to interfere in a preventive way through responsible actions in his/her work, and as a citizen as well. <![CDATA[A seqüência do processo do conhecimento do ensino: aprendizagem do ensino superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772005000400011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O título "A interpretação de um texto literário como forma de educação", tema de análise deste trabalho, faz uma abordagem sobre as inúmeras dificuldades encontradas pelos alunos e salienta a necessidade de uma metodologia de ensino-aprendizagem da análise literária. Metodologia que direcione a compreensão de um texto, que o aluno sinta-se realmente interessado nessa atividade e que seja estimulada a sua imaginação, o seu interesse em criar, porque assim ele chegará à aprendizagem. A metodologia apresentada nesse trabalho reconhece que o conhecimento obedece uma seqüência lógica, iniciada pelos sentidos: a sensação, a percepção, a atenção, a memória, a idéia, o juízo e o raciocínio. Esse processo seqüencial envolve um aprendizado decorrente da trilogia demonstrada: primeira etapa a assimilação, em que ocorre o reconhecimento da idéia pelo aluno; a segunda etapa a incorporação, em que o aluno processa a aceitação da idéia, do conceito e estas condições favorecem a última etapa, a acomodação, momento em que ocorre o desenvolvimento de novas idéias, permitindo que o aluno consiga analisar qualquer obra literária. E ao se propor a etapa da incorporação como fase intermediária, é para mostrar sua importância no processo do conhecimento, porque é ela que proporciona o crescimento do aluno. E ao ser desenvolvida a capacidade de ler e entender qualquer tipo de texto, o aluno irá redescobrir a importância da leitura, essa constante busca de compreender o significado dos textos.<hr/>The title "The interpretation of a literary text as form of education" term of analysis of this work, makes an approach about the countless difficulties found by the students and points the need of a methodology of teaching-learning of the literary analysis. Methodology that addresses the understanding of a text, to feel really interested in that activity and that is stimulated his imagination, his interest in creating, because in this manner he will arrive to the learning. The methodology presented in that work recognizes that the knowledge obeys a logical sequence, initiate for the senses: the sensation, the perception, the attention, the memory, the idea, the judgment and the reasoning. That sequential process involves a learning due to the demonstrated trilogy: first stage the assimilation, in that it happens the recognition of the idea for the student; the second stage the incorporation, in that the student processes the acceptance of the idea, of the concept and these conditions favor the last stage, the accommodation, moment in that it happens the development of new ideas, allowing the student to get to analyze some literary work. And when proposing the stage of the incorporation as intermediate phase, is to show his importance in the process of the knowledge, because it is her that provides the student's growth. And to the being developed the capacity to read and to understand texts types, the student will rediscover the importance of the reading, that constant search for of understanding the meaning of the texts.