Scielo RSS <![CDATA[Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1414-407720060004&lang=en vol. 11 num. 04 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Acreditação da Educação Superior e C&T: políticas e ideologia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A educação superior e os espaços de produção de ciência tecnologia adquirem cada vez maior importância na sociedade da economia global. Por isso, observar as principais tendências de suas concepções e práticas é uma exigência que não pode ser descartada. A educação superior e a ciência e a tecnologia se apresentam, hoje, como os principais motores do desenvolvimento. Dadas as necessidades de garantia de qualidade e de critérios de homologação de títulos e diplomas, organizam-se em toda parte agências e processos de acreditação da educação superior. Essas agências ou organismos, muitas vezes de caráter transnacional, estabelecem objetivamente os padrões mínimos a serem atingidos pelas instituições de educação superior em geral e redefinem os significados da qualidade educativa. Dessa forma, a autonomia se desloca da universidade e dos atores acadêmicos para os organismos agências de acreditação. Os organismos nacionais ou multilaterais, especialmente estes, tentam disseminar a idéia de que suas práticas e seus critérios são objetivos e não contaminados de ideologias. Da mesma forma, na visão mais corrente e aceita no senso comum e nos âmbitos acadêmicos, a ciência e a tecnologia seriam neutras, assépticas e não sujeitas a ideologias. Este artigo argumenta na direção do valor social da ciência e da tecnologia e da superação das concepções essencialistas e triunfalistas, que não consideram a ciência e a tecnologia como processos históricos, condicionados pelos valores sociais, culturais, políticos econômicos etc, dos contextos em que são produzidos.<hr/>Higher Education and the areas of science and technology production are gaining increasing importance in the society of global economy. Therefore, lo observe the main tendencies of their conceptions and practices is something that cannot be discarded, Higher Education and science and technology present themselves as the main means for development. Given the need of quality assurance and criteria for approval of titles and diplomas, agencies and processes of accreditation of Higher Education are being organized. These agencies or organisms, very often of transnational character, establish objectively the minimal standards for Higher Education Institutions in general and re-define the meanings of educational quality. Thus, autonomy is moved from the university and the academic actors to the accreditation organisms and agencies, National or multilateral organisms (in particular) try to disseminate the idea that their practices and criteria are strictly objective and free or ideologies. Likewise, the view most widely accepted by common sense and by the Academia, is that science and technology are neutral, aseptic and ideology-free. This article argues in the direction of the social value of science and technology and of the need to overcome the common-sense conceptions that do not consider them as results of historical processes, conditioned by the values of the social, cultural, economical and political contexts in which they are produced. <![CDATA[Tendencias recientes de los sistemas de evaluación de la educación superior en el actual escenario internacional. Un nuevo "round' dei Estado evaluador]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400003&lng=en&nrm=iso&tlng=en EI propósito dei trabajo es analizar los cambios recientes en seis sistemas nacionales de evaluación de la educación superior, en el marco de los actuales procesos de convergencia e internacionalización. Se sostiene que estamos frente a un "segundo round" de Estado Evaluador (Neavc 1991), con características específicas a partir de cambias en el status de las agencias, en el propósito de las evaluacíones, en ajustes de los criterios y el planteo de nuevas pautas para los pares evaluadores. En estos cambios se advierte una tendencia a mayor control de los gobiemos de los procesos de evaluación y menor control de las instituciones. Este estudio comparado permite reflexionar sobre posiblcs implicuncias para nuestro sistema de evaluación.<hr/>The present paper analyses the recent changes undergone in six national Higher Education evaluation systems in relation to the current processes of convergence and internationalization. It is argued that we are facing a "second round" of the Evaluative State (Neave, 1991), with specific characteristics such as changes in the agencies' status, in the purposes of evaluation, in adjustments in evaluation criteria and in the implementation of a new agenda for peer evaluators. Through these changes it is possible lo identify a tendency towards greater governmental and less institutional control of the evaluation processes. This comparative study intends to serve as a basis for reflection on the possible implications of these recent changes lo our evaluation system. <![CDATA[Avaliação Institucional Participativa: contradições emergentes a partir do exame da categoria espaço/tempo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Objetiva-se examinar as possibilidades de implementação de processos de Avaliação Institucional participativos nas escolas tanto do ensino superior como do ensino fundamental por meio da reflexão sobre os espaços/tempos existentes. Discutindo seus efeitos potencializadores e ou desaceleradores de ações dos sujeitos locais envolvidos no processo. A apropriação do processo de Avaliação Institucional pelos sujeitos protagônicos da mudança nas escolas é condição estratégica para a sustentação de projetos pedagógicos cmancipatórios. A partir da análise preliminar das condições de organização do trabalho pedagógico nas escolas tanto de nível superior como de nível fundamental sinaliza-se o risco de que os processos de Avaliação Institucional participativos sejam despotencializados casos não se planejem, de forma diferente, os espaços/tempos escolares recompondo a possibilidade de encontro dos sujeitos envolvidos no processo coletivo de produção de qualidade educacional.<hr/>This study examines the possibilities of implementing participative institutional evaluation processes in higher as well as fundamental education through the reflection about existing times/spaces, discussing its effects in accelerating or decelerating the actions of the local subjects involved in the process. The appropriation of the Institutional Evaluation Process by the protagonist subjects of change in the schools is a strategic condition for sustaining emancipating pedagogical projects. From the preliminary analysis of the conditions for organizing the pedagogical work in higher as well as fundamental education institutions there appears lo be a risk of the participative institutional evaluation processes being decelerated if institutional times/spaces are not planned differently, recomposing the possibility of the encounter of the subjects involved in the collective process of producing educational quality. <![CDATA[Desatando Nudos entre las Instituciones de Educación Superior y la Sociedad. La necesidad de articular evaluación de calidad y pertinencia social de una institución]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta comunicación pretende someter a consideracion un texto sobre la importacia de valorar la pertinencia social de una institución de eduención superior, para saber cómo la misma impacta en la sociedad, que la contiene y a la que sirve. Se considera a la valoración de la pertinencia social, como complementaria e interdependiente de los procesos de evalución de calidad. El concepto de pertinencia social permite sostener que los fines y objetivos de una universidad pertinente deben asegurar la satisfacción máxima de los requerimientos y necesidades de los actores de dentro de la universidad y de fuera de ella. No basta, aunque seria deseable, que los actores institucionales tengan acabado conocimiento sobre su organización, sino que los actores externos de la sociedad también deben tenerlo, a fin de expresar lo que esperan de ella. Se propone una forma de abordaje investigativo que lleve a la valoración de la pertinencia institucional, que pueda obtener información de distintos actores internos y externos, y que sea replicable a cualquier institución del medio que quiera saber cómo es mirada por la sociedad que la sustenta.<hr/>The present work introduces a discussion about the importance of assessing the social relevance of a given Higher Education Institution. We consider the assessment of social relevance to of complementary and interdependent of the processes of quality valuation. The assessment of Social pertinence allows the reformulation of goals and aims of a relevant institution to satisfy expectations of internal members as well as external social actors. It is not enough that the internal actors have great knowledge of their organization, if the external actors of society do not share in this knowledge, so they may express their expectations towards the institution. As a main outcome, a potential scientific approach to evaluate the social relevance of a given institution is presented, taking into account information both from people that do and do not belong to the Institution and using a method that can be applied to any other educational institution that wishes 10 establish its relevance. <![CDATA[Teacher evaluation from the students' perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto trata da avaliação institucional, mais especificamente a avaliação do docente na perspectiva do alunado. Discute os tipos e critérios de avaliação, além de abordar os aspectos objetivos e subjetivos destes critérios. Faz uma breve revisão do tema a partir da década de 80, indica alguns instrumentos internacionalmente reconhecidos para avaliar o desempenho docente. O trabalho sugere que se a missão da instituição de ensino é a formação do aluno, o professor é o principal agente para sua realização. Portanto, é natural que o aluno seja uma das fontes de dados para a avaliação do docente. Conclui que, embora haja resistência dos professores, em geral as pesquisas baseadas em avaliações que utilizam os estudantes como fonte de dados, sugerem que os mesmos são competentes em fazer o relato da efetividade pedagógica e que os dados são fidedignos e válidos quando situados em um contexto.<hr/>This text addresses institutional evaluation, specifically the teacher's evaluation from the students' perspective. It discusses criteria and types of evaluation, while approaching the objective and subjective aspects of these criteria. It makes a brief review of the subject starting in the 80s, and points out a few internationally recognized instruments for the evaluation of teaching performance. The research suggests that if the mission of the teaching institution is the student's education, the teacher is the main agent for this accomplishment. Therefore, it is only natural that the student be a source of data for teachers' evaluation. It concludes that, although there is some resistance by the teachers, generally, researches based on evaluations that use the students as source of data can be considered reliable and effective when inserted in a context, since the students are able to provide a report on the pedagogic effectiveness. <![CDATA[Perception of the coordinators of the undergraduate courses in relation lo the assessment process institutionalized by the University of Passo Fundo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O coordenador de curso de graduação. Integrante do processo de gestão universitária representa o agente articulador entre o projeto pedagógico institucional o curso de graduação. Trabalhos anteriores sobre as práticas avaliativas na Universidade de Passo Fundo identificaram a necessidade de aprofundar a interação o envolvimento dos coordenadores de curso de graduação com a Divisão de Avaliação Institucional. Norteados pelo questionamento sobre o modo como são percebidos os processos, as práticas e os instrumentos avaliativos existentes na instituição e sobre as ações que resultam do seu desenvolvimento, foi realizada uma pesquisa aplicada com abordagem qualitativa e técnica de grupo focal com os coordenadores de graduação em exercício no ano de 2004. O estudo aponta importantes reflexões obtidas por meio do foco em cinco categorias de análise.<hr/>The coordinator of the undergraduate program, a member of the university management process, represents the articulating agent between the institutional pedagogical project and the undergraduate program. Previous researches on the evaluation practices at the University of Passo Fundo have identified the need of deepening the interaction and the involvement of the coordinators of the undergraduate programs with the Division of Institutional Evaluation. Based on the question of how the processes, practices and instruments of evaluation existent in the institution are perceived and which are the actions that result from their development, an applied research was made using a qualitative approach and focus groups with the coordinators of the undergraduate programs in office in 2004. This study points out important reflections obtained by the focus on five categories of analysis. <![CDATA[Diagnostic Assessment of those who concluded undergraduate programs at the Federal University of Ceará in the years 2003 and 2004]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto relata resultados de uma investigação cujo objetivo central foi averiguar a situação dos egressos dos anos 2003 e 2004 dos cursos de graduação da Universidade Federal do Ceará (UFe). Assim, o artigo destacou a relevância do acompanhamento de egressos como sendo atividade de responsabilidade das Instituições de Educação Superior (IES), bem como uma das dez dimensões institucionais que integram o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). Para o estudo utilizou-se amostra de 101 diplomados, obtendo-se resultados acerca: do perfil sócio-econômico do jovem profissional; do grau de satisfação com a formação e com a área de atuação laboral; da participação em atividades acadêmicas durante a graduação: da relevância dos conteúdos curriculares para a formação obtida, dentre outros aspectos. Os dados proporcionam a reflexão acerca da adequação da formação proporcionada ao jovem universitário da UPC.<hr/>This text presents the results of an investigation that had as its main objective an examination of the situation of the students who completed the undergraduate programs at the Federal University of Ceará (Upe) in the years 2003 and 2004. The text stresses the importance of accompanying those who complete their programs as an action of responsibility of the Higher Education Institutions as well as being one of the ten institutional dimensions that are part of the National Higher Education Evaluation System (SINAES) of Brazil. The study used a sample of 101 students who completed their courses and obtained results concerning the social-economic profile of the young professionals, the degree of satisfaction with their education and work field; their participation in academic activities during their undergraduate program, the relevance of the program curriculum for their profession, among others. The data obtained may be used for a reflection concerning the adequacy of the education being offered to young university students at the Federal University of Ceará (UFC). <![CDATA[BASis - Banco de Avaliadores do SINAES e perfil dos integrantes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772006000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis. Criado pelo Ministério da Educação em maio de 2006, a partir das novas diretrizes da Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior (CONAES), constitui-se em importante passo na consolidação do novo sistema de avaliação da educação superior brasileira. Participaram 11.833 candidatos em um processo público que envolveu indicações, inscrições e a seleção final. O BASis é resultado da participação ativa da comunidade acadêmica nacional (colegiados de curso, conselhos superiores, conselhos estaduais, entidades científicas, entidades representativas da educação superior) especialmente da comunidade de doutores de todas as áreas do conhecimento. O presente artigo tem por objetivo explicitar o processo de construção do BASis, da definição e aplicação dos critérios elaborados e aplicados pela Comissão Técnica de Acompanhamento da Avaliação (CTAA) no processo seletivo e discutir o perfil dos avaliadores selecionados, bem como sua implicação sobre a qualidade e a transparência do processo avaliativo.<hr/>The data base of Evaluators of the National Higher Education Evaluation System - BASls. Created by the Ministry of Education in May 2006, according the new directives of the National Higher Education Evaluation Committee (CONAES), constitutes an important step in the consolidation of the new evaluation system for Brazilian higher education. The process, open to public participation, involved 11.833 candidates in three phases: nomination, registration and the final selection. BASls is the result of active participation or the national academic community (department boards, boards or trustees, state councils, scientific associations of university professors and representative organizations of higher education) and especially of the doctoral community from all fields of knowledge. The purpose or this article is to present the process of construction of BASls, of the definition and application of the criteria elaborated and applied by the Technical Committee of Evaluation Accompaniment (CTAA) in the selective process and to discuss the profile of the selected evaluators, as well as its implication an the quality and transparence of the evaluative process.