Scielo RSS <![CDATA[Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1414-407720200002&lang=en vol. 25 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Evaluation of higher education in Brazil, historical and legal aspects]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200238&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo objetiva assinalar indícios históricos e legais no que tange a avaliação da Educação Superior no Brasil, evidenciando fatos que favoreceram a construção do processo de avaliação atualmente observado. Entende-se que estudar a história é fator preponderante, para se apreender o modelo avaliativo vigente e propor mudanças nestes mecanismos tão presentes no cotidiano das IES. A escolha por uma opção metodológica qualitativa, justifica-se pelo interesse na realização de análises profundas que ultrapassem o limite da superficialidade possibilitando uma compreensão mais completa dos fatos e variáveis que tangenciam o objeto investigado. O estudo revela que fragilidades se mantém ao logo do tempo, pois já no final da Primeira República, evidenciavam-se problemas, como a falta de estrutura universitária; revelando então a necessidade de se estabelecer políticas públicas capazes de melhor estruturar a Educação Superior no Brasil.<hr/>The article aims to point out historical and legal evidence regarding the evaluation of Higher Education in Brazil, evidencing facts that favored the construction of the evaluation process currently observed. It is understood that studying history is a preponderant factor, in order to apprehend the current evaluative model and propose changes in these mechanisms so present in the daily life of HEIs. The choice for a qualitative methodological option is justified by the interest in conducting deep analyzes that exceed the limit of superficiality, allowing a more complete understanding of the facts and variables that touch the investigated object. The study reveals that weaknesses remain to the time, since at the end of the First Republic, problems such as lack of university structure were evident; thus revealing the need to establish public policies capable of better structuring Higher Education in Brazil. <![CDATA[The expansion of higher education in Brazil: notes on the challenges for teaching work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200257&lng=en&nrm=iso&tlng=en Esta pesquisa documental objetivou apresentar o cenário da expansão da educação superior no Brasil e seus desafios para o trabalho docente. Para tanto, utilizamos como fonte de dados o sítio virtual do INEP e do MEC, e as Sinopses Estatísticas do Censo de Ensino Superior. Os resultados indicaram que, no lastro da expansão das instituições, matrículas, cursos e funções docentes nas últimas décadas, o crescimento se deu, majoritariamente, pelo setor privado. Juntamente com a expansão desordenada da educação superior, prejuízos para o trabalho docente foram agregados em virtude das novas funções a ele atribuídas. Isso traz à tona desafios à educação superior que precisam ser problematizados e pressupõem implicações para todo o sistema educacional brasileiro.<hr/>This documentary research aimed to present the scenario of the expansion of higher education in Brazil and its challenges to the teaching work. For this, we used data source the INEP and MEC virtual site, and the Statistical Synopses of the Higher Education Census. The results indicated that, in the context of the expansion of institutions, enrollments, courses and teaching functions in the last decades, the growth was mainly by the private sector. Along with the disorderly expansion of higher education, impairments to the teaching work were aggregated by virtue of the new functions assigned to it. This brings up challenges to higher education that need to be problematized and implications for the educational system in Brazil. <![CDATA[Evaluation of the Higher Education by the student: an instrument proposal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200275&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta uma proposta de instrumento de ‘avaliação pelo discente’ enquanto componente da avaliação institucional de organizações de educação superior. Desenvolvemos um relato do processo de construção do instrumento estruturado em três fases: (1) análise da experiência prévia de uma instituição em avaliação do docente pelo discente; (2) apresentação dos procedimentos de construção do novo instrumento, redimensionado para contemplar construtos relativos às dimensões de docentes, disciplinas, curso, além da autoavaliação do aluno; (3) avaliação do novo instrumento e fechamento da proposta. Nesse processo foram utilizados procedimentos quantitativos e qualitativos, segundo orientações da teoria psicométrica da mensuração. Os resultados das análises do novo instrumento demonstraram que as dimensões definidas foram mensuradas com evidências de validade e confiabilidade, e com resultados potencialmente úteis para docentes e lideranças de gestão acadêmica. O estudo, além de oferecer um instrumento com métricas válidas, pode servir de referência para outras instituições interessadas em aprimorar seu instrumento de avaliação pelo discente.<hr/>This paper presents a proposal for an instrument for ‘assessment by the student’ as a component of the institutional evaluation of higher education organizations. We developed a report of the process of the instrument construction in three phases: (1) analysis of the previous experience of an institution regarding its professor’s evaluation by the students; (2) presentation of the development procedures for the new instrument, which included assessment of the dimensions relating to professors, disciplines, course, in addition to the student's self-assessment; (3) evaluation of the new instrument and closing of the proposal. In this process, quantitative and qualitative procedures were used according to the guidelines of the psychometric theory of measurement. The results of the analysis of the new instrument showed that the defined dimensions were measured with evidence of validity and reliability, and with potentially useful results for professors and institutional managers and leaders. The study, in addition to offering an instrument with valid metrics, can serve as a reference for other institutions interested in improving their instrument for assessment by the student. <![CDATA[Spatial dependence structure of the efficiency in brazilian federal universities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200297&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desenvolve-se uma análise da eficiência relativa das universidades federais brasileiras com foco na estrutura de dependência espacial, no período de 2008 a 2015. Utilizou-se Análise por Envoltória de Dados (DEA) para a mensuração da eficiência e análise de semivariogramas para a verificação da dependência espacial. Os resultados indicam que houve dependência espacial para a eficiência das universidades federais no período analisado, no entanto constatou-se diminuição da dependência ao longo do tempo. A distribuição espacial apontou grandes extensões de baixa eficiência em 2009, com ampliação das áreas que indicam nível intermediário de eficiência nos anos seguintes e concentração de universidades de alta eficiência em áreas distribuídas em todas as regiões do País.<hr/>An analysis on relative efficiency for brazilian federal universities, focused on the spatial dependence structure was carried out for the period from 2008 to 2015. The Data Envelopment Analysis was used to measure the efficiency, and the semivariograms analysis was carried out to verify the special dependence. Results show that a spatial dependence for the efficiency of universities was found in the period under study then, leading to the decrease of the dependence over time. The spatial distribution showed great length of the low efficiency in 2009, with enlargement of areas which indicate intermediate level of efficiency in the following years, and concentration of higher efficiency universities in areas clustered within all regions of the country. <![CDATA[An analysis of the first fifteen years of SINAES: sayings and understandings from the teachers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200317&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho se concentra na análise de concepções de professores da Educação Superior acerca dos 15 primeiros anos de atuação do SINAES, quanto à confiabilidade do modelo e sua capacidade de atestar a qualidade educativa. A pesquisa possui finalidade exploratória, de natureza quantitativa e qualitativa, a partir das respostas de 280 professores de educação superior, gestores e pesquisadores educacionais, distribuídos em todas as regiões do Brasil. A ferramenta ATLAS.ti propiciou a análise quantitativa e qualitativa do perfil dos participantes e de suas interpretações. Foi possível perceber divergências significativas entre a proposta original do SINAES e sua atual instrumentalização, um maior direcionamento para o contexto regulatório e evidências de pressões corruptoras, que podem fragilizar a fidedignidade da percepção de qualidade aferida pelo modelo.<hr/>This paper focuses on the analysis of conceptions from Higher Education professors about the first 15 years of performance of SINAES in regard to the reliability of the model and its ability to certificate to the educational quality. The research has an exploratory purpose, by adopting a quantitative and qualitative nature, from answers of 280 Higher Education professors, managers and educational researchers, distributed in all regions of Brazil. Through the ATLAS.ti tool, a quantitative and qualitative analysis of the participants' profile and their interpretations were performed. It was possible to notice significant divergences between the original proposal of SINAES and its current instrumentalization, as well as a greater direction for the regulatory context and the existence of corrupting pressures that can weaken the reliability of the perception of quality measured by the model. <![CDATA[Self -evaluation of graduate programs as a component of the CAPES evaluation process]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200339&lng=en&nrm=iso&tlng=en A sociedade brasileira ainda não possui cultura favorável ao desenvolvimento de autoavaliação. Para superarmos a ideia de avaliação somativa e geradora de rankings com base em indicadores essencialmente quantitativos, faz-se necessário ousar e experimentar processos autônomos, formativos e com ampla participação da comunidade acadêmica em todos os níveis educacionais. Assim, diante do desafio de aperfeiçoamento da Avaliação Capes, especialmente em relação às limitações do emprego de métodos qualitativos em avaliações externas de larga escala em um sistema que adquiriu grande dimensão, a valorização das propostas e práticas de Autoavaliação dos Programas na Ficha de Avaliação da Capes, em todas as áreas do conhecimento, se constitui numa importante oportunidade para uma mudança cultural. O desenvolvimento da autoavaliação nos PGs induzirá um processo de amadurecimento de pesquisadores e discentes no sentido de corresponsabilização, colaboração e engajamento na melhoria do stricto sensu, da qualidade da formação de pesquisadores brasileiros e, principalmente, da prática democrática na pós-graduação brasileira.<hr/>Brazilian Society still does not possess a culture that is favorable for the development of self-evaluation. To overcome the idea of somative evaluation and the creation of rankings based on indicators that are essentially quantitative, it is necessary to experiment with processes that are autonomous, formative, and participatory, involving the academic community on all educational levels. Thus, in light of the challenge of improving the Capes evaluation system, especially in relation to the limitations regarding the use of qualitative methods in the context of large-scale, external assessments conducted nationally, the value now given to the proposals and practices of the self-evaluation of graduate programs as a component of Capes’ evaluation model represents an important opportunity to promote cultural change. The development of the self-evaluation of graduate programs will induce greater maturity on the part of researchers and students with respect to co-responsibility, collaboration, and engagement in efforts to improve graduate study, thereby contributing not only to the quality of researcher preparation, but also to the practice of democracy within graduate-level programs. <![CDATA[Qualified scientific production: study of academic characteristics of teachers of the Stricto Sensu Programs in Accounting Sciences of the south region]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200354&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo busca analisar se as características acadêmicas de docentes dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu de Ciências Contábeis da região Sul influenciam na produção científica qualificada de artigos em periódicos. O estudo descritivo e quantitativo foi realizado através da coleta das informações nos Currículos Lattes, de cento e oito docentes, vinculados a oito Programas de Pós-Graduação stricto sensu em Ciências Contábeis da região Sul. Após a coleta das informações dos docentes (número de orientações, gênero, idade, formação) foi realizada a análise quantitativa, através da técnica de regressão com dados em painel. Nos resultados, verifica-se que não há como afirmar que a idade e o gênero influenciem na produção científica. Quanto as orientações, observa-se que a pontuação dos docentes acresce a cada orientação de mestrado, iniciação científica, graduação, especialização, em percentual de 7%, 5%, 3%, 2%, respectivamente.<hr/>This study aims to analyze if the academic characteristics of professors of the Graduate Programs stricto sensu of Accounting Sciences in the Southern region influence the qualified scientific production of articles in journals. The descriptive and quantitative study was carried out through the collection of information in the Curriculum Lattes of one hundred and eight teachers, linked to eight Graduate Programs stricto sensu in Accounting in the Brazilian Southern region. After collecting information from teachers (number of orientations, gender, age, academic formation) quantitative analysis was performed using the regression technique with panel data. In the results, it is verified that there is no way to affirm that age and gender influence the scientific production. As for the orientations, it is observed that the teachers' score increases with each master's, scientific initiation, undergraduate, specialization orientation, in a percentage of 7%, 5%, 3%, 2%, respectively. <![CDATA[Training of masters and doctors in Brazil: an analysis of the curriculum of graduate programs in Biological Sciences]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200375&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo aborda a questão da formação de mestres e doutores nas Pós-Graduações (PGs) brasileiras. Investiga-se o caso específico das PGs em Ciências Biológicas, apresentando informações sobre a oferta de disciplinas e sobre como se configuram os currículos destes programas. Trata-se de um estudo descritivo e exploratório com abordagem metodológica quali-quantitativa, com dados extraídos de duas fontes principais: a Plataforma de Dados Abertos da CAPES e a Plataforma Sucupira. Os resultados apontaram que as PGs analisadas oferecem disciplinas que direcionam para uma formação do tipo especialista, voltada principalmente para a pesquisa acadêmica e priorizando algum recorte do conhecimento dentro da Biologia, com pouca ou nenhuma oferta de disciplinas que apoiem uma formação mais abrangente.<hr/>The presente study adresses the issue of training masters and doctors in Brazilian Graduate Programs (GPs). The specific case of GPs in Biological Sciences is investigated, presenting information about the offer of disciplines and how the curriculum are configured in these programs. As a research method, the qualitative and quantitative approach is used through a descriptive and exploratory study, based on the data collected in the following Brazilian databases, ‘Plataforma de Dados Abertos da CAPES’ and ‘Plataforma Sucupira’. The findings pointed out that the GPs analysed offered disciplines that lead to a specialist type of training, mainly focused on academic research and prioritizing a specialized area of technical expertise in the Biology field, with little or no offer of disciplines to support a more broadly training. <![CDATA[Proposal for an evaluating system the integration of teaching and extension: a guide for brazilian public universities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200395&lng=en&nrm=iso&tlng=en O Plano Nacional de Educação brasileiro - PNE (Lei nº 13.005/2014) determinou que as atividades de extensão universitária devem compor, no mínimo, 10% do total da carga horária curricular dos cursos de graduação. A regulamentação dessa norma ocorreu em 2018, por meio da Resolução CNE/CES nº 7 do Ministério da Educação (MEC). Esse movimento ficou conhecido como “curricularização da extensão”. Entretanto, ao contrário do que ocorre no exterior, especialmente em países desenvolvidos, em que a inter-relação entre ensino e extensão já se encontra em estágio bastante avançado, no Brasil, essa relação não se dá com a mesma intensidade. Além disso, são escassos os estudos sobre indicadores e sistemas de avaliação da curricularização no Brasil. Em decorrência dessas constatações, este artigo tem como objetivo central propor um sistema de avaliação da integração ensino e extensão para as universidades públicas brasileiras. Assim, por meio de um amplo levantamento bibliográfico e documental no Brasil e no mundo, propomos um sistema de avaliação que considera sete passos e quatro conjuntos de indicadores, além de alguns pontos importantes a considerar na análise.<hr/>The Brazilian National Education Plan - PNE (Law nº 13.005 / 2014) determined that university extension activities must comprise at least 10% of the total curricular workload of undergraduate courses. The regulation of this rule occurred in 2018, through a Resolution CNE/CES nº 7 of the Ministry of Education (MEC). However, differently from what happens abroad, especially in developed countries, in which the interrelationship between teaching and extension is already quite advanced, in Brazil, this relationship does not occur with the same intensity. Besides, there are few studies on indicators and evaluation systems of service learning in Brazil. As a result of these findings, this article has the central objective of proposing a system for evaluating the integration of teaching and extension for Brazilian public universities. Thus, using a wide bibliographic and documentary survey in Brazil and the world, we propose an evaluation system that considers seven steps and four sets of indicators, in addition to some important points to consider in the analysis. <![CDATA[Inclusion in higher education: training and teaching experience]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200416&lng=en&nrm=iso&tlng=en A investigação delimitou como objeto de estudo a formação e a experiência docente com alunos que possuem deficiência e/ou Necessidades Educacionais Especiais, buscando o entendimento que docentes universitários possuem acerca do processo inclusivo, bem como as práticas inclusivas realizadas por eles em cursos de licenciatura. A abordagem metodológica qualitativa, permitiu utilizar entrevistas semiestruturadas com docentes de duas instituições públicas federais localizadas nos estados de São Paulo e Minas Gerais. A análise de dados permitiu identificar que as ações pedagógicas desenvolvidas pelos sujeitos devem respeitar os ideais inclusivos, mas que as barreiras atitudinais, físicas e o déficit na formação docente são questões que podem levar ao processo de inclusão marginal, transformando as escolas em ambientes perversos, não possibilitando, as vezes, a participação efetiva dos alunos no processo de ensino-aprendizagem. É preciso avançar no entendimento de que o aluno com deficiência e/ou Necessidades Educacionais Especiais requer responsabilidade de todos, portanto, as instituições precisam apoiar o corpo docente no processo de formação continuada para que seja efetiva a formação inicial dos futuros professores que atuarão na educação básica inclusiva. As análises revelaram ainda a preocupação com a adesão em cursos voltados para os formadores sobre a educação inclusiva, além da necessidade de informações que possam orientar o professor caso ele tenha em sala de aula um aluno com deficiência e/ou Necessidades Educacionais Especiais. O estudo evidenciou que o ideal da educação inclusiva é consoante com a busca de igualdade de direitos, tanto no que se refere à escolarização quanto à participação social.<hr/>The investigation delimited the training and teaching experience of students with disabilities and / or Special Educational Needs as the object of study, seeking the understanding that university teachers have about the inclusive process, as well as the inclusive practices performed by them in undergraduate courses. The qualitative methodological approach allowed to use semi-structured interviews with professors from two federal public institutions located in the states of São Paulo and Minas Gerais. The data analysis allowed to identify that the pedagogical actions developed by the subjects must respect the inclusive ideals, but that the attitudinal, physical barriers and the deficit in teacher education are issues that can lead to the process of marginal inclusion, transforming schools in perverse environments, sometimes not allowing the effective participation of students in the teaching-learning process. It is necessary to advance in the understanding that students with disabilities and Special Educational Needs require everyone's responsibility, therefore, institutions need to support the teaching staff in the process of continuing education so that the initial training of future teachers who will work in education is effective. inclusive basic. The analyzes also revealed the concern with adherence to courses aimed at trainers on inclusive education, in addition to the need for information that can guide the teacher if he has a student with a disability and / or Special Educational Needs in the classroom. The study showed that the ideal of inclusive education is consistent with the search for equal rights, both regarding schooling and social participation. <![CDATA[Evaluation of the effectiveness of the National Program of Student Assistance for the permanence of quota students at the Federal University of Paraíba]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200439&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho apresenta resultados de uma pesquisa que teve como objetivo avaliar a eficácia do Programa Nacional de Assistência Estudantil para a permanência de cotistas nos cursos de graduação da Universidade Federal da Paraíba no período de 2012 a 2016, a partir das dimensões de qualidade da permanência, gestão dos recursos e relação entre demanda e benefícios. Os resultados mostraram a eficácia do programa quanto à qualidade da permanência dos cotistas assistidos, entretanto, este não atingiu plenamente os objetivos nas demais dimensões.<hr/>This work presents results of a research that had as objective to evaluate the effectiveness of the National Program of Student Assistance for the permanence of quota holders in the undergraduate courses of the Federal University of Paraíba in the period from 2012 to 2016, based on the dimensions of quality of permanence, resource management and relationship between demand and benefits. The results showed the effectiveness of the program in terms of the quality of the permanence of the assisted participants, however, this did not fully reach the objectives in the other dimensions. <![CDATA[Management in higher education and the assessments of their practices]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200458&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo é fruto de uma pesquisa que teve como temática o estudo aprofundado com relação às práticas de avaliação das atividades de gestão na educação superior. Tendo como base de consulta a pesquisa bibliográfica, foram analisados estudos relacionados aos conceitos de gestão que se encaixam com as atividades educacionais do ensino superior no Brasil, bem como as diferentes possibilidades de avaliar essas atividades. O artigo expõe as características específicas de cada tipo de processo avaliativo que pode ser utilizado para avaliar a gestão educacional, com foco na avaliação participativa, que é a forma de avaliação interna apontada por autores como Denise Leite e Wagner Andriola como parte fundamental de um processo de gestão educacional participativa. O tema final abordado neste artigo faz referência aos obstáculos existentes nas instituições de ensino superior brasileiras que dificultam as práticas de autoavaliação, especificamente nos cursos de graduação.<hr/>This article is the result of a research that had as its theme the detailed study regarding the evaluation practices of management activities in higher education. Based on the bibliographic research, studies related to the management concepts that adapt the educational activities of higher education in Brazil were analyzed, as well as the different possibilities of evaluating these activities. The article presents the specific characteristics of each type of evaluation process that can be used to evaluate educational management, focusing on participatory evaluation, which is the method of internal evaluation pointed out by authors such as Denise Leite and Wagner Andriola as a fundamental part of a participatory educational management process. The final theme approached in this article refers to the obstacles in Brazilian higher education institutions that hinder self-assessment practices, specifically in undergraduate courses. <![CDATA[Evaluation of graduates of engineering: A study from the insertion and challenges in the market of the first classes of the UFSJ (2013-2017)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772020000200477&lng=en&nrm=iso&tlng=en O trabalho teve como objetivo avaliar os egressos das Engenharias, tendo por recorte os ex-alunos das primeiras turmas da Universidade Federal de São João del Rei-MG. Enquanto percurso metodológico recorreu-se a análise estatística descritiva do perfil sociocultural e desempenho acadêmico de todas as matrículas do Campus. Em seguida foram realizadas entrevistas em forma de questionário online com os egressos. Os resultados indicam que os egressos constituem apenas 23% dos alunos que colaram grau, cujo perfil é feminino (69,0%), solteiro (86,5%) e oriundo do estado de Minas Gerais (93,5%). Referente aos desafios da inserção no mercado de trabalho, observou-se que o índice de rejeição nos processos seletivos nas pós-graduações foi baixo (9,2%) em comparação com as tentativas de trabalho nas iniciativas privadas (48,9%), o que parece ilustrar a atual crise econômica do país. Por fim, as avaliações em relação à instituição de ensino cursada foram positivas na percepção dos egressos, sendo que para a maioria dos que não estão atuando (62,5%), atribuiu-se a falta de oportunidades no mercado. Em vista do alto índice de desocupados, os dados da pesquisa se mostram relevantes para a criação de indicadores de avaliação dos cursos e da própria gestão Universitária, bem como, refletir sobre os desafios da formação do ensino superior em engenharia na empregabilidade do século XXI.<hr/>The objective of this study was to evaluate the egress of Engineering, with a cut-off of the alumni of the first groups of the Federal University of São João del Rei-MG. As a methodological course we used the descriptive statistical analysis of the sociocultural profile and academic performance of all the enrollments of the Campus. Then, interviews were conducted in the form of an online questionnaire with the graduates. The results indicate that graduates make up only 23% of the students who enrolled in a degree, whose profile is female (69.0%), single (86.5%) and from the state of Minas Gerais (93.5%). Regarding the challenges of insertion in the labor market, it was observed that the rejection rate in the postgraduate selective processes were low (9.2%) compared to the attempts to work in private initiatives (48.9%), which seems to illustrate the current economic crisis of the country. Finally, the evaluations in relation to the institution of education were positive in the perception of the graduates, and for the majority of those who are not working (62.5%), the lack of opportunities in the market was attributed. In view of the high unemployment rate, the research data are relevant for the creation of indicators for the evaluation of the courses and for the University management itself, as well as to reflect on the challenges of engineering higher education in 21st century employability.