Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação PUC-Campinas]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1519-399320230001&lang=en vol. 28 num. lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Pesquisas e práticas pedagógicas em Educação Estatística]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The place of culture in the initial training of Chemistry teachers in Northern Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100100&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo propõe-se a analisar os projetos pedagógicos dos cursos de formação de professores de Química das Instituições Federais de Ensino Superior presentes na região norte brasileira a fim de identificar se os conteúdos referentes à cultura, previstos nas diretrizes para formação de professores, estão sendo incluídos nas propostas curriculares. Os documentos referidos foram obtidos nos sites das Instituições e via e-mail. Para análise dos dados utilizou-se a técnica de divisão em unidades temáticas. Na presente pesquisa constatou-se que os aspectos culturais, em termos gerais, estão sendo incluídos nas matrizes curriculares. Em especial, há a abordagem generalizada da cultura e questões étnicas em detrimento da relação entre os conhecimentos tradicionais amazônicos/indígenas e os científicos. Pouco se valoriza a cultura amazônica nos documentos analisados, o que distancia os debates científico-culturais propícios à significação do ensino de Química. Nesse sentido, é urgente repensar os currículos dos cursos de formação inicial de professores de Química, de modo a contribuir não apenas com a aprendizagem científica, mas também com a valorização dos conhecimentos tradicionais.<hr/>Abstract The present article analyzes the pedagogical political projects of the Chemistry teacher training courses of the federal institutions of Higher Education in Northern Brazil. It seeks to identify whether culture-related contents that compose the guidelines for teacher training are currently included in the curricular proposals. The courses’ political-pedagogical projects were obtained from the institutions’ websites and via e-mail. Data analysis proceeded from a division into thematic units. We found that cultural aspects, in general terms, are currently included in the curricular matrices. In particular, there is a generalized approach to cultural and ethnic issues to the detriment of the relationship between traditional Amazonian/indigenous knowledge and scientific knowledge. Little value is given to the Amazonian culture in the analyzed documents, which distances the scientific-cultural debates favorable to the meaning of Chemistry teaching. Thus, it is urgent to rethink the described curricula, so as to contribute not only to scientific learning, but also to the valorization of traditional knowledge. <![CDATA[English teachers’ pedagogical practices and their digital literacy development]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo busca trazer informações sobre como o letramento digital dos professores de língua inglesa tem se desenvolvido por meio do que dizem de suas práticas em sala de aula. Os dados analisados aqui são um recorte de uma pesquisa de mestrado que procurou investigar o desenvolvimento do letramento digital desses professores, seus desafios e, superações e responsabilidade deles ao formar outros sujeitos letrados digitalmente. Para levantamento dos dados foram utilizados os instrumentos questionário e entrevista e as falas foram analisadas em seu conteúdo. Os resultados demonstraram que as práticas docentes que mais oportunizam o desenvolvimento do letramento digital dos professores referem-se ao planejamento e execução das aulas, principalmente por meio de atividades de pesquisa e apresentação de conteúdos, sejam por textos, imagens ou vídeos. Os recursos tecnológicos têm sido utilizados mais para apresentação/apreciação do que para a produção/criação de materiais digitais. Aponta-se a necessidade de formação sólida no tema letramento digital para um trabalho mais efetivo.<hr/>Abstract This article provides information on how English teachers’ digital literacy has developed through what they say about their classroom practices. The data analyzed are an excerpt of a master’s research that sought to investigate the development of teachers’ digital literacy, their challenges, solutions, and their responsibility in forming other digitally literate subjects. Questionnaires and interviews were used for data collection and the speeches were subject to content analysis. The results showed that the teaching practices that most favor the development of such a literacy are the planning and execution of classes, mainly through research activities and content presentation, whether through texts, images, or videos. Technological resources have been used more for presentation/appreciation than for the production/creation of digital materials. Solid training in digital literacy is needed for a more effective work. <![CDATA[Class and training: screening of doctoral theses of the Teaching knowledge area]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100102&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo deriva de um projeto de pesquisa vinculado ao Grupo de Pesquisa Currículo, Espaço, Movimento, da Universidade do Vale do Taquari - Univates. Esta investigação foi realizada por uma bolsista de iniciação científica, em conjunto com uma bolsista de doutorado do Programa de Pós-graduação em Ensino da mesma Universidade, orientadas pela professora coordenadora do Grupo. O objetivo da pesquisa foi arquivar e arquivizar as teses de doutorado da Área de Conhecimento em Ensino (publicadas no período de 2013 a 2020) que operam com a noção de aula na formação inicial de professores no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Para tanto, utilizou-se, como referencial teórico-metodológico, a noção de arquivo de Michel Foucault. Como procedimentos arquivísticos, operou-se com os dispositivos de arquivamento e arquivização, a partir de Aquino e Val. Dispondo do arquivo e dos demais procedimentos citados, foi possível observar os enunciados correspondentes às noções em destaque – aula e formação inicial de professores. A investigação não tem a intenção de exibir uma definição das noções; todavia, evidenciou o modo como elas emergiram nesse arquivo. Dessa forma, verifica-se, como resultado, uma quase-invisibilidade das noções de “aula” e de “formação inicial de professores” na produção de teses de doutorado da Área de Conhecimento em Ensino no Brasil (período de 2013 a 2020).<hr/>Abstract This article derives from a research project linked to the Curriculum, Space, Movement Research Group of the Universidade do Vale do Taquari - Univates. It was carried out by an undergraduate research fellow together with a doctoral fellow of the Post-Graduate Program in Teaching of the same university, guided by the group’s coordinating professor. The objective of the research was to archive and “archivize”, the Teaching Knowledge Area’s doctoral theses (published in the period from 2013 to 2020) that operate with the notion of class in the initial training of teachers in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel. For this purpose, the notion of archive of Michel Foucault was used as a theoretical-methodological reference. As archival procedures, Aquino and Val’s archiving and “archivizing” mechanisms were used. With the archive and the other mentioned procedures available, it was possible to observe the statements that corresponded to the notions in focus – class and initial teacher training. The investigation did not intend to display a definition of the notions; however, it showed how they emerged in this archive. Thus, as a result, there is a near-invisibility of the notions of “class” and “initial teacher training” in the production of doctoral theses of the Teaching Knowledge Area in Brazil (period 2013 - 2020). <![CDATA[Educating emotions and developing socio-emotional skills In Elementary Portuguese Education: a case study]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100103&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo aborda a educação para as emoções, ministrada a alunos de duas turmas do 4º ano do Ensino Básico de Português. O estudo, realizado entre o final de 2019 e começo de 2020 (pré-pandemia), pretendeu desenvolver a inteligência emocional e habilidades socioemocionais naqueles alunos de modo a melhorar o desempenho escolar, as relações interpessoais, a convivência e o ambiente educativo de aula. O marco teórico-conceptual norteou-se por uma bibliografia sócio e psicopedagógica sobre as emoções, a inteligência emocional e as habilidades sociais, destacando-se referências a Salovey, Mayer e Caruso e colaboradores, Fernández-Barrocal, Extremera e Fernández-Barrocal, Zurita etc. Utilizou-se a metodologia qualitativa (estudo de caso), inserida no paradigma interpretativo, com aplicação de um programa de intervenção. As técnicas de coleta de dados utilizadas foram: observação do participante e documental; entrevista semiestruturada a dois professores; Teste Sociométrico de Amizade e prova de análise/reflexão com sete situações escolares cotidiana para desenvolver habilidades emocionais, além de notas de campo. Foram cumpridas as regras éticas e legais. Os resultados confirmaram um incremento nas relações interpessoais de amizade, desenvolvimento do conhecimento das próprias emoções e das dos outros, melhoria nas habilidades sociais e no clima educativo. Valorizou-se a importância de desenvolver a inteligência emocional e as competências emocionais na escola para melhorar a convivência escolar.<hr/>Abstract The article addresses emotion education in students from two 4th grade elementary school Portuguese classes. The study, conducted between late 2019 and early 2020 (pre-pandemic), aimed to develop emotional intelligence and socio-emotional skills in those students to improve their school performance, interpersonal relationships, and classroom coexistence and educational environment. The theoretical and conceptual framework was guided by a socio-pedagogical bibliography on emotions, emotional intelligence, and social skills, highlighting references to Salovey, Mayer, and Caruso and collaborators, Fernández-Barrocal, Extremera and Fernández-Barrocal, Zurita, etc. Qualitative methodology (case study) was used, within the interpretative paradigm, with the application of an intervention program. Data collection techniques were: participant and documentary observation; semi-structured interview with two teachers; Sociometrist Friendship Test and analysis/reflection test using seven daily school situations to develop emotional skills; and field notes. Ethical and legal guidelines were followed. The results confirmed an increase in interpersonal friendship relationships, development of knowledge of one’s own and others’ emotions, improvement in social skills, and a better educational atmosphere. The importance of developing emotional intelligence and emotional skills at school was valued to improve school coexistence. <![CDATA[School hierarchies and violence among students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100104&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir das hierarquias escolares identificadas por Ador-no, investigou-se a relação entre o desempenho escolar (destaque nas notas e atividades de classe – hierarquia oficial) e ser vítima ou praticante de maus tratos; a relação entre o desempenho em Educação Física, a popularidade (hierarquia não oficial) e a condição de sofrer ou praticar maus tratos entre pares e, ainda, se os estudantes que se destacam na primeira situação, também se destacam na segunda. As respostas aos questionários e escalas aplicados a 223 estudantes do nono ano do Ensino Fundamental de escolas públicas de uma cidade da Grande São Paulo indicaram, sobre a hierarquia oficial, que os que nessa se destacam não tendem a ser vítimas ou agressores, enquanto aqueles que não se destacam, tendem a ser vítimas e agressores, conforme indicação de colegas. Se o mau desempenho na hierarquia oficial coloca o aluno como vítima ou agressor, é a sua posição na hierarquia não oficial que influencia qual desses papéis ele ocupará. Os considerados populares e com bom desempenho físico tendem a ser identificados como agressores e os impopulares e que não se saem bem em Educação Física, como vítimas. Além da correlação entre ser popular e sair-se bem nos esportes, que confirma a existência da hierarquia não oficial na escola, também há uma correlação entre popularidade e destaque na hierarquia oficial, sugerindo que a popularidade também é um aspecto importante nessa hierarquia. Esse dado leva ao questionamento sobre quais atributos identificam atualmente o “bom aluno” e quanto o reconhecimento do bom desempenho acadêmico pode ser confundido atualmente com um mero cumprimento de tarefas.<hr/>Abstract Based on the concept of school hierarchies identified by Adorno, the aim of this paper was to investigate the relation between school performance (standing out in grades and class activities – official hierarchy) and being a victim or perpetrator of maltreatment; the relation between performance in Physical Education and popularity (unofficial hierarchy) in suffering or perpetrating maltreatment among peers; and whether students who excel in the former also stand out in the latter. The responses to questionnaires and scales administered to 223 ninth-grade students from public schools in a city in the Greater São Paulo area indicated, in relation to the official hierarchy, that those who stand out are less likely to be victims or aggressors, while those who do not excel tend to be victims and aggressors, as reported by their peers. If a student’s poor performance in the official hierarchy positions them as a victim or aggressor, their position in the unofficial hierarchy will influence which of these roles they will occupy. Those who are considered popular and perform well in physical education tend to be identified as aggressors, while those who are unpopular and who do not perform well in physical education, as victims. In addition to the correlation between being popular and doing well in sports – which confirms the existence of an unofficial hierarchy at school – we also found a correlation between popularity and prominence in the official hierarchy, suggesting that popularity is also an important aspect in this hierarchy. This data raises questions about which attributes currently identify the “good student” and to what extent recognition of good academic performance can be misconstrued as mere accomplishment of tasks. <![CDATA[Benefits of a school-based mentoring support: analysis of the mentor teacher-related predictors]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente estudo analisa as variáveis do professor-tutor preditoras dos benefícios da tutoria em contexto escolar: a qualidade da relação de tutoria, a autoeficácia do tutor, o compromisso afetivo e a experiência enquanto tutor. Participaram 140 professores de diferentes zonas de Portugal, através do preenchimento de um questionário online. O modelo de regressão linear múltipla revelou que a qualidade da relação e a autoeficácia do tutor são preditores estatisticamente significativos dos benefícios da tutoria percebidos pelo professor-tutor. Não foram encontrados resultados significativos nos restantes preditores. Os dados sugerem a necessidade de se investir na formação dos professorestutores e na monitorização da sua prática, de forma a promover a qualidade da relação tutor-tutorando e a autoeficácia do tutor. O compromisso afetivo e a experiência enquanto tutor não são suficientes para o sucesso dos programas de tutoria, de modo que urge rever as práticas de organização da tutoria nas escolas (e.g., critérios de seleção dos tutores).<hr/>Abstract The present study aims to analyze the mentor’s variables that predict the benefits of mentoring support implemented in the school context: the quality of the mentoring relationship, the mentor’s self-efficacy, the affective commitment, and the mentor experience. Participants were 140 trained teachers from different parts of the country. They completed an online questionnaire. The multiple linear regression model showed that relationship quality and the mentor’s self-efficacy are statistically significant predictors of the benefits of mentoring perceived by the mentor. No significant results were found for the remaining predictors. Data suggest that schools need to invest in mentor-teachers’ training and practice monitoring to foster relationship quality and mentor’s self-efficacy. Affective commitment and mentor experience are not sufficient for the success of mentoring practices. For this reason, it is urgent to review mentoring organization practices in schools (e.g., selection criteria for mentors). <![CDATA[The construction of toys in Physical Education classes at school: a pedagogical experience]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100106&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo desta pesquisa é analisar uma experiência pedagógica realizada com estudantes do Ensino Fundamental (séries iniciais) por meio de duas oficinasaulas durante o período de setembro e outubro de 2015, no sentido da educação para o lazer e numa perspectiva cultural. Quando os sujeitos são incentivados a consumir produtos tecnológicos, como jogos e brinquedos, nem sempre têm a oportunidade de refletir sobre os modos de sua utilização, o que acaba por impedir a criação de formas diferentes de brincar, assim como, de novos brinquedos. Nesta pesquisa, desenvolveu-se uma investigação bibliográfica e de campo, do tipo participante e de natureza qualitativa. Os dados foram registrados em diário de campo e foi feita uma análise interpretativa com o intuito de identificar os significados do brincar para os participantes da pesquisa. Os resultados demonstraram que os estudantes gostaram de brincar com os brinquedos que eles construíram a partir de materiais recicláveis pelo fato de eles mesmos terem montado esses brinquedos e pela possibilidade de realizar diferentes brincadeiras com os objetos construídos.<hr/>Abstract The objective of this research is to analyze a pedagogical experience carried out with elementary school students (early grades), through two workshop-classes, during the period of September and October 2015, towards education for leisure and in a cultural perspective. When subjects are encouraged to consume technological products, such as games and toys, they are not always allowed to reflect on how they are used, which prevents the creation of different ways of playing, as well as creating toys. In this research, bibliographic and field investigation of participant type was carried out both of qualitative nature. The data were recorded in a field diary, and an interpretative analysis was carried out in order to identify the meanings of play for the research participants. The results showed that the students enjoyed playing with the toys they built from recyclable materials because they had assembled these toys themselves and because of the possibility of playing different games with the constructed objects. <![CDATA[A teacher’s personal training and professional development memorial: temporalities, beginnings, and restarts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A valorização da história profissional implica na compreensão das interações sociais e familiares, das influências culturais e religiosas, bem como dos desafios enfrentados, da aquisição de novas aprendizagens e conhecimentos ao longo da carreira docente como elementos fundamentais na constituição pessoal e profissional. O objetivo deste artigo, oriundo da tese de doutorado do primeiro autor, é compartilhar e analisar os caminhos percorridos por um professor com 18 anos de experiência docente na Educação Básica. No processo de constituição do professor experiente, vida pessoal e desenvolvimento profissional se entrecruzam. Ao final, compreendeu-se que a trajetória foi resultado da busca constante por aprender mais e de um trabalho coletivo desenvolvido em um longo percurso histórico. Nesse caminhar são vistas as lutas travadas para superar desafios, as interações e apoios de professores, familiares e amigos, as aprendizagens e conhecimentos adquiridos ao longo da vida, formação escolar, acadêmica e atuação profissional.<hr/>Abstract The valorization of professional history implies understanding social and family interactions, cultural and religious influences, as well as the challenges faced, and the acquisition of new learnings and knowledge along the teaching career as fundamental elements in the personal and professional constitution. Resulting from the first author’s doctoral thesis, this article aims to share and analyze the paths taken by a teacher with 18 years of teaching experience in Basic Education. In the process of constituting an experienced teacher, personal life and professional development intertwine. In the end, it was understood that the trajectory was the result of the constant search for learning more and of a collective work developed over a long historical journey. On this path, we see the struggles to overcome challenges, the interactions and support from teachers, family, and friends, the learnings and knowledge acquired throughout life, educational and academic training, and professional practice. <![CDATA[Representations of the indigenous and the European immigrant in history museums in the South of Santa Catarina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100108&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Em Santa Catarina e, particularmente, na região sul do estado, o discurso do imigrante europeu “pioneiro” vem sendo difundido desde o limiar do século XX, e esse discurso está fortemente enraizado no senso comum das populações dos municípios; está consolidado nos monumentos das praças públicas, nos nomes de ruas e avenidas; na historiografia local-regional produzida por descendentes de italianos e alemães, principalmente, e também nos museus de história dos municípios. Mas há uma “pedra” sempre incômoda no discurso de memória do “imigrante pioneiro”: a necessidade de informar o lugar do povo indígena que ocupava o território que foi doado pelo governo catarinense para o empreendimento da imigraçãocolonização na segunda metade do século XIX; e é nesse cenário de conflito de memória que emerge a seguinte problematização: levando-se em consideração a evolução das pesquisas e do conhecimento histórico produzidos nas últimas décadas, assim como as diretrizes da Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008, que torna obrigatório o estudo da história e cultura indígena e afro-brasileira na educação básica, como os povos originários estão representados nos museus municipais da região sul de Santa Catarina? Este estudo tem o objetivo de mostrar e problematizar as representações dos imigrantes europeus e do povo Xokleng nos museus de história dos municípios de Urussanga, Orleans e Lauro Müller. Entre os aspectos conclusivos, destaca-se a necessidade de revisão e atualização dos museus municipais, podendo-se viabilizar um diálogo pedagógico com universidades ou com profissionais das áreas de educação, história, arqueologia, antropologia e/ou museologia.<hr/>Abstract In Santa Catarina and, particularly, in the southern region of the state, the discourse of the “pioneer” European immigrant has been widespread since the beginning of the 20th century; and this discourse is strongly rooted in the common sense of the municipalities’ populations; it is consolidated in the monuments of public squares, in the names of streets and avenues; in the local-regional historiography produced mainly by Italian and German descendants; and also in the municipal history museums. But there is a “thorn” that continuously burdens the discourse of memory of the “pioneer immigrant”: the need to inform the place of the indigenous people who occupied the territory that was donated by the government of Santa Catarina for the immigration-colonization enterprise in the second half of the nineteenth century; and it is in this scenario of memory conflict that the problematization emerges: considering the evolution of research and historical knowledge produced in recent decades, as well as the guidelines of Law nº. 11.645 of March 10, 2008, which mandates the study of indigenous and Afro-Brazilian history and culture in basic education, how are native peoples represented in municipal museums in the southern region of Santa Catarina? This study aims to show and discuss the representations of European immigrants and the Xokleng people in history museums in the municipalities of Urussanga, Orleans, and Lauro Müller. Among the conclusive aspects, the need to review and update municipal museums is highlighted, making possible a pedagogical dialogue with universities or professionals in the areas of education, history, archaeology, anthropology, and/or museology. <![CDATA[Basic education teachers’ perceptions of teaching-learning in the Covid-19 pandemic]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100109&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Devido à pandemia de Covid-19, todos os setores da sociedade necessitaram atender novas demandas. O contexto escolar precisou se adaptar a um ambiente não presencial, com uma gama de variáveis implicantes. Este estudo objetivou averiguar a percepção de professores da Educação Básica sobre possíveis alterações no processo de ensino-aprendizagem devido à pandemia de Covid-19. A amostra foi composta por 34 professores da Educação Básica de escolas públicas e particulares do estado de São Paulo. Este estudo possui caráter qualitativo e os instrumentos utilizados foram um questionário sociodemográfico e outro específico com questões abertas. Os dados foram analisados por meio do software Iramuteq. Os resultados demonstraram que os docentes perceberam implicações no processo de ensino-aprendizagem de seus alunos da Educação Básica durante a pandemia de Covid-19. Foi possível concluir que, entre as dificuldades percebidas pelos professores, a desigualdade relacionada ao acesso instrumental e ao conhecimento sobre o uso das ferramentas tecnológicas foi implicante no processo de aprendizagem de seus alunos e, também, na forma de ensino dos próprios professores. Foram percebidas ainda implicações derivadas do distanciamento social devido ao contexto pandêmico no processo de aprendizagem de alunos da Educação Infantil.<hr/>Abstract Due to the Covid-19 pandemic, all sectors of society were required to meet new demands. The school context needed to adapt to a non-face-to-face environment, with a range of implicating variables. This study aimed to investigate the perception of basic education teachers regarding possible changes in the teaching-learning process due to the Covid-19 pandemic. The sample was composed of 34 basic education teachers from public and private schools in the state of São Paulo. This is a qualitative study, and the instruments used were a sociodemographic questionnaire and a specific questionnaire with open questions. Data were analyzed using the Iramuteq software. The results showed that the teachers perceived implications in the teaching-learning process of their students in basic education during the Covid-19 pandemic. It was possible to conclude that, among the difficulties perceived by the teachers, inequality to instrumental access and knowledge about the use of technological tools was implicit in the learning process of their students and in the teachers’ own way of teaching. The teachers also perceived implications derived from the social distance of the pandemic context in the learning process of students in early childhood education. <![CDATA[Social representations of undergraduate students in food engineering course on the teacher and student relationship]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100110&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta resultados de uma pesquisa descritiva de abordagem qualitativa cujo objetivo geral foi compreender os sentidos atribuídos por estudantes do Ensino Superior para a relação professor-estudantes. O objetivo específico visava destacar a organização do conteúdo das representações da relação professor-estudantes. Na fase de produção de dados, foi aplicado um questionário a 53 estudantes do curso de engenharia de alimentos com a Técnica Associação Livre de Palavras. Já na fase de análise dos dados foram usadas operações estatísticas simples, as quais ajudaram a organizar a estrutura das representações dos sujeitos. Os resultados apontam que, para alguns estudantes, a relação professor e estudantes tem sentido de amizade, respeito, compreensão e empatia, ao passo que, para outros, tem sentido de distanciamento, hierarquia e dificuldade, o que leva à conclusão de que essas representações discrepantes são produtos histórico-sociais relacionados às práticas dos indivíduos e podem influenciar diretamente o processo de ensino e de aprendizagem dos graduandos.<hr/>Abstract The article presents the results of descriptive, qualitative research, whose general objective was to understand the meanings attributed by Higher Education students to the professor-student relationship, and whose specific objective aimed to underscore the content organization the professor – student relationship representations. In producing data, we applied a questionnaire to 53 students of the Food Engineering Course, using the Free Association of Technical Words (TALP). In the data analysis, we used simple statistical operations, which helped organize the structure of the subjects’ representations. The results show that the professor-student relationship has a sense of friendship, respect, understanding, and empathy for some students. In contrast, for others, it has a sense of distance, hierarchy, and difficulty, which leads us to conclude that such discrepant representations are historical-social products related to the practices of individuals, which can directly influence the undergraduates learning process. <![CDATA[Anticolonial Geography and the Movement Pedagogy: introductory notes on a possible dialogue]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100111&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O anticolonialismo tem se apresentado como aporte teórico e prático para a renovação do pensamento crítico nas ciências humanas em geral e tem sido incorporado às agendas de produção e pesquisa nas mais diversas áreas da ciência geográfica. Partindo de pressupostos anticapitalistas e anti-imperialistas, a teoria anticolonial busca evidenciar as continuidades e descontinuidades cotidianas da colonialidade como expressão da violência e do poder, próprias da reprodução capitalista. Nesse mesmo sentido, a Pedagogia do Movimento oferece um aporte teórico-metodológico que emerge do bojo das lutas de (re)existência pela/na terra de camponesas e camponeses organizados no Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. No primeiro momento, debruça-se sobre os aspectos relacionados ao debate em torno da colonialidade e, no segundo momento, são evidenciados os traços gerais da Pedagogia do Movimento esboçando o diálogo com o anticolonialismo. Portanto, o presente trabalho tem o objetivo de estabelecer algumas notas introdutórias de um diálogo possível entre a Pedagogia do Movimento Sem-Terra e uma Geografia Anticolonial. A partir desse diálogo, buscar-se-á evidenciar elementos para a renovação e a construção de um ensino de Geografia anti-opressões, contra-hegemônico e para além do capital. Nesse sentido, a pesquisa evidenciou múltiplas outras possibilidades para uma construção teórico-metodológica de um ensino de Geografia crítico e anticolonial a partir das matrizes pedagógicas do Movimento.<hr/>Abstract Anticolonialism has emerged as a theoretical and practical contribution to the renewal of critical thinking in the human sciences. It has been incorporated into production and research agendas in the most diverse areas of geographic science. From anti-capitalist and anti-imperialist assumptions, anticolonial theory highlights the daily continuities and discontinuities of coloniality as an expression of the violence and power inherent to capitalist reproduction. Similarly, the Movement Pedagogy provides us with a theoretical-methodological contribution that emerges amid the struggles of (re)existence for/on the land of peasants organized in the Landless Rural Workers Movement (MST). Firstly, it focuses on aspects of the debate around coloniality. Then, it highlights the general traits of the Movement Pedagogy, outlining the dialogue with anticolonialism. Therefore, the present work aims to establish some introductory notes of a possible dialogue between the Landless Movement Pedagogy and anticolonial geography. From this dialogue, we seek to underscore elements for renovating and constructing an anti-oppressive, counter-hegemonic, and beyond capital geography teaching. In this sense, the research evidenced multiple other possibilities for a theoretical-methodological construction of a critical and anticolonial Geography teaching based on the Movement’s pedagogical matrices. <![CDATA[Visualization and representation of the polygon concept in Elementary School textbooks]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100112&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho apresenta uma análise de livros didáticos de duas coleções aprovadas pelo Plano Nacional do Livro Didático a partir de exemplares do manual do professor. A primeira coleção é relativa aos dois anos iniciais do Ensino Fundamental e a segunda, dos quatro últimos. Analisou-se como o conceito de polígono é proposto para trabalhar esses adiantamentos à luz dos registros apresentados no livro didático, solicitados aos estudantes em atividades propostas, além das sugestões dadas ao professor, complementando com respostas ou sugestões. Os elementos fornecidos em língua natural e/ou figural delineiam uma possível conversão de um a outro de modo a explorar a visualização e a representação para a obtenção do conceito a ser formulado pelos estudantes ao final do nível de escolaridade em que se encontram por meio de uma compreensão relacional. Com isso, acredita-se que a formação do pensamento geométrico deveria ser consolidada. As análises identificaram que, nos livros didáticos destinados aos dois primeiros anos, o conceito é bem colocado, por meio de histórias criativas e imaginativas ou relações com objetos do cotidiano do aluno, o que torna possível estabelecer a conversão e, assim, atingir o objetivo de formar um construto mental sobre polígonos. Já na segunda coleção isso não ocorre, uma vez que a denominação em língua natural de polígono é, constantemente, associada ao registro figural de região poligonal e não de polígono. Conclui-se haver uma ruptura no desenvolvimento conceitual que pode ocasionar danos no aprendizado do conceito.<hr/>Abstract This paper presents an analysis of textbooks of two collections approved by the Nacional Textbook Plan from teacher’s manual copies. The first relates to the first two initial years of Elementary School and the second to the last four. We analyzed how the concept of a polygon is proposed to work in these advances in light of the records presented in the textbook, requested from students in proposed activities and suggestions to the teacher, complementing with answers or suggestions. The elements provided in natural or figurative language outline a possible conversion from one to another to explore visualization and representation to obtain the concept to be formulated by students at the end of this schooling level through a relational understanding. As a result, we believe that the formation of geometric thinking should be consolidated. The analyses identified that this concept is well placed in the textbooks intended for the first two years, through creative and imaginative stories or relationships with everyday objects around the student, which allows establishing the conversion between them and, thus, achieving the goal of forming mental construct about polygons. However, this does not occur in the second collection since the denomination in the natural language of polygon is constantly associated with the figural record of polygonal region and not of polygon. We conclude, therefore, that a harmful rupture occurs in the conceptual development to learn about the concept. <![CDATA[Study on the characteristics of teachers’ Continuing Education aligned to the National Common Curricular Base]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Com a implementação da Base Nacional Comum Curricular, diferentes políticas de formação docente têm sido formuladas visando à instituição de uma base igualmente comum para a formação docente. Assim, este estudo objetiva investigar as características da formação continuada, no âmbito da implementação da Base Nacional Comum Curricular, manifestadas nos documentos oficiais. Para tanto, foi desenvolvido: (1) o levantamento dos documentos oficiais relativos à formação continuada; (2) o levantamento da literatura sobre formação continuada; (3) a análise dos documentos oficiais em um diálogo com a literatura levantada. A perspectiva teórica que embasa o texto discute tanto as concepções e a racionalidade que compõem essas políticas educacionais na atualidade quanto a formação e atuação docente, para além do que os documentos deixam aparentar. As análises permitem caracterizar a atual proposta de formação continuada como: padronizadora, em alinhamento com as políticas neoliberais e que tende a valorizar a responsabilização e a instrumentação do docente. Conclui-se que essas políticas se distanciam de práticas formativas coletivas, sendo limitadoras da autonomia e tendo, na perspectiva do professor como um cumpridor de tarefas e metas, um aporte para consumar um projeto padronizado e reducionista de educação.<hr/>Abstract: Implementing the Common National Curricular Base has led to formulation of various teachers’ education policies with a view to establishing an equally common Base for Teacher Education. Thus, this study aims to investigate the characteristics of Continuing Education in implementing the Common National Curricular Base, as manifested in official documents. For this purpose, it was developed: (1) the survey of official documents related to Continuing Education; (2) the literature review on Continuing Education; (3) the analysis of official documents in dialogue with the literature surveyed. The theoretical perspective that supports the text discusses the conceptions and the rationality that make up these educational policies regarding the formation and performance of teachers, beyond what the documents let appear. The analyses allow us to characterize the current proposal of continuing education as standardizing, in alignment with neoliberal policies, and that tends to value the accountability and the instrumentation of the teacher. We conclude that these policies are far from collective practices, limiting autonomy and having in the teachers the perspective of a task- and goal-fulfiller and contributing to consummate a standardized and reductionist educational project. <![CDATA[National Commum Curriculum Base and Agenda 2030: Perspectives for the health in school physical education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100114&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O objetivo deste trabalho foi analisar o tema saúde nas competências e habilidades da área de Educação Física da Base Nacional Comum Curricular brasileira e sua relação com o Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 3 da Agenda 2030, da Organização das Nações Unidas. Para tanto, foi realizada uma análise documental das seguintes produções: 1) a Base Nacional Comum Curricular; 2) o documento “Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável”, e; 3) os “Documentos temáticos: objetivos de desenvolvimentos sustentáveis”. Como resultado, encontrou-se que a saúde ainda é um tema pouco explorado no documento norteador, principalmente nas competências e unidades curriculares da área de Educação Física no Ensino Fundamental - anos iniciais. Entretanto, a saúde parece caminhar na direção de uma visão ampliada, em sintonia com os preceitos da Agenda 2030 e do Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 3, alinhada às políticas públicas de cuidado em saúde.<hr/>Abstract: This work aimed to analyze the health theme in competencies and skills in the Physical Education field of the Brazilian National Curricular Base and its relationship with the Sustainable Development Goal 3 of the 2030 Agenda of the United Nations. For that, a documental analysis of the following productions was carried out: 1) the National Curricular Common Base; 2) The document “Transforming our world: the 2030 Agenda for sustainable development”, and; 3) “Thematic Documents: Sustainable Development Goals”. As a result, it was found that health is still a topic little explored in the guiding document, especially in the competencies and curricular units of Physical Education in elementary school - early years. However, it seems to move towards an expanded vision of health, in line with the precepts of the 2030 agenda and Sustainable Development Goal 3, in line with public healthcare policies. <![CDATA[Reflections on knowledge production in the face of Artificial Intelligence]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100115&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Os usos das Inteligências Artificiais têm sido cada vez mais debatidos nos ambientes acadêmicos. Este trabalho traça reflexões acerca da produção (e reprodução) do conhecimento em face das interferências das Inteligências Artificiais no contexto acadêmico. A partir de um olhar multirreferencial e permeado por uma reflexão de caráter mais ensaística, este texto se ampara em autores de diferentes áreas, como linguagens e tecnologias, para discutir acerca de autoria, originalidade, compromisso ético na construção textual e papel dos professores no processo de ensino e aprendizagem diante desse recurso. Para as autoras, as Inteligências Artificiais são um recurso que precisará ser trazido para reflexão em sala de aula, gerando mudanças nos processos de orientação, produção e acompanhamento de trabalhos acadêmicos.<hr/>Abstract Artificial Intelligence has been increasingly debated in academic settings. This work outlines reflections on knowledge production (and reproduction) in the face of AI interferences with the academic context. Based on a multi-referential look and permeated by a more essayistic point of view, this text is supported by authors from different areas such as language and technologies to discuss authorship, originality, ethical commitment in textual construction and the role of professors in knowledge achievement facing this resource. For the authors, AI is a resource that will need to be brought to the fore in the classroom, causing changes in the processes of guidance, production and monitoring textual productions in general, especially in the academic field. <![CDATA[An anthropological approach to the curriculum as a multicultural and ethnically constructed space within Brazilian diversity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100116&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo considera o currículo uma construção sócio-histórica em relação contínua de entidades, instituições, ideologias, culturas e etnias que molda o status quo social nas diferentes épocas. Objetiva dizer sobre a importância da antropologia social na composição e na efetivação do currículo da educação formal, exemplificando com as categorias de cultura e etnia. A metodologia utilizada é a bibliográfica em que se utilizaram teorias e postulados acadêmicos, tanto da referida disciplina como da pedagogia e da História. A sua realização é justificada a partir da importância do currículo no contexto da educação formal e motivada pela experiência docente deste autor na alfabetização indígena e na antropologia social em cursos de graduação nos últimos vinte anos no Brasil multicultural interpretado polissemicamente. Os resultados são em gerúndio contínuo, observados e testemunhados numa quase constatação de que a transversalidade de interpretações e de teorizações das diferentes áreas epistemológicas é importante na elaboração e na efetivação do currículo em sintonia com as diferenças sociais, culturais, ideológicas e étnicas que compõem a sociedade brasileira.<hr/>Abstract This article considers the curriculum a socio-historical construction in a continuous relationship of entities, beliefs, ideologies, cultures, and ethnicities that shape the social status quo in different times. It aims to discourse about the importance of social anthropology in the composition and implementation of the formal education curriculum, exemplifying with the categories of culture and ethnicity. This work employed a bibliographical methodology, in which theories and academic postulates were used, both from the referred discipline and from Pedagogy and History. Its realization is justified based on the curriculum’s relevance in formal education and motivated by this author's teaching experience in Indigenous literacy and social anthropology in undergraduate courses over the last twenty years in multicultural Brazil interpreted polysemically. The results are in a continuous gerund, observed and witnessed in an almost verification that the transversality of understanding and theorizations of the different epistemological areas is crucial in elaborating and implementing the curriculum in tune with the social, cultural, ideological and ethnic disparities that underpin the Brazilian society. <![CDATA[Human Rights, Decolonial Studies, and the Global Educational Pact: possible dialogues for an intercultural Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100117&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente texto pretende demonstrar o papel da educação enquanto promotora do pacifismo tendo como base um estudo sobre os fundamentos da Declaração Universal dos Direitos Humanos com Jacques Maritain, em diálogo com os estudos decoloniais representados pelos autores Boaventura de Souza Santos e Catherine Walsh a partir de um estudo de abordagem qualitativa com objetivos descritivos de procedimento bibliográfico. Na análise, tendo como pressuposto o contexto contemporâneo, recorreu-se aos fundamentos da Declaração Universal dos Direitos Humanos vigente tendo como contraponto os estudos decoloniais que, do ponto de vista teórico, possuem algumas divergências em relação ao primeiro, mas vislumbram o mesmo objetivo inicial: garantir a defesa da humanidade e promover a dignidade da pessoa humana. Nota-se que, apesar de divergências, implantar a ecologia dos saberes por meio da interculturalidade crítica no sistema educacional representa um meio de defender os direitos humanos. Há um ponto em comum entre as teses expostas: a educação é o meio mais eficaz de pacificar as polarizações, dirimir opressões e promover a interculturalidade.<hr/>Abstract The present study aims to show the role of education as a promoter of pacifism grounded on a study on the foundations of the Universal Declaration of Human Rights with Jacques Maritain in dialogue with the decolonial studies represented by authors Boaventura de Souza Santos and Catherine Walsh from a qualitative study with descriptive objectives of bibliographic procedure. In the analysis, presupposing the polarized contemporary world context, we resorted to the foundations of the Universal Declaration of Human Rights in force, having as a counterpoint the decolonial studies that somewhat diverge regarding the first from a theoretical viewpoint, but envision the same initial objective, which is to guarantee the defense of humanity and to promote the dignity of the human person. Despite differences, we note that implementing the ecology of knowledge through critical interculturality in the educational system is a way of defending human rights currently. The theses exposed share a point: education is the most effective means of pacifying polarizations, resolving differences and oppressions, and promoting interculturality. <![CDATA[Academic trajectories of graduates in Education Sciences]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100118&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A presente pesquisa, alicerçada no conhecimento produzido em torno da profissionalidade em Ciências da Educação, teve por objetivo explorar as trajetórias acadêmicas de ex-estudantes do curso de Ciências da Educação com uma experiência profissional superior a 7 anos. Para tal, construíram-se 21 retratos sociológicos com o propósito de captar as trajetórias acadêmicas e os caminhos profissionais destas pessoas. A partir destes retratos, procedeu-se à tipificação das trajetórias acadêmicas por meio da construção de ideais-tipo: lineares, de especialização, de reformulação e de reconstrução. Numa perspetiva ampla, as trajetórias acadêmicas surgem imbricadas com os percursos profissionais, suscitando reflexões profundas em torno da profissionalidade em Ciências da Educação.<hr/>Abstract The present research is grounded in the knowledge produced around the work in Education Sciences and aimed to explore the academic trajectories of former students of Education Sciences with a professional experience of more than 7 years. To this end, 21 sociological portraits were built to capture the academic trajectories and professional paths of these individuals. We proceeded to typify academic trajectories by constructing ideal-types from these portraits: linear, specialization, reformulation, and reconstruction. From a broad perspective, academic trajectories appear intertwined with professional paths, giving rise to profound reflections about the work in the field of Education Sciences. <![CDATA[Training for research in Educational Sciences: A view from the University degree]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100120&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El presente trabajo tiene como objetivo reconstruir los procesos formativos orientados a la investigación que se expresan durante el grado universitario argentino en la carrera de Ciencias de la educación desde la perspectiva de los equipos de cátedra. Metodológicamente asumimos el estudio de casos, reconstruidos mediante análisis documental, entrevistas en profundidad y observaciones de clase. En este sentido, se presentan dos equipos de cátedra con funciones de docencia e investigación de la carrera de Ciencias de la educación, pertenecientes a: Historia Argentina de la Educación y Didáctica I. Los resultados aportan a la identificación de un territorio electivo durante la formación de grado universitario, al que denominamos Aula de iniciación en la investigación, ámbito en el que estudiante se introduce gradualmente en la praxis real de la ciencia en compañía de un equipo con funciones en docencia e investigación.<hr/>Abstract This work aims to reconstruct the research-oriented formative processes expressed during the university degree in the career of Educational Sciences within the framework of the chair teams. We methodologically assumed the study of cases, reconstructed through documentary analysis, in-depth interviews and class observations. In this sense, we present two chair teams with teaching and research functions of the Education Sciences career, namely, Argentine History of Education and Didactics I. The results contribute to identifying an elective territory during the university degree education, which we call Research initiation classroom, an area in which students are gradually introduced into the real praxis of science in the company of a team with teaching and research functions. <![CDATA[Proposition for overcoming the empirical teaching of the statistical concept of average in Higher Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta um recorte de um estudo que visa o desenvolvimento de tarefas elaboradas com base no modo davydoviano de organização de ensino. Essas tarefas têm por objetivo promover a busca pela relação universal do conceito estatístico de média, divergindo dos métodos tradicionais encontrados nas literaturas. A delimitação ocorreu para duas tarefas particulares de um conjunto de tarefas desenvolvidas em uma pesquisa no âmbito de um programa de mestrado em Educação. Essas tarefas estão fundamentadas na Teoria da Atividade e nos estudos de Davýdov, organizadas para o ensino do conceito de média ao nível superior, com uso de lousa digital. A partir das análises realizadas, constata-se que o conceito de média se materializa a partir da determinação da igualdade entre grandezas, sendo essa a sua relação fundamental.<hr/>Abstract This article presents an excerpt from a study aimed at developing tasks based on the Davydovian way of organizing teaching. Such tasks aim to promote the search for the universal relationship of the statistical concept of average, diverging from the traditional methods found in the literature. The delimitation occurred for two particular tasks from a set of tasks developed in research within the scope of a master’s in education program. These tasks are based on the Activity Theory and on Davýdov’s studies, organized for teaching the concept of average, at a higher level, using the Digital Blackboard. From the analyzes carried out, it appears that the concept of average materializes from the determination of equality between magnitudes, which is its fundamental relationship. <![CDATA[Statistics teacher training trajectory]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo estudia las características de las trayectorias de formación de los profesores de estadística. Los participantes fueron siete profesores de estadística en ejercicio de la educación obligatoria que enseñaban en instituciones educativas oficiales en una ciudad al noroeste de Colombia. Se llevó a cabo un estudio de naturaleza cualitativa con enfoque interpretativo. Se utilizó la entrevista a profundidad para reconstruir las narrativas autobiográficas de los participantes y entender las trayectorias de formación que los llevaron a convertirse en profesores de estadística. Los resultados revelaron que los profesores tenían una limitada formación estadística y didáctica, que fueron formados en una tradición donde el conocimiento estadístico era estático y alienante, que enseñaban estadística como un requerimiento de su labor, que tenían prácticas de autoaprendizaje para poder enseñar estadística, y que tenían débiles vínculos con asociaciones académicas. Al final se aporta una discusión para pensar la formación de los profesores que enseñan estadística.<hr/>Abstract This paper studies the training trajectories characteristics of statistics teachers. The participants were seven in-service statistics teachers from compulsory education who taught in public schools in a city in the northwest of Colombia. A study of qualitative nature with an interpretative focus was carried out. In-depth interviews were used to reconstruct the autobiographical narratives of the participants and to understand the training paths that led them to become statistics teachers. The results revealed that the teachers had a limited statistical and didactic training, that they were trained in a tradition where the statistical knowledge was static and alienating, that they taught statistics as a requirement of their teaching position, that they had self-learning practices to be able to teach statistics, and that they had weak links with academic associations. At the end, a discussion is provided to think about the training of teachers who teach statistics. <![CDATA[Mapping of brazilian theses and dissertations on Probability Education in Elementary School]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta um mapeamento dos aspectos físicos das pesquisas brasileiras sobre o ensino e a aprendizagem de Probabilidade na Educação Básica produzidas no âmbito dos programas de pós-graduação stricto sensu na área de Educação e Ensino. A busca foi realizada em meio digital, no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações e em acervos de currículos da plataforma Lattes de alguns pesquisadores. Foram encontradas 99 teses e dissertações, defendidas no Brasil entre maio de 1994 e junho de 2021, que abordam a Educação Probabilística na Escola Básica como tema de pesquisa. As pesquisas foram organizadas e codificadas em uma planilha do Excel® usando informações da ficha de leitura, como o ano de defesa, nome do autor, titulação acadêmica, orientador, instituição, programa de pós-graduação ao qual estavam vinculadas e banca examinadora. A partir das 78 dissertações e 21 teses encontradas foi possível observar um aumento significativo no interesse dos pesquisadores sobre Educação Probabilística na Escola Básica desde 2007. Todas as cinco regiões do Brasil apresentaram pesquisas, com ênfase na Região Sudeste, e São Paulo foi responsável pela maioria delas. Foram identificadas 31 universidades brasileiras que produziram teses e dissertações sobre o tema, com destaque para a Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. O programa de Educação Matemática apresentou o maior número de trabalhos defendidos, com 55 orientadores e 16 pesquisadores/orientadores centrais na produção nacional.<hr/>Abstract In this article, present a possible mapping of the physical aspects of Brazilian research on the teaching and learning of Probability in Basic Education, produced within stricto sensu postgraduate programs in the field of Education and Teaching. We conducted a fully digital search through the Catalog of Theses and Dissertations of CAPES, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, and Lattes platform curriculum. 99 theses and dissertations were found, defended in Brazil between May 1994 and June 2021, which address Probabilistic Education in Basic School as a research topic. The surveys were organized and coded in an Excel® spreadsheet, using information from the reading sheet, such as the year of defense, author name, academic title, advisor, institution, postgraduate program, and examining board. We observed a significant increase in researchers’ interest in Probabilistic Education in Basic School since 2007, based on the 78 dissertations and 21 theses found. All five regions of Brazil presented research, with emphasis on the Southeast region and São Paulo was responsible for the majority of them. We identified 31 Brazilian universities that produced theses and dissertations on the topic, with emphasis on Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. The Mathematics Education program presented the highest number of defended works, with 55 advisors and 16 central researchers/advisors in national production. <![CDATA[Comparative study of statistical graphics in Chilean and Spanish primary school textbooks]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El objetivo de este trabajo consiste analizar las situaciones que involucran gráficos estadísticos en los libros de textos escolares españoles y chilenos dirigidos a la educación primaria (6 a 11 años). Se realiza un estudio cualitativo y descriptivo de las situaciones considerando las categorías: tipo de gráfico, propósito del gráfico y nivel de lectura requerido para resolver la situación. El análisis de contenido muestra que los textos chilenos presentan un mayor número de situaciones que involucran gráficos estadísticos. En ambos países predomina el gráfico de barras, pero los textos españoles muestran una mayor variedad de tipos de gráficos conforme se progresa de curso. La mayor parte de los gráficos, en ambos contextos, son utilizados para comunicar información, mientras que los niveles de lectura se centran en la lectura directa, la comparación o la realización de cálculos sencillos. Se concluye que es necesario incorporar situaciones que abarquen de manera progresiva niveles más sofisticados de lectura con la idea de desarrollar una interpretación crítica de los datos de acuerdo con las demandas de la sociedad actual.<hr/>Abstract The aim of this paper is to analyse the situations involving statistical graphs in Spanish and Chilean textbooks for primary education (6 to 11 years old). A qualitative and descriptive study of the situations is carried out considering the categories: type of graph, purpose of the graph and reading level required to solve the situation. The content analysis shows that Chilean texts present a greater number of situations involving statistical graphs. In both countries, bar graphs predominate, but Spanish texts show a greater variety of graph types as the course progresses. Most graphs, in both contexts, are used to information, while reading levels focus on direct reading, comparison or simple calculations. It is concluded that it is necessary to incorporate situations that progressively cover more sophisticated reading levels with the idea of developing a critical interpretation of data according to the demands of today’s society. <![CDATA[Shared teaching practice: an experience report in teaching Statistics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente trabalho é um relato de experiência de prática docente compartilhada realizada em uma disciplina introdutória de Estatística ofertada para licenciandos em Matemática. Por prática docente compartilhada no curso de licenciatura entenda-se toda a organização e implementação de uma disciplina a cargo de dois ou mais professores responsáveis, sendo pelo menos um professor da educação básica. Em particular, buscava-se identificar como a presença do professor da educação básica poderia contribuir para a elaboração de reflexões sobre o ensino de Estatística para esse mesmo segmento e como o trabalho em conjunto desses professores poderia permitir a construção de pontes entre o ensino de Estatística na escola e na universidade. Para isso, durante o segundo semestre de 2021, realizou-se um projeto de prática docente compartilhada em uma disciplina introdutória de Estatística na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Nesse projeto, o professor do Ensino Superior, estatístico por formação, e a professora de Matemática da educação básica responsabilizaram-se, em conjunto, pela organização, implementação e avaliação do curso. Este relato descreve como ocorreu essa experiência e os aspectos positivos e negativos observados, além de procurar responder aos questionamentos iniciais levantados. A análise dos dados coletados no trabalho indica que a presença da professora da educação básica estimulou os graduandos a terem um olhar sobre o ensino de Estatística mais voltado para a realidade da educação básica. Além disso, a presença de dois professores, de diferentes segmentos e de formações distintas, suscitou um maior debate sobre os conhecimentos estatísticos ao possibilitar a apresentação de diferentes pontos de vista sobre o mesmo tema.<hr/>Abstract The present work is an experience report of Shared Teaching Practice carried out in an introductory course of Statistics offered to Mathematics undergraduate students. As Shared Teaching Practice in the Teaching Degree course we mean the entire organization and implementation of a subject in charge of two or more responsible teachers, at least one being a basic education teacher. In particular, we sought to identify how the presence of a basic education teacher could contribute to reflections on the teaching of Statistics for this same segment, and how the joint work of these teachers could allow the construction of bridges between the teaching of Statistics in school and at the university. To this end, during the second semester of 2021, a Shared Teaching Practice project was carried out in an introductory Statistics course at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In this project, both the higher education teacher, a statistician by training, and the basic education mathematics teacher were jointly responsible for the organization, implementation and evaluation of the course. This report describes how this experience took place, the positive and negative aspects observed, and seeks to answer the initial questions raised. The analysis of the data collected in the work indicates that the presence of the basic education teacher encouraged the undergraduates to have a look at the teaching of Statistics more focused on the reality of basic education. In addition, the presence of two professors, from different segments and with different backgrounds, raised a greater discussion on statistical knowledge, allowing the presentation of different perspectives on the same topic. <![CDATA[Critical statistical literacy versus social media communications]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100206&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Estudos relacionados à educação estatística mostram que a aprendizagem voltada para o conteúdo de estatística necessita de uma abordagem que vá além dos cálculos procedimentais. É preciso que haja reflexões e um preparo perceptivo a partir de contextos reais para a formação cidadã. Partindo desse pressuposto, neste recorte de pesquisa de mestrado teve-se por objetivo analisar as contribuições acerca da literacia estatística crítica, com base em uma atividade pedagógica construída a partir de dados divulgados nas mídias sociais e realizada em ambiente escolar com alunos do terceiro ano do Ensino Médio. A pesquisa tem característica de observação participante, na qual o primeiro autor deste artigo cumpriu o papel de professor e pesquisador. Como fundamentação, o estudo pautou-se no quadro teórico acerca da literacia estatística crítica. Para a investigação, foi exposto aos estudantes o trecho de uma narrativa publicada em um canal do Youtube® por um conhecido jornalista brasileiro. No vídeo, o jornalista comparava o número de óbitos no Brasil entre os anos de 2019 e 2020. Dados foram coletados por videogravação, diário de bordo e pelos textos elaborados por esses alunos ao final da investigação. A análise dos dados indica que o trabalho na perspectiva da literacia estatística crítica desenvolve criticidade acerca de assuntos que permeiam o cotidiano dos estudantes e auxilia-os a construir suas percepções acerca da responsabilidade de atuação em sociedade.<hr/>Abstract Studies related to statistical education show that learning focused on the content of statistics requires an approach that goes beyond just procedural calculations. There needs to be reflections and perceptive preparation based on real contexts for citizenship education. Based on this assumption, in this master’s research section, the objective was to analyze what are the contributions regarding critical statistical literacy, when a pedagogical activity is built from data published on social media and carried out in a school environment with third-grade students of a high school year. The research has a characteristic of participant observation, in which the first author fulfilled the role of professor and researcher. The investigation was based on the theoretical framework of critical statistical literacy. An excerpt from a narrative published on a YouTube channel by a well-known Brazilian journalist was exposed to the students. In the video, the journalist compared the number of deaths in Brazil between the years 2019 and 2020. Data were collected by video recording, logbook and texts prepared by these students at the end of the investigation. Data analysis indicates that work from the perspective of critical statistical literacy develops critical thinking about issues that permeate the students’ daily lives, and helps to build their perceptions about the responsibility of acting in society. <![CDATA[Reflections on a proposal for Probability Teaching involving the minesweeper game]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100207&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O objetivo do presente artigo é apresentar e discutir uma proposta para o ensino de Probabilidade envolvendo o jogo campo minado. A proposta leva em consideração a perspectiva da pesquisa qualitativa e possui duas atividades que partem da valorização do processo de experimentação, da preocupação com o desenvolvimento do pensamento probabilístico e do raciocínio lógico. Na primeira atividade apresentada e discutida são analisadas quatro possíveis jogadas. Por meio das informações oferecidas na comanda da atividade, espera-se conduzir o aluno à conclusão de que a melhor jogada possível é a D. Nessa atividade, o conceito de Probabilidade não é definido formalmente, mas por meio da experimentação, de forma empírica. Já na segunda atividade proposta, evidencia-se uma possível abordagem para o conceito de eventos e suas classificações no âmbito da Probabilidade. Na segunda atividade, também, é explorada a noção de frequência relativa. Após o processo de apresentação de cada uma das atividades, é realizada uma discussão dos aspectos conceituais e procedimentais presentes em cada uma delas. Cabe destacar que a proposta se apresenta com a intenção de contribuir com espaços de formação de professores e, também, com os processos de ensino e de aprendizagem de Probabilidade e Estatística no ensino médio.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to present and discuss a proposal for Probability Teaching involving the minesweeper game. This proposal the perspective of qualitative research. It has two activities that start from the appreciation of the experimentation process, from the concern with the development of probabilistic thinking and logical reasoning. The first activity presented and discussed focuses on four possible moves to be analyzed. Through the information offered in the activity command, it is expected to lead to the conclusion that the best possible move is move D. In this activity, the concept of Probability is not formally defined, but through experimentation, empirically. In the second proposed activity, a possible approach to the concept of events and their classifications within the scope of Probability is evidenced. In the second activity, the notion of relative frequency is also explored. After presenting each activity, a discussion of the conceptual and procedural aspects present in each of them is carried out. It should be noted that this proposal is presented to contribute to teacher training spaces and also to the teaching and learning processes of Probability and Statistics in High School. <![CDATA[Understanding Statistical Terms: what is the Census and what is it used for?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100208&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste trabalho foi discutir e comparar o uso ambíguo do conceito de censo estatístico feito por 44 alunos do ensino fundamental (11 a 14 anos) e 65 alunos do ensino médio (15 a 19 anos) de uma escola estadual do município de São Paulo. Buscou-se identificar os significados por meio do conhecimento do dia a dia e/ou do que aprenderam na escola. Esta pesquisa caracteriza-se como exploratória, de abordagem qualitativa e quantitativa, na qual foram realizadas análises textuais multivariadas e a Classificação Hierárquica Descendente por meio do software Interface R para Texto Multidimensional e Análise de Questionário. Os resultados revelaram que os alunos do ensino fundamental e médio trouxeram definições sobre o vocábulo “censo” e diferentes aspectos de sua utilização. No entanto, o resultado foi basicamente apoiado pela busca ou pesquisa em sites na internet. Foram observadas ambiguidades tendo em vista que diversos conceitos estatísticos surgiram nas definições apresentadas, mas, por terem sido colhidas através de um simples “copia-e-cola”, não foi verificada, necessariamente, a apropriação desses termos e conceitos estatísticos. Ademais, não foi abordado o aspecto relativo à maneira como o censo é realizado e seu contraponto com a seleção amostral.<hr/>Abstract The objective of this work was to discuss and compare the ambiguous use of the concept of the statistical census by 44 elementary school students (11 to 14 years old) and 65 high school students (15 to 19 years old) from a state school in the city of São Paulo, São Paulo Brazil. We sought to identify the meanings through everyday knowledge and what they learned at school. This research was exploratory, with a qualitative and quantitative approach, in which multivariate textual analyzes were carried out, the Descending Hierarchical Classification, using the software R Interface for Multidimensional Text and Questionnaire Analysis. The results revealed that elementary and high school students brought definitions the word census and different aspects of its use. However, the result was backed up by searching or researching websites on the internet. Ambiguities were observed as different statistical concepts appeared in the definitions presented, but the simple “copy-and-paste” did not necessarily indicate the appropriation of these terms and statistical concepts. Furthermore, the aspect related to the census is carried out and its counterpoint with sample selection was not addressed. <![CDATA[Reading and interpretation of statistical graphs in undergraduate students at a Mexican university]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100209&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El artículo presenta los niveles de lectura e interpretación de gráficos estadísticos como parte de la alfabetización estadística en estudiantes universitarios. El objetivo principal fue realizar un diagnóstico acerca de la interpretación de información presentada mediante gráficos estadísticos en los medios de comunicación. El estudio, de corte cuantitativo y alcance descriptivo, se llevó a cabo a través de un muestreo por conglomerados de 362 estudiantes, provenientes de 14 programas de pregrado en una universidad pública, quienes resolvieron el “Cuestionario sobre lectura e interpretación de datos a través de gráficos estadísticos”, una prueba de ejecución máxima con 18 ítems que medían comprensión gráfica. Los resultados muestran que los estudiantes no están desarrollando habilidades de interpretación de datos en gráficos estadísticos y reconocen necesidades en la lectura e interpretación de la información presentada de esta forma. No se encontró diferencias respecto a la lectura de gráficos entre las carreras que incluyen algunos temas de estadística en sus programas educativos y las que no. Las conclusiones señalan debilidades en una parte medular de la alfabetización estadística en la interpretación de gráficos estadísticos presentes en los medios de comunicación, lo que sustenta la necesidad de realizar una revisión más profunda y detallada de las orientaciones curriculares y didácticas en las asignaturas de estadística, así como realizar propuestas de un marco curricular común en lo que respecta a la alfabetización estadística en la universidad.<hr/>Abstract The article presents the levels of reading and interpretation of statistical graphs as part of statistical literacy in university students. The main objective was to make a diagnosis about the interpretation of information presented through statistical graphics in the media. The study, of a quantitative nature and a descriptive scope, was carried out through a cluster sampling of 362 students, from 14 undergraduate programs at a public university, who answered the “Questionnaire on reading and interpreting data through statistical graphics”, a maximum performance test with 18 items that measured graphic comprehension. The results show that students are not developing data interpretation skills in statistical graphs and recognize needs in reading and interpreting information presented in this way. It was not found that there are differences regarding the reading of graphs between the careers that include some statistical topics in their educational programs and those that do not. The conclusions point out weaknesses in a core part of statistical literacy in the interpretation of statistical graphs present in the media, which supports the need to carry out a deeper and more detailed review of the curricular and didactic orientations in the subjects of statistics, as well as making proposals for a common curricular framework regarding statistical literacy in the university. <![CDATA[University and school conversation network: discussions and reflections on the teaching of Statistics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100210&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo tem por objetivo apresentar como uma rede de conversação instituída entre uma universidade e uma escola (re)pensou o ensino de Estatística na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental. A constituição dessa rede de conversação, formada por professoras da escola e por professoras e estudantes da universidade, foi fundamentada no respeito pelo outro e na legitimação dos saberes. Os conceitos estatísticos foram discutidos a partir de propostas de atividades idealizadas na rede e inspiradas em pesquisas de integrantes do Grupo de Trabalho em Educação Estatística da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Assim, por meio da literatura infantil, do ensino através da pesquisa e da observação de fenômenos, conceitos estatísticos foram abordados em diferentes contextos — o que possibilitou experienciar outras realidades. As conversações estabelecidas de forma recorrente entre escola e universidade fomentaram a construção de um pensamento crítico sobre o ensino da Estatística.<hr/>Abstract This paper aims to present how a conversation network established between the university and the school (re)thinks the teaching of Statistics in Early Childhood Education and the early years of Elementary School. This conversation network is comprised of by school teachers, university professors and students, and is based on respect for others and the legitimation of knowledge. Statistical concepts were discussed based on proposals for activities idealized on the network and inspired by the Working Group on Statistical Education — GT12 research members, which belongs to the Mathematics Education Brazilian Society. Thus, through children’s literature, teaching through research and observation of phenomena, statistical concepts were approached in different contexts, which made it possible to experience other realities. The recurrent conversations established between the school and the university can encourage the construction of critical thinking about teaching Statistics. <![CDATA[Statistical literacy in the consolidation of a Sustainable Development Goal (SDG): an experience in the 8th grade of elementary school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo As informações estatísticas sempre estiveram presentes nas tomadas de decisão. No entanto, poucas pessoas possuem os conhecimentos necessários para exercer sua cidadania. Este estudo tem como objetivo desenvolver um projeto de ensino de Estatística, especificamente sobre análise crítica de dados e tomada de decisão, articulado com o Objetivo de Desenvolvimento Sustentável “Saúde e Bem-Estar”, visando fornecer significado para os alunos. A investigação, de cunho qualitativo, baseia-se no projeto estatístico “Autocuidado: o que a Estatística tem a ver com isso?”, desenvolvido com estudantes do 8º ano do ensino fundamental de uma escola municipal da cidade de Praia Grande/SP. Os resultados apontam que os estudantes puderam ressignificar seus hábitos de higiene e compreender a importância da Estatística para tomada de decisão. Por fim, entendeu-se que propiciar atividades que expressem a realidade e as experiências dos estudantes e os coloquem como protagonistas no processo de ensino e aprendizagem é uma estratégia relevante para desenvolver um cidadão crítico e letrado em Estatística.<hr/>Abstract Statistical information has always been present in society’s decision-making process. However, few people have the necessary knowledge to exercise their citizenship. This study aims to develop a statistics teaching project, specifically on critical data analysis and decision-making, articulated with the Sustainable Development Goal “Health and Well-Being”, aiming to provide meaning for students. The qualitative investigation is based on the statistical project “Self-care: what does statistics have to do with it?”, developed with students of the 8th year of elementary school in a municipal school in the city of Praia Grande/SP. The results indicate that students were able to reframe their hygiene habits and understand the importance of statistics in decision making. Finally, it was understood that developing activities that express students’ reality and experiences and place them as main actors in the teaching and learning process is a relevant strategy for developing a critical and literate citizen in statistics. <![CDATA[Creative Insubordination in the implementation of pedagogical practices in the context of Statistical Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100212&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é destacar aspectos referentes à Insubordinação Criativa diante do desenvolvimento de práticas pedagógicas no contexto da Educação Estatística Crítica após uma formação continuada. Para tanto, foram analisadas narrativas de professores que ensinam Matemática nas seguintes modalidades: educação infantil, ensino fundamental, ensino médio e educação de jovens e adultos. Durante a formação, os docentes participantes tiveram como proposta atividades voltadas para um ensino crítico, reflexivo e dialógico por meio de discussões sobre temas como perspectivas da modelagem Matemática enquanto abordagem pedagógica, definição das competências da Educação Estatística e perspectivas da Educação Crítica. Além disso, foram oportunizados, durante os encontros, momentos para que os professores formulassem, aplicassem, discutissem, reformulassem e voltassem a discutir projetos. Optou-se por utilizar narrativas para a geração de dados, para reflexão e formação docente e como produto sobre acontecimentos relacionados à Educação Estatística Crítica. Compreende-se que, ao propor ações voltadas para essa vertente, provavelmente o professor cria possibilidades para o desenvolvimento da competência crítica, que é importante para todos, por valorizar o diálogo e as reais necessidades dos sujeitos envolvidos no processo de ensino e aprendizagem. Após analisar as narrativas, foi possível perceber a importância do ensino e da aprendizagem em uma vertente crítica e participativa do professor e da teoria refletida na ação e entre os docentes.<hr/>Abstract The purpose of this paper is to highlight aspects related to Creative Insubordination in face of the development of pedagogical practices in the context of Critical Statistical Education after an extended professor training. For that, we emphasized the narratives of professors who teach Mathematics in the following modalities: Early Childhood Education, Elementary Education, High School and Youth and Adult Education. During the training, the participating professors faced activities geared towards a critical, reflective and dialogical teaching. Therefore, discussions were made on topics such as perspectives of mathematical modeling as a pedagogical approach, definition of the competences of Statistical Education and perspectives of Critical Education. Moreover, during the meetings, moments were provided for professors to formulate, apply, discuss, reformulate and discuss projects. It was decided to use narratives to generate data, for reflection and teacher training as a product about events related to Critical Statistical Education. We understand that, by proposing actions aimed at this aspect, professors tend to create possibilities for the development of critical competence, which is important for everyone, as it values dialogue and the real needs of the subjects involved in the teaching and learning process. After analyzing the narratives, it was possible to perceive the importance of teaching and learning in a professors’ critical and participative perspective. It was also important to perceive the theory reflected in action and the exchange of experiences among professors. <![CDATA[Reference meanings associated with the concept of intuitive probability]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100214&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las ideas intuitivas de probabilidad, surgidas a través de las aportaciones de Pascal y Fermat, en la Edad Moderna, se mantienen vigentes y promueven los significados asociados a éstas en los currículums de los diferentes niveles educativos. En la presente investigación, se identifican los diferentes significados asociados al concepto intuitivo de la probabilidad, tomando como referencia algunos documentos de la historia de la estadística. Se utiliza la noción del significado de un concepto matemático desde el análisis didáctico, a través de sus tres componentes: estructura conceptual; registros de representación; y fenomenología. El método del análisis de contenido se aplicó a 5 documentos que describen el desarrollo histórico de la estadística. Como resultado, se han identificado como significados de referencia términos como fenómeno aleatorio y conceptos como la equiprobabilidad, como representación el lenguaje ordinario. En todos los casos, estos componentes toman sentido en el contexto de los juegos de azar.<hr/>Abstract The intuitive ideas of probability that arose through Pascal’s and Fermat’s contributions at the end of the Modern Age remain valid, promoting the meanings associated with them in the curricula of the different educational levels. In this research, the different meanings associated with the intuitive concept of probability are identified, taking the history of statistics as a reference. The notion of the meaning of a mathematical concept is used from didactic analysis through its three components: conceptual structure; representation records; and phenomenology. The content analysis method was applied to 5 documents that describe the historical development of statistics. As results, terms such as random phenomenon and concepts such as equiprobability, as a representation of ordinary language, have been identified as reference meanings. In all cases, these components make sense in the context of games of chance. <![CDATA[Influences of the Chilean Didactic Manual for Teaching Probability and Statistics in the Early Years of Elementary School]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100218&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El libro de texto es una herramienta muy utilizada por docentes y alumnos en el ámbito escolar. Todas estas colecciones cuentan con un manual didáctico, disponible para acceso sólo a los maestros. Así, la presente investigación buscó develar el conocimiento especializado del manual didáctico chileno para la enseñanza de Probabilidad y Estadística en el primer y segundo año de la primaria, en el que se matriculan regularmente alumnos de seis y siete años. La comprensión de estos conocimientos, así como sus influencias, permite al educador identificar las posibles dificultades que los estudiantes pueden adquirir en el aprendizaje de esta área temática. En consecuencia, será más fácil establecer estrategias que minimicen estos impactos. El estudio se realizó en forma de investigación documental, centrándose en la colección Sumo Primero (2022). El referencial se basó en el modelo teórico del Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge, que categorizó el conocimiento especializado del profesor de matemáticas en seis subdominios principales. Mediante el estudio y análisis del mencionado manual, se buscó identificar los conocimientos que más se destacaban, según la clasificación de las partes indicadas según las normas del mencionado modelo. Como resultado, el subdominio más evidente fue el Conocimiento de los Parámetros de Aprendizaje de las Matemáticas y el que menos prevaleció fue el Conocimiento de la Estructura de las Matemáticas. Se espera que esta investigación contribuya a la formación de docentes, a fin de constituirse también para el pensamiento de nuevas investigaciones.<hr/>Abstract In the school environment, the textbook is a tool widely used by teachers and students. All these collections have a didactic manual, available for access only to the faculty. Thus, the present research sought to reveal the specialized knowledge of the Chilean didactic manual for teaching Probability and Statistics in the first and second year of Basic Education, in which six and seven years old students enroll regularly. The understanding of this knowledge, as well as its influences, allows the educator to identify the possible difficulties that students may acquire during the learning of this thematic axis. Consequently, it will be easier to devise strategies that minimize these impacts. The study took place in the form of documentary research, focusing on the Sumo Primero collection (2022). The framework was based on the theoretical model of the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge, which categorized the mathematics teacher’s specialized knowledge into six main subdomains. By studying and analyzing the afore mentioned manual, we sought to identify the knowledge that stood out the most, according to the classification of the indicated sections according to the norms of the mentioned model. As a result, the most evident subdomain was Knowledge of Mathematics Learning Standards and the least prevalent was Knowledge of the Structure of Mathematics. It is expected that this research will contribute to the formation of teachers, in order to also constitute itself for the thought of new investigations. <![CDATA[ERRATA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932023000100700&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El libro de texto es una herramienta muy utilizada por docentes y alumnos en el ámbito escolar. Todas estas colecciones cuentan con un manual didáctico, disponible para acceso sólo a los maestros. Así, la presente investigación buscó develar el conocimiento especializado del manual didáctico chileno para la enseñanza de Probabilidad y Estadística en el primer y segundo año de la primaria, en el que se matriculan regularmente alumnos de seis y siete años. La comprensión de estos conocimientos, así como sus influencias, permite al educador identificar las posibles dificultades que los estudiantes pueden adquirir en el aprendizaje de esta área temática. En consecuencia, será más fácil establecer estrategias que minimicen estos impactos. El estudio se realizó en forma de investigación documental, centrándose en la colección Sumo Primero (2022). El referencial se basó en el modelo teórico del Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge, que categorizó el conocimiento especializado del profesor de matemáticas en seis subdominios principales. Mediante el estudio y análisis del mencionado manual, se buscó identificar los conocimientos que más se destacaban, según la clasificación de las partes indicadas según las normas del mencionado modelo. Como resultado, el subdominio más evidente fue el Conocimiento de los Parámetros de Aprendizaje de las Matemáticas y el que menos prevaleció fue el Conocimiento de la Estructura de las Matemáticas. Se espera que esta investigación contribuya a la formación de docentes, a fin de constituirse también para el pensamiento de nuevas investigaciones.<hr/>Abstract In the school environment, the textbook is a tool widely used by teachers and students. All these collections have a didactic manual, available for access only to the faculty. Thus, the present research sought to reveal the specialized knowledge of the Chilean didactic manual for teaching Probability and Statistics in the first and second year of Basic Education, in which six and seven years old students enroll regularly. The understanding of this knowledge, as well as its influences, allows the educator to identify the possible difficulties that students may acquire during the learning of this thematic axis. Consequently, it will be easier to devise strategies that minimize these impacts. The study took place in the form of documentary research, focusing on the Sumo Primero collection (2022). The framework was based on the theoretical model of the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge, which categorized the mathematics teacher’s specialized knowledge into six main subdomains. By studying and analyzing the afore mentioned manual, we sought to identify the knowledge that stood out the most, according to the classification of the indicated sections according to the norms of the mentioned model. As a result, the most evident subdomain was Knowledge of Mathematics Learning Standards and the least prevalent was Knowledge of the Structure of Mathematics. It is expected that this research will contribute to the formation of teachers, in order to also constitute itself for the thought of new investigations.