Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação PUC-Campinas]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1519-399320100001&lang=pt vol. num. 28 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Desafios na formação docente: a articulação entre ensino e pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analisa-se o papel formativo desempenhado pela participação dos alunos das licenciaturas em física e ciências biológicas em projetos que buscam articular ensino e pesquisa. Tomam-se como objeto de análise os relatórios escritos no término da participação em dois projetos durante a graduação. Buscaram-se as contribuições apontadas nos textos e, a partir de algumas noções da Análise do Discurso, em especial a de efeitos de sentidos, interpretaram-se as principais manifestações: valorização da coletividade, novas perspectivas e ruptura.<hr/>It is analyzed the formative role played by the participation of the future teachers of Physics and Biological Sciences, in projects that articulate teaching and research in teaching. It is analyzed reports written by the students in the end of their participation in two projects in the graduation. The contributions pointed in the texts were analyzed, and using some notions of the Analysis of Speech, in special that of effects of senses, were interpreted the main expressed manifestations, that are: increase in value of the collectivity, new perspectives and rupture. <![CDATA[Intervenção pedagógica: a contribuição dos estudos de gênero à formação docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Os professores, ao transmitirem o conhecimento científico escolar sem uma prática consciente da produção dos conceitos, podem reforçar valores hegemônicos, sobretudo quando tratam meninos e meninas de forma diferenciada do ponto de vista do gênero social. O objetivo deste artigo consiste em investigar a possibilidade de ampliação do conceito de gênero apresentado por professores por meio de entrevistas e um processo de intervenção pedagógica, isto é, discussões em grupo sobre o conceito de gênero. Tomou-se como fonte de dados as verbalizações dos professores e das professoras antes, durante e depois do processo de intervenção pedagógica. A partir dessas discussões, foi possível elaborar com os docentes propostas didático-pedagógicas para o ensino do conceito de gênero a alunos de 5ª e 6ª séries, com os quais os participantes da pesquisa atuam. Em vista disso, as categorizações apresentadas neste trabalho buscam fugir de oposições binárias ao considerarmos o contexto permeado por relações de poder no que se refere ao gênero social.<hr/>The teachers when transmitting the pertaining to school scientific knowledge, without one practical conscientious one - of the production of the concepts -, can strengthen the hegemonic values, especially, when they deal with boys and girls differentiated form, of the point of view of the gender. A time that the objective of the present study is to investigate the possibility of magnifying of the concept of gender, presented for teachers, after pedagogical intervention, was used of these estimated theoreticians for the accomplishment of a movement of reconstruction of the gender concept. After this process, was possible to before identify to the preconceptions gifts in interviews carried through with the professors and after the process of pedagogical intervention. To leave, of these quarrels it was possible to elaborate with the professors didactic-pedagogical proposals for the education of the gender concept the pupils of 5ª and 6ª series - where the participants of the research act. In sight of this, the category carried through in this work run away to the binary oppositions, they question therefore them in the context marke for relations of being able as for the gender. <![CDATA[Modelo cultural de formação docente: a Revista de Educação (1921-1923)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, foi analisada a Revista de Educação publicada pelos professores da antiga Escola Normal de Piracicaba (SP) entre 1921 e 1923, com o objetivo de compreender, por meio da análise do ciclo de vida, da materialidade e do conteúdo do periódico, como os professores estavam sendo formados nesse período. Esta pesquisa foi realizada sob a perspectiva da História Cultural, baseada em Roger Chartier. Esse referencial toma o impresso em sua materialidade de objeto cultural, preocupando-se com as práticas que o produzem e os usos que são feitos dele. Como considerações finais, verifico que a Revista de Educação funciona como estratégia editorial, como suporte material das práticas escolares e como dispositivo de normatização pedagógica, que tinha por objetivo formar o professor primário com a divulgação das ideias educacionais propostas pela Reforma Sampaio Dória, e que as temáticas e o conjunto de saberes abordados pelos artigos formavam um modelo cultural de formação docente.<hr/>In this article I analyze the Magazine of Education, published for the professors of the old Normal School of Piracicaba (SP) between 1921 and 1923, with the objective to understand by means of the analysis of the cycle of life, the materiality and the content of the periodic one as the professors were being formed in this period. This research was carried through under the perspective of Cultural History, based in Roger Chartier. This referencial takes the printed matter in its cultural object materiality if worrying about the practical ones that they produce it and the uses that are made of them. As final considerações, I verify that the Magazine of Education functions as publishing strategy, as material support of the practical pertaining to school and as device of pedagogical normatização that had for objective to form the primary professor with the spreading of the educational ideas proposals for the Reformation Sampaio Dória and that thematic and the set to know boarded for articles formed a cultural model of teaching formation that was divulged for the Magazine of Education. <![CDATA[Constructing sovereign selves in special education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt The history of special education is also a philosophical history of conceptions of the self. Inspired by the genealogical works of Foucault, this essay will explore the philosophical history of special education as a constitutive force in shaping special education students. While this article focuses on the United States, the analysis of conceptions of autonomy is relevant to special education in the Western World. In conclusion, this paper proposes a return to the constructivist roots of special education to broaden the appreciation and valorization of the aesthetic and ethical connections that sustain a meaningful life.<hr/>A história da educaçäo especial é também história filosófica de concepçöes do ser. Inspirado nos trabalhos genealógicos de Focault, este artigo explora a história filosófica da educação especial como uma força constitutiva na formação dos estudantes de educação especial. O artigo foca a realidade Americana mas a análise das concepçöes de autonomia tem relevância para a Educação Especial no mundo Ocidental. Este trabalho propõe um retorno às raízes construtivistas da educaçäo especial para expandir uma apreciação e valorização das conexões éticas e estéticas que sustentam uma vida plena. <![CDATA[Educação física escolar: reflexões e perspectivas em relação à inclusão do aluno com deficiência física]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Investigou-se o processo de inclusão, nas aulas de educação física da rede de ensino de Araputanga (MT), dos alunos com deficiência física. A pesquisa de caráter qualitativo-descritiva empregou como instrumentos metodológicos: revisão bibliográfica; análise documental; observação participante; e entrevistas semiestruturadas com os professores de educação física. A criança e o adolescente em condição de deficiência têm direito de brincar, de viver o corpo em movimento como toda e qualquer pessoa. É o atendimento educacional especializado aos “portadores de deficiência física”, preferencialmente na rede regular de ensino, que pode possibilitar, embora não garantir, a participação em aulas de educação física. Promover o repensar de práticas e princípios pedagógicos no campo da educação física adaptada colabora com a formação de professores para atuação na escola e demais espaços sociais e com o processo de ensino e aprendizagem do movimento corporal junto às pessoas com necessidades especiais.<hr/>We investigated the process of inclusion of students with disabilities in physical education classes, the school system Araputanga (MT). The research is qualitative-descriptive. Used as methodological tools: a literature review, documentary analysis, participant observation, semi-structured interviews with teachers of Physical Education. Children and adolescents on condition of disability are entitled to play, to experience the moving body as any person. It is specialized educational services for “handicapped individuals”, preferably in the regular education system, which can enable, but not guaranteed, participation in physical education classes. Promote the rethinking of pedagogical principles and practices in the field of Adapted Physical Education collaborates with the teacher, to act in school and other social spaces, with teaching and learning body movement for people with special needs. <![CDATA[O construtivismo no programa de formação de professores alfabetizadores: significados, estratégias pedagógicas e objetivos políticoeconômicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A análise proposta neste artigo pretende iniciar uma discussão sobre os significados, as estratégias pedagógicas e os objetivos político-econômicos que embasam a defesa oficial do construtivismo na política educacional brasileira após 1995. Para tanto, foca-se o Programa de Formação de Professores Alfabetizadores, criado pelo Ministério da Educação em 2000, e constata-se que: 1) o construtivismo é veiculado neste programa como um novo e superior modelo educacional, adequado para a sociedade atual; 2) variadas estratégias são utilizadas para convencer o professor cursista a assumir o construtivismo em sua prática pedagógica; 3) a concepção construtivista defendida oficialmente, por sua natureza pedagógica flexível, mostrasse coerente ao princípio da racionalização de verbas públicas presente na Reforma do Estado Brasileiro dos anos 1990 ao possibilitar a minimização de mecanismos custosos como reprovação, evasão e fracasso escolar.<hr/>The analysis proposed in this article intends to begin a discussion on the meanings, the pedagogic strategies and the political-economical objectives, that base the official defense of the “constructivism” in the Brazilian educational politics, after 1995. For that, it focus on Literacy Teacher Formation Program, created by Ministry of the Education, in 2000. It verifies that: 1) the “constructivism” is transmitted in Literacy Teacher Formation Program as a new and superior educational model, appropriate for the current society; 2) varied strategies are used in Literacy Teacher Formation Program to convince the teacher to assume it in his or her pedagogic practice; 3) the officially defended “construtivist” conception, for its flexible pedagogic nature, is presented as coherent to the presupposition of the rationalization of public budgets present in the Reform of the Brazilian State, of the decade 90, making it possible to minimize expensive mechanisms as failure, escape and school failure. <![CDATA[Professoras em formação: dimensões do estágio supervisionado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No presente artigo, é descrito a organização e a metodologia utilizadas na disciplina “Estágio Supervisionado nos anos inicias do Ensino Fundamental”, analisando sua contribuição para a formação das futuras professoras no curso de pedagogia de uma universidade pública. A proposta se embasa nas dimensões do trabalho e da gestão como eixos formativos a partir da compreensão dessas como importantes elementos para a constituição profissional de nossas estudantes. Neste artigo, é discutido e problematizado uma proposta para a disciplina, que implicou o desenvolvimento de um projeto de gestão na escola. Para isso foi preciso que outros eixos da organização do trabalho pedagógico fossem considerados durante o estágio. A abordagem acerca da gestão escolar, embora muitas vezes negligenciada como espaço dialogal nas disciplinas de estágio, torna-se dimensão essencial a fim de garantir aos estudantes uma experiência reflexiva para essa dimensão da atuação do profissional egresso do curso de pedagogia.<hr/>In this article, we describe the organization and methodology used in the discipline “Supervised Probation in the initial years of elementary school”, analyzing the contribution to the training of future teachers in the course of the Pedagogy at public university. The proposal is set using the dimension of labor and management as relevants axis, identified from the understanding of these issues as important elements for the professional formation of our students. In this paper, we discuss and problematize a proposal to the discipline, which involved the development of a management project in the school. To achieve that, it was necessary that others axis from the work organization were considered during the probation. The approach regarding the school management, although often overlooked as a dialogue space in the disciplines of probation, becomes an essential dimension to ensure students a reflexive experience in this dimension of an egress Pedagogy professional. <![CDATA[Interdisciplinaridade e formação na contemporaneidade: rupturas e possibilidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No presente artigo, a interdisciplinaridade é debatida como escopo central das atividades e gestada pelos docentes pela forma de organização do trabalho pedagógico. É apresentada uma forma de organizar o trabalho interdisciplinar, apontando-se os componentes comuns entre diversas disciplinas num curso de graduação. Constata-se a relevância de uma sólida formação para os docentes que lhes permita ler o mundo capitalista e suas contradições a fim de atribuir sentido no exercício de sua profissão, tendo em vista o trabalho coletivo como exigência imperativa da interdisciplinaridade, que impõe ensinar e extrair em todas as atividades o máximo de possibilidades, visando à formação de profissionais éticos e competentes.<hr/>In this present article Iinterdisciplinarity is discussed as a central scope of the teaching activities, which come by the way of organization of the pedagogical work. It is presented a way of organizing the interdisciplinary work by pointing at the common components among several subjects in a graduation course. It is verified the relevance of a solid formation for the teachers which let them read the capitalist world and its contributions in order to make sense in their profession practice, aiming at the collective work as imperative requirement of interdisciplinarity which imposes to teach and elicit in all the activities the most of possibilities by aiming at the formation of ethical and competent professionals. <![CDATA[Formação centrada na escola, desenvolvimento pessoal e profissional de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho apresenta como tema a formação continuada de professores, problematizando a formação centrada na escola, concebida como a que acontece no contexto de trabalho, e privilegiando a colaboração e a interlocução entre professores. Essa modalidade formativa ocupa-se da leitura das práticas como referências para análise, reflexão e crítica a partir do conhecimento que o professor já construiu na sua experiência docente. Assumindo a escola como espaço e tempo de desenvolvimento profissional e pessoal, a formação em contexto propõe a articulação entre momentos de formação e trabalho e insiste na importância da pesquisa como estratégia formativa e situação privilegiada para sistematização dos conhecimentos e saberes construídos no interior da escola. Assim, a pesquisa do professor acena com a possibilidade de promover conhecimento e reflexão de si - autoconhecimento -, do outro, sobre o trabalho, as situações, os acontecimentos e as ideias.<hr/>The theme of this research is teachers continuous education, questioning the education focused on school, viewed as that occurring in job context, giving emphasis on the collaboration and dialogue among teachers. This educational modality works with the reading of the practices as references for analysis, reflection and critique from the knowledge already acquired by the teacher in his teaching experience. Assuming school as space and time of professional and personal development, this kind of education proposes the union of moments of education and work and insists in the importance of the research as educational strategy and priviledged situation to systematize the knowledge and learning constructed in the school. Thus, teacher’s research shows the possibility to produce knowledge and reflection about the person (self-knowledge), the other, work, situations, happenings, ideas. <![CDATA[La posición social de los docentes: una aproximación a partir del estudio de los docentes de la ciudad de buenos aires]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo principal de este trabajo es intentar determinar si la actual posición social de los docentes en la estructura social argentina puede ser atribuida al resultado del desarrollo de un proceso de proletarización. Para esto se analizan tanto las conceptualizaciones teóricas realizadas sobre este tipo de procesos, especialmente referidos a trabajadores intelectuales en general y docentes en particular, como las investigaciones sobre las condiciones de vida y de trabajo de los docentes en Argentina. A partir de estas fuentes se construyen una serie de hipótesis, las cuales son contrastadas con el análisis de datos sobre docentes de la Ciudad de Buenos Aires. Estos datos fueron recabados a partir de una encuesta a una muestra representativa realizada en el año 2007.<hr/>The main objective of this paper is attempting to determine if the current social position of teachers in the social structure in Argentina can be attributed to the result of the development of a process of proletarianization. To achieve this, both theoretical conceptualizations on proletarianization processes, particularly those related to scholars in general and to teachers in particular, and research on living and working conditions of teachers in Argentina are analyzed. From these sources, a set of hypotheses are built, which are contrasted with the analysis of data on teachers in the city of Buenos Aires. Data were collected from a survey applied in 2007 to a representative sample. <![CDATA[Avaliação educacional: caminhando pela contramão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo principal de este trabajo es intentar determinar si la actual posición social de los docentes en la estructura social argentina puede ser atribuida al resultado del desarrollo de un proceso de proletarización. Para esto se analizan tanto las conceptualizaciones teóricas realizadas sobre este tipo de procesos, especialmente referidos a trabajadores intelectuales en general y docentes en particular, como las investigaciones sobre las condiciones de vida y de trabajo de los docentes en Argentina. A partir de estas fuentes se construyen una serie de hipótesis, las cuales son contrastadas con el análisis de datos sobre docentes de la Ciudad de Buenos Aires. Estos datos fueron recabados a partir de una encuesta a una muestra representativa realizada en el año 2007.<hr/>The main objective of this paper is attempting to determine if the current social position of teachers in the social structure in Argentina can be attributed to the result of the development of a process of proletarianization. To achieve this, both theoretical conceptualizations on proletarianization processes, particularly those related to scholars in general and to teachers in particular, and research on living and working conditions of teachers in Argentina are analyzed. From these sources, a set of hypotheses are built, which are contrasted with the analysis of data on teachers in the city of Buenos Aires. Data were collected from a survey applied in 2007 to a representative sample. <![CDATA[A Pedagogia no Brasil: história e teoria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932010000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El objetivo principal de este trabajo es intentar determinar si la actual posición social de los docentes en la estructura social argentina puede ser atribuida al resultado del desarrollo de un proceso de proletarización. Para esto se analizan tanto las conceptualizaciones teóricas realizadas sobre este tipo de procesos, especialmente referidos a trabajadores intelectuales en general y docentes en particular, como las investigaciones sobre las condiciones de vida y de trabajo de los docentes en Argentina. A partir de estas fuentes se construyen una serie de hipótesis, las cuales son contrastadas con el análisis de datos sobre docentes de la Ciudad de Buenos Aires. Estos datos fueron recabados a partir de una encuesta a una muestra representativa realizada en el año 2007.<hr/>The main objective of this paper is attempting to determine if the current social position of teachers in the social structure in Argentina can be attributed to the result of the development of a process of proletarianization. To achieve this, both theoretical conceptualizations on proletarianization processes, particularly those related to scholars in general and to teachers in particular, and research on living and working conditions of teachers in Argentina are analyzed. From these sources, a set of hypotheses are built, which are contrasted with the analysis of data on teachers in the city of Buenos Aires. Data were collected from a survey applied in 2007 to a representative sample.