Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação PUC-Campinas]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1519-399320140002&lang=es vol. 19 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200085&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Pragmatism, knowledge and the curriculum: Beyond objectivism and relativism]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200087&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo, apresentado na Conferência de abertura do"VII Seminário sobre a Produção do Conhecimento em Educação- Política Educacional do Século XXI: paradoxos, limites epossibilidades", 7-9 de outubro de 2013, Pontifícia UniversidadeCatólica de Campinas, Brasil, discute a questão do currículo ede sua relação com o conhecimento, com a pedagogia e com oconceito de coordenação. O pragmatismo e, de forma maisespecífica, as ideias do filósofo norte-americano John Deweysão o referencial por meio do qual essas questões serãoproblematizadas. A análise aponta para a necessidade de secompreender a relação entre o currículo e o conhecimento deforma pragmática e não relativista, engajada com a resoluçãodos problemas humanos.<hr/>The article, presented at the "VII Seminário sobre a Produção do Conhecimento em Educação - Política Educacionaldo Século XXI: paradoxos, limites e possibilidades", 7-9 October 2013, Pontifícia Universidade Católica deCampinas, Brazil, discusses the relationship between knowledge, curriculum and pedagogy through Pragmatism,specifically through the ideas of North American philosopher John Dewey and his concept of coordination. The analysespoints to the need of understanding the knowledge and the curriculum in a pragmatic way, in relation to matters ofhuman concern. <![CDATA[Maintaining knowledge on curriculum conversation, but through discourse: a dialogue with Gert Biesta]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200099&lng=es&nrm=iso&tlng=es Apresento neste artigo meu diálogo com Gert Biesta sobre as conexões entre conhecimento, poder, currículo e discurso. Defendo que esta forma de pensar não é relativista. A ausência de critérios que finalmente justifiquem de uma vez por todas uma decisão realizada entre diferentes possibilidades de solução para um problema - diferentes opções curriculares, assim como diferentes formas de educar - não é uma razão para que decisões não sejam realizadas. Concordo com Derrida e Laclau que tais decisões são tomadas em um terreno indecidível.<hr/>I present in this paper my dialogue with Gert Biesta about the connections among knowledge, power, curriculum and discourse. I argue that my way of thinking is not a kind of relativism. The absence of a criterion that once and for all justifies a decision making among different possible solutions to a problem - different curriculum options, as well as different ways to educate - is not a reason for the decisions not to be made. I agree with Derrida and Laclau that such decisions are taken in an undecidable terrain. <![CDATA[Aportes para contextualizar la meritocracia en las políticas y culturas docentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200111&lng=es&nrm=iso&tlng=es Uno de los discursos más hegemónicos en las políticas docentes actuales es la meritocracia, dispositivo que legitima políticas de selección, distribución de incentivos y movilidad laboral en base al esfuerzo y desempeño, excluyendo otros factores. Para aportar a la discusión de ese discurso proponemos: contextualizar los factores que afectan la meritocracia en el Estado; reconocer los matices del discurso meritocrático en las políticas docentes; identificar tendencias en las culturas docentes que influyen en la meritocracia. Subyace a estos objetivos la idea central de que la controversia sobre los alcances y limitaciones de la meritocracia requiere um análisis más complejo desde estas tres dimensiones: los contextos, las políticas y las culturas docentes.<hr/>In this article, we focus in one of the most hegemonic discourses in the current teacher policies: meritocracy. This discourse legitimates teacher selection policies, distribution of incentives and teacher mobility based on effort and performance alone, discarding other factors. In order to discuss this discourse, we propose three dimensions: contextual factors that affect public meritocracy; variations in meritocratic discourse in teacher policies, and tendencies in teaching culture, which influence meritocracy. The main idea that controversy surrounding the reach and limitations of meritocracy requires a more in-depth analysis based on these three dimensions of context, policies and teaching culture, underlines these objectives. <![CDATA[Managerialism, control and administration of the Portuguese public school: Notes for a critical reflection]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200121&lng=es&nrm=iso&tlng=es No presente texto, num primeiro momento, trazemos para discussão a introdução ao campo da educação de tendências gerencialistas. Neste cenário, identificamos, na realidade portuguesa, a partir dos anos noventa, componentes de tais tendências na administração da escola, ainda que combinadas a outras lógicas, designadamente o controle pela tutela sobre as organizações escolares. Para além dessa análise, situada no plano das orientações para a ação, num segundo momento, privilegiamos o plano da ação, e, nesse contexto, procuramos conhecer e refletir sobre as perspectivas dos professores quanto às mudanças ocorridas na gestão da escola. Com esse objetivo, realizamos, em 2006/2007, um conjunto de entrevistas com professores de uma escola pública do ensino secundário. Os seus discursos apontam para uma concepção de gestão de escola sujeita aos princípios da eficácia, eficiência e competição e apontam para a centralidade do órgão de gestão no interior da escola. Apresentamos, apenas a título hipotético, que, a partir dessa centralidade, será mais fácil e operacional a tutela exercer o controle sobre essas organizações.<hr/>In this article we first discuss the introduction of the managerial trends in the field of education. Within this scenario, we have identified components of such tendencies in the Portuguese reality since the 1990s, albeit combined with other principles, particularly the regulation of the school organizations by the authorities. In addition to this analysis, concerning the guidelines for action, we have focused on the plan of action and, within this context, we have tried to understand and reflect upon teachers' perspectives regarding the changes in school management. With this goal in mind, we carried out a set of interviews with teachers in a public school of a secondary education system throughout the 2006/2007 school year. Their testimonies suggest that the school management model is based on principles of effectiveness, efficiency, competition and, still, centrality of the governing body of the school. We state, hypothetically, that from this centrality it will be easier and more practical for the authorities to regulate these organizations. <![CDATA[The Education Development Index Basic and the influences of the socioeconomic reality on student achievement]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200133&lng=es&nrm=iso&tlng=es A presente pesquisa visa contribuir com investigações acerca da realidade socioeconômica das famílias e sua influência no rendimento escolar dos alunos. A problemática deste estudo está focada na relação entre indicadores educacionais e indicadores socioeconômicos. A relação entre o nível socioeconômico familiar e os resultados obtidos pelos alunos da Escola Municipal Ângelo Anzollin no município de Vargem Bonita (SC), na Prova Brasil aponta que a disparidade entre a riqueza produzida no município e o Índice de Desenvolvimento Humano pode ser determinante para o desempenho dos alunos na Prova Brasil e, principalmente, no rendimento escolar. Os resultados da pesquisa contribuíram para compreender que o sucesso ou fracasso escolar do aluno não está ligado apenas ao ambiente e à infraestrutura proporcionada pela escola, tampouco somente à qualificação docente. É necessário um olhar mais apurado às condições familiares, sociais, econômicas e culturais para apreender a complexidade do sucesso e do fracasso escolar. A pesquisa contribuiu para uma reflexão crítica sobre os resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica demonstrando que a qualidade de ensino precisa ser problematizada e pensada dentro de uma perspectiva socioeconômica e não apenas pedagógica.<hr/>The aim of this research is to contribute to the studies on socioeconomic reality of families and its influence on student achievement within the educational context. The study focuses on the relationship between educational outcomes and socioeconomic indicators. The relationship between socioeconomic status of families and the results achieved by students from the Municipal School Anzollin Angelo in the city of Vargem Bonita, Santa Catarina, on the exam called Prova Brazil indicate that the disparity between the wealth produced in the municipality and the Human Development Index can be crucial for the performance of students taking the Prova Brazil and, particularly for student achievement. The results of the survey helped to understand that the educational success or failure of the student is not just associated with the environment and infrastructure provided by the school, nor only teaching qualification. One needs to address the family, socioeconomic and cultural conditions to grasp the complexity of academic success and failure. The research contributed to a critical reflection on the results of Education Development Index Basic, showing that the quality of education needs to be addressed from a socioeconomic perspective and not simply from a pedagogical perspective. <![CDATA[Education and diversity in the educational agenda: From the 2010 to 2014 National Conference on Education, what has changed?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200145&lng=es&nrm=iso&tlng=es A percepção em torno do aumento da visibilidade dos movimentos sociais de afirmação da diversidade é relativamente recente em nossa história. Contudo, a defesa do direito a igualdade e da afirmação das diferenças se consolida a partir da segunda metade do século XX. Partindo de uma pesquisa bibliográfica e documental, o artigo analisa essa temática no campo educacional, tendo como objeto a concepção de diversidade presente no Eixo II do Documento-Referência da Conferência Nacional de Educação 2014. Para tanto, discorre sobre a temática e os conceitos subjacentes ao seu entendimento e compara as mudanças em relação ao documento subscrito e o Documento Final da Conferência Nacional de Educação 2010. Assim, fica evidente a emergência de alguns segmentos sociais não contemplados no documento anterior, além da necessidade em se modificar as incipientes políticas públicas destinadas à interlocução entre diversidade e educação, no intento de que possam se efetivar como verdadeiras políticas de Estado.<hr/>The perception concerning the increase in visibility of social movements regarding affirmation of diversity is relatively recent in our history. However, the acknowledgement of the right to equality and affirmation of differences were consolidated in the second half of the 20th century. Based on the literature and documents, we analyze the issue in the educational field focusing on the conception of diversity present in the axis II of the Reference-Document issued by National Education Conference, 2014. Therefore, we discuss the themes and concepts underlying the understanding of the document and we compare the changes in the signed document with the final document from National Education Conference, 2010. Thus, the emergence of some social segments, not included in the earlier document, and the need to modify the incipient public policies aimed to promote dialogue between diversity and education with the purpose of becoming effective as a true state policies are evident. <![CDATA[School blogs: Communicative devices for collaborative learning]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200155&lng=es&nrm=iso&tlng=es Instituições escolares estão adotando dispositivos de comunicação disponibilizados pela rede que viabilizam propostas pedagógicas que promovem a aprendizagem colaborativa. Este artigo trata das conclusões obtidas pela realização de uma pesquisa documental com a intenção de compreender como a escola básica cria e mantém dispositivos de comunicação com os alunos. A metodologia utilizada teve cunho qualitativo e interpretativo. O procedimento metodológico consistiu na análise de documentos escritos online: os blogs das Escolas Básicas Municipais. O corpus da pesquisa foi constituído por 24 blogs de escolas básicas da rede municipal de Florianópolis. A partir de suas características interativas, comunicacionais, institucionais e pedagógicas, a análise buscou compreender como as escolas estão propiciando dispositivos que favoreçam a construção de ambiências comunicativas. O blog é um dispositivo de comunicação potencialmente interativo porque permite a coautoria, a troca de papéis entre emissor e receptor, e a mensagem se torna uma construção conjunta entre ambos. A pesquisa verificou a subutilização da característica de interatividade como consequência da maneira pela qual o blog tem sido administrado, com um autor apenas, o que reduz sua capacidade comunicativa e implica a necessidade de desenvolvimento de estratégias para o domínio técnico do dispositivo bem como um maior aprofundamento na compreensão do que vem a ser interatividade. Há a necessidade de se potencializar o ambiente comunicativo na escola, e os blogs têm uma importante contribuição a dar.<hr/>Educational institutions are adopting communication devices provided by the network that enable pedagogical approaches that promote collaborative learning. This article deals with the conclusions obtained by conducting a documentary research with the purpose of understanding how schools create and maintain the communication devices with students. The methodology used was qualitative or interpretive. The methodological procedure consisted of the analysis of written online documents: blogs from municipal elementary schools. The research corpus consisted of 24 blogs from municipal elementary schools in Florianopolis. Based on their interactive, communicative, educational and institutional characteristics, the aim of the analysis was to understand how schools are providing devices that support the development of communicative environments. Blogs are a potentially interactive communication device that allows co-authoring, the exchange of roles between sender and receiver, and the narrative becomes a joint construction. The study found that the underutilization of the interactivity feature is due to the fact that the blog has been used by a single author, which reduces its communicative ability and implies the need to develop strategies for the technical field of the device, as well as a deeper understanding of the meaning of interactivity. The communicative environment needs to be enhanced in the school and blogs may play an important role. <![CDATA[Writing during inicial teacher training]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200165&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste trabalho, socializamos uma prática instituída junto com os nossos alunos, futuros professores: a escrita de acontecimentos vividos na sala de aula. As propostas de escritas que instituímos divergem e não necessariamente seguem pelos mesmos caminhos; o que as unifica é a crença na potencialidade da escrita como processo formativo. A intenção é fazer da utilização de um caderno individual ou de um caderno coletivo de registros ou de um relatório de final de curso um lócus de registro e de interlocução (consigo mesmo, com o experienciado, com ou outro). A escrita é, ao mesmo tempo, o objeto e a prática de formação. Essas práticas de escrita apresentam-se como campo fértil de interlocução: quem diz o quê, para quem, como, em que se inspira, a que vínculos (nos) remete? O estudo da produção escrita de alunos universitários pode trazer contribuições para o campo das pesquisas autobiográficas tendo como suportes e conteúdos a escrita como fonte material de estudo.<hr/>In this study we discuss a practice established with our students, future teachers: writing about events experienced in the classroom. The writing themes we proposed may diverge and they do not necessarily follow the same direction; what unifies them is the belief on the potential of writing as a learning process. The intention was to use individual notebooks, collective notebooks or a final report as a place for dialogue (with oneself, with what was experienced, with the other). Writing is simultaneously the object and practice of the academic process. These writing practices represent a fertile field for dialogue: who says what, to whom, how, what it inspires in us, and how is it related to each other? The study on the writing of university students may contribute to the field of autobiographical research, since writing is the source of study as it provides support and evidence for research. <![CDATA[Physical education in the first years of elementary school: The outsider role of curricular component and the teacher]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200175&lng=es&nrm=iso&tlng=es As relações de poder entre os indivíduos, sociedade e Estado tem desestabilizado o papel da educação física na escola, resultando em ações como a resolução nº 2.253/13 em Minas Gerais, que retira do professor de educação física a responsabilidade sobre seu componente curricular do 1º ao 5º ano. No desejo de elucidar os processos sociais que legitimam essa ação, utilizando como método a reunião sistemática e crítica de material bibliográfico pertinente à identidade e prática da educação física no cotidiano escolar, delineamos uma proposta de identidade, e discutimos sua prática, evidenciando uma configuração identitária biológica e sociocultural não contemplada quando ministrada pelo professor regente de turma. Concluímos que o Estado não tem se preocupado em identificar as defasagens geradas por suas políticas públicas, exigindo maior coesão entre os professores de educação física para reivindicar a posição de atores educacionais essenciais no desenvolvimento integral dos educandos.escrita de alunos universitários pode trazer contribuições para o campo das pesquisas autobiográficas tendo como suportes e conteúdos a escrita como fonte material de estudo.<hr/>The relation of power among individuals, society and the state has destabilized the role of physical education in schools, resulting in actions such as resolution number 2.253/2013 from Department of Education in the State of Minas Gerais, which detracts from the teacher of physical education the responsibility for the curricular component in the first years of elementary school. The aim of this paper is to elucidate the social processes that legitimize the action of the State, using a systematic and critical combination of relevant bibliographic references concerning the identity of physical education in the school routine. Thus, we outlined an identity proposal and argue that the biological, social and cultural identity is not covered when physical education is taught by the class teacher. We conclude that the state is not concerned with the gaps created by its public policies and we require coherence among physical education teachers to claim the position of key actors for the full educational development of students. <![CDATA[Curriculum and initial teacher training in human sciences: A case study at the Universidade Federal do Tocantins]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932014000200183&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente trabalho propôs analisar o currículo do curso de licenciatura plena em História da Universidade Federal do Tocantins, situada na região norte do Brasil. Para tal, compararam-se o currículo atualmente vigente e o currículo anterior, assim como suas estruturas e componentes disciplinares, além do perfil socioeconômico dos ingressantes do curso. A partir do referencial de diferentes teóricos do currículo e da formação inicial de professores, observa-se que houve uma considerável redução de carga horária, o que incorre em um aligeiramento teórico da formação e, ao mesmo tempo, em no seu engessamento às exigências normativas estabelecidas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais, que, no caso do currículo analisado, correspondem a 49% da carga horária. Conclui-se que o currículo em vigência intenta em uma formação tecnicista de caráter proletarizante e teoricamente comprometida.<hr/>The aim of the present study is to analyze the curriculum of the undergraduate course in History at the Universidade Federal do Tocantins, located in the northern region of Brazil. For this purpose, the curriculum of the course was analyzed at two moments: we compared the structure and syllabus of the current curriculum and the previous one, and the socioeconomic profile of the students admitted to the course. Through this analysis, based on different curriculum theories and initial teacher training, we compared the current curriculum with the previous one and found a considerable reduction in the number credits that leads to theoretical academic abbreviation and inadaptability to the norms established by the national curriculum guidelines. The curriculum analyzed corresponds to only 49% of the credits required by the national guidelines. It may be concluded that the present curriculum focuses on technical education that is theoretically compromised and low class.