Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação PUC-Campinas]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1519-399320170002&lang=es vol. 22 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200163&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Teacher training, professionalism, and professional representations: Concepts at stake]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200171&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Diante da Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica (Decreto nº 6.755/09) e suas implicações para a formação docente, este texto objetiva colocar em jogo as concepções de formação e de profissionalidade, com base nas representações profissionais de professores-estudantes da Pedagogia/PARFOR. Como procedimentos metodológicos, foram utilizados questionários, grupos focais, entrevistas e crônicas pedagógicas, discutindo o Plano Nacional de Formação de Professores sob a ótica da formação e da profissionalidade nos contextos de formação e de trabalho. Os resultados e/ou representações profissionais indicam uma dupla orientação para a formação: de um lado, a incorporação de conhecimentos, valores e do saber ser; e, de outro, a relação do saber com a prática. Quanto à profissionalidade (habitus profissional), os resultados apontam para: a função docente, que trata da atividade profissional, das estratégias e do significado da prática; o contexto, destacando o grau de implicação dos sujeitos (pertença social) e questões sobre a gestão, reforçando o efeito da normalização; a identidade profissional, abordando o grau de entendimento e de domínio do trabalho docente. Tais concepções orientam saberes e práticas profissionais e revelam a necessidade de uma renegociação identitária frente à formação, aos desafios do trabalho docente na Escola, e ao processo de profissionalização e/ou precarização que ameaça esses professores a perderem seus valores e o sentido de seus objetivos enquanto profissionais.<hr/>Abstract In view of the National Policy for the Training of Basic Education Professionals (Law no 6755/09) and its implications for teacher training, the purpose of the article is to discuss the concepts of training and professionalism based on the professional representations of teachers attending the Education/Parfor program. Questionnaires, focal groups, interviews, and educational chronicles discussing Parfor from the perspective of training and professionalism in the context of training and work were used as methodological procedures. The results and/or professional representations point to two fold outcomes of training: on the one hand, advancement of knowledge, values, and personal knowledge; and on the other, the relationship between knowledge and practice. Insofar as professionalism (professional habitus) is concerned, the results point to: the role of the educators, dealing with their professional activity, strategies, and the meaning of practice; the context, highlighting the degree of involvement of the subjects (social belonging) and issues on management, reinforcing the effect of standardization; professional identity, addressing the degree of understanding and mastery of teaching. These concepts guide knowledge and professional practices and reveal the need for an identity renegotiation to address training, challenges brought about by teaching at school, and the resulting process of professionalization and/or insecurity that threatens these teachers and may cause them to under-appreciate their work and objectives as professionals. <![CDATA[Teacher education and professional development]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200191&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Constituem objetivos deste artigo analisar e sistematizar, numa perspectiva de teorização fundada em pesquisa e aprofundamento teórico, a problemática da formação de professores (inicial e continuada) e sua relação com o desenvolvimento profissional. Esta abordagem estrutura-se conceptualmente na estreita relação da formação de professores com (1) a construção e natureza do conhecimento profissional respectivo e (2) a natureza socioprática da função a ser desempenhada pelo profissional de ensino a formar. Convocam-se, na metodologia desenvolvida nesta análise, informações provenientes da literatura disponível no campo e do longo percurso de pesquisa, intervenção, consultoria política e publicações da autora nesse domínio, bem como revisões de literatura e pesquisa na área, por ela coordenadas. Como eixos da análise destacam-se: a ressignificação da dualidade formação inicial; formação continuada em termos do conceito de desenvolvimento profissional; a relação essencial entre a discussão da formação de professores e o posicionamento da atividade docente frente ao estatuto de profissionalidade; e a clarificação do perfil do profissional docente e suas implicações para as lógicas da formação. Como considerações finais, destaca-se, para o campo da formação de professores, a necessidade de reforçar os conceitos de desenvolvimento profissional e de profissionalidade docente, como referentes transformativos da qualidade e eficácia da formação.<hr/>Abstract The aim of the article was to analyze and systematize, within a perspective of theorization based on research and theoretical developments, the difficulty related to teacher education (pre and in-service) concerning professional development. The analysis is conceptually structured based on the close relation of teacher education to (1) the construction and nature of knowledge of the professional educator and (2) the sociopractical nature of teaching as a complex social function to be performed by the professional teacher to be educated. The methodology developed in this analysis was based on information from the literature available in the field and from the long course of the author’s research, intervention, policy advice and publications in this field, as well as literature and research reviews conducted by the author. The main aspects of the analysis emphasize the following: ressignification of the dualism pre-service/in-service teacher education within the richer concept of professional development; the essential relation between teacher education debate and the analysis of the teaching activity regarding professionalism; and the clarification of the teachers’ profile as a professional and its implications for the rationale of teacher education. The final considerations, for the field of teacher education, focus on the need to reinforce the concepts of professional development and professionalism as potential transformers of teacher education effectiveness and quality. <![CDATA[The professional life of professors in teacher education courses]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200203&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto relata dados de uma pesquisa que tem como foco o trabalho docente do professor formador atuante nos cursos de licenciatura. Objetivou conhecer quem são os formadores, em que condições desenvolvem seu trabalho, quais os principais desafios enfrentados na docência e como eles afetam a constituição de sua profissionalidade. Os dados foram coletados por meio de análise documental e entrevistas com trinta professores formadores de duas universidades do estado de São Paulo, uma pública e outra comunitária. Os resultados revelaram que as mudanças no mundo contemporâneo impõem novas demandas ao trabalho do formador, decorrentes principalmente da heterogeneidade dos alunos que ingressam nas licenciaturas e das condições institucionais, o que requer a revisão dos saberes e práticas docentes e a tomada de decisões individuais, já que as instituições não favorecem o trabalho coletivo e a busca de soluções conjuntas.<hr/>Abstract The aim of the paper is to report research data on the teaching work of professors responsible for teacher education programs. The purpose of the research is to come to know the professors, their work conditions, the main challenges they face when teaching,and how these affect the development of their professional life. Data were collected through document analysis and interviews with thirty professors from two higher education institutions in the state of São Paulo, a public university and a community college. The results showed that the changes in the contemporary world have imposed new demands on the work of professors, mainly due to the heterogeneity of the students admitted at teacher education programs and the lack of institutional conditions. These require the review of teaching knowledge and practices and individual decisionmaking, taking into account that the institutions do not favor collective work or the finding of collective solutions. <![CDATA[Beginning teachers of degree courses: Corrosion or constitution to new professionalities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200221&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A investigação aqui relatada está centrada na perspectiva de que a presença de um corpo docente renovado vem atuando nos cursos de formação de professores e exigindo um olhar mais apurado para as condições de ingresso e de trabalho, bem como para as práticas e para o apoio institucional como fatores fundantes da profissionalidade de professores iniciantes. O foco do estudo está direcionado para a relação entre as condições de trabalho e a constituição da profissionalidade desses formadores de professores que iniciam sua carreira no ensino superior. Pretende-se, assim, identificar os possíveis fatores de corrosão e/ou de constituição de novas profissionalidades de professores formadores que atuam em diferentes cursos de licenciatura de instituições públicas e privadas. Os dados foram coletados junto a seis professores dessas instituições por meio de entrevistas. Foram identificados fatores de corrosão da profissionalidade, como a intensificação, precarização e individualização do trabalho, ao lado de fatores constitutivos da profissionalidade, assentados no compromisso ético, social e cultural e, especificamente, na busca pela aprendizagem da docência a partir dos conflitos e contradições da sala de aula.<hr/>Abstract The present investigation focuses on the perspective that the presence of faculty renewal in teacher training programs demands a closer look at the admission process and work conditions, practices and institutional support as founding factors for the professionalism of pre-service teachers. The study focuses on the direct relationship between the working conditions and the professional training of professors who have began their career in higher education. We endeavored, therefore, to identify possible harmful factors and/or the establishment of new professional aspects of professors who work at different private and public teaching training programs. Data was collected from six professors from these institutions through interviews. We identified harmful factors concerning professionalism, such as intensification, precariousness and individualization of work, along with constitutive factors of professionalism based on ethical, social and cultural commitments and particularly in pursuit of learning from teaching from conflicts and contradictions in the classroom. <![CDATA[PARFOR: Teacher training in the state of Maranhão: A course in Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200239&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo resulta de parte de uma pesquisa realizada pelo grupo de pesquisa Escola, Currículo, Formação e Trabalho Docente, de um Programa de Pós-Graduação em Educação. Objetiva analisar as repercussões das condições de realização de Programas Emergenciais, tendo em vista a prática pedagógica dos professores-cursistas a serem desenvolvidas em escolas públicas de municípios maranhenses. Estes programas são tratados como expressão de determinadas ações governamentais que compõem o elenco da política educacional brasileira, orientada em seus encaminhamentos para a melhoria da Educação Básica, atualmente. O estudo centra o processo formativo no Curso de Pedagogia. A abordagem adotada é qualitativa e envolveu 12 cursistas, oriundos de três polos situados em mesorregiões geográficas. Além da pesquisa documental e bibliográfica, utilizaram-se questionários com perguntas abertas para captar expectativas e percepções sobre o curso realizado. A pesquisa revelou relativo êxito no que se refere à valorização dos profissionais da educação, bem como a possibilidade de ampliação de conhecimentos sobre a docência; porém demonstrou a persistência de um crucial problema a envolver programas focalizados de formação de professores que se encontram em exercício da docência, ou seja, as exíguas condições de trabalho necessárias ao processo formativo. <hr/>Abstract This article is the result of part of a research conducted by the research group School, Curriculum, Training and Teaching, from a Graduate Program in Education. The aim was to analyze the repercussions about the conditions of the establishment of Emergency Programs regarding the teaching practice of teachers to be developed in public schools in municipalities in the state of Maranhão. These programs are considered the expression of certain government actions that comprise the inventory of Brazilian educational policies, guided by improvement actions in Basic Education. The study focuses on the training process during the course in Education. The method adopted was qualitative and 12 course participants, from three educational centers located in different geographic regions, were invited to participate in the study. In addition to the documentary and bibliographic research, questionnaires with open questions were used to understand the expectations and perceptions about the course. The analysis was supported by the studies of Diniz Pereira (2011), Brzezinski (2011); Freitas (2012), Oliveira, Vieira (2012), among others. The research revealed some success concerning the appreciation of education professionals, as well as the possibility of expanding knowledge about teaching; however, it revealed a persistent crucial problem regarding programs for the training of teachers who are in the teaching profession, that is, the poor work conditions necessary for the training process. <![CDATA[Second undergratuate dancing degree from PARFOR: Accepted citizenship, denied citizenship]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200255&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo é resultante de duas pesquisas matrizes de abrangência nacional e da Região Centro-Oeste, financiadas pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Os impactos das políticas emergenciais de formação de professores constituem seu objeto. São políticas fomentadas pela Coordenação de Desenvolvimento de Pessoal do Ensino Superior, via Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (Decreto nº 6.755/2009). Os planos estratégicos de formação de professores dos sistemas estaduais e distrital de ensino são elaborados e implementados pelos Fóruns Permanentes de Apoio à Formação Docente. Neste artigo faz-se um recorte das pesquisas matrizes para enfocar a Segunda Licenciatura em Dança, em curso de formação continuada ministrado pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia-Campus Brasília. O objetivo foi avaliar o curso, com submissão de questionários aos egressos de 2013. O método de investigação é o materialismo histórico dialético, com abordagem qualitativa, na modalidade de pesquisa participante e análise comparativa de dados de duas pesquisas com o mesmo objeto: uma pesquisa oficial feita pela Secretaria de Educação do Distrito Federal, e outra coordenada pela Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Os resultados revelam que, embora a investigação oficial seja otimista quanto à qualidade do curso cidadania - consentida -, a pesquisa não oficial detectou fragilidades que desvelam a cidadania negada aos professores cursistas.<hr/>Abstract The results of this article are from two studies, a national one and one conducted in the mid-western region, which were funded by the National Council for Scientific and Technological Development. The impact of emergency teacher training policies is the study object. These policies are developed by the Office for Faculty Development of Higher Education through the National Plan for Teacher Training in Basic Education (Law no 6.755/2009). Strategic planning for teacher training in the state and district education systems are designed and implemented by the Permanent Forum for the support of inservice teacher training. In this article, we review the main studies focused on the Second Undergraduate Degree in Dancing in a continuing education program offered by the Federal Institute of Education, Science and Technology at the Brasilia Campus. The objective was to evaluate the course by the application of questionnaires to year-2013 graduates. The investigation method is the dialectical and historical materialism; the approach is qualitative, in the form of participatory research and comparative analysis of data from two studies with the same object: the official study conducted by the Department of Education from the Federal District, and one organized by the National Association for Training of Education Professionals. The results showed that the official investigation is optimistic about the excellence of the course - accepted citizenship - and the unofficial one detected weaknesses that reveal denied citizenship to participant teachers. <![CDATA[Teacher training in Pará: The course of the Permanent State Forum for the Support of Teacher Training in Pará and its challenges]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200269&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O Pará tem se destacado de maneira efetiva na consolidação do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, com o trabalho desenvolvido pelo Fórum Estadual Permanente de Apoio à Formação Docente, que desde 2009 vem possibilitando a formação em nível superior a milhares de professores que atuam em escolas do estado e dos municípios. Esse trabalho tem sido reconhecido em âmbito nacional pela responsabilidade das ações e pela experiência que tem adquirido na formação de professores, o que faz com o Programa, no estado do Pará, apresente condições para a análise de sua repercussão na formação docente. Com o objetivo de analisar essas ações, a Coordenação Estadual da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação desenvolve uma pesquisa de natureza qualitativa com base em Lüdke e André, 1986, integrando-se à desenvolvida em âmbito nacional, coordenada pelo Núcleo de Pesquisa dessa entidade, que pretende revelar as configurações e impactos da implementação dos Fóruns Estaduais. Iniciada em meados de 2015, a pesquisa está estruturada em duas fases, constituindo-se a primeira de uma análise dos principais documentos que estabelecem as ações e atividades do Fórum do Pará, no período de 2009 a 2012. O artigo tem o propósito de mostrar como o Fórum tem atuado no sentido de garantir a formação docente no estado, conforme disposto nos documentos fundamentais da Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica.<hr/>Abstract Pará has been an effective leader in the consolidation of the National Plan for the Training of Basic Education Teachers, with the work carried out by the Permanent State Forum of Support for Teacher Training that, since 2009, has enabled the training of more than thousands of teachers who work in state and municipal schools. This program has been recognized nationally for the excellence of its actions and the experience acquired in the training of teachers makes the program in the state of Pará an important case for the analysis of its repercussion in teacher education. In order to analyze these actions, the State Coordination of the National Association for Professional Education Training develops a qualitative research based on Lüdke and André (1986) combined with one developed nationally, coordinated by the Research Center of our university, which intends to reveal the settings and impacts of the implementation of the State Forums. The research, conducted in mid-2015, was structured in two phases: in the first phase main documents from 2009 to 2012 that establish the actions and activities of the Forum of Pará were analyzed. The article intends to discuss how the Forum has ensured teacher training in the state, as stated in the documents of the National Policy for Vocational Training of the basic education teachers. <![CDATA[Teacher training for a humane society]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200285&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Pensar a formação de professores na atualidade obriga o educador a refletir sobre a sociedade em que vive, sobre sua visão acerca da escola, sobre os alunos/crianças e jovens, sobre os professores, sobre o presente e o futuro. Em termos de problematização, questiona-se: o que se entende por educação e por formação? Será que se subscreve a perspetiva durkheimiana de que a educação é uma ação vertical de uma geração sobre a outra, com o propósito da transmissão de um patrimônio anteriormente construído? Posiciona-se o educador, ao invés, numa perspectiva de entender a educação como promoção do desenvolvimento global, no sentido definido pela paideia? Que sentidos de educação subjazem na formação de professores? Em que sociedade eles vivem? Esta é a sociedade que desejam? Como se coloca o educador frente a ela, como membro passivo ou, ao contrário, como interventor que assume a sua cidadania? Que visão ele possui daqueles com quem, ou sobre quem, desenvolve a sua profissionalidade: alunos receptores dos conhecimentos que transmite ou pessoas com quem colabora na construção de um conhecimento sócio-histórico? Como eles se entendem como professores: técnicos ou profissionais? E quais as suas perspectivas de formação: reprodutora do instituído ou processo contínuo de profissionalização emancipatória? As questões acima colocadas são o mote para o desenvolvimento do presente artigo, no qual, a partir de uma abordagem global da sociedade atual, das conceções ideológico-educacionais e das condições de ação docente, procura-se situar e problematizar a formação de professores, tendo em vista a promoção de uma sociedade mais humanizada.<hr/>Abstract Reflecting on the training of teachers nowadays forces the educator to think about the society in which one lives, the vision about school, students/children and young people, teachers, the present and the future. To problematize the issue, the following questions arise: what is meant by education and training? Can it be associated to the Durkheimian view that education is a vertical action of one generation over another with the purpose of transmitting a previously built heritage? Or should the educator understand education as the promotion of global development, as advocated in paideia? What meanings of education underlie teacher training? In what society do they live? Is this the society they want? Does the educator place herself before society as a passive member or as an intervener who assumes citizenship? What vision does the teacher have of those with whom, or about whom, professionalism is developed: students receiving knowledge transmitted by the teacher or people with whom she collaborates to construct socio-historical knowledge? How do they understand themselves as teachers: as technicians or professionals? And what are their perspectives concerning training: a reproduction of institutions or a continuous process for professional emancipation? The above questions were the motto for the development of the present article in which, based on a global approach of our present society of the ideological-educational concepts and the conditions for teaching, we endeavor to situate and problematize teacher training with the purpose of promoting a more humanized society. <![CDATA[Social representations of professors regarding the practice of the Basic Education teachers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200299&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A formação e a profissionalização do professor da escola regular são temáticas que vêm sendo bastante abordadas por pesquisadores em Educação, cujos estudos sobre a preparação dos futuros professores vêm contribuindo para a melhoria de sua formação. Este artigo focaliza uma pesquisa que teve como objetivo investigar as representações sociais que professores da graduação em Pedagogia têm acerca das práticas de professores da Educação Básica. Optou-se por utilizar a abordagem processual das representações sociais articulada à análise argumentativa como referencial teórico-metodológico. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas, induções de metáforas e videogravações. Participaram do estudo dez professores universitários de Pedagogia. Os resultados mostram indícios de transformação nas suas representações, devido a transformações em suas práticas profissionais, ocasionadas pela percepção da mudança no perfil dos alunos que têm ingressado na graduação. Suas representações sociais da prática do professor da Educação Básica estão objetivadas nos elementos: ensinar e aprender, dar atenção, pesquisa e estudo. Os sujeitos ancoram esses elementos nos sentidos de professor reflexivo e de uma prática dialógica. Esses sentidos são identificados em suas falas, pois são repetidos por eles, quase automaticamente, em situações em que são questionados. Nos processos de formação, veem-se como modelos de professores para a melhoria da formação na Educação Básica.<hr/>Abstract The training and professionalization of school teachers are themes that have become increasingly discussed by researchers in Education, whose studies about the preparation of the future teachers have contributed to improve their training. The aim of this article was to investigate the social representations that teachers, graduated in Pedagogy, have concerning the teacher practices in Basic Education. We decided to use the procedural approach of social representations combined with argumentative analysis as the theoretical-methodological framework. Data were collected through semi-structured interviews, inductions of metaphors and video recordings. Ten university professors of Pedagogy participated in the study. The results show signs of transformation in their representations due to the changes in their professional practices, caused by the perception of change in the profile of students who have been admitted to college. Their social representations of the teacher’s practice of the basic education are focused on the following elements: teaching and learning, giving attention, researching and studying. These professors support these elements based on the reflective teaching and dialogical practice. These views are identified in their discourse, for they repeated them, almost automatically, in situations when they are asked. As for the training processes, these professors have become role models for the improvement of Basic Education. <![CDATA[Education completion of students with intellectual disabilities attending youth and adult education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932017000200317&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo objetivou identificar e analisar os motivos que levaram os alunos com deficiência intelectual a se matricular na Educação de Jovens e Adultos, e quais os fatores que os levaram a concluir ou desistir dos estudos nessa modalidade de ensino. Participaram do estudo sete jovens com deficiência intelectual, que no ano de 2012 estavam matriculados na Educação de Jovens e Adultos, em um município de pequeno porte do interior do estado de São Paulo. A coleta de dados aconteceu por meio de entrevista com roteiro semiestruturado, com questões direcionadas a investigar a inclusão do aluno com deficiência intelectual naquela modalidade de ensino, bem como suas expectativas com o processo de inclusão. Após a entrevista, organizaram-se os dados por categorias de interesse e realizou-se a análise qualitativa de conteúdo. Os resultados evidenciaram que apenas um aluno conseguiu concluir seus estudos na Educação de Jovens e Adultos, tendo sido vários os fatores que contribuíram para tanto: desde seu interesse e dedicação, até o incentivo por parte de todos os envolvidos. Dos demais participantes da pesquisa, apenas um aluno continua estudando, mas não conseguiu avançar nos estudos. Conclui-se que esta pesquisa é relevante para as discussões e reflexões acerca da inclusão de alunos com deficiência intelectual na Educação de Jovens e Adultos, pois, ao analisar os fatores que levaram esses alunos a concluir os estudos ou a abandoná-los, esta investigação acaba apontando os caminhos necessários para que, além do acesso, sejam garantidas a permanência e a conclusão dos estudos.<hr/>Abstract The aim of the study was to analyze the reasons why students with intellectual disabilities attended Youth and Adult Educationand what factors led them to conclude or give up their studies in this teaching modality. Seven intellectually disabled young people attending Youth and Adult Education in 2012 participated in the study. A semi-structured interview with questions addressing the inclusion of people with intellectual disabilities and their expectations concerning the inclusion process in Youth and Adult Education was used to collect data. After the interview, data were organized into categories of interest and a qualitative analysis of content was conducted. The results showed that only one student managed to complete his studies in Youth and Adult Education. According to the student, several factors contributed to the completion of his studies in this modality, including his interest, dedication and encouragement from others involved. Among the other participants, only one student is still studying, but failed to advance in her studies. It may be concluded that this research is relevant to discuss and reflect on the inclusion of students with intellectual disabilities in the Youth and Adult Education because by analyzing the factors that led these students to complete or give up their studies in this teaching modality, it is possible to suggest the necessary steps to improve access, permanence, and completion of studies.