Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação PUC-Campinas]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1519-399320210001&lang=pt vol. 26 num. lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Revisão de literatura: surdez e identidades interseccionais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100080&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A surdez é mais investigada do que outras marcas identitárias, como gênero e raça, gerando a simplificação das identidades surdas e diminuindo a visibilidade das especificidades das outras pessoas também inseridas nesse grupo. O objetivo desta pesquisa é comparar o que tem sido produzido academicamente quanto à intersecção entre surdez, gênero e raça, quando as publicações mencionam os três marcadores sociais conjuntamente e quando mencionam apenas os dois primeiros. As buscas foram feitas nas bases de dados Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior e Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. A busca com foco na surdez e gênero foi denominada de Eixo 1 e a busca com foco na surdez, gênero e raça foi denominada de Eixo 2. O Eixo 1 resultou em seis publicações selecionadas e o Eixo 2 em três publicações. Percebeu-se que os estudos do Eixo 1 não realizaram o entrelace entre gênero e outros marcadores sociais de opressão, compreendendo o gênero como uma categoria autônoma. Os estudos do Eixo 2 mostraram que, além da raça, outros marcadores sociais atrelados à surdez não se sobrepõem, mas se interseccionam uns com os outros, e que a cada combinação há uma forma diferente de opressão sofrida pela mulher surda. Concluiu-se o quão importante é utilizar instrumentos conceituais que buscam analisar como as estruturas de opressão e de privilégio se entrelaçam e como exercem influência na vida e na construção das identidades das mulheres surdas.<hr/>Abstract Deafness is more investigated than other identity marks, such as gender and race, generating the simplification of deaf identities and reducing the visibility of the specificities of other people also included in this group. The objective of this research is to compare what has been academically produced regarding the intersection between deafness, gender and race, when publications mention the three social markers together and when they only mention the first two. The searches were made in the databases Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior and Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. The search focusing on deafness and gender was called Axis 1, and the search focusing on deafness, gender and race was called Axis 2. Axis 1 resulted in six selected publications and Axis 2 in three publications. It was noticed that the Axis 1 studies did not intertwine gender and other social markers of oppression, understanding gender as an autonomous category. The Axis 2 studies showed that, in addition to race, other social markers linked to deafness do not overlap, but intersect with each other, and that in each combination there is a different form of oppression suffered by deaf women. It was concluded how important it is to use conceptual instruments that seek to analyze how the structures of oppression and privilege intertwine and how they influence the lives and the construction of deaf women’s identities. <![CDATA[Negros/as surdos/as: um estudo sobre o acesso a cursos de graduação em Letras Libras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho insere-se no campo dos Estudos Surdos e das Relação-Étnicos Raciais, realizando uma discussão interseccional entre surdez e raça e tendo por objetivo analisar a ocupação de vagas por estudantes negros/as surdos/as nos cursos de graduação em instituições federais de ensino superior. O percurso metodológico de abordagem quantitativa contemplou uma análise de microdados do Censo do Ensino Superior relativos às matriculas de negros/as surdos/as em cursos de Letras Libras e em outros cursos de graduação em instituições federais de ensino superior, com recorte temporal entre 2009 e 2016. Os dados foram sistematizados através do Statistical Package for the Social Sciences. A criação do curso de graduação em Letras Libras, na modalidade a distância, em 2006, apresenta-se como principal fator da significativa ampliação no número de matrículas de estudantes surdos/as no ensino superior no período. A situação de negros/as surdos/as, contudo, não acompanha essa curva ascendente. Entre 2009 e 2013, houve um decréscimo significativo de matrículas desse grupo, apesar de os negros constituírem 50,06% da população surda. A partir daí, com a aprovação da Lei de Cotas no ensino superior em 2012, ano após ano tem-se observado um aumento significativo na ocupação de vagas pela comunidade negra surda em diferentes cursos de graduação, sinalizando a importância de ações afirmativas que contemplem a interseccionalidade entre a questão racial e a diferença linguística que singulariza as identidades de pessoas negras surdas.<hr/>Abstract This work is part of the field of Deaf Studies and Ethnic-Racial Relations, conducting an intersectional discussion between deafness and race and aiming to analyze the enrollment of black deaf students in undergraduate courses in federal institutions of higher education. The quantitative methodological approach included a microdata analysis from the Higher Education Census regarding enrollments of black deaf students in courses of Letras Libras and in other undergraduate courses in federal institutions of higher education, with a time frame between 2009 and 2016. The data were systematized using the Statistical Package for the Social Sciences. The creation of the undergraduate course in Letras Libras, in the distance learning modality, in 2006, is presented as the main factor of the significant increase in the number of deaf students enrolled in higher education in the period. The situation of black deaf, however, does not follow this upward curve. Although deaf black people constitute 50.06% of the deaf population, between 2009 and 2013 there was a significant decrease in enrollment of this group in undergraduate courses. Since then, with the approval of the Racial Quotas Law in higher education in 2012, year after year there has been a significant increase in the number of vacancies occupied by the black deaf community in various undergraduate courses. This fact signals the importance of affirmative actions that contemplate the intersectionality between the racial issue and the linguistic difference that distinguishes the identities of deaf black people. <![CDATA[Precarização do trabalho do tradutor e intérprete de Libras educacional: impactos no ensino e saúde]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100082&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta um recorte específico da dissertação em que se baseia, que trata da precarização do trabalho do tradutor e intérprete de Libras educacional, um campo investigativo ainda pouco explorado. A metodologia envolveu levantamento e análise de pesquisas já realizadas no campo da tradução e interpretação de Libras-Português e buscas nos sites das universidades públicas que formam intérpretes, do Sindicato Nacional dos Tradutores, da Federação Nacional de Educação e Integração dos Surdos e da Federação Brasileira das Associações dos Profissionais Tradutores e Intérpretes e Guia-intérprete em Língua de Sinais, com o objetivo de identificar os desafios encontrados pelos intérpretes em diferentes frentes, como: carga de trabalho, funções, remuneração, tempo na escola, saúde laboral e formação. A parte empírica foi apenas um ensaio piloto, que pode ser ampliado em outro estudo, a fim de verificar se os achados na literatura coincidiam com aqueles vivenciados por tradutores experientes e com nível superior. Os resultados apontam para a necessidade da ampliação dos cursos de formação inicial e continuada do tradutor e intérprete, exigência de formação universitária nos editais de concurso, melhora dos salários e adequação das funções de modo a não haver sobreposição com o trabalho do professor ou ser dele um substituto, contexto esse que aumenta os riscos de adoecimento laboral.<hr/>Abstract This paper presents a specific part of the dissertation on which it is based, which discusses the precariousness of the work of the educational translator and interpreter of Brazilian Sign Language, a field of research that is still little explored. The methodology involved survey and analysis of research already carried out in the translation and interpretation field of Portuguese Sign Language, as well as searches on the websites of public universities that form interpreters, on the National Translators Labor Union, on the Deaf National Educational Federation, and on the Brazilian Federation of the Professional Translators and Interpreters Associations and Interpretation Guide for the Sign Language, aiming to identify the challenges faced by the interpreters on different fronts, such as: workload, functions, remuneration, time spent in school, occupational health and formation. The empirical part was only a pilot run, which can be amplified in another study in order to verify if the findings in literature coincide with the ones perceived by experienced translators with an undergraduate degree. The results point to the necessity to broaden initial and subsequent formation courses for translators and interpreters, to demand a university degree in the publishing of the entrance exams, to offer better salaries, and to adequate the functions so that they do not overlap or substitute the work of the teacher, since this context increases the risks of work-related illnesses. <![CDATA[Dupla invisibilidade: a educação de meninas surdas do século XIX no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100083&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A fundação do Imperial Instituto dos Surdos-Mudos, no século XIX, no Rio de Janeiro, deu início à educação de surdos no Brasil. A referida instituição tinha como finalidade a regeneração intelectual e moral de pessoas com surdez e acolhia, desde a sua origem, alunos e alunas surdas de acordo com o previsto para a educação das camadas populares e prescrições existentes à época sobre gênero. Dada a invisibilidade a respeito da educação de meninas surdas na literatura da área da Educação Especial, este estudo teve como objetivo delinear e refletir sobre o percurso da educação de meninas surdas no Imperial Instituto de Surdos-Mudos de 1857 a 1873. Diante disso, a pesquisa possui uma abordagem qualitativa e é do tipo estudo documental. O corpus foi constituído por fontes de natureza primária, a saber: relatórios dos diretores da instituição e de ministros e secretários de Estado dos Negócios do Império, publicações oficiais, além de leis que versavam sobre a instrução pública no período. Por meio do estudo foi possível constatar que o processo de instrução de meninas surdas era semelhante, em alguns aspectos, ao praticado com meninas ouvintes que tinham a mesma origem socioeconômica e cor de pele. A educação de meninas surdas foi extinta a partir de 1873 no referido Instituto por uma série de motivos, entre eles a falta de estrutura para o atendimento às alunas.<hr/>Abstract The foundation of the Imperial Instituto dos Surdos-Mudos, in the 19th century, in Rio de Janeiro, Brazil, started the education of deaf people in Brazil. This institution aimed at the intellectual regeneration of deaf people and attended, since the beginning, deaf boys and girls, following what was expected for the education of low-income classes and the prescriptions of the time for each gender. Given the invisibility of the education of deaf girls in the Special Education literature, this study aimed to outline and reflect upon the educational trajectory of deaf girls in the Imperial Instituto de Surdos-Mudos, from 1857 to 1873. It is a document-based qualitative research. The corpus was established by primary sources: reports from principals, ministers and State secretaries of the Empire, official publications from the imperial time, as well as laws on public education in the period. Through this study, it was possible to see that the teaching process of deaf girls was similar, in some aspects, to those of hearing girls from the same socioeconomic origin and race. The education of deaf girls in the institute was finished for a series of reasons, among which was the lack of structure to attend the students. <![CDATA[Representações sociais de Mulheres Surdas mirienses sobre si: da invisibilidade ao protagonismo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100084&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo analisar as representações sociais que as Mulheres Surdas fazem de si e os efeitos dessas representações na construção de suas identidades e, de maneira específica, ilustrar a concepção de feminismo que as mulheres surdas possuem. A pesquisa é de cunho qualitativo entrelaçada com a Teoria das Representações Sociais, com o foco nas representações que as Mulheres Surdas fazem de si; isto é, na maneira como elaboram e partilham simbologias significantes e construtivas de suas identidades. Por sua vez, as bases teóricas desta pesquisa provêm do campo epistêmico: feminismo, surdez e das representações sociais. As considerações finais ilustram as concepções de Mulheres Surdas sobre o feminismo e as representações sociais sobre suas identidades. Identidade pressuposta, a partir da invisibilidade, exclusão e preconceito que os outros lhes narravam, e identidade metamorfose, com empoderamento, no reconhecimento de suas diferenças e na valorização delas.<hr/>Abstract This paper aims to analyze the social representations that deaf women make of themselves and the effects of these representations in the construction of their identities and, in a specific way, to illustrate the concept of feminism that they have. The research is a qualitative, intertwined with the Theory of Social Representations, focusing on the representations that deaf women make of themselves, that is, on the way in which they elaborate and share significant and constructive symbologies of their identities. In turn, the theoretical bases of this research come from the following epistemic fields: Feminism, Deafness and Social Representations. Final considerations shed light on the views of deaf women about feminism and social representations of their identities: presupposed, from the invisibility, exclusion and prejudice that others narrated to them, and metamorphosis, with empowerment, in the recognition of their differences and in their valorization. <![CDATA[A amarga experiência de racismo em Moçambique: a cor da pele, a educação e a sobrevivência do mais forte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo, de cunho qualitativo hermenêutico e bibliográfico, versa sobre o legado racial deixado pelo colonialismo português em Moçambique, tendo como base a abordagem desenvolvida por Edward Said na obra intitulada Orientalism. Com base nos fundamentos ideológicos por ele apresentados e na compreensão da política colonial de assimilação, desenvolvida na literatura pós-colonial moçambicana, procura-se entender o impacto sociopolítico, econômico e educacional que o ato segregacionista deixou na mesma sociedade. No fim, o artigo propõe a adoção da justiça retificativa como sendo uma alternativa para a sociedade moçambicana solucionar os problemas provocados pela situação acima mencionada de modo a evitar possíveis conflitos entre os seus cidadãos no futuro.<hr/>Abstract Based on the approach developed by Edward Said in his book titled Orientalism, this hermeneutical qualitative bibliographic study delves into the racial legacy left by Portuguese colonialism in Mozambique. Taking into consideration the ideological foundations that Said presents about the issue and based on the understanding about the colonial policy of assimilation, developed by post-colonial Mozambican literature, this reflection seeks to understand the socio-political, economic and educational impact that the segregative acts left in the same society. At the end of the discussion, rectificatory justice is proposed as an alternative approach that can help to address the challenges created by the above-mentioned situation to avoid possible conflicts among the Mozambican populace in the future. <![CDATA[Sistema Brasileiro de avaliação da Educação Superior: contexto, desafios e perspectivas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article discusses the implementation of the National System for the Evaluation of Higher Education from its inception in 2004 to present times, paying special attention to the advances it achieved and the challenges that it must meet in the near future. After reviewing international perspectives on Higher Education quality assurance, the text examines adjustments to operationalize the implementation of the National System for the Evaluation of Higher Education model, highlighting the importance of improving the System’s self-evaluation component. The article concludes by addressing the challenges that must still be faced, such as the inclusion of state Higher Education systems in National System for the Evaluation of Higher Education, the improvement of indicators and external the evaluators, the effective utilization of the evaluation’s results, the need to distinguish evaluation processes from regulation policies, and the possibility of transforming the existing framework into a multidimensional evaluation model.<hr/>Resumo Este trabalho apresenta uma análise sobre o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior desde sua implantação, em 2004, até o presente, dando especial atenção aos avanços já obtidos e aos desafios a serem enfrentados em um futuro próximo. Após uma discussão inicial, de perspectiva internacional, sobre a qualidade da educação superior, o texto examina os ajustes que têm sido feitos no processo de implementação do Sistema, quando é dada ênfase à importância do aprimoramento do seu componente de autoavaliação. Para concluir, o artigo relaciona os desafios que ainda devem ser enfrentados, como a inclusão no Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior dos sistemas estaduais de educação, o refinamento dos indicadores e a capacitação/moderação de avaliadores externos, o uso efetivo dos resultados das avaliações, a necessidade de distinção entre políticas avaliativas e políticas regulatórias, e a possibilidade de transformação do arcabouço hoje utilizado em um modelo de avaliação multidimensional. <![CDATA[A leitura na Educação de Jovens e Adultos: uma experiência pedagógica para a formação de leitores mediada com revistas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100100&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo busca evidenciar práticas de letramento escolar mediadas pela leitura de revistas de circulação nacional em uma instituição pública do interior do estado da Paraíba, tendo em vista a imersão dos alunos em uma cultura marcadamente letrada e a inclusão de práticas pedagógicas adequadas ao ensino da leitura para jovens, adultos e idosos (1º ao 5º ano) com histórico de reprovação e de abandono escolar. A pesquisa possui abordagem qualitativa e se caracteriza como uma pesquisa-ação, centrada na descrição e na análise das práticas de letramento em um espaço escolar que reúne discentes na faixa etária entre 15 e 65 anos, fundamentando-se nas teorias sociointeracionista e discursiva. Os resultados contribuem para as reflexões sobre os saberes necessários à formação docente, com vistas à organização de situação didática em torno de textos constituídos de uma representação de sentidos para a vida do alunado.<hr/>Abstract This study seeks to highlight school literacy practices mediated by the reading of national journals in a public institution in the interior of the state of Paraíba, with a view to immersing students in a markedly literate culture, and considering the inclusion of appropriate pedagogical practices for teaching reading to young people, adults and the elderly (1st to 5th school year) who had a history of school failures and dropping out. The investigation has a qualitative approach and is characterized as an action research, centered on the description and review of literacy practices in a school space that brings together students in the age group between 15 and 65 years; and it is based on socio-interactionist and discursive theories. The results contribute to the reflections on the knowledge necessary for teachers’ education with a view to organizing the didactic situation around texts constituted by a representation of meanings for the student’s life. <![CDATA[Revista “A Escola” e as teses do Congresso de Professores Públicos do Paraná: ideologia liberal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Muito já foi apontado a respeito do crescimento da imprensa como fonte ou objeto de pesquisa, pois se trata de um terreno fértil para discussão, haja vista que age no campo político-ideológico. O presente artigo tem por finalidade discutir sobre a imprensa como fonte de pesquisa, destacando o periódico educacional “A Escola”, veiculado entre 1906 e 1910, no estado no Paraná. Especificamente, objetivou-se analisar o I Congresso de Professores Públicos do Paraná, realizado em 1910 e divulgado na revista, bem como os interesses expressos nas teses apresentadas no evento. Este artigo é fruto das reflexões de um pós-doutoramento cuja problemática foi o questionamento das teses do congresso supracitado como uma possível forma de legitimação do liberalismo, bem como a análise dos interesses nelas expressos. Para tanto, foi realizada uma pesquisa de cunho bibliográfico e uma análise documental, tendo como fonte primária a Revista “A Escola”. Nesse viés, para os procedimentos metodológicos, inicialmente realizou-se a revisão da literatura sobre os temas: História da Educação do Paraná, liberalismo no Brasil e imprensa educacional. Na segunda etapa, foi realizado o levantamento, a coleta e a catalogação das fontes históricas relativas aos números publicados da Revista “A Escola”, bem como dos materiais produzidos sobre a revista e sobre o I Congresso dos Professores Públicos do Estado do Paraná. Na terceira etapa, as fontes históricas, de apoio à pesquisa e de interlocuções foram coletadas e organizadas, visando dar suporte à análise e à sistematização. A quarta etapa da pesquisa contemplou a sistematização dos materiais coletados, fundamentando-se no materialismo histórico. Verificou-se que, embora a organização do congresso tenha sido uma iniciativa importante como espaço de debate e de discussões sobre a educação paranaense, as teses debatidas não aprofundaram aspectos primordiais para os rumos da educação, como a formação de professores.<hr/>Abstract Much attention has been drawn to the growth of the press as a source or object of research, as it is a fertile ground for discussion, given that it acts in the ideological political field. The purpose of this article is to discuss the press as a source of research, highlighting the educational journal “A Escola”, published between 1906 and 1910, in the state of Paraná. Specifically, the objective was to review the first Congress of Public Teachers of Paraná, held in 1910 and reported in the journal, as well as the interests expressed in the theses presented at that event. This article is the result of postdoctoral reflections, which the problematic was the questioning of the aforementioned congress theses as a possible way of legitimizing liberalism, as well as the analysis of the interests expressed in them. To this end, a bibliographic survey and document analysis was carried out, grounded on “A Escola” journal as its primary source. Therefore, for the methodological procedures, the literature was initially reviewed addressing the topics: History of Education in Paraná; liberalism in Brazil and educational press. In the second stage, the survey, collection and cataloging of historical sources related to the journal “A Escola” issues was carried out, as well as the materials produced about the journal and the first Congress of Public Teachers of the State of Paraná. In the third stage, historical sources and supporting for the research and interlocutions were collected and organized in order to support the review and systematization. The fourth stage of the survey included the systematization of the materials collected, based on historical materialism. It was found that although the organization of the Congress was an important initiative as a space for debate and discussions on education in Paraná, the theses discussed did not dwell into fundamental aspects of education direction, such as teachers’ training. <![CDATA[A experiência de implantação do Programa Residência Pedagógica em universidade multicampi]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100102&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O Programa Residência Pedagógica é parte da Política Nacional de Formação de Professores. Na intenção de registrar e de refletir a construção do primeiro Projeto de Residência Pedagógica na universidade, será apresentado um panorama descritivo e reflexivo acerca do processo de constituição do programa no tocante ao relacionamento da universidade, enquanto instituição, entre a sede e as unidades, e com as escolas que abrigaram o programa. Serão elencados os pontos positivos e as dificuldades com que uma atividade dessa amplitude se depara. Para levantamento das informações, adotou-se um procedimento categorizado como estudo de caso, em que os autores que participaram como agentes condutores do processo descrevem as peculiaridades do histórico da implantação do programa em uma universidade diversa e multicampi, de forma a dar espaço para suas impressões a respeito. Observou-se a importância do programa no fomento à formação de professores, a existência de resultados satisfatórios relacionados ao amadurecimento dos alunos, incentivos institucionais ao desenvolvimento do trabalho e a necessidade da continuidade do programa. Entretanto, falta uma definição mais apurada do papel do residente junto às escolas preceptoras. Para aumentar a abrangência do programa, é sugerida a sua ampliação para etapas posteriores à conclusão do curso, equivalente ao que ocorre em áreas como a Medicina, a alteração do seu tempo de duração e a sua transformação em especialização Lato Sensu.<hr/>Abstract Pedagogical Residency Program is part of the National Teacher Training Policy. In order to record and reflect the construction of the first Pedagogical Residency Project in our university, we will present a descriptive and reflective overview about the process of program constitution regarding the relationship of the university, as an institution, between headquarters and units, and with the schools that housed the program. The positive points and the difficulties that an activity of this breadth face will be addressed. To collect the information we adopted a procedure that is categorized as a case study, in which the authors who participated as the conducting agents of the process, describe the peculiarities of the history of the implementation of the program in a diverse and multicampi university, giving their impressions about it. It was observed the importance of the program in promoting teacher training, the existence of satisfactory results related to the maturation of students, institutional incentives to the development of work and the need for continuity of the Program. However, there is a lack of a more accurate definition of the resident role with regard to the preceptor schools. To increase the scope of the program, it is suggested to expand the program to stages after the completion of the course, equivalent to what occurs in areas such as Medicine, change in the duration of the program and its transformation into specialization Lato Sensu. <![CDATA[“Tempo de Aprender”: uma proposta do Ministério da Educação para professores alfabetizadores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem por objetivo apresentar e problematizar a formação continuada para professores alfabetizadores, promovida pelo Ministério da Educação em 2020. Trata--se do programa “Tempo de Aprender”, instituído pela portaria nº 280/2020, que segue o direcionamento da Política Nacional de Alfabetização e prevê a aplicação de práticas baseadas em evidências científicas nacionais e internacionais, com ênfase na ciência cognitiva da leitura e na neurociência. O “Tempo de Aprender” está organizado na modalidade online e presencial e destina--se prioritariamente aos professores alfabetizadores, sendo indicado para o último ano da Educação Infantil e para o primeiro e segundo anos do Ensino Fundamental. Por meio de um estudo exploratório, descritivo e qualitativo, analisaram-se os vinte e um vídeos dos módulos 1, 2 e 3, disponibilizados na modalidade online do curso, focando na organização da formação, nas concepções teórico metodológicas indicadas para o ensino da leitura e da escrita das crianças e nas orientações direcionadas ao professor. Os dados do estudo indicam uma perspectiva reducionista do curso, por meio de instrução programada, por etapas e com materiais previamente determinados. A concepção é de preparação por meio de atividades de prontidão para a alfabetização, em que a perspectiva social e cultural do sujeito é desconsiderada.<hr/>Abstract This paper aims at introducing and focusing the issue of continuing education program proposed by the Brazilian Ministry of Education to literacy teachers in 2020. It is called “Time to Learn” and was instituted by Decree nº 280/2020, which follows the guidelines issued by the National Literacy Policy. The program recommends the application of practices based on national and international scientific evidence and emphasizes cognitive science of reading and Neuroscience. “Time to Learn”, which is geared to literacy teachers, mainly the ones that teach children who attend the last year in pre-school, besides first and second graders, may be administered either online or face-to-face. This exploratory, descriptive and qualitative study reviewed 21 videos of modules 1, 2 and 3, which are part of the online course. They focus on the organization of the education program, on theoretical and methodological conceptions of teaching children how to read and write and on guidelines for teachers. The story data show a reductionist conception of the course by means of stepwise programmed instruction, and with previously determined material. The perspective is that teachers should be prepared with the use of literacy readiness activities which do not take into account their social and cultural perspective. <![CDATA[Uma proposta com multiletramentos no atendimento educacional especializado na alfabetização do aluno autista]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100104&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo, recorte de uma pesquisa de doutorado, aborda o uso dos multiletramentos na perspectiva de que o saber é observado sob o ponto de vista multimodal: letras, imagens, sons e a sinalização para novas habilidades, demandadas por uma nova organização textual, mais hibrida e interligada. Neste sentido, objetiva-se analisar o processo de aquisição da linguagem escrita de uma criança autista em ambientes tecnológicos, a partir dos multiletramentos, no atendimento educacional especializado. Teoricamente, a discussão apoia-se nos pressupostos interacionistas. A pesquisa de natureza qualitativa, baseada na metodologia de pesquisa-ação e no estudo de caso, desenvolveu-se a partir da sequência didática (quatro módulos), elaborada através da pedagogia dos multiletramentos e aplicada no Atendimento Educacional Especializado de um aluno autista com onze anos, matriculado no 3º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública de Olinda (PE). A partir do estudo, verificou-se que a utilização dos multiletramentos contribuiu para o avanço das habilidades da escrita desse aluno, abrindo perspectivas didáticas para o trabalho com crianças autistas. Os dados analisados apontam para a necessidade de a escola incorporar recursos multimodais, que contribuam para a aquisição da linguagem escrita.<hr/>Abstract This study, part of a doctoral research, addresses the use of multi-tools in the perspective that knowledge is observed from a multimodal point of view: letters, images, sounds and the signaling for new skills, which are demanded by a new textual organization, more hybrid and interconnected. In this sense, the objective of this study is to review the process of acquiring the written language of an autistic child in technological environments, based on multi-tools, in specialized educational assistance. Theoretically, the discussion is based on interactionist assumptions. The qualitative research, based on the action-research methodology and on case studies, was developed, based on the didactic sequence (four modules), elaborated through the pedagogy of the multi-tools and applied in the Educational Specialized Service, of an eleven-year-old autistic student, enrolled in the 3rd year of elementary school, from a public school in Olinda (PE). From the study, it was found that the use of multi-tools contributed to the advancement of this student’s writing skills, opening didactic perspectives for working with autistic children. The data reviewed point to the need for the school to incorporate multimodal resources, which contribute to the acquisition of written language. <![CDATA[Práticas de alfabetização: retratos de um cenário escolar público em Porto Alegre (Rio Grande do Sul)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo se propõe a investigar quais são as práticas pedagógicas utilizadas em contextos de alfabetização no 1º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública estadual de Porto Alegre (Rio Grande do Sul). Ancorando--se na perspectiva histórico-cultural de Vigotski de 1998 e 2008, essas práticas são apresentadas com foco na aquisição da leitura e do sistema alfabético da escrita, justificando a ênfase do estudo na alfabetização. Os dados coletados na pesquisa, de natureza qualitativa, evidenciam potencialidades e limitações no que se refere ao desempenho dos estudantes. Como resultados, o cenário da investigação revelou fazeres docentes centrados no ensino, no cumprimento do planejamento, na execução de todas as tarefas propostas no plano do professor, na ausência de diálogo entre família e escola, na escassez de oportunidades para a formação continuada dos professores, no compromisso dos docentes com a alfabetização dos alunos, na realização de atividades que focam em jogos, na contação de histórias e na escrita.<hr/>Abstract This article aims to investigate what are the pedagogical practices used in connection with literacy in the 1st year of Elementary School in a state public school in Porto Alegre (Rio Grande do Sul). Based on the historical-cultural perspective of Vigotski from 1998 and 2008 this paper presents such practices with a focus on the acquisition of reading and the acquisition of the alphabetical writing system, justifying the emphasis of the study on literacy. The data collected in the survey, of a qualitative nature, show potentials and limitations with regard to student performance. As a result, the investigation scenario revealed to us that teachers are focused on teaching; in the fulfillment of planning; in the execution of all tasks proposed in the teacher’s program; in the absence of dialogue between family and school; the scarcity of opportunities for continuing teachers’ education; in the teachers’ commitment to student literacy; carrying out activities that focus on games, storytelling and writing. <![CDATA[Sentidos atribuídos à literatura no currículo do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa os sentidos atribuídos à literatura por formadoras, orientadoras de estudos e professoras cursistas que participaram do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa, vinculadas à Universidade Federal de Minas Gerais. O objetivo é compreender os saberes acionados, as relações de poder estabelecidas e as posições de sujeito demandadas pelo Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa, compreendendo que esse programa de formação se constitui em um currículo que ensina modos de ser e estar para as docentes. Do ponto de vista metodológico, a pesquisa utilizou entrevistas narrativas com as participantes do Pacto. Como referencial teórico, foram utilizados conceitos de Michel Foucault, particularmente discurso, poder e posições de sujeito. Com base nesses conceitos, mostra-se como esse currículo operava com pressupostos do “discurso de letramento literário”, com destaque para dois elementos principais: a importância da leitura literária no currículo de formação docente e de alfabetização de crianças, e as possibilidades de articulação da literatura com outros artefatos para produzir práticas multiculturais e interdisciplinares no currículo.<hr/>Abstract This article reviews the meanings attributed to the literature by trainers, study advisors course teachers who participated in the National Pact for Literacy at the Right Age, who are associated to the Federal University of Minas Gerais. The goal is to understand the knowledge triggered, the power relations established and the subject positions demanded by the National Pact for Literacy at the Right Age, understanding that this training program constitutes a curriculum that teaches ways of being for teachers. From a methodological point of view, the research used narrative interviews with the Pact participants. As a theoretical reference, Michel Foucault’s concepts were used, particularly discourse, power and subject positions. Based on these concepts, I show how was this curriculum operating with assumptions towards the literary discourse, emphasizing two main elements: on one hand, the importance of literary Reading on teacher training curriculum and on children’s literacy curriculum; on the other hand, the possibilities of articulation through literature and other artifacts for the production of multicultural and interdisciplinary practices in the curriculum. <![CDATA[Élisée Reclus: movimento ácrata, educação e ensino de Geografia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo integra uma pesquisa mais abrangente, ainda em andamento, sobre os avanços teóricos e metodológicos propostos pelo anarquista-geógrafo francês Jacques Élisée Reclus (1830-1905), para a compreensão da dinâmica social entre o final do século XIX e início do XX. O objetivo do trabalho aqui apresentado é analisar a contribuição do pensador para a construção do modelo de educação defendido pelos libertários, bem como da escola e do ensino de geografia aos moldes ácratas. Defende-se a tese de que a contribuição desse intelectual ocorreu no bojo de um processo mais amplo, voltado à construção de uma sociedade livre e não dogmática, amparado por uma rede de intelectuais dedicados à construção de uma base teórica que fundamentasse as premissas anarquistas voltadas à transformação social. Para isso, foi realizada uma extensa pesquisa bibliográfica sobre o movimento libertário europeu, bem como sobre a vida, obra e método de Reclus. Após a seleção, leitura e análise dos textos, realizou-se o cruzamento das informações históricas, políticas e metodológicas para subsidiar as análises da contribuição do pensador tanto para a consolidação do movimento libertário na Europa, quanto para a educação e o ensino de geografia.<hr/>Abstract This article integrates a more comprehensive research, in progress, on the theoretical and methodological advances proposed by the French anarchist geographer Jacques Élisée Reclus (1830-1905) in order to understand the social dynamics between the end of the 19th and the beginning of the 20th centuries. The aim of the paper is to analyze the contribution of the thinker to the construction of the model of education defended by libertarians, as well as of the school and the teaching of geography along the same lines. The text defends the thesis that the contribution of this intellectual occurred within a broader process which envisioned the construction of a free and non-dogmatic society supported by a network of intellectuals dedicated to the construction of a theoretical basis that would be the foundation of the anarchist premises aimed at social transformation. For this, an extensive bibliographic research was carried out on the European libertarian movement, as well as on Reclus’ life, work, and method. After the selection, reading, and analysis of the texts, we cross-checked historical, political, and methodological information to support analyzes of the thinker’s contribution both to the consolidation of the libertarian movement in Europe and to the education and teaching of geography. <![CDATA[O letramento da criança brasiguaia na escola brasileira de fronteira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100108&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem como tema central o letramento de crianças brasiguaias na fronteira Brasil – Paraguai, nas cidades fronteiriças Ponta Porã (Brasil) e Pedro Juan Caballero (Paraguai). O objetivo é compreender a vivência das crianças brasiguaias em relação às línguas portuguesa, guarani e espanhola nas diferentes esferas de letramento de seu convívio, identificando que língua utilizam para se comunicar de forma oral ou escrita. O estudo desenvolveu-se por meio de uma pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo descritiva. Os participantes foram sete estudantes brasiguaios que moram no Paraguai e estudam no Brasil e um aluno que possui residência nos dois países, todos estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental I em uma escola municipal de Ponta Porã (MS). A técnica utilizada para obtenção dos dados foi a entrevista semiestruturada, e os aportes teóricos foram os Novos Estudos do Letramento. Os resultados indicam que as crianças conseguem conviver muito bem em praticamente todas as esferas de letramento com o português, com o espanhol e com o guarani. Elas demonstram desenvoltura e transitam com magnitude entre as diferentes esferas, com funções distintas nessas três línguas. A exceção é o âmbito escolar, o qual se mostra como um grande desafio, porque, nos momentos oficiais do uso da língua, as crianças se restringem ao português, utilizando o guarani e o espanhol apenas informalmente.<hr/>Abstract The present article has as its main theme the literacy of brasiguayan children on the Brazil - Paraguay border in the border cities of Ponta Porã (Brazil) and Pedro Juan Caballero (Paraguay). The objective is to understand the brasiguayan children’s language experience with Portuguese, Guarani and Spanish in the different spheres of literacy of their environment, identifying which language the children use to communicate orally or in written form. The study was developed through a qualitative investigation, of the descriptive type. The participants were seven brasiguayan students who live in Paraguay and study in Brazil, and a student who lives in both countries; they were all 3rd year elementary school students attending a municipal school in Ponta Porã (MS) in Brazil. The technique used to obtain the data was the semi-structured interview. The theoretical contributions that guided this study are the New Literacy Studies. The results indicate that the children demonstrated they can manage to get along very well with almost all different spheres of literacy, in Portuguese, Spanish and Guarani. They showed resourcefulness and ability to transit easily between the different spheres, with different functions in those three languages, with the exception of the school sphere which is a great challenge for them, because in the official moments the language use is restricted to Portuguese. At school children end up using Guarani and Spanish only in moments of informality. <![CDATA[Concepções sobre as inteligências humanas no ambiente escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta uma pesquisa realizada com professores, gestores, estagiário e estudantes de uma escola pública de Sorocaba (SP) que teve o objetivo de compreender as concepções dos participantes sobre a Inteligência Humana em suas expressões no cotidiano escolar. Numa abordagem qualitativa do tipo exploratória, utilizou-se a técnica de entrevistas semiestruturadas com os sujeitos envolvidos com uma turma de 4º ano do Ciclo I do Ensino Fundamental. A partir das respostas dadas à pergunta geradora – o que é ser inteligente? –, desenvolveu-se uma análise dos dados obtidos, pautando-se na Teoria Fundamentada nos Dados (Grounded Theory). O primeiro procedimento metodológico – a codificação aberta –, resultou em 29 subcategorias compendiando duas grandes categorias na codificação axial. Ambos procedimentos fomentaram a Teoria Fundamentada nos Dados. As respostas dos professores, dos gestores e do estagiário revelaram diferentes concepções e compuseram um discurso relacionado à multiplicidade das inteligências e outro enraizado na ideia retrógrada de denominar inteligente quem não tem dificuldade em aprender. As respostas dos estudantes mostraram uma visão paradigmática, de senso comum, sobre quem é inteligente. A interpretação dos dados desvelou um olhar limitado sobre os potenciais humanos. A influência exercida por concepções sobre os processos de ensino e aprendizagem determina uma visão estereotipada sobre o desempenho dos estudantes. Os princípios da Teoria das Inteligências Múltiplas suscitam práticas pedagógicas que, por diferentes rotas de acesso à aprendizagem, podem estimular os potenciais de comportamentos inteligentes.<hr/>Abstract This article presents an investigation with teachers, managers, interns, and students from a public school in Sorocaba (SP); the objective was to understand their conceptions about Human Intelligence in their expressions in school daily life. A qualitative research was performed with an exploratory approach, using the technique of semi-structured interviews with subjects involved in a class of 4th year of Cycle I of Elementary School. Based on the answers given to the generating question – what does it mean to be smart? – the data analysis was developed based on Grounded Theory. The first methodological procedure resulted in 29 subcategories generated in the open coding, pointing out two categories in axial coding, encouraging Grounded Theory. The responses of teachers, managers, and intern revealed different conceptions, composing a discourse related to the multiplicity of intelligences and another rooted in the backward idea of denominating as intelligent those who have no difficulty in learning. The students' responses revealed a common-sense paradigmatic view of who is smart. The data analysis revealed a limited view of human potentials. The influence exerted by these conceptions on the teaching and learning processes determines a stereotyped view of the students' performance. The principles of the Theory of Multiple Intelligences give rise to pedagogical practices, which by different routes of access to learning can stimulate the potentials of intelligent behaviors. <![CDATA[Avaliação institucional na Educação Superior brasileira: uma análise dos instrumentos para oferta de cursos a distância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100110&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo busca analisar os instrumentos de credenciamento e recredenciamento institucional e de credenciamento de polo de cursos a distância em seus aspectos avaliativos considerando os estudos teóricos de Almerindo Janela Afonso, José Dias Sobrinho e Daniela da Costa Britto Pereira Lima. O intuito é verificar o enfoque dado pelo governo sobre a avaliação da educação a distância, destacando suas características, tendências e possíveis induções. Para seu desenvolvimento foram utilizadas pesquisa bibliográfica e documental. O recorte temporal engloba o período de 2014 a 2018. Conclui-se que os instrumentos são mecanismos de uma política majoritariamente regulatória para a educação a distância, com baixa ênfase na metodologia e comunicação (características importantes a serem consideradas a fim de ofertar cursos na modalidade educação a distância com qualidade) e, por consequência, em uma avaliação formativa.<hr/>Abstract This article seeks to review the instruments for institutional accreditation and re-accreditation, and the accreditation of distance learning courses in their evaluative aspects, considering the theoretical studies of Almerindo Janela Afonso, José Dias Sobrinho and Daniela da Costa Britto Pereira Lima. The objective is to verify the focus given by the government in the evaluation of distance education, highlighting its characteristics, trends, and possible inductions. For its development, a bibliographic and documents survey was used. The time frame covers the period from 2014 to 2018. The conclusion is that the instruments are mechanisms of mostly regulatory policy for distance education, with a minor emphasis on methodology and communication (which are important characteristics for the provision of quality distance education), and consequently, its learning evaluation. <![CDATA[Motivações de estudantes de pedagogia para a escolha do curso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A escolha de uma carreira é um passo importante na formação profissional, pois os motivos que sustentam essa decisão afetam o investimento pessoal na aprendizagem e o compromisso com a sua realização. O presente trabalho, oriundo de uma pesquisa de abordagem qualitativa, teve como objetivo conhecer as motivações de estudantes de Licenciatura em Pedagogia para a escolha do curso. Para a produção dos dados, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com a participação voluntária de seis estudantes do primeiro semestre de uma universidade pública da Bahia, as quais receberam nomes fictícios a fim de terem suas identidades preservadas. As respostas das participantes foram transcritas e analisadas mediante aproximações com a técnica análise de conteúdo. Os resultados corroboraram os achados de outros estudos, demonstrando a importância dos motivos altruístas e intrínsecos para a escolha da docência. Os motivos extrínsecos, entretanto, não parecem ter afetado a decisão das estudantes.<hr/>Abstract Choosing a career is a very important step in professional training, as the reasons behind the decision affect personal investments in learning and the commitment to its realization. This work aimed to investigate the motivations of students enrolled in the Bachelor of Education for their choice on this course from a qualitative approach. For the production of the data, we carried out semi-structured interviews with the voluntary participation of six students from the first semester of a public university in Bahia, who were assigned fictitious names in order to have their true identities preserved. The responses of the participants were transcribed and analyzed through approximations using the content analysis technique. The results confirm the findings of other studies, demonstrating the importance of altruistic and intrinsic motives for the choice of teaching. However, extrinsic motives seem to not have affected the decisions of the students. <![CDATA[Docência e artesania: a indissociabilidade teoria-prática na formação de professores de Matemática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100112&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo discute algumas enunciações dicotômicas sobre teoria e prática que circulam de forma recorrente na formação de professores e dedica-se a pensar nas interlocuções entre docência e artesania, considerando que a indissociabilidade teoria-prática pode constituir-se como um qualificador potente na formação de professores. O estudo opera com teorizações pós-críticas, inscritas no pensamento de Richard Sennett e de Ludwig Wittgenstein em sua fase tardia, além de estudos sobre docência contemporânea e formação de professores. O material empírico foi produzido a partir de questionário virtual, construído via Formulários Google, e de entrevistas semiestruturadas, realizadas com professores que desenvolvem a docência em cinco cursos de Licenciatura em Matemática de uma instituição pública do sul do País. A analítica empreendida mostra que uma docência não dicotômica, que opere com teoria e prática de modo indissociável, pode ser tomada como potência para pensar a docência como artesania.<hr/>Abstract This paper discusses dichotomic enunciations about theory and practice repeatedly found in teacher education. In it, we reflect on interlocutions between teaching and artisanship, considering that the inseparability between theory and practice can function as a powerful qualifier in teacher education. The study is grounded on the post-critical theorizations of Richard Sennet and Ludwig Wittgenstein’s late productions, along with studies on contemporary teaching and teacher education. The empirical material was produced with a virtual questionnaire applied through Google Forms and semi-structured interviews with professors working in five Mathematics Teaching courses at a public institution in southern Brazil. The analysis shows that non-dichotomic teaching that regards theory and practice as inseparable can compose a powerful perspective to think about teaching practices as artisanship. <![CDATA[As representações sociais de professoras da Educação Infantil em relação ao desgaste docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100113&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo discute, pelo viés da teoria das representações sociais, especificamente as abordagens dimensional e estrutural, as representações sociais de professoras da Educação Infantil sobre as condições de trabalho que ocasionam desgaste docente. As informações foram coletadas a partir de questionário (n=116) respondido por professoras da Educação Infantil na cidade de Ponta Grossa (Paraná). As análises foram realizadas com o apoio dos softwares Evoc, Simi e Alceste, além de ter sido feita uma análise de conteúdo. Verificou-se que a maior procedência dos elementos constituintes de desgaste são: (a) as condições físicas e materiais do trabalho; (b) a estrutura e funcionamento da Educação Infantil, a qual carece de investimentos para melhorar as condições de trabalho e (c) a falta de professoras como fator que revela a Educação Infantil como etapa secundária em relação aos significados da docência.<hr/>Abstract The article discusses, through the social representation theory, specifically the dimensional and the structural approaches, the social representations of Early Childhood Education teachers about the working conditions that cause teachers’ fatigue. Information was collected from a questionnaire (n=116) answered by teachers of Early Childhood Education in the city of Ponta Grossa (Paraná). The analyses were performed with the support of the softwares Evoc, Simi, Alceste, and a content analysis was also performed. It was found that the major origin of the fatigue constituent elements are: (a) the physical and material working conditions; (b) the structure and functioning of Early Childhood Education, which requires investments to improve working conditions; and (c) the lack of teachers as a factor that reveals Early Childhood Education as a secondary stage in relation to the meanings of teaching. <![CDATA[Atuação de professores de Educação Física em escolas prisionais: problematizando a formação inicial e continuada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100114&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Os estudos sobre a prática pedagógica da Educação Física escolar têm sido tema de interesse na área educacional. O presente artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que teve como objetivo identificar e analisar a atuação de professores de Educação Física em escolas de unidades prisionais localizadas na Região dos Inconfidentes/MG. Através de uma pesquisa qualitativa, a entrevista semiestruturada foi utilizada para a coleta dos dados. Após a coleta e análise dos dados foi possível identificar que a formação inicial dos professores não os preparou para atuarem na educação prisional. Para minimizar os impactos, esses professores realizam pesquisas e estudos de maneira autônoma e aprendem constantemente em suas práticas diárias, por meio de tentativas, erros e acertos. Em suas ações docentes, lhes são exigidos saberes de outra natureza que não acadêmica, como conhecimentos relacionados à capacidade de comunicação, atenção ao que acontece na sala e flexibilidade em suas ações. Soma-se a isso, conforme relatos dos professores, a inexistência de cursos de formação continuada específicos sobre esse campo de atuação.<hr/>Abstract Studies on the pedagogical practice of school Physical Education have been a topic of interest in the educational area. This article presents the results of a research that aimed to identify and analyze the performance of Physical Education teachers in schools of prison units located in the Região dos Inconfidentes/MG. Through qualitative research, the semi-structured interview was used to collect the data. After collecting and analyzing the data, it was possible to identify that the initial training of teachers did not prepare them to work in prison education. To minimize the impacts, these teachers conduct research and studies autonomously and learn constantly in their daily practices, through trial, error and success. In their teaching activities, they are required to have knowledge of non-academic nature, such as knowledge related to communication skills, attention to what happens in the classroom, and flexibility in their actions. In addition, according to teachers’ reports, there is no specific continuing education courses in this field. <![CDATA[Extensão universitária e formação docente: diálogos com a Educação Básica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo apresentar um estudo sobre os movimentos realizados por dois programas de extensão desenvolvidos no Centro de Ciências Humanas e da Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina. A partir de uma perspectiva dialógica e histórico-crítica, reúne problematizações e discussões teóricas sobre experiências na formação de professores. Nesse sentido, coloca em análise o papel das universidades na formação docente inicial e continuada de forma colaborativa com a Educação Básica, destacando princípios e parcerias nas quais o compromisso e a aprendizagem mútua são articulados continuamente. Os resultados destacam a pertinência desses trabalhos como possibilidade de ampliação do processo de autonomia e autoria docente e do fortalecimento do compromisso social e político das ações de extensão na educação.<hr/>Abstract This article aims to present a study on the movements performed by two extension programs developed at the Center for Human Sciences and Education of the Santa Catarina State University. From a dialogical and historical-critical perspective, it brings together problematizations and theoretical discussions about experiences in teacher education. In this sense, it analyzes the role of universities in initial and continuing teacher education in a collaborative way with Basic Education, highlighting principles and partnerships in which commitment and mutual learning are continuously articulated. The results highlight the relevance of these works as a possibility of expanding the process of autonomy and teacher authorship and of strengthening the social and political commitment of extension actions in education. <![CDATA[A escola e a formação humana: uma proposta sempre adiada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100116&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The public school was born as an institution responsible for the common formation of citizens, for their insertion in the same culture, thus forming a nation. However, the victory of liberalism very early transformed this task into an instructional practice, relegating the body, the arts, and the human sensitivity to an accessory place in the school path. On the other hand, nowadays, the institution’s monopoly over public education is threatened by the revolution in information and communication technologies, responsible for an overwhelming cultural transformation. With all these challenges, how could one think about school today? Would it be possible, given the individualism and immediacy of contemporary society, to think of its task as the practice of human formation? To answer these questions, this paper aims to analyze the historical moment that made possible the birth of cognitivism, its impacts on the idea of public school and how, along with the liberal project, it ignored the body in the process of human formation, reducing it to the simple task of instruction. Moreover, this work aims to make a critical exam of the employment of digital media in education, since it represents not only new possibilities for the school to revive the human formation ideal, but also new challenges to the public school project.<hr/>Resumo A escola pública nasce como instituição responsável pela formação comum dos cidadãos por meio de sua inserção em uma mesma cultura, formando, assim, uma nação. No entanto, a vitória do liberalismo acabou por, já muito cedo, transformar essa tarefa numa prática de instrução, relegando o corpo, as artes e a sensibilidade humana a um lugar de acessório no trajeto escolar. Nos dias de hoje, o monopólio que a instituição tinha sobre a instrução pública se vê ameaçado pela revolução das tecnologias de comunicação e informação, responsável por uma avassaladora transformação cultural. Com todos esses desafios, como se poderia pensar na escola hoje? Seria possível, diante do individualismo e imediatismo da sociedade atual, pensar na sua tarefa como a prática de formação humana? Para responder essas questões, serão analisados o momento histórico que tornou possível o nascimento do cognitivismo, seu impacto na ideia de escola pública e como ele, junto do projeto liberal, ignorou o corpo no processo de formação humana, reduzindo a escola pública à simples tarefa da instrução. Além disso, o trabalho visa realizar um exame crítico do emprego das mídias digitais na educação, já que elas representam não apenas novas possibilidades para que a escola reviva o ideal de formação humana, mas também novos desafios para o projeto de escola pública. <![CDATA[O que pode a escola pública diante das desigualdades?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100117&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo objetiva problematizar a função social da escola pública no enfrentamento da desigualdade, compreendida como uma categoria estrutural para o entendimento da sociedade brasileira e possuidora de expressões em diferentes campos, razão pela qual se caracteriza como sendo de natureza multideterminada. Sua existência e permanência foram abordadas em uma de suas formas fundamentais – a educacional –, elencando-se as desigualdades educativas no escopo da desigualdade como marcador estrutural. Realizou-se um breve percurso histórico do papel da escola pública, evidenciando como os modos de escolarização possuem uma relação direta e explícita com políticas educacionais forjadas nacional e internacionalmente, além de destacar os desafios que permitem formular um diagnóstico do quadro histórico atual em matéria educativa. Evidenciou-se que a desigualdade escolar, atrelada a um projeto político, além de ser o resultado da ineficácia das políticas públicas, é, também, o produto dessas. Em face dessas contingências, foram aventados alguns desdobramentos responsivos da escola em face, sobretudo, do currículo e da formação de professores. Em termos metodológicos, trata-se de uma pesquisa bibliográfica de caráter conceitual, que problematiza a desigualdade como conceito multidimensional. A referência teórica, embasada em uma perspectiva crítico-transformadora, com o auxílio de uma sociologia crítica, buscou uma aproximação com orientações que vislumbram a superação das desigualdades escolares.<hr/>Abstract This paper aims to problematize the social role of public schools in confronting inequality, understood as a structural category for reflection on Brazilian society, with expressions in different fields, reason why it is characterized as having a multi-determined nature. The existence and permanence of inequality were discussed in one of its fundamental forms – the educational one –, listing educational inequalities in the scope of inequality as a structural marker. A brief historical overview of the role of the public school was carried out, showing how the modes of schooling have a direct and explicit relationship with educational policies forged nationally and internationally, in addition to highlighting the challenges that allow the formulation of a diagnosis of the current historical framework in educational matters. It is evident that school inequality, combined with a political project is not only the result of the ineffectiveness of public policies, but also their product. In view of these contingencies, some responsive appointments of the school were suggested, especially regarding the curriculum and teacher training. In methodological terms, this is a conceptual bibliographic research, which discusses inequality as a multidimensional concept. The theoretical reference, based on a critical-transformative perspective, with the aid of a critical sociology, sought an approximation with guidelines that aimed to overcome school inequalities. <![CDATA[Educação para habitar o mundo contemporâneo: percepções de estudantes de escolas católicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100118&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This article analyzes part of the data collected in a doctoral research linked to the National University of Rosario, Argentina. The research focused on the place of Catholic schools in the contemporary educational scenario based on the perception of the various actors in education (managers, educators, pastoralists, and students). It intended to problematize the perceptions of High School students about their experience of schooling. One hundred fifty-seven students from six Catholic schools in Belo Horizonte/MG presented their perceptions of school life through a written questionnaire and a drawing. The data were analyzed using Qualitative Epistemology and its concept of subjective meanings. Based on their experience in the Catholic school, the students: evaluate how plastered educational system prevents the development of integral educational processes focused on human development; report the traditionalism that runs through schooling today; demonstrate difficulty in identifying the school’s contribution to their formation and definition of life project; and attribute different meanings to the school education, according to their trajectory in the Catholic school.<hr/>Resumo Este artigo analisa parte dos dados coletados em uma pesquisa de doutoramento sobre o lugar das escolas católicas no cenário educacional contemporâneo a partir da percepção de vários atores da educação: gestores, educadores, pastoralistas e estudantes. Vinculada à Universidade Nacional de Rosario, Argentina, a pesquisa define como um dos seus objetivos problematizar as percepções dos estudantes do Ensino Médio sobre sua experiência de escolarização na escola católica. Cento e cinquenta e sete estudantes de seis escolas católicas de Belo Horizonte/MG apresentaram suas percepções sobre o cotidiano escolar por meio de um questionário escrito e da produção de um desenho. Os dados foram analisados a partir da Epistemologia Qualitativa e seu conceito de sentidos subjetivos. A partir da experiência de escolarização dos estudantes na escola católica, eles avaliaram como o sistema educacional engessado impede o desenvolvimento de processos educativos mais integrais e focados no desenvolvimento humano; relataram o tradicionalismo que perpassa a escolarização hoje; demonstraram dificuldade para identificar a contribuição da escola para a formação e definição do projeto de vida deles e atribuíram sentidos diversos à educação escolar conforme sua trajetória na escola católica. <![CDATA[Education in times of involuntary protection]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre las implicaciones que el resguardo físico propiciado por el Covid-19 ha tenido sobre la educación, en particular, sobre los fines del proceso educativo y el fortalecimiento de valores que permiten el enfrentamiento de condiciones inciertas y adversas. El planteamiento central es que dos de los principales riesgos que podrían enfrentarse con el resguardo voluntario/involuntario son el reforzamiento de las desigualdades sociales y de una visión instrumentalista de la educación que atentaría sobre los aspectos centrales de la formación educativa como la formación humanística que contribuye al mejoramiento social y a la educación como un medio para el ascenso social. Para tal fin, se presentan algunos de los principales rasgos de las medidas de resguardo asumidas, cuestionándose sobre su carácter voluntario o involuntario, si se trata de procedimientos nuevos que estarían modificando a los procesos sociales o si el resguardo develó una tendencia que se venía construyendo con anterioridad de aislamiento y empoderamiento de las tecnologías y a quienes beneficia. En el caso de la educación, se presenta un recorrido sobre el fortalecimiento del uso de las tecnologías digitales y se cuestiona si el resguardo físico era o no necesario; finalmente, se presenta un breve panorama sobre la situación educativa en América Latina y el Caribe.<hr/>Abstract The work aims to reflect on the implications that the physical safeguard promoted by Covid-19 has had on education, specifically on the purposes of the educational process and the strengthening of values that allow the confrontation of uncertain and adverse conditions. The central approach is that two of the main risks that could face voluntary/involuntary safeguarding are the strengthening of social inequalities and an instrumentalist vision of education, which would undermine central aspects of educational training such as humanistic training that contributes to social improvement and education as a means of social promotion. To this end, it presents some of the main features of the safeguard measures applied, asking for their voluntary or involuntary nature, whether they are new processes that would be changing social processes or whether the safeguard revealed a trend that had previously been built on isolation and empowerment of technologies and those it benefits. In the case of education, there is a course on strengthening the use of digital technologies and questions whether or not physical safeguarding was necessary; Finally, a brief overview of the educational situation in Latin America and the Caribbean is presented. <![CDATA[A epistemologia do ser estando ali: a identidade cultural como representação do espaço conhecido]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100120&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A pesquisa desenvolvida buscou dar visibilidade aos conhecimentos válidos que envolvem as questões referentes à construção de uma identidade cultural como representação do espaço conhecido. Assim, o objetivo principal foi analisar, para a cultura da etnia Terena, a relação existente entre os aspectos constitutivos de sua própria cultura: língua, tradições, folclore, mitos, cosmogonia, vestimenta, entre outros, com o espaço geográfico em que ela se encontra inserida, bem como examinar as especificidades da gênese e constituição da Cultura Terena. Partindo inicialmente pela pesquisa bibliográfica juntamente com estudo de campo, por meio da aplicação de questionários e posterior análise das respostas dos participantes da pesquisa, foram construídas categorias de análise. Nas respostas dos questionários, ao se utilizar da técnica do Discurso do Sujeito Coletivo, pode-se observar que existe uma percepção bastante difusa do termo espaço geográfico, pois este na sua maioria está relacionado aos elementos próprios da urbanização, dessa forma, para a quase totalidade dos participantes da pesquisa, espaço não é mais do que o espaço comunitário que eles habitam. Respeito aos elementos culturais, estes são mais vistos como fator hereditário genético do que como produto de uma relação simbiótica homem-espaço.<hr/>Abstract The developed research tried to give visibility to the valid knowledge that involves the questions referring to the construction of cultural identity as a representation of the known space. Thus, the main objective was to analyze, in Terena culture, the relationship between the constitutive aspects of their own culture: language, traditions, folklore, myths, cosmogony, clothing, among others with the geographical space in which it is located and inserted; as well as examining the specificities of the genesis and constitution of Terena Culture. Initially based on bibliographic research, along with field study, through the application of questionnaires and subsequent analysis of the participants’ answers, categories of analysis were built. In the answers to the questionnaires, when using the Collective Subject Discourse technique, it can be observed that there is a very diffuse perception of the term geographic space, as it is mostly related to the elements proper to urbanization; in this way, for almost all research participants, space is no more than the community space they inhabit. With respect to cultural elements, these are seen more as a genetic hereditary factor than as a product of a symbiotic man-space relationship. <![CDATA[Educar e transmitir um laço com a ciência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O que se identifica na sociedade brasileira é uma desconfiança do lugar da ciência em produzir alternativas para os problemas contemporâneos, a exemplo do que ocorre com a Covid-19. Nessa situação, fakenews e pessoas socialmente influentes parecem estar com mais credibilidade. Mesmo que outras percepções também façam sentido para os humanos e que pensar na conservação da civilização requeira entender que existe uma infinitude de formas de interpretar o mundo, o que se propõe refletir é a relação da ciência com a sociedade. Assim, busca-se entender os conceitos de ética e moral para problematizar o lugar inerente que cada uma dessas concepções tem para a formação das novas gerações. O intuito também é refletir sobre o vínculo entre as novas gerações e a ciência. A metodologia é bibliográfica e qualitativa, com aporte crítico-hermenêutico. Educar é impor limites e transmitir a tradição, mas é também uma abertura para o diálogo e para a construção de novas interpretações. Mesmo que cada humano tenha as suas crenças pessoais, é preciso formar sujeitos que compreendam o lugar ocupado pela ciência no mundo humano. Apesar de não existirem garantias de que as novas gerações desenvolvam um vínculo com a ciência, educar é idealizar e proporcionar um ambiente onde algum laço significativo com esses saberes se produza. Não adianta a transmissão de conhecimentos aos alunos se eles não entenderem o lugar desse saber para a esfera pública.<hr/>Abstract What is identified in Brazilian society is a mistrust of the place of science in producing alternatives to contemporary problems, like what happens with Covid-19. In this situation, fake news and socially influential people seem to have more credibility. Even though other perceptions also make sense for human beings and thinking about the conservation of civilization requires understanding that there is an infinite number of ways to interpret the world, what we propose is to reflect on the relationship between science and society. Thus, we seek to understand the concepts of ethics and morals to problematize the inherent place that each of these conceptions has for the formation of new generations. The aim is also to reflect on the bond between new generations and science. The methodology is bibliographic, qualitative, with a critical-hermeneutic contribution. Educating is imposing limits and transmitting tradition, but it is also an opportunity for dialogue and the construction of new interpretations. Even though each human being has their personal beliefs, it is necessary to form individuals who understand the place occupied by science in the human world. Although there is no guarantee that the new generations will develop a bond with science. Education must take responsibility and devise attempts so that some significant link with this knowledge is produced. There is no point in transmitting knowledge to students if they do not understand its place in the public sphere. <![CDATA[Programa de intervenção para promoção de projetos de vida de adolescentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100122&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Ter projetos de vida refere-se a ter um objetivo central no futuro para o qual é possível progredir por meio de esforços no momento presente. Evidências indicam que adolescentes que possuem projetos de vida apresentam maiores índices de afetos positivos como felicidade, satisfação com a vida, esperança no futuro e bem-estar psicológico. O objetivo deste estudo foi apresentar a aplicação de um Programa de Intervenção, baseado na Psicologia Positiva, para a promoção de projetos de vida em adolescentes do Ensino Médio. Participaram do estudo 18 estudantes do 3º ano do Ensino Médio de uma escola pública do interior de São Paulo. Foram realizados oito encontros de 50 minutos cada. Os instrumentos utilizados foram Ficha de Dados Sociobiográficos e Escala de Projetos de Vida para Adolescentes. Os dados foram avaliados por meio de análise de conteúdo, seguindo o modelo misto de categorização. Os resultados mostraram que o Programa de Intervenção propiciou reflexões sobre o futuro a médio e longo prazo, de maneira a contribuir com a construção de projetos de vida, e promoveu uma aproximação entre o adolescente e sua família. O Programa de Intervenção apresentado neste estudo mostrou-se uma contribuição para a área da Psicologia Positiva e pode ser aplicado em escolas que querem estimular seus estudantes a terem projetos de vida.<hr/>Abstract Having life purposes refers to having a central goal in the future to which it is possible to progress through efforts in the present moment. Evidence indicates that adolescents who have life purposes have higher rates of positive affect such as happiness, life satisfaction, hope for the future, and psychological well-being. The objective of this study was to elaborate and apply an Intervention Program, based on Positive Psychology, for the promotion of life purpose in high school adolescents. Eighteen 3rd year high school students from a public school in the interior of São Paulo participated in the study. Eight 50-minute meetings were held. The instruments used were Sociobiographic Data Sheet and a Scale to evaluate adolescents life purposes. The data were analyzed through content analysis, following the mixed categorization model. The results showed that the Intervention Program provided reflections on the future in medium and long term in order to contribute to the construction of the purpose and promoted an approximation between the adolescent and his family. The Intervention Program presented in this study proved to be a contribution to the area of Positive Psychology and can be applied in schools that want to promote life purposes of their students. <![CDATA[ERRATA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-39932021000100700&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Ter projetos de vida refere-se a ter um objetivo central no futuro para o qual é possível progredir por meio de esforços no momento presente. Evidências indicam que adolescentes que possuem projetos de vida apresentam maiores índices de afetos positivos como felicidade, satisfação com a vida, esperança no futuro e bem-estar psicológico. O objetivo deste estudo foi apresentar a aplicação de um Programa de Intervenção, baseado na Psicologia Positiva, para a promoção de projetos de vida em adolescentes do Ensino Médio. Participaram do estudo 18 estudantes do 3º ano do Ensino Médio de uma escola pública do interior de São Paulo. Foram realizados oito encontros de 50 minutos cada. Os instrumentos utilizados foram Ficha de Dados Sociobiográficos e Escala de Projetos de Vida para Adolescentes. Os dados foram avaliados por meio de análise de conteúdo, seguindo o modelo misto de categorização. Os resultados mostraram que o Programa de Intervenção propiciou reflexões sobre o futuro a médio e longo prazo, de maneira a contribuir com a construção de projetos de vida, e promoveu uma aproximação entre o adolescente e sua família. O Programa de Intervenção apresentado neste estudo mostrou-se uma contribuição para a área da Psicologia Positiva e pode ser aplicado em escolas que querem estimular seus estudantes a terem projetos de vida.<hr/>Abstract Having life purposes refers to having a central goal in the future to which it is possible to progress through efforts in the present moment. Evidence indicates that adolescents who have life purposes have higher rates of positive affect such as happiness, life satisfaction, hope for the future, and psychological well-being. The objective of this study was to elaborate and apply an Intervention Program, based on Positive Psychology, for the promotion of life purpose in high school adolescents. Eighteen 3rd year high school students from a public school in the interior of São Paulo participated in the study. Eight 50-minute meetings were held. The instruments used were Sociobiographic Data Sheet and a Scale to evaluate adolescents life purposes. The data were analyzed through content analysis, following the mixed categorization model. The results showed that the Intervention Program provided reflections on the future in medium and long term in order to contribute to the construction of the purpose and promoted an approximation between the adolescent and his family. The Intervention Program presented in this study proved to be a contribution to the area of Positive Psychology and can be applied in schools that want to promote life purposes of their students.