Scielo RSS <![CDATA[Educação, Formação e Tecnologias]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1646-933X20150001&lang=pt vol. 8 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-933x2015000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[iMOOC: Um Modelo Pedagógico Institucional para Cursos Abertos Massivos Online (MOOCs)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-933x2015000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A introdução de uma educação online aberta e massiva trouxe um novo espectro de possibilidades desafiantes para ampliar o acesso a uma educação de qualidade. No entanto, a maioria dos MOOCs oferecidos atualmente não são desenhados para capacitar e favorecer experiências de aprendizagem colaborativas de qualidade, não sendo, portanto, adequados para serem implementados num ambiente institucional formal. Neste artigo, apresentamos o modelo pedagógico iMOOC desenvolvido na Universidade Aberta portuguesa (Universidade Aberta, UAb). Demonstramos como a síntese entre uma abordagem conectivista e uma abordagem mais estruturada permite ultrapassar o fosso entre oportunidades de aprendizagem massivas não-formais e o ensino superior formal.<hr/>The emergence of a massive open online education brought about a new set of challenging possibilities to widen the access to a quality education. However, most MOOCs currently on offer are not designed to foster and support quality collaborative learning experiences that meet the quality requirements of a formal institutional environment. In this article we present the iMOOC pedagogical model developed at the Portuguese Open University (UAb.pt). We demonstrate how a synthesis of a connectivist approach and a more structured approach allows to bridge the gap between massive, non-formal learning opportunities and formal higher education. <![CDATA[À procura de um contexto para apoiar a aprendizagem inicial de programação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-933x2015000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As elevadas taxas de insucesso em disciplinas introdutórias de programação são um problema comum por todo o mundo, motivando muitos investigadores a propor metodologias e ferramentas na tentativa de resolver o problema. No entanto, o panorama tem-se mantido praticamente inalterado. Têm sido referidas na literatura muitas causas para esses problemas. O nosso grupo de investigação tem vindo a realizar um conjunto de experiências para identificar e compreender as dificuldades dos alunos em disciplinas introdutórias de programação. Este documento inclui os resultados de um conjunto de estudos que realizamos nos últimos anos com esse intuito. Os resultados serviram de base para definir uma nova abordagem pedagógica que consiste num conjunto de práticas educativas, procurando criar contextos de aprendizagem que motivam os alunos, aumentam o seu envolvimento com as atividades do curso, e maximizam as suas possibilidades de aprendizagem. É também apresentada a aplicação de um método pedagógico num ambiente real e são descritos os resultados obtidos com a sua aplicação ao longo dos últimos anos.<hr/>High failure rates are a common problem in many programming courses. This has motivated many researchers to propose methodologies and tools to help students. However, the panorama has remained mostly unchanged. Many causes for the learning problems have already been identified in the literature. Our research group has been conducting a set of experiments to identify and understand students programming difficulties. This paper includes the results of a set of studies conducted in the last few years. Their results served as a basis to define a new pedagogical approach consisting in a set of educational practices, looking to create learning contexts that motivate students, increase their involvement with course activities, and maximize their learning possibilities. The application of this pedagogical approach in a real setting is described and the results obtained are discussed. <![CDATA[Metodologia Inquiry Based Science Education no 1.º e 2.º CEB com recurso a dispositivos móveis - uma revisão crítica de casos práticos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-933x2015000100028&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com este artigo pretende-se alargar o entendimento da aplicação da metodologia Inquiry Based Science Education com recurso a dispositivos móveis no 1.º e 2.º Ciclo do Ensino Básico, analisando e discutindo criticamente casos práticos da sua aplicação em contexto escolar. Decorrente da análise e do cruzamento de dados de estudos de caso e das metodologias aplicadas e principais resultados descritos, pôde-se concluir que o uso de tecnologias móveis na aplicação da metodologia Inquiry Based Science Education potência o envolvimento do aluno nas aprendizagens, a produção de conhecimento e a análise e reflexão do percurso investigativo pelo aluno. De igual forma, foi possível aferir que, a aplicação da metodologia Inquiry Based Science Education com recurso a dispositivos móveis, potência a aprendizagem personalizada, contínua, situada e colaborativa.<hr/>With this article we intend to lengthen the understanding of Inquiry Based Science Education methodology in 1st and 2nd cycles of basic education using mobile devices, analyzing and discussing practical examples of its application. From the analysis and data crossing of case studies and their methodologies and main results, we concluded that mobile technologies effective use in Inquiry Based Science Education methodology enhances student learning engagement, knowledge production and student investigative path analysis and reflection. Equally, it was possible to determine that the application of Inquiry Based Science Education methodology using mobile devices enhances personalized, seamless, situated and collaborative learning. <![CDATA[Inquiry Based Science Education methodology in 1st and 2nd cycles of basic education using mobile devices - a critical review of case studies.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-933x2015000100042&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Los Entornos Personales de Aprendizaje (Personal Learning Environment: PLE) ayudan a los estudiantes a tomar el control y gestión de su propio aprendizaje permitiendo el acceso a la información y el conocimiento de una forma personalizada, conectando recursos y contenidos mediante la utilización de diferentes estrategias de aprendizaje. En este sentido, en la asignatura virtual Educación en el ámbito rural se introdujeron cambios sistematizados con el fin de ir configurando espacios flexibles que permitan a los estudiantes crear su Entorno Personal de Aprendizaje o PLE. Esa evolución progresiva pretendía responder a las necesidades detectadas, y a las demandas efectuadas por estudiantes. Tras implementar dichos cambios, se recabó información sobre el nivel de satisfacción de los estudiantes (N=161) en relación a los reajustes efectuados en aquellos elementos claves que propiciaran la construcción del PLE, y también sobre el grado de bienestar que las docentes manifestaron tener tras implementarlos. Entre los resultados obtenidos destaca las preferencias de los estudiantes por la búsqueda y actualización permanente de la información en un proceso continuo y de complejidad creciente. Y, se observa una repercusión positiva en el bienestar subjetivo de las docentes, gracias a la implicación emocional que garantizó el buen desarrollo de las iniciativas efectuadas.<hr/>The Personal Learning Environments (PLE) help students to take control and manage their own learning allowing access to information and knowledge in a personalized way, connecting resources and content using different strategies learning. In the virtual subject education in rural areas systematized in order to configure flexible spaces that allow students to create their Personal Learning Environment or PLE changes were incorporated. This progressive evolution intended respond to identified needs, and the demands made by students. After implementing these changes, information on the level of student satisfaction (N= 161) regarding the realignment of those key elements that would encourage the construction of PLE was collected, and also the comfort level that the teachers reported having after implementation. Among the results highlights the student preferences for searching and updating information in a continuous and increasingly complex process. And, a positive impact is observed in the subjective well-being of teachers, thanks to the emotional involvement that ensured the smooth running of the initiatives undertaken. <![CDATA[Educational program for the acquisition of digital skills of secondary school students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-933x2015000100058&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt UTILITIC es un programa dirigido a jóvenes, de EPO y ESO1, y tiene como finalidad mejorar las competencias en TIC2. Ha sido concebido e implementado por el CITA3 y se desarrolló entre los meses de enero y mayo de 2014, en los Centros Educativos de Peñaranda de Bracamonte (Salamanca). La implementación del proyecto ha sido monitorizada por un grupo de investigadores que han evaluado el impacto de UTILITIC en los participantes. Se ha llevado a cabo una investigación cuasi experimental, con el intuito de evaluar los conocimientos de los sujetos de la investigación antes y después de su participación en el programa. Se han evaluado: el nivel de conocimiento y uso de la Web 2.0 y las competencias de investigación, de evaluación crítica y de autonomía.<hr/> UTILITIC is an educative programme, aimed at improving digital skills in Young people, who are attending primary and secondary schools. This programme has been conceived by CITA and was implemented between January and May 2014, at schools of Peñaranda de Bracamonte in Salamanca (Spain). The implementation of this programme has been monitored by a group of researchers who have assessed the impact of the UTILITIC on the participants. A mixed form of research has been carried out to evaluate the skills of the participants before and after their participation in the programme. The following has been assessed: knowledge and the use about Web 2.0 and the skills of researching information, critical evaluation of the resources and autonomy. <![CDATA[Universal Design for Learning: potencial de aplicação no Ensino Superior com alunos com NEE e por recurso a tecnologias mobile]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-933x2015000100084&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com este artigo pretende-se alargar o entendimento acerca do potencial de aplicação do Mobile Learning, enquanto estratégia de implementação dos princípios do Universal Design for Learning, com vista à promoção da acessibilidade, interação e inclusão de alunos universitários com necessidades educativas especiais. Para tal, foi efetuada uma Revisão de Literatura e um amplo levantamento de artigos focando as temáticas Universal Design, Universal Design for Learning e Mobile Learning, sendo selecionados e analisados quatro artigos relevantes. Da análise e cruzamento de dados, pôde-se concluir que existe um conjunto de tecnologias mobile que dão resposta a necessidades e capacidades individuais e que o Mobile Learning apresenta um forte potencial enquanto estratégia de implementação dos princípios do Universal Design for Learning. Ainda assim, verificou-se que, enquanto ambiente único de aprendizagem, parece não constituir uma solução ideal para estes alunos.<hr/>With this article we intend to lengthen the understanding of Mobile Learning based on potential of Universal Design for Learning principles in order to promote higher education students with special educational needs interaction, inclusion and accessibility. Thus, it was made an extended research based on Literature Review and articles focusing Universal Design, Universal Design for Learning and Mobile Learning issues, being selected and analyzed four relevant articles. From the analysis and data crossing, we concluded that there are several mobile technologies capable of answering individual needs and abilities and that Mobile Learning presents potential as a strategy to implement Universal Design for Learning principles. However, as unique environment for learning it doesn't seem to be an ideal solution for these students.