Scielo RSS <![CDATA[ETD Educação Temática Digital]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1676-259220090003&lang=en vol. 11 num. 01 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[A pesquisa em educação no Brasil: uma crítica a fragmentação do conhecimento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Analisamos sob orientação teórica da ontologia marxiana a trajetória histórica, teórica e metodológica da Pesquisa Educacional no Brasil. Constatamos que a produção científica de modo hegemônico na atualidade, concentra-se em análises sobre problemáticas restritas a situações da sala de aula. Como efeito dessa perspectiva analítica, temos a construção de uma visão pragmática e utilitarista das pesquisas em educação. Restringindo desse modo, o olhar e a reflexão do professor a esfera fenomênica da realidade social.<hr/>We analyzed a theoretical orientation of the trajectory Marxist ontology historical, theoretical and methodological Educational Research in Brazil. We note that the scientific production of hegemonic way nowadays, focuses on analysis of problematic situations restricted to the classroom. The effect of this analytical perspective, we have to build a pragmatic and utilitarian view of research in education. Restricting this way, the gaze and the reflection of the teacher phenomenal sphere of social reality. <![CDATA[Professor e seu trabalho: cotidiano e conhecimento escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A valorização da subjetividade e da cultura dos grupos minoritários tem sido preocupação dos educadores nas últimas décadas. Tendo como aporte as contribuições de Lulács, Heller e Lefebvre procuramos caracterizar as práticas cotidianas e sua relação com o conhecimento, buscando refletir sobre a tendencial valorização das expressões culturais em sua singularidade em detrimento de uma compreensão mais abrangente da realidade e da função da escola tendo em vista a superação das desigualdades sociais.<hr/>The emphasis in the subjectivity and the minority group´s culture is a subject of educator´s iinterest in the last few decades. Appropriating the contributions of Lulács, of Heller and Lefebvre we intend to characterize daily practice´s and its relation with the knowledge, being analyzed especially the tendencial valorization of the cultural expressions in its singularity, having as results a misunderstandig in the comprehension of reality and the school´s function, making difficult surpass the social inaqualities. <![CDATA[O currículo como vivência da complexidade no espaço escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é refletir sobre a relação entre o currículo e a Teoria da Complexidade nos espaços institucionais de ensino, considerando que a organização curricular representa não apenas a filosofia da escola, mas também o nortemento de todas as suas práticas. A interdisciplinaridade, como ação, é o espaço em que as demandas filosóficas do Século XXI, a Neurociência e as novas teorias educacionais dialogam em busca de uma educação para uma sociedade mais democrática, mais cooperativa e mais igualitária.<hr/>This article aims to reflect on the relationship between the curriculum and the Theory of Complexity in the institutional spaces of education, on the assumption that the curriculum organization represents not only the philosophy of the school, but also the direction of all their practices. Interdisciplinarity, as action, is the espace in which the philosophical demands of the XXI Century, neurocience and new educational theories dialogue in search of an education for a society more democratic, more cooperative and more egalitarian. <![CDATA[Formação continuada de educadores: ressignificando o papel da prática na gestão escolar e da universidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo refere-se à análise de processos de formação continuada de profissionais educadores que atuam na gestão do ensino fundamental e educação infantil em dois municípios de estados brasileiros diferentes, sendo um do Mato Grosso do Sul e outro de São Paulo. Ambos envolveram docentes e discentes das universidades públicas dos dois estados (UNESP e UFMS), tiveram suas ações analisadas no momento em que completaram dois anos e envolveram atividades de ensino, pesquisa e extensão. O texto realiza uma introdução, expondo e analisando o contexto atual dos estudos em Administração escolar e segue com a apresentação dos referenciais teórico-metodológicos das duas práticas, evidenciando suas similaridades e especificidades. Posteriormente, analisa os resultados parciais dos trabalhos, nos âmbitos do ensino, da pesquisa e, sobretudo, das práticas cotidianas dos sujeitos envolvidos.<hr/>The article refers to the analysis of continuing education process of professional educators that work in the elementary and early childhood education management in two different Brazilian states, Mato Grosso do Sul and São Paulo. Both involved teachers and students of public universities: UNESP and UFMS that have their actions analyzed when they have completed two years. The study involved teaching, research and extension. The text brings an introduction, explaining and analyzing the current context of studies in school administration, followed by the theoretical and methodological references of the two practices, highlighting their similarities and specificities. Then, it analyzes the partial results of works in the fields of education, research, and especially the daily practices of the individuals involved. <![CDATA[O processo de formação de professores de educação física: realidade e desafios]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O propósito deste trabalho foi refletir sobre a realidade e os desafios que perfazem o processo de formação de professores de Educação Física. Para tal, realizou-se uma breve análise de alguns aspectos que permeiam o processo de ensino e formação no contexto educativo, assim como discussões acerca dos processos formativos destes educadores em especial. Destacou-se ainda a história da Educação Física, de forma que esse conhecimento permite a compreensão de práticas e ações docentes desenvolvidas no ensino básico e superior. Diante desse quadro, evidenciou-se que o modelo crítico-reflexivo de formação de professores representa uma concepção dialógica e articulada com os dilemas que enfrentamos cotidianamente, constituindo-se como um desafio a ser conquistado. Com esse modelo de formação, a tarefa de ensinar é bem mais complexa e deve ser desenvolvida a partir do aprender que ser professor requer preocupações amplas de seu contexto, mas sem esquecer de que sua prática necessita estar imbricada na educação de sujeitos para o mundo e para si mesmos.<hr/>The present study is aimed at reflecting upon the realities and challenges that make up the process of training teachers of physical education. Accordingly, there was a brief review of some aspects that permeate the process of education and training in educational settings, as well as discussions on the training processes of special educators. Thus, it was also highlighted the history of physical education, so that knowledge to the understanding of teaching practices and actions developed in basic and higher education. For that reason, it became clear that the critical and reflective model on teacher education is a dialogical design combined with the dilemmas we face every day, constituting a challenge to be conquered. With this type of training, the task of teaching is far more complex and should be developed from the learning that being a teacher requires broad concerns of its context, but without forgetting that its practice needs to be embedded in the education of individuals for the world and for themselves. <![CDATA[Imagens da África no cinema]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta uma leitura crítica do conteúdo de dois filmes que abordam o preconceito racial. Foram selecionados os filmes: Um grito de liberdade e Sarafina o som da liberdade, como fonte de pesquisa. O objetivo é investigar os aspectos culturais, econômicos, sociais e políticos da África, a fim de propor uma metodologia de análise fílmica, com base nos Estudos Culturais. De que maneira o cinema, ao mostrar os conflitos sociais gerados pelas leis raciais, pode contribuir para formar professores mais preparados e capazes de lidar com o racismo e o preconceito na sala de aula? No espaço escolar, esses filmes analisados na perspectiva de Douglas Kellner, Michel Foucault e Stuart Hall, podem ampliar a nossa compreensão sobre a lógica da dominação pela segregação racial e contribuir para mobilizar ações de valorização e de reconhecimento da história e cultura africana e afro-brasileiro.<hr/>This article presents a critical reading of the contents of two films dealing with racial prejudice. Were selected films: Um grito de liberdade and Sarafina o som da liberdade, as source of research. The goal is to investigate the cultural, economic, social and political in Africa, to propose a methodology of film analysis, based on Cultural Studies. How does the film by showing the social conflicts generated by the racial laws, can help to train teachers better prepared and able to deal with racism and prejudice in the classroom? At school, the films from the perspective of Douglas Kellner, Michel Foucault, Stuart Hall, may enhance our understanding of the logic of domination by racial segregation and help mobilize actions for recovery and recognition of African history and culture and African-brazilian. <![CDATA[Notas no percurso: linguagem musical e Síndrome de Williams]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo versa sobre uma síndrome em particular chamada Síndrome de Williams-Beuren. Esta síndrome possui uma relação específica com a música, relação esta que estará no fulcro de nossas preocupações durante as páginas que se seguem. Num primeiro momento faremos uma apresentação da síndrome e de suas singularidades; em seguida nos debruçaremos sobre a especificidade que aqui está em questão, ou seja, a relação da síndrome com o universo sonoro; por fim, traremos um caso com o qual tivemos contato envolvendo a educação musical em contexto da síndrome, e discutiremos a respeito dos elementos que esse contato nos trouxe para pensar essa curiosa e relevante relação entre arte-educação e o desenvolvimento neuropsicológico atípico.<hr/>The present article is about a particular syndrome, called Williams-Beuren. This syndrome has a very specific relationship with music, which will be at the heart of our concerns over the following pages. Initially we will make a presentation of the syndrome and its singularities. Then we will focus on the uniqueness of the correlation between Williams-Beuren and the musical world. Finally, we will discuss a case which involves musical education in the context of this syndrome, and discuss about the elements, brought by that contact, that are useful to think about this curious and relevant relationship between art education and atypical neuropsychological development. <![CDATA[Ciência da informação e uso metodológico da etnografia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Analisa a aplicabilidade e uso da etnografia como metodologia para explorar a pesquisa na área da Ciência da Informação. Como pesquisa teórica objetiva resgatar na literatura da área, o reconhecimento da etnografia como forma metodológica na construção científica, a partir de reflexões sobre este método de pesquisa no reconhecimento de valores subjetivos e permitir um olhar crítico sobre a pesquisa no campo da Ciência da Informação. Reconhece o valor desse método para o estudo de um contexto multicultural, entendendo a cultura da informação sob uma perspectiva emergente na área em estudo, cujo aprofundamento requer valores e instrumentos antropológicos coerentes com as diversas áreas interdisciplinares que compõe o campo científico da informação. A pesquisa explora a literatura, acolhendo dados para uma análise interpretativa do discurso de diversos autores, desta forma visa uma reflexão que priorize a representação qualitativa do conhecimento. Na conclusão apresenta as diversas evidências da importância da cultura, agregada implicitamente na construção de uma informação, e que conseqüentemente irá gerar um novo conhecimento, sendo assim, reforça o adequado uso da ferramenta etnográfica para melhor explorar a temática. Também apresenta recomendações de continuidade na perspectiva desse estudo sob diversas diretrizes, que poderão trazer contribuições significativas para esta área do conhecimento.<hr/>This investigation analyzes applicability and use of the ethnography as methodology to explore the research in the information science area. It aims to rescue in the literature of the area the recognition of ethnography as methodological shape in the scientific construction, starting from reflections on this research method as form to recognize subjective values and to allow a critical glance on the research in the field. It recognizes ethnography as a contribution to the knowledge administration inside of a multicultural context, because the information culture in an emerging perspective is admitted in the area. This understanding requests values and coherent anthropological instruments with interdisciplinary areas that compose this scientific field. The methodology is structured coherent with the qualitative method, assuming the posture of a research of the bibliographical type, whose data are presented in a descriptive way with an interpretative analysis of the several authors' speech, to prioritize the qualitative representation of the knowledge. It presents several evidences of the importance of the culture, which is joined implicitly in the construction of information, and that consequently it will generate a new knowledge, reinforcing the appropriate use of the tool ethnographic for best to explore the theme. <![CDATA[Ética em pesquisa envolvendo seres humanos: reflexões a partir das experiências da UNIOESTE - ciência e educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en No cenário mundial, a ética em pesquisa envolvendo seres humanos passou a despertou maior atenção principalmente após as atrocidades ocorridas ao longo da Segunda Guerra Mundial. As transformações rápidas e profundas do mundo contemporâneo solicitam maior atenção da sociedade quanto aos princípios éticos que dão rumo sustentável à sociedade e à natureza. O avanço na investigação científica proporciona muito progresso a favor da humanidade, mas, por outro lado, há também muitos desfavorecimentos. Este artigo objetiva, a partir da vivência dos autores como membros efetivos do Comitê de Ética em Pesquisa Envolvendo Seres Humanos da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (CEP-UNIOESTE), discutir alguns aspectos éticos no contexto histórico da humanidade, comportar motivos decorrentes das preocupações no que diz respeito aos cuidados éticos em pesquisa envolvendo seres humanos e abordar avanços e retrocessos na atuação do CEP-UNIOESTE diante do controle ético de propostas de investigação envolvendo seres humanos oriundos das regiões Oeste e Sudoeste do Estado do Paraná. Encerra-se a discussão com ponderações sobre a ação educacional no processo de formação do pesquisador para a investigação envolvendo seres humanos a partir de adequações da normatização dos pressupostos éticos envolvendo o investigador e a sociedade.<hr/>In the world, the ethics in research involving human beings aroused much attention especially after the atrocities that occurred during the Second World War. The fast and deep transformations of the contemporary world request more calls attention of society on the ethical principles that give sustainable direction to society and to nature. The progress in scientific research provides much progress for the mankind, but on the other hand, there are also much disadvantages. This article aims, from the authors experience as effective members of the Committee of Ethics in Research Involving Human Beings of the State University of the West Paraná (CEP-UNIOESTE), discuss some ethical issues in the history of mankind, from the reasons include worries regarding the ethical cares in research involving human beings and boarding advances and setbacks in the performance of the CEP-UNIOESTE, up against of the ethical control of proposals for research involving human beings from the West and Southwest regions of Paraná State. Closing up the discussion to consider about educational action in the researcher training for the investigation involving human beings from the adequacy of the ethical requirements normalization involving the researcher and the society. <![CDATA[A legislação ambiental do município de Araguaína: para quem?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desse estudo é analisar a Lei nº 1.659/96, que institui a política ambiental no município de Araguaína, Tocantins, buscando compreender o funcionamento de alguns discursos materializados no texto da referida lei. Utilizando como suporte a Análise de Discurso francesa, percebe-se que, para a Lei, os responsáveis pela degradação e pela preservação ambiental são aqueles que mantêm relações com o sistema municipal de educação, com os meios de comunicação e as entidades e associações ambientalistas, isentando-se os demais grupos do ônus. Ao definir a composição do Conselho administrativo com representações governamentais e de algumas categorias profissionais, a Lei determina quem de fato se apropriará do discurso ambientalista e assegura os interesses dos grupos dominantes.<hr/>The aim of this study is to analyze Law no. 1659/96 on the establishment of environmental policy in the municipality of Araguaina, Tocantins, trying to understand the functioning of some speeches materialized in the text of the law. Using as support for French Discourse Analysis, we see that for the law, the responsible for the degradation and environmental preservation are those who maintain relations with the municipal education, with the media and the authorities and environmental associations, freeing up the other groups of the burden. By defining the composition of the administrative offices of government and some professions, the law determines who actually will appropriate environmental discourse and ensures the interests of dominant groups. <![CDATA[Educação bilíngue para surdos: um olhar a partir da trajetória de intérpretes de Língua Brasileira de Sinais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente trabalho reflete à educação bilíngüe para estudantes surdos na educação superior, especialmente a trajetória de formação do intérprete de Língua Brasileira de Sinais. Recupera o histórico da educação da pessoa surda e apresenta os dados de pesquisa realizada com intérpretes de Libras que atuam no ensino superior, referentes à formação desses profissionais. A partir da resposta dos sujeitos observa-se, que os profissionais amparam-se em conhecimentos apropriados no decorrer de sua formação humana, a partir de sua disposição social e de seu acesso às produções simbólicas.<hr/>The current work reflects bilingual education for deaf students in higher education, specially the education trajectory of the Brazilian Sign Language interpreter. It recovers the deaf person educational history and presents the research data obtained from Libras interpreters who teach in higher education, concerning the education of these professionals. From the answer of the subjects it is observed that the professionals are guided by appropriate knowledge along their human education, starting from their social disposition and their access to symbolic productions. <![CDATA[Reflexões sobre a feitura e os usos da imagem na pesquisa em educação: os óculos de Win Wenders e o olhar de Bavcar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto é um ensaio dedicado a refletir sobre a feitura e sobre os usos da imagem e de audiovisuais no campo da pesquisa em educação. Tem como ponto de partida o pressuposto de que como pesquisadores, dominamos a capacidade de produzir imagens/audiovisuais, e apresenta a tese de que precisamos, sempre e mais uma vez, indagar o sentido de fazê-los. Essa busca de sentido é aqui apresentada numa articulação entre a ciência e a arte, naquilo que suas especificidades, em conjunto, permitem problematizar, de modo que o tema da imagem/áudio-visual, trazido pelas demandas da atividade de pesquisa, ganhe novas dimensões no campo da arte e da produção cultural contemporânea.<hr/>This text is an analysis dedicated to think about the making and the use of images and audiovisual material in researches on the education field. It has as a start point the assumption that as researcher, we can produce images/audiovisual material, and presents the idea that we always need to ask ourselves the real sense in producing it. This meaning search is presented here in a combination between science and arts, with their specificities that, together, allows the problematizing, in a way that the images/audiovisual material theme, brought by demands of research activities, wins new dimensions in the field of arts and contemporary cultural production. <![CDATA[Preconceito e educação a distância: atitudes de estudantes universitários sobre os cursos de graduação na modalidade a distância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300016&lng=en&nrm=iso&tlng=en A educação a distância constitui uma modalidade de ensino-aprendizagem ainda considerada nova e a cada dia mais atual. Hoje a educação a distância utiliza novas tecnologias da informação e se torna mais difundida a cada ano, tendo dentre seus objetivos tornar o processo educacional mais inclusivo. A nova legislação e o crescimento da oferta de cursos a distância, inclusive de graduação, faz com que sejam necessárias mais pesquisas sobre essa modalidade. Uma das maiores barreiras para a implementação de cursos de graduação na modalidade semi-presencial (a distância) é o preconceito que se diz existir contra a EaD. Com o objetivo de identificar se existem atitudes preconceituosas da população acadêmica em relação a EaD foram realizados 90 questionários, com questões abertas e fechadas, focando a cognição e afetividade, com estudantes de cursos presenciais da Universidade de Brasília. Os resultados foram analisados de forma qualitativa, sendo identificada uma atitude geral de preconceito contra a EaD dentro do ambiente acadêmico estudado, apresentada principalmente sob um ceticismo quanto a qualidade dos cursos na formação do estudante, sentimento justificado pela percepção de uma falta de formação específica dos educadores para a atuação na modalidade e a má utilização dos recursos de informática disponíveis.<hr/>The distance education is a current issue but also a new way of teaching-learning. Today, distance education uses new information and communication technologies becoming more disseminated an each year and taking under its goals, the main objective to make the educational process more inclusive. The new laws about this subject and the growth on the number of distance education courses, including graduation, demand more research over this modality. One of the drawbacks for the implementation of graduate programs in semi-presential mode is the prejudice against distance education. In order to identify if there are prejudiced attitudes about distance education among the students of presential courses were conducted 90 questionnaires, with open and closed questions, focusing on the cognitive and affective perceptions. Qualitative analyses were conduct and identified a general attitude of prejudice against the distance education courses, within the researched academic environment, made mainly from a skepticism about the quality of courses in the training of students, feeling justified by the perception of a lack of specific training of educators to act in manner and misuse of distance education typical computer resources. <![CDATA[Práticas de leitura em meio eletrônico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300017&lng=en&nrm=iso&tlng=en Discute a relação livro universitário, leitor e tecnologias, para caracterizar como os estudantes percebem as possibilidades de leitura promovidas pelo livro eletrônico. Busca entender as práticas desse leitor em relação ao novo formato do livro, analisando inicialmente um referencial teórico, para fundamentar a investigação empírica. Aplica um questionário a um conjunto de estudantes, procurando identificar características como freqüência de leitura e tempo a ela dedicado, práticas de leitura, de acordo com o suporte, os dispositivos, o gênero e o acesso. Observa que a leitura é realizada pela maioria dos estudantes na própria tela do computador, ou após a impressão do conteúdo em papel, o que corrobora afirmações obtidas na literatura. Quanto aos aparelhos de leitura, a maioria não os conhece e aqueles que conhecem não os adquiriram. Sobre o tempo destinado à leitura, ratifica o que já se tem sido constatado em pesquisas sobre essa prática, ou seja, o estudante lê pouco, em média 6,5 horas por semana entre os mestrandos e 3,67 entre os graduandos, índice relacionado a todos os tipos de leitura e suporte, em papel ou eletrônico. Conclui que embora ainda não utilizado com freqüência e até pouco apreciado, o livro eletrônico é objeto de expectativas de aperfeiçoamento evidentes, enquanto editoras inovam e criam serviços e produtos compatíveis à evolução desse campo, procurando atender a demanda pelos formatos alternativos de publicação.<hr/>This work discusses the relation among university book, reader and technologies, with the aim of identify how students perceive the reading possibilities fostered by the electronic book. It seeks to understand this reader’s practices towards the new book format, initially analyzing a theoretical reference, to ground the empirical survey. It submits a questionnaire to a group of students, trying to identify characteristics such as reading frequency and time spent in reading; reading practices, according to medium, device, genre and accessibility. It notes that the reading is performed by the majority of students in the computer screen, or rather after printing its contents on paper, which corroborates statements gathered from the literature. As for e-book reading devices, most students does not know them, and those who know have never purchased one. Concerning the time spent in reading, it ratifies what has been verified in other researches on this practice, that is, the student spends little time in reading, an average of 6.5 hours per week among master degree students, and 3.67 among undergraduates, in an index that points out to every kind of reading and medium, both on paper or electronic. It concludes that although it is still not frequently used and is even disregarded, the electronic book is an object of evident expectancies of improvement, while the publisher companies innovate and develop services and products that are compatible with the evolution in this field, trying to supply the demand for alternative publishing formats. <![CDATA[Evidências empíricas da semiformação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste texto procuramos demonstrar que a cultura atual, produzida a partir da organização econômica e social e difundida pela indústria cultural, continua a gerar o que Adorno conceituou como “semiformação”. Por meio de pesquisas e observações realizadas sobre os hábitos e comportamentos de alunos de uma escola pública de ensinos fundamental e médio de uma cidade da área metropolitana de São Paulo, pudemos comprovar a atualidade do conceito e perceber que a atual fase da “semiformação” age como um verdadeiro obstáculo à cultura letrada apresentada por meio da educação formal. Sendo assim, as dificuldades do processo de ensino e aprendizagem não se reduzem a apenas uma questão de metodologia empregada pelo professor.<hr/>In this paper we aim to show that the current culture, derived from the economic and social organization and spread the culture industry, continues to generate what Adorno conceptualized as "erudition". Through our research and observations on the habits and behavior of students in a public school elementary and middle of a city of a metropolitan area of Sao Paulo, we could see the relevance of the concept and realize that the current phase of "erudition" acts as a real obstacle to literacy by means of formal education. Thus, the difficulties of teaching and learning are not just only a matter of methodology used by the teacher. <![CDATA[Evasão na educação a distância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300019&lng=en&nrm=iso&tlng=en A demanda por cursos a distância entre os profissionais que trabalham em tempo parcial ou integral e que necessitam de atualizações contínuas em uma modalidade de aprendizagem conveniente, flexível, acessível, disponível a qualquer tempo e lugar defronta-se com barreiras à permanência dos alunos nesses cursos e, conseqüentemente, com altas taxas de evasão. O destaque dado à evasão e as razões para a sua ocorrência decorrem, em grande medida, da expansão da educação online e sua associação à qualidade dos processos de aprendizagem em ambientes virtuais. Entretanto, a diversidade de modelos teóricos utilizados, a extensa lista de variáveis apontadas como preditoras e o número expressivo de investigações que apresentam resultados divergentes acerca das causas da evasão sinalizam para o caráter complexo e multidimensional desse fenômeno. Esse artigo de revisão tem como metas discutir os diferentes conceitos e modelos teóricos e as variáveis identificadas como preditoras nos estudos sobre abandono em ambientes virtuais, bem como assinalar as estratégias para reduzi-la.<hr/>The demand for distance courses among professionals who work in full or part time jobs and need an ongoing training in convenient, flexible and accessible ways anytime and anywhere faces with barriers to their permanence in those courses and consequently with high rates of dropout. The significance given to dropout and the reasons for its occurrence is due in large measure to the expansion of online education and its association to the quality of learning process in virtual environments. Nevertheless, the diversity of theoretical models that have been used, the large list of variables pointed out as predictors and the expressive number of investigations that present divergent results about the causes of dropout sign to the complex and multidimensional character of this phenomenon. This review article has the goals of presenting the different concepts and theoretical models and the variables identified in dropout studies on virtual environments, as well as the strategies to reduce it.