Scielo RSS <![CDATA[ETD Educação Temática Digital]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1676-259220100004&lang=en vol. 12 num. ESP lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922010000400001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Strategies of access to the higher education among young college students with work experience during the childhood]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922010000400002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo aborda o modus operandi de jovens egressos do Ensino Superior, oriundos da zona rural, com experiência de trabalho na infância e que acessaram os cursos elitizados da Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, Ceará. A pesquisa autobiográfica dialogada foi relevante, tendo em vista que, em suas histórias de vida, as estratégias pessoais e familiares preponderaram diante do contexto de pobreza, subsistência, desde a infância, no Ensino Fundamental, passando pela adolescência, no Ensino Médio, à juventude, na Universidade. As principais estratégias verificadas em suas narrativas estão relacionadas com o capital social (relações interpessoais), os saberes e os valores transmitidos pela família. Verifica-se a urgência de políticas públicas de inclusão no Ensino Superior, para atender a uma demanda considerável de pessoas que não têm acesso a ela ou a acessam com muitas dificuldades, principalmente na UVA que, por ser universidade de âmbito estadual, não aplica as novas políticas "democráticas" do Ensino Superior, tais como ENEM e PROUNI. Os resultados da pesquisa poderão ser aplicados tanto no âmbito micro quanto no macro. O micro espaço da sala de aula pode sofrer grande influência no processo ensino aprendizagem, quando se conhecem as estratégias escolares utilizadas pelos alunos. A administração central da universidade, visando ao planejamento estratégico de instâncias administrativas, tais como Pró-Reitoria de Graduação, Assuntos Estudantis, Iniciação Científica e Pesquisa, também poderá beneficiar-se deste estudo para a avaliação institucional.<hr/>This article deals with the modus operandi of the egressed students of higher education, native from the rural area, with work experience in their childhood and that had access to the best courses at Vale do Acaraú University, Sobral, Ceará. The discussed autobiographical research was relevant bearing in mind that, in their life history, the personal and familiar strategies preponderated over the context of poverty, subsistence, since the childhood during the primary school teaching, the adolescence in the middle school, until the youth in the university. The main strategies verified in their narratives are related to the social capital (interpersonal relationships), the knowledge and values transmitted by the family. We can verify the urgency of public policies of inclusion in the higher education in order to suit a considerable demand of people that doesn't have access to higher education, or have access, and with difficulty, continue studying and graduate, specially at UVA (Vale do Acaraú University) that, being a state university, doesn't apply the new "democratic" policies of teaching in higher education, such as ENEM and PROUNI. The results of the research can be applied both micro and macro scopes. The micro area of the classroom can suffer a strong influence in the teaching- learning process when It is known the school strategies of the students. The central administration of the university can also benefit from this study for an institutional evaluation, aiming the strategic planning of administrative instances, such as pro-rectorship for graduation, student subjects, scientific initiation and research. <![CDATA[Youth, place of human formation and ways of life]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922010000400024&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os jovens rurais têm diferentes inserções na sociedade. Considerando essas diversidades, pretende-se conhecer seus espaços de formação (escola, família, movimentos sociais), apreendendo as singularidades, as variações e as multiplicidades de suas práticas. Como os jovens na escola, nos cursos de formação, na família, no cotidiano, estão criando e recriando modos de vida? Como os jovens rurais constituem seus espaços de formação e sociabilidade, como exercitam corpo e o pensamento e como canalizam desejos, sonhos e ações afirmativas?<hr/>Rural youth have different insertions in society. Considering these differences, we intend to know their place of human formation (school, family, social movements) learning the singularities, variations and multiplicity of practices of these youths. How young people are creating and recreating lifestyles at school, training courses and in family? As rural youth are building their areas of training and sociability and how they exercise body and mind, how they can channel desires, dreams and affirmative action. <![CDATA[The street and its different representations in the perception of boys in the streets]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922010000400042&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo aborda a temática da juventude, com foco nas experiências vividas por jovens em situação de rua. Trata-se de um estudo qualitativo, realizado em duas instituições de ensino de uma cidade do interior do Rio Grande do Sul. Procurou-se identificar as representações dos jovens acerca da rua. Realizaram-se entrevistas individuais semiestruturadas e com grupos focais de 40 jovens. Os resultados apontam diferentes olhares sobre a experiência de vida na rua. Os participantes referem-se a aspectos positivos como acolhimento, liberdade e saída de situações de sofrimento e violência no contexto familiar. Citam também representação negativa, associada à estigmatização e à marginalização de quem vive na rua. Os jovens destacam o trabalho e a escola como via de proteção e possibilidade de saída da situação de rua.<hr/>Street and its different representations according to the perception of youth in street situation. This article approaches the theme of youth, focusing on experiences lived by them in street situation. It is a qualitative study, carried out in two teaching institutions from a city in the interior of Rio Grande do Sul. The aim of such study was to identify the representations of youth regarding the street. Semi-structured interviews and focal groups with 40 youth were carried out. Results point out different perspectives about the experience of life on the streets. Participants refer positive aspects, such as warmth, freedom and leaving existing situations of suffering and violence in the family context. They also highlighted a negative representation, associated to stigmatization and marginalization of people who live in the streets. The ways out of the street situation pointed out by the youth concern working and school as means of protection. <![CDATA[Youth and technical education in IF-CE: contemporary dilemmas in the process of occupational choice]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922010000400064&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abordamos neste trabalho o processo de escolha profissional dos estudantes que ingressam nos cursos técnicos integrados do IF-CE. Isso se configura como um dos novos desafios da atual realidade institucional. O tema proveio da escuta de setores dessa instituição pelo serviço de Psicologia Escolar. No discurso discente, esboçou-se a relação entre as queixas, acompanhadas de sofrimento psíquico, e a necessária escolha profissional no ato de ingresso. Não individualizando as dificuldades decorrentes da escolarização e concebendo a escolha profissional como um processo que se dá nas interações sociais antes, durante e depois da entrada no curso, foi possível demarcar três formas de conceber o IF-CE: como uma escola "preparatória" para o vestibular, como um espaço educacional que traz por "adição" preparo profissional e como um mecanismo de primeira aproximação com uma carreira a ser exercida após a graduação. Verificamos a difusa percepção pelos alunos de que faziam opção por uma carreira e assinalamos a necessidade de oferecer espaços institucionais qualificados para os alunos elaborarem suas opções profissionais.<hr/>This study evaluates career choice process of IF-CE students enrolled in technical courses. This issue appears as one of the new challenges of current institutional reality and arises from listening to young people and departments of the institution by the Educational Psychology Service. In student discourse, it was outlined the relations between the complaints, which was accompanied by psychological distress, and the necessary occupational choice at time of ingress. Taking the difficulties that results from schooling without individualizing them and conceiving the occupational choice as a process that happens in social interactions before, during and after the ingress to the course was possible to distinguish between three ways of understanding the IF-CE: as a "preparatory" school to the vestibular, as an educational space that brings in "addition" occupational training and as a mechanism to the first approximation with a career to be pursued after graduation. We verified the widespread perception that students were opting for a career and we pointed out the necessity to offer qualified institutional spaces for students to develop their career choices. <![CDATA[Education and the hip hop movement: the field of educative possibilities for the youth]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922010000400083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho resulta de estudo de caso e pretende compreender como vem ocorrendo o diálogo entre a escola pública e o movimento hip hop, considerando-se os desafios para a construção de práticas educativas significativas para a juventude. Trata do caráter educativo do movimento, a partir das dimensões de construção da cidadania, da cultura política, da configuração do cenário sociopolítico e econômico, da subjetividade e da organização política. Para isso, acompanharam-se atividades desenvolvidas em uma crew do movimento, localizada em um bairro periférico da cidade de Recife, e a prática educativa desse movimento no contexto escolar circunscrito no Programa Escola Aberta. Visualizou-se, na experiência do movimento hip hop no programa, uma oportunidade de aprendizagem para a escola, no sentido de contextualizar seus saberes, de modo a ganhar maior adesão da comunidade escolar, em especial dos jovens. Nesse sentido, encontraram-se duas modalidades de apropriação das práticas educativas do movimento pela escola: instrumental e pedagógica, que sinalizam para a necessidade de inserção do programa na política educacional e nos projetos político-pedagógicos. Com o acompanhamento das atividades e as entrevistas, pôde-se problematizar a interface educação-segurança presente no programa como fator limitante para os aprendizados de participação esperados para a escola pública em contexto democrático. Evidencia-se essa situação nas oficinas de hip hop, em que jovens com a tarefa de educar outros jovens deparam-se com esse dilema ou simplesmente sucumbem a uma política que despotencializa suas práticas educativas.<hr/>This paper results from a case study and aims to understand how there has been dialogue between the public school and hip hop movement, considering the challenges to building meaningful educational practices for youth. We treat the character education movement from the dimensions of the construction of citizenship, political culture, the configuration of sociopolitical and economic scenario, of subjectivity and political organization. For this we follow a crew activities developed in the movement located in an outlying neighborhood of the city and educational practice that movement in the school limited the Open School Program. Visualize the experience of hip hop movement in the program a learning opportunity for the school in order to contextualize their knowledge in order to gain greater compliance of the school community, especially young people. Accordingly, we find two types of ownership of the educational practices of the movement for school: teaching and instrumental, which signal the need for integration of the Program in educational policy and educational policy projects. With follow-up activities and meetings we discuss the interface education / safety program at this as a limiting factor for the learning of participation expected for the school in a democratic context. We demonstrated this in hip hop workshops where young people with the task of educating other young people faced with this dilemma or simply succumb to a policy which unpowered their educational practices. <![CDATA[Playing in the autobiographical narratives: an intergenerational study]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922010000400107&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho de pesquisa pretendeu, a partir de narrativas autobiográficas de jovens em processo de formação para a docência, fazer um levantamento comparativo das condições em que se desenvolveram as práticas lúdicas de três gerações de brincantes: estudantes do curso de pedagogia da Universidade Federal do Ceará, seus pais e avós. A pesquisa assenta-se sobre duas ordens de inquietações: a interrogação acerca do papel das práticas lúdicas na constituição da infância e, por consequência, nas práticas educativas; e o papel do discurso autobiográfico na formação docente. As referências teóricas da socioantropologia do jogo; da sociologia da infância da abordagem historiográfica do brinquedo e da pesquisa autobiográfica, fazendo dialogar objeto e método, apontam para a indissociável relação entre pesquisa e formação. O procedimento metodológico prevê o resgate das experiências lúdicas do passado, por uma turma de alunos da disciplina de Práticas Lúdicas, Identidade Cultural e Educação da Criança, do curso de Pedagogia da UFC, através da elaboração escrita de narrativas autobiográficas sobre suas memórias de infância, de seus pais e de seus avós. Os resultados sinalizam para um intenso envolvimento dos sujeitos no processo de construção das narrativas que não apenas deu visibilidade à relatividade histórica das formas de brincar, mas também possibilitou uma reconfiguração do passado em relação a si mesmo e, sobretudo, uma leitura objetiva dos vínculos sociais que o engendram, possibilitando um percurso formativo autorreferenciado.<hr/>This research sought from autobiographical narratives of young people in traing for teachers making a comparative survey of conditions in wich has been developed the ludics pratices of three generations; studentes of pedagogy of Federal University of Ceará, his parents and grandparents. The research is based on two sets of concerns: the question about the role of ludic practices in the constitution of childhood and consequently in educational practices and the role of autobiographical discourse in teacher education. The theoretical references of the socio-anthropology of the game and the sociology of childhood; the historiographical approach of the toy and the autobiographical search, making dialogue object and method points to the inseparable relationship between research and training. The methodological procedure provides for the redemption of ludic experiences of the past, by a group of students of Playful Practices, Cultural Identity and Child Education of the Pedagogy course of UFC, through the preparation of written autobiographical narratives about their childhood memories, their parents and grandparents. The results point to an intense involvement of the subjects in the construction of narratives that, while it gave visibility to historical relativity of forms of play, allowed a reconfiguration of the past for itself and above all an objective reading of social bonds engender the enabling a formation course self-referenced <![CDATA[Youth culture, media and consumption: educational interventions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922010000400124&lng=en&nrm=iso&tlng=en Estudos recentes têm enfocado a cultura juvenil, entretanto há lacunas quanto aos desejos dos jovens. O presente estudo registra resultados de pesquisas do Observatório de Juventudes, Cultura de Paz e Violências na Escola - OBJUVE da Universidade Federal do Piauí, especificamente sobre as práticas dos grupos de Hip Hop Vida na Periferia "Vida P" e Movimento pela Paz na Periferia "MP 3" e outra pesquisa sobre "Juventudes, Mídias e Violências", objetivando compreender as mediações formativas na construção das identidades das/os jovens envolvidas/os em práticas em tais práticas de sociabilidades. São referências teóricas desse trabalho os estudos de Adad (2004), Fischer (2008), Catani e Gilioli (2008), Bomfim (2006), Sposito (2003) dentre outras, que foi operacionalizado por meio de observação nos espaços onde se encontravam os sujeitos dessas pesquisas e de aplicação de questionário com perguntas abertas e fechadas. Como resultados podemos registrar que as identidades dos/as jovens da periferia de Teresina são construídas em meio a grupos de amigos, dos movimentos de que participam e de colegas do espaço escolar através de atividades culturais específicas (cine-periferia, teatro, danças etc.) mediadas por ações formativas planejadas. Não obstante essa formação, os/as jovens sofrem forte influência de atrativos para consumo mercadológico via instituições midiáticas, além de reforçarem práticas de violência.<hr/>Recent studies have focused on youth culture, but there are gaps regarding the wishes of young people. This text presents results of research by the Centre for Youth, Culture of Peace and Violence in Schools - OBJUVE at the Federal University of Piauí. The study specifically dealt with the practices of Hip Hop Life in the Poverty-striken urban outskirts (Life P), the Movement for Peace in the Periphery (MP 3) and another study about "Youth, Media and Violence ", with the objective of understanding the process identity construction, and the youth involved in such practices of sociability. Theoretical references used for this text include Adad (2004), Fischer (2008), and Gilioli &amp; Catani (2008), Bomfim (2006), Sposito (2003), among others. The data collection involved observations of the youth in their everyday activities and a questionnaire with open and closed questions. As results, we may conclude that the identities of the young people in these outlying urban neighborhoods of Teresina are developed in the midst of groups of friends, the movements in which they participate, and colleagues in the school environment by engaging in specific cultural activities (mobile cinema theater, dance, etc.), planned mediated formative activities. Despite these experiences, the young people remain strongly influenced by consumer marketing trends through mass media institutions that strengthen the practice of violence.