Scielo RSS <![CDATA[ETD Educação Temática Digital]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1676-259220130003&lang=en vol. 15 num. 03 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Psicanálise e educação: o discurso capitalista no campo educacional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A partir da indagação conceitual própria da psicanálise no campo da educação, este trabalho reflete sobre a outra cena da política educacional, isto é, o desejo que sustenta o imaginário social desse discurso hegemônico e que determina às práticas discursivas pedagógicas contemporâneas. As práticas discursivas articuladas em torno da educação básica e da gestão do sistema público de ensino por resultados geram os piores efeitos sobre o ato educativo, sobre o professor, sobre a criança e a própria gestão educacional, na medida em que reinscreve a educação a partir do discurso do capitalismo no campo da educação, cuja marca é a produção em massa de capital humano de excelência, característico das sociedades globalizadas, e do discurso científico-universitário de análise da política educacional, no qual o sujeito passa a ser identificado e rotulado de acordo com os resultados e padrões normativos. Tal cenário demanda novas análises, bem como pesquisas para ampliar o quadro teórico sobre o estatuto do sujeito do desejo, o ato educativo e as possíveis posições que a criança assume junto à demanda do adulto, no contexto das políticas educacionais.<hr/>From the conceptual concerns of psychoanalysis investigations in the education field, this paper reflects to the another scene of educational policy, that is, the desire that sustains the social imaginary of the hegemonic discourse and determining the contemporary pedagogical discursive practice. The articulated discursive practice around the basic education and the management of the public education system caused the worst effects on the educational act, to the professors, to the children and to their own educational management, rewriting the education from the capitalist discourse characterized by human capital mass production, brand of globalized societies and scientific university discourse analysis of educational policy, in which the subject is identified by the results and normative standards. This scenario requires new analysis and researches to expand the theoretical framework about the status of the subject of desire, the education act and the possible positions that the children take with the adult demand in the educational policies context.<hr/>A partir de una indagación conceptual propia del psicoanálisis en el campo de la educación, este trabajo se refleja sobre otra escena de la política educacional, o sea, el deseo que sustenta lo imaginario social de ese discurso hegemónico y que determina las prácticas discursivas pedagógicas contemporáneas. Las prácticas discursivas articuladas en torno de la educación básica y de la gestión del sistema público de enseñanza por resultados generan los peores efectos sobre el acto educativo, sobre el profesor, sobre el niño y sobre la propia gestión educacional, en la medida en que se reinscribe la educación a partir del discurso del capitalismo en el campo de la educación; cuya marca es la producción en masa de capital humano de excelencia, característico de las sociedades globalizadas, y del discurso científico-universitario de análisis de la política educacional, en el cual el sujeto pasa a ser identificado y rotulado de acuerdo con los resultados y padrones normativos. Este escenario demanda nuevos análisis, así como investigaciones para ampliar el cuadro teórico sobre el estatuto del sujeto de deseo, el acto educativo y las posibles posiciones que el niño asume junto a la demanda del adulto, en el contexto de las políticas educacionales. <![CDATA[Motivação do aluno para aprender: fatores inibidores segundo gestores e coordenadores pedagógicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300003&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente estudo tem como objetivo investigar: (a) fatores identificados como entraves que dificultam ao professor motivar seus alunos para o estudo e aprendizagem na perspectiva de gestores e coordenadores pedagógicos de instituições educacionais públicas e particulares do ensino fundamental; (b) características de professores que promovem e que inibem a motivação do aluno para aprender segundo gestores e coordenadores pedagógicos; (c) possíveis diferenças entre gestores e coordenadores de instituições de ensino públicas e particulares nas variáveis pesquisadas. Os dados obtidos são promissores e apresentam importantes implicações psicoeducacionais.<hr/>The purpose of the present study is to investigate (a) the factors which hinder teachers to motivate their students to learn according to administrators and pedagogical coordinators from both public and private basic education institutions; (b) teachers’ characteristics which promote and inhibit students´ motivation to learn according to administrators and pedagogical coordinators; (c) possible differences between administrators and pedagogical coordinators from public and private schools in major variables surveyed. Results are promising and present important psychoeducational implications.<hr/>El presente estudio tiene como objetivo investigar: (a) los factores identificados como barreras que dificultan al profesor motivar a los estudiantes a estudiar y aprender en la perspectiva de los gestores y coordinadores pedagógicos de las instituciones educativas de primaria públicas y privadas, (b) las características de los maestros que promueven e inhiben la motivación del estudiante para aprender, de acuerdo con gestores y coordinadores, (c) las posibles diferencias entre los gestores y coordinadores de las instituciones educativas públicas y privadas en las variables encuestadas. Los datos obtenidos son prometedores y tienen importantes implicaciones psicoeducativas. <![CDATA[Consórcio entre pesquisas: possibilidades para o aprofundamento dos estudos qualitativos em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo aborda as intencionalidades e implicações dos consórcios no contexto das modalidades de pesquisa quantitativa e qualitativa. Entendemos que um consórcio de pesquisas se caracteriza quando um único estudo abarca diferentes linhas e objetivos, sendo liderado por diferentes pesquisadores que trabalham em conjunto. O consórcio de pesquisa quantitativo apresenta a possibilidade de acessar um maior número de indivíduos da população-alvo, reduzindo o tempo para coleta de dados e otimizando recursos. Nas investigações qualitativas em Educação, os consórcios procuram ampliar os enfoques e a profundidade do estudo, tentando alcançar uma multidimensionalidade sobre um campo de estudo específico.<hr/>This study addresses the intentions and implications of the research consortium in the context of both quantitative and qualitative research. We understand that a research consortium is characterized as a single study that encompasses different lines and goals, and it is also led by different researchers. The consortium of quantitative research allows accessing a greater number of individuals in the target population, reducing the time necessary for data collection time and optimizing resources. In education qualitative research, the consortia aim to expand the approaches and the depth of the study, also trying to achieve multidimensionality on a specific research field.<hr/>Este estudio aborda las intenciones y las implicaciones de los consorcios en el marco de las modalidades de investigación cuantitativa y cualitativa. Entendemos que un consorcio de investigación se caracteriza por ser un único estudio que abarca diferentes líneas y metas, el cual es dirigido por diferentes investigadores que trabajan en conjunto. El consorcio de investigación cuantitativa tiene la posibilidad de acceder a un mayor número de personas en la población, lo que reduce el tiempo de recogida de datos y optimiza recursos. En la investigación cualitativa em educación, los consorcios tratan de ampliar los enfoques y la profundidad del estudio, alcanzando una visión multidimensional sobre un campo específico de estudio. <![CDATA[A educação a distância no contexto brasileiro e o modelo de produção de materiais didáticos: desafios à ação educativa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo apresenta parte dos resultados da pesquisa realizada, na área de ciência da informação, no nível de doutorado, cujo objetivo foi analisar a importância e a contribuição de um modelo de produção de materiais didáticos para as equipes de produção para Educação a Distância (EAD), de forma a demonstrar sua relevância e efetividade em termos da produção de material didático-pedagógico. Para fazê-lo buscou-se fundamentar-se nas discussões teóricas dos modelos de EAD e na formação das equipes de produção, em termos de papéis e funções. A partir desses referenciais buscou-se apreender os mecanismos de confecção de materiais didáticos no âmbito das equipes de produção, identificando os elementos intervenientes e limitadores na construção de material didático e em termos da relação ensino-aprendizagem. Com base nas lacunas detectadas e nas reflexões realizadas, tornou-se possível consolidar e propor um modelo de produção de materiais didáticos para a modalidade a distância. Efetivou-se ainda o mapeamento da situação acadêmica da EAD no Brasil, a fim de verificar a presença dela no contexto nacional, bem como identificar as necessidades e as possíveis aplicabilidades do modelo.<hr/>This article presents some results of the research conducted at the Federal University of Minas Gerais - UFMG / MG, Brazil, whose objective was to analyze the importance and contribution of a production model of teaching materials for Distance Education (DE) production teams, in order to demonstrate its relevance and effectiveness in terms of production of teaching materials. The research was based on theoretical discussions of models of distance education and on structure of production teams in terms of roles and functions. From these references we sought to understand the mechanisms of production of teaching materials in the context of the production teams by identifying the involved and limited elements in the construction of teaching material and in terms of teaching-learning relationship. Based on the shortcomings and the reflections made, it was possible to consolidate and propose a model of production of teaching materials for distance program. Adding to it, a mapping of the academic standing of Distance Education in Brazil was realized in order to verify its presence in the national context and identify the needs and the possible applicability of the model.<hr/>Este artículo representa parte de los resultados de la investigación realizada en la Universidad Federal de Minas Gerais- UFMG/MG, Brasil, cuyo objetivo fue de analizar la importancia y la contribución de un modelo de producción de materiales didácticos para los equipos de producción, para Educación a distancia (EAD), de manera de demostrar su relevancia y efectividad en términos de producción de material didáctico- pedagógico. Para hacerlo se buscó fundamentos en las discusiones teóricas de los modelos de EAD y en la formación de los equipos de producción, en términos de papeles y funciones. A partir de estas referencias se buscó aprender los mecanismos de producción de materiales didácticos en el ámbito de los equipos de producción, identificando los elementos intervinientes y limitadores en la construcción de material didáctico y en términos de la relación enseñanza-aprendizaje. En base a las deficiencias detectadas y en las reflexiones realizadas fue posible consolidar y proponer un modelo de producción de materiales didácticos para la modalidad a distancia. Se llevó a cabo un relevamiento de la situación académica de la educación a distancia en Brasil, a fin de verificar su presencia en el contexto nacional como así también identificar las necesidades y las posibles aplicaciones del modelo. <![CDATA[O uso de softwares educacionais como ferramentas mediacionais e de inclusão tecnológica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O avanço tecnológico e a possibilidade de acesso à internet, bem como o desenvolvimento de técnicas de inteligência artificial, têm proporcionado aos profissionais da Educação uma nova visão sobre o processo de ensino-aprendizagem. Parece vital que no mundo tecnológico atual, a Educação se preocupe em utilizar recursos que possam dar conta da demanda crescente de alunos em busca de um ensino mais dinâmico e significativo. Dessa forma, o presente artigo, baseado nas contribuições da psicologia cognitiva, em especial das teorias estruturalista (Jean Piaget) e da modificabilidade cognitiva estrutural (Reuven Feuerstein), defende a ideia de que o uso de softwares educacionais, equipados com técnicas de inteligência artificial, pode proporcionar aos aprendizes experiências de aprendizagem mediada, levando os alunos a modificar sua estrutura cognitiva e, assim, aprender. Além disso, este artigo também pretende demonstrar a viabilidade do uso de softwares educacionais como ferramentas de inclusão digital6 e os impactos da utilização de recursos tecnológicos no ensino/aprendizagem de inglês como língua estrangeira.<hr/>The technological progress and facilitated access to the internet as well as the development of multiple artificial intelligence (AI) techniques, have offered education professionals a new view about the teaching/learning process. It seems crucial that, in a technological contemporary world, Education needs to worry about making use of resources that may reach the increase number of students in search for more dynamic and significant teaching practices. With that in mind, the present paper, based on the contributions of Cognitive Psychology, specially of structural theories such as the ones proposed by Piaget and Reuven Feuerstein, defends the idea that the use of educational softwares, equipped with AI technology, may provide learners with mediated learning experiences, leading them to modify their cognitive structure and thus, learn. In addition, this paper also intends to demonstrate (1) the feasibility of using of educational softwares as tools to promote digital inclusion and (2) the impacts of using technological resources in the teaching/learning of English as a foreign language (L2).<hr/>Los avances tecnológicos y la posibilidad de acceso a Internet, así como el desarrollo de técnicas de inteligencia artificial, han proporcionado a los profesionales de la educación una nueva visión sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje. Parece fundamental que en el actual mundo tecnológico, la preocupación de la educación sea usar los recursos para hacer frente a la creciente demanda de los estudiantes que buscan una educación más dinámica y significativa. Por lo tanto, en este trabajo, basado en las contribuiciones de la psicología cognitiva, en especial en las teorías estructuralistas (Jean Piaget) y modificabilidad cognitiva estructural (Reuven Feuerstein), apoya la idea de que el uso de software educativo, equipada con técnicas de inteligencia artificial pueden proporcionar a los estudiantes experiencias de aprendizaje mediado, lo que lleva a los estudiantes a modificar su estructura cognitiva y así aprender. Además, este artículo también pretende demostrar la viabilidad de la utilización de software educativo como herramientas de inclusión digital y los impactos del uso de los recursos tecnológicos en la enseñanza / aprendizaje de Inglés como lengua extranjera. <![CDATA[C3: ações, interações e acontecimentos: arte educadoras entre ativismo, arte e educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo irá apresentar algumas perspectivas sobre arte-educação ativista e pesquisa participativa. A plataforma Inter-ACCION realizada por educadores de arte é descrita como um exemplo de processos de arte-educação utilizando conceitos como a/r/tography; investigação colaborativa, interatividade; entre-lugares e compromissos sociais. Tais conceitos são desenvolvidos pelos artistas/professores/pesquisadores e pelo grupo Inter-Ação denominado C3 nas suas ações e teorias através de fazer e gravar eventos de arte-educação, a fim de tornar o ensino de artes mais visível na sociedade usando ferramentas de coleta de dados, tais como vídeo, fotografia , texto e desenho e análise de dados usando o processo com base artística para a geração de reflexão, codificação e teoria.<hr/>This article will present some perspectives on activist art education and participatory research. The platform Inter-ACCION held by art educators will be described as an example of art education working processes using concepts such as a/r/tography; collaborative research; in-between educational spaces, interactivity and social justice. Such concepts are embraced by the artist/teachers/ and researchers Inter-Action group called C3 in their actions and theories through making and recording art education events in order to make more visible arts education in the society using data collecting tools such as video, photography, text and drawing and analyzing data using artistic based process for reflection, encoding and theory generation.<hr/>En este artículo se presentan algunas perspectivas sobre la arte-educación activista y la investigación participativa. La plataforma ACCION Inter en poder de los educadores de arte es descrito como un ejemplo de los procesos de educación artística utilizando conceptos como a/r/tografía, investigación colaborativa, interactividad,-entre los lugares y los compromisos sociales. Estos conceptos son desarrollados por artistas / profesores /investigadores y el grupo Inter-Acción denominado C3 en sus acciones y teorias. Esta experiencia ocurre mediante la realización y registro de eventos de la arte-educación, con el objetivo de que la enseñansa de las artes sean más visibles en la sociedad. Las herramientas para la recolección de datos fueron: el vídeo, la fotografía, el texto y el dibujo y para el análisis de datos se utilizó en el proceso de base artística para la generación de la reflexión y la teoría de la codificación. <![CDATA[Potências da carne, poesias do corpo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A dança Butô apresentou para o mundo ocidental intrigantes métodos de construção da presença cênica, contaminando de forma contundente os processos de treinamento de atores e dançarinos. Mas para, além disso, o percurso de investigação arqueológica da materialidade do “corpo de carne”, colocado em movimento por essa dança, pode também nos apresentar interessantes matrizes para repensarmos radicalmente a educação do corpo, justamente na fricção entre carne, poesia e política.<hr/>The Butoh Dance has introduced to the Western world intriguing methods of constructing of scenic presence, contaminating incisively the training processes of actors and dancers. But beyond that, the course of archaeological investigation into the materiality of the "body of flesh", as suggested by this dance, can also present us interesting matrixes for radically rethink the education of the body, precisely in the friction between flesh, poetry and politics.<hr/>La danza Butoh presentó al mundo occidental los intrigantes métodos de construcción de presencia en el escenario, contaminando fuertemente los procesos de formación de actores y bailarines. Pero más allá de eso, el curso de la investigación arqueológica de la materialidad del "cuerpo de carne", puesto en marcha por esta danza, también nos puede presentar con arreglos interesantes para repensar radicalmente la educación del cuerpo, al igual que la fricción entre la carne, la poesía y la política. <![CDATA[O Mc Homero e o Rapsodo Max Bo: a épica grega na linguagem do Rap]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo é falar a respeito do trabalho conjunto de que o autor participou em 2011, "Ilíada e Odisseia: ritmo e poesia", no qual propunha a transposição de quatro trechos da poesia épica de Homero para a linguagem do rap e que resultou em dez apresentações na cidade de São Paulo com o MC Max BO e o DJ Babão. No artigo, não só indico quais são as características principais da Ilíada e da Odisseia, mas também como elas se aproximam da criação dos rappers contemporâneos, tornando assim pertinente a "tradução" desses textos antigos numa forma urbana atual, com forte apelo entre os jovens. A iniciativa mostra como caminhos alternativos permitem que conteúdos em geral restritos ao universo acadêmico cheguem a um público mais amplo.<hr/>My aim here is to present the project I took part in in 2011, “Iliad and Odyssey: rhythm and poetry”, which brought about a “translation” to rap of four Homeric passages, all performed in the city of São Paulo by MC Max BO and DJ Babão. In this paper, I will not only approach the main features of the Iliad and the Odyssey, but also explain how they relate to the way contemporary rappers create their poetry, making the case for a productive connection between Homer and this urban artistic expression. The pioneering work here in Brazil points to new possibilities of taking academic topics to a large audience.<hr/>El objetivo es hablar de trabajo conjunto cuyo autor participó en 2011, llamado "La Ilíada y la Odisea: el ritmo y la poesía." El trabajo propone hacer la transposición de cuatro piezas de la poesía épica de Homero a lenguaje rap y como resultado diez presentaciones se realizaron en la ciudad de São Paulo, con el DJ y MC Max BO babeo. En el artículo, señalo cuáles son las principales características de Ilíada y la Odisea, y cómo estas características se acercan a la creación de rappers contemporáneos, lo que le permite hacer la "traducción" de estos textos antiguos en la forma urbana actual, con un fuerte atractivo entre los jóvenes. La iniciativa presenta caminos alternativos que permiten contenidos en general restringido al mundo académico puede llegar a un público más amplio. <![CDATA[A tecnologia na construção da identidade social entre imigrantes de segunda geração: relato de experiência em escola brasileira no Japão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300010&lng=en&nrm=iso&tlng=en As escolas brasileiras no Japão recebem jovens filhos de imigrantes brasileiros que se comunicam em língua portuguesa. Em desvantagem social, esse grupo minoritário sofre as consequências da imigração laboral, como problemas de identidade, familiares ausentes, laços de amizade efêmeros e discriminação. Nosso trabalho explorou como as Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) são utilizadas por esses jovens e levantou possibilidades para aplicá-las em sala de aula. Em um workshop de quatro encontros, com a utilização de questionários quantitativos e análise qualitativa da experiência, realizamos uma fotonovela digital com 21 alunos, entre 12 e 17 anos, para debater as dificuldades socioeconômicas e psicossociais enfrentadas pela comunidade brasileira no Japão oriundas da crise financeira em 2010.Os adolescentes produziram uma fotonovela em que se verificaram questões-chave no cotidiano da comunidade brasileira, como o preconceito, a dificuldade na recolocação profissional, a falta de perspectivas para o futuro e a fragilidade das relações interpessoais. As TICs facilitaram a concepção e a divulgação do conteúdo produzido. Por outro lado, encontramos dificuldades em adaptar a ação coletiva e horizontal dentro de uma cultura escolar calcada na transmissão hierárquica de conhecimento. O uso das TICs criou espaço de expressão e reflexão acerca de questões particulares à imigração e à condição de minorias entre os adolescentes, o que abre espaço para novas tentativas futuras nesse sentido. Para ampliar a eficácia de experiências afins, no entanto, é preciso o trabalho conjunto com práticas que tragam os alunos para uma estrutura horizontal de aprendizado.<hr/>Brazilian schools in Japan accept young immigrants who communicate in Portuguese. In social disadvantage, this minority group suffers consequences from labor migration, such as identity issues, absent family, weak friendship bonds and prejudice. Our work explored how digital media is used by the students and opportunities for it to enhance learning. In a four-meeting workshop, using quantitative surveys and qualitative analysis, we developed a digital fotonovela with 21 students aging from 12 to 17 years old in order to debate socioeconomic and psychosocial problems faced by the Brazilian migrant community as a result of financial crisis in 2010 The adolescents produced a fotonovela in which key questions concerning the Brazilian community’s issues were mentioned, such as prejudice, difficulties on finding a new job, lack of perspectives for the future and the fragility of relationships. Digital media facilitated the creation and divulgation of the fotonovela. On the other hand, we met difficulties to adapt horizontal and collective action within a school culture based on hierarchical knowledge transmission. Digital media use created an opportunity of expression and reflection about issues related to immigration and minorities’ condition among the adolescents, which opens space for new attempts. However, actions to involve students in a horizontal learning structure are required, including a particular approach on media literacy.<hr/>Escuelas brasileñas en Japón reciben los niños de los inmigrantes brasileños que se comunican en portugués. Socialmente desfavorecidos grupo minoritario que sufre las consecuencias de la migración laboral, como los problemas de identidad, familia perdida, amistades, efímera y de la discriminación. Nuestro trabajo explora cómo las Tecnologías de la Comunicación (TIC) de la información y son utilizados por los jóvenes y las posibilidades de aplicarlas en el aula. En un taller de cuatro sesiones, con el uso de cuestionarios cuantitativos y el análisis cualitativo de la experiencia, una fotonovela digital, llevado a cabo con 21 estudiantes, entre 12 y 17, para discutir las dificultades socioeconómicas y psicosociales que se enfrenta la comunidad brasileña en Japón derivados de la crisis financiera 2010. Os en adolescentes producen una fotonovela donde había cuestiones clave en la comunidad brasileña cotidiana, como los prejuicios, la dificultad para la recolocación, la falta de perspectivas de futuro y la fragilidad de las relaciones interpersonales. Las TIC han facilitado el diseño y la difusión de contenidos de producción. Por otro lado, encontró dificultades para adaptarse a la acción colectiva y horizontalmente dentro de una cultura escolar basada en el uso conocimiento. La transmisión jerárquica de las TIC ha creado un espacio para la expresión y la reflexión acerca de la inmigración y en particular cuestiones relativas al estatuto minoritario entre los adolescentes, lo que abre un nuevo espacio para futuros intentos en esta dirección. Para extender la efectividad de experimentos relacionados, sin embargo, tenemos que todas las prácticas de trabajo que llevan a los estudiantes a un aprendizaje de la estructura horizontal. <![CDATA[O reconhecimento de alunos com altas habilidades/superdotação na escola de surdos: problematizando a constituição escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300011&lng=en&nrm=iso&tlng=en A proposta educacional inclusiva coloca sob a responsabilidade da escola a educação dos alunos de acordo com suas especificidades, inclusive dos sujeitos com altas habilidades/superdotação. No entanto, a escola vê-se envolvida e influenciada por uma rede de relações políticas, sociais, culturais e precisa dar conta de suas funções pedagógicas. Nesse sentido, este debate faz um recorte de alguns resultados de uma pesquisa desenvolvida durante o mestrado no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria. Este trabalho tenciona algumas peculiares que entrecruzam a constituição do ambiente escolar e o reconhecimento dos alunos surdos com altas habilidades/superdotação. A partir de uma análise qualitativa, utilizaram-se os estudos de alguns autores como Pérez (2004), Varela; Alvarez-Uría (1992), Lunardi (2004), Forquin (1993), entre outros, para debater a temática proposta, sendo que pensar o reconhecimento destes alunos envolve percebê-los como sujeitos diferentes em suas peculiaridades, mas que necessitam dos demais para se constituir, para organizar e significar sua identidade como tal. A identificação dos alunos surdos com características de altas habilidades/superdotação fez com que os envolvidos nesse processo passassem a construir um conhecimento sobre a temática e sobre essas pessoas, desvelando novos saberes e desconstruindo outros. Constatou-se, também, que a cultura à qual a pessoa está inserida influencia no reconhecimento de suas habilidades, uma vez que o ambiente pode valorizar mais certos conhecimentos em detrimento de outros, assim como incentivar com maior empenho algumas habilidades mais valorizadas por aquele grupo ou por aquela cultura.<hr/>The proposition of an inclusive education conveys the responsibility for the school on students’ education according to their specificities, including subjects with high abilities/giftedness. However the school finds itself involved and influenced by political, social, cultural networks and need to realize their pedagogical duties. The following research debate is an outline of some results of a research conducted throughout the Master’s Degree in the Graduate Education Program, of the Universidade Federal de Santa Maria. It intends to seek for some peculiarities that crisscross the constitution of the school environment and the recognition of deaf students with high ability/giftedness. The studies of some authors have been approached like Pérez (2004), Varela; Alvarez-Uría (1992), Lunardi (2004), Forquin (1993) amongst others, in order to discuss the proposed topic, considering the fact that the recognition of these students involves perceiving them as different subjects in their peculiarities, but the others need to be to organize and signify their identity as such. The identification of deaf students with characteristics of high ability/ giftedness meant that those involved in this process start building knowledge on the topic and about these people, unveiling new knowledge and deconstructing others. It was found also that the culture which influences the person is located in the recognition of their skills, since the environment can appreciate more certain knowledge over other ones, as well as encourage greater engagement with some skills most valued by a group or a culture.<hr/>La propuesta de la educación inclusiva pone bajo la responsabilidad de la educación escolar de los alumnos según sus características específicas, incluyendo sujectos con altas habilidades/superdotacción. Sin embargo la escuela se ve involucrada e influenciada por una red política, social, cultural, etc. y tiene que dar cuenta de sus funciones pedagógicas. En este sentido, este debate hace una incisión de unos resultados de una encuesta desarrollada durante el Programa de Postgrado de Maestría en Educación en la Universidade Federal de Santa Maria. Este trabajo pretende buscar unas peculiares que atraviesan la constitución del ambiente escolar y el reconocimiento de los estudiantes sordos con altas habilidades/ superdotacción. Desde un análisis cualitativo, fueron utilizados los estudios de algunos autores como Pérez (2004), Varela; Alvarez-Uría (1992), Lunardi (2004), Forquin (1993) entre otros, para discutir sobre la propuesta de tema, siendo pensar consiste en el reconocimiento de estos estudiantes los perciben como diferentes temas en sus peculiaridades, pero necesitan otro para constituir, organizar y decir su identidad como tal. La identificación de los estudiantes sordos con altas habilidades/superdotacción hechos involucrada en este proceso para construir un conocimiento sobre el tema y sobre estas personas, descubriendo nuevos conocimientos y desmontando a otros. Se observó, también, que la cultura a la que la persona se inserta en reconocimiento de influencia sus habilidades, ya que el medio ambiente puede mejorar más certeza a expensas de otros, así como fomentar mayor compromiso con algunas habilidades más valoradas por ese grupo o por esa cultura. <![CDATA[A formação inicial no curso de pedagogia: representações, caminhos e perspectivas dos estudantes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo teve como objetivo compreender as representações sociais dos estudantes de Pedagogia a respeito do seu curso. Adotamos como referencial teórico a Teoria das Representações Sociais sob a perspectiva de Moscovici. Os participantes do estudo, de natureza qualitativa, foram estudantes do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco, matriculados nos turnos da manhã, tarde e noite, totalizando 103 discentes. Os dados foram coletados com a utilização de questionário e analisados a partir da técnica de Análise de Conteúdo, proposta por Bardin. Os estudantes consideram que o curso de Pedagogia proporciona uma sólida base teórica, sendo reflexivo e humanizador, razões pelas quais é considerado um curso amplo. Mas, sem que a especificidade da formação do pedagogo seja esquecida, pois a formação para a docência e para a atuação no ambiente escolar é uma característica destacada pelos estudantes. Porém, esses também destacam que o curso, por vezes, é demasiadamente teórico e que a prática acaba ficando em segundo plano, além de terem uma concepção de que o curso é desvalorizado e desprestigiado socialmente.<hr/>This article aimed to understand the students of Pedagogy course conceptions regarding its course. Taken as reference to the Theory of Social Representations, created by S. Moscovici. The participants of this study, qualitative, were Pedagogy students of the Federal University of Pernambuco, enrolled at morning, afternoon and night, totaling 103 students. Data were collected using a questionnaire and analysed using the technique of Content Analysis proposed by Bardin. The students consider the pedagogy course provides a solid theoretical basis, being reflective and humanizing, reasons why it is considered one broad. But without the specific training of the pedagogue is forgotten, because the training for teachers and the performance in the school environment is a prominent feature of the students. However, these also highlight that the course, sometimes it is too theoretical and that the practice ends up in the background, plus they have a conception of what the course is socially devalued and discredited.<hr/>Este artículo tuvo como objetivo comprender las concepciones de los alumnos de Educación con respecto a su curso. Adoptado como un teórico de la Teoría de las Representaciones Sociales desde la perspectiva de Moscovici. Los participantes en el estudio, cualitativo, eran estudiantes de Pedagogía Universidad Federal de Pernambuco, inscritos en la mañana, tarde y noche, por un total de 103 estudiantes. Los datos fueron recogidos mediante un cuestionario y analizados mediante la técnica de análisis de contenido propuesto por Bardin. Los estudiantes consideran que el curso de pedagogía proporciona una base teórica sólida, ser reflexivo y humanizador, razones por las que se considera un trazo grueso. Pero sin la formación específica del pedagogo se olvida, porque la formación de profesores y el rendimiento en el ámbito escolar es una característica destacada de los estudiantes. Sin embargo, también destacan que el curso, a veces es demasiado teórica y que la práctica termina en el fondo, además de que tienen una concepción de lo que el curso está devaluado y desprestigiado socialmente. <![CDATA[Práticas de ensino de língua portuguesa com as TDICS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desta pesquisa foi investigar o processo pedagógico que envolvia as práticas das professoras de Língua Portuguesa (doravante LP), especificamente, como elas utilizavam as novas Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (doravante TDICs) no ensino-aprendizagem de LP, nos anos finais do Ensino Fundamental. Realizamos um estudo qualitativo no qual observamos as aulas de três professoras de LP pertencentes a redes de ensino diferentes: federal, estadual e privada. Estabelecemos categorias de análise, que emergiram da observação da práxis das professoras. Em seu marco teórico, a presente pesquisa se inscreve nos estudos sobre transposição didática, transposição informática, multiletramentos e letramento digital, assumindo como perspectiva teórica a linguagem em sua natureza social e dialógica, produzida como ação humana. Constatamos que as três professoras possuíam práticas diferenciadas no que concerne ao uso das TDICs. Os resultados sinalizaram para a falta ou carência na formação de algumas professoras para a utilização da tecnologia digital como meio de aprendizagem e revelaram a sua utilização como fator motivacional na maior parte das aulas de LP. Acreditamos que há necessidade de a instituição escolar modificar seus currículos de LP e assumir, em seu projeto político-pedagógico, as TDICs na qualidade de elementos estruturantes de novos processos educativos.<hr/>The objective of this research was to investigate the educational process involving the practices of teachers of Portuguese Language (henceforth LP), specifically, how they used the new digital technologies of information and communication (henceforth TDIC) in teaching-learning of LP, in the final years of elementary school. We conducted a qualitative study in which we observed three classes of LP teachers belonging to different school systems: federal, state and private. Established categories of analysis , which emerged from the observation of the practice of teachers. In his theoretical framework, this research is included in the studies of didactic transposition, transposition computer , multiliteracies and digital literacy , assuming as a theoretical perspective the language in its social and dialogical nature, produced as human action. We note that the three teachers had different practices regarding the use of TDIC. The results signaled the absence or lack the training of some teachers to use digital technology as a means of learning and showed its use as a motivational factor in most classes of LP. We believe there is a need for educational institutions to modify their curriculums of LP and take in his political pedagogical project, TDIC as the structural elements of new educational processes.<hr/>Esta investigación tuvo por objetivo investigar el proceso pedagógico involucrado em las prácticas de profesoras de Lengua Portuguesa (LP), más especificamente cómo ellas empleaban las nuevas tecnologías digitales de información y comunicación (TDIC) en la enseñanza de LP, en los últimos años de la educación fundamental. Desarrollamos um estudio cualitativo en el que observamos clases de tres profesoras que actuaban em distintas redes de enseñanza: federal, estadual y privada. Establecemos categorias de análisis , que han emergido de la observación de las práxis de las docentes. En su marco teórico, esta investigación se inscribe en los estudios sobre transposición didáctica , transposición informática , multiletramentos y letramento digital , adoptando como perspectiva teórica el lenguaje en su naturaleza social y dialógica, producido en tanto acción humana. Concluímos que las tres profesoras tenían prácticas diferenciadas en lo que respeta al empleo de las TDIC. Los resultados han indicado la falta de formación de algunas docentes para el uso de la tecnologia digital en tanto médio de aprendizaje y han revelado su empleo como factor motivacional en la mayor parte de las clases de LP. Creemos que hace falta que la institución escolar cambie los currículos de LP y que trate las TDIC, en su proyecto político pedagógico, como elementos estructurantes de nuevos procesos educativos. <![CDATA[Os jogos eletrônicos no cotidiano dos alunos do 9° ano do ensino fundamental]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Um dos desafios enfrentados pela Educação é o de refletir como utilizar as Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) de maneira efetiva, de tal modo a proporcionar aos alunos uma aprendizagem significativa e contextualizada. Este estudo escolheu pesquisar diretamente os jogos eletrônicos, pois estão presentes na cultura dos alunos e podem auxiliar na construção do conhecimento, possibilitando que o aluno brincando aprenda conceitos, valores e atitudes referentes aos diferentes conteúdos escolares. Assim, o objetivo do presente estudo foi verificar quais são os jogos eletrônicos preferidos dos alunos do 9° ano do Ensino Fundamental das escolas públicas do município de Rio Claro, São Paulo, além do tempo, o local e a plataforma de jogo. A pesquisa realizada foi do tipo. Descritiva e como instrumento para a coleta de dados elaborou-se um questionário com questões fechadas e abertas que visou extrair dos participantes informações relevantes à pesquisa. Os resultados apontaram que 95% dos alunos apreciam os jogos eletrônicos, principalmente os esportivos (39%) e de passatempo (25%). Todos os dias da semana eles jogam, sendo o computador a plataforma mais utilizada e o celular, a em que os alunos passam mais tempo jogando. Como consequência deste estudo espera-se que os professores se conscientizem da necessidade de se inserirem no mundo dos alunos, de se motivarem para formular novas estratégias de aulas contextualizadas e de lutarem pelas mudanças necessárias para a efetivação dos usos das TICs na educação.<hr/>One of the challenges facing education is to reflect about how to use Information and Communication Technologies (ICT) effectively to provide students with a meaningful and contextualized learning. This study chose to search directly from electronic games, since they are present in the culture of the students and can assist in the construction of knowledge, enabling the student to learn playing concepts, values and attitudes related to different school subjects. Thus, the aim of this study was to investigate which electronic games preferred of the students from the 9th year of basic education of public schools of Rio Claro, beyond time, place and platform of game. The research was conducted Descriptive type and as an instrument for data collection was elaborated a questionnaire with closed and open questions that aimed to extract the relevant information to research participants. The results showed that 95% of students enjoy electronic games, especially sports (39%) and the hobby (25%). Every day of the week they play, the computer is the most widely used platform and the cell phone that students spend more time playing. As a result of this study it is expected that teachers are aware of the necessity of working in the world of students, to motivate to formulate new strategies contextualized lessons and fight for the changes needed for effective use of ICT in education.<hr/>Uno de los desafíos que enfrenta la educación es pensar acerca de cómo utilizar las TIC de manera efectiva para proporcionar a los estudiantes un aprendizaje significativo y contextualizado que combina el conocimiento científico con el conocimiento adquirido por los estudiantes a través del uso diario e intensivo de la tecnología, como los juegos electrónicos. Estos pueden constituir estrategias de enseñanza que permitan al estudiante jugando aprender los conceptos, valores y actitudes relacionadas con las materias escolares. El objetivo de este estudio fue determinar cuales son los juegos electrónicos preferidos de los alumnos de noveno grado de la educación básica en las escuelas públicas de Río Claro, más allá del tiempo, el lugar y plataformas de los juegos. Este estudio se basa en la investigación descriptiva. Como herramienta para la recolección de datos, un cuestionario con preguntas cerradas y abiertas en relación con los objetivos propuestos se elaboró. Los resultados mostraron que el 95 % de los estudiantes les gusta jugar con juegos electrónicos durante todos los días de la semana, con el ordenador lo más utilizado y el teléfono celular que los estudiantes pasan más tiempo jugando. Los juegos más preferidos de estos estudiantes son, respectivamente, desportivo, funnies, acción, plataforma y RPG. Como resultado de este estudio se espera que los profesores son conscientes de la necesidad de entrar en el mundo de los estudiantes, están motivados para formular estrategias y lecciones más contextualizados y luchan por cambios en la efectivización de los usos de las TIC en la educación. <![CDATA[Os sentidos da formação acadêmica e do trabalho para estudantes de mestrado no Brasil e na Espanha]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922013000300015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto analisa os sentidos da formação acadêmica e do trabalho para estudantes de mestrado na área da Educação, no Brasil e na Espanha. Tal aspecto está atualmente marcado por instabilidades que se configuram como turbulência, flexibilidade e impermanência nas trajetórias estudantis e laborais. Isso não quer dizer que o trabalho não seja uma esfera importante na vida dos indivíduos, mas ganha novas dimensões. É visível a diversidade que caracteriza o mercado de trabalho atualmente no Brasil e na Espanha, diferenciando situações vividas por jovens e adultos. A metodologia da investigação é qualitativa e a estratégia de coleta de informações é o grupo focal. Divide-se em duas fases: a primeira, individual, e a segunda, discussão mista. Os resultados demonstraram que os sentidos do trabalho atribuídos pelos estudantes aparecem de forma ambivalente, oscilando entre seus projetos de futuro e a insegurança, frente à distinta realidade de ambos os países.<hr/>This text analyses the senses of the academic formation and of the work for students of the master's degrees in the area of the Education - Brazil and Spain. This aspect is marked at present by instabilities that are shaped like turbulence, flexibility and impermanence in the student trajectories and you labor. This does not mean that the work is not an important sphere in the life of the individuals, but he gains new dimensions. There is visible the diversity itself that characterizes the labor market at present in Brazil and Spain, differentiating situations survived by young persons and adults. The methodology of the investigation is qualitative and the strategy of collection of informations is the focal group. One divides in two phases: the first individual one and the second mixed discussion. The results showed that the senses of the work attributed by the students appear in the ambivalent form, oscillating between his projects of future and the insecurity, in front of the different reality of both countries.<hr/>Este texto analiza los significados de la educación y del trabajo para los estudiantes de másteres en Educación en Brasil y España. Caracterizado actualmente por la inestabilidad que actúan como turbulencia, flexibilidad y no permanencia de la trayectoria estudiantil y laboral. Esto no quiere decir que el trabajo no sea una esfera importante en la vida de los individuos, pero gana una nueva dimensión. Visibilidad y diversidad que caracteriza el mercado de trabajo actualmente en Brasil y en España, diferenciando las situaciones vividas por los jóvenes y los adultos. La metodología de la investigación es cualitativa y la recopilación de información ha sido mediante la estrategia grupo de discusión. Dividido en dos fases: la primera individual para cada país y la segunda a través de una discusión conjunta. Los resultados mostraron que los significados del trabajo asignado por los estudiantes parecen ambivalentes, oscilando entre los proyectos y la inseguridad a través de la clara realidad de los dos países actualmente.