Scielo RSS <![CDATA[ETD Educação Temática Digital]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1676-259220170001&lang=en vol. 19 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação número 1/2017 e número especial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[(Des)ocupar é resistir?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Occupied schools: political and educational scenes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esse ensaio busca explorar a experiência das ocupações nas escolas secundaristas de São Paulo por meio de algumas das imagens produzidas pelos estudantes. Seguindo uma estrutura próxima da dinâmica dos planos fílmicos, nosso trabalho propõe uma articulação entre os discursos (visuais e narrativos) das ocupações compartilhadas nas redes sociais, por meio da análise das provocações que esses novos papéis desempenhados pelos secundaristas colocaram em relação à própria ideia de representação da escola, aluno e currículo. Ao pensarmos a prática educativa neste cenário de (re)organização provocado pela resposta do movimento dos secundaristas, remetemos tal experiência aos pensamentos de Jacques Rancière (2012) e César Migliorin (2008), quando estes refletem sobre os encontros no “sensível”, oportunizados pelos diferentes espaços escolares. Em outro ponto, buscou-se o conceito de zona autônoma temporária apresentado por Hakim Bey (2004), para pensarmos este outro espaço em transformação de tempos, espaços, posturas, relações e corpos. Ao reconfigurar o espaço sensível das escolas, os estudantes vivenciam uma experiência (corpórea e intelectualmente) emancipatória, fazendo da escola como um espaço de invenção. Por fim, nosso ensaio destaca a dimensão da resistência política e dos conflitos, que foram registrados e divulgados pelos secundaristas em meio a um cenário no qual o currículo da educação básica se aproxima de um ideal quantitativo voltado para o espetáculo dos dados. O que os secundaristas nos interrogam é uma abertura para suas demandas, uma chamada por escutas dentro das políticas públicas voltadas para a educação. <hr/>ABSTRACT This essay seeks to explore the experience of occupations in secondary schools in São Paulo through some of the images produced by the students. Following a structure close to the dynamics of film plans, our work proposes an articulation between the discourses (visual and narrative) of the occupations shared in the social networks, through the analysis of the provocations that these new roles played by the secondary students put in relation to the very idea of representation of school, student and curriculum. When thinking about the educational practice in this scenario of (re) organization provoked by the response of the secondary school movement, we refer such experience to the thoughts of Jacques Rancière (2012) and César Migliorin (2008), when they reflect on the "sensible" different of school spaces. In another point, we sought the concept of temporary autonomous zone presented by Hakim Bey (2004), to think about this other space in transformation of times, spaces, postures, relations and bodies. By reconfiguring the sensitive space of schools, students experience an emancipatory (bodily and intellectually) emancipatory, placing the school as a space for invention. Finally, our essay highlights the extent of political resistance and conflicts, which were recorded and disseminated by secondary school students in a setting in which the basic education curriculum approaches a quantitative ideal for the data show. What high school students question is an openness to their demands, a call for eavesdropping within public policies geared toward education.<hr/>RESUMEN Este ensayo trata de explorar la experiencia de las ocupaciones de escuelas secundarias de São Paulo por medio de algunas de las imágenes producidas en ellas. Siguiendo una estructura dinámica semejante a las de las tomadas de la película, nuestro trabajo sugiere una relación entre los discursos de las ocupaciones (visuales y narrativos) compartidos en las redes sociales, a través del análisis de las provocaciones que estos nuevos papeles desempeñados por los estudiantes la escuela secundaria colocaron en relación la propia idea de representación de la escuela, de los estudiantes y del currículo. Al pensar en la práctica educativa en este escenario de (re) organización causado por el movimiento de la respuesta de la escuela secundaria, remitimos dicha experiencia a los pensamientos de Jaques Rancière (2012) y Cézar Migliorin (2008), cuando ellos reflexionan sobre los encuentros en lo "sensible" que son propiciados por los diferentes espacios de la escuela. En otro momento, se buscó el concepto de zona temporalmente autónoma presentada por Hakim Bey (2004), para que este otro espacio en el procesamiento de tiempos, espacios, actitudes, relaciones y cuerpos. Al reconfigurar el espacio sensible de las escuelas, los estudiantes experimentan una experiencia (física e intelectualmente) emancipatorio, poniendo a la escuela como un espacio de invención. Por último, nuestro artículo pone de relieve la dimensión de la resistencia y conflictos políticos, los cuales fueron registrados y liberada por la escuela secundaria en medio de un escenario en el que el plan de estudios de educación básica enfoques cuantitativos de ideales frente al espectáculo de datos. Lo que la escuela secundaria para interrogar es una apertura para sus demandas, una llamada con la exploración de las políticas públicas para la educación. <![CDATA[Occupation as a school decolonization process: notes on an ethnographic research]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100026&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O ano de 2015 foi marcado pelo fenômeno das ocupações de uma média de 213 escolas da rede estadual de São Paulo. O presente trabalho faz parte de pesquisa de doutorado em andamento e tem como objetivo central apresentar uma reflexão acerca da experiência de um pesquisador em ocupação realizada por jovens estudantes em uma escola da rede estadual de São Paulo. Por meio de pesquisa etnográfica, somaram-se 15 horas de observação e registros em diário de campo no interior da ocupação de uma escola localizada na zona norte de São Paulo. Dentre os fatos observados, destacam-se a forte autonomia dos/as jovens ocupantes, o ambiente democrático construído nas relações cotidianas e nos eventos promovidos, como as aulas abertas e as oficinas, assim como a tensão constante nas relações estabelecidas com os sujeitos contrários à ocupação. Verificou-se que a experiência da ocupação contribuiu efetivamente para a reflexão dos/as estudantes sobre a construção de uma escola democrática. <hr/>ABSTRACT The year 2015 was marked by the phenomenon of occupations of 213 state public schools of São Paulo. The present work composes a doctoral research and its main objective is to present a reflection on the experience of a researcher in an occupation carried out by young students in a public state school of São Paulo. Through an ethnographic research, we added 15 hours of observation and records in field diaries within the occupation of a school located in the north area of São Paulo. Among the observed facts, the strong autonomy of the young occupants, the democratic environment built in everyday relationships and promoted events, such as open classes and workshops, as well as the constant tension in the relationships established with the subjects opposed to the occupation. It was verified that the experience of the occupation contributed effectively to the reflection of the students on the construction of a democratic school. <hr/>RESUMEN El año 2015 estuvo marcado por el fenómeno de las ocupaciones de 213 escuelas públicas del estado de São Paulo. Este trabajo constituye una investigación de doctorado y tuvo como objetivo presentar una reflexión de experimentar un investigador en una ocupación por jóvenes estudiantes en una escuela del estado de São Paulo. A través de la investigación etnográfica, se añadieron a 15 horas de observación y registros en el diario de campo dentro de la ocupación de una escuela ubicada en el norte de São Paulo. Entre los hechos observados, destaca la fuerte autonomía de las personas jóvenes, su entorno construido democrático en las relaciones cotidianas y promovidos eventos, tales como clases y talleres abiertos, así como una tensión constante en las relaciones establecidas con los sujetos en contra de la ocupación. Se encontró que la experiencia de la ocupación contribuyó eficazmente a la reflexión de los/las estudiantes sobre la construcción de una escuela democrática. <![CDATA[The mobilizing virtual spaces of the occupied schools in Porto Alegre: mutual support as the basis of collective intelligence]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo analisa o movimento de ocupação escolar a partir dos espaços virtuais. No período de maio a junho de 2016 foram ocupadas 41 escolas estaduais na cidade de Porto Alegre. O movimento foi uma estratégia de resistência coletiva ao sucateamento e à desvalorização da educação pública por parte do Estado. Entre as escolas ocupadas, 40 delas utilizaram o Facebook como ferramenta de organização, de cooperação e de divulgação junto à sociedade. Para dimensionar o uso das redes neste movimento, foram coletadas informações das páginas virtuais de todas as escolas envolvidas, assim como o número e a qualidade das “curtidas” e dos compartilhamentos respectivamente. Os espaços virtuais possuem um caráter multiplicador e viral, propagando, de maneira rápida e direta, as informações aos seus usuários. Tem-se, portanto, uma poderosa rede de informações que constitui o que Pierre Lévy chama de inteligência coletiva, em que os sujeitos envolvidos reinventam as relações e as formas de aprendizagem. Nessas páginas os estudantes atuam de acordo com suas demandas, construindo relações horizontais com a comunidade virtual que, por meio de compartilhamentos e de interações, colaboram com a manutenção e a ampliação das ocupações. As trocas de conhecimento são mantidas pelo que Piotr Kropotkin designa como apoio mútuo: redes de colaboração espontânea que extrapolam fronteiras institucionalizadas. Uma vez que estabelecidas, estas relações alteram os territórios conhecidos, ultrapassando barreiras e limites geográficos. Para além de uma mera ferramenta de comunicação, esses espaços virtuais tornam-se dispositivos à constituição e ao fortalecimento de uma inteligência política coletiva; tão imprescindíveis, quanto os movimentos operados pelos estudantes no interior das escolas.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the movement of school occupations through virtual spaces. On the period from may to june 2016, 41 state schools were occupied by the community in the city of Porto Alegre. This movement was an act of collective defiance against the decay and depreciation of public education by the State. Forty of the occupied schools utilized Facebook as a tool of organization and cooperation with, and propagation to, society. To measure the importance of the use of social networking in these movements, data from the pages of all involved schools was collected, as well as the number and quantity of ‘likes’ and ‘shares’. These virtual spaces have a disseminative and viral character, rapidly spreading information to their users by direct means. As such, here we find a powerful information network that Pierre Lévy would refer to as ‘Collective Intelligence’, where the involved subjects restructure their relations and their learning methods. In these pages, students act according to their own whims, building horizontal relations with the virtual community, that through ‘shares’ and interactions benefit the maintenance and growth of the occupations. The exchanges of knowledge are held together by what Piotr Kropotkin calls ‘Mutual Support’, networks of spontaneous cooperation that ignore barriers and geographical limits. Well beyond a simple tool of communication, these virtual spaces become devices for the organization and empowerment of a collective political intelligence, just as vital as the actions coordinated by students inside the schools. <hr/>RESUMEN Este artículo analiza el movimiento de ocupación de escuelas desde los espacios virtuales. En el periodo de mayo a junio fueron ocupadas 41 escuelas de Porto Alegre como estrategia de resistencia colectiva al desguace y a la desvaloración de la educación pública por parte del Estado. Cuarenta de las escuelas ocupadas utilizaron el Facebook como herramienta de organización, cooperación y divulgación junto a la sociedad. Fueron colectados datos de las páginas virtuales de todas las escuelas involucradas, así como el número y calidad de los “me gusta” y compartimientos. Los espacios virtuales poseen un carácter multiplicador y viral que propaga de forma rápida y directa las informaciones a sus usuarios. Así se tiene una poderosa red de informaciones que constituyen lo que Pierre Lévy llama de inteligencia colectiva, donde los sujetos involucrados reinventan las relaciones y formas de aprendizaje. En estas páginas los estudiantes actúan de acuerdo con sus propias demandas construyendo relaciones horizontales con la comunidad virtual, que por medio de compartimientos e interacciones, colaboran con el mantenimiento y ampliación de las ocupaciones. Los intercambios de conocimientos son mantenidos por lo que Piotr Kropotkin designa como apoyo mutuo, redes de colaboración espontanea que sobrepasan fronteras institucionalizadas. Una vez establecidas, estas relaciones alteran los territorios conocidos, ultrapasando barreras y límites geográficos. Más allá de una simple herramienta de comunicación, los espacios virtuales se convierten en dispositivos para constitución y fortalecimiento de una inteligencia política colectiva tan imprescindibles cuanto los movimientos operados por los estudiantes en el interior de las escuelas. <![CDATA[Occupyallrs - political socialization among young students in school occupations in Rio Grande do Sul]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100073&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo analisa as ocupações realizadas nas escolas do estado do Rio Grande do Sul, no ano de 2016, e tem por objetivo identificar quais são as variáveis significativas para a construção do processo de socialização política dos estudantes envolvidos. A pesquisa foi realizada nos municípios de Pelotas e Rio Grande, mediante realização de nove grupos de discussão com estudantes que fizeram parte das ocupações, além da aplicação de cinquenta e seis questionários semiestruturados. Verificou-se que o processo de socialização política contém dimensões estratégicas da ação dos estudantes, os quais são observados nos processos de interação com outras categorias da rede de apoio fundamentais para a manutenção das ocupações, assim como a identificação de um antagonista responsável pela situação da educação: nesse caso, o governo executivo estadual. Ainda, a constituição do agir político baseia-se na busca por autonomia e pela apresentação de pauta material e simbólica, sendo possível concluir, dessa forma, que o processo de ocupação é produzido numa lógica pautada pela auto-organização, aspecto demonstrado pela realização das oficinas e limpeza dos ambientes. Ademais, durante as ocupações, e como resultado final, foi perceptível um processo de apropriação da capacidade de agência desses estudantes e a compreensão consciente do ambiente escolar como público, gerando um sentimento de responsabilidade pelo mesmo. <hr/>ABSTRACT The article analyzes the occupations carried out in schools in the state of Rio Grande do Sul in the year 2016 and aims to identify in the occupations what are the significant variables for the construction of the process of political socialization of the students involved. The research was carried out in the municipalities of Pelotas and Rio Grande, through the application of nine discussion groups with students who did the occupations and the application of fifty-six semi-structured questionnaires in order to find biographical elements pertinent to the research. It was verified that the process of political socialization contains strategic dimensions of student action, which are observed in the processes of interaction with other categories of the support network, fundamental for the maintenance of occupations, as well as the identification of an antagonist responsible for the situation of education, in this case the state executive government. Still, the constitution of political action is based on the search for autonomy, presentation of material and symbolic agenda and that the occupation process is produced in a logic guided by the self-organization, demonstrated by the realization of the workshops and cleaning of the environments. In addition, during the occupations and as a result, a process of appropriation of the agency capacity of these students and a conscious understanding of the school environment as a public was perceived, generating a sense of responsibility for the same. <hr/>RESUMEN El artículo analiza las ocupaciones llevadas a cabo en las escuelas del estado de Rio Grande do Sul, en el año 2016, y tiene como objetivo identificar cuáles son las variables significativas para la construcción del proceso de socialización política de los estudiantes involucrados. La encuesta se llevó a cabo en los municipios de Pelotas y Rio Grande mediante la celebración de nueve grupos de discusión con los estudiantes que formaban parte de las actividades paralelas a la aplicación de cincuenta y seis cuestionarios semi-estructurados. Se encontró que el proceso de socialización política tiene dimensiones estratégicas de la acción de los estudiantes, que se observan en los procesos de interacción con otras categorías de la red de apoyo, esenciales para el mantenimiento de las ocupaciones, así como la identificación de un antagonista de los responsables de la situación la educación: en este caso, el gobierno ejecutivo del estado. Aún así, la constitución de la acción política se basa en la búsqueda de la autonomía y la presentación del material de programa y simbólica, es posible concluir, por tanto, que el proceso de ocupación se produce en una lógica guiada por la auto-organización, aspecto demostrado por el logro de talleres y ambientes de limpieza. Además, durante la ocupación y, como resultado final, se notaba un proceso de la capacidad de la agencia de la apropiación de los estudiantes y la comprensión consciente del entorno escolar como pública, generando sentido de la responsabilidad por ello. <![CDATA["Ocuppy may 1": ciberdemocracy, care of self and sociability in school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100099&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo tem por objetivo problematizar as ocupações das escolas estaduais pel@s estudantes do Rio Grande do Sul que ocorreram nos meses de maio e junho de 2016. Tomamos como materialidade analítica a ocupação da Escola Estadual Normal 1º de Maio, localizada na zona norte de Porto Alegre, utilizando os conceitos “ciberdemocracia” de Pierre Lévy e “cuidado de si” de Michel Foucault e o pressuposto que estas mobilizações podem representar uma reativação do movimento estudantil e um novo uso do espaço público. As ocupações no Estado seguiram, em maior ou menor grau, as ocorridas em São Paulo, Rio de Janeiro e Goiás, tanto nas reivindicações contra a privatização do ensino público, da limitação da prática docente ou/e na busca por melhorias de infraestrutura, quanto no formato de organização, um movimento autônomo, autogerido, onde @s próprios estudantes realizam o trabalho necessário para o surgimento e consolidação da ocupação e na forma de mobilização através do uso de redes sociais virtuais. A mobilização através da ocupação potencializa o estar junto, visibilizando a necessidade da participação cotidiana para a construção da ação coletiva, através da reapropriação do espaço escolar, da horizontalidade nas interações, do protagonismo, das fruições culturais e do reconhecimento do outro. <hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to problematize the occupations of state schools by the students of Rio Grande do Sul that occurred in May and June of 2016. We take as analytical material the occupation of the Normal State School 1º de Maio, located in the north zone Of Porto Alegre, using Pierre Lévy's "cyberdemocracy" concepts and Michel Foucault's "care of himself" and the assumption that these mobilizations may represent a reactivation of the student movement and a new use of public space. State occupations followed, to a greater or lesser extent, those in São Paulo, Rio de Janeiro and Goiás, both in the claims against the privatization of public education, the limitation of teaching practice and / or the search for infrastructure improvements, and In the form of organization, an autonomous, self-managed movement where the students themselves perform the work necessary for the emergence and consolidation of the occupation and in the form of mobilization through the use of virtual social networks. Mobilization through occupation enhances being together, making visible the need for daily participation in the construction of collective action, through the reappropriation of school space, horizontality in interactions, protagonism, cultural fruition and recognition of the other.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo problematizar las ocupaciones de escuelas estatales por estudiantes de Rio Grande do Sul @ s que se produjeron en mayo y junio de 2016. Como materialidad analítica de la ocupación tomamos la Escuela Estado Normal 1 de Mayo, ubicada en el norte de Porto Alegre, utilizando los conceptos "ciberdemocracia" de Pierre Lévy, "cuidado de si" de Michel Foucault y la suposición de que estas manifestaciones pueden representar una reactivación del movimiento de estudiantes y un nuevo uso del espacio público. Las ocupaciones en el estado siguieron, en mayor o menor medida, las que tuvieron lugar en São Paulo, Río de Janeiro y Goiás, tanto en las demandas contra la privatización de la educación pública, la limitación de la práctica de la enseñanza y la búsqueda de mejoras en la infraestructura, como el formato de organización, un movimiento autónomo, auto-administrados, donde los propios estudiantes realizan el trabajo necesario para el surgimiento y consolidación de la ocupación y en la forma de movilización a través del uso de las redes sociales virtuales. La movilización a través de la ocupación desarrolla lo “estar juntos”, permite la visualización de la necesidad de la participación diaria en la construcción de la acción colectiva a través de la reapropiación del espacio escolar, la horizontalidad en las interacciones, el papel, fruiciones culturales y el reconocimiento del otro. <![CDATA[OccupyiSERJ: Communication strategies of the movement of occupation of the Higher Education Institute of Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100119&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O artigo se propõe a apresentar a percepção de três alunas, oriundas dos segmentos do ensino médio e ensino superior, sobre o movimento de ocupação do Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro (Iserj). O método utilizado neste texto, de cunho qualitativo, está fundamentado em entrevistas individuais que foram realizadas por meio de questões semiestruturadas, configurando um estudo de caso. Enquanto mobilização estudantil do Iserj, a ocupação é uma ação político-educacional que emerge dos alunos, como medida de enfrentamento às políticas do governo do Estado do Rio de Janeiro, no primeiro semestre de 2016. Concluímos que durante a ocupação do Iserj o protagonismo dos estudantes desenvolvendo atividades culturais, somados à autogestão discente, superou as expectativas diante da complexidade deste movimento em que coabitaram alunos de segmentos distintos. Ademais, trouxe à comunidade do Iserj novas aprendizagens por meio das assembleias e decisões coletivas que, de alguma forma, contribuíram com o ativismo político dos estudantes. <hr/>ABSTRACT The article proposes to present the perception of three students, from the high school and higher education segments, about the occupational movement of the Higher Institute of Education of Rio de Janeiro (Iserj). The method used in this text, with a qualitative character, is based on individual interview that were carried out, through semi-structured questions, forming a case study. The occupation as student mobilization of Iserj is a political-educational action that emerges from the students as a measure of coping with the policies of the Government of the State of Rio de Janeiro in the first half of 2016. We conclude that during the occupation of Iserj the protagonism of the students developing Cultural activities, added to the student self-management, surpassed expectations in the face of the complexity of this movement in which students from different segments lived together. In addition, it brought to the Iserj community new learning through assemblies and collective decisions that, in some way, contributed to the students political activism. <hr/>RESUMEN El artículo tiene como objetivo presentar la percepción de tres estudiantes, procedentes de los sectores de Educación Secundaria y Superior, en el movimiento de ocupación del Instituto de Educación de Río de Janeiro (Iserj). El método utilizado en este texto, de carácter cualitativo, se basa en entrevistas individuales que se realizaron a través de preguntas semiestructuradas, la creación de un estudio de caso. La ocupación como la movilización de los estudiantes de Iserj es una acción política y educativa que surge de los estudiantes como medida para hacer frente a las políticas del Estado de Río de Janeiro en la primera mitad de 2016. Se concluye que durante la ocupación de Iserj el papel de los estudiantes en desarrollo actividades culturales, añaden a la autogestión de los estudiantes, superaron las expectativas debido a la complejidad de este movimiento en el que cohabitaba estudiantes de los diferentes segmentos. Por otra parte, traído comunidad Iserj nuevo aprendizaje a través de reuniones y decisiones colectivas que, de alguna manera, han contribuido a la actividad política de los estudiantes. <![CDATA[Occupations in the south of Minas Gerais, Brazil: self-management, policy trainning and intergeracional dialogue]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100141&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Em reação à Medida Provisória que reforma o ensino médio e à Proposta de Emenda Constitucional que congela os gastos sociais do Estado, passaram a ocorrer, a partir de setembro de 2016, em diversos estados do Brasil, ocupações por estudantes de escolas de Ensino Médio e universidades. Ocupações em escolas e em uma universidade do Sul de Minas Gerais foram investigadas por meio de pesquisa de campo pelos autores, com dados interpretados a partir de referencial teórico acerca dos conceitos de autogestão, formação política e diálogo intergeracional, buscando compreender aspectos educativos relevantes desses movimentos juvenis. Os resultados indicam a importância da imersão dos sujeitos investigadores na realidade impactante de um movimento social, o que, com a ajuda do uso rigoroso de um referencial teórico estudado pelo Grupo que realizou esta investigação, traz resultados acerca do vigor formativo das ocupações, os quais podem contribuir com a autorreflexão desse movimento. Entre os resultados, está a capacidade de auto-organização do espaço e das atividades educativas pelos próprios jovens estudantes, bem como a construção de uma formação política baseada na horizontalidade das relações e em profícuo diálogo intergeracional. <hr/>ABSTRACT In reaction to the Interim Measure to reforming high school, and the Proposed Constitutional Amendment to freezing the State social spending, occupations by students from high schools and universities began to take place in various states of Brazil, from September 2016. Occupations in schools and a university in the South of Minas Gerais were investigated by the authors in field research, with data interpreted from the theoretical framework about the concepts of self-management, policy formation and intergenerational dialogue, trying to understand relevant educational aspects of these youth movements. The results indicate the importance of immersing in striking reality of a social movement, which, with the help of a strict use of a theoretical framework developed by the Study Group that conducted this research, brings results about the formative force for the young people involved in occupations that can contribute to the self-reflection of this movement. Among the results, the ability to self-organization of space and educational activities by young students as well as the construction of a political formation based on the horizontality of relations and fruitful intergenerational dialogue. <hr/>RESUMEN En reacción a la Medida Provisional que reforma la escuela secundaria, y la Propuesta de Enmienda Constitucional para congelar el gasto social del Estado, la toma por parte de estudiantes de colegios y universidades comenzaron a tener lugar en varios estados de Brasil, a partir de septiembre del año de 2016. Las ocupaciones de escuelas y una universidad en el Sur de Minas Gerais fueron alvo de la investigación de campo por los autores, con los datos interpretados desde el marco teórico sobre los conceptos de autogestión, la formación política y el diálogo inter-geracional, tratando de comprender los aspectos educativos pertinentes de éstas movimientos juveniles. Los resultados indican la importancia de la inmersión de los investigadores sujetos en sorprendente realidad de un movimiento social, el cual, con la ayuda de un uso estricto de un marco teórico desarrollado por el grupo de estudio que llevó a cabo esta investigación, aporta resultados sobre la fuerza formativa para el jóvenes que participan en ocupaciones, que pueden contribuir a la autoreflexión de este movimiento. Entre los resultados, la capacidad de auto-organización de los espacios y las actividades educativas de los jóvenes estudiantes, así como la construcción de una formación política basada en la horizontalidad de las relaciones y fructífero diálogo inter-generacional. <![CDATA[Conjuncture analysis on the occupation of schools in Paraná from Antonio Gramsci’s thinking]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100165&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente texto tem como objetivo trazer à discussão o movimento dos estudantes secundaristas de escolas públicas do Paraná, deflagrado no ano de 2016, a partir da Medida Provisória nº 746/2016, a qual teve como alvo, dentre outras questões, reformar a oferta do Ensino Médio; e da Proposta que culminou com a Emenda Constitucional nº 95/2016, que institui um “novo ajuste fiscal”, congelando os gastos públicos por um prazo de 20 anos. Para tanto, busca-se auxílio no pensamento de Antonio Gramsci para a compreensão das ações políticas e sociais em curso e para problematizar as contradições evidenciadas tanto na ocupação de escolas quanto na desocupação voluntária ou imposta pelo Poder Judiciário em razão de Ações de Reintegração de Posse.<hr/>ABSTRACT This text aims to bring to discussion the movement of secondary students from public schools in Paraná, as a result of breakouts in 2016, due to the Provisional Act No. 746/2016, which, among other issues, aimed at reforming the provision of Secondary Education, and the Proposal that culminated in the Constitution Amendment No. 95/2016, which establishes a ‘new fiscal adjustment’, freezing public spending for a period of 20 years. For this, we seek help in Antonio Gramsci’s thinking to understand the ongoing political and social actions and problematize the contradictions evidenced both in the occupation of schools and in the voluntary or imposed disoccupation by the Judicial Branch due to actions of repossession.<hr/>RESUMEN Este texto tiene por objetivo discutir el movimiento de los estudiantes del secundario de las escuelas públicas de Paraná, desencadenado en 2016, a partir de la Medida Provisional Nº 746/2016, la cual tenía por objeto, entre otras cuestiones, reformar la oferta de la Enseñanza Media; y de la Propuesta que condujo a la Enmienda Constitucional Nº 95/2016, que establece un nuevo “ajuste fiscal”, congelando los gastos públicos por un período de 20 años. Para ello, se busca la asistencia en el pensamiento de Antonio Gramsci para la comprensión de las acciones políticas y sociales en marcha y para problematizar las contradicciones evidentes, tanto en la ocupación de las escuelas, como en la desocupación voluntaria o impuesta por el Poder Judicial en razón a las Acciones de reintegración de posesión. <![CDATA[Management of institutional dynamics: learning formation in hours of entries and exits in early childhood education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100187&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO No contexto de afirmação da Educação Infantil (EI), como primeira etapa da educação básica, integrada aos sistemas de ensino, este artigo aborda a gestão da dinâmica das instituições de EI, articulada com as reflexões que se referem à relação com os familiares das crianças matriculadas. Nesse contexto, toma-se como foco a observação dos horários de entradas e saídas cotidianas das crianças da EI na escola, momentos em que se inicia e se encerra o curso das atividades diárias na instituição. Parte de uma pesquisa qualitativa, realizada em um Centro Municipal de Educação Infantil brasileiro. Inspira-se em princípios teórico-metodológicos bakhtinianos, para destacar a potência dos encontros como elemento que constitui a vida dos pares do trabalho (profissionais e crianças) na parceria com os familiares dos estudantes. Este artigo sintetiza a observação de que, na EI, os encontros cotidianos que se dão entre profissionais, crianças e familiares, ainda que com restrições de tempo, não podem ser invisibilizados na gestão da dinâmica institucional, pois compõem as aprendizagens formativas no âmbito da configuração institucional e do trabalho educativo. Esses encontros estão implicados com a busca por propostas pedagógicas que atentam aos interesses das crianças no bojo do conjunto das lutas por políticas para a EI. <hr/>ABSTRACT In the context of affirmation of child education, first stage of basic education, integrated teaching systems, this article discusses about the dynamic management of institutions in conjunction with the reflections that refer to the relationship with the families of the children enrolled in the institution. In this context, focus on the study of children’s daily entries and exits of childhood education, what happens in moments in which begins and ends the course of daily activities in the institution. To this end, part of qualitative research, held in a public institution for childhood education. It draws on theoretical-methodological principles bakhtinianos, to highlight the power of meetings, as is the element of life peers (professionals and children), in partnership with the families of the students. With this article, summarized the observation that in the everyday encounters between professionals, children and family, although with time constraints, cannot be rendered invisible in the management of the institutional dynamic, because the formative learning within the institutional setting and the educational work, being involved with the search for pedagogical proposals that are a threat to the interests of children, in the midst of all the fights by policies for the childhood education. <hr/>RESUMEN: En el contexto de la afirmación de la Educación Infantil como la primera etapa de la educación básica, los sistemas escolares integrados, este artículo analiza la dinámica de la gestión de las instituciones de la Educación Infantil, junto con las reflexiones que se refieren a la relación con las familias de los niños matriculado. En este contexto, se necesita centrarse en la observación de los niños momentos de entradas y salidas de todos los días de la Educación Infantil, a veces la escuela que comienza y termina el curso de las actividades diarias de la institución. Parte de una investigación cualitativa realizada en un Centro Municipal de Educación Infantil de Brasil. Se basa en los principios teóricos y metodológicos bakhtiniano, para poner de relieve el poder de las reuniones como un elemento que constituye la vida de los pares de trabajo (profesionales y niños) en colaboración con las familias de los estudiantes. Este artículo resume la observación de que, en la Educación Infantil, los encuentros diarios que se producen entre los profesionales, los niños y la familia, a pesar de las limitaciones de tiempo, no pueden ser invisibles en el manejo de la dinámica institucional que conforman el aprendizaje formativo dentro del entorno trabajo institucional y educativa. Estas reuniones están involucrados con la búsqueda de propuestas pedagógicas que amenazan los intereses de los niños en medio de todas las luchas por las políticas de la Educación Infantil. <![CDATA[New literacies and teaching in distance education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente texto problematiza os diferentes modelos de letramento vigentes nos estudos da linguagem para se pensar as práticas sociais na educação superior a distância no Brasil. O estudo aponta o modelo teórico dos transletramentos como uma referência útil à reflexão sobre e ação de apropriação tecnológica crítica do aparato tecnológico da EAD online, por estar tal modelo inserido em um novo paradigma sociocultural e contribuir para a superação de práticas e concepções com viés instrumentalista, determinista e utilitarista na educação a distância. Ao qualificar as práticas e modos de produção de sentido como atravessamentos de papéis, mídias e linguagens por sujeitos que buscam superar a dimensão meramente funcional dos letramentos contemporâneos, o modelo dos transletramentos favorece o desenvolvimento dos atores educacionais envolvidos na docência em EaD em uma outra lógica, mais progressista e crítica, voltada para qualificar o processo formativo a distância e romper com programas de formação com viés puramente mercadológico. <hr/>ABSTRACT: This paper discusses the different models of literacy in language studies to consider social practices in higher distance education in Brazil. The study notes that the transliteracies theoretical model provides a useful reference for reflection and action upon critical appropriation of the technological apparatus of online distance education, as such a model contributes to overcoming practices and concepts typical of the instrumentalist, deterministic and utilitarian bias in distance education. By qualifying meaning making practices and modes as traversals of roles, media and languages by literate subjects that attempt to overcome a merely functional dimension of contemporary literacies, the transliteracies model supports educational actors involved in teaching in distance education in a more progressive and critical fashion, with the aim of breaking with training programs that have a purely marketing bias. <hr/>RESUMEN: El artículo analiza los diferentes modelos de letramiento en vigor en estudios de lenguaje para pensar acerca de las prácticas sociales en educación superior a distancia en Brasil. El estudio señala el modelo teórico de los transletramientos como una referencia útil para la reflexión y la acción de apropiación tecnológica crítica de los aparatos tecnológicos de la educación a distancia, por ser un modelo insertado en un nuevo paradigma y por contribuir para superar las prácticas y conceptos con sesgo instrumentista, determinista y utilitarista en la educación a distancia. A calificar las prácticas y los modos de producción de sentido como cruces de funciones, medios y lenguajes para las personas que buscan superar la dimensión puramente funcional de letramientos contemporáneos, el modelo de transletramentos favorece la participación de los actores educativos implicados en la enseñanza en la educación a distancia en una lógica diferente, más progresista y crítica, dirigida a calificar el proceso de formación a distancia y romper con los programas de formación que tiene sesgo puramente mercadológico. <![CDATA[The theoretical scope of the categories “exclusion and liberation” for the environmental issue: a reading anchored in Dussel and Freire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100234&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo recupera os conceitos de exclusão e libertação que são fundamentais para o entendimento das obras de Enrique Dussel e Paulo Freire, em suas interfaces e complementaridades, visando a contribuir com formulações teóricas oriundas do pensamento latino americano para a questão ambiental. O interesse na reflexão destes dois pensadores à luz do debate sobre a exclusão e libertação se justificava por serem indiscutíveis referências do campo crítico com larga influência não somente na educação, mas também nos movimentos sociais, na Teologia e Filosofia da Libertação e no pensamento filosófico e sociológico da América Latina. Assim, o presente trabalho está sistematizado em três tópicos, que se seguem à introdução, onde reiteramos a importância do pensador argentino Enrique Dussel e do educador brasileiro Paulo Freire enquanto intelectuais que tematizaram pedagógica e filosoficamente de forma crítica a América Latina (AL). Inicialmente, versaremos sobre a relevância do debate sobre a exclusão no debate ambiental e suas implicações filosóficas, pedagógicas, sociais e políticas na relação sociedade-natureza no projeto societário capitalista. Em seguida, abordaremos o conceito político do termo libertação para estes autores em suas aproximações diante a questão ambiental na realidade latino-americana. Nas conclusões, indicaremos de forma geral alguns elementos político-pedagógicos do pensamento de Dussel e Freire para a discussão ambiental crítica à luz da exclusão e da libertação, de forma a questionarmos a subjugação da natureza e a condição daqueles que historicamente estão postos como subalternos pelo projeto capitalista à luz do projeto de transformação social proposta pelos pensadores. <hr/>ABSTRACT This study recovers the concepts of exclusion and liberation that are fundamental to the understanding of the works of Enrique Dussel and Paulo Freire in their interfaces and complementarities, in order to contribute to theoretical formulations derived from the Latin American thought to the environmental issue. Interest in reflection of these two thinkers in the light of the debate on exclusion and release was justified because they are unquestionable references the critical field with wide influence not only in education but also in the social movements in theology and philosophy of liberation and philosophical thought and sociological Latin America. Thus, this work is systematized in three topics, following the introduction, which reiterate the importance of the Argentine thinker Enrique Dussel and the Brazilian educator Paulo Freire while intellectuals who tematizaram pedagogical and philosophical critically Latin America (LA). Initially, versaremos about the relevance of the debate on exclusion in the environmental debate and its philosophical implications, educational, social and political in the relationship between society and nature in the capitalist social project. Then we discuss the political concept of the term release for these authors in their approaches on environmental issues in the Latin American reality. The findings in general indicate some political and pedagogical elements of thought Dussel and Freire for environmental critical discussion in the light of exclusion and release in order to question the subjugation of nature and the condition of those who are historically placed as a junior at capitalist project in the light of the project of social transformation proposed by thinkers. <hr/>RESUMEN Este estudio se recupera los conceptos de exclusión y de liberación que son fundamentales para la comprensión de la obra de Enrique Dussel y Paulo Freire en sus interfaces y complementariedades, a fin de contribuir a las formulaciones teóricas derivadas del pensamiento latinoamericano en el tema ambiental. El interés por la reflexión de estos dos pensadores de la luz del debate sobre la exclusión y la liberación estaba justificada porque son referencias indiscutibles del campo crítico con gran influencia no sólo en la educación, sino también en los movimientos sociales en la teología y la filosofía de la liberación y el pensamiento filosófico y sociológica América Latina. Por lo tanto, este trabajo se sistematiza en tres temas, a raíz de la introducción, que reiteran la importancia del pensador argentino Enrique Dussel y el educador brasileño Paulo Freire, mientras que los intelectuales que tematizaram pedagógica y crítica filosófica América Latina (AL). Inicialmente, versaremos sobre la relevancia del debate sobre la exclusión en el debate ambiental y sus implicaciones filosóficas, educativas, sociales y políticos en la relación entre la sociedad y la naturaleza en el proyecto social capitalista. A continuación se discute el concepto político de la liberación plazo para estos autores en sus enfoques sobre temas ambientales en la realidad latinoamericana. Los resultados, en general, indican algunos elementos políticos y pedagógicos de pensamiento Dussel y Freire para la discusión crítica del medio ambiente a la luz de la exclusión y la liberación con el fin de cuestionar el sometimiento de la naturaleza y la condición de los que se sitúan históricamente como un junior en proyecto capitalista, a la luz del proyecto de transformación social propuesto por pensadores. <![CDATA[Work, politics, formation and human emancipation in Marx and Lukacs.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100258&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo discutiremos as categorias trabalho, política, formação e emancipação humana em Marx e Lukács. A partir da categoria trabalho, buscaremos compreender a política, a formação e a emancipação humana como fundamentos necessários à formação do ser social. A partir do salto ontológico produzido pela categoria trabalho, verifica-se historicamente a concretização das condições e possibilidades ao desenvolvimento dos demais complexos fundamentais à formação do ser social. Através do afastamento das barreiras naturais, Lukács, na esteira de Marx, demonstra como a dupla transformação, mediada pelo trabalho no metabolismo do homem com a natureza, se dá na formação material/social/histórica do ser humano, tornando-se a base de toda sua práxis social, portanto, de sua emancipação. Problematizaremos também acerca do “caráter antisocial” da propriedade privada e do Estado, portanto, da política para descortinar a origem dos problemas sociais e de sua essência. A política é, segundo Marx, uma atividade meio, datada historicamente e instrumental. É algo que há de ser superado. Esta concepção da política, e do Estado, recusa o entendimento de que ela constitui uma dimensão do humano e do social de forma permanente e estrutural. <hr/>ABSTRACT This article we discuss the categories work, politics, education and human emancipation in Marx and Lukacs. As from the work category, we will seek to understand the policy, training and human emancipation as foundations necessary to the formation of social being. Starting from the ontological leap produced by work category, historically-checks the implementation of the conditions and possibilities for the development of other fundamental complex to the formation of social being. Through the removal of natural barriers, Lukács, in the wake of Marx, demonstrates how the double transformation mediated by work in the human metabolism with nature, occurs in the training materials / social / historical human, becoming the basis of all its social praxis therefore their emancipation. We will also discuss about "antisocial character" Private Property and the State, therefore the policy to uncover the origin of social problems and its essence. Politics is, according to Marx, one half activity, historically dated and instrumental. It's something that has to be overcome. This conception of politics, and the state, rejects the understanding that it is a dimension of human and social permanently and structurally. <hr/>RESUMEN En este artículo discutiremos las categorías trabajo, política, formación y emancipación humana en Marx y Lukács. A partir de la categoría trabajo, buscaremos comprender la política, la formación y la emancipación humana como fundamentos necesarios a la formación del ser social. A partir del salto ontológico producido por la categoría trabajo, se verifica históricamente la concretización de las condiciones y posibilidades al desarrollo de los demás complejos fundamentales a la formación del ser social. A través del alejamiento de las barreras naturales, Lukács, en la esteira de Marx, demuestra como la doble transformación, mediada por el trabajo en el metabolismo del hombre con la naturaleza, se da en la formación material/social/histórica del ser humano, haciéndose la base de toda su práxis social, por lo tanto, de su emancipación. Problematizaremos también acerca del carácter antisocial de la propiedad privada y del Estado, por lo tanto, de la política para descortinar el origen de los problemas sociales y de su essência. La política es, según Marx, una actividad medio, datada históricamente e instrumental. Es algo que hay de ser superado. Esta concepción de la política, y del Estado, rechaza la comprensión de que ella constituye una dimensión del humano y del social de forma permanente y estructural. <![CDATA[Policies for the implementation of law 10639/03 in a brasilian city: the official discourse and the pedagogical discourse]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922017000100283&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, abordamos o discurso pedagógico acerca dos desafios e avanços no processo de discussão e implementação da Lei 10639/03 em uma Rede de Ensino de município do interior da Bahia. Os dados foram construídos a partir de análise de documentos (nacionais e locais) e entrevistas realizadas com três funcionárias da Secretaria Municipal de Educação e Cultura que acompanharam, em diferentes momentos, a implantação da política de educar para as relações etnicorraciais. Para a análise, tomamos alguns dos pressupostos presentes na teoria sociológica de Basil Bernstein. As conclusões assinalam que a implementação da Lei, por si só, não garantirá mudanças significativas nas relações históricas que excluem o negro na sociedade. As mudanças se constituem a partir de ações que podem ser coletivas e individuais. <hr/>ABSTRACT In this paper, approach the pedagogical discourse about the challenges and advances in the process of discussion and implementation of Law 10639/03 in a Network of Education in Bahia. Data were constructed from analysis of documents (national and local) and interviews with three employees of the Municipal Department of Education and Culture that followed, at different times, the implementation of the policy of education for etnicorraciais relations. For the analysis, we take some of the assumptions present in the sociological theory of Basil Bernstein. The findings indicate that the implementation of the Law, by itself, will not guarantee significant changes in historical relations that exclude the black in society. The changes are based on the actions that can be collective and individual. <hr/>RESUMEN Discutimos el discurso pedagógico sobre los retos y avances en el proceso de discusión y aplicación de la Ley 10639/03 en una Red de educación en la Bahía. Los datos se construyen a partir de análisis de documentos (nacionales y locales) y entrevistas con tres empleados de la Dirección Municipal de Educación y Cultura que siguieron, en diferentes momentos, la aplicación de la política de la educación para etnicorraciais relaciones. Para el análisis, tomamos algunos de los supuestos presentes en la teoría sociológica de Basil Bernstein. Los resultados indican que la aplicación de la Ley, por sí misma, no garantizará cambios significativos en las relaciones históricas que excluyen del negro en la sociedad. Los cambios se basan en las acciones que pueden ser colectiva e individual.