Scielo RSS <![CDATA[Revista e-Curriculum]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1809-387620210003&lang=pt vol. 19 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[EDITORIAL DA <em>REVISTA e-CURRICULUM</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000300962&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[PEDAGOGIA: REVISITANDO A FORMAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000300969&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo em tela relata pesquisa que, por meio do olhar dos egressos, investigou o currículo de um curso de Pedagogia, relacionando a pertinência da formação obtida com as necessidades vivenciadas na prática profissional, bem como buscou identificar o grau de adequação do currículo vivenciado com as demandas do mundo do trabalho. A metodologia da pesquisa, de abordagem quali-quanti e com característica interpretativa, utilizou de questionário e entrevista semiestruturada. Observou-se que o ambiente de formação docente é um espaço de múltiplas tendências e, por isso, de múltiplas referências. Um espaço onde os saberes apresentam-se ora fragmentados e desarticulados, ora articulados e buscando alternativas que apontem para uma nova relação pedagógica e maior coerência com as necessidades da prática profissional e das demandas da prática laboral, como se constatou ser o contexto do curso de Pedagogia pesquisado.<hr/>ABSTRACT The present article reports research that, through the graduates’ eyes, investigated the syllabus of a Pedagogy course, interrelating the relevance of the acquired school training to the needs experienced in professional practice, as well as aimed to identify the degree of adequacy of the experienced syllabus with the demands of the labor market. The research methodology, bearing a quali- quantitative approach plus an interpretative characteristic, used a questionnaire and semi-structured interview. It was observed that the teacher training environment is a space of multiple trends and, therefore, of multiple references. A space where knowledge is sometimes either fragmented and disjointed, or articulated and looking for alternatives that point to a new pedagogical relationship and greater coherence with the needs of professional practice and labor demands, as it was found to be the context of the researched Pedagogy course.<hr/>RESUMEN El presente artículo relata la pesquisa que, por medio de observación de graduados, investigó el currículo de un curso de Pedagogía, relacionando la pertinencia de la formación obtenida con las necesidades vivenciadas en la práctica profesional, así como procuró identificar el grado de adecuación del currículo vivenciado con las demandas del mundo de trabajo. La metodología de la pesquisa de abordaje quali-quanti y con característica interpretativa, hizo uso de cuestionario y entrevista semiestructurada. Se observó que el ambiente de formación docente es un espacio de múltiples tendencias y, por eso, de múltiples referencias. Un espacio donde los saberes a veces se presentan fragmentados y desarticulados, y otras veces se presentan articulados y buscando alternativas que apunten para una nueva relación pedagógica, mayor coherencia con las necesidades de la práctica profesional y de las demandas de la práctica laboral, como se constató ser el contexto del curso de Pedagogía pesquisado. <![CDATA[AVANÇOS E RETROCESSOS DAS DCN PARA FORMAÇÃO DE PROFESSORES: COMPARAÇÃO ENTRE A RESOLUÇÃO DE 2015 E OS DOCUMENTOS ANTERIORES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000300988&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo objetivou analisar alguns avanços e retrocessos da Resolução CNE/CP n.º 2/2015 em comparação com os documentos anteriores (Resoluções n.º 1 e n.º 2 de 2002) na perspectiva de quatro grupos compostos por profissionais de Educação Física que estão à frente das principais discussões no que tange a essa área. O estudo no qual se baseia este artigo é de cunho qualitativo e do tipo descritivo-analítico. A amostra foi composta por 20 profissionais de Educação Física. Os resultados demonstraram que a perspectiva geral dos participantes indica que as novas Diretrizes Curriculares agrupam e aprofundam alguns pontos dispersos ou descritos de forma superficial nas Resoluções anteriores, bem como traz temáticas atuais e reafirma que os cursos de licenciatura têm como propósito a formação de professores para atuarem na Educação Básica. Com relação aos retrocessos ou aos pontos que necessitam ser melhorados, o item mais comum citado pelos participantes foi a possibilidade da segunda licenciatura e/ou da complementação pedagógica.<hr/>ABSTRACT The purpose of the article was to analyze some advances and setbacks to the Resolution CNE/CP n.º 02/2015 in comparison to previous documents (Resolutions n.º 1 e n.º 2 de 2002) in the perspectives of the four groups comprised by Physical Education professionals who take part in the main discussions of this area. This is a qualitative descriptive-analytic study. Participants comprised 20 Physical Education professionals. According to the general perspectives of the participants the findings indicate that the new Curriculum Guidelines deepen some points that are scattered or superficially described in previous Resolutions, and brings current themes and reaffirms that the degree courses teacher education to work in Basic Education. The setbacks or points that need to be improved, the possibility of a second degree and/or pedagogical complementation was the common item most mentioned by the participants.<hr/>RESUMEN El artículo tuvo como objetivo analizar algunos avances y retrocesos de Resolución CNE/CP n.º 02/2015 en comparación con los documentos anteriores (Resoluciones n.º 1 y n.º 2 de 2002) desde la perspectiva de cuatro grupos compuestos por profesionales de Educación Física que están por delante de las principales discusiones en esta área. El estudio en el que se basa este artículo es cualitativo y descriptivo-analítico. La muestra estuvo conformada por 20 profesionales de Educación Física. Los resultados mostraron que la perspectiva general de los participantes indica que las nuevas Directrices Curriculares agrupan y profundizan algunos puntos que se dispersaron o describieron superficialmente en las Resoluciones anteriores, además trae temas actuales y reafirmar que los cursos de formación del professorado tienen el objetivo de la capacitación de docentes para trabajar en Educación Básica. En cuanto a los retrocesos los puntos que necesitan ser mejorados, el elemento más común mencionado por los participantes fue la posibilidad de un segundo grado y/o complementación pedagógica. <![CDATA[O ESVAZIAMENTO DA DIDÁTICA E DA PEDAGOGIA NA (NOVA) BNC DE FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSOR DA EDUCAÇÃO BÁSICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este estudo, de natureza ensaística, analisa a recente Resolução CNE 02/2019, que estabelece a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica. O texto pretende desvelar as intencionalidades político-ideológicas contidas no referido documento. Para tanto, toma como questão de pesquisa: Quais intencionalidades político-ideológicas se corporificam nas referidas diretrizes? Os resultados indicam que o ideário proposto se pauta numa compreensão meramente tecnicista da docência, ancorado na pedagogia neoliberal que se reverbera no campo da profissionalização docente, induzindo a práticas reducionistas de formação, reconduzindo-as a uma concepção instrumental e acrítica da didática e ao retrocesso epistemológico da pedagogia das competências de cunho behaviorista.<hr/>ABSTRACT This essay, written how essayistic nature, analyzes the recent CNE Resolution 02/2019 that establishes the Common National Base for the Initial Formation of Teachers of Basic Education. The text intends to unveil the political-ideological intentions contained in that document. Therefore, it takes as research question: What political-ideological intentions are embodied in the referred guidelines? The results indicate that the proposed idea is based on a technicist understanding of teaching, anchored in the neoliberal pedagogy that reverberates in the field of teacher professionalization, leading to reductionist training practices, bringing them back to an instrumental and uncritical conception of didactics and to the epistemological regression of the pedagogy of behaviorist skills.<hr/>RESUMEN Este ensayo, de carácter ensayístico, analiza la reciente Resolución CNE 02/2019 que establece la Base Común Nacional para la Formación Inicial de Docentes de Educación Básica. El texto pretende desvelar las intenciones político-ideológicas contenidas en ese documento. Por tanto, se toma como pregunta de investigación: ¿Qué intenciones político-ideológicas se plasman en los referidos lineamientos? Los resultados indican que la idea propuesta se sustenta en una comprensión tecnicista de la enseñanza, anclada en la pedagogía neoliberal que repercute en el campo de la profesionalización docente, conduciendo a prácticas formativas reduccionistas, devolviéndolas a una concepción instrumental y acrítica de la didáctica y a la regresión epistemológica de la pedagogía de las habilidades conductistas. <![CDATA[AFROFUTURISMO NA EDUCAÇÃO: O CASO DA METODOLOGIA ATIVA CARTODIVERSIDADE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301036&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo trata da aplicabilidade do Afrofuturismo na Educação com a metodologia ativa CartoDiversidade em turmas de Formação de Professores do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) campus Belém. Visa mostrar como a CartoDiversidade promove o empoderamento de forma criativa e inovadora no trato com a diversidade etnicorracial através da produção de materiais didáticos afrofuturistas. Utiliza o método da Cartografia, conforme Passos, Kastrup e Escóssia (2015). A CartoDiversidade se vale dos princípios da cultura Maker e se configura em uma metodologia ativa poderosa, possibilitando empoderar alunos e alunas, tornando-os protagonistas de sua aprendizagem e inserindo suas vozes e narrativas em produtos educacionais autorais, podendo ser adaptada a qualquer componente curricular.<hr/>ABSTRACT The article deals with the applicability of Afrofuturism in Education with the active methodology CartoDiversidade in Teacher Training classes at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará (IFPA) campus Belém. It aims to show how CartoDiversidade promotes empowerment in a creative and innovative way in dealing with ethnic-racial diversity through the production of Afrofuturistic teaching materials. It uses the Cartography method according toPassos, Kastrup and Escóssia (2015). CartoDiversidade draws on the principles of the Maker culture and is configured in a powerful active methodology enabling the empowerment of male and female students, making them protagonists of their learning and inserting their voices and narratives into authorial educational products, which can be adapted to any curricular component.<hr/>RESUMEN El artículo trata de la aplicabilidad del Afrofuturismo en la Educación, con la metodología activa CartoDiversidad, en grupos de Formación de Profesores del Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) campus Belém. Objetiva enseñar cómo la CartoDiversidad promueve el empoderamiento de manera creativa e innovadora en el trato con la diversidad étnico-racial, a través de la producción de materiales didácticos afrofuturistas. Además, utiliza el método de la Cartografía segúnPassos, Kastrup e Escóssia (2015). La CartoDiversidad hace uso de los principios de la cultura Maker y se configura en una metodología activa poderosa, posibilitando empoderar alumnos y alumnas, convirtiéndoles en protagonistas de su aprendizaje, insertando sus voces y narrativas en productos educacionales autorales, pudiendo ser adaptada a cualquier componente curricular. <![CDATA[COORDENADORES DE CURSO E OS SABERES DOCENTES: ALGUMAS PERCEPÇÕES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301060&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O resultado deste estudo é fruto de indagação a respeito da percepção de coordenadores de curso de Ciências Biológicas acerca do processo formativo curricular para a docência. O referencial teórico utilizado aborda os saberes docentes, sobretudo os saberes curriculares. Assim, o artigo traz a análise das entrevistas em que se buscou identificar expressões relacionadas aos saberes docentes na formação do licenciando. A coleta, realizada em uma universidade pública do Paraná, contou com a participação de três coordenadores pedagógicos. Os dados foram analisados com base na Análise de Conteúdo. A partir do corpus estabelecido foram identificadas cinco categorias emergentes. Considerando que os saberes docentes são compreendidos pelo conjunto de saberes decorrentes da formação acadêmica e de suas vivências no cotidiano profissional, observou-se a especificidade de cada curso, bem como as particularidades da gestão.<hr/>ABSTRACT This investigation is the result of inquiries regarding the perceptions of coordinators of a Biological Sciences course about the curricular formative process for teaching. Thus, the article brings the analysis of the interviews in which it was sought to identify expressions related to the teaching knowledge in the training of the graduate. The data collection, carried out at a public university in Paraná, counted on the participation of three teachers who, at that time, exercised the function of pedagogical coordinators. The data were analyzed based on Content Analysis. Five emerging categories were identified from the established corpus. Considering that the teaching knowledge is understood by the set of knowledge resulting from academic training and their experiences in daily professional life, the specificity of each course was observed, as well as the particularities and subjectivities of management.<hr/>RESUMEN El resultado del estudio es el resultado de una pregunta sobre la percepción de los coordinadores de los cursos de Ciencias Biológicas sobre el proceso formativo curricular para la enseñanza. El marco teórico utilizado aborda el conocimiento de la enseñanza, especialmente el conocimiento curricular. Así, el artículo trae el análisis de las entrevistas en las que se buscó identificar expresiones relacionadas con el conocimiento docente en la formación del egresado. La colección, realizada en una universidad pública de Paraná, contó con la participación de tres coordinadores pedagógicos. Los datos se analizaron en función del Análisis de Contenido. Del corpus establecido, se identificaron cinco categorías emergentes. Considerando que el conocimiento docente se entiende por el conjunto de conocimientos resultantes de la formación académica y sus experiencias en la vida diaria profesional, se observó la especificidad de cada curso, así como las particularidades de la gestión. <![CDATA[TEMÁTICA INDÍGENA NO CURRÍCULO DE PEDAGOGIA EM UMA UNIVERSIDADE DE ALAGOAS: DESAFIOS E POSSIBILIDADES DA LEI 11.645/2008 PARA A FORMAÇÃO DOCENTE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo discute a formação inicial de professores e professoras do Curso de Pedagogia em uma universidade pública federal brasileira e a relação com a Lei n.º 11.645/2008. Atenta-se para fatores que influenciam na formação inicial, embates e contradições da Proposta Pedagógica do Curso de Pedagogia. Indaga-se: a formação inicial do Curso de Pedagogia vem suscitando discussões sobre a diversidade cultural e, especificamente, sobre os povos indígenas? É relevante discutir o currículo que permeia a formação docente, pois a questão das diferenças e da diversidade cultural ainda demanda investimento. Este estudo integra uma pesquisa qualitativa bibliográfica e documental sobre formação docente, no debate étnico-racial, com foco na temática indígena. Realizamos uma breve análise da Proposta Curricular do Curso de Pedagogia em 2019 em uma universidade pública federal brasileira. Incluir a discussão da Lei n.º 11.645/2008 na formação inicial desses docentes demanda investimento em diferentes âmbitos, a saber: discussões teóricas, práticas e produção de materiais didáticos que possibilitem apoiar os novos docentes no maior domínio dessa temática.<hr/>ABSTRACT This article aims to bring a discussion about the initial formation of teachers of the Pedagogy Course in a public university of the Brazilian federation and the context of its relation with the Law n.º 11.645/2008. Attention is given to the factors that influence the initial formation, the clashes and the contradictions that are present in the Pedagogical Proposal of the Pedagogy Course. Thus, the question is: has the initial formation of the Pedagogy Course been raising discussions about cultural diversity and specifically about the indigenous peoples? In this perspective, it is relevant to bring this discussion about the curriculum that permeates the formation of these teachers, because the issue of differences and cultural diversity still needs more investment in the practiced curricula. Methodologically, this study is part of a qualitative bibliographic and documental research, which walks in the discussions about the formation of teachers, and in the ethno-racial debate, focusing on the indigenous theme. To account for what we propose, we conducted a brief analysis of the Curricular Proposal of the Pedagogy Course in the year 2019 in a public university of the Brazilian federation. Therefore, including the discussion of Law 11.645/2008 in the initial training of these teachers is a path that requires investment in different areas, namely: theoretical and practical discussions and production of teaching materials that enable to support new teachers in the greater mastery of this theme.<hr/>RESUMEN Este artículo pretende traer una discusión sobre la formación inicial de los profesores del Curso de Pedagogía en una universidad pública de la federación brasileña y el contexto de su relación con la Ley n.º 11.645/2008. Se presta atención a los factores que influyen en la formación inicial, los choques y las contradicciones que están presentes en la Propuesta Pedagógica del Curso de Pedagogía. De esta manera, la pregunta es: ¿la formación inicial del Curso de Pedagogía ha planteado discusiones sobre la diversidad cultural y específicamente sobre los pueblos indígenas? En esta perspectiva, es relevante traer esta discusión sobre el currículo que impregna la formación de estos profesores, porque el tema de las diferencias y la diversidad cultural todavía necesita una mayor inversión en los currículos practicados. Metodológicamente, este estudio forma parte de una investigación cualitativa bibliográfica y documental, que camina en las discusiones sobre la formación de los maestros, y el debate étnico-racial, con un enfoque en las cuestiones indígenas. Para dar cuenta de lo que proponemos, realizamos un breve análisis de la Propuesta Curricular del Curso de Pedagogía en el año 2019 en una universidad pública de la federación brasileña. Por lo tanto, la inclusión de la discusión de la Ley N º 11.645/2008 en la formación inicial de estos profesores es un camino que requiere la inversión en diferentes áreas, a saber: las discusiones teóricas, las prácticas y la producción de materiales de enseñanza que permiten apoyar a los nuevos profesores en el mayor dominio de este tema. <![CDATA[DIVERSIDADE NO CURRÍCULO MÉDICO: ROTEIRO DE ANÁLISE DA DIMENSÃO SOCIAL PARA APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo descreve um roteiro para análise da dimensão social no processo de Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) em um curso médico. Trata-se de um inventário descritivo baseado na literatura e utilizado para analisar 69 situações-problema e seus respectivos guias, disparadores do processo ensino-aprendizagem da tutoria de primeira à quarta série de um curso médico de uma faculdade pública paulista. Realizou-se uma análise documental de abordagem qualitativa, utilizando-se o método da Análise Textual Discursiva. O roteiro constituiu-se de eixos que caracterizaram o perfil dos personagens e contextos das situações-problema: identificação, espaço, área de competência, vigilância em saúde, condições de vida, acesso aos serviços de saúde, vínculo, autonomia e diversidades e vulnerabilidades. Enfocou-se como o roteiro pode nortear a construção de situações-problema e a análise da dimensão social em cursos na área da saúde, cujos currículos utilizam a ABP.<hr/>ABSTRACT This article describes a script for the social dimension’s analysis in the process of Problem Based Learning (PBL) in a medical course. It is a descriptive inventory that was constructed based on existing literature and developed through analyze of 69 paper cases and their respective guides (triggers for the teaching-learning process from first to fourth medical years of a public faculty). Documentary analysis of the qualitative approach was carried out from Discursive Textual Analysis. The script consisted of axes that characterized the profile of the characters and contexts of the paper cases: identification, space, competence area, health surveillance, living conditions, access to health services, bonding, autonomy and diversities, and vulnerabilities. This article showed how the script itself can guide the construction of problems, and the analysis of the social dimension in health courses whose curricula are mediated by the PBL.<hr/>RESUMEN Este artículo describe um guión para estudiar la dimensión social en el proceso de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en un curso de medicina. Es un inventario descriptivo basado en la literatura y utilizado para analizar 69 situações-problema y sus respectivos guías, disparadores de proceso de enseñanza-aprendizaje en tutoríales del primero hasta el cuarto grado de un curso de medicina en una universidad pública estatal. Se realizó un análisis documental con un enfoque cualitativo con un Método de análisis textual discursivo. El guión consistió de ejes que caracterizan el perfil de los personajes y los contextos de los situações-problema: identificación, espacio, área de competencia, vigilancia de la salud, condiciones de vida, acceso a los servicios de salud, vínculo, autonomía y diversidad y vulnerabilidades. Se centró en cómo el guión puede orientar la construcción de situações-problema y el análisis de la dimensión social en los cursos de salud cuyos curricula utilizan ABP. <![CDATA[EXU NAS ESCOLAS: ROMPENDO AS FRONTEIRAS DO CURRÍCULO COLONIZADO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301131&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Os currículos, tanto da educação básica quanto os de formação docente, ainda são construídos em uma perspectiva colonial e colonizadora, o que significa branco, masculino, eurocêntrico e excludente. Diante disso, o objetivo deste artigo é discutir as possibilidades para a construção de um currículo diverso e plural, inspirado na cosmovisão afro-brasileira, centrada na figura do orixá Exu, como parte do projeto de resistência à colonialidade. Para isso, dialogamos com os estudos pós-coloniais afro- latino-americanos, com o pensamento social afro-brasileiro e as epistemologias ancestrais do povo de santo. A partir desta discussão, por meio de um estudo teórico com viés bibliográfico, analisamos as tensões sobre o currículo na contemporaneidade e anunciamos as possibilidades de resistência e criação de um currículo diverso, polifônico e multicultural.<hr/>ABSTRACT The curriculum, both of basic education and teacher training, are still built in a colonial and colonizing perspective, which means, white, male, eurocentric and excluder. Therefore, the objective of this article is to discuss the possibilities of building a diverse and multicultural curriculum, inspired by the Afro-Brazilian worldview, centered on the figure of the orisha Exu, as part of the project to resist coloniality. For this, we dialogue with post-colonial Afro-Latin American studies, with Afro- Brazilian social thought and as ancestral epistemologies of the black people. From this discussion, through a theoretical study with the bibliographic, we analyze the tensions about the curriculum in contemporary times and announce as possibilities of resistance and creation of a diverse, polyphonic and multicultural curriculum.<hr/>RESUMEN Los planes de estudio, tanto para la educación básica como para la formación del profesorado, se construyen en una perspectiva colonial y colonizadora, lo que significa blanco, masculino, eurocéntrico y excluyente. En vista de esto, el objetivo de este artículo es discutir las posibilidades para construir un currículo diverso y multicultural, inspirado en la cosmovisión afrobrasileña, centrada en la figura del orisha Exu, como parte del proyecto para resistir la colonialidad. Para esto, dialogamos con estudios poscoloniales afrolatinoamericanos, con el pensamiento social afrobrasileño y las epistemologías ancestrales de los negros. A partir de esta discusión, a través de un estudio teórico bibliográfico, analizamos las tensiones sobre el currículo y anunciamos las posibilidades de resistencia y la creación de un currículo diverso, polifónico y multicultural. <![CDATA[DENÚNCIAS E ANÚNCIOS EM TORNO DO CURRÍCULO ESCOLAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301156&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O objetivo do artigo é analisar o movimento de desconstrução da escola pública por meio de discursos pautados na perspectiva neoliberal, que entende a educação não como direito social, mas, como produto. O texto aborda a concepção de currículo numa perspectiva crítica e apresenta denúncias e anúncios com relação aos desafios curriculares pautados em uma perspectiva ética e de justiça social. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, com abordagem qualitativa, pautada em Torres Santomé (1998, 2003, 2013), Gimeno Sacristán (1999, 2000), Chizzotti e Ponce (2012), entre outros. O currículo concebido criticamente, com a participação de todos os elementos que compõem o espaço escolar, rompe com a tradição escolar voltada exclusivamente para a transmissão de conhecimentos, pois entende que a educação não é neutra, assim como o currículo também não o é, haja vista que transmite concepções e produz identidades.<hr/>ABSTRACT The aim of the article is to analyze the movement to deconstruct public school through speeches based on the neoliberal perspective, which understands education not as a social right, but as a product. The text approaches the concept of curriculum in a critical perspective and presents denunciations and announcements regarding curriculum challenges based on an ethical and social justice perspective. This is a bibliographic research, with a qualitative approach, based onTorres Santomé (1998,2003,2013),Gimeno Sacristán (1999),Chizzotti and Ponce (2012), among others. The critically conceived curriculum, with the participation of all elements that make up the school space, breaks with the school tradition focused exclusively on the transmission of knowledge, because it understands that education is not neutral, and neither is the curriculum, since it transmits conceptions and produces identities.<hr/>RESUMEN El objetivo del artículo es analizar el movimiento de deconstrucción de la escuela pública a través de discursos basados en la perspectiva neoliberal, que entiende la educación no como un derecho social, sino como un producto. El texto aborda el concepto de currículum desde una perspectiva crítica y presenta quejas y anuncios sobre desafíos curriculares basados en una perspectiva ética y de justicia social. Se trata de una investigación bibliográfica, con enfoque cualitativo, con aportes deTorres Santomé (1998,2003,2013),Gimeno Sacristán (1999),Chizzotti y Ponce (2012), entre otros. El currículum concebido críticamente, con la participación de todos los elementos que conforman el espacio escolar, rompe con la tradición escolar centrada exclusivamente en la transmisión de conocimientos, pues entiende que la educación no es neutral, como tampoco lo es el currículum, dado que transmite concepciones y produce identidades. <![CDATA[CARTAS A PAULO FREIRE: DENÚNCIAS DE OPRESSÃO, ANÚNCIOS DE LIBERDADE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301174&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Neste artigo, a Pedagogia do Oprimido é lida a partir da cena epistolográfica constituída no universo dos livros-carta de Paulo Freire e tecida em uma pesquisa-formação orientada pela leitura-escrita de cartas pedagógicas. O estudo coletivo, realizado com 30 professores/as em formação em uma universidade pública mineira, fundamentou-se na escrita de cartas-resposta a Freire como instrumento para “escuta” do encontro entre suas vozes. Apresentam-se os movimentos de leitura crítica da realidade constituídos: “denúncias”, com a tríade DESUMANIZAÇÃO-OPRESSÃO-VIOLÊNCIA; e “anúncios”, com a tríade AMAR-LUTAR-ESPERANÇAR. Transcorridos 50 anos da Pedagogia do Oprimido, permanecem as lutas que Paulo Freire anunciou e viveu, mas também sobrevive, com a força de um pensamento propositivo e esperançoso, seu anúncio de liberdade e bem viver. No traçado inacabado das cartas, a máxima que não se pode silenciar: Paulo Freire, presente!<hr/>ABSTRACT In the present article, the Pedagogy of the Oppressed is read from the epistolographic scene constituted by the universe of Paulo Freire's letter books and woven into an oriented formation research through the reading-writing of pedagogical letters. The collective study was developed with a group of thirty students in training for teaching, at a public university in Minas Gerais, was based on writing response letters to Freire; as an instrument of “listening” of the encounter between their voices. The movements of critical reading of the reality are presented: "denunciations", with the triad DESUMANIZATION-OPRESSION-VIOLENCE; and "announcements", with the triad LOVE-FIGHT-ENCOURAGE. After 50 years of Pedagogy of the Oppressed, the struggles that Paulo Freire announced and lived remain, but it also survives, with the strength of a purposeful and hopeful though, his announcement of freedom and well living. In the unfinished tracing of the letters, the maxim that cannot be silenced: Paulo Freire, present!<hr/>RESUMEN En el presente artículo, la Pedagogía del Oprimido es leída a partir de la escena epistolográfica constituida en el universo de los libros-carta de Paulo Freire y tejida en una investigación-formación orientada por la lectura-escritura de cartas pedagógicas. El estudio colectivo realizado con 30 profesores/as en formación en una universidad pública en Minas Gerais se ha fundamentado en la escritura de cartas-respuesta a Freire como instrumento para “escucha” del encuentro entre sus voces. Se presentan los movimientos de lectura crítica de la realidad constituidos: “denuncias”, con la tríada DESHUMANIZACIÓN-OPRESIÓN-VIOLENCIA; y “anuncios”, con la tríada AMAR-LUCHAR-ESPERANZAR. Transcurridos 50 años de la Pedagogía del Oprimido, permanecen las luchas que Paulo Freire ha anunciado y vivido, pero también sobrevive, con la fuerza de un pensamiento propositivo y esperanzado, su anuncio de libertad y de buen vivir. En el trazado inacabado de las cartas, la máxima que no se puede silenciar: ¡Paulo Freire, presente! <![CDATA[OUTRO PROJETO, OUTRA ESCOLA: OUTROS FAZERES-SABERES CURRICULARES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301198&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente estudo objetivou analisar uma proposta educacional alternativa, tendo como questão investigar em que medida a experiência em andamento traz elementos para uma inovação curricular na Educação Básica. A pesquisa de abordagem qualitativa adotou como metodologia o Estudo de Caso. Os instrumentos de pesquisa se constituíram de observação, análise documental e entrevista semiestruturada. Os resultados indicam que a proposta apresenta alterações em um conjunto de aspectos considerados prioritários para uma inovação curricular. O currículo em andamento identifica-se com as teorias curriculares críticas e com a abordagem curricular integrada, repercutindo na superação de dois núcleos que têm se mantido intactos no currículo hegemônico: a disciplinaridade e a seriação. A pesquisa apontou ainda que a inovação curricular é marcada pela complexidade, mas não vencida pela possibilidade de conceber e fazer outra escola, outra educação e um novo currículo.<hr/>ABSTRACT The present study aimed to analyze an alternative educational proposal, with the question of investigating to what extent the experience in progress brings elements for a curricular innovation in Basic Education. The research with a qualitative approach adopted the Case Study as methodology. The research instruments consisted of observation, document analysis and semi-structured interview. The results indicate that the proposal presents changes in a set of aspects considered a priority for curricular innovation. The ongoing curriculum agrees with critical curricular theories and the integrated curricular approach, with repercussions on overcoming two fronts that have remained intact in the hegemonic curriculum: class subjects and grade system set up. The research also pointed out that curricular innovation is marked by complexity, but not overcome by the possibility of conceiving and building a new school, a new education and a new curriculum.<hr/>RESUMEN El presente estudio tuvo como objetivo analizar una propuesta educativa alternativa, planteando la pregunta de en qué medida la experiencia en progreso aporta elementos para una innovación curricular en la Educación Elemental. Esta investigación cualitativa adoptó el caso de estúdio como metodología. Los instrumentos de investigación consistieron en observación, análisis de documentos y entrevistas semiestructuradas. Los resultados indican que la propuesta presenta cambios en un conjunto de aspectos considerados prioritarios para una innovación curricular. El plan de estudios en curso se identifica con las teorías críticas del plan de estudio y el enfoque curricular integrado, cambios que tienen un impacto en la superación de dos núcleos que han permanecido intactos en la organización curricular dominante en el entorno educativo: disciplinaridad y ranking. La investigación señaló que la innovación curricular está marcada por la complejidad, pero no se vence por la posibilidad de diseñar y construir una nueva escuela, una nueva educación y un nuevo plan de estudios. <![CDATA[A ESCOLA, O PERTENCIMENTO E A GEOGRAFIA COMO DISCIPLINA ESCOLAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301222&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo analisa o papel da instituição escolar na sociedade contemporânea, bem como o propósito da disciplina Geografia nos currículos escolares. Nele, é discutida a própria escola como instituição pública, regida pelo Estado, bem como o currículo escolar, não apenas como forma de controle, mas também como política pública a serviço da criação da noção de pertencimento à ordem mundial condizente com o modo urbano industrial. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica sobre a institucionalização da escola e do currículo escolar que, por meio do método materialista dialético, alterna entre escalas de análise a fim de vislumbrar o papel do ensino da Geografia na criação e consolidação do nacionalismo como forma de consolidação da noção de pertencimento ao mundo contemporâneo, marcado pela onipresença dos Estados Nacionais. Por fim, ele apresenta uma contribuição para a discussão curricular acerca do significado e importância dos propósitos do ensino dessa disciplina no ambiente escolar, em especial no que se refere ao fortalecimento do debate sobre as possibilidades no processo de implementação da recente Base Nacional Comum Curricular (BNCC) brasileira.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the role of the school institution in the contemporary society and the purpose of geograpy as a discipline in the school curriculum. On the article, the school itself is discussed as a public institution - governed by the state - as well as the school curriculum, not only as a way of control, but also as a public policy in the service of creating an idea of belonging to a consistent world-wide order aligned with the industrial urban mode. This is a bibliographic research about the school institutionalization its curriculum, which, through the dialectical materialist method, alternates among scales of analysis in order to envision the role of the geography discipline - and its teaching - in creating and reinforcing the nationalism as a way to consolidate the idea of belonging to the contemporary world, which is marked by the omnipresence of national states. Finally, it presents a contribution to the curricular discussion about the meaning and the importance of the purposes of teaching this discipline in the school environment, especially regarding the strengthening of the debate about possibilities in the process of implementing the recently approved Common National Curricular Base (brazilian BNCC).<hr/>RESUMEN Este artículo analiza el papel de la institución escolar en la sociedad contemporánea, así como el propósito de la disciplina de Geografía en los currículos escolares. Se discute la propia escuela como institución pública, regida por el Estado, así como el currículo escolar, no solo como una forma de control, sino también como una política pública al servicio de crear la noción de pertenencia al orden mundial consistente con el modo industrial urbano. Se trata de una investigación bibliográfica sobre la institucionalización de la escuela y el currículo escolar que, a través del método materialista dialéctico, alterna escalas de análisis para vislumbrar el papel de la enseñanza de la Geografía en la creación y consolidación del nacionalismo como forma de consolidación desde la noción de pertenencia al mundo contemporáneo, marcado por la omnipresencia de los Estados Nacionales. Finalmente, presenta un aporte a la discusión curricular sobre el significado e importancia de los propósitos de la enseñanza de esta disciplina en el ámbito escolar, especialmente en lo que respecta a fortalecer el debate sobre las posibilidades en el proceso de implementación del reciente Base Nacional Común Curricular (BNCC) Brasileña. <![CDATA[A CONSTRUÇÃO DO ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE INICIAÇÃO CIENTÍFICA NA EDUCAÇÃO BÁSICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301240&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A iniciação científica na escola básica trata-se de importante estratégia de aprendizagem. O principal objetivo da investigação foi construir o estado do conhecimento das pesquisas sobre IC na escola e a pergunta que guiou o estudo foi: o que as produções científicas vêm dizendo sobre as relações entre a iniciação científica na educação básica? Foi realizada pesquisa no banco de dados do IBICT, com recorte temporal de 2010 e 2020. Foram selecionados dez trabalhos, a maior parte dos quais da região Sul. As palavras-chave “IC” e “ensino médio” destacaram-se. Sobre as estratégias metodológicas, a maioria foi de entrevistas. Todos os trabalhos apresentaram potencialidades da IC para os estudantes e é possível considerar que o conhecimento sobre as práticas de IC fomenta tal estratégia como potencial pedagógico.<hr/>ABSTRACT Scientific initiation (SI) in elementary school is an important learning strategy. The main objective of the investigation was to build the state of knowledge of research on SI at school and the question that guided the study was: what have scientific productions been saying about the relationship between scientific initiation in basic education? Research was carried out in the IBICT database, with a time frame of 2010 and 2020. Ten works were selected, of which, most of them in the southern region. The keywords “SI” and “high school” stood out. Regarding methodological strategies, most were interviews. All works presented the potential of SI for students. It is possible to consider that knowledge about SI practices fosters such a strategy as a pedagogical potential.<hr/>RESUMEN La iniciación científica en la escuela básica es una estrategia de aprendizaje importante. El objetivo principal de la investigación fue construir el estado del conocimiento de la investigación sobre IC en la escuela y la pregunta que guió el estudio fue: ¿qué han estado diciendo las producciones científicas sobre la relación entre la iniciación científica en la educación básica? La investigación se llevó a cabo en la base de datos IBICT, con un calendario de 2010 y 2020. Se seleccionaron 10 trabajos, de los cuales, la mayoría de ellos en la región sur. Las palabras clave “IC” y “escuela secundaria” se destacaron. En cuanto a las estrategias metodológicas, la mayoría fueron entrevistas. Todos los trabajos presentaron el potencial de IC para los estudiantes. Es posible considerar que el conocimiento sobre las prácticas de IC fomenta una estrategia como un potencial pedagógico. <![CDATA[PROJETOS DE VIDA NO ENSINO MÉDIO: O QUE OS JOVENS NOS DISSERAM?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301263&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO São apresentados os resultados de uma pesquisa realizada em uma escola do estado de Pernambuco, com o objetivo de analisar a importância que os jovens do ensino médio atribuem à escola para a construção e implementação de seus projetos de vida. Em diálogo com autores da tradição marxiana, bem como com pesquisadores dedicados à temática da juventude, são examinados dados de questionários e entrevistas com esses alunos. Constatou-se que os jovens reconhecem a importância da escola para seus projetos de vida, contudo apontam para a necessidade de outra dinâmica no interior da escola. Querem ser mais ouvidos, partilhar suas dúvidas e incertezas com os professores. Mesmo realizando um curso técnico, predomina entre eles o interesse em chegar ao ensino superior. Indicam os professores como a maior interferência da escola em seus projetos de vida.<hr/>ABSTRACT The results of a survey conducted in a school in the state of Pernambuco are presented, aiming to analyze the importance that young people in high school attach to the school for the construction and implementation of their life projects. In dialogue with authors from the Marxian tradition, as well as researchers dedicated to the theme of youth, data from questionnaires and interviews with these students are analyzed. It was found that young people recognize the importance of school for their life projects, however, they point to the need for another dynamic within the school. They want to be heard more, share their doubts and uncertainties with teachers. Even taking a technical course, interest in reaching higher education predominates among them. They indicate teachers as the greatest interference of the school in their life projects.<hr/>RESUMEN Se presentan los resultados de una encuesta realizada en una escuela del estado de Pernambuco, con el objetivo de analizar la importancia que los jóvenes de la escuela secundaria otorgan a la escuela para la construcción e implementación de sus proyectos de vida. En diálogo con autores de tradición marxista, así como investigadores dedicados al tema de la juventud, se analizan datos de cuestionarios y entrevistas a estos estudiantes. Se encontró que los jóvenes reconocen la importancia de la escuela para sus proyectos de vida, sin embargo, señalan la necesidad de otra dinámica dentro de la escuela. Quieren ser escuchados más, compartir sus dudas e incertidumbres con los profesores. Incluso cursando un curso técnico, predomina entre ellos el interés por llegar a la educación superior. Señalan a los profesores como la mayor injerencia de la escuela en sus proyectos de vida. Aunque están matriculados en un curso técnico, predomina el interés por llegar a la educación superior. Señalan a los profesores como la mayor injerencia de la escuela en sus proyectos de vida. <![CDATA[“SEJA JUSTO, CONFORME MEU REFLEXO E SEMELHANÇA”: IMAGENS DA JUSTIÇA E SENSIBILIDADES JURÍDICAS EM UM CURRÍCULO UNIVERSITÁRIO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301287&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A formação docente dos profissionais que atuam no curso de Direito inspirou a discussão que, elaborada no âmbito de uma pesquisa financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq, problematiza aspectos pedagógicos e curriculares a partir da análise de desenhos concebidos por professores universitários. Neste artigo, analisa-se uma Imagem da Justiça produzida por um docente de um curso de Direito, em busca de compreender sensibilidades jurídicas potencializadas no contexto curricular. A metodologia desenvolvida alicerça-se na análise iconológica, segundo o Método Documentário de Interpretação (BOHNSACK, 2007), e nas teorizações acerca dos sentidos de justiça, conforme suas instituições e seu contexto local (GEERTZ, 1997). Problematizam- se as significações expressas em um registro visual, em especial os prováveis processos de normalização presentes no currículo de um curso jurídico, aos quais estão expostos os futuros bacharéis e operadores da justiça.<hr/>ABSTRACT The teacher training of professionals working in the Law course inspired the discussion that, developed within the scope of a research funded by the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq, problematizes pedagogical and curricular aspects from the analysis of drawings designed by university professors. In this article, an Image of Justice produced by a professor of a Law course is analyzed, seeking to understand potentialized legal sensitivities in the curricular context. The methodology developed is based on an iconological analysis, according to the Documentary Method of Interpretation (BOHNSACK, 2007), and on theories about the meanings of justice, according to its institutions and local context (GEERTZ, 1997). The meanings expressed in a visual register are problematized, especially the probable normalization processes present in the curriculum of a legal course, to which future bachelors and justice operators are exposed.<hr/>RESUMEN La formación docente de los profesionales que actúan en la carrera de Derecho inspiró la discusión que, elaborada en el ámbito de una investigación financiada por el Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico - CNPq, problematiza aspectos pedagógicos y curriculares a partir del análisis de diseños concebidos por los profesores universitarios. En este artículo se analiza una Imagen de la Justicia producida por un docente de una carrera de Derecho, en busca de comprender sensibilidades jurídicas potencializadas en el contexto curricular. La metodología desarrollada se basa en el análisis iconológico, según el Método Documental de Interpretación (BOHNSACK, 2007), y en las teorizaciones sobre los sentidos de la justicia, conforme sus instituciones y su contexto local (GEERTZ, 1997). Se problematizan las significaciones expresadas en un registro visual, en especial los probables procesos de normalización presentes en el currículo de una carrera jurídica, a los que están expuestos futuros licenciados y operadores de la justicia. <![CDATA[TOMADA DE CONSCIÊNCIA E AUTONOMIA EM CONTEXTOS PEDAGÓGICOS: UM ESTADO DA ARTE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301316&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo traz um estudo do Estado da Arte a respeito do alcance e utilização das teorias de Jean Piaget sobre Tomada de Consciência e Autonomia em produções acadêmicas brasileiras relacionadas à área de educação. Para tanto, realizamos um mapeamento em bancos de periódicos da Scientific Electronic Library Online (SciELO) e do Banco de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) do Ministério da Educação, assim como na Schème - Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, com foco em artigos publicados em revistas científicas nos últimos dez anos (2009-2019). As produções que adotam os conceitos piagetianos se concentram nas instituições de ensino superior das regiões Sul e Sudeste do País. A escassez de estudos que apresentam esse aporte teórico levanta uma série de questionamentos sobre o acesso e estudo das obras do período mais tardio de Piaget e lança aos estudiosos da Epistemologia Genética o desafio de aumentar sua divulgação.<hr/>ABSTRACT This paper presents a state-of-the-art study about the outreach and usage of Jean Piaget’s theories on autonomy and the grasp of consciousness in Brazilian academic works related to the field of education. To do that, we have mapped publications found on the Scientific Electronic Library Online (SCIELO) and the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel of Brazil (CAPES in Portuguese), as well as the genetic psychology and epistemology magazine Schème - Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, focusing on scientific papers that have been published over the last ten years (2009-2019). The works that mention Piagetian concepts are mostly from the South and Southeast regions of Brazil. The shortage of papers that use this theoretical framework raises a series of questions about the access to and study of Piaget’s late work and challenges genetic epistemology researchers to expand their outreach.<hr/>RESUMEN Este artículo presenta un estudio del estado del arte con respecto al alcance y el uso de las teorías de Jean Piaget sobre la toma de conciencia y la autonomía en las producciones académicas brasileñas relacionadas al área de la educación. Con este fin, mapeamos en las bases de datos bibliográficas SciELO (Scientific Electronic Library Online) y en el Portal de Periódicos de la Coordinación de Educación Superior del Ministerio de Educación de Brasil (CAPES), así como en el periódico Schème - Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, centrándose en artículos científicos publicados en los últimos 10 años (2009-2019). Las producciones que emplean conceptos piagetianos provienen regionalmente de instituciones de educación superior del sur y sureste brasileños. De la escasez de estudios que manejan este aporte teórico emergen una serie de preguntas sobre el acceso y el estudio de las obras tardías de Piaget y se plantea el aumento de su difusión como reto a quienes estudian la Epistemología Genética. <![CDATA[CURRÍCULO INTERDISCIPLINAR POTENCIALIZADO PELO USO DE TDIC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301342&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Pelas inovações em educação e uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC), buscou-se responder neste estudo: Quais os usos efetivos de ferramentas digitais que potencializam o ensino com pesquisa, com enfoque interdisciplinar? Constituiu-se em uma pesquisa qualitativa, como estudo de caso único, em colégios de Ensino Médio. Objetivou-se analisar os diferentes usos das TDIC em práticas pedagógicas inovadoras, com fundamentos e análises no paradigma da complexidade. Analisaram-se, para isso, a proposta pedagógica e a aplicação de entrevistas e um questionário realizados com os atores do processo. Identificou-se uma prática pedagógica própria denominada de “Oficinas de Aprendizagem”, por meio das quais é desenvolvido um currículo temático interdisciplinar, não seriado, visando a transdisciplinaridade, além do uso efetivo de oito ferramentas digitais, sendo sete do pacote Office 365 da Microsoft e o Minecraft, que potencializam o processo pedagógico.<hr/>ABSTRACT Through innovations in education and use of Information and Communication Digital Technologies (ICDT), we sought to answer in this study: What are the effective uses of digital tools that enhance teaching through research, with an interdisciplinary approach? It consisted of a qualitative research, as a single case study, in High Schools. The objective was to analyze the different uses of ICDT in innovative pedagogical practices, with foundations and analysis in the complexity paradigm. For this, the pedagogical proposal and the application of interviews and a questionnaire carried out with the actors of the process were analyzed. A specific pedagogical practice called “Learning Workshops” was identified, through which an interdisciplinary, non-serial thematic curriculum is developed, aiming at transdisciplinarity, in addition to the effective use of eight digital tools, seven from Microsoft Office 365 and Minecraft, which enhance the pedagogical process.<hr/>RESUMEN Por las innovaciones en la educación y uso de las Tecnologías Digitales de la Información y la Comunicación (TDIC), se buscó responder en este estudio: ¿cuáles son los usos efectivos de herramientas digitales que potencializan la enseñanza con la investigación, con enfoque interdisciplinario? Se constituye una investigación cualitativa, como estudio de caso único, en colegios de Enseñanza Secundaria. Se tuvo por objeto analizar los diferentes usos de las TDIC en prácticas pedagógicas innovadoras, con fundamentos y análisis en el paradigma de la complejidad. Se analizó, para ello, la propuesta pedagógica y aplicación de entrevistas y un cuestionario realizados con los actores del proceso. Se identificó una práctica pedagógica propia, denominada "Oficinas de Aprendizaje", por medio de las cuales es desarrollado un currículo temático interdisciplinario, no seriado, en dirección a la transdisciplinariedad, además del uso efectivo de ocho herramientas digitales, siendo siete del paquete Office 365 de Microsoft y Minecraft, que potencializan el proceso pedagógico. <![CDATA[ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: REFLEXÕES SOBRE SEUS IMPACTOS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000301368&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O ensino remoto tem ganhado importante espaço na educação nesses tempos de isolamento social causado pela pandemia do novo coronavírus. Tal modalidade de ensino foi adotada de forma emergencial, em diversos países, como alternativa para garantir a continuidade do processo de ensino- aprendizagem. No entanto, importantes mudanças foram provocadas, tanto em relação ao seu público- alvo, quanto na vida de diversos atores (professores, alunos, pais) por conta das adequações necessárias. Visando analisar essa modalidade de ensino, o texto foi organizado de modo a contemplar três pontos principais: o contexto, o que aprendemos com pandemias anteriores e as principais dificuldades associadas a essa modalidade de ensino durante a atual pandemia.<hr/>ABSTRACT Remote education has gained an important place in education in these times of social isolation caused by the pandemic of the new coronavirus. This modality was adopted on an emergency basis, in several countries, as an alternative to guarantee the continuity of the teaching-learning process. However, important changes were brought about, both in relation to its target audience, and in the lives of several actors (teachers, students, parents) due to this necessary adaptation. In order to analyze this educational modality, the text was organized in order to contemplate three points: the context, what we learned with previous pandemics, and the main difficulties associated with distance education during the current pandemic.<hr/>RESUMEN La enseñanza remota ha ganado un lugar importante en la educación en estos tiempos de aislamiento social causado por la pandemia del nuevo coronavirus. Esta modalidad de enseñanza fue adoptada de manera urgente, em muchos países, como una alternativa para garantizar la continuidad del proceso de enseñanza-aprendizaje. Sin embargo, se produjeron cambios importantes, tanto en relación con su público objetivo, como en la vida de varios actores (maestros, estudiantes, padres) debido a los ajustes necesarios en el período de emergencia actual. Para analizar esta modalidad de enseñanza, el texto se organizó para contemplar tres puntos principales: el contexto, lo que aprendimos de las pandemias anteriores y las principales dificultades asociadas con la DE durante la actual pandemia.