Scielo RSS <![CDATA[Revista e-Curriculum]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1809-387620220004&lang=es vol. 20 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Edição 20 (4) outubro-dezembro 2022]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401434&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[La Diversidad Cultural en el Currículo de la Red Municipal de Enseñanza de Guanambi/BA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401442&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo é resultado de uma pesquisa que objetivou analisar como a diversidade cultural é contemplada no currículo da Rede Municipal de Ensino de Guanambi/BA. Trata-se de um estudo qualitativo, o qual teve como fonte de dados a Proposta Curricular da rede e entrevistas semiestruturadas realizadas com cinco professoras. Os dados foram produzidos por meio da técnica de análise de conteúdo na modalidade temática, cujos procedimentos demonstraram que a concepção da diversidade cultural no currículo analisado ainda é vinculada a uma visão liberal, havendo uma prevalência de mecanismos padronizadores no ensino, condição a qual revela que o currículo ainda é articulado segundo a universalização do conhecimento, evidenciando a emergência de uma educação intercultural crítica.<hr/>Abstract This article is the result of a research that aimed to analyze how cultural diversity is included in the curriculum of the Municipal Educational system of Guanambi/BA. This is a qualitative study, which had as data source the Curriculum Proposal of the system and semi-structured interviews, which were carried out with five teachers. The data were produced through the technique of content analysis in the thematic modality, whose procedures showed that the conception of cultural diversity in the analyzed curriculum is still linked to a liberal view, with a prevalence of standardizing mechanisms in teaching, a condition which reveals that the curriculum is still articulated according to the universalization of knowledge and which highlights the emergence of critical intercultural education.<hr/>Resumen Este artículo es resultado de una investigación que objetivó analizar cómo la diversidad cultural es contemplada en el currículo de la Red Municipal de Enseñanza de Guanambi/BA. Se trata de un estudio cualitativo, que tuvo como fuente de datos la Propuesta Curricular de la red y entrevistas semiestructuradas, que fueron realizadas con cinco profesoras. Los datos fueron producidos por medio de la técnica de análisis de contenido en la modalidad temática, cuyos procedimientos evidenciaron que la concepción de la diversidad cultural en el currículo analizado aún está vinculada a una visión liberal, existe una prevalencia de mecanismos estandarizados en la enseñanza, condición la cual revela que el currículo aún es articulado según la universalización del conocimiento y que evidencia la emergencia de una educación intercultural crítica. <![CDATA[Nuestra Ira como Dispositivo de Contracolonización Curricular:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401464&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho tem como objetivo dialogar com as histórias, os traumas e as alegrias que impulsionam o processo de pesquisa de mulheres negras e que figuram em seus trabalhos acadêmicos, cujo propósito era o de investigar como ocorreu a implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana (DCNERER) nos cursos de Pedagogia. A partir das perspectivas decolonial e pós-colonial, realizamos uma análise pormenorizada de dez produções. Identificamos como o racismo experimentado por essas mulheres, bem como alguns marcadores africanos, fizeram-se presentes em suas trajetórias, pavimentando um desejo de compreender como se consolida um currículo de formação de professores e como o tema das relações étnico-raciais permeia o território acadêmico.<hr/>Abstract This work aims at establishing a talk with the stories, traumas and happy moments that propel the research praxis of black women researchers, as well as appear in their academic works, whose goal were to inquire how the National Curricular Guidelines were carried out in the Ethnic-racial Relations Education and in the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture in Pedagogy courses. From a decolonial and postcolonial perspective, we have done a detailed analysis of ten studies. We have identified how racism experienced by those black women researchers as well as how some African markers appear in the women’s pathway, underpinning the longing for understanding how teacher education curriculum is consolidated and how the topics involving ethnic- racial relations pervade the academic setting.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo dialogar con las historias, traumas y alegrías que impulsan el proceso de investigación de las mujeres negras, así como aparecen en sus trabajos académicos, cuyos propósitos fueron indagar cómo ocurrió la implementación de los Lineamientos Curriculares Nacionales para la Educación de las Relaciones Raciales para la Enseñanza de la Historia y Cultura Afrobrasileña y Africana (DCNERER) en los cursos de Pedagogía. Desde una perspectiva decolonial y poscolonial, realizamos un análisis detallado de diez producciones. Identificamos cómo el racismo vivido por estas mujeres, así como algunos marcadores africanos, estuvieron presentes en sus trayectorias, abriendo el camino para un deseo de entender cómo se consolida un currículo de formación docente y cómo el tema de las relaciones étnico-raciales permea el ámbito del territorio académico. <![CDATA[Saberes y Prácticas Docentes:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401484&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo analisa a implementação da Lei Federal 10.639/2003 na educação básica em Poconé/MT, a partir dos saberes e práticas de professores de História, Arte e Língua Portuguesa. Realizamos entrevistas orais baseadas nos procedimentos da história oral temática e buscamos construir um diálogo entre os registros orais e as fontes documentais, como documentos curriculares e bibliografias sobre o tema. Utilizamos a abordagem qualitativa somada à perspectiva teórica intercultural crítica e os estudos decoloniais. Procuramos pensar como a história e a cultura africana e afro-brasileira foram inseridas na escola lócus de pesquisa. Notamos as práticas e imaginários racistas que estiveram e ainda estão presentes na escola e os desafios enfrentados pelos professores. O caminho para uma implementação efetiva ainda é longo, mas transformações importantes têm ocorrido, inclusive para a decolonização dos saberes e práticas.<hr/>Abstract This article analyzes the implementation of Brazil’s Federal Law 10.639/03 into basic education in the city of Poconé, in Mato Grosso, through history, arts, and Portuguese teachers’ knowledge and practices. The research was conducted through oral interviews, based on thematic oral history procedures, combining oral records to documentary sources, such as curricular documents and subject bibliography; through qualitative approach, critical and intercultural theoretical perspectives, and decolonial studies; and thinking about how African and Afro-Brazilian history and culture were inserted into the lócus of research. This research hás highlighted racist practices and imaginaries that persist in the school; the challenges faced by the teachers; and that the path to the law’s effective implementation is still long, although important changes have taken place, such as the decolonization of knowledge and practices.<hr/>Resumen El escrito analiza La aplicación de La Ley Federal n. 10.639/03 de educación básica en Poconé/MT, a partir de saberes y prácticas de profesores de Historia, Arte y Lengua Portuguesa. Se hicieron entrevistas orales, basadas em herramientas de historia oral temática, construyendo un diálogo entre registros orales y fuentes documentales, como documentos curriculares y bibliografías sobre la temática. Usando um abordaje cualitativo junto a la perspectiva teórica intercultural crítica y los estúdios decoloniales. Pensando cómo La historia, la cultura africana y afro-brasileña fueron introducidas em La escuela donde se hizo la pesquisa. Se notó que lãs prácticas e imaginarios racistas, estuvieron y aún están presentes y también los desafíos que enfrentanlos maestros. El camino de una implementación efectiva es largo; pero, han ocurrido importantes transformaciones, incluso para La decolonización de los saberes y prácticas. <![CDATA[Ley 10.639/2003 y el Currículo de Cursos de Pedagogía en la Región Sur de Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401512&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo tem como objetivo compreender como os currículos dos cursos de licenciatura em Pedagogia das universidades federais da Região Sul do Brasil trabalham a Lei 10.639/2003. A pesquisa fundamenta-se na perspectiva crítica, qualitativa e na metodologia de análise de conteúdo de Bardin (1977). Embasa-se em autores como Almeida (2018), Apple (2005), Adichie (2019), Alves et al. (2021), Freire (1979), Munanga (2008), Torres Santomé (2013), Gomes e Silva (2011), Triviños (2001), entre outros. Resultados indicam que os fundamentos da Lei 10.639/2003 são tratados de forma transversal, diluídos em alguns componentes curriculares. Assim, compreendemos que é urgente a necessidade de amplo debate nas instituições, de modo a desempenhar um papel importante na construção e na efetividade de políticas educacionais, possibilitando maior visibilidade das questões étnico-raciais nos cursos de formação inicial e continuada.<hr/>Abstract This study aims to understand how the curricula of the degree courses in Pedagogy of the Federal Universities of the Southern Region of Brazil work with Law 10.639/2003. The research is based on the critical perspective, qualitative and content analysis methodology of Bardin (1977). It draws on authors such as Almeida (2018), Apple (2005), Adichie (2019), Alves et al. (2021), Freire (1979), Munanga (2008), Torres Santomé (2013), Gomes and Silva (2011), Triviños (2001), between others. Results indicate that the foundations of Law 10.639/2003 are treated in a transversal way, diluted in some curricular components. Thus, we understand that there is an urgent need for a broad debate in institutions, in order to play an important role in the construction and effectiveness of educational policies, enabling greater visibility of ethnic-racial issues in initial and continuing education courses.<hr/>Resumen Este estudio tiene como objetivo comprender cómo los currículos de los cursos de grado en Pedagogía de las Universidades Federales de la Región Sur de Brasil funcionan con la Ley 10.639/2003. La investigación se basa en la perspectiva crítica, la metodología de análisis cualitativo y de contenido de Bardin (1977). Embasa-se em autores como Almeida (2018), Apple (2005), Adichie (2019), Alves et al. (2021), Freire (1979), Munanga (2008), Torres Santomé (2013), Gomes y Silva (2011), Triviños (2001), entre otros. Los resultados indican que los fundamentos de la Ley 10.639/2003 se tratan de manera transversal, diluidos en algunos componentes curriculares. Así, entendemos que existe una urgente necesidad de un amplio debate en las instituciones, a fin de jugar un papel importante en la construcción y efectividad de las políticas educativas, permitiendo una mayor visibilidad de las cuestiones étnico- raciales en los cursos de educación inicial y continua. <![CDATA[Aproximaciones y distanciamientos identitarios entre emprendimiento y género en la Base Nacional Común Curricular y en la formación de profesores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401534&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, buscou-se compreender as relações discursivas e conflituosas entre o empreendedorismo neoliberal e as identidades de gênero presentes na Base Nacional Comum Curricular de 2018 e na Base Nacional Comum para Formação Inicial de Professores da Educação Básica de 2019, interseccionadas por documentos que interferem na elaboração dos projetos pedagógicos dos cursos de Licenciatura. Como base teórica, utilizaram-se os conceitos de identidade na pós-modernidade, de gênero, de empreendedorismo e o currículo como espaço de disputas de identidades. Como metodologia, construíram-se as relações discursivas, aqui pensadas como teia discursiva, entre os documentos analisados, a partir de expressões caras ao empreendedorismo e às identidades de gênero. Identificou- se ser possível constituir projetos pedagógicos que considerem as identidades de gênero, ainda que os documentos analisados priorizem o empreendedorismo.<hr/>Abstract In this paper, it was sought to understand the discursive and conflicting relationships between neoliberal entrepreneurship and gender identities present at the 2018 National Common Core Curriculum and the in the 2019 Common National Base for Initial Training of Basic Education Teachers, intersected by documents that interfere in the elaboration of the pedagogical projects of the teaching undergraduate courses. As a theoretical basis, the concepts of identity in post-modernity, gender, entrepreneurship and curriculum as a space for identity disputes were used. As a methodology, discursive relationships, thought here as a discursive web, among the documents analyzed were built, from expressions dear to entrepreneurship and gender identities. It was identified that it is possible to create pedagogical projects that consider gender identities, even though the documents analyzed prioritize entrepreneurship.<hr/>Resumen En este artículo, se buscó comprender las relaciones discursivas y conflictivas entre el emprendimiento neoliberal y las identidades de género presentes en la Base Nacional Común Curricular de 2018 y en la Base Nacional Común para la Formación Inicial de Docentes de Educación Básica de 2019, interseccionadas por documentos que interfieren en la elaboración de los proyectos pedagógicos de los cursos de Licenciatura. Como base teórica, se utilizaron los conceptos de identidad en la posmodernidad, de género, emprendimiento y el currículo, como espacio de disputas identitarias. Como metodología, se construyeron las relaciones discursivas, aquí pensadas como una tela discursiva, entre los documentos analizados, a partir de expresiones caras al emprendimiento y a las identidades de género. Se identificó que es posible constituir proyectos pedagógicos que consideren las identidades de género, aunque los documentos analizados prioricen el emprendimiento. <![CDATA[La Literatura en el BNCC en la Etapa de Bachillerato:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401555&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esta pesquisa objetivou refletir sobre o papel da literatura no currículo do ensino médio. Inicialmente, o trabalho foi de natureza bibliográfica. Analisou-se a versão preliminar da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no que concerne à literatura e ao ensino médio. Em uma segunda fase, foi-se a campo testar em que medida os objetivos de aprendizagem elencados na 2.ª versão da Base contribuíam para a formação de um leitor literário mais reflexivo. O trabalho foi exitoso e mostrou que os pressupostos contidos no documento apontavam para um caminho que levava o jovem ao encontro da literatura. Na terceira fase, em que se traçou uma nova leitura da Base, agora em sua versão definitiva, percebeu-se que esse caminho foi dificultado em razão da reforma do ensino médio, bem como em virtude das alterações realizadas no documento.<hr/>Abstract This research aimed to reflect on the role of literature in the high school curriculum. Initially, this work was bibliographical in nature. The preliminary version of the Common National Curriculum Base (BNCC) was analyzed regarding literature and secondary education. In a second phase, developed in the field, it was tested to what extent the learning objectives listed in the 2nd version of the Base contributed to the formation of a more reflective literary reader. The work was successful and showed that the assumptions contained in the document pointed to a path that led the young person to get in touch with literature. In the third phase, there was a new reading of the Base, now a document in its definitive version. As a result, it was noticed that this path to literature was made more difficult due to the reform of secondary education, as well as the changes made to this document.<hr/>Resumen Esta investigación pretendía reflexionar sobre el papel de la literatura en el plan de estudios de secundaria. Inicialmente, el trabajo era de carácter bibliográfico. Se analizó la versión preliminar de la Base Curricular Nacional Común (BNCC) en lo que respecta a la literatura y el bachillerato. En una segunda fase, fuimos a campo para comprobar en qué medida los objetivos de aprendizaje enumerados en la 2.ª versión de la Base contribuían a la formación de un lector literario más reflexivo. El trabajo fue exitoso y demostró que los supuestos contenidos en el documento señalaban un camino que llevaba a los jóvenes a conocer la literatura. En la tercera fase, en la que se realizó una nueva lectura de la Base, ahora en su versión definitiva, se percibió que este camino se vio dificultado por la reforma de la escuela secundaria, así como por las modificaciones realizadas en el documento. <![CDATA[Contribuciones al estado de la arte:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401574&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste artigo é identificar e analisar os estudos acadêmicos publicados na área da Educação sobre a reforma do EM que foi impulsionada pela Lei 13.415/2017, e contribuir com a produção do estado da arte dessa temática. Foi realizado o levantamento de artigos científicos e de teses e dissertações publicados e/ou defendidos no período entre 2017 e 2020. Como enfoques na produção sobre a reforma do EM, observou-se como marcantes as discussões sobre políticas, currículo, educação profissional e juventudes. Essa produção tem um caráter de denúncia dos interesses envolvidos na concepção da reforma, principalmente os de ordem global, que propõem uma educação a serviço do capital, além de uma forte crítica às mudanças que se anunciam na estrutura e funcionamento do EM, com reflexos na formação das juventudes, especialmente aquelas que frequentam a escola pública.<hr/>Abstract The objective of this article is to identify and analyze the academic studies published in the field of Education on the reform of EM that was promoted by Law 13.415/2017, and contribute to the production of the state of the art on this subject. A survey of scientific articles and theses and dissertations published and/or defended in the period between 2017 and 2020 was carried out. As a focus in the production on the EM reform, discussions on policies, curriculum, professional education and youth were observed as outstanding. . This production has a character of denunciation of the interests involved in the conception of the reform, mainly those of a global order, which propose an education at the service of capital, in addition to a strong criticism of the changes that are announced in the structure and functioning of the MS, with reflections on the training of youth, especially those who attend public school.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es identificar y analizar los estudios académicos publicados en el campo de la Educación sobre la reforma de la ME que fue impulsada por la Ley 13.415 / 2017, y contribuir a la producción del estado del arte en este tema. Se realizó un relevamiento de artículos científicos y tesis y disertaciones publicadas y / o defendidas en el período comprendido entre 2017 y 2020. Como foco en la producción de la reforma de ME, se observaron como destacadas discusiones sobre políticas, currículo, educación profesional y juventud. Esta producción tiene un carácter de denuncia de los intereses involucrados en la concepción de la reforma, principalmente los de orden global, que proponen una educación al servicio del capital, además de una fuerte crítica a los cambios que se anuncian en la estructura. y funcionamiento de la EM, con reflexiones sobre la formación de los jóvenes, especialmente los que asisten a escuelas públicas. <![CDATA[La Escuela de la Elección y sus producciones curriculares para la juventud, el futuro y la diferencia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401603&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho apresenta uma análise dos documentos curriculares que orientam a (re)elaboração dos currículos após a reforma do Ensino Médio firmada em 2017. O objetivo é refletir sobre a discursividade empreendida pelo modelo da Escola da Escolha na formação dos sujeitos-jovens-estudantes, em busca de compreender como as subjetividades têm sido produzidas e formatado corpos idealizados por essa lógica educacional. Apoia-se no campo das teorias pós-críticas e, a partir das lentes analíticas foucaultianas, entende-se que os documentos orientadores são, em si, uma concentração dos discursos oficiais que orquestram, organizam e regulam as relações vivenciadas na escola. Advoga-se, assim, a necessidade de problematizar a racionalidade pedagógica que atravessa os currículos contemporâneos e insiste na produção objetivada de sujeitos da educação.<hr/>Abstract This paper presents an analysis of the curricular documents that guide the (re)elaboration of curricula after the Secondary Education reform signed in 2017. The objective is to reflect on the discursiveness undertaken by the School of Choice model in the training of young-student-subjects, seeking to understand how subjectivities have been produced and formatted bodies idealized by this educational logic. The support is in the field of post-critical theories and from Foucault’s analytical lenses it is understood that guiding documents are, in themselves, a concentration of official discourses that orchestrate, organize and regulate the relationships experienced at school. It is therefore advocated the need to problematize the pedagogical rationality that permeates contemporary curricula and insists on the objectified production of education subjects.<hr/>Resumen Este trabajo presenta un análisis de los documentos curriculares que orientan el (re) elaboración de los currículos luego de la reforma de Educación Secundaria firmada en 2017. El objetivo es reflexionar sobre la discursividad emprendida por el modelo de la Escuela de la Elección en la formación de los sujetos-jóvenes-estudiantes, buscando comprender cómo las subjetividades han sido producidas y han formateado cuerpos idealizados por esta lógica educativa. Se apoya en el campo de las teorías poscríticas y, a partir de lentes analíticas de Foucault, se entiende que los documentos orientadores son, en sí, una concentración de discursos oficiales que orquestan, organizan y regulan las relaciones vividas en la escuela. Se aboga, por tanto, la necesidad de problematizar la racionalidad pedagógica que atraviesa los currículos contemporáneos e insiste en la producción objetivada de sujetos de la educación. <![CDATA[¿En búsqueda del estudiante ideal?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401633&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Com contribuições da Teoria do Discurso, a pesquisa realizada com docentes da Educação de Jovens e Adultos (EJA) visou analisar os sentidos produzidos sobre a “juvenilização”. Foi identificado que os estudantes mais jovens são reconhecidos como vítimas das adversidades dos processos de escolarização; sua presença tende a ser significada como ameaça à possibilidade de a EJA atender a adultos que não tiveram oportunidade de concluir seus estudos em condições de normalidade. Aportes da Teoria do Discurso possibilitaram interpretar que tais discursos se organizam a partir de um ideal de estudante e são carregados de sentidos idealistas e essencialistas que alimentam expectativas de controlar subjetividades que escapam a um ideal de estudante.<hr/>Abstract With contributions from the Discourse Theory, the research carried out with teachers from the Youth and Adult Education aimed to analyze the meanings produced on “juvenilization”. It has been identified that younger students are recognized as victims of the adversities of schooling processes; their presence tends to be meant as a threat to the possibility of the Youth and Adult Education to serve adults who had no opportunity to complete their studies under regular conditions. Contributions from the Discourse Theory made it possible to interpret that such discourses are organized from an ideal of a student and are loaded with idealistic and essentialist meanings that feed expectations of controlling subjectivities that escape an ideal of student.<hr/>Resumen Con contribuciones de la Teoría del Discurso, la investigación realizada con docentes de la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) tiene miras a analizar los sentidos producidos sobre la “juvenilización”. Fue identificado que los estudiantes más jóvenes son reconocidos como víctimas de las adversidades de los procesos de escolarización; su presencia tiende a ser significada como amenaza a la posibilidad de que la EJA atienda adultos que no tuvieron la oportunidad de concluir sus estudios en condiciones normales. Aportes de la Teoría del Discurso permitieron interpretar que tales discursos se organizan a partir de un ideal de estudiante y están cargados de sentidos idealistas y esencialistas que alimentan expectativas de controlar subjetividades que escapan a un ideal de estudiante. <![CDATA[Análisis del Papel de la Escuela en los Tiempos de Pandemia de la Covid-19:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401653&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo visa examinar o papel da escola por meio das políticas públicas educacionais desenvolvidas durante o ano de 2020, o primeiro da pandemia da Covid-19, no Centro-Oeste, sob a ótica do ciclo de políticas de Stephen Ball. A análise documental e as entrevistas semiestruturadas com duas professoras constituíram os instrumentos metodológicos. Observamos o discurso de que o Estado tem desempenhado seu papel nesse momento da pandemia, a presença direta de grupos ligados aos setores privados, a preocupação maior com o cumprimento de carga horária em detrimento da qualidade do ensino. Além disso, houve improvisação para a adoção das aulas remotas, falta de recursos e de políticas públicas para que os alunos se mantivessem na escola, o que aprofundou o processo de desigualdade social, em face da evasão e exclusão de alunos de classes mais pobres, da cidade e do campo, como também indígenas.<hr/>Abstract This article’s goal is to analyze the role of the school using educational public policies developed in 2020, the first year of the Covid-19 pandemic, in Center-west, from the perspective of Stephen Ball's policy cycle. Document analysis and semi-structured interviews with two teachers formed the methodological instruments. We observed the speech that the state has enforced its role at these pandemic times, the direct presence of groups connected to private sectors, a greater concern with the workloads fulfillment at the expense of the education quality. In addition to that, it was noted improvisation to assume remote learning, lack of resources and public policies for students to remain in school, which enhanced social inequality, given the avoidance and exclusion of low-income students from the city and the countryside, as well as indigenous peoples.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar el papel de la escuela por medio de las políticas públicas educacionales desarrolladas durante el año de 2020, el primero de la pandemia de la Covid-19, en el Centro-Oeste, bajo la óptica del ciclo de políticas de Stephen Ball. La análisis documental y entrevistas semiestructuradas con dos profesoras, han constituidos los instrumentos metodológicos. Observamos el discurso de que el Estado ha cumplido su papel en ese momento de la pandemia, la presencia directa de grupos vinculados a los sectores privados, mayor preocupación con el cumplimento de la carga horaria en detrimento de la calidad de la enseñanza. Por otra parte, hubo improvisación para la adopción de las clases remotas, falta de recursos y de políticas públicas para que los alumnos se mantuvieran en la escuela, lo que profundizó el proceso de desigualdad social, frente a la evasión y exclusión de alumnos de clases más pobres, de la ciudad y del campo, así como, indígenas. <![CDATA[Procesos de Formación y Prácticas Docentes en el Reencuentro con Historias y Memorias Del Congo de Nova Almeida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401682&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Objetiva narrar percursos investigativos de formação e práticas docentes que envolvem o congo de Nova Almeida, Serra/ES, em busca de reconstituí-lo historicamente como elemento da cultura local e de analisar seus sentidos para a comunidade, por meio de memórias e práticas escolares. Dialoga com testemunhos históricos (BLOCH, 2001), artefatos culturais e registros (auto)biográficos de experiências formadoras (JOSSO, 2004). No rastro de uma prática curricular culturalmente orientada (NEIRA, 2018), indica, pela tematização do congo, a possibilidade de produção de iniciativas que, partindo da cultura local, situem a escola como ente comunitário. Reafirma também a fertilidade de histórias e memórias na produção de processos coletivos de formação e de práticas que considerem os saberes locais.<hr/>Abstract This work aims to narrate investigative paths of training and teaching practices involving the Nova Almeida’s congo, in search of historically reconstituting it as an element of local culture and analyzing its meanings for the community, through memories and school practices. It dialogues with historical testimonies (BLOCH, 2001), cultural artifacts and (auto)biographical records of formative experiences (JOSSO, 2004). In the wake of a culturally oriented curricular practice (NEIRA, 2018), it indicates, by the theme of the congo, the possibility of producing initiatives that, starting from the local culture, place the school as a community. It also reaffirms the fertility of histories and memories that produce collective processes of formation and practices that consider local knowledge.<hr/>Resumen El objetivo es narrar trayectorias investigativas y prácticas docentes que abarcan el congo de Nova Almeida, Serra /ES, en busca de reconstituirlo históricamente como elemento de la cultura local y analizar sus sentidos en la comunidad, a través de memorias y prácticas escolares. Dialoga con testimonios históricos (BLOCH, 2001), dispositivos culturales y registros (auto)biográficos de experiencias formativas (JOSSO, 2004). Sobre la estela de una práctica curricular orientada a la cultura (NEIRA, 2018), indica la posibilidad de crear iniciativas que basadas en la cultura local y la temática del congo, sitúen la escuela como un ente comunitario. Además, reafirma la riqueza de historias y memorias en la producción de procesos colectivos de formación y prácticas que contemplen saberes locales. <![CDATA[Pueblos Indígenas, el Libro de Texto y equivalente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401710&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Os Livros Didáticos (LDs) e congêneres não transmitem somente fatos, mas também difundem ideologias, seguindo as tendências políticas da classe dominante. É comum encontrar em suas páginas elementos limitados e isolados da história e da cultura de grupos desfavorecidos. Assim, objetiva-se com este trabalho tecer uma análise crítica/reflexiva acerca dos conteúdos insertos nos LDs sobre os povos indígenas. A abordagem bibliográfica e documental foi escolhida para fundamentar e compor o itinerário do artigo. Em linhas gerais, o estudo revelou que os LDs e similares podem carregar em seu cerne conteúdos que depreciam e inferiorizam os povos indígenas, prejudicando, dessa forma, seu processo de emancipação social.<hr/>Abstract Didactic Books (LDs) and the like transmit not only facts, but also spread ideologies, following the political tendencies of the ruling class. It is common to find in its pages limited and isolated elements of the history and culture of disadvantaged groups. Thus, the objective of this work is to carry out a critical/reflexive analysis about the contents inserted in the LDs on indigenous peoples. The bibliographic and documentary approach was chosen to support and compose the itinerary of the article. In general, the study revealed that LDs can carry content that depreciates and inferiors indigenous peoples.<hr/>Resumen Los Libros Didácticos (LD) y similares transmiten no solo hechos, sino que también difunden ideologías, siguiendo las tendencias políticas de la clase dominante. Es común encontrar en sus páginas elementos limitados y aislados de la historia y cultura de los grupos desfavorecidos. Así, el objetivo de este trabajo es realizar un análisis crítico/reflexivo sobre los contenidos insertados en los LD sobre pueblos indígenas. Se eligió el enfoque bibliográfico y documental para sustentar y componer el itinerario del artículo. En general, el estudio reveló que los LD y similares pueden tener contenido que deprecia e inferior a los pueblos indígenas en su esencia, perjudicando así el proceso de emancipación social. <![CDATA[Procesos de Creación Curricular:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401729&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo, ao desviar por ‘entre’ espaços da educação e da filosofia, compõe um traçado errático e um pouco mais livre na escrita e no pensamento educacional. As posições assumidas ao longo do ensaio engendram formas de organização provisória que suscitam tentativas de fazer fugir à linearidade e naturalização do pensamento-curricular. Trata-se de um estudo teórico-conceitual cujo interesse é problematizar o “pensamento-identidade” e seu espelhamento na educação. Como escopo teórico, acolhem-se as filosofias da diferença, sendo Deleuze (2006), Deleuze e Guattari (2010, 2012) e Larrosa (2011) alguns dos principais interlocutores da discussão. Como resultado, inscrevemos como possível um currículo educacional afeito por inflexões, que acontece pelas composições singulares, associações e linhas de fugas, ao experimentar uma educação pelo viés da diferença, em vez da identidade.<hr/>Abstract The study, when diverting through ‘between’ spaces of education and philosophy, composes an erratic and a little freer trace, in writing and in educational thought. The positions taken throughout the essay engender forms of provisional organization that give rise to attempts to escape the linearity and naturalization of curricular thinking. It is a theoretical-conceptual study whose interest is to problematize the “identity-thought” and its mirroring in education. As a theoretical scope, the philosophies of difference are accepted, with Deleuze (2006), Deleuze and Guattari (2010, 2012) and Larrosa (2011) being some of the main interlocutors of the discussion. As a result, we inscribe as possible an educational curriculum affected by inflections, which takes place through singular compositions, associations and lines of flight, when experiencing an education through the bias of difference instead of identity.<hr/>Resumen El estudio, al desviarse por espacios ‘entre’ de la educación y la filosofía, compone una huella errática y un poco más libre, en la escritura y en el pensamiento educativo. Las posiciones adoptadas a lo largo del ensayo engendran formas de organización provisional que dan lugar a intentos de huir de la linealidad y naturalización del pensamiento curricular. Se trata de un estudio teórico-conceptual cuyo interés es problematizar la “identidad-pensamiento” y su reflejo en la educación. Como ámbito teórico se aceptan las filosofías de la diferencia, siendo Deleuze (2006), Deleuze y Guattari (2010, 2012) y Larrosa (2011) algunos de los principales interlocutores de la discusión. En consecuencia, inscribimos como posible un currículo educativo afectado por flexiones, que se produce a través de composiciones singulares, asociaciones y líneas de fuga, al vivir una educación a través del sesgo de la diferencia en lugar de la identidade. <![CDATA[Entendimientos del profesor de ciencias sobre el currículo:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401750&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo teve como objetivo identificar compreensões acerca de currículo expressas por professores da área de Ciências da Natureza no Brasil. A pesquisa realizada é do tipo estudo de caso sob natureza qualitativa, em que foram analisados discursos de professores em atividade em uma escola pública do interior do estado do Rio Grande do Sul. Identificou-se as categorias: compreensão conteudista-ingênuo sobre currículo escolar, compreensão curricular sob a perspectiva conteudista-crítica e currículo escolar sob uma compreensão crítico-reflexiva. Destacamos que os professores da área de Ciências da Natureza evidenciam de forma mais recorrente uma compreensão conteudista-crítica. As compreensões indicam que os discursos curriculares se recontextualizam nos espaços escolares e ampliam o distanciamento do que é proposto em orientações curriculares brasileiras e o que é realizado em contexto da Educação Básica.<hr/>Abstract This study aimed to identify understandings about the curriculum expressed by teachers in the field of Natural Sciences in Brazil. The research carried out is of the qualitative case study type, in which the speeches of teachers working in a public school in the interior of the state of Rio Grande do Sul were analyzed. The categories were identified: content-naive understanding of school curriculum, curricular comprehension under the content-critical perspective and school curriculum under a critical-reflexive understanding. We emphasize that teachers in the field of Natural Sciences show a content-critical understanding in a more recurrent way. The understandings indicate that the curricular speeches are recontextualized in the school spaces and increase the distance between what is proposed in Brazilian curricular guidelines and what is carried out in the context of Basic Education.<hr/>Resumen Este estudio tuvo como objetivo identificar los entendimientos sobre el currículo expresados por los profesores en el campo de las Ciencias Naturales en Brasil. La investigación realizada es del tipo de estudio de caso cualitativo, en el que se analizaron los discursos de los docentes que trabajan en una escuela pública del interior del estado de Rio Grande do Sul. Se identificaron las categorías: comprensión ingenua de contenido del currículo escolar, comprensión curricular desde una perspectiva crítica de contenidos y currículo escolar desde una comprensión crítico-reflexiva. Enfatizamos que los docentes en el campo de las Ciencias Naturales muestran una comprensión crítica de contenido de una manera más recurrente. Los entendimientos indican que los discursos curriculares se recontextualizan en los espacios escolares y aumentan la distancia entre lo propuesto en los lineamientos curriculares brasileños y lo que se realiza en el contexto de la Educación Básica. <![CDATA[Conocimiento Investigación y Producción en Clases de Enseñanza en Educación Superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401777&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Aborda uma prática pedagógica desenvolvida em duas universidades públicas cearenses. Surge da problemática de como a Didática pode se inscrever, como campo articulado dialeticamente, no ensino e em seus múltiplos contextos. Teve como objetivo analisar perspectivas discentes sobre uma pesquisa de campo fomentada na disciplina Didática. De Comenius (1997) a Candau (2012), entre outros, discute, teórico-metodologicamente, a multidimensionalidade da Didática e seu lugar na prática docente. Ancora-se na abordagem qualitativa, tendo o questionário semiestruturado, aplicado a 19 estudantes de licenciatura, como instrumento de coleta de dados. Estes foram interpretados a partir da análise temática, revelando ‘núcleos de sentidos’, pelos discentes, sobre a prática acenada. A articulação ensino - pesquisa e o contato com a realidade escolar foram vistos pelos discentes como importantes subsídios em sua formação.<hr/>Abstract It addresses a pedagogical practice developed in two public universities in Ceará. It arises from the problem of how Didactics can register itself, as a dialectically articulated field, in teaching and in its multiple contexts. It aimed to analyze student perspectives on field research fostered in the Didactics discipline. From Comenius (1997) to Candau (2012), among others, he discusses, theoretically and methodologically, the multidimensionality of Didactics and its place in teaching practice. It is anchored in the qualitative approach, with the semi-structured questionnaire applied to 19 undergraduate students as a data collection instrument. These were interpreted from the thematic analysis, revealing 'nuclei of meaning', by the students, about the practice mentioned. The teaching-research articulation and the contact with the school reality were seen by the students as important subsidies in their education.<hr/>Resumen Aborda una práctica pedagógica desarrollada en dos universidades públicas en Ceará. Surge del problema de cómo la didáctica puede registrarse, como un campo dialécticamente articulado, en la enseñanza y en sus múltiples contextos. Su objetivo era analizar las perspectivas de los estudiantes sobre la investigación de campo fomentada en la disciplina didáctica. Desde Comenius (1997) hasta Candau (2012), entre otros, analiza, teórica y metodológicamente, la multidimensionalidad de la didáctica y su lugar en la práctica docente. Está anclado en el enfoque cualitativo, con el cuestionario semiestructurado aplicado a 19 estudiantes universitarios como instrumento de recolección de datos. Estos fueron interpretados a partir del análisis temático, revelando 'núcleos de significados', por los estudiantes, sobre la práctica ondulada. La articulación enseñanza-investigación y el contacto con la realidad escolar fueron vistos por los estudiantes como importantes subsidios en su educación. <![CDATA[Las Ecologías de Metaversos y Formas Comunicativas de Habitación, una Oportunidad para Repensar la Educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401799&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A tecnologia de metaverso tem se destacado recentemente a partir de duas abordagens. A primeira compreende os metaversos como sistemas multiusuários de criação de mundos em 2D/3D. A segunda propõe o “Metaverso do mundo ‘real’” e utiliza realidade aumentada para ampliar e potencializar experiências humanas no mundo físico. Baseados nesse contexto, buscamos discorrer sobre como os metaversos desafiam as práticas comunicativas e a interação na educação. Apresentamos as principais abordagens de metaverso com o propósito de evidenciar novos habitares e potencializar a Educação On-LIFE. Inspirados no método cartográfico de pesquisa-intervenção, identificamos pistas que permitem inferir que o metaverso favorece a passagem da compreensão de comunicação para um novo modo, trazendo um habitar comunicativo onde comunicar, interagir e cocriar implicam habitar um habitat.<hr/>Abstract Metaverse technology has recently emerged from two approaches. The first understands the metaverses as multi-user 2D/3D world creation systems. The second proposes the “Metaverse of the ‘real’ world” and uses augmented reality to expand and enhance human experiences in the physical world . Based on this context, we seek to discuss how the metaverses challenge communicative practices and interaction in education. We present the main approaches of the metaverse, with the purpose of highlighting new dwellings and enhancing OnLIFE Education. Inspired by the cartographic method of research-intervention, we identified clues that allow us to infer that the metaverse favors the passage of communication understanding to a new mode, bringing a communicative dwelling where communicating, interacting and co-creating imply inhabiting a habitat.<hr/>Resumen La tecnología Metaverse ha surgido recientemente a partir de dos enfoques. El primero entiende los metaversos como sistemas multiusuario para la creación de mundos 2D/3D. El segundo propone el “Metaverso del mundo ‘real’” y utiliza la realidad aumentada para ampliar y potenciar las experiencias humanas en el mundo físico. Con base en este contexto, buscamos discutir cómo los metaversos desafían las prácticas comunicativas y la interacción en la educación. Presentamos los principales enfoques del metaverso, con el propósito de destacar nuevas viviendas y potenciar OnLIFE Education. Inspirándonos en el método cartográfico de investigación-intervención, identificamos pistas que nos permiten inferir que el metaverso favorece el pasaje de la comprensión comunicativa a una nueva modalidad, trayendo un habitar comunicativo donde comunicar, interactuar y co-crear implica habitar un hábitat. <![CDATA[Algoritmos y Fake News:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401826&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Tecnologias digitais conformam sociedades e contribuem com a constituição de compreensões de realidades e relações pelos sujeitos. De forma quase invisível, promovem valores e visões de mundo daqueles que as projetam, desde proprietários de grandes corporações a profissionais iniciantes de TI. A partir deste contexto, este trabalho apresenta uma pesquisa com graduandos de TI, tendo como recorte o fenômeno Fake News e a ampliação do uso de algoritmos computacionais em diversas atividades humanas. O referencial adotado reúne autores da área de tecnologia e de uma perspectiva problematizadora de educação. Os achados de pesquisa sugerem que a formação específica desses futuros profissionais não implica, necessariamente, uma visão complexa das consequências das tecnologias para as sociedades, aproximando-as do senso comum.<hr/>Abstract Digital technologies shape societies and contribute to the constitution of understandings about the realities and relationships by individuals. In an almost invisible way, they promote the values and worldviews of those who design them, from large corporations’ owners to young IT professionals. From this context, this work presents a survey involving IT undergraduates about the Fake News phenomenon and the expansion of the use of computational algorithms in several human activities. The theoretical framework adopted brings authors from the technology area and from a critical perspective of education. The research findings suggest that the specific education of these future professionals does not necessarily imply a complex view of the consequences of technologies for societies, bringing them closer to common sense.<hr/>Resumen Las tecnologías digitales dan forma a las sociedades y contribuyen a que los sujetos comprendan las realidades y las relaciones. De forma casi invisible, promueven valores y cosmovisiones de quienes los diseñan, desde propietarios de grandes corporaciones hasta nuevos profesionales de TI. A partir de este contexto, este trabajo presenta una investigación con estudiantes de TI, centrada en el fenómeno de las noticias falsas y la expansión del uso de algoritmos computacionales en diversas actividades humanas. El marco adoptado reúne a autores del área de la tecnología y desde una perspectiva problemática de la educación. Los hallazgos de la investigación sugieren que la formación específica de estos futuros profesionales no implica, necessariamente, una visión compleja de las consecuencias de las tecnologias para las sociedades, acercándolas al sentido común. <![CDATA[Impactos de la financiarización de la educación brasileña:]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401848&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste ensaio, de caráter crítico e exploratório, mapeiam-se aspectos da recente reconfiguração estrutural do ensino brasileiro privado, relacionando-o à entrada de capitais internacionais, ao fortalecimento de grandes grupos educacionais e à financeirização do setor. A partir do papel central e transformador da educação em macrocenários sociais e políticos, apontam-se desdobramentos mais amplos, como a perpetuação e o aprofundamento da desigualdade estrutural brasileira. Como referencial teórico, adotam-se estudiosos da área de Educação que escreveram sobre esse tema e se fundamenta na visão de economistas e gestores, propondo uma visão multidimensional do fenômeno. Dessa forma, objetiva-se articular visões e referências sobre um processo recente em curso, construindo parâmetros para o acompanhamento desse processo, propondo caminhos e metodologias para essa linha de investigação.<hr/>Abstract In this critical and exploratory essay, aspects of the recent structural reconfiguration of private Brazilian education are mapped, relating it to the inflow of international capital, the strengthening of large educational groups and the financialization of the sector. Based on the central and transforming role of education in social and political macro scenarios, broader developments are pointed out, such as the perpetuation and deepening of Brazilian structural inequality. As a theoretical reference, education scholars who wrote on this topic were adopted and it is based on the vision of economists and managers, proposing a multidimensional view of the phenomenon. Thus, the aim is to articulate views and references on a recent process underway, building parameters for monitoring this process, proposing paths and methodologies for this line of investigation.<hr/>Resumen En este ensayo, de carácter crítico y exploratorio, se mapean aspectos de la reciente reconfiguración estructural de la educación privada brasileña, relacionándolo con la entrada de capitales internacionales, el fortalecimiento de grandes grupos educativos y la financiarización del sector. A partir del papel central y transformador de la educación en macro escenarios sociales y políticos, se apuntan a desarrollos más amplios como la perpetuación y profundización de la desigualdad estructural brasileña. Se adopta como referente teórico a estudiosos del área de la Educación que han escrito sobre este tema, pero también se fundamenta en la visión de economistas y empresarios, proponiendo una visión multidimensional del fenómeno. De esta forma, se pretende articular visiones y referentes sobre un proceso reciente en curso, construyendo parámetros para el seguimiento de este proceso, proponiendo caminos y metodologías para esta línea de investigación. <![CDATA[Percepción del Preceptor de Salud sobre los Procesos Educativos en un Hospital Universitario del Interior de Pernambuco]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401878&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo objetivou analisar a percepção dos preceptores sobre os processos educacionais nos quais estão inseridos, com relação ao reconhecimento de seu papel formativo em saúde. Trata-se de um estudo transversal, qualitativo, de caráter descritivo com apresentação de dados exploratórios, efetuado por meio de questionário on-line e grupo focal e utilizado método de análise de conteúdo e nuvem de palavras. Evidenciou-se que o exercício da preceptoria possui relevância na permuta de conhecimentos, desenvolvimento individual e profissional e no progresso de produções científicas. No entanto, também foram ratificados precária formação didática, desconhecimento dos projetos pedagógicos dos cursos em saúde, fragilidade no diálogo entre serviço e academia, além da carência de incentivo financeiro e institucional, causando desânimo à preceptoria e a necessidade de agregação do preceptor no processo formativo do estudante. A percepção dos preceptores apontou potencialidades e fragilidades relacionadas ao processo de ensino-aprendizagem para a formação em saúde, induzindo, assim, o cultivo de métodos, ferramentas e instrumentos para serem debatidos e publicados entre preceptores, graduandos, docentes, serviços e instituições de ensino.<hr/>Abstract This study aims to analyze the perception of preceptors about the educational processes to which they are inserted, regarding the recognition of their formative role in health. This is a cross-sectional, qualitative, descriptive study with exploratory data presentation, carried out through an online questionnaire and focus group, using the content analysis method and word cloud. It was evident that exercising preceptorship has a relevant role in the exchange of knowledge, individual and professional development and in the progress of scientific productions, however, precarious didactic training, lack of knowledge of the pedagogical projects of health courses, fragility in the dialogue between service and academy, in addition to the lack of financial and institutional incentives, causing discouragement to the preceptors and the need for the preceptor’s aggregation in the student’s training process. The preceptors’ perception pointed out strengths and weaknesses related to the teaching-learning process for health education, thus inducing the cultivation of methods, tools and instruments to be discussed and published among preceptors, undergraduates, professors, services and teaching institutions.<hr/>Resumen Este estudio tiene como objetivo analizar la percepción de los preceptores sobre los procesos educativos a los que se insertan, en cuanto al reconocimiento de su papel formador en salud. Se trata de un estudio transversal, cualitativo, descriptivo, con presentación exploratoria de datos, realizado a través de cuestionario online y grupo focal, utilizando el método de análisis de contenido y nube de palabras. Se evidenció que el ejercicio de la preceptoría tiene un papel relevante en el intercambio de saberes, el desarrollo individual y profesional y en el progreso de las producciones científicas, sin embargo, la precaria formación didáctica, el desconocimiento de los proyectos pedagógicos de los cursos de salud, la fragilidad en el diálogo entre servicio y academia, además de la falta de incentivos económicos e institucionales, provocando el desánimo de los preceptores y la necesidad de que el preceptor se sume al proceso de formación del estudiante. La percepción de los preceptores señaló fortalezas y debilidades relacionadas con el proceso de enseñanza-aprendizaje de la educación en salud, induciendo así el cultivo de métodos, herramientas e instrumentos para ser discutidos y difundidos entre preceptores, estudiantes de graduación, profesores, servicios e instituciones de enseñanza. <![CDATA[Utopías Concretas para Renovar las Esperanzas Democráticas: Entrevista con la Profesora Amabília Almeida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762022000401904&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A realização desta entrevista integrou as atividades do projeto (2020-2022) do Grupo de Educação e Pesquisa em Justiça Curricular (GEPEJUC), coordenado pela Professora Branca Jurema Ponce do Programa de Educação: Currículo, da Faculdade de Educação da PUC-SP. Um dos objetivos do projeto consiste em registrar experiências históricas de educação escolar, assim como práticas curriculares atuais que revelem avanços democráticos. A história de Amabília Almeida é testemunho da ação feminista rebelde contra o patriarcado, da resistência política contra o autoritarismo e do ativismo docente pela garantia do direito à educação. Com mais esta publicação, reafirma-se a essência utópica das produções acadêmicas ancoradas no conceito de justiça curricular. Histórias como essas permitem afirmar a impossibilidade de silenciar experiências emancipatórias, e elas sobrevivem nas memórias, nos sonhos, nas resistências.<hr/>Abstract This interview was part of the academic activities set that made up the project (2020-2022) of the Education and Research in Curricular Justice group (GEPEJUC) coordinated by Professor Branca Jurema Ponce, of the Education Program: Curriculum, from the Faculty of Education at PUC-SP. One of the objectives of this project is to record successful historical experiences of school education, as well as current curricular practices that also reveal democratic advances. The story of Amabília Almeida is a testimony of the rebelious feminist action against patriarchy, of political resistance against authoritarianism and of teaching activism to guarantee the right to education. With this publication, the utopian essence of academic productions anchored in the concept of curricular justice, is reaffirmed. Stories like these allow us to affirm the impossibility of erasing the emancipatory experiences, which survives in memories, in dreams, in resistance.<hr/>Resumen Esta entrevista formó parte de un conjunto de actividades académicas del proyecto (2020-2022) del Grupo de Educación e Investigación en Justicia Curricular (GEPEJUC) coordinado por la profesora Branca Jurema Ponce, del Programa de Educación: Currículo, de la Facultad de Educación de la PUC SP. Uno de los objetivos de este proyecto es registrar las experiencias históricas de educación escolar, así como las prácticas curriculares actuales que muestran avances democráticos. La historia de Amabilia Almeida es un testimonio de la acción feminista rebelde contra el patriarcado, de la resistencia política contra el autoritarismo y del activismo docente por la garantía del derecho a la educación. Con esta publicación se reafirma la esencia utópica de las producciones académicas ancladas en el concepto de justicia curricular. Historias como éstas nos permiten afirmar la imposibilidad de haer calalr las experiencias emancipadoras, que pervivan en los recuerdos, sueños y resistências.