Scielo RSS <![CDATA[Práxis Educativa]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1809-430920150002&lang=pt vol. 10 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200291&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200293&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A ética em pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste ensaio, reflete-se sobre a relação entre ética e pesquisa, iniciando com uma breve incursão pela história da pesquisa acadêmica no Brasil. Na sequência, se estabelece uma relação entre a racionalidade instrumental, que rege a ciência e tecnologia, e a dimensão ética, própria do agir humano. Finalmente, discute-se o chamado paradoxo de uma ética que é, ao mesmo tempo, necessária e impossível. Na conclusão, argumenta-se a favor do procedimento dialógico como perspectiva de fundamentação ética no campo da pesquisa.<hr/>This paper proposes a reflection on the relation between ethics and research. It starts presenting the background of the academic research in Brazil. Next, a relationship is established between instrumental rationality, which rules sciences and technology, and the ethics dimension of human action. Also, a discussion is proposed about the paradox of an ethics which is at the same time necessary and impossible. The conclusion invites to the dialogical procedure as an ethical foundation perspective in the research area.<hr/>En este ensayo, se reflexiona sobre la relación entre ética e investigación, iniciando con una breve incursión por la historia de la investigación académica en Brasil. Luego, se establece una relación entre la racionalidad instrumental, que rige la ciencia y la tecnología, y la dimensión ética, propia de la acción humana. Finalmente, se discute el llamado paradójico de una ética que es, al mismo tiempo, necesaria e imposible. En la conclusión, se argumenta a favor del procedimiento dialógico como perspectiva de fundamentación ética en el campo de la investigación <![CDATA[Significados da produção do conhecimento na Pós-Graduação e suas interlocuções com a prática social]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200317&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo visa enfatizar a necessidade, que um Programa de Pós-Graduação em Educação pode ter, de produzir conhecimentos, a partir de um esforço continuado de abertura à totalidade da experiência humana, não se fechando em posições epistemológicas reducionistas dessa experiência. O artigo pontua, também, que a formação de estudiosos e de profissionais da educação tem, como tarefa principal, a consolidação do hábito intelectual de sensibilidade e de criatividade diante de qualquer manifestação da vida humana, tal como aflora nos vários processos culturais, na diversidade e na complexidade de cada um deles, na concreticidade das práticas sociais que os engendram.<hr/>This paper highlights the need, which a Postgraduate Programme in Education may have, of producing knowledge from a continuous effort of integral human experience openness, not closing itself to narrow epistemological positions of that experience. This paper also enphasizes that the education of scholars and education professionals has as main task the consolidation of the intellectual habit of being creative and sensitive towards any manifestation of human life, just as it emerges in various cultural processes, in the diversity and complexity of each one of them and in the reality of social practices that give birth to them.<hr/>El artículo tiene como objetivo enfatizar la necesidad, que un programa de Posgrado en educación puede tener, de producir conocimientos, empezando por un esfuerzo continuado de apertura a la totalidad de la experiencia humana, sin cerrarse em posiciones epistemológicas reduccionistas acerca de esa experiencia. Enfatizar también que la formación de estudiosos y profesionales de la educación tiene, como tarea principal, la consolidación del hábito intelectual de la sensibilidad y de la creatividad, delante de cualquier manifestación de vida humana, tal como emerge en sus vários procesos culturales; en la diversidad y complejidad de cada uno de ellos; em la concreción de las prácticas sociales que los engendran. <![CDATA[A pesquisa educacional e o movimento "pesquisas científicas baseadas em evidências"]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200329&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo analisa um movimento de críticas à pesquisa em ciências humanas e às pesquisas educacionais. O movimento "pesquisas científicas baseadas em evidências" auto proclama-se apto para elevar a pesquisa educacional ao nível científico e tece severas críticas à produção científica na área, tendo como suposto a validade exemplar das pesquisas experimentais para alcançar o foro científico e conduzir as políticas públicas para a educação com fundamento em evidências científicas. O movimento admite um modelo exemplar das pesquisas derivadas da área médica e adota as pesquisas experimentais e quase-experimentais como padrão único de investigação, de extração positivista, desconhecendo os avanços das pesquisas qualitativas em ciências humanas e na educação.<hr/>This paper analyzes a movement of criticism towards humanities and educational research. The 'evidence-based scientific research' movement proclaims itself fit to raise the educational research to scientific level and criticizes severely the scientific production in the area, on the presumption of the exemplary validity of experimental research to achieve scientific forum and conduct public policies for education on the basis of scientific evidence. The movement admits an exemplary model of the research derived from the medical area and adopts the experimental and quasi-experimental research as single pattern of investigation, of positivist extraction, unaware of the advances of qualitative research in the humanities and in education.<hr/>Este artículo analiza un movimiento de críticas a la investigación em ciencias humanas y a las investigaciones educacionales. El movimiento "investigaciones científicas basadas en evidencias" se autoproclama apto como para alzar la investigación educacional al nivel científico y teje severas críticas a la producción científica en el área, teniendo como supuesto la validez ejemplar de las investigaciones experimentales para acceder al foro científico y conducir las políticas públicas para la educación con fundamento en evidencias científicas. El movimiento admite un modelo ejemplar de las investigaciones derivadas del área médica y adopta las investigaciones experimentales y casi-experimentales como patrón único de investigación, de extracción positivista, desconociendo los avances de las investigaciones cualitativas en ciencias humanas y en la educación. <![CDATA[A Pós-Graduação e a pesquisa no Brasil: processos de regulação e de reconfiguração da formação e da produção do trabalho acadêmico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200343&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto analisa alguns dos processos de regulação e de reconfiguração da formação e da produção do trabalho acadêmico no Brasil. Examina-se, inicialmente, o contexto e o sentido da produção do conhecimento em tempos de acumulação flexível, assim como o atual panorama da Pós-Graduação no país. Busca-se compreender o modo como as políticas públicas na área, particularmente as ações de avaliação e fomento, e o novo modus operandi da organização da Pós-Graduação e da pesquisa vêm reconfigurando a produção do trabalho docente e discente no interior dos programas, especialmente na área de educação. Procura-se evidenciar, sobretudo, o papel das agências de fomento e de avaliação, cada vez mais comprometidas com uma visão de expansão que impulsiona a produção do conhecimento associada às demandas econômico-produtivas, em detrimento de um projeto formativo consistente, que resulte em avanços significativos na produção e na divulgação do conhecimento nas diferentes áreas.<hr/>This text analyses some of the processes of formation and production regulation and reconfiguration of the scholarly work in Brazil. Initially we examine the context and meaning of knowledge production in times of flexible accumulation, as well as the current landscape of Postgraduate in education in the country. We seek to understand how public policies in the area, particularly the actions of evaluation and promotion, and the new modus operandi of the Postgraduate study and research organization have been reconfiguring the work production of teaching and students within the programs, especially in education. Above all, we seek to highlight the role of promotion and evaluation agencies, increasingly committed to a vision of expansion that drives the production of knowledge associated with demands of economicproductivity, rather than a consistent formative project that would result in a significant advancement in the production and dissemination of knowledge in the different areas.<hr/>En este texto se analizan algunos de los procesos de regulación y de reconfiguración de la formación y de la producción del trabajo académico en Brasil. Se examina, inicialmente, el contexto y el sentido de la producción del conocimiento en tiempos de acumulación flexible, así como el actual panorama del Posgrado en el país. Se busca comprender el modo como las políticas públicas en el área, particularmente las acciones de evaluación y fomento, y el nuevo modus operandi de la organización del Posgrado e investigación han venido reconfigurando la producción del trabajo docente y discente desde el interior de los programas, especialmente en el área de educación. Se busca evidenciar, sobretodo, el papel de las agencias de fomento y de evaluación, cada vez más comprometidas con una visión de expansión que impulsa la producción del conocimiento asociada a las demandas económico-productivas, en detrimento de un proyecto formativo consistente, que resulte en avances significativos en la producción y difusión del conocimiento en las diferentes áreas. <![CDATA[As contribuições da ANPEd no processo de consolidação da Pós-Graduação brasileira: percursos históricos e cenários atuais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200365&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo resulta de pesquisa bibliográfica e documental com o objetivo de reconstituir a historicidade das associações de pesquisa, no contexto dos 50 anos da institucionalização da política de Pós-Graduação no Brasil, com ênfase específica na Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd. A análise foi realizada com base na agenda política recente da associação, em especial no acompanhamento e posicionamento frente à aprovação da Lei 13.005/2014, que trata do Plano Nacional de Educação 2014-2024, tomando como referência a concepção gramsciana de Estado Ampliado. Os estudos indicam as tensões e desafios enfrentados pela ANPEd, a partir da participação de seus associados no âmbito da sociedade política, em que passam de formuladores a executores das políticas nacionais, ao passo que indicam as potencialidades e os limites da associação em se manter como entidade autônoma da sociedade civil, na defesa de uma educação pública, gratuita, laica e de qualidade para todos.<hr/>This article results the bibliographic and documentary search whose the purpose is reconstitute the historicity to search association, in the context of 50 years to the politic institutionalization on Postgraduate in Brazil, with specific emphasis in the ANPEd - National Association of Postgraduate Studies and Research in Education. The analysis was performed based in the recent politics diary association, especially in the monitoring and positioning in the approval of Law 13.005/2014, which deals with the National Education Plan 2014-2024, with reference to Gramsci's conception of Extended State. Studies indicate tensions and challenges faced by ANPEd, from the participation of its members in political society, where the formulators change to executors of national policies, while showing the potential and limits of the association to remain as an entity autonomous civil society in defense of a public, free, secular and quality education for all.<hr/>Este artículo es el resultado de la investigación bibliográfica y documental con el objetivo de reconstruir la historicidad de las asociaciones de investigación en el marco de los 50 años de institucionalización de la política de Posgrado en Brasil, con especial énfasis en la Asociación Nacional de Estudios de Posgrado e Investigación en Educación - ANPEd. El análisis se basó en la reciente agenda política de la asociación, especialmente en el seguimiento y posicionamiento en la aprobación de la Ley 13.005/2014, que se ocupa del Plan Nacional de Educación 2014-2024, con referencia a la concepción de Gramsci del Estado Ampliado. Los estudios indican tensiones y desafios que enfrentan los ANPEd de la participación de sus miembros en la sociedad política, donde pasan los formuladores ejecutores de las políticas nacionales, mientras que muestra el potencial y los límites de la asociación para permanecer como una entidad de la sociedad civil autónoma en defensa de una educación pública, gratuita, laica y de calidad para todos. <![CDATA[Pós-Graduação em Educação em Minas Gerais: apontamentos sobre uma história em construção]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200383&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em 1965, o Parecer nº 977 do CFE institucionalizou a Pós-Graduação no Brasil. Minas Gerais foi um dos primeiros estados a criar cursos nesse nível, sobretudo na área de educação, cuja gênese este estudo enfoca objetivando apontar caminhos para escrever a história recente da Educação Superior, ressaltando as comemorações dos 25 anos da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. De natureza documental, a pesquisa considerou como fontes documentos legais e dados estatísticos analisados com enfoque histórico-contextual. Os resultados mostram que, uma vez criada, a Pós-Graduação expandiu-se vinculada ao Ensino Superior, valeuse de incentivos fiscais e fomento institucional em Minas e enfrentou ditames das políticas neoliberais como redução no número de bolsas e na duração dos cursos. A pesquisa permite concluir que um caminho para escrever essa história são os relatos de professores que iniciaram as práticas de Pós-Graduação e transformaram-nas em um sistema essencial ao avanço da ciência.<hr/>In 1965, the Brazilian Federal Council of Education institutionalized postgraduate studies through the 977/65 Legal Bulletin. Minas Gerais was one of the first states to create postgraduate programs, especially in education, which genesis this study focuses with the aim of pointing out ways to write the recent history of Higher Education and highlight the 25th anniversary of postgraduate studies in education at the Federal University of Uberlândia. As a documental research, this study relies upon legal documents and statistical data analysed with a historical and contextual approach. The results show that, once created, postgraduate studies was expanded in connection with Higher Education, received stimulus both from tax and institutional enhancement in Minas Gerais and faced effects of neoliberal policies such as decrease in the number of scholarships and duration of courses. This study allows to conclude that one way to write this history are the teachers' reports who started the postgraduate practices and turned them into an essential system for the advancement of science.<hr/>En 1965, la norma 977 del Consejo Federal de Educación brasileño institucionalizó el posgrado en Brasil. Minas Gerais fue de los primeros estados que crearon cursos de ese nivel, especialmente en la educación, cuya génesis este estúdio discute con el objetivo de indicar maneras de escribir la historia reciente de la educación superior y destacar las celebraciones de los 25 años de posgrado en Educación de la Universidad Federal de Uberlândia. Esta investigación documental se basa en fuentes legales y datos estadísticos, analizados con un enfoque histórico y contextual. Los resultados muestran que, una vez creado, el posgrado fue ampliado en vinculación con la expansión de la educación superior; que Minas Gerais estimuló su posgrado con incentivos fiscales e institucionales; e que el posgrado enfrentó los efectos de las políticas neoliberales, que incluyen la reducción en el número de becas y en la duración de los cursos. La investigación permite concluir que los relatos de los maestros que iniciaron la práctica de posgrado e la convirtieron en un sistema esencial para el avance de la ciencia son útiles para escribir la historia de lo posgrado brasileño. <![CDATA[A Pós-Graduação e a pesquisa em Educação: trajetórias percorridas e desafios atuais Entrevista com Carlos Roberto Jamil Cury e Dalila Andrade de Oliveira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200405&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Em 1965, o Parecer nº 977 do CFE institucionalizou a Pós-Graduação no Brasil. Minas Gerais foi um dos primeiros estados a criar cursos nesse nível, sobretudo na área de educação, cuja gênese este estudo enfoca objetivando apontar caminhos para escrever a história recente da Educação Superior, ressaltando as comemorações dos 25 anos da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia. De natureza documental, a pesquisa considerou como fontes documentos legais e dados estatísticos analisados com enfoque histórico-contextual. Os resultados mostram que, uma vez criada, a Pós-Graduação expandiu-se vinculada ao Ensino Superior, valeuse de incentivos fiscais e fomento institucional em Minas e enfrentou ditames das políticas neoliberais como redução no número de bolsas e na duração dos cursos. A pesquisa permite concluir que um caminho para escrever essa história são os relatos de professores que iniciaram as práticas de Pós-Graduação e transformaram-nas em um sistema essencial ao avanço da ciência.<hr/>In 1965, the Brazilian Federal Council of Education institutionalized postgraduate studies through the 977/65 Legal Bulletin. Minas Gerais was one of the first states to create postgraduate programs, especially in education, which genesis this study focuses with the aim of pointing out ways to write the recent history of Higher Education and highlight the 25th anniversary of postgraduate studies in education at the Federal University of Uberlândia. As a documental research, this study relies upon legal documents and statistical data analysed with a historical and contextual approach. The results show that, once created, postgraduate studies was expanded in connection with Higher Education, received stimulus both from tax and institutional enhancement in Minas Gerais and faced effects of neoliberal policies such as decrease in the number of scholarships and duration of courses. This study allows to conclude that one way to write this history are the teachers' reports who started the postgraduate practices and turned them into an essential system for the advancement of science.<hr/>En 1965, la norma 977 del Consejo Federal de Educación brasileño institucionalizó el posgrado en Brasil. Minas Gerais fue de los primeros estados que crearon cursos de ese nivel, especialmente en la educación, cuya génesis este estúdio discute con el objetivo de indicar maneras de escribir la historia reciente de la educación superior y destacar las celebraciones de los 25 años de posgrado en Educación de la Universidad Federal de Uberlândia. Esta investigación documental se basa en fuentes legales y datos estadísticos, analizados con un enfoque histórico y contextual. Los resultados muestran que, una vez creado, el posgrado fue ampliado en vinculación con la expansión de la educación superior; que Minas Gerais estimuló su posgrado con incentivos fiscales e institucionales; e que el posgrado enfrentó los efectos de las políticas neoliberales, que incluyen la reducción en el número de becas y en la duración de los cursos. La investigación permite concluir que los relatos de los maestros que iniciaron la práctica de posgrado e la convirtieron en un sistema esencial para el avance de la ciencia son útiles para escribir la historia de lo posgrado brasileño. <![CDATA[Possibilidades de produção do conhecimento a partir da epistemologia pluricultural na Bolívia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200415&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esta ponencia trata sobre las posibilidades de despliegue de la epistemologia pluralista (alternativa a la visión liberal), como base de producción del conocimiento, en una sociedad como la boliviana, caracterizada por la profundización del desarrollo de las relaciones mercantiles, a partir de la puesta en marcha del proyecto histórico de desarrollo del capitalismo andino amazónico del Movimiento al Socialismo (MAS). A partir del análisis de contenido de la Nueva Ley Educativa (Avelino Siñani-Elizardo Pérez) y de datos empíricos, sobre los resultados de las reformas socioeconómicas impulsadas por el MAS, se identifican las contradicciones que ponen en tela de juicio la posibilidad de que la denominada revolución educativa, tenga las bases estructurales requeridas para su ejecución.<hr/>This paper discusses the possibilities for deployment of pluralistic epistemology (alternative to the liberal view), as production base of knowledge, in a society like the Bolivian, characterized by the deepening of the development of market relations, from the startup of the historical development project of Andean Amazonian capitalism of "Movimiento al Socialismo" (MAS). Based on an analysis of the content of the New Education Law (Siñani-Elizardo Avelino Pérez) and empirical data on the results of socio-economic reforms promoted by the MAS, identifies the contradictions, which put into question, the possibility of the so-called educational revolution, has the structural bases required for its execution.<hr/>Este artigo discute as possibilidades de implantação de epistemologia pluralista (alternativa à visão liberal), como uma base de produção de conhecimento em uma sociedade como a boliviana, caracterizada por um maior desenvolvimento das relações de mercado, a partir do lançamento do projeto histórico de desenvolvimento do capitalismo andino amazônico do Movimento ao Socialismo (MAS). A partir da análise de conteúdo da Nova Lei de Educação (Avelino Siñani-Elizardo Pérez) e dados empíricos sobre os resultados das reformas socioeconômicas promovidas pelo MAS, são identificadas contradições que colocam em questão a possibilidade de que a chamada revolução educacional tenha as bases estruturais exigidas para sua execução. <![CDATA[Dívida pública e financiamento do Ensino Superior e Profissional no Paraná (2003 a 2012)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200433&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste trabalho é analisar a evolução das despesas do estado do Paraná com o Serviço da dívida pública (juros, amortizações e encargos com o refinanciamento) e com o financiamento das instituições estaduais de ensino superior (IEES) e do ensino profissional no período de 2003 a 2012. Os resultados do trabalho indicam que, no período de 2003-2012, o Paraná comprometeu parcela significativa do orçamento com o pagamento da dívida pública. Quanto ao financiamento das IEES, verificamos que no período de 2003 a 2005 ocorreu restrição orçamentária e a partir de 2006 houve aumento do percentual de recursos a elas destinado. Quanto ao financiamento do ensino profissional, constatou-se aumento do percentual de recursos, especialmente em 2007 e 2012 e uma significativa redução dos recursos destinados a esta modalidade de ensino nos anos de 2009 a 2011.<hr/>The objective of this paper is to analyze the evolution of the costs of the state of Parana with the Public debt service (interest rate, amortizations and refinancing costs) and the financing of state institutions of Higher Education (IEES) and Professional Education from 2003 to 2012. The results indicate that, in the analyzed period, the state of Parana has committed a significant portion of its budget to the payment of public debt. Regarding the financing of IEES, we verify that between 2003 and 2005 a budget constraint occurred, and from 2006 there was an increase in the percentage of resources allocated to it. Regarding the financing of Professional Education, we observed an increase in the percentage of resources, especially in 2007 and 2012, and a significant reduction in resources for this type of education from 2009 to 2011.<hr/>El objetivo de este trabajo es analizar la evolución de los gastos del estado de Paraná con el servicio de deuda pública (intereses, amortizaciones y costos con el refinanciamiento) y con el financiamiento de las instituciones estaduales de enseñanza superior (IEES) y de enseñanza profesional en el período del 2003 al 2012. Los resultados del trabajo indican que, en el período 2003-2012, Paraná comprometió parte significativa del presupuesto con el pago de la deuda pública. En cuanto al financiamiento de las IEES, verificamos que en el período 2003-2005 se produce una restricción presupuestaria y a partir del 2006 hubo aumento del porcentaje de los recursos destinados a ellas. En cuanto al financiamiento de enseñanza profesional, se constató el aumento del porcentaje de recursos, especialmente en 2007 y 2012 y una significativa reducción de recursos destinados a esta modalidad de enseñanza en los años 2009 a 2011. <![CDATA[Estilos de gestão da sala de aula: uma análise a partir da ação docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200463&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente trabalho analisa e interpreta a ação de professores de Física do Ensino Médio em sala de aula. Tendo por base as definições apresentadas por Gauthier (1998) e por Tardif (2002), elaboramos relatos sobre a ação de professores, procurando descrever como eles realizavam a gestão da classe e a gestão do conteúdo em suas aulas. Cada relato foi construído a partir de entrevistas e gravações de aulas de três professores de Física de escolas da rede pública da cidade de Londrina no Estado do Paraná. Os relatos foram posteriormente interpretados por meio de um instrumento de análise que considera a gestão da matéria e a gestão de classe como gestão de relações com o saber (CHARLOT, 2000) em um sistema didático (CHEVALLARD, 2005). Como resultado, apontamos que os estilos de gestão dos três professores, cujas aulas foram analisadas neste artigo, correspondem, aproximadamente, a três estilos de gestão: centrado no conteúdo da disciplina (gS), centrado no ensino praticado pelo professor (gP) ou centrado na aprendizagem dos estudantes (gE). Assim sendo, os professores podem assumir três diferentes estilos gerais de gestão de sala de aula.<hr/>This paper analyzes and interprets the action of high school Physics teachers in the classroom. Based on the definitions given by Gauthier (1998) and Tardif (2002), we elaborated reports about action of teachers, seeking to describe how they performed class and content management in their classes. Each report was constructed from interviews and recordings of classes of three Physics teachers from public schools in Londrina, Paraná, Brazil. The reports were later interpreted through an analysis tool that considers the management of the subject and management of the class as a managing relation with wisdom (CHARLOT, 2000) in a didactic system (CHEVALLARD, 2005). As a result, we point out that the management styles of the three teachers, whose classes were analyzed in this paper, correspond approximately to three management styles: focused on the content of the subject (gS), focused on the teaching practiced by the teacher (gP) or focused on students' learning (gE). Thus, teachers may have three different general types of classroom management.<hr/>En este trabajo se analiza e interpreta la acción de docentes en clases de Física en la secundaria. Bajo la base de las definiciones presentadas por Gauthier (1998) y Tardif (2002), elaboramos informes sobre la acción de los maestros, buscando describir la forma en que llevan a cabo la gestión y el contenido en sus clases. Cada informe se construyó a partir de entrevistas y grabaciones de las clases de tres profesores de física de las escuelas públicas en la ciudad de Londrina, en el estado de Paraná. Los informes, posteriormente, fueron interpretados por medio de un instrumento de análisis que considera la gestión de campo y la gestión del aula como gestión de las relaciones con el conocimiento (CHARLOT, 2000) en un sistema educativo (CHEVALLARD, 2005). Como resultado, puntuamos que la gestión de los tres maestros, cuyas clases fueran analizadas para este estudio, corresponden a tres estilos de gestión: 1) centrada el contenido de la asignatura (gS), 2) centrada en la enseñanza practicada por el professor (gP), o 3) centrada en el aprendizaje del estudiante (gE). Por lo tanto, podemos concluir que los maestros pueden asumir estos tres tipos de gestión en la clase. <![CDATA[A docência e o ensino de História da Educação: desafios da formação inicial em turmas do PARFOR (2012/2015)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200489&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No ano de 2012, ingressou na universidade, lócus da pesquisa, a primeira turma do Curso de Pedagogia vinculada ao Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR). Esse programa tem, entre outros desafios, a profissionalização docente mediante uma relação escola/universidade que contribua com a qualificação da Educação Básica. O objetivo desse estudo foi problematizar e entender o processo de formação de alunas/professoras, tendo como base os significados atribuídos à disciplina de História da Educação a partir de uma metodologia de ensino que utiliza documentos e objetos escolares como mote para discutir os temas curriculares. A metodologia trabalhou com um questionário, relativo às atividades desenvolvidas em História da Educação, e filmagem de relatos, relacionados às trajetórias discentes. Os resultados sinalizaram para uma mobilização com relação à preservação e à construção de acervos documentais escolares, e, também, com a percepção do papel da História da Educação no currículo dos Cursos de Pedagogia.<hr/>In 2012, the first group of students in the Pedagogy Program linked to the National Basic Education Teacher Education Plan (PARFOR) entered university, locus of this research. Among other challenges, this program aims teacher professionalization through a school/university relationship that contributes to the qualification of basic education. The goal of this study was to discuss and understand the process of student/teacher education, based on the meanings attributed to the discipline History of Education, from a teaching methodology that uses school documents and objects as theme to discuss curriculum issues. The methodology employed a questionnaire, relative to the activities developed in History of Education, and filmed statements, related to the students' trajectories. The results point to mobilization with regard to the preservation and construction of school document archives, as well as the perception of the role of the History of Education in the curriculum of Pedagogy Courses.<hr/>El locus de esta investigación ingresó a la universidad en el año de 2012. Se trata del primer grupo del Curso de Pedagogía vinculado al Plan Nacional de Formación de Profesores de la Educación Básica - PARFOR. Este programa tiene, además de otros desafíos, la profesionalización docente mediante una relación escuela/universidad que contribuya con la cualificación de la educación básica. El objetivo de este estudio fue problematizar y entender el proceso de formación de alumnas /profesoras, teniendo como base los significados atribuidos a la disciplina de Historia de la Educación a partir de una actividad pedagógica y se utilizaron documentos escolares para discutir los temas curriculares. En la metodología se trabajó con un cuestionario, relativo a las atividades desarrolladas en la Historia de la Educación y filmaciones de relatos, relacionados a las trayectorias discentes. Los resultados señalaron una movilización en relación a la preservación y construcción de acervos documentales escolares, así como, la percepción del papel de la Historia de la Educación en el currículum de los Cursos de Pedagogía. <![CDATA[A Educação Infantil na rede pública de ensino: por um projeto pedagógico de qualidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200511&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é parte de uma pesquisa mais ampla sobre políticas públicas voltadas à Educação Infantil, projetos de formação de professores e pressupostos epistemológicos das pesquisas para, com e sobre criança e infância. O texto problematiza aspectos da expansão de vagas na rede pública de Educação Infantil e propõe reflexões sobre a qualidade dos projetos pedagógicos desenvolvidos pelas instituições que atendem às crianças de zero a cinco anos e oito meses de idade. Esta pesquisa é de natureza teórica e utiliza-se da revisão de literatura como principal procedimento metodológico. Os resultados obtidos revelam a necessidade de que a expansão quantitativa da Educação Infantil não ocorra em prejuízo de projetos pedagógicos de qualidade que dependem, dentre outras coisas, da participação das crianças e das famílias, de infraestrutura física adequada, da valorização dos profissionais mediante pagamento do piso salarial e da formação compatível conforme exigências expressas na legislação brasileira.<hr/>This paper is part of a broader research project on public policies geared towards childhood education, teacher training projects and epistemological assumptions for, with and about child and childhood. This text discusses aspects of the expansion of the number of public sector primary education places and reflects on the quality of the educational projects run by the institutions that serve children aged from zero to five years and eight months old. This research is of theoretical nature and uses a review of the literature as the main methodological procedure. The results obtained reveal that the need for the quantitative expansion of early childhood education does not occur at the expense of educational quality projects that depend, among other things, on the participation of children and families, adequate physical infrastructure and the appreciation of professionals through the payment of the wage floor and training according to the requirements set out in the Brazilian legislation.<hr/>El trabajo forma parte de una investigación más amplia sobre políticas públicas dirigidas a la educación infantil, proyectos de formación de profesores y presuposiciones epistemológicas de las investigaciones para, con y sobre niños e infancia. El texto problematiza aspectos de la expansión de plazas en la red pública de educación infantil y plantea reflexiones sobre la calidad de los proyectos educativos desarrollados por las instituciones que atienden a los niños de cero a cinco años y ocho meses de edad. La investigación es de naturaleza teórica y utiliza la revisión de literatura como principal procedimiento metodológico. Los resultados obtenidos revelan la necesidad de que la expansión cuantitativa de la educación infantil no ocurra en perjuicio de proyectos pedagógicos de calidad que dependen, entre otras cosas, de la participación de los niños y de las familias, de infraestructura física adecuada, de la valoración de los profesionales mediante pago del piso salarial y de la formación compatible conforme exigencias expresadas en la legislación brasileña. <![CDATA[Intelectuais do GT7 da ANPEd: entre o campo acadêmico e a intervenção no mundo social (1994-1999)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200533&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo objetiva problematizar as posições dos intelectuais do Grupo de Trabalho Educação de Crianças de 0 a 6 anos (GT7), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), no contexto de elaboração e de implantação do Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (RCNEI). Apoia-se no parecer coletivo da ANPEd e no livro Educação infantil pós-LDB: rumos e desafios, assim como nos conceitos de "intelectual" de Pierre Bourdieu e de Michel Foucault para sustentar que os intelectuais do GT7, em nome da autonomia do campo acadêmico e do conhecimento especializado e científico, assumiram uma postura de crítica ao RCNEI ao indicarem as possibilidades, e, principalmente, os limites dessa política do MEC.<hr/>This paper aims to problematize the positions of intellectuals of the Grupo de Trabalho Educação de Crianças de 0 a 6 anos (GT7) (Working Group for the Education of Children from 0 to 6 years of age), and of the Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) (National Association for Postgraduate studies and Research in Education), involved in elaborating and implanting the Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (RCNEI) (National Curricular Guidelines on Children's Education). This article is based on ANPEd's collective view and on the book Educação infantil pós-LDB: rumos e desafios ('Post-LDB children's education: direction and challenges'), as well as on the concepts of intellectual drawn by Pierre Bourdieu and Michel Foucault to sustain that the intellectuals of the GT7, in the name of autonomy in the academic field and scientific and specialized knowledge, adopted a critical posture towards the RCNEI when indicating the possibilities and mainly the limits of this policy presented by MEC.<hr/>Este texto tiene como objetivo problematizar las posiciones de los intelectuales del Grupo de Trabajo Educación de Niños de 0 a 6 años (GT7), de la Asociación Nacional de Postgrado y Pesquisa en Educación (ANPEd), en el contexto de elaboración e implantación del Referencial Curricular Nacional para la Educación Infantil (RCNEI). Se apoya en el parecer colectivo de la ANPEd y en el libro Educación infantil post-LDB: rumbos y desafíos, así como en los conceptos de intelectual de Pierre Bourdieu y Michel Foucault para sustentar que los intelectuales del GT7, en nombre de la autonomía del campo académico y del conocimiento especializado y científico, asumieron una postura de crítica al RCNEI al indicar las posibilidades, principalmente los límites de esta política del MEC. <![CDATA[Programa Mais Educação como política de educação integral: uma análise a partir da abordagem do ciclo de políticas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200559&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo discute o Programa Mais Educação, integrante da atual política educacional do país para a Educação Básica. O objetivo é analisá-lo a partir da Abordagem do Ciclo de Políticas, de Ball e colaboradores (1992), percorrendo as influências da internacionalização das políticas educacionais, os embates de grupos de interesse na formulação dos documentos orientadores e as avaliações iniciais do programa, essas a partir da análise de resultados apresentados por publicações das reuniões da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Os resultados do estudo mostram que a arena de disputas onde se delineiam as políticas educacionais está constituída por atores em posições assimétricas de poder e de influência, o que nos permite problematizar a forma, muitas vezes aligeirada, de o governo e seus interlocutores colocarem em ação políticas educacionais sem o necessário diálogo também com os sujeitos imersos nos espaços escolares.<hr/>This paper discusses the More Education Program, which makes part of the current Brazilian educational policy for Basic Education. The aim is to analyze the program based on policy cycle approach, as postulated by Ball and colleagues (1992), considering the influences of the internationalization of educational policies, the clashes of interest groups in the elaboration of policy documents, and initial evaluations of the program. This is accomplished with the analysis of publications in proceedings of the National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPEd). The results show that the arena of disputes in which the educational policies are outlined is constituted by actors in asymmetric positions of power and influence. This allows us to questions the ways, often hasty, in which the government and its interlocutors put into action educational policies without the necessary dialog with the individuals who are immersed in the school spaces.<hr/>Este artículo discute el Programa Mais Educação, integrante de la actual política educacional de Brasil para la educación básica, con el objetivo de analizarlo desde el Ciclo de Políticas de Ball y colaboradores (1992). Se recorren las influencias de la internacionalización de las políticas educacionales, los embates de grupos de interés en la formulación de los documentos orientadores y las evaluaciones iniciales del programa, éstas desde el análisis de resultados expuestos por publicaciones de los encuentros de la Asociación Nacional de Posgrado y Investigación en Educación (ANPEd). Los resultados del estudio muestran que el escenario de disputas en el cual se trazan las políticas educacionales está constituido por protagonistas en posiciones asimétricas de poder y de influencia, lo que nos permite problematizar la forma -frecuentemente leviana - en la que el gobierno y sus interlocutores colocan en acción políticas educacionales con la carencia del necesario diálogo con los sujetos inmersos en los espacios escolares. <![CDATA[Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092015000200585&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo discute o Programa Mais Educação, integrante da atual política educacional do país para a Educação Básica. O objetivo é analisá-lo a partir da Abordagem do Ciclo de Políticas, de Ball e colaboradores (1992), percorrendo as influências da internacionalização das políticas educacionais, os embates de grupos de interesse na formulação dos documentos orientadores e as avaliações iniciais do programa, essas a partir da análise de resultados apresentados por publicações das reuniões da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Os resultados do estudo mostram que a arena de disputas onde se delineiam as políticas educacionais está constituída por atores em posições assimétricas de poder e de influência, o que nos permite problematizar a forma, muitas vezes aligeirada, de o governo e seus interlocutores colocarem em ação políticas educacionais sem o necessário diálogo também com os sujeitos imersos nos espaços escolares.<hr/>This paper discusses the More Education Program, which makes part of the current Brazilian educational policy for Basic Education. The aim is to analyze the program based on policy cycle approach, as postulated by Ball and colleagues (1992), considering the influences of the internationalization of educational policies, the clashes of interest groups in the elaboration of policy documents, and initial evaluations of the program. This is accomplished with the analysis of publications in proceedings of the National Association of Postgraduate and Research in Education (ANPEd). The results show that the arena of disputes in which the educational policies are outlined is constituted by actors in asymmetric positions of power and influence. This allows us to questions the ways, often hasty, in which the government and its interlocutors put into action educational policies without the necessary dialog with the individuals who are immersed in the school spaces.<hr/>Este artículo discute el Programa Mais Educação, integrante de la actual política educacional de Brasil para la educación básica, con el objetivo de analizarlo desde el Ciclo de Políticas de Ball y colaboradores (1992). Se recorren las influencias de la internacionalización de las políticas educacionales, los embates de grupos de interés en la formulación de los documentos orientadores y las evaluaciones iniciales del programa, éstas desde el análisis de resultados expuestos por publicaciones de los encuentros de la Asociación Nacional de Posgrado y Investigación en Educación (ANPEd). Los resultados del estudio muestran que el escenario de disputas en el cual se trazan las políticas educacionales está constituido por protagonistas en posiciones asimétricas de poder y de influencia, lo que nos permite problematizar la forma -frecuentemente leviana - en la que el gobierno y sus interlocutores colocan en acción políticas educacionales con la carencia del necesario diálogo con los sujetos inmersos en los espacios escolares.