Scielo RSS <![CDATA[Práxis Educativa]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1809-430920190001&lang=pt vol. 14 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[A política educacional global: conceitos e marcos teóricos chave]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo sistematiza os principais componentes conceituais e teóricos da Política Educacional Global como um campo de estudos emergente. Os estudos sobre Política Educacional Global têm por objetivo analisar como se constitui a agenda educacional global, e o impacto de dinâmicas globais de distinta natureza na promoção da mudança educacional. A globalização produz múltiplos efeitos, tanto diretos quanto indiretos sobre a política educacional. A globalização tem gerado novos problemas educacionais e sociais que a política educacional deve enfrentar; intensificou o fluxo internacional e o intercâmbio de ideias sobre a reforma educativa; tem facilitado a constituição de redes transnacionais de especialistas; e tem gerado mudanças de escala nos processos de formulação de políticas educacionais. No entanto, a influência destas e de outras dinâmicas globais nos sistemas educativos nacionais nem sempre é fácil de se observar, distinguir ou rastrear empiricamente. Geralmente, o campo da política educacional se assemelha mais a um mercado desordenado de ideias sobre política educacional que, apesar de sua natureza hierárquica, não está estruturado de acordo com centros de difusão muito bem identificados e periferias receptivas, mas estrutura-se através de dinâmicas multi-escalares muito mais complexas. Como uma forma de abordar estes desafios, o artigo apresenta uma revisão das perspectivas teóricas, epistemológicas e metodológicas mais proeminentes que pesquisadores têm usado na relação entre globalização e mudança educacional, incluindo a teoria da cultura mundial, a economia política internacional, a teoria do empréstimo de políticas, o enfoque da mobilidade das políticas.<hr/>Abstract: This paper reflects on the main conceptual and theoretical components of global education policy as an emerging field of studies. Global education policy research looks at how global education agendas are being constituted, and by whom, and what are the implications of global dynamics of a different nature in the promotion of education policy change. Globalization produces multiple effects, both direct and indirect, on education policy systems. Globalization has generated new social and educational problems that education policy is expected to address; it has intensified the international flow and exchange of policy ideas on educational reform; it has facilitated the constitution of influential transnational networks of experts and, overall, has contributed to rescale policy-making processes in an unprecedented way. Nonetheless, the influence of these and other global developments in national education systems is not always easy to observe, distinguish or track empirically. Overall, the global education policy field resembles more a messy market of policy ideas that, albeit its hierarchical nature, is not structured according to very well defined centers of diffusion and receptive peripheries, but through more complex multi-scalar dynamics. As a way to address these challenges, the paper also reviews the most prominent theoretical, epistemological and methodological perspectives that scholars are using to study the relationship between globalization and educational change, including world culture theory, international political economy perspectives, policy borrowing and lending, or the policy mobilities approach.<hr/>Resumen: Este artículo sistematiza los principales componentes conceptuales y teóricos de la Política Educativa Global como un campo de estudios emergente. Los estudios sobre Política Educativa Global tienen por objetivo analizar cómo se constituye la agenda educativa global, y el impacto de dinámicas globales de distinta naturaleza en la promoción del cambio educativo. La globalización produce múltiples efectos, tanto directos como indirectos, sobre la política educativa. La globalización ha generado nuevos problemas educativos y sociales que la política educativa debe afrontar; ha intensificado el flujo internacional y el intercambio de ideas sobre reforma educativa; ha facilitado la constitución de redes transnacionales de expertos; y ha generado cambios de escala en los procesos de formulación de políticas educativas. No obstante, la influencia de éstas y otras dinámicas globales en los sistemas educativos nacionales no siempre es fácil de observar, distinguir o rastrear empíricamente. En general, el campo de la política educativa global se asemeja más a un mercado desordenado de ideas sobre política educativa que, a pesar de su naturaleza jerárquica, no está estructurado en base a centros de difusión muy claros, sino que se desarrolla más bien mediante dinámicas multi-escalares mucho más complejas. De cara a abordar estos desafíos, el artículo revisa también las perspectivas teóricas, epistemológicas y metodológicas más prominentes con las que abordar el estudio de la relación entre la globalización y el cambio educativo. Entre ellas, se incluyen la teoría de la cultura mundial, la economía política internacional, la teoría de los préstamos de políticas, o el enfoque de la movilidad de políticas. <![CDATA[Como promover a justiça social e a Pedagogia de Paulo Freire no Ensino universitário. Exemplos de ensino universitário de inglês]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100034&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: La educación universitaria actual no puede permanecer separada de lo que ocurre en la sociedad. Por lo tanto, se ha de potenciar la relación entre los contenidos docentes y las demandas sociales. Pretendemos introducir la justicia social en la docencia universitaria por medio del empleo de textos de temática social en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Concretamente estos textos se relacionan con diferencias culturales, la realidad de personas en países del Sur y la de las mujeres en distintos países. Se potencia el empleo de textos multimodales en la enseñanza para que el alumnado aprenda a leer textos en los que aparecen imágenes. Por esta razón se presenta una propuesta de actividades realizadas por alumnado universitario de Estudios Ingleses con el fin de profundizar en la justicia social, en la apertura a otras culturas y en la adquisición de competencias. Dicha propuesta educativa se enmarca en la pedagogía crítica de Paulo Freire.<hr/>Abstract: The current university education cannot remain separate from what happens in society. Consequently, the relationship between teaching content and social demands must be strengthened. We intend to introduce social justice in university teaching through the use of social texts in the teaching-learning process. These texts are related specifically to cultural differences, the reality of people in countries of the South and that of women in different countries. The use of multimodal texts in teaching is encouraged so that students learn to read texts in which images appear. For this reason, a proposal of activities carried out by university students of English Studies is made in order to deepen social justice, openness to other cultures and the acquisition of competences. This educational proposal is part of the critical pedagogy of Paulo Freire.<hr/>Resumo: A educação universitária atual não pode permanecer separada do que acontece na sociedade. Portanto, há necessidade de promover a relação entre conteúdos e demandas sociais. Pretendemos introduzir a justiça social no ensino universitário através do uso de textos sobre questões sociais no processo de ensino-aprendizagem. Especificamente, estes textos se relacionam com as diferenças culturais, a realidade de pessoas no Sul e ds mulheres em diferentes países. Busca-se empregar textos multimodais no ensino para que os alunos aprendam a ler textos em que aparecem imagens. Por esta razão, uma proposta de atividades realizadas por estudantes universitários de Estudos Ingleses, a fim de aprofundar a justiça social, a abertura a outras culturas e desenvolvimento de competências é apresentada. Esta proposta educativa faz parte da pedagogia crítica de Paulo Freire. <![CDATA[Transformações do exame na escola colombiana (1890-1940): em direção à classificação e individualização do sujeito escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100049&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen: Este ensayo abordó las transformaciones del concepto "examen" en la escuela colombiana entre 1890-1940. Para hacerlo, se acudió a documentos históricos provenientes de los archivos de Bogotá, Tunja, Medellín, Popayán, Cali y Palmira. Para la interpretación de dichos documentos, se siguieron los planteamientos de la Historia Conceptual de Reinhart Koselleck y Josefina Granja Castro. Se presumieron dos umbrales en el periodo estudiado. En el primero (1890-1920), el examen se convirtió en una estrategia para la organización del sistema escolar graduado. En el segundo (1920-1940), el examen participó en la comprensión de la escuela como un aparato de reforma social. Las transformaciones del concepto "examen" en la escuela colombiana entre 1890-1940 contribuyeron a que el Estado colombiano lograra un nivel de organización y de comprensión del sistema educativo.<hr/>Abstract: This paper addresses the transformations of the concept of "exam" in the Colombian school between 1890 and 1940. For this, historical documents from Bogotá, Tunja, Medellín, Popayán, Cali and Palmira were referenced. For the interpretation of these documents, Reinhart Koselleck and Josefina Granja Castro's Conceptual History were followed. Two conceptual thresholds were analyzed. In the first one (1890-1920), the exam became a strategy for the organization of the school system in grades. In the second one (1920-1940), the examination participated in the understanding of the school as an apparatus of social reform. The transformations of the concept of "exam" in the Colombian school between 1890-1940 helped the Colombian State to achieve a level of organization of the educational system and its understanding.<hr/>Resumo: Este artigo aborda as transformações do conceito de "exame" na escola colombiana no período de 1890 a 1940. Para isso, recorreu-se a documentos históricos provenientes dos arquivos de Bogotá, Tunja, Medellín, Popayán, Cali e Palmira. Para a interpretação desses documentos, seguiu-se a História Conceitual de Reinhart Koselleck e Josefina Granja Castro. Dois limites foram estudados. No primeiro (1890-1920), o exame converteu-se em uma estratégia para a organização do sistema escolar seriado. No segundo (1920-1940), o exame participou na compreensão da escola como um aparato de reforma social. As transformações do conceito de "exame" na escola colombiana entre 1890-1940 contribuíram para que o Estado colombiano lograsse um nível de organização e de compreensão do sistema educativo. <![CDATA[John Dewey como leitor de Jean-Jacques Rousseau: o problema da formação das capacidades humanas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100068&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Compreender as capacidades humanas, como se desenvolvem e que direção podem tomar é problema nuclear das teorias educacionais. O presente ensaio investiga tal problema em duas potentes teorias clássicas: o desenvolvimento natural, de Rousseau; e a eficiência social, de Dewey. Tomando como referência Democracia e Educação, reconstrói a leitura que Dewey faz de Rousseau, mostrando o que retém e o que nega dele. Dewey coloca eticamente, com mais precisão que Rousseau, o desenvolvimento social das capacidades humanas no centro de sua teoria educacional: a condição ativo-interativa do ser humano abre-lhe a possibilidade de assumir a simpatia inteligente como afeto moral-político de seu exercício visando à boa cidadania. Deste modo, o ensaio conclui que, longe de ter um sentido econômico e político imediatamente instrumental, a teoria pragmatista deweyana da eficiência social visa à dimensão normativo-solidária que está na base da democracia como laço social que solidifica a comunidade humana.<hr/>Abstract: Understanding human capacities, how they develop and what direction they can take is the core problem of educational theories. This paper investigates this problem in two powerful classical theories: natural development, by Rousseau; and social efficiency, by Dewey. Taking Democracy and Education as reference, the paper reconstructs Dewey's reading of Rousseau, showing what Dewey retains and what he denies of Rousseau's ideas. With more accuracy than Rousseau, Dewey ethically places the social development of human capacities at the center of his educational theory: the active-interactive condition of human beings opens the possibility of assuming intelligent sympathy as the moral-political affection of their exercise aiming at good citizenship. Thereunto, the paper concludes that far from having an immediately instrumental economic and political sense, Dewey's pragmatist theory of social efficiency aims at the normative solidarity dimension that is at the basis of democracy as a social bond that solidifies the human community.<hr/>Resumen: Comprender las capacidades humanas, cómo se desarrollan y qué dirección pueden tomar es problema nuclear de las teorías educacionales. El presente ensayo investiga tal problema en dos potentes teorías clásicas, el desarrollo natural de Rousseau y la eficiencia social de Dewey. Tomando como referente Democracia y Educación, reconstruye la lectura que Dewey hizo de Rousseau, mostrando lo que incorpora y lo que niega de él. Dewey coloca éticamente, con mayor precisión que Rousseau, el desarrollo social de las capacidades humanas en el centro de su teoría educacional: la condición activo-interactiva del ser humano le abre la posibilidad de asumir la simpatía inteligente como afecto moral-político de su ejercicio con miras a una buena ciudadanía. De esta manera, el ensayo concluye que lejos de tener un sentido económico y político inmediatamente instrumental, la teoría pragmatista deweyana de la eficiencia social busca la dimensión normativo-solidaria que está en la base de la democracia como vínculo social que solidifica la comunidad humana. <![CDATA[Agenda sindical de professores da Educação Básica: desafios postos a partir do Piso Salarial Profissional Nacional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100084&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: A agenda sindical docente incorporou a defesa do princípio da valorização profissional e construiu a necessidade de um Piso Salarial Profissional Nacional (PSPN) como um elemento estruturante. A regulamentação nacional do PSPN ocorreu em 2008; entretanto, devido ao pacto federativo brasileiro, o cumprimento da legislação depende dos governos locais. Isso implicou uma ampla mobilização dos sindicatos docentes para que a definição da remuneração incorporasse a regra nacional. O cenário de crise institucional instalado em 2015, seguido de uma agenda econômica restritiva para os direitos sociais, tem colocado em risco o conjunto de condições duramente conquistadas para a valorização dos professores. Desse modo, este artigo mapeia as condições de remuneração com dados da Relação Anual de Informações Sociais (RAIS) do ano de 2016 como resultado de lutas e contexto para novas lutas a partir do caso dos professores no estado do Paraná e de Mato Grosso do Sul, com vistas a analisar como os recentes ataques aos direitos dos trabalhadores afetam os docentes.<hr/>Abstract: The teacher union agenda has incorporated the defense of the principle of professional valorization and built the need for a National Professional Minimum Wage (NPMW) as a structuring element. The national regulations of the NPMW took place in 2008; however, due to the Brazilian federative agreement, the compliance with the legislation depends on local governments. This implied a wide mobilization of the teacher unions so that the definition of the remuneration incorporated the national rule. The scenario of institutional crisis installed in 2015, followed by a restrictive economic agenda for social rights, has put at risk the set of hard-won conditions for the valorization of teachers. Thus, this paper maps the remuneration conditions with data from the Annual Social Information Report (known as RAIS) for the year 2016 as a result of struggles and context for new struggles based on the case of teachers in the state of Paraná and Mato Grosso do Sul, Brazil, in order to analyze how recent attacks on workers' rights affect teachers.<hr/>Resumen: La agenda sindical docente incorporó la defensa del principio de la valorización profesional y construyó la necesidad de un Piso Salarial Profesional Nacional (PSPN) como un elemento estructurante. La reglamentación nacional del PSPN ocurrió en 2008; sin embargo, debido al pacto federativo brasileño, el cumplimiento de la legislación depende de los gobiernos locales. Esto implicó una amplia movilización de los sindicatos docentes para que la definición de la remuneración incorporara la regla nacional. El escenario de crisis institucional instalado en 2015, seguido de una agenda económica restrictiva para los derechos sociales, ha puesto en riesgo el conjunto de condiciones duramente conquistadas para la valorización de los profesores. De este modo, este artículo mapea las condiciones de remuneración con datos de la Relación Anual de Informaciones Sociales (RAIS) del año 2016 como resultado de luchas y contexto para nuevas luchas a partir del caso de los profesores en el estado de Paraná y de Mato Grosso do Sul, con miras a analizar cómo los recientes ataques a los derechos de los trabajadores afectan a los docentes. <![CDATA[As especificidades da prisão e sua aproximação com a educação no Paraná: breves apontamentos a partir da revisão de literatura]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este trabalho tem como objetivo apresentar estudos que tratam da prática educacional frente à especificidade do espaço prisional. Observam-se suas possibilidades e seus limites e identificam-se aproximações do contexto das prisões paranaenses. Para tanto, optou-se pela revisão de literatura, sendo possível apontar e selecionar as produções referentes às investigações sobre a educação nas prisões, de forma a delinear as condições e os documentos que a respaldam. A busca dos documentos tratou das publicações em duas fases: de 1996 a 2006 e de 2007 a 2017. A seleção e a classificação dos documentos foram definidas a partir das seguintes categorias de análise: Educação Prisional, Legislação Educacional, Legislação e Políticas Públicas Prisionais. Desse modo, das onze publicações selecionadas, foi observada a educação com uma função de justificativa de permanência e de manutenção da pena de prisão com vistas ao aspecto progressivo e redutor dos danos causados pelas condições carcerárias atuais.<hr/>Abstract: This work has the objective of presenting studies that deal with the educational practice facing the specificity of the prison space. Its possibilities and limits are observed and approximations of the context of prisons in Paraná are identified. For this, the literature review was chosen, and it was possible to point out and select the productions related to the investigations on education in prisons, outlining its conditions and supporting documents. The search of the documents dealt with the publications in two phases: from 1996 to 2006 and 2007 to 2017. The selection and classification of the documents were defined from the following categories of analysis: Prison Education, Educational Legislation, Legislation and Prison Public Policies. Thus, of the eleven publications selected, education was observed with a function of justification of permanence and maintenance of the prison sentence with a view to the progressive and reducing aspect of the damages caused by the current prison conditions.<hr/>Resumen: El presente trabajo tiene como objetivo presentar estudios que tratan de la práctica educativa frente a la especificidad del espacio prisional. Se observan sus posibilidades y sus límites y se identifican aproximaciones del contexto de las prisiones paranaenses. Para ello, se optó por la revisión de literatura, siendo posible identificar y seleccionar las producciones referentes a las investigaciones sobre la educación en las prisiones, para delinear las condiciones y los documentos que la respaldan. La búsqueda de los documentos trató de las publicaciones en dos fases: de 1996 a 2006 y de 2007 a 2017. La selección y la clasificación de los documentos fueron definidas a partir de las siguientes categorías de análisis: Educación Prisional, Legislación Educacional, Legislación y Políticas Públicas Prisionales. De este modo, de las once publicaciones seleccionadas, se observó la educación con una función de justificación de permanencia y de mantenimiento de la pena de prisión con vistas al aspecto progresivo y reductor de los daños causados ​​por las condiciones carcelarias actuales. <![CDATA[Política de valorização docente e carreira de professores da Educação Básica no estado de São Paulo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Neste artigo, são analisados estatutos e planos de carreira do magistério da Rede Estadual de São Paulo e de quatro municípios paulistas: Águas de São Pedro, São Caetano do Sul, Barra do Turvo e Natividade da Serra. O objetivo é investigar se e como orientações de organismos internacionais e o prescrito na legislação nacional estão presentes nos planos analisados nos aspectos relacionados à progressão na carreira. Trata-se de pesquisa qualitativa, de caráter descritivo-analítico, com base na técnica de análise documental e entrevistas semiestruturadas com representantes das secretarias municipais de Educação. Constatou-se que aspectos dos planos de carreira e estatutos não foram implementados pelos municípios, influenciando negativamente as possibilidades legais de progressão na carreira. Além disso, os planos apresentam formulações diversas das orientações dos organismos internacionais e da legislação nacional, não conformando, em seu conjunto, uma verdadeira valorização da carreira docente.<hr/>Abstract: This paper analyzes the statutes and career plans of the teaching staff of the São Paulo state network and four São Paulo municipalities: Águas de São Pedro, São Caetano do Sul, Barra do Turvo and Natividade da Serra. The aim is to investigate whether and how guidelines of international organizations and what is prescribed in national legislation are present in the plans analyzed in the aspects related to career progression. It is a qualitative research, with a descriptive-analytical character, based on the technique of documentary analysis and semi-structured interviews with representatives of the municipal secretariats of Education. It was found that aspects of career plans and statutes were not implemented by the municipalities, influencing negatively over the legal possibilities of career progression. In addition, the plans present different formulations compared to the guidelines of the international organisms and of the national legislation, and do not, as a whole, constitute a real valorization of the teaching career.<hr/>Resumen: En este artículo son analizados los estatutos y planes de carrera del magisterio de la red estatal de São Paulo y de cuatro municipios paulistas: Águas de São Pedro, São Caetano do Sul, Barra do Turvo y Natividade da Serra. El objetivo es investigar si y cómo las directrices de los organismos internacionales y lo prescrito en la legislación nacional están presentes en los planes analizados en los aspectos relativos a la progresión en la carrera. Se trata de una investigación cualitativa, de carácter descriptivo-analítico, basada en la técnica de análisis documental y entrevistas semiestructuradas con representantes de las secretarías municipales de Educación. Se constató que aspectos de los planes de carrera y estatutos no fueron implementados por los municipios, influyendo negativamente en las posibilidades legales de progresión en la carrera. Además de eso, los planes presentan formulaciones distintas de las directrices de los organismos internacionales y la legislación nacional, no constituyendo, en su conjunto, una verdadera valoración de la carrera docente. <![CDATA[Doutorado Profissional em Educação: tendências em universidades de classe mundial contextualizadas nos rankings acadêmicos internacionais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100138&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente artigo tem como objetivo identificar se os Doutorados Profissionais em Educação (DPE) são cursos comumente oferecidos pelas principais universidades do mundo e analisar as tendências desse tipo de doutorado nas chamadas Universidades de Classe Mundial (UCM). Em sua produção, foram identificadas e analisadas propostas de DPE de dezenove importantes UCM que se destacaram em três rankings. A partir de pesquisa exploratória, analítico-descritiva, no campo da Educação Comparada, constataram-se nove grandes tendências, destacando-se que a oferta de DPE é uma prática comum nas UCM que ofertam doutorados acadêmicos, direcionados, principalmente, para a formação de profissionais para altos cargos gerenciais para as escolas, universidades e/ ou governos, ganhando relevo os DP no campo da liderança educacional.<hr/>Abstract: This article aims to identify if the Education Doctorade (EdD) are courses regulary offered by the main universities of the world and to analyze the trends of this type of doctorate in so-called World-Class Universities (WCU). It was identified and analyzed proposals of EdD of nineteen important WCU that stood out in three rankings. From the exploratory, analytical-descriptive research in the field of Comparative Education, there were nine major trends, emphasizing that the offer of DPE is a common practice in WCU that offer academic doctorates, mainly directed to the training of professionals for senior management positions for schools, universities, and / or governments, with EdD emerging in the field of educational leadership.<hr/>Resumen: El presente artículo tiene como objetivo identificar se los Doctorados Profesionales en Educación (DPE) son cursos comúnmente ofrecidos por las principales universidades del mundo y analizar las tendencias de ese tipo de doctorado en las llamadas universidades de clase mundial (UCM). Se identificaron y analizaron las propuestas de DPE de diecinueve importantes UCM que se destacaron en tres rankings. A partir de una investigación exploratoria, analítico-descriptiva, en el campo de la Educación Comparada, se constataron nueve grandes tendencias, destacándose que la oferta de DPE es una práctica común en las UCM que ofrecen doctorados académicos, direccionados principalmente para la formación de profesionales para altos cargos gerenciales para as escuelas, universidades e/o gobiernos, ganando destaque los DP en el campo del liderazgo educacional. <![CDATA[Interfaces do herói nos quadrinhos brasileiros: questões didáticas e políticas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100163&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: No presente artigo, analisam-se três histórias em quadrinhos que se referem a episódios da história do Brasil: Barão do Serro Azul, A Revolta de Canudos e Cumbe. Com isso, pretende-se fornecer instrumental analítico e político para a práxis educativa de professores de História do Ensino Básico. Inicia-se a discussão traçando um apanhado teórico sobre o heroísmo e a história, permitindo, assim, que as obras aqui estudadas possam ser compreendidas de maneira crítica. Preocupa-se com as dinâmicas políticas, didáticas e historiográficas envolvidas na utilização dessas mídias em sala de aula. Nesse sentido, os três quadrinhos estudados apresentam um dégradé em que o primeiro traz uma visão absolutamente estereotipada desses temas; o segundo, uma visão ambígua; e o terceiro, uma perspectiva mais aprofundada e politicamente includente. Conclui-se com a necessidade de pensar-se a história e seu ensino valorizando as experiências coletivas para além das heroicas individualidades.<hr/>Abstract: In this paper, three comic strips that refer to episodes from the Brazilian history area analyzed: Barão do Serro Azul, A Revolta de Canudos and Cumbe. With this, it is intended to provide analytical and political instruments for the educational praxis of History teachers of Basic Education The discussion begins by drawing a theoretical account of heroism and history, thus allowing the works studied here to be understood in a critical way. The concern is the political, didactic and historiographic dynamics involved in the use of these media in the classroom. In this sense the three comics studied present a gradient view in which the first contains an absolutely stereotyped view of these themes, the second an ambiguous view and the third a more in-depth and politically inclusive perspective. It concludes with the need to think about history and its teaching by valuing collective experiences beyond the heroic individualities.<hr/>Resumen: En el presente artículo se analizan tres historietas que se refieren a episodios de la historia de Brasil: Barão do Serro Azul, Revolta de Canudos e Cumbe. Con ello, se intenta proveer instrumental analítico y político para la práxis educativa de docentes de Historia de la Enseñanza Básica. Se iniciará la discusión trazando un levantamiento teórico acerca del heroísmo y la historia, permitiendo que las obras aquí estudiadas puedan ser comprendidas de manera crítica. Se preocupa por las dinámicas políticas, didácticas e historiográficas involucradas en la utilización de tales medios en las clases. Así, las tres historietas investigadas presentan un dégradé en que el primero muestra una visión absolutamente estereotipada de esos temas; el segundo, una visión ambigua; y el tercero, una perspectiva más profundizada y políticamente incluyente. Se concluye con la necesidad de prensar en la historia y su enseñanza valorizando las experiencias colectivas para más allá de las heroicas individualidades. <![CDATA[Epistemes Indígenas (Guarani e Kaingang) e Universidade: percursos de encontros em ações participantes e colaborativas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100181&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: A experiência de pesquisa com coletivos indígenas (Guarani e Kaingang) em duas universidades no Rio Grande do Sul (Brasil) tem provocado reflexões acerca da interculturalidade e do sentido de ações participantes e colaborativas nesse contexto. Neste artigo, partimos da prática, de encontros sistemáticos com os indígenas por meio do ensino, da pesquisa e da extensão; problematizamos as contribuições destes para as universidades e, ao mesmo tempo, buscamos fazer uma discussão teórica sobre as próprias ações, revendo as trajetórias a partir de diálogos, de teorizações ao longo de vivências contínuas de trabalho colaborativo. Com isso, também nos dispomos a pensar o sentido de teorias e de metodologias que se constroem no diálogo que envolve as investigações e que tem como pressuposto o avançar nas condições de vida dos parceiros indígenas, compreendendo a importância da autoria e do poder pensar a própria realidade.<hr/>Abstract: The experience of research with indigenous groups (Guarani and Kaingang) in two universities of Rio Grande do Sul (Brazil) has provoked reflections about interculturality and the meaning of collaborative and participatory actions in this context. In this paper, we start from the practice, of systematic meetings with indigenous people through education, research and extension; we problematize their contributions to universities and, at the same time, we seek to develop a theoretical discussion on our own actions, reviewing the trajectories based on dialogues and theories developed during the continuous experiences of collaborative work. With this, we are willing to think about the meaning of theories and methodologies that are built in the dialogue that involves our investigations and that entails the advancing of the living conditions of indigenous partners, understanding the importance of authorship and of pondering over one's own reality.<hr/>Resumen: La experiencia de investigación con colectivos indígenas (Guaraní y Kaingang) en dos universidades en Rio Grande do Sul (Brasil), ha provocado reflexiones acerca de la interculturalidad y el sentido de acciones participativas y colaborativas en ese contexto. En este artículo, partimos de la práctica, de encuentros sistemáticos con indígenas por medio de la enseñanza, de la investigación y de la extensión; problematizamos las contribuciones de estos para las universidades y, al mismo tiempo, buscamos realizar una discusión teórica sobre nuestras propias acciones, reviendo las trayectorias a partir de diálogos, de teorizaciones a lo largo de vivencias continuas de trabajo colaborativo. Con ello, también nos disponemos a pensar el sentido de teorías y metodologías que se construyen en el diálogo que involucra nuestras investigaciones y que tiene como presupuesto el avanzar en las condiciones de vida de los compañeros indígenas comprendiendo la importancia de la autoría y del poder pensar su propia realidad. <![CDATA[O despotismo esclarecido e a educação colonial brasileira a partir do Serro, de 1759 a 1807]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100199&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Neste artigo, investiga-se a educação colonial brasileira a partir da Vila do Príncipe na segunda metade do século XVIII, em especial a dinâmica local em relação ao despotismo esclarecido exercido sobremaneira pelo Marquês de Pombal. Propõe-se uma comparação entre os avanços da cidadania na Europa e os seus desdobramentos em terras mineiras, em especial tendo como balizador a Conjuração Mineira, de 1789. A educação é analisada em meio ao contexto de uma submissão formal e cotidiana da Vila do Príncipe ao projeto modernizador português. Apresenta-se o jeito barroco de ser serrano como pré-político, ainda submetido à metrópole. A partir da história microanalítica e dos conceitos políticos de poder disciplinar e de biopoder de Michel Foucault, traça-se um cenário de como era a dinâmica da educação no Brasil colonial, baseada no ensino espontâneo e na convivência com o sistema do padroado. O procedimento metodológico utilizado foi a pesquisa bibliográfica em livros especializados e em arquivos públicos.<hr/>Abstract: In this paper, the Brazilian colonial education from Vila do Príncipe in the second half of the eighteenth century is investigated, especially the local dynamics in relation to the enlightened despotism exerted by the Marquis of Pombal. It is proposed a comparison between the advances of citizenship in Europe and its unfolding in mining lands, having as a marker the Conjuração Mineira of 1789. Education is analyzed in the context of a formal and daily submission of Vila do Príncipe to the Portuguese modernization project. It presents the baroque way of being serrano (a person from the city of Serro, Minas Gerais) as pre-political, still submitted to the metropolis. From the microanalytical history and the political concepts of disciplinary power and biopower of Michel Foucault, a scenario of the education dynamics in colonial Brazil, based on spontaneous teaching and coexistence with the patron system, is outlined. The methodological procedure used was the bibliographic research in specialized books and public archives.<hr/>Resumen: En este artículo, se investiga la educación colonial brasileña a partir de la Villa del Príncipe en la segunda mitad del siglo XVIII, en especial la dinámica local en relación al despotismo esclarecido ejercido sobremanera por el Marqués de Pombal. Se propone una comparación entre los avances de la ciudadanía en Europa y sus desdoblamientos en tierras de Minas, en particular teniendo como indicador la Conjuración Minera, de 1789. La educación es analizada en medio del contexto de una sumisión formal y cotidiana de la Villa del Príncipe al proyecto modernizador portugués. Se presenta la forma barroca de ser serrano como pre político, aún sometido a la metrópoli. A partir de la historia micro-analítica y de los conceptos políticos de poder disciplinar y de biopoder de Michel Foucault, se traza un escenario de cómo era la dinámica de la educación en el Brasil colonial, basada en la enseñanza espontánea y en la convivencia con el sistema del patronato. El procedimiento metodológico utilizado fue la investigación bibliográfica en libros especializados y en archivos públicos. <![CDATA[A problematização na formação em saúde: aplicabilidade e dificuldades da práxis docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Esta pesquisa tem como objetivo compreender a práxis docente, no desenvolvimento da Metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez, na formação do enfermeiro do Curso de Graduação em Enfermagem de uma Instituição de Ensino Superior pública no Distrito Federal. Identificaram-se a aplicabilidade do Arco de Maguerez pelos docentes, bem como as potencialidades e as dificuldades nos cenários de prática. Optou-se pela abordagem da investigação qualitativa e pela pesquisa participante. Foram utilizados dois instrumentos de coleta de dados: observação não participante e entrevista semiestruturada. O estudo foi desenvolvido com dez docentes e a análise da observação e das falas foi realizada por meio da análise de conteúdo, segundo Bardin. Os resultados evidenciaram que as dificuldades estão relacionadas à gestão das atividades, com alguns impasses pedagógicos inerentes à práxis docente e com outras lacunas que se fazem pertinentes para reflexão docente no uso dessa metodologia problematizadora.<hr/>Abstract: This research aims to understand teaching practice in the development of the Methodology of Problematization with Maguerez's arch, in nursing professional education of the Undergraduate Nursing Course of a public Institution of Higher Education in Distrito Federal (Brazil). It was identified the applicability of Maguerez's arch by the professors, as well as the potentialities and difficulties in the practice scenarios. The qualitative approach and participant research were chosen. Two instruments of data collection were used: non-participant observation and semi-structured interviews. The study was developed with ten professors and the analysis of observation and speech was conducted through the content analysis, according to Bardin. The results showed that the difficulties are related to the management of the activities, with some pedagogical impasses inherent in the teaching practice and with other gaps that are relevant to the teaching reflection on the use of this problematizing methodology.<hr/>Resumen: Esta investigación tiene como objetivo comprender la praxis docente, en el desarrollo de la Metodología de la Problematización, con el Arco de Marguerez, en la formación del enfermero del curso de Graduación en Enfermería de una escuela pública del Distrito Federal. Se identificó la aplicabilidad del Arco Maguerez por los docentes, así como las potencialidades y las dificultades en los escenarios de la práctica. Se optó por el enfoque de investigación cualitativa y participativa. Fueron utilizados dos instrumentos de colecta de datos: observación no participante y entrevista semiestructurada. El estudio fue desarrollado con diez docentes y el análisis de la observación y los relatos fueron realizados por medio del análisis de contenido, según Bardin. Los resultados mostraron que las dificultades están relacionadas a la gestión de las actividades, con algunos impases pedagógicos inherentes a la praxis docente y con otros huecos que son pertinentes para reflexión docente en el uso de la metodología problematizadora. <![CDATA[Educação Popular e Ciência Pública: discutindo alternativas para o diálogo de saberes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100232&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente ensaio teórico defende um diálogo entre conhecimentos científicos e saberes populares. A acepção de ciência é alargada a fim de aproximá-la do âmbito social e introduz as bases da Ciência Moderna bem como o conceito de paradigma. Adverte para o caráter provisório das verdades científicas e para a necessária abertura da ciência a uma multiplicidade de saberes por ela rechaçados. Com o intuito de dar conta da imbricação temática proposta, o texto recorre a referencial teórico bastante diversificado que une autores que se dedicam à epistemologia, à filosofia da ciência, à sociologia da ciência e à Educação, mais especificamente à Educação Popular. Sugere o diálogo como elemento fundante de uma ciência aberta, pública, inclusiva e que busque, permanentemente, estabelecer conexão entre os conhecimentos que produz e a sociedade.<hr/>Abstract: This theoretical essay defends a dialogue between scientific knowledge and popular knowledge. The meaning of science is broadened in order to bring it closer to the social sphere and it introduces the foundations of Modern Science as well as paradigm concept. It warns to the provisional character of scientific truths and about the necessary opening of science to a multiplicity of knowledge which it rejects. In order to account for the proposed thematic overlap, the text uses a very diversified theoretical reference that links authors who are dedicated to epistemology, philosophy of science, sociology of science and Education, more specifically Popular Education. It suggests the dialogue as the founding element of an open, public, inclusive science that seeks, permanently, to establish a connection between the knowledge it produces and society.<hr/>Resumen: El presente ensayo teórico defiende un diálogo entre conocimientos científicos y saberes populares. La acepción de ciencia es extendida para acercarla al ámbito social e introduce las bases de la Ciencia Moderna, así como el concepto de paradigma. Advierte para el carácter provisional de las verdades científicas y para la necesaria apertura de la ciencia a una multiplicidad de saberes rechazados por ella. A fin de dar cuenta de la imbricación temática propuesta, el texto recurre a referencial teórico bastante diversificado que une autores que se dedican a la epistemología, a la filosofía de la ciencia, a la sociología de la ciencia y a la Educación, más específicamente a la Educación Popular. Sugiere el diálogo como elemento fundante de una ciencia abierta, pública, inclusiva y que busque, permanentemente, establecer conexión entre los conocimientos que produce y la sociedad. <![CDATA[Relações de poder na idealização de livros didáticos de Matemática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100250&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Neste artigo, objetiva-se analisar o modo como relações de poder (re)configuram um suposto "ideal" de livro didático de Matemática na atualidade, a partir da perspectiva dos personagens que atuam nessa produção, cujas ações impulsionam a (re)configuração do material. Fundamentado nas teorizações foucaultianas sobre a análise do discurso e as relações saber-poder, toma-se como material empírico entrevistas semiestruturadas realizadas com autores de livros didáticos de Matemática, editores, colaboradores, designers e equipes do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Os dados apontam que, após um período de ajustes e melhorias, pós-avaliação do PNLD, ocorre uma adequação dos livros didáticos de Matemática à ordem do discurso vigente, uma vez que propostas mais desafiadoras são punidas. À medida que o livro de Matemática se torna um produto comercial lucrativo, obras potencialmente mais vendáveis são construídas por saberes oficiais e marginais, forjados na multiplicidade das relações de poder e na leitura dos discursos que estão na ordem do tempo presente.<hr/>Abstract: In this paper, the aim is to analyze how power relations currently (re)configure a supposed "ideal" Mathematics textbook, from the perspective of different characters who act in this production, whose actions impel the (re)configuration of this material. Based on Foucauldian theorizations on discourse analysis and knowledge-power relations, semi-structured interviews with authors of Mathematics textbooks, editors, collaborators, designers and teams of the National Textbook Program (known as PNLD) are taken as empirical material. The data show that, after a period of adjustments and improvements, post-evaluation of the PNLD, there is an adaptation of the Mathematics textbooks based on the current discourse, since more challenging proposals are penalized. As the Mathematics textbook becomes a commercially profitable product, potentially more salable works are built by official and marginal knowledge, forged in the multiplicity of power relations and in the reading of discourses that are in the order of the present time.<hr/>Resumen: En este artículo, se objetiva analizar el modo como relaciones de poder (re)configuran un supuesto "ideal" de libro didáctico de Matemáticas en la actualidad, a partir de la perspectiva de los personajes que actúan en esa producción, cuyas acciones impulsan la (re)configuración del material. Fundamentado en las teorías foucaultianas sobre el análisis del discurso y las relaciones saber-poder, se toma como material empírico entrevistas semiestructuradas realizadas con autores de libros didácticos de Matemáticas, editores, colaboradores, diseñadores y equipos del Programa Nacional del Libro Didáctico (PNLD). Los datos apuntan que, después de un período de ajustes y mejoras, post-evaluación del PNLD, se produce una adecuación de los libros didácticos de Matemáticas, en un discurso vigente, una vez que las propuestas más desafiantes son sancionadas. A medida en que el libro de Matemáticas se convierte en un producto comercial lucrativo, obras potencialmente más vendibles son construidas por saberes oficiales y marginales, forjados en la multiplicidad de las relaciones de poder y en la lectura de los discursos que están en el orden del tiempo presente. <![CDATA[Um estudo de elites acadêmicas no campo da Política Educacional no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100273&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O estudo desenvolvido exigiu parâmetros de objetivação para construção do espaço epistêmico-prático da Política Educacional nos Programas de Pós-Graduação em Educação da região Nordeste do Brasil. Foram utilizados instrumentos estatísticos, a exemplo da análise descritiva e análise fatorial de correspondência múltipla - cujo objetivo foi evidenciar e, paralelamente, delimitar as diferentes espécies de capital atuantes no espaço de produção social do conhecimento, por meio de propriedades de capitais (ou atributos posicionais) extraídas da Plataforma Lattes do CNPq. Com efeito, tornou-se necessário reconhecer as elites acadêmicas, situadas historicamente, como detentoras de valores específicos e com interesses socialmente definidos no campo científico da Política Educacional. A discussão converge para uma análise em torno dos condicionantes sociais e práticos dos agentes que produzem representações acadêmicas nesse campo, haja vista ser necessário explorar a lógica das lutas concorrenciais e as batalhas que se dão em torno do jogo para imposição da agenda de produção, entendidos como tomadas de posição dos agentes em relação ao seu universo de práticas sociais.<hr/>Abstract: The developed study required parameters of objectification for the construction of the epistemic-practical space of Education Policy in the Post-Graduate Programs in Education of the Northeast region of Brazil. Statistical instruments were used, such as the descriptive analysis and factor analysis of multiple correspondence - whose objective was to highlight and, at the same time, to delimit the different kinds of capital acting in the space of social production of knowledge, through capital properties (or positional attributes) extracted from the Lattes Platform of CNPq. In fact, it became necessary to recognize the historically situated academic elite as holders of specific values and with socially defined interests in the scientific field of Education Policy. The discussion converges to an analysis about the social and practical determinants of the agents that produce academic representations in this field, since it is necessary to explore the logic of competitive struggles and the battles that take place around the game to impose the production agenda, understood as agents' positions taken in relation to their universe of social practices.<hr/>Resumen: El estudio desarrollado exigió parámetros de objetivación para la construcción del espacio epistémico-práctico de la Política Educativa en los Programas de Postgrado en Educación de la región Nordeste de Brasil. Fueron utilizados instrumentos estadísticos, a ejemplo del análisis descriptivo y análisis factorial de correspondencia múltiple - cuyo objetivo fue evidenciar y, paralelamente, delimitar las diferentes especies de capital actuantes en el espacio de producción social del conocimiento, por medio de propiedades de capitales (o atributos posicionales) extraídas de la Plataforma Lattes del CNPq. En efecto, se hizo necesario reconocer las élites académicas, situadas históricamente, como detentoras de valores específicos y con intereses socialmente definidos en el campo científico de la Política Educativa. La discusión converge para un análisis en torno a los condicionantes sociales y prácticos de los agentes que producen representaciones académicas en ese campo, ya que es necesario explorar la lógica de las luchas competitivas y las batallas que se dan en torno al juego para la imposición de la agenda de producción, entendidos como tomas de posición de los agentes en relación a su universo de prácticas sociales. <![CDATA[Primeiras aproximações ao <em>ser</em> do reflexo: a vida cotidiana como terreno fundante do processo de conhecimento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100297&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Neste texto, apresentamos algumas discussões preliminares em relação à gênese do conhecimento e aos diferentes reflexos que nos permitem conhecer a realidade objetiva, tendo como foco o ser da vida cotidiana. As referências principais estão ancoradas nas obras do pensador húngaro György Lukács, em especial na Estética: a peculiaridade do estético, de 1966. Defendemos que a heterogeneidade e a universalidade da vida cotidiana podem ampliar e estender seus limites, na medida em que consideremos a necessária superação dos conhecimentos limitados a mera reprodução do mesmo, embora existam repetições que constituem a reprodução do existir e, por isso, são necessárias. Na atual sociabilidade, essa forma de reproduzir a vida, na maioria das vezes, fica atrelada "às necessidades do estômago", cerceando as possibilidades - para a maioria das pessoas - de acesso às objetivações e às atividades genéricas orientadas "às necessidades da fantasia", reduzindo o agir humano à passividade perante os acontecimentos e os fenômenos do mundo. Ao pensarmos esse contexto, apresentamos alguns aspectos da constituição da vida humana a partir da trajetória da vida cotidiana, já que, nela, está implícita a complexificação do processo histórico, sendo o início e o final de toda a atividade humana. Destarte, a vida cotidiana é uma importante dimensão de análise que favorece a compreensão do movimento dos diferentes conhecimentos que nela se expressam, os quais podem vir a aperfeiçoar o cotidiano dos sujeitos históricos e concretos. A partir dessa compreensão, debatemos os diferentes reflexos de uma mesma realidade - cotidiano, científico e estético - que permitem a apropriação do real, cada um com sua especificidade e em um movimento de unicidade ontológica.<hr/>Abstract: In this text, we present some preliminary discussions regarding the genesis of knowledge and the different representations that enable us to grasp the objective reality with the focus on the daily being. The main references are publications of the Hungarian author György Lukács, particularly, Estética: a peculiaridade do estético, from 1966. We assert that the heterogeneity and universality of daily life can widen and extend its limits as long as we consider the necessary overcoming of limited knowledge to merely reproduction of "the same", although there are repetitions that constitute the reproduction of existence and are therefore necessary. In the current sociability, this way of reproducing life, most often is conditioned to the "stomach needs", constraining the possibilities - for most people - of access to objectifications and generic activities oriented "to the needs of fantasy", reducing human action to passivity before the world's events and phenomena. Considering this context, we present some aspects of the constitution of human life from the trajectory of daily life since the complexity of the historic process is implicit in it, being the beginning and the end of every human activity. Thus, everyday life is an important dimension of analysis that favors the understanding of the movement of the different knowledge expressed in it, which can improve the daily life of historical and factual subjects. From this understanding, we discuss the different reflections of the same reality - daily, scientific and aesthetic - that allow the appropriation of the real, each with its own specificity and in a movement of ontological oneness.<hr/>Resumen: En este texto, se presentan algunas discusiones preliminares en relación con la génesis del conocimiento y los diferentes reflejos que nos permiten conocer la realidad objetiva, teniendo como foco el ser de la vida cotidiana. Las referencias principales son las obras del pensador húngaro György Lukács, en especial, Estética: la peculiaridad de lo estético (1966). Defendemos que la heterogeneidad y la universalidad de la vida cotidiana pueden ampliar y extender sus límites en la medida en que consideremos la necesaria superación de los conocimientos limitados a la mera reproducción de lo mismo, aunque existan repeticiones que constituyen la reproducción de existir y, por eso, son necesarias. En la actual sociabilidad, esta forma de reproducir la vida, casi siempre, está relacionada a las "necesidades del estómago", limitando las posibilidades - para la mayoría de las personas - del acceso a las objetivaciones y a las actividades genéricas orientadas a las "necesidades de la fantasía", reduciendo la acción humana a diferentes grados de pasividad frente a los acontecimientos y fenómenos del mundo. Al pensar en este contexto, presentamos algunos aspectos de la constitución de la vida humana a partir de la trayectoria de la vida cotidiana, ya que en ella está implícita la complejización del proceso histórico, y es el inicio y el final de toda actividad humana. De este modo, la vida cotidiana es una importante dimensión de análisis que favorece la comprensión del movimiento de los diferentes conocimientos que en ella se expresan, los cuales pueden perfeccionar el cotidiano de los sujetos históricos y concretos. A partir de esa comprensión, debatimos los diferentes reflejos de una misma realidad - cotidiano, científico y estético - que permiten la apropiación de lo real, cada uno con su especificidad y en un movimiento de unidad ontológica. <![CDATA[A regulação da conduta dos pesquisadores na ciência brasileira: um problema de pesquisa ou um problema para a pesquisa em Educação?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100319&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Trata-se de um artigo que tem como objetivo central apresentar os resultados de uma pesquisa exploratória realizada por meio do envio de questionário web, que teve como finalidade o levantamento de opiniões de pesquisadores - líderes e vice-líderes de grupos de pesquisa - da área da Educação nas cinco Regiões do Brasil sobre o processo de regulação das condutas em pesquisa no campo educacional como parte das Ciências Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas (CHSSA), atualmente representado pela Resolução do Conselho Nacional da Saúde Nº 510/2016. A estrutura do questionário pôde ser agrupada em três partes: a primeira com questões fechadas de caracterização do pesquisador e do respectivo Grupo de Pesquisa; a segunda com questões fechadas adentrando mais propriamente o problema de pesquisa; e a terceira com questões abertas, buscando coletar maior quantidade e qualidade de dados para a análise. Este artigo segue a ordem do questionário e procura oferecer um panorama da percepção dos pesquisadores do campo educacional sobre a referida normativa que regulamenta, hoje, a conduta em pesquisa. Como resultados principais com relação ao problema de pesquisa, é possível apontar uma insatisfação dos pesquisadores do campo educacional com a atual regulação procedida pela referida Resolução que segue uma tradição de normas com influência da área das Ciências da Saúde.<hr/>Abstract: This is a paper whose main objective is to present the results of an exploratory research carried out through the sending of a web questionnaire, whose purpose was to survey the opinions of researchers - leaders and vice leaders of research groups - in the area of ​​Education in the five Regions of Brazil on the process of regulating conduct in research in the educational field as part of the Human, Social and Applied Social Sciences (known as CHSSA), currently represented by the Resolution of the National Health Council no. 510/2016. The structure of the questionnaire could be grouped in three parts: the first one with closed questions of characterization of the researcher and the respective Research Group; the second with closed questions entering more precisely the research problem; and the third with open questions, seeking to collect higher quantity and quality of data for analysis. This paper follows the order of the questionnaire, seeking to provide an overview of the researchers' perception of the educational field about the aforementioned normative that currently regulates behavior in research. As main results regarding the research problem it is possible to point out a dissatisfaction amongst the researchers of the educational field with the current regulation proceeded by the previously mentioned Resolution that follows a tradition of norms with influence of the area of ​​the Health Sciences.<hr/>Resumen: Se trata de un artículo que tiene como objetivo central presentar los resultados de una investigación exploratoria realizada por medio del envío de un cuestionario web, que tuvo como finalidad el levantamiento de opiniones de investigadores - líderes y vice-líderes de grupos de investigación - del área Educación en las cinco regiones de Brasil sobre el proceso de regulación de las conductas en investigación en el campo educacional como parte de las Ciencias Humanas, Sociales y Sociales Aplicadas (CHSSA), actualmente regido por la Resolución del Consejo Nacional de Salud n. 510/2016. La estructura del cuestionario puede ser agrupada en tres partes: la primera, con preguntas cerradas de caracterización del investigador y del respectivo Grupo de Investigación; la segunda, con preguntas cerradas entrando más propiamente en el problema de investigación; y la tercera con preguntas abiertas, buscando recolectar la mayor cantidad y calidad de datos para el análisis. Este artículo sigue el orden del cuestionario, buscando ofrecer un panorama de la percepción de los investigadores del campo educacional sobre la referida normativa, que actualmente reglamenta la conducta en la de investigación. Como principales resultados, en relación al problema de investigación, es posible señalar una insatisfacción de los investigadores del campo educativo con la actual regulación procedente de la referida Resolución, que sigue una tradición de normas con influencias del área de las Ciencias de la Salud. <![CDATA[Trabalhos de conclusão de curso: tendências dos estudos relacionados à Educação Especial em um curso de Pedagogia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100333&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo analisa as tendências dos Trabalhos de Conclusão de Curso relacionados à Educação Especial, apresentados por concluintes do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, Paraná. A pesquisa foi realizada a partir de pressupostos de estudos do tipo estado do conhecimento. O estudo revelou que a abordagem qualitativa e exploratória é a mais utilizada nos trabalhos. Indicou que questionários e entrevistas são os instrumentos de coleta de dados mais comuns entre os concluintes. Revelou, ainda, que o maior número de pesquisas é voltado à deficiência auditiva, havendo, assim, lacunas em relação ao desenvolvimento de pesquisas em outras áreas, tais como: a da deficiência física, a das altas habilidades/superdotação, a do Transtorno do Espectro do Autismo, a da Tecnologia Assistiva.<hr/>Abstract: This paper analyzes the tendencies of the undergraduate theses related to Special Education, presented by senior students of the Pedagogy Course of the Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, Paraná, Brazil. The research was carried out based on assumptions of studies of the state of knowledge type. The study revealed that the qualitative and exploratory approach is the most used in the works. It indicated that questionnaires and interviews are the most common data collection instruments among the senior students. It also revealed that the largest number of researches is focused on hearing impairment, thus there are gaps in relation to the development of research in other areas, such as: physical disability, high skills/giftedness, Autism Spectrum Disorder, Assistive Technology.<hr/>Resumen: Este artículo analiza las tendencias de los Trabajos Finales Académicos (Trabajos de Conclusión de Curso - TCC) relacionados con la Educación Especial, presentados por los egresados del curso de Pedagogía de la Universidad Estadual de Ponta Grossa. La investigación fue realizada en base al análisis sistemático y la valoración del conocimiento de producciones investigativas, esto es, según el Estado del Conocimiento en torno a un campo de investigación definido. El estudio reveló que tanto el abordaje cualitativo como el exploratorio, fueron los más utilizados en dichos trabajos finales. Indicó también que el cuestionario y la entrevista son los instrumentos de recolección de datos más comúnmente utilizados por todos los egresados. Reveló además que, el mayor número de investigaciones se encuentran volcadas a la deficiencia auditiva, siendo que existen vacíos en relación a académicos que busquen profundizar el desarrollo de investigaciones en otras áreas de conocimiento, tales como: la deficiencia física, las altas habilidades/superdotación, el Trastorno del Espectro del Autismo (TEA), las Tecnologías para la educación y el empoderamiento de las personas con discapacidad. <![CDATA["Esta mesa redonda é quadrada": a gestão democrática no contexto da democracia burguesa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100362&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo objetiva apresentar algumas observações sobre o conceito de gestão democrática e seu significado no contexto das políticas educacionais. As notas apresentadas implicam esclarecer de qual gestão e de qual democracia se fala, para não correr o risco comum de escrever no vazio. Para tanto, retomam-se os conceitos de hegemonia e democracia dos Cadernos do Cárcere, de Antonio Gramsci, para acentuar que uma democracia efetiva implica a superação da separação milenar entre dirigentes e dirigidos.<hr/>Abstract: This paper aims to present some observations about the concept of democratic management and its meaning in the context of education policies. The notes presented imply clarifying which management and which democracy is spoken about, so as not to run the common risk of writing in the void. To that end, the concepts of hegemony and democracy of the Prison Notebooks, by Antonio Gramsci, is recovered, in order to emphasize that an effective democracy implies overcoming the millenarian separation between leaders and led.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objetivo presentar algunas observaciones sobre el concepto de gestión democrática y su significado en el contexto de las políticas educativas. Las notas presentadas implican aclarar de qué gestión y de qué democracia se habla, para no correr el riesgo común de escribir en el vacío. Para ello, se retoman los conceptos de hegemonía y democracia de los Cuadernos de la Cárcel, de Antonio Gramsci, para acentuar que una democracia efectiva implica la superación de la separación milenar entre dirigentes y dirigidos. <![CDATA[MARTÍNEZ LIROLA, María. La importancia del análisis crítico del discurso y la gramática visual para analizar textos - Propuesta de actividades enmarcadas en la educación para el desarrollo, la educación con perspectiva de género y la educación para la paz. España: Editorial Comares, 2017. 118 p.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100377&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo objetiva apresentar algumas observações sobre o conceito de gestão democrática e seu significado no contexto das políticas educacionais. As notas apresentadas implicam esclarecer de qual gestão e de qual democracia se fala, para não correr o risco comum de escrever no vazio. Para tanto, retomam-se os conceitos de hegemonia e democracia dos Cadernos do Cárcere, de Antonio Gramsci, para acentuar que uma democracia efetiva implica a superação da separação milenar entre dirigentes e dirigidos.<hr/>Abstract: This paper aims to present some observations about the concept of democratic management and its meaning in the context of education policies. The notes presented imply clarifying which management and which democracy is spoken about, so as not to run the common risk of writing in the void. To that end, the concepts of hegemony and democracy of the Prison Notebooks, by Antonio Gramsci, is recovered, in order to emphasize that an effective democracy implies overcoming the millenarian separation between leaders and led.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objetivo presentar algunas observaciones sobre el concepto de gestión democrática y su significado en el contexto de las políticas educativas. Las notas presentadas implican aclarar de qué gestión y de qué democracia se habla, para no correr el riesgo común de escribir en el vacío. Para ello, se retoman los conceptos de hegemonía y democracia de los Cuadernos de la Cárcel, de Antonio Gramsci, para acentuar que una democracia efectiva implica la superación de la separación milenar entre dirigentes y dirigidos. <![CDATA[COSTA, A. A. F.; GROPPO, L. A. (Orgs.). Movimento de ocupações estudantis no Brasil. São Carlos: Pedro e João Editores, 2018. 328 p.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100381&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo objetiva apresentar algumas observações sobre o conceito de gestão democrática e seu significado no contexto das políticas educacionais. As notas apresentadas implicam esclarecer de qual gestão e de qual democracia se fala, para não correr o risco comum de escrever no vazio. Para tanto, retomam-se os conceitos de hegemonia e democracia dos Cadernos do Cárcere, de Antonio Gramsci, para acentuar que uma democracia efetiva implica a superação da separação milenar entre dirigentes e dirigidos.<hr/>Abstract: This paper aims to present some observations about the concept of democratic management and its meaning in the context of education policies. The notes presented imply clarifying which management and which democracy is spoken about, so as not to run the common risk of writing in the void. To that end, the concepts of hegemony and democracy of the Prison Notebooks, by Antonio Gramsci, is recovered, in order to emphasize that an effective democracy implies overcoming the millenarian separation between leaders and led.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objetivo presentar algunas observaciones sobre el concepto de gestión democrática y su significado en el contexto de las políticas educativas. Las notas presentadas implican aclarar de qué gestión y de qué democracia se habla, para no correr el riesgo común de escribir en el vacío. Para ello, se retoman los conceptos de hegemonía y democracia de los Cuadernos de la Cárcel, de Antonio Gramsci, para acentuar que una democracia efectiva implica la superación de la separación milenar entre dirigentes y dirigidos. <![CDATA[As <em>nuances</em> da censura: escritos políticos de Antonio Gramsci de 1916 a 1918]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000100387&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo objetiva apresentar algumas observações sobre o conceito de gestão democrática e seu significado no contexto das políticas educacionais. As notas apresentadas implicam esclarecer de qual gestão e de qual democracia se fala, para não correr o risco comum de escrever no vazio. Para tanto, retomam-se os conceitos de hegemonia e democracia dos Cadernos do Cárcere, de Antonio Gramsci, para acentuar que uma democracia efetiva implica a superação da separação milenar entre dirigentes e dirigidos.<hr/>Abstract: This paper aims to present some observations about the concept of democratic management and its meaning in the context of education policies. The notes presented imply clarifying which management and which democracy is spoken about, so as not to run the common risk of writing in the void. To that end, the concepts of hegemony and democracy of the Prison Notebooks, by Antonio Gramsci, is recovered, in order to emphasize that an effective democracy implies overcoming the millenarian separation between leaders and led.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objetivo presentar algunas observaciones sobre el concepto de gestión democrática y su significado en el contexto de las políticas educativas. Las notas presentadas implican aclarar de qué gestión y de qué democracia se habla, para no correr el riesgo común de escribir en el vacío. Para ello, se retoman los conceptos de hegemonía y democracia de los Cuadernos de la Cárcel, de Antonio Gramsci, para acentuar que una democracia efectiva implica la superación de la separación milenar entre dirigentes y dirigidos.