Scielo RSS <![CDATA[Práxis Educativa]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1809-430920190003&lang=es vol. 14 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Promesas y caminos de la Educación Inclusiva: notas críticas sobre la investigación futura hacia una idea venerable]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300804&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O objetivo deste artigo é oferecer notas críticas sobre pesquisa em educação inclusiva nos Estados Unidos da América. Discutimos questões pertinentes sobre a clareza conceitual e as formas pelas quais a educação inclusiva interage com reformas que compartilham objetivos de equidade, observando as rupturas e as consequências não intencionais que surgem no nexo dessas reformas. Além disso, identificamos desafios e paradoxos duradouros nesta revisão de literatura. Estes incluem questões de amostragem, uma ênfase no local onde os alunos são alocados como representantes da educação inclusiva em face de uma educação inclusiva como transformação dos sistemas educacionais, as maneiras pelas quais as medições de resultados foram examinadas nesta pesquisa, e a necessidade e os desafios da construção de alianças estratégicas que poderiam promover uma agenda de educação inclusiva. Concluímos com reflexões e sugestões para um futuro programa de pesquisa que inclua aprimorar a identidade da inclusão, atendendo à natureza fluida das diferenças de habilidades e das múltiplas identidades dos alunos, de modo a ampliar a unidade de análise para sistemas de atividades e documentar processos e resultados.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to offer critical notes on inclusive education research in the U.S. We discuss issues germane to conceptual clarity and the ways in which inclusive education interacts with reforms that share equity goals, noting disruptions and unintended consequences that arise at the nexus of these reforms. In addition, we identify enduring challenges and paradoxes in this research literature. These include sampling issues, an emphasis on where students are placed as a proxy for inclusive education vis-à-vis inclusive education as the transformation of educational systems, the ways in which outcome measures have been examined in this research, and the need for and challenges of building strategic alliances that could advance an inclusive education agenda. We conclude with reflections and suggestions for a future research program that include sharpening inclusion’s identity, attending to the fluid nature of ability differences and students’ multiple identities, broadening the unit of analysis to systems of activities, and documenting processes and outcomes.<hr/>Resumen: El propósito de este artículo es proporcionar notas críticas sobre la investigación en educación inclusiva en los Estados Unidos. Discutimos preguntas pertinentes sobre la claridad conceptual y las formas en que la educación inclusiva interactúa con reformas que comparten objetivos de equidad, observando las interrupciones y las consecuencias no deseadas que surgen en el nexo de estas reformas. Además, identificamos desafíos y paradojas duraderas en esta revisión de la literatura. Estos incluyen preguntas de muestreo, un énfasis en dónde se asignan los estudiantes como representantes de la educación inclusiva frente a la educación inclusiva como una transformación de los sistemas educativos, las formas en que se han examinado las medidas de resultado en esta investigación, y la necesidad y desafíos de construir alianzas estratégicas que puedan promover una agenda de educación inclusiva. Concluimos con reflexiones y sugerencias para un programa futuro de investigación que incluye mejorar la identidad de inclusión, teniendo en cuenta la naturaleza fluida de las diferencias de habilidades e identidades múltiples de los estudiantes, con el fin de ampliar la unidad de análisis a los sistemas de actividades y documentar procesos y resultados. <![CDATA[Prensa, Primera República y proyecto civilizatorio en investigaciones sobre la historia de la Educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300832&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo analisa teses e dissertações que utilizaram a imprensa como fonte primária e/ou objeto de análise, cujo recorte temporal incluiu a primeira década da Primeira República e o projeto liberal civilizatório desse período. Esta pesquisa foi realizada por meio da Plataforma Sucupira, em 2017, em todos os programas de Pós-Graduação em Educação, linha de pesquisa História da Educação. Os resultados evidenciam que a imprensa era uma importante disseminadora do ideário liberal em iniciativas que propunham projetos civilizatórios para o Brasil republicano. Além disso, identifica temas e abordagens teórico-metodológicas privilegiadas nas pesquisas sobre imprensa, no início da Primeira República, na área da História da Educação, com destaque para os resultados encontrados.<hr/>Abstract: This paper analyzes doctoral dissertations and master’s theses that used the press as a primary source and/or as an object of analysis, whose temporal cutoff included the first decade of the First Republic and the liberal civilizing project of that period. This research used the Sucupira Plataform in 2017 in all the programs of Graduate studies in Education, line of research History of the Education. The results point out that the press was an important means to disseminate the liberal ideal in initiatives that proposed civilization projects for the republican Brazil. In addition, it identifies themes and the most used theoretical-methodological approaches in research about press in the beginning of the First Republic, in the area of History of Education, highlighting the results found.<hr/>Resumen: Este artículo analiza tesis y disertaciones que utilizan la prensa como fuente primaria y/u objeto de análisis, cuyo recorte temporal incluye la primera década de la Primera República y el proyecto liberal civilizatorio de ese período. Esta investigación fue realizada por medio de la Plataforma Sucupira, en 2017, en todos los programas de postgrado en Educación, línea de investigación Historia de la Educación. Los resultados evidencian que la prensa era una importante diseminadora del ideario liberal en iniciativas que proponían proyectos civilizatorios para el Brasil republicano. Además de eso, identifica temas y enfoques teórico-metodológicos privilegiados en las investigaciones sobre prensa, en el inicio de la Primera República, en el área de la Historia de la Educación, con destaque para los resultados encontrados. <![CDATA[Caracterización del perfil pedagógico de egresados y del área de Enseñanza de los Saberes Técnicos de Maestría Académica en Educación Agrícola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300847&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O objetivo desta pesquisa foi traçar o perfil pedagógico dos egressos - docentes dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia do Brasil (IFECT) - da área de Ensino dos Saberes Técnicos, do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola (PPGEA), da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), por meio de suas pesquisas propostas ao Programa: temas e conteúdos temáticos, e caracterizar a área pelas escolhas desses professores. Para tais feitos, foi incrementada uma investigação em suas dissertações, em que, por intermédio das sínteses e das ideias centrais dos títulos, objetivos, sujeitos da pesquisa e resultados, se procurou estabelecer tais conjunturas. Como resultado, foi constatado que o egresso do PPGEA é um professor que emprega a metodologia de projetos como proposta pedagógica, de forma interdisciplinar, promovendo a contextualização e buscando renovação pedagógica por meio de práticas que favoreçam a construção do conhecimento. Quanto à caracterização da área, descreve-se pela intenção/implementação de metodologias de projetos, com o uso de instrumentos que possibilitem a abordagem dos eixos e dos temas de maneira interdisciplinar, no intuito de construir-se um conhecimento de forma contextualizada.<hr/>Abstract: The objective of this research was to outline the pedagogical profile of the graduates - teachers from the Federal Institutes of Education, Science and Technology (Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia - IFECT) of Brazil - of the area of Teaching of Technical Knowledge, from the Graduate Program in Agricultural Education (Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola - PPGEA) of the Federal Rural University of Rio de Janeiro (Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ), through their research proposed to the Program: themes and thematic contents, and characterize the area by the choices of these teachers. For such accomplishments, an investigation was promoted in their master’s dissertations, in which, through syntheses and central ideas of the titles, objectives, research subjects and results, it was sought to establish such conjunctures. As a result, it was verified that the PPGEA graduate is a professor that uses the project methodology as a pedagogical proposal, of an interdisciplinary way, promoting the contextualization, and seeking pedagogical renewal through practices that favor the construction of knowledge. Regarding the characterization of the area, it is described through the intention and implementation of methodologies of projects, through instruments that allow the approach of the axes and themes in an interdisciplinary way, in order to construct knowledge in a contextualized way.<hr/>Resumen: El objetivo de esta investigación fue esbozar el perfil pedagógico de los egresados - docentes de los Institutos Federales de Educación, Ciencia y Tecnología de Brasil (IFECT) - del área de Enseñanza de los Saberes Técnicos, del Programa de Postgrado en Educación Agrícola (PPGEA), Universidad Federal Rural de Rio de Janeiro (UFRRJ), por medio de sus investigaciones propuestas al Programa: temas y contenidos temáticos, y caracterizar el área por las elecciones de estos profesores. Para tales logros, se incrementó una investigación en sus disertaciones, en las que, por intermedio de las síntesis y de las ideas centrales de los títulos, objetivos, sujetos de la investigación y resultados, se buscó establecer tales coyunturas. Como resultado, fue constatado que el egresado del PPGEA es un profesor que emplea la metodología de proyectos como propuesta pedagógica, de forma interdisciplinaria, promoviendo la contextualización, y buscando la renovación pedagógica por medio de prácticas que favorezcan la construcción del conocimiento. En cuanto a la caracterización del área, se describe mediante la intención/implementación de metodologías de proyectos, con el uso de instrumentos que posibiliten el abordaje de los ejes y de los temas de una manera interdisciplinaria, con el fin de construir un conocimiento de forma contextualizada. <![CDATA[El Programa Universidad Para Todos en tesis del área de Educación: temáticas, fundamentos y niveles de abstracción]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300871&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo apresenta resultados de uma metapesquisa na qual foram analisadas as teses produzidas sobre o Programa Universidade para Todos (Prouni) em programas de Pós-Graduação brasileiros da área da Educação, no período de 2007 a 2017. Fundamentada em uma combinação do Enfoque das Epistemologias da Política Educacional (EEPE) com outras contribuições do campo das políticas públicas e política educacional, este texto apresenta um mapeamento das principais temáticas e fundamentos das teses, sistematiza os enfoques privilegiados pelos autores, os tipos de teorização e os níveis de abstração alcançados. Os resultados revelam grande variação de enfoques e temáticas, a baixa utilização da literatura e de modelos do campo da política educacional e, do ponto de vista dos níveis de abstração, a predominância dos estudos descritivos e analíticos, embora se registre, também, em menor número, a presença de estudos de compreensão.<hr/>Abstract: This paper presents results of a meta-research on doctoral dissertations produced on the Programa Universidade para Todos (Prouni) - University For All Program - defended in Brazilian Graduate Programs in Education from 2007 to 2017. Based on a combination of the Focus of the Epistemologies of Education Policy with other contributions from the field of public policies and education policy, this text presents a mapping of the main themes and foundations of the theses, systematizes the privileged approaches by the authors, the types of theorization and the levels of abstraction achieved. The results reveal a great variation of approaches and themes, the low use of literature and models in the field of education policy and, from the point of view of abstraction levels, the predominance of descriptive and analytical studies, despite the presence of a few understanding studies.<hr/>Resumen: Este artículo presenta resultados de una meta-investigación en la que fueron analizadas las tesis producidas sobre el Programa Universidad para Todos (Prouni) en programas de postgrado brasileños del área de Educación, en el período de 2007 a 2017. Fundamentada en una combinación del Enfoque de las Epistemologías de la Política Educativa (EEPE) con otras contribuciones del campo de las políticas públicas y política educativa, este texto presenta un mapeamiento de las principales temáticas y fundamentos de las tesis, sistematiza los enfoques privilegiados por los autores, los tipos de teorización y los niveles de abstracción alcanzados. Los resultados revelan gran variación de enfoques y temáticas, la baja utilización de la literatura y de modelos del campo de la política educativa y, desde el punto de vista de los niveles de abstracción, la predominancia de los estudios descriptivos y analíticos, aunque se registre también, en menor número, la presencia de estudios de comprensión. <![CDATA[Educación Física brasileña por entre distintas epistemologías y el obstáculo del área 21]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300893&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo reflete sobre o contexto atual do campo da Educação Física no Brasil. A partir de um ensaio de Bernard Charlot no campo da Pedagogia, realizamos analogias com a área com o intuito de apresentar como a vemos na forma de três grandes pensamentos. Em um segundo momento, apresentamos um mapeamento epistemológico atual do campo, de forma a evidenciar a diversidade dos seus saberes a partir de um referencial pós-crítico. Descentralizamos o papel do conhecimento acadêmico, valorizando aquele pertencente ao senso comum e à cultura popular, fato que transforma a cultura corporal, o objeto da área. Essa argumentação leva-nos, por fim, a enaltecer a importância do pensamento pós-crítico na Educação Física, a questionar a insistência institucional de sua manutenção exclusivamente na Área 21 de avaliação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e a apresentar as consequências negativas desse processo para estudantes, professores e pesquisadores.<hr/>Abstract: This paper reflects upon today’s context of Physical Education in Brazil. Based on an essay written by Bernard Charlot in the field of Pedagogy, we conducted analogies with the area in order to present how we see it in the form of three great thoughts. In a second moment, we present a current epistemological mapping of the field, in order to show the diversity of its knowledge from a post-critical referential. We decentralize the role of the academic knowledge, enhancing that belonging to common sense and popular culture, a fact that transforms body culture, object of the field. This argument leads us, finally, to extol the importance of post-critical thinking in Physical Education, to question the institutional insistence of its maintenance exclusively in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Evaluation Area 21 and to present the negative consequences of this process for students, teachers and researchers.<hr/>Resumen: Este artículo reflexiona sobre el contexto actual del campo de la Educación Física en Brasil. A partir de un ensayo de Bernard Charlot en el campo de la pedagogía, realizamos analogías con el área con el objetivo de presentar cómo la vemos en forma de tres grandes pensamientos. En un segundo momento, presentamos un mapeo epistemológico actual del campo, de modo a evidenc iar la diversidad de sus saberes a partir de un referencial post-crítico. Descentralizamos el papel del conocimiento académico, valorando aquel que pertenece al sentido común y a la cultura popular, hecho que transforma la cultura corporal, el objeto de la zona. Esta argumentación nos lleva, finalmente, a potenciar la importancia del pensamiento post-crítico en la Educación Física, a cuestionar la insistencia institucional de su mantenimiento exclusivamente en el Área 21 de evaluación de la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Nivel Superior (CAPES) y a presentar las consecuencias negativas de este proceso para estudiantes, docentes e investigadores. <![CDATA[Las muchas Evas de una historia: la producción de un lugar a partir de la publicación de autobiografías en el campo religioso protestante]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300915&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo é uma análise do projeto autobiográfico de Eva Yarwood Mills (1903-1987) a partir das relações de gênero presentes nas suas obras. Buscou-se questionar quais representações Eva Mills construiu de si por meio das representações de outras mulheres e dos papéis negociados pela autora-narradora-personagem em ambiente religioso protestante. Este recorte de pesquisa dialoga e contribui, a partir da Histórica Cultural, com os campos dos Estudos (auto)biográficos, da História das Mulheres, da História das Religiões e da História da Educação (educação protestante). Operou-se com conceitos como representação, memória e identidade, tradução cultural e processo civilizador. Verificou-se um processo de construção de identidade de uma professora em íntima relação e negociação com as exigências de seu grupo de pertencimento, tanto no tempo dos fatos memorados quanto no tempo da escrita memorialística.<hr/>Abstract: This paper is an analysis of the autobiographical project of Eva Yarwood Mills (1903-1987) from the gender relations present in the works of this author. It searches to question which representations Eva Mills constructed of herself through the representations of other women and of the roles negotiated by the author-narrator-character in the protestant religious context. This research cutoff dialogues and contributes, starting from the Cultural History, with the fields of (Auto)biographical studies, History of Women, History of Religions and History of Education (Protestant education). This analysis worked with concepts such as representation, memory and identity, cultural translation and the civilizing process. It was found a process of identity construction of a teacher in close relation and negotiation with the demands of her group of belonging, both in the time of the memorized facts and in the time of the memorialistic writing.<hr/>Resumen: Este artículo es un análisis del proyecto autobiográfico de Eva Yarwood Mills (1903-1987) a partir de las relaciones de género presentes en sus obras. Se buscó cuestionar cuáles representaciones Eva Mills construyó de si, por medio de las representaciones de otras mujeres y de los papeles negociados por la autora-narradora-personaje en ambiente religioso protestante. Este recorte de investigación dialoga y contribuye, desde la Histórica Cultural, con los campos de los Estudios (auto)biográficos, de la Historia de las Mujeres, de la Historia de las Religiones y de la Historia de la Educación (educación protestante). Se trabajó con conceptos como representación, memoria e identidad, traducción cultural y proceso civilizador. Se verificó un proceso de construcción de identidad de una profesora en estrecha relación y negociación con las exigencias de su grupo de pertenecimiento, tanto en el tiempo de los hechos recordados, como en el tiempo de la redacción memorialista. <![CDATA[Cooperación, grupos identitarios y participación democrática en la enseñanza media: ¿qué piensan los profesores?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300938&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que analisou como professores do Ensino Médio compreendem as relações entre seus estudantes e suas articulações com a formação ética e moral e com as diferenças identitárias, valorizando tanto a construção da autonomia, bem como as experiências de resistência democrática no espaço escolar. Como referencial teórico se recorre às contribuições de Alasdair MacIntyre, Adela Cortina e Angel Pérez Gómez. Como procedimentos metodológicos foram utilizadas as observações de campo e entrevistas semiestruturadas. Conclui-se que a cooperação e a presença de grupos são as principais características dessas relações, vivenciadas como experiências de autonomia pessoal e de resistência democrática no espaço escolar. A pesquisa revelou, ainda, que mesmo valorizando estas características, os professores entrevistados apresentam reflexões teóricas pouco elaboradas sobre a construção das identidades juvenis. Como consequência são promovidos baixos investimentos em ações pedagógicas, que valorizem a autonomia juvenil e a resistência democrática no espaço escolar.<hr/>Abstract: This paper brings the research results that analyzed how high school teachers comprehend the relations between their students and their articulations with ethical and moral formation and with the identity differences, enhancing both the autonomy building and the democratic resistance experiences in the school. As the theoretical reference, the contributions of Alasdair MacIntyre, Adela Cortina and Angel Pérez Gómez are referred. As the methodological procedures, field observations and semi-structured interviews were used. It was concluded that cooperation and groups presence are the main characteristics of such relations, lived as personal autonomy and democratic resistance experiences in the school. This research has also revealed that, even enhancing such characteristics, the interviewed teachers present low-elaborated theoretical reflections about youth identities construction. As a consequence, low investments are promoted for pedagogical actions that enhance youth autonomy and democratic resistance in the school.<hr/>Resumen: El artículo presenta los resultados de una investigación que analizó cómo los profesores de enseñanza media comprenden las relaciones entre sus estudiantes y sus articulaciones con la formación ética y moral y con las diferencias identitarias, valorando tanto la construcción de la autonomía como las experiencias de resistencia democrática presentes en el espacio escolar. Como referencial teórico, se recurre a las contribuciones de Alasdair MacIntyre, Adela Cortina y Angel Pérez Gómez. Como procedimientos metodológicos fueran utilizadas las observaciones de campo y entrevistas semiestructuradas. Se concluye que la cooperación y la presencia de grupos son las principales características de dichas relaciones, vividas como experiencias de autonomía personal y de resistencia democrática en el espacio escolar. La investigación ha revelado todavía que, aún valorando esas características, los profesores entrevistados presentan reflexiones teóricas poco elaboradas sobre la construcción de las identidades juveniles. Como consecuencia, se promueve bajas inversiones en acciones pedagógicas que valoren la autonomía juvenil y la resistencia democrática en el espacio escolar. <![CDATA[Análisis de las prácticas pedagógicas de tutores para el incentivo del uso de estrategias de aprendizaje]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300955&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Esta pesquisa teve o objetivo de identificar e analisar as práticas pedagógicas de tutores, na Educação a Distância (EaD), para o incentivo do uso de estratégias de aprendizagem cognitivas, comportamentais e autorregulatórias pelos alunos. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário online, composto por sete questões que indagavam o tutor sobre as suas práticas pedagógicas diante de diversas situações do contexto escolar. Participaram da pesquisa 26 tutores, cujas respostas foram analisadas segundo os pressupostos da Análise de Conteúdo de Bardin (2004). Ao analisar as práticas pedagógicas dos tutores, verificou-se que eles indicaram incentivar com mais frequência as estratégias comportamentais. De modo geral, observou-se que as práticas pedagógicas dos tutores não estavam voltadas à promoção do uso de estratégias de aprendizagem. Os resultados da presente pesquisa apontam para a necessidade de novos estudos de intervenções, que visem ensinar as estratégias de aprendizagem para tutores da EaD.<hr/>Abstract: This research aimed at identifying and analyzing tutors’ pedagogical practices, in Distance Learning, in order to encourage the use of cognitive, behavioral and self-regulatory learning strategies by the students. For data collection, an online survey was applied, composed by 7 questions which asked the tutor about his/her pedagogical practices in face of several situations in the school context. Twenty-six tutors took part in the survey and the answers were evaluated according to Bardin’s (2004) Content Analysis assumptions. When the tutors’ pedagogical practices were analyzed, it was verified they indicated that behavioral strategies were encouraged more often. Generally, it was observed that the tutors’ pedagogical practices were not aimed at promoting the use of learning strategies. The results of this research point to the need for new intervention studies that aim to teach learning strategies to distance learning tutors.<hr/>Resumen: Esta investigación tuvo el objetivo de identificar y analizar las prácticas pedagógicas de tutores, en la Educación a Distancia (EaD), para el incentivo del uso de estrategias de aprendizaje cognitivas, comportamentales y autorregulatorias por los alumnos. Para la recolección de datos, se aplicó una encuesta on-line, compuesta por siete preguntas que indagaban al tutor sobre sus prácticas pedagógicas ante diversas situaciones del contexto escolar. Participaron de la investigación 26 tutores, cuyas respuestas fueron analizadas según los supuestos del Análisis de Contenido de Bardin (2004). Al analizar las prácticas pedagógicas de los tutores, se verificó que ellos indicaron incentivar con más frecuencia las estrategias comportamentales. De modo general, se observó que las prácticas pedagógicas de los tutores no estaban direccionadas a la promoción del uso de estrategias de aprendizaje. Los resultados de la presente investigación apuntan para la necesidad de nuevos estudios de intervenciones que busquen enseñar las estrategias de aprendizaje para tutores de EaD. <![CDATA[Acciones educativas para personas mayores en instituciones públicas de Educación Superior en Paraná]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300974&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Esta pesquisa é qualitativa, fundamentada a partir da dialética materialista. Objetiva-se analisar as ações educacionais para o idoso desenvolvidas por projetos/cursos nas Instituições de Ensino Superior públicas (IES) paranaenses, como estratégias para emancipação política do idoso, com base na concepção de educação permanente, alicerçada em Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) e Oliveira (1998). Para coleta de dados, foram aplicados questionários para 146 idosos das Universidades Abertas para a Terceira Idade (UATI) das IES públicas paranaenses. Foram aplicados também questionários para 25 professores. Como resultados, aponta-se que as ações educacionais para idosos visam processos emancipatórios, embora não apresentem tal denominação em seus objetivos. Mesmo com limitações, a educação para a terceira idade contribui para a sua conscientização, podendo-se vislumbrar a emancipação política a partir da relação dialética entre educação, homem e sociedade.<hr/>Abstract: This research is qualitative, based on materialist dialectic. The aim is to analyze the educational actions for the elderly developed by projects/courses in public Institutions of Higher Education from Paraná state, Brazil, as strategies for the political emancipation of the elderly, founded on the concept of lifelong education, drawn from Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) and Oliveira (1998). For data collection, questionnaires were applied to 146 elderly people of the Open University for the Third Age of the public institutions of Higher Education from Paraná. Questionnaires were also applied to 25 teachers. As a result, the research shows that the educational activities for the elderly aim emancipatory processes, even though they have no such name on their goals. Even with limitations, education for the elderly age contributes to the awareness of the elderly, being able to glimpse political emancipation from the dialectical relationship between education, man and society.<hr/>Resumen: Esta investigación es cualitativa, fundamentada a partir de la dialéctica materialista. El objetivo es analizar las acciones educativas para la persona mayor desarrolladas por proyectos/cursos en las Instituciones de Enseñanza (IES) públicas de Paraná-Brasil, así comos estrategias para emancipación política de la persona mayor, con base en la concepción de educación permanente, fundamentada en Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) y Oliveira (1998). Para la recolección de datos fueron aplicados cuestionarios para 146 ancianos de las Universidades Abiertas para la Tercera Edad (UATI) de las IES públicas paranaenses. Fueron aplicados también cuestionarios para 25 profesores. Como resultados, la investigación apunta que las acciones educativas para personas mayores priorizan procesos emancipatorios, aunque no presenten tal denominación entre sus objetivos. Aún con limitaciones, la educación para la tercera edad contribuye para su conscientización, pudiéndose vislumbrar la emancipación política a partir de la relación dialéctica entre educación, hombre y sociedad. <![CDATA[KRAMER, Sonia; PENA, Alexandra; TOLEDO, Maria Leonor Pio Borges de; BARBOSA, Silvia Néli Falcão (Orgs.). Ética: pesquisa e práticas com crianças na Educação Infantil. Campinas: Papirus, 2019. 254 p.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000300997&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Esta pesquisa é qualitativa, fundamentada a partir da dialética materialista. Objetiva-se analisar as ações educacionais para o idoso desenvolvidas por projetos/cursos nas Instituições de Ensino Superior públicas (IES) paranaenses, como estratégias para emancipação política do idoso, com base na concepção de educação permanente, alicerçada em Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) e Oliveira (1998). Para coleta de dados, foram aplicados questionários para 146 idosos das Universidades Abertas para a Terceira Idade (UATI) das IES públicas paranaenses. Foram aplicados também questionários para 25 professores. Como resultados, aponta-se que as ações educacionais para idosos visam processos emancipatórios, embora não apresentem tal denominação em seus objetivos. Mesmo com limitações, a educação para a terceira idade contribui para a sua conscientização, podendo-se vislumbrar a emancipação política a partir da relação dialética entre educação, homem e sociedade.<hr/>Abstract: This research is qualitative, based on materialist dialectic. The aim is to analyze the educational actions for the elderly developed by projects/courses in public Institutions of Higher Education from Paraná state, Brazil, as strategies for the political emancipation of the elderly, founded on the concept of lifelong education, drawn from Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) and Oliveira (1998). For data collection, questionnaires were applied to 146 elderly people of the Open University for the Third Age of the public institutions of Higher Education from Paraná. Questionnaires were also applied to 25 teachers. As a result, the research shows that the educational activities for the elderly aim emancipatory processes, even though they have no such name on their goals. Even with limitations, education for the elderly age contributes to the awareness of the elderly, being able to glimpse political emancipation from the dialectical relationship between education, man and society.<hr/>Resumen: Esta investigación es cualitativa, fundamentada a partir de la dialéctica materialista. El objetivo es analizar las acciones educativas para la persona mayor desarrolladas por proyectos/cursos en las Instituciones de Enseñanza (IES) públicas de Paraná-Brasil, así comos estrategias para emancipación política de la persona mayor, con base en la concepción de educación permanente, fundamentada en Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) y Oliveira (1998). Para la recolección de datos fueron aplicados cuestionarios para 146 ancianos de las Universidades Abiertas para la Tercera Edad (UATI) de las IES públicas paranaenses. Fueron aplicados también cuestionarios para 25 profesores. Como resultados, la investigación apunta que las acciones educativas para personas mayores priorizan procesos emancipatorios, aunque no presenten tal denominación entre sus objetivos. Aún con limitaciones, la educación para la tercera edad contribuye para su conscientización, pudiéndose vislumbrar la emancipación política a partir de la relación dialéctica entre educación, hombre y sociedad. <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Esta pesquisa é qualitativa, fundamentada a partir da dialética materialista. Objetiva-se analisar as ações educacionais para o idoso desenvolvidas por projetos/cursos nas Instituições de Ensino Superior públicas (IES) paranaenses, como estratégias para emancipação política do idoso, com base na concepção de educação permanente, alicerçada em Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) e Oliveira (1998). Para coleta de dados, foram aplicados questionários para 146 idosos das Universidades Abertas para a Terceira Idade (UATI) das IES públicas paranaenses. Foram aplicados também questionários para 25 professores. Como resultados, aponta-se que as ações educacionais para idosos visam processos emancipatórios, embora não apresentem tal denominação em seus objetivos. Mesmo com limitações, a educação para a terceira idade contribui para a sua conscientização, podendo-se vislumbrar a emancipação política a partir da relação dialética entre educação, homem e sociedade.<hr/>Abstract: This research is qualitative, based on materialist dialectic. The aim is to analyze the educational actions for the elderly developed by projects/courses in public Institutions of Higher Education from Paraná state, Brazil, as strategies for the political emancipation of the elderly, founded on the concept of lifelong education, drawn from Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) and Oliveira (1998). For data collection, questionnaires were applied to 146 elderly people of the Open University for the Third Age of the public institutions of Higher Education from Paraná. Questionnaires were also applied to 25 teachers. As a result, the research shows that the educational activities for the elderly aim emancipatory processes, even though they have no such name on their goals. Even with limitations, education for the elderly age contributes to the awareness of the elderly, being able to glimpse political emancipation from the dialectical relationship between education, man and society.<hr/>Resumen: Esta investigación es cualitativa, fundamentada a partir de la dialéctica materialista. El objetivo es analizar las acciones educativas para la persona mayor desarrolladas por proyectos/cursos en las Instituciones de Enseñanza (IES) públicas de Paraná-Brasil, así comos estrategias para emancipación política de la persona mayor, con base en la concepción de educación permanente, fundamentada en Konder (2009), Marx (2009), Mészáros (2006) y Oliveira (1998). Para la recolección de datos fueron aplicados cuestionarios para 146 ancianos de las Universidades Abiertas para la Tercera Edad (UATI) de las IES públicas paranaenses. Fueron aplicados también cuestionarios para 25 profesores. Como resultados, la investigación apunta que las acciones educativas para personas mayores priorizan procesos emancipatorios, aunque no presenten tal denominación entre sus objetivos. Aún con limitaciones, la educación para la tercera edad contribuye para su conscientización, pudiéndose vislumbrar la emancipación política a partir de la relación dialéctica entre educación, hombre y sociedad. <![CDATA[Horizontes juveniles de la lucha por el transporte: el Movimiento Tarifa Cero en Belo Horizonte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo tem como objetivo apresentar os resultados de uma pesquisa sobre o contexto de surgimento do Movimento Tarifa Zero na cidade de Belo Horizonte, Minas Gerais, e os sentidos conferidos pelos jovens participantes à ação política protagonizada por eles. O artigo situa o período de mobilizações na cidade que antecederam o movimento, sua configuração e suas principais características, bem como os limites e os alcances de sua ação política. A pesquisa baseou-se na copesquisa militante, perspectiva teórico-metodológica que parte da premissa de uma investigação engajada, de modo a questionar a existência de neutralidade na produção do conhecimento e a rígida separação entre pesquisador e pesquisados. Os dados foram colhidos por meio da observação participante, de entrevistas, análise de documentos e acompanhamento do movimento nas suas redes sociais. Os resultados da pesquisa indicaram uma configuração decrescente das expectativas a partir dos desafios e dos constrangimentos à ação enfrentados pelos jovens ativistas.<hr/>Abstract: This paper aims to present the results of a research on the context of the emergence of the Zero Fee Movement in the city of Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil, and the meanings conferred by young participants to the political action carried out by them. The paper identifies the period of mobilizations in the city that preceded the movement, its configuration and main characteristics, as well as the limits and scope of its political action. The research was based on the militant co-research, theoretical-methodological perspective that starts from the premise of an engaged research, in order to question the existence of neutrality in the production of knowledge and the rigid separation between researchers and researched. Data were collected through participant observation, interviews, document analysis and monitoring of the movement in their social networks. The results of the research indicated a decreasing configuration of expectations from the challenges and constraints to action faced by young activists.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objetivo presentar los resultados de una investigación orientada al contexto de surgimiento del Movimiento Tarifa Cero en la ciudad de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, y los sentidos conferidos por los jóvenes participantes a la acción política protagonizada por ellos. El artículo sitúa el período de movilizaciones en la ciudad que precedieron al movimiento, su configuración y principales características, así como los límites y los alcances de su acción política. La investigación se basó en la copesquisa militante, perspectiva teórico-metodológica que parte de la premisa de una investigación comprometida, de modo a cuestionar la existencia de neutralidad en la producción del conocimiento y la rígida separación entre investigador e investigados. Los datos fueron recolectados por medio de la observación participante, de entrevistas, análisis de documentos y seguimiento del movimiento en sus redes sociales. Los resultados de la investigación indicaron una configuración decreciente de las expectativas a partir de los desafíos y de las limitaciones a la acción enfrentados por los jóvenes activistas. <![CDATA[Colectivos juveniles políticos en una universidad pública minera: micro-espacio público y experiencias de participación en el movimiento estudiantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo descreve a configuração de um microespaço público estudantil, a partir da ação de coletivos juvenis, em uma Universidade Federal de Minas Gerais. São analisadas as dinâmicas de três desses coletivos, de caráter político, por meio de pesquisa de campo entre 2016 e 2018, com observações e entrevistas semiestruturadas. Acompanharam-se o auge e o esvaziamento desse microespaço, com a análise de eventos da política estudantil, bem como a vigorosa ação coletiva de ocupação da universidade no segundo semestre de 2016. Os resultados tratam dos processos de engajamento/desengajamento e mobilização/desmobilização durante esse ciclo de protestos juvenis dos anos de 2010, em um caso particular, além das dificuldades de um novo contingente de estudantes, oriundo da expansão da Educação Superior pública, manter a sua participação política.<hr/>Abstract: This paper describes the configuration of a student public micro-space, based on the action of youth groups, at a Federal University in Minas Gerais, Brazil. The dynamics of three of these collectives are analyzed through field research between 2016 and 2018, with observations and semi-structured interviews. The emergence and evacuation of this micro-space were accompanied by the analysis of events of the student politics as well as a vigorous collective action of the university occupation in the second half of 2016. The results deal with the processes of engagement/disengagement and mobilization/demobilization during this cycle of youth protests in the 2010s, in a particular case, besides the difficulties of a new contingent of students, coming from the expansion of public Higher Education, to maintain their political participation.<hr/>Resumen: El artículo describe la configuración de un micro-espacio público estudiantil, a partir de la acción de colectivos juveniles, en una universidad federal de Minas Gerais, Brasil. Se analizan las dinámicas de tres de esos colectivos, de carácter político, por medio de investigación de campo entre 2016 y 2018, con observaciones y entrevistas semiestructuradas. Se acompañaron el auge y el vaciamiento de este micro-espacio, con el análisis de eventos de la política estudiantil, así como la vigorosa acción colectiva de ocupación de la universidad en el segundo semestre de 2016. Los resultados tratan de los procesos de compromiso/retirada y movilización/desmovilización durante ese ciclo de protestas juveniles de los años 2010, en un caso particular, además de las dificultades de un nuevo contingente de estudiantes, oriundo de la expansión de la Educación Superior pública, mantener su participación política. <![CDATA[Condición adolescente y socialización política en las tomas secundaristas en Caxias do Sul, RS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301049&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo tem como temática as ocupações das escolas públicas no ano de 2016 em Caxias do Sul, Rio Grande do Sul. O objetivo é discutir a influência da condição adolescente na socialização política das ocupações. As fontes da pesquisa são analisadas de maneira qualitativa, utilizando como referencial os termos “experiência”, discutido por Edward Thompson (1981), e “condição adolescente”, apresentado por Martuccelli (2016). Por meio desse arcabouço teórico-metodológico, reflete-se que a condição adolescente é um fator de relevante influência na experiência política do movimento, que gerou empecilhos para o desenvolvimento das ocupações, assim como serviu de base para o processo de aprendizagem política das e dos estudantes. Nesse sentido, conclui-se que as ocupações foram potentes para a transformação subjetiva das e dos “ocupas”, modificando a sua experiência de escolarização e seu entendimento acerca da política de educação.<hr/>Abstract: This paper is about the occupations of public schools in the year 2016 in Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brazil. The aim is to discuss the influence of the adolescent condition on the political socialization of the occupations. The sources of the research are analysed qualitatively, using as reference the terms “experience”, discussed by Edward Thompson (1981), and “adolescent condition”, presented by Martuccelli (2016). Through this theoretical-methodological outline, it is reflected that the adolescent condition is a factor of relevant influence in the political experience of the movement, which generated obstacles to the development of occupations, as well as it served as a basis for the students’ political learning process. In this sense, it is concluded that the occupations were potent for the students’ subjective transformation, changing their schooling experience and their understanding of education policy.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como temática las tomas de las escuelas públicas en el año 2016 en Caxias do Sul, Rio Grande do Sul, Brasil. El objetivo es discutir la influencia de la condición adolescente en la socialización política de las ocupaciones. Las fuentes de la investigación son analizadas de manera cualitativa, utilizando como referencial los términos “experiencia”, discutido por Edward Thompson (1981), y “condición adolescente”, presentado por Martuccelli (2016). Por medio de este marco teórico-metodológico, se reflexiona sobre la condición adolescente ser un factor de relevante influencia en la experiencia política del movimiento, que generó impedimentos para el desarrollo de las tomas, como también sirvió de base para el proceso de aprendizaje político de las y de los estudiantes. En ese sentido, se concluye que las tomas fueron potentes para la transformación subjetiva de las y de los “ocupas” (quienes realizan las tomas), modificando su experiencia de escolarización y su entendimiento acerca de la política de educación. <![CDATA[Ocupaciones secundaristas en el Sur de Brasil: problematizando la producción de subjetividades jóvenes en medio a la acción política]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301066&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Analisamos, neste artigo, como as ocupações secundaristas (maio e junho de 2016), no Brasil, mais especificamente na cidade de Rio Grande, no Rio Grande do Sul, puderam produzir mutações nas subjetividades estudantis envolvidas. O seu corpus empírico compõe ditos de uma explosão discursiva sobre as ocupações secundaristas no Brasil e falas de estudantes que ocuparam suas escolas em Rio Grande. A problematização foucaultiana foi usada como aporte teórico-metodológico. Como resultados, encontramos a emergência e a atualização de um slogan de verdade sobre uma juventude revolucionária que vai à luta, a qual atua sobre as subjetividades estudantis ocupantes, bem como notamos indícios de devires adultocêntricos em uma juventude experimentada com as ocupações, em que marcas atribuídas ao sujeito adulto se metamorfoseiam junto aos sentidos atribuídos aos jovens como efeitos do envolvimento com a ação política em jogo.<hr/>Abstract: We analyzed, in this paper, how High School occupations (May and June 2016) in Brazil, more specifically in the city of Rio Grande, in the state of Rio Grande do Sul, could produce mutations in the student subjectivities involved. Its empirical corpus consists of a discursive outburst about High School occupations in Brazil and students’ statements who occupied their schools in Rio Grande. The Foucaultian problematization was used as a theoretical-methodological contribution. As a result, we found the emergence and updating of a slogan of truth about a revolutionary youth that goes to the fight, which acts on the occupying student subjectivities, as well as we noticed signs of adult-centered becomings in an youth experienced with the occupations, in which marks attributed to the adult subject are metamorphosed with the senses attributed to the young as effects of the involvement with the political action at stake.<hr/>Resumen: Analizamos, en este artículo, cómo las ocupaciones secundarias (mayo y junio de 2016), en Brasil, más específicamente en la ciudad de Rio Grande, en Rio Grande do Sul, pudieron producir mutaciones en las subjetividades estudiantiles involucradas. Su corpus empírico compone dichos de una explosión discursiva sobre las ocupaciones secundaristas en Brasil y hablas de estudiantes que ocuparon sus escuelas en Rio Grande. La problematización foucaultiana fue utilizada como aporte teórico-metodológico. Como resultados, encontramos la emergencia y la actualización de un slogan de verdad sobre una juventud revolucionaria que va a la lucha, la cual actúa sobre las subjetividades estudiantiles ocupantes, así como, notamos indicios de devenires adultocéntricos en una juventud experimentada con las ocupaciones, en qué marcas atribuidas al sujeto adulto se metamorfosean junto a los sentidos atribuidos a los jóvenes como efectos del envolvimiento con la acción política en juego. <![CDATA[Movimiento del secundario: del agotamiento a la invención curricular]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301085&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo tem como objetivo descrever invenções curriculares, a partir do esgotamento de estudantes que marcaram movimentos estudantis, especialmente em torno das ocupações das escolas estaduais de São Paulo em 2015 e 2016. Ressalta-se que a ideia de esgotamento parte dos questionamentos de Gilles Deleuze sobre modos de existência que se tornam intoleráveis. Do mesmo modo, a ideia de criação/invenção também vem ao encontro das ideias desse filósofo, se compondo a deslocamentos de outros autores, como Marlucy Alves Paraíso, sob a temática do currículo. O texto foi construído em uma cartografia em que as autoras misturaram diferentes fontes e experiências para dar voz a outros currículos. Reconhece-se, então, um currículo-gente produzido nos espaços escolares por estudantes esgotados.<hr/>Abstract: This paper aims to explore curricular creations from the exhaustion of students that marked student movements, especially around the occupations of the state schools of São Paulo, Brazil, in 2015 and 2016. It is emphasized that the idea of exhaustion is part of the questions of Gilles Deleuze about modes of existence that become intolerable. In the same way, the idea of creation/invention also meets the ideas of this philosopher, composing itself to the displacements of other authors, such as Marlucy Alves Paraíso under the theme of the curriculum. The text was constructed in a cartography in which the authors mixed different sources and experiences to give voice to other curricula. A curriculum-people produced in school spaces by exhausted students is then recognized.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objetivo describir invenciones curriculares, a partir del agotamiento de estudiantes que marcaron movimientos estudiantiles, especialmente en torno a las ocupaciones de las escuelas estatales de São Paulo, Brasil, en 2015 y 2016. Se resalta que la idea de agotamiento parte de los cuestionamientos de Gilles Deleuze sobre modos de existencia que se vuelven intolerables. De la misma manera, la idea de creación/invención también viene al encuentro de las ideas de ese filósofo, componiéndose a desplazamientos de otros autores, como Marlucy Alves Paraíso, bajo la temática del curriculum. El texto fue construido en una cartografía en que las autoras mezclaron diferentes fuentes y experiencias para dar voz a otros currículos. Se reconoce, entonces, un currículo-gente producido en los espacios escolares por estudiantes agotados. <![CDATA[Repensando el currículo a partir de la ocupación de escuelas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301104&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Em maio de 2016, mais de 150 ocupações de escolas por seus estudantes foram iniciadas no Estado do Rio Grande do Sul. No presente artigo, analisa-se de que forma as ocupações e as interpretações, por parte dos estudantes, no que diz respeito à educação oferecida nas escolas, podem ajudar a refletir sobre a temática do currículo escolar e o papel da escola na socialização política da juventude. Como fonte, as narrativas transcritas de 11 grupos de discussão realizados com estudantes que participaram de ocupações nas cidades de Porto Alegre, Pelotas e Rio Grande, e 65 questionários individuais com dados coletados após a realização dos grupos de discussão foram utilizados. A pesquisa empregou os pressupostos do método documentário segundo Ralf Bohnsack e Wivian Weller, que trata de buscar a construção de categorias de acordo com o grupo de referência.<hr/>Abstract: In May 2016, more than 150 school occupations by its students began in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. In this paper, it is analyzed how occupations and interpretations by students with regard to the education offered in schools can help to reflect on the theme of the school curriculum and the role of the school in the political socialization of youth. As sources, the transcribed reports of eleven discussion groups that were carried out with students who participated in the occupations in the cities of Porto Alegre, Pelotas and Rio Grande were used, as well as the sixty-five individual questionnaires with data collected after the discussion groups were held. The research employed the assumptions of the documentary method proposed by Ralf Bohnsack and Wivian Weller, which seeks to construct categories according to the reference group.<hr/>Resumen: En mayo de 2016, más de 150 ocupaciones de escuelas por sus estudiantes fueron iniciadas en el Estado de Rio Grande do Sul, Brasil. En el presente artículo, se analiza de qué forma las ocupaciones y las interpretaciones, por parte de los estudiantes, en lo que se refiere a la educación ofrecida en las escuelas, pueden ayudarnos a reflexionar sobre la temática del currículo escolar y el papel de la escuela en la socialización política de la juventud. Como fuente, fueron utilizados los relatos transcritos de once grupos de discusión realizados con estudiantes que participaron de ocupaciones en las ciudades de Porto Alegre, Pelotas y Rio Grande, y sesenta y cinco cuestionarios individuales con datos recolectados después de la realización de los grupos de discusión. La investigación empleó los presupuestos del método documental de acuerdo con Ralf Bohnsack y Wivian Weller, que trata de buscar la construcción de categorías según el grupo de referencia. <![CDATA[¿Y cuándo la experiencia se convierte en campo? Reflexiones a partir de la observación participante en las ocupaciones secundarias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301121&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho é resultado do campo de pesquisa que orientou a dissertação de Mestrado, intitulada Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil.*** O relato foi organizado com base em excertos do trabalho de campo e tem como objetivo tratar dessa “entrada” da pesquisadora “no campo”. Baseia-se na experiência da pesquisadora como participante que apoiava o movimento de ocupações e que, posteriormente, tornou-se tema de estudo. A óptica de análise da presente pesquisa pode ser descrita como a “participação observante”, em uma referência direta a Wacquant (2002) e tem como objetivo abordar o tema a partir da metodologia qualitativa, como uma construção significativa em que o corpo constitui parte importante no desenvolvimento do campo de pesquisa.<hr/>Abstract: This work is the result of the research field that guided the Master’s thesis entitled Ocupar e resistir: as ocupações das escolas públicas como parte do ciclo atual de mobilização juvenil no Brasil (Occupy and resist: the occupations of public schools as part of the current cycle of youth mobilization in Brazil). The report was organized based on excerpts from field work and aims to address this “entry” of the researcher “in the field”. It is based on the researcher’s experience as a participant who supported the movement of occupations and who subsequently became a study topic. The analysis of the present research can be described as “observant participation”, in a direct reference to Wacquant (2002) and aims to approach the theme from the qualitative methodology, as a significant construction in which the body constitutes an important part in the development of the research field.<hr/>Resumen: Este trabajo es resultado del campo de investigación que orientó la disertación de maestría, titulada Ocupar y resistir: las ocupaciones de las escuelas públicas como parte del ciclo actual de movilización juvenil en Brasil. El relato fue organizado con base en extractos del trabajo de campo y tiene como objetivo tratar de esta “entrada” de la investigadora “en el campo”. Se basa en la experiencia de la investigadora como participante que apoyaba el movimiento de ocupaciones y que, posteriormente, se convirtió en tema de estudio. La óptica de análisis de la presente investigación puede ser descrita como la “participación observante”, en referencia directa a Wacquant (2002) y tiene como objetivo abordar el tema a partir de la metodología cualitativa, como una construcción significativa en la que el cuerpo constituye una parte importante en el desarrollo del campo de investigación. <![CDATA[Reconfiguración de las experiencias escolares de jóvenes de sectores populares a partir de las <em>huellas institucionales</em> de escuelas de nivel medio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301138&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En este artículo se analizan las huellas que las instituciones educativas de nivel secundario dejan en la subjetividad de las personas jóvenes que estudian en ellas. Desde las perspectivas sociológicas de la experiencia y de la individuación, de Dubet y de Martuccelli respectivamente, se parte de la pregunta sobre cuáles son los acontecimientos institucionales que consideran más significativos en sus biografías. Se hace foco en tres ejes de análisis categorizados como huellas institucionales: vínculos jóvenes-docentes; relación escuela-barrio; sentimiento de pertenencia a la institución. Hacia el final se proponen algunas inflexiones en la tensión entre las categorías de subjetividad e identidad en el marco de la reconfiguración de las agencias de jóvenes de sectores populares. Se trabaja con estudiantes y docentes de dos bachilleratos populares y una escuela confesional, instituciones situadas en zonas socialmente vulnerables del Área Metropolitana de Buenos Aires, Argentina, cuyos relatos biográficos fueron reconstruidos mediante entrevistas semi-estructuradas.<hr/>Resumo: Neste artigo analisam-se os traços que as instituições de ensino médio deixam na subjetividade dos jovens que ali estudam. Conforme o trabalho com as perspectivas sociológicas da experiência e individuação, de Dubet e de Martuccelli respectivamente, parte-se da questão sobre quais são os eventos institucionais que eles consideram mais significativos em suas biografias. Centra-se em três eixos de análise categorizados como pegadas institucionais: ligações entre jovens e professores; relação escola-bairro; sentimento de pertencer à instituição. No final, algumas inflexões são propostas na tensão entre as categorias de subjetividade e identidade no marco da reconfiguração das agências juvenis dos setores populares. Trabalha-se com estudantes e referentes de duas escolas populares e uma escola confessional, instituições localizadas na Região Metropolitana de Buenos Aires, Argentina, cujas histórias de vida foram reconstruídas por meio de entrevistas semi-estruturadas.<hr/>Abstract: In this article, we analyze the traces left by high school in the subjectivity of the young people who studied there. Based on a sociology of experience and individuation analysis, guided by Dubet’s and Martuccelli’s works respectively, we start with the question about which are the institutional events that they consider most significant in their biographies. The focus of the analysis is placed on three main axes categorized as institutional marks: the linkages between young students and their role models; the school-neighborhood relation; and the feeling of belonging to the institution. Additionally, some inflections are proposed in the tension between the categories of subjectivity and identity, within the framework of the reconfiguration of youth agencies of popular groups. We work with students and referents from two popular high school institutions and a confessional school located in the Metropolitan Area of Buenos Aires, Argentina, whose biographical accounts were reconstructed through semi-structured interviews. <![CDATA[Ciberactivistas de la salud: los jóvenes amigos múltiples por la esclerosis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301162&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo busca compreender o movimento de subjetivação de um grupo de jovens ciberativistas, diagnosticados com Esclerose Múltipla, que investem na mudança do sentido social da doença e da identidade do doente. Suas ações estão na internet, mas atuam também nas instâncias físicas de decisões das políticas públicas de saúde. Em consonância a Tourette-Turgis (2013), reconhecemos, nas narrativas desses jovens, que, diante do diagnóstico da doença, eles buscam e organizam um saber sobre si ou um processo (auto)formativo de aprendizagem com a doença. Com Malini e Antoun (2013), buscamos compreender o ciberespaço como rizoma onde proliferam articulações múltiplas acerca da saúde/doença, assim como de um novo perfil dos movimentos sociais e organizações não governamentais. Essas subjetivações são paráfrases de sistemas de dominações mais ou menos conhecidas, mas, sobretudo, a novas normatividades em processos de amizades como caminho para o cuidado de si (FOUCAULT, 2004).<hr/>Abstract: This article tries to understand the subjectivation movement of a group of young cyberactivists diagnosed with Multiple Sclerosis that are investing in the change of the illness’ social meaning and of the patient’s identity. Their actions are online, but they also act in physical bodies of public health policy decisions. According to Tourette-Turgis (2013), we acknowledge the narrative of these young people, who, before the illness’ diagnosis, search and organize knowledge about themselves or a (self-)developing process of learning with the illness. With Malini and Antoun (2013), we try to understand the cyberspace as a rhizome in which multiple articulations multiply about health/illness as well as a new profile of the social movements and non-governmental organizations. These subjectivations are paraphrases of domination systems moderately known, but, overall, to new regulations in friendship processes as a path to self-care (FOUCAULT, 2004).<hr/>Resumen: Este artículo intenta entender el movimiento de subjetivación de un grupo de jóvenes ciberactivistas diagnosticados con Esclerosis Múltiple que invierten en el cambio del sentido social de la enfermedad y de la identidad del enfermo. Sus acciones están en la internet, pero también actúan en organismos físicos de decisiones de las políticas públicas de salud. De acuerdo con Tourette-Turgis (2013), reconocemos en las narrativas de esos jóvenes, los cuales, delante el diagnóstico de la enfermedad, buscan y organizan conocimiento sobre ellos mismos o un proceso (auto)formativo de aprendizaje con la enfermedad. Con Malini y Antoun (2013), buscamos entender el ciberespacio como un rizoma donde proliferan articulaciones múltiples relacionadas con la salud/enfermedad además de un nuevo perfil de los movimientos sociales y organizaciones no gubernamentales. Esas subjetivaciones son paráfrasis de sistemas de dominaciones más o menos conocidas, pero, sobre todo, a nuevas normativas en procesos de amistades como un camino para el cuidado de sí (Foucault, 2004). <![CDATA[Feminismos y redes sociales: (in)acciones e (im)posibilidades de jóvenes de la periferia urbana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301188&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo propõe-se a investigar a relação de um grupo de alunas de uma escola da rede pública de Porto Alegre (Rio Grande do Sul) com o feminismo. A pesquisa foi desenvolvida por meio de grupos de discussão e as análises apoiam-se nos Estudos Culturais, Estudos Feministas e Estudos de Juventude. Foi possível perceber a preocupação dessas jovens com a violência contra as mulheres, externando apoio ao feminismo, porém sem uma identificação com movimentos organizados. Apesar disso, as participantes indicam a importância de fomento do feminismo por meio de redes sociais em articulação com eventos presenciais e expressam o desejo de que o tema seja inserido nas atividades escolares. A pesquisa permitiu compreender que as ideias feministas vêm se alastrando entre mulheres jovens, mesmo sem que elas acessem de modo sistemático discussões sobre o tema.<hr/>Abstract: This article proposes to investigate the relation of a group of students from a public school in Porto Alegre (Rio Grande do Sul, Brazil) and feminism. The research was developed through discussion groups and the analyzes are based on Cultural Studies, Feminist Studies, and Youth Studies. It was possible to perceive the concern of these girls with violence against women, expressing support for feminism, but without identification with organized movements. In spite of this, the participants indicate the importance of fomenting feminism through social networks in articulation with face-to-face events and express the desire that the theme be inserted in school activities. The research made it possible to understand that feminist ideas are spreading among young women, even though they do not systematically access discussions on the subject.<hr/>Resumen: Este artículo se propone a investigar la relación de un grupo de alumnas de una escuela de la red pública de Porto Alegre (Rio Grande do Sul, Brasil) con el feminismo. La investigación se desarrolló por medio de grupos de discusión y los análisis se apoyan en los Estudios Culturales, Estudios Feministas y Estudios de Juventud. Fue posible percibir la preocupación de esas jóvenes con la violencia contra las mujeres, exteriorizando apoyo al feminismo, pero sin una identificación con movimientos organizados. A pesar de esto, las participantes indican la importancia de fomento del feminismo por medio de redes sociales en articulación con eventos presenciales y expresan el deseo de que el tema sea incluido en las actividades escolares. La investigación permitió comprender que las ideas feministas se vienen extendiendo entre mujeres jóvenes, incluso sin que ellas busquen de modo sistemático discusiones sobre el tema. <![CDATA[Jóvenes en estado de alerta en <em>Facebook:</em> diálogos tejidos en/en la red como estrategia de (re-)existencia a la regulación de las vidas precarizadas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301210&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo explora a forma como um grupo de jovens apropria-se das redes sociais digitais como estratégia de (re-)existência à regulação das vidas precarizadas. O trabalho de campo contou com a participação de cerca de 70 jovens autodeclaradas/os não-heterossexuais que integram uma comunidade no Facebook. As conversas online tecidas com essas/es jovens buscaram problematizar elementos das redes enunciativas que forjam o regime (cis)heterocentrado e os modos pelos quais os sujeitos se posicionam face às interpelações normativas. Neste texto, analisamos duas conversas estabelecidas com os participantes da pesquisa, envolvendo a discussão sobre o casamento civil igualitário e a denúncia de postagens discriminatórias e preconceituosas compartilhadas na rede, convidando-nos, como profissionais da educação, a reconhecer o compromisso ético desses jovens frente às questões sociais da vida cotidiana.<hr/>Abstract: This paper explores how a group of young people appropriates digital social networks as a strategy of (re-)existence in the regulation of precarious lives. About 70 self-declared non-heterosexual young people who are part of a Facebook community participated in the fieldwork. The online conversations woven between them sought to problematize elements of the enunciative networks that forge the (cis)heterocentric regime, and the ways in which subjects position themselves in the face of normative interpellations. In this text, we analyze two conversations established with the participants of this research, who discussed same-sex civil marriage and the criminalization of discriminatory and prejudiced posts shared in the network, inviting us as educational professionals to recognize the subjects’ ethical implication with the social issues of daily life.<hr/>Resumen: El artículo explora la forma como un grupo de jóvenes se apropia de las redes sociales digitales como estrategia de (re-)existencia a la regulación de las vidas precarizadas. El trabajo de campo contó con la participación de cerca de 70 jóvenes autodeclarados/as no heterosexuales que integran una comunidad en Facebook. Las conversaciones en línea tejidas con estos/as jóvenes buscaron problematizar elementos de las redes enunciativas que forjan el régimen (cis) heterocentrado y los modos por los cuales los sujetos se posicionan frente a las interpelaciones normativas. En este texto, analizamos dos conversaciones establecidas con los participantes de la investigación, involucrando la discusión sobre el matrimonio civil igualitario y la denuncia de publicaciones discriminatorias y prejuiciosas compartidas en la red, invitándonos, como profesionales de la educación, a reconocer el compromiso ético de estos jóvenes frente a las cuestiones sociales de la vida cotidiana. <![CDATA[Rutas de coconstrucción de conocimiento, expresión y participación: ¿cómo personas jóvenes (re)crean ciudadanía?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301230&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Baseando-se no processo em curso de uma investigação-ação em colaboração com jovens de bairros periféricos da cidade do Porto (Portugal), este artigo apresenta resultados de um conjunto de sessões de cocriação musical e teatral, dinamizadas com dois grupos. Esta pesquisa colaborativa busca refletir e debater o pressuposto que tem prevalecido na sociedade de que os jovens não participam politicamente, bem como procura compreender como é que esses grupos em particular poderão construir a sua cidadania na relação com os seus pares e a sua cidade. São analisados espaços de diálogo, interação social e produção criativa e artística, que sugerem a necessidade destas pessoas jovens se expressarem e serem ouvidas. Considerando as potencialidades emancipatórias do Teatro do Oprimido e da Música, um dos desafios deste estudo é envolver esses jovens como atores e cocriadores na pesquisa sobre a sua realidade e sobre o que os preocupa enquanto jovens cidadãos e cidadãs.<hr/>Abstract: Based on the ongoing process of an action research in collaboration with young people from peripheral neighbourhoods in the city of Porto (Portugal), this article presents the results of a set of sessions of musical and theatre co-creation with two participating groups. The starting point of this collaborative research is to reflect and debate the assumption that young people do not participate politically. We also want to understand how these groups of young people can build their citizenship in the relationship with their peers and their city. Spaces of dialogue, social interaction and creative and artistic production are analysed, suggesting that these young people need to express themselves and be heard. Considering the emancipatory potentialities of the Theatre of the Oppressed and Music, one of the challenges of this study is to engage these young people as actors, co-creators and co-authors in the research about their reality and on issues affect and concern them as young citizens.<hr/>Resumen: Basándose en un proceso en curso de investigación-acción hecho en colaboración con jóvenes de barrios periféricos de la ciudad de Oporto (Portugal), este artículo presenta los resultados de una serie de sesiones de co-creación musical y teatral com dos grupos. Esta investigación colaborativa busca reflejar y debatir el supuesto que ha prevalecido en la sociedad de que los jóvenes no participan políticamente, así como procura comprender cómo estese grupos de jóvenes podrán construir su ciudadanía en la relación con sus pares y su ciudad. Se analizan espacios de diálogo, interacción social y producción creativa y artística, que sugieren la necesidad de estos jóvenes en expresarse y ser oídos. En vista de las potencialidades emancipatorias del Teatro del Oprimido y de la Música, uno de los desafíos de este estudio es involucrar a estos jóvenes como actores y co-creadores en la investigación sobre su realidad y sobre lo que les preocupa mientras jóvenes ciudadanos y ciudadanas. <![CDATA[Socialización política y medio ambiente: consideraciones sobre la participación militante de jóvenes ambientalistas del Estado de Bahía]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301251&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo busca refletir os processos de socialização que figuram as trajetórias juvenis como disposições ao engajamento na militância em grupos, coletivos, organizações e movimentos ambientalistas. Trabalhou-se em uma perspectiva qualitativa com realização de entrevistas semiestruturadas como aporte metodológico à produção de narrativas e, para a análise, foram utilizadas as categorias de engajamento militante e socialização política. Os resultados sugerem que as relações escolares, familiares, com grupos de sociabilidades, participação em sindicatos, associações e pastorais da juventude influenciam no engajamento militante juvenil ambientalista. Conclui-se que a juventude ambientalista na contemporaneidade é engajada. Assim sendo, necessita-se do crescimento de investigações acerca desse tema.<hr/>Abstract: This article reflects the processes of socialization that include youth trajectories as dispositions to engage in militancy in groups, collectives, organizations and environmental movements. We worked on a qualitative perspective with semi-structured interviews as a methodological contribution to the production of narratives and, for the analysis, the categories of militant engagement and political socialization were used. The results suggest that school, family, social groupings, participation in trade unions, youth associations and pastoralists influence environmentalist youth militant engagement. We concluded that environmental youth in the contemporary world is engaged. Therefore, there is a need for more research on this topic.<hr/>Resumen: Este artículo busca reflejar los procesos de socialización que configuran las trayectorias juveniles como disposiciones a la participación en la militancia en grupos, colectivos, organizaciones y movimientos ambientalistas. Se trabajó en una perspectiva cualitativa con realización de entrevistas semiestructuradas como aporte metodológico a la producción de narrativas y para el análisis, se utilizaron las categorías de participación militante y socialización política. Los resultados sugieren que las relaciones escolares, familiares, con grupos de sociabilidades, participación en sindicatos, asociaciones y pastorales de la juventud influencian en la participación militante juvenil ambientalista. Se concluye que la juventud ambientalista en la contemporaneidad está comprometida. Así, se necesita el crecimiento de investigaciones sobre este tema. <![CDATA[Escultismo en la construcción de las ciudadanías juveniles: concepciones de política de jóvenes escultistas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-43092019000301270&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: A produção científica apresenta lacunas no que concerne a exploração dos potenciais contributos do escutismo na construção das subjetividades e das experiências cidadãs dos/as jovens envolvidos no movimento. Questionando o seu “lugar” na vivência quotidiana dos jovens escuteiros/as e assente em uma abordagem qualitativa, este estudo procura aprofundar o conhecimento sobre as concepções de política de 359 jovens escuteiros/as membros do Corpo Nacional de Escutas português, com idades entre os 15 e os 22 anos; explora, ainda, as condições sob as quais estes/as jovens aprendem o que significa ser um/a cidadão/ã em um contexto político democrático. Os resultados revelam que estes/as jovens apresentam diversas concepções de política com distintos níveis de complexidade e foco, variando entre o profundo desinteresse e a indiferença e a conceptualização da política como uma ação em diferentes esferas da sociedade. Contudo, a maioria dos/as participantes concebe a política como uma ação confinada ao aparelho governamental, que sustenta a organização social.<hr/>Abstract: The scientific production presents gaps concerning the exploration of the potential contributions of scouting in the construction of the subjectivities and citizenship experiences of the young people involved in the movement. Questioning their “place” in the everyday experiences of young scouts and based on a qualitative approach, this study seeks to deepen the knowledge about the conceptions of politics of 359 young scout members of the Portuguese Catholic Scout Association, aged between 15 and 22 years; it also explores the conditions under which these young scouts learn what it means to be a citizen in a democratic political context. The results reveal that these young people present different conceptions of politics with different levels of complexity and focus, varying between deep disinterest and indifference and a conception of politics as an action in the different spheres of society. However, most participants conceive politics as an action confined to the government apparatus, which supports social organization.<hr/>Resumen: La producción científica presenta vacíos en lo que concierne a la exploración de las potenciales contribuciones del escultismo en la construcción de las subjetividades y de las experiencias ciudadanas de los jóvenes involucrados en el movimiento. Cuestionando su “lugar” en la vivencia cotidiana de los jóvenes escultistas y basado en un enfoque cualitativo, este estudio busca profundizar el conocimiento sobre las concepciones de política de 359 jóvenes escultistas miembros del Cuerpo Nacional de Escultistas, con edades entre los 15 y los 22 años; explora, además, las condiciones bajo las cuales estos/as jóvenes aprenden lo que significa ser un/a ciudadano/a en un contexto político democrático. Los resultados revelan que estos/as jóvenes presentan diversas concepciones de política con distintos niveles de complejidad y foco, variando entre el profundo desinterés y la indiferencia y la conceptualización de la política como una acción en diferentes esferas de la sociedad. Sin embargo, la mayoría de los participantes concibe la política como una acción confinada al aparato gubernamental, que sostiene la organización social.