Scielo RSS <![CDATA[Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-258220080001&lang=en vol. 31 num. 01 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Cómo estudiar el papel que el desempeño docente y las formas de comunicación juegan en el clima motivacional del aula. Sugerencias para un trabajo empírico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Les proponemos una reflexión sobre el efecto motivacional de la figura del profesor en el aula y tratamos de extraer claves para aumentar la probabilidad de generar un clima motivacional de aprendizaje. En primer lugar, analizaremos el desempeño del docente. Para ello, tomaremos como punto de partida los cuatro modos prototípicos de actuación docente propuestos por McLean y atendiendo a cuatro momentos de la enseñanza, en Alonso Tapia y Huertas, trataremos de dar ejemplos prototípicos de cómo se manifiestan cada tipo de clima de clase. En segundo lugar, reflexionaremos sobre la forma de comunicar del docente, y para analizarla optaremos por diferenciar dos grandes apartados: el que se refiere al docente como agente del discurso y los aspectos que tiene que ver con el contenido retórico y expresivo de ese discurso.<hr/>We propose you a reflection about the motivational effect of the teacher’s figure in a class and we try to extract keys to increase the probability of generating a motivational environment of learning. Firstly, we will analyze the teacher’s performance. For this, we will take as starting point the four types of the teacher’s performance prototypes proposed by McLean (2002) and according to the four moments of teaching (see Alonso Tapia, 1997; 2005; Huertas, 1997), we will show prototypical examples of how each type of environment class demonstrate itself. Secondly, we will think about the teacher’s way of communicating and to analyze it, we will opt to differentiate two big distinct elements: the one that refers to the teacher as speech agent and the aspects related to the rhetorical and expressive content of this speech. <![CDATA[Professores como fontes de motivação dos alunos: O quê e o porquê da aprendizagem do aluno]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Nesse artigo, discutiremos como os professores em suas aulas e os diretores, orientadores educacionais, entre outros profissionais atuantes no nível escolar, podem aumentar a quantidade e a qualidade da motivação dos alunos, influindo naquilo para que os alunos estão motivados (ou seja, a realização dos seus objetivos acadêmicos) e as razões porque eles se empenham para alcançar esses objetivos. Baseados na Teoria do objetivo da realização (Achievement Goal Theory) e na Teoria de autodeterminação (Selfdetermination theory), discutiremos essas diferenças qualitativas na motivação dos alunos e tentaremos explicar porque os professores deveriam criar um ambiente de aprendizagem que promovesse esses tipos mais eficazes de motivação.<hr/>In this article we will discuss how teachers in their classes and principals, teachers, student counselors, etc. on the school level can enhance the quantity and the quality of students’ motivation by affecting what students are motivated for (i.e., their academic achievement goals) and the reasons why they strive to reach those. Based on Achievement goal theory and on Self-determination theory we will discuss these qualitative differences in students’ motivation and we will try to explain why teachers should create a learning environment that fosters these more optimal types of motivation. <![CDATA[Estratégias para motivar os alunos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo sintetizamos as principais implicações práticas decorrentes de algumas investigações anteriores que desenvolvemos sobre estratégias que os professores podem utilizar no sentido de uma maior motivação dos alunos para a aprendizagem e para apresentarem comportamentos mais adequados na sala de aula.<hr/>In this paper are pointed out the main practical implications from some previous researches about student motivation to learn and to more appropriate behaviours in the classroom. <![CDATA[A motivação para aprender de estudantes em cursos de formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com base nas Teorias Sociocognitivas da Motivação, o presente artigo teve como objetivos identificar o tipo de motivação para aprender de 225 alunos, em curso de Formação de Professores, de instituições de ensino superior, públicas e privadas, do Estado de São Paulo, bem como, analisar a motivação dos participantes à luz de variáveis demográficas. Os dados foram coletados mediante uma escala Likert. A motivação intrínseca predominou na amostra e relações significativas entre o tipo de motivação para aprender e as variáveis demográficas dos participantes foram encontradas. Implicações educacionais e recomendações para pesquisas futuras são apresentadas.<hr/>Based on the Sociocognitive theories of Motivation, the objectives of the present study were to identify the type of motivation to learn of 225 students enrolled in teacher training courses of both public and private universities of São Paulo, as well as to analyze it in relation to demographic variables. Data was collected through a Likert scale. Intrinsic motivation was predominant in the sample and significant relationships emerged between participants’ type of motivation to learn and demographic variables. Educational implications and directions for further research are presented. <![CDATA[Resiliência: necessidade e possibilidade de problematização em contextos de docência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo revê o conceito de resiliência no contexto do mal-estar que alcança a docência. Não se limitando à constatação da condição do mal-estar na contemporaneidade, afirma a possibilidade de o professor conseguir chegar a realizar-se no magistério tendo resiliência e uma vez que considere como fundamental o cuidado de si em seu projeto existencial.<hr/>The article review the necessity of questioning the concept of resilience in the discomfort in docent context. Not only the condition of this discomfort, but confirms the possibility that a teacher can realize himself when he have resilience and consider as fundamental the care with himself in his existential project. <![CDATA[O docente e sua subjetividade nos processos motivacionais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100007&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo aborda elementos importantes a respeito do ser professor, as relações interpessoais estabelecidas no ambiente escolar e a relação com o autoconhecimento, a auto- estima, a autoimagem e os processos motivacionais. A partir de estudos e pesquisas desenvolvidas com professores de instituições públicas e privadas de Porto Alegre, em 2006 e 2007, são feitas considerações sobre a motivação docente ressaltando que a formação continuada proporcionada pelas oficinas de autoconhecimento, parecem contribuir significativamente para elevar a motivação e promover o bem-estar do professor.<hr/>The present article deals with important elements concerned being a teacher, the interpersonal relationships set at the school environment and the relation with self-knowledge, self-esteem, self-image and the motivational processes. Some considerations about teacher’s motivation were made from studies and researches developed with public and private institution teachers in Porto Alegre between 2006 and 2007. It seems that the continued education given by the self-knowledge workshops contribute significantly to increase the motivation and to promote the teacher’s well-being. <![CDATA[Gênero e outras variáveis que influenciam na procrastinação acadêmica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100008&lng=en&nrm=iso&tlng=en A procrastinação acadêmica é um grande problema para estudantes universitários, especialmente nos Estados Unidos. Este artigo discute teorias de motivação e analisa a investigação sobre os fatores, incluindo gênero e cultura, que podem influenciar na procrastinação. Um conjunto abrangente e comparativo de estudos é recomendado.<hr/>Academic procrastination is a large problem for college students, especially in the United States. This article discusses theories of motivation and reviews the research on the factors, including gender and culture, that can influence procrastination. A more comprehensive and comparative set of studies are recommended. <![CDATA[Desarrollo emocional: impacto en el desarrollo humano]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100009&lng=en&nrm=iso&tlng=en El presente artículo pretende generar espacios de reflexión en torno al hecho que el desarrollo emocional impacta el desarrollo humano y a la vez se ve impactado por éste. Lo que la persona aporta, a través de su constitución y herencia, al medio en el que se desenvuelve, le permite si las condiciones están dadas elaborar competencias socio-emocionales que le posibilitarán desenvolverse mejor y alcanzar una vida de calidad. El desarrollo humano no sólo debe ser sostenible sino que debe permitir que la persona se auto sostenga, en un medio cambiante, dinámico y globalizado.<hr/>This article claims to generate spaces for reflexion about the impact of emotional development on the humman one as well as human development impacts on the emotional one. What the persons gives to the enviroment in which she/he is, through his/her constitution and inheritance, allows in favorable conditions to develop socio-emotional skills so that person will be able to develop in a better way and to reach a life quality. Human development must not only be supporting but also must give the person the necessary things or tools to be self - supporting in a dinamic, global enviroment in constant change. <![CDATA[Educação em Direitos Humanos: para uma cultura da paz]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente artigo analisa e caracteriza, num primeiro instante, os conceitos de cidadania e Direitos Humanos para, num segundo momento, problematizar e refletir sobre os caminhos da educação em Direitos Humanos e para a paz. Sugere a educação em Direitos Humanos como educação complementar formal.<hr/>This article analyzes and characterizes, at first, the concepts of citizenship and Human Rights to, then, wrangle and reviews the paths to education in the Human Rights and to the peace. It suggests a Human Rights education as a supporting for the formal one. <![CDATA[La crisis de la innovación educativa en los 80 (en España)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en La innovación educativa, en España, desarrollada sobre todo por las asociaciones de profesores durante los años 80, los Movimientos de Renovación Pedagógica, sufre una crisis durante la década siguiente. En el presente artículo se hace una reflexión sobre las causas que han determinado esta desactivación en el contexto español.<hr/>The Spanish educational innovation, which was developed, above all, by some teaching staff associations in the 80s, the so-called Pedagogical Renewal Movements, experienced a crisis in the following decade. This article is composed of a reflection based on the different causes that have determined such an annulment within the Spanish context. <![CDATA[A prática docente em uma escola ribeirinha na ilha do Marajó: um estudo preliminar em contexto naturalístico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822008000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo desta pesquisa foi descrever a prática docente em um contexto ribeirinho. Participaram deste estudo, uma educadora e os alunos de uma escola ribeirinha amazônica situada na ilha do Marajó, estado do Pará. Para coleta de dados, foram utilizadas duas técnicas da pesquisa qualitativa: a observação participante das aulas (notas de campo) e as entrevistas. As conclusões iniciais revelaram que a prática docente é realizada de forma insatisfatória, em função da pouca interação entre os vários sistemas dinâmicos que constituem este contexto aliada às condições precárias da escola, sem recursos didáticos e pouca formação docente.<hr/>The objective of this research was to describe the teacher’s practice in a riverside school context. Participated of this study, a teacher and her students from an amazon school located in the Marajó island in the state of Pará. To collect the data, it was utilized two techniques of the methodology of the qualitative research: the participant observation of the classes (diary notes) and the interviews. The initial conclusions revealed that the teacher’s practice is accomplished in a dissatisfactory way because of the short interaction of the various dynamic systems that constitute the context beside the bad conditions of the school, without educational resources and teacher’s education.