Scielo RSS <![CDATA[Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-258220130002&lang=en vol. 36 num. 02 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Aprendizagem ao longo da vida, subjetividade e a sociedade totalmente pedagogizada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[El arte de gobernar moderno: o de la constitución de una ciencia de la educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en En el artículo se analiza la constitución de algunos saberes, nociones, conceptos y prácticas en el campo del saber pedagógico y como producto de la preocupación por el gobierno de sí y de los otros. Tal situación es presentada como evidencia para explicar que el gobierno encontró en las prácticas pedagógicas (enseñanza, instrucción, educación, formación, aprendizaje) su principal - y quizás - su más eficiente forma de despliegue. Son señalados dos momentos: 1) la emergencia, entre los siglos XVI y XVII, de la Didáctica como saber y con ella de nociones como instrucción y enseñanza, que expresan una forma de pensar el gobierno de los individuos y las poblaciones como parte del despliegue de un conjunto de dispositivos de gobierno de énfasis disciplinario; 2) la emergencia, entre los siglos XVIII y XIX, de la noción “educación” en los discursos pedagógicos vinculada al desplazamiento de énfasis de los dispositivos de disciplinarios hacia los dispositivos de gobierno liberales. Así, los análisis realizados por Foucault usando la noción gubernamentalidad y, que sirven como herramienta metodológica en este estudio, remiten claramente un conjunto de prácticas y saberes pedagógicos de los cuales él no se ocupó y que el presente análisis intenta describir.<hr/>This article analyzes the constitution of some knowledge, ideas, concepts and practices in the field of pedagogical knowledge and as a result of concern for the government of self and others. Such a situation is presented as evidence to explain that the government found in pedagogical practices (teaching, training, education, learning), and perhaps its main-its most efficient form of deployment. They are designated two points: 1) the emergence, between the sixteenth and seventeenth, the Teaching as knowledge and with it notions of instruction and teaching, which express a way of thinking the government of individuals and populations as part of the deployment a set of devices disciplinary emphasis of government, 2) the emergence, between the eighteenth and nineteenth centuries, the notion of “education” in pedagogical discourses linked to the shift of emphasis from disciplinary devices to the devices of liberal government. Thus, the analysis performed by using the notion Foucault and governmentality, which serve as a methodological tool in this study clearly refer a set of practices and pedagogical knowledge of which he took and that the present analysis attempts to describe. <![CDATA[Educando para viver sem riscos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Desde a Modernidade, o risco vem sendo um componente de crescente importância na organização social. O objetivo deste artigo é mostrar que a Educação Básica no Brasil vem sendo convocada a participar na produção de sujeitos voltados para a gestão individual de riscos, de acordo com a racionalidade atual. Para isso, o artigo mostra que o modo de gerir o risco por meio de mecanismos coletivos, coordenados pelo Estado, que surge no século XIX e avança até finais do século XX, vem sendo gradativamente substituído por um entendimento de que cada um deva tornar-se responsável por lidar com seus riscos de modo individual. A partir dessas teorizações, e tomando como material empírico artigos acadêmicos publicados no Brasil, o artigo mostra que hoje vêm sendo propostas diversas novas temáticas para os currículos que têm em comum o fato de estarem, na maioria das vezes, ligadas de algum modo à noção de risco. As análises desenvolvidas desdobram-se em três eixos - saúde, renda e coletividade - e permitem compreender a existência de uma confluência de fatores para configurar as escolas em produtoras de sujeitos prudentes, conhecedores dos vários riscos a que estão expostos e capazes de agirem para minimizá-los.<hr/>Since modernity, risk has been an increasingly important component of social organization. The aim of this paper is to show that Basic Education in Brazil has been called to participate in the production of subjects oriented to individual management of risks in accordance with the current rationality. The article shows the way to manage risk through collective mechanisms, coordinated by the state, which appears in the nineteenth century and advances to the late twentieth century, is gradually being replaced by an understanding that each one should become responsible for dealing with their risks individually. From these theories, and taking as empirical material papers published in Brazil, the article shows that today several themes have been proposed for the curriculum and they have in common the fact they are, in most cases, linked some how to the notion of risk. The analyzes developed unfold in three areas - health, income and community - and allow us to understand the existence of a confluence of factors to set up schools in producing prudent subjects, knowledgeable of the various risks they are exposed and able to act to minimize them. <![CDATA[Democracia e educação na constituição do sujeito liberal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo discute as transformações operadas nas formas de constituição do sujeito da prática política. Analisa as diferentes problematizações colocadas pelo welfarismo no campo dos saberes da economia e pelo comportamentalismo no campo do saber político, concernentes ao novo tipo de sujeito exigido pelo funcionamento do programa de reconstrução europeia do pós-guerra. A partir de uma abordagem foucaultiana, propõe compreender as transformações dos saberes políticos por meio das diferentes maneiras pelas quais os indivíduos tornaram-se sujeitos de uma prática política. Para isso, retoma as proposições apresentadas por John Dewey destinadas a renovar o liberalismo e a inventar um “novo liberalismo”. Semelhante ao que Keynes pretendeu em economia, o propósito de Dewey em política foi o de torná-la um conjunto de variáveis manipulável. Foi o que tornou possível a elaboração e o desenvolvimento do conceito de “sistema político” de David Easton. A partir disso, a educação começa a ser percebida como variável fortemente relacionada à democracia.<hr/>The article discusses transformations in the forms of constitution of the subject of political practice. It analyzes different problematizations placed by welfarism in the field of economics knowledge and by behaviorism in the field of political knowledge, concerning the new type of subject required by the operation of the program of reconstruction of postwar Europe. From a foucaultian approach it proposes to understand the transformations of political knowledge through different ways in which individuals become subjects of a political practice. To do so, the article takes up the proposals presented by John Dewey aimed renewing liberalism and inventing a “new liberalism”. Similar to what Keynes sought in economics, the purpose of Dewey in politics was to transform it into a set of manipulated variables. That is what made possible the design and development of the David Easton’s concept of “political system”. From this, the education begins to be perceived as a variable strongly related to democracy. <![CDATA[Governamentalização do Estado, movimentos LGBT e escola: capturas e resistências]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Com a noção de governamentalidade, Foucault refletiu sobre a constituição do Estado moderno e suas tecnologias de condução da vida da população. Discutimos neste texto a relação entre Estado brasileiro, movimentos sociais LGBT (lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais) e a elaboração de políticas curriculares para a inclusão social e jurídica daquela população. Nossa hipótese é que o processo de governamentalização dessa população específica, a despeito de garantir avanços antidiscriminatórios, tem como consequência colateral o aprisionamento dos próprios movimentos sociais LGBT e das políticas educacionais a eles relacionados numa lógica identitária e normalizadora, que tende a pacificar suas demandas e arrefecer sua capacidade de crítica e autocrítica. Finalmente, recorremos à noção foucaultiana de estética da existência e de atitude queer para pensar novas formas de resistência pós-identitária.<hr/>Foucault’s notion of governamentality permited him to reflect on the historical constitution of the modern State and its technological policies to conduct the life of a given population. We discuss the relation between Brazilian State, LGBT social movements (lesbians, gays, bisexuals, transexuals, travesties and transgenders) and their educational and juridical demands aiming at the social integration of that particular population. Our hypothesis is that in spite of many political advances, the process of State governamentalization of this specific population contains some dangerous collateral side-effects, such as the imprisoning of those social and educational movements in the cage of an identity logics that tends to normalize those political subjects as well as to tame the creativity and the critical dimension of their demands. Finally, we consider Foucault’s notion of aesthetics of existence and queer attitude as a theorical means for exercising new forms of post-identitarian resistances. <![CDATA[Pedagogização do pedagógico: sobre o jogo do expert no governamento docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo objetiva colocar em causa a razão imanente entre as práticas educacionais atuais e o âmbito da governamentalidade, por meio da problematização dos processos de pedagogização aí levados a cabo. Mais especificamente, visa analisar o jogo do expert como modalidade privilegiada do governamento docente na atualidade. Para tanto, toma como objeto empírico entrevistas concedidas por especialistas à revista Nova Escola entre 2005 e 2009. A discussão indica uma espécie de saturação pedagogizante do campo escolar, sempre com vistas a um (auto)governamento flexível, porém obstinado, das condutas docentes, operando a reboque da autoridade indefectível do expert, da lógica da desqualificação/requalificação profissional e da apologia da formação permanente, as quais, somadas, redundarão numa acirrada pedagogização do pedagógico.<hr/>This article aims at questioning the immanent reason between the contemporary educational practices and the realm of governmentality, through the problematization of the pedagogization processes which take place there. More specifically, it intends to analyze the expert game as a privileged modality of teachers’ government in the present days. Therefore, it takes as its empirical object the interviews given by specialists to the journal Nova Escola, in the years 2005-2009. The discussion indicates a type of pedagogizating saturation of the school field, always towards a flexible, but obstinate, (self)government of teachers’ conducts, functioning after the indefectible expert authority, the argument of professional disqualification/requalification and the apology of permanent formation, which, altogether, will redound in an uncompromising pedagogization of the pedagogical field. <![CDATA[Inclusão, biopolítica e educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo problematiza as condições que contribuíram para que a inclusão educacional tenha se configurado como uma questão social e econômica relevante. Entendendo a inclusão como um conjunto de práticas (bio)políticas que visam normalizar as condições de vida, acessos e fluxos no interior da população, examinam-se as principais políticas públicas de inclusão escolar no Brasil, a partir de leis e programas criados e divulgados durante os governos de Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) e de Luiz Inácio Lula da Silva (2002-2010). Argumenta-se que conhecer minimamente os deslocamentos do conceito de biopolítica é uma condição fundamental para compreender melhor as atuais práticas e políticas de inclusão, bem como os significados possíveis conferidos a essa palavra.<hr/>This paper discusses the conditions that contributed to configure educational inclusion as a relevant social and economic issue. Understanding inclusion as a set of (bio)political practices aimed at normalizing the living conditions, access and flow within the population, we examine the major policies of school inclusion in Brazil, from laws and programs created and released in the governments of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2002-2010). We argue that it is of major importance known the displacements of the concept of biopolitics if we want understand the actual inclusive practices and policies, and the possible means of the word “inclusion”. <![CDATA[La lectura en Paulo Freire y la competencia lectora de PISA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en El trabajo es un estudio crítico sobre los fundamentos teóricos de la prueba lectora PISA. Con esta finalidad, se ha intentando utilizar como teoría de referencia la propuesta por Paulo Freire, procurando ofrecer un enfoque diferente y proponer, con una visión crítica, elementos de discusión que puedan enriquecer el debate educativo frente a ciertas evaluaciones internacionales que están condicionando las agendas educativas nacionales. El foco de la investigación es determinar el fundamento teórico de la competencia lectora según PISA e identificar sus principales distanciamientos y tensiones frente la teoría lectora de Freire. El estudio es de índole especulativa, los enunciados de base del corpus son contrastados con el fin de evidenciar diferencias y tensiones teóricas bajo un enfoque crítico. Los resultados mostraron diferencias y/o contradicciones relacionadas con la capacidad cognitiva, los códigos representacionales, los modos interpretativos y, fundamentalmente, ofrecieron una visión contrastada del sujeto lector.<hr/>This paper is a critical study of the theoretical foundations of the PISA reading test. To this it has tried to use as reference theory proposed by Paulo Freire in relation to reading, trying to offer a different approach to this type of international assessments, which are affecting the national educational politics. The research question focuses on determining the theoretical foundation of reading literacy in PISA and identify its main distances and tensions with the Freire theory. This study is speculative, the corpus of theory base is contrasted to highlight differences and tensions from a critical theory. The results showed significant differences and contradictions related to cognitive, representational codes, interpretive modes and especially a contrasting view of the reading subject. <![CDATA[Ensino e aprendizagem na sociedade do entretenimento: desafios para a formação docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo discutir e problematizar a aprendizagem dos jovens na sociedade do entretenimento, bem como analisar os possíveis desafios para a formação docente em uma sociedade mediada por tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC). A centralidade do lazer e do entretenimento na vida contemporânea reconfigura as estratégias de ensino e aprendizagem escolares. Entretanto, a escola, por ser lugar de tradição e de aprendizagem sistematizada, encontra dificuldades para enfrentar este problema, já que existem obstáculos para a formação superior inicial de professores, em uma perspectiva de incorporação de diferentes linguagens midiáticas neste processo. Por fim, o texto procura explorar caminhos possíveis para estas práticas formativas, sob o risco de sua ausência aumentar a fragilidade da escola frente às transformações oriundas das TDIC.<hr/>This article aims to discuss and question the learning of young people in society of entertainment as well as analyze the possible challenges for teacher education in a society mediated by digital technology of information and communication (TDIC). The centrality of leisure and entertainment in contemporary life reconfigures the teaching strategies and learning school. However, the school, for being the place of tradition and systematic learning, finds it difficult to face this problem, since there are obstacles to higher initial teacher training, in a perspective of incorporating different language media in this process. Finally, the paper explores possible paths to these training practices at the risk of his absence to increase the fragility of the school face the transformations derived from TDIC. <![CDATA[A escola que avalia e que é avaliada: o papel da escola na construção de um mundo humano comum]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto reflete sobre as implicações da Modernidade para a educação e, consequentemente, para a escola. É no contexto da Modernidade que se atribui à escola, enquanto instituição social, a importante tarefa da socialização das crianças e jovens mediante a construção/reconstrução dos conhecimentos que integram o legado cultural da humanidade. A avaliação nasce com a escola e adquire à luz das tarefas desta a sua legitimidade. Tanto a escola como a avaliação tem papéis vinculados à construção de um mundo humano comum. Com base numa diferenciação entre currículo e pedagogia o texto propõe duas dimensões da avaliação: uma referente à verificação do grau de aprendizagem, que compete às instâncias vinculadas à ordem política, e outra referente ao acompanhamento do processo de aprendizagem, que compete ao educador e à escola. Essas duas dimensões, mesmo que analiticamente separáveis, operam em perspectiva de interdependência e complementaridade.<hr/>This text makes a reflection about implication of modernity in the education and consequently to school. Some of the provided tasks for the resistance of school to change of era, although it is important to take a new look on them. The school is a construction of modernity, and that is where it becomes an indispensable social institution, for those who is attributed the function of enabling children and young to the socialization, through the construction/reconstruction of knowledge that comprises the cultural legacy of humanity. The assessment arises with the school and it acquires the light of tasks about its legitimacy. Both the School and the evaluation have related papers to the construction of a common human world. Bases on the distinction between curriculum and pedagogy, the text proposes two dimensions of evaluation: one of them is to check the learning degree that liked in many instances to the political order, and the other one is related to the monitoring of the process of learning, it is for teacher and school. These two dimensions, although analytically separable operate in perspective of interdependence and complementarity. <![CDATA[Docências inovadoras: a inovação como atitude pedagógica permanente no ensino médio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O presente texto procura examinar os modos contemporâneos de constituição da docência no Ensino Médio. O eixo da investigação esteve centrado em examinar como determinadas economias de poder que operam nesse processo, enfatizadas pela centralidade dos saberes tecnocientíficos e pelas dinâmicas políticas do capitalismo cognitivo, constituem determinadas estratégias de governamento das condutas dos docentes contemporâneos no Ensino Médio. A revista Carta na Escola, em suas publicações desenvolvidas entre os anos de 2005 e 2010, foi a materialidade empírica escolhida para este estudo. Do ponto de vista teórico, operamos com o conceito foucaultiano de governamentalidade, tomando-o como possibilidade de interrogar as economias de poder, que regulam determinadas práticas. A constituição da docência descrita neste texto parte da perspectiva de que, desde a disposição de um conjunto de saberes pedagógicos e a mobilização de um conjunto de estratégias, a inovação é posicionada como uma atitude pedagógica permanente. Para tanto, entendemos que três estratégias são mobilizadas na constituição dessa docência inovadora: a) o privilégio da atualidade; b) o desafio da inventividade; c) a atitude da determinação voluntariosa.<hr/>This text seeks to examine the modern modes of shaping the teaching practice in High School education. This investigation focuses on how particular economies operating in this process, affirmed by the centrality of technoscientific knowledge and political dynamics of the cognitive capitalism, constitute particular strategies to govern the conducts of contemporary teachers in the High School courses. The magazine Carta na Escola from 2005 to 2010 was the one we have chosen for this study. From a theoretical point of view, we have used the Foucauldian concept of governmentality, as a way to investigate economies regulating particular practices. The shaping of the teaching practices starts with the perspective that, from a disposition of teaching knowledge and mobilisation of a set of strategies, innovation is regarded as a continuous teaching attitude. Therefore we understand that three strategies work in this innovative teaching practice: the modernity privilege; the inventiveness challenge; and the voluntary attitude. <![CDATA[Afetividade no processo de ensino-aprendizagem: as contribuições da teoria walloniana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é discutir a afetividade nos processos de ensino-aprendizagem, baseando-se na perspectiva walloniana. Apresenta parte dos resultados de uma pesquisa realizada em uma escola privada, de uma cidade do interior de São Paulo. Situações de sala de aula foram videogravadas e utilizou-se o procedimento da autoscopia, que consiste em possibilitar aos alunos a observação do material filmado e gravar, em áudio, os seus comentários sobre as experiências vividas. Os resultados apontam de que forma os acontecimentos da sala de aula, de maneira especial as ações dos professores nas situações de ensino, afetam a aprendizagem dos alunos e a sua relação com os objetos de conhecimento. Os dados demonstraram que as formas de representação da afetividade transformam-se, ao longo do desenvolvimento humano, manifestando-se e nutrindo-se por vias mais refinadas e complexas, conforme sugere a teoria de desenvolvimento de Henri Wallon.<hr/>The aim of this paper is to discuss the role of affection in the teaching-learning processes, being this based on Wallon’s perspective. It presents part of the results of a research carried out in a private school located in a town in São Paulo countryside. Classroom situations were video recorded and the autoscopy procedure was used, which consists of enabling the students to observe the video recorded material and audio record their own comments on the experiences they have lived. The results indicate the way events in the classroom, especially the teachers’ actions in teaching situations affect the students’ learning process as well as their relation to the knowledge issues. Data demonstrated that the affection representation ways change along the human development, expressing and nurturing themselves by more refined and complex ways, as suggested by Henri Wallon’s development theory. <![CDATA[Cognição e linguagem: perspectivas interdisciplinares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é discutir a afetividade nos processos de ensino-aprendizagem, baseando-se na perspectiva walloniana. Apresenta parte dos resultados de uma pesquisa realizada em uma escola privada, de uma cidade do interior de São Paulo. Situações de sala de aula foram videogravadas e utilizou-se o procedimento da autoscopia, que consiste em possibilitar aos alunos a observação do material filmado e gravar, em áudio, os seus comentários sobre as experiências vividas. Os resultados apontam de que forma os acontecimentos da sala de aula, de maneira especial as ações dos professores nas situações de ensino, afetam a aprendizagem dos alunos e a sua relação com os objetos de conhecimento. Os dados demonstraram que as formas de representação da afetividade transformam-se, ao longo do desenvolvimento humano, manifestando-se e nutrindo-se por vias mais refinadas e complexas, conforme sugere a teoria de desenvolvimento de Henri Wallon.<hr/>The aim of this paper is to discuss the role of affection in the teaching-learning processes, being this based on Wallon’s perspective. It presents part of the results of a research carried out in a private school located in a town in São Paulo countryside. Classroom situations were video recorded and the autoscopy procedure was used, which consists of enabling the students to observe the video recorded material and audio record their own comments on the experiences they have lived. The results indicate the way events in the classroom, especially the teachers’ actions in teaching situations affect the students’ learning process as well as their relation to the knowledge issues. Data demonstrated that the affection representation ways change along the human development, expressing and nurturing themselves by more refined and complex ways, as suggested by Henri Wallon’s development theory. <![CDATA[Confronting the shadow education system: what government policies for what private tutoring?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822013000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste artigo é discutir a afetividade nos processos de ensino-aprendizagem, baseando-se na perspectiva walloniana. Apresenta parte dos resultados de uma pesquisa realizada em uma escola privada, de uma cidade do interior de São Paulo. Situações de sala de aula foram videogravadas e utilizou-se o procedimento da autoscopia, que consiste em possibilitar aos alunos a observação do material filmado e gravar, em áudio, os seus comentários sobre as experiências vividas. Os resultados apontam de que forma os acontecimentos da sala de aula, de maneira especial as ações dos professores nas situações de ensino, afetam a aprendizagem dos alunos e a sua relação com os objetos de conhecimento. Os dados demonstraram que as formas de representação da afetividade transformam-se, ao longo do desenvolvimento humano, manifestando-se e nutrindo-se por vias mais refinadas e complexas, conforme sugere a teoria de desenvolvimento de Henri Wallon.<hr/>The aim of this paper is to discuss the role of affection in the teaching-learning processes, being this based on Wallon’s perspective. It presents part of the results of a research carried out in a private school located in a town in São Paulo countryside. Classroom situations were video recorded and the autoscopy procedure was used, which consists of enabling the students to observe the video recorded material and audio record their own comments on the experiences they have lived. The results indicate the way events in the classroom, especially the teachers’ actions in teaching situations affect the students’ learning process as well as their relation to the knowledge issues. Data demonstrated that the affection representation ways change along the human development, expressing and nurturing themselves by more refined and complex ways, as suggested by Henri Wallon’s development theory.