Scielo RSS <![CDATA[Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-258220160002&lang=en vol. 39 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200143&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Remembering Jerome Bruner]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200144&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Time and performance]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200146&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O ensaio trata das relações horizontais, dinâmicas e ambíguas entre tempo, performance e educação. Investiga a relação entre o tempo e o uso performativo da linguagem como referência normativa para pensar o sentido do trabalho docente, chegando à ressignificação de que um dos papéis promissores do professor é saber mediar linguisticamente o tempo. Daí que o uso performativo das palavras (Jürgen Habermas) e a reflexão dialógica (Paulo Freire) são indispensáveis à justificação normativa da ação docente, uma atitude provocativa e contrária à performance como produção e à própria didatização da performance. As perspectivas sinalizam que a performance como horizonte dialógico e aberto às potencialidades dos sujeitos não deve ser tomada de forma técnica e mercadológica, sob pena de sofrer o esvaziamento de sentido e da tensão constitutiva da comunicação com a alteridade.<hr/>Abstract The essay deals with the horizontal, dynamic and ambiguous relationships between time, performance and education. It investigates the relationship between time and performance use of language as a normative reference to think the sense of teaching, reaching to the reinterpretation that one of the promising role of the teacher is to know how to mediate linguistically the time. Hence the performance use of words (Jürgen Habermas) and the dialogic reflection (Paulo Freire) are indispensable for the justification of the tensions that mark the teaching action, an opposite attitude to performance as production and to the didactization performance itself. The perspectives indicate that performance as problem-solving horizon of the word world with inter-subjective potential and critical of the reality should not be taken of technical and marketing form, or suffer the emptying of meaning and constitutive tension of the communication with the otherness.<hr/>Resumen El ensayo se ocupa de las relaciones horizontales, dinámicas y ambiguas entre el tiempo, el desempeño y la educación. Investiga la relación entre el tiempo y el uso performativo del lenguaje como una referencia normativa a pensar el sentido de la enseñanza, alcanzando reinterpretación de uno de los prometedores papeles del maestro que es saber mediar el tiempo linguísticamente. De ahí que el uso performativo de las palabras (Jürgen Habermas) y la reflexión dialógica (Paulo Freire) son esenciales para la justificación normativa de la acción docente, una actitud provocativa y contrario a la rentabilidad, la producción y el desempeño mientras didactization. Las perspectivas indican que el desempeño como horizonte de actuación dialógico y abierto a la potencialidad de los sujetos no debe tomarse de forma técnica y mercadologica, o sufrir el vacío de significado y de tensión constitutiva de la comunicación con la alteridad. <![CDATA[The relationship between love and theological education in Summa theologica of Thomas Aquinas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200157&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, aborda-se a relação entre amor e educação na Suma teológica de Tomás de Aquino, a fim de destacar a importância do amor como princípio para a formação humana. O teólogo dominicano analisa as características do amor na primeira seção da segunda parte da Suma e evidencia sua importância para o homem e para a sociedade. Sendo uma das paixões da alma que nos torna capazes de agir, o amor está, na perspectiva tomasiana, intimamente relacionado ao conhecimento e ao pensamento reflexivo, pois a razão é o elemento pelo qual se pode estabelecer o bem comum como princípio essencial das ações. Para a fundamentação teórica e metodológica, buscou-se elucidar os pressupostos da História Social para que se pudesse analisar o objetivo numa perspectiva de totalidade, já que o amor, ainda que um sentimento singular, está potencialmente em todas as pessoas.<hr/>Abstract This paper discusses the relationship between love and education in the Summa theologica of Thomas Aquinas, in order to highlight the importance of love as a principle for human development. The Dominican theologian analyzes the characteristics of love in the first section of the second part of the Summa and highlights its importance for man and society. Love, being one of the passions of the soul that makes us able to act, is in thomasian perspective, closely related to knowledge and reflective thinking, for reason is the element by which we can establish the common good as an essential principle of our actions. We seek, as a theoretical and methodological basis, the assumptions of social history so that we could analyze the objective in a perspective of totality, since love albeit a singular feeling is in potentially all people. <hr/>Resumen En este trabajo se analiza la relación entre el amor y la educación en la Summa theologica de Tomás de Aquino, con el fin de poner de relieve la importancia del amor como principio para el desarrollo humano. El teólogo dominico analiza las características del amor en la primera sección de la segunda parte de la Summa y destaca su importancia para el hombre y la sociedad. El amor, por ser una de las pasiones del alma que nos hace capaces de actuar, está en tomasiana perspectiva, estrechamente relacionado con el conocimiento y la reflexión, de la razón es el elemento por el cual podemos establecer el bien común como un principio esencial de nuestras acciones. Para fundamentarnos en teórica y metodológicamente, buscamos los supuestos de la Historia Social de modo que pudiéramos analizar la perspectiva objetiva de la totalidad, ya que el amor, incluso si un sentimiento natural, está potencialmente en todas las personas. <![CDATA[Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200166&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta um estudo de caso realizado no Gabinete Pedagógico da Universidade de Aveiro (Portugal) com o intuito de compreender o que uma instituição de ensino superior tem feito para que alunos com deficiência prossigam seus estudos, alcançando os níveis superior e de pós-graduação. Esse estudo permitiu verificar que os maiores desafios para a acessibilidade estão relacionados com a atitude pessoal, com a promoção da inclusão e com a possibilidade de acesso a uma aprendizagem flexível, independentemente do tempo e do espaço. E o resultado corrobora com as estatísticas da Organização Mundial de Saúde (OMS), mostrando que é crescente, mesmo que lento, o número de alunos com deficiência que procuram formação superior e aperfeiçoamento profissional.<hr/>Abstract This paper presents a case study conducted with the Pedagogical Cabinet of the University of Aveiro (Portugal) aiming to find out in an educational institution, of a first world country, what a higher education institution has been done to the students with disabilities proceed in study, achieving the graduation and post-graduation levels. This study enabled to verify that the bigger challenges in accessibility are related to personal attitude, promoting inclusion, and the possibility of having a flexible learning, independent of time and space. The result also confirms the World Health Organization (WHO) statistics, showing that although slow, the number os students with disabilities searching for education in graduation and professional specialization levels is growing.<hr/>Resumen En este trabajo presentamos un estudio de caso realizado en el Gabinete Pedagógico de la Universidade de Aveiro (Portugal) con el objetivo de comprender que hace una instituición de educación superior para que los alumnos con discapacidades sigan sus estudios, alcanzando los niveles superior y de posgrado. El estudio ha permitido verificar que los principales desafíos para la accesibilidad están relacionados con la actitud personal, la promoción de la inclusión y la posibilidad de acceso a un aprendizaje flexible, independente del tiempo y del espacio. El resultado corrobora con las estadísticas de la Organización Mundial de Salud (OMS), que indica que es creciente, aunque despacio, el número de alumnos con discapacidades que buscan formación superior y perfeccionamiento profesional. <![CDATA[Host in supervised training: between models and possibilities for teacher education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo focaliza maneiras pelas quais professores em exercício recebem estagiários de prática de ensino em suas classes e como percebem sua atuação na formação dos mesmos. A partir de uma pesquisa pautada em princípios etnográficos, o texto propõe-se a caracterizar duas modalidades de acolhimento no estágio: 1) o acolhimento modelar baseado em uma relação de mestrança entre estagiário e professor supervisor, ancorando-se no primado da visibilidade característico do modelo pedagógico da modernidade (CARVALHO, 2000); e 2) o acolhimento formativo, centrado nos processos de aprendizagem profissional docente vividos pelos estagiários e estruturado sob o primado da invisibilidade, característico da contemporaneidade (BUENO e SOUZA, 2012). As atividades e disposições requeridas dos professores supervisores de estágio nessa segunda modalidade de acolhimento foram percebidas pelos mesmos como sendo significativamente autoformativas e apontam para a emergência de uma lógica de acompanhamento na formação docente.<hr/>Abstract This article focuses on ways in which practicing teachers receive trainees practice teaching in their classes and how they perceive their role in their formation. From a research guided by ethnographic principles, the text proposes to characterize two modality of stage: 1) the model stage based on a relationship between trainee and supervisor teacher, anchoring upon the primacy of the characteristic visibility pedagogical model of modernity (CARVALHO, 2000); and 2) the formation stage, focused on teacher professional learning processes experienced by trainees and structured under the rule of invisibility, characteristic of contemporaneity (BUENO and SOUZA, 2012). Activities and dispositions required of teachers internship supervisors in this second mode of reception were perceived by them as being significantly self-formative and pointed to the emergence of a logical in teacher formation.<hr/>Resumen Este artículo focaliza maneras por las cuales profesores en ejercicio reciben a practicantes en la práctica de enseñanza en diversas áreas de aprendizaje en sus clases y como notan su actuación en la formación de los mismos. A partir de una pesquisa basada en principios etnográficos, el texto se propone dos modalidades de acogimiento en el periodo en que va a estar practicando: 1) El acogimiento modelar basado en una relación de maestranza entre el profesor practicante y el profesor supervisor, anclándose en la prioridad de la visibilidad característica del modelo pedagógico de la modernidad (CARVALHO, 2000); y 2) El acogimiento formativo, centrado en los procesos de aprendizaje profesional docente vivido por los profesores practicantes estructurado bajo la prioridad de la invisibilidad, característico de la contemporaneidad (BUENO y SOUZA, 2012). Las actividades y disposiciones requeridas de los profesores supervisores de prácticas en esa segunda modalidad de acogimiento fueron percibidas por los mismos como siendo significativamente auto formativas y apuntan para la emergencia de una lógica de acompañamiento de una formación docente. <![CDATA[Textuality, curriculum and investigation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200185&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo é resultado de uma reflexão que focaliza as formas pelas quais se tem incorporado a ideia de texto como o tecido que compõe heterogeneamente múltiplas camadas de leitura, conforme proposto por Derrida, com a apropriação de Ernesto Laclau para pensar o social como texto. O objetivo é explicitar os pressupostos teóricos antirrealistas que sustentam a pesquisa no campo do currículo na perspectiva discursiva, assumindo, com Lopes e Macedo, Laclau e Derrida, que, na textualidade geral, nada pode estabilizar definitivamente a significação. Defende-se que todo esforço por impor um fundamento ao social com a pretensão de suturar a significação está, invariavelmente, fadado ao fracasso. A investigação da e na textualidade é sustentada como potente por abrir às remessas que perturbam o querer de toda objetividade, ao permitir demonstrar a contingência como o que instaura o momento de uma inscrição, de uma interpretação composta pela articulação de diferenças como a reinvindicação de uma presença ausente. Sustenta-se, nessa via, que toda formação discursiva, todo discurso de reparação social, se constitui implicado por uma radical indecidibilidade, jamais eliminada no jogo da significação.<hr/>Abstract This article is the result of reflecting on how we have incorporated the idea of a text as the fabric that makes up multiple layers of reading, as proposed by Derrida, borrowing from Ernesto Laclau to think the social as text. Our goal is to explicit the anti-realist standpoints that support our research, agreeing with Laclau and Derrida, Lopes and Macedo, that, in general textuality, nothing can with any finality establish a meaning. Therefore, we seek to highlight that every effort in imposing a standard with the intention of grasping that meaning is, invariably, destined to fail. The research on and in the textuality wants to highlight the possibilities of disturb the objectivity as a last truth or grounding. This perspective let us think about the contingency as a way that open new inscriptions/writings, new interpretations, produced in an articulation of differences as reclaims of a non-presence. By this way, we defend every discursive formation as built in a radical indecidibility, never erased in the meaning game tension.<hr/>Resumen Este artículo resulta de una reflexión que se centra en las formas por las cuales se ha incorporada la idea de texto como el tejido que compone de manera heterogénea múltiples capas de lectura, según propuesto por Derrida, con la apropiación de Ernesto Laclau para pensar lo social como texto. El objetivo es explicitar las bases teóricas anti-realistas que apoyan la investigación en el ámbito del currículo en la perspectiva discursiva, asumiendo, con Lopes y Macedo, Laclau Y Derrida, que, en la textualidad general, nada puede estabilizar definitivamente la significación. Se defiende que todo esfuerzo por imponer un fundamento al social con la pretensión de suturar la significación está, invariablemente, condicionado al fracaso. La investigación de y en la textualidad se muestra como potente por abrir a las remesas que perturban el querer de toda la objetividad, al permitir demostrar la contingencia como lo que instaura el instante de una inscripción, de una interpretación compuesta por la articulación de diferencias como la reivindicación de una presencia ausente. Se sostiene, en esa dirección, que toda la formación discursiva, todo el discurso de reparación social, se constituye implicado por una radical indecidibilidad, jamás eliminada en el juego de la significación. <![CDATA[Training/teaching/literacy in mathematics for youth and adult education (EJA): a State of the Art]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200194&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta um recorte de pesquisa, desenvolvida em modelo de estado da arte, a respeito das publicações que envolvem a educação matemática voltada à educação de jovens e adultos, entre 2000 e 2010, em periódicos que fazem parte da Listagem Qualis (CAPES-MEC). Nesse recorte, apresenta-se o tema Formação/atuação do professor/ alfabetizador da EJA. Dentre as análises que puderam ser feitas a partir dos dados coletados, buscou-se a defesa de uma formação específica para o professor que atua em EJA, abrindo espaços para a reflexão e para o debate a respeito de especificidades da modalidade. O entendimento é que a formação do professor de EJA não deve se encerrar no momento em que ele recebe um diploma, mas apenas mais uma etapa que compõe uma formação que não cessa. Isto é, a formação inicial e a formação continuada se apresentam de forma mais do que complementar; devem ser indissociáveis.<hr/>Abstract This paper presents a cutting of survey developed under the State of the Art on publications involving mathematics education focused on youth and adult education during the period 2000-2010, in journals of the Qualis Listing (CAPES-MEC). We present the topic Training/teaching/literacy in adult education. Among the analyses that could be made from the data collected, we tried to defend a specific training to the teacher who works in adult education. Training should open spaces for reflection and debate on specific characteristics of this type of education. We understand that the formation of the adult education teacher does not end when he gets a certificate. It is just another step and his education shall never cease. Initial training and continuing education are complementary.<hr/>Resumen Este artículo presenta un corte de la encuesta desarrollada en el marco del Estado del Arte en las publicaciones vinculadas con la enseñanza de matemáticas centrado en la educación de jóvenes y adultos durante el periodo 2000-2010, en revistas del inmueble Qualis (CAPES-MEC). Se presenta el tema de formación/enseñanza/ alfabetización en la educación de adultos. Entre los análisis que podrían hacerse a partir de los datos recogidos, tratamos de defender una formación específica para el maestro que trabaja en la educación de adultos. La formación debe abrir espacios de reflexión y debate sobre las características específicas de este tipo de educación. Entendemos que la formación del profesor de educación de adultos no termina cuando se pone un certificado. Es sólo un paso más y su educación nunca cesará. La formación inicial y la formación continua son complementarios. <![CDATA[Teaching and their knowledge: value of testimony for the education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O trabalho busca investigar como o processo formativo da docência percebe os saberes necessários à educação em um século pós-traumático. Tendo em vista a necessidade formativa de compreender de maneira crítica o valor do pertencimento ao mundo e a constituição dessa historicidade, própria do humano, o trabalho evidencia a ideia de saber com sua potência epistêmica, ética e estética. Em uma perspectiva metodológica hermenêutica e reconstrutiva, a investigação repercute a noção de que o saber tem a função de "vincular o homem ao mundo". Por isso, ao evocar a memória e a alteridade para aproximar-se dos acontecimentos, os saberes da docência também são afetados pelos eventos catastróficos e pelas tragédias que cingiram a história da humanidade. Assim, o saber do testemunho passa a constituir uma ponte interessante para uma educação que valoriza a pluralidade a partir da conciliação entre o passado e o presente.<hr/>Abstract This paper investigates how the formation process of teaching perceives the knowledge necessary for education in a post-traumatic century. In view that the formative need to understand critically the value of belonging to the world and the constitution of this human historicity, this work enphasizes the idea of knowing with its potentials epistemic, ethics and aesthetics. This research too reflected the notion that knowledge has the function to "bind man at the world". That is why to evoke the memory and otherness to approach the events, the knowledges teaching are alsoaffected by catastrophic events and tragedies that comprehended the humanity history. Thus, knowledge of the testimony shall be an interesting bridge to an education that values the plurality from the reconciliation between the past and the present.<hr/>Resumen El trabajo tiene como objetivo investigar cómo el proceso de formación de la docencia percibe los saberes necesarios para la educación en un siglo post-traumático. Dada la necesidad formativa de entender críticamente el valor de pertenencia al mundo y la constitución de esta historicidad, propia del humano, el trabajo subraya la idea de saber con suya potencia epistémica, ética y estética. En una perspectiva metodológica hermenéutica y reconstructiva, la investigación refleja la idea de que el saber tiene la función de "articular el hombre al mundo". Por lo tanto, al evocar la memoria y la alteridad para acercarse de los conocimientos, los saberes de los maestros también se ven afectados por los factos catastróficos y trágicos que envolverán la historia de la humanidad. Es decir, el saber del testimonio ha constituido un puente interesante a una educación que valora la pluralidad a partir de la conciliación entre el pasado y el presente. <![CDATA[Formation and teacher autonomy: reflections on cinema experience in teaching History and Geography]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200211&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A importância alcançada pelas narrativas cinematográficas guarda relação com a transformação do olhar humano na modernidade. A capacidade de provocar encantamento e de intervir na construção da visão de mundo gerou o desenvolvimento de várias experiências em torno do emprego de filmes na educação. O projeto de pesquisa "Tempo e espaço em evidência: a produção de curtas metragens envolvendo aspectos da cidade de São José do Rio Preto como prática do ensino de História e de Geografia" faz parte do contexto de valorização do cinema nas pesquisas e práticas relacionadas ao campo da educação. Tal projeto teve como objetivo a vivência de um processo formativo baseado na produção de vídeos relacionados aos mencionados conhecimentos escolares e vinculados à realidade empírica da cidade em questão, assim como de um processo formativo que permitiu a constituição de um ethos pedagógico alicerçado na autonomia.<hr/>Abstract The importance achieved by the film narrative is related to the transformation of the human eye in modernity. The ability to cause enchantment and to intervene in the construction of the world view generated the development of various experiences around the use of films in education. The research project "Time and space in evidence: the production of short films involving aspects of the city of São José do Rio Preto to practice the teaching of history and geography" part of this context of appreciation of cinema in research and practices related to field of education. This project aimed to the experience of a training process based on the production of videos related to the mentioned school knowledge and linked to empirical reality of the city in question, as well as a training process that allowed the establishment of an educational ethos grounded in autonomy.<hr/>Resumen La importancia alcanzada por la narrativa cinematográfica está relacionado con la transformación del ojo humano en la modernidad. La capacidad de causar encanto y de intervenir en la construcción de la visión del mundo ha generado el desarrollo de diversas experiencias en torno a la utilización de películas en la educación. El proyecto de investigación "El tiempo y el espacio en la evidencia: la producción de cortometrajes relacionados con aspectos de la ciudad de São José do Rio Preto para practicar la enseñanza de la historia y la geografía" parte de este contexto de apreciación de cine en la investigación y las prácticas relacionadas con campo de la educación. Este proyecto destinado a la experiencia de un proceso de capacitación basado en la producción de vídeos relacionados con el conocimiento de la escuela mencionada y vinculados a la realidad empírica de la ciudad en cuestión, así como un proceso de capacitación que permitió el establecimiento de una ética de la educación basada en la autonomía. <![CDATA[Teaching learning and professional development in early childhood education - approaches in the school context]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200220&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Apresentam-se análises de uma pesquisa de doutorado, cuja intervenção constitui-se em um ambiente de formação híbrido, envolvendo pesquisadores, professoras experientes e estudantes de pedagogia na modalidade a distância. A parceria entre os atores se deu em momentos de interação online e presencial, nos quais foram propostas, implementadas e avaliadas "experiências de ensino e aprendizagem". A pesquisa se pauta no trabalho colaborativo, tendo em vista a superação de dilemas presentes no cotidiano da atividade docente. Os instrumentos de coletas de dados são as narrativas escritas sistematizadas no ambiente virtual de aprendizagem (AVA), desenvolvido por ocasião da pesquisa-intervenção. As análises referem-se a uma das 10 parcerias estabelecidas - situadas no contexto da Educação Infantil - e sugerem que a interação em espaços híbridos pode alavancar processos de aprendizagem e desenvolvimento profissional. Dentre as conclusões, está a fragilidade de uma área de ensino (Educação Infantil), cujo currículo se estabelece por meio de referenciais e diretrizes.<hr/>Abstract This work presents data from a PhD research which intervention consists on a hybrid formation environment formed by researchers, experienced teachers and in distance mode Pedagogy students. The partnership between the actors has happened in moments of online and face to face interaction when teaching and learning experiences have been proposed, implemented and evaluated. The research is based on collaborative work through the overcoming of concrete dilemmas present in the basic education teachers' routines. The data collection instruments are written narratives systematized in the virtual learning environment (VLE) and developed during the intervention-research. The analysis refers to one of the ten partnerships established within the context of Early Childhood Education suggesting that the participation in hybrid formative spaces can boost processes of learning and professional development. Among other things, the conclusion shows the fragility of a teaching area whose curriculum is established by means of references and guidelines.<hr/>Resumen Se presentan análisis de una tesis doctoral, cuya intervención se constituye como un entorno de formación híbrido, involucrando a investigadores, profesoras con experiencia y estudiantes de pedagogía en la modalidad de enseñanza a distancia. La compañía entre los actores sucedió en momentos de interacción en línea y presencial, en las cuales fueron propuestas, implementadas y evaluadas "experiencias de enseñanza y aprendizaje". La investigación se basa en el trabajo colaborativo, teniendo en cuenta la superación de dilemas presentes en el cotidiano del trabajo docente. Los instrumentos de colectas de datos son las narrativas escritas sistematizadas en la comunidad virtual de aprendizaje, desarrollada en ocasión de la investigación-intervención. Los análisis se refieren a una de las diez aparcerías establecidas - ubicada en el contexto de la Educación Infantil - y sugieren que la interacción en espacios híbridos de formación puede incentivar procesos de aprendizaje y desarrollo profesional. De entre las conclusiones, está la fragilidad de un área de enseñanza (Educación Infantil), cuyo currículo se establece por medio de referenciales y directrices <![CDATA[Failured Elementary School children: what they think about their school contexts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200231&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho se propôs a investigar as expectativas das crianças com histórico de reprovação em relação a aulas vivenciadas por elas nas séries iniciais do Ensino Fundamental. A pesquisa teve como objetivo identificar os significados do contexto escolar por meio das vozes de crianças multirrepetentes dos anos iniciais do Ensino Fundamental (2º a 4º ano). Autores como Patto (2008), Charlot (2009 e 2000), Vygotsky (1984, 2007); Ferreiro (1996), Lerner (2001), Solé e Coll (2004), Sampaio (2004), Sacristán (2000, 2007), dentre outros, fundamentaram teoricamente este trabalho. Para a realização da pesquisa, contou-se com a participação de oito crianças, de duas escolas distintas, matriculadas regularmente nas séries iniciais do Ensino Fundamental, sem comprometimento cognitivo com laudo, e que continham em seu histórico escolar pelo menos dois anos de reprovação. Os procedimentos de coleta de dados fundamentou-se em pesquisa de campo, desenvolvida por meio de duas entrevistas individuais semiestruturadas com cada sujeito participante (Szymanski, 2002; Gaskell, 2010). E os dados das entrevistas foram interpretados, discutidos e apresentados a partir dos eixos temáticos gerados em três momentos de análise (LeFreve, A. M. e LeFreve , F., 2005; Flick, 2009). O estudo permitiu observar que determinadas práticas metodológicas produziram nas crianças significados característicos de um ensino centrado na perspectiva reprodutivista, que, segundo as crianças da pesquisa, prioriza o volume de conteúdos, a cópia, e não valoriza o erro como parte inerente da aprendizagem.<hr/>Abstract This study aimed to investigate on the expectations of children with disapproval history regarding lessons experienced by them in the early grades of Elementary School. The research aimed to identify the meanings of the school context through the voices of children multirepetentes Years of Elementary Education Initials (2 to 4 years). Authors such as Patto (2008), Charlot (2009 and 2000), Vygotsky (1984, 2007); Blacksmith (1996), Lerner (2001), Solé and Coll (2004), Sampaio (2004), Sacristán (2000, 2007), among others, theoretically substantiate this work. For the research, we have the participation of eight children, in two different schools, regularly enrolled in the early grades of elementary school without cognitive impairment with report and contained in their school records at least two years of failure. The data collection procedures was based on field research conducted by two semi-structured individual interviews with each individual participant (Szymanski, 2002; Gaskell, 2010). Interview data were interpreted, discussed and presented from the themes generated in three stages of analysis (LeFreve, A. M. e LeFreve, F. 2005; Flick, 2009). This study showed that certain methodological practices produced on children characteristic meaning of a teaching focused on reproductivist perspective that children under the research prioritizes the volume of contents, copying and does not value the error as an inherent part of learning.<hr/>Resumen Este estudio tuvo como objetivo investigar sobre las expectativas de los niños con respecto a la historia de la desaprobación lecciones experimentadas por ellos en los primeros grados de la escuela primaria. La investigación tuvo como objetivo identificar los significados del contexto escolar a través de las voces de los niños multirepetentes (en los?) años de Educación Primaria iniciales (2 a 4 años). Autores como Patto (2008), Charlot (2009 y 2000), Vygotsky (1984, 2007); Herrero (1996), Lerner (2001), Solé y Coll (2004), Sampaio (2004), Sacristán (2000, 2007), entre otros, en teoría, corroboran este trabajo. Para la investigación, contamos con la participación de ocho hijos, en dos escuelas diferentes, matriculados regularmente en los primeros grados de la escuela primaria sin deterioro cognitivo con el informe, que figura en sus registros de la escuela por lo menos dos años de fracaso. Los procedimientos de recolección de datos se basan en una investigación de campo realizada por dos entrevistas individuales semi-estructuradas con cada participante (Szymanski, 2002; Gaskell, 2010). Datos de las entrevistas fueron interpretados, discutidos y presentados a partir de los temas generados en tres etapas de análisis (LeFreve, A. M. e LeFreve, F., 2005; Flick, 2009). Este estudio mostró que ciertas prácticas metodológicas producidas en los niños el significado característico de una enseñanza centrados en perspectiva reproductivista que los menores de la investigación prioriza el volumen de contenidos, copiar y no valoran el error como parte inherente del aprendizaje. <![CDATA[The theory of Jean Piaget as a principle for the development of innovations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200242&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste trabalho, buscou-se mostrar que a teoria de Jean Piaget explica os mecanismos cognitivos utilizados pelos inventores nas suas criações. Sabendo-se que o processo de criação é diferente para cada pessoa, procurou-se, através de uma metáfora, o "ciclone da criação", representar as etapas desse processo. Por fim, desejou-se promover uma reflexão sobre a seguinte questão: sabendo-se que os mecanismos descritos por Piaget são efetivos para a produção de invenções e que estas são importantes para as inovações que impulsionam o avanço da humanidade, como promover, de forma adequada, o desenvolvimento desses mecanismos para que os jovens de hoje sejam os inovadores de amanhã?<hr/>Abstract This paper aim to show that the theory of Jean Piaget explains the cognitive mechanisms used by inventors in their creations. Knowing that the creative process is different for each person, we seek through a metaphor, the "cyclone of creation", represent the steps of this process. Finally, we wish to promote a reflection on the following question: given that the mechanisms described by Piaget are effective for the production of inventions and that these are important for the innovations how to promote the development of mechanisms that will turn the youth of today in tomorrow's innovators.<hr/>Resumen En este trabajo se muestra que la teoría de Jean Piaget explica los mecanismos cognitivos utilizados por los inventores en sus creaciones. Sabiendo que el proceso de creación es diferente para cada persona, se busca a través de una metáfora, el "ciclón de la creación", en representación de las etapas de este proceso. Por último, queremos promover una reflexión sobre la siguiente cuestión: dado que los mecanismos descritos por Piaget son eficaces para la producción de invenciones y que éstos son importantes para las innovaciones que impulsan el progreso de la humanidad, como promover el desarrollo de estos mecanismos para que los jóvenes de hoy son los innovadores del mañana? <![CDATA[American Foundations and the Age of Global Philanthropy: How Brazil Fares in the Grant$ Race]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200249&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This article examines U.S. private foundation giving to non-governmental organizations (NGOs) and educational institutions in Brazil during and after the global recession (2006-2012). Using a national database of grants, the authors identify the U.S. private foundations that give the most money to Brazil, name the causes that receive the most international support, and identify how foundation giving in Brazil has been impacted by the worldwide financial crisis. The sections of the article describe the history of funding to education, the research literature on global philanthropy, the methodology for the study, the results, and recommendations to Brazilian scholars on how to more effectively pursue grants.<hr/>Resumo Este artigo examina fundações privadas dos Estados Unidos que fazem doações às organizações não governamentais - ONGs e instituições educacionais no Brasil, durante e após a recessão global (2006-2012). Usando dados americanos, os autores identificam as fundações privadas americanas que destinam mais dinheiro para o Brasil, nomeiam as razões das instituições que recebem o maior apoio internacional e identificam como as fundações brasileiras têm sido impactadas pela crise financeira mundial. O artigo apresenta seções que descrevem a história do financiamento da educação, a literatura de pesquisas sobre filantropia global, a metodologia, os resultados e recomendações para estudiosos brasileiros da forma mais eficaz de concretizar subvenções.<hr/>Resumen Este artículo examina fundaciones privadas de EE.UU. que dieron subvenciones a las organizaciones no gubernamentales (ONG) e instituciones educativas en Brasil durante y después de la recesión mundial (2006-2012). Los autores identifican las fundaciones privadas que dan la mayor cantidad de dinero a Brasil, las causas que reciben el más apoyo internacional, e identificar cómo filantropía en Brasil se ha visto afectada por la recesión global. Las secciones del artículo se describen la historia de la financiación de educación, la literatura sobre la filantropía mundial, la metodología para el estudio, los resultados y recomendaciones para los estudiosos brasileños sobre cómo perseguir con mayor eficacia las subvenciones <![CDATA[Learning activity: a tool to constitute authoring capacity in the early years of Elementary School]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200261&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo busca compreender, a partir do referencial da Teoria Histórico-Cultural, de que modo a atividade de estudo, como atividade principal das crianças em idade escolar inicial, pode ser ferramenta do processo de autoria. O homem, por sua atividade fundamental - o trabalho -, ao longo da história, constitui-se em ser transformador da natureza e produtor de cultura; pela atividade, ele produz e, nessa produção, também transforma suas capacidades de lidar com objetos da cultura humana. Daí se afirmar que os produtos de sua própria atividade caracterizam-se como atos de autoria. Nos anos iniciais do Ensino Fundamental, a atividade de estudo, como um tipo especial de prática que organiza e possibilita a formação de neoformações no psiquismo do sujeito, constitui-se em meio fundamental para o processo de desenvolvimento da capacidade de autoria<hr/>Abstract This article aims to understand, from the framework of Cultural-Historical Theory, how the learning activity, the main activity of children in early school age, can be a tool of the authoring process. The man, for his fundamental work activity, throughout history, is constituted as a being that transforms nature and produces culture; by means of the activity, the man produces and, in this production, also transforms his ability to handle objects of human culture. Hence, we say that the products of his own activity are characterized as acts of authorship. In the early years of elementary school, the learning activity, as a special kind of activity that organizes and facilitates the formation of new formations in the psyche of the subject, is constituted as fundamental means in the process of developing the authoring capacity.<hr/>Resumen Este artículo trata de comprender, desde el marco de la teoría histórico-cultural, como la actividad de estudio, la actividad principal de los niños en edad escolar temprana, puede ser una herramienta del proceso de creación. El hombre, por su actividad laboral fundamental, a lo largo de la historia, se constituye como transformador de la naturaleza y productor de cultura; por medio de la actividad, el hombre produce y, en esta producción, transforma también su capacidad para manejar objetos de la cultura humana. Por eso decimos que los productos de su propia actividad se caracterizan por actos de autoría. En los primeros años de la escuela primaria, la actividad de estudio, como un tipo especial de actividad que organiza y facilita la formación de nuevas formaciones en la psique del sujeto se constituye como un elemento central para el proceso de la capacidad de creación, de ser un autor. <![CDATA[Local practices in education and clinical psychology: commitments to today's America]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000200271&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A experiência de 12 anos de contato e de pesquisa com os Guarani , através de pesquisas acerca da dança Guarani , além dos estudos "Infâncias e educação Guarani" e "Pensamento originário e mestiço: caminhos decoloniais na formação acadêmica da educação e da psicologia" , tem oportunizado que se pense o lugar da atual América, os trabalhos clínicos, de educação em diálogo com a ciência moderna, tendo em vista o projeto científico no campo da psicologia e da educação que evidenciam as práticas locais. Por meio da obra de Rodolfo Kusch, propõe-se uma intersecção, desde um ponto de vista situado não apenas geograficamente.<hr/>Abstract The experience of twelve years of contact with the Guarani people, though the researches about the Guarani dance, "Childhood and Guarani Pedagogy" and the "Originary and mestiss thinking: decolonial pathes on the academic formation in pedagogy and psychology", has provided us opportunities to think the current America, the clinic activities, on pedagogy on dialog with the modern science, considering the scientific project and pedagogy showed by our local practices. Though Rodolfo Kusch's work we propose an intersection, since a point of view placed not only geographically.<hr/>Resumen La experiencia de doce años de contacto con los guaraníes, a través de la investigación sobre la danza Guaraní, "La infancia y la educación Guarani" y el "Pensamiento originario y mestizo: caminos decoloniales en la formación académica en pedagogía y psicología" nos tiene oportunizado pensar el lugar de la actual América, los trabajos clínicos, en pedagogía en dialogo con la ciencia moderna, teniendo en cuenta el proyecto científico en el campo de la psicología y pedagogía que evidencian nuestras prácticas locales. A través de la obra de Rodolfo Kusch proponemos una interacción desde un punto de vista no sólo geográficamente situada.