Scielo RSS <![CDATA[Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-258220160003&lang=en vol. 39 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300281&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Facing the vulnerability in alcohol consumption among undergraduate: considerations of PET-Saúde students]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300283&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo relata uma vivência de educação em saúde que teve por objetivo trabalhar, de maneira inovadora, o tema consumo de bebidas alcoólicas entre universitários, com atores do Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde (PET-Saúde), de uma universidade do oeste de Santa Catarina. Para fundamentar a intervenção, inicialmente realizouse uma revisão integrativa da literatura para identificar a prevalência do consumo de álcool entre universitários brasileiros. Na sequência, utilizou-se a estratégia da construção de painel com as opiniões dos sujeitos sobre a temática. A intervenção permitiu aos estudantes do PET-Saúde a aproximação com o contexto atual sobre o consumo de álcool entre universitários, resultando em propostas de enfrentamento dessa vulnerabilidade. Concluiu-se que essa foi uma experiência exitosa de formação em saúde, pois os petianos constituíram-se em agentes multiplicadores de conhecimentos entre seus pares na universidade.<hr/>Abstract This paper reports an experience of health education that aimed to work in an innovative way, with actors of the Program for Education through Work for Health (PET-Saúde), of a university in western Santa Catarina, the issue of alcohol drinking among undergraduates. To support the intervention an integrative literature review was initially held, in order to identify the prevalence of alcohol consumption among Brazilian university students. Further, it was used the strategy of building a panel with the subjects' opinions about the theme. The intervention allowed the PET-Saúde students an approach to the current context on alcohol consumption among undergraduates, resulting in proposals for dealing with this vulnerability. It was concluded that this was a successful training experience in health, because PET-Saúde students constituted themselves as multipliers of knowledge among peers at university.<hr/>Resumen Este artículo relata una vivencia de educación en la salud que tuvo por objetivo trabajar, de manera inovadora, el tema consumo de alcohol entre los estudiantes universitarios, con los actores del Programa de Educación para la Salud para trabajar (PET-Salud), una Universidad del Oeste de Santa Catarina. Para apoyar la intervención, inicialmente celebrado una revisión integradora de la literatura para identificar la prevalencia de consumo de alcohol entre la universidad brasileño. Siguiendo, se utilizó la construcción del panel de la estrategia con las opiniones de los sujetos sobre el tema. La intervención permitió a los estudiantes enfoque PET-Salud al contexto actual de consumo de alcohol entre los estudiantes universitarios, lo que resulta en propuestas para hacer frente a esta vulnerabilidad. Se concluyó que se trataba de una experiencia exitosa de educación para la salud, como petianos formado en multiplicadores del conocimiento entre sus compañeros de la universidad. <![CDATA[Pibid as space of teacher education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300291&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O propósito deste artigo é analisar como o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid), da Capes, que tem sido desenvolvido no curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), desde 2011, vem se constituindo em um terceiro espaço de formação de professores/as. Para tanto, foram analisadas experiências narradas em entrevistas semiestruturadas por três licenciandas em Pedagogia que participaram do programa por três anos consecutivos. Ficaram evidenciadas aprendizagens relativas à escola e à diferenciação entre o Pibid e o estágio, com características de uma profissionalidade reflexiva, intelectual e autônoma, com elementos que denotam a constituição do referido terceiro espaço de formação.<hr/>Abstract The aim of this paper is to analyze how the Scholarship Institutional Program for Teaching Initiation - Pibid/ CAPES, which has been developed within the Education Undergraduate Course at São Carlos Federal University - UFSCar since 2011 has been developed as a third space in teachers' education. To do so, we analyzed experiences narrated by three student teachers who participated in the program for three consecutive years. We have found evidence regarding the school and the distinction between the program and the mandatory supervised practices student teachers take part during their undergraduate studies. Elements of a professional initiation were marked by reflectiveness, teachers as scholars and autonomy, with indications that the program was really providing student teachers a third space of teacher education.<hr/>Resumen El propósito de este artículo es analizar cómo el Programa Institucional de Bolsa de Iniciación a la Docencia (Pibid), de la CAPES, que viene siendo desarrollado a lo largo del curso de Licenciatura en Pedagogía de la Universidad Federal de São Carlos - UFSCar desde 2011 ha empezado a constituirse en un tercer espacio de formación de profesores. Para eso, se analizaron experiencias narradas en entrevistas realizadas por tres licenciadas en Pedagogía que participaron en el programa por tres años consecutivos. Ha sido posible evidenciar el aprendizaje relacionado a la escuela y a la diferenciación entre el Pibid y las prácticas, con características relativas a una profesionalidad reflexiva, intelectual y autónoma, con elementos que muestran la constitución del mencionado tercer espacio de formación. <![CDATA[Investigating educational models for distance education: challenges and emerging issues]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300302&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo apresenta uma investigação qualitativa a respeito de modelos pedagógicos com ênfase na educação a distância, a fim de identificar seus aspectos emergentes. Os avanços sociais, econômicos, culturais e tecnológicos vêm provocando mudanças nas práticas pedagógicas. Consequentemente, provocam o surgimento de novos modelos pedagógicos. Para tal, os dados do estudo foram obtidos no Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, relativos ao período de 2001 a 2014, por pesquisa bibliográfica. E os resultados evidenciam que, de forma abrangente, os modelos pedagógicos da amostra atendem às características da geração emergente da EAD, com ênfase na aprendizagem centrada no estudante: o primado da flexibilidade, o primado da interação e o princípio da inclusão digital. Contudo, observou-se, adicionalmente, a não consolidação conceitual do termo modelo pedagógico pela comunidade científica, sendo empregado para designar, principalmente, estratégias e ferramentas pedagógicas.<hr/>Abstract This study presents a qualitative research on pedagogical models with an emphasis on distance education in order to identify their emerging aspects. Social, economic, cultural and technological advances have been causing changes in teaching practices. Consequently, cause the emergence of new pedagogical models. Data for the study were obtained from the Brazilian Symposium on Computer Education for the period 2001-2014, for bibliographic research. The results show that in a comprehensive manner, the pedagogical models of the sample meet the characteristics of the emerging generation of distance education, with an emphasis on student-centered learning, the primacy of flexibility, the primacy of interaction and the principle of digital inclusion. However, it has been observed, further, the non conceptual consolidation term teaching model by the scientific community, it is used to designate mainly education strategies and tools.<hr/>Resumen Este estudio presenta una investigación cualitativa sobre modelos pedagógicos con un énfasis en la educación a distancia, con el fin de identificar sus aspectos emergentes. Avances sociales, económicos, culturales y tecnológicos han dado lugar a cambios en las prácticas de enseñanza. En consecuencia, causar la aparición de nuevos modelos pedagógicos. Los datos para el estudio se obtuvieron del Simposio Brasileño de Informática Educativa para el período 2001-2014, para la literatura. Los resultados muestran que de una manera global, los modelos pedagógicos de la muestra cumplen con las características de la generación emergente de la educación a distancia, con un énfasis en el aprendizaje centrado en el estudiante, la primacía de la flexibilidad, la primacía de la interacción y el principio de la inclusión digital. Sin embargo, se ha observado, además, el modelo de enseñanza no conceptual plazo de consolidación por la comunidad científica, y se utiliza para designar principalmente las estrategias y herramientas de educación. <![CDATA[The employability of education beginners physics teachers: learning to be a teacher]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300312&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo relata os achados de uma pesquisa que trata dos aspectos singulares dos processos de iniciação à docência e à aprendizagem docente vivida por professores de educação física licenciados, egressos de uma universidade da rede federal de ensino. A metodologia de pesquisa é de cunho qualitativo, de caráter descritivo. O estudo foi realizado com 13 professores iniciantes (nove homens e quatro mulheres) e fez uso de duas técnicas de coleta de dados: entrevista e análises de casos de ensino. Os dados da pesquisa mostram que o pertencimento a um determinado campo disciplinar é um elemento importante a considerar para análise dos processos de inserção profissional e aprendizagem docente, já que definem modos particulares e cruciais de ser professor e de se inserir na profissão.<hr/>Abstract This paper reports the findings of a survey that addresses the unique aspects of the initiation processes teaching and teacher learning experienced by teachers of physical education graduates, graduates of a university of the federal schools. The research methodology is qualitative nature, descriptive character. The study was conducted with 13 beginning teachers (9 men and 4 women) and made use of two data collection techniques: interview and analysis of teaching cases. The survey data show that membership in a particular subject area is an important element to consider for the analysis of profesional integration processes and teacher learning as they set specific and crucial ways to become a teacher and to enter the profession.<hr/>Resumen Este artículo presenta los resultados de una encuesta que se ocupa de los aspectos únicos de la iniciación de los procesos de enseñanza y aprendizaje docente experimentado por los profesores de los graduados de educación física, los graduados de una universidad de las escuelas federales. La metodología de investigación cualitativa es la naturaleza, carácter descriptivo. El estudio se realizó con 13 maestros principiantes (9 hombres y 4 mujeres) y uso que se hace de dos técnicas de recolección de datos: entrevista y análisis de casos de enseñanza. Los datos de la encuesta muestran que la pertenencia a un campo particular del asunto es un elemento importante a tener en cuenta para el análisis de los procesos de integración profesional y maestro de aprendizaje, ya que establecen formas específicas y cruciales para convertirse en un maestro y para entrar en la profesión. <![CDATA[Teacher's formation for education special and indigene education modalities: interstitial spaces]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300327&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este relato de pesquisa discute a formação de professores para o Atendimento Educacional Especializado (AEE) na interface com a educação escolar indígena. Participaram do estudo quatro professores do AEE em escolas indígenas de Dourados (MS). O objetivo geral foi desenvolver, em conjunto com esses professores, um programa de formação continuada para investigar as ações pedagógicas presentes nas Salas de Recursos Multifuncionais (SRMs) e analisar os impasses, os obstáculos e os desafios do AEE e da inclusão escolar. Fundamentou-se nos estudos culturais a na pesquisa colaborativa, fazendo uso de entrevista semiestruturada, entrevista coletiva e diário de campo. Os resultados evidenciaram: a necessidade de formação inicial/continuada para professores do AEE, adequadas às especificidades das escolas indígenas; a política de formação dos professores como desafio para a superação das práticas hegemônicas e o trânsito entre diferentes espaços intersticiais e fronteiras dos conhecimentos; a emergência da (re)significação do AEE numa perspectiva intercultural e de exercício crítico do fazer pedagógico.<hr/>Abstract This report of research discuss teacher's formation for Educational Specialized Attendance (ESA) in the interface with indigene school education. Four teachers participated of ESA in indigene school in Dourados (Mato Grosso do Sul/Brazil). The general objective was develop, in conjunct with those teachers, a program of continued formation to investigate in pedagogical actions presented in Multifunctional Resources Classrooms (MRC) and analyze impasses, obstacles and challenges of ESA and school inclusion. It was based on cultural studies and collaborative research, using semi-structured interview, collective interview and camp diary. The results shown: necessity of initial/continued formation for teachers of ESA, which are adequate to specialties of indigene schools; politic of teacher's formation has as challenge the overcoming of hegemonic practices and traffic among interstitial spaces and knowledge frontiers; emergency of (re)signification of ESA in the intercultural perspective and critic exercise of pedagogical practice.<hr/>Resumen Este informe de investigación analiza la formación de los profesores para el Atendimiento Educacional Especializado (AEE) en relación a la educación indígena. Los participantes del estudio fueron cuatro maestros de las escuelas indias AEE de Dourados (Mato Grosso do Sul). El objetivo general fue desarrollar, en conjunto con estos maestros, un programa de educación continua para investigar las acciones pedagógicas presentes en las Salas de Recursos Multifuncionales (SRM) y analizar las dificultades, los obstáculos y los desafíos del AEE y de la inclusión escolar. Se basó en los estudios culturales y en la investigación colaborativa, haciendo uso de las entrevistas semiestructuradas, conferencias de prensa colectivas y diario de campo. Los resultados mostraron: la necesidad de educación inicial/ continua para los profesores de la AEE, adecuadas a las particularidades de las escuelas indígenas; la política de la formación de los profesores tiene el reto de superar las prácticas hegemónicas y el tránsito entre diferentes espacios intersticiales y fronteras del conocimiento; la emergencia de (re)significación del AEE en una perspectiva intercultural y ejercicio crítico de la pedagógica. <![CDATA[The inclusion of policies and a school education: counterpoints required]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300334&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Por meio das políticas de inclusão, tem se apresentado frequentemente a defesa dos direitos de grupos minoritários e a proposta de resolução de problemas sociais pela via da educação. Assim, aborda-se a temática da inclusão com a intenção de problematizar essa proposição no contexto excludente da sociedade capitalista. Para tanto, realizouse uma pesquisa bibliográfica e documental que priorizou documentos que exercem interferência nas políticas a partir da década de 1990, no país. E buscou-se apoio em atores que permitem compreender as contradições que envolvem as políticas na sociedade de classes. Considerou-se que a proposta de inclusão escolar é coerente com a manutenção dessa lógica social na medida em que não prevê mudanças estruturais. Apontou-se para a relevância de pensar a função da escola para além dos propósitos divulgados por meio das políticas, tendo em vista a formação da consciência de classe que supera a fragmentação presente na focalização de grupos sociais.<hr/>Abstract Through Inclusion Policies have often presented the defense of minority rights and the resolution of social problems through education. Thus, we address the issue of inclusion with the intention of question this proposition in the exclusive context of capitalist society. Thus, we performed bibliographical and documentary research. Prioritize documents engaged in political interference from the 1990s in our country and seek support actors that allow us to apprehend the contradictions involved in the political class society. We believe that the proposed school inclusion is consistent with the maintenance of this social logic as it does not provide structural changes. Point to the importance of thinking about school function beyond the purposes disclosed through policies, with a view to training class consciousness that overcomes this fragmentation in targeting social groups.<hr/>Resumen A través de las Políticas de Inclusión a menudo han presentado la defensa de los derechos de las minorías y la resolución de los problemas sociales a través de la educación. Así, abordamos el tema de la inclusión con la intención de pregunta a este asunto en el contexto exclusivo de la sociedad capitalista. Por lo tanto, se realizó una investigación bibliográfica y documental, en la cual priorizamos a los documentos dedicados a la injerencia política de la década de 1990 en nuestro país y buscamos actores de apoyo que nos permiten entender las contradicciones de la sociedad de clases política. Creemos que la inclusión escolar propuesto es coherente con el mantenimiento de esta lógica social, ya que no prevé cambios estructurales. Señale la importancia de pensar en función de la escuela más allá de los propósitos revelados a través de políticas, con miras a la formación de conciencia de clase que supera esta fragmentación en la orientación de los grupos sociales. <![CDATA[The right to education and daily life school: dimensions of conceived, lived and conceived]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300344&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O foco deste texto emerge das inquietações que perpassam o cotidiano das instituições educativas, identificadas em categorias analíticas emergentes de pesquisa que teve como corpus empírico as narrativas de professores e de alunos da educação básica. Constitui uma tentativa de interpretação dos ecos das palavras dos interlocutores envolvidos ao referirem, de modo indireto, que a obrigatoriedade da frequência à escola produz uma configuração social que altera as rotas do projeto moderno de escola. E afeta também a relação pedagógica e as culturas escolares neste evidenciadas. Objetiva, portanto, a tessitura de relações a respeito do paradoxo "direito à educação e escolarização obrigatória" em diálogo com as evidências do processo de mutação da escola. Contextualiza os direitos humanos e o direito à educação em interlocução com os conceitos de configuração social e relações de interdependência, buscados em Norbert Elias sobre o processo civilizador. Michel de Certeau e Roger Chartier contribuem, respectivamente, na discussão através dos conceitos de estratégia e de tática, assim como de representação social.<hr/>Abstract The focus of this paper emerges from the concerns that pervade the daily life of educational institutions, which are identified through emerging analytical categories of research that have as their empirical corpus the narratives of teachers and students at the elementary and secondary school level. This paper attempts to interpret the echoes of the words of teachers and students and indirectly refers to the fact that mandatory school attendance produces a social configuration that changes the directions of the modern school project, affecting pedagogical relationship and school cultures. The paper analyses the fabric of the relations regarding the paradox of the "right to education and compulsory schooling" and dialogues with the evidence of changing processes in schools. It contextualises human rights and the right to education in dialogue with the concepts of social configuration and interdependent relationships contained in the theory about the civilising process developed by Norbert Elias. The ideas of Michel de Certeau and Roger Chartier are also used to contribute to the discussion regarding concepts of strategy and tactics, respectively, as well as in terms of social representation.<hr/>Resumen El foco de este texto emerge de las inquietudes presentes en el cotidiano de las instituciones educativas, identificadas en categorías analíticas emergentes de investigación que tuvo como corpus empírico las narrativas de profesores y de alumnos de la Educación Básica. Constituye una tentativa de interpretación de los ecos de las palabras de los interlocutores involucrados al mencionar, de modo indirecto, que la obligatoriedad de la frecuencia a la escuela produce una configuración social que altera las rutas del proyecto moderno de escuela, afectando la relación pedagógica y las culturas escolares evidenciadas. Objetiva, por tanto, tejer relaciones a respecto de la paradoja "derecho a la educación y escolarización obligatoria" en diálogo con las evidencias del proceso de cambio de la escuela. Contextualiza los derechos humanos y el derecho a la educación en interlocución con los conceptos de configuración social y relaciones de interdependencia, buscados en Norbert Elias sobre el proceso civilizador. Michel de Certeau y Roger Chartier contribuyen, respectivamente, en la discusión a través de los conceptos de estrategia y de táctica, así como de representación social. <![CDATA[The appropriation process of the textual genre in its double possibility of school approach]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300357&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Partindo das concepções do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD) sobre gêneros textuais e sobre instrumentos psicológicos (SCHNEUWLY, 2004) e de Rabardel (1995), a respeito de gênese instrumental, investigou-se em que medida os integrantes de um projeto de ensino integrado ao Pibid, que tem como base teórico-metodológica os gêneros textuais, apropriaram-se do gênero como um instrumento mediador e organizador do ensino da língua materna. De forma mais específica, a intenção, neste artigo, é conhecer se a base teórico-metodológica sobre os gêneros foi apropriada pelos membros do projeto após uma série de eventos. Para tanto, analisou-se um conjunto de respostas dadas pelos pibidianos a três diferentes questionários. Os resultados revelaram que a maioria dos investigados completou o processo da gênese instrumental, contudo dois deles demonstraram que a teoria estudada é ainda para eles artefato.<hr/>Abstract Based on the concepts of Sociodiscursive Interactionism (SDI) on textual genres and on psychological instruments (SCHNEUWLY, 2004) and in Rabardel (1995) concerning instrumental genesis, we are interested in investigating the extent to which members of a teaching project integrated with Pibid, whose theoretical and methodological basis are related to the textual genres, appropriated the genre as a mediator instrument and organizer of mother tongue education. More specifically, our intention in this article is to know the theoretical and methodological basis on textual genres was appropriated by the project members after a series of events. Therefore, we analyzed a set of responses given by pibidianos to three different questionnaires. The results showed that most of the investigated participants completed the process of instrumental genesis, however two of them demonstrated that the studied theory is still for them artefact.<hr/>Resumen Partiendo de las concepciones del Interaccionismo Sociodiscursivo (ISD) sobre los géneros textuales y sobre los instrumentos psicológicos (SCHNEUWLY, 2004) y de Rabardel (1995) la respecto de la génese instrumental, interesamos en investigar en el que medida los integrantes de uno proyecto del enseñanza integrado al Pibid, tiendo como base teórico-metodológico los géneros textuales, hubieron apropriados de los géneros como un instrumento mediador y organizador de la enseñanza en la lengua materna. De manera más específica, nuestra intención, en este artículo, es saber si la base teórico-metodológico en los géneros fue apropiada por los miembros del proyecto después de una série de eventos. Así, analizamos un conjunto del respuestas ofrecida por los pibidianos en tres diferentes cuestionarios. Los resultados indicaron que la mayoría de los investigados ha completado el proceso, no obstante dos de ellos han demostrado que la teoría estudiada es para ellos un artefacto. <![CDATA[Initial formation and the importance assigned to the theory: research with a group of teachers working in the public schools of São Paulo (Brazil)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300363&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo, com o foco no tema da formação docente, apresenta resultados de pesquisa realizada com professoras atuantes no ciclo I do ensino fundamental da rede pública estadual paulista, tendo como objetivo analisar a relação entre o local onde ocorreu a formação inicial e o valor atribuído à teoria. Com base nas respostas dadas a questionário contendo itens referentes às condições objetivas de trabalho, ao curso de formação inicial e aos conhecimentos práticos e teóricos sobre a educação, é examinado o modo como lidam e se relacionam com conceitos e teorias do campo educacional. Os resultados revelam que os conhecimentos teóricos assimilados na formação inicial ou continuada somente são valorizados se percebidos como passíveis de aplicação imediata e de maneira a resolver os problemas vividos na sala de aula. Também atestam que a formação inicial e a instituição na qual é realizada podem influenciar de modo decisivo a relação que os docentes desenvolvem e mantêm com os conhecimentos teóricos. Verificou-se, ainda, uma tendência de aversão à teoria, já que ela não é incorporada autonomamente ao modo de pensar e à experiência intelectual das professoras.<hr/>Abstract This article focus on the subject of teacher formation and presents research results conducted with teachers of early years of basic education in public schools of São Paulo-Brazil. It analyzes the relationship between where happened the initial formation and the importance assigned to the theory. Based on responses to a questionnaire containing items related to the objective conditions of labor, to the initial formation course and to the practical and theoretical knowledge about education, it is examined as to how they deal and relate to concepts and theories of the educational field. The results indicate that the theoretical knowledge assimilated in the initial or continuing formation are only appreciated if perceived as liable to immediate application and so as to solve the problems faced in the classroom. Also indicate that the initial formation and the institution in which it is performed can influence decisively the relationship that the teachers develop and maintains with the theoretical knowledge. It was finally found a tendency of aversion to the theory, because it is not incorporated autonomously in the way of thinking and in the intellectual experience of the teachers.<hr/>Resumen Este artículo, que está enfocado en el tema de la formación docente, presenta resultados de una investigación realizada con profesoras del ciclo 1 de la red pública de enseñanza primaria del estado de São Paulo, en Brasil, con el objetivo de analizar la relación entre el lugar donde ocurrió la formación inicial y el valor atribuido a la teoría. Basado en las respuestas dadas al cuestionario que contiene elementos relativos a las condiciones objetivas de trabajo, al curso de formación inicial y a los conocimientos prácticos y teóricos sobre la educación, es examinado el modo cómo estas personas tratan y se relacionan con conceptos y teorías del campo educativo. Los resultados indican que los conocimientos teóricos asimilados en la formación inicial o continua son valorados solamente cuando percibidos como susceptibles de aplicación inmediata y con el fin de resolver los problemas experimentados en el aula. También indican que su formación inicial y la institución en la que se lleva a cabo pueden influir decisivamente en la relación que los docentes desarrollan y mantienen con los conocimientos teóricos. También fue verificado que hubo una tendencia a la aversión a la teoría, ya que esta no es incorporada por sí sola a la manera de pensar ni a la experiencia intelectual de los profesores. <![CDATA[Is there anything hidden in the infant education curriculum composition?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300373&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A pesquisa focaliza o gênero e as sexualidades da criança e as vivências do(a) educador(a), num currículo não prescrito e nem pensado, mas presente na escola. Sexualidades e gênero são construções sociais polêmicas pela multiplicidade de visões, crenças, tabus, interditos e valores dos que nela convivem. A investigação em duas escolas entrelaçou dados oriundos de: (a) observação participante e registro de narrativas num diário de campo; (b) entrevistas semiestruturados com educadore(a)s; (c) diálogos e troca de conhecimentos na formação continuada do(a)s educadore(a)s; (d) bibliografia sobre infância, currículo, gênero e sexualidades. Os resultados: (1) desvelaram ocultamentos e silenciamentos acerca da temática; (2) expuseram experiências problemáticas aos adultos, desencadeando decisões num complexo terreno de incertezas, singularidades e conflito de valores; (3) evidenciaram falas com marcas de angústias e constrangimentos sobre o sexual; (4) revelaram (des)conhecimentos da equipe pedagógica sobre gênero e sexualidades das crianças.<hr/>Abstract The research focus on children's gender and sexualities and in what educators live every day in a not established or thought curriculum but present in school. Gender and sexualities are school controversy social constructions by the multiplicity of visions, beliefs, taboos, prohibitions and values of those who work in it. The research made in two schools caught information from: (a) the research with participative observation and register of narratives in a diary; (b) semi-structured interviews with educator(s); (c) dialogues and exchanging knowledge in the ongoing teacher(s) education; (d) bibliography of childhood, curriculum, gender and sexualities. The conclusion: (1) revealed educators' hiding and silencing about this theme; (2) showed difficult experiences which lead adults to face new situations raising to decisions in an uncertain, peculiar and value conflicts' field; (3) showed speaking carried by anxiety and duress about the sexual act; (4) revealed the educating team's (un)knowing experience about children's gender and sexualities.<hr/>Resumen La investigación se centra en el género y la sexualidad de los niños y las vivencias del/de la educador/a, en un currículo que no se prescribe y tampoco se piensa, pero presente en la escuela. Sexualidades y género son construcciones sociales controvertidas por la multiplicidad de opiniones, creencias, tabúes, prohibiciones y los valores de los que conviven en ella. La investigación en dos escuelas entrelazó los datos oriundos de: (a) la observación participante y el registro en las narrativas en un diario de campo; (b) entrevistas semiestructuradas con educadores/as; (c) diálogos y intercambio de conocimientos en la educación continuada de los/las educadores/as; (d) bibliografía en lo que concierne a la infancia, al currículo, al género y la sexualidad. Los resultados: (1) dieron a conocer lo que se oculta y silencia sobre el tema; (2) expusieron experiencias problemáticas a los adultos que desencadenan decisiones en un complejo terreno de la incertidumbre, singularidad y conflicto de valores; (3) pusieron en evidencia el habla con marcas de angustia y bochorno respecto a lo sexual; (4) revelaron tener (des)conocimiento por parte de los equipos docentes sobre el género y la sexualidad de los niños. <![CDATA[Early childhood education: offering diversity to the new local governance]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300383&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto apresenta resultados preliminares de pesquisa que tem sido realizada no âmbito de pós-doutorado, no Centro de Estudos da Metrópole - USP/Cebrap. Busca-se examinar, aqui, as principais tendências de expansão da educação infantil pelos municípios, tendo como referência o novo Plano Nacional de Educação. Inicialmente, fazse uma breve retrospectiva dos marcos regulatórios da educação infantil. Discute-se, em seguida, o federalismo, a reforma do aparelho do Estado (1995) e sua interface com a educação das crianças pequenas. A instituição do PNE, as metas das capitais brasileiras para a primeira etapa da educação básica e os novos locais de governança são o foco de atenção seguinte do texto. Por fim, conclui-se que a publicação da Lei nº 13.019/2014 concorre para reafirmar a tendência de oferta da educação infantil pelo setor público não estatal, tendo em vista as metas do PNE.<hr/>Abstract The aim is to examine the main trends in this text expansion of early childhood education by municipalities, with reference to the new National Education Plan. At first, it makes a brief review of regulatory frameworks in early childhood education. It is argued, then federalism, reform of the state apparatus (1995) and its interface with the education of young children. The institution of the NAP, the goals of the Brazilian capital for the first stage of basic education and the new local governance are the focus of attention following text. Finally, it is concluded that the publication of Law nº 13.019 / 2014 contributes to reaffirm the trend of offering early childhood education by nonstate public sector, in view of the PNE goals.<hr/>Resumen Este texto presenta resultados preliminares de investigación, que se han llevado a cabo en el ámbito postdoctoral, en el Centro de Estudios Metropolitana - USP/Cebrap. Buscando examinar, las principales tendencias de expansión en la educación infantil por los municipios, teniendo como referencia el nuevo Plan Nacional de Educación. Inicialmente se realizó un breve análisis retrospectivo de los marcos regulatorios en la Educación Infantil. Seguidamente se discute, el federalismo, la reforma de estado (1995) y la interface con la educación de los niños. La institución PNE, las metas de las capitales brasileras para la primera etapa de educación básica y los nuevos locales del gobierno son foco de atención en el presente texto. Por último, se concluye que la publicación de Ley nº 13.09/2014 contribuya a reafirmar la tendencia de ofrecer educación infantil por el sector público no estatal, en vista de los objetivos planteados por la PNE. <![CDATA["Mind the trap": the child, the school and the lettuce leaf]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300393&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo é parte de investigação que acompanha trajetórias de meninos em escolas, analisando as implicações entre disposições curriculares e produção de masculinidades, com repercussões no desempenho escolar. Dentre as estratégias metodológicas que este projeto de pesquisa lança mão, aqui se privilegiam episódios registrados em diário de campo, fruto da observação direta das interações de um aluno regular do nono ano do ensino fundamental de escola pública da Grande Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. Os conceitos de gênero, masculinidade, escola e currículo são centrais na discussão que se pretende estabelecer, toda elaborada a partir das cenas observadas, que podem ser alegoricamente representadas por um boné com uma folha bordada que lhe serve de enfeite. Os embates entre produzir-se homem, ser bom aluno, cumprir as exigências curriculares, viver sua cultura juvenil, ocupar-se com a preparação para o futuro, atender aos planos familiares, ser compreendido pelos professores, constituem o terreno pelo qual a trajetória do aluno se desenrola.<hr/>Abstract This article is part of an investigation which accompanies boys and girls trajectories at schools, analyzing the implications between curricular dispositions and masculinities productions, with repercussions on school performance. Among vary methodological strategies considered by this research project; episodes registered in field diary are privileged. It is the product of direct observation of the interactions of a regular student in the ninth grade of Elementary School of a public school located in a town in the Metropolitan Region of Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. The concepts of gender, masculinity, school and curriculum are central for this discussion, which intends to be established, being done from observed scenes, allegorically represented by a cap with a cannabis leaf as its ornament. The confrontations between constructing as a man, being a good student, fulfill the curricular demands, living his juvenile culture, occupying himself with his preparation for the future, honoring his familiar plans, being understood - or not - by the teachers, composes the field through which the trajectory of the student, here called Diego, unfurls.<hr/>Resumen Este artículo es parte de una investigación que acompaña trayectorias de muchachos en escuelas publicas, haciendo el análisis de las implicaciones de las disposiciones curriculares y la producción de la masculinidad que afectan el rendimiento escolar. Entre las muchas estrategias metodológicas que este proyecto de investigación hace uso, aquí se presentan episodios registrados en un diario de campo, el resultado de la observación directa de las interacciones de un estudiante regular de la nona etapa en la escuela primaria en un municipio cerca de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil. El concepto de género, la masculinidad, y el currículo de la escuela son fundamentales para la discusión que se establece, alegóricamente representada por una gorra con una hoja de bordado que sirve como guarnición. Los enfrentamientos entre la producción como hombre, como un buen estudiante, para cumplir con los requisitos del plan de estudios, vivir su cultura juvenil, la preocupación o no con la preparación para el futuro, para que se cumplan los planes de la familia y para hacer se entendier por los profesores constituyen el terreno en que la trayectoria del alumno, aquí llamado Diego, se desarrolla. <![CDATA[That's enough about ethnography! An education of attention as purpose of anthropology]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300404&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Na antropologia e em outras disciplinas, "etnografia" tornou-se um termo tão sobreutilizado a ponto de ter perdido boa parte do seu sentido. Argumenta-se que atribuir "etnograficidade" aos encontros com aqueles entre os quais se realiza a pesquisa - e ao trabalho de campo de modo geral - é colocar em risco o compromisso ontológico e o propósito educacional da antropologia enquanto disciplina, bem como da sua principal maneira de trabalhar, a observação participante. Também significa reproduzir uma distinção perniciosa entre aqueles com os quais se estuda e se aprende dentro e fora da academia, respectivamente. É essa obsessão da antropologia com a etnografia que tem, mais que qualquer outra coisa, solapado a sua voz pública. Para recuperá-la, deve-se reafirmar o seu valor enquanto disciplina orientada para o futuro, dedicada a recompor a ruptura entre imaginação e vida real.<hr/>Abstract In anthropology and other disciplines, "ethnography" has become so over-used a term that it has lost much of its meaning. It is argued that attributing "ethnography" to encounters with those among whom the research is done - and field work in general - is to jeopardize the ontological commitment and educational purpose of anthropology as a discipline, as well as its main way of working, participant observation. It also means reproducing a pernicious distinction between those with whom one studies and learns in and out of academia, respectively. It is this obsession of anthropology with ethnography that has, more than anything else, undermined its public voice. To recover it, one must reaffirm its value as a future-oriented discipline, dedicated to reshaping the rupture between imagination and real life.<hr/>Resumen En la antropología y otras disciplinas, "etnografía" se ha convertido en un término usado en exceso por lo que se han perdido gran parte de su significado. Se argumenta que asignan "etnograficidade" para reunirse con aquellos con los que se lleva a cabo investigaciones - y trabajo de campo en general - está poniendo en riesgo el compromiso ontológico y la finalidad educativa de la antropología como disciplina, así como su principal forma de trabajar, la observación participante. También significa jugar una distinción perniciosa entre aquellos con los que estudiar y aprender dentro y fuera de la academia, respectivamente. Es esta obsesión de la antropología y la etnografía que tiene, más que cualquier otra cosa, socavado su voz pública. Para recuperarlo, se debe reafirmar su valor como una disciplina orientada hacia el futuro, dedicado a recuperarse de la ruptura entre la imaginación y la vida real. <![CDATA[Teacher's situation in Portugal: fragmented identities between passion and disenchantment]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822016000300412&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, discute-se a situação profissional do professorado em Portugal em torno da análise das transições mais recentes e dos seus impactos sobre os docentes, designadamente o processo de abordagem da crise económica e financeira. Os resultados que se apresentam numa estratégia de investigação qualitativa, centram-se em implicações emocionais na forma como os docentes vivem a sua profissão, através das suas próprias narrativas.<hr/>Abstract This paper discussed the professional status of teachers in Portugal and revolves around the analysis of the latest transitions and their impact on teachers, namely the approach to the economic and financial crisis. The results presented, a qualitative research strategy, focus in the emotional implications for the way they live your profession through their own narratives.<hr/>Resumen En este trabajo se discute la situación del profesorado en Portugal y se basa en el análisis a las transiciones más recientes y en sus impactos sobre los docentes, en este caso, sobre el proceso de abordaje a la crisis económica y financiera. Los resultados que se presentan, por medio de una estrategia de investigación cualitativa, se centran en las implicaciones emocionales en la manera como los docentes viven su profesión, a través de sus propias narrativas.