Scielo RSS <![CDATA[Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-258220180001&lang=en vol. 41 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Teaching in Higher Education: professorality under construction]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto analisa as condições da docência e, em especial, a que tem a Educação Superior como cenário. Afirma que o papel social da escola, em diferentes tempos e contextos, produz o perfil desejado para o professor. Toma a perspectiva epistemológica e seus efeitos sobre as práticas pedagógicas e sobre os currículos acadêmicos. Sustenta a importância de uma ruptura com as bases da ciência moderna para poder responder às exigências da sociedade contemporânea. Analisa a identidade docente como pressuposto da professoralidade, compreendida como a profissão em ação. Relaciona a satisfação docente que envolve as dimensões organizacionais e pessoais. Defende a responsabilidade das instituições e das políticas públicas na produção de uma docência sustentada na formação profissional e coletiva, no contexto de uma pedagogia universitária que responda às demandas emergentes.<hr/>Abstract The text analyses teaching conditions, especially the ones which have Higher Education as a scenario. It states that the social role the school has through different times and contexts produces the desired profile for the educator. This paper uses the epistemological perspective and its effects upon pedagogical practices as well as on academic curricula. It defends the importance of a breakthrough in modern science in order to respond to contemporary society demands. The text analyses teaching identity as an assumption of professorality, understood as a profession in action. It relates the teaching satisfaction that involves organizational and personal dimensions Also, it defends institutional and public policies responsibilities on the production of a sort of teaching based on professional and collective education in the context of a higher education pedagogy, which might be able to respond to emerging demands.<hr/>Resumen El texto analiza las condiones de la docencia y en especial, la que tiene la Educación Superior como entorno. Afirma que el papel social de la escuela, en diferentes tiempos y contextos produce el perfil deseado para el profesor. Toma la perspectiva epistemológica y sus efectos sobre las práticas pedagógicas y los currículos academicos. Defiende la importancia de una ruptura com bases de la ciencia moderna para poder responder las exigencias de la sociedad contemporanea. Analiza la identidad docente como fundamento de la profesoralidad, comprehendida como la profesión en acción. Relaciona la satisfacción docente que envuelve las dimensiones organizacionales y personales. Defiende la responsabilidad de las instituiciones y de las políticas públicas en la producción de una docencia sostenida en la formación profisional y colectiva, en el contexto de una pedagogia universitária que responda a las demandas emergentes. <![CDATA[Innovation and teaching. From the “fashion” of innovation to the transformation of teaching practice]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen El mundo está constituido por un conjunto de cambios permanentes y el ámbito de la educación no es una excepción. Este artículo comienza situando las (in)constancias del cambio, sus derivas y paradojas y sigue con un breve apunte sobre la evolución de las ideas educativas, para plantear los desafíos que supone el imperativo de la innovación en el momento actual. A partir de ahí, se argumenta que ir más allá de la innovación como “moda”, requiere una profunda transformación de la práctica, para lo que se precisa tener en cuenta cinco elementos clave: quiénes son los docentes y estudiantes, cómo aprenden y cuáles son sus necesidades; qué tipo de conocimiento se considera importante enseñar para que al alumnado le resulte personal y socialmente valioso; qué tecnologías educativas se tendrían que utilizar o desarrollar para contribuir a alcanzar las finalidades planteadas; qué experiencias de aprendizaje habría que implementar para promover la implicación de los estudiantes y el sentido de aprender; qué sistemas evaluación se necesitan para dar cuenta del aprendizaje realizado.<hr/>Resumo O mundo é constituído por um conjunto de mudanças permanentes, e o campo da educação não é uma exceção. Este artigo começa por situar as (in)constantes mudanças, suas derivações e paradoxos, e continua com uma breve nota sobre a evolução das ideias educacionais, para elevar os desafios que o imperativo da inovação no momento presente supõe. A partir daí, argumenta-se que ir além da inovação como “moda” exige uma transformação profunda da prática, para a qual é necessário levar em consideração cinco elementos-chave: quem são professores e alunos, como aprendem e quais são suas necessidades; que tipo de conhecimento é considerado importante ensinar para que os alunos o percebam como pessoalmente e socialmente valioso; quais tecnologias educacionais devem ser usadas ou desenvolvidas no sentido de contribuir para alcançar os objetivos declarados; quais experiências de aprendizagem são convenientes implementar para promover o envolvimento dos alunos e seu senso de aprendizagem; quais sistemas de avaliação são necessários para explicar o aprendizado alcançado.<hr/>Abstract The world is made up of a set of permanent changes and the field of education is no exception. This article begins by situating the (in)constancy of change, its drifts and paradoxes and continues with a brief note on the evolution of educational ideas, to raise the challenges posed by the imperative of innovation at the present time. From this point on, it is argued that going beyond innovation as "fashion" requires a profound transformation of educational practice, for which it is necessary to take into account five key elements: who teachers and students are, how they learn and what their needs are; what kind of knowledge is considered important to teach in order to make it personal and socially valuable for the students; what educational technologies should be used or developed to contribute to achieving the goals set; what learning experiences should be implemented to promote students’ engagement and the meaning of learning; what assessment systems are needed to account for the learning undertaken. <![CDATA[The duty to resist: on schools, teachers and society]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100021&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Nas sociedades contemporâneas existem muitas expectativas sobre o que as escolas devem fazer. Estas incluem a instrumentalização de crianças e jovens para o mundo do trabalho, a sua transformação em cidadãos democráticos ou a criação de uma sociedade coesa e inclusiva. O que une essas expectativas é que elas se aproximam da escola como uma espécie de instrumento para resolver problemas da sociedade. A escola é tratada como tendo uma função para a sociedade e, portanto, como uma instituição que deve ser funcional e útil para ela. O perigo dessa maneira de pensar é que outras questões - como o que a escola deve cuidar ou proteger - desaparecem facilmente do campo de visão. Neste artigo, explora-se como se pode responder à pergunta sobre qual é a “tarefa” especial e exclusiva da escola, argumentando que esta não deve ser vista apenas como tendo uma função para a sociedade, mas também como tendo um dever importante de resistir às demandas que a sociedade deseja que sejam atendidas.<hr/>Abstract In contemporary societies there are many expectations about what schools should do. These include equipping children and young people for the world of work, turning them into democratic citizens, or bringing about a cohesive and inclusive society. What unites such expectations is that they approach the school as a kind of instrument for solving societal problems. The school is treated as a function of society and thus as an institution that should be functional and useful for society. The danger with this way of thinking is that other questions - such as what it is that the school should take care of or stand for - easily disappear from sight. In this paper I explore how we might answer the question about the special and unique ‘task’ of the school, arguing that the school should not just be seen as a function of society but also has an important duty in resisting what society desires from it.<hr/>Resumen En las sociedades contemporáneas hay muchas expectativas sobre lo que deberían hacer las escuelas. Esto incluye equipar a los niños y jóvenes para el mundo del trabajo, convirtirlos en ciudadanos democráticos o creando una sociedad cohesiva e inclusiva. Lo que une tales expectativas es que se acercan a la escuela como una especie de herramienta para resolver problemas sociales. La escuela se trata como tenendo una función para la sociedad y, por lo tanto, como una institución que debe ser funcional y útil para ella. El peligro de esta forma de pensar es que otras preguntas, como qué es lo que la escuela debe cuidar o representar, desaparecen fácilmente de la vista. En este artículo exploro cómo podríamos responder la pregunta sobre la “tarea” especial y única de la escuela, argumentando que la escuela no solo debe considersarse como tenendo una función para la sociedad sino que también tiene un deber importante para resistir a lo que la sociedad desea de ella. <![CDATA[The act of being teacher in continuing construction]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100030&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto objetiva contribuir com algumas reflexões acerca da formação contínua de professores, além da formação inicial, na proposta paradigmática de educação continuada ao longo da vida pessoal do docente. Apresenta construtos teóricos que apontam para as possibilidades de autoformação em busca do autoconhecimento, dos profissionais que constituem a base da formação humana de outros seres humanos. Além disso, o artigo apresenta um modelo de educação continuada considerado eficiente pela abordagem de necessidade de atualização de formação, baseado em oficinas pedagógicas, com trabalho cooperativo entre os pares. Uma proposta de governo que, muito embora não tenha se constituído como possibilidade de política pública de formação de professores, no Brasil, acaba por ressaltar a falta de incentivos e de consciência social pela profissão do Ser Professor. Além de apontar a possiblidade de renovadas práticas educativas a partir de formações no locus escolar, conforme o destaque da grande maioria dos professores participantes.<hr/>Abstract This text aims to contribute with some reflections about the continuing formation of teachers, in addition to the initial formation, in the paradigmatic proposal of continuing education, throughout the personal life of the teacher, presenting theoretical constructs that point to so many possibilities of self - formation in search of self - knowledge of the professionals that form the basis of the human formation of other human beings. In addition, the article presents a continuing education model considered to be efficient by the need for refresher training, based on pedagogical workshops with cooperative work among peers. A proposal for a government that, although it has not constituted itself as a possibility of public policy of teacher formation in Brazil, which ends up emphasizing the lack of incentives and social awareness for the profession of Being Teacher, pointed out the possibility of renewed practices based on formations in the school locus, as highlighted by the great majority of participating teachers.<hr/>Resumen El texto objetiva contribuir con algunas reflexiones acerca de la formación continuada de profesores, bien como de la formación inicial, en la propuesta paradigmática de educación continuada a lo largo de la vida personal del docente, presentando constructos teóricos que apunten a tantas posibilidades de autoformación en busca del autoconocimiento profesional, el cual constituye la base de la formación humana de otros seres humanos. Además, el artículo, presenta un modelo de formación continuada considerado eficiente por la necesidad de actualización de formación, basado en talleres pedagógicos, con trabajo cooperativo entre los pares. Una propuesta de gobierno, que aunque no se haya constituido como posibilidad de política pública de formación de profesores, en Brasil, que ressalta en la falta de incentivos y de conciencia social por la profesión del Ser Profesor, apuntó la posibilidad de renovadas prácticas educativas a partir de formaciones en el locus escolar conforme el destaque de la gran mayoría de los profesores participantes. <![CDATA[Teaching in Higher Education and the constitution of professorality]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100041&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo apresenta reflexões decorrentes de uma pesquisa, tipo estudo de caso, que focalizam a formação continuada em serviço dos docentes universitários que atuam numa universidade comunitária. Fundamenta-se na concepção da constituição da professoralidade como um processo contínuo ao longo da trajetória de vida pessoal-profissional do docente. Defende que a formação continuada deve ser gestada, considerando-se o contexto, os saberes, as demandas formativas e o protagonismo daqueles a quem se destina. Indica a abertura de espaços, tempos e mecanismos que viabilizem aos docentes externalizar suas necessidades e expectativas, e compartilhar conhecimentos e práticas pedagógicas. Aponta para os processos de autoformação e heteroformação como possibilidades para a consolidação de comunidades colaborativas de aprendizagem.<hr/>Abstract This paper presents considerations that resulted from a study case research that was focused on continuing education of university professors currently working at a community university. The research is based on the conception of the institution of professorality as a continuous process to be considered along the personal and professional development of professors. This concept states that continuing education has to be nurtured considering the context, the knowledge, the training demands as well as the protagonism of those for whom it is intended. It indicates the opening of spaces, time and mechanisms that enable professors to outsource their needs, expectations as well as to share knowledge and pedagogical practices. It points to self-training processes and hetero-formation as methodologies to allow the consolidation of collaborative learning communities.<hr/>Resumen El artículo presenta reflexiones provenidas de una investigación del tipo estudio de caso, que enfoca la formación continua de docentes universitarios que actúan en una universidad comunitaria. Se fundamenta en la concepción de constitución de la profesoralidad como un proceso continuo a lo largo de la trayectoria de vida personal-profesional del docente. Defiende que la formación continua debe ser gestada, considerándose el contexto, los saberes, las demandas formativas y el protagonismo de aquellos a los que se destina. Indica la apertura de espacios, tiempos y mecanismos que viabilicen a los docentes externalizar sus necesidades, expectativas y compartir conocimientos y prácticas pedagógicas. Señala hacia los procesos de autoformación y de heteroformación como posibilidades para la consolidación de comunidades colaborativas de aprendizaje. <![CDATA[Gender, sexuality and the public education policies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100049&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo de cunho teórico objetiva analisar os documentos legais pertinentes às políticas públicas de educação sobre gênero, sexualidade e educação sexual, estabelecendo reflexões com os cenários educativos. Concluímos que estes fundam pressupostos que são um ponto de partida importante rumo à luta dos movimentos sociais feministas; à luta pelos direitos humanos a respeito dos direitos sexuais e reprodutivos e pelo combate à homofobia; e à luta pela promoção dos direitos humanos e da saúde da população de lésbicas, gays, bissexuais, travestis e transexuais.<hr/>Abstract This theoretical study aims to analyse the legal documents pertinent to the public policies of gender education, sexuality and sex education, establishing reflections with the education scenarios. We concluded that these documents about these matters ground assumptions that are an important starting point towards the struggle of the feminist social movements, the fight for human rights on sexual and reproductive rights, as well as the fight against homophobia, the promotion of human rights and the health of the lesbian, gay, bisexual, transvestite and transgender population.<hr/>Resumen Este estudio de cuño teórico, objetiva analizar los documentos legales pertinentes a las políticas públicas de Educación sobre género, sexualidad y educación sexual, estableciendo reflexiones con los escenarios educativos. Concluimos que estos documentos sobre estas temáticas fundan preposiciones que son un punto de partida importante hacia la lucha de los movimientos sociales feministas, la lucha por los derechos humanos sobre los derechos sexuales y reproductivos, también el combate a la homofobia así como la promoción de los derechos humanos y de la salud de la población de lesbianas, gays, bisexuales, travestis y transexuales. <![CDATA[The integrity of being as a way for the constitution of the teacher as a subject]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100059&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto, apresentam-se reflexões acerca da constituição do sujeito professor, tomando como caminho teórico a Matriz Biológico-Cultural da Existência Humana. Parte-se do pressuposto de que essa matriz contém conceitos que permitem compreender as diversas dimensões do viver e do conviver humano. Articulando conceitos desse arcabouço, experiências como pesquisadora implicada e vozes de outros atores que investigam o tema, expressa-se a concepção de inteireza do ser, no sentido de um estado de consciência que permite olhar para si com legitimidade e presença a fim de estar com o outro, em convivência e transformação mútua. Nesse caminho reflexivo, propõem-se alguns princípios que podem desencadear processos internos que permitam a emergência desse estado de inteireza, inspirando-se no conceito do conversar liberador. Argumenta-se, para concluir, que, ao atuar desde um estado de presença e em acoplamento com seus alunos, em espaços de convivência, o professor está educando para a paz, numa dimensão que inclui a espiritualidade.<hr/>Abstract In this text I present my reflections about the constitution of the teacher as a subject, taking as a theoretical path the Biological-Cultural Matrix of Human Existence. I start from the assumption that this matrix contains concepts that allow us to understand the different dimensions of living and living together. Articulating concepts of that scaffolding, my experiences as a committed researcher and the voices of other actors who investigate this subject, I express my conception of integrity of being, in the sense of a state of consciousness that allows one to look at oneself with legitimacy and presence with the purpose of being with the other, in coexistence and in mutual transformation. In this reflective path, I propose some principles that can trigger internal processes that allow the emergence of that state of integrity, inspired by the concept of liberating conversation. To conclude, I argue that by acting from a state of presence and in connection with students, in spaces of coexistence the teacher is educating for peace, in a dimension that includes spirituality.<hr/>Resumen En este texto presento mis reflexiones acerca de la constitución del sujeto profesor, tomando como camino teórico la Matriz Biológica-Cultural de la Existencia Humana. Parto del presupuesto de que esa matriz contiene conceptos que permiten comprender las diversas dimensiones del vivir y el convivir humano. Articulando conceptos de ese andamiaje, mis experiencias como investigadora comprometida y las voces de otros actores que investigan el tema, expreso mi concepción de entereza del ser, en el sentido de un estado de conciencia que permite mirar a sí mismo con legitimidad y presencia con la finalidad de estar con el otro, en convivencia y en transformación mutua. En ese camino reflexivo, propongo algunos principios que pueden desencadenar procesos internos que permitan el surgimiento de ese estado de entereza, inspirándome en el concepto del conversar libertador. Argumento, para concluir, que al actuar desde un estado de presencia y en acoplamiento con sus alumnos, en espacios de convivencia el profesor está educando para la paz, en una dimensión que incluye la espiritualidad. <![CDATA[The new public management: some impacts on educational policy and teacher training]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100066&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo visa a analisar o contexto em que emergem as políticas educacionais, sobretudo aquelas voltadas à formação de professores. Defende-se a tese de que as reformas educacionais dos últimos anos, asseveradas recentemente, fazem parte das transformações do papel do Estado, em que se situa a Nova Gestão Pública (NGP) e o atual modelo de globalização neoliberal. Com vistas à modernização da gestão pública, superando a administração burocrática, considerada ineficiente, a NGP implica, entre outros fatores, introduzir na máquina pública princípios e práticas do setor privado (gerencialismo). Ao mesmo tempo em que propõe as parcerias com outros setores/entes para a execução de ações antes exclusivas do Estado (governança). O argumento é que o Estado, entendido como monolítico e centralizado, também não atende aos desafios da sociedade. Esse cenário se torna adequado à nova privatização na/da educação (princípios privados no setor público) em todos os níveis e etapas da educação.<hr/>Abstract This article aims to analyze the context in which educational policies emerge, especially those focused on teacher education. The thesis is defended that the educational reforms of recent years, recently affirmed, are part of the transformations of the role of the State, in which the New Public Management - NGP and the current model of neoliberal globalization stand. With a view to the modernization of public management, overcoming bureaucratic administration, seen as inefficient, the NGP has implied, among other factors, to introduce into the public machine principles and practices of the private sector (Managerial), at the same time, under the argument that the State, understood as monolithic and centralized also does not meet the challenges of society, proposes partnerships with other sectors/entities to carry out actions previously exclusive to the State (Governance). This scenario becomes appropriate to the new privatization in education (private principles in the public sector) at all levels and stages of education.<hr/>Resumen Este artículo busca analizar el contexto en que emergen las políticas educativas, sobre todo aquellas orientadas a la formación de profesores. Se defiende la tesis de que las reformas educativas de los últimos años, aseveradas recientemente, forman parte de las transformaciones del papel del Estado, en que se sitúa la Nueva Gestión Pública - NGP y el actual modelo de globalización neoliberal. En cuanto a la modernización de la gestión pública, superando la administración burocrática, vista como ineficiente, la NGP ha implicado, entre otros factores, en introducir en la máquina pública principios y prácticas del sector privado (Gerencialismo), al mismo tiempo que, bajo el argumento de que el Estado, entendido como monolítico y centralizado tampoco atiende a los desafíos de la sociedad, propone las alianzas con otros sectores / entes para la ejecución de acciones antes exclusivas del Estado (Gobernanza). Este escenario se vuelve adecuado para la nueva privatización en la educación (principios privados en el sector público), en todos los niveles y etapas de la educación. <![CDATA[Teachers’ professional development in contemporaneity: transformative implications for being and doing]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100074&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo apresenta um diálogo teórico acerca do desenvolvimento profissional docente e de suas implicações para a aprendizagem dos professores em uma perspectiva integrada entre os binômios pessoa/profissional e teoria/ prática. Tem como objetivo refletir sobre os distintos aspectos que compõem o desenvolvimento profissional e sobre as possibilidades de transformação para a qualidade na formação contínua dos professores. Caracteriza-se como uma pesquisa bibliográfica, de cunho qualitativo, a partir das discussões entre os autores embasadas nas leituras dos distintos materiais. Conclui que a formação continuada de professores precisa ser repensada e desenvolvida levando em conta as bases que fundamentam as ações das instituições de ensino. O desenvolvimento profissional, por esse viés, assume papel importante na constituição de espaços que proporcionam a escuta ativa, o entendimento do outro e a percepção da complexidade enquanto compreensão do todo, a partir das necessidades individuais e coletivas.<hr/>Abstract This study presents a theoretical dialogue about professional teacher development and its implications for teacher learning in an integrated perspective between the person/professional and theory/practice binomials. The objective was to reflect on the different aspects that make up the professional development and the possibilities of transformation for quality in the continuous education of teachers. The study is characterized as a qualitative bibliographical research, about the authors discussions based on the readings of the different materials. It was possible to understand that the continuous education of teachers needs to be rethought and be more developed taking into account the bases that support the actions of educational institutions. Professional development, through this bias, assumes an important role in the constitution of spaces that provide active listening, the understanding of the other and the perception of complexity as the comprehension of the whole, from individual and collective needs.<hr/>Resumen Este estudio presenta un diálogo teórico acerca del desarrollo profesional docente y sus implicaciones para el aprendizaje de los profesores en una perspectiva integrada entre los binomios persona/profesional y teoría/práctica. El objetivo fue reflexionar sobre los distintos aspectos que componen el desarrollo profesional y las posibilidades de transformación para la calidad en la formación continuada de los profesores. El estudio se caracteriza como una investigación bibliográfica, de cuño cualitativo, a partir de las discusiones entre los autores, basadas en las lecturas de los distintos materiales. Es posible comprender que la formación continuada de profesores necesita ser repensada y ser más desarrollada teniendo en cuenta las bases que fundamentan las acciones de las instituciones de enseñanza. El desarrollo profesional, por ese sesgo, desempeña un papel importante en la constitución de espacios que proporcionan la escucha activa, el entendimiento del otro y la percepción de la complejidad como la comprensión del todo, a partir de las necesidades individuales y colectivas. <![CDATA[Positive psychoeducational interventions to promote resilience: the educator as a developmental tutor]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo pretende contribuir com reflexões acerca do papel dos educadores em iniciativas de intervenções psicoeducacionais positivas nas situações caracterizadas por riscos psicossociais. Para tanto, apresenta-se o conceito de intervenções positivas, balizado por pressupostos da Psicologia Positiva e pelo fenômeno de resiliência. Argumenta-se que o olhar apreciativo e otimista do profissional educador em contextos de vulnerabilidade requer práticas de bons tratos e de tutoria de resiliência que configuram padrões de relações profissionais respeitosas e solidárias. Estas podem ser preventivas de ambientes socialmente tóxicos e auxiliar na proteção e prevenção das inúmeras ameaças ao desenvolvimento humano de crianças, adolescentes e de suas famílias. São apresentados dois exemplos de práticas de intervenção positiva no contexto escolar e seus respectivos resultados.<hr/>Abstract This article intends to contribute with reflections on the role of educators in initiatives of positive psychoeducational interventions in situations characterized by psychosocial risks. Thus, the concept of positive interventions will be presented, based on the assumptions of Positive Psychology and the phenomenon of resilience. It will be argued that the appreciative and optimistic view of the professional educator in contexts of vulnerability requires good practices and resilience mentoring that set up standards of respectful and supportive professional relationships. These can be preventive of socially toxic environments and help in protecting and preventing the innumerable threats to the human development of children, adolescents and their families. Two examples of positive intervention practices in the school context and their results will be presented.<hr/>Resumen El presente artículo pretende contribuir con reflexiones acerca del papel de los educadores en iniciativas de intervenciones psicoeducativas positivas en situaciones caracterizadas por riesgos psicosociales. Para ello, se presentará el concepto de intervenciones positivas, balizado por supuestos de la Psicología Positiva y por el fenómeno de resiliencia. Se argumentará que la mirada apreciativa y optimista del profesional educador en contextos de vulnerabilidad requiere prácticas de buenos tratos y de tutoría de resiliencia que configuran patrones de relaciones profesionales respetuosas y solidarias. Estas pueden ser preventivas de ambientes socialmente tóxicos y auxiliar en la protección y prevención de las innumerables amenazas al desarrollo humano de niños, adolescentes y de sus familias. Se presentarán dos ejemplos de prácticas de intervención positiva en el contexto escolar y sus respectivos resultados. <![CDATA[Academic interaction and human formation: dimensions of socialization in Higher Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto objetiva promover uma discussão sobre o conceito de convivência acadêmica e sua importância nos percursos da formação humana em nível de educação superior. A reflexão proposta busca sustentação teórica na teoria levinasiana da alteridade e dialoga com as contribuições de Buber e Melucci sobre a relação e o processo de indentização do Eu. O cenário e dados empíricos da pesquisa que origina o texto consideram as concepções de convivência acadêmica expressas de modo direto e indireto em duas versões do Plano de Desenvolvimento Institucional de uma Instituição Comunitária de Ensino Superior. Análise documental e análise de conteúdo foram os procedimentos evocados para a construção dos dados. Na tessitura do argumento contemplamos que a aprendizagem também se faz a partir da relação que os indivíduos estabelecem entre si e o seu entorno, caracterizando um processo de socialização que colabora na formação humana, numa dimensão de abertura e acolhimento do Outro. Nos achados do estudo, concluímos que a socialização ocorre em quatro dimensões: contraposição, onde não há aceitação do Outro; coexistência, onde o Outro coabita no mesmo ambiente, porém não há relação; inclusão, nível em que o Outro tem suas necessidades atendidas para permanecer no mesmo ambiente, porém não há relação e; convivência, nesse nível o Outro é aceito e acolhido na sua diferença, há relação.<hr/>Abstract The text aims at promoting a discussion about the concept of academic interaction and its importance in the paths of human formation at the level of higher education. The proposed reflection seeks theoretical support in the Levinasian theory of alterity and dialogues with the contributions of Buber and Melucci on the relationship and the process of self-identification of the Self. The scenario and empirical data of the research that originates the text consider the conceptions of academic interaction expressed both in a direct and indirect way in two versions of the Plan of Institutional Development of a Community Institution of Higher Education. Documentary analysis and analysis of content were the procedures evoked for the construction of the data. In the weaving of the argument we contemplate that the learning is also made from the relation that the individuals establish with each other and their surroundings, characterizing a process of socialization that collaborates in the human formation, in a dimension of opening and welcoming the Other. Among the findings of the study, we conclude that socialization occurs in four dimensions: opposition, where there is no acceptance of the Other; coexistence, where the Other cohabits in the same environment, but there is no relation; inclusion, level at which the Other has his (her) needs met to remain in the same environment, but there is no relation, and; interaction, at this level the Other is accepted and welcomed in its difference, there is relation.<hr/>Resumen El texto tiene como objetivo promover una discusión sobre el concepto de convivencia académica y su importancia en los itinerarios de la formación humana a nivel de educación superior. La reflexión propuesta busca sustentación teórica en la teoría levinasiana de la alteridad y dialoga con las contribuciones de Buber y Melucci sobre la relación y el proceso de indentización del Yo. El escenario y datos empíricos de la investigación que origina el texto consideran las concepciones de convivencia académica expresadas modo directo e indirecto en dos versiones del Plan de Desarrollo Institucional de una Institución Comunitaria de Enseñanza Superior. Análisis documental y análisis de contenido fueron los procedimientos evocados para la construcción de los datos. En la tesitura del argumento contemplamos que el aprendizaje también se hace a partir de la relación que los individuos establecen entre sí y su entorno, caracterizando un proceso de socialización que colabora en la formación humana, en una dimensión de apertura y acogida del Otro. En los hallazgos del estudio, concluimos que la socialización ocurre en cuatro dimensiones: contraposición, donde no hay aceptación del Otro; coexistencia, donde el Otro cohabita en el mismo ambiente, pero no hay relación; la inclusión, nivel en que el Otro tiene sus necesidades atendidas para permanecer en el mismo ambiente, pero no hay relación y; convivencia, en ese nivel el Otro es aceptado y acogido en su diferencia, hay relación. <![CDATA[Work and suffering: the endangerment of positions at the public university]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100104&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa os efeitos das transformações estruturais ocorridas nas universidades públicas federais e suas repercussões na saúde e no trabalho dos servidores ocupantes de cargos em extinção em uma universidade federal do sul do país. Para empreender esta análise, deu-se ênfase à abordagem qualitativa, à revisão do estado da arte sobre o tema e à realização de entrevistas semiestruturadas com a gestão superior da universidade, com a representação sindical e com nove servidores ativos ocupantes de cargos em processo de extinção. Os resultados evidenciam que as trajetórias desses servidores estão marcadas pelo sofrimento, pela discriminação e pela falta de alternativas para inserção no mercado de trabalho. As estratégias por eles empregadas para o enfrentamento das dificuldades em seu quotidiano de trabalho na universidade têm efeitos meramente paliativos, não sendo capazes de modificar a realidade em que se encontram. Tornam-se reféns e invisíveis, o que contribui para a produção do sofrimento e do adoecimento no trabalho.<hr/>Abstract This article analyzes the effects of structural changes in public federal universities and their impact on the health and work of public servants holding endangered positions at a federal university in Southern Brazil. As a means to undertake this analysis, emphasis was laid on the qualitative approach, on the review of the state of the art on the subject, and on conducting semi-structured interviews with nine of the aforementioned servants, as well as with one union representative and the university’s management. The results highlight that the professional careers of these servants are marked by suffering, discrimination and lack of alternatives for labor market insertion. The strategies they use to cope with the difficulties in their daily work at the university have merely palliative effects and are not capable of modifying the reality in which they find themselves. Therefore, they become hostages and are invisible, which contributes to further suffering and diseases at work.<hr/>Resumen Este estudio analiza los efectos de las transformaciones estructurales ocurridas en las universidades públicas federales y sus repercusiones en la salud y en el trabajo de los funcionarios de cargos extintos en una universidad federal del sur de Brasil. Para hacer este análisis, se realizó una investigación cualitativa por intermedio de una revisión de la literatura acerca de la temática y de entrevistas con una representante de la gestión de la universidad, una representante del sindicato y nueve funcionarios de los cargos en cuestión. Los resultados del estudio demuestran que las trayectorias de estos funcionarios se encuentran marcadas por el sufrimiento, por la discriminación y por la falta de alternativas para la inserción en el mercado de trabajo. Las estrategias utilizadas por estos funcionarios para enfrentar las dificultades en el trabajo solamente tienen efectos paliativos, pues no son capaces de cambiar la realidad que ellos viven en la universidad. Ellos se quedan rehenes e invisibles, hecho que contribuye con la producción del sufrimiento y de la enfermedad en el trabajo. <![CDATA[Extension of school day and homework: crossed denouncements]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Muitos programas de ampliação da jornada escolar no ensino fundamental têm sido desenvolvidos, no Brasil, no formato conhecido como turno e contraturno. Nesse cenário, diversas polêmicas surgiram a respeito dos deveres de casa. Tais polêmicas expressam desafios mais amplos relativos à implementação dos programas e à própria realização desses deveres na tradição escolar. Assim, as questões relativas ao dever de casa “denunciam” desafios inerentes ao modo como a escola de tempo integral tem sido implementada; e a implantação dos programas de tempo integral acaba por “denunciar” desafios relativos ao dever de casa, que antecedem as políticas de ampliação da jornada. O objetivo do artigo é analisar essas “denúncias cruzadas”, utilizando dados recolhidos em atividades de extensão universitária e de pesquisa desenvolvidas na Região Metropolitana de Belo Horizonte.<hr/>Abstract Many programs to extend the school day in primary school are being developed in Brazil in the format known as shift and countershift. In this scenario, several controversies have surfaced regarding homework. These controversies express broader challenges regarding the implementation of these programs and the practice of homework in our school tradition. Thus, the issues related to homework "denounce" inherent challenges to the way full time school programs are being implemented; and the implementation of full-time programs ends up "denouncing" challenges related to homework, which precede the policies to extend school day. The purpose of this article is to analyze these "cross-denunciations", using data collected in university outreach and research activities developed in the Metropolitan Region of Belo Horizonte.<hr/>Resumen Muchos programas de ampliación de la jornada escolar en la enseñanza fundamental han sido desarrollados, en Brasil, en el formato conocido como turno y contra turno. En ese escenario, varias polémicas han surgido respecto a los deberes de casa. Tales polémicas expresan desafíos más amplios relativos a la implementación de esos programas ya la propia práctica de los deberes de casa en nuestra tradición escolar. Así, las cuestiones relativas al deber de casa "denuncian" desafíos inherentes al modo en que la escuela de tiempo completo ha sido implementada; Y la implantación de los programas de tiempo completo acaba por "denunciar" desafíos relativos al deber de casa, que anteceden a las políticas de ampliación de la jornada. El objetivo del artículo es analizar esas "denuncias cruzadas", utilizando datos recogidos en actividades de extensión universitaria y de investigación desarrolladas en la Región Metropolitana de Belo Horizonte. <![CDATA[Sociology in High School: institutionalization of the discipline and scientific results about the topic]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo teve por objetivo assinalar o processo de institucionalização da Sociologia no ensino médio brasileiro, marcada pela intermitência entre obrigatoriedade, facultatividade e completa ausência da disciplina nas escolas. Para tanto se fez um rápido histórico da Sociologia no ensino médio, discutiu-se os desafios postos à área da Sociologia e das Ciências Sociais no que tange ao ensino da disciplina. Buscou-se, ainda, mapear a produção acadêmica acerca da Sociologia no ensino médio a partir das publicações de trabalhos apresentados nos Congressos da ANPOCS (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciências Sociais), da ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação) e da SBS (Sociedade Brasileira de Sociologia). Conclui-se que os desafios postos para o campo são inúmeros, dentre eles destacam-se: a discussão sobre os cursos de graduação e a relação entre bacharelado e licenciatura; a questão do currículo da disciplina; materiais didáticos; poucas horas aula no ensino médio e a necessidade de consolidação de uma área de pesquisa específica sobre ensino de sociologia não apenas em Programas de Educação, mas, sobretudo nos Programas de Sociologia e/ou Ciências Sociais.<hr/>Abstract This article aims to point out the process of institutionalization of sociology in the Brazilian high school, marked by intermittence between compulsory, optionality and complete lack of the discipline in schools. That for it was made a quick history of sociology in high school and it was discussed the challenges faced by the field of sociology and social sciences in relation to the discipline teaching. It was attempted to map also the academic literature on the sociology in high school from the publications of papers presented in the Congress of the following associations: ANPOCS (National Association for Research and Graduate Studies in Social Sciences); ANPED (National Association of Graduate Studies and Research in Education) and SBS (Brazilian Society of Sociology). In conclusion, the challenges faced by the field are numerous, among them are: the discussion about the undergraduated courses and the relationship between bachelor's degrees and teacher training; the question about the course curriculum; teaching materials; few hours class in high school and the need to consolidate a specific area of research on the sociology of education not only in education programs, but especially in Sociology and/or Social Sciences programs.<hr/>Resumen Este artículo analiza el proceso de inclusión de la Sociología como asignatura en la enseñanza secundaria en Brasil. A través de un breve histórico son presentados los principales problemas y los desafíos de esta área de conocimiento en la enseñanza secundaria. Históricamente, dicha asignatura fue ofrecida de manera obligatoria u opcional, y en muchas ocasiones no hizo parte de la formación de los estudiantes. Mediante levantamiento bibliográfico en las actas de los congresos brasileños de la ANPOCS (Asociación Nacional de Investigación y Postgrado en Ciencias Sociales), de la ANPED (Asociación Nacional de Postgrado e Investigación en Educación) y de la SBS (Sociedad Brasileña de Sociología) se concluye que son muchos los problemas y los desafíos para la enseñanza de Sociología, destacándose sus especificidades, su relación con la formación del profesorado; la pertinencia de los currículos de secundaria; el uso de materiales didácticos; las muy pocas horas de clases de dicha asignatura en la enseñanza secundaria; y la necesidad de consolidación de un área de investigación específico sobre la enseñanza de la Sociología en los programas de maestría y doctorado en Sociología o Ciencias Sociales. <![CDATA[The education and the task of culture, solidarity and personality formation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100135&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo discute, a partir da teoria do agir comunicativo de Jürgen Habermas, o papel da formação escolar diante das tarefas de apropriação e de reconstrução do saber cultural, de desenvolvimento dos laços de solidariedade e de estabilização de uma identidade pessoal. Argumenta-se que os processos de aprendizagem possuem papel fundamental na manutenção e na reprodução dos componentes estruturais do mundo da vida - cultura, sociedade e personalidade. Por conseguinte, cabe à instituição escolar avaliar e orientar os processos de ensino e de aprendizagem na perspectiva da compreensão da estrutura simbólica do conhecimento, da necessária reconstrução dos saberes culturais e da formação à responsabilidade e à solidariedade, bem como auxiliar na formação de identidades pessoais mais descentradas e mais condizentes com os desafios do mundo atual.<hr/>Abstract This article discusses, according to Habermas’ theory of communicative action, the role of school education in face of the tasks of appropriation and reconstruction of cultural knowledge, development of solidarity ties and stabilization of a personal identity. We argue that learning processes play a fundamental role in the maintenance and reproduction of the so called structural components of the lifeworld - culture, society and personality. Therefore, it’s up to the educational institution to assess and guide the processes of teaching and learning as from the perspective of understanding the symbolic structure of knowledge, of the reconstruction of cultural knowledge and formation to responsibility and solidarity, as well as assisting the formation of a personal identity more decentered and more suited to the challenges of today's world.<hr/>Resumen Este artículo analiza, desde la teoría de la acción comunicativa de Jürgen Habermas, el papel de la formación escolar delante de las tareas de asimilación y de reconstrucción del saber cultural, de desarrollo de los lazos de solidaridad y de estabilización de una identidad personal. Se argumenta que los procesos de aprendizaje desempeñan un papel fundamental en el mantenimiento y en la reproducción de los componentes estructurales del mundo de la vida - cultura, sociedad y personalidad. Por lo tanto, es función de la institución educativa evaluar y orientar los procesos de enseñanza y aprendizaje en la perspectiva de la comprensión de la estructura simbólica del conocimiento, de la reconstrucción de los saberes culturales y de la formación a la responsabilidad y a la solidaridad, bien como contribuir en la formación de identidades personales más descentradas y que más se adapten a los retos del mundo de hoy. <![CDATA[The hermeneutics as lively dialogue: contributions to the field of educational research]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100145&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Enquanto fenômeno que ocorre no fluxo constante da cultura, a educação incorpora e ao mesmo tempo transforma aspectos essenciais de uma dimensão sociocultural mais ampla, não podendo restringir-se a abordagens que ignorem o caráter contextual da experiência humana. Nessa perspectiva, a hermenêutica traz contribuições importantes para a pesquisa educacional, pois permite a inserção ontológica do pesquisador no contexto analisado, orientando-o a partir de uma conduta pautada na racionalidade própria do fenômeno que se estabelece como objeto da pesquisa. No presente ensaio, procurou-se problematizar os desafios enfrentados pela pesquisa em educação, buscando evidenciar os aportes oferecidos pela hermenêutica como diálogo vivo, centrado na dinâmica da pergunta como núcleo fundante da experiência humana. Intentou-se ainda reiterar a importância do diálogo crítico com a tradição, enquanto estudo dos clássicos, na sua condição de instância imprescindível de um processo intelectual que permita às pesquisas educacionais transcenderem o dogmatismo inerente ao horizonte das pré-compreensões.<hr/>Abstract As a phenomenon that occurs in the steady stream of culture, education incorporates and at the same time transforms essential aspects of a broader socio-cultural dimension, which may not be restricted to approaches that ignore the contextual nature of human experience. In this perspective, hermeneutics brings important contributions to educational research as it allows the insertion of ontological research in the analyzed context, guiding it from a conduct guided by the rationality of the phenomenon that is established as an object of research. In this essay, we try to discuss the challenges faced by educational research to disclosing the contributions offered by hermeneutics as lively dialogue centered on the dynamics of the question as the fundamental core of human experience. We tried to also reiterate the importance of critical dialogue with tradition, while studying the classics in its essential body condition of an intellectual process that allows the educational research transcend the dogmatism inherent in the horizon of preconceptions.<hr/>Resumen Como un fenómeno que se produce en el flujo constante de la cultura, la educación y la incorpora al mismo tiempo transforma aspectos esenciales de una dimensión socio-cultural más amplio, que puede no estar restringido a los enfoques que ignoran la naturaleza contextual de la experiencia humana. En esta perspectiva, la hermenéutica aporta importantes contribuciones a la investigación educativa, ya que permite la inserción de la investigación ontológica en el contexto analizado, guiándolo de una conducta gobernada por la racionalidad del fenómeno que se establece como objeto de la investigación. En este ensayo, tratamos de discutir los desafíos que enfrenta la investigación educativa para revelar las contribuciones ofrecidas por la hermenéutica como animado diálogo centrado en la dinámica de la cuestión como el núcleo fundamental de la experiencia humana. Intentamos también reiteran la importancia de un diálogo crítico con la tradición, mientras que el estudio de los clásicos en su condición corporal esencial de un proceso intelectual que permite la investigación educativa trascender el dogmatismo inherente en el horizonte de ideas preconcebidas. <![CDATA[Partnership between university and basic school: forming a community of practice?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000100154&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo tem como objetivo refletir sobre as possibilidades contidas na parceria universidade-escola básica, apresentando como eixos a formação docente e o estágio supervisionado. O conceito de comunidade de prática (LAVE; WENGER, 1991) foi utilizado para analisar as duas situações de estágio supervisionado. Constatou-se que houve a formação de uma comunidade de prática, porque professoras se engajaram nas questões de alfabetização e de indisciplina. Realizaram planejamentos, atividades de leitura e escrita e buscaram as potencialidades dos alunos. Adquiriram um repertório compartilhado de rotinas e atividades para alfabetização, partilharam responsabilidades pelo processo de ensino e aprendizagem, bem como formas de resolver problemas da sala de aula.<hr/>Abstract The aim is to reflect on the possibilities contained in the university-basic school partnership, with the axes of teacher training and supervised practice. The concept of community of practice (LAVE; WENGER, 1991) was used to analyze the two supervised training situations. We found that there was the formation of a community of practice, because teachers engaged in literacy issues and indiscipline. They made plans, reading and writing activities and sought the potential of students. They acquired a shared repertoire of routines and activities for literacy, shared responsibility for teaching and learning, as well as ways to solve classroom problems.<hr/>Resumen El objetivo es reflexionar sobre las posibilidades de la asociación universidad y escuela básica, con ejes de la formación de maestros y de la práctica supervisada. El concepto de comunidad de práctica (LAVE; WENGER, 1991) se utilizó para analizar las dos situaciones de entrenamiento supervisado. Se encontró que había la formación de una comunidad de práctica, porque los maestros se han involucrado en problemas de la alfabetización y de la indisciplina. Hicieron planes, actividades de leer y escribir y buscaron el potencial de los estudiantes. Adquirieron un repertorio compartido de rutinas y actividades de alfabetización, la responsabilidad compartida para el proceso de enseñanza y aprendizaje, así como la manera de resolver problemas en el aula.