Scielo RSS <![CDATA[Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-258220180003&lang=en vol. 41 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Revista Educação (v. 41, n. 3, 2018)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300313&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Vygotsky’s approach to disability in the context of contemporary debates and challenges: Charting the next steps (Presentation for the “Special Issue – Vygotsky’s Defectology”)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300315&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Vygotsky’s Defectology: A Misleading Term for a Great Conception]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300334&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract Although defectology is a misleading term (suggesting the opposite of its meaning) it is a great conception offering solutions to a lot of problems tied to inclusion as a demand of modern society. Therefor I will 1) disclose the theoretical roots of the conception, 2) trace its historical development in order to show how it was misunderstood, 3) apply the conception to inclusion and 4) demonstrate some practical examples showing that the conception is also important for educational practice – among other things by helping to close the gap between theory and practice.<hr/>Resumo Embora defectologia seja um termo equivocado (sugerindo o contrário do seu significado), é uma grande concepção que oferece soluções para muitos problemas ligados à inclusão como uma demanda da sociedade moderna. Por isso vou 1) revelar as raízes teóricas da concepção, 2) traçar o seu desenvolvimento histórico, a fim de mostrar como foi mal interpretado, 3) aplicar a concepção à inclusão e 4) demonstrar alguns exemplos práticos que mostram que a concepção também é importante para prática educacional – entre outras coisas, ajudando a fechar a lacuna entre teoria e prática.<hr/>Resumen Aunque defectología sea un término equivocado (sugiriendo lo contrario de su significado), es una gran concepción que ofrece soluciones a muchos problemas relacionados con la inclusión como una demanda de la sociedad moderna. Por eso voy a primero, revelar las raíces teóricas de la concepción; segundo, trazar su desarrollo histórico, con el fin de mostrar cómo fue mal interpretado; tercero, aplicar la concepción a la inclusión y, por último, demostrar algunos ejemplos prácticos que muestran que la concepción también es importante para la práctica educative – entre otras cosas, ayudando a cerrar la brecha entre teoría y práctica. <![CDATA[Vygotskian (but only partly Vygotsky’s) understanding of special education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300347&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract In this article general principles of special education are discussed from the Vygotskian perspective. First it is suggested that for understanding of special education in particular and the psyche and its development in general, structural-systemic epistemology should be applied. To understand special education, psyche and its development should be understood at different levels of analysis. In this paper first life is defined in order to define psyche as a special form of life. Psyche, at the next more specific level of analysis is distinguished into complementary parts, that of individual and its environment. Environment is defined next and theoretically distinguished into four kinds. On this theoretical background, pedagogy and special education are defined. Special education should be based on thorough understanding of the learner at different levels of analysis: according to general stages of development, according to within-stage development, and at the level of the structure of cognition. Two principal targets of the special education and three basic strategies of neuropsychological rehabilitation and special education are distinguished.<hr/>Resumo Neste artigo, os princípios gerais da educação especial são discutidos a partir da perspectiva Vygotskyana. Em primeiro lugar, sugere-se que, para a compreensão da educação especial em particular e da psique e seu desenvolvimento em geral, a epistemologia estrutural-sistêmica deve ser aplicada. Para entender a educação especial, a psique e seu desenvolvimento devem ser entendidos em diferentes níveis de análise. Neste artigo, a primeira vida é definida com o intuito de definir a psique como uma forma especial de vida. A psique, no nível seguinte e mais específico da análise, é diferenciada em partes complementares, do indivíduo e de seu ambiente. O ambiente é definido em seguida, e distinguido teoricamente em quatro tipos. Nesta base teórica, a pedagogia e a educação especial são definidas. A educação especial deve basear-se na compreensão completa do aprendiz em diferentes níveis de análise: de acordo com estágios gerais de desenvolvimento, de acordo com o desenvolvimento durante o estágio, e no nível da estrutura do conhecimento. Destacam-se dois alvos principais da educação especial e três estratégias básicas de reabilitação neuropsicológica e educação especial.<hr/>Resumen En este artículo, los principios generales de la educación especial se discuten desde la perspectiva Vygotskyana. En primer lugar, se sugiere que, para la comprensión de la educación especial en particular y de la psique y su desarrollo en general, la epistemología estructural-sistémica debe ser aplicada. Para entender la educación especial, la psique y su desarrollo deben ser entendidos en diferentes niveles de análisis. En este abordaje, la primera vida se define con el propósito de delimitar la psique como una forma especial de vida. La psique, en el nivel siguiente y más específico del análisis, es diferenciada en partes complementarias, del individuo y de su ambiente. El ambiente se categoriza a continuación, y distinguido teóricamente en cuatro tipos. En esta base teórica, se definen la pedagogía y la educación especial. La educación especial debe basarse en la comprensión completa del aprendiz en diferentes niveles de análisis: de acuerdo con las etapas generales de desarrollo, de acuerdo con el desarrollo durante la etapa, y en el nivel de la estructura del conocimiento. Se destacan dos objetivos principales de la educación especial y tres estrategias básicas de rehabilitación neuropsicológica y educación especial. <![CDATA[Tangible Interaction for Social Compensation at mediated process for functional diversity children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300362&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Las tecnologías pueden tener un papel mediador y potenciador del aprendizaje del alumnado con diversidad funcional. En este artículo se discute la compensación social en procesos mediados con tecnologías y se presenta un estudio de caso en el que se utiliza interacción tangible con 6 niños con autismo y 7 con problemas específicos de comunicación en un proceso de intervención educativa. A partir de los datos, se analiza la interacción social y los procesos de mediación emergentes en el grupo de estudio. Los resultados muestran una mejoría de las interacciones en la mayoría de los participantes así como su capacidad de representación de los objetos manipulados, facilitando la transición de lo concreto a lo simbólico. Ese cambio se mostró más evidente en los participantes que no tenían lenguaje oral funcional y alfabetización. Las mediaciones con la interacción tangible y las diferentes formas de representación posibilitaron el acceso al lenguaje simbólico y potenciaron la zona de desarrollo próximo, clave para la compensación social señalada por Vygotsky.<hr/>Resumo As tecnologias podem ter um papel mediador e potencializador da aprendizagem dos alunos com deficiência. Neste artigo se discute a compensação social nos processos mediados com tecnologias apresentando um estudo de caso no que se utiliza interação tangível com 6 crianças com autismo e 7 com problemas específicos de comunicação num processo de intervenção educativa. A partir dos dados, se analisam a interação social e processos de mediação emergentes no grupo pesquisado. Os resultados mostram una melhora das interações na maioria dos participantes assim como na sua capacidade representativa dos objetos manipulados, promovendo a transição do concreto ao simbólico. Essa mudança se mostrou mais evidente nos participantes que não possuíam linguagem oral funcional nem alfabetização. As mediações com a interação tangível e as diferentes formas de representação possibilitaram o acesso à linguagem simbólica e potencializaram a zona de desenvolvimento iminente, chave para a compensação social definida por Vygotsky.<hr/>Abstract Technology can have a motivating and mediation role in the learning of students with functional diversity. In this paper, we discuss social compensation in processes that are mediated with technologies from a case study with 6 ASD children and 7 children with specific communication needs using tangible interaction in na educational intervention process. Based on the data, social interaction and mediation social processes emerged in the study group are discussed. The results showed improvements in the interactions of most of the subjects, as well as in their ability to represent the manipulated objects, enabling the transition from the concrete to the symbolic. This change was more evident in the participants with no functional oral language and literacy. Mediations with tangible interaction and the different representation ways allow the access to symbolic language and promote the zone of proximal development (or imminent), key for the social compensation pointed by Vygotsky. <![CDATA[Vygotski’s theories on Defectology: contributions to the special education of the 21st century]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300374&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This text exposes the pertinence of L. S. Vygotski’s (1896-1934) theoretical-methodological assertions to the Soviet Defectology at its original birth, when our today’s Basic Education universalization did not exist yet, to Special Education of the 21st century, when the right to Education in democratic states is regarded as a means of social and educational inclusion. The author turns out to be revolutionary for subsidizing an integrated vision of the constitution of the human psychic activity, defending the plain possibility of humanization, the formation of cultural building of human species in both ableb and disabled people.<hr/>Resumo O texto expõe a pertinência das asserções teórico-metodológicas de L. S. Vygotski (1896-1934) à Defectologia Soviética em seu contexto original, quando a Educação Básica não era universalizada, e as coloca em perspectiva para o século XXI, quando a Educação é assumida como direito para todos, nos Estados democráticos e sob a perspectiva da inclusão social e educacional. O autor revela-se revolucionário por subsidiar uma visão integrada da constituição do psiquismo humano, por defender a possibilidade de humanização, a formação do edifício cultural nas pessoas com e sem deficiências.<hr/>Resumen El texto expone la pertinencia de las afirmaciones teórico- metodológicas de L. S. Vygotski (1896-1934) a la Defectología Soviética en su contexto original, cuando la Educación Básica no era universalizada, y las pone en perspectiva para el siglo XXI, cuando la educación es asumida como un derecho para todos, en los Estados democráticos y desde la perspectiva de la inclusión social y educativa. El autor se revela revolucionario por subvencionar una visión integrada de la constitución del psiquismo humano, por defender la posibilidad de humanización, la formación del edificio cultural en las personas con o sin deficiencias. <![CDATA[Counteracting the stigma of homelessness: The Finnish Housing First strategy as educational work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300385&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract There is growing concern globally about homelessness in many affluent cities and the stigma attached to this phenomenon. The study focuses on the ways in which the Housing First strategy developed and implemented in Finland since 2008 is counteracting the stigma of homelessness by facilitating collective learning and agency formation. The study substantiates this conceptual argument with the help of examples from accounts by young people experiencing or having experienced homelessness, and by professionals working in supported housing units. The theoretical framework of the study builds on the Vygotskian concept of secondary deficit and the activity-theoretical concepts of expansive learning and transformative agency. The analysis leads to an initial model depicting the collective learning and agency steps among institutional actors and neighborhoods. The analysis shows the educational role played by multiple actors and institutions in the Finnish homelessness strategy to foster new modes of actions not only among the clients but also within the broad society. This role is exerted by means of systematically implemented negotiations and agreements which establish effective pathways out of marginalization and out of stigmatic orientations.<hr/>Resumo Há uma crescente preocupação global em relação à falta de moradia em muitas cidades afluentes e o estigma associado a esse fenômeno. O estudo foca em como o programa Housing First foi desenvolvido e implementado na Finlândia desde 2008 e está neutralizando o estigma da falta de moradia, facilitando o aprendizado coletivo e a formação de agentes. O estudo comprova este argumento conceitual com a ajuda de exemplos de relatos de jovens que vivenciam ou vivenciaram a falta de moradia e de profissionais que trabalham em unidades habitacionais apoiadas. O referencial teórico do estudo baseia-se no conceito Vygotskiano de déficit secundário e nos conceitos teórico-ativos de aprendizagem expansiva e agentes transformadores. A análise leva a um modelo inicial que descreve as etapas de aprendizagem coletiva e agentes entre atores institucionais e bairros. A análise mostra o papel educacional desempenhado por múltiplos atores e instituições no projeto finlandês para desabrigados a fim de promover novos modos de ação não apenas entre os clientes, mas também dentro da sociedade em geral. Esse papel é exercido por meio de negociações e acordos sistematicamente implementados, que estabelecem vias eficazes fora da marginalização e fora de orientações estigmáticas.<hr/>Resumen Hay una creciente preocupación global en relación a la falta de vivienda en muchas ciudades afluentes y el estigma asociado a ese fenómeno. El estudio se centra en cómo el programa Housing First fue desarrollado e implementado en Finlandia desde 2008 y en la forma en que está neutralizando el estigma de la falta de vivienda, facilitando el aprendizaje colectivo y la formación de agentes. El estudio demuestra este argumento conceptual con la ayuda de ejemplos de relatos de jóvenes que experimentan o vivenciaron la falta de vivienda y de profesionales que trabajan en unidades habitacionales apoyadas. El referencial teórico del estudio se basa en el concepto Vygotskiano de déficit secundario y en los conceptos teórico-activos de aprendizaje expansivo y agentes transformadores. El análisis lleva a un modelo inicial que describe las etapas de aprendizaje colectivo y agentes entre actores institucionales y barrios. La investigación muestra el papel educativo desempeñado por múltiples actores e instituciones en el proyecto finlandés para desamparados con el objetivo de promover nuevos modos de acción no sólo entre los clientes, sino también dentro de la sociedad en general. Este papel se ejerce a través de negociaciones y acuerdos sistemáticamente implementados, que establecen vías eficaces fuera de la marginación y fuera de orientaciones estigmáticas. <![CDATA[Becoming a person through innovative inclusive education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300393&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract 1. Referring to some of the leading publications on the so called “difficult problem” of human neurosciences (consciousness), this definition is compared with the conceptualization of consciousness proposed by Vygotskij and shared by the representatives of the Historical-cultural trend in psychology. 2. The socio-genetic conception seems, at the present-day state of the research, to give a better explanation of the “becoming a person”, whether normal or handicapped, since the higher mental processes develop according to culture and education. 3. It is argued that the foundation of this process derives from a learning dynamic which, not being successfully experienced and supported by research-activity in educational contexts, brings about a more or less meaningful disease. 4. Brief considerations about “personality” – a subject mastering all his/her higher psychic functions. 5. As a conclusion, every intervention, whether educational, re-educational or clinical, has to devote major attention to the carrying on research-activity in the school-learning‚ as an effective way for attaining inclusion.<hr/>Resumo 1. Referindo-se a algumas das principais publicações sobre o chamado “problema difícil” das neurociências humanas (consciência), compara-se essa definição com o conceito de consciência proposto por Vygotskij e compartilhado pelos representantes da tendência histórico-cultural em psicologia. 2. A concepção sócio-genética parece, no estado atual da pesquisa, dar uma melhor explicação do “tornar-se uma pessoa”, seja normal ou deficiente, uma vez que os processos mentais superiores se desenvolvem de acordo com a cultura e a educação. 3. Argumenta-se que a base deste processo deriva de uma dinâmica de aprendizagem que, não sendo experimentada e apoiada com sucesso pela atividade de pesquisa em contextos educacionais, traz uma doença mais ou menos significativa. 4. Breves considerações sobre “personalidade” – um sujeito que domina todas as suas funções psíquicas superiores. 5. Como conclusão, todas as intervenções, sejam elas educativas, reeducacionais ou clínicas, devem dedicar uma maior atenção ao exercício da atividade de pesquisa no aprendizado escolar, como um meio efetivo para se alcançar a inclusão.<hr/>Resumen 1. Refiriéndose a algunas publicaciones sobre el llamado “problema difícil” de las neurociencias humanas (conciencia), se compara esa definición con el concepto de conciencia propuesto por Vygotskij y compartido por los representantes de la tendencia histórico-cultural en psicología. 2. La concepción socio-genética parece, en el estado actual de la investigación, dar una mejor explicación del “tornarse una persona”, sea normal o deficiente, una vez que los procesos mentales superiores se desarrollan de acuerdo con la cultura y la educación. 3. Se argumenta que la base de este proceso deriva de una dinámica de aprendizaje que, no siendo experimentada y apoyada con éxito por la actividad de investigación en contextos educacionales, trae una enfermedad más o menos significativa. 4. Breves consideraciones sobre “personalidad” – un sujeto que domina todas sus funciones psíquicas superiores. 5. Como conclusión, todas las intervenciones, sean ellas educativas, reeducacionales o clínicas, deben dedicar una mayor atención al ejercicio de la actividad de investigación en el aprendizaje escolar, como un medio efectivo para alcanzarse la inclusión. <![CDATA[On <em>Fundamentos de defectología</em> and the development of Special Education teachers in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300401&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This text aimed at confirming whether the book Fundamentos de defectología (VYGOTSKI, 1997) constitutes the official documents that compose the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education, issued by SECADI/MEC/Brazil. A search was conducted on its official didactic materials but this book was not found. A new search revealed that it was used as a reference to post-graduate final projects (three Master’s thesis and a doctoral dissertation), to Research Groups n. 15 – Special Education – and n. 20 – Psychology of Education – at ANPEd (a research and three discussion texts) and to books and journals (two book chapters and nine articles published by journals), totaling nineteen studies. Two of them refer to the book in the area of Teacher Education, specifically in specialized educational assistance, suggesting that it has been poorly disseminated in continuing Teacher Education.<hr/>Resumo Este texto buscou confirmar se a obra Fundamentos de defectología (VYGOTSKI, 1997) constitui os materiais oficiais da SECADI/MEC/Brasil a partir da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Realizou-se pesquisa nos materiais didáticos oficiais, não sendo observada esta obra. Nova busca constatou que a obra foi utilizada como referência na pós-graduação (três dissertações e uma tese), nos Grupos de Trabalho n. 15 – Educação Especial – e n. 20 – Psicologia da Educação – da ANPEd (uma pesquisa, três textos de discussão e aprofundamento) e em livros e periódicos (dois capítulos de livro, nove artigos publicados em periódicos) total de dezenove trabalhos. Dois destes referenciam a obra na formação de professores para atuação em Educação Especial ou atendimento educacional especializado, sugerindo ser esta, ainda, pouco disseminada na formação docente continuada.<hr/>Resumen Este texto busca confirmar si la obra Fundamentos de defectología (VYGOTSKI, 1997) constituyó los materiales oficiales de SECADI/MEC/Brasil a partir de la Política Nacional de Educación Especial en la Perspectiva de la Educación Inclusiva. Se realizó investigación en los materiales didácticos oficiales, no siendo observada en esta obra. Nueva búsqueda constató que la obra fue utilizada como referencia en el post grado (tres tesinas y una tesis doctoral), en los Grupos de Trabajo n. 15 – Educación Especial – y n. 20 – Psicología de la Educación – de ANPEd (una investigación, tres textos de discusión y profundización) y en libros y periódicos (dos capítulos de libro, nueve artículos publicados en periódicos) total de diecinueve trabajos. Dos de estos referencian la obra en la formación de profesores para actuación en Educación Especial o atención educativa especializada, sugiriendo ser esta, todavía, poco diseminada en la formación docente continuada. <![CDATA[Carlos Alberto Torres in an interview:from Education Compared to the future plans of an “intellectual of the world”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300411&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This text aimed at confirming whether the book Fundamentos de defectología (VYGOTSKI, 1997) constitutes the official documents that compose the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education, issued by SECADI/MEC/Brazil. A search was conducted on its official didactic materials but this book was not found. A new search revealed that it was used as a reference to post-graduate final projects (three Master’s thesis and a doctoral dissertation), to Research Groups n. 15 – Special Education – and n. 20 – Psychology of Education – at ANPEd (a research and three discussion texts) and to books and journals (two book chapters and nine articles published by journals), totaling nineteen studies. Two of them refer to the book in the area of Teacher Education, specifically in specialized educational assistance, suggesting that it has been poorly disseminated in continuing Teacher Education.<hr/>Resumo Este texto buscou confirmar se a obra Fundamentos de defectología (VYGOTSKI, 1997) constitui os materiais oficiais da SECADI/MEC/Brasil a partir da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Realizou-se pesquisa nos materiais didáticos oficiais, não sendo observada esta obra. Nova busca constatou que a obra foi utilizada como referência na pós-graduação (três dissertações e uma tese), nos Grupos de Trabalho n. 15 – Educação Especial – e n. 20 – Psicologia da Educação – da ANPEd (uma pesquisa, três textos de discussão e aprofundamento) e em livros e periódicos (dois capítulos de livro, nove artigos publicados em periódicos) total de dezenove trabalhos. Dois destes referenciam a obra na formação de professores para atuação em Educação Especial ou atendimento educacional especializado, sugerindo ser esta, ainda, pouco disseminada na formação docente continuada.<hr/>Resumen Este texto busca confirmar si la obra Fundamentos de defectología (VYGOTSKI, 1997) constituyó los materiales oficiales de SECADI/MEC/Brasil a partir de la Política Nacional de Educación Especial en la Perspectiva de la Educación Inclusiva. Se realizó investigación en los materiales didácticos oficiales, no siendo observada en esta obra. Nueva búsqueda constató que la obra fue utilizada como referencia en el post grado (tres tesinas y una tesis doctoral), en los Grupos de Trabajo n. 15 – Educación Especial – y n. 20 – Psicología de la Educación – de ANPEd (una investigación, tres textos de discusión y profundización) y en libros y periódicos (dos capítulos de libro, nueve artículos publicados en periódicos) total de diecinueve trabajos. Dos de estos referencian la obra en la formación de profesores para actuación en Educación Especial o atención educativa especializada, sugiriendo ser esta, todavía, poco diseminada en la formación docente continuada. <![CDATA[The ethnic-racial quotas in brazilian federal universities and the imperative of inclusion]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300418&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Analisa-se neste artigo o programa de cotas étnico-raciais nas universidades federais brasileiras como um dispositivo de in/exclusão, a partir das teorizações de Michel Foucault sobre a governamentalidade neoliberal e sobre os dispositivos de segurança. A proposta é problematizar o sistema de reserva de vagas nas universidades brasileiras, considerando o imperativo da inclusão como estratégia neoliberal de gestão da liberdade e de controle social. Na contemporaneidade, a gestão dos desejos da população, de sua capacidade de optar livremente e de requerer a sua participação nos jogos do mercado é considerada, neste caso, efeito dos dispositivos de segurança, o que aponta para a maneira como a governamentalidade neoliberal atua nos processos de subjetivação. É nesse sentido que a inclusão se torna a tônica dos preceitos sociais atuais e se traduz no discurso de que todos devem estar incluídos e podem lançar mão das possibilidades ofertadas pelo Estado. No entanto, a inclusão não garante a participação igualitária de todos e, por isso, não é necessariamente o oposto da exclusão, mas compõe a dinâmica da inclusão exclusiva.<hr/>Abstract We analyze in this article the ethnic-racial quota program in the Brazilian Federal Universities as a in/exclusion dispositive from the theories by Michel Foucault about neoliberal governmentality and the security dispositive. The proposal is to problematize the system of quota reservation in Brazilian universities, considering the imperative of inclusion as a neoliberal strategy in the freedom management and social control. Nowadays, the population desire management, of its capacities to opt freely and require its participation in the market strategies is considered, in this case, under the effect of a safety dispositive, which highlights the way neoliberal governmentality works on the process of subjectivity. It is in this sense that the inclusion becomes nowadays the tonic of social rules and ensures the speech that every citizen must to be included and may use the possibilities offered by the State. However, the inclusion doesn't assure the equalitarian participation of all, therefore, inclusion, in this case, is not necessarily the opposite of exclusion, but it is part of the inclusion-exclusion dynamics.<hr/>Resumen Analizamos en este artículo el programa de cuotas étnico-raciales en las universidades federales brasileñas como un dispositivo de in/exclusión a partir de las teorizaciones de Michel Foucault sobre la gubernamentalidad neoliberal y los dispositivos de seguridad. Se propone problematizar el sistema de reserva de vacantes en las universidades brasileñas considerando el imperativo de la inclusión como estrategia neoliberal de gestión de la libertad y control social. En la contemporaneidad, la gestión de los deseos de la población, de su capacidad de optar libremente y requerir su participación en los juegos del mercado es considerada, en este caso, como efecto de los dispositivos de seguridad, lo que señala hacia la manera como la gubernamentalidad neoliberal actúa en los procesos de subjetivación. En ese sentido la inclusión resulta la tónica de los preceptos sociales actuales y se traduce en el discurso de que todos deben estar incluidos y pueden echar mano de las posibilidades ofrecidas por el Estado. Sin embargo, la inclusión no garantiza la participación igualitaria de todos y, por eso, no necesariamente es el opuesto de la exclusión, pero compone la dinámica de la inclusión-exclusiva. <![CDATA[Teacher working in the integrated technical courses in the Education Mode of Adults and Youths of the Federal Institute of Goiás]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300427&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo aborda o trabalho docente nos cursos técnicos integrados na modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Tem como objetivo analisar dados levantados, por meio de questionário, sobre quem são e como desenvolvem a prática pedagógica os docentes dos cursos técnicos integrados na modalidade de Educação de Jovens e Adultos (EJA) do Instituto Federal de Goiás (IFG). A análise é realizada a partir da formação desses docentes, e para isso, recupera-se tanto a trajetória histórica da EJA quanto da Educação Profissional e Tecnológica (EPT) como modos educativos vinculados à formação de trabalhadores “pobres”. O artigo reitera como desafio educacional para a profissionalização dos trabalhadores estudantes, dentre outros, a formação dos docentes que atuam na EJA e na EPT.<hr/>Abstract This article discusses teacher working in the integrated technical courses in the education mode of adults and youths. Its objective is to analyze collected data through questionnaires with teachers of integrated technical courses in the Education Mode of Adults and Youths (EJA) of the Federal Institute of Goiás (IFG) about who they are and how they develop its pedagogical practice. The analysis is fulfilled from the teachers training and, therefore, recovers EJA historical trajectory and Professional and Technological Education (EPT), as educational modes linked to the formation of poor workers and teacher training to work with EJA and EPT. The article reiterates as educational challenge for the professionalization of student's workers, among others, the teachers training that work in EJA and EPT.<hr/>Resumen Este artículo aborda el trabajo docente en los cursos técnicos integrados, en el modelo de educación de jóvenes y adultos. Tiene como objetivo analizar datos levantados, por medio de cuestionario, junto a los docentes de los cursos técnicos integrados, en el modelo de Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), del Instituto Federal de Goiás (IFG), sobre quiénes son y cómo desarrollan su práctica pedagógica. El análisis es hecho a partir de la formación de estos docentes y, para esto, se recupera tanto la trayectoria histórica de la EJA, como de la Educación Profesional y Tecnológica (EPT), como modelos educativos vinculados a la formación de trabajadores de escasos recursos y de la formación docente para trabajar con la EJA y la EPT. El artículo reitera como desafío educativo para la profesionalidad de los trabajadores estudiantes, entre otras cosas, la formación de los docentes que actúan en la EJA y en la EPT. <![CDATA[The children's literature between the aesthetic experience and moral education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300437&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo tem por finalidade propor uma problematização acerca da dimensão moral abordada pela literatura infantil na educação escolar, entrecruzada com a formação do leitor, enquanto sujeito no ato pedagógico. Interroga-se aqui a intensificação da moral nas práticas educativas em que a literatura infantil perde sua potência ética-estética para alinhar-se com uma proposição de doutrina moral. Por meio de uma pesquisa teórico-bibliográfica, de cunho filosófico, a argumentação é estruturada pela perspectiva de Walter Benjamin – pela referência ao conceito de experiência – e Michel Foucault – no que tange à compreensão de moral como contraponto à ética e à conjugação com a noção de tecnologias do eu, bem como a apropriação de Jorge Larrosa do mesmo conceito.<hr/>Abstract This article aims to propose a questioning about the moral dimension addressed by the children's literature in school education, intercrossed with the formation of the reader, as a subject in the educational act. It interrogates here the intensification of moral, in educational practices in the children's literature loses its ethical-aesthetic potency to align with a proposition of moral doctrine. Through a theoretical-bibliographic research, philosophic, the argument is structured by Walter Benjamin's perspective – through reference to the concept of experience – and Michel Foucault – with the understanding of moral as opposed to ethics and the o the conjunction with the notion of the Technologies of the Self, and the appropriation of Jorge Larrosa of the same concept.<hr/>Resumen Este trabajo pretende proponer un cuestionamiento sobre la dimensión moral por la literatura infantil en la educación, entrecruzada con la formación del lector, mientras que sujeto en el acto pedagógico. Pregunta aquí que la intensificación de las prácticas morales, la educación en la literatura infantil pierde su potencia ética-estética para alinearse con una propuesta de la doctrina moral. A través de una investigación teórica de la literatura filosófica, el argumento se estructura desde la perspectiva de Walter Benjamín – por referencia al concepto de experiencia – Michel Foucault – con respecto a la comprensión de la moralidad como un contrapunto a la ética y a la conjunción con la noción de tecnologías del yo, así como la apropiación de Jorge Larrosa el mismo concepto. <![CDATA[One look at national scientific production on education financing]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300446&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto parte das seguintes questões: o protagonismo legal do tema ‘financiamento da educação’ reverbera na produção científica nacional? A academia tem dedicado esforços e espaço para pesquisas sobre o financiamento da educação, de modo a compreender os movimentos e arenas em torno dos quais o mesmo tem se constituído? Quais os assuntos emergentes ligados ao financiamento? E as eventuais lacunas? Para responder essas questões, elaborou-se uma pesquisa bibliográfica, com o objetivo de identificar e situar parte da produção científica nacional acerca do financiamento da educação, estabelecendo temas, tendências e lacunas. Foi realizado um levantamento junto ao Portal de Periódicos da CAPES, chegando-se a um conjunto de 149 artigos. Tal corpus documental foi examinado a partir da metodologia analítico-reconstrutiva, utilizando-se o procedimento da análise de conteúdo, através da técnica da análise temática, inserindo a pesquisa na perspectiva do ‘Estado do Conhecimento’. No que diz respeito ao exame dos artigos, foram estabelecidas três unidades: 1) o assunto; 2) a arena política e, 3) a análise procedimental e metodológica. Como conclusão, é possível indicar que as pesquisas sobre financiamento da educação – representadas em parte da produção científica nacional analisada – evidenciam: a) uma grande quantidade de artigos que discutem o financiamento aplicado aos diferentes níveis, etapas e modalidades da educação nacional; b) fica clara a perspectiva estado-centrista que a maioria dos textos carrega; c) é igualmente evidente a análise conjuntural é a mais utilizada. Por fim, assume-se que o tema ‘financiamento da educação’ ainda tem pouco lastro na produção acadêmica veiculada em periódicos não-especializados, quando comparado com outros temas.<hr/>Abstract The text addresses the following questions: the legal protagonism of the theme ‘financing of education’ reverberates in the national scientific production? Does the academy have dedicated efforts and space for research on the financing of education in order to understand the movements and arenas around which it has been constituted? What are the emerging issues related to financing? And any gaps? To answer these questions, a bibliographical research was developed with the objective of identifying and situating part of the national scientific production about the financing of education, establishing themes, trends and gaps. A survey was carried out in the Portal of Periodicals of CAPES, reaching a set of 149 articles. This documentary corpus was examined from the analytical-reconstructive methodology, using content analysis, through the analysis technique, inserting a research in the perspective of the “Knowledge State”. With regard to the examination of the articles, three units were established: 1) the subject; 2) the political arena and 3) procedural and methodological analysis. As a conclusion, it is possible to indicate that: a) there is a great amount of articles that discuss the financing applied in different levels, stages and modalities of the national education; b) it is clear the centrist perspective of the state that most texts carry; c) it is clear that the analysis of the conjuncture is the most used. Finally, it is assumed that the theme “financing of education”, still has little ballast, when compared to other subjects.<hr/>Resumen El texto parte de las siguientes cuestiones: el protagonismo legal del tema ‘financiamiento de la educación’ reverbera en la producción científica nacional? ¿La academia ha dedicado esfuerzos y espacio para investigaciones sobre el financiamiento de la educación, para comprender los movimientos y arenas en torno a los cuales el mismo se ha constituido? ¿Cuáles son los asuntos emergentes vinculados a la financiación? ¿Y las eventuales lagunas? Para responder estas cuestiones, se elaboró una investigación bibliográfica, con el objetivo de identificar y situar parte de la producción científica nacional acerca del financiamiento de la educación, estableciendo temas, tendencias y lagunas. Se realizó un levantamiento junto al Portal de Periódicos de la CAPES, llegando a un conjunto de 149 artículos. Tal corpus documental fue examinado a partir de la metodología analítico-reconstructiva, utilizando el procedimiento del análisis de contenido, a través de la técnica del análisis temático, insertando la investigación en la perspectiva del ‘Estado del Conocimiento’. En lo que se refiere al examen de los artículos, se establecieron tres unidades: 1) el asunto; 2) la arena política y, 3) el análisis procedimental y metodológico. Como conclusión, es posible indicar que las investigaciones sobre financiamiento de la educación - representadas en parte de la producción científica nacional analizada - evidencian: a) una gran cantidad de artículos que discuten la financiación aplicada a los diferentes niveles, etapas y modalidades de la educación nacional; b) queda clara la perspectiva estado-centrista que la mayoría de los textos lleva; c) es igualmente evidente que el análisis coyuntural es el más utilizado. Por último, se asume que el tema ‘financiamiento de la educación’ todavía tiene poco lastre en la producción académica vehiculada en periódicos no especializados, en comparación con otros temas. <![CDATA[School uniform: regulating dress modes to produce a “good looking” student]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300453&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Objetiva-se, a partir dos estudos culturais pós-estruturalistas articulados ao campo da Educação, compreender como o Manual do Uniforme Escolar do “Projeto Boa Pinta – Uniforme Escolar” participa da produção de sentidos sobre as vestimentas para ir à escola na rede municipal de ensino da cidade de Pelotas. Para cumprir tal objetivo, analisou-se o Manual do Uniforme Escolar, distribuído juntamente com os kits de uniformes da rede municipal de Pelotas, a partir do conceito de representação cultural. Essa discussão focalizou como a vestimenta pode disciplinar e regular os indivíduos, instaurando compreensões acerca de igualitarismo, de higiene e de segurança, que, por sua vez, funcionam para produzir modos específicos de vestir-se para ir à escola e, ao contrário do que possa parecer, valorizam a aparência.<hr/>Abstract It is aimed, from the post-structuralist cultural studies articulated to the Education field, to understand how the School Uniform Manual the “Boa Pinta (good-looking) Program – School Uniform” takes part in the production of senses on the garments to go to school in Pelotas city schools. In order to fulfill this goal, we have analyzed the School Uniform Manual, distributed along with the uniforms of the Pelotas city schools, from the concept of cultural representation. This discussion focused how the clothes can discipline and regulate individuals establishing understandings about egalitarianism, hygiene and security, which work to produce specific ways to dress up to go to school that, on the contrary to what may seem, appearance is valued.<hr/>Resumen Objetivamos, a partir de los estudios culturales post-estructuralistas articulados al campo de la Educación, comprender como el Manual del Uniforme Escolar del “Proyecto Boa Pinta (guapo) – Uniforme Escolar” participa de la producción de los sentidos sobre las vestimentas para irse a la escuela en la red municipal de enseñanza de la ciudad de Pelotas. Para cumplir tal objetivo analizamos el Manual del Uniforme Escolar, distribuido juntamente con los kits de uniformes de la red Municipal de Pelotas, a partir del concepto de representación cultural. Esta discusión enfocó como la ropa puede disciplinar y regular los individuos instaurando comprensiones acerca de igualitarismo, de higiene y de seguridad que, por su vez, funcionan para producir modos específicos de vestir para ir a la escuela que, a diferencia de lo que pueda parecer, valoran la apariencia. <![CDATA[Subjectivity in and by language: the construction of the teaching identity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300463&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem por objetivo abordar a construção da identidade docente pelo viés da subjetividade na linguagem. Para isso, inicialmente é apresentado o aporte teórico que fundamenta essa proposta, os estudos benvenistianos, seguidos de uma breve incursão pela filosofia buberiana, assim como pelo olhar de alguns estudiosos da Educação, quanto a como o docente se vê e se constrói como professor, demonstrando, ainda, algumas das influências externas (culturais, sociais etc.) que interferem nesse processo de constituição docente. Por fim, é feita uma análise de alguns discursos de professores que falam sobre como se veem como docentes, bem como veem o profissional de maneira geral, a fim de ser demonstrado de que forma se marcam na e pela linguagem e como por ela manifestam a subjetividade no processo de construção de sua identidade docente.<hr/>Abstract This article aims to approach the construction of teacher identity through the bias of subjectivity in language. In order to do so, the theoretical contribution that underlies this proposal, known as benvenistian studies, is initially presented. Following with a brief foray into buberian philosophy, as well as the look of some scholars of Education, as to how the teacher sees and constructs himself as a teacher, demonstrating, also, some of the external influences (cultural, social etc.) that interfere in this process of constituting teacher's identity. Finally, an analysis regarding some teachers’ discourses that talk about how they see themselves as teachers is carried out, as well as how the professional in general is seen, in order to show how they are marked in and by language and how they manifest the subjectivity in the process of constructing their teaching identity.<hr/>Resumen Este artículo tiene por objetivo abordar la construcción de la identidad docente por la óptica de la subjetividad en el lenguaje. Para ello, inicialmente se presenta el aporte teórico que fundamenta esta propuesta, los estudios benvenistianos, seguidos de una breve incursión por la filosofía buberiana, así como por la mirada de algunos estudiosos de la Educación, en cuanto a cómo el docente se ve y se construye como profesor, demostrando, además, algunas de las influencias externas (culturales, sociales etc.) que interfieren en ese proceso de constitución de la identidad docente. Por último, se hace un análisis de algunos discursos de profesores que hablan de cómo se ven como docentes, así como ven el profesional de manera general, a fin de demostrarse de qué forma se marcan en la y por la lenguage y cómo por ella manifiestan la subjetividad en el proceso de construcción de su identidad docente. <![CDATA[The school weighs: education in times of lightness and hypermodernity]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300471&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A sociedade hipermoderna é uma sociedade excitada que demanda da escola a personalização do ensino e a customização e espetacularização da experiência escolar. Este texto tem como objetivo levantar interseções e questionamentos acerca do caráter hiperconsumista da expansão capitalista, das características peculiares da sociedade hipermoderna e do lugar da escola e da educação diante desses novos paradigmas. Para tal, aproximou-se a perspectiva psicanalítica das teorias filosóficas de pensadores como Zygmunt Bauman e Gilles Lipovetsky a fim de lançar luz aos impactos importantes à fragilização do laço social oriundos da nova ordem socioeconômica. Nesse sentido, é possível pensar que, para além do peso das novas demandas econômicas, culturais e tecnológicas, cabe à escola ocupar uma posição de ação estruturante e edificadora e colocar-se como instância social que guarda o interesse da formação do sujeito ético, reflexivo, crítico e sensível às urgências de um país, cujos altos índices de desigualdade asseguram um monopólio de privilégios.<hr/>Abstract The hypermodern society is an excited society that demands personalized, tailored, and customized learning experience from the school. This text aims to raise questions and point out intersections on the expansion of capitalism, the specificities of the hypermodern society and the place of education and the school. To that purpose, the text is based on concepts of psychoanalysis and the philosophical theories of authors such as Gilles Lipovetsky and Zygmunt Bauman to delineate the impacts of this new socioeconomic order on the social ties. Hence, it is possible to reflect upon how crucial it is that the school plays a socially edifying role in face of this new economic, cultural and technological scenario. The school is the social agent that guarantees individuals are formed with ethical, reflective, critical views; sensitive to the urgent matters concerning a country which high levels of inequality support a disproportionate set of privileges.<hr/>Resumen La sociedad hipermoderna es una sociedad excitada que demanda de la escuela la personalización de la enseñanza, la customización y la espectacularidad de la experiencia escolar. Este texto tiene por objetivo levantar intersecciones y cuestionamientos acerca del carácter hiperconsumista de la expansión capitalista, de las características particulares de la sociedad hipermoderna y del lugar de la escuela y de la educación ante estos nuevos paradigmas. Para ello, se aproximó el abordaje psicoanalítico de las teorías filosóficas de pensadores como Zygmunt Bauman y Gilles Lipovetsky a fin de arrojar luz a los impactos importantes en la fragilización del lazo social oriundos del nuevo orden socioeconómico. En este aspecto, es posible pensar que, además del peso de las nuevas demandas económicas, culturales y tecnológicas, cabe a la escuela ocupar una posición estructurante y edificadora, colocarse como instancia social que guarda el interés de la formación del sujeto ético, reflexivo, crítico y sensible a las urgencias de un país, cuyos altos índices de desigualdad aseguran un monopolio de privilegios. <![CDATA[Brazilian inequality: racial ethnic capital in the access to higher education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822018000300478&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste trabalho é analisar indicadores socioeconômicos e étnico-raciais de estudantes da Universidade de São Paulo após a adoção de seu Programa de Inclusão Social. Foram analisados dados sobre renda familiar, origem escolar, escolaridade dos pais e cor / raça dos estudantes dos três cursos mais seletivos e dos três menos seletivos da USP entre 2005 e 2014. Os resultados mostram que, em relação ao aspecto étnico-racial, muito embora os cursos menos seletivos tenham apresentado maior diversificação, todos os analisados foram constituídos, majoritariamente, por estudantes autodeclarados brancos.<hr/>Abstract The paper's objective is to analyze socio-economic and ethno-racial indicators of students from USP after the adoption of its Social Inclusion Programme. Data were analyzed on family income, school origin, parental education and race / color of the students of the three most selective courses and the three less selective. For the ethnic and racial aspect, the less selective courses have experienced greater diversification, but all the courses analyzed were, mainly, composed by white self-declared students.<hr/>Resumen El objetivo es analizar los indicadores socioeconómicos y étnico-raciales de los estudiantes de la Universidad de São Paulo después de la aprobación de su Programa de Inclusión Social. Se analizaron los datos sobre el ingreso de la familia, la escuela hogar, el nivel y la carrera educativa de los padres / color de los alumnos de los tres cursos más selectivos tres menos selectivos entre 2005 y 2014. Los resultados muestran que, en relación con los aspectos étnicos y raciales, aunque los cursos menos selectivos han presentado una mayor diversificación, todos los cursos analizados, son compuestos, en su mayoría por estudiantes blancos auto-declarados.