Scielo RSS <![CDATA[Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-258220200002&lang=en vol. 43 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Human condition, common world and education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Nós, errantes, espécie aberta e inacabada, obrigada a se ver com a incerteza e a dramaticidade da condição humana, escolhemos e estabelecemos modelos de convivência sempre provisórios, passíveis de modificação e aperfeiçoamento. Pensar a educação das gerações vindouras exige um olhar para aquilo que temos em comum, ou seja, o mundo humano, fruto de nossas interações e criações. O esforço do presente texto consiste em compreender o que compõe a nossa condição humana e, a partir dela, o que a educação escolar e a docência têm a contribuir para a construção de um mundo humano comum. Será na perspectiva teórica da filósofa Hannah Arendt, especialmente a partir de sua obra A Condição Humana, que essas tematizações serão propostas. Tomar o mundo humano comum como base e orientação para educarmos os recém-chegados significa que alimentamos o desejo de que este mundo continue, dure, se eternize.<hr/>Resumen: Nosotros, errantes, especie abierta e inconclusa, puesta a hacer frente a la incertidumbre y la dramaticidad de la condición humana, elegimos y establecemos modelos de convivencia siempre provisorios, sujetos a modificación y perfeccionamiento. Pensar en la educación de las generaciones futuras requiere una mirada a lo que tenemos en común, es decir, el mundo humano, el fruto de nuestras interacciones y creaciones. El esfuerzo de este texto es comprender qué constituye nuestra condición humana y, a partir de ella, qué la educación escolar y la docencia tienen a contribuir a la construcción de un mundo humano común. Será desde la perspectiva teórica de la filósofa Hannah Arendt, especialmente de su trabajo La condición humana, que se propondrán estas tematizaciones. Tomar el mundo humano común como base y orientación para educar a los recién llegados significa que alimentamos el deseo de que este mundo continúe, dure y se vuelva eterno.<hr/>Abstract: We wanderers, open and unfinished species, forced to deal with the uncertainty and the dramatic nature of the human condition, have chosen and established models of coexistence always provisional, subject to modification and improvement. Thinking about the education of future generations requires a look at what we have in common, that is, the human world, the fruit of our interactions and creations. The aim of this text is to understand what makes up our human condition and, from it, what school education and teaching have to contribute to the construction of a common human world. It will be from the theoretical perspective of philosopher Hannah Arendt, especially from her work The Human Condition, that these thematizations will be proposed. Taking the ordinary human world as the basis and guidance for educating newcomers means that we nurture the desire for this world to continue, last, and become eternal. <![CDATA[Education and Violence: Education against Fascism]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O texto procura desvelar o fenômeno do fascismo no contexto das redes informacionais, buscando aportes teóricos em diferentes matrizes, especialmente no cruzamento da psicanálise com a biopolítica. Busca desvendar a tendência de eleição de múltiplos fatores nas diversas análises que recusam um arcabouço teórico mais consistente para esse fenômeno de massa. Nesse aspecto se pergunta pelo efeito da linguagem utilizada pelo fascismo, bem como as suas características básicas a partir de autores, tais como Eco (2018), Tiburi (2017), Stanley (2018), Pelbart (2005), Adorno (1943, 1951), Agamben (2013) e Esposito (2011a, 2011b). Enuncia como elemento crítico das suas ideias e práticas a instância formativa e hermenêutica da linguagem. Investiga, nesse sentido, o desprezo aos direitos humanos e um apreço pelo uso da violência, as práticas de racismo, discriminação contra grupos minoritários realizadas nas redes sociais e as suas repercussões nos currículos e na formação de professores.<hr/>Abstract: The text seeks to unveil the phenomenon of fascism in the context of information networks, seeking theoretical contributions in different matrices, especially in the intersection of psychoanalysis and biopolitics. It seeks to unravel the trend of election of multiple factors in the various analyzes that refuse a more theoretical framework for this mass phenomenon. In this aspect, we ask about the effect of the language used by fascism, as well as its basic characteristics from authors such as Eco (2018), Tiburi (2017), Stanley (2018), Pelbart (2005), Adorno (1943, 1951), Agamben (2013) and Esposito (2011a, 2011b). It states as a critical element of its ideas and practices the formative and hermeneutic instance of language. It investigates the contempt for human rights and an appreciation for the use of violence, practices of racism, discrimination against minority groups in social networks and their repercussions on curriculum and teacher training.<hr/>Resumen: El texto busca desvelar el fenómeno del fascismo en el contexto de las redes informacionales, buscando aportes teóricos en diferentes matrices, especialmente en el cruce del psicoanálisis con la biopolítica. Se busca desentrañar la tendencia de elección de múltiples factores en los diversos análisis que rechazan un marco teórico más consistente para ese fenómeno de masa. En este aspecto se pregunta por el efecto del lenguaje utilizado por el fascismo, así como sus características básicas a partir de autores, tales como Eco (2018), Tiburi (2017), Stanley (2018), Pelbart (2005), Adorno (1943, 1951), Agamben (2013) y Esposito (2011a, 2011b). Enuncia como elemento crítico de sus ideas y prácticas la instancia formativa y hermenéutica del lenguaje. Investiga en consecuencia el desprecio a los derechos humanos y un aprecio por el uso de la violencia, las prácticas de racismo, la discriminación contra grupos minoritarios realizados en las redes sociales y sus repercusiones en los currículos y en la formación de profesores. <![CDATA[Literature as emancipatory educational praxis and the formative possibilities of the Bildungsroman]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto discute o modo de compreensão dos Bildungsroman, da arte e da formação humana nos formatos da Bildung alemã. Levanta questões, em primeiro lugar, sobre os caminhos que a racionalidade moderna foi tomando, com prejuízo da arte e da filosofia como maneiras do conhecer se realizar. Em segundo lugar, e tendo presente o que foi dito relativamente às necessidades de produção de sentido para além do que é racional, detecta-se que a literatura pode exercer um papel fundamental para a formação humana. Ainda que pensemos que, em última instância, toda a literatura é formativa, debruçamo-nos sobre um caso emblemático: os romances de formação, dimensões literárias da formação do eu. Como caso exemplar de literatura que descreve, retrata a formação do sujeito, ainda na segunda parte do texto, trazemos uma abordagem sobre os Bildungsroman como oportunidade de resgate entre o que se perdeu na modernidade em termos de uma subjetividade que aflorara, apesar do progresso das ciências e do avanço da técnica. O texto traz como conclusão a necessária ênfase nos processos formativos que promovam os interesses integrais da multiplicidade das possibilidades humanas, entre eles, a emancipação dos sujeitos.<hr/>Abstract The text discusses the way of comprehension about the Bildungsroman, Art and human formation along the lines of German Bildung. Firstly, it brings up questions about the ways that modern rationality has been chosen with losses to Art as well as to other ways of knowledge. Secondly, and having in mind what is often said relatively to necessities of meaning production beyond to what is rational, we get to catch that literature can play a very important role to human formation. Although, we think that, at last, all literature is formative, we lean over an emblematic case: romances of formation, literary dimensions of self’s formation. As an exemplary literature case which describes portraying the subject’s formation, in the second part of the text, we bring an approach about Bildungsroman as an opportunity of rescuing between what was lost in Modernity relatively to a subjectivity that outcropped, besides science progress and technical advance. As conclusion, it’s said the necessary enphasis in formative processes which promote complete interests on human possibilities - of emancipation, among the mentioned possibilities.<hr/>Resumen El texto discute el modo de comprensión de los Bildungsroman, de la arte y de la formación humana en los formatos de la Bildung alemana. Primeramente, señala cuestiones sobre los caminos que tomó la racionalidad moderna, a partir de prejuicios de la arte y de la filosofia como maneras del conocer y del realizarse. En segundo lugar, detecta, teniendo lo que fue dicho en relación a las necesidades de producción para allá de lo que es racional, que la literatura puede tener un papel fundamental para la formación humana. Aunque pensemos que toda la literatura es, en ultima instancia, formativa, levamos en cuenta un caso emblemático: los romances de formación, las dimensiones literárias de la formación del yo. Como ejemplo de una literatura que descrebe así como retrata la formación del sujeto, traemos en la segunda parte del texto una abordaje cuanto a los Bildungsroman encuanto oportunidad de rescate entre lo que fue perdido en la modernidad en los termos de una subjetividad floreciente, a pesar de del progreso de la ciência y de los avances de la tecnica. El texto trae como conclusión una énfasis necesaria en los procesos formativos que promovieron los intereses integrales de la multiplicidad de posibilidades humana, entre esas la emancipación del sujeto. <![CDATA[The challenge of education as a conversation in the time of forgetting truth]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente ensaio tem como tema o desafio da educação como conversação no tempo do esquecimento da verdade. Dentre as questões filosóficas com forte presença na educação, a que trata da verdade talvez seja a mais instigante e desafiadora. Especialmente hoje, quando se propala a entrada na era da pós-verdade e do pós-fático, essa questão revela-se imprescindível para a compreensão e para a realização dos processos formativos. O ensaio está organizado em três momentos: inicialmente, teceremos algumas considerações sobre o problema da educação na era da pós-verdade e do pós-fático; depois, trataremos da conversação na perspectiva filosófica rortiana; e, por fim, abordaremos a possível relação entre educação e conversação como forma de enfrentar o problema da verdade e a noção de “redescrição” como uma forma alargada de compreender a verdade.<hr/>Abstract: This essay has as its theme the challenge of education as a conversation in the time of the forgetfulness of the truth. Among the philosophical issues with a strong presence in education, the one that deals with truth is perhaps the most thought-provoking and challenging. Especially today, when the entry into the post-truth and post-phatic era is being announced, this question is indispensable for the comprehension and for the realization of the formative processes. The essay is organized in three moments: Initially, we will make some considerations about the problem of education in the post-truth and post-phatic era; then, we will deal with conversation from the Rorty’s philosophical perspective; Finally, we will address the possible relationship between education and conversation as a way of addressing the problem of truth and the notion of “redescription” as a broad way of understanding the truth.<hr/>Resumen: Este ensayo tiene como tema el desafío de la educación como una conversación en el momento del olvido de la verdad. Entre los problemas filosóficos con una fuerte presencia en la educación, el que trata con la verdad es quizás el más estimulante y desafiante. Especialmente hoy, cuando se anuncia la entrada en la era post-verdad y post-fática, esta pregunta es indispensable para la comprensión y para la realización de los procesos formativos. El ensayo está organizado en tres momentos: inicialmente, haremos algunas consideraciones sobre el problema de la educación en la era posterior a la verdad y posterior a los hechos; luego trataremos la conversación desde la perspectiva filosófica rortyana; Finalmente, abordaremos la posible relación entre educación y conversación como una forma de abordar el problema de la verdad y la noción de “redescripción” como una forma amplia de entender la verdad. <![CDATA[Moral conservatism, indeterminacy of the human condition and democratic ethics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo argumenta que o conservadorismo moral da “comunidade moral bolsonarista” baseia-se em uma noção fechada e dogmática de mundo, assim como na ideia fundamentalista de ser humano como essência pronta e numa ontologia antropológica hierarquizada. A partir desse passo, recorre-se ao pragmatismo falibilista de Bernstein como referência crítica ao conservadorismo moral autoritário e ao perigo de fechamento do espaço público que ele representa. Na sequência, procura-se mostrar que essa maneira pública e crítica de pensar dá origem a uma noção aberta e plural de mundo e à compreensão da condição do ser humano como indeterminada, condição que contradiz o desejo irracional e desmesurado de onipotência. Conclui-se, por fim, defendendo-se que é o nexo entre mundo aberto e fragilidade humana, no marco de uma ética democrática, que cria as condições propícias para experiências éticas e formativas.<hr/>Abstract: This article argues that the moral conservatism of the « Bolsonarian moral community » is based on a closed and dogmatic notion of the world, as well as on the fundamentalist idea of the human being as a ready essence and on a hierarchical anthropological ontology. From this point, Bernstein’s fallibilist pragmatism is used as a critical reference to authoritarian moral conservatism and the danger of closing the public space it represents. Next, we aim to show that this public and critical way of thinking gives rise to an open and plural notion of the world and to the understanding of the condition of the human being as indeterminate, a condition that contradicts the irrational and excessive desire for omnipotence. Finally, it concludes that the nexus between open world and human fragility, within the framework of a democratic ethic, creates the conditions conducive to ethical and formative experiences.<hr/>Resumen: El artículo argumenta que el conservacionismo moral de la «comunidad moral bolsonarista» está basado en una noción cerrada y dogmática de mundo, como también en la idea fundamentalista de ser humano como una esencia preparada y una ontología antropológica jerarquizada. Desde eso, se recurre a un pragmatismo falibilista de Bernstein como referencia crítica al conservadorismo moral autoritario y al peligro de cierre del espacio público que él representa. En la secuencia, es posible percibir que con esa manera pública y crítica de pensar surge una noción abierta y plural de mundo y una comprensión de la condición del ser humano como indeterminada, condición que contradice el deseo irracional y desmesurado de omnipotencia. Se concluye, al final, defendiéndose que es un eje entre mundo abierto y fragilidad humana, en el marco de una ética democrática, que crea las condiciones propicias para experiencias éticas y formativas. <![CDATA[Formal pedagogy and social pedagogy in mutual dependence]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Ao longo dos últimos anos observa-se no Brasil, o interesse crescente no campo da chamada pedagogia social. A partir de experiências próprias, o autor caracteriza as diferenças entre esse tipo de trabalho pedagógico e a tradicional pedagogia escolar. Defende-se a tese de que as diretrizes subjacentes às atuais políticas educativas estatais desprezam o processo educativo como experiência essencialmente social, contribuindo, assim, ao deslocamento dessa demanda para o espaço fora das instituições fechadas.<hr/>Abstract: The growing interest in the field of the so-called social pedagogy has been observed in Brazil along the past years. From the author's own experiences, the differences between this kind of pedagogical work and the traditional school pedagogy are characterized. The paper supports the thesis that the guidelines underlying the current state education policies disregard the educational process as an essentially social experience, thus contributing to the displacement of this demand to the territory outside closed institutions.<hr/>Resumen: A lo largo de los últimos años se observa en Brasil un interés creciente por el campo de la denominada pedagogía social. A partir de experiencias propias, el autor caracteriza las diferencias entre ese tipo de trabajo pedagógico y la tradicional pedagogía escolar. Se defiende la tesis de la presencia de directrices subyacentes a las actuales políticas educativas estatales, que desprecian el proceso educativo como experiencia esencialmente social y contribuyen así al desplazamiento de esa demanda para el espacio exterior a las instituciones cerradas. <![CDATA[The problem of education in the accelerated society and the expropriation of attention]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: La concepción clásica de la Bildung se construía sobre actividades culturales, sobre todo la de la lectura, que presuponían un grado alto de concentración, silencio y soledad, a partir de las cuales se esperaba producir una subjetividad reflexiva, autónoma y formada que era idealmente el sujeto de la Modernidad clásica. Los cambios tecnológicos y de hábitos sociales que se han producido paralelamente al orden neoliberal contemporáneo han erosionado ese tipo de actividades culturales, sobre todo la lectura, introduciendo un modo de vida acelerado y deudor de la inmediatez que, siguiendo a teóricos contemporáneos (Harmut Rosa, Jonathan Crary, Byung Chul Han) presentaremos como alienación. Sobre todo, la pérdida de la capacidad de atención y concentración, ligada al uso de las nuevas tecnologías, supone un reto para la Bildung clásica y obliga a una reformulación de esta.<hr/>Resumo: O problema da formação na sociedade acelerada e na expropriação da atenção. A concepção clássica de Bildung foi construída sobre atividades culturais, sobretudo a leitura, que pressupunha um alto grau de concentração, silêncio e solidão, a partir dos quais se esperava produzir uma subjetividade reflexiva, autônoma e formada de acordo com o ideal de sujeito da Modernidade clássica. As mudanças tecnológicas e de hábitos sociais produzidos paralelamente à ordem neoliberal contemporânea têm deteriorado esses tipos de atividades culturais, sobretudo a leitura, introduzindo um modo de vida acelerado e devedor da imediatez que, de acordo com teóricos contemporâneos (Harmut Rosa, Jonathan Crary, Byung Chul Han), apresentaremos como alienação. Sobretudo, a perda da capacidade de atenção e concentração, relacionada ao uso das novas tecnologias, supõe um desafio para a Bildung clássica e obriga sua reformulação.<hr/>Abstract: The problem of education in the accelerated society and the expropriation of attention. The classical conception of Bildung was modelled on cultural activities, especially reading, which presupposed a high degree of concentration, silence and solitude; they were expected to produce a reflective, autonomous and formed subjectivity that was ideally the subject of classical Modernity. The technological changes and social habits that have taken place in the last decades, simultaneously to the contemporary neoliberal order have eroded this type of cultural activities, particularly reading, introducing an accelerated way of life that is dominated by immediacy and that, according to some contemporary theorists (Harmut Rosa, Jonathan Crary, Byung Chul Han) can be considered as a form of alienation. Above all, the loss of capacity for attention and concentration, linked to the use of new technologies, represents a challenge for classical Bildung and requires a reformulation of it. <![CDATA[Theoretical approaches to Physical School Education: limits to the proposition of a comprehensive (omnilateral) education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente estudo insere-se no campo das Teorias Críticas da Educação e desenvolve-se como uma reflexão à luz da Filosofia Social Marxiana. Traz para o debate o tema da formação humana omnilateral, articulado às proposições teóricas da Educação Física escolar e tem como objetivo analisar a abordagem teórica Crítico-Superadora, que orienta o trabalho teórico-metodológico para o ensino da Educação Física escolar, com a intenção de propor aprofundamentos que a conduzam como referência de uma proposta de formação humana omnilateral. Partimos do fio argumentativo da Filosofia Social marxiana e defendemos a tese de que, no campo teórico da Educação Física escolar, a proposição melhor construída na base filosófica do materialismo histórico é a abordagem Crítico-Superadora. No entanto, conforme a necessária autocrítica no processo de emancipação, percebemos a necessidade de uma ressignificação, a fim de que ela esteja mais perfeitamente adequada a um projeto formativo de alcance omnilateral.<hr/>Abstract: The present study falls within the field of Critical Theories of Education and develops as a reflection in the light of Marxian Social Philosophy. It brings to the debate the theme of the Omnilateral Human Formation, articulated to the theoretical propositions of Physical School Education and aims to analyze the Critical-Overcoming theoretical approach, which guides the theoretical-methodological work for the teaching of Physical School Education, with the intention of to propose deepening ones that lead it like reference of a proposal of Omnilateral Human Formation. We start from the argumentative thread of Marxian Social Philosophy and defend the thesis that, in the theoretical field of Physical School Education, the best constructed proposition on the philosophical basis of Historical Materialism is the Critical-Overcoming approach, but that, according to the necessary self-criticism in the emancipation, we perceive the need for a re-signification, to contemplate a project of omnilateral scope.<hr/>Resumen: El presente estudio se inserta en el campo de las Teorías Críticas de la Educación y se desarrolla como una reflexión a la luz de la Filosofía Social Marxiana. En el caso de la Educación Física Escolar, se propone el debate sobre el tema de la Formación Humana Omnilateral, articulado a las proposiciones teóricas de la Educación Física Escolar y tiene como objetivo analizar el abordaje teórico Crítico-Superadora, que orienta el trabajo teórico-metodológico para la enseñanza de la Educación Física escolar, con la intención de proponer profundidades que la conducen como referencia de una propuesta de Formación Humana Omnilateral. En el campo teórico de la Educación Física escolar, la proposición mejor construida en la base filosófica del Materialismo Histórico es el abordaje Crítico-Superadora, pero que, según la necesaria autocrítica en el proceso de transformación de la filosofía social de la Filosofía Social Marxiana y defendemos la tesis de que, en el campo teórico de la Educación Física escolar, emancipación, percibimos la necesidad de una resignificación, para contemplar un proyecto de alcance omnilateral. <![CDATA[Education and democracy in the current scenario of neoliberal capitalismo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente texto é o resultado de um estudo bibliográfico sobre a educação contemporânea e sua conexão com a racionalidade econômica como seu novo princípio gerencial. Destaca-se a relação entre o projeto educacional embasado na ideia do desempenho frente à formação humanista. O objetivo é argumentar, com base em bibliografia especializada, a favor de um projeto educacional embasado em uma dinâmica de dupla face envolvendo, de um lado, o ideal formativo humanista e, de outro, a educação profissionalizante dos jovens para o mercado de trabalho. Trata-se, portanto, de colocar em questão a transferência da racionalidade econômica e da valorização de resultados para o campo da educação, em prejuízo da cultura e dos valores subjetivos e antropológicos, essenciais à formação integral da pessoa. O conceito básico deste projeto formativo não se fundamenta nas clássicas transcendências religiosas ou filosóficas, mas na ideia do comum dialogicamente formulado com vistas à dignidade, à solidariedade e à diversidade.<hr/>Abstract: This text is the result of a bibliographical study on contemporary education and its connection with economic rationality as its new managerial principle. We highlight the relationship between the educational project based on the idea of performance as a humanist formation. The objective is to argue, based on specialized literature, in favor of an educational project based on a double-sided dynamic involving, on the one hand, the humanistic formative ideal and, on the other, the vocational education of young people for the labor market. Therefore, it is a question of placing the transfer of economic rationality and the valorization of results into the field of education to the detriment of culture and subjective and anthropological values, essential to the integral formation of the human person. The basic concept of this formative project is not based on the classic religious or philosophical transcendences, but on the idea of the dialogically formulated common with a view to dignity, solidarity and diversity.<hr/>Resumen: Este texto es el resultado de un estudio bibliográfico sobre la educación contemporánea y su conexión con la racionalidad económica como su nuevo principio de gestión. Destacamos la relación entre el proyecto educativo basado en la idea del desempeño como formación humanista. El objetivo es argumentar, con base en literatura especializada, a favor de un proyecto educativo basado en una dinámica de doble cara que implique, por un lado, el ideal formativo humanista y, por otro, la educación vocacional de los jóvenes para el mercado laboral. Por lo tanto, se trata de colocar la transferencia de la racionalidad económica y la valorización de los resultados en el campo de la educación en detrimento de la cultura y los valores subjetivos y antropológicos, esenciales para la formación integral de la persona humana. El concepto básico de este proyecto formativo no se basa en las trascendencias clásicas, religiosas o filosóficas, sino en la idea de lo común formulado dialógicamente con miras a la dignidad, la solidaridad y la diversidad. <![CDATA[Espinosa, body and conditions: music as a formation problem (Bildung)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O ensaio discute sobre música como problema de formação (Bildung) desde Espinosa. O recurso interpretativo toma como ponto de partida a Ética (1677). Se relacionam ética, estética e epistemologia na retomada da relação entre sensível e inteligível no contexto da filosofia monista. Retoma-se a posição de Espinosa no âmbito da crítica ao dualismo platônico-cartesiano; seguido da reconstrução interpretativa de três partes do texto da Ética: parte um (Deus), dois (A natureza e a Origem da Mente) e três (A Origem e a Natureza dos Afetos); e, por fim, a interpretação de dimensões formativo-musicais a partir do filósofo em estudo.<hr/>Abstract: This essay discusses music as a formation problem (Bildung) according to Espinosa. The interpretative feature takes Ethics (1677) as a starting point. Ethics, aesthetics, and epistemology are related in the recovery of the relation between what is sensible and intelligible in the monist philosophy context. The essay returns to the position of Espinosa in relation to the criticism of platoniccartesian dualism, followed by the interpretative reconstruction of three parts of the Ethics text: part one (God), two (nature and the Origin of the Mind) and three (The Origin and Nature of the Affections); and, finally, the interpretation of the formative- musical dimensions according to the philosopher being studied.<hr/>Resumen: El ensayo discute la música como problema en la formación (Bildung) desde Espinosa. El recurso interpretativo toma como punto de partida la Ética (1677). Se relacionan ética, estética y epistemología en la reanudación de la relación entre lo sensible y lo inteligible en el contexto de la filosofía monista. Se retoma la posición de Espinosa en el ámbito de la crítica al dualismo platónico y cartesiano; a continuación la reconstrucción interpretativa de tres partes del texto de la Ética: primera parte (Dios), segunda (La naturaleza y el Origen de la Mente) y tercera (El Origen y la Naturaleza de los Afectos); y, para terminar, la interpretación de las dimensiones formativas musicales a partir del filósofo estudiado. <![CDATA[Human capital and educational landscape: on how current Heydorn's Critique of the Structural Plan for Education (1970)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: o ensaio reconstrói a história das reformas do sistema educacional alemão, escolhendo a famosa crítica de Heinz-Joachim Heydorn, dos anos 1970, como eixo da argumentação. Tanto a pré-história dessa crítica quanto as políticas das últimas décadas revelam uma continuidade da orientação pedagógica que, desde o conceito do capital humano até os critérios de competência e de adaptação às demandas da economia e da tecnologia em permanente transformação, perde de vista o homem. Ao invés de focar em competências humanas imediatamente aproveitáveis, o autor pleiteia em favor da formação universal, convencido ser essa a melhor condição para se enfrentar os desafios da dinâmica inscrita ao mundo moderno.<hr/>Abstract: The essay reconstructs the history of the German education system reforms, choosing the famous Heinz-Joachim Heydorn's critique in the 1970s as the centerline of the argument. Not only the pre-history of this critique but also the policies of the last decades would reveal a continuity of pedagogical orientation that, from the concept of human capital to the criteria of competency and adaptation to the demands of the ever-changing economy and technology, loses sight of man. Instead of focusing on immediately useful human competencies, the author advocates for universal education, convinced this is the best condition to cope with the challenges from the dynamics contained within the modern world.<hr/>Resumen: El ensayo reconstruye la historia de las reformas del sistema educativo alemán, eligiendo como eje de argumentación la famosa crítica de Heinz-Joachim Heydorn, de los años 70. Tanto la prehistoria de esa crítica como las políticas de las últimas décadas revelarían una continuidad en la orientación pedagógica que, desde el concepto de capital humano hasta los criterios de competencia y adaptación a las demandas de la economía y la tecnología en permanente transformación, pierden de vista al ser humano. En vez de focalizar en competencias humanas inmediatamente aprovechables, el autor se posiciona a favor de la formación universal, convencido de que es esa la mejor condición para enfrentar los desafíos de la dinámica inscripta en el mundo moderno. <![CDATA[Teaching of Philosophy in the amazon: the insurgence of other philosophies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Neste artigo apresenta-se o recorte de uma pesquisa realizada em cursos de Filosofia de duas universidades públicas na cidade de Belém, estado do Pará, financiada pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). O objetivo deste artigo é debater insurgências decoloniais no ensino de filosofia. A abordagem teórica é da rede conceitual do coletivo Decolonial. É um estudo qualitativo, constituído por pesquisa de campo, levantamento bibliográfico e documental. Foram entrevistados 4 (quatro) estudantes. Inferiu-se que a primeira postura para decolonizar o ensino de filosofia é a reflexão crítica de quem vivencia a filosofia, assim como problematizar a história da filosofia, os cânones da tradição filosófica, bem como desconstruir as concepções engessadas e dogmáticas de filosofia, isto é, realizar uma antropofagia epistemológica/filosófica.<hr/>Abstract: This article presents an excerpt from a research carried out in the philosophy course at two public universities in the city of Belém, State of Pará, financed by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). The purpose of this article is to discuss decolonial insurgencies in the teaching of philosophy. The theoretical approach is from the conceptual network of the Decolonial collective. It is a qualitative study, consisting of field research, bibliographic and documentary survey. Four (4) students were interviewed. It was inferred that the first posture to decolonize the teaching of philosophy is the critical reflection of those who experience philosophy, as well as problematizing the history of philosophy, the canons of the philosophical tradition, deconstructing the plastered and dogmatic conceptions of philosophy, that is, carrying out an epistemological / philosophical anthropophagy.<hr/>Resumen: Este artículo presenta un extracto de una investigación realizada en el curso de filosofía en dos universidades públicas de la ciudad de Belém, Estado de Pará, financiado por el Consejo Nacional para el Desarrollo Científico y Tecnológico (CNPq). El propósito de este artículo es discutir las insurgencias descoloniales en la enseñanza de la filosofía. El enfoque teórico proviene de la red conceptual del colectivo descolonial. Es un estudio cualitativo, que consiste en investigación de campo, encuesta bibliográfica y documental. Cuatro (4) estudiantes fueron entrevistados. Se infirió que la primera postura para descolonizar la enseñanza de la filosofía es el reflejo crítico de quienes experimentan la filosofía, así como problematizar la historia de la filosofía, los cánones de la tradición filosófica, deconstruir las concepciones enyesadas y dogmáticas de la filosofía, es decir, llevar a cabo Una antropofagia epistemológica / filosófica. <![CDATA[The role of nursery teacher from the psychoanalytic approach: an integrative review]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A creche é um espaço privilegiado para o desenvolvimento infantil e envolve questões sobre a separação mãe-bebê. O educador que atua na creche vivencia alguns conflitos sobre a maternagem dos bebês. Diante disso, realizou-se uma revisão integrativa da literatura, entre os anos de 2002 e 2016, com o objetivo de apresentar a contribuição dos conceitos psicanalíticos para definir a função do cuidador/educador na creche. Quatorze publicações, que se enquadram nas questões da presente pesquisa, foram utilizadas como referência. A maioria dos estudos analisados destacaram a importância da primeira infância na constituição do aparelho psíquico a partir dos conceitos psicanalíticos fundantes. Sendo assim, infere-se que o cuidador/educador na creche é um mediador na constituição psíquica do bebê, inserindo a criança no campo da linguagem e operando na função materna e paterna.<hr/>Abstract: The nursery is a privileged space for child development and involves questions about mother-baby separation. The nursery teacher lives some conflicts about the maternal function in the work. We developed an integrative review of the literature between 2002 and 2016 to present the contribution of psychoanalytic concepts to define the role of the nursery teacher. This paper analyzed fourteen publications to answer the questions Most of the studies analyzed emphasized the importance of early childhood in the constitution of the psychic apparatus. The nursery teacher is a mediator in the baby’s psychic constitution, inserting the child into the language through maternal function and paternal function.<hr/>Resumen: La guardería es un espacio privilegiado para el desarrollo infantil e involucra cuestiones acerca de la separación entre madre y bebé. El educador vive, en su actuación en la guardería, algunos conflictos sobre el maternaje de los bebés. Se desarrolló una revisión integrativa de la literatura, entre los años 2002 y 2016, con el objetivo de presentar la contribución de los conceptos psicoanalíticos para definir la función del cuidador/educador en la guardería. Fueron utilizadas catorce publicaciones que se encuadran en la temática de la investigación. La mayoría de los estudios analizados destacaron la importancia de la primera infancia en la constitución del aparato psíquico del bebé, desde los conceptos psicoanalíticos fundamentales. El cuidador/educador es, en la guardería, un mediador en la constitución psíquica del niño, insertándole en el campo del lenguaje y operando en las funciones materna y paterna. <![CDATA[The contemporary spiritographist: a translative poetic action in education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O texto dá a ver um fazer poético tradutório espiritográfico possível na educação contemporânea. Defende que o espiritografista ocupa três lugares funcionais e de autoformação constante – do estudante, do escritor e do educador (EEE) – em laboratório próprio e singular que age através da variação de si. Toma o método espiritográfico como agente capaz de movimentar corpo-espírito-mundo, para realizar processos tradutórios didáticos no espaço da aula. Utiliza-se dos variados procedimentos de escrita do pensador e poeta Paul Valéry e os transforma em processos experimentais e literários que ativam o eu-empírico de um espírito aventureiro que lê e escreve. Mostra e conclui que o professor-pesquisador, ao valer-se dos procedimentos de tal método, dissemina aventuras didáticas do desejo de educar, transcriando por esta via a realidade curricular.<hr/>Abstract: This text points out a possible spiritographic translative poetic action in contemporary education. It defends that the spiritographists occupy three functional, constant self-education places – student, writer and educator (SWE) – in their own singular laboratory that acts through the variation of the self. It regards the spiritographic method as an agent able to move the body-spirit-world in order to perform didactical translative processes in the class setting. It uses several of the writing procedures of the writer and poet Paul Valéry and turns them into experimental and literary processes that activate the empirical-self of an adventurous spirit that reads and writes. It both shows and concludes that the researcher-teacher, by using the procedures of such a method, disseminates didactical adventures of the desire to educate, thus transcreating the curriculum reality in this way.<hr/>Resumen: Este texto deja ver un hacer poético traductorio espiritugráfico posible en la educación contemporánea. Defiende que el espiritugrafista ocupa tres lugares funcionales y de auto formación constante – el del estudiante, del escritor y del educador (EEE) – en laboratorio propio y singular, que actúa a través de la variación de sí. Toma el método espiritugrafico como agente capaz de mover cuerpo-espíritu-mundo para realizar procesos traductores didácticos en el espacio del aula. Utiliza variados procedimientos de escritura del pensador y poeta Paul Valéry y los transforma en procesos experimentales y literarios que activan el yo-empírico de un espíritu aventurero que lee y escribe. Muestra y concluye que el profesor-investigador, al valerse de los procedimientos de tal método, disemina aventuras didácticas del deseo de educar, trascendiendo la realidad curricular a través de esa vía. <![CDATA[Bourdieu in the Argentine educational field (Amar, H. M., 2016) — Biblos Press]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-25822020000200016&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O texto dá a ver um fazer poético tradutório espiritográfico possível na educação contemporânea. Defende que o espiritografista ocupa três lugares funcionais e de autoformação constante – do estudante, do escritor e do educador (EEE) – em laboratório próprio e singular que age através da variação de si. Toma o método espiritográfico como agente capaz de movimentar corpo-espírito-mundo, para realizar processos tradutórios didáticos no espaço da aula. Utiliza-se dos variados procedimentos de escrita do pensador e poeta Paul Valéry e os transforma em processos experimentais e literários que ativam o eu-empírico de um espírito aventureiro que lê e escreve. Mostra e conclui que o professor-pesquisador, ao valer-se dos procedimentos de tal método, dissemina aventuras didáticas do desejo de educar, transcriando por esta via a realidade curricular.<hr/>Abstract: This text points out a possible spiritographic translative poetic action in contemporary education. It defends that the spiritographists occupy three functional, constant self-education places – student, writer and educator (SWE) – in their own singular laboratory that acts through the variation of the self. It regards the spiritographic method as an agent able to move the body-spirit-world in order to perform didactical translative processes in the class setting. It uses several of the writing procedures of the writer and poet Paul Valéry and turns them into experimental and literary processes that activate the empirical-self of an adventurous spirit that reads and writes. It both shows and concludes that the researcher-teacher, by using the procedures of such a method, disseminates didactical adventures of the desire to educate, thus transcreating the curriculum reality in this way.<hr/>Resumen: Este texto deja ver un hacer poético traductorio espiritugráfico posible en la educación contemporánea. Defiende que el espiritugrafista ocupa tres lugares funcionales y de auto formación constante – el del estudiante, del escritor y del educador (EEE) – en laboratorio propio y singular, que actúa a través de la variación de sí. Toma el método espiritugrafico como agente capaz de mover cuerpo-espíritu-mundo para realizar procesos traductores didácticos en el espacio del aula. Utiliza variados procedimientos de escritura del pensador y poeta Paul Valéry y los transforma en procesos experimentales y literarios que activan el yo-empírico de un espíritu aventurero que lee y escribe. Muestra y concluye que el profesor-investigador, al valerse de los procedimientos de tal método, disemina aventuras didácticas del deseo de educar, trascendiendo la realidad curricular a través de esa vía.