Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20070003&lang=es vol. 07 num. 22 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[A formação do educador a partir da complexidade e da transdisciplinaridade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Com este artigo, a autora examina a formação docente a partir das implicações epistemo-metodológicas da complexidade e da transdisciplinaridade, tendo em vista alguns pressupostos do Pensamento Complexo de Edgar Morin, da teoria tripolar de formação de Gastón Pineau e do Pensamento Eco-Sistêmico de M. C. Moraes. Como princípio regulador do pensamento e da ação, a complexidade exige que repensemos a formação docente a partir de um processo de formação integral de natureza transdisciplinar e que inclui os três pólos de formação: autoformação, heteroformação e ecoformação, reconhecendo a importância de sua dinâmica integrada para a vida pessoal e profissional docente. Destaca a necessidade de se dar atenção especial aos processos de autoformação, alegando que esta dimensão tem sido a menos trabalhada e considerando-a uma das mais importantes para a conquista de sua autonomia profissional, pessoal e existencial do professor. Alega que nela está também contido um processo de antropogênese que transita entre a auto e a ontoformação, onde o Eu psicológico, o Eu social e o Eu docente estão todos imbricados e influenciando, simultaneamente, tanto o SER como o FAZER docente. É, portanto, a partir da dinâmica operacional entre esses três pólos constitutivos da ação docente que emerge a complexidade subjacente à ação formadora e que se revela tanto no nível da ação de um sujeito que é multidimensional, como também no técnico-pedagógico ou no sociocultural, aspectos estes que representam a totalidade constitutiva de um sistema de formação docente, a partir da complexidade. Reconhece que todo processo formativo implica, portanto, uma dinâmica auto, hetero e ecoformadora de natureza complexa, aberta, fundada na solidariedade, no questionamento constante e nas reflexões desenvolvidas e apoiadas pelos recursos técnico-tecnológicos disponíveis. Esta visão desvela processos que envolvem incerteza, emergência, mudança, recursividade e transformação e que requerem do profissional docente um maior compromisso e responsabilidade com a educação como decorrência natural de sua consciência transdisciplinar em processo de transformação.<hr/>The author examines teacher development based upon the epistemomethodological implications of the theories of complexity and transdisciplinarity, taking into consideration several of the premises of Complex Thought by Edgar Morin, of Tripolar Education Theory by Gastón Pineau and of Eco-Systemic Thought by M.C. Moraes. As the regulating principle of thought and action, the notion of complexity requires us to rethink teacher development starting with an integral and transdisciplinary process including three poles of development: selfformation, heteroformation and eco-formation, recognizing the importance of their integrated dynamics within the teacher’s personal and professional life. Noteworthy is the need to pay special attention to the self-formation processes, this dimension having been almost overlooked despite its being considered one of the most important dimensions for the teacher’s achievement of professional, personal and existential autonomy. It is alleged that this dimension also involves a process of antropogenese that transits between self and onto-formation, where the psychological I, the social I, and the teacher I are all working together, simultaneously influencing not only the BEING a teacher but the ACTION of teaching. Therefore, it is from the operational dynamic between these three poles, which constitute the act of teaching, that the complexity underlying the act of development emerges and is revealed not only at the level of action of a multidimensional subject but also at the technical-pedagogical and socio-cultural levels as well, these aspects representing the totality that constitutes the system of teacher development from complexity.Therefore, it is recognized that every development process implies a self, hetero and eco dynamic that is complex, open, and founded on solidarity, on continuous inquiry, and on the reflections developed and supported by the available technical and technological resources. This point of view reveals processes that involve uncertainty, emergency, change, recursivity and transformation, and which require greater commitment and responsibility from the teacher towards education as a natural outcome of his/her transdiciplinary consciousness in the transformation process. <![CDATA[Complexidade, currículo e ética: o parto de um novo mundo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa a crise do pensamento ocidental contemporâneo e a emergência de uma nova cosmologia fundada na complexidade. Ela representa a superação da visão que pretendeu descobrir princípios de simplicidade, estabilidade e objetividade em uma realidade essencialmente complexa e ambígua. A superação da concepção fragmentadora da realidade encontra-se no centro dessa nova visão, conciliando reflexão com sensibilidade e razão com experiência. Da idéia de complexidade resulta uma ética que constitui o fundamento do reconhecimento de que a dimensão interior de cada mulher e homem o/a transforma em um acontecimento de importância cósmica. E dela resulta também a urgência de que todas as instâncias da sociedade - mas principalmente a escola, por sua própria raison d’être - assumam a sua responsabilidade social e planetária, estabelecendo um novo contrato de solidariedade em favor da Terra, da Vida e da Humanidade.<hr/>This article analyses the crisis of the contemporary western mind and the emergence of a new cosmology based upon the complexity. It represents the overcoming of a vision that intended to discover the principles of simplicity, stability, and objectivity in an essentially complex and ambiguous reality. This overcoming of a reduced-to-pieces reality occupies the heart of this new vision, conciliating reflexive thinking with sensibility, and reason with experience. From the idea of complexity results an ethics that constitutes the foundation of the recognition that the inner dimension of every man and woman transforms him/her in a event of cosmic importance. And from this very idea also results the urgency of which every instance of human society- but especially the school, because of its very raison d´être - shoulders the social and planetary responsibility, establishing a new contract in behalf of the Earth, the Life, and the Humanity. <![CDATA[A evolução dos paradigmas na educação: do pensamento científico tradicional à complexidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo trata da investigação sobre os paradigmas da ciência que caracterizam o conhecimento e, por conseqüência, a prática docente e profissional. Apresenta a evolução do pensamento científico ao longo da história da humanidade, em especial no que se refere aos paradigmas da ciência e de sua influência na Educação. Contempla a reflexão sobre as mudanças paradigmáticas na evolução da ciência do pensamento cartesiano ao pensamento complexo. A partir desta evolução histórica, propõe a caracterização dos pressupostos do paradigma tradicional e da complexidade e suas implicações no contexto da educação.<hr/>The article is about the investigation on the science paradigms that characterize the knowledge and, consequently, the academic and professional practice. It presents the evolution of the scientific thought along the history of humanity, specially, in what refers to the science paradigms and its influence on education. It contemplates the reflection about the paradigmatic changes on the evolution of the science from the Cartesian thought to the complex thought. Since this historical evolution it proposes the characterization of the presupposed matters of the traditional paradigm and the complexity and its implications on the context of education. <![CDATA[Complexidade e mediação socioeducativa nas assembléias de turma]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, situar-nos-emos numa perspectiva de mediação socioeducativa, enquadrada numa perspectiva de educação para a cidadania e de desenvolvimento de escolas mais justas e democráticas. Nesse sentido, considera-se que a mediação não se circunscreve a dispositivos de mediação formal, mas estende-se a dispositivos e processos de desenvolvimento curricular, entrando por dentro das salas de aula, e a processos de gestão e administração das escolas. Daí que se acentue a importância de desenvolver conceptualizações que ajudem a compreender os fenômenos de mediação social que operam dentro das escolas, que possam ser transferidas para outras situações similares. É nesse sentido que o estudo das assembléias de classe, entendidas como dispositivos que têm a mediação como uma das suas principais funções, poderá abrir novas pistas de leitura e de reflexão. Aqui, é particularmente relevante destacar os fenômenos de mediação coletiva onde o grupo, como um todo, funciona como mediador de relações e de conflitos. A leitura destes fenômenos, segundo uma abordagem da complexidade, constitui o principal contributo deste artigo, permitindo o aprofundamento dos fenômenos de mediação, nas assembléias, segundo um ângulo pouco explorado. O artigo estrutura-se precisamente no sentido de conceptualizar, ainda que brevemente, a abordagem da complexidade nos seus princípios gerais, bem como a sua utilização numa visão complexa de mediação. Estes princípios e estas visões são considerados na análise comparativa de três casos de assembléias de turma.<hr/>In this article we’ll have a perspective of socio-educative mediation, in a framework of citizenship education and of schools as democratic and just communities. In this sense, we consider that mediation don’t circumscribe to formal mediation devices, but extends to curricular development processes, inside schools and classes. This is why we emphasize the importance of conceptualizations that help to comprehend the social mediation phenomena that operate inside schools and that may be transferred to other educational mediation devices. In this sense, the study of class assemblies, understood as devices that has mediation as one of its functions, can open new lines of interpretation and reflection. Here, is particularly relevant the collective mediation phenomena where the group, as a whole, functions as a conflict mediator. The use of a complexity approach constitutes the main contribute of this article. This article is structured precisely over the conceptualization of this complexity approach, in its general principles, as well as in a mediation complex vision. These principles and these visions are considered in a comparative analysis of three class assembly cases. <![CDATA[A teoria da complexidade e as organizações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo desse artigo é contribuir para a discussão sobre a importância da teoria da complexidade no estudo das organizações. O argumento baseia-se na idéia de que ambientes competitivos são aqueles que incentivam a criação de relações não-lineares no processo de gestão que favorece a diversidade, permitindo a geração de maior número de soluções criativas. Procura-se aplicar desenvolvimentos recentes da teoria da complexidade em organizações.<hr/>The objective of this article is to contribute for the quarrel on the importance of the theory of the complexity in the study of the organizations. The argument is based on the idea of that surrounding competitive they are those that stimulates the creation of nonlinear relations in the management process that favors the diversity, allowing the generation of bigger number of creative solutions. It is looked to apply recent developments of the theory of the complexity in organizations. <![CDATA[Interrogantes do ato de conhecer: uma perspectiva interdisciplinar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es A discussão sobre interdisciplinaridade está colocada em sua complexidade pelas perguntas que são produzidas no trabalho com o conhecimento e com as pessoas no cotidiano da vida acadêmica. Assumo, então, o desafio de perguntar e perguntar-me sobre o lugar dessas questões que envolvem o conhecimento e o agir humano, que vêm trazendo a discussão da interdisciplinaridade. Tal tema é instigante, polissêmico e polêmico, já que é impossível a construção de uma única, absoluta e geral teoria da interdisciplinaridade, mas é necessária a busca ou o desvelamento do percurso teórico pessoal de cada pesquisador que se aventurou a tratar as questões desse tema. Assento-me nessa constatação para tratar a interdisciplinaridade, não como panacéia para os males que atingem a dissociação do saber, mas sim como uma visão de mundo em movimento. Desvelo, aqui, um recorte de meu próprio percurso teórico-prático na aventura de, usando os princípios de professor pesquisador, pesquisar minha própria prática de professora pesquisadora, na perspectiva do compromisso da educação como ato político e social, do ato de conhecer como ato relacional dos seres humanos com o mundo, ato histórico na produção concreta da realidade, nos limites de minha prática. A sustentação teórica básica está em Ivani Fazenda e Paulo Freire.<hr/>The discussion about interdisciplinarity is placed upon its own complexity by the questions that are produced in the act of working with both knowledge and people in the daily routine of academic life. I undertake, then, the challenge of asking, both generally and myself, about the place of the questions that involve the knowledge and the human action, which bring the discussion on interdisciplinarity. The theme of interdisciplinarity is abetting, polissemic and polemic, since it is impossible to build a theory of interdisciplinarity that can be a general, absolute, and solitary instance; rather, it is necessary to search, or to unveil, the personal theoretical path trailed by each researcher who has dared to adventure him or herself in approaching the issues of that theme. I base myself on such verification in order to treat interdisciplinarity as a view of the world in movement, not as panacea for all evil that reach the dissociation of knowledge. I try to reveal a part of my personal theoretical-practical path on the adventure of researching my own researcher professor-experience, by means of the principles that regulate the researcher professor activity, in an attempt to maintain a commitment with education as a political and social act; in an attempt to maintain a commitment with the act of knowing as a relational act of human beings with the world, which is a historical act in the concrete production of reality within the limits of my own practical experience. The theoretical foundation is based upon the works of Ivani Fazenda and Paulo Freire. <![CDATA[Maneiras de pensar o cotidiano com Michel de Certeau]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta, no contexto das investigações que vêm ocorrendo no Grupo FormAção (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Educadores), a perspectiva do cotidiano escolar como uma das suas dimensões de análise em processos formativos de professores, considerando a importante contribuição de Certeau - do que ele chama “invenções cotidianas”. Analiso “paisagens em transição”, momentos de ruptura que se evidenciam no campo da formação de professores alfabetizadores, na perspectiva da proposta de organização da escola em ciclos. A análise, decorrente da problematização do caráter tático ou estratégico da política implantada, estará considerando as possibilidades ou não de os educadores e a comunidade correrem o risco de ensaios e erros, avanços e retrocessos, para somente assim encontrarem formulações que atendam às necessidades sentidas. Considerando tal perspectiva, problematizo práticas, criações e artes na escola, ouvindo a palavra de professoras, pensando a respeito de suas invenções, procurando evidenciar microdiferenças onde tantos outros apenas percebem uniformização e conformismo.<hr/>This article presents, in the context of the investigations which are happening in the Grupo FORMAÇÃO(Group of Studies and Researches About Teachers’ Qualification), the perspective of the school quotidian as one of its dimensions of analyses in the formative process of teachers, considering the important contribution of Certeau - what he calls “quotidian inventions”. I analyze “prospects in transitions”, moments of rupture that highlight in the field of qualification of teachers of elementary schools, in the perspective of the proposal of organization of the school in cycles. The analyzes from the questions of the tactic character or strategic of the politic implemented, shall consider the possibilities or not of the teachers and the community run the risks of essaying and making mistakes, step forward and set back, in order to find formulations that could answer to the necessities felt. Considering such perspective I question practices, creations and art in the school, listening to the teachers, thinking about their inventions, trying to highlight micro differences where, others only have noticed unification and conformism. <![CDATA[As condições para uma educação de base com qualidade na América Latina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tem havido um aumento significativo na disponibilidade de escolas na América Latina. Quase todas as crianças têm acesso à educação básica. Contudo, parece que a educação básica em geral se tornou uma fonte de diplomas sem valor para os pobres e marginalizados. A educação disponível para estes grupos ainda é de baixa qualidade. Comparada a outras regiões do mundo, o nível da educação na América Latina tem sido fraco. As diferenças sociais da região fazem com que avanços na educação sejam difíceis e o patamar pobre da educação tem ajudado a perpetuar estas diferenças. Dada a diversidade sociocultural que caracteriza o povo da América Latina, a qualidade educacional implica em reconhecer a necessidade de diversificar os processos educativos e melhor distribuir os recursos públicos investidos em educação. Investir no conhecimento dos professores, em pedagogia e comprometimento, assim como oferecer materiais didáticos adequados e apropriados talvez ajude a implantar as reformas necessárias. A pedagogia de Paulo Freire foi testada e desenvolvida mediante uma série de experiências consecutivas ao longo de mais de vinte anos, tanto no contexto rural quanto no urbano. Ela apresenta uma valiosa alternativa para aprimorar a qualidade da educação na região.<hr/>There has been a significant increase in the availability of schooling in Latin America. Nearly all children have access to primary education. However, it appears that universal primary education have become false entitlements for the poor and marginalized groups. The education available to them has been and still of poor quality. Compared to other regions of the world, Latin America’s record in education has been weak. The region’s social inequality makes education progress hard, and the poor education record has helped perpetuate the region’s social inequality. Given the sociocultural diversity that characterizes Latin American peoples, educational quality implies recognizing the need to diversify educational processes and a better distribution of public resources invested in education. Building up teacher knowledge, pedagogy, and commitment as well as providing adequate and appropriate teaching materials may sustain the needed Reforms. Paulo Freire’s pedagogy was proved and developed through a series of repeated experiences during more than twenty years in rural and urban context. It presents a helpful alternative to enhance quality of education in the region. <![CDATA[Espaço escolar e história das instituições escolares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O texto constitui-se em contribuição teórica para a discussão da história das instituições escolares, seus prédios e espaços. Discute narrativas que constituem a história das instituições escolares em seu conteúdo de interpretações e de releituras do espaço físico escolar. Analisa a apropriação dos espaços escolares pelos atores e a identidade institucional. A discussão é feita com base em Michel de Certeau.<hr/>The text constitutes itself as a theoretical contribution to the discussion about the school institutions history, its buildings and spaces. It discusses narratives that constitute school institutions history in its content of interpretations and of rereadings of the school physical space. It analises the appropriation of the school spaces by the actors and the institutional identity. The discussion is made in the basis of Michel de Certeau. <![CDATA[Espaços digitais para melhor aprendizagem]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Todos os mundos são mundos virtuais e todos os espaços são ciberespaços. Atualmente, a educação acontece em três diferentes tipos de espaço: o físico, o conceitual e o digital. A metáfora dos Sistemas Complexos Adaptativos - SCA - permite-nos entender e ampliar o conceito de agente para qualquer entidade ou ferramenta inteligente capaz de manter um diálogo que promova o aparecimento de emergências, isto é, uma nova configuração que compreende o sistema global composto pelos estudantes, professores, ambiente tecnológico e instituições, e que não pode ser explicado a partir das partes que compõem a ecologia do sistema cognitivo. Este artigo trata do estudo dos agentes e dos espaços envolvidos no processo de ensino e aprendizagem baseado na teoria dos SCA.<hr/>All worlds are virtual worlds and all kinds of spaces are cyber spaces. Nowadays, education happens in three different kinds of space, a physical, a conceptual, and a digital space. The metaphor of CAS (Complex Adaptive Systems) allows us to understand and extend the concept of agents to any being or intelligent tool able to sustain a dialogue capable to promote emergencies, that is, new stuff that concerns to the global system composed by students, teachers, technological environment and institutions, and can not be reduced to any individual part of this cognitive ecology system. This paper deals with the determination of the agents and spaces enrolled in the teaching learning process based on CAS theory. <![CDATA[Educação, emancipação e sensus communis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste ensaio é o de refletir sobre algumas implicações do pensamento desenvolvido por Theodor W. Adorno na educação. Com o aporte da noção Kantiana de juízo, este texto procura discutir a interface da educação com a indústria cultural, a sua viabilidade como instrumento do esclarecimento e a sua articulação com o sensus communis.<hr/>This study aims at reflecting on some implications of the thoughts developed by Theodor W. Adorno concerning education. With the contribution of Kantiniana’s judgment notion this text tries to discuss the interface between education and cultural industry its viability as explanation instrument and its articulation with “sensus communis”. <![CDATA[O pedagogo na empresa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente trabalho consiste numa reflexão a respeito da identidade e ressignificação da Pedagogia no contexto do novo milênio. Como ciência da educação, cabe à pedagogia o estudo e investigação do trabalho pedagógico desenvolvido em espaços escolares e não escolares. Partindo de uma breve retrospectiva histórica, são mencionados alguns fundamentos legais da pedagogia até chegar à recente aprovação do Parecer CNE/CP 05/2005, que institui as Diretrizes curriculares para os cursos de Pedagogia. Por considerar que o pedagogo é um profissional necessário em todas as instâncias em que há ensino e aprendizagem, o que significa a existência de amplos campos de atuação pedagógica, são trazidos para discussão alguns sinais da adequação de seu trabalho profissional às empresas.<hr/>The present paper consists in a reflection related to the identity and resignification of Pedagogy in the context of the new millennium. It belongs to Pedagogy, as the science of education, the study and investigation of the pedagogical work developed at educational and non educational spaces. With a brief historical retrospective, there are some legal principles of pedagogy mentioned, up to the recent approval of Report CNE/CP 05/2005 that establishes the curriculum policies for the courses of Pedagogy. Taking into consideration that the pedagogue is a needed professional in all the instances where there is teaching and learning, which means the existence of wide fields of pedagogical performance, some signs of adaptation of his professional work to the companies are brought into discussion. <![CDATA[Caminhos críticos no processo ensino-aprendizagem em filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es O autor do texto faz apresentação de pesquisa realizada nos anos 2002/2005, em resposta à inquirição: Quais são as principais filosofias críticas que permeiam o processo ensino-aprendizagem com o ensino de Filosofia? Explicitando-as, opta pela sistematização de dois caminhos críticos: o ensino de Filosofia, que tem como eixo epistemológico a teoria como guia da ação prática, e o ensino de Filosofia como criação de conceitos.<hr/>The author presents a research carried out in the years 2002/2005, in response to his investigation: What are the main critical philosophies that permeates the teaching-learning process of philosophy? While explaining them, he opts for the systematization of two critical ways: A teaching of philosophy having, as epistemologic axis, theory as a guide for practical action and the teaching of philosophy as a creation of concepts in refutation of both of them through his critical experience referring to the teaching that has been developed since the second half of the 1980’s towards the defense of theory as expression of practical action. <![CDATA[Educação do campo: prática do professor em classe multisseriada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es A participação dos movimentos sociais do campo, em especial o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem-Terra (MST), na elaboração de uma educação orientada para seus interesses, é crescente desde a década de 1980, bem como a reivindicação da construção de escolas públicas em assentamentos de Reforma Agrária. Este trabalho é resultado da pesquisa que teve como intenção aprofundar a discussão sobre Educação do Campo no Brasil, em específico nos assentamentos de Reforma Agrária no Estado do Paraná, buscando compreender seus aspectos mediante análise da prática do professor em classe multisseriada. O estudo foi realizado na Escola Municipal Padre Ezequiel Ramin, localizada no assentamento Rio D’Areia de Cima, no município de Teixeira Soares, estado do Paraná. Os procedimentos metodológicos utilizados para a elaboração da pesquisa foram entrevistas com os assentados e com o professor, e observação em sala de aula. Foram estudadas obras que discutem os movimentos sociais do campo, o Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem-Terra (MST) no Brasil e a educação do campo. Constatamos que a classe multisseriada se apresenta como uma possibilidade de produção de conhecimento, além de que sua estrutura permite a construção de relações sociais baseadas na tolerância e respeito ao diferente. A prática do professor não está dicotomizada da realidade socioeconômica dos seus alunos, havendo a preocupação com a formação humana. O professor vive o desafio de planejar os conteúdos e metodologias, tendo em mente as experiências e necessidades das crianças assentadas. Ele demonstra a atitude de compromisso social com as crianças e produção de conhecimentos na classe multisseriada.<hr/>The rural social movement participation, particularly MST(Landless Worker Movement), in the design of education guided to answer to their interests has been growing since the decade 1980’s as well as the demands of public schools construction in the Land Reform settlements. This work is the result of a research aiming to deepen discussion on Rural Education in Brazil, particularly in Land Reform settlements in the state of Paraná, trying to understand their traits through the analyses of teaching practice in a multigraded classroom. This study was carried out in the Municipal Shool Padre Ezequiel Ramin, located in the Rio D’Areia de Cima settlement, in the town Teixeira Soares. The methodological procedures used to formulate the research plan were: review of related literature and field work, that is, data collecting obtained through interview with the settled people, with the teacher; and observation in the classroom. Studies with discussions on Rural Social Movements, on Landless Rural Worker Movement in Brazil and on rural education have been used as theoretical foundation to this research. We realized that multigraded school is presented as a possibility for knowledge production; in addition, its structure allows social relationship building up based on tolerance and respect to diversity. Teaching practice is not dichotomized from their student social-economical reality; and it worries about citizenship development. Teachers experience the challenge of content and methodology planning taking into consideration settled children needs and experiences as well as the different faces of educative creation in the multigraded classroom. <![CDATA[Formação de professores como pesquisadores em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300016&lng=es&nrm=iso&tlng=es O texto que se segue é o relato de uma experiência de parceria entre o Unisal (Centro Universitário Salesiano de São Paulo) e a Apeoesp (Sindicato do Professores da Rede Pública de Ensino Oficial do Estado de São Paulo), que no ano 2006 uniram esforços para capacitar na pesquisa em educação docentes da rede estadual de ensino paulista, mediante um curso na modalidade extensão denominado de “Introdução à Pesquisa em Educação”. Para apresentar os contornos dessa iniciativa, o texto divide-se em três momentos. No primeiro, são delineadas as motivações que levaram as duas instituições a formularem a proposta que visou enfrentar o problema da deficiência na formação acadêmico-científica dos docentes da rede pública. No segundo momento, encontra-se descrita a proposta formulada, seguida de um relato sobre sua execução nos dois locais onde foi implementada simultaneamente: Campinas e Americana. Por fim, é apresentada uma avaliação do trabalho realizado, que deu ensejo aos autores desse relato de experiência, docentes no referido curso, a tecer considerações acerca dessa experiência.<hr/>This text is the relate of an experience of partnership between Unisal (Salesian Universitarian Center of São Paulo) and Apeoesp (Syndicate of Teachers from São Paulo State Official Education Public Web), that in 2006 year joined efforts to capacity in education search docents of paulist teach state web, though an extension course denominated “Introduction to Search in Education”. For shows the contours of this initiative, the text is divided in 3 moments. In the first, the motivations that carry the two institutions to formulated this propose - that objectives to confront the problems of deficiency in academic-scientific formation of public web docents - are delineates. In second moment, is descript the formulated propose, followed of a relate about its realization in the two places where was simultaneity implemented: Campinas and Americana. Finally, it’s showed an appraisal of work, that gives opportunity to authors of this relate, docents in the curse in question, to make considerations about this experience. <![CDATA[A influência de um programa de leitura na transformação das condições sociais de aprendizagem]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa a transformação das condições sociais de apropriação da leitura de crianças em condições de exclusão escolar, as quais foram nomeadas como crianças remanescentes (CR). Trata-se de uma pesquisa intervenção realizada por meio de um programa que convocou leitores da comunidade (LC) para o ensino da leitura na escola. Os resultados do estudo evidenciaram o papel pedagógico do Programa na transformação das condições sociais de apropriação da leitura, cuja função social da escola, para estes alunos, contemplou a apropriação de estratégias socioafetivas e culturais que por sua vez atuaram como condição essencial para que o ensino se efetivasse, implicando na apropriação de estratégias cognitivas e metacognitivas. O programa permitiu, assim, alterar as relações sociais, familiares e, sobretudo, escolares, nas quais essas crianças se inserem, tendo provocado mudanças na relação destes sujeitos consigo, com os outros e com o saber, o que caracteriza a sua educação propriamente dita via escolarização.<hr/>Cet article présente les résultats d’une recherche-intervention portant sur l’apprentissage de la lecture chez des élèves d’un milieu défavorisé, à risque d’exclusion scolaire. Plus spécifiquement il analyse la transformation des conditions sociales d’apprentissage de la lecture chez ces élèves et de ses effets. Un programme élèves, a été appliqué par des volontaires issus de la même communauté que ces élèves. Les résultats indiquent que le programme, tel qu’appliqué, aurait exercé une influence positive sur les conditions sociales d’appropriation du langage écrit. Ce programme aurait aussi favorisé chez ces élèves le développement de nouvelles stratégies sur les plans affectif, social et culturel. Il s’agit de stratégies essentielles pour favoriser les apprentissages scolaires ainsi que les apprentissages métacognitifs et cognitifs. Des changements ont pu être observées notamment da ns les relations établies par ces élèves avec leur école et leur famille. Enfin, ces élèves auraient amélioré leur estime de soi ainsi que leur relation au savoir, ce qui semble avoir exercé un effet positif sur le maintien de la majorité d’entre eux dans l’école de leur communauté.de lecture qui faisait entre autres appel à l’élaboration de livres d’histoires par les. <![CDATA[Paradigmas do conhecimento: do moderno ao ecológico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2007000300018&lng=es&nrm=iso&tlng=es No contexto da passagem do milênio, o estudo focaliza a mudança e as mudanças na visão dos atores, observando, em especial, o que ocorre com eles, numa mudança de paradigma. Intenta, assim, provocar a reflexão sobre o fenômeno da mudança paradigmática e as repercussões na mudança de percepção da realidade, inclusive no campo do social. A análise do conceito de paradigma sob o aspecto científico Khun (1970), Capra (1996), Giddens e Turner ( 1999) e Goswani, (2001) e sob o aspecto sociocultural, Capra (1982, 1996) e Morin (1996) , tem como desfecho a descrição das relações científicas e socioculturais estabelecidas nos paradigmas ocidentais consignadas na categoria racionalidade e nas suas implicações para a sociedade e a educação.<hr/>This study focuses on change and changes in the views of actors, in the context of the millennium, especially when observing what happens to them in a paradigm change. Consequently, it aims to provoke a reflection on the phenomenon of paradigmatic change and its repercussions for change in the perception of reality, including the social field. The outcome of an analysis of the concept of paradigm both from scientific (Khun, 1970), Capra (1996), Giddens & Turner (1999) and Goswani, (2001) and socio-cultural viewpoints (Capra, 1982, 1996) and Morin (1999) is a description of the scientific and socio-cultural relations established in western paradigms consigned to the rational category and their implications for society and education.