Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20110001&lang=pt vol. 11 num. 32 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Representações sociais de ingressantes de pedagogia sobre creche e pré-escola: um estudo em quatro estados brasileiros]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A educação infantil engloba dois tipos de atendimento que se desenvolveram paralelamente, firmados em distintas tradições, identidades e inserções administrativas. No Brasil, a LDB/96 redefine creche e pré-escola de forma a diferenciá-las apenas quanto à faixa etária atendida (0 a 3 anos e 4 a 5 anos, respectivamente), atribuindo a ambas as ações de cuidar e educar, em período parcial ou integral. No entanto, essa compreensão de suas funções não é partilhada no senso comum, o que perpetua a cisão da educação infantil, aproximando educação e escolarização, de um lado, e cuidado e custódia, do outro. Assim, buscamos na Teoria das Representações Sociais de Moscovici as ferramentas teórico-metodológicas para a compreensão do senso comum sobre a creche e a pré-escola. Participaram desta pesquisa 368 estudantes ingressantes nos cursos de Pedagogia de quatro universidades de quatro Estados brasileiros: 194 da UFAL (Alagoas); 67 da UFMT (Mato Grosso); 68 da Unesp (Presidente Prudente, SP) e 39 da UFMS (Mato Grosso do Sul). Este artigo aborda os resultados encontrados com a técnica de associação livre das palavras creche e pré-escola e das questões fechadas de um questionário que comparavam essas etapas da educação infantil. Para a grande maioria dos sujeitos investi gados, creche e pré-escola são diferentes, mas não no senti do dado oficialmente e sim pelas funções tradicionalmente atribuídas a essas instituições, confirmando que elas exercem uma função organizadora das RS sobre o trabalho da professora de EI, afetando as imagens que as acadêmicas constroem sobre o trabalho desse profissional.<hr/>The early childhood education encompasses two types of childcare that developed in parallel, forged in different traditions, identities and administrative inserts. In Brazil, LDB/96 redefines daycare center and preschool in order to differentiate themselves only in terms of the age they attend (0-3 years and 4-5 years respectively), assigning to both actions like caring and educating, on full or part-time. However, this understanding of their functions is not shared by common sense, which perpetuates the division of early childhood education, bringing closer education and schooling, on one hand, and care and custody, on the other. Thus, we sought in Moscovici’s Theory of Social Representations the theoretical and methodological tools for understanding the common sense about daycare center and preschool. 365 Pedagogy freshmen students took part in this research from four universities of four Brazilian states: 194 from UFAL (Alagoas), 67 from UFMT (Mato Grosso), 68 from Unesp (Presidente Prudente, SP) and 39 from UFMS (Mato Grosso do Sul). This article discusses the results found by the use of the technique of free association of the words daycare and preschool and by the closed questions of a questionnaire that compared these stages of early childhood education. For the major majority of the research subjects, daycare center and preschool are different, not in the same way understood officially, but by the functions traditionally assigned to these institutions, confirming that they exert an organizing function of the SR on the work of the early childhood education teacher, affecting the images that the students build about the work of this professional. <![CDATA[A organização do espaço na educação infantil: o que contam as crianças?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo apresenta uma pesquisa que teve por objetivo compreender os significados e os senti dos que as crianças de um Centro Municipal de Educação Infantil de Curitiba atribuem aos espaços da instituição educativa que frequentam. Para tanto, os referenciais teóricos e metodológicos utilizados foram: Forneiro (1998), Horn (2004), Carvalho e Rubiano (2007), Faria (2007) e Santos (2008), sobre o espaço e o espaço na instituição de educação infantil; documentos que orientam sobre a organização dos espaços nos Centros Municipais de Educação Infantil; Demartini (2002), Cerisara (2004), Gobbi (2002, 2009), sobre pesquisas com crianças; Lessard-Hébert, Goyette e Boutin (1990), sobre a pesquisa qualitativa. Os instrumentos utilizados para a coleta de dados foram observação participante, entrevista semiestruturada, desenhos comentados e visita monitorada. Na análise dos dados, utilizou-se como encaminhamento teórico-metodológico a constituição de núcleos de significação, inspirada na metodologia proposta por Aguiar e Ozella (2006) e empregada por Moro (2009). Apoiada nos estudos de Vygotsky (1991, 2001a, 2001b) sobre a linguagem e o pensamento, esta pesquisa concluiu que os significados e os senti dos que as crianças atribuíram aos espaços, foram construídos e reelaborados por elas à medida que falavam sobre eles. A análise dos núcleos de significação levou a pensar que a ludicidade, a afetividade, o reconhecimento das regras de convivência social, a curiosidade e a imaginação podem ser considerados elementos constitutivos da infância, por meio dos quais as crianças atribuem significados e senti dos ao espaço institucional que freqüentam.<hr/>The article presents a research with the goal of understanding the meanings and the senses which children in an Infant Education Municipal Center of Curitiba give to the spaces of the educational institution they attend. For that, the theoretical and methodological references used were: Forneiro (1998), Horn (2004), Carvalho and Rubiano (2007), Faria (2007) and Santos (2008), about the space and the space in the institution of Infant Education; documents which give orientation about the organization of the spaces in the Infant Education Municipal Centers of Curitiba; Demartini (2002), Cerisara (2004), Gobbi (2002, 2009), about researches with children; Lessard-Hébert, Goyett e and Boutin (1990), about the qualitative research. The tools used for data collection were the participative observation, semi-structured interview, commented drawings and monitored visit. For data analysis, the Meaning Focus inspired in the methodology proposed by Aguiar and Ozella (2006) and used by Moro (2009) was used as a theoretical-methodological approach. Supported by Vygostsky’s studies (1991, 2001a, 2001b) about language and thought, this research concluded that the meanings and the senses that children gave to these spaces were built and re-elaborated by them as they talked about them. The analysis of the meaning focuses led to the thinking that ludicity, affectivity, recognition of the social convivence rules, curiosity and imagination can be considered constitutive elements of the childhood, in which children give meanings and senses to the institutional space they attend. <![CDATA[A educação infantil e seu cotidiano]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Inúmeras pesquisas no campo das neurociências cognitivas e da estimulação precoce demonstram a importância do trabalho cognitivo, psicomotor e afetivo que pode ser desenvolvido com crianças de 0 a 5 anos. Observa-se, nessas pesquisas, como é significativa a diferença de habilidades e competências entre crianças que tiveram estímulos adequados nesta fase, quando comparadas com as que não tiveram. Assim, espera-se que cada vez mais cresça o número de crianças de 0 a 5 anos na escola. O presente artigo discute a criança e seu desenvolvimento, destacando o cotidiano da educação infantil e a pedagogia de projetos para o desenvolvimento de um processo educacional interativo, que permita à criança atingir um grau de autonomia ao realizar escolhas e tomar decisões, ou pelo menos se aproximar dele.<hr/>Innumerable researches in the field of cognitive neurosciences and early stimulation demonstrate the importance of the cognitive, psychomotor and affective work that can be developed with children from 0 to 5 years of age. In these researches it is possible to observe how significant the difference of skills and competences between children that have had adequate stimulus in this stage is when compared with those who have not had it. Thus, the number of school children from 0 to 5 years of age is expected to grow continuously. The present article discusses the child and its development and highlights the daily life of preschool education and the pedagogy of projects aimed at the development of an interactive educational process that will enable the child to reach a degree of autonomy when making choices and decisions, or at least, approach it. <![CDATA[Os referenciais curriculares nacionais para educação infantil: implicações do modelo espanhol à prática brasileira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta um paralelo entre os referenciais curriculares nacionais para a educação infantil elaborados em 1998 pelo Ministério de Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental do Brasil, e os parâmetros curriculares elaborados pelo Ministério de Educação e Ciência da Espanha em 1993, com a intenção de “dar respostas” às diferentes situações envolvendo a educação infantil naquele país. Os Referenciais Curriculares Nacionais da Educação Infantil (RCNEI), ao serem elaborados pelo Ministério da Educação e do Desporto, atendem às determinações da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (lei 9.394/96). Esta lei estabelece pela primeira vez que a educação infantil é a primeira etapa da educação básica, valorizando assim o ingresso das crianças à educação escolar. Este documento subsidia os professores com reflexões acadêmicas, científicas, na tentativa de superar a tradição assistencialista que embasava o trabalho nas creches em direção à Educação. Estes escritos se inspiraram, se apoiaram nos parâmetros curriculares elaborados pela Espanha a parti r de uma coleção de nove livros que são explicitados neste artigo. Ao elaborar as implicações do modelo espanhol à prática brasileira, são elencados alguns pontos que se apresentam como disparadores de análise para profissionais da educação infantil. A apresentação do paralelo, por si só, elenca pontos de reflexões aos professores da educação infantil, colaborando para a construção de um currículo em sintonia com os tempos atuais.<hr/>This paper presents a parallel between the national curriculum references for early childhood education developed in 1998 by the Ministry of Education and Sports, Ministry of Basic Education in Brazil, and the curricular parameters developed by the Ministry of Education and Science in Spain in 1993 with the intention of “respond” different situations involving the kindergarten there. National Curriculum References for Early Childhood Education to be prepared by the Ministry of Education and Sport of the law suits determinations of guidelines and standards of the National Education (Law 9.394/96). This law establishes for the first time that children’s education is the first stage of basic education, thus enhancing the access of children to school education. This document subsidizes teachers with academic reflection on scientific attempt to overcome the paternalistic tradition that underlay the work in the nurseries in the direction of Education. These writings got inspired on curricular parameters developed by Spain from a collection of nine books which are explained in this article. In developing the implications of Spanish model to Brazilian practice are listed some points that are presented as triggers for analysis of early childhood education professionals. The presentation of the parallel, by itself, it lists points of reflection for teachers of kindergarten collaborating to build a curriculum in tune with the times. <![CDATA[Habilidades matemáticas básicas en alumnos de 3º de infantil: detección temprana de dificultades de aprendizaje y orientaciones para la intervención]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El presente trabajo aborda el estudio de las habilidades matemáticas básicas de alumnos de Educación Infantil, con el objetivo de detectar aquellos que manifiestan dificultades concretas en su aprendizaje y así poder orientar la intervención para su mejora. Se evaluó alumnos de 3ª Infantil (N = 55) con el test TEMA-3 y la batería BADyG. El análisis de datos mediante ANOVA simple reveló la igualdad de las medias entre grupos; las diferencias de proporciones de logro en cada elemento de la prueba, a través de “Chi Cuadrado”, mostraron las fortalezas y debilidades de los alumnos evaluados. Finalmente, el análisis de los resultados individuales permitió señalar aquellos que precisan especial atención. Se analizan las implicaciones educativas que se derivan de estos resultados.<hr/>O presente trabalho aborda o estudo das habilidades matemáticas básicas de alunos de educação infantil, com o objetivo de detectar aqueles que manifestam dificuldades concretas na sua aprendizagem e assim poder orientar a intervenção para a sua melhora. Avaliaram-se alunos da 3ª Infantil (N = 55) com o teste TEMA-3 e a bateria BADyG. A análise de dados mediante ANOVA simples revelou a igualdade das médias entre grupos; as diferenças de proporções de lucro em cada elemento da prova, por meio de “Qui-quadrado”, mostraram as fortalezas e debilidades dos alunos avaliados. Finalmente, a análise dos resultados individuais permiti u assinalar aqueles que precisam especial atenção. Analisam-se os envolvimentos educativos que se derivam desses resultados. <![CDATA[Educação infantil: fundamentação e elaboração de instrumentos de pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo é fruto da pesquisa “Aprendizagem e conhecimento na ação educativa”, desenvolvida por pesquisadores vinculados à linha de pesquisa Teoria e Prática Pedagógica na Formação de Professores, do Mestrado em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). A investigação científica definiu como âmbito de estudo a educação infantil, a partir de resultados obtidos em pesquisa anterior. O objetivo é descrever a elaboração e fundamentação dos instrumentos específicos utilizados na pesquisa. Cada instrumento criado foi vivenciado pelo grupo de pesquisadores, respaldado em diversos autores, como Ludwig, Zabalza, Claxton, Moscovici, Jodelet, Marconi e Lakatos, e aplicados em uma amostra (escola-piloto). Os instrumentos de coleta de dados foram calibrados com a intenção de verificar as condições de atender aos objetivos propostos no projeto antes de serem aplicados definitivamente. O artigo apresenta seis instrumentos criados pelo grupo de pesquisa e dois instrumentos já sistematizados, bem como contextualiza o encaminhamento metodológico da sua aplicação.<hr/>This article is the result of research on learning and knowledge in education, carried out by researchers associated to the line of research Theory and Pedagogical Practice in Teacher Training under the Master’s Course in Education of the Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Specific investigation defined childhood education as the scope of the study based on results from the previous research. The purpose is to describe the creation and basis of the dedicated tools that were used in the research. Each tool was experimented by the group of researchers and they are all supported by authors such as Ludwig, Zabalza, Claxton, Moscovici, Jodelet, Marconi and Lakatos, and sampling tested (pilot-school). Data collection tools were aligned to verify if they could meet the proposed project goals before they were finally applied. The article introduces six tools created by the research group and two tools already implemented. As well, it contextualizes where those tools can be used. <![CDATA[O desafio de pesquisar a educação infantil: limites e possibilidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo relata os resultados da pesquisa “Aprendizagem e conhecimento na ação educativa”, de uma escola de educação infantil da rede privada na cidade de Curitiba, PR. O ensino infantil é a etapa da educação em que as crianças são sujeitos ativos de sua aprendizagem e desenvolvimento, protagonizando a construção do conhecimento. Por entender que a professora desempenha importante papel nessa etapa, decidiu-se pesquisar a representação profissional e social dessa professora, tendo como objetivo fazê-la perceber-se como profissional do ensino atuando como pesquisadora de sua prática educativa. Optou-se por utilizar como instrumentos de pesquisa: entrevistas com as professoras, com os pais de alunos e com funcionários da escola, diários dos alunos e das professoras, observação da sala de aula e do ambiente educativo, Questionário Honey-Alonso de Estilos de Aprendizagem, Inventário Portilho-Beltrami de Estilos de Aprendizagem com as crianças e encontros reflexivos com as professoras. Os dados indicam que a representação profissional que as professoras têm de si mesmas está pautada no cuidado meramente assistencialista, denotando a dicotomia do binômio educar/cuidar. Por outro lado, a representação social que a comunidade tem da professora da educação infantil já apresenta uma mudança, com ascendência significativa da formação docente associada ao cuidado como atitude fundante do ser humano. A formação da professora como pesquisadora ainda apresenta desafios, sendo necessário desenvolver a reflexividade na prática pedagógica cotidiana.<hr/>The present article reports the initial data of the pilot research “Learning and knowledge in the educational action” based on the results gotten from a private early childhood education school in Curitiba, PR. the early childhood education is a part in the educational process in which children take active part in their own learning and development, starring the building of knowledge. Understanding that the teacher plays an important role in this stage of the child’s development and learning, it was decided to study the social and professional responsibility of these teachers, intending to make them perceive themselves as professionals of education, acting as researchers of their own educational practice. It was chosen to use as research methods: interviews with teachers, student’s parents and school staff ; children’s and teachers’ diaries; observation of school educational environment; Honey-Alonso’s Learning Styles Questionnaire; Portilho-Beltrami Inventory; and also reports about reflexive meetings during the process of mentioned methods implementation. The data indicate that the professional view those teachers have of themselves is based in the merely assistant care, revealing the dichotomy between teach/take care. On the other hand, the social idea that the community has of those teachers has already presented a change, with the significant increase in teacher’s education (graduation) associated with the caring as an inherent attitude of human being. The development of the teacher as a researcher is still a challenge, being necessary to develop the reflexive practice in the daily teaching practice. <![CDATA[Múltiplos olhares sobre a produção do conhecimento em educação especial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo aborda a produção do conhecimento em educação especial enfocando aspectos como as abordagens e vertentes epistemológicas da área, o atendimento de demandas sociais em educação especial promovido pelas pesquisas realizadas, a construção teórica, os procedimentos metodológicos e a efetividade dos resultados das pesquisas empreendidas neste campo de conhecimento. Ao mesmo tempo, problematiza questões a respeito de como o conhecimento produzido na universidade pode ter impacto na prática da educação inclusiva fora dos muros acadêmicos e como as pesquisas podem transformar a realidade da educação especial no Brasil de hoje. Finaliza com uma reflexão sobre os incentivos públicos ou privados de fomento à produção do conhecimento em educação especial no Brasil.<hr/>The article discusses the production of knowledge in special education focusing on approaches and epistemological aspects of the area, the attention to social demands in special education sponsored by the research, the theoretical construct, methodological procedures and the effectiveness of research results in this field of knowledge. At the same time raises questions about how the knowledge produced in university may have an impact on the practice of inclusive education outside the walls of academia and how research can transform the reality of special education in Brazil today. Concludes with a discussion of the public or private incentives to encourage the production of knowledge in special education in Brazil. <![CDATA[Educação e complexidade: possibilidade de uma relação mais orgânica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo é uma reflexão conjunta entre dois professores - doutorando e orientadora - com o intuito de discuti r o paradigma da complexidade e suas possibilidades para a educação de um ser humano melhor. Complexo e necessário exercício acadêmico e de humana experiência dialógica. Para tanto, o objetivo é o de discutirmos abordagens de como trabalhar com o humano, o social e, sobretudo, com o pedagógico, na tentativa de resgatar a produção de senti do entre aprender e ensinar. Não obstante, estamos diante de uma sociedade caracterizada pelo pluralismo de ideias e pela complexidade das práticas sociais e dos saberes nela e com ela produzidos. Dessa forma, é de suma importância que nós professores nos apercebamos de que é preciso haver a mudança do olhar e do sentir. Em suma, para uma educação de presente-futuro ético e de humanas gentes é necessário investi r no desenvolvimento de ser humano em sua multidimensionalidade pessoal, cultural e profissional, em que a humanidade de suas ações tenha a capacidade de promover a solidariedade, a prática social e cidadã.<hr/>This article is a joint discussion between two teachers - a PhD student and supervisor - in order to discuss the paradigm of complexity and its possibilities for the education of a better human being. Complex and necessary exercise of human experience and academic dialogue. Thus, the goal is to discuss approaches to working with the human, social and particularly with the teaching, trying to rescue the production of meaning between learning and teaching. Nevertheless, we face a society characterized by pluralism of ideas and the complexity of social practices and knowledge with her and she produced. Thus, it is critical that we teachers in noticing that there must be a change of look and feel. In summary, for an education in present-future ethical and human nations need to invest in developing human being in its multi dimensionality personal, cultural and professional, where the humanity of their actions have the capacity to promote solidarity, social practice and citizen. <![CDATA[A educação superior em prova: o perfil da educação superior apresentado pelos resultados do Enade 2005 e 2006]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo tem como objetivo discuti r se a educação superior brasileira cumpre o papel de democratizar as oportunidades ou, ao contrário, aumenta as diferenças entre os indivíduos. Para isso, analisam-se os resultados do Enade 2005 e 2006, compara-se o desempenho dos alunos ingressantes com o dos concluintes. Com o estudo observa-se que nas questões de formação profissional o desempenho dos concluintes é superior ao dos calouros. Contudo, verifica-se que o desnível cultural científico dos egressos é maior do que dos ingressantes, a tal ponto que a maioria dos concluintes não consegue elaborar uma resposta às questões discursivas de sua formação profissional. Conclui-se que os resultados do Enade reforçam a ideia de que a superação da elitização da educação superior brasileira não se resolve apenas ampliando o acesso, mas principalmente na qualificação da permanência do aluno.<hr/>The aim of this paper is to discuss if the Brazilian higher Education does the function of democratizing the opportunities, or if, the difference between people gets higher. For that, the results of Enade 2005 and 2006 are analyzed, comparing the performance of the entering students with the senior student. As result of the study, observes that in questions about professional area, the development of the senior student is higher than the entrant, however the scientific cultural gap is higher for graduates than for freshman, the way that the majority of senior student cannot prepare an answer for discursive questions about professional area. Concludes that the Enade results reinforces the idea that the overcoming of gentrification on Brazilian Superior Education does not resolves it self just taking access bigger, but mainly in qualification of student permanence. <![CDATA[Realidade do professor substituto nas universidades da região Sul do Brasil: contribuições para a qualidade do trabalho docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo insere-se na Linha de Pesquisa 1: Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional, do Programa da Pós-Graduação em Educação da UFSM. O trabalho apresentado teve como objetivo conhecer a realidade do professor substituto nas Instituições de Ensino Superior Federais do Sul do Brasil, analisando as possíveis contribuições para a qualidade do trabalho docente. A abordagem metodológica utilizada para a realização deste estudo foi quanti/qualitativa, considerando que a sua utilização possibilitou o desenvolvimento de diferentes estratégias para a análise dos dados, sejam elas assentadas em princípios de análise de narrativas, seja em procedimentos estatísticos. Participaram da primeira fase todos os professores substitutos contratados durante os anos de 2006 a 2008 das Instituições de Ensino Superior Federais do Sul do Brasil e, na segunda, 45 professores distribuídos dentro das 6 instituições pesquisadas. Das análises precedentes, surgiu uma constatação geral: esses docentes estão se construindo como docentes em dinâmicas relacionais, conseguindo produzir conhecimentos, dentro das relações, muitas vezes tensas, construídas dentro das instituições. Em suma, o professor substituto constrói-se como docente a parti r dessa experiência e as bases para essa construção não é somente a intelectual, mas também a parti r de sua história de vida, constituída de aspectos emocionais, afetivos, pessoais e interpessoais. Desse modo, convém ultrapassar a visão professor/objeto, pois ele não é apenas um sujeito que se coloca dentro de uma instituição, em uma relação estrita de conhecimento, que processa informações e a “repassa” aos seus alunos.<hr/>This study is part of the Research Line 1: Training, knowledge and professional development of the Graduate Program in Education of UFSM. The work presented aimed at knowing the reality of a substitute teacher in the Federal Institutions of Higher Education in Southern Brazil, examining the possible contributions to the quality of teaching. The methodological approach used for this study was quantitative and qualitative, considering that its use has enabled the development of different strategies for data analysis, whether based on principles of narrative analysis, either in statistical procedures. Participated in the first stage all substitute teachers employed during the years 2006 to 2008 of the federal Higher Education Institutions in Southern Brazil and the second, 45 teachers distributed within 6 institutions surveyed. From the foregoing analysis, there was a general observation: these teachers are being built as teachers in relational dynamics, being able to produce knowledge, within relationships, oft en tense, constructed within institutions. In short, the substitute teacher, is constructed as a teacher from this experience and the basis for this construction is not only intellectually but also from his life story, consisting of emotional, affective, personal and interpersonal. Thus, it is beyond the vision teacher /object, because it is not just a guy who is put into an institution with a strict relationship of knowledge, information processing and “passes” to their students. <![CDATA[Interações criança-criança e a coconstrução da linguagem: uma análise qualitativa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo objetiva discuti r as contribuições das interações entre pares para o processo de aprendizagem de crianças com necessidades especiais. Baseia-se em um estudo qualitativo orientado pela teoria sociocultural-construtivista, que analisou as estratégias comunicativas utilizadas por crianças em episódios de interação registrados em vídeo. Participaram do estudo crianças com idades variando entre 4 e 5 anos, entre elas duas irmãs gêmeas que apresentavam atrasos no desenvolvimento da oralidade. O estudo indica que os contextos interativos são fundamentais para a aprendizagem: verificou-se que as interações das crianças com distúrbios de linguagem exigem a utilização de diferentes estratégias comunicativas, o que resulta em possibilidades diversas de desenvolvimento. Conclui-se, no entanto, que os contextos inclusivos, embora permitam diferentes possibilidades de desenvolvimento, necessitam da mediação pedagógica com vistas à superação de possíveis obstáculos.<hr/>This paper discusses the contributions of interactions between peers in the learning process of children with special needs. It is based on a qualitative study guided by socio-constructivist theory, which examined the communication strategies used in interactive episodes, recorded on video. The study participants were five children aged between 4 and 5 years, and two of these children are twin sisters who had developmental delays of oral language. The study indicates that the interactive contexts are critical for learning: it was found that the interactions of children with language disorders require the use of different communication strategies, which results in several possibilities for development. We conclude, however, that although inclusive space offers different possibilities for development, it needs pedagogical mediation aiming to overcome possible obstacles. <![CDATA[Como pesquisar em educação a partir da complexidade e da transdisciplinaridade?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2011000100014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo objetiva discuti r as contribuições das interações entre pares para o processo de aprendizagem de crianças com necessidades especiais. Baseia-se em um estudo qualitativo orientado pela teoria sociocultural-construtivista, que analisou as estratégias comunicativas utilizadas por crianças em episódios de interação registrados em vídeo. Participaram do estudo crianças com idades variando entre 4 e 5 anos, entre elas duas irmãs gêmeas que apresentavam atrasos no desenvolvimento da oralidade. O estudo indica que os contextos interativos são fundamentais para a aprendizagem: verificou-se que as interações das crianças com distúrbios de linguagem exigem a utilização de diferentes estratégias comunicativas, o que resulta em possibilidades diversas de desenvolvimento. Conclui-se, no entanto, que os contextos inclusivos, embora permitam diferentes possibilidades de desenvolvimento, necessitam da mediação pedagógica com vistas à superação de possíveis obstáculos.<hr/>This paper discusses the contributions of interactions between peers in the learning process of children with special needs. It is based on a qualitative study guided by socio-constructivist theory, which examined the communication strategies used in interactive episodes, recorded on video. The study participants were five children aged between 4 and 5 years, and two of these children are twin sisters who had developmental delays of oral language. The study indicates that the interactive contexts are critical for learning: it was found that the interactions of children with language disorders require the use of different communication strategies, which results in several possibilities for development. We conclude, however, that although inclusive space offers different possibilities for development, it needs pedagogical mediation aiming to overcome possible obstacles.