Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20120001&lang=es vol. 12 num. 35 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Prácticas de enseñanza y prácticas profesionales: un problema de la didáctica universitaria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo presenta los avances realizados por un Programa que investiga la formación en las profesiones del campo de la salud en una Universidad argentina, centrándose en el análisis de la construcción de aprendizajes complejos en las carreras de Odontología y Medicina, y de las formas innovadoras tendientes a la articulación teoría práctica desarrolladas por los docentes en su enseñanza en el espacio de las Clínicas. A través del desarrollo de una metodología cualitativa y a la luz de un marco conceptual basado en la Didáctica fundamentada crítica, se enuncian consideraciones relativas a: la especificidad de la Didáctica Universitaria, las prácticas de enseñanza en la formación en la profesión, el marco curricular de las dos carreras en estudio, las características que adopta la enseñanza en las Clínicas, la construcción de aprendizajes complejos en esos ámbitos, la colaboración que se establece entre pares estudiantiles para enfrentar la incertidumbre que generan las situaciones de práctica profesional en la formación de grado.<hr/>Este artigo apresenta os progressos realizados por um programa que investigar a formação no campo da saúde em uma universidade Argentina, com foco na análise da construção da aprendizagem complexa nas carreiras de Odontologia e Medicina, e formas inovadoras visando a teoria de trabalho conjunto desenvolvido pelos professores no seu ensino nos espaços das clínicas. Através do desenvolvimento de metodologia qualitativa, à luz de um quadro conceitual baseado em considerações de Didática de base crítica são definidas: a especificidade da Didática universitária, as práticas de ensino na formação da profissão, o quadro curricular das duas carreiras sendo estudadas, as características assumidas pelo ensino nas clínicas, a construção da aprendizagem complexa nessas áreas, a colaboração estabelecida entre grupos de estudantes para lidar com a incerteza criada pelas situações de prática profissional no ensino de graduação. <![CDATA[A multidimensionalidade da docência na educação superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo analisa a organização, desenvolvimento e avaliação de aulas de nove disciplinas de cursos da Universidade de Brasília (UnB), procurando identificar inovações nos processos de ensinar, aprender, pesquisar e avaliar e que sinalizam rupturas quanto à forma de lidar com o conhecimento na universidade. As análises apresentam a maneira como cada professor foi construindo, na sua trajetória docente, uma didática específica a partir do campo científico do curso e das experiências vivenciadas no percurso profissional. A metodologia utilizada privilegiou a abordagem qualitativa, com a utilização de análise documental, observação de aulas e entrevistas narrativas. as aulas, professores e estudantes ultrapassam a concepção de que o conhecimento, para ser científico, precisa romper com o senso comum. Os docentes partem do senso comum, dos conhecimentos prévios dos estudantes e do contexto em que se realiza o objeto de estudo e estabelecem relações com outras formas e tipos de conhecimento. As inovações percebidas pautam-se nos princípios da: afetividade; autonomia; participação; contextualização; dialogicidade; dinamicidade; diversidade; ética; igualdade; integralidade; ludicidade; reflexividade/criatividade e transitoriedade. Tendo como relações fundantes: professor-aluno; objetivo--avaliação; conteúdo-método; conhecimento local-total; ensino-aprendizagem; ensino--pesquisa; teoria-prática; movimento-afetividade; tempo-espaço.<hr/>This article analyzes the organization, development and evaluation of classes in nine subjects of courses at the University of Brasilia (UnB), trying to identify innovations in the processes of teaching, learning, research and evaluating and which appoint breaks on how to deal with knowledge in the university. Analyses show how each teacher was building specific didactics in his teaching career based in the science section in the course and also on the experiences lived in their professional careers. The methodology has concentrated on the qualitative approach, having also used documental analysis, classroom observation and narrative interviews. While in class, teachers and students went beyond the idea that knowledge must break up with common sense to be scientific. Teachers start from common sense, from students’ prior knowledge and the context taking place where the object of study lies and establish relationships with other forms and types of knowledge. The perceived innovation is guided by the principles of: affection; autonomy; participation; contextualization; dialogue; dynamism; diversity; ethics; equality; integrity; playfulness; reflexivity/creativity and transience. And having as founding relationships: teacher-student; goal-evaluation; content-method; total-local knowledge; teaching and learning; teaching and research; theory and practice, movement and affection; time and space. <![CDATA[A didática e a formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir da reafirmação do ensino como foco da didática, o artigo aborda o significado de disciplina escolar e sua constituição em saberes escolares. Na sequência, discute-se o que ocorre nos cursos de formação de docentes para a educação básica a partir do que revelam algumas pesquisas sobre a disciplina Didática nesses cursos e sobre as dificuldades didáticas dos docentes em início de carreira. Os eixos privilegiados nas pesquisas abordadas foram: análise do currículo e das ementas da disciplina, análise dos planos de ensino, o ensino na sala de aula, representações sobre a disciplina e especificidade da didática. Com o exercício analítico dos dados revelados nas pesquisas, são expostas algumas considerações que visam a subsidiar o enfrentamento dos problemas evidenciados na área da didática, defendendo a urgência de se retomar o papel central conferido à Didática como componente curricular dos cursos de formação de professores.<hr/>This article includes the meaning of school subjects and the construction of school knowledge after asserting teaching as the focus of didactics. It also discusses what happens in teachers’ education courses for elementary school by the analysis of data from researches about the Didactics subject, found in teacher education courses in Brazilian universities, and some data about many teaching difficulties of novice/beginners teachers. Some items were priviledged in the researches: didactics subject menus and curriculum, teaching plans, teaching in school classrooms, didactics subject speech, didactics’ specificity. Some reflections are presented to help facing the problems that happen in this area, based on the analysis of data in the research, defending the urgency to retake the central role of this subject as a needed part of courses for teachers’ education. <![CDATA[O ensino de didática e o aprendizado da docência na visão de professores formadores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Relato de pesquisa que objetiva analisar concepções e práticas didáticas de professores formadores que atuam com Didática nos cursos de licenciatura de três universidades do Estado do Rio de Janeiro (pública federal, pública estadual e privada), visando a compreender como elas fundamentam o ensinar a ensinar. A abordagem metodológica consiste na análise de depoimentos colhidos por meio da realização de entrevistas semiestruturadas conjugadas com a realização de grupos de discussão compostos de oito a dez professores de cada universidade e observação de aulas. Neste artigo, relatamos parte da pesquisa detendo-nos especificamente nos dados obtidos na universidade federal. A coleta de dados nessa instituição registra 18 entrevistas e dois grupos de discussão realizados. O quadro teórico da pesquisa é elaborado com base em Roldão (2007), Gauthier (2006) e Cochran-Smith e Lytle (1999) para discutir uma teoria sobre o aprendizado da docência; e em André et al. (2010) e Zeichner (2009) para discutir formação e conhecimento profissional docente. O artigo analisa dois aspectos do conjunto de dados da pesquisa, sendo um referente à concepção didática dos formadores, atendo-se na compreensão que desenvolvem sobre o campo didático, e outro voltado para a prática didática durante o ensino dessa disciplina, abordando o que fazem os formadores para favorecer o aprendizado da docência. Os resultados apontam que professores de Didática com experiência de ensino na educação básica e/ou que assumem a escola e a sala de aula como centro das problematizações, possuem, em seu reservatório de saberes, condições mais propícias para mobilizar e questionar seu conhecimento profissional que se mostrem mais contributivos ao aprendizado da docência.<hr/>A research report that aims to analyze concepts and didactic practices of professors who work with teacher formators who teach Didactics in licensing undergraduate courses at three universities in the state of Rio de Janeiro (a federal and a public state universities and a private university), to understand how they base their ‘teaching to teach’. The methodological approach consists of the analysis of reports collected by the conduction of semi‑structured interviews combined with the holding of discussion groups composed of eight to ten professors from each university and classroom observation sessions. In this paper we describe part of the research, dwelling specifically on data obtained from the federal university. Data collection at this institution recorded 18 interviews and two discussion groups conducted. The theoretical research is developed based on Roldão (2007), Gauthier (2006) and Cochran-Smith & Lytle (1999) to discuss a theory on teaching learning, and André et al. (2010) and Zeichner (2009) to discuss teacher training and knowledge of the teaching professional. This article examines two aspects of the research data set, one with a focus on the teaching of teachers, keeping up with the understanding that is developed in the field of teaching, and another focused on teaching practice during the teaching of this subject, addressing what trainers do to facilitate the learning of teaching. Results show that Didactics teachers with teaching experience in basic education and/or who take the school and the classroom as the center of problematization, have in their reservoir of knowledge more favorable conditions to mobilize knowledge and questioning of their professional knowledge that show more contributive to the learning of teaching. <![CDATA[A metodologia da problematização em três versões no contexto da didática e da formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto apresenta parte de um estudo que utilizou, como método de investigação, os três graus/momentos de elaboração de Karel Kosik, e que focalizou a Metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez como caminho de ensino (com pesquisa) no âmbito da Didática. Após muitos anos de estudo e experiências com a Metodologia da Problematização, foi possível conhecer as características de suas origens, o que possibilitou identificar e analisar três versões de explicação e uso para o Arco de Maguerez: a de Maguerez, a de Bordenave e a de Berbel. Foi possível, também perceber um processo de reinterpretação/ressignificação do Arco a partir de sua elaboração primeira, em termos de suas etapas, públicos-alvo e ações didáticas em sua utilização. Um ponto comum que permeia as versões explicativas é o seu uso como caminho metodológico voltado para a formação profissional, inicial ou continuada, sendo que nas duas últimas versões a ênfase é na formação de professores. Constatou-se que a problematização ou a elaboração de problemas não estava presente na versão de Maguerez, com as decisões centradas nos elaboradores da proposta. Já na segunda versão, os problemas eram elaborados pelos professores, diferentemente da terceira versão, que é pensada e utilizada para promover esse aprendizado pelos alunos, que são posicionados como protagonistas principais de todo o processo. Maguerez buscava ultrapassar a concepção tradicional de formação, assim como Bordenave e Pereira, sendo que estes apontam o Arco como apropriado para uma pedagogia problematizadora.<hr/>This text presents part of a study that used, as investigation method, Karel Kosik’s three degrees/moments of elaboration and focused on the Problematization Methodology with Maguerez’s Arch as a teaching way (with research) in the field of Didactics. After many years of studies and experiences with the Problematization Methodology, it was possible to know its origin characteristics, what made it possible to identify and analyze three explanation and usage versions to Maguerez’s Arch: Manguerez’s, Bordenave’s and Berbel’s. It was also possible to notice a reinterpretation/resignification process of the Arch from its first elaboration, in terms of its steps, target public and didactics actions in its use. A common point that permeates the explicative versions is its use as a methodological way towards professional formation, continued or initial, being the two last versions emphasis on teacher formation. It was noticed that the problematization or the problem’s elaboration was not present in Maguerez’s version, being the decisions centered on the proposal’s elaborators. Yet, in the second version, the problems were elaborated by the teachers differently from in the third version, which is thought and used to promote such learning by the students who are positioned as main protagonists of the whole process. Maguerez strived to surpass formation’s traditional conception as well as Bordenave and Pereira, those pointing the Arch as suitable for a problematizing pedagogy. <![CDATA[Didática para a educação infantil: implicações do materialismo histórico dialético e da teoria histórico-cultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, discutimos acerca de contribuições da Didática para uma atuação pedagógica intencional de professores dedicados à educação infantil. Nesse sentido, inicialmente, afirmamos serem essenciais as reflexões que visam à busca de fundamentos focados na mobilização dos futuros docentes para a ação-reflexão-ação acerca dos fenômenos educativos, objetivando o desvelamento, com rigor e objetividade, de suas múltiplas determinações no âmbito das relações capitalistas. Acreditamos que esse desvelamento seja possível apenas à luz de uma concepção de mundo, de um método e de uma práxis que se constituem em unidade no materialismo histórico e na sua dialética. Na seqüência, refletimos sobre alguns dos princípios da Teoria Histórico-Cultural para entendimento do lugar ativo e mediador do professor no processo de humanização das crianças pequenas e contribuições do materialismo dialético para esta reflexão. Finalmente, são explicitados aspectos de uma Didática voltada para a formação de professores para a educação Infantil e dos anos iniciais do ensino fundamental, os quais têm norteado nossas condutas como professoras do Curso de Pedagogia e reafirmadas nas narrativas de professores sobre suas vivências e experiências docentes, em busca de novas sistematizações, mirando uma práxis pedagógica decorrente da ressignificação (teorização) da e sobre prática pedagógica, pelos próprios sujeitos.<hr/>In this article, we discuss the contributions of Didactics for intentional pedagogical action of teachers devoted to children education. In this sense, we initially say to be essential the reflections which aim to search for foundations focused on the mobilization of future teachers for the action-reflection-action about the educational phenomena, aiming at the unveiling, with rigor and objectivity, of its multiple determinations within the capitalist relations. We believe that such unveiling is only possible in the light of a world view, a method and a praxis constituted in unison with historical materialism and its dialectic. Afterwards, we reflect on some of the principles of the Historical-Cultural Theory to understand of the active and mediator role teachers have in the process of humanization of young children and contributions of dialectical materialism to this reflection. Finally are detailed some aspects of a Didactics focused on training teachers for Children and early elementary school years’ education, which have guided our actions as teachers of the Pedagogy Course and reiterated by teachers’ narratives about their experience both in life and teaching, in search of new systematization modes, targeting an educational praxis due to the redefinition (theorization) and on the teaching practice by its very subjects. <![CDATA[Da prática pedagógica do formador do alfabetizador, perspectivas para a didática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta perspectivas para a Didática do formador do alfabetizador a partir da sistematização de práticas produzidas por formadores de professores alfabetizadores no ensino superior. Parte do pressuposto de que a didática sistematizada na literatura da área, expressa uma prática pedagógica decorrente de determinado tipo de relação social no interior do modo de produção que a sustenta. Toma como eixo epistemológico a Didática prática defendida por Martins (2009) e os conhecimentos dela decorrentes, o que implica analisar essa prática numa relação de causalidade complexa. Desse ponto de vista, as perspectivas para a didática, apresentadas neste artigo, não são prescrições, mas indicadores de caminhos possíveis para a organização e realização da prática pedagógica na formação do professor alfabetizador. Os resultados contribuem com a prática pedagógica desse formador e vão ao encontro das perspectivas da formação do professor leitor em diferentes situações, tendo como orientação a leitura, a interpretação, a escrita e a criação de significados, gerando, por meio dessa didática, um letramento específico na formação do alfabetizador: o letramento alfabetizador.<hr/>This article presents didactic perspectives for literacy teacher developers by systematizing the practices produced by literacy educator developers in higher education. It starts from the assumption that the systematic teaching of the literature in the area expresses a pedagogical practice arising from a particular type of social relationship within the mode of production that sustains it. It has as its epistemological axis the ‘Didactics practice’ advocated by Martins (2009) and the knowledge arising from it, which implies analyzing this practice in a complex causal relationship. From this point of view, the prospects for didactics presented in this article are not requirements, but indicators of possible paths for the organization and implementation of a pedagogical practice in the development of literacy educators. The results contribute to the pedagogical practice of literacy educators and match the development perspective of reader teachers in different situations, having reading, interpretation, writing and creation of meanings as guidelines, generating - through this teaching practice - a specific approach for developing literacy educators: alphabetizing literacy. <![CDATA[Formación inicial del profesor para las escuelas del mañana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es En los últimos años, se han multiplicado los estudios e informes que muestran una insatisfacción sobre la calidad de los programas de formación docente. Se hace necesario, hoy más que nunca, preguntarse hacia dónde se dirige el proceso de formación inicial del profesorado. Por esta razón, este artículo se propone reflexionar sobre tres temas se plantearán con más y más fuerza en la agenda educativa futura. Nos referimos a la integración cultural y a la cohesión social, al acceso a las tecnologías y a la educación ciudadana. Y estos desafíos involucran notoriamente al docente. El examen de la bibliografía muestra que a pesar de la heterogeneidad de situaciones y países, existe un conjunto de capacidades docentes que influyen en los conocimientos aprendidos y adquiridos por los estudiantes. La autora señala que el desarrollo de capacidades docentes para una buena enseñanza requiere de instancias institucionalizadas que las fomenten y apoyen. Finalmente en el artículo se promueve la idea que América latina debería proponer una agenda de capacidades docentes que tenga en cuenta algunas de las características que se repiten en los buenos maestros y profesores. Una agenda de capacidades docentes deberá ser consistente con las políticas y sistemas existentes en América latina y tomar como referente las referencias internacionales y regionales. Asimismo ésta sustentarse en estrategias debidamente probadas vinculadas con tres factores básicos: el reclutamiento, la formación y el apoyo al trabajo de los docentes en el aula.<hr/>Over the last years, an increasing number of studies and reports showing dissatisfaction with the quality of teacher education programs has appeared. Now, more than ever, it is necessary to ask ourselves on the importance of the improvements of the initial teacher education, so that they can have a real performance in classrooms. For this reason, the article proposes an analysis and reflection about three pressing issues for future educational agendas. These are cultural integration and social cohesion, technological access and civic education. All these challenges indubitably involve teachers. A review of the relevant literature in this area reveals that, despite the heterogeneity of contexts and countries, there is a set of teaching skills that impact the knowledge acquired by students. The author also emphasizes the importance of institutionalized instances of supporting for the development of the necessary teaching qualifications which guarantees good teaching. Finally, this article promotes the idea that Latin America should - in the forthcoming years - strive to identify some characteristics of good teachers in order to define and set an agenda of desired teaching skills. An agenda of teaching skills should be consistent with existing educational policies and systems in Latin America and take into consideration international and regional experiences. It should also be based on proven strategies related to three basic factors: recruiting, training and teacher support for classroom work. <![CDATA[Reforma e recontextualização das políticas: o papel dos coordenadores pedagógicos nas escolas municipais do Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es No Brasil, desde a década de 1990, propostas educacionais têm privilegiado a definição de conteúdos mínimos nacionais, a extensão do tempo de aprendizagem e a aplicação de avaliações externas visando à melhoria da qualidade medida basicamente pelo desempenho dos alunos. No quadro da gestão das escolas de ensino fundamental e médio o coordenador pedagógico tem sido visto como figura central na mediação entre Secretaria de Educação e os professores da escola exercendo funções pedagógicas relacionadas ao desenvolvimento profissional do corpo docente e um trabalho político de implementação dos princípios da reforma. Neste texto, apresentamos dados de uma pesquisa focalizando a atuação de dois coordenadores buscando responder seguintes questionamentos: 1) Qual o sentido e o propósito pedagógico e político da atuação do coordenador junto aos professores de duas (2) escolas na busca da qualidade de ensino? 2) Como os coordenadores atuam no trabalho de desenvolvimento profissional dos professores em escolas pautadas por avaliações externas? Quanto ao aspecto metodológico, o estudo baseou-se em observação de reuniões e entrevista com os coordenadores em escolas na cidade do Rio de Janeiro. Como conclusões, nas duas escolas, os coordenadores revelam que há uma recontextualização das políticas havendo uma aceitação parcial delas por parte dos professores. Os professores são críticos em relação à efetiva melhoria da qualidade do ensino. Na escola A, as mudanças são atendidas e vistas como políticas temporárias; na escola B, as mudanças são atendidas à medida que não comprometam o projeto pedagógico da escola, que envolve leitura e escrita.<hr/>In Brazil, since the 1990’s, educational approaches have favored the definition of national minimal contents, of the extension of learning time span and of the implementation of outer evaluations aiming at better quality, which is basically measured by the performance of the students. In the team of management professionals of primary and high schools, the pedagogical coordinator has been considered the main mediator agent between the Education Board and the teachers/professors in the school, the one who is responsible for keeping the teachers involved and committed with the fulfillment of performance goals established by external indicators. In this paper we present part of a research project which focused on the performance of two pedagogical coordinators facing these changes, in an attempt to answer two questions: 1) What were the pedagogical and political meaning and objective of the pedadogical coordinators’ performance relating to the teachers of these 2 (two) schools? 2) How do the pedadogical coordinators carry out the task of providing the teachers with professional development in schools guided by external evaluations? In relation to the methodological aspect, the study was based on observation and interviews with pedadogical coordinators of public schools in the city of Rio de Janeiro. The study has shown us pedadogical coordinators reveal there is a recontextualization of the policies and that they are partially accepted by the teachers/professors. The teachers/professors are critical in relation to an effective improvement of the quality of teaching. In school A, the changes were accepted and seen as temporary policies. In school B, the changes are implemented as they do not jeopardize the school pedagogical project, which involves reading and writing. <![CDATA[O futuro das práticas de interdisciplinaridade na escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta um estudo analítico sobre possíveis direções futuras das práticas de interdisciplinaridade na escola, no contexto da Educação Básica. Para essa finalidade, exploramos um conjunto de proposições conceituais encontradas nos textos de alguns dos principais teóricos da interdisciplinaridade na atualidade, tais como Gusdorf (1977), Lenoir (1997), Fazenda (1998, 1994) e Klein (2010), bem como analisamos as práticas de interdisciplinaridade descritas por Katz e Chard (1989), Klein (1990, 1998), Beane (1997), Fazenda (1991) e Lenoir (2006). Para o desenvolvimento metodológico do estudo proposto, utilizamos uma forma de análise conceitual baseada em uma abordagem proposta de Coombs e Daniels (1991). Essa forma de análise derivativa permite distinguir, com base em uma leitura interpretativa de textos teóricos ou descrições de práticas pedagógicas, proposições e representações articuladas a um determinado elemento conceitual - neste caso a noção de interdisciplinaridade. Entre as considerações finais do artigo, destacamos o papel dos conceitos de integração e de transdisciplinaridade, como fontes de proposições para pensar possíveis direções futuras das práticas de interdisciplinaridade na escola.<hr/>This article presents an analytical study on possible future directions of interdisciplinarity practices in school, within the context of the Basic Education. For this purpose, we explore a set of conceptual propositions found in the texts of some of the majors theoreticians of the interdisciplinarity in the present time, such as Gusdorf (1977), Lenoir (1997), Fazenda (1998, 1994) and Klein (2010), as well as we analyze interdisciplinarity practices described by Katz and Chard (1989), Klein (1990, 1998), Beane (1997), Fazenda (1991) and Lenoir (2006). For the methodological development of this study, we employed a form of conceptual analysis based on an approach proposed by Coombs and Daniels (1991). This form of derivative analysis allows us to distinguish, based on interpretive reading of theoretical texts or description of pedagogical practices, propositions and representations articulated to certain conceptual element - in this case, the notion of interdisciplinarity. Among the final considerations in this article, we highlight the role of the concepts of integration and transdisciplinarity, as sources of ideas to think about possible future directions for the interdisciplinarity practices in school. <![CDATA[Quinze anos da filosofia da educação na ANPEd: balanços e desafios]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Trata-se o presente artigo de um levantamento da produção intelectual circulada no Grupo de Trabalho Filosofia da Educação, também conhecido como GT 17, no contexto da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação-ANPEd no período de 1994, momento em que se institucionalizou como Grupo, até o ano de 2008, quando completou 15 anos de existência. Tem como objetivos identificar os temas mais ou menos enfatizados nessa produção, a perspectiva teórica que a sustenta e a origem institucional e geográfica dos trabalhos. Metodologicamente, o artigo caracteriza-se como um estudo exploratório, resultado de um levantamento bibliográfico e documental, constando da análise de documentos, tais como: correspondências, relatórios, atas, anais, revistas e CD-ROM da ANPEd circulados no período em foco. Com base em dados quantitativos, o artigo instiga a uma reflexão acerca dos possíveis caminhos epistemológicos percorridos pela Filosofia da Educação a partir da ANPEd.<hr/>This paper deals with a survey of the intellectual production carried out by the research group “Philosophy of education” also known as GT 17. This program takes place within the National Association of Research and Post-graduation in Education (ANPEd). The survey studies the period when the program was institutionalized in 1994, until 2008. The aim of this paper is to identify the subjects that are more emphasized in this production and the ones less emphasized as well as the theoretical perspectives that support them and finally the institutional and geographic origins of the works. In terms of methodology, this publication results in a bibliographic and documentary survey. It consists of the analysis of a variety of documents such as correspondence, reports, minutes, annals, journals and ANPEd CD-ROM, from the focal period. On the basis of quantitative data, the paper provides reflexive elements concerning to the possible epistemological pathways followed by philosophy of education in ANPEd. <![CDATA[Experiência com o ensino de Filosofia, por meio da pesquisa-ação, com professores da Diretoria Regional de Ensino da cidade de Miracema do Tocantins - TO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Após a realização de pesquisa (LIMA, 2010), propus-me uma investigação prática, por meio da pesquisa-ação, com os professores de Filosofia da Diretoria Regional de Ensino da cidade de Miracema do Tocantins, TO. Essa atividade prática, com duração de dois anos, iniciou-se no segundo semestre de 2008, em curso de extensão intitulado: Leitura e prática educativa: experiências com o ensino de Filosofia, com os seguintes objetivos: (i) analisar a problemática da leitura com professores(as)/trabalhadores(as) de Filosofia do ensino médio da Diretoria Regional de Ensino da cidade de Miracema do Tocantins, TO; (ii) pôr em prática, a temática da leitura a partir de textos filosóficos, em concomitância, aprofundamentos teóricos e, (iii) indicar o valor da experiência da leitura na prática educativa e suas implicações no cotidiano. Desse trabalho, saliento a necessidade da formação continuada, já que grande parte dos professores no Estado do Tocantins atua fora de área, em confirmação de pesquisa já realizada, que constatou que o trabalho com a Filosofia é, simplesmente, para complementação de carga horária. Em colaboração, a universidade desempenha um papel importante, principalmente em cursos de extensão que tenham como olhar determinado aspecto para o trabalho com a Filosofia. Em nosso caso, priorização do estudo dos textos filosóficos, em que os professores foram capazes de perceber que têm muita dificuldade no referente à leitura, porém, se dispõem ao enfrentamento de eventuais empecilhos, desde as dificuldades subjetivas de compreensão até aquelas que são de natureza objetiva.<hr/>After the performance of this research (LIMA, 2010) I proposed to myself a practical investigation, through the research-action, with the Philosophy teachers of Regional Teaching Board of Miracema do Tocantins city, TO. That practical activity, with two year continuance, started on the second semester of 2008, in an extension program entitled: Reading and Educational Practice: experiences with Philosophy teaching, with the following goals: (i) analyzing the problematics of reading with teachers/workers in Philosophy at high schools of Regional Teaching Board of Miracema do Tocantins city, TO; (ii) apply the thematic of reading, through reading philosophical texts, and concomitantly, theoretical deepening and, (iii) appoint the value of reading experience in the educational practice and its implications in daily life. From that work I accentuate the need of continuous training since most of the teachers in the State of Tocantins act out of their areas, according to a research already made which found that the work with Philosophy is just meant for workload complementation. In contribution, the university plays an important role, especially in extension programs which have as means watching specific aspects of work in Philosophy. In our case, prioritizing the studies of philosophical texts, through which the teachers were able to notice they have issues regarding reading, although, they are willing to face possible impediments, from the subjective difficulties of comprehension to those one of the objective kind. <![CDATA[O regresso dos professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2012000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Após a realização de pesquisa (LIMA, 2010), propus-me uma investigação prática, por meio da pesquisa-ação, com os professores de Filosofia da Diretoria Regional de Ensino da cidade de Miracema do Tocantins, TO. Essa atividade prática, com duração de dois anos, iniciou-se no segundo semestre de 2008, em curso de extensão intitulado: Leitura e prática educativa: experiências com o ensino de Filosofia, com os seguintes objetivos: (i) analisar a problemática da leitura com professores(as)/trabalhadores(as) de Filosofia do ensino médio da Diretoria Regional de Ensino da cidade de Miracema do Tocantins, TO; (ii) pôr em prática, a temática da leitura a partir de textos filosóficos, em concomitância, aprofundamentos teóricos e, (iii) indicar o valor da experiência da leitura na prática educativa e suas implicações no cotidiano. Desse trabalho, saliento a necessidade da formação continuada, já que grande parte dos professores no Estado do Tocantins atua fora de área, em confirmação de pesquisa já realizada, que constatou que o trabalho com a Filosofia é, simplesmente, para complementação de carga horária. Em colaboração, a universidade desempenha um papel importante, principalmente em cursos de extensão que tenham como olhar determinado aspecto para o trabalho com a Filosofia. Em nosso caso, priorização do estudo dos textos filosóficos, em que os professores foram capazes de perceber que têm muita dificuldade no referente à leitura, porém, se dispõem ao enfrentamento de eventuais empecilhos, desde as dificuldades subjetivas de compreensão até aquelas que são de natureza objetiva.<hr/>After the performance of this research (LIMA, 2010) I proposed to myself a practical investigation, through the research-action, with the Philosophy teachers of Regional Teaching Board of Miracema do Tocantins city, TO. That practical activity, with two year continuance, started on the second semester of 2008, in an extension program entitled: Reading and Educational Practice: experiences with Philosophy teaching, with the following goals: (i) analyzing the problematics of reading with teachers/workers in Philosophy at high schools of Regional Teaching Board of Miracema do Tocantins city, TO; (ii) apply the thematic of reading, through reading philosophical texts, and concomitantly, theoretical deepening and, (iii) appoint the value of reading experience in the educational practice and its implications in daily life. From that work I accentuate the need of continuous training since most of the teachers in the State of Tocantins act out of their areas, according to a research already made which found that the work with Philosophy is just meant for workload complementation. In contribution, the university plays an important role, especially in extension programs which have as means watching specific aspects of work in Philosophy. In our case, prioritizing the studies of philosophical texts, through which the teachers were able to notice they have issues regarding reading, although, they are willing to face possible impediments, from the subjective difficulties of comprehension to those one of the objective kind.