Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20170001&lang=pt vol. 17 num. 51 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[State migration policy and public school: mediations from textbooks (Argentina, Buenos Aires, 1853-1955)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Este trabajo presenta un análisis de las interrelaciones entre el Estado, las políticas mi gratorias y la escuela pública Argentina (y más específicamente de Buenos Aires) desde la perspectiva de la historia de la educación, tomando como fuente documental los libros de lectura de la escuela primaria. Entre la constitución del estado nacional (en 1853) y media dos del siglo XX el mismo se fue redefiniendo en base a los cambios del contexto nacional e internacional siempre desde un sesgo liberal. En este tránsito, las estrategias en relación del “extranjero” cambian desde un modelo de “puertas abiertas” hacia otro de “migración restringida” con diferentes connotaciones. Debido al rol que se le asignó en esta matriz estatal, la escuela primaria pública argentina se configuró como una mediadora eficaz para reforzar la identidad nacional integrando a los niños nativos, extranjeros y a sus familias. Los libros de lectura son una herramienta interesante para observar el tratamiento de cier tos contenidos escolares en tanto los mismos son elaborados siguiendo lineamientos que emanan desde el estado nacional y son mediados por las políticas educativas y el mercado editorial. Y, precisamente, tanto la integración de poblaciones migrantes como las políticas migratorias están presentes en ellos. Desde allí podremos tener un acercamiento al rol de la escuela y su mediación frente a las poblaciones migrantes y nativas respecto a las políticas migratorias del estado nacional, a través de los niños. <hr/>Abstract This paper presents an analysis of the interrelations between the state, immigration policies and public school in Argentina (especialy in the city of Buenos Aires) from the perspective of the history of education, using as a document source textbooks from elementary school. Between the constitution of the national state (in 1853) and mid-twentieth century, this to changes in the national and international context is redefined based always within the framework of liberalism. In this transition, strategies regarding the “foreign” change from a model of “open door” to another of “restricted migration” with different connotations. Because of the role assigned to it in this state matrix, public elementary school in Argentina was set up as an effective mediator for building national identity, integrating native and fo reigners children, and their families. Text-books are an interesting analysis tool to observe the treatment of certain school contents as these are developed following guidelines ema nating from the national state and are mediated by educational policies and the publishing market. Precisely the integration of migrant populations as well as migration policies are present in them. From there we can have an approach to the role of the school in its me diation between the national state and families, native and foreign ones, through children. <![CDATA[A força da educação na integração de refugiados no Brasil: crianças russas na cidade de Santos (1958-1968)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo baseou-se em uma pesquisa que analisou o Instituto São Vladimir, entre os anos de 1958 a 1968. O Instituto São Vladimir foi uma instituição criada com o propósito de integrar crianças russas que chegaram como refugiadas da China na cidade de Santos. Os internos frequentavam escolas da cidade, onde tinham a educação formal durante um período do dia e a educação informal no local de moradia. O objetivo da instituição era inseri-los em uma nova cultura e, simultaneamente, conhecerem e valorizarem a cultura russa. A pesquisa foi qualitativa e com o uso da técnica da história oral coletamos cinco depoimentos: de um ex-diretor, três ex-internos e um frequentador. O estudo examinou as estratégias de educação utilizadas no Instituto São Vladimir para preservar e difun dir a cultura russa e a influência que tais estratégias tiveram nas vidas das crianças que frequentaram o instituto. Os resultados indicam que o processo para integrar as crian ças refugiadas no Brasil foi um marco para o processo de integração local de refugiados. Concluiu-se que ter passado pelo Instituto deixou marcas importantes na vida das pessoas que o frequentaram e houve um processo de hibridação cultural. Hoje os ex-internos con tinuam frequentando festividades russas na cidade de São Paulo, onde é possível observar a presença da inter-relação de hábitos russos e brasileiros. <hr/>Abstract This article was based on a research that analyzed the Institute of St. Vladimir, between the years 1958-1968. The Institute of St. Vladimir was an institution created to integra te Russian children coming as refugees from China in the city of Santos. The internees attended local schools, where they had a formal education during the day and informal education in the institute. The aim of the institution was to integrate them in a new culture without losing contact with the Russian culture. The research was qualitative and with the use of oral history technique, we collected five testimonies: from a former director, from three former internees and from one former visitor. The study analyzed the educational strategies employed in the Institute of St. Vladimir to preserve and disseminate Russian culture and how such strategies influenced the children that attended the institute. The results indicate that the process to integrate Russian refugee children in Brazil was a land mark in the process of local integration of refugees. It was concluded that the Institute left important marks in their lives of the internes, especially related to culture hybridization. Today the former children from the institute still attending Russian festivities in the city of São Paulo, where you can observe the interrelation of Russian and Brazilian cultures. <![CDATA[Imigração e educação nos relatórios dos presidentes da Província do Paraná]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente texto busca discutir a forma como educação e imigração, especialmente de poloneses, era tratada pelos governantes da Província do Paraná, por meio da análise dos Relatórios dos Presidentes da Província, abrangendo o período de 1871, o início da imigra ção polonesa ao Paraná, e 1889, o fim do regime monárquico no Brasil. Para a construção deste trabalho, foi fundamental a consulta a autores como Lilian A. Wachowicz (1984), Ruy C. Wachowicz (2010), Saviani (2007), Faria Filho (1998) Miguel (1997) e Vieira (2011), além de outras fontes primárias, como a legislação educacional em vigor no período. Com a rea lização dessa pesquisa, foi possível observar o planejamento da imigração para a Província, os principais problemas reconhecidos na Instrução Pública do período, além das medidas tomadas ou planejadas para a melhoria do ensino entre os imigrantes. <hr/>Abstract The following text aims to discuss how education and immigration, especially of polish immigrants, were treated by the governors of the Province of Parana, by analyzing the Reports of the Presidents of the Province, covering the period between 1871, when the polish immigration to Parana has begun, and 1889, when the monarchy in Brazil has ended. To make this study, the access to authors like Lilian A. Wachowicz (1984), Ruy C. Wachowicz (2010), Saviani (2007), Faria Filho (1998) Miguel (1997) and Vieira (2011) were essential, besides other primary sources, as the current educational legislation in the period. With the accomplishment of this research, it was possible to observe the immigration planning to the Province, the main problems recognized in the Public Instruction of the period, besides the actions taken or planned to the improvement of the public instruction among the immigrants. <hr/>Resumen En este trabajo se discute la forma como la educación y la inmigración, especialmente de los inmigrantes polacos, fue tratada por los gobernantes de la provincia de Paraná, mediante el análisis de los Informes de los Presidentes de la Provincia de Paraná, que abarca el período comprendido entre 1871, el comienzo de la inmigración polaca en Paraná, y 1889, el fin de la monarquía en Brasil. Para la construcción de este trabajo fue esencial consultar a los autores como Lilian A. Wachowicz (1984), Ruy C. Wachowicz (2010), Saviani (2007), Faria Filho (1998), Miguel (1997), Vieira (2011), y otras fuentes primarias, como la legislación educativa en el periodo. Con este estudio, se observó la planificación de la inmigración en la provincia, los principales problemas reconocidos en la Instrucción Pública de la época, además de las medidas adoptadas o previstas para la mejora de la educación entre los inmigrantes. <![CDATA[Migrações Portugal/Brasil e reconhecimento de estudos: trajetórias de vida de imigrantes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Em todos os tempos, por diversas razões, os homens saíram de sua terra de origem, so zinhos ou em grupos, buscando novos desafios e oportunidades. Na formação do Brasil, foi decisiva a vinda de portugueses e africanos que, unindo-se aos indígenas e a gentes de várias regiões do mundo, contribuíram para a constituição da nação brasileira. Sabe-se que a imigração portuguesa foi uma constante na história do Brasil. Na segunda metade do século XX, apesar do declínio no processo migratório, ainda havia portugueses vindo ao Brasil e se instalando, dentre outros lugares, em Curitiba. O que esperavam encontrar e o que encontravam na terra escolhida? Alguns deles esperavam poder continuar a estudar no Brasil, mas os estudos realizados em Portugal não eram considerados. Isso dificultava e, não raro, impedia a continuidade na formação. Partindo desses pressupostos, a pes quisa tem por objetivo discutir a questão do reconhecimento, no Brasil, da escolaridade adquirida em Portugal, pelos imigrantes portugueses vindos a Curitiba na segunda metade do século XX. Para reconstruir o período, a metodologia empregada foi a história oral, na modalidade história de vida, numa perspectiva interdisciplinar. Colaboraram com as entrevistas imigrantes portugueses radicados em Curitiba. Discutidos e interpretados os dados coletados, os resultados evidenciaram não só as dificuldades enfrentadas pelos es trangeiros quanto ao reconhecimento dos estudos realizados fora do país, como também as alternativas buscadas por eles para superar essa dificuldade. <hr/>Abstract During all times, for various reasons, men left their homelands, alone or in groups, seeking new challenges and opportunities. In the shaping of Brazil, one key aspect was the arrival of Portuguese and Africans who, along with the native Indians and people arising from various regions of the world, contributed to the constitution of the Brazilian nation. Portuguese immigration was a constant in the history of Brazil. In the second half of the 20th century, despite the decline in the migratory process, the Portuguese were still coming to Brazil and settling down in places such as Curitiba. What did they expect to find and what did they find in the chosen land? Some of them expected to resume their studies in Brazil, but the studies carried out in Portugal were not considered. This complicated and often prevented the resumption of their education. Based on these assumptions, the research aims to discuss the recognition in Brazil of the schooling acquired in Portugal by the Portuguese immigrants who came to Curitiba in the second half of the 20th century. To reconstruct the period, we adopted the methodology of oral history, in the life history modality, in an interdisciplinary perspective. Portuguese immigrants settled in Curitiba collaborated with the interviews. When the data collected were discussed and interpreted, the results showed not only the difficulties faced by foreigners regarding the recognition of studies carried out abroad, but also the alternatives sought by them to overcome this difficulty. <hr/>Resumen En cada momento, por distintas razones, los hombres han salido de su tierra natal, solo o en grupo, en busca de nuevos desafíos y oportunidades. En la formación de Brasil fue decisiva la venida de portugueses y africanos, que uniéndose a los indígenas y a personas de diversas regiones del mundo contribuyeron para la formación de la nación brasileña. Se sabe que la inmigración portuguesa ha sido una constante en la historia de Brasil. En la segunda mitad del siglo XX, a pesar del descenso en el proceso de migración, todavía había portugueses que venían a Brasil y se instalaban, entre otros lugares, en Curitiba. ¿Qué esperaban encontrar y que encontraron en la tierra elegida? Algunos de ellos esperaban seguir estudiando en Brasil, pero los estudios llevados a cabo en Portugal no eran considerados. Esto hacía difícil y, a menudo, impedía la continuidad en la formación. Partiendo de esas premisas, la investigación tiene por objetivo discutir la cuestión del reconocimiento, en Brasil, de los estudios realizados en Portugal por los inmigrantes portugueses en la segunda mitad del siglo XX. La metodología utilizada fue la historia oral, en la modalidad historia de vida, con una perspectiva interdisciplinaria. Quienes colaboraron con las entrevistas fueron inmigrantes portugueses que viven en Curitiba. Discutidos e interpretados los datos recogidos, los resultados mostraron no sólo las dificultades enfrentadas en Brasil para los extranjeros en materia de reconocimiento de estudios, así como las alternativas buscadas para superar esa dificultad. <![CDATA[Educação especial em Roraima: impacto dos processos migratórios na constituição da área]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100123&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo apresentamos nossa compreensão de como os processos migratórios ocor ridos no Território Federal de Roraima entre as décadas de 1970 e 1990 impactaram na constituição dos serviços especializados em educação especial daquele território. Este, é parte de pesquisa que teve como objetivo geral compreender os processos históricos de constituição da educação especial em Roraima oferecidos, em sua totalidade, como parte das atividades desenvolvidas pelo órgão gestor da educação. O processo de pes quisa foi desenvolvido na perspectiva de E. P. Thompson de uma “história vista de baixo”; teve como participantes professores e técnicos atuantes naqueles serviços à época de sua implantação, com os quais foram realizadas entrevistas e mapeados documentos do cotidiano laboral. Foi possível constatar que a chegada de profissionais especializados em áreas como a fonoaudiologia, fisioterapia, educação física e psicologia, oriundos de esta dos do sul e do nordeste do Brasil, impactaram diretamente nos processos de estrutura ção dos serviços sendo, inclusive, em alguns casos, esses processos migratórios induzidos pelos próprios gestores, no intuito de captar profissionais especializados aptos a atender demandas da área. Os resultados possibilitam ainda, refletir sobre como a entrada de pro fissionais migrantes de outras regiões, em que a educação especial se constituía como atividade terapêutica e assistencial, altera os processos de trabalho realizados, levando práticas que em seu nascedouro priorizavam a escolarização dos estudantes com deficiên cia, sejam transformadas em práticas com foco clínico e terapêutico, acompanhando a tendência das instituições filantrópicas atuantes nos demais estados brasileiros. <hr/>Resumem En este artículo presentamos nuestra comprensión de cómo los procesos migratorios que se producen en el Territorio Federal de Roraima entre los años 1970 y 1990 afectaron a la constitución de servicios especializados en educación especial de aquel territorio. Es parte de la investigación y tuvo como objetivo comprender los procesos históricos de constitución de la educación especial en Roraima ofrecido en su totalidad, como parte de las actividades desarrolladas por el órgano de gobierno de la educación. El proceso de investigación se desarrolló en E. P. Thompson perspectiva de una “historia desde abajo”; se contó con la participación de profesores y técnicos que trabajaban en esos servicios en el momento de su implementación, con los que se llevó a cabo entrevistas y se hizo um estúdio de documentación del diário laboral. Se encontró que la llegada de profesionales especializados en áreas tales como terapia del habla, fisioterapia, educación física y la psicología, procedentes de los estados del sur y en el noreste de Brasil, impactaron directamente en los procesos de estructuración de los servicios e incluso en algunos casos, éstos procesos de migración fueron inducidos por los propios directores, con el fin de atraer a profesionales calificados, capaces de satisfacer las demandas de la zona. Los resultados también permiten reflexionar sobre cómo el ingreso de inmigrantes profesionales de otras áreas donde la educación especial, constituida como una actividad terapéutica y de bienestar altera los processos de trabajos realizados, dando lugar a que práticas que, en su lugar de nacimiento daban prioridad a la educación de los estudiantes con discapacidad, se transformen en prácticas con un enfoque clínico y terapéutico, siguiendo la tendencia de las organizaciones benéficas que operan en otros estados de Brasil. <hr/>Abstract In this article we present our understanding of how the migratory processes that occurred in the Federal Territory of Roraima between the 1970s and 1990s impacted on the constitution of specialized services in special education in that territory. It is part of a research that had as general objective to understand the historical processes of constitution of special education in Roraima offered, in its totality, as part of the activities developed by the managing body of education. The research process was developed from the perspective of E. P. Thompson of a “history seen from below”; Had as participants teachers and technicians active in those services at the time of its implementation, with which interviews and mapped documents of daily work were carried out. It was possible to verify that the arrival of specialized profession als in areas such as phonoaudiology, physiotherapy, physical education and psychology, com ing from the states of the south and northeast of Brazil, had a direct impact on the processes of structuring the services, including in some cases, these Migratory processes induced by the managers themselves, in order to attract specialized professionals able to meet the demands of the area. The results also allow us to reflect on how the entry of migrant professionals from other regions where special education was constituted as a therapeutic and care activ ity alters the work processes carried out, leading to practices that prioritized the schooling of students with disabilities , Are transformed into practices with a clinical and therapeutic fo cus, following the trend of philanthropic institutions that are active in other brazilian states. <![CDATA[Currículo e Formação de Professores: uma visão integrada da construção do conhecimento profissional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100147&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho tem por objetivo analisar os aspectos da perspectiva integrada de currículo na formação inicial de professores do Brasil. Fundamentados no modelo de “currículo formativo integrado”, realizamos a análise documental dos Projetos Pedagógicos dos Cursos de Pedagogia de Universidade Federais Brasileiras para compreender quais e como os componentes do modelo integrado de formação estão presentes nesses documentos. Os resultados evidenciam: Em relação ao referencial de formação, os projetos apresentam justificativas que fundamentam a integração curricular na valorização dos processos de construção de conhecimento significativo. No que diz respeito à centralidade da prática, verificamos projetos que a concebem como eixo estruturante do curso e outros que a concentram em atividades de estágio. Quanto à organização das unidades curriculares, os projetos indicam organizações por eixos/núcleos temáticos, no entanto prevalece a justaposição das disciplinas. No que concerne à articulação com o contexto profissional, os cursos intencionam a alternância dos espaços formativos desde o início da formação. Finalmente, no que diz respeito ao desenvolvimento da práxis, constatamos a preocupação de formar o educador capaz de pensar a sua prática enquanto intervenção crítica no processo de ensino e de aprendizagem. Neste sentido, afirmamos que experiências pontuais não são suficientes para abarcar a complexidade da formação e da atuação profissional, sendo necessário reconhecer o caráter transformador de um currículo integrado, como possibilidade formativa de um perfil profissional que responda às exigências do contexto educacional contemporâneo. <hr/>Abstract This work has as a point to analyze the aspects of integrated perspective of curriculum in the basic training of Brazilian teachers. We based the model of “Integrated Curriculum Training”, we have performed a file analysis in pedagogical projects of the pedagogy majors from Brazilian Federal Universities to understand which and how the elements of training integrated model are present on these files. The results showed: About Training referential, the projects show justifications that base in the valuation of significant knowledge construction processes. What about the centrality of practice, we see projects that either conceive it as a course structural axis or condense it all in internship activities. About the curricular unit organizations, the projects evince organizations by theme centers/axes. However the juxtaposition of disciplines prevails. What concerns to the professional context linkage, the majors intend to an exchanging training spaces since the training beginning. Finally, what about the development of praxis, we verify the concern of training the educator able to think of its own practice as while a critic intervention in the teaching and learning process. In this sense, we assure punctual experiences are not enough to involve the training complexity and the professional performance, it is necessary recognize the transformer feature of a integrated curriculum, as a training possibility of a professional profile that fulfill the contemporary educational context. <hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo analizar los aspectos de la perspectiva integrada de en la formación inicial en Brasil. Basados en el modelo de "currículum formativo integrado", realizamos un análisis documental de los Proyectos Pedagógicos de los cursos de Pedagogía de Universidades Federales Brasileñas para comprender cuáles y cómo los componentes del modelo integrado de formación están presentes en estos documentos. Los resultados evidencian: En cuanto al referencial de formación, los proyectos presentan justificativas que fundamentan la integración curricular en la valoración de los procesos de construcción de conocimiento significativo. Con respecto a la centralidad de la práctica, encontramos proyectos que la conciben como eje estructural del curso y otros que la concentran en actividades de pasantía. Cuanto a la organización de las unidades curriculares, los proyectos indican organizaciones por ejes/núcleos temáticos, sin embargo prevalece la yuxtaposición de disciplinas. Con respecto a la articulación con el contexto profesional, los cursos intencionan la alternancia de los espacios desde el inicio de la formación. Finalmente, en relación al desarrollo de la praxis, constatamos la preocupación de formar el educador capaz de pensar su práctica como una intervención crítica en el proceso de enseñanza y aprendizaje. En este sentido, afirmamos que experiencias específicas no son suficientes para cubrir la complejidad de la formación y la actuación profesional, siendo necesario reconocer el carácter transformador de un currículum integrado, como posibilidad formativa de un perfil profesional que responda con los requisitos del contexto educativo contemporáneo. <![CDATA[A Identidade Docente e o uso das Tecnologias e Mídias Digitais na Escola à luz do pensar complexo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo é um ensaio crítico-reflexivo sobre as contribuições que o pensamento complexo (MORIN, 2011) pode trazer para compreender a relação entre a construção da identidade docente e o uso das tecnologias e mídias digitais na escola. Primeiramente são apresen tados os elementos que caracterizam e influenciam a identidade humana (MORIN, 2011) e a identidade docente (PIMENTA, 2012) que é um processo contínuo de construção, des construção e reconstrução da identidade profissional e está diretamente relacionado aos saberes docentes (TARDIFF, 2002; PIMENTA, 2012; AZZI, 2012). Os professores constroem seus saberes, reelaboram e os ressignificam ao longo da sua prática profissional. Busca-se discutir sobre o uso das tecnologias e mídias digitais na escola e suas implicações para a construção da identidade docente, diante de todo o desenvolvimento científico e tec nológico que vem influenciando as mudanças na cultura e na sociedade contemporânea (LEMOS, 2013). O papel do professor (MARCELO, 2009; MEIRIEU, 2006) frente às tecno logias e mídias digitais e suas linguagens específicas provenientes do mundo contempo râneo. Essas reflexões permitem compreender que a identidade docente se modifica de acordo com a dinâmica da sociedade, da escola e das relações e inter-relações estabeleci das entre os professores, no cotidiano e nas práticas pedagógicas. Ao interagir e dialogar com o mundo e com a cultura digital, o professor reconstrói sua identidade profissional e elabora um saber tecnológico pertinente ao uso das tecnologias e mídias digitais na escola.<hr/>Abstract The article is a critical and reflective essay on the contributions that the complex thought (MORIN, 2011) can bring to understand the relationship between the construction of teacher identity and the use of technology and digital media in school. First we present the elements that characterize and influence human identity (MORIN, 2011) and the teacher identity (PEPPER, 2012) which is a continuous process of construction, deconstruction and reconstruction of professional identity and is directly related to teaching knowledge (TARDIFF, 2002; PEPPER, 2012; AZZI, 2012). Teachers build their knowledge, rework and re-signify throughout their professional practice. The aim is to discuss the use of technology and digital media in school and its implications for the construction of teacher identity, before all the scientific and technological development that has influenced the changes in culture and contemporary society (LEMOS, 2013). The teacher's role (MARCELO, 2009; MEIRIEU, 2006) compared to technologies and digital media and their specific languages from the contemporary world. These reflections demonstrate that the teacher identity changes according to the dynamics of society, school and relationships and inter-relations between teachers, in daily life and in teaching practices. To interact and dialogue with the world and the digital culture Professor reconstructs their professional identity and prepare a technological knowledge relevant to the use of technology and digital media in school. <![CDATA[Matrizes teóricas dos saberes elementares matemáticos da escola primária em tempos de primeira república]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100185&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Na história da educação matemática são recentes os estudos que investigam filiações teóricas dos saberes elementares ofertados nos primeiros anos escolares. Este artigo, centrado nos saberes elementares matemáticos da escola primária das primeiras déca das do século XX, dialoga com estudos já realizados no Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT, acerca dos sentidos conferidos ao elementar no âmbito dos saberes elementares, dentre outros o que trata do simples e complexo no ensino da Aritmética (VALENTE, 2015). Centrando a discussão em torno do termo ele mentar, o presente estudo busca compreender repercussão de matrizes teóricas na or ganização dos saberes elementares matemáticos prescritos para o ensino primário do Paraná. Analisa o conceito do ponto de vista filosófico e pedagógico a partir de Descartes, Condorcet e Pestalozzi e busca relações dessas matrizes teóricas com a organização dos saberes elementares matemáticos programados para a escola primária em tempos de Primeira República. Para as análises são consultados programas oficiais e livros didáticos de Aritmética prescritos oficialmente para a escola primária do Paraná, entre 1903 e 1932. O estudo mostra que o método utilizado na organização dos saberes elementares mate máticos expressa a matriz teórica que fundamenta o ensino ofertado. <hr/>Abstract In the history of mathematics education, studies investigating theoretical affiliations of elementary knowledge offered in the early school years are recent. This article focused on mathematical basic knowledge of primary school on the first decades of the twentieth century, dialogues with previous studies in GHEMAT, about the meanings of elementary under the elementary knowledge, among others dealing with simple and complex in the teaching of arithmetic (VALENTE, 2015). Focusing the discussion on the elementary term, this study seeks to understand impact of theoretical frameworks in the organization of elementary mathematical knowledge prescribed for primary education of Paraná. Analyzes the concept of philosophical and pedagogical point of view from Descartes, Condorcet and Pestalozzi and seeks relations of these theoretical frameworks with the organization of elementary mathematical knowledge scheduled to primary school in times of First Republic. For the analysis will be consulted official programs and textbooks of Arithmetic officially prescribed for the primary school of Paraná, between 1903 and 1932. The study shows that the method used in the organization of elementary mathematical knowledge reveals the theoretical matrix that underlies the education offered. <hr/>Resumen En la historia de la educación matemática son recientes los estudios que investigan afiliaciones teóricas de los conocimientos elementares ofrecidos en los primeros años escolares. Este artículo enfocado en los conocimientos elementares matemáticos de la escuela primária de las primeras décadas del siglo XX, dialóga con estudios ya realizados no GHEMAT, acerca de los sentidos comprobados a elemental en lo ámbito de los conocimientos elementares, entre otros o que trata del sencillo a complejo na enseñanza da Aritmética (VALENTE, 2015). Centrando la discusión en torno del término elemental, el presente estudio búsqueda comprender la repercusión de matrices teóricas en la organización de los conocimientos elementares matemáticos prescritos para el enseñanza primária del Paraná. Analiza el concepto del punto de vista filosófico y pedagógico de Descartes, Condorcet e Pestalozzi y búsqueda relaciones de esas matrices teóricas con la organización de los conocimientos elementares matemáticos programados para la escuela primária en tiempos de Primera República. Para las análisis serán consultados programas oficinales y libros didácticos de Aritmética prescritos para la escuela primária del Paraná, entre 1903 y 1932. El estudio muestra que el método utilizado en la organización de los conocimientos elementares matemáticos revela la matriz teórica que fundamenta el enseño ofrecido. <![CDATA[Os saberes para ensinar matemática e a profissionalização do educador matemático]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100207&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este texto analisa os saberes na formação de professores. Em específico, da formação matemática tanto para os futuros docentes do Ensino Fundamental como para aqueles do Ensino Médio, considerando a terminologia atual do sistema escolar brasileiro. Na análi se, o texto apoia-se nos estudos que vem sendo desenvolvidos pela Equipe de Pesquisa em História das Ciências da Educação (ERHISE) da Universidade de Genebra, na Suíça. Buscar-se-á mostrar que a profissionalização do educador matemático, em contraposição ao professor de matemática, tem na “matemática para ensinar” sua referência constituti va. A base empírica do estudo leva em consideração pesquisas relacionadas à história da educação matemática brasileira, em especial, a década de 1930, em que teve destaque as ações do professor Euclides Roxo.<hr/>Abstract This paper analyzes the role of knowledge in teacher training. In particular, it deals with the mathematical training both future teachers of Ensino Fundamental (elementary school) as those of Ensino Médio (high school), considering the current terminology of the Brazilian school system. In the analysis, the text builds on studies that have been developed by the Research Team in the History of Educational Sciences (ERHISE), University of Geneva, Switzerland. Search It will show that the professionalization of mathematics educator, in contrast to the math teacher, has the "math to teach" its constitutive reference. The empirical basis of the study takes into account research related to the history of Brazilian mathematics education, especially the 1930s, which had highlighted the actions of Euclides Roxo teacher. <hr/>Resumen Este trabajo analiza el papel del conocimiento en la formación del profesorado. En particular, se trata de la formación matemática tanto a los futuros maestros de la escuela primaria como los de la escuela secundaria. En el análisis, el texto se basa en estudios que han sido desarrollados por el Equipo de Investigación en Historia de la Ciencias de la Educación (ERHISE), Universidad de Ginebra, Suiza. Mostrará que la profesionalización del educador matemático, en contraste con el profesor de matemáticas, tiene la "matemáticas para enseñar" su referencia constitutiva. La base empírica del estudio toma en cuenta la investigación relacionada con la historia de la educación matemática brasileña, especialmente la década de 1930, que se había puesto de relieve las acciones del profesor Euclides Roxo. <![CDATA[Análise de produtos desenvolvidos no mestrado profissional na área de matemática: possibilidades de adaptações para o uso com estudantes cegos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100223&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo teve como objetivo analisar produções técnicas da área de Matemática para o Ensino Fundamental, desenvolvidas no período de junho de 2009 a dezembro de 2013 no Mestrado Profissional em Ensino de Ciência e Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Câmpus Ponta Grossa, avaliando a viabilidade de adaptação dos produtos para o ensino de estudantes cegos. A pesquisa apresenta uma abordagem qualitativa para a aná lise dos dados, sendo utilizada como estratégia a pesquisa bibliográfica, com análise das dissertações defendidas. O programa possui dezenove trabalhos na área de Matemática, sendo seis produções voltadas para o Ensino Fundamental. A análise comparativa dos traba lhos coletou as seguintes informações: procedimentos metodológicos, recursos materiais e processos avaliativos. As propostas de adaptações das produções para os estudantes cegos deram-se a partir do referencial teórico registrado neste estudo. Os resultados desta análise indicam que as produções técnicas podem ser desenvolvidas também com estu dantes cegos, desde que realizadas as adaptações conforme as necessidades do aluno. <hr/>Abstract This paper analyzed technical productions in the area of Mathematics for Elementary School, which were developed from June 2009 to December 2013, during the Professional Masters in Teaching Science and Technology of the Federal Technological University of Paraná - Câmpus Ponta Grossa, considering the viability of adapting products for teaching blind students. The investigation presents a qualitative approach to data analysis, using the bibliographic research as a strategy, with analysis of dissertations. The program has nineteen works in the area of mathematics, being six productions headed for Elementary School. The comparative analysis of the collected productions has utilized the following information: methodological procedures, material resources and evaluation processes. The proposals for adaptations of productions for blind students came from the theoretical framework registered in the present study. The results of the analysis indicated that the production techniques can also be developed with blind students, since the adjustments according to the needs of the student are made. <![CDATA[Ser Professor Formador de Professores a Distância: perspectivas constitutivas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000100251&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo resulta de pesquisa desenvolvida no estágio de pós doutoramento e tem como temática a formação dos professores formadores de professores, em cursos ofertados na modalidade de Educação a Distância. Objetivo investigar a percepção dos professores sobre a formação que receberam para formar professores por meio do ensino a distância. A nossa questão norteadora foi: Qual a percepção dos professores sobre a formação que receberam para formar professores por meio do ensino a distância? Que saberes, que currículos e que experiências eles possuem, estando na condição de formadores no curso de Pedagogia a distância da UAB/Unimontes? Adotamos uma metodologia quanti-qualitativa, a partir da análise de conteúdo. Os principais achados da pesquisa em relação ao professor que atua no curso de Pedagogia a distância da UAB/Unimontes foram: temos um professor na faixa etária entre quarenta e cinquenta. Os professores se formaram para atuar na EaD a maioria em cursos de extensão. Todos quando iniciaram o trabalho na UAB/Unimontes já tinham alguma experiência com a EaD embora muitos admitam que estão aprendendo muito ao desenvolver trabalho. Eles são otimistas com relação às novas tecnologias. Acreditamos que a qualificação do trabalho docente, na modalidade de EaD, só ocorrerá se o profissional tiver consciência de que essa modalidade de ensino não é uma nova roupagem ao ensino presencial. <hr/>Abstract This article results from research conducted at the stage of post-doctoral and has as its theme the training of teacher educators of teachers, courses offered in the form of distance education. We aimed to investigate the perceptions of teachers about the training they received to train teachers through distance education. Our guiding question was: What is the perception of teachers about the training they received to train teachers through distance education? That knowledge, that curricula and experiences that they have, being in the condition of trainers in pedagogy course distance of UAB / Unimontes? We adopt a quantitative-qualitative methodology, from the content analysis. The main findings of the research in relation to the teacher who acts in the course of Pedagogy distance of UAB / Unimontes were: we have a teacher between the ages of forty and fifty. Alumni teachers to work in EaD mostly in coursework. All work when initiated at UAB / Unimontes already had some experience with EaD although many admit they are learning to develop much work. They are optimistic about the new technologies. We believe that the classification of teachers' work in the form of EaD, will only occur if the trader has realized that this type of education is not a new guise to face teaching.