Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20170002&lang=pt vol. 17 num. 52 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Metodologias ativas: uma discussão acerca das possibilidades práticas na educação continuada de professores do ensino superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200311&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Esta pesquisa tem como objeto de estudo a formação continuada de docentes do ensino superior na modalidade de educação a distância em metodologias ativas de aprendizagem. Como questão de pesquisa, tem-se: os professores universitários entendem o processo de formação continuada na ação pedagógica que motive o uso de metodologias ativas na prática? O objetivo foi analisar um curso de formação de professores universitários e discutir, sob o ponto de vista deles, seus entendimentos e sobre seu fazer pedagógico. A pesquisa é de abordagem qualitativa, empírica e exploratória e traz a análise temática dos dados coletados em uma única questão feita, no fim de um curso, a 49 professores de uma universidade pública federal. Os principais resultados encontrados mostram que, apesar de o curso ter aprovação dos 49 investigados, ainda é urgente que se faça a formação continuada de professores universitários, para que possam entender e usar metodologias ativas na sua prática.<hr/>Abstract This research has as an study object the continuous training of higher education teachers in the distance education modality in active learning methodologies. As a research question, we have the following: do university teachers understand the process of continuous training in pedagogical action that motivates the use of active methodologies in practice? Our goal was to analyze a college professor's training course and debate, from their perspective, their understanding towards their pedagogical action. The approach of this research is qualitative, empirical and exploratory - it brings the thematic analysis of the data collected from one single question asked by the end of a course with 49 teachers from a federal public university. The main results found show that, despite the fact that the course has been approved by the 49 individuals under study, it is still urgent to make the continuous training of university teachers so they can understand and use active methodologies in their practice.<hr/>Resumen Esta investigación tiene como objeto de estudio la formación continua de los profesores en la educación superior en la modalidad de educación a distancia en metodologías de aprendizaje activo. Como cuestión de investigación, se tiene: ¿los profesores universitarios entienden el proceso de formación continuada en la acción pedagógica que motive el uso de metodologías activas en la práctica? El objetivo fue analizar un curso de formación para profesores universitarios y analizar desde el punto de vista de estos maestros su comprensión a su pedagógica tienen. La investigación es cualitativo, empírica y exploratorio, trae análisis temático de los datos recogidos en una sola pregunta al final de un curso con 49 profesores de una universidad pública federal. Los principales resultados muestran que, aunque el curso cuenta con la aprobación de los 49 investigados, sigue siendo urgente de hacer la formación continua de los profesores universitarios para que puedan comprender y utilizar métodos activos en su práctica. <![CDATA[Uma oficina de planejamento de disciplina como possível caminho de um ensino centrado no conteúdo para um ensino centrado na aprendizagem]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200337&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract In order to meet the needs of a constantly changing Society, the Universities need to constantly improve their processes of teaching and learning. To do so, it is essential that professors are fully committed and well prepared to teach aiming at students learning, instead of content delivery. Faculty development programs might be helpful to support the institution and the professors in this way. Since designing these programs is a challenging task, we intend to contribute with faculty developers by reporting our experience here. We have adapted a course design workshop developed at McGill University to our context at PUCPR, in Curitiba, South of Brazil. During the workshop, the participants had to write a new syllabus of their course, elaborate a concept map, both of them with only the essential aspects for learning. They had to define the learning outcomes and only afterwards to choose active methods to help students achieve them. Throughout the whole process, participants gave feedback to each other. The activities of the workshop, along with the fruitful discussions among professors of different backgrounds helped professors to view the content as something that supports the development of learning outcomes. Therefore, we conclude that this workshop has opened the way to methodological innovations that develop learning of higher cognitive dimensions, since the professor has established more challenging expectations for the students when writing the new teaching plan.<hr/>Resumo A fim de satisfazer as necessidades de uma sociedade em constante mudança, as universidades precisam melhorar constantemente os seus processos de ensino e aprendizagem. Para tanto, é essencial que os professores estejam totalmente comprometidos e bem preparados para ensinar com o objetivo de que os alunos aprendam, e não focados na entrega de conteúdo. Programas de desenvolvimento pedagógico docente poderiam ser úteis para apoiar a instituição e professores neste sentido. Como o design desses programas é uma tarefa difícil, pretendemos contribuir com os conselheiros pedagógicos, relatando a nossa experiência aqui. Nós adaptamos uma oficina de design de disciplina desenvolvido na Universidade McGill ao nosso contexto na PUCPR, em Curitiba, no sul do Brasil. Durante a oficina, os participantes redigiram uma nova ementa e produziram um mapa conceitual para sua disciplina, ambos com apenas o essencial para a aprendizagem. Então, definiram os resultados da aprendizagem e só depois escolheram métodos ativos para ajudar os estudantes a alcançá-los. Ao longo de todo o processo, os participantes deram retorno para as atividades uns dos outros. As atividades da oficina, juntamente com as discussões frutíferas entre professores de diferentes origens, nos ajudaram a visualizar o conteúdo como algo que apoia o desenvolvimento dos resultados da aprendizagem. Portanto, podemos concluir que esta oficina abriu caminho para as inovações metodológicas que desenvolvem a aprendizagem em dimensões cognitivas superiores, uma vez que o professor definiu expectativas mais desafiadoras para os alunos ao escrever o novo plano de ensino.<hr/>Resumen Con el fin de satisfacer las necesidades de una sociedad en constante cambio, las universidades necesitan mejorar constantemente sus procesos de enseñanza y aprendizaje. Para ello, es esencial que los profesores estén plenamente comprometidos y estén bien preparados para enseñar con el objetivo de que los estudiantes aprendan, en lugar de entregar contenidos. Los programas de desarrollo de la facultad podrían ser útiles para apoyar a la institución y los profesores de esta manera. Ya que diseño de estos programas es una tarea difícil, tenemos la intención de contribuir con los desarrolladores de la facultad, informando de nuestra experiencia aquí. Hemos adaptado un taller de diseño de curso desarrollado en la Universidad McGill a nuestro contexto en la PUCPR, en Curitiba, al sur de Brasil. Durante el taller, los participantes tuvieron que escribir un nuevo plan de estudios de su curso, elaborar un mapa conceptual, ambos con sólo los aspectos esenciales para el aprendizaje. Tuvieron que definir los resultados del aprendizaje y sólo después elegir métodos activos para ayudar a los estudiantes a alcanzarlos. Durante todo el proceso, los participantes dieron retroalimentación a los demás. Las actividades del taller, junto con las discusiones fructíferas entre profesores de diferentes orígenes, ayudaron a los profesores a ver el contenido como algo que apoya el desarrollo de los resultados del aprendizaje. Por lo tanto, concluimos que este taller ha abierto el camino a las innovaciones metodológicas que desarrollan el aprendizaje de las dimensiones cognitivas superiores, ya que el profesor ha establecido expectativas más desafiantes para los estudiantes al escribir el nuevo plan de enseñanza. <![CDATA[Contribuições da teoria da complexidade para a inovação no planejamento pedagógico do ensino superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200357&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo visa a identificar elementos que apontam para uma postura interdisciplinar de 18 docentes de uma instituição privada de ensino superior, expressos nos programas de disciplina produzidos durante oficinas de formação continuada institucional, com apoio da Finep - Inovação e Pesquisa, em 2016. Nesse contexto, os docentes são desafiados a superar a visão tradicional de ensino e buscar metodologias de aprendizagem ativa para inovar sua prática pedagógica. Trata-se de uma pesquisa qualitativa do tipo estudo exploratório que, com base na teoria da complexidade (MORIN, 2000), realiza uma análise documental dos programas, considerando os itens que compõem o documento, por meio de categorias de análise, como integração e inter-relação entre as partes. A análise aponta para ementas integradoras de temas de estudo; uso expressivo de aprendizagem por pares, aprendizagem baseada em problemas e sala de aula invertida; 15 programas com resultados de aprendizagem que preveem aspectos interdisciplinares orientados para a lógica procedimental, na busca da funcionalidade social (profissionalizante); e três programas com resultados de aprendizagem que propõem aspectos interdisciplinares voltados para a lógica subjetiva, dirigida para as dimensões humanas e afetivas. Os resultados revelam avanços de postura interdisciplinar do professor no modelo de programa de disciplina proposto. Essa visão integradora do planejamento prepara o docente para uma abordagem interdisciplinar e representa um exercício relevante de compreensão da unicidade e complexidade do fato educativo.<hr/>Abstract The purpose of this article is to identify elements indicating an interdisciplinary stance expressed in the course syllabi produced by 18 members of a private university teaching staff during institutional continuing education workshops supported by FINEP in 2016. In such context, the professors were challenged to overcome the traditional teaching view and seek active learning methodologies to innovate their teaching practices. It is a qualitative exploratory study research that carries out a document analysis of the syllabi, based on the complexity theory (MORIN, 2000), and considers the items that form the document through analysis categories such as integration and interrelation between the parties. The analysis indicates syllabi that integrate study topics; expressive use of peer learning, problem based learning and flipped classroom; 15 syllabi with learning results that foresee interdisciplinary aspects oriented toward procedural logic in search of social functionality (vocational); 3 syllabi with learning results that propose interdisciplinary aspects oriented toward subjective logic, addressing affective and humane dimensions. The results reveal advances in the professors’ interdisciplinary stance with the proposed syllabus model. This integrating view of planning prepares the professor for an interdisciplinary approach and represents a relevant exercise of understanding the unicity and complexity of the educational project.<hr/>Resumen Este artículo tiene por objeto identificar elementos que apuntan a una postura interdisciplinaria de 18 docentes de una institución privada de enseñanza superior, expresados en los Programas de Disciplina producidos durante talleres de formación continuada institucional, con apoyo del FINEP, en 2016. En este contexto, los docentes son desafiados a superar la visión tradicional de enseñanza y buscar metodologías de aprendizaje activo para innovar su práctica pedagógica. Se trata de una investigación cualitativa del tipo estudio exploratorio que, con base en la teoría de la complejidad (MORIN, 2000), realiza un análisis documental de los programas, considerando los ítems que componen el documento por medio de categorías de análisis como integración e interrelación entre las partes. El análisis apunta a la integración de temas de estudio; el uso expresivo de aprendizaje por pares, el aprendizaje basado en problemas y el aula invertida; 15 programas con resultados de aprendizaje que suponen aspectos interdisciplinarios orientados a la lógica procedimental en la búsqueda de la funcionalidad social (profesional); 3 programas con resultados de aprendizaje que se proponen interdisciplinarios, volcados hacia la lógica subjetiva, dirigida a las dimensiones humanas y afectivas. Los resultados revelan progresos en cuanto a la postura interdisciplinaria del profesor en el modelo de Programa de Disciplina propuesto. Esta visión integradora de la planificación prepara al docente para un enfoque interdisciplinario y representa un ejercicio relevante de comprensión de la unicidad y complejidad del hecho educativo. <![CDATA[Engajando estudantes por meio da redação de bons casos: formação docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200387&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O uso de problemas de contexto real em sala de aula objetiva a aprendizagem efetiva, a motivação e o engajamento de estudantes. Observa-se que as discussões promovidas nesse ambiente não alcançam esses propósitos se o caso não é bem escrito. Apresenta-se um estudo de caso sobre as dificuldades de professores na criação de estudos de caso e de aprendizagem baseada em problemas (PBL) que promovam o engajamento de estudantes. Foram analisados 30 casos redigidos por professores após a primeira parte das oficinas de formação docente da PUCPR e suas reflexões e discussões nesse processo. Avaliou-se a influência de um instrumento de apoio na redação de bons casos. O principal problema encontrado foi a presença de informações além do necessário, o que pode levar os estudantes a solucionar problemas em sala de aula, mas sendo incapazes de aplicar isso na vida real.<hr/>Abstract The use of real-world context problems aims to motivate and engage students in effective learning settings. Some discussions that are promoted in the classroom do not reach these purposes if the case is not well written. We present a case study on the difficulties in creating case studies and problem-based learning (PBL) that promote student engagement. We have analyzed the reflections and the cases written by 30 instructors that had participated on teacher training workshops of PUCPR. We have evaluated the influence of an instrument to support good cases writing. The main problem encountered was the presence of information beyond necessary. This may cause students that are able to solve problems in the classroom, but that are unable to apply this learning in real life.<hr/>Resumen El uso de problemas de contexto real en el aula objetiva el aprendizaje efectivo, la motivación y el compromiso de los estudiantes. Las discusiones promovidas en el aula no alcanzan estos propósitos si el caso no está bien escrito. Presentamos un estudio de caso sobre las dificultades en la creación de estudios de casos y el aprendizaje basado en problemas (PBL) que promueven la participación de los estudiantes. Hemos analizado las reflexiones y los casos escritos por 30 instructores que habían participado de formación docente de la PUCPR. Hemos evaluado la influencia de un instrumento para apoyar la escritura de buenos casos. El principal problema encontrado fue la presencia de información más allá de lo necesario que puede conducir a los estudiantes que son capaces de resolver problemas en el aula, pero que son incapaces de aplicar este aprendizaje en la vida real. <![CDATA[Summaê: um espaço criativo para aprendizagem]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200409&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta alguns avanços sobre uma metodologia ativa conhecida como Summaê, utilizada em várias regiões do país e em diversos campos do conhecimento. A primeira publicação sobre esse tema data de 2012 e, apesar de os fundamentos serem os mesmos das primeiras experiências feitas em turmas de Engenharia, algumas adaptações foram realizadas para que pudesse ser aplicado de modo mais abrangente, inclusive na educação a distância e na educação corporativa. Além de apresentar a metodologia de forma mais consistente e detalhada, são analisados resultados qualitativos de 18 professores que participaram diretamente da organização de Summaês em suas instituições, com o intuito de estudar as possíveis dificuldades encontradas, principais vantagens, reações dos estudantes e seu engajamento sob a óptica do professor. Os resultados mostram que os docentes tiveram pouca ou nenhuma dificuldade na realização do Summaê e as principais reações dos estudantes foram de motivação, alegria, aproximação, divertimento, entusiasmo, concentração e espírito de equipe.<hr/>Abstract This article presents some advances in an active methodology named Summaê, used in several places in Brazil and in several fields of knowledge. The first paper about this theme was published in 2012 and, despite the basic procedures remains the same, some adaptations were realized for this methodology could be applied in other contexts, include Distance Education and in Corporative Education. In addition to presenting the methodology in a more consistent and detailed manner, qualitative results are analyzed of 18 professors who participated directly in the organization of Summaês in their Institutions in order to study the obstacles, main advantages, reactions of the students and their engagement from the point of view of the professor. The results showed that the professors had little or no difficulty in performing Summaê and the main reactions of the students were motivation, happiness, approach, enjoyment, enthusiasm, concentration and team spirit.<hr/>Resumen Este artículo presenta algunos avances sobre una metodología activa conocida como Summaê, utilizada en varias regiones del Brasil y en diversos campos del conocimiento. La primera publicación sobre este tema fue realizada en 2012 y, a pesar de que los fundamentos son los mismos de las primeras experiencias hechas en las clases de Ingeniería, algunas adaptaciones se realizaron desde entonces para que pudiera ser aplicado de manera más amplia, incluso en la Educación a Distancia y en la Educación Educación Corporativa. Además de presentar la metodología de manera más consistente y detallada, se analizan resultados cualitativos de 18 profesores que participaron directamente en la organización de Summaês en sus Instituciones con el propósito de estudiar las posibles dificultades encontradas, principales ventajas, reacciones de los estudiantes y el compromiso de los mismos Bajo la óptica del profesor. Los resultados mostraron que los docentes tuvieron poca o ninguna dificultad en la realización del Summaê y las principales reacciones de los estudiantes fueron de motivación, alegría, acercamiento, diversión, entusiasmo, concentración y espíritu de equipo. <![CDATA[Autoavaliação e avaliação pelos pares: uma análise de pesquisas internacionais recentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200431&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Uma revisão de artigos publicados em dois periódicos internacionais - Assessment and Evaluation in Higher Education e Active Learning in Higher Education - sobre autoavaliação e avaliação pelos pares, nos últimos sete anos (2010-2016), é o objetivo maior deste estudo. Uma análise detalhada dos artigos coloca em evidência diversos benefícios ligados a esses processos de regulação tão presentes no desenvolvimento de metodologias ativas de aprendizagem, como o melhor desempenho dos estudantes nas disciplinas e maior interação entre os membros do grupo. No entanto, limites são também identificados, como a necessidade de realizar retroações claras e pertinentes, assim como de associar os tópicos de estudo, para que esses processos de regulação façam sentido.<hr/>Abstract A review of articles published in two international journals - Assessment and Evaluation in Higher Education and Active Learning in Higher Education on - self-assessment and peer assessment, over the last seven years (2010-2016), is the subject of this paper. A detailed analysis of the articles reveals several benefits related to these processes of regulation used intensively in active learning methodologies, such as the better performance of students in the subjects, and greater interaction among group members. However, limits are also identified to these processes of regulation, such as the need to carry out clear and pertinent feedbacks, as well as the association between the topics of study.<hr/>Résumé L’étude des articles publiés dans deux revues internationales - Assessment and Evaluation in Higher Education et Active Learning in Higher Education - sur l'auto-évaluation et l'évaluation par les pairs, au cours des sept dernières années (2010-2016), est l'objectif de cette recherche. Une analyse détaillée des articles met en évidence plusieurs avantages associés à ces processus de régulation constamment développés lorsque les professeurs utilisent les méthodes d'apprentissage actif. Ainsi, une meilleure performance des étudiants dans les cours et une plus grande interaction entre les membres du groupe sont des exemples vérifiés par les articles. Cependant, des limites sont également identifiées, comme le besoin d'effectuer des rétroactions claires et pertinentes, ainsi que l'importance d’une association entre les contenus étudiés dans les cours pour que la régulation puisse être perçue comme importante par les étudiants. <![CDATA[Metodologias ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200455&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo foi desenvolvido com base no trabalho realizado a partir da disciplina Currículo, Tecnologias, Aprendizagem e os Desafios à Educação na Cultura Digital, ministrada durante o segundo semestre de 2016, no Programa de Pós-graduação em Educação: Currículo, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Essa disciplina tinha como objetivo desenvolver práticas que explorassem o uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) e estudar as contribuições e limites que tais práticas oferecem ao desenvolvimento do currículo e à aprendizagem baseada nas metodologias ativas. Oito estudantes de mestrado e doutorado participaram dela e, como parte das atividades, cada um desenvolveu uma prática pedagógica com alunos do ensino básico ou superior, baseada em metodologias ativas com o uso das TDIC. Como produto dessa experiência, cada estudante produziu um texto reflexivo e uma narrativa digital, representando o processo de aprendizagem ao longo da disciplina. Os resultados do trabalho possibilitaram entender as diferentes concepções sobre metodologias ativas, bem como analisar as potencialidades destas metodologias para uso em diferentes níveis de ensino.<hr/>Abstract This article was developed based on the work carried out from the course "Curriculum, technologies, learning, and the challenges to education in the digital culture" during the second semester of 2016 in the Graduate Program in Education: Curriculum, of the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). The purpose of this course was to develop practices that explore the use of digital information and communication technologies (DICT) and to study the contributions and limitations that such practices offer to curriculum development and learning based on active methodologies. Eight Master or Ph.D. students participated in this course. As part of the activities, each student developed a pedagogical practice with K12 or college pupils based on active methodologies using DICT. As a product of this experience each student produced a reflexive text and a digital narrative, representing the learning process throughout the course. The results of the work revealed the different conceptions of active methodologies, as well as the potential of these methodologies for use in various levels of education.<hr/>Resumen Este artículo fue desarrollado con base en el trabajo realizado a partir de la disciplina "Currículo, tecnologías, aprendizaje y los desafíos a la educación en la cultura digital", realizada durante el segundo semestre de 2016 en el Programa de Postgrado en Educación: Currículo de la Pontificia Universidad Católica de São Paulo (PUC-SP). Esta disciplina tenía como objetivo desarrollar prácticas que explotaran el uso de las tecnologías digitales de información y comunicación (TDIC) y estudiar las contribuciones y límites que tales prácticas ofrecen al desarrollo del currículo y al aprendizaje basado en las metodologías activas. Ocho estudiantes de maestría o doctorado participaron en esta disciplina y como parte de las actividades cada uno de ellos desarrolló una práctica pedagógica con alumnos de la Enseñanza Básica o Superior, basadas en metodologías activas y con el uso de las TDIC. Como producto de esta experiencia cada estudiante produjo un texto reflexivo y una narrativa digital, representando el proceso de aprendizaje a lo largo de la disciplina. Los resultados del trabajo posibilitaron entender las diferentes concepciones sobre metodologías activas, así como analizar las potencialidades de esas metodologías para uso en diferentes niveles de enseñanza. <![CDATA[Pedagogias de aprendizagem ativa e uso de TIC na educação superior: uma combinação possível?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200479&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Las pedagogías activas y las tecnologías de información y comunicación para la enseñanza están cada día más presentes en el ámbito universitario. Una amplia literatura científica sustenta los impactos positivos sobre el aprendizaje de ambos elementos. Sin embargo, el número de docentes que hacen un uso combinado y simultáneo de ellos resulta ser bajo. La principal razón evocada por no hacerlo es el desconocimiento de los TICs que podrían ser utilizadas con las pedagogías activas.<hr/>Resumo As pedagogias de aprendizagem ativa e as Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) para o ensino estão cada vez mais presentes no nível universitário. Uma ampla literatura científica apoia os impactos positivos na aprendizagem de ambos os elementos; no entanto, o número de professores que fazem o uso combinado e simultâneo deles acaba sendo baixo. A principal razão evocada por não fazê-lo é a falta de conhecimento das TICs que poderiam ser utilizadas com pedagogias ativas.<hr/>Abstract Active learning pedagogies and information and communication technologies for teaching are increasingly present at the university level. A broad scientific literature supports the positive impacts on learning of both elements. However, the number of teachers who make a combined and simultaneous use of them turns out to be low. The main reason evoked for not doing so is the lack of knowledge of ICTs that could be used with active pedagogies. <![CDATA[Analytic hierarchy process suportando a avaliação por pares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200503&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A avaliação pode ser um importante instrumento para complementar o processo de aprendizagem, principalmente quando se deseja desenvolver, em complemento ao conteúdo técnico, habilidades humanas, como é o caso dos estudantes dos cursos de Administração. Nesse contexto, a utilização de técnicas de metodologias ativas e de avaliação por pares merece destaque. O objetivo deste estudo é avaliar o uso da técnica de análise multicritérios denominada analytic hierarchy process para auxiliar a avaliação por pares. A ferramenta desenvolvida foi utilizada em um exemplo hipotético, com características de uma disciplina do curso de Administração de Empresas. O estudo, de modelagem quantitativa, foi desenvolvido segundo os modelos de Bertrand e Fransoo (2002) e Mitroff et al. (1974). Como resultado, foi possível identificar que a técnica permite, a partir de critérios predefinidos e hierarquizados, identificar os graus de desempenho dos estudantes de uma equipe de trabalho. Com essas informações, o feedback para os estudantes torna-se mais objetivo e efetivo.<hr/>Abstract Assessment can be an important tool to complement the learning process, especially when it is desired to develop, in addition to the technical content, human skills, as is the case of the students of the Administration courses. In this context, the use of techniques of active methodologies and peer evaluation deserve to be highlighted. The objective of this study is to evaluate the use of the multicriteria analysis technique called Analytic Hierarchy Process to aid in peer evaluation. The developed tool was used in a hypothetical example, with characteristics of a course of Business Administration course. The quantitative modeling study was developed according to the models of Bertrand and Fransoo (2002) and Mitroff et al. (1974). As a result, it was possible to identify that the AHP allows, from pre-defined and hierarchical criteria, to identify the performance grades of the students of a work team. With this information, feedback for students becomes more objective and effective.<hr/>Resumen La evaluación puede ser un importante instrumento para complementar el proceso de aprendizaje, principalmente cuando se desea desarrollar, como complemento al contenido técnico, habilidades humanas, como es el caso de los estudiantes de los cursos de Administración. En este contexto, se debe destacar la utilización de técnicas de metodología activa y de evaluación por pares. El objetivo de este estudio es evaluar el uso de la técnica de análisis multicriterio denominada Analytic Hierarchy Process para auxiliar la evaluación por pares. La herramienta desarrollada fue utilizada en un ejemplo hipotético, con características de una disciplina del curso de Administración de Empresas. El estudio, de modelado cuantitativo, fue desarrollado según los modelos de Mitroff et al. (1974) y Bertrand y Fransoo (2002). Como resultado fue posible identificar que el AHP permite que, a partir de criterios predefinidos y jerarquizados, sea posible identificar los grados de desempeño de los estudiantes de un equipo de trabajo. Con estas informaciones, la retroalimentación para los estudiantes se vuelve más objetivo y efectivo. <![CDATA[A docência no curso de pedagogia-licenciatura: o que dizem os professores sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200527&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta o que dizem os professores que atuam nos cursos de Pedagogia, nas instituições envolvidas na pesquisa “O significado de ser Pedagogo para os alunos do novo curso de Pedagogia-Licenciatura”, desenvolvida nos anos de 2010 e 2011, tendo como campo três universidades: uma instituição privada, uma municipal e outra federal, localizadas em dois estados da região sudeste do Brasil. Adotou-se no processo investigativo uma metodologia com abordagem qualitativa, com pesquisa documental da legislação e dos projetos pedagógicos das instituições. Três categorias fundamentaram a investigação: o significado de ser pedagogo, o projeto pedagógico e o currículo e a nova legislação. Em 2006, foi aprovada a Resolução nº 1, do Conselho Nacional de Educação, que instituiu as novas diretrizes curriculares nacionais para o curso de Pedagogia (DCNs). Conquanto, estas diretrizes, não tenham impedido a formação dos profissionais da educação, a dificultou pelo excesso de atributos exigidos na formação do professor. Os resultados da pesquisa apontam que nos cursos implantados após 2006, os professores percebem a incorporação do conceito de Profissional da educação na formação para a gestão no curso de Pedagogia. No curso mais antigo, os professores julgam que, embora as diretrizes não impeçam, inviabilizam na prática a formação do gestor e sentem dificuldade para se desvencilhar da cultura anterior do curso, mostram certa nostalgia em relação a esse e apontam que não houve a discussão necessária com quem iria implantá-las. Há uma concordância nos três grupos de que houve inovação nos projetos pedagógicos após a aprovação das diretrizes, destacando-se o esforço na integração teoria e prática e na ampliação do espaço para as metodologias de ensino da Educação Básica. A maioria dos professores entrevistados afirma que os projetos pedagógicos dos cursos em que atuam assumem a formação do licenciado com todos os requisitos previstos pelas DCNs. As instituições apresentaram em comum o desafio para articular a formação geral e específica do Pedagogo, contemplando todos os pré-requisitos oficiais para a formação do licenciado.<hr/>Abstract This paper puts forward what teachers engaged in education courses in the institutions involved in the research on “The meaning of being an educator for the students of the new education training licensure programs,” which was conducted between 2010 and 2011, having three universities - a private institution, a municipal and a federal one - located in the southeast of Brazil as its field, must say. A methodology with a qualitative approach was adopted in the research process, along with documentary research of legislation and the educational designs of the institutions. Three categories substantiated the research: the meaning of being an educator, the educational design and the curriculum, and the new legislation. In 2006, aligned with neo-liberal trends, Resolution No. 1 of the National Council for Education was passed. Such resolution instituted the new national curriculum guidelines for the education program (DCNs). Although it has not prevented the training of professionals in education, it has made it difficult because the excessive requirements on teacher training. The research findings indicate that in the newer programs, implemented after 2006, teachers become aware of the incorporation of the concept of Education Professionals in management training for education programs. However, in the earliest program, teachers believe that, although they do not cause an impediment, they prevent management training in practice, and they find it difficult to disengage from the previous culture of the program. They feel somewhat nostalgic about that program, and they consider that the new guidelines had to be hastily implemented, without the previous discussion required with the ones responsible for their implementation. There is an agreement among the three groups that there was innovation in educational projects after the adoption of the guidelines, especially the effort in integrating theory and practice and the expansion of leeway for elementary school teaching methodologies. Most interviewed teachers say that the educational projects of the programs in which they work take on the teacher training with all the requirements prescribed by the DCNs. All the institutions presented a challenge in common: to articulate the general and specific training of the educator, covering all the official pre-requisites for the teacher training. <![CDATA[Reflexões de professores participantes em um Curso de Pedagogia Universitária]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200555&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa a formação de professores universitários, no contexto da pesquisa Curso Pedagogia Universitária: os professores e sua prática pedagógica desenvolvida pelo Grupo de Apoio Pedagógico do Campus USP-Ribeirão Preto/Universidade de São Paulo - Brasil - (GAPRP). Trata de pesquisa descritivo-exploratória, de natureza qualitativa que se propõe a analisar as reflexões de professores, participantes do I e II Curso de Pedagogia Universitária realizado em Ribeirão Preto em 2008 e 2009, acerca de sua prática pedagógica. Os dados revelam que as reflexões desses professores contemplam a revisitação de suas práticas pedagógicas, os limites contextuais e administrativos e a gestão do projeto político pedagógico com possibilidades de mudanças. Evidenciam-se também alguns pontos de tensão que necessitam ser trabalhados: aprendizagem da docência como perspectiva individual versus docência como perspectiva coletiva; formação pedagógica como prática sócio-política versus prática instrumental e valorização da pesquisa em detrimento do ensino.<hr/>Abstract This article analyzes the university teachers formation in the context of the research University Pedagogy Course: teachers and their pedagogical practice, developed by the Pedagogical Support Group of the University of São Paulo campus situated in the city of Ribeirão Preto, State of São Paulo, Brazil. It is a descriptive-exploratory qualitative research that aims to analyze the reflections of teachers, participants of the University Pedagogy Course held in the city of Ribeirão Preto in 2008 and 2009, about their pedagogical practice. The data revealed that the reflections made by these teachers include revisitation of pedagogical practices, contextual and administrative ambits and management of the pedagogical project with the possibility of changes in teaching practice. Some tension points must be addressed: teaching learning as individual perspective versus teaching as collective perspective; teacher training as socio-political practice versus instrumental practice and valuation of research at the expense of teaching. <![CDATA[Aplicações da criatividade na educação brasileira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200575&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo discute relações entre o ensino brasileiro e a criatividade; e exemplifica este conteúdo com a apresentação de quatro práticas que estimulam a criatividade e contribuem para o aprendizado escolar. Para isso o estudo se classifica como qualitativo, utilizando de procedimentos técnicos: pesquisa bibliográfica e estudo de casos. Observou-se que parte do problema relacionado ao interesse e permanência do aluno no sistema de ensino brasileiro pode ser solucionado utilizando práticas criativas que estimulem o interesse e contribuam para a compreensão dos conteúdos apresentados.<hr/>Abstract This paper discusses relations between the Brazilian education and creativity; and exemplifies this content through four practices that stimulate creativity and contribute to learning. For this, the study is classified as qualitative using technical procedures: literature review and case studies. It was observed that part of the problem related to interest and retain the student in the Brazilian education system can be solved using creative practices that stimulate interest and contribute to understanding of the contents.<hr/>Resumen El artículo analiza las relaciones entre la educación y la creatividad brasileña; y ejemplifica este contenido debido cuatro prácticas que estimulan la creatividad y contribuyen al aprendizaje. Para este estudio clasifica como cualitativo mediante procedimientos técnicos: revisión de la literatura y estudios de casos. Se observó que parte del problema relacionado con el interés y retener al estudiante en el sistema educativo brasileño se pueden resolver utilizando prácticas creativas que fomenten el interés y contribuyen a la comprensión de nuestros contenidos. <![CDATA[Competências docentes para o ensino por competências na educação profissional: a percepção de docentes do Senac-PR frente ao Modelo Pedagógico Senac (MPS)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200595&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A partir da mudança do modelo tradicional para o modelo de ensino por competência na educação profissional do Senac, observou-se a necessidade de alinhar as atividades docentes às diretrizes estabelecidas por esse novo modelo, o que requer também novas competências desses profissionais. A presente pesquisa teve como objetivo identificar as competências percebidas pelos docentes do Senac PR para o ensino na educação profissional necessárias à adequação de suas atividades aos objetivos do Modelo Pedagógico Senac (MPS), baseado no ensino por competências. Para atingir esse objetivo, foram entrevistados todos os docentes do curso com o maior número de turmas concluídas e em andamento - o curso Técnico em Enfermagem - utilizando-se os seguintes documentos: Modelo Pedagógico Senac (MPS), o plano de curso de Técnico em Enfermagem e o roteiro da entrevista. Os resultados obtidos estabelecem uma relação de competências, identificadas nas entrevistas, nas informações que representavam ou tinham alguma relação com a descrição de competência, que foram agrupadas por similaridade e descritas, o que permitiu elaborar uma base de competências necessárias aos docentes da educação profissional, diante do modelo pedagógico adotado pela instituição desde 2015.<hr/>Abstract Since of the change from the traditional model to the model of teaching by competency in Senac professional education, it was observed the need to align teaching activities with the guidelines established by this new model, which also requires new skills of these professionals. The present research had as objective to identify the competences perceived by Senac PR teachers for the education in the professional education necessary to the adaptation of their activities to the objectives of the Pedagogical Model Senac (MPS), based on the teaching by competences. To achieve this goal, all the teachers of the course with the largest number of completed and ongoing classes - the Technical Nursing course - were interviewed using the following documents: Senac Pedagogical Model (MPS), the Nursing and the interview script. The obtained results establish a relation of competences, identified in the interviews, in the information that represented or had some relation with the description of competence, that were grouped by similarity and described, what allowed to elaborate a base of competences necessary to the teachers of the professional education, Pedagogical model adopted by the institution since 2015.<hr/>Resumem A partir del cambio del modelo tradicional para el modelo de enseñanza de competencias en la formación profesional del Senac, había la necesidad de alinear las actividades de enseñanza a las directrices establecidas por el nuevo modelo, que también requiere nuevas habilidades de estos profesionales. Esta investigación tuvo como objetivo identificar las competencias percibidas por los profesores Senac de relaciones públicas para la enseñanza en la formación profesional necesaria para el ajuste de sus actividades a los objetivos del Modelo pedagógico Senac (MPS), basado en la competencia pedagógica. Para lograr este objetivo, se entrevistó a todos los maestros del curso con el mayor número de clases terminados y en curso - Curso de Técnico de Enfermería - con ayuda de los siguientes documentos: Modelo pedagógico Senac (MPS), el plan del curso Técnico enfermería y el guión de la entrevista. Los resultados establecer una relación de habilidades identificadas en las entrevistas, la información que representan o tenía nada que ver con la descripción de la competencia, los cuales fueron agrupados por similitud y se describe, lo que permitió el desarrollo de habilidades básicas necesarias para los profesores de formación profesional, en el modelo pedagógico adoptado por la institución desde 2015. <![CDATA[A docência em cursos EaD e suas implicações à educação básica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200613&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho tem como objetivo central discutir docência em cursos de formação de professores EaD e suas implicações à educação básica, partindo do princípio que os professores formadores trazem saberes e experiências que se refletem na prática pedagógica nas instituições de ensino. Para tanto, buscou-se investigar pesquisas que abordem a temática em questão, por meio de um levantamento do tipo estado da arte no Portal da Capes de teses e dissertações com análise da temática, dos resumos e palavras-chave. Este levantamento realizado nos meses de maio e junho de 2015 revelou que os trabalhos focam à docência em cursos EaD em termos de seu perfil, característica, bem como a figura do tutor é explorada. Realizou-se, também, um levantamento de artigos que abordam a docência no contexto da EaD e as possíveis relações/implicações com a educação básica, no Portal de Periódicos da Capes, de modo que os artigos selecionados foram analisados em sua íntegra. Pode-se inferir que a docência em cursos de formação de professores EaD requer uma formação específica e contínua, assim como nos demais níveis e modalidades de ensino; tendo como premissa que a qualidade da educação, seja na formação acadêmica em cursos de licenciatura ou na educação básica, pode ser garantida à medida que os docentes sejam inseridos em processos formativos.<hr/>Abstract The present paper aims to discuss about the teaching at the modality of distance education course to form teachers and its implications to the basic education, assuming that the teachers are loaded with knowledge and experience which reflect the pedagogic practice at the educational institutions. To achieve that, it was investigated researches about this issue already existed, by a research state of the art type at the thesis and dissertation Capes portal analyzing themes, abstracts and keywords. This survey, conducted from May through June of the year of 2015, revealed that the researches focus the teaching at the distance education courses in terms of profile, feature and the tutor figure that is explore as well. Also, a research of articles that discuss the teaching at the distance education course context and the possible relation/implication with the basic education at Capes periodic portal was done and the selected articles were entirely analyzed. It can be inferred that the teaching at distance education to form teachers requires a continuous and specific formation, as in other levels and types of education, with the premise that the quality of the education, whether in academic education, can be guaranteed as the teachers are placed in educational processes.<hr/>Resumen La presente pesquisa tiene como objetivo discutir acerca de la docencia en cursos de formación de profesores EaD y sus implicaciones para la educación básica, partiendo del principio de que los profesores formadores traen saberes y experiencias que se reflejan en la práctica pedagógica en las instituciones de enseñanza. Para esto, se buscó investigar si hay pesquisas que aborden a la temática en pauta, por medio de un recogido del género estado del arte en el Portal de la Capes de tesis y disertaciones con análisis de la temática, de los resúmenes y de las palabras-clave. Este recogido realizado en los meses de mayo y junio de 2015 reveló que los trabajos enfocan la docencia en cursos EaD en términos de su perfil, característica, bien como la figura del tutor es explorada. Se realizó, también, un recogido de artículos que abordan la docencia en el contexto de la EaD y las posibles relaciones/implicaciones con la educación básica, en el Portal de Periódicos de la Capes, de modo que los artículos seleccionados fueron analizados integralmente. Se puede inferir que la docencia en cursos de formación de profesores EaD requiere una formación específica y continua, así como en los demás niveles y modalidades de enseñanza; teniendo como premisa que la calidad de la educación, sea en la formación académica en cursos de licenciatura o en la educación básica, puede ser garantizada a la medida que los docentes sean inseridos en procesos formativos. <![CDATA[Práticas de iniciação à docência: o diário de campo como instrumento para pensar a formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200639&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo é resultado de um recorte da pesquisa de doutorado (OLIVEIRA, 2015) defendida no início de 2015 em articulação com pesquisa desenvolvida (FABRIS, 2013-2016) em um programa de pós-graduação em Educação no Brasil. O estudo busca dar visibilidade a alguns elementos que compõe as práticas de iniciação à docência a partir do uso do diário de campo por um grupo de licenciandas em Pedagogia, vinculadas ao primeiro programa brasileiro de bolsa de iniciação à docência (Pibid). Apoiado nos campos teóricos dos Estudos em Docência e dos Estudos Foucaultianos e fazendo uso da ferramenta teórico-metodológica da subjetivação como operador analítico, o exercício recorreu a um conjunto de materiais produzidos por meio de um questionário semiestruturado e de diários de campo produzidos pelos sujeitos pesquisados. Resultados indicam o diário de campo como um potente instrumento para a formação de professores. Por meio de uma formação alicerçada nos fios constitutivos do saber, do poder e da ética, tal instrumento torna-se uma tecnologia humana produtiva de formas específicas e contingentes de subjetividades docentes.<hr/>Abstract The article is the result of a segment of the doctoral research (OLIVEIRA, 2015) defended in early 2015 in join with a research (FABRIS, 2013-2016) carried out in a postgraduate program in Education in Brazil. The study seeks to show some elements that comprise the practices of initiation to teaching based on the use of a field diary by a group of Pedagogy licensed linked to the first Brazilian program of initiation to teaching (Pibid). The exercise was made up of a set of materials, produced through a semistructured questionnaire, in addition to the field diaries written by the subjects under analysis, supported in the theoretical fields of both Studies in Teaching and Foucaultian Studies, as well as making use of the theoretical-methodological tool of subjectivity as an analytical operator. The results indicate that the field diary is a powerful tool for the teacher training. By means of a formation, based on the threads of knowledge, power, and ethics, such instrument becomes a productive human technology of specific and contingent forms of teaching subjectivities. <![CDATA[Parceria universidade e escola no estágio curricular: um processo em constituição]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200661&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho concentra-se em discutir o estágio curricular na formação inicial de professores dos anos inicias do ensino fundamental, focalizando a constituição de uma relação de parceria entre universidade e escola. Buscamos como objetivos identificar o compromisso da escola na formação inicial de professores e demonstrar as possibilidades de um processo de construção da parceria entre universidade e escola. A investigação longitudinal (2010-2015) que envolve dados de duas pesquisas (mestrado e doutorado), de natureza qualitativa, ocorreu no curso de Licenciatura em Pedagogia da Unesp-Rio Claro. Contou com a colaboração de seis escolas e o envolvimento de professores, diretor e coordenadores, bem como a participação da professora supervisora da universidade responsável pelos estágios. A coleta de dados foi realizada em duas etapas: na primeira foram realizadas observações e entrevistas individuais semiestruturadas e; no segundo momento realizamos grupos focais com os participantes. Os dados foram organizados e apresentados em dois eixos temáticos: o compromisso das escolas na formação dos futuros professores e; o processo de constituição de uma parceria. Pudemos perceber o movimento de construção da parceria entre universidade e escola e as necessidades pontuadas por cada uma das instituições. Verificamos que a escola, à sua maneira, recepciona e é aberta aos estagiários, solicitam um trabalho em parceria, mas nem sempre são incluídas intencionalmente no processo. Foi possível perceber que há uma transição entre a parceria de serviço e a parceria de reciprocidade. Sendo assim, com a colaboração dos participantes, criamos dois dispositivos de formação que pudessem incluir a escola e a universidade de maneira formal no acompanhamento dos estagiários. Tais dispositivos contribuem para o processo de profissionalização docente na medida em que possibilita aos atores papéis formais, intencionais, sistematizados e horizontais na formação de seus pares.<hr/>Abstract Current paper analyzes pre-service teacher training in the Education program, focusing the university-school partnership. The aim was to identify the commitment of scholar institution in initial teacher education and; to demonstrate the possibilities of a partnership constitution process. The longitudinal qualitative research (2010-2015), with data of two researches (master and doctorate) took place at Unesp/Rio Claro. We have collaboration of six primary schools, school teachers, a school principal, pedagogical-coordinators of schools and the pre-service Supervisor (university professor). Data collection was performed in two phases that comprised: 1) observation and individuals semi-structured interviews; 2) focus groups. We organized the data in two axes: 1) the school commitment in initial teacher education; 2) the partnership constitution process. We perceived the partnership constitution movement between university and school, as well as the needs of each institution. We verified that the school is open and to student-teaches, request the partnership with university, but they are not formally included in the process. Thus, there is a transition between the service partnership and reciprocity partnership. Therefore, we created two formation devices, including school and university formally in student teacher accompaniment process. These devices can contribute for teacher professionalization, because they offer formal, intentional, systematized roles to formation actors.<hr/>Résumé Cet article porte sur le stage dans la formation initiale des enseignants, portant sur la constitution d’une relation de partenariat entre l’université et l’école. Les objectifs sont : identifier l’engagement de l'école dans la formation initiale des enseignants et ; démontrer les possibilités du processus de construction de partenariat entre l'Université et l´école. L’investigation qualitative longitudinale (2010-2015) avec les donnes de deux recherches (Master et Doctorat), a eu lieu dans six écoles. Ils ont participé les enseignants partenaires des écoles, coordinateurs et directeur, bien que le superviseur universitaire de stage. La collecte de donnes a été réalisée en deux étapes: Premièrement, nous avons fait des observations et entrevues individuelles ; deuxièmement nous avons réalisé les groupes de discussion. Les donnes ont été organisées en deux axes thématiques : l’engagement de l’école dans la formation des futurs enseignants et ; le processus de constitution de partenariat entre lúniversité et l’école. Nous avons vérifié que les écoles reçoivent et ouvrent leurs portes aux stagiaires, mais ni toujours sont impliqué formellement dans le processus du stage. Nous avons aperçu qu'il y aura un mouvement de transition entre le partenariat de service et le partenariat de réciprocité. Ainsi, à l’aide des participants de la recherche, nous avons créé deux dispositifs de formation afin d'impliquer l'école officiellement dans le processus de stage. Ces dispositifs peuvent contribuer pour la professionnalisation des enseignants parce qu’ils permettent aux acteurs un rôle plus formel, intentionnel, systématisé et non hiérarchisé dans la formation des leur pairs. <![CDATA[Cinema, teatro, criatividade: metodologias ativas na formação discente do PIBID Pedagogia-UFV]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000200683&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho é resultado das reflexões suscitadas a partir de um curso intitulado “Cinema, Teatro e Criatividade: experiências possíveis para reinvenções na escola”, oferecido para 20 estudantes bolsistas do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID, vinculado ao curso de Pedagogia da Universidade Federal de Viçosa - UFV. O curso contemplou os objetivos de: refletir sobre o encontro do cinema e do teatro com a educação, problematizando a sua utilização nas escolas; ampliar o contato das estagiárias do PIBID com experiências relacionadas ao cinema e às artes cênicas; e desenvolver atividades práticas para o trabalho com cinema e jogos teatrais na sala de aula. Foram ao todo dez encontros que, em conjunto, abarcaram atividades prático-teóricas envolvendo jogos e improvisações teatrais, brinquedos ópticos, exibição de filmes de curta metragem, produção de vídeos, contação de histórias, visita ao Museu da Comunicação da UFV, reflexões sobre a atuação profissional na sala de aula e relatos e trocas de experiências. Em todos os encontros, buscou-se estimular o protagonismo das estagiárias em relação às ações desenvolvidas por elas nas escolas com a apropriação das atividades de cinema e teatro realizadas no curso. Os impactos deste foram avaliados a partir de relatórios mensais nos quais as pibidianas apresentavam o que observaram e realizaram na atuação nas escolas. Acreditamos que o curso cumpriu o seu objetivo de fomentar novas experiências educativas que fossem inspiradoras para a prática das pibidianas de Pedagogia em atuação nas escolas básicas do ensino fundamental, hoje e no futuro.<hr/>Abstract The present study is the result of the reflections raised from the course titled “Cinema, Theater and Creativity: possible experiences for reinventions in schools” offered to 20 scholarship students of the PIBID - Institutional Scholarship Program to Teaching Initiation (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência), linked to the course of Pedagogy of the Federal University of Viçosa - UFV. The course included the following objectives: to think over the combination of cinema and theater with education questioning their use in schools; expand the contact of the trainees of the PIBID with experiences related to the cinema and performing arts; and to develop practical activities to work with film and theater games in the classroom. Furthermore, the course consisted of ten meetings that together covered practical and theoretical activities involving games and theater improvisations, optical toys, displaying short films, video production, storytelling, visiting the Museum of Communication of the UFV, thinking about professional performance in the classroom, reports and exchange of experiences. All meetings sought to stimulate the role of the trainees regarding their activities in schools with the appropriation of cinema and theater activities performed in the course. The impacts were evaluated from monthly reports in which the “pibidianas” (the trainees) presented what they had observed and performed in the schools. We believe that the course has fulfilled its goal of promoting new educational experiences that might be inspiring for the trainees of the Pedagogy course whilst performing in basic primary schools today and in the future.