Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20170003&lang=pt vol. 17 num. 53 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Formação de professores, complexidade, representações sociais e trabalho docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300711&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Formação de professores, complexidade e trabalho docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300721&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo As condições societárias, hoje, mostram-se multifacetadas e heterogêneas, e, por isso, mais complexas. Pensar e fazer a formação de professores envolve considerar condições situacionais e conscientizar-se das finalidades dessa formação, considerar os porquês, o para quê e o para quem ela é realizada, assumindo compromissos éticos e sociais. Levando em conta isso, o artigo propõe inicialmente visitar o cenário que se nos apresenta hoje na sociedade em geral, e, na educação no Brasil como ponto de partida para uma reflexão sobre como se realiza essa formação e seus efeitos fundamentando a necessidade de mudanças radicais nesse processo formativo.<hr/>Abstract Society today is a complex matter because social situations are a multifaceted phenomenon. Education is an action made in a society and so we may consider the scenery where she is realized. Teachers education may be developed in attention of the settings in which they are realized, taking in account questions of ethics and social compromises. So, in this article propose to bring data of the educational situation in Brazil and the way we form teachers and point problems that researches point out.<hr/>Resumen Este artículo reflexiona sobre la situación de la educación en Brazil y la situación de la formación de docentes para la educación básica, com base en resultados de investigaciones. Considera la complexidad de la sociedad hoy e la necessidad de compromisos éticos y sociales en esta formación. Pensar y hacer formación de docentes necessita considerar el escenario social atual e definir porque hacer ésta formación. <![CDATA[Desafios da formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300739&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Entendendo que a formação do professor deve ser analisada também de uma perspectiva psicossocial, procura-se, neste texto, analisar como a construção da profissionalidade se articula em um cenário de presentismo - foco exagerado no presente - que se observa na sociedade atual. Como professores em formação, que escolheram uma profissão que tem por característica formar a geração futura, representam o futuro? Quais os valores que orientam as escolhas desses professores? Os programas de formação subsidiam a construção de projetos de futuro baseados em valores como liberdade, direito, justiça social? . A subjetividade do professor/aluno é considerada durante o processo de formação? Considerando que a profissão do professor se define no compromisso com a formação do futuro do aluno e da sociedade, negar a possibilidade de preparar para o futuro é negar sua profissão.<hr/>Abstract Considering that the teacher training should also be analyzed from a psychosocial perspective, we seek to, in this paper to analyze how the construction of pressionalism is articulated in an presenteeism scenario - exaggerated focus on the present- which can be seen in today´s society. How student teachers, who have chosen a profession that has the characteristic form the future generation represent the future? What are the values that guide the choices of these teachers? Training programs subsidize the teacher / student to build projects of future based on values such as freedom, law, social justice. How the subjectivity of the teacher is considered in training teachers in a formation? Considering that teaching profession is defined in the commitment to the formation of the future student, denying the possibility of preparing for the future is to deny their profession.<hr/>Resumen Entendiendo que la formación del profesorado también debe analizarse desde una perspectiva psicosocial, este texto tiene como objetivo analizar cómo la construcción de profesionalismo se articula en un escenario en que se centran en la presente por demasiado - que se puede observar en la sociedad actual. Como los maestros en formación, que han elegido una profesión que tiene como característica formar la generación, representan el futuro? ¿Cuáles son los valores que guían las decisiones de estos maestros? Los programas de formación subvencionan la construcción de proyectos de futuro basado en valores como la libertad, el derecho, la justicia social. La subjetividad del maestro / estudiante es considerada durante el proceso de formación? Mientras que la profesión docente se define en el compromiso con la configuración del futuro del estudiante de la sociedad, negando la posibilidad de prepararse para el futuro es negar su profesión. <![CDATA[Escolas e professores no séc XXI: exigências, desafios, compromissos e respostas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300757&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A reflexão que se propõe neste texto constrói-se a partir da identificação de diversos tipos de discursos que se têm vindo a produzir sobre a ação docente e as possibilidades dos professores encontrarem um sentido para a profissão que abraçaram. Após se caraterizar os diferentes tipos de discursos identificados, reflete-se sobre os pressupostos e as implicações dos mesmos, denunciando-se equívocos e afirmando-se as potencialidades das narrativas que enfatizam a reflexividade docente como condição e suporte de um projeto de afirmação profissional congruente com os desafios e as exigências curriculares e pedagógicas das escolas do século XXI.<hr/>Abstract The reflection that this text proposes, is built from the identification of various types of discourses that have been producing about teachers action and the possibilities for these one to find a meaning to the profession that they embraced. After the characterization of the different types of those discourses, is presented a reflection about the assumptions and implications of such discourses, denouncing the misconceptions and affirming the potential of the narratives that emphasize teacher reflexivity as a condition and support of a professional project that is congruent with the challenges and the curricular and pedagogical demands of schools in the twenty-first century.<hr/>Resumen La reflexión que propone este texto, se construye a partir de la identificación de los diferentes tipos de discursos que se han estado produciendo acerca de la acción docente y las posibilidades para los profesores encontrar un sentido para la profesión que han abrazado. Después de caracterizar aquellos discursos, se refleja en los supuestos y las implicaciones de los mismos, denunciando las ideas erróneas y afirmando el potencial de las narrativas que entendien la reflexividad docente como una condición y apoyo de un proyecto profesional congruente con los retos y las necesidades curriculares y pedagógicas de las escuelas en el siglo XXI. <![CDATA[O ensino universitário como espaço de formação: contributo para uma reflexão sobre os desafios curriculares como desafios epistemológicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300777&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este é um texto onde se reflete sobre a dimensão curricular dos projetos de formação no Ensino Universitário a partir dos desafios epistemológicos com que os mesmos nos confrontam. Parte-se da análise da Psicologia da Educação, como disciplina que integra os planos de estudos dos cursos de formação de professores, de mediadores socioeducativos, de educadores sociais, de animadores socioculturais ou, entre outros, de pedagogos sociais, para se discutir se tais planos de estudos poderão continuar a ser organizados em função de disciplinas estanques entre si ou se, em alternativa, tais planos deveriam ser configurados em função de problemáticas estruturantes que, mobilizando os saberes de áreas científicas distintas, permitem abordar tais problemáticas como entidades complexas.<hr/>Abstract This is a text where the curricular dimension of training projects in Higher Education is seen according to the epistemological challenges that these training projects confront us. It starts from the analysis of Educational Psychology, as a discipline that integrates the curricula of teacher training courses, social educators, sociocultural animators or, among others, social pedagogues, to discuss if those training courses should be organized through closed disciplines or through broad issues that mobilized the knowledge of different scientific areas, which allow to deal with such issues as complex entities.<hr/>Resumen Este es un texto que se refiere a la dimensión curricular de proyectos de formación en la Educación Superior como desafíos epistemológicos. A partir del análisis de Psicología de la Educación, como una disciplina que integra los planes de estudio de los cursos de formación de profesores, educadores sociales, animadores socioculturales o, entre otros, pedagogos sociales, se discute si los dichos planes deben organizarse como disciplinas separadas o como problemas estructurantes que pueden movilizar los conocimientos de diferentes áreas científicas, los cuales permiten abordar esos problemas como entidades complejas. <![CDATA[Ética e complexidade na formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300797&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo No presente texto apresentamos uma reflexão sobre ética em geral e sobre ética na educação, tendo implícita a mobilização de uma visão complexa. Apresentamos ainda pesquisas efetuadas no domínio do pensamento ético e da formação ética de professores, realizadas no âmbito do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, nomeadamente os resultados de um projeto de investigação em que temos estado envolvidos no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, intitulado “Pensamento e Formação ético-deontológicos de professores” e de investigações que lhe deram continuidade ou que, de algum modo, com ele estão relacionados. Também aqui se faz uma articulação com as perspetivas da complexidade, nomeadamente na análise das mudanças identificadas pelos e nos professores e que estes associam à formação. O capítulo termina com uma reflexão final onde se questionam e se desconstroem algumas opções teóricas e metodológicas e tecem-se algumas linhas que desenham uma modelização da formação ética de professores, entendendo no entanto que este exercício é apenas uma aproximação a possíveis formas de trabalhar com os professores e educadores, nomeadamente em contextos de formação contínua.<hr/>Abstract In this paper we present a reflection on ethics in general and ethics in education, having implied the mobilization of a complex vision. We also present researches done in the field of ethical thought and ethics in teacher’s education, carried out under the Institute of Education, University of Lisbon, including the results of a research project in which we have been engaged at the Institute of Education, University of Lisbon, entitled “Thought and ethical and deontological teacher’s education” and research that gave continuity or that, somehow, with it are related. Also here is a link with the prospects of complexity, particularly in the analysis of changes identified by and in teachers and they associate with teacher’s education. The chapter ends with a final reflection where it is questioned and deconstructed some theoretical and methodological options and weaved a few lines drawing a modeling of ethics in teacher’s education, understanding, however, that this exercise is only an approximation of possible ways to work with teachers and educators, particularly in continuation education contexts.<hr/>Resumen En este artículo se presenta una reflexión sobre la ética en general y la ética en la educación, e implicaba la movilización de una visión compleja. También presentamos la investigación realizada en el campo del pensamiento ético y la formación ética de; maestro, llevado a cabo en el marco del Instituto de Educación, Universidad de Lisboa, incluyendo los resultados de un proyecto de investigación en los que hemos participado en el Instituto de Educación de la Universidad de Lisboa, titulado “Pensamiento y ética y deontológica en la formación del profesorado” y la investigación que dio continuidad o que, de alguna manera, con él se relacionan. También aquí hay un enlace con la perspectiva de la complejidad, particularmente en el análisis de los cambios identificados en y por los profesores y la formación y que ellos asocian a ella. El capítulo termina con una reflexión final donde hay la pregunta y deconstrucción de algunas opciones teóricas y metodológicas y hay un tejer un par de líneas de dibujo de una formación ética de los ejemplos del maestro, la comprensión sin embargo, que este ejercicio es sólo una aproximación de las posibles formas de trabajar con maestros y educadores, particularmente en contextos de formación. <![CDATA[Mestrado profissional e mestrado acadêmico: aproximações e diferenças]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300823&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O texto discute uma proposta de formação de profissionais da educação básica. Toma como pano de fundo alguns desafios enfrentados na formação dos mestrandos que buscam o Programa de Mestrado Profissional em Educação: Formação de Formadores, da PUC SP. O intuito do curso é criar condições para o desenvolvimento de sujeitos críticos, reflexivos, analistas simbólicos da realidade e implementadores de mudanças que concorram para uma educação de qualidade destinada às crianças e jovens da escola básica. A proposta curricular está centrada em disciplinas e atividades que visam articular a pesquisa e a prática pedagógica, o que provocou, por parte dos professores do programa, um questionamento sobre o que caracteriza a pesquisa no mestrado profissional e em que medida se distingue da pesquisa no mestrado acadêmico. Vários autores estrangeiros, como Stenhouse, Elliot, Tripp, Lerner que discutem a pesquisa e a intervenção na escola e na sala de aula foram revisitados. Propostas de autores brasileiros como Lüdke e Gatti também foram retomadas para ajudar a esclarecer as dúvidas. Constatou-se que a diferenças fundamental encontra-se no objeto de estudo, um tem como referência a prática profissional, o outro, o avanço do conhecimento. O ponto de aproximação entre a pesquisa acadêmica e a pesquisa da prática é o rigor teórico-metodológico: ambas exigem planejamento, controle e sistematização do conhecimento.<hr/>Abstract The paper discusses a proposal for professional training of basic educators. It takes as a background some challenges faced in the education of graduate students following a Professional Master’s Program in Education: Education of Teacher Educators in the Catholic University of Saint Paul. The course objective is to create conditions for the development of critical, reflective, symbolic analysts of reality and change makers that can contribute to a good education to children and youth in basic school. The proposed curriculum focuses on courses and activities intended to connect research and pedagogical practice, which led to a question: what characterizes research in the professional master’s degree and to what extent it is different from research in academic master. Several foreign authors, such as Stenhouse, Elliot, Tripp, Lerner who discuss research and intervention at school and in the classroom were revisited. Brazilian authors such as Lüdke and Gatti were also reviewed to help answer the question. It was found that the main difference lies in the focus of the study: in one the reference is the professional practice, in the other the focus is in the advancement of knowledge. The common point between academic and practice research is theoretical and methodological rigor: both require planning, control and knowledge systematization.<hr/>Resumen El artículo discute una propuesta para la formación profesional de educadores de la educación básica. Se toma como un fondo algunos retos en la formación de los estudiantes de postgrado que buscan el Master Profesional en Educación: Formación de formadores, en la PUC SP. El objetivo del programa es crear condiciones para el desarrollo de profesionales críticos, reflexivos, analistas simbólicos de la realidad y ejecutores de los cambios que contribuyen a una educación de calidad a los niños y jóvenes de educación básica. El plan de estudios propuesto se centra en cursos y actividades dirigidas a la articulación entre investigación y la práctica pedagógica, lo que llevó, los profesores del programa, a una cuestión sobre el que caracteriza la investigación en el máster profesional y en qué medida se distingue de la investigación en el master académico. Varios autores extranjeros, como Stenhouse, Elliot, Tripp, Lerner que discuten la investigación y la intervención en la escuela y en el aula fueron revisados. Las propuestas de los autores brasileños como Lüdke y Gatti también se incorporaron a ayudar a responder la pregunta. Se encontró que la diferencia fundamental radica en el objeto de estudio, uno tiene como referencia la práctica profesional, el otro el avanzo del conocimiento. El punto de aproximación entre la investigación académica y la práctica es el rigor teórico y metodológico: ambos requieren planificación, control y sistematización del conocimiento. <![CDATA[Educação escolar e currículo: uma abordagem cultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300843&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo é resultado de reflexões acerca da relação entre seleção de conteúdos de ensino e currículo compreendido como artefato social e cultural. Para o desenvolvimento de tal estudo, contou-se com um arcabouço teórico que introduz os três conceitos que fundamentam a presente análise: cultura, educação e currículo. Tais temas foram abordados à luz de autores selecionados no sentido de apontar diferentes maneiras de compreensão e apropriação dos mesmos no contexto escolar, além de subsidiar a discussão referente à tradição seletiva e à constituição dos saberes escolares. A pesquisa bibliográfica conduziu metodologicamente a análise. A contribuição deste trabalho pode ser apontada particularmente quanto à possibilidade que se concretizou de compreender teoricamente a especificidade dos conteúdos de ensino escolar selecionados pelos dispositivos curriculares e sua relação com a cultura, entidade na perspectiva social e histórica.<hr/>Abstract This paper is the result of reflections on the relationship between selection of teaching content and curriculum understood as social and cultural artifact. For the development of such a study, we used a theoretical framework that introduces the three concepts that underlie this analysis: culture, education and curriculum. These issues were addressed in the light of authors selected in order to point out different ways of understanding and ownership of them in schools, in addition to supporting the discussion relating to selective tradition and the establishment of school knowledge. The literature review conducted methodologically the analysis. The contribution of this work can be particularly pointed to the possibility that materialized theoretically understanding of the specificity of school education content selected by the curriculum devices and its relation to culture, social organization and historical perspective.<hr/>Resumen Este artículo es el resultado de reflexiones sobre la relación entre la selección del contenido de la enseñanza y el currículo entendido como artefacto cultural y social. Para el desarrollo de un estudio de este tipo, hemos contado con un marco teórico que introduce los tres conceptos que subyacen en este análisis: la cultura, la educación y el currículo. Estas cuestiones fueron tratadas a la luz de los autores seleccionados con el fin de señalar las diferentes formas de entender y la propiedad de ellos en las escuelas, además de apoyar la discusión relativa a la tradición selectiva y el establecimiento del conocimiento escolar. La literatura llevó a cabo el análisis metodológicamente. La contribución de este trabajo puede ser particularmente indicadas a la posibilidad de que se materializó comprender teóricamente la especificidad del contenido de la enseñanza escolar seleccionados por los dispositivos del plan de estudios y su relación con la cultura, la organización social y perspectiva histórica. <![CDATA[Os desafios do conceito de experiência para pensar a profissionalização docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300867&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Presente há muito no campo conceitual educacional, as atuais discussões sobre os processos de formação e de profissionalização docentes têm, cada vez mais, colocado em evidência o conceito de experiência. Em que pese novas combinações de seu uso, tais como “saberes experienciais”, “saberes da experiência”, “formação experiencial”, “experiência formadora”, “experiência de vida” etc., as vias de construção da experiência, bem como a explicitação de seus significados, são ainda pouco analisadas. O objetivo desse texto é de explicitar as dificuldades em se trabalhar com esse conceito, haja vista sua polissemia e diversidade de entendimento. Para isso, ele está estruturado em duas partes. A primeira, apresenta a associação entre experiência e formação de adultos como fundamentada, em larga medida, em modelos teóricos em que esse conceito teve um papel preponderante (sobretudo J. Dewey, D. Kolb e M. Knowles). A segunda traz o recorte de uma pesquisa que, ao exemplificar a diversidade de entendimento da noção deexperiência do ponto de vista dos professores, aponta para a necessidade de sua desnaturalização, de modo a discutir a diversidade de seus usos sobretudo no campo da formação e da profissionalização docentes.<hr/>Abstract Present a long time in the educational conceptual field, the current discussions about the teacher professionalization has, increasingly, discussed the concept of experience. Considering new combinations, such as “experiential learning”, “knowledge of experience”, “experiential training”, “forming expereince”, “life experience” etc., the forms of construction of experience and the explicitation about their meanings are few analyzed. The purpose of this article is to explicit the difficulties in working with this concept considering the big polysemy of meanings and diversity of understanding. For this, it is structured in two parts. The first one, has intend to present the association between experience and adult education, normally grounded in theoretical models in which this concept had a preponderant function (mainly by J. Dewey, D. Kolb e M. Knowles). The second part, will present a research excerpt that, shows the necessity of the denaturalization of “experience” for discuss the diversity of its applications, especially in the teachers formation and professionalization.<hr/>Resumen Con una prolongada presencia en el plano conceptual educativo, las discusiones actuales sobre la formación y profesionalización docentes se ha puesto cada vez más en evidencia el concepto de experiencia. A pesar de nuevas combinaciones de su uso, tales como «conocimiento experimental», «conocimiento de la experiencia», «formación experiencial», “experiencia formadora”, “experiencia de la vida” etc., las vías de construcción de la experiencia y explicación de sus significados son aún poco analizadas. El objetivo de este artículo es explicar las dificultades de trabajar con este concepto teniendo en cuenta su diversidad de significados y comprensión. Para esto, se estructura en dos partes. La primera presenta la asociación entre la experiencia y la educación de adultos como fundamento, en gran medida, en los modelos teóricos en los que este concepto ha tenido un papel preponderante (especialmente J. Dewey, D. Kolb y M. Knowles). La segunda presenta parte de una investigación que indica la necesidad de desnaturalización del término «experiencia» con el fin de discutir la diversidad de sus usos, especialmente en el campo de la formación y de la profesionalización docente. <![CDATA[Promover a convivialidade escolar: o focus group como meio de formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300889&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Um clima escolar desfavorável constitui uma fonte de vulnerabilidades à integração e segurança da comunidade educativa. As escolas não podem renunciar a corresponsabilidade na promoção da saúde psicossocial dos alunos. As entidades governamentais devem cooperar com as escolas no sentido de apurar que medidas devem ser desenvolvidas em relação às diferentes violências. Este artigo documenta a atividade e principais resultados do Projeto Carta da Convivialidade Escolar, um projeto de intervenção/investigação tutelado pela Secretaria Regional de Educação e Recursos Humanos da Região Autónoma da Madeira, Portugal e supervisionado pelo Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho. O principal objetivo deste projeto é contribuir para um ambiente escolar seguro, inclusivo e respeitador, potenciador das aprendizagens e favorecedor do sucesso escolar. Recorremos às técnicas de focus groups e à entrevista qualitativa realizada a elementos chave da comunidade educativa. Verificámos que não existe um conjunto de políticas e estratégias num formato único para resolver os conflitos e a violência em todas as escolas. É necessário identificar e testar as medidas mais adequadas às necessidades específicas, à cultura (etos), ao envolvimento sociocultural e ao modelo de gestão. As alterações requerem o comprometimento da comunidade educativa. A avaliação dos resultados permite ajustar e melhorar a intervenção, substituir ou adaptar estratégias.<hr/>Abstract Unfavorable school climate is a source of vulnerability for the integration and security of the educational community. Schools cannot give up responsibility in promoting psychosocial health of students. Government agencies should cooperate with the schools to determine what measures should be developed to deal with the different types of violence. This article documents the activity and main results of the User Friendliness Charter School Project, an intervention/research project overseen by the Regional Secretariat of Education and Human Resources, Autonomous Region of Madeira, Portugal and supervised by the Research Centre for Child Studies, University of Minho. The main objective of this project is to contribute to a safe, inclusive and respectful school environment, enhancer of learning and favoring school success. We use focus groups and qualitative interview to key members of the educational community. We found that there is not a set of policies and strategies in a single format to resolve conflicts and violence in all schools. It is necessary to identify and test the most appropriate measures to the specific needs, culture (ethos), the socio-cultural involvement and the management model. The changes require the commitment of the educational community. The evaluation of the results allows us to adjust and improve intervention, replace or adapt strategies.<hr/>Resumen El clima escolar desfavorable es una fuente de vulnerabilidad para la integración y la seguridad de la comunidad educativa. Las escuelas no pueden renunciar a la responsabilidad en la promoción de la salud psicosocial de los estudiantes. Los organismos gubernamentales deberán cooperar con las escuelas para determinar qué medidas deben ser desarrolladas para las diferentes violencias. Este artículo documenta la actividad y principales resultados del Proyecto Carta de la Convivencia Educacional, un proyecto de intervención / investigación supervisada por la Secretaría Regional de Educación y Recursos Humanos, la Región Autónoma de Madeira, Portugal y supervisado por el Centro de Investigación de Estudios de Niños, Universidad de Minho. El principal objetivo de este proyecto es contribuir a un ambiente escolar, potenciador del aprendizaje y favorecer el éxito escolar seguro, incluyente y respetuoso. Utilizamos grupos focales y entrevistas cualitativas con los miembros clave de la comunidad educativa. Hemos encontrado que no hay un conjunto de políticas y estrategias en un formato único para resolver los conflictos y la violencia en todas las escuelas. Es necesario identificar y poner a prueba las medidas más adecuadas a las necesidades específicas, la cultura (ethos), la participación sociocultural y el modelo de gestión. Los cambios requieren el compromiso de la comunidad educativa. La evaluación de los resultados permite ajustar y mejorar la intervención, sustituir o adaptar las estrategias. <![CDATA[Análise de dados qualitativos nas pesquisas sobre formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300909&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo é fruto da palestra proferida no XII Congresso Nacional de Educação - EDUCERE na qual relatamos o processo de apropriação do software ATLAS.ti por estudantes de Pós- graduação na condução do processo de análise de dados de suas pesquisas, apontando os desafios transpostos por eles, por meio da retomada das pesquisas qualitativas empreendidas. Em comum, os estudantes participaram da disciplina de “Análise de dados qualitativos utilizando recursos tecnológicos”, na PUCPR, ministrada desde 2004, ou de oficinas oferecidas em diversas universidades, nas quais são instrumentalizados para o uso do software ATLAS.ti. Apresentamos suas experiências reais, contextualizadas com os principais recursos disponibilizados pelo software e orientamos sobre a necessidade de capacitar os pesquisadores qualitativos para a realização de um consistente plano de análise de dados, que possa integrar as questões e subquestões de investigação propostas em sua pesquisa. Destacamos que a não definição de um plano influi na desistência de uso do software com muito mais frequência que possíveis barreiras tecnológicas. A partir da organização do plano, a aplicação das alternativas disponíveis pelo software é facilitada o que contribui para resultados mais significativos e consistentes na análise de dados.<hr/>Abstract This article is the result of a paper presented at the XII National Congress on Education (EDUCERE), in which we discussed the process of appropriation of the ATLAS.ti software by graduate students engaged in qualitative data analyses processes. The graduate students on which the article is based had enrolled in the class ‘Analysis of qualitative data using technological resources’, which has been offered at the Catholic University of Paraná (PUCPR) since 2004, as well as on students who took equivalent courses in other universities, all of them using ATLAS.ti. In the article, we present experiences related to their usage of the software. We looked at the need to provide training to students on qualitative data analysis as methodology. We make the point that lack of methodological expertise, rather than technological barriers, shapes some of the participants’ decision not to continue using the software. We also notice the use of the software is facilitated by having knowledge and expertise on qualitative methodology.<hr/>Resumen Este articulo es el producto de la ponencia presentada en el XII Congreso Nacional de Educación (EDUCERE), en el cual se presentó respecto al proceso de apropiación del software ATLAS.ti de parte de estudiantes participantes del curso ‘Análisis cualitativo de datos usando recursos tecnológicos, el cual se ha estado ofreciendo en la Universidad Católica de Paraná (PUCPR) desde el año 2004. En este articulo presentamos las experiencias de los alumnos con el software y señalamos la importancia de que la enseñanza del software vaya acompañado con la enseñanza de metodología cualitativa. En ese sentido, presentamos la tesis de que la falta de conocimientos metodológicos es la principal razón que explica la decisión de algunos estudiantes de no persistir en el uso del software. Al mismo tiempo, señalamos que poseer conocimientos de metodología facilita el aprendizaje del software. <![CDATA[A agenda internacional para educação 2030: consenso “frágil” ou instrumento de mobilização dos atores da educação no século XXI?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300937&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo, analisaremos as questões da agenda internacional para a educação em 2030. Inicialmente, vamos destacar a importância da agenda internacional de educação nos aspectos em que ela assinala a influência do global e internacional nas políticas nacionais de educação. Esta agenda é também o resultado do trabalho conjunto das organizações internacionais influentes no setor da educação. Em seguida, examinaremos as principais diretrizes internacionais decorrentes desta agenda. Vamos destacar a onipresença de uma concepção neoliberal da educação, embora o componente humanista não tenha desaparecido completamente. Isso resulta em uma agenda, na qual um consenso superficial prevalece sobre a análise lúcida. Na terceira parte do artigo, concentrar-nos-emos no conceito de educação para a cidadania global que surge como uma orientação inovadora. Na última parte do artigo, buscaremos analisar de que maneira esta agenda pode ser traduzida no contexto educacional brasileiro. Esta agenda pode acelerar a criação de um sistema educativo em várias velocidades (plusieures vitesses) com base em testes padronizados. Pode também, caso ocorra uma mobilização dos educadores progressistas e as reformas estruturais sejam realizadas, representar a possibilidade de uma educação de base libertadora e de qualidade para todos. Evidentemente, o papel dos professores será uma das chaves de leitura das implicações da Agenda 2030 no Brasil e ao redor do mundo.<hr/>Abstract In this article, we focus on the issues of the international agenda for education in 2030. Initially, we highlight the importance of the international agenda which points out the influence of global and international trends in national education policies. This agenda is also the result of joint work of influential international organizations in the education sector. Then, we examine the main orientations resulting from this agenda. We will highlight the omnipresence of neoliberal conception of education although the humanistic component has not completely disappeared. This results in an agenda where a soft consensus prevails over the a lucid analysis. In the third part of the article, we analyze how this agenda can be translated in the Brazilian educational context. This agenda can accelerate the consolidation of a two-tied educational system based on standardized tests. But, if there is a mobilization of progressive educators and structural reforms are carried out, this agenda represents the possibility of improving education quality for all. The role of teachers is one of the keys elements of the implications of Agenda 2030 in Brazil and around the world. In the last part of the article, we focus on the concept of education for global citizenship that emerges as an innovative orientation.<hr/>Resumen En este artículo nos centramos en los temas de la agenda internacional para la educación en 2030. Inicialmente, se destaca la importancia de la agenda internacional de la educación en los aspectos en los que señala la influencia del global e internacional en las políticas nacionales de educación. Esta agenda es también el resultado del trabajo conjunto de las organizaciones internacionales influyentes en el sector de la educación. A continuación, vamos a examinar las principales directrices internacionales resultantes de esta agenda. Destacaremos la omnipresencia de la concepción neoliberal de la educación, aunque el componente humanista no ha desaparecido por completo. Esto resulta en una agenda, en el que un consenso superficial prevalece sobre el análisis lúcido. En la tercera parte del artículo, intentaremos analizar de qué manera esta agenda puede ser traducida para el contexto de la educación brasileña. Esta agenda puede acelerar la criazón de un sistema educativo en varias velocidades con base en las pruebas estandarizadas. También puede, si hay una movilización de los educadores progresistas y reformas estructurales se llevan a cabo, representar la posibilidad de la base liberadora y la educación de calidad para todos. Por supuesto, el papel de los maestros es una de las claves de interpretación de las implicaciones de la Agenda 2030 en Brasil y en todo el mundo. <![CDATA[Da epistemologia clássica da educação à inclusão escolar: desafios e perspectivas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300959&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Dedica-se neste artigo a analisar as especificidades da educação inclusiva, da implementação institucional à prática da sua ação. Argumenta-se que a educação inclusiva se apresenta frente a um desafio o qual se constitui no descompasso entre a epistemologia clássica da educação e a da educação inclusiva. Isto é, se de um lado a partir da epistemologia clássica a ação escolar utiliza como pressuposto básico a homogeneidade, funcionalidade e evolução, por outro lado, o pressuposto básico da educação inclusiva é que as diferenças se constituem em fator construtivo, a partir de trocas de experiências advindas das diferentes experiências de vida construídas nas especificidades e singularidades sociais. Porém, se a institucionalidade da escola, suas regras, normas e valores, continua assentada no pressuposto da epistemologia clássica da educação, o mundo social e acadêmico age de forma a criar caminhos que viabilizam a educação inclusiva, como é o caso da conquista da legislação e a pressão feita sobre a escola no sentido de acolher as diferenças e as singularidades sociais.<hr/>Abstract This article is dedicated to examine the specificities of inclusive education, from the institutional implementation of the practice to the action. It is argued that inclusive education presents a challenge in front of which constitutes the gap between classical epistemology of education and inclusive education. That is, if a side from classical epistemology school action uses as a basic assumption homogeneity, functionality and evolution, on the other hand, the basic assumption of inclusive education is that the differences constitute constructive factor, from exchanges the resulting experiences of the different life experiences built on specifics and social singularities. But if the school institutions, rules, norms and values, still seats on the assumption of classical epistemology of education, social and academic world acts to create paths that enable inclusive education, such as the conquest of legislation and the pressure made on the school in order to welcome the differences and social singularities.<hr/>Resumen Se dedica a este artículo para examinar los aspectos específicos de la educación inclusiva, desde la implementación institucional hasta la práctica de su acción. Se argumenta que la educación inclusiva constituye un desafío frente a la cual constituye la brecha entre la epistemología clásica de la educación y la educación inclusiva. Es decir, si un lado de la acción escolar la epistemología clásica es utilizada teniendo como base la homogeneidad, funcionalidad y evolución, por otro lado, el supuesto básico de la educación inclusiva es que las diferencias constituyen el factor constructivo de los intercambios las experiencias resultantes de las diferentes experiencias de vida basadas en características específicas y singularidades sociales. Pero si las instituciones escolares, reglas, normas y valores, aún están sentados en el supuesto de la epistemología clásica de la educación, mundo académico y social actúa para crear caminos que permiten a la educación inclusiva, como la conquista de la legislación y la presión que se hizo en la escuela con el fin de acoger las diferencias y singularidades sociales. <![CDATA[Gestão da educação na perspectiva dos Direitos Humanos: garantias de possibilidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300979&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo examina a relação, responsabilidades, garantias e possibilidades da gestão da educação na perspectiva dos Direitos Humanos. Defende a educação enquanto direito inalienável de todo o ser humano, acompanha aquele desde quando concebidos, pois faz parte da constituição humana o direito a todas as possibilidades que lhe são inerentes. Tal defesa se firma, igualmente, na compreensão de que a sociedade, assim como o ser humano, é sempre unidade histórica, que se desenvolve mediante a contínua superação em unidade dialética. Disso resulta uma reconstrução coletiva e contínua dos diretos humanos como fundamento do respeito e da dignidade humana. Na medida em que essa compreensão vai sendo explicitada e compreendida, esboçando-se no espírito ideia de universalidade e indivisibilidade dos direitos humanos, que não aceita qualquer divisão de direitos por se tratar da pessoa humana, abre-se o caminho para examinarmos e defendermos a educação como um direito social básico a todas as pessoas. Os direitos humanos passam a ser tratados na sua totalidade, mas sob o enfoque da especificidade da educação, pela ideia de mediação da origem do homem e de sua constituição humana e histórica com direito a todas as possibilidades que lhes confere dignidade humana. Se a educação é mediação, responsável pela formação humana. Necessário se faz compreender que direitos tem essa pessoa humana e como a gestão da educação responsabiliza-se concomitantemente com os Direitos Humanos por essa formação e garantia de seus direitos.<hr/>Abstract This paper examines the relationship, responsibilities, guarantees and possibilities of education management from the perspective of Human Rights. It advocates education as an inalienable right of every human being, following since conception, thus it is part of the human constitution the right to all the possibilities that are inherent. Such defense is based on the understanding that the society, such as the human being, is always a historical unit, which develops through the continuous overcoming in dialectical unity. This results in a collective and continuous reconstruction of human rights as the foundation of respect and human dignity. To the extent that this understanding is being explained and understood, outlining in the spirit idea of universality and indivisibility of human rights, which does not accept any rights division because it is the human person, it opens the way to examine and defend the education as a basic social right to all people. Human rights come to be treated in their entirety, but in the education specificity of the approach, through idea of mediation of the origin of man and his human and historical constitution entitled to all the possibilities that gives them human dignity. If education is mediation, responsible for human development, it is necessary to understand what rights this human person has and as the management of education is responsible concomitantly with Human Rights for such formation and guarantee of their rights.<hr/>Resumen Este artículo examina la relación, responsabilidades, garantías y posibilidades de gestión de la educación desde la perspectiva de los derechos humanos. Aboga por la educación como un derecho inalienable de todo ser humano, como parte de la constitución humana el derecho de todas las posibilidades que le son inherentes. Esta defensa es firme, también, en el entendimiento de que la sociedad, así como el ser humano, es siempre la unidad histórica, que se desarrolla a través de la superación continua en la unidad dialéctica. Esto da lugar a una reconstrucción colectiva y continua de los derechos humanos como la base del respeto y la dignidad humana. En la medida en que esta comprensión se explica y se entiende, está indicando la idea de universalidad e indivisibilidad de los derechos humanos, que no se hace la división de derechos, ya que es la persona humana, que abre el camino para examinar y defender la educación como un derecho social básico para todas las personas. Los derechos humanos llegan a ser tratados en su totalidad, sino en la especificidad de la educación del enfoque, la idea de la mediación del origen del hombre y su constitución humana e histórica con derecho a todas las posibilidades que les da la dignidad humana. Si la educación es la mediación, responsable de desarrollo humano. Necesita entender cuáles son sus derechos a esta persona humana y la gestión responsable de la educación de forma concomitante con los Derechos Humanos para dicha formación y garantizar sus derechos. <![CDATA[Convergências teóricas em representações sociais e seu aporte para o estudo de políticas docentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300999&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Os debates que compõem este artigo visam proporcionar uma análise acerca das potencialidades que a teoria das representações sociais (TRS) oferece às pesquisas em políticas docentes. Por meio da consideração de duas das abordagens teórico-metodológicas que compõem o domínio dos estudos em representações sociais, buscou-se identificar convergências teóricas que instrumentalizassem as pesquisas em políticas públicas. Os estudos da abordagem processual inquietaram os paradigmas da ciência moderna e criaram um estilo original em que a ênfase na subjetividade presentifica o conceito de sujeito e de objeto, uma vez que ambos compartilham de uma relação de construção mútua, na qual a realidade se constrói. Por outro lado, a abordagem dialógica proposta por Ivana Marková oferece um profícuo aparato para a compreensão da constituição social dos sujeitos que convivem nos contextos educacionais. A convergência teórica das abordagens discutidas contribuiu para a identificação da TRS enquanto uma vertente do conhecimento científico que fomenta a análise das políticas docentes, por oferecer constructos para o estudo das simbolizações expressas nos documentos, bem como daquelas circulantes nos diferentes grupos por meio das conversações e das práticas.<hr/>Abstract Discussions who make up this article intended to provide an analysis of the potential which the theory of social representations (TSR) offers to the researches on teacher policies. Through the consideration of two of the theoretical and methodological approaches that make up the field of studies on social representations, the paper sought to identify theoretical convergences that offered instruments to the research on public policy. The studies on procedural approach disturbed the paradigms of modern science and created a unique style in which the emphasis on subjectivity makes present the concept of subject and object, since both share a mutual relationship building, in which reality is constructed. On the other hand, the dialogic approach proposed by Ivana Marková offers a useful apparatus for understanding the social constitution of the individuals who live in educational contexts. The theoretical convergence of approaches discussed in this paper contributed to the identification of the TSR as a part of scientific knowledge that fosters analysis of teacher policies, by providing constructs to study the symbolization expressed in the documents, as well as those circulating in the different groups through conversations and practices.<hr/>Resumen Las discusiones que componen este artículo están destinadas a proporcionar un análisis del potencial que la teoría de las representaciones sociales (TRS) ofrece a las investigaciones sobre políticas docentes. A través de la consideración de dos de los enfoques teóricos y metodológicos que conforman el campo de los estudios sobre las representaciones sociales, hemos tratado de identificar convergencias teóricas e de investigación que instrumentalizasen los estudios de las políticas públicas. Estudios embazados en el enfoque de procedimiento perturbaron los paradigmas de la ciencia moderna y crearon un estilo único en el que el énfasis en la subjetividad hace presente el concepto de sujeto y objeto, ya que ambos comparten una relación mutua, en la que se construye la realidad. Por otro lado, el enfoque dialógico propuesto por Ivana Marková ofrece un aparato útil para la comprensión de la constitución social de las personas que viven en contextos educativos. La convergencia teórica de enfoques analizados contribuyó a la identificación de las TRS como parte del conocimiento científico que fomenta el análisis de las políticas docentes, proporcionando construcciones para estudiar la simbolización expresada en los documentos, así como aquellos que circulan por los diferentes grupos a través de charlas y prácticas. <![CDATA[Reflexões sobre o ensino de política educativa e a formação de pesquisadores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000301017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En este trabajo se presentan algunas reflexiones sobre la enseñanza de la política educacional y la formación de investigadores del campo. Se analiza el rol de los profesores del espacio curricular de la política educacional y el de los formadores de investigadores. Se plantea que los procesos formativos tanto en el grado como en el posgrado no puede estar desprendido del conocimiento de las matrices históricas del campo y sus epistemes de época. Argumentando que no existe un solo posicionamiento que deba ser transmitido en los procesos formativos a los jóvenes que estudian política educacional. Sino que es un desafío y un compromiso epistemológico para profesores y formadores mostrar, desarrollar y explicar los múltiples modos de abordar la política educacionales desde diversas matrices históricas, teóricas y epistemológicas.<hr/>Resumo Neste artigo algumas reflexões sobre o ensino de política educacional e formação de pesquisadores no campo são apresentadas. Investigam-se os papeis dos professores do espaço curricular da política educacional e dos formadores de investigadores. Afirma-se que os processos de formação, tanto de graduação e pós-graduação não podem ser separados do conhecimento das matrizes históricas do período do campo e de seus aspectos epistemológicos. Argumentando que não há uma posição única que deva ser transmitida no processo formativo de jovens que estudam a política de educação. Mas é um desafio e um compromisso epistemológico, para professores e formadores, desenvolver e explicar as muitas maneiras de abordar a política educacional a partir de várias matrizes históricas, teóricas e epistemológicas.<hr/>Abstract In this paper some reflections on the teaching of educational policy and training of researchers in the field are presented. The teacher’s role of curricular space of educational policy and researchers’ trainers are analyzed. It is stated that the training processes in both degree and postgraduate studies cannot be detached from the knowledge of the historical matrices of the field and epistemic period. It is argued that there is no single position that is to be transmitted in the formative process to young people studying education policy. But it is a challenge and an epistemological for teachers and trainers, to develop and explain the many ways to address the educational policy from various historical, theoretical and epistemological matrices.