Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20180003&lang=pt vol. 18 num. 58 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Errata]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Educação, Tecnologias e Inclusão Digital]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300596&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Cultura digital na escola: um estudo a partir dos relatórios de Políticas Públicas no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300603&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A educação configura-se como protagonista nos programas de países que delinearam como meta valorizar a qualidade de vida de seus cidadãos. Esta conjuntura aponta para a iminência em se conseguir retorno célere, legítimo e efetivo para a interrupção de ciclos de pobreza e o estabelecimento de objetivos que promovam a liberdade, a harmonia e o progresso. Considerando-se o contexto das Políticas Públicas quanto ao uso de tecnologias nas escolas, o objetivo desta pesquisa foi perceber se a proposta pedagógica de inclusão digital já é uma realidade nacional. Para isso, realizou-se um estudo tendo por base 4 documentos oficiais. Dentre as questões levantadas, percebe-se que não há muita diferença quanto ao uso de TIC entre escolas públicas e privadas, além disso, o celular é apontado como meio pelo qual mais se acessa a internet e que quando uma instituição enfatiza a cultura digital, assume a centralidade na formação de alunos mais autônomos.<hr/>Abstract Education is a protagonist in the programs of countries that outlined the goal to value the life quality of its citizens. This situation points to the imminence of achieving a speedy, legitimate and effective return to the interruption of cycles of poverty and the establishment of objectives that promote freedom, harmony, and progress. Considering the context of public policies regarding the use of technologies in schools, the objective of this paper was to understand if the pedagogical proposal of digital inclusion is already a national reality. For this, a study was carried out based on 4 official documents. Among the issues raised is that there is not much difference regarding the use of ICTs between public and private schools, that the cell phone is pointed out as the medium through which the Internet is accessed the most and that when an institution emphasizes the digital culture, it assumes the centrality in the formation of more autonomous students. <![CDATA[Avaliação das competências e fluência digitais de professores no Ensino Público, Médio e Fundamental em Portugal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300624&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Esta pesquisa procura avaliar as competências e fluência digitais de professores portugueses, posicionando-os num nível de proficiência específico e apontando possíveis respostas formativas em função disso. Metodologicamente, realiza uma abordagem de cariz quantitativo, com ênfase na perceção de 127 professores do Ensino Médio e Fundamental, sobre as suas competências digitais em três dimensões nucleares: competências profissionais, competências pedagógicas e competências dos estudantes. Os resultados permitem concluir que os docentes apresentam, globalmente, um nível de proficiência digital moderado, sendo as dimensões competências pedagógicas e competências dos estudantes as que apresentam valores mais baixos. Verifica-se, também, que as competências relacionadas com as diferentes necessidades dos estudantes apresentam maiores fragilidades e que não existem diferenças estatisticamente significativas entre as variáveis “idade” e “departamento disciplinar” e o nível de competência digital.<hr/>Abstract This research tries to evaluate the digital competences and fluency of Portuguese teachers, positioning them in a specific level of proficiency and pointing out possible formative responses in function of this. Methodologically, it performs a quantitative approach with an emphasis on the perception of 127 elementary and high school teachers in terms of their digital competences in three core dimensions: professional competences, pedagogic competencies and students’ competences. The results allow inferring that the teachers have, overall, a moderate level of digital proficiency, with the dimensions of pedagogical competencies and students’ competences having the lowest values. It is also verified that competencies that are related to students’ different needs are the ones that present greater weaknesses and that there are no statistically significant differences between the variables “age” and “department” and the level of digital competence. This research tries to evaluate the digital competences and fluency of Portuguese teachers, positioning them in a specific level of proficiency and pointing out possible formative responses in function of this. Methodologically, it performs a quantitative approach with an emphasis on the perception of 127 elementary and high school teachers in terms of their digital competences in three core dimensions: professional competences, pedagogic competences and students’ competences. The results allow inferring that the teachers have, overall, a moderate level of digital proficiency, with the dimensions of pedagogical competences and students’ competences having the lowest values. It is also verified that competences that are related to students’ different needs are the ones that present greater weaknesses and that there are no statistically significant differences between the variables “age” and “department” and the level of digital competence.<hr/>Resumen Esta investigación trata de evaluar las competencias y fluencia digitales de los profesores de Portugal, posicionándolos en un nivel específico de competencia y señalando posibles respuestas formativas en función de esto. Metodológicamente, realiza un enfoque cuantitativo con énfasis en la percepción de 127 profesores de la enseñanza media y fundamental en términos de sus competencias digitales en tres dimensiones centrales: competencias profesionales, competencias pedagógicas y competencias de los estudiantes. Los resultados permiten inferir que los profesores tienen, en general, un nivel moderado de competencia digital, con las dimensiones de las competencias pedagógicas y las competencias de los estudiantes con los valores más bajos. También se verifica que las competencias que se relacionan con las diferentes necesidades de los estudiantes son las que presentan mayores debilidades y también que no existen diferencias estadísticamente significativas entre las variables “edad” y “departamento” y el nivel de competencia digital. <![CDATA[Letramento Digital na perspectiva emancipatória, digital e cidadã no desenvolvimento de práticas educativas gamificadas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300645&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo é um recorte do projeto de pesquisa doutoral intitulado: “Letramento e emancipação digital cidadã: cartografias e rastros na constituição de Espaços de Convivência Híbridos e Multimodais”. Neste contexto, pretende-se discutir o letramento digital de estudantes da Educação Básica - na perspectiva emancipatória, digital e cidadã - no desenvolvimento de práticas educativas gamificadas, a partir da análise do jogo SM Real Life. A fundamentação teórica baseia-se em autores como: Latour (2012), Freire (2002), Schlemmer (2010, 2011), Schwartz (2007), Streck e Adams (2014) e Gee (2003). A pesquisa é qualitativa, exploratória e descritiva e fez uso do método cartográfico de pesquisa-intervenção (SCHLEMMER, 2015, 2018). Como instrumento de produção de dados, utilizou-se a observação participante, com registros, no diário de percurso, das pistas e dos rastros deixados pelos estudantes nos diferentes espaços de aprendizagem nos quais transitam. Conclui-se, a partir da análise dos rastros deixados pelos estudantes, que TD e práticas educativas gamificadas podem oportunizar inclusão, formação, empoderamento e emancipação digital e cidadã dos sujeitos, uma vez que eles utilizam e se apropriam efetivamente do poder transformador e emancipatório das TD; além disso, tais práticas oportunizam a criação de novas situações e espaços de aprendizagem.<hr/>Abstract This paper is part of a doctoral thesis entitled: “Letramento e emancipação digital cidadã: cartografias e rastros na constituição de Espaços de Convivência Híbridos e Multimodais”. (“Literacy and digital, civic emancipation: cartography and traces in the construction of Hybrid, Multimodal Interaction Spaces”). In this context, it intends to discuss elementary education students’ literacy — in an emancipatory, digital and civic perspective — in the development of pedagogical gamified practices, by means of an analysis of the “SM Real Life” game. Theoretical background is based on authors such as: Latour (2012), Freire (2002), Schlemmer (2010, 2011), Schwartz (2007), Streck and Adams (2014), and Gee (2003). The research is qualitative, exploratory, and descriptive, and makes use of the cartographic research-intervention method (SCHLEMMER, 2015, 2018). As instruments of data production, the authors used participant observation, including written record of the tracks and trails left by students in different learning spaces in which they transit. From the analysis of the tracks left by students, authors conclude that digital technologies (TD) and gamified pedagogical practices can provide inclusion, education, empowerment, as well as digital, civil emancipation to citizens, who effectively make use of TD’s transforming and emancipatory power; in addition, these practices enable the creation of new learning situations and spaces.<hr/>Resumen El presente artículo es un recorte del proyecto de investigación doctoral titulado: “Letramento e emancipação digital cidadã: cartografias e rastros na constituição de Espaços de Convivência Híbridos e Multimodais” (Alfabetismos y emancipación digital ciudadana: cartografías y rastros en la constitución de Espacios de Convivencia Híbridos y Multimodales). En este contexto, se pretende discutir el alfabetismo digital de estudiantes de la Educación Básica - en la perspectiva emancipatoria, digital y ciudadana - en el desarrollo de prácticas educativas gamificadas, apartir del análisis del juego “SM Real Life”. La fundamentación teórica se basa en autores como: Latour (2012), Freire (2002), Schlemmer (2010, 2011), Schwartz (2007), Streck y Adams (2014) y Gee (2003). La investigación es cualitativa, exploratoria y descriptiva e hizo uso del método cartográfico de investigación-intervención (SCHLEMMER, 2015, 2018). Como instrumento de producción de datos, se utilizó la observación participante, con registros, en el diario de investigación, de las pistas y de los rastros dejados por los estudiantes en los diferentes espacios de aprendizaje en los que transitan. Se concluye, apartir del análisis de los rastros dejados por los estudiantes, que TD y prácticas educativas gamificadas pueden oportunizar inclusión, formación, empoderamiento y emancipación digital y ciudadana de los sujetos, una vez que ellos utilizan y se apropian efectivamente del poder transformador y emancipatorio de las TD; además, tales prácticas oportunizan la creación de nuevas situaciones y espacios de aprendizaje. <![CDATA[Jogos digitais na escola e inclusão digital: intervenções para o aprimoramento da atenção e das condições de aprendizagem]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300670&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A inclusão digital remete ao acesso e ao uso crítico e criativo das tecnologias digitais em favor da emancipação. Dentre as tecnologias, destacam-se os jogos digitais como alternativas para melhorar as condições de aprendizagem e de letramento digital. Diante disso, este estudo tem como objetivo avaliar se uma intervenção pautada no uso de jogos digitais em pequenos grupos em contexto extraclasse pode contribuir com o aprimoramento do desempenho da atenção, visando garantir melhores condições de aprendizagem e inclusão digital. Para tanto, realizou-se uma pesquisa quase experimental de abordagem mista com uma amostra por conveniência de 40 crianças com idades entre 7 e 9 anos, divididas em grupo experimental e controle. O primeiro grupo participou de intervenções semanais em pequenos grupos, com base no uso de jogos digitais. Ambos os grupos foram avaliados antes e depois do período das intervenções, por meio da aplicação de um teste de atenção concentrada. As professoras também foram entrevistadas com relação às mudanças percebidas em sala. Os resultados revelaram que o grupo experimental teve um desempenho da atenção no teste significativamente superior ao grupo controle, especialmente na quantidade de erros cometidos, remetendo ao aprimoramento da qualidade da atenção. Além disso, as professoras destacaram a melhora no foco e na finalização das atividades. Desse modo, reforça-se que o uso dos jogos digitais pode contribuir com a inclusão digital e com a melhora das condições de aprendizagem das crianças.<hr/>Abstract Digital inclusion refers to the access and critical and creative use of digital technologies in favor of emancipation. Among the technologies, digital games stand out as alternatives to improve learning conditions and digital literacy. Therefore, this study aims to evaluate if an intervention based on the use of digital games in small groups in school context can contribute to the improvement of the performance of the attention, aiming to guarantee better conditions of learning and digital inclusion. For that, a quasi-experimental, mixed-sample study was conducted with a convenience sample of 40 children aged 7 to 9 years, divided into experimental and control groups. The first group participated in weekly small group interventions based on the use of digital games and both groups were assessed before and after the intervention period by applying a focused attention test. The teachers were also interviewed regarding the changes perceived in the classroom. The results showed that the experimental group had a performance of attention in the test significantly superior to the control group, especially in the number of errors committed, referring to the improvement of the quality of attention. In addition, the teachers highlighted the improvement in the focus and finalization of activities. In this way, it is reinforced that the use of digital games can contribute to digital inclusion and to the improvement of the learning conditions of the children.<hr/>Resumen La inclusión digital remite al acceso y al uso crítico y creativo de las tecnologías digitales en favor de la emancipación. Entre las tecnologías, se destacan los juegos digitales como alternativas para mejorar las condiciones de aprendizaje y de alfabetización digital. En este sentido, este estudio tiene como objetivo evaluar si una intervención pautada en el uso de juegos digitales en pequeños grupos en contexto escolar puede contribuir con el perfeccionamiento del desempeño de la atención, buscando garantizar mejores condiciones de aprendizaje e inclusión digital. Para ello, se realizó una investigación casi experimental de abordaje mixto con una muestra por conveniencia de 40 niños con edades entre 7 y 9 años, divididas en grupo experimental y control. El primer grupo participó en intervenciones semanales en pequeños grupos sobre la base del uso de juegos digitales y ambos grupos se evaluaron antes y después del período de las intervenciones mediante la aplicación de una prueba de atención concentrada. Las profesoras también fueron entrevistadas con respecto a los cambios percibidos en la sala. Los resultados revelaron que el grupo experimental tuvo un desempeño de la atención en la prueba significativamente superior al grupo control, especialmente en la cantidad de errores cometidos, remitiendo al mejoramiento de la calidad de la atención. Además, las profesoras destacaron la mejora en el foco y en la finalización de las actividades. De ese modo, se refuerza que el uso de los juegos digitales puede contribuir con la inclusión digital y con la mejora de las condiciones de aprendizaje de los niños. <![CDATA[O uso do laptop em contexto escolar: um inventário das produções acadêmicas relacionadas ao PROUCA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300693&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Na busca de compreender as produções acadêmicas sobre o uso do laptop do PROUCA no ambiente escolar, foi realizado um estado do conhecimento com teses publicadas na Biblioteca Brasileira Digital de Teses e Dissertações (BDTD), no período de 2005 a 2016. Foram encontradas 11 teses que discutem o uso do laptop em contexto escolar brasileiro, que após sistemática análise de seus elementos constituivos, evidenciou três eixos de análise: 1) naturalização da necessidade social da inclusão digital, 2) ênfase na atividade do aluno e 3) uso do laptop para a mudança da prática docente. Os dados nos revelam que estas teses são fundamentadas na lógica do uso dos aparatos digitais na escola como base para o consumo de TIC, na negação das contradições históricas de implementação do PROUCA, por fazerem alusão a uma suposta inclusão promovida pelo uso de laptops e na separação dos produtos da atividade humana (os aparatos tecnológicos) das suas condições materiais de produção e de consumo.<hr/>Abstract In the search to understand the academic productions about the use of PROUCA laptop in the school environment, a state of knowledge with theses published in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) was carried out from 2005 to 2016. Eleven theses were found discuss the use of the laptop in a Brazilian school context, which after a systematic analysis of its constituent elements, showed three axes of analysis: 1) naturalization of the social necessity of digital inclusion, 2) emphasis on student activity and 3) laptop use for a change in teaching practice. The data reveal that these theses are based on the logic of the use of digital devices in the school as a basis for the consumption of ICT, in denying the historical contradictions of implementation of PROUCA because they allude to a supposed inclusion promoted by the use of laptops and in the separation of the products of human activity (the technological apparatus) of their material conditions of production and consumption.<hr/>Resumen En la búsqueda de comprender las producciones académicas sobre el uso del portátil de PROUCA en el ambiente escolar, se realizó un estado del conocimiento con tesis publicadas en la Biblioteca Brasileña Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD) en el período de 2005 a 2016. Se encontraron 11 tesis que discutir el uso de la computadora portátil en el contexto de la escuela brasileña, que después de un análisis sistemático de sus elementos constituivos, mostró tres ejes de análisis: 1) la naturalización de la necesidad social de inclusión digital, 2) énfasis en la actividad del estudiante y 3) el uso de ordenador portátil cambio de la práctica docente. Los datos nos revelan que estas tesis están fundamentadas en la lógica del uso de los aparatos digitales en la escuela como base para el consumo de TIC en la negación de las contradicciones históricas de implementación del PROUCA por hacer alusión a una supuesta inclusión promovida por el uso de computadoras portátiles y en la separación de los productos de la actividad humana (los aparatos tecnológicos) de sus condiciones materiales de producción y de consumo. <![CDATA[Proposição de tarefas com TDIC em aulas de Cálculo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300713&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Considerando que o processo de elaboração, aplicação e refinamento de tarefas que façam uso de TDIC configura-se como uma importante atividade no âmbito do ensino, o objetivo deste texto é apresentar uma reflexão sobre os resultados de uma experiência de ensino na qual foi proposta uma tarefa com uso do Geogebra na disciplina de Cálculo Diferencial e Integral. Para tanto, adota pressupostos da pesquisa baseada em design e apresenta uma análise retrospectiva de dados oriundos do trabalho com uma tarefa para exploração de ideias necessárias à compreensão do conceito de derivadas. Como resultado desta reflexão, evidencia-se uma suposta “falha” na interação entre os estudantes e o aplicativo, relacionada com aspectos do ambiente de aprendizagem, por sua vez inter-relacionados entre si, a constar: o enunciado da tarefa; a TDIC; a interpretação das ações, explicações e interação dos estudantes; a interação entre professor e estudantes no processo de formalização. Este resultado confirma a importância de uma análise integrada de experiências de ensino e permite apontar sugestões específicas para um melhoramento da interação entre os estudantes e o aplicativo em termos de elaboração da tarefa e do ambiente de ensino e de aprendizagem.<hr/>Abstract Considering that the process of elaboration, application and refinement of tasks that make use of DCIT is an important activity in the scope of teaching, the objective of this text is to present a reflection about the results of a teaching experience in which it was proposed a task with the use of Geogebra in the discipline of Differential and Integral Calculus. To do so, it adopts design-based research assumptions and presents a retrospective analysis of data from the work with a task to explore the ideas necessary to understand the concept of derivatives. As a result of this reflection, an alleged “failure” in the interaction between the students and the application, related to aspects of the learning environment, in turn interrelated to each other, is recorded: the task statement; the DCIT; the interpretation of the actions, explanations and interaction of the students; the interaction between teacher and students in the process of formalization. This result confirms the importance of an integrated analysis of teaching experiences and allows us to point out specific suggestions for improving the interaction between students and the application in terms of task development and the teaching and learning environment.<hr/>Resumen Considerando que el proceso de elaboración, aplicación y refinamiento de tareas que hacen uso de TDIC se configura como una importante actividad en el ámbito de la enseñanza, el objetivo de este texto es presentar una reflexión sobre los resultados de una experiencia de enseñanza en la cual se propuso una tarea con uso del Geogebra en la disciplina de Cálculo Diferencial e Integral. Para ello, adopta presupuestos de la investigación basada en diseño y presenta un análisis retrospectivo de datos oriundos del trabajo con una tarea para explotar las ideas necesarias para la comprensión del concepto de derivadas. Como resultado de esta reflexión, se evidencia una supuesta “falla” en la interacción entre los estudiantes y la aplicación, relacionada con aspectos del ambiente de aprendizaje, a su vez interrelacionados entre sí, a constar: el enunciado de la tarea; el TDIC; la interpretación de las acciones, explicaciones e interacción de los estudiantes; la interacción entre profesor y estudiantes en el proceso de formalización. Este resultado confirma la importancia de un análisis integrado de experiencias de enseñanza y permite apuntar sugerencias específicas para un mejoramiento de la interacción entre los estudiantes y la aplicación en términos de elaboración de la tarea y del ambiente de enseñanza y de aprendizaje. <![CDATA[A fluência digital como possibilitadora de inclusão digital de crianças mediante ações em oficinas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300739&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho é uma pesquisa de natureza qualitativa, realizada em uma escola da rede municipal de ensino, na cidade de Cruzeta/RN. Objetiva analisar como se deu o processo de fluência e inclusão digital mediante o aprender fazendo, por crianças participantes de oficina de linguagem de programação Scratch e robótica educacional. Foram utilizados como instrumentos de pesquisa observações, filmagens, fotografias e diário de campo, valendo-se da metodologia descritiva-exploratória, articulando teoria e prática realizada na oficina, do aprender fazendo e do brincar. Mediante a análise dos dados, observou-se que a linguagem Scratch e a robótica educacional contribuíram com o desenvolvimento de competências, como a autonomia, a autoria, o cooperativismo e a inclusão digital, além de ter proporcionado propostas que levaram os participantes a condições efetivas de se tornarem fluentes digitais.<hr/>Abstract The present work is a qualitative research carried out in a public school, in the city of Cruzeta / RN. It aims to analyze how the process of digital inclusion and fluency has been achieved through learning by doing, by children participating in Scratch programming language workshop and educational robotics. Observations, filming, photographs and field diaries were used as research instruments, using the descriptive-exploratory methodology, articulating theory and practice in the workshop, of learning by doing and playing. Through the analysis of the data, it was observed that the Scratch language and educational robotics contributed to the development of competences, such as autonomy, authorship, cooperativism and digital inclusion, besides it provided proposals that led the participants to effective conditions of becoming digital fluent.<hr/>Resumen El presente trabajo es una investigación de naturaleza cualitativa, realizada en una escuela de la red municipal de enseñanza, en la ciudad de Cruzeta / RN. Objetivo analizar cómo se dio el proceso de fluencia e inclusión digital mediante el aprendizaje haciendo, por niños participantes de taller de lenguaje de programación Scratch y robótica educativa. Se utilizaron como instrumentos de investigación observaciones, filmaciones, fotografías y diario de campo, valiéndose de la metodología descriptiva-exploratoria, articulando teoría y práctica realizada en el taller, del aprendizaje haciendo y del juego. A través del análisis de los datos, se observó que el lenguaje Scratch y la robótica educativa contribuyeron con el desarrollo de competencias, como la autonomía, la autoría, el cooperativismo y la inclusión digital, además de haber proporcionado propuestas que llevaron a los participantes a condiciones efectivas de convertirse en fluentes digitales. <![CDATA[Educação híbrida e design instrucional: estudo de caso no Ensino Superior Tecnológico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300760&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Em um cenário em constante transição, um dos desafios vividos, atualmente, no âmbito educacional, é o que envolve o planejamento e a construção de modelos de design instrucional compatíveis às emergentes necessidades de aprendizagem do aluno em qualquer nível de formação, seja básico, seja superior. Assim, com o intuito de experimentar um ambiente em que se tem a implementação de princípios da educação híbrida, este artigo tem por objetivo apresentar um estudo de caso em que se planejou e aplicou uma proposta de design instrucional, com ênfase na utilização de inovações e aplicações tecnológicas como apoio a aulas presenciais, para a disciplina de Comunicação e Expressão em um curso superior tecnológico público.<hr/>Abstract In a scenario in constant transition, one of the challenges currently faced in the educational sphere is what involves planning and constructing instructional design models compatible with the emerging learning needs of the student at any level of training, whether basic or superior. The aim of this article is to present a case study in which an instructional design was planned and implemented, with the emphasis on the use of innovations and technological applications as support for face-to-face classes, for the subject of Communication and Expression in a public technological higher education course.<hr/>Resumen En un escenario en constante transición, uno de los desafíos vividos, actualmente, en el ámbito educativo, es lo que implica la planificación y la construcción de modelos de diseño instruccional compatibles con las emergentes necesidades de aprendizaje del alumno en cualquier nivel de formación, sea básico, sea superior. Así, con el propósito de explorar un ambiente en que se tiene la implementación de principios de la enseñanza híbrida, este artículo tiene por objetivo general presentar un estudio de caso en que se planificó y aplicó una propuesta de diseño instruccional, con énfasis en la utilización de innovaciones y aplicaciones tecnológicas, com el fin de apoyar las clases presenciales en la disciplina de Comunicación y Expresión en un curso superior de tecnología público. <![CDATA[Potencialidade do Google Maps nas aulas de Geografia em uma escola do campo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300779&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem como objetivo avaliar as potencialidades do uso da ferramenta Google Maps para o ensino de Geografia em uma Escola Estadual de Ensino Fundamental, localizada no município de Santa Maria, RS, Brasil. A pesquisa pretendeu apresentar a ferramenta Google Maps para educandos, ensinando suas funções e identificando através da ferramenta o espaço onde estes jovens e a escola em que estudam se insere, também buscou avaliar se a ferramenta auxilia na democratização do conhecimento no que tange à geografia escolar. A pesquisa trata-se de um estudo de caso com abordagem qualitativa. Para tanto, foram realizadas atividades, relativas a conteúdos que abordam problemas ambientais. Através da utilização do Google Maps, os educandos relataram que a ferramenta proporcionou uma aprendizagem mais dinâmica e interativa, uma vez que o mesmo aproveita os conhecimentos prévios de cada um, levando-os a relacionar os conhecimentos adquiridos com o seu cotidiano e tornando mais fácil o entendimento de conceitos mais específicos, potencializando, assim, o ensino facilitado pelas tecnologias digitais da informação e comunicação (TDIC) e democratizando o conhecimento.<hr/>Abstract This article aims to evaluate Google Maps’s usage potential for the teaching of Geography at the Arroio Grande State School of Elementary Education. As specific objectives, the research intends to present the Google Maps tool for learners of the State School of Elementary Education Arroio Grande, teaching their functions; identify through the Google Maps tool the space where these young people and the school in which they study is inserted; evaluate whether the tool assists in the democratization of knowledge regarding school geography. The research is a case study with a qualitative approach. For that, activities were carried out, with students of Basic Education, using Google Maps as a tool for interaction and complementation of the content Environmental Problems. Through the use of Google Maps, the students reported that the tool provides a more dynamic and interactive learning, since it takes advantage of the previous knowledge of the students, leading them to relate the knowledge acquired with their daily life and making it easier to understanding of more specific concepts, thus enhancing teaching and democratizing knowledge.<hr/>Resumen El presente artículo tiene como objetivo evaluar las potencialidades del uso de la herramienta Google Maps para la enseñanza de Geografía en una Escuela Estatal de Enseñanza Fundamental ubicada en el municipio de Santa Maria RS. La investigación pretendió presentar la herramienta Google Maps para educandos, enseñando sus funciones e identificando a través de la herramienta el espacio donde estos jóvenes y la escuela en que estudian se inserta, también buscó evaluar si la herramienta auxilia en la democratización del conocimiento en lo que se refiere a la geografía escolar. La investigación se trata de un estudio de caso con un enfoque cualitativo. Para ello, se realizaron actividades, relativas a contenidos que abordan problemas ambientales. A través de la utilización de Google Maps, los educandos relataron que la herramienta proporcionó un aprendizaje más dinámico e interactivo, ya que el mismo aprovecha los conocimientos previos de cada uno, llevándolos a relacionar los conocimientos adquiridos con su cotidiano y haciendo más fácil el entendimiento de conceptos más específicos, potenciando así la enseñanza facilitada por las tecnologías digitales de la información y comunicación (TDIC) y democratizando el conocimiento. <![CDATA[Inclusão digital para mulheres em situação de vulnerabilidade social: a percepção dos formadores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300798&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo se dedica a uma reflexão sobre a inclusão digital, por meio de processos formativos para mulheres em situação de vulnerabilidade social, alvo das políticas sociais de combate à pobreza. Para isso, analisa as percepções de docentes e servidores do Programa Mulheres Mil sobre a relação destas mulheres com a cultura digital. Os resultados apontam que os professores não identificam a existência de relações das mulheres-alvo do programa com as TIDC tampouco como sujeitos da cultura digital, reduzindo a inclusão digital ao repasse instrumental de conteúdos básicos de informática. Discutimos que, mesmo iniciantes no manejo do computador e internet, elas têm familiaridade com outras tecnologias, como o celular, principal instrumento de contato entre as estudantes e os agentes das políticas públicas, além de serem diretamente controladas pelos sistemas de monitoramento das exigências destas políticas ou das organizações de seus trabalhos. Como integrantes da sociedade atual, as mulheres do Programa Mulheres Mil têm o direito a compreender a cultura em que vivem para que possam interagir de forma crítica, sem que sejam apenas usuárias ou consumidoras inconscientes.<hr/>Abstract This article intends to discuss digital inclusion through educative processes for women in situation of social vulnerability. To do so, this study analyses teachers’ perceptions about the relationship between these women and digital culture in the context of the Mulheres Mil Program. The results show teachers do not identify any relationship between those women and digital information and communication technologies, understanding digital inclusion for them only as the knowledge required to operate those technologies. We argue that even though they are beginners on the use of computer and internet, they are surrounded by and familiar with other technologies such as mobile phones. Those technologies are the main instrument of communication between them, the public policies’ agents and their work management, to control and regulate their lives. Being part of a digital culture, women in situation of social vulnerability need to develop a critical view about DICT, understand the current culture aiming to participate not only as users or unaware consumers. <![CDATA[Da “janelinha” para o “janelão”: a relevância de conteúdos qualificados para a educação permanente pelos surdos e sua inclusão transformadora]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300818&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Uma das dificuldades com as quais sujeitos surdos se deparam é o acesso à informação qualificada em audiovisuais, uma vez que recursos como legendas e o trabalho de intérpretes não seriam suficientes para ampla compreensão, pois a maioria não domina a Língua Portuguesa Escrita (LPE) e, ainda que os intérpretes utilizem a Língua Brasileira de Sinais (Libras), há sempre uma tradução. A partir desta problemática, este artigo apresenta uma discussão sobre a importância de conteúdos qualificados para a inclusão social com tecnologias e educação desses sujeitos, considerando dados de uma pesquisa sobre a TV INES, primeira WEB TV no País protagonizada por surdos com programação bilíngue (Libras e Português). Entrevistas com surdos de diferentes níveis de escolaridade apontam para a necessidade de ampliação de conteúdos produzidos por surdos e para surdos como insumo para o desenvolvimento de sua criticidade (FREIRE, 1979) e, assim, para seu processo permanente de educação com tecnologias digitais.<hr/>Abstract One of the difficulties that deaf people face is accessing qualified information, since resources such as subtitles and the work of TV interpreters would not be sufficient for full understanding, since most deaf people do not have a proficiency in Portuguese and although the interpreters use the Brazilian Sign Language (Libras), there is always a translation. From this problem, this paper presents a discussion about the importance of qualified information to social inclusion with technologies and education of this subjects, considering data of a research about the first WEB TV channel in the country starred by deaf people, with bilingual (Libras and Portuguese) programming. Interviews with deaf people at different levels of schooling point to the need to expand content produced by the deaf and to the deaf as an input for the development of their criticality (FREIRE, 1979), and thus for their ongoing process of education with digital technologies.<hr/>Resumen Una de las dificultades que las personas sordas se enfrentan es el acceso a información de calidad en materias audiovisuales, ya que las características tales como subtítulos y el trabajo de los intérpretes no serían suficiente para la comprensión amplia, porque la mayoría no han dominado el idioma portugués escritura (LPE) y, aunque los intérpretes utilizan la Lengua Brasileña de Señales (Libras), siempre hay una traducción. A partir de esta problemática, este artículo presenta una discusión sobre la importancia de contenidos calificados para la inclusión social con tecnologías y educación de esos sujetos, considerando datos de una investigación sobre la TV INES, primera WEB TV en el País protagonizada por sordos con programación bilingüe (Libras y portugués). Entrevistas con sordos de diferentes niveles de escolaridad apuntan a la necesidad de ampliación de contenidos producidos por sordos y para sordos como insumo para el desarrollo de su criticidad (FREIRE, 1979) y, así, para su proceso permanente de educación con tecnologías digitales. <![CDATA[Tecnologias assistivas e inclusão escolar: o uso do software GRID 2 no atendimento educacional especializado a estudante com autismo em uma escola pública do Distrito Federal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300839&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo teve como principal objetivo analisar o uso do software GRID 2 e sua implicação nos processos de ensino-aprendizagem, comunicação e inclusão escolar de um estudante com autismo do Distrito Federal. A pesquisa fundamentou-se nos estudos de Bersch (2009), Galvão Filho &amp; Damasceno (2006) e Salomão (2013) e buscou compreender a organização do trabalho pedagógico no Atendimento Educacional Especializado (AEE) ofertado ao estudante com necessidades educacionais específicas (NEE). A metodologia utilizada foi a pesquisa-ação, que, conforme Barbier (2002), é apoiada em procedimentos cíclicos de reflexão e ação para favorecer o processo de mudança; o estudo de caso complementou o percurso metodológico. O estudo registrou maior articulação e colaboração entre os profissionais envolvidos no atendimento ao aluno, com evidência de melhora na sua comunicação e perspectiva de inclusão escolar por meio da tecnologia assistiva, e apontou para a necessidade de se investir na formação de professores de salas regulares e de sala de recursos multifuncionais para o uso dessas tecnologias no processo de ensino e aprendizagem.<hr/>Abstract This study aimed to analyze the use of GRID 2 software and its implication in the teaching-learning, communication and inclusion processes of a student with autism in the Federal District. The research was based on the studies of Bersch (2009), Galvão Filho &amp; Damasceno (2006) and Salomão (2013) and sought to understand the organization of pedagogical work in the Specialized Educational Assistance (AEE) offered to students with specific educational needs (SEN). The methodology used was the action research, which according to Barbier (2002), is supported in cyclical procedures of reflection and action to favor the process of change; the case study complemented the methodological approach. The study showed a greater articulation and collaboration among the professionals involved in student care, with evidence of improvement in their communication and perspective of school inclusion through assistive technology, and pointed to the need to invest in teacher training in regular and multifunctional resource rooms for the use of these technologies in the teaching and learning process. <![CDATA[Os livros didáticos e a formação da identidade de gênero nas escolas étnicas polonesas do Paraná nos anos de 1930]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300866&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo se insere na História da educação. Discute o papel da escola e do livro didático na formação, na construção e conformação de uma identidade de gênero. O recorte temporal são as primeiras décadas do século XX e circunscreve-se às escolas étnicas polonesas no Paraná. A pesquisa foi realizada com a análise documental do livro didático Elementarz - Dla dzieci polskich w Brasylji (Primeiro livro - Para as crianças Polonesas no Brasil), de autoria de Konstanty Lech de 1936. É um livro de alfabetização que traz os vestígios de uma concepção de educação nas escolas étnicas polonesas. Nestas escolas as moças tinham uma educação voltada para o trabalho no lar, aos cuidados com a casa e a família e os rapazes para as tarefas ao ar livre nas florestas e campos. O ensino em língua polonesa era uma forma de manter a identidade étnica. A História Cultural orienta a análise do corpus documental, mostrando como o livro didático contribui na incorporação de valores sociais, atitudes e condutas, além de construir nos indivíduos uma representação deles mesmos e uma interpretação social com o mundo.<hr/>Abstract This paper is part of the history of education and discusses the role of the school and textbook in the formation, construction and conformation of a gender identity. The temporal cut is the first decades of the twentieth century circumscribes the Polish ethnic schools in Paraná. The research was carried out with the documentary analysis of the textbook Elementarz - Dla dzieci polskich w Brasylji (First book - For Polish children in Brazil) written by Konstanty Lech of 1936. It is a literacy book that brings the traces of a conception of education in ethnic Polish schools. In these schools girls had an education focused on household chores, caring for the home and family, and boys for outdoor tasks in the forests and fields. Teaching in Polish was a way of maintaining ethnic identity. Cultural History guides the analysis of the documentary corpus, showing how the didactic book contributes to the incorporation of social values, attitudes, behaviors and constructs in individuals a representation of themselves and a social interpretation of the world.<hr/>Resumen Este artículo se inserta en la historia de la educación y discute el papel de la escuela y del libro didáctico en la formación, construcción y conformación de una identidad de género. El recorte temporal son las primeras décadas del siglo XX, se circunscribe a las escuelas étnicas polacas en Paraná. La investigación fue realizada con el análisis documental del libro didáctico Elementarz - Dla dzieci polskich w Brasylji (Primer libro - Para los niños polacos en Brasil), de autoría de Konstanty Lech escrito en 1936. Es un libro de alfabetización que trae los vestigios de una concepción educación en escuelas étnicas polacas. En esas escuelas, las niñas tenían una educación orientada al trabajo en casa, cuidando del hogar y de la familia, y los muchachos para las tareas al aire libre en los bosques y campos. Enseñar en polaco era una manera de mantener la identidad étnica. La Historia Cultural orienta el análisis del corpus documental, mostrando cómo el libro didáctico contribuye a la incorporación de valores sociales, actitudes, comportamientos y construye en los individuos una representación de sí y una interpretación social con el mundo. <![CDATA[Os Saberes para ensinar e saberes a ensinar aritmética na Escola de Aprendizes Artífices de Santa Catharina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300890&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A Escola de Aprendizes Artífices de Santa Catharina foi uma importante instituição de ensino profissional que oferecia o ensino elementar gratuito. Com isso, o propósito deste artigo é investigar saberes relacionados aos afazeres pedagógicos do ensino de aritmética do curso primário desta Escola. Para tanto, serão analisados os relatórios do Serviço de Remodelação do Ensino Profissional Técnico da década de 1920 e do livro Arithmetica Elementar Illustrada, 92ª edição, de 1922, de Antônio Bandeira Trajano. O ferramental teórico-metodológico utilizado para análise dos documentos foram os saberes para ensinar e saberes a ensinar desenvolvidos pela Equipe de Pesquisa em História Social da Educação (ERHISE) a partir de seus estudos sócio-históricos vinculados à História Cultural. Os relatórios do Serviço de Remodelação sugerem propostas que resultam em mudanças significativas no ensino profissional como, por exemplo, a adoção de uma única estrutura curricular e um inventário de livros didáticos que deveriam ser adotados pelas unidades escolares espalhadas pelo País. Desse modo, concluímos que os saberes para ensinar e saberes a ensinar aritmética foram instituídos a partir da expertise de João Luderitz, coordenador do Serviço de Remodelação, e sua equipe. No que diz respeito aos saberes para ensinar aritmética, o método intuitivo foi a referência. Já os saberes a ensinar aritmética foram reestruturados com base na proposta do Serviço de Remodelação afastando-os do seu propósito inicial assistencialista voltado apenas para a alfabetização, dando assim um status mais científico.<hr/>Abstract The Escola de Aprendizes Artífices de Santa Catharina was an important institution of professional education that offered the gratuitous elementary school. Thereby, the purpose of this article is to investigate the knowledge related to the pedagogical tasks of the arithmetic teaching of the primary course in this School. For this, we’ll analyze reports of the Remodeling Service of the Technician Professional Education of the decade of 1920 and the book Arithmetica Elementar Illustrada, 92ª edition, of 1922, by Antônio Bandeira Trajano. The theoretical-methodological tools used for the analyses of the documents were the knowledge for teaching and the knowledge to teach developed by the Team of Research in Social History of Education (TRSHE) from their social-historical studies linked to the Cultural History. The reports of the Remodeling Service suggest proposals that resulted in significant changes in the professional education such as, for example, the introduction of a single curricular structure and an inventory of didactic books that should be adopted by the school units scattered around the country. Then, we’ve concluded that the knowledge for teaching and the knowledge to teach arithmetic were instituted from the expertise of João Luderitz, coordinator of the Remodeling Service, and his team. Concerning the knowledge for teaching arithmetic, the intuitive method was the reference. Now, the knowledge to teach arithmetic was restructured based on the proposal of the Remodeling Service pushing away the initial assistentialist purpose focused only in literacy, thus giving it a more scientific status.<hr/>Resumen La Escola de Aprendizes Artífices de Santa Catharina fue una importante institución de enseñanza profesional y que ofrecía la enseñanza elemental gratuita. Con ello, el propósito de este artículo es de investigar saberes relacionados a los que haceres pedagógicos de la enseñanza de aritmética del curso primario de esta Escuela. Para ello, serán analizados los informes del Servicio de Remodelación de la Enseñanza Profesional Técnico de la década de 1920 y del libro Arithmetica Elementar Illustrada, 92ª edición, de 1922, de Antônio Bandeira Trajano. El instrumento teóricos y metodológico utilizado para el análisis de los documentos fueron los saberes para enseñar y los saberes a enseñar desarrollados por el Equipo de Investigación en Historia Social de la Educación (ERHISE) a partir de sus estudios socio históricos vinculados a la Historia Cultural. Los informes del Servicio de Remodelación sugieren propuestas que resultan en cambios significativos en la enseñanza profesional como, por ejemplo, la adopción de una única estructura curricular y un inventario de libros didácticos que deberían ser adoptados por las unidades escolares repartidas por el país. De ese modo, concluimos que los saberes para enseñar y los saberes a enseñar aritmética fueron instituidos a partir de la experiencia de João Luderitz, coordinador del Servicio de Remodelación, y su equipo. En lo que se refiere a los saberes para enseñar aritmética, el método intuitivo fue la referencia. Los saberes a enseñar aritmética fueron reestructurados con base en la propuesta del Servicio de Remodelación alejándolos de su propósito inicial asistencialismo orientado sólo a la alfabetización, dando así un status más científico. <![CDATA[Relação público-privado na educação: produção acadêmica sobre o Instituto Ayrton Senna (2002-2015)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300922&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo são apresentadas conclusões de revisão bibliográfica sistemática de produções acadêmicas sobre a atuação do Instituto Ayrton Senna (IAS) na educação pública, com base na análise de teses, dissertações e artigos publicados no período de 2002 a 2015. O objetivo da pesquisa foi identificar características e contribuições desses trabalhos, com foco na análise de suas conclusões. O conjunto de trabalhos analisados foi coletado em repositórios e bancos de teses e dissertações de instituições de ensino superior, a partir dos descritores Instituto Ayrton Senna, Fundação Ayrton Senna e IAS. Foram selecionados 64 trabalhos (24 dissertações, seis teses e 34 artigos). Alguns autores das produções analisadas consideraram as parcerias entre o IAS e os municípios positivas, porém, a maior parte dos autores as considerou negativas, porque inseriram valores mercadológicos na escola pública e transformaram o diretor em gerente-gestor, responsável pelos resultados educacionais da escola em que atua.<hr/>Abstract This article presents conclusions of a systematic bibliographic review of academic productions about the performance of the Ayrton Senna Institute (ASI) in public education, based on the analysis of theses, dissertations, and articles published in the period from 2002 to 2015. The objective of the research was to identify the characteristics and contributions of those academic productions, with a focus on the analysis of its conclusions. The analyzed set of works was collected in repositories and databases of theses and dissertations from universities based on the descriptors “Ayrton Senna Institute”, “Ayrton Senna Foundation “and “IAS”. The result of this search was a set of 64 selected works, with 24 dissertations, 6 theses, and 34 papers. Some authors of the analyzed productions considered the relation between the IAS and the municipalities positive; however, most authors considered the partnerships negative, because they inserted market values in the public school and transformed the headmaster into a manager, responsible for the educational results of the school in which he works. <![CDATA[Contribuições dos Quefazeres de Paulo Freire para a educação do campo hoje]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300949&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo É necessário buscar contribuições teórico-metodológicas para a prática docente em Freire para a concretização da educação popular do campo. A presente pesquisa teórico-bibliográfica objetiva problematizar os quefazeres da teoria freiriana frente às práticas pedagógicas, no que compete à busca por uma educação que possa contribuir com a construção de uma sociedade justa e igualitária, na medida em que atenda às necessidades das classes populares, tendo a realidade do campo como ponto de partida. Para tanto, três categorias de análise foram elegidas, são elas: formação humana, tema gerador e a conjugação entre saberes científicos e populares. Embora esse educador seja considerado um dos principais referenciais, ainda existe carência de estudos sistemáticos de suas contribuições em categorias que visem a favorecer o preenchimento de lacunas nas práticas educativas de desenvolvimento do campo. Por fim, faz-se necessário avigorar que a educação não seja meio de fuga do campo, mas de obtenção de melhoria das condições de vida; reivindicação de um projeto de formação aliado a um modelo de agricultura que não mate a dignidade do homem.<hr/>Abstract It is necessary to seek theoretical-methodological contributions to the teaching practice in Freire for the realization of the popular field education. The present theoretical-bibliographical research aims to problematize the aspects of Freire’s theory of human activity to pedagogical practices, in what concerns the search for an education that can contribute to the construction of a fair and egalitarian society, insofar as it meets the needs of the popular classes, having the reality of the field as a starting point. In order to do so, three categories of analysis were chosen: human formation, generative theme and the combination of scientific and popular knowledge. Although this educator is considered one of the main references, there is still a lack of systematic studies of his contributions in categories which aim to favor the filling of gaps in the educational practices of field development. Finally, it is necessary to invigorate that education is not a mean of escape from the field, but of obtaining an improvement in living conditions; claiming a training project allied to a model of agriculture that does not kill the dignity of men.<hr/>Resumen Es necesario buscar contribuciones teórico-metodológicas para la práctica docente en Freire para la concreción de la educación popular del campo. La presente investigación teórico-bibliográfica objetiva problematizar los quehaceres de la teoría freiriana a las prácticas pedagógicas, en lo que compete a la búsqueda de una educación que pueda contribuir con la construcción de una sociedad justa e igualitaria, en la medida en que atienda a las necesidades de las clases populares, teniendo la realidad del campo como punto de partida. Para ello, tres categorías de análisis fueron elegidas, son ellas: formación humana, tema generador y la conjugación entre saberes científicos y populares. Aunque este educador es considerado uno de los principales referenciales, todavía existe carencia de estudios sistemáticos de sus contribuciones en categorías que apunten a favorecer el llenado de lagunas en las prácticas educativas de desarrollo del campo. Por último, se hace necesario afrontar que la educación no sea un medio de fuga del campo, sino de obtención de mejora de las condiciones de vida; la reivindicación de un proyecto de formación aliado a un modelo de agricultura que no mate la dignidad del hombre. <![CDATA[Funcionamento adaptativo, problemas de comportamento e queixas escolares: percepção de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000300974&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A percepção do professor acerca do desempenho e do comportamento do aluno em sala de aula influencia em todo o processo de ensino e aprendizagem. O objetivo desta pesquisa foi conhecer as principais queixas para o encaminhamento de escolares à avaliação psicológica e sua relação com aspectos do funcionamento adaptativo e de comportamento em sala de aula, conforme a percepção dos professores. Foram analisados cinquenta prontuários de estudantes encaminhados para um serviço municipal de psicologia. Posteriormente os professores desses alunos responderam ao Teacher Report Form (TRF). Foram identificados três grupos de queixas (G1 - dificuldades de aprendizagem, G2 - problemas de comportamento e G3 - ambas as queixas) que, quando relacionadas aos dados do TRF, mostraram que escolares do G3 são percebidos com mais problemas de comportamento do que os alunos dos outros grupos, principalmente em relação à ansiedade, problemas sociais e isolamento. Esses dados auxiliam o professor na compreensão de aspectos relacionados a cada uma dessas queixas escolares e pode contribuir para a escolha de métodos mais ajustados no processo de ensino e aprendizagem, além de garantir o encaminhamento para um serviço adequado.<hr/>Abstract The teacher’s perception of student performance and behavior in the classroom influences the whole teaching and learning process. The objective of this research was to know the main complaints for the referral of schoolchildren to the psychological evaluation and its relationship with aspects of the adaptive functioning and behavior in the classroom, according to the teacher’s perception. We analyzed fifty psychological records of students sent to a municipal psychology service. Later, the teachers of these students responded to the Teacher Report Form (TRF). Three groups of complaints (G1 - learning difficulties, G2 - behavior problems and G3 - both complaints) were identified, which, when related to TRF data, showed that G3 students are perceived to have more behavior problems than students of other groups, especially in relation to anxiety, social problems and isolation. These data help the teacher in the understanding of aspects related to each of these school complaints and can contribute to the choice of better methods in the teaching and learning process, as well as ensuring a referral for an adequate service.<hr/>Resumen La percepción del profesor acerca del desempeño y del comportamiento del alumno en el aula influye en todo el proceso de enseñanza y aprendizaje. El objetivo de esta investigación fue conocer las principales quejas para el encaminamiento de escolares a la evaluación psicológica y su relación con aspectos del funcionamiento adaptativo y de comportamiento en el aula, según la percepción de los profesores. Se analizaron 50 prontuarios de estudiantes encaminados a un servicio municipal de psicología. Posteriormente los profesores de estos alumnos respondieron al Teacher Report Form (TRF). Se identificaron tres grupos de quejas (G1 - dificultades de aprendizaje, G2 - problemas de comportamiento y G3 - ambas quejas) que, cuando relacionadas con los datos del TRF, mostraron que los escolares del G3 se percibían con más problemas de comportamiento que los alumnos de los otros grupos, principalmente en relación con la ansiedad, problemas sociales y aislamiento. Estos datos ayudan al profesor en la comprensión de aspectos relacionados con cada una de esas quejas escolares y puede contribuir a la elección de métodos más ajustados en el proceso de enseñanza y aprendizaje, además de garantizar un encaminamiento hacia un servicio adecuado.