Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20180004&lang=es vol. 18 num. 59 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[O conceito de paradoxo na educação, na intervenção social e na formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000400992&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Anticipación y formación: el pensamiento utópico y la paradoja de la formación humana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000400999&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo objetiva apresentar as tensões paradoxais entre o pensamento utópico e a formação humana. Os pressupostos teórico-metodológicos da investigação são a hermenêutica e a pesquisa bibliográfica, com a finalidade de compreender e interpretar esta interrelação entre utopia e formação. Na primeira parte, será apresentada uma discussão histórica e filosófica sobre a utopia e a educação, de modo a demonstrar, desde a antiguidade até a modernidade, algumas concepções de formação intuídas a partir de referenciais do pensamento utópico e que estão nas matrizes do pensamento ocidental, com base nas referências de Platão (2006), Cambi (1999), Jaeger (2010) e More (1997). Na segunda parte se discute sobre os pressupostos epistemológicos do pensamento utópico, compreendido como a visão do “ainda-não-consciente” que dialetiza na história a busca do “já-ainda-não”, com base nas obras de Bloch (2005, 2006). E, por fim, refletiremos sobre o paradoxo da formação humana em diálogo com os referenciais do pensamento utópico Furter (1968; 1977/78). Conclui-se que a formação humana na perspectiva do pensamento utópico revela um paradoxo: a problematização do devir humano no horizonte de uma conclusão-inconclusa.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar las tensiones paradojales entre el pensamiento utópico y la formación humana. Los presupuestos teórico-metodológicos de la investigación son la hermenéutica y la investigación bibliográfica, que utilizamos con la finalidad de comprender e interpretar esta interrelación entre utopía y formación. En la primera parte, se presentará una discusión histórica y filosófica sobre la utopía y la educación, para demostrar, desde la antigüedad hasta la modernidad, algunas concepciones de formación intuidas a partir de referencias del pensamiento utópico y que están en las matrices del pensamiento occidental, sobre la base de las referencias de Platão (2006), Cambi (1999), Jaeger (2010), More (1997). En la segunda parte, se discute sobre los presupuestos epistemológicos del pensamiento utópico, comprendido como la visión del “todavía-no-consciente” que dialectiza en la historia la búsqueda del “ya-todavía-no”, con base en las obras de Bloch (2005, 2006). Al finalizar, reflexionamos sobre la paradoja de la formación humana en diálogo con los referentes del pensamiento utópico Furter (1968, 1977/78). Se concluye que la formación humana en la perspectiva del pensamiento utópico revela una paradoja: la problematización del devenir humano en el horizonte de una conclusión-inconclusa.<hr/>Abstract This article aims to present the paradoxical tensions between the utopian thought and human development. The theoretical and methodological premises of the investigation are hermeneutics and bibliographical research, with the purpose of understanding and interpreting the link between utopia and development. Firstly, there will be a historical and philosophical discussion on utopia and education, in order to demonstrate, from ancient times up till now, some concepts of development perceived through reference of the utopian thought, which are in the foundations of Western thought, based on the references of Platão (2006), Cambi (1999), Jaeger (2010), More (1997). Secondly, a discussion is made on the epistemological premises of the utopian thought, understood as the view of the “still-not-aware”, which dialectises into history the search for the “already-still-not”, based on the works of Bloch (2005. 2006). And, lastly, there shall be a reflection on the paradox of human formation in dialog with the reference for utopian thought Furter (1968; 1977/78). It may be concluded that human development, in the perspective of utopian thought, reveals a paradox: the problematization of what’s to come for the human species, with an inconclusive-conclusion in the horizon. <![CDATA[La paradoja de la educación brasileña: una relación antagónica entre el principio de realidad y el principio de desempeño]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401022&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O desenvolvimento da sociedade capitalista e tecnológica traz, em seu bojo, um paradoxo: ao mesmo tempo que desenvolve as potencialidades da razão humana, torna essa mesma razão um instrumento de manipulação e de poder. Tomando essas considerações, a partir do pensamento do filósofo Herbert Marcuse, o artigo objetiva demonstrar que esse paradoxo da sociedade, que determina o pensamento e as ações dos indivíduos, afirma-se também na educação brasileira e se expressa na relação antagônica entre o princípio de realidade e o princípio de desempenho amparado pela mais-repressão, pois, ao mesmo tempo que essa educação defende uma formação democrática, igualitária e cidadã, ela leva os indivíduos à alienação e ao sofrimento ao empreender tal formação com um caráter mercadológico. Apesar desse paradoxo que se instaura na sociedade e, em consequência, na educação, Marcuse defende a possibilidade de romper com a dominação que aí se estabelece, a fim de suprimir a mais-repressão, tendo em vista a aquisição de um princípio de realidade emancipatório.<hr/>Abstract Development of capitalist and technological society brings a paradox: the potentialities of human reason are developed at the same time this reason becomes an instrument of power and manipulation. Taking this and the thoughts of Herbert Marcuse, this article aims to demonstrate that this very paradox of our society, which determines the individuals’ actions and thinking, is also seen in Brazilian education, for it expresses itself in the antagonistic relationship between the principle of reality and the principle of performance supported by surplus-repression, since at the same time that this education defends a democratic and equality-based formation, it also leads subjects to alienation and suffering to perform its formation with a commodifying character. Despite this paradox which is established in society and education, Marcuse defends the possibility to break the domination that lies herein, in order to counteract surplus-repression, in sight for an emancipatory principle of reality.<hr/>Resumen El desarrollo de la sociedad capitalista y tecnológica trae en sí una paradoja. Simultáneamente, desarrolla las potencialidades de la razón humana y la convierte en un instrumento de manipulación y de poder. A partir del pensamiento del filósofo Herbert Marcuse, el artículo objetiva demostrar que esa paradoja de la sociedad, que determina el pensamiento y las acciones de los individuos, se afirma en la educación brasileña y se expresa en la relación antagónica entre el principio de realidad y el principio de desempeño amparado por la más represión, pues, al mismo tiempo que esa educación defiende una formación democrática, igualitaria y ciudadana, lleva a los individuos a la alienación y al sufrimiento cuando emprende tal formación por medio de un carácter mercadológico. A pesar de esta paradoja instaurada en la sociedad y, en consecuencia, en la educación, Marcuse defiende la posibilidad de romper la dominación que allí se establece, para suprimir la más represión, con miras a la adquisición de un principio de realidad emancipatorio. <![CDATA[Expose by protecting, a paradox of the social policies whitin French social and medical-social institutions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401041&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé En France, via l’application des politiques sociales, les établissements sociaux et médicosociaux regroupent dans des enceintes semi-fermées des personnes vulnérables dont certaines sont violentes et d’autres plus fragiles donc potentiellement plus à même d’être victimes. Les travailleurs sociaux y exerçant sont donc au quotidien face à une injonction paradoxale de protéger de la société extérieure en exposant à la violence intérieure de l’établissement. Cet état de fait met le travailleur social dans un état de dissonance cognitive et d’inconfort psychologique, dû à l’incohérence de la situation, où pour continuer à trouver sens à sa mission, il devra mettre en place a postériori des conduites adaptatives génératrices de nouvelles cohérences subjectives, telles que négation, oubli voire rejet des victimes et relativisation, habituation voire déni de cette violence.<hr/>Abstract In France, through the application of social policies, social and medicosocial institutions bring together vulnerable people in semi-closed areas, some of whom are violent and others frailer and therefore more likely to be victims. The social workers working there are therefore confronted on a daily basis with a paradoxical injunction to protect the external society by exposing them to the internal violence of the institution. This situation puts the social worker in a state of cognitive dissonance and psychological discomfort, due to the inconsistency of the situation, where in order to continue to find meaning in his mission, he will have to set up adaptive behaviours afterwards that generate new subjective coherences, such as negation, forgetting or even rejection of the victims and relativization, habituation or denial of this violence. <![CDATA[El concepto de paradoja en los campos de la educación, de la intervención social y de la formación de profesores, especialmente en Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401065&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo almeja enfatizar os diferentes paradoxos da educação brasileira. Impulsionados nesta investigação por dois grandes renomados educadores, um da educação libertária, Ivan Illich e outro da educação libertadora, Paulo Freire, que desde os anos 1960 e 1970 apontam paradoxos relacionados à educação mundial e brasileira. Educadores audaciosos, pois colocam em questão aquilo que jamais a sociedade pensou em questionar, a Escola e a Educação. Ivan llich destaca que o primeiro e maior paradoxo é a crença em uma educação universal, aberta e igualitária, que objetiva o atendimento a todos, independentemente de classe social, no entanto, a escola é seletiva e legitimadora da hierarquia social, quem não teve a oportunidade de frequentá-la já está desclassificado. Outra importante questão salientada por Illich é que a gestão escolar democrática é construída no decorrer do processo, contemplando a participação e engajamento de toda comunidade escolar, porém, paradoxalmente, o que ainda vemos são ranços de autoritarismo. Paulo Freire apresenta três grandes conceitos do seu referencial teórico: a conscientização, a práxis e a autonomia, trazendo-nos o entendimento desses e nos apresentando os paradoxos. Freire nos conduz à reflexão acerca do hodierno cenário mundial da geopolítica capitalista, que norteia as transformações sociais, políticas, econômicas, que produz uma estrutura educacional engessada que não desenvolve autonomia do sujeito e muito menos o conscientiza. Para Freire, a autonomia é fruto de uma escola libertadora que auxilia na capacidade crítica do indivíduo, contribuindo para uma educação reflexiva, crítica, autônoma e conscientizadora, sempre aberta ao inédito viável.<hr/>Abstract This article aims to emphasize the different paradoxes of Brazilian education. Stimulated in this research by two great renowned educators. One of libertarian education, Ivan Illich and another of liberating education, Paulo Freire, who since the 1960s and 1970s point out paradoxes related to the world and Brazilian education. Audacious educators, because they called into question what society has never thought to question, the School and Education. Ivan Illich emphasizes that the first and greatest paradox is the belief in a universal, open and egalitarian education, which aims at attending to all, regardless of social class, however, the school is selective and legitimized of the social hierarchy, the one who hasn’t the opportunity to attend it, is already disqualified. Another important point emphasized by Illich is that democratic school management is built in the course of the process contemplating the participation and engagement of every school community, but, paradoxically, what we still see are traces of authoritarianism. Paulo Freire presents three main concepts of his theoretical framework: awareness, práxis, and autonomy, bringing us its understanding and presenting us with paradoxes. Freire leads us to reflect on the current world’s capitalist geopolitics that guides the social, political and economic transformations, which produces an embedded educational structure that does not develop the individual’s autonomy and much less makes him aware. For Freire, autonomy is the fruit of a liberating school that assists the individual on his critical capacity, contributing to a reflexive, critical, autonomous and conscientious education, always open to the unprecedented viable.<hr/>Resumen El presente artículo anhela enfatizar las diferentes paradojas de la educación brasileña. En esta investigación, dos grandes renombrados educadores, uno de la educación libertaria, Ivan Illich y, otro de la educación libertadora, Paulo Freire, que desde los años 1960 y 1970 apunta paradojas relacionadas con la educación mundial y brasileña. Educadores audaces, pues ponen en cuestión lo que jamás la sociedad pensó en cuestionar, la Escuela y la Educación. Ivan llich destaca que la primera y mayor paradoja es la creencia en una educación universal, abierta e igualitaria, que objetiva la atención a todos, independientemente de clase social, sin embargo, la escuela es selectiva y legitimadora de la jerarquía social, quien no tuvo la oportunidad de asistirla, ya está descalificado. Otra importante cuestión subrayada por Illich es que la gestión escolar democrática se construye en el transcurso del proceso contemplando la participación y el compromiso de toda comunidad escolar, pero paradójicamente, lo que vemos todavía son rasgos de autoritarismo. Paulo Freire presenta tres grandes conceptos de su referencial teórico: la concientización, la praxis y la autonomía, trayéndonos el entendimiento de esos y presentándonos las paradojas. Freire nos conduce a la reflexión acerca del actual escenario mundial de la geopolítica capitalista, que orienta las transformaciones sociales, políticas, económicas, que produce una estructura educativa enyesada que no desarrolla autonomía del sujeto y mucho menos lo concientiza. Para Freire la autonomía es fruto de una escuela libertadora que auxilia en la capacidad crítica del individuo, contribuyendo a una educación reflexiva, crítica, autónoma y concientizadora, abierta, siempre, al inédito viable. <![CDATA[El logos freireano: las paradojas de la palabra que rompe el silencio y libera]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401086&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Por quase cinco séculos, a maioria das descobertas científicas e tecnológicas foi feita em países europeus ou sob controle europeu. Mas, esta supremacia, que tem sido de curta duração quando se leva em conta a história humana, ocorreu no contexto das relações coloniais dominantes entre a Europa e o resto do mundo. A supremacia europeia na produção de conhecimento foi, no entanto, enfraquecida pela descolonização e pelo inacabado movimento de minorias culturais pela igualdade. No campo da educação e da pedagogia, Paulo Freire deu uma contribuição fundamental. Por isso mesmo, nenhum livro sobre educação naquele que chamamos Mundo da Maioria pode deixar de se referir à obra de Paulo Freire, seja assumindo seu pensamento filosófico, social e pedagógico, seja criticando. Tanto o autor da Pedagogia do oprimido, quanto sua equipe estiveram no centro de muitas discussões pedagógicas em todo o mundo. A interpretação de seu legado varia de acordo com o contexto em que ocorre. Na Europa, Freire é mais conhecido por seu método de alfabetização de adultos. Nos EUA, os teóricos críticos da sociologia e da educação usaram vários conceitos freirianos para abordar as desigualdades educacionais (APPLE, 1996; GIROUX, 1997; MCLAREN, 1997). Na América Latina e em outros países do Terceiro Mundo, o principal ponto de interesse está centrado no valor sócio-político da pedagogia de Freire (LOIOLA e BORGES, 1996; NÓVOA, 1996). Pretendemos neste artigo discutir sobre os aspectos da teoria de Freire que estiveram presentes, ou podem se fazer presentes nas reformas educacionais no Mundo da Maioria. Em algumas seções deste artigo mostraremos os paradoxos da palavra que silencia e da palavra que quebra o silêncio. Em primeiro lugar, argumentamos que os estudiosos da educação comparada não entenderam com clareza a teoria da educação de Freire para diferenciar escolaridade e educação. Na segunda seção, examinamos as ideias de Freire na prática. Examinamos o poder da abordagem de alfabetização freireana, na terceira seção e, na quarta, concluímos com a sugestão de algumas proposições para construir uma educação crítica baseada na herança pedagógica de Freire.<hr/>Abstract For nearly five centuries, most of the scientific and technological breakthroughs were made in European countries or under European control. But this supremacy, which has been short-lived when human history is taken into account, occurred in the context of the dominant colonial relations between Europe and the rest of the world. European supremacy in the production of knowledge was, however, weakened by decolonization and the unfinished movement of cultural minorities for equality. In the field of education and pedagogy, Paulo Freire made a fundamental contribution. For this reason, no book on education in what we call World of Majority cannot refer to the work of Paulo Freire, be it taking its philosophical, social and pedagogical thinking or criticizing it. Writing about Paulo Freire is difficult challenge. Both the author and his theory have been at the center of many pedagogical discussions around the world. Interpretation of his legacy varies according to the context in which it takes place. In Europe, Freire is better known for his method of literacy training used in adult education. In the United States, critical theorists have used several Freirian concepts to address educational inequalities (APPLE, 1996; GIROUX, 1997; MCLAREN, 1997). In Latin America and other Third World countries, the main point of interest centers around the socio-political value of Freire’s pedagogy (LOIOLA and BORGES, 1996; NÓVOA, 1996). The goals of this paper are to explore aspects of Freire’s theory that might inform educational reforms in the Majority World. In some sections of this paper, we will show the paradoxes of the word that silences and the word that breaks the silence. In the first section, we argue that scholars of comparative education did not understand the Freire’s theory in order to differentiate between schooling and education. In the second section, we look at Freire’s ideas in practice. We examine the power of Freire’s approach to literacy in the third section. In the fourth section, we conclude by suggesting some propositions to build a critical education based on Freire’s pedagogical heritage.<hr/>Resumen Durante casi cinco siglos, la mayoría de los descubrimientos científicos y tecnológicos se hicieron en países europeos o bajo control europeo. Pero esta supremacía, que ha sido de corta duración cuando se tiene en cuenta la historia humana, ocurrió en el contexto de las relaciones coloniales dominantes entre Europa y el resto del mundo. La supremacía europea en la producción de conocimiento fue, sin embargo, debilitada por la descolonización y el continuado movimiento de minorías culturales por la igualdad. En el campo de la educación y la pedagogía, Paulo Freire dio una contribución fundamental. Por eso mismo, ningún libro sobre educación en el que llamamos Mundo de la Mayoría, puede dejar de referirse a la obra de Paulo Freire, sea asumiendo su pensamiento filosófico, social y pedagógico, sea criticando. Tanto el autor de la Pedagogía del oprimido, como su equipo estuvieron en el centro de muchas discusiones pedagógicas en todo el mundo. La interpretación de su legado varía de acuerdo con el contexto en que ocurre. En Europa, Freire es más conocido por su método de alfabetización de adultos. En los Estados Unidos, los teóricos críticos de la sociología y la educación, utilizaron varios conceptos freireanos para abordar las desigualdades educativas (Apple, 1996, Giroux, 1997, McLaren, 1997). En América Latina y en otros países del Mundo de la Mayoría, el principal punto de interés está centrado en el valor socio-político de la pedagogía de Freire (Loiola y Borges, 1996; Nóvoa, 1996). Pretendemos en este artículo discutir sobre los aspectos de la teoría de Freire que estuvieron presentes, o pueden hacerse presentes en las reformas educativas en el Mundo de la Mayoría. En algunas secciones de este artículo colocaremos en destaque de forma más contundente las paradojas de la palabra que silencia y de la palabra que rompe el silencio. En primer lugar, argumentamos que los estudiosos de la educación comparada no entendieron con claridad la teoría de la educación de Freire para diferenciar la escolaridad y la educación. En la segunda sección, examinamos las ideas de Freire en la práctica y su pedagogia de la palabra. Examinamos el poder del enfoque de alfabetización freireana, en la tercera sección y, en la cuarta seccción, concluimos sugiriendo algunas proposiciones para construir una educación crítica basada en la herencia pedagógica de Freire. <![CDATA[Paradox and social work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401110&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé Dans le cadre de l’intervention sociale, un certain nombre de situations semblent insolubles pour les travailleurs sociaux. Nous postulons qu’une partie de ces situations mobilisent des paradoxes qui paralysent l’action et en détruise le sens. En nous appuyant sur les théories d’Yves Barel, nous expliciterons notre conception des situations paradoxales inscrites dans des contextes existentiels ainsi que leurs effets. Nous illustrerons ces théories dans le champ de l’intervention social par un exemple de terrain tiré d’une recherche doctorale, et nous verrons comment des stratégies dites « paradoxales » permettent aux acteurs de sortir de ces situations sans pour autant éliminer les paradoxes inhérents à l’activité humaine.<hr/>Abstract When dealing with social intervention, the social workers often meet some situations which seem unsolvable. We predicate that part of these situations mobilizes some contradictions which paralyze the action and destroy its meaning. On the base of Yves Barel’s theories, we are going to clarify our conception of the paradoxical situations registered in existential contexts along with their effects. We are going to illustrate these theories in the field of social intervention with a practical example from a doctorate research and we will see how some strategies known as « paradoxical » allow the stakeholders to get out of these situations without actually excluding the contradictions inherent to human activity.propositions to build a critical education based on Freire’s pedagogical heritage. <![CDATA[Paradoja de las políticas de formación continua de maestros de la escuela básica pública brasileña]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401130&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste artigo é problematizar o paradoxo que envolve as políticas de formação continuada dos professores da Educação Básica no Brasil, após a Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB), Lei nº 9.394/1996. O conceito de paradoxo na formação de professores ancora-se nas teses de Paul Ricoeur, essencialmente no artigoLe Paradoxe Politique(1957). A problemática que orienta este estudo é: Que contrassensos tomam as políticas de formação continuada de professores no Brasil após a LDB nº 9.394/1996? Por meio da pesquisa histórica das políticas, analisaram-se resoluções e decretos referentes à formação continuada dos professores da Educação Básica. Além disso, apresentam-se análises de achados de pesquisa empírica realizada em 2018 com professores da rede de ensino do estado do Paraná sobre as políticas de formação continuada de professores. O estudo possibilita apontar que o paradoxo decorre do fato de que, apesar dos princípios de colaboração que orientam as políticas de formação de professores e a legislação exarar que o eixo central da formação de professores são as necessidades reais da escola pública, as finalidades, predominantemente da formação continuada, pouco se vinculam aos interesses da escola pública.<hr/>Abstract The objective of this paper is to problematize the paradox that involves the policies of continuing education of the teachers of Basic Education in Brazil, after the National Education Guidelines and Framework Law - LDB no. 9,394/1996. The concept of paradox in the education of teachers is anchored in Paul Ricoeur’s theses, essentially in the paper Le Paradoxe Politique (1957). The problem that guides this study is: What contradictions do the policies of continuing teacher education in Brazil after LDB no. 9,394/1996 assume? Through historical policy research, resolutions and decrees regarding the continuing education of Basic Education teachers were analyzed. In addition, analyzes of findings of empirical research conducted in 2018 with teachers from the education system of the state of Paraná, Brazil, on the policies of continuing teacher education are presented. The study allows to point out that the paradox arises from the fact that, despite the principles of collaboration that guide teacher education policies and legislation draw that the central axis of teacher education are the real needs of public school, the purposes, predominantly of continuing education, are little linked to the interests of the public school.<hr/>Resumen El objetivo en este artículo es problematizar la paradoja que involucra las políticas de formación continua de los maestros de Educación Básica en Brasil, después de la Ley de Directrices y Bases de la Educación (LDB), Ley nº 9.394/1996. El concepto de paradoja en la formación de maestros se ancla en las tesis de Paul Ricoeur, esencialmente en el artículo Le Paradoxe Politique (1957). La problemática que orienta este estudio es: ¿Qué contradicciones toman las políticas de formación continua de maestros en Brasil después de la LDB nº 9.394/1996? Por medio de la investigación histórica de las políticas, se analizaron resoluciones y decretos referentes a la formación continua de los maestros de la Educación Básica. Además, se presentan análisis de hallazgos de investigación empírica realizada en 2018 con docentes de la red de enseñanza del estado de Paraná sobre las políticas de formación continua de maestros. El estudio posibilita señalar que la paradoja deriva del hecho de que, a pesar de los principios de colaboración que orientan a las políticas de formación de maestros y a la legislación a detallar que el eje central de la formación de maestros son las necesidades reales de la escuela pública, las finalidades, predominantemente , de la formación continua, poco se vinculan a los intereses de la escuela pública. <![CDATA[Second Chance High School: conduct and paradoxical device: a socio-linguistic approach to a responsible’s speech]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401149&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé Cet article étudie le récit des pratiques d’un enseignant responsable d’un lycée Nouveau Départ accueillant des élèves qui, après avoir décroché, retournent aux études L’approche paradoxale systémique (Barel, 1989) permet de souligner une des caractéristiques de ces structures atypiques: celle d’être hors des normes scolaires habituelles tout en préparant à une épreuve de certification du système scolaire, ce qui implique l’acquisition d’un contenu en référence à un diplôme de l’éducation nationale et l’intériorisation des exigences impersonnelles de sa passation. Décryptant les justifications des pratiques du responsable face à l’absentéisme - principale expression de l’indiscipline dans un Lycée Nouveau Départ - notre étude montre que c’est en ayant la conduite paradoxale de «viser l’impossible» que, lui et son équipe, remplissent leur mission.<hr/>Abstract This article examines the story of the practices of a teacher in charge of a Second Chance High School (SCHS) which welcomes students who are going back to school, after having dropped out. The paradoxical systemic approach (Barel, 1989) makes it possible to emphasize one of the characteristics of these atypical structures: that of being outside the usual school standards while preparing for a certification test of the school system, which implies the acquisition of content in reference to a diploma of the Départment of National Education and the internalization of impersonal requirements of its graduation. Decrypting the justifications of the SCHS manager’s practices regarding absenteeism - the main expression of indiscipline in a Second Chance High School - our study shows that it is by having the paradoxical drive to «aim for the impossible» that he and his team, fulfill their mission. <![CDATA[El paradojo de la educación física: una reflexión crítica de las perspectivas contradictorias en el ámbito escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401170&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Trata-se de uma pesquisa de cunho teórico-metodológico, cujo intuito foi constatar que o paradoxo da educação física escolar se aloja nas perspectivas díspares oriundas, por um lado, pelas ciências naturais e, por outro, pelas ciências humanas. Tal paradoxo é constituído, portanto, pelo colonialismo epistemológico que a educação física escolar se encontra atualmente. Em contrapartida e como alternativa de superação deste paradoxo, explicita-se a condição de a educação física escolar ser compreendida como uma modalidade de educação e, por conseguinte, estar balizada por uma ciência da e para a educação; isto é, uma teoria da educação que tenha a prática pedagógica como ponto de partida e de chegada do processo educativo escolar.<hr/>Abstract This research has a theoretical-methodological approach and aimed at verifying the paradox of school physical education is based on the different perspectives, and they come from the natural sciences on the one hand, and on another, from the human sciences. Therefore, the paradox is constituted by the epistemological colonialism that physical education is inside nowadays. In contrast and an alternative to overcome this paradox, the circumstance that school physical education is understood a modality of education and consequently based on a science from and to the education is made explicit. In other words, it is a theory of education which has the pedagogical practice as starting and arrival point of the school education process.<hr/>Resumen Esta investigación tiene abordaje teórico-metodológico, cuyo objetivo fue constatar que el paradojo de la educación física escolar se basa en perspectivas diferentes, de un lado venidas de las ciencias naturales, y de otro, de las ciencias humanas. Así, eso paradojo se hace por el colonialismo epistemológico que la educación física escolar se encuentra actualmente. En contrapartida y como alternativa para superar este paradojo, se hace explicita la condición de que la educación física escolar es comprendida como una modalidad de educación, y por consiguiente, se limita por una ciencia da y para la educación; es decir, una teoría de la educación que tenga la práctica pedagógica como punto de partida y de llegada del proceso educativo escolar. <![CDATA[The Paradoxes of history teaching within a multiethnic nation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401190&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé L’enseignement de l’histoire est l’une des disciplines permettant aux élèves de connaître non seulement le passé, mais aussi de transmettre la mémoire collective, de former l’esprit national et de développer une conscience politique commune. Cependant, dans les nations multiculturelles composées de groupes ethniques différents, l’élaboration d’une même histoire nationale semble irréalisable, du fait que chaque groupe ethnique dispose d’un passé, d’une culture et de valeurs particuliers qu’il ne partage pas avec les autres groupes. On remarque d’ailleurs, dans certaines nations, le paradoxe entre cette idée de la construction d’une communauté nationale et les objectifs visés par le contenu d’enseignement d’histoire proposé aux élèves dans les écoles. Dans cette contribution, nous allons comprendre ce paradoxe à travers l’analyse du contenu de l’enseignement au Rwanda. La comparaison entre le contenu des manuels d’histoire utilisés dans les écoles avant 1994 et les objectifs de réaliser la cohésion nationale et l’unité entre les groupes ethniques illustrera ce paradoxe.<hr/>Abstract The teaching of history is one of the disciplines that allows students to know not only the past, but also to transmit the collective memory, to train the national spirit and to develop a common political awareness. However, in today’s world’s multicultural nations, producing a common national History seems an unachievable goal, if not unconceivable, since each ethnic group has its own past, its own culture and values which are not shared with other groups. In some nations, there is also a paradox between the idea of ​​building a national community and the aims of the content of history teaching offered to students in schools. In this contribution, we will understand this paradox through the analysis of the content of education in Rwanda. Comparing the content of history textbooks used in schools before 1994 with the objectives of achieving national cohesion and unity among ethnic groups will illustrate this paradox. <![CDATA[Paradojas interculturales en la formación de profesores indígenas del pueblo Kaingang]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401222&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen En el presente artículo busca presentar algunas paradojas en torno a la educación y en especial en torno a la formación de profesores indígenas en el programa de Licenciaturas Interculturales Indígenas de la Universidad Comunitaria de la Región de Chapecó (Unochapecó) en las Tierras Indígenas del Oeste Catarinense. Entendemos que el proceso educativo es un proceso paradójico en la medida que puede ser un proceso liberado, que afirme la autonomía de los estudiantes y estimule su creatividad y autoestima, o un proceso disciplinador que ponga a los estudiantes en un lugar pasivo, de obediencia y mera recepción de saberes que les son ajenos en su significado y sentido. Estas paradojas son más notorias aún es un contexto intercultural pues la escuela pertenece a una tradición cultural europea-moderna que históricamente ha censurado la diferencia cultural y ha sido un medio para la aculturación de las poblaciones indígenas, parece paradójico que intentemos ahora que sea un medio para el fortalecimiento de las culturas originarias y para un diálogo e intercambio equitativo entre las culturas que entran en contacto en el proceso educativo. En la formación de profesores indígenas nos deparamos cotidianamente con estas paradojas y tensiones, más aún cuando las Licenciaturas se dictan dentro de las Tierras Indígenas, por lo que conviven dos formas de ser, estar, comprender y habitar el mundo que no suelen ser fáciles de comprender y compatibilizar. En el texto abordaremos esta problemática en el tratamiento de una temática específica, el tiempo de la escuela y el tiempo de la aldea, el tiempo moderno y la temporalidad indígena, la paradoja de Chronos y kairós en el contexto de la formación de profesores indígenas de la etnia Kaingang.<hr/>Abstract This article aims to present some paradoxes about education and especially about the training of indigenous teachers in the Indigenous Intercultural Licensing program of the Community University of the Region of Chapecó (Unochapecó) in the Indigenous Lands of West of Santa Catarina. We understand that the educational process is a paradoxical process insofar as it can be a liberating process, that affirms the autonomy of students and stimulates their creativity and self-esteem, or a disciplinary process that puts students in a passive place, of obedience and mere reception of knowledge that is distant to them in their meaning. These paradoxes are even more noticeable in an intercultural context because the school belongs to a European-modern cultural tradition that historically has censured cultural difference and has been a means for the acculturation of indigenous populations, it seems paradoxical that we try now to be a means for the strengthening of the original cultures and for a dialogue and equitable exchange between the cultures that come into contact in the educational process. In the formation of indigenous teachers, we encounter these paradoxes and tensions on a daily basis, even more so when the Bachelor’s degrees are taught within the Indigenous Lands, so there are two ways of being, being, understanding and inhabiting the world that is not usually easy to understand and make compatible. In the text we will address this problem in the treatment of a specific theme, school time and village time, modern time and indigenous temporality, the paradox of Chronos and kairós in the context of the training of indigenous teachers of the Kaingang ethnic group.<hr/>Resumo O presente artigo busca apresentar alguns paradoxos em torno da educação e em especial em torno da formação de professores indígenas do programa de licenciaturas Interculturais Indígenas da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó) nas terras Indígenas do oeste catarinense. Entendemos que o processo educativo é um processo paradoxal na medida que pode ser um processo liberado, que afirme a autonomia dos estudantes e estimule sua criatividade e autoestima, ou um processo disciplinador que coloca os estudantes no lugar passivo, de obediência e mera recepção de saberes que lhes são distantes em seu significado e sentido. Esses paradoxos são mais notórios em um contexto intercultural, pois a escola pertence a uma tradição cultural europeia moderna, que historicamente tem censurado a diferença cultural e tem sido um meio para a aculturação das populações indígenas. Parece paradoxal que tentemos agora que isto seja um meio para o fortalecimento das culturas originárias e para um diálogo e intercâmbio equitativo entre as culturas que entram em contato no processo educativo. Na formação de professores indígenas nos deparamos cotidianamente com estes paradoxos e tensões, ainda mais quando as licenciaturas ocorrem dentro das Terras Indígenas, onde se convive com duas formas de ser, estar, compreender e habitar o mundo que não são fáceis de compreender e compatibilizar. No texto, abordaremos esta problemática no tratamento de uma temática específica, o tempo da escola e o tempo da aldeia, o tempo moderno e a temporalidade indígena, o paradoxo do chronos e Kairós no contexto da formação de professores indígenas da etnia Kaingang. <![CDATA[What training to teach the paradoxes of ambidextrous business action?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401242&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé Depuis une trentaine d’années, la recherche consacrée à l’étude des compétences entrepreneuriales a connu un essor considérable, notamment en sciences de gestion. L’esprit d’entreprendre y est souvent décrit comme l’une des compétences les plus pertinentes pour renforcer le capital humain et l’employabilité des travailleurs, en même temps que la compétitivité de leurs entreprises. A partir de l’exemple de la France, cet article a pour objectif de mieux comprendre comment développer chez les jeunes les capacités de création, de changement, d’anticipation et la culture du risque? Pour ce faire, nous souscrivons au modèle pédagogique de l’enseignement entrepreneurial utilisé par Neck (NECK; GREENE; BRUSH, 2014), ainsi qu’à l’approche processuelle d’A. Fayolle et Sénicourt (2005). Nous concentrons surtout notre analyse sur la situation dans l’enseignement supérieur en interrogeant la posture du pédagogue qui met son action au service du développement de l’intention entrepreneuriale des étudiants. Cet aspect ne se limite pas à identifier les difficultés pédagogiques rencontrées par le formateur pour susciter un esprit d’entreprendre. Nous posons aussi ici la question des paradoxes et des écueils d’une pédagogie entrepreneuriale lorsqu’elle prétend éveiller et développer chez l’autre sa créativité et son esprit d’initiative.<hr/>Abstract For thirty years, research devoted to the study of entrepreneurial skills has grown considerably, especially in management sciences. The entrepreneurial spirit is often described as one of the most relevant skills for strengthening the human capital and employability of workers, as well as the competitiveness of their enterprises. Based on the example of France, this article aims to better understand how to develop in young people the capacities of creation, change, anticipation and culture of risk? To do this, we subscribe to the pedagogical model of entrepreneurial education used by Neck (NECK; GREENE; BRUSH, 2014), as well as to A’s process approach. Fayolle e Sénicourt (2005). Above all, we focus our analysis on the situation in higher education by questioning the position of the pedagogue who puts his action at the service of the development of the entrepreneurial intention of the students. This aspect is not limited to identifying the pedagogical difficulties encountered by the trainer to create entrepreneurship. We also pose the question of the paradoxes and pitfalls of an entrepreneurial pedagogy when it claims to awaken and develop in the other its creativity and initiative.<hr/>Resumo Por trinta anos, a pesquisa dedicada ao estudo de habilidades empreendedoras cresceu consideravelmente, especialmente em ciências da administração. O espírito empreendedor é frequentemente descrito como uma das competências mais relevantes para o fortalecimento do capital humano e da empregabilidade dos trabalhadores, bem como a competitividade das empresas. Com base no exemplo da França, este artigo tem como objetivo compreender melhor como desenvolver nos jovens as capacidades de criação, mudança, antecipação e cultura de risco. Para isso, aderimos o modelo pedagógico de educação empreendedora, utilizado por Neck (Neck et al., 2014), bem como a abordagem do processo de A. Fayolle (2005). Acima de tudo, concentramos nossa análise na situação do Ensino Superior, questionando a posição do pedagogo que coloca sua ação a serviço do desenvolvimento da intenção empreendedora dos estudantes. Este aspecto não se limita a identificar as dificuldades pedagógicas encontradas pelo formador para criar empreendedorismo. Também colocamos a questão dos paradoxos e armadilhas de uma pedagogia empreendedora quando afirma despertar e desenvolver no outro sua criatividade e iniciativa. <![CDATA[La no innovación del Programa Ensino Médio Inovador]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401272&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O Programa Ensino Médio Inovador (PROEMI) objetiva o desenvolvimento de propostas curriculares inovadoras em escolas de Ensino Médio. Entretanto, trabalhos acadêmicos e observação da realidade de uma escola da zona de norte de Manaus revelam os óbices desse programa. Nesse contexto, a partir do conceito de paradoxo lógico, que implica a existência de duas proposições contraditórias advindas de premissas reconhecidas como verdadeiras, apresenta-se o paradoxo da não inovação do Programa Ensino Médio Inovador. Nesse sentido, o artigo visa problematizar esse paradoxo com o intuito de ensejar a discussão acerca dos limites dessa política educacional. Para tal, efetuou-se a revisão de literatura, a pesquisa documental, a pesquisa de campo e a análise dos dados, a partir das categorias da totalidade, da contradição e da mediação. Comparam-se os argumentos que sustentam a inovação e os contrários por meio de documentos do Ministério da Educação, das teses, das dissertações e da realidade observada em uma escola de Manaus. A análise das contradições do PROEMI viabilizou a conclusão de que uma política governamental que propõe promover a melhoria da qualidade da Educação, com ações restritas de reestruturação curricular e readequação de práticas pedagógicas, em nada inova na solução de problemas sócio-históricos relacionados ao Ensino Médio, pois traz consigo problemas como a distorção idade/série, a evasão dos alunos e os baixos índices alcançados nas avaliações nacionais.<hr/>Abstract The Ensino Médio Inovador Program (Innovative High Sch’ool Program - PROEMI) aims to develop innovative curricula in high schools. However, academic works and the observation of the reality of a school in the northern zone of Manaus reveal the obstacles of this program. In this context, from the concept of logical paradox that implies the existence of two contradictory propositions coming from premises recognized as true, the paradox of non-innovation of the Ensino Médio Inovador Program is presented. In this sense, the article aims to problematize this paradox with the purpose of enticing the discussion about the limits of this educational politics. For this, it was affected the literature review, the documentary research, the field research and the analysis of the data from the categories of totality, contradiction, and mediation. The arguments that support innovation and the arguments opposites were compared by means documents of the Ministry of Education, of the theses, of the dissertations and of the reality observed in a school in Manaus. The analysis of the contradictions of PROEMI enabled the following conclusion: a government politics that proposes to promote the improvement of the quality of education with restricted actions of curricular restructuring and readjustment of pedagogical practices does not innovate in the solution of socio-historical problems related to secondary education, because brings with it problems like the distortion age/grade school, student evasion and low indices achieved in national assessments.<hr/>Resumen El Programa Ensino Médio Inovador (Programa Enseñanza Media Innovadora - PROEMI) tiene como objetivo el desarrollo de propuestas curriculares innovadoras en escuelas de enseñanza media. Entretanto, trabajos académicos y la observación de la realidad de una escuela de la zona norte de Manaos revelan los óbices de ese programa. En este contexto, a partir del concepto de paradoja lógico que implica la existencia de dos proposiciones contradictorias surgidas de premisas reconocidas como verdaderas, se presenta la paradoja de la no innovación del Programa Ensino Médio Inovador. En este sentido, el artículo tiene por objetivo problematizar esta paradoja con el propósito de dar lugar a la discusión acerca de los límites de esa política educativa. Para esto, se efectuó la revisión de la literatura, la investigación documental, la investigación de campo y el análisis de los datos a partir de las categorías de la totalidad, de la contradicción y de la mediación. Fueron comparados los argumentos que sostienen la innovación y los contrarios por medio de documentos del Ministerio de Educación, de las tesis, de las disertaciones y de la realidad observada en una escuela de Manaus. El análisis de las contradicciones del PROEMI permitió la siguiente conclusión: una política gubernamental que propone promover la mejora de la calidad de la educación con acciones restringidas de reestructuración curricular y readecuación de prácticas pedagógicas en nada innova en la solución de problemas socio históricos relacionados a la enseñanza media, porque trae consigo problemas como la distorsión edad/serie, la evasión de los alumnos y los bajos índices alcanzados en las evaluaciones nacionales. <![CDATA[Los directores de escuela primaria frente a las situaciones que consideran complejas: un enfoque comprensivo de las estrategias dobles]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401291&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé Nous nous intéressons à la manière dont les directeurs d’école primaire font face aux situations qu’ils jugent complexes. Plus particulièrement, nous portons notre attention sur ce que dit une directrice d’école de Polynésie française de cette situation au moyen d’une enquête par entretien. Le cadre interprétatif construit est fondé sur Le Paradoxe et le système de Barel (1989) qui donne accès aux représentations de l’individu. La situation jugée complexe appréhendée en tant que système, est étudiée à travers la contrainte convoquée par l’agir d’un Autre laquelle s’oppose à la contrainte induite par l’une des attributions institutionnelles de la directrice. Cette double contrainte établit les niveaux logiques de la situation (le système) et constitue des infra-systèmes qui entretiennent des relations de fusion-séparation. Alors, les contraintes en opposition délivrent un sens contradictoire et, la directrice perçoit le paradoxe de la situation. Pour maîtriser le paradoxe, elle met en œuvre une stratégie double par la triangulation des relations qui permet de saisir le processus de production de sens. Les combinaisons entre acteurs engagées par des tiers sujet/objet procèdent par actualisation/potentialisation de relations et forment une stratégie paradoxale de compartimentage. Ainsi, la directrice d’école maîtrise la situation jugée complexe par un jeu de visibilisation/invisibilisation des relations pour faire “comme si” le paradoxe n’existait pas.<hr/>Abstract We are interested in how primary school principals deal with situations they consider complex. In particular, we focus on what a school principal in French Polynesia says about this situation through a survey interview. The constructed interpretative framework is based on The Paradox and the System of Barel (1989) which gives access to the representations of the individual. The situation considered complex as apprehended as a system, is studied through the constraint summoned by the action of Another which opposes the constraint induced by one of the institutional attributions of the director. This double constraint establishes the logical levels of the situation (the system) and constitutes infra-systems that maintain fusion-separation relations. Then the constraints in opposition deliver a contradictory meaning and the primary school principal perceives the paradox of the situation. To master the paradox, it implements a double strategy through the triangulation of relations that allows us to grasp the process of meaning production. The combinations between actors engaged by third parties subject / object proceed by actualization / potentiation of relations and form a paradoxical strategy of compartmentalisation. Thus, the school director masters the situation deemed complex by a game of visibilization / invisibilization of relations to make “as if” the paradox did not exist.<hr/>Resumen Nos interesamos por la manera en la que los directores de escuela primaria hacen frente a las situaciones que consideran complejas. Más particularmente, llevamos nuestra atención en lo que dice una directora de escuela de Polinesia francesa de esta situación por medio de una investigación por conversación. El marco interpretativo construido es fundado sobre La Paradoja y el sistema de Barel (1989) que da acceso a las representaciones del individuo. La situación juzgada compleja considerado como sistema, es estudiado a través de la limitación convocada por actuarle de Otro la cual se opone a la limitación inducida por una de las atribuciones institucionales de la directora. Esta limitación doble establece los niveles lógicos de la situación (el sistema) y constituye infra-sistemas que tienen relaciones de fusión-separación. Entonces, las limitaciones en oposición libran un significado contradictorio y, la directora percibe la paradoja de la situación. Para dominar la paradoja, pone en ejecución una estrategia doble por la triangulación de las relaciones que permite coger el proceso de producción de significado. Las combinaciones entre actores involucrados por terceros sujeto / objeto proceden por actualización / potenciación de relaciones y forman una estrategia paradójica de división en compartimientos. Por lo tanto, el director de la escuela domina la situación considerada compleja por un juego de visibilización / invisibilización de las relaciones para hacer que «como si» la paradoja no existiera. <![CDATA[Escuelas como espacio-tiempos de políticas curriculares y de formación singulares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401312&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo em pauta, baseado metodologicamente em argumentos teóricos, experienciais e propositivos, discute como escolas e seus atores instituem cotidianamente políticas e ações curriculares, implicadas a plurais processos formativos. A partir da sua concepção propositiva, apresenta os princípios estruturantes do Observatório de Currículo e Processos Formativos (OCPF), concebido em meio às críticas ao aplicacionismo educacional. De dentro desse contexto crítico, o OCPF é pensado como um mobilizador e realizador de políticas, a partir dos etnométodos dos atores implicados à escola, instituindo com isso possibilidades plurais de reexistências curriculares e formativas. O texto aponta para a possibilidade de o OCPF tornar-se uma fonte generativa de políticas e de experiências singulares e singularizantes de currículo e formação.<hr/>Abstract The article under consideration, methodologically based on theoretical, experiential and propositional arguments, argues about how schools and their actors implement curricular policies and actions daily, involving diverse training processes. From its conception of proposals, it presents the structural principles of the Monitoring Center of Curriculum and Training Processes (OCPF), conceived amid criticism towards the application of educational models without contextualizing them. Within this critical context, OCPF is thought as a policy maker and agent, from the ethnomethods of the actors involved with school, implementing thus plural possibilities of daily critical and creative resistance to curriculum and training. The text points to the possibility of OCPF becoming a generative source of unique and creative policies and experiences of curriculum and training.<hr/>Resumen El presente artículo, basado metodológicamente en argumentos teóricos, experienciales y propositivos, argumenta sobre como las escuelas y sus actores sociales instituyen cotidianamente políticas y acciones curriculares, implicadas con procesos formativos plurales. Desde de su concepción propositiva, presenta los principios estructurantes del Observatorio de Currículo y Procesos Formativos (OCPF), que fue concebido a partir de las críticas al aplicacionismo educativo. Desde del interior de ese contexto crítico, el OCPF es pensado como un movilizador y realizador de políticas que parten de los etnométodos de los actores implicados con la escuela, instituyendo con ello, posibilidades plurales de re-existencias curriculares y formativas. El texto apunta para la posibilidad del OCPF volverse una fuente generadora de políticas y de experiencias singulares y singularizantes de currículo y formación. <![CDATA[Professionals in graduate studies: Motivations to face a dual work shift and interfaces between the academic and professional fields]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401328&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A presente pesquisa teve como objetivo compreender as motivações dos profissionais liberais vinculados a Programas de Pós-Graduação (PGs) de se manterem nos dois campos de atuação e as possíveis interfaces entre eles. O estudo abrangeu 18 profissionais liberais pesquisadores de 11 programas vinculados a cinco universidades comunitárias catarinenses. Foi utilizada a entrevista semiestruturada e na análise foram considerados os princípios da hermenêutica e da dialética, em diálogo com o pensamento relacional de Pierre Bourdieu. As respostas dos participantes revelaram um conjunto de motivações e interfaces que justificam a permanência na dupla jornada de trabalho: o campo profissional é o laboratório dos problemas de pesquisa da Pós-Graduação (PG); relação teoria e prática; satisfação pessoal, profissional e acadêmica; complemento de renda; divulgação dos trabalhos em eventos e reconhecimento por meio de convites e prêmios. Eles apontaram também respaldo e agregação de valor ao profissional liberal no seu campo de trabalho e ao pesquisador na universidade; aplicação dos resultados da pesquisa no campo profissional; ampliação de contatos e parcerias para a realização das pesquisas; atualização, tanto na profissão liberal quanto na academia, e vaidade e marketing pessoal.<hr/>Abstract The purpose of this study is to understand why professionals engaged in graduate programs, undertake these two fields of activity and the possible interfaces between them. The study involved 18 professionals who are researchers in 11 programs at five community universities in Santa Catarina. Semi-structured interviews were used and the analysis considered the principles of hermeneutics and dialectics, in dialog with the relational thinking of Pierre Bourdieu. The responses of the participants reveal a set of motivations and interfaces that justify why they face a dual work shift. These include: the professional field serves as a laboratory for the research problems of graduate studies; the relationship between theory and practice; personal, professional and academic satisfaction; a complementary income; promotion of work in events and recognition through invitations and awards; prestige and added value to their professional work and as university researchers; application of research results in their professional fields; expansion of contacts and partnerships for the realization of studies; continuing education, both in the profession and in the academy and; for vanity and personal marketing. <![CDATA[Observaciones acerca del origen de la filosofía: la educación a partir de la lectura histórica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401348&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem como objetivo fazer algumas observações sobre a origem da filosofia e seu elo indissolúvel com a educação. A filosofia enquanto pergunta sobre a verdade está entendida em um contexto histórico. A filosofia nascida da experiência empírica e articulada com a astronomia, a física e a matemática. A filosofia como uma atividade do pensamento que também se constrói como educação: modo de vida e ensino do pensar crítico. Notas sobre a construção do pensamento até a crise política e social que levou a Grécia a perder a sua hegemonia para outros povos.<hr/>Abstract This article aims to make a few observations about the origin of philosophy and its indissoluble link with education. Philosophy while a question about truth is understood in a historical context. The philosophy born of empirical experience and articulated with astronomy, physics, and mathematics. Philosophy as an activity of thought that is also constructed as education: the way of life and teaching of critical thinking. Notes about the thought ‘construction until the political and social crisis that led Greece to lose its hegemony to other peoples.<hr/>Resumem El presente artículo tiene como objetivo hacer algunas observaciones sobre el origen de la filosofía y su eslabón indisoluble con la educación. La filosofía como pregunta sobre la verdad, esta entendida en un contexto histórico. La filosofía nacida de la experiencia empírica y articulada con la astronomía, la física y las matemáticas. La filosofía como una actividad del pensamiento que también se construye como educación: modo de vida y enseñanza del pensamiento crítico. Notas sobre la construcción del pensamiento hasta la crisis política y social que llevó a Grecia a perder su hegemonía hacia otros pueblos. <![CDATA[Tensionamientos entre estructura y acción en la sociología de la educación contemporánea: una lectura comparativa entre Pierre Bourdieu y François Dubet]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401371&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo aborda os tensionamentos que concernem à relação sociedade e indivíduo, agência e sistema, estrutura e ação no âmbito da sociologia da educação contemporânea. Para tal empreendimento, e com base numa reflexão de cunho eminentemente teórico, o texto coloca em relevo uma leitura comparativa entre as abordagens de Pierre Bourdieu e François Dubet, visando compreender não apenas o modo como aqueles tensionamentos se resolveram em suas elaborações teóricas, mas, sobretudo, a forma através da qual suas perspectivas - mais estruturais ou acionalistas - contribuíram para a constituição de distintos esquemas de percepção das relações sociais que envolvem os processos educacionais, gerando-se enfoques, temáticas e agendas de pesquisa específicas. Nesses termos, e de modo mais aprofundado, o texto busca averiguar as possíveis contradições, complementaridades e possibilidades de aproximação desses diferentes modelos de análise, evidenciando-se os prováveis ganhos analíticos no cruzamento das perspectivas colocadas em estudo. Como conclusão, sugere-se que a articulação entre o conceito de habitus (de Bourdieu) e a noção de experiência social (Dubet) permita elaborações teóricas mais amplas que ultrapassem as percepções das relações de poder e reprodução das desigualdades nos espaços escolares, possibilitando análises que liguem tais realidades junto à experiência da deliberação e reflexão crítica por parte dos atores sociais mediante um modelo político de educação.<hr/>Abstract The article refers the tensions that concern the relationship between society and individual, agency and system, structure and action within the contemporary sociology of education. For this development, based on an eminently theoretical reflection, the text highlights a comparative reading between the approaches of Pierre Bourdieu and François Dubet, aiming to understand not only the way these tensions were solved in their theoretical elaborations, but especially the way in which their approaches - more structural or actionalist - have contributed to the constitution of different schemes of perception about the social relations that involve the educational processes. In these terms, and more specifically, the text seeks to find out the possible contradictions, complementarities and possibilities of approaching these different models of analysis, evidencing the probable analytical gains in the crossing of the perspectives under study. As a conclusion, it is suggested that the articulation between the concept of habitus (from Bourdieu) and the notion of social experience (Dubet) allows for wider theoretical elaborations that surpass the perceptions of the power relations and reproduction of inequalities in the school spaces, that link these realities together with the experience of deliberation and critical reflection on the part of the social actors through a political model of education.<hr/>Resumem El artículo aborda los tensionamientos que conciernen a la relación sociedad e individuo, agencia y sistema, estructura y acción en el ámbito de la sociología de la educación contemporánea. Para este emprendimiento, y con base en una reflexión de cuño eminentemente teórico, el texto pone de relieve una lectura comparativa entre los enfoques de Pierre Bourdieu y François Dubet, buscando comprender no sólo el modo en que esos tensos se resolvieron en sus elaboraciones teóricas, pero sobre todo la forma a través de la cual sus perspectivas - más estructurales o acionalistas - contribuyeron a la constitución de distintos esquemas de percepción de las relaciones sociales que envuelven los procesos educativos, generando enfoques, temáticas y agendas de investigación específicas. En estos términos, y de modo más específico, el texto busca averiguar las posibles contradicciones, complementariedades y posibilidades de aproximación de esos diferentes modelos de análisis, evidenciándose los probables beneficios analíticos en el cruce de las perspectivas planteadas en estudio. Como conclusión, se sugiere que la articulación entre el concepto de habitus (de Bourdieu) y la noción de experiencia social (Dubet) permita elaboraciones teóricas más amplias que sobrepasen las percepciones de las relaciones de poder y reproducción de las desigualdades en los espacios escolares, posibilitando análisis que enlazan tales realidades junto a la experiencia de la deliberación y reflexión crítica por parte de los actores sociales mediante un modelo político de educación. <![CDATA[Autonomía y autoridad científicas en la educación: un campo dialógico y comprensivo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401400&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo propõe uma atualização da teoria dos campos de Pierre Bourdieu para repensar os parâmetros usados para aferir o grau de autonomia e autoridade científicas da Educação. Utiliza-se de revisão teórica de autores Bourdieu (1983; 2003; 2004), Bernard Lahire (2002), Bernard Charlot (2006), Boaventura de Sousa Santos (2004; 2008), Hans-Georg Gadamer (1999), José Carlos Libâneo (2005) e Émile Durkheim (2007; 2011). Parte-se do pressuposto de que no contexto contemporâneo, onde a heterogeneidade de demandas se intensifica, e num campo com suas especificidades, neste caso a Educação, é preciso pensar na autonomização e na busca por autoridade científica em outros termos. Sugere-se o diálogo compreensivo interdisciplinar e entre agentes internos e externos do campo como alternativa para obtenção de reconhecimento (autoridade científica) e autonomia, levando em conta as particularidades do campo da Educação.<hr/>Abstract This article proposes an update of the Pierre Bourdieu’s fields theory to rethink the parameters used to assess the degree of scientific autonomy and authority in the education field. It uses theoretical review of authors as Bourdieu himself (1983, 2003, 2004), Bernard Lahire (2002), Bernard Charlot (2006), Boaventura de Sousa Santos (2004, 2008), Hans-Georg Gadamer (1999), José Carlos Libâneo (2005) and Émile Durkheim (2007; 2011). This is on the assumption that in the contemporary context, where the heterogeneity of demands intensifies, and a field with its specificities, in this case the Education, it is necessary to think about empowerment and the pursuit of scientific authority in other terms. It is suggested interdisciplinary dialogue and understanding among internal and external actors of the field as an alternative to obtaining recognition (scientific authority) and autonomy considering the particularities of the field of Education.<hr/>Resumen El presente artículo propone una actualización de la teoría de los campos de Pierre Bourdieu para repensar los parámetros usados para medir el grado de autonomía y autoridad científica de la Educación. Utilizase de revisión teórica de autores como el propio Bourdieu (1983; 2003; 2004), Bernard Lahire (2002), Bernard Charlot (2006), Boaventura de Sousa Santos (2004; 2008), Hans-Georg Gadamer (1999), José Carlos Libâneo (2005) y Émile Durkheim (2007; 2011). Se parte del supuesto de que en el contexto contemporáneo, donde la heterogeneidad de demandas se intensifica, y en un campo con sus especificidades, en este caso la Educación, es preciso pensar en la autonomización y en la búsqueda por autoridad científica en otros términos. Se sugiere el diálogo comprensivo interdisciplinario y entre agentes internos y externos del campo como alternativa para la obtención de reconocimiento (autoridad científica) y autonomía teniendo en cuenta las particularidades del campo de la Educación. <![CDATA[The transition movement from Rural Education to Education in the Field: contradictions and tensions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401419&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem por objetivo apresentar o movimento de transição da Educação Rural para a Educação do Campo, por meio do estado da arte acerca das pesquisas sobre as políticas públicas para a Educação do Campo publicadas entre os anos de 1996 a 2017 na área de conhecimento da Educação, buscando os históricos de produção e as contradições e tensionamentos presentes. Para efetuar essa busca, utilizamos como fontes as produções depositadas no repositório da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e na base de dados da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Para isto, elegemos as palavras de busca: PROCAMPO, PRONACAMPO, PRONERA, Educação do Campo, e políticas para o rural. A escolha do período histórico ao qual delimitamos esta pesquisa assume como ponto de partida os primeiros grandes eventos em nível nacional a abordar as políticas para a Educação do Campo: a promulgação da LDB 9.394/96 e o Encontro Nacional de Educadores e Educadoras do Campo (ENERA) ocorrido em 1997. Os documentos oficiais - como a LDB (1996), as Diretrizes Operacionais por uma Educação Básica do Campo (2002) e o Decreto nº 7.352 de 04 de novembro de 2010 - representam fontes presentes nas pesquisas que discutem a implementação e gestão das políticas públicas para a Educação do Campo. Assim, também destacamos que as pesquisas produzidas sobre políticas públicas para a Educação do Campo se concentram em maior número a partir de 2009 até a atualidade. Como principais resultados, identificamos que as demandas apresentadas pelos movimentos sociais foram consideradas em pesquisas acadêmicas (teses e dissertações), como também fortaleceram a Educação do Campo, na área de conhecimento da Educação, e traduziram as contradições e tensionamentos presentes na questão.<hr/>Abstract This article aims to present the transition, in Brazil, from the Rural Education paradigm to the Education in the Field paradigm, using state-of-the-art studies on the public policies geared toward Education in the Field published between 1996 and 2017 in the field of Education, while researching their production histories, and their contradictions and tensions. To do so, we used as sources the studies archived in the databases of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES, Coordination of Improvement of Higher Level Personnel) and the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD, Brazilian Digital Library of Dissertations and Theses). Furthermore, we searched for the following keywords: PROCAMPO, PRONACAMPO, PRONERA, Education in the Field, and rural policies. Our choice of the historical period on which we focused this study has as a starting point the first large-scale, nationwide events to approach the subject of Education in the Field policies: the promulgation of the LDB 9394/96 and the Encontro Nacional de Educadores e Educadoras do Campo (ENERA, National Meeting of Educators of the Field) of 1997. Official documents - such as the LDB (1996), the Diretrizes Operacionais por uma Educação Básica do Campo (Operational Guidelines for a Basic Education in the Field) (2002) and Decree 7.352 of November 4, 2010 - constitute sources which are present in the studies discussing the implementation and management of the public policies for Education in the Field. Thus, we also stress that the research on Education in the Field public policies were produced in greater numbers from 2009 to this day. As the main results of this study, we found that the demands presented by related social movements were researched by academic works such as dissertations and theses, and that these demands fostered the Education in the Field paradigm in the broader subject of Education, and translated the contradictions and tensions inserted in this context. <![CDATA[Una política de formación docente en el marco de la recuperación democrática: el Instituto Nacional de Perfeccionamiento y Actualización Docente. Argentina 1987-1989]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401440&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente trabajo reconstruye una experiencia de formación docente desarrollada en Argentina en el primer gobierno de la transición democrática (1983-1989). La misma presenta características particulares producto, por un lado, del clima político y social en que se encuadra y la conformación de las agendas políticas y educativas de dicho gobierno y, por otro, de los discursos que definen a la formación docente - y más específicamente a la formación permanente o continua- las prácticas y las demandas que surgen sobre esta figura. Se trató de una institución nueva - el Instituto Nacional de Perfeccionamiento y Actualización Docente - que pese a ser una breve experiencia tuvo una significativa influencia en tanto convocatoria y alcance y, al mismo tiempo, debilidades que se manifestaron claramente en el cierre de la misma. Entre estos polos se definió una concepción del docente que suponía un nuevo rol frente a los alumnos, pero también frente a la institución educativa y que estaba vinculada a una agenda educativa basada en principios que caracterizaron al gobierno de la transición democrática. La reconstrucción de la experiencia toma como base en análisis de la documentación oficial y el relato de sus principales responsables en relación a las particularidades del contexto en el cual se insertó.<hr/>Resumo Este artigo descreve uma experiência de formação de professores desenvolvida na Argentina durante o primeiro governo da transição democrática (1983-1989). Apresenta características particulares devido, por um lado, ao clima político e social em que se desenvolve e à conformação das agendas políticas e educacionais daquele governo. Por outro lado, há os discursos que definiram de forma renovada a formação permanente de professores, valorizando o trabalho entre os pares. Assim, uma nova instituição foi criada - o Instituto Nacional de Melhoria e Renovação de Ensino. Esta instituição, apesar de sua breve experiência, teve um sucesso significativo no número e na distribuição geográfica de professores treinados. Definiu-se uma concepção do professor que supunha um novo papel na frente dos estudantes, mas também diante da instituição de ensino e que estava vinculado a uma agenda marcada pelo imperativo democratizante do primeiro governo da transição democrática. Este artigo baseia-se na análise da documentação oficial e no relato de seus principais responsáveis ​​pela implementação dessa política.<hr/>Abstract This article describes a teacher training experience developed in Argentina during the first government of the democratic transition (1983-1989). It presents particular characteristics due to, on the one hand, the political and social climate in which it is developed and the conformation of the political and educational agendas of that government. On the other hand, discourses that defined in a renewed way the permanent teacher training, giving crucial value to work between peers. Thus, a new institution was created - the National Institute for Improvement and Teaching Renewal. This institution - despite its brief experience - had a significant success in number and geographical spread of trained teachers. There was defined a conception of the teacher that supposed a new role in front of the students, but also in front of the educational institution and that was linked to an agenda marked by the democratizing imperative of the first government of the democratic transition. This article is based on the analysis of the official documentation and the account of its main responsible for implementing this policy. <![CDATA[La formación continuada de los profesores de la Enseñanza Básica en el contexto de un proyecto político-pedagógico de matriz transdisciplinaria]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2018000401465&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo trata do estudo de um projeto político-pedagógico de uma escola da rede particular da educação básica de Curitiba, que se fundamenta em uma matriz epistemológica transdisciplinar, apoiada no pensamento complexo. A investigação, via documentos institucionais e entrevista semiestruturada, realizou o exame das possíveis consonâncias e dissonâncias entre a vertente teórica que fundamenta o projeto político-pedagógico e o que se projeta como perfil dos professores que trabalham neste contexto de formação continuada. Verificamos que o projeto político-pedagógico apresenta boa estruturação em sua base teórica transdisciplinar, entretanto, a formação continuada dos seus professores pode não ser concretizada integralmente devido ao perfil exigido destes profissionais.<hr/>Abstract This article deals with the case study of a pedagogical-political project of a basic education private school in the region of Curitiba that is based on an epistemological transdisciplinary matrix supported by complex thinking. The investigation, which was conducted with the use of institutional documents and semi-structured interviews, undertook an analysis of the possible consonances and dissonances between the theoretical axis upon which the political-pedagogical project is based and what is projected as a profile of the teachers working in this context of continuing education. We found that the pedagogical-political project presents a good structure in its transdisciplinary theoretical basis, however, the continuing education of teachers might not be implemented fully due to the profile that is required for these professionals.<hr/>Resumen Este artículo trata del estudio de un proyecto político-pedagógico de una escuela de la red privada de educación básica de Curitiba que se fundamenta en una matriz epistemológica transdisciplinaria apoyada en el pensamiento complejo. La investigación, a través de documentos institucionales y entrevista semiestructurada, realizó el examen de las posibles consonancias y disonancias entre la vertiente teórica que fundamenta el proyecto político-pedagógico y lo que se proyecta como perfil de los profesores que trabajan en este contexto de formación continuada. Se verificó que el proyecto político-pedagógico presenta buena estructuración en su base teórica transdisciplinaria, sin embargo, la formación continuada de sus profesores puede no ser concretada de forma integral debido al perfil exigido de estos profesionales.