Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20190003&lang=es vol. 19 num. 62 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[A Cibercultura contada na série Black Mirror: dilemas, fundamentos e provocações para a educação e a formação de professores nos cotidianos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000300920&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[¿Por qué Black Mirror da tanto en qué pensar?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000300932&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Já na sua primeira temporada, a série Black Mirror ganhou grande popularidade. As razões para isso são muitas. Entre elas, vale a pena destacar a maneira distópica com que a narrativa desenvolve as questões relativas ao futuro das tecnologias a partir de sinais que já se deixam ver no presente. Para isso, os episódios fazem uso da hipérbole, ou seja, o exagero no tratamento dos temas escolhidos. A internet está repleta de sites e blogs que comentam e buscam as interpretações mais justas para cada um dos episódios que muitas vezes se engendram de maneira bastante engenhosa. O objetivo deste artigo é comparar a exacerbação a que a série conduz os temas tratados com a estratégia composicional dos contos de terror de Edgar Allan Poe. Com isso, pretende-se evidenciar um dos pontos mais fundamentais da montagem narrativa da série de modo a subsidiar sua utilização em contextos educacionais.<hr/>Abstract Already in its first season, the Black Mirror series gained great popularity. The reasons for this are many. Among them, it is worth highlighting the dystopian way in which the narrative develops the questions related to the future of technologies from signs that are already visible in the present. For this, the episodes make use of hyperbole, that is, the exaggeration in the treatment of the chosen themes. The internet is full of websites and blogs that comment on and seek the fairest interpretations for each of the episodes that are often ingeniously engendered. The aim of this paper is to compare the exacerbation of the series’ themes with the compositional strategy of Edgar Allan Poe's horror tales. The intention is to highlight one of the most fundamental characteristics of the series narrative montage in order to subsidize its use in educational contexts.<hr/>Résumen Ya en su primera temporada, la serie Black Mirror ganó gran popularidad. Las razones para esto son muchas. Entre ellas, vale la pena destacar la forma distópica en que la narración desarrolla las preguntas relacionadas con el futuro de las tecnologías a partir de signos que ya son visibles en el presente. Para esto, los episodios hacen uso de la hipérbole, es decir, la exageración en el tratamiento de los temas elegidos. Internet está llena de sitios web y blogs que comentan y buscan las interpretaciones más justas para cada uno de los episodios que a menudo se engendran ingeniosamente. El objetivo de este artículo es comparar la exacerbación de los temas en la serie con la estrategia de composición de los cuentos de terror de Edgar Allan Poe. Por lo tanto, se pretende resaltar uno de los puntos más fundamentales del montaje narrativo de la serie para subsidiar su uso en contextos educativos. <![CDATA[Dotar a los robots de habilidades socioemocionales: implicaciones presentes, futuras y éticas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000300948&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Nesse artigo busco discutir os impactos de robôs (em software ou hardware) dotados de habilidades socioemocionais. Para isso, uso como cenário ilustrativo o episódio “Volto Já”, da segunda temporada da série de televisão “Black Mirror”. Nesse episódio, Martha compra um robô que simula a personalidade do seu falecido marido, aprendida através das interações dele em redes sociais. O episódio trata das relações de afeto com robôs, justamente o tema que pretendo abordar, me focando nas emoções. Para tanto, primeiramente apresento o estado da arte nas pesquisas em Computação Afetiva que envolvem robôs, capazes de detectar emoções de diversas formas e responder a essas emoções para interagir de maneira mais antropomórfica. Posteriormente, abordarei potenciais impactos desse tipo de tecnologia na vida de humanos e no seu bem-estar e possíveis implicações éticas. Finalizarei esse artigo discutindo sobre como as tecnologias podem ser empregadas para aprendermos mais sobre nossos afetos.<hr/>Abstract In this article I discuss the impacts of robots (in software or hardware) with social-emotional abilities in the society. For this purpose, I use as an illustrative scenario the episode "Be right Back" from the second season of the television series "Black Mirror". In this episode, Martha buys a robot that simulates the personality of her deceased husband, learned through his interactions in social networks. The episode examines the personal relationships of affection with robots, precisely the subject that I intend to approach, focusing on the emotions. To do so, I first present the state of the art in Affective Computing research involving robots that are able to detect human’s emotions in a variety of ways and respond to these emotions to interact more anthropomorphically. Subsequently, I will address potential impacts of this type of technology on human life and its well-being and possible ethical implications. I will conclude this article by discussing how technologies can be used for us to learn more about our emotions.<hr/>Resumen En este artículo busco discutir los impactos de robots (en software o hardware) dotados de habilidades socioemocionales. Para ello, utilizo como escenario ilustrativo el episodio "Vuelvo Ya", de la segunda temporada de la serie de televisión "Black Mirror". En ese episodio, Martha compra un robot que simula la personalidad de su fallecido marido, aprendida a través de sus interacciones en redes sociales. El episodio trata de las relaciones de afecto con robots, justamente el tema que pretendo abordar, enfocándome en las emociones. Para ello, primero, presento el estado del arte en las investigaciones en Computación Afectiva que involucran robots que son capaces de detectar emociones de diversas formas y responder a esas emociones para interactuar de manera más antropomórfica. Posteriormente, abordar los posibles impactos de este tipo de tecnología en la vida de los humanos y en su bienestar y posibles implicaciones éticas. Terminaré este artículo discutiendo sobre cómo las tecnologías pueden ser empleadas para aprender más sobre nuestros afectos. <![CDATA[USS Callister: universos de ficción y aprendizaje de lenguas<sup>*</sup>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000300970&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo parte de una reflexión teórica inspirada en el capítulo USS Callister, de la cuarta temporada de la serie de Netflix Black Mirror. A partir de este episodio, se pretenden comprender las posibilidades educativas de crear universos de ficción con el uso de la metodología del relato digital en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Se presenta una experiencia pedagógica en la cual 40 alumnos del grado en Ingeniería Aeroespacial de la Universitat Politècnica de València, España, crearon relatos digitales en su clase de Inglés técnico a lo largo de un semestre. La escritura creativa, así como las competencias lingüísticas, interpersonales y digitales fueron algunas las principales competencias desarrolladas por los estudiantes durante el proyecto. El resultado fueron autorías creativas en relatos digitales de hasta 4 minutos de duración, donde el universo, las naves espaciales y las misiones intergalácticas sirvieron como motivación para el aprendizaje del inglés técnico.<hr/>Abstract This article is based on a theoretical reflection inspired by the chapter USS Callister, from the fourth season of the Netflix Black Mirror series. From this episode, we intend to understand the educational possibilities of creating fictional universes with the use of the digital storytelling methodology for foreign languages learning. A pedagogical experience is presented in which 40 students of the degree in Aerospace Engineering at the Universitat Politècnica de València, Spain, created digital stories in their technical English class throughout a semester. Creative writing, as well as linguistic, interpersonal and digital literacy were among the main competences developed by the students during the project. The result was the creative authorship of digital stories of up to 4 minutes in length, where the universe, spacecraft and intergalactic missions served as motivation for learning technical English.<hr/>Resumo O presente artigo parte de uma reflexão teórica inspirada no episódio USS Callister, da quarta temporada da série Black Mirror. A partir do episódio, as autoras procuraram compreender as possibilidades educativas de criar universos de ficção com o uso da metodologia do Digital Storytelling na aprendizagem de línguas estrangeiras. Apresenta-se uma experiência pedagógica na qual 40 alunos da graduação em Engenharia Aeroespacial da Universitat Politècnica de València, Espanha, criaram narrativas digitais na aula de inglês técnico ao longo do semestre. A escrita criativa, as competências linguísticas, interpessoais e digitais foram algumas das principais competências trabalhadas pelos estudantes no projeto. O resultado foram autorias criativas materializadas nas narrativas digitais de até 4 minutos de duração, nas quais o universo, as naves espaciais e as missões intergalácticas foram a motivação para o aprendizado do inglês técnico. <![CDATA[Las tecnologías computacionales contemporáneas y la educación: contribuciones del ciborg y de los objetos inteligentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000300987&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo discutimos as tecnologias computacionais ubíquas e seus desdobramentos para a sociedade na área da educação. Refletimos, com base em nossa pesquisa (SANTOS et al, 2015), as implicações provocadas na educação através da possibilidade de novas práticas pedagógicas no processo de aprendizagem na escola do século XXI. Também utilizamos episódios da série Black Mirror para enriquecer nosso debate sobre a aprendizagem em tempos onde os conceitos de objetos inteligentes e ciborgues já estão presentes.<hr/>Abstract In this article, we discuss ubiquitous computer technology and its consequences to society, specifically in the field of education. Based on our research (SANTOS et al, 2015), we consider the implication on education of the possibility of new pedagogical practices in the learning process within twenty-first century schools. We also use episodes of the series Black Mirror to enrich our debate about learning in times when the concepts of smart objects and cyborgs are already present.<hr/>Resumen En este artículo, nosotros discutimos las tecnologías computacionales ubicuas y sus consecuencias para la sociedad, más específicamente en el área de la educación. Consideramos, con base en nuestra pesquisa (SANTOS et al, 2015), las implicaciones en la educación de la posibilidad de nuevas prácticas pedagógicas en el proceso de aprendizaje en la escuela del siglo XXI. También utilizamos episodios de la serie Black Mirror para enriquecer nuestro debate sobre el aprendizaje en tiempos nos cuales los conceptos de objetos inteligentes y cíborgs ya están presentes. <![CDATA[Redes que tejen conocimientos: hipermediando la enseñanza en la Universidad]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La identificación con los personajes y la incomodidad que produce el primer capítulo de la tercera temporada de la serie Black Mirror; “Nosedive” (Caída en picada), nos inspira, reta y… ¿obliga? a pensar las redes y las vinculaciones que las mismas habilitan desde una perspectiva más esperanzadora. En este artículo se pretende reflexionar sobre las potencialidades de la inclusión de experiencias con redes sociales en la enseñanza universitaria. Una enseñanza que, inmersa en la cultura digital nos obliga a repensar las propuestas educativas para que se conformen en caminos en los que se tejan relaciones que superen los “puntos” y “likes” como manera exclusiva de comunicarse. Creemos que, estas relaciones mediadas e hipermediadas vinculan personas, conocimientos, grupos, intereses… Black Mirror nos presenta un mundo distópico y pertubador. Proponemos ante estos escenarios experiencias pedagógicas potentes, interesantes y productivas que construyan, al decir de Paulo Freire, “sueños posibles” que nos exijan descubrimiento y utopías en clave histórica. En este sentido se desarrollan algunas de las experiencias sobre las que aquí reflexionaremos.<hr/>Abstract The identification with the characters and the discomfort produced by the first episode of the third season of the Black Mirror series; "Nosedive", inspires us, challenges and ... does it oblige? to think about the social networks and the links that they enable from a more hopeful perspective. This article aims to reflect on the potential of the inclusion of experiences with social networks in university education. A teaching that, immersed in the digital culture forces us to rethink the educational proposals so that they conform to paths in which relationships that exceed the "points" and "likes" are woven as the exclusive way to communicate. We believe that these mediated and hypermediated relationships link people, knowledge, groups, interests ... Black Mirror presents a dystopian and disturbing world. We propose to these scenarios powerful, interesting and constructive pedagogical experiences that build, according to Paulo Freire, "possible dreams" that require discovery and utopias in a historical key. In this sense, some of the experiences on which we will reflect here are developed.<hr/>Resumo A identificação com os personagens e o desconforto produzido pelo primeiro capítulo da terceira temporada da série Black Mirror; "Nosedive" (Swoop), nos inspira, desafios e ... forças? pensar nas redes e nos links que eles permitem de uma perspectiva mais esperançosa. Este artigo tem como objetivo refletir sobre o potencial da inclusão de experiências com redes sociais no ensino universitário. Um ensino imerso na cultura digital nos obriga a repensar as propostas educacionais para que sejam formadas de maneira que as relações que excedam os "pontos" e os "gostos" sejam tecidas como forma exclusiva de comunicação. Acreditamos que essas relações mediadas e hipermediadas vinculam pessoas, conhecimentos, grupos, interesses ... O Black Mirror nos apresenta um mundo distópico e perturbador. Propomos a esses cenários experiências pedagógicas poderosas, interessantes e produtivas que constroem, segundo Paulo Freire, "sonhos possíveis" que exigem descobertas e utopias em termos históricos. Nesse sentido, algumas das experiências sobre as quais refletiremos aqui são desenvolvidas. <![CDATA[Tecnologías digitales, espectáculo y violencia en la escuela: un análisis de “Urso Branco”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo se propõe a analisar as práticas de violência mediadas por aparatos tecnológicos no ambiente escolar, a partir do episódio intitulado Urso Branco, parte da série Black Mirror, da Netflix. Nesse episódio, há uma narrativa que se desenvolve em meio a um contexto de sadismo coletivo acerca da punição da personagem central, registrado pelos aparelhos celulares. Partimos do pressuposto de que a relação com a câmera é fundamental para a compreensão do registro passivo da violência e seu compartilhamento em redes. A abordagem deste texto é qualitativa e tem como eixos de desenvolvimento: o cenário mediado pelas tecnologias digitais; episódios de violências escolares; discussão sobre violência e conflito; o papel da escola e dos letramentos digitais em uma perspectiva social e abordagem crítica na educação. Nota-se que as práticas sociais, interfaceadas por produções e compartilhamentos de mensagens transmidiáticas, circulam fugaz e velozmente pela rede, o que demanda reflexão sobre as práticas de ensino docente, o papel da escola e a aprendizagem com o uso de tecnologias digitais, na ótica da repulsa às ocorrências de violência escolar, que infringem os direitos humanos, sociais e de acesso ao conhecimento de outrem.<hr/>Abstract This article proposes to analyze the violence practices registered by technological devices in the school environment, from the episode White Bear, part of the Black Mirror series, from Netflix. In it, there is a narrative that unfolds in a context of collective sadism about the punishment of the central character, recorded by cell phones. We start from the assumption that the relationship with the camera is essential for understanding the passive record of violence and it’s sharing in networks. The approach of this text is qualitative and has as axes of development: the scenario mediated by digital technologies; episodes of school violence; discussion on violence and conflict; the role of school and digital literacy in a social perspective and critical approach in education. It is noteworthy that social practices along with the productions and sharing of transmissive messages circulate rapidly through the network, which demands reflection on the teaching practices, the role of the school and the learning with the use of digital technologies, in the optics of the rejection of the occurrences of school violence, which violate human, social and access rights to the knowledge of others.<hr/>Resumen El presente artículo se propone analizar las prácticas de violencia difundidas por aparatos tecnológicos en el ambiente escolar, a partir del episodio titulado Oso Branco, parte de la serie Black Mirror, de Netflix. En ese episodio, hay una narrativa que se desarrolla en medio de un contexto de sadismo colectivo acerca del castigo del personaje central, registrado por los aparatos celulares. Partimos de la premisa de que la relación con la cámara es fundamental para la comprensión del registro pasivo de la violencia y su compartir en redes. El enfoque de este texto es cualitativo y tiene como ejes de desarrollo: el escenario mediado por las tecnologías digitales; episodios de violencia escolar; discusión sobre violencia y conflicto; el papel de la escuela y de letras digitales en una perspectiva social y enfoque crítico en la educación. Se observa que las prácticas sociales vinculadas por producciones y compartimentos de mensajes transmisibles circulan fugaz y velozmente por la red, lo que demanda reflexión sobre las prácticas de enseñanza docente, el papel de la escuela y el aprendizaje con el uso de tecnologías digitales, en la óptica de la enseñanza repulsa a las ocurrencias de violencia escolar, que infringen los derechos humanos, sociales y de acceso al conocimiento de otros. <![CDATA[Narrativas tecnofóbicas en la Cibercultura: representaciones de la ciencia y la tecnología a partir de la serie Black Mirror]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301042&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A produção audiovisual de filmes e seriados, além de ter como característica o entretenimento, também traz para o público, temas que podem pautar diversas conversas, ou meios que instigam, aprofundam e até mesmo ensinam sobre determinados assuntos. Deste modo, este texto tem como objetivo discutir como a representação da ciência e tecnologia é problematizada pelos espectadores da série Black Mirror em redes sociais digitais. Posto que, mesmo não sendo a divulgação científica o principal foco, a série pode contribuir para o debate sobre o tema a partir de questões que envolvem ciência e, principalmente, tecnologia em alguns episódios. Portanto, por meio de uma pesquisa qualitativa, com observação direta no Facebook e coleta de dados com caráter exploratório descritivo, este artigo evidencia que o debate sobre ciência e tecnologia percorre um sentido de fobia e aversão à ciência e à tecnologia, a partir da expressão das subjetividades dos fãs, no debate articulado a partir do seriado em comentários no Facebook. Com isso, conclui-se que embora problematize nossa relação com as tecnologias, o seriado Black Mirror constrói uma representação de ciência e tecnologia como vilãs das práticas sociais humanas.<hr/>Abstract The audiovisual production of films and series, as well as having as a characteristic the entertainment, also, bring to the public, themes that can guide diverse conversations, or means that instigate, deepen and even teach on certain subjects. Thus, this text aims to discuss how the representation of science and technology is problematized by the viewers of the Black Mirror series in digital social networks. Even though the scientific diffusion is not the main focus, the series can contribute to the debate on the subject from issues involving science and, mainly, technology in some episodes. Therefore, through a qualitative research, with direct observation in Facebook and data collection with a descriptive exploratory character, this article shows that the debate about science and technology runs a sense of phobia and aversion to science and technology, from the expression of the subjectivities of the fans, in the debate articulated from the series in comments on Facebook. With this, it is concluded that although problematizing our relation with the technologies, the series Black Mirror constructs a representation of science and technology like villains of the human social practices.<hr/>Resumen La producción audiovisual de películas y seriadas, además de tener como característica el entretenimiento, también, traen al público, temas que pueden pautar diversas conversaciones, o medios que instigan, profundizan e incluso enseñan sobre determinados asuntos. De este modo, este texto tiene como objetivo discutir cómo la representación de la ciencia y la tecnología es problematizada por los espectadores de la serie Black Mirror en redes sociales digitales. Aunque no es la divulgación científica el principal foco, la serie puede contribuir al debate sobre el tema a partir de cuestiones que involucran ciencia y, principalmente, tecnología en algunos episodios. Por lo tanto, por medio de una investigación cualitativa, con observación directa en Facebook y recolección de datos con carácter exploratorio descriptivo, este artículo evidencia que el debate sobre ciencia y tecnología, recorre un sentido de fobia y aversión a la ciencia y la tecnología, a partir de la expresión de las subjetividades de los fans, en el debate articulado a partir de la serie en comentarios en Facebook. Con eso, se concluye que aunque problematiza nuestra relación con las tecnologías, la serie Black Mirror construye una representación de ciencia y tecnología como villanas de las prácticas sociales humanas <![CDATA["Cállate y baila", la violencia como resonancia del crimen de pedofilia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301061&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Os crimes praticados no ciberespaço, entre eles, a pedofilia, ganham relevância significativa no momento em que vivemos a amplitude e a intensificação de interações on-line. O presente texto tem como objetivo analisar o episódio “Manda Quem Pode”, da série Black Mirror que produz um pensamento crítico sobre a violência, a cultura, o social e o político na contemporaneidade. Através dessa história ficcional, analiso a pedofilia on-line, e a ressonância da violência virtual, bem como, os cuidados on-line que devemos ter com a navegação de crianças e adolescentes na rede internet. Os discursos sobre a violência apresentados no episódio nos revelam com clareza o poder das redes digitais, na disseminação e no aumento da visibilidade de um acontecimento. A proposta de desenvolvimento do trabalho foi apoiada na abordagem qualitativa, por meio de um estudo de caso, dos personagens, seus discursos, situações, a violência e a pedofilia no episódio.<hr/>Abstract The crimes practiced in cyberspace, among them, pedophilia, gain significant relevance at the moment we live the breadth and intensification of online interactions. The present text aims to analyze the episode "Shut Up and Dance", from "Black Mirror" that produces critical thinking about violence, culture, social and political in contemporary times. Through this fictional story, I analyze online pedophilia, and the resonance of virtual violence, as well as the online care we should have with the navigation of children and adolescents on the internet. The speeches on violence presented in the episode reveal the power of digital networks in the dissemination and increase of the visibility of an event. The proposal of development of the work was supported by a qualitative approach, through a case study, of the characters, their speeches, situations, violence, and pedophilia in the episode.<hr/>Resumen Los crímenes practicados en el ciberespacio, entre ellos, la pedofilia, ganan relevancia significativa en el momento en que vivimos la amplitud y la intensificación de interacciones en línea. El presente texto tiene como objetivo analizar el episodio "Cállate y baila", de la serie "Black Mirror" que produce un pensamiento crítico sobre la violencia, la cultura, lo social y lo político en la contemporaneidad. A través de esa historia ficcional, analizo la pedofilia online, y la resonancia de la violencia virtual, así como los cuidados en línea que debemos tener con la navegación de niños y adolescentes en la red internet. Los discursos sobre la violencia presentados en el episodio nos revelan con claridad el poder de las redes digitales, en la diseminación y en el aumento de la visibilidad de un acontecimiento. La propuesta de desarrollo del trabajo fue apoyada en el abordaje cualitativo, por medio de un estudio de caso, de los personajes, sus discursos, situaciones, la violencia y la pedofilia en el episodio. <![CDATA["Black Mirror" y aprendizajes en red: distopia, retrotopia y utopias en vivencias (trans)formadoras en la educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301078&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo apresenta três experiências de pesquisa desenvolvidas pelo Grupo de Pesquisa Aprendizagem em Rede, fomentadas com episódios da série de TV britânica “Black Mirror - BM”. Tendo como objetivo os estudos da cultura e educação digitais, a primeira vivência (trans)formativa se deu no interior do grupo de estudos, seguida de outra que envolveu o grupo e estudantes da Faculdade de Educação e uma última, com jovens que cumprem medidas sócioeducativas em regime semi-aberto. Sob o viés teórico de estudos recentes da cibercultura, destacam-se conceitos tratados por Pierre Lévy (1999, 2014) e por André Lemos (2018), em diálogo com conceitos de distopia (JACOBY, 2007), retrotopia (BAUMAN, 2017) e utopia (FREIRE, 2006a). A análise, em meio a pesquisa narrativa (CLANDININ e CONNELLY, 2011), considerou que no mundo atual coexistem movimentos de distopia, retrotopia e utopia e que os episódios da série refletem a função social que as tecnologias digitais assumem na vida contemporânea.<hr/>Abstract The present article presents three experiences of research developed by the Research Group Learning in Network, nurtured with episodes of the British television series "Black Mirror - BM". Having as objective studies of digital culture and education, the first experience (trans)formation took place within the group of studies, followed by another that involved the group and students from the Faculty of Education and the last one, with young people who meet educational social measures in semi-open. Under the theoretical bias of recent studies of cyberculture, we highlight concepts treated by Pierre Lévy (1999, 2014) and by André Lemos (2018), in dialog with concepts of dystopia (Jacoby, 2001), retrotopia (BAUMAN, 2017) and utopia (Freire, 2006a). The analysis, in the midst of the research narrative (CLANDININ &amp; CONNELLY, 2011), considered that the current world coexists movements of dystopia, retrotopia and utopia and that episodes of the series reflect the social function that digital technologies play in contemporary life.<hr/>Resumen El presente artículo presenta tres experiencias de investigación desarrolladas por el Grupo de Pesquisa Aprendizagem em Rede, fomentadas a partir de episodios de la serie de televisión británica “Black Mirror - BM”. Teniendo como objetivo los estudios de cultura y educación digitales, la primera vivencia (trans)formadora se dio en el interior del grupo de estudios, seguida de otra que se desarrolló el Grupo y estudiantes de la Facultad de Educación y la última, con jóvenes que cumplen medidas socioeducativas en regímenes semi-abiertos. Sobre el sustento teórico de los estudios recientes de cibercultura, se destacan conceptos tratados por Pierre Lévy (, 1999, 2014) y por André Lemos (2018), en diálogo con conceptos de distopia (JACOBY, 2001), retrotraía (BAUMAN, 2017) y utopia (FREIRE, 2006a). El análisis, en medio de la investigación narrativa (CLANDININ e CONNELLY, 2011), consideró que en el mundo actual coexisten movimentos de distopía, retrotopía y utopia y que los episodios de la serie reflejan la función social que las tecnologías digitales asumen en la vida contemporanea. <![CDATA[Uso de la serie Black Mirror en el ambiente académico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301105&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem como objetivo apresentar o resultado de uma pesquisa, desenvolvida por pesquisadores do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação de uma universidade privada do Estado do Paraná. Considerando a crescente busca por inovações no ambiente educacional, foi realizado em sala de aula uma atividade utilizando uma série televisiva que provoca uma reflexão crítica sobre uso da tecnologia e comportamento da sociedade. Foi realizada uma discussão reflexiva em relação ao episódio Queda Livre, do seriado Black Mirror e posteriormente um roteiro de análise fílmico com perguntas sobre os aspectos técnicos, impacto na formação e contribuição para a disciplina. Os resultados obtidos demonstram o interesse na dinâmica e que a inserção desse tipo de mídia em sala de aula permitiu, além da absorção do conteúdo, o envolvimento do estudante como sujeito crítico, capaz de compreender e refletir sobre as informações e mensagens contidas nos conteúdos midiáticos disponíveis.<hr/>Abstract This present study aims to present the result of a study, developed within the research of Stricto Sensu postgrad in Education at a large private university of Paraná State. Considering the growing seek for innovations in the educational environment, an activity was carried out in the classroom using a television series that provokes a critical reflection on the use of technology and society’s behavior. A reflective discussion was about to the episode Nose Dive, from the series Black Mirror and later a script of film analysis with questions about the technical aspects, impact on formation and contribution to the discipline. The results obtained demonstrate the interest in the dynamics and that the inclusion of this type of media in the classroom allowed, besides the content absorption, the student's involvement as a critical subject, able to understand and reflect on the information and messages contained in the available media contents.<hr/>Resumen El presente estudio para presentar el resultado de un estudio de casos, desarrollado dentro de la investigación de la stricto sensu postgradación en educación en una universidad privada del Estado de Paraná. Con la creciente demanda por innovaciones en el ambiente educativo, se realizó en el aula una actividad utilizando una serie televisiva que provoca una reflexión crítica sobre el uso de la tecnología y el comportamiento de la sociedad. Se realizó una discusión reflexiva sobre el episodio "Queda Livre", de la serie Black Mirror y posteriormente un guión de análisis fílmico con preguntas sobre los aspectos técnicos, impacto en la formación y contribución a la disciplina. Los resultados demuestran el interés en la dinámica y que la inserción de ese tipo de medios en el aula permitió, además de la absorción del contenido, la implicación del estudiante como sujeto crítico, capaz de comprender y reflexionar las informaciones y mensajes contenidos en los contenidos mediáticos disponible. <![CDATA[Red social y comunicación ubicua: lo que podemos aprender con Black Mirror?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301128&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este texto busca tecer reflexões em torno de práticas sociais mediadas pelo digital em rede retratadas no episódio intitulado Queda Livre da série Black Mirror. A proposta é discutir a relação entre interconectividade, popularidade e visibilidade na era da comunicação ubíqua com a intenção de ressignificar nossa própria experiência humana, que vem sendo cada vez mais mediada pelos processos comunicacionais digitais. Buscar inspiração na ficção de Black Mirror pode se constituir como um caminho potente para refletirmos sobre nossa humanização numa era marcada pela intensa produção e compartilhamento de dados entre usuárias/os geograficamente dispersas/os. Para além do caráter ficcional da série e das situações expressas no episódio, há ali um alerta para os extremos a que o uso dos dispositivos digitais pode nos levar, fazendo-nos refletir sobre a importância de se colocar em prática uma educação que amplie nossa visão sobre o potencial da interconectividade e seus desdobramentos. Que esses novos fenômenos ciberculturais nos permitam tecer reflexões profícuas para uma melhor compreensão das práticas sociais contemporâneas, pelas relações que vimos estabelecendo com as redes sociais, com a emergência da comunicação ubíqua e com a ressignificacão de novas experiências sociais que emergem atravessadas pelo digital em rede na vida cotidiana.<hr/>Abstract This text aims to reflect upon social practices mediated by digital network portrayed in the episode “Nosedive” from the television series Black Mirror. The proposition is to discuss the relationship between interconnectivity, popularity, and visibility in the age of ubiquitous communication. We aim to resignify our own human experience that is being more and more mediated by digital communication. Seeking inspiration on the fiction of Black Mirror can constitute a potent path to reflect upon our humanization in an era marked by the intense production and intense sharing of data among geographically dispersed users. In addition to the fictional character of the series and the situations shown in the episode, there is an alert for the extremes caused using of digital devices. Therefore, making us think about the importance of an education that broadens our view on the potential of interconnectivity and its consequences. We hope that these new cybercultural phenomena allow us to make fruitful reflections for a better understanding of contemporary social practices, the relationships we have established with social networks, the emergence of ubiquitous communication, and the re-signification of new social experiences that emerge through digital networking in everyday life.<hr/>Resumen Este texto busca tejer reflexiones en torno a prácticas sociales mediadas por el digital en red retratadas en episodio titulado Queda Libre de la serie Black Mirror. La propuesta es discutir la relación entre interconectividad, popularidad y visibilidad en era de la comunicación ubicua con la intención de resinificar nuestra propia experiencia humana que ven siendo cada vez más mediada pelos procesos comunicacionales digitales. Buscar inspiración en la ficción de Black Mirror puede constituirse como un camino potente para reflexionar sobre nuestra humanización en una era marcada por una intensa producción y compartimiento de datos entre usuarias/os geográficamente dispersas/os. Para además del carácter ficcional de la serie y das situaciones expresas en episodio, ha allí un alerta para los extremos que el uso de los dispositivos digitales pueden nos llevar, haciéndonos reflectar sobre la importancia de una educación que amplié nuestra visión sobre el potencial de la interconectividad y sus desdoblamientos. Que esos nuevos fenómenos ciberculturales nos permitan tejer reflexiones provechosas para una mejor comprensión de las prácticas sociales contemporáneas, por las relaciones que vimos estableciendo con las redes sociales, con la emergencia de la comunicación ubicua y con la resignificación de nuevas experiencias sociales que emergen atravesadas por el digital en red en la vida cotidiana. <![CDATA[Black Mirror y el espetáculo revisitado: un estado del arte y algunas reflexiones]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301147&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo discute aspectos da série de televisão britânica Black Mirror, criada por Charlie Brooker em 2011 - e no ar desde então -, com enfoque nas áreas da Educação e Comunicação e apresenta um estado da arte. O intuito é tensionar alguns temas e revisitar certos conceitos a partir de um mapeamento das produções acadêmicas sobre esta série no Brasil até o momento, a partir das seguintes fontes pesquisadas: o Portal brasileiro de publicações científicas em acesso aberto (oasisbr); o Portal de Livre Acesso à Produção em Ciências da Comunicação (Portcom); o Repositório Institucional da Universidade Federal de Santa Catarina (RI/UFSC); a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD); e o Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. A análise dos dados sugere que a série vem ganhando destaque no cenário acadêmico brasileiro, e a partir da ideia de espetáculo revisitado, o texto tece algumas considerações sobre alguns temas recorrentes acerca dos usos das novas tecnologias digitais e das relações sociais mediadas por dispositivos complexos no contemporâneo - uso e controle das mídias, vigilância e estruturas de poder, desumanização, cegueira moderna, relações sociais contemporâneas -, discutidos a partir de um ou mais episódios da série. A partir de um dos fios condutores nas diversas tramas, a crítica ao uso distorcido da tecnologia que parece cada vez mais assemelhar-se a aspectos da realidade, o texto discute a ideia de espetáculo de modo a atualizar a relação entre coisa, imagem e sujeito a partir de novos modos de sentir no contemporâneo.<hr/>Abstract This article discusses aspects of the British television series Black Mirror, created by Charlie Brooker in 2011 - and on the air ever since - focusing on Education and Communication study areas. The objective is to approach some topics and revisit certain concepts. For this purpose it is used a mapping of academic productions about this TV series in Brazil until now from the following sources: Brazilian open access portal of scientific publications (oasisbr); Free Access Portal to Communication Science Production (Portcom); Universidade Federal de Santa Catarina Institutional Repository (RI/UFSC); Brazilian Thesis and Dissertations Digital Library (BDTD); and the CAPES Thesis and Dissertations catalog. The data analysis suggests the TV series has become a relatively popular object of study in Brazilian academic scenario. On the concept of the spectacle, the text presents some considerations about recurring themes on the uses of new digital technologies and social relations mediated by complex apparatuses nowadays. Such as media use and control, surveillance and power structures, dehumanization, modern blindness, contemporary social relations - noticed from one or more episodes of the TV series. The text discusses the idea of ​​spectacle to actualize the relation between thing, image, and subject from new ways of feeling in the contemporary following one of the guiding threads in the various plots the critique of the distorted use of technology that seems increasingly resembling aspects of reality.<hr/>Resumen Este artículo aborda aspectos de la serie de televisión británica “Black Mirror”, creada por Charlie Brooker en 2011 - y que aún se transmite-, desde el enfoque de las áreas de la Educación y la Comunicación. El objetivo fue discutir algunos temas y revisar ciertos conceptos a partir de un mapeo de las producciones académicas brasileñas que analizan la serie hasta la fecha, a partir de las siguientes fuentes de investigación: el Portal Brasileño de Publicaciones Científicas de Acceso Abierto (OASISBR*); el Portal de Acceso Libre a la Producción Académica en Ciencias de la Comunicación (PORTCOM*); el Repositorio Institucional de la Universidad Federal de Santa Catarina (RI/UFSC*); la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD*); y el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Coordinación para el Mejoramiento de Personal en Nivel Superior (CAPES*). El análisis de los datos sugiere que la serie está ganando destaque en el escenario académico brasileño y, desde la idea de espectáculo, el texto teje algunas consideraciones sobre temas recurrentes acerca de las nuevas tecnologías digitales y las relaciones sociales mediadas por dispositivos complejos. Algunos de los temas discutidos a partir de uno o más episodios de la serie son: el uso y control de los medios de comunicación, la vigilancia y estructuras de poder, deshumanización, ceguera moderna, relaciones sociales contemporáneas, entre otros. A partir de uno de los hilos conductores en las diversas tramas, la crítica al uso distorsionado de la tecnología - cada vez más parecido con la realidad -, el texto discute la idea de espectáculo, con el objetivo de actualizar la relación entre objeto, imagen y sujeto, a partir de nuevos modos de sentir en el contexto contemporâneo. <![CDATA[Realidad aumentada en la escuela: experiencias de aprendizaje en espacios híbridos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301174&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo As tecnologias de realidade aumentada possibilitam experiências em espaços híbridos, misturando o físico e o virtual por meio de representações tridimensionais. Este estudo tem por objetivo compartilhar práticas educativas em realidade aumentada desenvolvidas no contexto escolar e refletir sobre o envolvimento e a participação dos alunos na criação desses espaços híbridos. O estudo, de natureza aplicada e abordagem qualitativa, se apoia no método da Cartografia. Os dados foram produzidos no contexto do projeto Ambientes de Aprendizagem na Web desenvolvido na Universidade Feevale. Durante os anos de 2017 e 2018 foram propostas e desenvolvidas nove práticas educativas com o uso dos aplicativos Quiver e HP_Reveal. As práticas foram analisadas à luz de três categorias de participação: passiva, ativa e perceptiva. Na categoria de participação passiva o espectador observa, explora a obra; na participação ativa o espectador se torna parte da obra, explorando, intervindo, a fim de colaborar com a construção da mesma; na participação perceptiva, o espectador e o autor estabelecem uma relação recíproca, a partir da interatividade, que pode estar imposta através de interfaces computacionais. Resultados mostram que as experiências de aprendizagem em realidade aumentada desenvolvidas possibilitaram a imersão do sujeito/aluno no espaço híbrido por meio de práticas de participação ativa e perceptiva.<hr/>Abstract Augmented reality technologies allow experiences in hybrid spaces, which means spaces that mix the physical and the virtual through three-dimensional representations. This study aims to present educational practices developed in the school context using augmented reality technologies and to reflect on the involvement and participation of students in the creation of these hybrid spaces. The study has an applied and qualitative approach and is based on the Cartography method. The data were produced in the context of the project “Ambientes de aprendizagem na web” (Learning environments on the web) developed at Feevale University. During 2017 and 2018, nine educational practices were proposed and developed using Quiver and HP_Reveal applications. The practices were analyzed based on three categories of participation: passive, active, and perceptive. In the passive participation category, the spectator observes and explores the work; in the active participation the spectator becomes part of the work, exploring and intervening, in order to collaborate with this work’s construction; in the perceptive participation, the viewer and the author establish a reciprocal relationship, based on interactivity, which may be imposed through computational interfaces. Results show that the augmented reality learning experiences developed allowed the immersion of the subject / student in the hybrid space through active and perceptive participation practices.<hr/>Resumen Las tecnologías de realidad aumentada posibilitan experiencias en espacios híbridos, mezclando lo físico y lo virtual por medio de representaciones tridimensionales. Ese estudio tiene por objetivo compartir prácticas educativas en realidad aumentada desarrolladas en el contexto escolar y reflexionar sobre cómo se involucran y cómo participan los alumnos en la creación de esos espacios híbridos. El estudio, de naturaleza aplicada y enfoque cualitativo, se apoya en el método de la Cartografía. Los datos fueron producidos en el contexto del proyecto “Ambientes de Aprendizagem na Web” desarrollado en la Universidad Feevale. Durante los años de 2017 y 2018 se propusieron y se desarrollaron nueve prácticas educativas con el uso de las aplicaciones Quiver y HP Reveal. Las prácticas fueron analizadas a la luz de tres categorías de participación: pasiva, activa y perceptiva. En la categoría de participación pasiva el espectador observa, explora la obra; en la participación activa, el espectador se convierte en parte de la obra, explorando, interviniendo a fin de colaborar con la construcción de la misma; en la participación perceptiva, el espectador y el autor establecen una relación recíproca, a partir de la interactividad, que puede estar impuesta a través de interfaces computacionales. Los resultados revelan que las experiencias de aprendizaje en realidad aumentada desarrolladas posibilitaron la inmersión del sujeto / alumno en el espacio híbrido por medio de prácticas de participación activa y perceptiva. <![CDATA[Facebook Dating: discusiones acerca de impactos sociales de lo nuevo recurso tecnologico de Facebook]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301199&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo visa analisar impactos sociais que alguns recursos tecnológicos exercem sobre o contexto contemporâneo, tendo como objeto o Facebook Dating, nova ferramenta da rede social digital Facebook, dedicada a incentivar relacionamentos afetivos entre usuários da rede que tenham afinidade, de acordo com seus dados que deixam rastros na plataforma. Tendo como pano de fundo a tecnologia ubíqua, que permeia o cotidiano de pessoas interconectadas e com acesso a dispositivos móveis inteligentes, são discutidos alguns pontos cruciais dessa interação, como a participação dos usuários, o condicionamento de suas imagens pessoais para serem parte dessa rede, o monitoramento via geolocalização demandado pelo aplicativo, a hiperexposição e a obscenidade das imagens, evidenciando uma sociedade transparente e, principalmente, a problemática do Facebook deter um enorme banco de dados sobre usuários.<hr/>Abstract This article intends to analyze social impacts that some technological resources apply over the contemporary context, taking as an example the Facebook Dating, a new tool of the digital social media Facebook, promoted to encourage relationships between users who have affinities, according to their data left behind in the platform. In a context of ubiquitous technology, which permeates the day by day of interconnected people with access of a smart mobile dispositive, there are some valid points to be discussed, such as: the participation of the users in the web, the conditioning of their personal images to be part of this social media, the geolocation monitoring demanded by the app, the hyper exposure and the obscenity of their images, putting in evidence a transparent society and, mainly putted in attention, the problem of data exposure considering that the platform holds a huge data center.<hr/>Resumen Este articulo visa analizar impactos sociales que los recursos tecnologicos tiene sobre el contexto contemporáneo como el Facebook Dating, creado para alentar relaciones entre usuarios que tienen afinidades. En un contexto de tecnología ubicua, que impregna el día a día de personas interconectadas con acceso a dispositivos inteligentes, hay algunos puntos válidos para discutir, como: la participación de los usuarios en internet, el estado de tus imágenes personales forman parte de la red social, la geolocalización supervisada y demandada por la aplicación, la sobreexposición y la obscenidad de tus imágenes, poniendo en evidencia la sociedad transparente y, en su mayoría, el problema de la exposición de datos, mientras que la plataforma tiene un gran centro de datos. <![CDATA[Por una Didáctica Decolonial: Aproximaciones Teóricas y Elementos Categoriales]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301216&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tematiza a didática, enquanto campo do conhecimento da Pedagogia e como espaço importante de estudo e discussão do pensamento decolonial com vistas a construção de uma didática decolonial. Tem-se como objetivo explicitar elementos teóricos que contribuem com a constituição de uma didática decolonial. Consiste em uma pesquisa bibliográfica. Entre os referenciais teóricos constam autores do pensamento decolonial e da didática crítica intercultural. Abordam-se elementos históricos e conceituais que demarcam o pensamento decolonial, a pedagogia decolonial e a didática crítica intercultural, que possibilitam o desvelar epistemológico de realidades invisibilizadas, de enfrentamento crítico ao paradigma moderno/colonial e as relações de colonialidade formadas nos movimentos hegemônicos mundiais, forjados desde o processo de conquista das Américas. Retoma-se o pensamento de Candau desde a proposta de uma didática fundamental na década de 1980 aos dias atuais, momento em que defende uma didática crítica intercultural. No diálogo com esse percurso, propõe-se a didática decolonial. Conclui-se, entre outros elementos, que uma prática didática decolonial precisa assumir a alteridade como pressuposto ético-político-educativo, sobretudo considerando os sujeitos historicamente marginalizados, oprimidos e subalternizados da sociedade e do sistema educacional, comumente imersos em lógicas opressoras, monoculturalistas e instrumentais.<hr/>Abstract The present article thematizes didactics, as a field of knowledge of Pedagogy and as an important space of study and discussion of the decolonial thinking, to construct a decolonial didactics. The objective is to explain theoretical elements that contribute to the constitution of a decolonial didactics. It consists of a bibliographical research. Among the theoretical references are authors of decolonial thinking and intercultural critical didactics. Historical and conceptual elements that define decolonial thinking, the decolonial pedagogy, and the intercultural critical didactics are discussed; those enable the epistemological unveiling of invisible realities, of critical confrontation against the modern/colonial paradigm and the relations of coloniality formed in the world hegemonic movements, forged since the process of conquest of the Americas. The discourse of Candau is taken up from the proposal of a fundamental didactics in the 1980s to the present day when she advocates intercultural critical didactics. In dialogue with this course, the decolonial didactics is proposed. It is concluded, among other elements, that a decolonial didactic practice needs to take on alterity as an ethical-political-educational presupposition, especially considering the subjects who are historically marginalized, oppressed, a subaltern in society and the educational system, usually immersed in oppressive, monocultural and instrumental logics.<hr/>Resumen El presente artículo tiene como tema la didáctica, en cuanto campo del conocimiento de la Pedagogía y como espacio importante de estudio y discusión del pensamiento decolonial para la construcción de una didáctica decolonial. Se tiene como objetivo explicitar elementos teóricos a contribuir con la constitución de una didáctica decolonial. Consiste en una investigación bibliográfica. Entre los referentes teóricos constan autores del pensamiento decolonial y de la didáctica crítica intercultural, que posibilitan el desvelar epistemológico de realidades de perspectivas invisibles, de enfrentamiento crítico al paradigma moderno/colonial y las relaciones de colonialidad creadas en los movimientos hegemónicos mundiales, desde el proceso de conquista de las Américas. Se retoma el pensamiento de Candau desde la propuesta de una didáctica fundamental en la década de 1980 a los días actuales, momento en que defiende una didáctica crítica intercultural. En el diálogo con ese recorrido, se propone la didáctica decolonial. Se concluye, entre otros elementos, que una práctica didáctica decolonial necesita asumir la alteridad como pressuposición ética, política y educativa, principalmente a considerarse sujetos históricamente marginados, oprimidos, subalternizados de la sociedad y del sistema educativo, inmersos en lógicas opresoras, monoculturalistas e instrumentales. <![CDATA[Análisis de las dimensiones del compromiso cognitivo a nivel postsecundario desde una perspectiva socio-cognitivista]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301234&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El compromiso académico está considerado como un factor importante en el proceso de aprendizaje y del éxito estudiantil. La literatura científica actual le reconoce tres componentes: conductual, afectivo y cognitivo. Los dos primeros componentes fueron ampliamente estudiados, lo que no es el caso del compromiso cognitivo. El propósito de esta investigación es de explorar la relación entre las dimensiones que constituyen el concepto de compromiso cognitivo a través de un análisis estadístico exploratorio desde una perspectiva teórica socio-cognitivista. La muestra está compuesta de 357 participantes (130 hombres y 223 mujeres) que respondieron al cuestionario del compromiso cognitivo, una versión traducida y adaptada de Student Engagement Scale. Los datos fueron sometidos a dos tipos de análisis estadístico. Primero, un análisis correlacional de tipo bivariado permitió determinar la naturaleza de los vínculos entre las dimensiones del compromiso cognitivo. Después, sun análisis univariado (ANOVA) permitió examinar el rol de ciertas variables sociodemográficas y contextuales en la predicción del compromiso cognitivo. Los resultados muestran un grado de correlación estadísticamente significativo entre los cinco constructos del compromiso cognitivo, confirmando que los mencionados antes no son independientes unos de otros. La edad de los estudiantes resulta ser la única variable sociodemográfica significativa predictiva del compromiso cognitivo.<hr/>Abstract Academic engagement is considered an important factor in the learning process and student success Current scientific literature recognizes three components to engagement: behavioral, affective and cognitive. The first two components were widely studied, which is not the case of cognitive engagement. The purpose of this research is to explore the relationship between the dimensions that constitute the concept of cognitive engagement through an exploratory statistical analysis from a socio-cognitivist theoretical perspective. The sample consists of 357 participants (130 male and 223 female) who answered the cognitive engagement questionnaire, a translated and adapted version of the Student Engagement Scale. The data were subjected to two types of statistical analysis. First, a bivariate-type correlational analysis made it possible to determine the nature of the links between the dimensions of cognitive engagement. Then, an univariate analysis (ANOVA) allowed us to examine the role of certain sociodemographic and contextual variables in the prediction of cognitive commitment. The results show a statistically significant degree of correlation between the five cognitive engagement constructs, confirming that the aforementioned are not independent of each other. The age of the students turns out to be the only significant sociodemographic variable predictive of cognitive commitment.<hr/>Resumo O engajamento escolar é considerado um fator importante no processo de aprendizado e no sucesso do aluno. A literatura científica atual reconhece três componentes para o engajamento: comportamental, afetivo e cognitivo. Os dois primeiros componentes foram amplamente estudados, o que não é o caso do engajamento cognitivo. O objetivo desta pesquisa é explorar a relação entre as dimensões que constituem o conceito de engajamento cognitivo por meio de uma análise estatística exploratória a partir de uma perspectiva teórica sociocognitivista. A amostra foi composta por 357 participantes (130 do sexo masculino e 223 do sexo feminino) que responderam ao questionário de engajamento cognitivo, versão traduzida e adaptada da Student Engagement Scale. Os dados foram submetidos a dois tipos de análise estatística. Primeiro, uma análise correlacional do tipo bivariada tornou possível determinar a natureza das ligações entre as dimensões do engajamento cognitivo. Então, uma análise univariada (ANOVA) nos permitiu examinar o papel de certas variáveis ​​sociodemográficas e contextuais na predição do engajamento cognitivo. Os resultados mostram um grau estatisticamente significativo de correlação entre os cinco construtos de engajamento cognitivo, confirmando que os acima mencionados não são independentes um do outro. A idade dos estudantes acaba por ser a única variável sociodemográfica significativa preditiva de engajamento cognitivo. <![CDATA[Sobre Dewey, juegos digitales y enseñanza de Historia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301253&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo associa a filosofia progressista de John Dewey, talvez o mais influente filósofo da educação no século XX, às concepções de jogos digitais e ao processo ensino-aprendizagem da História, considerando o jogo como uma possibilidade para o ensino dos conteúdos curriculares desta disciplina. Dewey defendeu a afinidade de todo conhecimento com o conhecimento prévio e, em termos historicistas, via a disciplina História como um produto do desenvolvimento histórico. Em sua perspectiva, para a compreensão de qualquer porção do conhecimento e sua relação com um indivíduo ou sociedade, deve-se entender sua história e, nesse sentido, considera o currículo organizado como uma história reencenada e cuidadosamente selecionada. Deste modo, os jogos digitais podem contribuir para o ensino dos conteúdos curriculares de História, visto que muitas de suas temáticas envolvem, de forma lúdica, importantes fatos históricos da humanidade, proporcionando o contato e ampliando o interesse pelo conhecimento histórico. Sob o enfoque deweyano, buscando-se integrar a “vida real” com as atividades escolares, discute-se de que modo os jogos digitais podem colaborar para que suas narrativas sejam relacionadas ao processo de ensino-aprendizagem. Em síntese, no artigo a perspectiva de Dewey é relacionada às concepções de jogos digitais e ao ensino da História, sendo, o jogo apresentado como uma possibilidade para a aprendizagem da História.<hr/>Abstract The article associates the progressive philosophy of John Dewey, perhaps the most influential philosopher of education in the twentieth century, with the conceptions of digital games and the teaching-learning process of History, considering the game as a possibility for teaching the curricular contents of this subject. Dewey defended the affinity of all knowledge with prior knowledge and, in historicist terms, viewed History as a product of historical development. In his perspective, to understand any portion of knowledge and its relation to an individual or society, one must understand its history and, in this sense, considers the organized curriculum as a reenacted and carefully selected story. Thus, digital games can contribute to the teaching of curricular contents of History, since many of its playful themes involve important historical facts of humanity, providing contact and increasing interest in historical knowledge. In Dewey’s approach, seeking to integrate "real life" with school activities, it is discussed how digital games can collaborate to the fact that their narratives are related to the teaching-learning process. In summary, in the article, Dewey's perspective is related to the conceptions of digital games and the teaching of History, being, the game presented as a possibility for the learning of History.<hr/>Resumen El artículo asocia la filosofía progresista de John Dewey, tal vez el más influyente filósofo de la educación en el siglo XX, a las concepciones de juegos digitales y al proceso enseñanza-aprendizaje de la Historia, considerando el juego como una posibilidad para la enseñanza de los contenidos curriculares de esta disciplina. Dewey defendió la afinidad de todo conocimiento con el conocimiento previo y, en términos historicistas, a través de la disciplina Historia como un producto del desarrollo histórico. En su perspectiva, para la comprensión de cualquier porción del conocimiento y su relación con un individuo o sociedad, se debe entender su historia y, en ese sentido, considera el currículo organizado como una historia reencenada y cuidadosamente seleccionada. Asimismo, los juegos digitales pueden contribuir a la enseñanza de los contenidos curriculares de Historia, ya que muchas de sus temáticas involucran, de forma lúdica, importantes hechos históricos de la humanidad, proporcionando el contacto y ampliando el interés por el conocimiento histórico. Bajo el enfoque deweyano, logrando integrar la "vida real" con las actividades escolares, se discute de qué modo los juegos digitales pueden colaborar para que sus narrativas estén relacionadas al proceso de enseñanza-aprendizaje. En síntesis, el artículo relaciona la perspectiva de Dewey a las concepciones de juegos digitales y a la enseñanza de la Historia, siendo el juego presentado como una posibilidad para el aprendizaje de la disciplina. <![CDATA[La enseñanza de la danza en la escuela: desafíos y perspectivas en la visión de los profesores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301273&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo trata de uma pesquisa, desenvolvida no Estado do Rio de Janeiro, cujo objetivo consistiu em compreender como professores com formação superior em dança, que atuaram ou estão atuando na educação básica, no contexto da escola pública, concebem o ensino de dança e, além disso, o que fazem (se fazem) a favor da sua inserção enquanto área de conhecimento no currículo escolar. A abordagem se atém a parte dos resultados obtidos, detendo-se especificamente nos aspectos referentes à inserção da dança no currículo escolar, considerando quatro eixos analíticos: i - produção do conhecimento por meio do corpo; ii - possibilidade de trabalhar questões sociais e humanas; iii - questões multiculturais presentes na inserção da dança no currículo; iv - dificuldades estruturais para o ensino de dança na escola. O referencial teórico baseia-se em Cochran-Smith e Lytle (1999; 2002), Gauthier (2006) e Schön (2000); Canen/Ivenicki (2012; 2014); Marques (2010a; 2011; 2012); Strazzacappa (2010); Strazzacappa e Morandi (2012). Metodologicamente, adota-se a análise documental e a entrevista semiestruturada. Os resultados da pesquisa indicam que a inserção da dança no currículo é um desafio evidente para os professores, ainda que se reconheça que este ensino possa ser um espaço potente para a produção do conhecimento por meio do corpo, possibilitando uma formação mais abrangente.<hr/>Abstract This paper is a research report with the objective of understanding how teachers with higher education degree in Dance, who worked or are currently working with public basic education, perceive the teaching of Dance and, beyond that, what they do (if they do) to favor their insertion in school curriculum. The article focuses on some of the results obtained with the study, focusing specifically on aspects related to the insertion of dance in the school curriculum, considering four analytical axes: i - production of knowledge through the body; ii - possibility to work on social and human issues; iii - multicultural issues present in the insertion of dance in the curriculum; iv - structural difficulties for teaching dance in school. The theoretical referential includes Cochran-Smith &amp; Lytle (1999; 2002), Gauthier (2006); Schön (2000); Canen/Ivenicki (2012; 2014); Marques (2010; 2011; 2012) and Strazzacappa (2010; 2012). Methodologically, it was operated with documental analysis and semi-structured interview. The results of the research indicate that the insertion of the dance in curriculum is an evident challenge for the teachers, even if it is recognized that this teaching can be a powerful place for the knowledge production through the body, making a more comprehensive education possible.<hr/>Resumen Se trata de un informe de investigación cuyo objetivo era comprender cómo los maestros con la educación superior en danza, que trabajaron o trabajan en la educación básica pública, que conciben la enseñanza de la danza y, por otra parte, lo que hacen (si lo hacen) a favor de su inclusión en el programa de estudios. El artículo focaliza parte de los resultados obtenidos con el estudio, deteniéndose específicamente en los aspectos referentes a la inserción de la danza en el currículo escolar, considerando cuatro ejes analíticos: i - producción del conocimiento por medio del cuerpo; ii - posibilidad de trabajar cuestiones sociales y humanas; iii - cuestiones multiculturales presentes en la inserción de la danza en el currículo; iv - dificultades estructurales para la enseñanza de la danza en la escuela. El marco teórico basado en Cochran-Smith y Lytle (1999; 2002), Gauthier (2006); Schön (2000); Canen/Ivenicki (2012; 2014); Marques (2010; 2011; 2012) y Strazzacappa (2010; 2012). Metodológicamente operado con el análisis de documentos y entrevista semi-estructurada. Los resultados del estudio indican que la inclusión de la danza en el plan de estudios es un claro desafío para los profesores, aunque se reconoce que esta educación puede ser un espacio de gran alcance para la producción de conocimiento a través del cuerpo, que permite una formación más completa. <![CDATA[Eficacia escolar: buenas prácticas a la luz de estudios del gobierno brasileño y de las agencias multilaterales]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000301297&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem como objetivo estudar os avanços na produção do conhecimento sobre o tema das boas práticas escolares a partir dos estudos promovidos pelo Ministério da Educação do Brasil, apoiados ou não por agências multilaterais, analisando-se as concepções subjacentes, tendências e principais abordagens teóricas existentes, a fim de defender, em termos teóricos, uma aproximação conceitual entre boas práticas escolares e estratégias de melhoria da qualidade da educação básica dentro do campo teórico dos estudos sobre eficácia escolar. Metodologicamente realizou-se um estudo de caráter descritivo-analítico, comparativo, por meio de pesquisa essencialmente bibliográfica, selecionando-se como corpus de análise 10 publicações. Embora sejam reduzidas as indicações de boas práticas sobre clima escolar, as mencionadas foram consideradas essenciais para a melhoria da aprendizagem, na medida em que isso serve de base para o desenvolvimento eficaz tanto de ações de gestão escolar quanto das práticas pedagógicas. Há uma nítida tendência em se abordar boas práticas de gestão escolar, com destaque para a liderança pedagógica do diretor em coordenar a formação continuada dos professores e articular a participação da família nas atividades escolares. As práticas pedagógicas foram fundamentais para as escolas com elevado desempenho, sendo que o compromisso com o ensino e a aprendizagem dos alunos por parte de toda equipe escolar é uma boa prática extremamente relevante nos resultados do desempenho escolar.<hr/>Abstract This article aims to study the advances in the production of knowledge on the topic of best school practices from the studies promoted by the Brazilian Ministry of Education, supported or not by multilateral agencies, analyzing the underlying conceptions, tendencies and main existing theoretical approaches in order to defend, in theoretical terms, a conceptual approximation between best school practices and strategies to improve the quality of basic education within the theoretical field of studies on school effectiveness. Methodologically, a descriptive-analytical, comparative study was carried out by essentially bibliographical research, selecting 10 publications as the corpus of analysis. Although the indications of best practice on school climate are reduced, those mentioned were considered essential for the improvement of learning, since it is the basis for the effective development of both school management actions and pedagogical practices. There is a clear tendency to approach best school management practices, with emphasis on the director's pedagogical leadership in coordinating the continuing education of teachers and articulating the participation of the family in school activities. Pedagogical practices were fundamental for high performance schools, and commitment to teaching and learning by all school staff is a highly relevant best practice in school performance.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo estudiar los avances en la producción del conocimiento sobre el tema de las buenas prácticas escolares a partir de los estudios promovidos por el Ministerio de Educación de Brasil, apoyados o no por agencias multilaterales, analizando las concepciones subyacentes, tendencias y los enfoques teóricos existentes principales, a fin de defender, en términos teóricos, una aproximación conceptual entre buenas prácticas escolares y estrategias de mejora de la calidad de la educación básica dentro del campo teórico de los estudios sobre eficacia escolar. Metodológicamente se realizó un estudio de carácter descriptivo-analítico, comparativo, por medio de investigación esencialmente bibliográfica, seleccionándose como corpus de análisis 10 publicaciones. Aunque las indicaciones de buenas prácticas sobre clima escolar sean reducidas, las mencionadas fueron consideradas esenciales para la mejora del aprendizaje, en la medida en que el mismo sirve de base para el desarrollo eficaz tanto de acciones de gestión escolar y de las prácticas pedagógicas. Hay una nítida tendencia a abordar buenas prácticas de gestión escolar, con destaque para el liderazgo pedagógico del director en coordinar la formación continuada de los profesores y articular la participación de la familia en las actividades escolares. Las prácticas pedagógicas fueron fundamentales para las escuelas de alto rendimiento, siendo que el compromiso con la enseñanza y el aprendizaje de los alumnos por parte de todo el equipo escolar es una buena práctica extremadamente relevante en los resultados del desempeño escolar.