Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20190004&lang=pt vol. 19 num. 63 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Protagonismos femininos, cristianismo e História da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401328&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Hildegard de Bingen: uma intelectual diante da religião - conhecimento e política]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401335&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo deste artigo é analisar a figura feminina de uma das personagens mais importantes do conhecimento ocidental cristão no século XII, Hildegard de Bingen (1098-1179). Monja beneditina, autora de muitas obras de cunho “científico”, moral e religioso e de muitas cartas, das quais mais de uma centena foi preservada. Além disso, compôs partituras musicais. Assim, por meio de seus escritos, evidenciaremos que, mesmo de dentro do mosteiro, essa personagem estabeleceu relações com pessoas muito influentes do seu tempo, o que nos permite afiançar que suas ideias circularam e interferiram na sociedade do seu tempo. As fontes do nosso estudo são o livro Scivia e uma de suas Cartas, dirigida ao abade Bernardo de Claraval (1090-1153). Nossas reflexões buscarão explicitar, por meio de uma abordagem histórica de “longa duração”, que os seus escritos nos permitirão um duplo caminho. De um lado, recuperar a memória de escritos femininos - obras de Hildegard - nos permite afirmar que a figura feminina esteve presente e atuante, como autora e intelectual, na sociedade medieval cristã do século XII e, portanto, a mulher ocupa lugar na história desde há séculos. De outro, trazer o debates sobre uma fonte feminina cristã medieval, pode contribuir com a construção de novos olhares para o campo da história da educação brasileira.<hr/>Abstract The purpose of this article is to analyze the female figure of one of the most important characters of Western Christian knowledge in the twelfth century, Hildegard of Bingen (1090-1179). Benedictine nun, author of many works of "scientific", moral and religious nature and of many letters, of which more than a hundred was preserved. In addition, she composed musical scores. Therefore, through her writings, we will show that even from within the monastery, this character established relationships with very influential people of her time, allowing us to assure that her ideas circulated and interfered with the society of her time.The sources of our study are the book Scivia and one of her Letters, addressed to Abbot Bernard of Clairvaux (1090-1153). Our reflections will seek to make explicit, through a historical “long-term” approach, that her writings will allow us to follow a double path. On the one hand, recovering the memory of feminine writings - Hildegard's works - allows us to affirm that the feminine figure was present and active, as author and intellectual, in the 12th century Christian medieval society and, therefore, woman occupies a place in history for centuries. On the other hand, bringing debates about a medieval Christian feminine source can contribute to the construction of new perspectives, in Brazil, for the field of the history of education.<hr/>Resumen El propósito de este artículo es analisar la figura femenina de uno de los personajes más importantes del conocimiento Cristiano occidental, Hildegard de Bingen (1090-1179). Monja benedictina, autora de muchas obras de carácter “científico”, moral y religioso y de muchas letras, de las cuales se conservaron más de cien. Además, compuso partituras. Mostraremos que, incluso, desde el interior del monastério, este personaje estabeleció relaciones con persones muy influyentes de su tempo, lo que nos permite assegurar que sus ideas circularan e interfirieran con la sociedad de su tempo. Las fuentes de nuestro estúdio son el livro Scivia y uma de sus cartas, dirigida al abad Bernardo de Claraval (1090-1153). Nuestras reflexiones buscarán hacer explícito, através de un enfoque histórico “a largo plazo”, que sus escritos nos permitirán um doble caminho. Por um lado, recuperar la memoria de los escritos femininos - las obras de Hildegard - nos permite afirmar que la figura feminina estuvo presente y activa, como autora e intelectual, en la sociedad Cristiana del siglo XII y, por lo tanto, la mujer ocupa un lugar en la historia desde por siglos. Por otro lado, traer debates sobre una fuente feminina Cristiana puede contribuir a la construcción de nuevas perspectivas para el campo de la historia de la educación brasileña. <![CDATA[Marie Rennotte: educadora ilustrada, feminista revolucionária, médica dos desvalidos.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401358&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A luta no Brasil pela emancipação feminina, pelos direitos básicos da mulher à educação, à igualdade, à liberdade, teve em Jeanne Françoise Joséphine Marie Rennotte, nascida em 1852 em Wandre, Província de Liège, na Bélgica, uma incansável batalhadora, mas pouco lembrada pela historiografia que trata das mulheres no Brasil. Este artigo originado de uma pesquisa documental e bibliográfica procura trazer à luz um pouco da vida e da obra incansável batalhadora em favor da educação da mulher, dos seus direitos, e também do seu engajamento em favor dos desvalidos e das desvalidas por meio da prática da medicina social, objeto da sua tese de revalidação do diploma de graduação em medicina obtido no Woman’s Medical College da Pennsylvania, Estados Unidos da América, em 1893.<hr/>Abstract The struggle in Brazil for women's emancipation, for women's basic rights to education, for equality, for freedom in Brazil, found in Jeanne Françoise Joséphine Marie Rennotte, born 1852 in Wandre, Liège Province, Belgium, a infatigable battler, but little remembered by the women’s historiography in Brazil. This article, originated from a documentary and bibliographical research, seeks to bring to light some of the life and work of this tireless worker in favor of the education of women, of their rights, and also of their engagement in favor of the underprivilegeds through practice of social medicine, object of his thesis of revalidation of the diploma of graduation in medicine obtained in the Woman's Medical College of Pennsylvania, United States of America, in 1893.<hr/>Resumen La lucha en Brasil por la emancipación femenina, por los derechos básicos de las mujeres a la educación, la igualdad y la libertad, tuvo en Jeanne Françoise Joséphine Marie Rennotte, nacida en 1852 en Wandre, Provincia de Liège, Bélgica, una incansable luchadora, pero poco recordada por la historiografía que trata sobre las mujeres en Brasil. Este artículo, originado a partir de una investigación documental y bibliográfica, busca sacar a la luz un poco de la vida y el trabajo de este incansable luchadora a favor de la educación de las mujeres, sus derechos y también su compromiso en favor de los desfavorecidos y desfavorecidas a través de la práctica de la medicina social, objeto de su tesis de revalidación de la licenciatura en medicina obtenida en el Woman's Medical College de Pennsylvania, Estados Unidos de América, en 1893. <![CDATA[Educação e religião no projeto de Sofia Cavalletti: um modelo pedagógico e cultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401374&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo, resultado de pesquisa bibliográfica, busca compreender um dos múltiplos caminhos de diversas práticas empreendidas no cenário religioso e educativo, que é a participação efetiva de mulheres na organização da sociedade. Aborda os temas da educação e da religião a partir da concepção de Sofia Cavalletti (1917-2011), que com Gianna Gobbi (1920-2002), pedagoga montessoriana, desenvolve a Catequese do Bom Pastor (Catechesis of the Good Shepherd - CGS). Traça o contexto da Nova Escola e os pressupostos do projeto montessoriano para a compreensão dessa proposta para o cenário religioso e educativo. Assim como no método montessoriano, a CGS possibilita o manuseio de materiais concretos dando ênfase à educação dos sentidos. E como acontece com a maioria das abordagens, educacionais ou ministeriais, a CGS também tem seus críticos. O tempo de formação dos catequistas, considerado muito longo, a questão linguística nos escritos de Cavalletti, particularmente para um público de fala inglesa, e o fato de não fornecer definições precisas sobre as suas pesquisas, são alguns pontos delicados de seus pressupostos.<hr/>Abstract This article, the result of a bibliographical research, seeks to understand one of the multiple paths of various practices undertaken in the religious and educational scenario, which is the effective participation of women in the organization of society. It approaches the themes of education and religion from the conception of Sofia Cavalletti (1917-2011), who, with Gianna Gobbi (1920-2002), a Montessori educator, develops the Catechesis of the Good Shepherd (CGS). He traces the context of the New School and the presuppositions of the Montessori project for the understanding of this proposal for the religious and educational scenario. As in the Montessori method, the GCS enables the handling of concrete materials, emphasizing the education of the senses. And as with most approaches, educational or ministerial, the GCS also has its critics. The time of formation of catechists, considered too long, the linguistic question in the writings of Cavalletti, particularly for an English-speaking audience, and the fact that it does not provide precise definitions of their research, are some delicate points of their assumptions.<hr/>Resumen Este artículo, fruto de una investigación bibliográfica, pretende entender una de las múltiples vías de las diversas prácticas emprendidas en el escenario religioso y educativo, que es la participación efectiva de las mujeres en la organización de la sociedad. Aborda los temas de la educación y la religión desde la concepción de Sofía Cavalletti (1917-2011), quien, junto con Gianna Gobbi (1920-2002), educadora Montessori, desarrolla la Catequesis del Buen Pastor (CGS). Traza el contexto de la Nueva Escuela y los presupuestos del proyecto Montessori para la comprensión de esta propuesta para el escenario religioso y educativo. Como en el método Montessori, el GCS permite el manejo de materiales concretos, enfatizando la educación de los sentidos. Y como con la mayoría de los enfoques, educativos o ministeriales, la GCS también tiene sus críticos. El tiempo de formación de los catequistas, considerado demasiado largo, la cuestión lingüística en los escritos de Cavalletti, en particular para un público anglófono, y el hecho de que no proporciona definiciones precisas de sus investigaciones, son algunos puntos delicados de sus suposiciones. <![CDATA[No silêncio da clausura: videntes de aparições marianas no Brasil (1928-1937)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401397&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho tem como escopo as memórias de duas religiosas que testemunharam visões marianas no Brasil ao longo da primeira metade do século XX. Em 1929 a irmã Amália de Jesus Flagelado (1901-1977), integrante da Congregação das Missionárias de Jesus Crucificado, teria iniciado suas visões de Jesus Manietado e Nossa Senhora das Lágrimas na cidade de Campinas, estado de São Paulo. Essa experiência religiosa foi amplamente divulgada na imprensa e em apenas cinco anos o bispo diocesano, Dom Francisco Campos Barreto, reconheceu as visões e autorizou o terço das Lágrimas. Por outro lado, nos idos de 1936, na vila de Cimbres, estado de Pernambuco, a jovem Maria da Luz Teixeira Carvalho, que passaria a ter o nome religioso de Irmã Adélia (1922-2013), teve a visão de Nossa Senhora das Graças, anunciando os perigos da propagação do comunismo no país. Após as aparições a jovem passou a integrar a Congregação das Damas Cristãs em Recife sob voto de silêncio sobre a questão. Com isso, tenho como problema de investigação a construção da memória sobre as duas visões e as ações de silenciamento e reclusão das videntes no âmbito das clausuras e dos espaços de experiência religiosa visionária. A pesquisa tem como fontes centrais os registros produzidos ao longo da década de 30 do século XX, momento de maior evidência pública das visões, com os questionários realizados por religiosos às videntes no processo de averiguação diocesana das visões e notícias publicadas na imprensa. Essa documentação foi analisada no sentido de buscar compreender a construção das memórias e dos silenciamentos (POLLAK, 1989), dos usos dos lugares de memórias (NORA, 1993) e das experiências (THOMPSON, 2007) das religiosas no âmbito inicial de constituição de uma cultura política católica anticomunista. Neste caso, a proposta dialoga com a nova história política, no âmbito do conceito de cultura política (RÉMOND, 2003). Nesse sentido, tornou-se possível entender as fissuras e polissemias discursivas no processo de afirmação e esquecimento das visões marianas no Brasil da década de 30.<hr/>Abstract This work has as its scope the memories of two nuns who witnessed Marian visions in Brazil during the first half of the twentieth century. In 1929, Sister Amália de Flagella Jesus (1901-1977), a member of the Congregation of the Missionaries of Jesus Crucified, began her visions of Jesus Manietado and Our Lady of Tears in the city of Campinas, state of Sao Paulo. This religious experience was widely publicized in the press and in just five years the diocesan bishop, Dom Francisco Campos Barreto recognized the visions and authorized the third of the tears. On the other hand, in 1936, in the village of Cimbres, state of Pernambuco, the young Maria da Luz Teixeira Carvalho, who would have the religious name of Sister Adelia (1922-2013), had the vision of Our Lady of Graces, announcing the dangers of the spread of communism in the country. After the apparitions, the girl joined the Congregation of Christian Ladies in Recife, on a vow of silence on the issue. With this, I have as research problem the construction of memory on the two visions and the actions of silence and seclusion of the seers within the enclosures and spaces of visionary religious experience. The research has as its central sources the records produced during the thirties of the twentieth century, the moment of greatest public evidence of visions, with questionnaires made by religious to the visionaries in the process of diocesan verification of visions, news published in the press. This documentation was analyzed in order to understand the construction of memories and silences (POLLAK, 1989), the uses of memory places (NORA, 1993) and the experiences (THOMPSON, 2007) of the religious in the initial scope of constitution of a society. anti-communist Catholic political culture. In this case, the proposal dialogues with the new political history, within the concept of political culture (RÉMOND, 2003). In this sense, it became possible to understand the discursive fissures and polysemias in the process of affirmation and forgetting of Marian visions in Brazil of the 1930s.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como alcance las memorias de dos mujeres que presenciaron visiones marianas en Brasil durante la primera mitad del siglo XX. En 1929, la Hermana Amália de Jesús Flagellado (1901-1977), miembro de la Congregación de las Misioneras de Jesús Crucificado, comenzó sus visiones de Jesús Manietado y Nuestra Señora de las Lágrimas, en la ciudad de Campinas, estado de Sao Paulo. Esta experiencia religiosa fue ampliamente informada en la prensa y en solo cinco años el obispo diocesano, Francisco Campos Barreto, reconoció las visiones y autorizó el rosario de las lágrimas. Por otro lado, en 1936, en el pueblo de Cimbres, estado de Pernambuco, la joven María da Luz Teixeira Carvalho, que tendría el nombre religioso de Hermana Adelia (1922-2013), tuvo la visión de Nuestra Señora de las Gracias, anunciando los peligros de la propagación del comunismo en el país. Después de las apariciones, la niña se unió a la Congregación de Damas Cristianas en Recife, en un voto de silencio sobre el tema. Con esto, tengo como problema de investigación la construcción de la memoria en las dos visiones y las acciones de silencio y reclusión de los videntes dentro de los recintos y espacios de la experiencia religiosa visionaria. La investigación tiene como fuentes centrales los registros producidos durante los años treinta del siglo XX, el momento de mayor evidencia pública de visiones, con cuestionarios hechos por religiosos a los visionarios en el proceso de verificación diocesana de visiones, noticias publicadas en la prensa. Esta documentación fue analizada para comprender la construcción de memorias y silencios (POLLAK, 1989), los usos de los lugares de memoria (NORA, 1993) y las experiencias (THOMPSON, 2007) de los religiosos en el ámbito inicial de la constitución de una cultura política católica anticomunista. En este caso, la propuesta dialoga con la nueva historia política, dentro del concepto de cultura política (RÉMOND, 2003). En este sentido, se hizo posible comprender las fisuras discursivas y las polisemias en el proceso de afirmación y olvido de las visiones marianas en Brasil de la década de 1930. <![CDATA[Religiosa, imigrante, mulher: Irmãs Missionárias de São Carlos Borromeo - Scalabrinianas num olhar transnacional (1895-1917)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401418&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo do presente artigo é analisar as transferências culturais e os processos de hibridização que marcam e constituem os primeiros anos da congregação das Irmãs Missionárias de São Carlos Borromeo - Scalabrinianas, em sua chegada ao Brasil, com especial atenção ao Rio Grande do Sul em uma abordagem transnacional. O recorte espaço-temporal considera a migração de um pequeno grupo de irmãs da Itália e seu estabelecimento, inicialmente em São Paulo e, depois, a vinda para o Rio Grande do Sul e a emergência das primeiras escolas em solo gaúcho. Num diálogo entre a História Cultural e a História da Educação e por meio da análise documental histórica de correspondências, jornais, fotografias e relatórios, compreendemos o desafio do movimento migratório e algumas das possíveis ressonâncias na constituição da própria congregação. A experiência da migração de religiosas-mulheres produziu marcações, seja pelas trocas culturais, pelas confrontações com diferenças e com os processos de negociação construídos nos deslocamentos. Concluímos que a congregação das Irmãs Missionárias de São Carlos Borromeu, Scalabrinianas, constitui-se numa condição transnacional, entre o prescrito na Itália e o vivido no Brasil, num deslocamento que envolveu inventividades e negociações nas dimensões do étnico, das relações de gênero e do próprio catolicismo na emergência de suas escolas.<hr/>Abstract This article aims at analyzing the cultural exchange and the hybridization processes which characterize and constitute the first years of the congregation of the Missionary Sisters of Saint Charles Borromeo, Scalabrians, upon their arrival in Brazil, with a focus on the state of Rio Grande do Sul and from a transnational point of view. The space-time delimitation regards the migration of a small group of sisters from Italy and their establishment, initially in São Paulo and, afterwards, their arrival in Rio Grande do Sul and the foundation of their first schools in the state. In a dialogue between Cultural History and the History of Education, and through the historical documental analysis of correspondence, newspapers, photographs and reports, we come to understand the challenges of migration and its ripple effect on the very constitution of the congregation. The experiences of migration by missionary women produced markings, be it from cultural exchanges, struggles with differences and the bargaining processes created by the displacement. We conclude that the congregation of the Missionary Sisters of Saint Charles Borromeo - Scalabrians is created under a transnational condition, between what was prescribed back in Italy and what was experienced in Brazil, in a displacement that involves innovation and negotiation regarding issues of ethics, gender relations and Catholicism itself in the development of their schools.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es analizar las transferencias culturales y los procesos de hibridación que marcan y constituyen los primeros años de la congregación de las Hermanas Misioneras de San Carlos Borromeo, Scalabrinianas, a su llegada a Brasil, con especial atención a Río Grande do Sul en una mirada transnacional. El enfoque espacio-temporal considera la migración de un pequeño grupo de hermanas de Italia y su establecimiento, inicialmente en São Paulo y, más tarde, la llegada a Rio Grande do Sul y la aparición de las primeras escuelas en Rio Grande do Sul. En un diálogo entre la Historia Cultural y la Historia de la Educación y a través del análisis documental histórico de correspondencias, periódicos, fotografías e informes, entendemos el desafío del movimiento migratorio y algunas de las posibles resonancias en la constitución de la propia congregación. La experiencia de la migración de mujeres religiosas produjo marcas, ya sea por los intercambios culturales, por enfrentamientos con las diferencias y con los procesos de negociación basados en los desplazamientos. Concluimos que la congregación de las Hermanas Misioneras de San Carlos Borromeo - Scalabrinianas es una condición transnacional, entre lo que se prescribe en Italia y lo que se vive en Brasil, una dislocación que involucró la inventiva y las negociaciones en las dimensiones de las relaciones étnicas, de género y el propio catolicismo. en la emergencia de sus escuelas. <![CDATA[Singularidade feminina no catolicismo: práticas formativas em um caminho permeado de “espinhos e rosas”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401446&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A presente pesquisa lança um olhar sobre o papel da mulher na Igreja, sua singularidade, dignidade e particularidades, apresentando o cotidiano e as práticas educativas empreendidas por moças que escolheram o ambiente religioso católico como campo de atuação. Nesse sentido, o estudo investiga de modo específico as práticas formativas desenvolvidas no interior da Congregação das “Irmãs Teresinhas”, sobretudo no que diz respeito à atuação da Madre Valdelícia, Superiora Geral por mais de 30 anos. A análise foi realizada a partir dos pressupostos teóricos fundamentados na Nova História Cultural e na História da Educação e tem como base os conceitos de carisma, capital cultural e campo religioso de Pierre Bourdieu (1989, 1980, 2005, 2012), além de estratégia de Michel de Certeau (1994) e representação de Roger Chartier (1990, 2002). A metodologia utilizada consistiu em pesquisa bibliográfica, documental e realização de entrevistas. Dentre as fontes utilizadas estão diários, livros, cartas, crônicas da Congregação, recortes de jornais, certificados e os depoimentos orais. Conclui-se que, não obstante as várias dificuldades, denominadas “espinhos”, a Congregação e a Madre transitaram com êxito no campo religioso e educacional de Sergipe. Valdelícia construiu relações com personalidades e firmou-se, sendo respeitada e estimada por bispos, padres e demais autoridades eclesiais e civis. Além disso, por meio de sua atuação como professora, diretora e Madre Superiora, desenvolveu uma intensa atividade educativa e tornou-se uma personagem com muitas contribuições para a História da Educação Católica em Sergipe.<hr/>Abstract This study seeks to cast a look onto the woman’s role in the Church reaching out to its singularity, dignity and peculiarities, through presenting the everyday life with the educational practices taken ahead by young women that choose the catholic religious environment as their field of action. To seek this objective, the study investigates specifically the educational practices developed within the Congregation of “Irmãs Terezinhas”(sisters “Terezinha”), specially with respect to the work of Mother Valdelícia, General Superior for over thirty years. The analysis was performed based on the theorical assumptions of the New Cultural History and History of Education as well as the concepts of charism, cultural capital and religious field of Pierre Bourdieu (1989, 1980, 2005, 2012). Furthermore the strategy of Michel de Certeau (1994) and representation of Roger Chartier (1990, 2002) were also used as reference. The methodology used consisted in bibliographic research, document assessment as well as interviews. Within the sources used are diaries, books, letters, Congregation Chronicle, newspaper clippings, certificates and oral statements. It was possible to conclude, that despite the several difficulties, named “thorns”, the Congregation and the Mother transmitted successfully in the educational and religious fields of Sergipe. Valdelícia built relations with personalities and consolidated herself being respected and appreciated by bishops, priests and other ecclesial as well as civil authorities. Moreover, through her work as teacher, director and Superior Mother, she developed an intense educational activity and became a reference with many contributions for the History of Catholic Education in Sergipe.<hr/>Resumen Esta investigación busca analizar el papel de las mujeres en la Iglesia, su singularidad, dignidad y particularidades, presentando la vida cotidiana y las prácticas educativas emprendidas por las niñas que eligieron el ambiente religioso católico como su campo de acción. En este sentido, el estudio investiga específicamente las prácticas formativas desarrolladas dentro de la Congregación de las "Hermanas Teresinhas", especialmente con respecto al desempeño de la Madre Valdelicia, Superiora General durante más de treinta años. El análisis se embasó en supuestos teóricos de la Nueva Historia Cultural y la Historia de la Educación y en los conceptos de carisma, capital cultural y campo religioso de Pierre Bourdieu (1989, 1980, 2005, 2012), así como en la estrategia de Michel de Certeau (1994) y la representación de Roger Chartier (1990, 2002). La metodología utilizada consistió en investigación bibliográfica, documental y entrevistas. Entre las fuentes utilizadas se encuentran diarios, libros, cartas, Crónicas de la Congregación, recortes de periódicos, certificados y declaraciones orales. Se concluye que, a pesar de las diversas dificultades llamadas "espinas", la Congregación y la Madre transitaron con éxito en el campo religioso y educativo de Sergipe. Valdelícia construyó relaciones con personalidades y se estableció, siendo respetada y estimada por obispos, sacerdotes y otras autoridades eclesiales y civiles. Además, a través de su papel de maestra, directora y madre superiora, desarrolló una intensa actividad educativa y se convirtió en un personaje con muchas contribuciones a la Historia de la Educación Católica en Sergipe. <![CDATA[“A cruz de Cristo” nas fábricas e nas escolas: Amélia de Rezende Martins e a Ação Social Brasileira (ASB)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401465&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo examina aspectos relacionados à trajetória política e intelectual de Amélia de Rezende Martins (1877-1948), nos âmbitos da educação e da cultura, privilegiadamente entre os anos de 1918 a 1932. A justificativa da periodização proposta ateve-se ao fato de que foi nessa fase que Martins publicou suas ideias, veiculou seus projetos e atuou em organismos ligados à educação escolar e à cultura em geral. Destacam-se, nesses âmbitos, a imprensa periódica carioca, a Associação Brasileira de Educação (ABE) e a Ação Social Brasileira (ASB). Na pesquisa foram utilizadas fontes disponíveis nos Arquivos da Fundação Casa de Rui Barbosa (FCRB), da Associação Brasileira de Educação (ABE) e do Centro de Memória da Universidade de Campinas (Unicamp). Na imprensa, foi objeto de análise a atuação de Martins nos jornais A União, O Paiz, A Cruz, Correio da Manhã, Jornal do Brasil, O Jornal e A Noite e Diário de Notícias. A análise indicou que Martins foi uma intelectual preocupada com a construção de um projeto cultural para o Brasil. Tal projeto, denominado Ação Social Brasileira (ASB), constituiu-se em essência em um anteprojeto para a fundação de uma instituição educacional e de assistência social - o Edifício Anchieta - uma forte aposta de Martins na educação como força capaz de resolver os problemas do país através da integração da classe trabalhadora em um programa de adestramento profissional, de educação moral, religiosa, cívica e higiene coletiva.<hr/>Abstract The present paper examines aspects related to the political and intellectual trajectory of Amélia de Rezende Martins (1877-1948), in the spheres of education and culture, between 1918 and 1932. The justification for the proposed periodization adhered to the fact that at this period Martins published her ideas, implemented her projects and acted in organizations related to school education and overall culture. The periodic press in Rio de Janeiro, the Associação Brasileira de Educação (ABE) and the Ação Social Brasileira (ASB) stand out in these areas. In the research, sources available in the archives of the Fundação Casa de Rui Barbosa, the Associação Brasileira de Educação (ABE) and the Memory Center of University of Campinas (UNICAMP) were used. In the press, metions of Rezende Martins in the newspapers A União, O Paiz, A Cruz, Correio da Manhã, Jornal do Brasil, O Jornal, A Noite e Diário de Notícias were analyzed, these sources are considered central in the scope of the presente study. The analysis of the selected sources indicated that Martins was an intellectual concerned with the construction of a cultural project for Brazil. This project, called Ação Social Brasileira (ASB), was essentially a preliminary project for the foundation of an educational institution and social assistance, the Anchieta Building, Martins' strong bet on education as a force capable of solving country’s problems through the integration of the working class into a program of professional training, moral education, religious education, civic education and collective hygiene. <![CDATA[“O segredo é a oralidade”: práticas educativas na Irmandade da Boa Morte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401484&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem como objetivo analisar as práticas educativas na Irmandade da Boa Morte a partir do uso da história oral, problematizando questões relativas ao comportamento e a conduta das irmãs mais antigas em relação as mais novas, no tocante a transmissão dos costumes. O interesse pela educação de mulheres na Irmandade surgiu a partir da observação da existência de poucos trabalhos sobre essa temática, especialmente, por ser uma forma de educação que não acontece no ambiente escolar, mas dentro das tradições e costumes de uma instituição religiosa. Estabelecendo-se assim, um elo entre gênero, educação e religião. Utilizou-se o conceito de práticas educativas, nesse caso, não escolares. E se estabeleceu questionamentos entre às relações de poder e de status, bem como, entre as tensões que estas engendram. Quanto ao procedimento metodológico, utilizou-se a história oral. O texto foi organizado em três seções, além da introdução e das considerações finais. Na primeira, discutiu-se sobre o significado das irmandades e a educação que acontece no seu interior. Em seguida, discorreu-se sobre a Irmandade da Boa Morte. E, por fim, a partir das entrevistas realizadas, analisaram-se as práticas educativas nessa instituição, verificando a presença de uma educação alicerçada na hierarquia, na disciplina e difundida através das gerações.<hr/>Abstract This article aims to analyze educational practices in the Irmandade da Boa Morte from the use of oral history, problematizing questions concerning the behavior and conduct of the older sisters in relation to the younger ones, regarding the transmission of customs. The interest in the education of women in the Brotherhood arose from the observation of the existence of few works on this theme, especially because it is a form of education that does not happen in the school environment, but within the traditions and customs of a religious institution. Thus establishing a link between gender, education and religion. We used the concept of educational practices, in this case, non-school. And questions have been established between the relations of power and status, as well as between the tensions they engender. As for the methodological procedure, the oral history was used. The text was organized in three sections, besides the introduction and the final considerations. The first discussed the meaning of brotherhoods and the education that takes place within them. Then it was discussed about the Irmandade da Boa Morte. And finally, from the interviews conducted, the educational practices in this institution were analyzed, verifying the presence of an education based on hierarchy, discipline and spread through the generations.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar las prácticas educativas en la Irmandade da Boa Morte a partir del uso de la historia oral, problematizando cuestiones relacionadas con el comportamiento y la conducta de las hermanas mayores en relación con las más jóvenes, en relación con la transmisión de costumbres. El interés en la educación de las mujeres en la Hermandad surgió de la observación de la existencia de pocas obras sobre este tema, especialmente porque es una forma de educación que no ocurre en el ambiente escolar, sino dentro de las tradiciones y costumbres de una institución religiosa. Estableciendo así un vínculo entre género, educación y religión. Utilizamos el concepto de prácticas educativas, en este caso, no escolares. Y se han establecido cuestiones entre las relaciones de poder y estatus, así como entre las tensiones que generan. En cuanto al procedimiento metodológico, se utilizó la historia oral. El texto se organizó en tres secciones, además de la introducción y las consideraciones finales. El primero discutió el significado de las hermandades y la educación que se lleva a cabo dentro de ellas. Luego se discutió sobre la Irmandade da Boa Morte. Y finalmente, a partir de las entrevistas realizadas, se analizaron las prácticas educativas en esta institución, verificando la presencia de una educación basada en la jerarquía, la disciplina y la difusión entre generaciones. <![CDATA[Semper Parata: catolicismo e bandeirantismo no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401501&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste trabalho se procura discutir a dimensão religiosa presente no bandeirantismo no Brasil a partir da análise de impressos, com destaque para o periódico Bandeirantes, criado em 1928 pela Companhia do Coração de Jesus e dirigido por Maria de Lourdes Lima Rocha. Fundada em 1919, a Federação Bandeirante ainda existe até os dias atuais. O nome bandeirantismo foi sugestão do intelectual católico Jonathas Serrano. Apesar de o princípio elementar do bandeirantismo não estar ligado a nenhuma religião ou crença, é possível aferir que o movimento no Brasil esteve fortemente entrelaçado com um discurso religioso e moral na conformação da “boa bandeirante”, que deveria ser devotada e dedicada à promessa de servir a Deus e a pátria, cuja base é claramente católica.<hr/>Abstract This paper discusses the religious dimension present in Girl Guiding in Brazil, from the analysis of printed material, highlighting the journal Bandeirantes (Girl Guides), created in 1928 by the Heart of Jesus Company, and directed by Maria de Lourdes Lima Rocha. Founded in 1919, the Federação Bandeirante (Girl Guides Federation) still exists today. The movement name in portuguese, bandeirantismo, was a suggestion from Catholic intellectual Jonathas Serrano. Although the Girl Guides elementary principle not being linked to any religion or belief, it is possible to verify that the movement in Brazil was strongly intertwined with a religious and moral discourse in the conformation of the “good girl guide”, which should be devoted and dedicated to the promise of serve God and the homeland, of which basis is clearly Catholic.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo discutir la dimensión religiosa presente en el bandeirantismo en Brasil a partir del análisis de impresos, especialmente el periódico Bandeirantes, creado en 1928 por la Compañía del Corazón de Jesús y dirigido por María de Lourdes Lima Rocha. Fundada en 1919, la Federación Bandeirante todavía existe hoy. El nombre bandeirantismo há sido uma sugerencia del intelectual católico Jonathas Serrano. Aunque el principio elemental del bandeirantismo no está vinculado a ninguna religión o creencia, es posible verificar que el movimiento en Brasil esté fuertemente entrelazado con un discurso religioso y moral en la conformación del "buen bandeirante", que debe ser dedicado y dedicado a la promesa de servir a Dios y a la patria, cuya base es claramente católica. <![CDATA[Combates pela formação da normalista católica em Patos de Minas (Minas Gerais, Brasil, 1948-1960)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401518&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Trata-se da comunicação de resultados de pesquisa em temática relacionada à formação de normalistas no âmbito de instituições católicas como estratégia de combate da Igreja ao avanço de ideias liberais e das denominações religiosas protestantes, particularmente na cidade de Patos de Minas, no Estado brasileiro de Minas Gerais, no período compreendido entre 1948 e 1960. O objeto privilegiado foi a Escola Normal Nossa Senhora das Graças, por meio da qual objetivou-se apreender parte das estratégias católicas de manutenção de sua relevância em um mundo histórico que se transformava e que se abria a novas formas de compreensão da vida e da sociedade, dentre as quais teve destaque a criação e a manutenção de instituições destinadas à formação de professoras para atuarem na educação escolar primária. Em termos metodológicos, partiu-se do exame da documentação legal existente, dos impressos jornalísticos e de farta iconografia, com importante acréscimo de depoimentos colhidos junto às egressas da instituição escolar, no esforço de apreender os aspectos mais relevantes do empreendimento católico. Percebeu-se que ao lado de garantir a formação de um corpo docente católico no ensino primário da cidade, a Escola Normal católica, também colaborou para a perpetuação de uma mentalidade que restringia o papel da mulher na cidade e na sociedade ao de mãe zelosa e esposa fiel.<hr/>Abstract This work regards the communication of research results whose subject is about the formation of Normal School students in the context of Catholic institutions as a strategy of combat from the Church to the advance of liberal ideas and Protestant religious denominations, particularly in the city of Patos de Minas, in the Brazilian State of Minas Gerais, within 1948 to 1960. The privileged object was the Normal School of Our Lady of Grace, through which we sought to learn part of the Catholic strategies to maintain its relevance in a historical world that was under transformation, and opened to new forms of life and society comprehension, where the creation and maintenance of institutions destined to the instruction of female teachers to work at school primary education deserves a special attention. In terms of methodology, we started by examining the existing legal documentation, journalistic impressions, and vast iconography, besides relevant declarations collected next to graduates from this school institution, to apprehend the more significant aspects of the Catholic project. We perceived that besides guaranteeing the formation of Catholic teaching staff in the primary education of the city, the Catholic Normal School also collaborated with the perpetuation of a mentality that restricted the role of women of the city and society of the one of careful mother and loyal wife.<hr/>Resumen Se trata de la comunicación de resultados de una investigación relacionada a la formación de normalistas en el ámbito de instituciones católicas, como estrategia de combate de la Iglesia al avance de ideas liberales y de las denominaciones religiosas protestantes, particularmente en la ciudad de Patos de Minas, en el Estado brasilero de Minas Gerais, en el periodo comprendido entre 1948 y 1960. El objeto privilegiado fue la Escuela Normal Nuestra Señora de las Gracias, por medio de la cual, se buscó entender parte de las estrategias católicas de manutención de su relevancia en un mundo histórico que se transformaba y que se abría a nuevas formas de comprensión de la vida y de la sociedad, dentro de las cuales, se destacó la creación y la manutención de instituciones destinadas a la formación de profesoras para que actuaran en la educación primaria. En términos metodológicos, se dio inicio con el examen de la documentación legal existente, de los impresos periodísticos y una amplia iconografía, con importante aporte de testimonios recolectados con egresadas de la institución escolar, en el esfuerzo de entender los aspectos más relevantes del emprendimiento católico. Se percibió que al lado de garantizar la formación en un cuerpo docente católico en la enseñanza primaria de la ciudad, la Escuela Normal católica, también colaboró para la perpetuación de una mentalidad que restringía el papel de la mujer en la ciudad y en la sociedad al de madre celosa y esposa fiel. <![CDATA[Discursos no feminino na imprensa pedagógica de inspiração católica: Página de Castelo Branco e Seiva - Revista de Cultura (1953-1959)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401541&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo propõe uma análise dos discursos femininos, sobretudo de alunas normalistas, publicados em dois periódicos, de inspiração Católica, da Escola Particular do Magistério Primário de Castelo Branco (Portugal) na década de 50 do século XX. Pretendemos evidenciar o modo como as autoras foram incorporando e produzindo a sua identidade num contexto formativo, social e político enquadrado por uma forte moral cristã. Procuramos identificar, discutir e interpretar os discursos produzidos por alunas e/ou professoras através da Página de Castelo Branco (1953-1954) e da Seiva - Revista de Cultura (1955-1959). Através de uma abordagem metodológica assente na crítica histórica, defendemos a possibilidade da emergência de duas configurações identitárias associadas às autoras: uma identidade atribuída e uma identidade adaptada.<hr/>Abstract The article proposes an analysis of the feminine discourses, especially magisterium students, published in two periodicals, of Catholic inspiration, in the Particular School of Primary Magisterium of Castelo Branco (Portugal), in the decade of 50 of century XX. We intend to show how the authors were incorporating and producing their identity in a formative, social and political context framed by a strong Christian morality. We sought to identify, discuss and interpret the discourses produced by students and / or teachers through the “Página de Castelo Branco” (1953-1954) and the “Seiva - Revista de Cultura” (1955-1959). Through a methodological approach based on historical criticism, we defend the possibility of the emergence of two identity configurations: an attributed identity and an adapted identity.<hr/>Resumen El artículo presenta un análisis de los discursos femeninos, especialmente de estudiantes normalistas, publicado en dos revistas de inspiración católica de la Escuela Privada de Magisterio Primario de Castelo Branco (Portugal), en los años 50 del siglo XX. Tenemos la intención de mostrar cómo las autoras fueron incorporando y produciendo su identidad en un contexto formativo, social y político enmarcada por una fuerte moral cristiana. Buscamos identificar, analizar e interpretar los discursos producidos por las estudiantes y / o profesoras a través de la “Página de Castelo Branco” (1953-1954) y “Seiva - Revista de Cultura” (1955-1959). A través de un enfoque metodológico basado en la crítica histórica, defendemos la posibilidad de lo surgimiento de dos configuraciones de identidad asociados a las autoras: una identidad atribuida y una identidad adaptada. <![CDATA[Pesquisa bibliográfica em educação: análise de conteúdo em revisões críticas da produção científica em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401569&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Nosso objetivo neste texto é retomar pontos centrais da análise de conteúdo na perspectiva de Bardin (2002), entendida como caminho para a construção de revisões críticas da produção científica na área de humanas, mais especificamente na revisão bibliográfica sistemática na área de educação, uma vez que ela é bastante citada nas produções brasileiras, frequentemente sem maior detalhamento dos procedimentos realizados. Buscando contribuir para a produção de pesquisas de revisão desenvolvemos um ensaio demonstrativo, no qual apresentamos os passos descritos por Bardin (2002), bem como os conceitos envolvidos na análise de conteúdo, ilustrando-os com exemplos advindos de uma pesquisa que objetivou analisar a produção recente da área de Psicologia que visa a contribuir para o ensino e a aprendizagem instrumental. São apresentadas discussões acerca das contribuições, características e obstáculos inerentes à pesquisa de revisão de literatura, bem como a definição de conceitos relacionados à produção científica de conhecimento (como método e metodologia). Ao final, ao afirmar que a contribuição de Bardin (2002) continua efetiva para propor caminhos rigorosos no desenvolvimento de pesquisa bibliográfica em ciências humanas, apresentamos sugestões aos jovens pesquisadores que iniciam seu trabalho.<hr/>Abstract Our aim in this text is to review key features in content analysis in the perspective of Bardin, which can be comprehended as a pathway for the construction of critical review of the scientific production in the field of the humanities, more specifically systematic bibliographic review in the education area, since it is widely cited in Brazilian papers, frequently without a greater description of the implemented procedures. Aiming at contributing for the production of reviews we developed a demonstrative essay, in which we present the steps described by Bardin, as well as the concepts present in content analysis, illustrating them with examples obtained from a research that aimed to contribute for teaching and learning of instrumental learning. We present discussions related to the contributions, characteristics and obstacles inherent to the literature review research, and also define concepts related to scientific knowledge production (such as method and methodology). At last, in attesting that Bardin’s contributions remain effective for proposing rigorous pathways in the development of bibliographic research in human sciences, we present suggestions to young researchers beginning their work.<hr/>Resumen Nuestro objetivo en este texto es revisar las características clave en el análisis de contenido en la perspectiva de Bardin, que puede entenderse como un camino para la construcción de una revisión crítica de la producción científica en el campo de las humanidades, más específicamente en la revisión sistemática de la literatura científica en el área de educación, ya que es ampliamente citada en producciones brasileñas, con frecuencia sin una mayor descripción de los procedimientos implementados. Con el objetivo de contribuir a la producción de revisiones, desarrollamos un ensayo demostrativo en el que presentamos los pasos descritos por Bardin, así como los conceptos presentes en el análisis de contenido, ilustrándolos con ejemplos obtenidos de una investigación que tuvo como objetivo contribuir para la enseñanza y el aprendizaje instrumental. Presentamos discusiones relacionadas con las contribuciones, características y obstáculos inherentes a la investigación de revisión de literatura, y también definimos conceptos relacionados con la producción de conocimiento científico (como método y metodología). Por último, al afirmar que las contribuciones de Bardin siguen siendo efectivas para proponer vías rigurosas en el desarrollo de la investigación bibliográfica en ciencias humanas, presentamos sugerencias a los investigadores jóvenes que comienzan su trabajo. <![CDATA[A mídia cinemática sob a ótica docente: um estudo sobre o ensino de História na cidade do Rio Grande/RS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401596&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho tem por objetivo apresentar alguns resultados referente a investigação desenvolvida no mestrado em Educação no período 2015-2017. Buscamos compreender quais foram as concepções de professores sobre as mídias cinemáticas e que papéis atribuem no ensino de História na cidade do Rio Grande/RS. Para tanto, utilizamos como empiria questionários semiestruturados e respondidos por 26 professores da rede básica de ensino público e entrevistas, sendo cinco desse grupo de pesquisados. A metodologia utilizada para desenvolver a investigação foi de cunho quanti-qualitativo, cujos dados obtidos são descritos como significativos, densos e de uma riqueza de informações. Para realizar o desenvolvimento da investigação, optamos pelo método de análise de conteúdo proposto por Laurence Bardin (2012). A análise de conteúdo foi utilizada nos dois instrumentos utilizados para coletar os dados empíricos: os questionários semiestruturados e as entrevistas orais. E os resultados encontrados durante o percurso investigativo revelaram a compreensão de uma mídia cinemática que se configura como uma fonte histórica e, como tal, capaz de desenvolver os conteúdos de História, bem como o seu caráter educativo e gerador de habilidades cognitivas como análise, interpretação, reflexão, além de proporcionar a ampliação dos sentidos estéticos dos estudantes. Ratificamos, portanto, que a mídia cinemática na sala de aula é mais do que uma ferramenta didática, pois envolve questões subjetivas, históricas, políticas e estéticas que exigem que o professor a conheça bem para explorar suas potencialidades educativas.<hr/>Abstract The present work aims to present some research results developed in the Masters in Education, in the period 2015-2017. We seek to understand which teachers' conceptions about kinematic media and what roles they assign in the teaching of History in the city of Rio Grande/RS. To do so, we used semistructured questionnaires and answered by 26 teachers from the public basic education network and interviews with five from this group of respondents.The methodology used to develop the research was quantitative-qualitative, whose data are described as significant, dense and a wealth of information. To carry out the research development we opted for the method of content analysis proposed by Laurence Bardin (2012). Content analysis was used in the two instruments used to collect empirical data: semi-structured questionnaires and oral interviews. And the results found during the investigative course revealed the understanding of a kinematic media that is configured as a historical source and, as such, able to develop the contents of History, as well as its educational character and generator of cognitive abilities such as analysis, interpretation , reflection, in addition to providing the widening of the students' aesthetic senses. Therefore, we reaffirm that kinematic media in the classroom is more than a didactic tool because it involves subjective, historical, political, aesthetic issues that require the teacher to know it well to explore its educational potential.<hr/>Resumen El presente trabajo tiene por objetivo presentar algunos resultados de investigación desarrollada en el Máster en Educación, en el período 2015-2017. Buscamos comprender cuáles son las concepciones de profesores sobre los medios cinemáticos y qué papeles atribuyen en la enseñanza de Historia en la ciudad de Rio Grande/RS. Para ello, utilizamos como empiria cuestionarios semiestructurados y respondidos por 26 profesores de la red básica de enseñanza pública y entrevistas con cinco de ese grupo de pesquisados. La metodología utilizada para desarrollar la investigación fue de cuño cuantitativo, cuyos datos obtenidos se describen como significativos, densos y de una riqueza de información. Para realizar el desarrollo de la investigación, optamos por el método de análisis de contenido propuesto por Laurence Bardin (2012). El análisis de contenido se utilizó en los dos instrumentos utilizados para recopilar los datos empíricos: los cuestionarios semiestructurados y las entrevistas orales. Y los resultados encontrados durante el recorrido investigativo revelaron la comprensión de un medio cinemático que se configura como una fuente histórica y, como tal, capaz de desarrollar los contenidos de Historia, así como su carácter educativo y generador de habilidades cognitivas como análisis, interpretación, reflexión, además de proporcionar la ampliación de los sentidos estéticos de los estudiantes. Ratificamos, por lo tanto, que los medios cinemáticos en el aula son más que una herramienta didáctica, pues involucra cuestiones subjetivas, históricas, políticas, estéticas que exigen que el profesor la conozca bien para explotar sus potencialidades educativas. <![CDATA[A aprendizagem em tempos de Homo œconomicus cyber]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401616&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo discute o cenário discursivo da atualidade no que tange a constituição de sujeitos por meio das tecnologias na educação formal, especificamente, os jogos eletrônicos. Sob esse viés as demandas sociais e econômicas são atendidas para garantir um amanhã ambientalmente responsável e próspero. Nessa perspectiva, considerando a realização de alguns tensionamentos acerca do tema, tomou-se como objetivo de pesquisa a identificação e análise dos ditos que são assumidos por professores da escola primária e reproduzidos em planos de aula. Treze planos de aula para crianças de 6 a 7 anos, produzidos por professores no jogo eletrônico Minecraft: Education Edition foram escolhidos como material de análise. Para a análise dos ditos utilizou-se como proposta teórico-metodológica a análise do discurso foucaultiana. Ao analisar os planos, verificou-se que 7 lições visavam uma aprendizagem baseada em projetos para desenvolver habilidades como colaboração, criatividade, pensamento crítico etc. Os planos abrangeram os anos 2016, 2017 e 2018. A análise discursiva apontou para a constituição de um sujeito proativo, dinâmico e flexível que se fundamenta num pensamento neoliberal, computacional e científico para a resolução de futuras situações problemas, entre elas as provocadas por uma crise ambiental.<hr/>Abstract This article discusses the current discursive scenario in what refers to the constitution of subjects through technologies in formal education, specifically, electronic games. Under this bias, social and economic demands are answered to ensure an environmentally responsible and prosperous tomorrow. In this perspective, considering the realization of some tensions about the theme, it was taken as objective of research the identification and analysis of the sayings that are assumed by teachers of the primary school and reproduced in lesson plans. 13 lesson plans for children ages 6 to 7, produced by teachers in the electronic game Minecraft: Education Edition, were chosen as an analysis material. For the analysis of the sayings the analysis of the foucaultian discourse was used as theoretical-methodological proposal. In analyzing the plans, it was verified that 7 lessons aimed at a project-based learning to develop skills such as collaboration, creativity, critical thinking, etc. The plans covered the years 2016, 2017 and 2018. The discursive analysis pointed to the constitution of a proactive, dynamic and flexible subject that is based on neoliberal, computational and scientific thinking for the resolution of future situations, such as those caused by an environmental crisis.<hr/>Resumen Este artículo discute el escenario discursivo de la actualidad en lo que se refiere a la constitución de sujetos por medio de las tecnologías en la Educación formal, específicamente, los juegos electrónicos. Bajo este sesgo, las demandas sociales y económicas son atendidas para garantizar un mañana ambientalmente responsable y próspero. En esta perspectiva, considerando la realización de algunos tensamientos acerca del tema, se tomó como objetivo de investigación la identificación y análisis de los dichos que son asumidos por profesores de la escuela primaria y reproducidos en planes de clase. 13 planes de clase para niños de 6 a 7 años, producidos por profesores en el juego electrónico Minecraft: Education Edition, fueron elegidos material de análisis. Para el análisis de los dichos se utilizó como propuesta teórico-metodológica el análisis del discurso foucaultiana. Al analizar los planes, se verificó que 7 lecciones tenían como objetivo un aprendizaje basado en proyectos para desarrollar habilidades como la colaboración, la creatividad, el pensamiento crítico, etc. Los planes abarcaron los años 2016, 2017 y 2018. El análisis discursivo apuntó a la constitución de un sujeto proactivo, dinámico y flexible que se fundamenta en un pensamiento neoliberal, computacional y científico para la resolución de futuras situaciones problemas, entre tales, las provocadas por una crisis ambiental. <![CDATA[Formação de conceitos matemáticos em uma turma de 1º ano do ensino fundamental]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401638&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste estudo temos como objetivo analisar o processo de apropriação de conceitos matemáticos a fim de compreender como ocorre seu aprendizado em uma turma de 1º ano do ensino fundamental. Buscamos responder à seguinte inquietação: como ocorre a mediação pedagógica durante o processo de ensino e aprendizagem da Matemática? Para tanto, analisamos um episódio no qual ocorreu a tentativa de ensino da sequência numérica e o traçado dos números. Participaram da pesquisa uma professora e 22 alunos, matriculados no 1º ano do ensino fundamental, em uma escola da rede privada de uma cidade do norte do Paraná. O estudo caracteriza-se como qualitativo, descritivo e interpretativo, inspirado na abordagem microgenética. Para a coleta de dados utilizamos a observação in loco, a videogravação das aulas e a anotação em diário de campo. Como suporte teórico-metodológico foiutilizadaa teoria histórico-cultural proposta por Vygotsky e Luria, bem como as reflexões sobre a linguagem elaboradas por Bakhtin e Volóchinov. O resultado da observação dinâmica de uma sala de aula nosmostrou o quanto são valiosas as práticas educativas de qualidade para a construção de conceitos, contudo nem sempre os professores estão preparados para realizar as mediações pedagógicas necessárias, visto que o ensino desvinculado da realidade dos alunos não colabora para a formação dos conceitos matemáticos. Nesse sentido, consideramos necessário um maior investimento na formação continuada dos professores a fim de que suas ações possam ser significativas e possibilitem o desenvolvimento das funções psicológicas superiores dos alunos.<hr/>Abstract In this study, we aim to analyze the process of appropriation of mathematical concepts in order to understand how their learning occurs in a first year class of elementary school. We seek to answer the following concern: how does pedagogical mediation occur during the teaching and learning process of mathematics? Therefore, we analyzed an episode in which the attempt to teach the numerical sequence and the number tracing occurred. A teacher and 22 students of a private school, enrolled in the first year of elementary school in a city in the north of Paraná, participated in the research. This study is characterized as qualitative, descriptive and interpretative, inspired by the microgenetic approach. For the data collection we used in loco observation, the video recording of the classes and the annotation in field diary. As a theoretical-methodological support, we use the historical-cultural theory proposed by Vygotsky and Luria, as well as the reflections on language elaborated by Bakhtin and Volóchinov. The result of the dynamic observation of a classroom showed us how valuable are the quality educational practices for the construction of concepts and yet teachers are not always ready to carry out the necessary pedagogical mediations, since teaching unrelated to students' reality does not contribute to the formation of mathematical concepts. In this sense, we consider necessary a greater investment in the continuous formation of teachers so that their actions can be significant and allow the development of the superior psychological functions of the students.<hr/>Resumen En ese estudio tenemos por objetivo investigar el proceso de apropiación de conceptos matemáticos con el fin de comprender cómo ocurre su aprendizaje en una turma de 1er año de la Enseñanza Fundamental. Buscamos responder a la siguiente cuestión: ¿cómo ocurre la mediación pedagógica durante el proceso de enseñanza y aprendizaje de Matemáticas?Para tanto, analizamos un episodio en el cual ha ocurrido la tentativa de enseñanza de la secuencia numérica y el trazado de los números. Participaron de la investigación una profesora y 22 alumnos, matriculados en el1er año de la enseñanza fundamental, en una escuela de la red privada de una ciudad del norte de Paraná. La investigación se caracteriza como cualitativa, descriptiva e interpretativa, inspirada en el abordaje micro genético. Para la recolección de datos utilizamos la observación in loco, vídeo grabación de las clases y los apuntes en el diario de campo. Como soporte teórico metodológico utilizamos la teoría histórico cultural propuesta por Vygotsky y Luria, así como las reflexiones sobre el lenguaje elaborados por Bakhtin y Volóchinov. El resultado de la observación dinámica de un aula de clases nos ha demostrado cuan valerosas son las prácticas educativas de cualidades para la construcción de conceptos, con todo, ni siempre el profesorado está preparado para realizar las mediaciones pedagógicas necesarias, haya vista que la enseñanza desvinculada de la realidad de los alumnos no colabora para la formación de los conceptos matemáticos. En ese sentido, consideramos necesario un mayor investimento en la formación continuada de los profesores a fin de que sus acciones puedan ser significativas y posibiliten o desarrollo das funciones psicológicas superiores de los alumnos. <![CDATA[Necessidades psicológicas básicas na docência stricto sensu: estudo de caso comparado (Brasil - Estados Unidos)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401664&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo fundamentou-se na Self-Determination Theory (SDT) que pressupõe que a motivação autônoma resulta da interação entre demandas internas do self e nutrientes contextuais, permitindo ou não a satisfação das necessidades psicológicas básicas (NPBs) de autonomia, competência e pertencimento. Visou caracterizar e comparar as descrições operacionais das NPBs de docentes que atuam em Programas de Pós-Graduação stricto sensu na área da Educação. Foram realizadas entrevistas com duas professoras brasileiras e duas norte-americanas, sendo as informações analisadas pelos princípios da Análise de Conteúdo. A partir das três categorias a priori, emergiram 37 subcategorias, seis das quais se repetiram em ambos os contextos; 14 subcategorias foram específicas para o contexto brasileiro concentrando-se majoritariamente na Competência; as outras 17 específicas do contexto norte-americano predominaram no Pertencimento. Os resultados evidenciaram diferenças relevantes nas definições NPBs que impactam na motivação autônoma entre os dois grupos de docentes, relacionadas a elementos de ordem pessoal e institucional.<hr/>Abstract This study was based on Self-Determination Theory (SDT), which assumes that autonomous motivation results from the interaction between internal demands of the self and contextual nutrients, allowing or not the satisfaction of basic psychological needs (NPBs) of Autonomy, Competence and Belonging. It aimed to characterize and compare the operational descriptions of NPBs of teachers who work in Stricto Sensu Graduate Programs in the area of Education. Interviews were conducted with two Brazilian and two North American teachers, and the information analyzed by the principles of Content Analysis. From the three a priori categories, thirty-seven subcategories emerged, six of which were repeated in both contexts; fourteen subcategories were specific to the Brazilian context, concentrating mainly on Competence; the other seventeen specifics of the North American context predominated in the Belonging. The results evidenced relevant differences in the NPBs definitions that impact on the autonomous motivation between the two groups of teachers, related to personal and institutional elements.<hr/>Resumen Este estudio Se fundó en la Self-Determination Theory (SDT) que presupone que la motivación autónoma resulta de la interacción entre demandas internas del self y nutrientes contextuales, permitiendo o no la satisfacción de las necesidades psicológicas básicas (NPBs) de Autonomía, Competencia y Pertenencia. Visó caracterizar y comparar las descripciones operacionales de las NPBs de docentes que actúan en Programas de Post-Graduación Stricto Sensu en el área de la Educación. Se realizaron entrevistas con dos profesoras brasileñas y dos norte-americanas, siendo las informaciones analizadas por los principios del Análisis de Contenido. A partir de las tres categorías a priori, surgieron treinta y siete subcategorías, seis de las cuales se repitieron en ambos contextos; catorce subcategorías fueron específicas para el contexto brasileño concentrándose mayoritariamente en la Competencia; las otras diecisiete específicas del contexto norte-americano predominaron en la Pertenencia. Los resultados evidenciaron diferencias relevantes en las definiciones de las NPBs que impactan en la motivación autónoma entre los dos grupos de docentes, relacionadas a elementos de orden personal e institucional. <![CDATA[Protagonismos encobertos na educação: Salomé Ureña Henríquez y Carvajal e Enriqueta Compte y Riqué]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401682&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem como objetivo contribuir para recompor o vasto campo de ausências na história da educação latino-americana, analisando a contribuição de duas mulheres educadoras cujo protagonismo foi encoberto e de quem pouco se conhece. As mulheres apresentadas neste trabalho, Salomé Ureña Henríquez y Carvajal (1850-1897) e Enriqueta Compte y Riqué (1866-1949), viveram em contextos sociais e políticos diferentes, embora fossem contemporâneas. Ambas atuaram na educação de mulheres, como professoras e dirigentes de instituições e tiveram ativa participação política em seus países. Utilizamos a metáfora do encobrimento no sentido a ela atribuído por Enrique Dussel (1993) em seu livro 1492: O encobrimento do outro onde o “ego” descobridor e colonizador se vê confirmado diante do seu “outro” e se sente legitimado como superior para vencê-lo, violentá-lo ou simplesmente não reconhece a sua existência. A pesquisa insere-se no campo da história da educação, valendo-se de estudos feministas e sobre (des)colonialidade. Para o tratamento das fontes documentais foram utilizadas as técnicas de análise documental e análise de conteúdo. Como resultado, pode-se dizer que o movimento dessas duas mulheres latinas no século XIX contribuiu para o avanço da igualdade e da conquista dos direitos à educação, compreendida como uma via para alcançar a libertação feminina. Verificamos também como a promoção de experiências de educadoras contribui para a desmistificação do lugar da mulher para além do privado e do lar.<hr/>Abstract This article aims to contribute to recompose the vast field of absences in the history of Latin American education, analyzing the contribution of two women educators whose role has been hidden and of whom little is known. The women presented in this paper, Salomé Ureña Henríquez y Carvajal (1850-1897) and Enriqueta Compte y Riqué (1866-1949), lived in different social and political contexts, although they were contemporary. Both acted in the education of women, as teachers and heads of institutions, and had active political participation in their countries. We use the metaphor of concealment in the sense attributed to it by Enrique Dussel (1993) in his book 1492: The concealment of the other where the discovering and colonizing "ego" is confirmed in front of its "other" and feels legitimated as superior to rule over, to violate it or simply not to acknowledge its existence. The research is integrated into the field of the history of education, and draws from (de)coloniality and feminist studies. For the treatment of documentary sources the techniques of document analysis and content analysis were used. As a result, it can be affirmed that the movement of these two Latin women in the nineteenth century contributed to the advancement of equality and the achievement of the rights to education, understood as a way to achieve female liberation. We also see how the promotion of educator's experiences contributes to the demystification of women's place beyond the private and home.<hr/>Resumen El presente artículo tiene como objetivo contribuir para recomponer el vasto campo de ausencias en la historia de la educación latinoamericana, analizando la contribución de dos mujeres educadoras cuyo protagonismo fue encubierto y de quienes poco se conoce. Las mujeres presentadas en este trabajo Salomé Ureña Henríquez y Carvajal (1850-1897) e Enriqueta Compte y Riqué (1866-1949), vivieron en contextos sociales y políticos diferentes, aunque fuesen contemporáneas. Ambas actuaron en la educación de mujeres como profesoras y dirigentes de instituciones y tuvieron una participación política activa en sus países. Utilizamos la metáfora de encubrimiento en el sentido a ella atribuido por Enrique Dussel (1993) en su libro 1492: El encubrimiento del otro donde el “ego” descubridor y colonizador se ve confirmado delante de su “otro” y se siente legitimado como superior para vencerlo, violentarlo o simplemente no reconocer su existencia. La investigación se inserta en el campo de la historia de la educación, valiéndose de los estudios feministas y sobre (des)colonialidad. Para el tratamiento de las fuentes documentales fueron utilizadas las técnicas de análisis documental y análisis de contenido. Como resultado, podemos decir que el movimiento de esas dos mujeres latinas en el siglo XIX contribuyó para el avance de la igualdad y la conquista de los derechos a la educación, comprendida como una vía para alcanzar la liberación femenina. Verificamos también como la promoción de experiencias de educadoras contribuyó para la desmitificación del lugar de la mujer más allá de lo privado y del hogar. <![CDATA[Políticas públicas de educação, a formação dos professores e a instrução pública no período de 1946-1971: Escola Estadual Dom Orione (Curitiba/PR)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401707&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo trata da relação entre as políticas públicas de educação, a formação dos professores e a instrução pública em Curitiba/PR. Neste texto, focaliza-se uma das instituições pesquisadas, a Escola Estadual Dom Orione, no período 1946-1971, segundo os documentos escolares e o testemunho dos professores que a vivenciaram. Para levantar as fontes e selecioná-las utilizou-se a metodologia histórico-documental. Foram levantados documentos escolares do acervo da instituição pesquisada e coletados depoimentos de professores que vivenciaram as propostas no período. A análise dos conteúdos fundamentou-se em Araújo (2012), Carvalho (1989), Souza (2015, 2009), Bloch (2001), Ciavatta (2007), Mira et al. (2017) e Padis (2006). Como resultado da pesquisa é possível afirmar que os dados indicam forte importância da gestão escolar nas adequações vividas pela escola. Tal importância foi observada nos documentos, imagens e testemunho dos participantes da investigação. A passagem da instituição de orientação confessional para escola pública teve a presença da igreja mesmo após a escola haver passado para a gestão do estado. A aplicação das legislações referentes ao período não foi percebida pelos testemunhos, levantando a hipótese de que tais políticas não foram implantadas de imediato. O bom êxito do ensino na vida dos estudantes foi comprovado porque muitos, após a conclusão dos cursos, direcionaram-se à Escola Técnica de Curitiba, hoje Universidade Federal Tecnológica do Paraná, demonstrando resultados positivos. A tríade: estado, igreja e família foi um fator muito elogiado pelos professores, assim como a direção da escola.<hr/>Abstract This article is about the relation between public education policies, teacher education and public education in Curitiba, Parana. This article focuses on one of the researched institutions, Dom Orione State School, in the period of 1946-1971, as stated by the school documents and the testimony of the teaches of the time. In order to gather information and select them, the historical-documentary methodology was used. School documents were collected from there searched institution's records and statements were gathered from teachers who experienced the changes during the period. The content analysis was based on Araújo (2012), Carvalho (1989), Souza (2015, 2009), Bloch (2001) and Padis (2006). With the results of the research, it is possible to affirm that the data indicates the school management had strong importance in the adaptations lived by the school. Such importance was observed in the documents, images, and testimony of the participants. The transition from a confessional-oriented institution to a public school was attended by the church even after the school was managed by the state. The legislation applied during the time period was not noticed by the testimonies, raising the hypothesis that such policies were not implemented immediately. The education's success in the lives of students has been proven because many, after completing the courses, turned toTechnical School of Curitiba, nowadays Federal University of Technology of Parana, showing positive results. The triad between State, Church, and Family was highly praised by teachers, as was the school board.<hr/>Resumen Este artículo aborda la relación entre las políticas públicas de la educación, la formación de los profesores y la instrucción pública, en Curitiba/PR y se enfoca la Escuela Estadual Dom Orione, em el período 1946-1971, según los documentos escolares y el testimonio de los profesores que la experimentaron. Para recoger las fuentes y seleccionarlas se utilizó la metodología histórico-documental: documentos escolares de la colección de la institución investigada y recogidos, testimonios de profesores que experimentaron las propuestas em el período. El análisis se fundamento en Araújo (2012), Carvalho (1989), Souza (2015, 2009), Bloch (2001) y Padis (2006). Como resultados de la investigación, es posible afirmar que los datos indican la importancia de la gestión escolar em las adaptaciones experimentadas por la escuela. Tal importancia fue observada em los documentos, imágenes y testimonios de los participantes de la investigación. El paso de la institución de orientación confesional para la escuela pública tuvo la presencia de la iglesia, aún después de la escuela Haber pasado para la gestión del estado. La aplicación de la legislación referente al período no fue percibida por los testimonios, levantando se la hipótesis de que estas políticas no fueron implantadas de inmediato. El buen éxito de la enseñanza em la vida de los Estudiantes fue comprobada porque muchos, después de concluídos los cursos se direccionaron al Escuela Técnica de Curitiba, hoy Universidad Federal Tecnológica de Paraná. La tríade: Estado, Iglesia y Familia fue un factor muy elogiado por los profesores, tal y como la dirección de la escuela. <![CDATA[Concepção de leitura e de leitor de monitores do programa de apoio ao discente iniciante na universidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2019000401729&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem o objetivo de investigar a concepção de leitura e de leitor trazida pelos monitores do Programa de Apoio ao Discente Iniciante (Padi). Este programa foi criado pela Pró-reitora de Graduação (Prograd) da Universidade Federal do Tocantins com o objetivo de auxiliar os estudantes ingressantes, que estejam matriculados nos primeiro e/ou segundo período(s), e aqueles reprovados nas disciplinas básicas curriculares. A presente pesquisa está alinhada com a Linguística Aplicada contemporânea, na concepção proposta por Moita Lopes (2009), para quem a LA deve ser compreendida de maneira indisciplinar. A fundamentação teórica relaciona-se à epistemologia da leitura, da linguagem e da comunicação numa perspectiva dialógica. Assim, para contemplar o objetivo proposto, utilizou-se o instrumento metodológico entrevista. Os sujeitos da pesquisa foram quatro monitoras do Padi, estudantes do curso de Letras da Universidade Federal do Tocantins. Os dados revelaram que o processo de leitura não é transmitir os saberes sistematizados e sociais, mas oportunizar um agir linguageiro significativo que necessita de conscientização e de apropriação.<hr/>Abstract This paper aims to investigate the concept of both reading and reader by tutors from the Program of Academic Support to Entrants (Padi in Brazilian Portuguese). This program was designed by the Undergraduate Academic Dean’s office from the Federal University of Tocantins, with the purpose of helping not only early entrants, but also those who have failed in the basic curricular classes. This research is aligned with the field of Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2009), which must be viewed through an indisciplinary lens. The theoretical foundation is related to the epistemology of reading, language and communication through a dialogical perspective. Thus, to meet our expectation we took the interview method. The research participants were four PADI tutors, from the Languages undergraduate course of the Federal University of Tocantins. Data revealed the reading process is not about transmitting systematized and social knowledge, but a meaningful linguistic action instead, which needs to be conscious and appropriate.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo investigar la concepción de la lectura y el lector traído por los monitores del Programa de Apoyo Estudiantil Novato (Padi). Este programa fue creado por la Pró-reitora de Graduación (Prograd), de la Universidad Federal do Tocantins, con el fin de ayudar a los estudiantes de primer año, que están inscritos en el primer y/o segundo período (s) y los que fallan en las disciplinas currículo básico. Esta investigación está alineada con la linguística aplicada contemporánea, en la concepción propuesta por Moita Lopes (2009), a quien LA debe ser entendido de manera indisciplinada. La base teórica se refiere a la epistemología de la lectura, lenguaje y comunicación en una perspectiva dialogante. Por lo tanto, para contemplar el objetivo propuesto, utilizamos la entrevista de instrumento metodológico. Las asignaturas del estudio fueron cuatro monitores PADI, estudiantes del curso de letras de la Universidad Federal do Tocantins. Los datos revelaron que el proceso de lectura no es transmitir el conocimiento siste y social, sino proporcionar un acto linguístico significativo, Eso necesita conciencia y apropiación.