Scielo RSS <![CDATA[Revista Diálogo Educacional]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-416X20230001&lang=en vol. 23 num. 76 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Research with/about/for children and teachers in Early Childhood Education: conceptual, ethical, and methodological discussions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Ethics in research involving children: theoretical input, reflections, and challenges in studies in Early Childhood Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100018&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir do campo dos Estudos Sociais da Infância, o artigo é decorrente de uma pesquisa do tipo estado do conhecimento, cujo objetivo é analisar as discussões éticas presentes em pesquisas com crianças na Educação Infantil. Para tanto, o artigo apresenta uma análise das investigações realizadas no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Estudos sobre Infâncias, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Brasil), no período de 2006 a 2021. A materialidade investigativa é constituída de 32 investigações, sendo 6 teses e 26 dissertações. Para análise do material, foram utilizados procedimentos de análise do conteúdo, os quais possibilitaram definir as seguintes unidades analíticas: contextualização das pesquisas (apresentação do campo de pesquisa e participantes); concepções éticas (discussões sobre concordância das instituições, consentimento livre e esclarecido, assentimento livre e esclarecido das crianças e modos de participação das crianças); reflexividade do pesquisador (informações sobre a entrada em campo, desenvolvimento da investigação, saída do campo e devolutiva da pesquisa). Com as análises, foi possível depreender a imprescindibilidade da discussão detalhada da pauta ética na pesquisa com crianças; a relevância das discussões metodológicas das pesquisas enquanto escolhas éticas; a importância da afirmação das crianças como atores sociais de pleno direito nas pesquisas, assim como da reflexividade do pesquisador em todo o processo investigativo.<hr/>Abstract From the perspective of the field of Social Studies of Childhood, this paper results from state-of-knowledge research that aims to analyze the ethical discussions present in research involving children in Early Childhood Education. To this end, the article presents an analysis of studies carried out in the Graduate Program in Education, in the Childhood Studies research line, at the Federal University of Rio Grande do Sul (Brazil), from 2006 to 2021. The research corpus consists of 32 studies, of which 6 are doctoral dissertations and 26 are master’s theses. To analyze the material, content analysis procedures were used, making it possible to define the following analytical units: research contextualization (presentation of the research field and participants); ethical framework (discussions about institutional agreement, informed consent, children’s informed assent and degree of participation); researcher’s reflexivity (information about entering the field, research development, leaving the field, and research feedback). With the analyses, it was possible to deduce the indispensability of discussing in detail the ethical agenda in research involving children; the relevance of discussions about research methodologies as ethical choices; the importance of affirming children as social actors in their own right in research, as well as the researcher’s ethical reflexivity throughout the research process.<hr/>Resumen Desde el campo de los Estudios Sociales de la Infancia, el artículo proviene de una investigación del tipo estado del conocimiento, que tiene el objetivo de analizar los debates éticos presentes en investigaciones con niños en la Educación Infantil. Para ello, el artículo presenta un análisis de las investigaciones realizadas en el Programa de Posgrado en Educación en la línea de investigación Estudios sobre Infancias, de la Universidad Federal de Río Grande del Sur (Brasil), en el periodo de 2006 a 2021. El material investigativo se constituye de 32 investigaciones compuestas por 6 tesis y 26 tesinas. Para el análisis del material, se utilizaron procedimientos de análisis de contenido, que permitieron definir las siguientes unidades analíticas: contextualización de las investigaciones (presentación del campo de investigación y participantes), concepciones éticas (debates sobre acuerdo de las instituciones, consentimiento libre e informado, acuerdo libre e informado de los niños y modos de su participación); reflexión del investigador (información sobre entrada en campo, desarrollo de la investigación, salida de campo y resultados de la investigación). Con los análisis, se pudo inferir la imprescindibilidad del debate detallado de la pauta ética en la investigación con niños; la relevancia de los debates metodológicos de las investigaciones en cuanto elecciones éticas; y la importancia de afirmar a los niños como actores sociales de pleno derecho en las investigaciones, así como la reflexión ética del investigador en todo el proceso investigativo. <![CDATA[Research with children in early childhood education: conceptual, ethical and methodological discussions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100047&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo “Pesquisas com crianças na Educação Infantil: discussões conceituais, éticas e metodológicas” tem como objetivo reunir, sistematizar e analisar os estudos e pesquisas que abordam as produções acadêmicas sobre pesquisas com crianças na Educação Infantil (2017-2021), de modo a identificar as principais tendências das pesquisas encontradas, suas lacunas e discussões relevantes, e avaliá-las criticamente. Optamos pela revisão de literatura e foram realizados procedimentos de localização, reunião, seleção e ordenação de referências dos estudos e pesquisas que abordam a temática, a partir de consultas na plataforma do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict oasisbr). Os resultados revelam a importância de se considerar as vozes e a ações infantis nas pesquisas com crianças, considerando o que elas têm a dizer sobre suas vivências e experiências sobre tudo aquilo que interfere em suas vidas.<hr/>Abstract The article “Research with children in Early Childhood Education: conceptual, ethical and methodological discussions” aims to gather, systematize and analyze studies and researches that approach academic productions on research with children in Early Childhood Education (2017-2021), in order to identify the main research trends found, their gaps and relevant discussions, and critically evaluate them. We opted for a literature review and procedures were carried out to locate, gather, select and order the references of studies and researches that address the theme, based on consultations on the platform of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (Ibict oasisbr). The results reveal the importance of considering children's voices and actions when doing a research with children, also considering what they have to say about their background and experiences about everything that interferes in their lives.<hr/>Resumen El artículo “Investigación con niños en Educación Infantil: discusiones conceptuales, éticas y metodológicas” tiene como objetivo recopilar, sistematizar y analizar estudios e investigaciones que aborden producciones académicas sobre investigaciones con niños en Educación Infantil (2017-2021), con el fin de identificar las principales tendencias de investigación encontradas, sus lagunas y discusiones relevantes, y evaluarlas críticamente. Optamos por una revisión de la literatura y se realizaron procedimientos para localizar, recopilar, seleccionar y ordenar referencias de estudios e investigaciones que abordan el tema, a partir de consultas en la plataforma del Instituto Brasileño de Información en Ciencia y Tecnología (Ibict oasisbr). Los resultados revelan la importancia de considerar las voces y acciones de los niños en la investigación con ellos, considerando lo que tienen a decir sobre sus experiencias y sobre todo lo que interfiere en sus vidas. <![CDATA[Transcriançar the writing in research with children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100073&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é discutir um aspecto específico quanto a problemáticas de ordem metodológica (e que, acreditamos, são também de ordem teórica) ligadas às formas pelas quais trazemos para o texto acadêmico aquilo que, dos encontros com as crianças em situações de pesquisa, emerge como fala, como dito, mas também silêncio, hesitação, gesto, movimento, sonoridade e tantas outras formas de comunicação, de expressão e de sentido. Trata-se, assim, de problematizar práticas de escrita precisas: aquelas de transcrição, de uma espécie de “tradução”, muitas vezes, do falado para o escrito - ou, como buscamos defender, da relevância de construirmos modos de transcriançar a escrita sobre e a partir dos encontros e das conversas que estabelecemos com crianças no campo. Entendemos que o gesto de transcriançar emerge como exercício teórico-metodológico que coloca em jogo modos particulares de urdir a palavra em contexto investigativo, notadamente porque permite fazer ver e dizer a dinâmica mutuamente constitutiva entre narração (da criança) e tradução (do/a adulto/a) em (con)texto investigativo.<hr/>Abstract The purpose of this article is to discuss an aspect of a methodological problem (and which, we believe, are also of a theoretical nature one) linked to the ways in which we bring to the academic text what, from the encounters with children in research situations, emerges as speech, as said, but also silence, hesitation, gesture, movement, sonority and many other forms of communication, expression and meaning. It is, therefore, a matter of questioning precise writing practices: those of transcription, of a kind of “translation”, often from spoken to written - or, as we seek to defend, the relevance of constructing ways of transcriançar writing on and from the meetings and conversations we had with children. We understand that the gesture of transcriançar emerges as a theoretical-methodological exercise that puts into play particular ways of weaving the word in an investigative context, notably because it allows to see and say the mutually constitutive dynamics between narration (of the child) and translation (of the adult). in (with) investigative contexts.<hr/>Resumen El propósito de este artículo es discutir un aspecto específico de los problemas metodológicos (y que, creemos, son también de carácter teórico) vinculado a las formas en que traemos al texto académico lo que, a partir de los encuentros con niños en situaciones de investigación , surge como habla, como dicho, pero también como silencio, vacilación, gesto, movimiento, sonoridad y tantas otras formas de comunicación, expresión y sentido. Se trata, pues, de cuestionar prácticas de escritura precisas: las de transcripción, de una especie de “traducción”, muchas veces de lo hablado a lo escrito - o, como buscamos defender, la pertinencia de construir formas de transcriançar la escritura sobre y desde las reuniones y conversaciones que teníamos con los niños en el campo. Entendemos que el gesto de transcriançar emerge como un ejercicio teórico-metodológico que pone en juego modos particulares de tejer la palabra en un contexto investigativo, principalmente porque permite ver y decir las dinámicas mutuamente constitutivas entre narración (del niño) y traducción (del adulto). /a) en (con) texto investigativo. <![CDATA[Logic of inquiry building in a research with babies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100093&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Como a ontologia dos bebês como seres sociais potentes e vulneráveis impacta as decisões teórico-metodológicas na pesquisa? Como as questões epistemológicas circunscrevem a produção de uma lógica que apreenda as relações entre bebês e outras pessoas, as materialidades e contextos histórico-culturais? Estas questões são objetos de reflexão neste artigo, construído a partir da pesquisa sobre os processos de constituição da brincadeira em um grupo de bebês na Educação Infantil entre os anos de 2017 e 2018. A pesquisa buscou evidenciar a gênese cultural desta atividade no grupo, sua concretude nas práticas sociais coletivas e nas relações de alteridade construídas por meio do compartilhamento das fontes narrativas e simbólicas, das rotinas culturais e de cuidado na EMEI Tupi em Belo Horizonte, Minas Gerais. Com base nos fundamentos da Teoria Histórico-Cultural e da Etnografia em Educação, assim como nos diálogos com os Estudos da Infância e dos Bebês, buscamos conferir centralidade às ações e linguagens dos bebês dialeticamente situadas em relação aos acontecimentos sociais que possuem historicidade no grupo e na cultura mais ampla. Portanto, a natureza contextualizada da pesquisa e o cuidado ético de situar e considerar sempre as pessoas, materialidades, discursos, estruturas, métodos, como contextos para o que acontece, são duas premissas anunciadas entre os princípios orientadores da pesquisa com bebês que se desdobraram em implicações metodológicas.<hr/>Abstract How does the ontology of babies as potent and vulnerable social beings impact theoretical-methodological decisions in a research? How do epistemological questions circumscribe the production of a logic that apprehends the relationships between babies and other people, the materiality and cultural-historical contexts? These questions are objects of reflection in this article, built from the research on the processes of constitution of play in a group of babies in Early Childhood Education between 2017 and 2018. The research sought to highlight the cultural genesis of this activity in the group, its concreteness in collective social practices and in the relationships of otherness built through the sharing of narrative and symbolic sources, cultural and care routines at EMEI Tupi in Belo Horizonte, Minas Gerais. Based on the foundations of Cultural-Historical Theory and Ethnography in Education, as well as on the dialogues with Childhood and Baby Studies, we seek to give centrality to the actions and languages ​​of babies dialectically situated in relation to social events that have historicity in the group and in the wider culture. Therefore, the contextualized nature of research and the ethical care to always situate and consider people, materiality, discourses, structures, methods, as contexts for what happens, are two premises announced among the guiding principles of research with babies that unfolded in methodological implications.<hr/>Resumen ¿Cómo impacta la ontología de los bebés como seres sociales potentes y vulnerables en las decisiones teórico-metodológicas en investigación? ¿Cómo las cuestiones epistemológicas circunscriben la producción de una lógica que aprehende las relaciones entre bebés y otras personas, las materialidades y los contextos histórico-culturales? Estos interrogantes son objeto de reflexión en este artículo, construido a partir de la investigación sobre los procesos de constitución del juego en un grupo de bebés de Educación Infantil entre los años 2017 y 2018. La investigación buscó resaltar la génesis cultural de esta actividad en el grupo, su concreción en las prácticas sociales colectivas y en las relaciones de alteridad construidas a partir del intercambio de fuentes narrativas y simbólicas, rutinas culturales y de cuidado en EMEI Tupi en Belo Horizonte, Minas Gerais. A partir de los fundamentos de la Teoría Histórico-Cultural y de la Etnografía en Educación, así como de los diálogos con los Estudios de la Infancia y del Bebé, buscamos dar centralidad a las acciones y lenguajes de los bebés situados dialécticamente en relación a los hechos sociales que tienen historicidad. en el grupo y en la cultura más amplia. Por lo tanto, el carácter contextualizado de la investigación y el cuidado ético de situar y considerar siempre a las personas, las materialidades, los discursos, las estructuras, los métodos, como contextos de lo que sucede, son dos premisas anunciadas entre los principios rectores de la investigación con bebés que se desdoblaron en implicaciones metodológicas. <![CDATA[The singularities of research with children in the private/family living space]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100123&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto tem por objetivo apresentar uma reflexão sobre a singularidade da metodologia da Pesquisa com criança e as relações que estabelecemos com os/as interlocutores da pesquisa, tendo como referência uma tese de doutorado em Educação, defendida em 2019, em uma universidade pública federal do nordeste brasileiro, que investigou sobre o brincar de crianças em tempos de tecnologias digitais móveis. O estudo, de abordagem qualitativa, adotou os pressupostos metodológicos da Pesquisa com criança (CASTRO, 2008; FANTIN, 2009; PEREIRA, 2015b), dialogando, problematizando, indagando junto com a criança sobre as experiências vividas, de modo a proporcionar ao pesquisador um conhecimento que consiga desvendar a realidade estudada. A fundamentação teórica esteve pautada nos Estudos da Infância, realizados no campo da Sociologia da Infância (CORSARO, 2011; SARMENTO, 2003, 2004, 2007, 2008; SARMENTO; PINTO, 1997; SIROTA, 2011; PINTO, 1997; QUINTEIRO, 2009). Como resultado concluímos que na metodologia da Pesquisa com criança é preciso pensar na postura do pesquisador na relação com os/as interlocutores. Essa postura precisa ter como princípio o lugar de alteridade experimentado por pesquisadores adultos e crianças no decorrer de todo o seu processo de pesquisar.<hr/>Abstract This text aims to present a reflection on the uniqueness of the Research with children methodology and the relationships that we establish with the research interlocutors, with reference to a doctoral thesis in Education, defended in 2019, in a federal public university in northeastern Brazil, which investigated the play of children in times of mobile digital technologies. The study, of qualitative approach, adopted the methodological assumptions of Research with Children (CASTRO, 2008; FANTIN, 2009; PEREIRA, 2015b), dialoguing, problematizing, inquiring together with the child about the experiences lived, in order to provide the researcher with knowledge that can unravel the reality studied. The theoretical foundation was based on the Studies of Childhood, carried out in the field of Sociology of Childhood (CORSARO, 2011; SARMENTO, 2003, 2004, 2007, 2008; SARMENTO; PINTO, 1997; SIROTA, 2011; PINTO, 1997; QUINTEIRO, 2009). As a result, we concluded that in the methodology of Research with Children it is necessary to think about the posture of the researcher in the relationship with the interlocutors. This posture needs to have as a principle the place of otherness experienced by adult researchers and children throughout their research process.<hr/>Resumen Este texto tiene como objetivo presentar una reflexión sobre la singularidad de la metodología de Investigación con niños y las relaciones que establecemos con los interlocutores de la investigación, con referencia a una tesis de doctorado en Educación, defendida en 2019, en una universidad pública federal del nordeste de Brasil, que investigó el juego de los niños en tiempos de tecnologías digitales móviles. El estudio, de abordaje cualitativo, adoptó los presupuestos metodológicos de la Investigación con niños (CASTRO, 2008; FANTIN, 2009; PEREIRA, 2015b), dialogando, problematizando, indagando junto con el niño sobre las experiencias vividas, a fin de proporcionar al investigador un conocimiento que pueda desentrañar la realidad estudiada. La base teórica se fundamentó en los Estudios de la Infancia, realizados en el ámbito de la Sociología de la Infancia (CORSARO, 2011; SARMENTO, 2003, 2004, 2007, 2008; SARMENTO; PINTO, 1997; SIROTA, 2011; PINTO, 1997; QUINTEIRO, 2009). Como resultado, concluimos que en la metodología de Investigación con Niños, es necesario pensar en la postura del investigador en la relación con los interlocutores. Esta postura debe tener como principio el lugar de alteridad que experimentan los investigadores adultos y los niños a lo largo de su proceso de investigación. <![CDATA[“Why is your 'little notebook' full of writings?”: research with children, methodologies and child participation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100150&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo está inserido no contexto de uma tese de doutorado, cujo objetivo foi mapear a produção de pesquisas com crianças acerca de seus dizeres sobre questões relacionadas ao campo das diferenças. Na tese foram mapeados 323 os trabalhos dentro do campo das diferenças realizados em contextos de Educação Infantil. Dentre eles, foram selecionados 14 trabalhos que se denominaram pesquisas com crianças. Neste artigo, são analisadas as discursividades das pesquisadoras sobre pesquisas com crianças, metodologias e questões éticas que envolvem a participação das crianças. Também são destacadas as múltiplas formas e gestos de estar presente nas pesquisas que as crianças empreenderam em um movimento ativo e criativo. A contribuição das produções analisadas indica que as pesquisas que abrem espaço para uma participação ativa das crianças, com a construção de espaços mais democráticos e sensíveis às vozes infantis, produzem saberes que possibilitam repensar os modos de produzir conhecimento sobre a vida das crianças e suas formas de ser e estar no mundo.<hr/>Abstract This article is inserted in the context of a doctoral thesis, whose objective was to map the production of research with children about their sayings on issues related to the field of differences. In the thesis, 323 studies were mapped within the field of differences carried out in Early Childhood Education contexts. Among them, 14 studies were selected that were called research with children. In this article, the researchers' discourses on research with children, methodologies and ethical issues involving children's participation are analyzed. The multiple ways and gestures of being present in the research that the children undertook in an active and creative movement are also highlighted. The contribution of the analyzed productions indicates that the researches that make room for an active participation of children, with the construction of more democratic and sensitive spaces for children's voices, produce knowledge that makes it possible to rethink the ways of producing knowledge about children's lives and their forms. of being and being in the world.<hr/>Resumen Este artículo se inserta en el contexto de una tesis doctoral, cuyo objetivo fue mapear la producción de investigaciones con niños acerca de sus dichos sobre cuestiones relacionadas al campo de las diferencias. En la tesis se mapearon 323 trabajos dentro del campo de las diferencias realizados en contextos de Educación Infantil. De entre ellos, se seleccionaron 14 trabajos que se denominaron investigaciones con niños. En este artículo se analizan los discursos de los investigadores sobre la investigación con niños, metodologías y cuestiones éticas que involucran la participación infantil. También se destacan las múltiples formas y gestos de estar presentes en la investigación que los niños realizaron en un movimiento activo y creativo. El aporte de las producciones analizadas indica que las investigaciones que dan cabida a la participación activa de los niños, con la construcción de espacios más democráticos y sensibles para las voces infantiles, producen conocimientos que posibilitan repensar las formas de producir conocimiento sobre la vida de los niños y niñas. sus formas de ser y estar en el mundo. <![CDATA[Childhood, nature and non-human animals: a bet on philosophy with children at school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100175&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O texto objetiva discutir sobre uma experiência filosófica com crianças da Educação Infantil em uma escola pública do interior do Rio Grande do Sul. O objetivo do estudo é problematizar as nossas relações com o mundo, especialmente junto aos animais não-humanos. Potencializando a tríade infância, filosofia e escola, o artigo examina as múltiplas possibilidades de encontro com as nossas relações com o mundo e o modo como enxergamos a natureza e os animais não-humanos. A experiência com as crianças fez criar-se outras formas de relação com a natureza e com o não-humano, para além daquelas recorrentemente antropocêntricas fundadas na modernidade. Colocar em suspenso os modos hegemônicos de se relacionar com a natureza foi uma das propostas desse movimento filosófico com crianças. O exercício da filosofia com crianças pode nos levar a abrir passagem a experiência do pensamento, não aquela que insiste nas respostas às perguntas, mas naquela que nos mobiliza a invenção de problemas e de perguntas. O exercício filosófico junto a essa turma de crianças nos potencializa a criar perguntas e disparar o pensamento para elaboração de nós mesmos, na articulação com o mundo, com a natureza e com os animais não-humanos.<hr/>Abstract The text aims to discuss about a philosophical experience with children of Early Childhood Education in a public school in the countryside of Rio Grande do Sul. The goal of the study is to problematize our relations with the world, especially with non-human animals. Potentiating the triad of childhood, philosophy and school, the article examines the multiple possibilities of encountering our relations with the world and how we see nature and non-human animals. The experience with children created other forms of relationship with nature and with the non-human, in addition to those recurrently anthropocentric based on modernity. Putting in abeyance the hegemonic ways of relating to nature was one of the proposals of this philosophical movement with children. The exercise of philosophy with children can lead us to open the experience of thought, not the one that insists on answers to questions, but in the one that mobilizes us on the invention of problems and questions. The philosophical exercise with this group of children enhances us to create questions and trigger the thought for the elaboration of ourselves, in the articulation with the world, with nature and with non-human animals.<hr/>Resumen El texto discute una experiencia filosófica con niños de Educación Infantil en una escuela pública del interior de Rio Grande do Sul. El objetivo del estudio es problematizar nuestras relaciones con el mundo, especialmente con los animales no humanos. Haciendo hincapié en la tríada infancia, filosofía y escuela, el artículo examina las múltiples posibilidades de encuentro con nuestras relaciones con el mundo y la forma en que vemos la naturaleza y los animales no humanos. La experiencia con los niños creó otras formas de relación con la naturaleza y con lo no humano, además de las recurrentemente antropocéntricas basadas en la modernidad. Dejar en suspenso las formas hegemónicas de relacionarse con la naturaleza fue una de las propuestas de este movimiento filosófico con los niños. El ejercicio de la filosofía con los niños puede llevarnos a abrir camino a la experiencia del pensamiento, no el que insiste en las respuestas a las preguntas, sino el que nos moviliza a inventar problemas y preguntas. El ejercicio filosófico con este grupo de niños nos potencializa para crear preguntas y desencadenar el pensamiento para la elaboración de nosotros mismos, en articulación con el mundo, con la naturaleza y con los animales no humanos. <![CDATA[Methodological triangulation in ethnographic research with and about children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa os alcances e limites de metodologias de pesquisa e advoga pela importância da triangulação na construção e na análise de dados em estudos das infâncias, em especial, nas pesquisas com e sobre crianças. Situado na interseção dos Novos Estudos Sociais da Infância com a produção científica da área da Educação da Criança de Zero a Seis Anos, o texto parte da seguinte problematização: Que orientações metodológicas seriam adequadas para permitir que as investigações etnográficas considerem as peculiaridades das infâncias e as relações sociais que se estabelecem nos primeiros anos de vida, em especial em contextos educativos? Para debater esta e outras questões, são revisitados dados de uma pesquisa cujo trabalho de campo foi desenvolvido ao longo de nove meses do ano de 2012, em uma Unidade Municipal de Educação Infantil (UMEI), de Belo Horizonte, Minas Gerais. Participaram do estudo, dezoito crianças de quatro/cinco anos (oito meninas e dez meninos), além de duas professoras. A produção de dados ocorreu por meio de observação participante; de desenhos articulados com a oralidade; de fotografias produzidas pelas crianças, também conjugadas com suas falas e, finalmente, de entrevistas. As análises sugerem que a triangulação, quando associada aos princípios da etnografia, tais como a observação prolongada; a construção de análises holísticas e, ao mesmo tempo focalizadas, associadas à dimensão autocorretiva e reflexiva, possibilita a ampliação da interpretação dos dados e o alargamento da construção de sentidos e de possibilidades para a pesquisa com e sobre crianças e infâncias.<hr/>Abstract This article analyzes the scope and limits of research methodologies and advocates the importance of triangulation in the construction and analysis of data in childhood studies, especially in research with and on children. Situated at the intersection of the New Social Studies of Childhood with scientific production in the field of Early Childhood Education, the text starts from the following problematization: What methodological guidelines would be adequate to allow ethnographic investigations to consider the peculiarities of childhood and the social relationships in the first years of life, especially in educational contexts? To discuss this and other questions, data from a survey whose field work was carried out during nine months of 2012, in a Municipal Early Childhood Education School, in Belo Horizonte, Minas Gerais, are reviewed. Eighteen four/five-year-old children (eight girls and ten boys) participated in the study, as well as two teachers. Data production was carried out through participant observation; of drawings articulated with orality; of photographs produced by the children, also combined with their speeches and interviews. The analyzes suggest that triangulation, when associated with ethnographic principles, such as prolonged observation; the construction of holistic analyzes and, at the same time, focused, associated with the self-correcting and reflective dimension, makes it possible to broaden the interpretation of the data and expand the construction of meanings and possibilities for research with and on children and childhood.<hr/>Resumen Este artículo analiza los alcances y límites de las metodologías de investigación y aboga por la importancia de la triangulación en la construcción y análisis de datos en los estudios de infancia, especialmente en la investigación con y sobre los niños. Situado en la intersección de los Nuevos Estudios Sociales de la Infancia con la producción científica en el campo de la Educación Infantil, el texto parte de la siguiente problematización: ¿Qué lineamientos metodológicos serían adecuados para permitir a las investigaciones etnográficas identificar las peculiaridades de la infancia y las relaciones sociales que se establecen en los primeros años de vida, especialmente en contextos educativos? Para discutir esta y otras cuestiones, se revisan los datos de una encuesta cuyo trabajo de campo se realizó durante nueve meses de 2013, en una Unidad Municipal de Educación Infantil (UMEI), en Belo Horizonte, Minas Gerais. Participaron del studio, dieciocho niños de cuatro/cinco años (ocho niñas y diez niños), además de dos maestras. La producción de datos se llevó a cabo a través de la observación participante; de dibujos articulados con la oralidad; de fotografías producidas por los niños, también combinadas con sus discursos y entrevistas. Los análisis sugieren que la triangulación, cuando se asocia con principios etnográficos, como la observación prolongada; la construcción de análisis holísticos y, a la vez, focalizados, asociados a la dimensión autocorrectiva y reflexiva, posibilita ampliar la interpretación de los datos y la construcción de sentidos y posibilidades para la investigación con y sobre los niños y las infancias. <![CDATA[For a full-body participation: reflecting on the body dimension and participation of children in the pedagogical practices of early childhood education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100230&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo traz contribuições de uma pesquisa de doutorado que assumiu como problemática investigativa compreender as formas de participação de crianças na Educação Infantil e suas influências na prática pedagógica, utilizando procedimentos metodológicos inspirados na Etnografia. Os participantes do estudo são dezessete crianças, de ambos os sexos, com idades de três e quatro anos e uma professora, integrantes de uma instituição pública de Educação Infantil. Deste modo, a pesquisa que deu origem ao presente texto evidenciou o corpo como parte das formas de participação das crianças na Educação Infantil e, ao trazê-lo, tenciona os modos desta participação frente às formas de controle regulatório instituídas no contexto da instituição educativa. Nesta discussão, pretendemos evidenciar o direito à participação das crianças no contexto educativo e suas relações com a dimensão corporal, buscando problematizar sobre as práticas de disciplinamento e controle das ações sociais das crianças por meio do silenciamento das experiências de seus corpos instituídas pela professora. Lançamos mão dos estudos da Sociologia da Infância para constituir as análises, as quais sinalizam que as diferentes formas de participação das crianças indicam a necessidade que elas têm de expressar-se, principalmente, com seu corpo. Os dados alçados consideraram um descompasso entre o direito das crianças à participação, sobretudo nas práticas propostas pela professora, sendo necessário refletir os modos controladores e limitantes que se impõem nos contextos educativos sobre a dimensão corporal das crianças.<hr/>Abstract This study brings contributions from a doctoral research that took in as an investigative problem to understand the forms of participation of children in Early Childhood Education and its influences on pedagogical practice, using methodological procedures inspired by Ethnography. The study participants are seventeen children, of both sexes, aged three and four years and a teacher, members of a public institution of Early Childhood Education. Thereby, the research that gave rise to this text highlighted the body as part of the forms of participation of children in Early Childhood Education and, by bringing it, questions the ways of this participation in face of the forms of regulatory control instituted in the context of the educational institution. In this discussion, we intend to highlight the right to participation of children in the educational context and its relationships with the body dimension, seeking to problematize the practices of discipline and control of children's social actions through the silencing of the experiences of their bodies instituted by the teacher. We made use of studies of the Sociology of Childhood to constitute the analysis, which shows that the different forms of participation of children indicate the need that they have to express themselves, mainly with their bodies. The raised data considered a mismatch between the right of children to participate, especially in the practices proposed by the teacher, so, it’s necessary to reflect on the controlling and limiting ways that are imposed in educational contexts on the body dimension of children.<hr/>Resumen Este estudio trae contribuciones de una investigación de doctorado que asumió como problemática investigativa comprender las formas de participación de niños en la Educación Infantil y sus influencias en la práctica pedagógica, utilizando procedimientos metodológicos inspirados en la Etnografía. Los participantes del estudio son diecisiete niños, de ambos sexos, con edades de tres y cuatro años y una maestra, integrantes de una institución pública de Educación Infantil. De este modo, la investigación que dio origen al presente texto evidenció el cuerpo como parte de las formas de participación de los niños en la Educación Infantil y, al traerlo, conduce a los modos de esta participación frente a las formas de control regulatorio instituidas en el contexto de la institución educativa. En esta discusión, pretendemos evidenciar el derecho a la participación de los niños en el contexto educativo y sus relaciones con la dimensión corporal, buscando problematizar sobre las prácticas de disciplina y control de las acciones sociales de los niños por medio del silenciar las experiencias de sus cuerpos instituidos por la maestra. Hacemos uso de los estudios de la Sociología de la Infancia para constituir los análisis, los cuales evidencian que las diferentes formas de participación de los niños indican la necesidad que ellas tienen de expresarse, principalmente, con su cuerpo. Los datos alzados consideraron un descompás entre el derecho de los niños a la participación, sobre todo en las prácticas propuestas por la maestra, siendo necesario reflexionar los modos controladores y limitantes que se imponen en los contextos educativos sobre la dimensión corporal de los niños. <![CDATA[Challenges and possibilities of researching children: a researcher’s perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100252&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo tem como temática a pesquisa com crianças. Apresenta dados de uma investigação realizada entre os anos de 2017 e 2019, a partir da etnografia interacional e observação participante. O objetivo da pesquisa foi analisar as práticas de letramento em um grupo de estudos bíblicos, da Igreja Evangélica Pentecostal Casa de Oração, situada em uma comunidade rural no interior do Rio Grande do Sul. Neste texto, o foco foi na perspectiva de quem investiga, a fim de identificar os desafios, as possibilidades e as negociações estabelecidas no momento de entrada no campo empírico, a partir das escritas no diário de campo. Dentre os aspectos discutidos no texto, destacam-se as negociações e os ajustes que foram sendo feitos tanto no início, quanto no decorrer das observações; os indícios de rejeição e aceitação da pesquisadora pelas crianças; os movimentos realizados entre teoria e a realidade observada, visando conhecer e compreender o fenômeno investigado e buscando se despir de preconceitos. Aspecto esse que exigiu um exercício constante da pesquisadora, uma vez que, observou-se um choque cultural, causado pelo estranhamento quanto às práticas pentecostais. As falas das crianças permitem compreender como elas pensam, sentem e valorizam alguns aspectos da cultura compartilhada com adultos, no contexto que estão inseridas. Os significados que elas atribuem às palavras, geralmente estão vinculados ao contexto da Igreja Evangélica Pentecostal que elas vivenciam cotidianamente. As crianças demonstram uma postura de evangelizadores, expressando aquilo que vivenciam no grupo de estudos bíblicos.<hr/>Abstract This paper, whose theme is research into children, introduces data collected throughout an investigation which used interactional ethnography and participant observation and was carried out from 2017 to 2019. It aimed at analyzing literacy practices conducted by a Bible study group in the Pentecostal Church named Casa da Oração located in a rural community in Rio Grande do Sul (RS) state, Brazil. This text focuses on the researcher’s perspective in order to identify challenges, possibilities and negotiations in the empirical field which were described in field diaries. Some issues discussed by the text are negotiations and adjustments which were conducted throughout the whole observation; children’s clues to the researcher’s acceptance and rejection; and movements between theory and reality to know and understand the phenomenon under investigation with no prejudice. The researcher underwent a cultural shock since the pentecostal practices caused estrangement. Children’s utterances enabled to understand how they think, feel and value some cultural aspects which are shared with adults in their context. Meanings they attribute to words are usually connected to the context of the Pentecostal Church which the children experience in their everyday life. Children have a posture of evangelizers and express what they experience in the Bible study group.<hr/>Resumen El artículo tiene como temática la investigación con niños. Presenta datos de una investigación realizada entre los años 2017 y 2019, a partir de la etnografía interaccional y observación participante. El objetivo de la investigación fue analizar las prácticas de Letramento en un grupo de estudios bíblicos, de la Iglesia Evangélica Pentecostal Casa de Oración, situada en una comunidad rural en el interior del Río Grande del Sur. En este texto, el foco fue en la perspectiva de quien investiga, a fin de identificar los desafíos, las posibilidades y las negociaciones establecidas en el momento de entrada en el campo empírico, a partir de las escritas en el diario de campo. Entre los aspectos discutidos en el texto, se destacan las negociaciones y los ajustes que fueron siendo hechos tanto en el inicio, como en el curso de las observaciones; los indicios de rechazo y aceptación de la investigadora por los niños; los movimientos realizados entre teoría y realidad observada, buscando conocer y comprender el fenómeno investigado y buscando desnudarse de prejuicios. Aspecto ese que exigió un ejercicio constante de la investigadora, una vez que, se observó un choque cultural, causado por el extrañamiento en cuanto a las prácticas pentecostales. El habla de los niños les permite comprender cómo piensan, sienten y valoran algunos aspectos de la cultura compartida con los adultos, en el contexto que están insertados. Los significados que ellas atribuyen a las palabras, generalmente están vinculados al contexto de la Iglesia Evangélica Pentecostal que ellas vivencian cotidianamente. Los niños demuestran una postura de evangelizadores, expresando lo que experimentan en el grupo de estudios bíblicos. <![CDATA[Reading practices in childhood: What do children think?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100279&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Vivências com o universo da leitura e da escrita ocorrem cada vez mais cedo na vida da criança. Na escola da infância, ao vivenciar experiências coletivas com as práticas de uma sociedade letrada, há uma multiplicidade de sentidos para se apropriar, reconstruir e, por meio deles, produzir cultura. Dessa forma, buscamos analisar a percepção das crianças sobre práticas leitoras vivenciadas em uma instituição de Educação Infantil, a partir de um recorte de uma pesquisa de Pós-graduação em Educação, Stricto Sensu (Doutorado). A pesquisa contou com 36 crianças integrantes de duas turmas de Educação Infantil (Pré II), com idades variando entre 5 e 6 anos. A participação se efetivou por meio de um roteiro de entrevista adaptado para as crianças da Educação Infantil. As respostas foram gravadas, transcritas e analisadas posteriormente em três categorias: acesso aos livros, situações que envolvam os livros de literatura e práticas de leitura e de contação de histórias. Como fundamentação teórica, buscamos destacar aspectos históricos-sociais da formação humana, bem como de especificidades do desenvolvimento humano na infância, em um processo interativo. A partir dos sentidos que são produzidos frente às vivências das crianças, os resultados indicam a necessidade de experiências ricas de leitura e escrita, capazes de produzir a exploração, interação, aprendizagem e desenvolvimento das crianças na escola da infância. A organização de tempos, espaços e práticas de leitura literária na infância favorecem a relação da criança com o livro, consigo e com o mundo à sua volta, criando ainda um sentido positivo do que seja a leitura.<hr/>Abstract Experiences with the universe of reading and writing occur earlier and earlier in the child's life. In childhood school, when experiencing collective experiences with the practices of a literate society, there is a multiplicity of meanings to appropriate, rebuild and through them to produce culture. In this way, we seek to analyze the children's perception of reading practices experienced in an institution of Early Childhood Education, based on an excerpt from a postgraduate research in Education, Stricto Sensu (Doctorate). The research involved thirty-six children from two Kindergarten classes (Pré II), with an average age of 5 and 6 years. Participation took place through an interview script adapted for children in kindergarten. The responses were recorded, transcribed and later analyzed in three categories: access to books, situations involving literature books and reading and storytelling practices. As a theoretical foundation, we seek to highlight historical and social aspects of human formation, as well as the specificities of human development in childhood, in an interactive process. From the meanings that are produced in the face of the children's experiences, the results indicate the need for rich reading and writing experiences, capable of producing exploration, interaction, learning and development of children in kindergarten. The organization of times, spaces and practices of literary reading in childhood favor the child's relationship with the book, with himself and with the world around him, also creating a positive sense of what reading is.<hr/>Resumen Las experiencias con el universo de la lectura y la escritura ocurren cada vez más temprano en la vida del niño. En la infancia escolar, al vivir experiencias colectivas con las prácticas de una sociedad alfabetizada, hay una multiplicidad de significados para apropiarse, reconstruirse ya través de ellos producir cultura. De esta forma, buscamos analizar la percepción de los niños sobre las prácticas lectoras vividas en una institución de Educación Infantil, a partir de un extracto de una investigación de posgrado en Educación, Stricto Sensu (Doctorado). La investigación involucró a 36 niños de dos clases de Jardín de Infancia (Pré II), con una edad promedio de 5 y 6 años. La participación se llevó a cabo a través de un guión de entrevista adaptado para niños de jardín de infantes. Las respuestas fueron grabadas, transcritas y posteriormente analizadas en tres categorías: acceso a libros, situaciones que involucran libros de literatura y prácticas de lectura y narración. Como fundamento teórico, buscamos resaltar los aspectos históricos y sociales de la formación humana, así como las especificidades del desarrollo humano en la infancia, en un proceso interactivo. A partir de los significados que se producen frente a las vivencias de los niños, los resultados indican la necesidad de experiencias ricas en lectura y escritura, capaces de producir exploración, interacción, aprendizaje y desarrollo de los niños en jardín de infancia. La organización de tiempos, espacios y prácticas de lectura literaria en la infancia favorecen la relación del niño con el libro, consigo mismo y con el mundo que le rodea, creando también un sentido positivo de lo que es la lectura. <![CDATA[Quality assessment in early childhood education: listening to the utterances of babies and children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100297&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No campo de pesquisas educacionais relacionadas a contextos da educação infantil, questões éticas, conceituais e metodológicas constituem grandes desafios. Em interlocução com essas questões, o presente artigo integra uma pesquisa de doutorado concluída em 2021, que focaliza vivências formativas com a avaliação institucional na educação infantil. Em uma abordagem qualitativa, ancorada em referenciais teórico-metodológicos bakhtinianos e freireanos, assume metodologia de pesquisa narrativa de tipo investigação-formação, com procedimentos de análise documental, aplicação de questionário, observação participante e produção de narrativas junto a professoras e trabalhadoras que vivenciaram, em 2019, o processo avaliativo em um Centro Municipal de Educação Infantil (CMEI) de um município do Espírito Santo. No escopo deste texto, discute-se a participação de crianças e bebês na avaliação institucional em relação a movimentos realizados e desafios enunciados pelas participantes quando se dispõem à escuta das vozes infantis. As análises evidenciam diferentes propostas de participação, assinalam a defesa do potencial de crianças e bebês para expressar opiniões e preferências e fazer proposições sobre ações vivenciadas no CMEI e, também, ressaltam tensões que acompanham essas iniciativas de garantir sua participação. Conclui-se, destacando a mobilização dos sujeitos envolvidos com a ação avaliativa e o reconhecimento de desafios para sua efetivação em uma perspectiva democrática. Defende-se a necessidade de que esses momentos de escuta perpassem diferentes situações de interações e brincadeiras e que as ações de formação continuada incluam, como pauta, reflexões acerca da compreensão dos enunciados infantis e da importância de sua participação no processo avaliativo.<hr/>Abstract In the field of educational research related to early childhood education contexts, ethical, conceptual and methodological issues constitute major challenges. In dialogue with these questions, this article integrates a doctoral research completed in 2021 that focuses on formative experiences with institutional assessment in early childhood education. In a qualitative approach, anchored in Bakhtinian and Freirean theoretical-methodological references, it assumes a narrative research methodology of the investigation-training type with procedures of document analysis, application of a questionnaire, participant observation and production of narratives with teachers and workers who have experienced, in 2019, the evaluation process in a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI) in a municipality of Espírito Santo. In the scope of this text, we discuss the participation of children and babies in the institutional evaluation in relation to the movements performed and challenges stated by the participants when they are willing to listen to children's voices. The analyzes show different proposals for participation, point out the defense of the potential of children and babies to express opinions and preferences and make propositions about actions experienced in the CMEI and also highlight tensions that accompany these initiatives to guarantee their participation. It concludes, highlighting the mobilization of the subjects involved with the evaluative action and the recognition of challenges for its effectiveness in a democratic perspective. We defend the need for these moments of listening to permeate different situations of interactions and games, and for continuing education actions to include, as a guideline, reflections on the understanding of children's utterances and the importance of their participation in the evaluation process.<hr/>Resumen En el campo de la investigación educativa relacionada con contextos de educación infantil, las cuestiones éticas, conceptuales y metodológicas constituyen grandes desafíos. En diálogo con estas preguntas, este artículo integra una investigación doctoral finalizada en 2021 que se centra en experiencias formativas con evaluación institucional en educación infantil. En un enfoque cualitativo, anclado en referentes teórico-metodológicos bakhtinianos y freireanos, asume una metodología de investigación narrativa del tipo investigación-formación con procedimientos de análisis documental, aplicación de cuestionario, observación participante y producción de narrativas con docentes y trabajadores que han experimentó, en 2019, el proceso de evaluación en un Centro Municipal de Educación Infantil (CMEI) en un municipio de Espírito Santo. En el marco de este texto, discutimos la participación de los niños y bebés en la evaluación institucional en relación a los movimientos realizados y los desafíos declarados por los participantes cuando están dispuestos a escuchar las voces de los niños. Los análisis muestran diferentes propuestas de participación, señalan la defensa de las potencialidades de los niños y bebés para expresar opiniones y preferencias y hacer proposiciones sobre las acciones vividas en el CMEI y también destacan las tensiones que acompañan a estas iniciativas para garantizar su participación. Concluye, destacando la movilización de los sujetos involucrados con la acción evaluativa y el reconocimiento de desafíos para su efectividad en una perspectiva democrática. Defendemos la necesidad de que estos momentos de escucha permeen diferentes situaciones de interacción y juego, y que las acciones de educación continua incluyan, como guía, reflexiones sobre la comprensión de los enunciados de los niños y la importancia de su participación en el proceso de evaluación. <![CDATA[Listening in action research: intertwining play and education for etnhic-racial relations]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100322&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo propõe a reflexão sobre a esfera do brincar como lugar de estar e de afecção pelas diferentes infâncias presentes nos espaços de pesquisa com crianças. Aqui, relataremos os “achados/inventados” em nossos trabalhos de escuta como exercício ético e estético de alteridade numa constante produção de sentidos, na qual inventamos o que encontramos. Escutar as crianças como metodologia de pesquisa requer, entre outras atitudes, um duplo exercício de esvaziamento de si para voltar a atenção ao outro e a retomada da própria infância do adulto que pesquisa, uma vez que a criança que fomos é acionada pelos encontros com as infâncias com as quais pesquisamos. Há, ainda, a tensão entre o maravilhamento produzido pela singularidade do olhar infantil e a necessária intervenção quando são reproduzidos os preconceitos e as demais formas de violência. Tomamos a brincadeira não como uma matéria-prima para uma produção futura, mas como meio de acesso e permanência no estado larvar do vivente. O percurso narrativo e reflexivo do texto se faz pela diferenciação da esfera brincante dos exercícios de violência que procuram instrumentalizar a ludicidade, o fazemos a partir da análise de alguns dos aspectos biológicos, filosóficos e subjetivos do brincar. Defendemos uma educação antirracista em ato desde a infância, como as situações de intervenção na pesquisa com crianças de 4 e 5 anos no espaço escolar. Por fim, buscamos ancorar nosso esperançar no projeto benjaminiano de uma filosofia por vir que se nutre do investimento potente no gesto infantil de fazer o novo mais uma vez.<hr/>Abstract This article proposes a reflection on the sphere of play as a place of being and affection for the different childhoods present in research spaces with children. Here, we will report the “found/invented” in our listening works as an ethical and aesthetic exercise of alterity in a constant production of meanings, in which we invent what we find. Listening to children as a research methodology requires, among other attitudes, a double exercise of self-emptying to turn attention to the other and the resumption of the research adult's own childhood, since the child we were is triggered by the encounters with the childhoods with which we researched. There is also the tension between the wonder produced by the uniqueness of the child's gaze and the necessary intervention when prejudices and other forms of violence are reproduced. We take the game not as a raw material for a future production, but as a means of access and permanence in the larval state of the living being. The narrative and reflexive path of the text is made by differentiating the playing sphere from the violence exercises that seek to instrumentalize playfulness, we do it from the analysis of some of the biological, philosophical and subjective aspects of playing. We defend an anti-racist education in action since childhood, such as situations of intervention in research with children aged 4 and 5 in the school space. Finally, we seek to anchor our hopes in the Benjaminian project of a philosophy to come that is nourished by the powerful investment in the childish gesture of doing the new again.<hr/>Resumen Este artículo propone una reflexión sobre la esfera del juego como lugar de ser y afecto para las distintas infancias presentes en los espacios de investigación con niños. Aquí relataremos lo “encontrado/inventado” en nuestros trabajos de escucha como un ejercicio ético y estético de alteridad en una constante producción de sentidos, en la que inventamos lo que encontramos. Escuchar a los niños como metodología de investigación requiere, entre otras actitudes, un doble ejercicio de vaciamiento para volver la atención al otro y la reanudación de la investigación sobre la propia infancia del adulto, ya que el niño que fuimos se desencadena por los encuentros con las infancias con que investigamos. También está la tensión entre el asombro que produce la singularidad de la mirada del niño y la necesaria intervención cuando se reproducen prejuicios y otras formas de violencia. Tomamos el juego no como materia prima para una producción futura, sino como medio de acceso y permanencia en el estado larvario del ser vivo. El recorrido narrativo y reflexivo del texto se realiza diferenciando el ámbito lúdico de los ejercicios de violencia que buscan instrumentalizar la lúdica, lo hacemos a partir del análisis de algunos de los aspectos biológicos, filosóficos y subjetivos del juego. Defendemos una educación antirracista en acción desde la infancia, como situaciones de intervención en investigación con niños de 4 y 5 años en el espacio escolar. Finalmente, buscamos anclar nuestras esperanzas en el proyecto benjaminiano de una filosofía por venir que se nutre de la poderosa inversión en el gesto infantil de hacer de nuevo lo nuevo. <![CDATA[Ethnographic research with children and adults in early childhood education: ethical, conceptual and methodological challenges]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100341&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo problematiza desafios decorrentes de percursos investigativos em pesquisas etnográficas realizadas com crianças no contexto coletivo da educação infantil. A problematização se dá c;olocando em diálogo caminhos metodológicos trilhados em duas pesquisas com crianças e três categorias temáticas que compõem as pesquisas etnográficas com crianças apontadas por Christensen (2004): a) os processos dialógicos de acesso às “culturas de comunicação das crianças”; b) as relações de reconhecimento e estatutárias inerentes ao/à adulto/a pesquisador/a, e; c) as relações de poder. O artigo, em um primeiro momento, discute a categoria temática que envolve as relações com as crianças e o acesso aos seus contextos e culturas de comunicação. Em um segundo momento, trata das relações de reconhecimento e estatutárias inerentes à/ao adulta/o pesquisador/a e os desafios dessas relações. Por fim, traz reflexões quanto às relações de poder, tendo como principal ponto de partida projetar uma relação mais simétrica possível, com base na definição de simetria ética, seja nas relações com as crianças como também com as/os adultas/os.<hr/>Abstract This article problematizes challenges from investigative paths in ethnographic research carried out with children in the collective context of early childhood education. The problematization takes place by placing in dialogue methodological paths followed in two researches with children and three thematic categories that make up the ethnographic researches with children pointed out by Christensen (2004): a) the dialogical processes of access to “children's communication cultures”; b) the recognition and statutory relationships inherent to the adult researcher, and; c) power relations. The article, at first, discusses the thematic category that involves relationships with children and access to their contexts and cultures of communication. In a second moment, it deals with the recognition and statutory relationships inherent to the adult researcher and the challenges of these relationships. Finally, it brings reflections on power relations, having as its main starting point to project a relationship as symmetrical as possible, based on the definition of ethical symmetry, whether in relationships with children or adults.<hr/>Resumen Este artículo aborda los desafíos que surgen de los caminos investigativos en la investigación etnográfica realizada con niños en el contexto colectivo de la educación infantil. La problematización se realiza poniendo en diálogo los caminos metodológicos seguidos en dos investigaciones con niños y tres categorías temáticas que componen las investigaciones etnográficas con niños señaladas por Christensen (2004): a) los procesos dialógicos de acceso a las “culturas comunicativas infantiles”; b) el reconocimiento y las relaciones estatutarias inherentes al investigador adulto, y; c) relaciones de poder. El artículo, en un primer momento, aborda la categoría temática que involucra las relaciones con los niños y el acceso a sus contextos y culturas de comunicación. En un segundo momento, trata sobre el reconocimiento y las relaciones estatutarias inherentes al investigador adulto y los desafíos de estas relaciones. Finalmente, trae reflexiones sobre las relaciones de poder, teniendo como principal punto de partida proyectar una relación lo más simétrica posible, a partir de la definición de simetría ética, ya sea en las relaciones con niños-adultos. <![CDATA[Listening to teachers in Early Childhood Education research]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100365&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tematiza a escuta de docentes em pesquisas no campo da Educação Infantil. O que significa escutar docentes em pesquisas? Além de buscar refletir sobre essa questão, o texto também pretende fazer discussões sobre os desafios éticos, teóricos e metodológicos em relação à escuta do professor da Educação Infantil, dialogando sobre o ato de escuta à luz dos estudos de Paulo Freire (1996) e Levinas (1980). Trata-se de um texto de natureza teórica que tece diálogos com o pensamento desses dois autores. Freire (1996) aponta a escuta como ato político que abre caminho para falar com o outro; e Levinas (1980), ao discutir sobre a ética da alteridade, apresenta aportes teóricos relevantes para a compreensão do que é escutar outrem. Escutar é uma ação humana complexa e, no contexto da pesquisa em Educação Infantil, exige do pesquisador, cada vez mais, uma escuta paciente e crítica. O estudo conclui que o ato da escuta, na pesquisa, extrapola a ritualidade burocrática da produção de material no campo empírico, e pede ética na produção das relações a partir das diferenças.<hr/>Abstract This article discusses the listening of teachers in research in the Early Childhood Education field. What does it mean to listen to teachers in research? Further seeking to reflect on this issue, is the text also intend to discuss ethical, theoretical, and methodological challenges regarding to listening to the Early Childhood teacher, dialoguing about the act of listening in the light of studies by Paulo Freire (1996) and Levinas (1980). It is a theoretical nature text which weaves dialogues with the thinking of these two authors. Freire (1996) points out listening as a political act that opens the way to talk to the other; and Levinas (1980), when discussing the ethics of alterity, presents relevant theoretical contributions to understand what is to listen to others. Listening is a complex human action, and in the context of Early Childhood Education context, increasingly requires a patient and critical listening from the researcher. The study concluded that the act of listening in the research goes beyond the bureaucratic ritual of the production of material in the empirical field and asks for ethics in the production of relationships based on differences.<hr/>Resumen Este artículo aborda la escucha de docentes en la investigación en el campo de la Educación Infantil. ¿Qué significa escuchar a los maestros en investigación? Además de buscar reflexionar sobre esta cuestión, también se pretende discutir los desafíos éticos, teóricos y metodológicos con relación a la escucha del docente de Primera Infancia, dialogando sobre el acto de escuchar bajo la luz de los estudios de Paulo Freire (1996) y Levinas (1980). Es un texto de carácter teórico que teje diálogos con el pensamiento de estos dos autores. Freire (1996) señala la escucha como acto político que abre camino para hablar con el otro; y Levinas (1980), al discutir la ética de la alteridad, presenta aportes teóricos relevantes para la comprensión de lo que es escuchar al otro. Escuchar es una acción humana compleja y, en el contexto de la investigación en Educación Infantil, exige cada vez más una escucha paciente y crítica por parte del investigador. El estudio concluye que el acto de escuchar en la investigación va más allá del ritual burocrático de producción de material en el campo empírico, y pide ética en la producción de relaciones desde las diferencias. <![CDATA[Reflections on interviewing from the perspective of craftsmanship: dialogues with teachers/researchers on Early Childhood Education and Didactics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100386&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo apresenta reflexões metodológicas com foco em entrevistas, procedimento recorrente em pesquisas com abordagem qualitativa. A partir da experiência de uma pesquisa de doutorado sobre as relações entre Educação Infantil e Didática, discutem-se processos vivenciados nas entrevistas com quatro professores/pesquisadores brasileiros e dez italianos que participaram do estudo. O trabalho fundamenta-se na perspectiva de Sennett (2015a) sobre artesania, dialogando com compreensões teórico-metodológicas sobre o entrevistar como um movimento dialógico de abertura em um fazer artesanal, conforme propõem Mills (2009), Caramés Boada (2010) e Contreras Domingo e Lara Ferré (2010). As reflexões metodológicas organizam-se em dois eixos: o primeiro versa sobre a potência do encontro, do diálogo e do compartilhamento de ideias e saberes que pode acontecer na entrevista, destacando a importância da escuta de modo ético e respeitoso; o segundo discorre acerca da flexibilidade no processo de entrevistar e do quanto as entrevistas realizadas retroalimentam as próximas e, por consequência, redimensionam os rumos da investigação. Considera-se que o ato de entrevistar, tecido em um fazer artesanal, é uma experiência que pode ser formativa para o entrevistador e significativa para o entrevistado, pois no exercício dialógico de pesquisa há intercâmbio de ideias e saberes que promovem ressignificações. Ao entrevistar docentes/pesquisadores da Educação Infantil e da Didática, evidenciam-se as posições ocupadas pelos participantes da pesquisa e seus diferentes pontos de vista, colocando em pauta um tema que tem sido invisibilizado, movimentando pensamentos e fomentando o diálogo.<hr/>Abstract This article presents methodological reflections focusing on interviews, a recurrent procedure in research with a qualitative approach. From a doctoral research experience about the relations between Early Childhood Education and Didactics, we discuss processes experienced in the interviews with four Brazilian professors/researchers and ten Italians who participated in the study. The work is based on Sennett's perspective (2015a) about artesania, dialoguing with theoretical-methodological understandings about interviewing as a dialogical movement of openness in a handmade making, as proposed by Mills (2009), Caramés Boada (2010) and Contreras Domingo and Lara Ferré (2010). The methodological reflections are organized in two axes: the first versifies with the power of encounter, of dialogue and the sharing of ideas and knowledge that can happen in the interview, highlighting the importance of listening in an ethical and respectful way; the second one, discourses the flexibility in the interviewing process and how much the conducted interviews feedback the next ones and, consequently, resize the directions of the investigation. It is considered that the act of interviewing, woven into a handmade doing, is an experience that can be formative for the interviewer and significant for the interviewee, because in the dialogical exercise of research there is an exchange of ideas and knowledge that promote resignifications. When interviewing teachers/researchers of Early Childhood Education and Didactics, the positions occupied by the research participants and their different points of view are evidenced, putting on the agenda a theme that has been made invisible, moving thoughts and promoting dialogue.<hr/>Resumen Este artículo presenta reflexiones metodológicas enfocadas en entrevistas, procedimiento recurrente en las investigaciones con enfoque cualitativo. A partir de la experiencia de una investigación doctoral sobre las relaciones entre la Educación Infantil y la Didáctica, se discuten los procesos vividos en las entrevistas con cuatro profesores/investigadores brasileños y diez italianos que participaron del estudio. El trabajo se basa en la perspectiva de Sennett (2015a) sobre la artesanía, dialogando con las comprensiones teóricos metodológicos sobre el entrevistar como movimiento dialógico de apertura en un hacer artesanal, como proponen Mills (2009), Caramés Boada (2010) y Contreras Domingo y Lara Ferré (2010). Las reflexiones metodológicas se organizan em dos ejes: el primero trata sobre la potencia del encuentro, del diálogo y la acción de compartir ideas y saberes que pueden darse en la entrevista, destacando la importancia de escuchar de forma ética y respetuosa; el segundo trata de la flexibilidad en el proceso de entrevistar y de cuanto las entrevistas realizadas retroalimentan las siguientes y, por consecuencia, redimensionan las direcciones de la investigación. Se considera que el acto de entrevistar, tejido en un hacer artesanal, es una experiencia que puede ser formativa para el entrevistador y significativa para el entrevistado, porque en el ejercicio dialógico de investigación hay intercambio de ideas y conocimientos que promueven nuevos significados. Al entrevistar a profesores/investigadores de Educación Infantil y Didáctica, se evidencian las posiciones que ocupan los participantes en la investigación y sus diferentes puntos de vista, poniendo en agenda un tema que ha sido tratado con invisibilidad, moviendo reflexiones y propiciando el diálogo. <![CDATA[Formative pathways in early childhood education: What do teachers tell us?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100410&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A formação docente contínua é condição de qualificação para os professores da educação infantil. Autores como Gatti (2011; 2018), Kramer (2005), Zabalza (2007), entre outros, defendem a formação continuada como construção de competências para o exercício do magistério. Em consonância com as ideias defendidas por esses estudiosos, os trabalhos de Abuchaim (2018), Campos (2018) e Barbosa (2016) demonstram a relevância do aperfeiçoamento permanente para a reflexão e a consolidação de práticas pedagógicas concernentes à primeira infância. Diante dessas pesquisas, a seguinte pergunta se impõe: quais são as necessidades de formação dos docentes que atuam na educação infantil? Motivado por este questionamento, o presente artigo primou pela escuta dos docentes em relação a seus percursos formativos. O objetivo, portanto, foi reconhecer quais são as necessidades e as dificuldades formativas vivenciadas pelos docentes da educação infantil na rede municipal de ensino de Aracaju/SE. Quanto ao percurso metodológico, ele apresenta natureza qualitativa. Para a produção do material de análise, foram realizadas entrevistas individuais com 44 docentes atuantes na pré-escola, em instituições localizadas na referida cidade. Entre os resultados, foi evidenciado que a fragilidade ou a ausência de formação docente impacta negativamente na relação do professor com a sua identidade profissional. Por essa razão, escutar os docentes, promovendo a reflexão de suas necessidades e dificuldades de formação contínua, no contexto da primeira etapa da educação básica, constitui relevante contribuição para o movimento de qualificação da docência orientada à primeira infância.<hr/>Abstract The continuous teacher training is a condition for qualification of teaching for teachers working in early childhood education. Theoretical deepening undertaken in Gatti (2011;2018), Kramer (2005) Zabalza (2007) reaffirms continuing teacher education as the construction of skills for teaching, as well as in the studies of Abuchaim (2018), Campos (2018), Barbosa (2016) present its relevance for the reflection and consolidation of pedagogical practices with early childhood. So, what are the training needs of teachers working in early childhood education? In this perspective, this article excelled in listening to teachers about their training paths in the context of pedagogical work with young children. The objective was to recognize the training needs and difficulties experienced by early childhood education teachers in the municipal network of Aracaju-SE/Brazil. The qualitative and descriptive methodological path, conducting individual interviews with 44 teachers working in preschool, in institutions in Aracaju-SE/Brazil. Among the results, the teachers' feelings of identity stood out, as well as the needs and difficulties encountered by them in their formative trajectory in the face of the specificities of early childhood education. It was evidenced that the fragility or absence of teacher training impacts the teacher's relationship with their professional identity, increases the lack of knowledge of the role and specifics of early childhood education and consolidates deformed actions of pedagogical work in the school environments of young children. Listening to teachers, promoting the reflection of their needs and difficulties of continuing education in the context of early childhood education constitutes a relevant contribution to the movement of qualification of teaching with early childhood.<hr/>Resumen La formación continua del profesorado es una condición para la cualificación de la docencia de los docentes que trabajan en la educación infantil. La profundización teórica emprendida en Gatti (2011; 2018), Kramer (2005) Zabalza (2007) reafirma la formación continua del profesorado como construcción de competencias para la docencia, así como en los estudios de Abuchaim (2018), Campos (2018), Barbosa (2016) presentan su relevancia para la reflexión y consolidación de prácticas pedagógicas con la primera infancia. Entonces, ¿cuáles son las necesidades de formación de los docentes que trabajan en educación infantil? En esa perspectiva, este artículo se destacó por escuchar a los docentes sobre sus caminos de formación en el contexto del trabajo pedagógico con niños pequeños. El objetivo fue reconocer las necesidades y dificultades de formación experimentadas por los docentes de educación infantil de la red municipal de Aracaju-SE/Brasil. El camino metodológico, cualitativo y descriptivo, realizando entrevistas individuales con 44 docentes que trabajan en preescolar, en instituciones en Aracaju -SE/Brasil. Entre los resultados se destacaron los sentimientos de identidad de los docentes, así como las necesidades y dificultades encontradas por ellos en su trayectoria formativa frente a las especificidades de la educación infantil. Se evidenció que la fragilidad o ausencia de formación docente impacta la relación del docente con su identidad profesional, aumenta el desconocimiento del rol y las especificidades de la educación infantil y consolida acciones deformadas del trabajo pedagógico en los ambientes escolares de los niños pequeños. Escuchar a los docentes, promoviendo la reflexión de sus necesidades y dificultades de la formación permanente en el contexto de la educación infantil, constituye un aporte relevante para el movimiento de cualificación del profesorado con la primera infancia. <![CDATA[Freinet Techniques and Pedagogical work in Child Education: reflections on Work Corners]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100444&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este texto sintetiza elementos discutidos em pesquisa de mestrado finalizada em 2018, dedicada a compreender os Cantos de Trabalho - técnica criada e desenvolvida pelo Pedagogo francês Célestin Freinet (1896- 1966) - como forma de encaminhar o trabalho pedagógico na Educação Infantil capaz de fomentar condições favoráveis à sofisticação dos processos relacionados ao desenvolvimento das qualidades humanas. O objetivo da pesquisa consistiu em explicitar como esse modo de conduzir o trabalho na escola pode possibilitar a atividade de professores e crianças, com vistas a mobilizar e desenvolver as funções psíquicas superiores, em especial o autocontrole da conduta. Por meio de revisão e discussão da literatura, efetivou-se investigação qualificada como pesquisa teórica. Esta exposição dedica-se a explicitar qualidades dessa forma de orientar o trabalho e relações na escola de Educação Infantil, bem como sinaliza as potentes contribuições desta Técnica Freinet para o desenvolvimento do autocontrole da conduta na infância. Na tessitura das discussões, aborda-se as regularidades do desenvolvimento humano sob a ótica da Teoria Histórico-Cultural, explicitando o conceito de atividade principal como orientadora de aprendizagens que incidem afirmativamente no desenvolvimento do sujeito em momentos específicos da vida. Somam-se a esse argumento, reflexões sobre o papel docente como interventor consciente na propositura dos Cantos de Trabalho na escola da infância. Ao longo do artigo, argumenta-se que essa técnica de trabalho pedagógico possibilita que a criança se constitua sujeito da própria atividade, assumindo, assim, o protagonismo em seu processo de aprendizagem. A partir dos resultados da pesquisa, depreende-se que a atividade docente, respaldada nos pressupostos dos Cantos de Trabalho, promove situações pedagógicas emancipadas, fundamentalmente intencionadas à plenitude do desenvolvimento das qualidades psíquicas humanas, notadamente objetivadas nos modos sofisticados de pensar, ser, sentir e agir do sujeito no mundo.<hr/>Abstract This text synthesizes elements discussed in a master's research completed in 2018, dedicated to understanding Work Corners - a technique created and developed by the French Pedagogue Célestin Freinet (1896-1966) - as a way of forwarding pedagogical work in Early Childhood Education capable of fostering conditions favorable to the sophistication of processes related to the development of human qualities. The objective of the research was to explain how this way of conducting work at school can enable the activity of teachers and children, with a view to mobilizing and developing higher psychic functions, especially self-control of conduct. Through review and discussion of the literature, an investigation qualified as theoretical research was carried out. This exhibition is dedicated to highlighting qualities of this way of guiding work and relationships in kindergarten, as well as pointing out the powerful contributions of this Freinet Technique to the development of self-control of conduct in childhood. In the fabric of the discussions, the regularities of human development are approached from the perspective of the Historical-Cultural Theory, explaining the concept of main activity as a guide for learning that positively affects the development of the subject in specific moments of life. In addition to this argument, reflections on the teaching role as a conscious intervener in the proposition of Work Corners in childhood schools. Throughout the article, it is argued that this technique of pedagogical work enables the child to become the subject of his own activity, thus assuming the leading role in his learning process. From the results of the research, it appears that the teaching activity, supported by the assumptions of the Work Corners, promotes emancipated pedagogical situations, fundamentally intended for the full development of human psychic qualities, notably objectified in the sophisticated ways of thinking, being, feeling and act of the subject in the world. <![CDATA[Assessment in Early Childhood Education: what knowledge to mobilize?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100469&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A avaliação na Educação Infantil se diferencia expressivamente da avaliação nas demais etapas da educação e representa um desafio tanto para a elaboração de documentos norteadores quanto para o desenvolvimento das práticas. A proposta deste estudo bibliográfico consiste em apresentar reflexões sobre a avaliação nesta etapa, tomando como ponto de partida aspectos pertinentes ao conceito de avaliação definido pelas orientações legais em vigência e pelas discussões teóricas específicas da área, com o objetivo de identificar como e quais saberes docentes os/as professores/as mobilizam no processo avaliativo. Destaca-se o papel fundamental dos/as docentes como agentes políticos comprometidos e transformadores das práticas. Considera-se a necessidade de que os textos dos documentos legais referentes à avaliação apresentem orientações mais específicas e aprofundadas no sentido de possibilitar clareza quanto à finalidade da avaliação na Educação Infantil. Propõem-se a adoção de uma perspectiva organizacional para o processo avaliativo, considerado como complexo e não linear. Conclui-se que, para além de definir um conjunto de saberes docentes mobilizados na avaliação, importa compreender que o processo é reflexivo, permanente, contínuo e mesmo que se repita um número indefinido de vezes, sempre haverá aspectos a serem revisitados, tanto no percurso avaliativo adotado, quanto nos saberes mobilizados.<hr/>Abstract Assessment in Early Childhood Education differs significantly from assessment in other stages of education and represents a challenge both for the elaboration of guiding documents and for the development of practices. The purpose of this bibliographic study is to present reflections on evaluation at this stage, taking as a starting point aspects relevant to the concept of evaluation defined by the legal guidelines in force and by the theoretical discussions specific to the area, with the objective of identifying how and which teaching knowledge teachers mobilize them in the evaluation process. The fundamental role of teachers as political agents, committed and transforming practices is highlighted. It is considered the need for the texts of the legal documents referring to the evaluation to present more specific and in-depth guidelines in order to provide clarity regarding the purpose of evaluation in Early Childhood Education. It is proposed the adoption of an organizational perspective for the evaluation process, considered as complex and non-linear. It is concluded that, in addition to defining a set of teaching knowledge mobilized in the evaluation, it is important to understand that the process is reflective, permanent, continuous and even if it is repeated an indefinite number of times, there will always be aspects to be revisited, both in the evaluative approach adopted, as well as in the knowledge mobilized.<hr/>Resumen La evaluación en Educación Infantil difiere significativamente de la evaluación en otras etapas educativas y representa un desafío tanto para la elaboración de documentos orientadores como para el desarrollo de prácticas. El presente estudio bibliográfico tiene como objetivo presentar reflexiones sobre la evaluación en esta etapa, tomando como punto de partida aspectos relevantes al concepto de evaluación definido por los lineamientos legales vigentes y por las discusiones teóricas propias del área, con el objetivo de identificar cómo y qué saberes didácticos movilizan los docentes en el proceso de evaluación. Se destaca el papel fundamental de los docentes como agentes políticos, comprometidos y transformadores de las prácticas. Se considera la necesidad de que los textos de los documentos legales referentes a la evaluación presenten lineamientos más específicos y profundos a fin de brindar claridad a la finalidad de la evaluación en Educación Infantil. Se propone la adopción de una perspectiva organizacional para el proceso de evaluación, considerada como compleja y no lineal. Se concluye que, además de definir un conjunto de saberes docentes movilizados en la evaluación, es importante entender que el proceso es reflexivo, permanente, continuo y aunque se repita un número indefinido de veces, siempre habrá aspectos a revisar, tanto en el enfoque evaluativo adoptado, como en el conocimiento movilizado. <![CDATA[Trust and political socialization in digital media youth perspective in high school in Rio Grande do Sul]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100493&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo do artigo é discutir as possíveis mudanças nas formas de socialização política em espaços habitualmente tidos como privilegiados para tal, como a escola e a família. Ademais, abordamos os possíveis usos feitos pelos jovens das mídias digitais para o debate sobre política. Ainda, buscamos observar os usos destas mídias com base no posicionamento ideológico dos(as) jovens e analisar as eventuais diferenças no uso do WhatsApp, Twitter, Instagram e Facebook, notadamente no que diz respeito à confiança em seu conteúdo. A socialização política é acionada para discutir as percepções e formas de uso destas mídias digitais pelos(as) jovens nas escolas. A coleta dos dados quantitativos foi realizada entre setembro a novembro de 2019 nos municípios de Pelotas, Caxias do Sul e Porto Alegre, no Rio Grande do Sul A pesquisa de campo consistiu na aplicação de um survey, com amostra representativa dos(as) estudantes matriculados no ensino médio regular (ensino estadual, federal e privado) com uma amostra de 2.169 questionários aplicados. Os resultados indicam, diferindo de um senso comum que enxerga os jovens como crescentemente alienados e apolíticos, um contexto de vida destes em que controvérsias políticas são desdobradas, inclusive sobre os usos e engajamentos políticos nas redes sociais digitais.<hr/>Abstract The objective of the article is to discuss the possible changes in the forms of political socialization in spaces usually considered privileged for such, such as the school and the family. In addition, we address the possible uses made by young people of digital media for the debate on politics. Still, we seek to observe the uses of these media based on the ideological positioning of young people and analyze possible differences in the use of WhatsApp, Twitter, Instagram and Facebook, notably with regard to trust in their content. [I think we should reformulate here: discuss the differences in the uses of social media (WP, TW and FB) by young people and their confidence in the content broadcast? Suggestion.] Political socialization is triggered to discuss the perceptions and ways of using these digital media by young people in schools. The collection of quantitative data was carried out between September and November 2019 in the municipalities of Pelotas, Caxias do Sul and Porto Alegre, in Rio Grande do Sul. The field research consisted of the application of a survey, with a representative sample of students enrolled in regular high school (State, Federal and Private education) with a sample of 2,169 questionnaires applied. The results indicate, differing from a common sense that sees young people as increasingly alienated and apolitical, a context of their lives in which political controversies are unfolded, including about the uses and political engagements in digital social networks.<hr/>Resumen El objetivo del artículo es discutir los posibles cambios en las formas de socialización política en espacios habitualmente considerados privilegiados para ello, como la escuela y la familia. Además, abordamos los posibles usos que los jóvenes hacen de los medios digitales para el debate político. Además, pretendemos observar los usos de estos medios en función del posicionamiento ideológico de los jóvenes y analizar las posibles diferencias en el uso de WhatsApp, Twitter, Instagram y Facebook, sobre todo en cuanto a la confianza en sus contenidos. La socialización política se activa para discutir las percepciones y formas de uso de estos medios digitales por parte de los jóvenes en las escuelas. La recolección de datos cuantitativos se realizó entre septiembre y noviembre de 2019 en los municipios de Pelotas, Caxias do Sul y Porto Alegre, en Rio Grande do Sul. La investigación de campo consistió en la aplicación de una encuesta, con una muestra representativa de los estudiantes matriculados en la escuela secundaria regular (escuelas estatales, federales y privadas) con una muestra de 2.169 cuestionarios aplicados. Los resultados indican, en contra del sentido común que ve a los jóvenes como cada vez más alienados y apolíticos, un contexto de sus vidas en el que se despliegan las controversias políticas, incluso sobre los usos y el compromiso político en las redes sociales digitales. <![CDATA[Construction of a false awareness of reality: the Fake News in the light of Antonio Gramsci]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100515&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem como referência parte de um capítulo da dissertação de mestrado em Educação intitulado jornalismo e comunicação educativa: formação da consciência política à luz do pensamento de Paulo Freire, Antonio Gramsci e Célestin Freinet, de Patricia Helena de Ribeiro Munhoz Costa, 2021. O objetivo é demonstrar como o pensamento gramsciano pode auxiliar na compreensão dos processos e consequências da produção de Fake News no mundo contemporâneo, e compreender a seguinte exigência de Gramsci (1991): de uma escola ligada à vida, para então, analisar um possível caminho para a educação do século XXI, no sentido da formação dos sujeitos para uma realidade permeada de falsos discursos, os quais buscam criar uma falsa consciência da realidade. O percurso metodológico da pesquisa é guiado pela Hermenêutica que nos ajuda a compreender as narrativas em seus dizeres e silêncios que produzem uma concepção de mundo, a partir de uma relação que ultrapassa o tempo, aproximando uma discussão da atualidade com o pensamento de Antonio Gramsci. Assim, o aporte teórico se concentra em três grandes intelectuais que dialogam: Gramsci (1991 e 2000), Freire (1979; 1986 e 2019) e Martí-Barbero (2014). Ao concluir o artigo, acreditamos ter compreendido a urgência de refletir e discutir em profundidade o que permeia a produção de Fake News e os impactos diretos na formação dos sujeitos, a qual se depara constantemente com falsos discursos da realidade. Além da necessidade de introduzirmos práticas educomunicativas, tanto na educação formal quanto informal.<hr/>Abstract This article has as reference one chapter of a master's thesis in Education (2021). The aim is to prove how the Gramscian thought may assist in understanding the process and implications of producing Fake News in the contemporary world, and to understand the following Gramsci (1991) requirement: a school connected to the life. To then analyze a possible way to 21st century education, towards the subject's formation to a reality permeated with false speeches, which seek to create a false awareness of reality. The methodological path of research is guide by hermeneutics that help us to understand the narratives in their sayings and silence, which produce a conception of the world, from a relationship goes beyond time approaching a current discussion with Antonio Gramsci’s thought. Thus, the theoretical contribution focuses on three great intellectuals who dialogue: Gramsci (1991 e 2000), Freire (1979; 1986 e 2019) and Martín-Barbero (2014). We concluded with this paper that it is urgent to reflect and debate deeply what permeates the production of Fake News and the direct impacts on the formation of subjects, which is constantly with false speeches about reality. In addition to the need to introduce educommunicative practices, both in formal and informal education.<hr/>Resumen Este artículo se basa en una parte de un capítulo de la disertación de maestría en educación. Su objectivo es demonstrar cómo el pensamiento de Gramsci pude ayudar a comprender los procesos y consecuencias de la producción de Fake News en el mundo contemporáneo, y comprender lo siguiente requisito de Gramsci(1991): de una escuela vinculada a la vida. Luego, enprender una búsqueda de un camino posible para la educación del siglo XXI, en el sentido de la formación de los sujetos para una realidad impregnada de falsos discurso que buscan crear una falsa conciencia de la realidad. El camino metodológico de la investigación está pautado por la Hermenéutica que nos ayuda a comprender las narrativas en sus dichos y silencios que producen una concepción del mundo, desde una relación que va más allá del tiempo presente con el pensamiento de Antonio Gramsci. Así, el aporte teórico está centrado en tres intelectuales que dialogan: Gramsci (1991 y 2000), Freire (1979; 1986 y 2019) y Martín Barbero (2014). Al final del artículo, creemos haber comprendido la urgencia de reflexionar y discutir en profundidad lo que permea la producción de Fake News y los impactos directos en la formación de personas que se enfrentan constantemente a falsos discursos de la realidad. Además de la necesidad de introducir prácticas educomunicativas, tanto en la educación formal como informal. <![CDATA[Mapping brazilian scientific production on the formation and model of multivalent schools]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100531&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente trabalho tem como objetivo mapear as produções científicas sobre as Escolas Polivalentes criadas no Brasil, tendo como base a revisão de literatura do tipo “estado do conhecimento”, referente a pesquisas educacionais sobre a criação e atuação destas instituições. O mapeamento compreende o levantamento de trabalhos, teses e dissertações, realizado no Catálogo de Teses e Dissertações do Portal da CAPES, BDTD e plataforma Google, com produções que compreendem os anos de 1971 a 2021. No mapeamento, foram investigadas 348 teses e dissertações, com o descritor “Polivalente”, e após analisadas, a temática, o resumo e as introduções, foram selecionadas 11 teses e dissertações que pertenciam a esse recorte específico, com nuances que este modelo proporcionou contribuindo para a formação pedagógica. Na análise foram levadas em consideração as variáveis qualiquantitativas de autoria, ano de publicação, tipo de estudo, instituição, região, nome do programa, título do trabalho, objetivo, metodologia e instrumento de pesquisa. A análise nos ajudou a perceber a escassez de produções e a premência sobre a temática, ficando evidente um interesse em produções sobre o modelo educacional, e que apesar de grandes abordagens sobre a polivalência estavam fora do foco desta análise. Esperamos que as informações, referente ao grupo escolar das Escolas Polivalente, associadas a estudos históricos que estas produções do conhecimento podem fornecer, viabilizem sua contribuição para prática educacional.<hr/>Abstract This work aims to map the scientific productions on Multipurpose Schools created in Brazil, based on a literature review of the “state of knowledge” type, referring to educational research on the creation and performance of these institutions. The mapping comprises the survey of works, theses and dissertations, carried out in the Catalog of Theses and Dissertations of the CAPES Portal, BDTD and the Google platform, with productions covering the years 1971 to 2021. In the mapping, 348 theses and dissertations were investigated, with the descriptor “Multipurpose”, and after analysing, the theme, the abstract and the introductions, 11 theses and dissertations were selected that belonged to this specific cut, with nuances that this model provided contributing to the pedagogical formation. In the analysis, the qualitative and quantitative variables of authorship, year of publication, type of study, institution, region, name of the program, title of the work, objective, methodology and research instrument were taken into account. The analysis helped us to perceive the scarcity of productions and the urgency on the subject, making evident an interest in productions on the educational model, and that despite great approaches on polyvalence were outside the focus of this analysis. We hope that the information, referring to the school group of the Polyvalent Schools, associated with historical studies that these productions of knowledge can provide, will enable its contribution to educational practice.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo mapear las producciones científicas sobre las Escuelas Polivalentes creadas en Brasil, a partir de una revisión de la literatura del tipo “estado del conocimiento”, referente a investigaciones educativas sobre la creación y actuación de estas instituciones. El mapeo comprende el relevamiento de trabajos, tesis y disertaciones, realizado en el Catálogo de Tesis y Disertaciones del Portal CAPES, BDTD y la plataforma Google, con producciones que abarcan los años 1971 a 2021. En el mapeo, se registraron 348 tesis y disertaciones investigado, con el descriptor “Multipropósito”, y luego de analizar, el tema, el resumen y las introducciones, se seleccionaron 11 tesis y disertaciones que pertenecían a este corte específico, con los matices que este modelo brindó contribuyendo a la formación pedagógica. En el análisis se tuvieron en cuenta las variables cualitativas y cuantitativas de autoría, año de publicación, tipo de estudio, institución, región, nombre del programa, título del trabajo, objetivo, metodología e instrumento de investigación. El análisis nos ayudó a percibir la escasez de producciones y la urgencia sobre el tema, evidenciando un interés por las producciones sobre el modelo educativo, y que a pesar de grandes abordajes sobre la polivalencia quedaron fuera del foco de este análisis. Esperamos que la información, referida al colectivo escolar de las Escuelas Polivalentes, asociada a los estudios históricos que estas producciones de conocimiento puedan aportar, posibilite su aportación a la práctica educativa. <![CDATA[Social representations of being an early childhood educator: teachers’ identity constitution in the Education Undergraduate Course]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100556&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo busca apresentar, como aspecto da formação inicial de licenciandas em Pedagogia, suas representações a respeito da constituição da identidade docente referente ao ser professora de Educação Infantil. A discussão emergiu na disciplina de Estágio Curricular para a Docência na Educação Infantil, como parte das reflexões teórico-práticas desenvolvidas na relação entre universidade e escolas públicas de Educação Infantil. O aporte teórico utilizado é o das Representações Sociais de Moscovici (1981, 2012), Deschamps e Moliner (2009), Novaes, Ornellas e Ens (2017) e de autores do campo da Educação Infantil, como: Campos (2008, 2010, 2018), Arroyo (2000), Drumond (2019), Ostteto e Maia (2019), Kuhlmann Jr. (2015), entre outros. Para tanto, como recurso metodológico de coleta de dados foram utilizados questionários aplicados com acadêmicas, a partir da exibição de entrevista com Maria Malta Campos, da Faculdade de Educação PUC/SP, sobre a identidade do professor na Educação Infantil. Os resultados indicaram a afirmação de algumas representações sociais construídas historicamente a respeito de ser professora de crianças, que se perpetuam nos discursos das pessoas. No entanto, as reflexões a partir das respostas ao questionário indicam uma compreensão a respeito das mudanças necessárias, no que se refere a esta profissão, e a importância da apropriação de uma concepção coerente e responsável do que é ser professora de crianças pequenas, com vistas à valorização da identidade docente.<hr/>Abstract This paper approaches the initial education of educators to discuss teachers’ representations of the construction of their identity as educators at the early childhood education level. The discussion started in the teaching curricular internship in the early childhood education subject as part of the theoretical-practical reflections developed regarding the relationship between university and early childhood education public schools. The theoretical background includes Moscovici’s Social Representations (1981, 2012), Deschamps and Moliner (2009), Novaes, Ornellas and Ens (2017), and authors from the early childhood education field such as Campos (2008, 2010, 2018), Arroyo (2000), Drumond (2019), Ostteto and Maia (2019), and Kuhlmann Jr (2015), among others. The data was collected by applying a questionnaire to undergraduate students after they watched the interview with Maria Malta Campos from the Education College - PUC/SP about teachers’ identity in early childhood education. Our results indicated the affirmation of some historically built social representations of teaching children, which are repeated in the popular discourse. However, the answers given to the questionnaire revealed an understanding of the need for changes regarding the profession and the importance of one’s appropriation of a coherent and responsible conception of what it means to be a teacher of young children aiming the appreciation of these teachers’ identity.<hr/>Resumen Este artículo busca presentar uno de los aspectos de la formación inicial del profesorado de Pedagogía, las representaciones acerca de la constitución de la identidad docente referente al ser profesora de la Educación Preescolar. La discusión surgió en la asignatura de Prácticas Curriculares para la Enseñanza en Educación Preescolar, como parte de las reflexiones teóricas y prácticas desarrolladas acerca de la relación entre la universidad y las escuelas públicas de Educación Preescolar. Como referencial teórico se utiliza las Representaciones Sociales de Moscovici (1981, 2012), Deschamps y Moliner (2009), Novaes, Ornellas y Ens (2017) y autores del campo de la Educación Preescolar, como Campos (2008, 2010, 2018), Arroyo (2000), Drumond (2019), Ostteto y Maia (2019), Kuhlmann Jr. (2015) y otros. Se utilizó cuestionarios como recurso metodológico de recolección de datos con académicas, a partir de la presentación de la entrevista con Maria Malta Campos, de la Facultad de Educación PUC/SP, sobre la identidad de la maestra en la Educación Preescolar. Los resultados indicaron la afirmación de algunas representaciones sociales históricamente construidas, respecto a ser maestra de niños, que se perpetúan en los discursos de las personas. Sin embargo, las reflexiones a partir de las respuestas al cuestionario indican una comprensión sobre los cambios necesarios en relación a esta profesión y la importancia de la apropiación de una concepción coherente y responsable de lo que es ser maestra de niños pequeños, con el objetivo de la valorización de la identidad docente. <![CDATA[Internationalization policies and strategies in Ireland and Brazil: a comparative study]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100579&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract This study presents and compares the internationalization in education process in Ireland and Brazil in terms of macro-level (policies), and micro-level (strategies and practices). The main research questions are: (a) how is the internationalization process presented in official/government publications? (b) what are the main strategies used towards its implementation? This is a qualitative study based on non-comprehensive scoping review on documents, such as policies, recommendations and guidelines, and at the strategic level (micro level), reports, journal articles and student guides. The analysis was oriented by two perspectives: hegemonic and counter-hegemonic (Abba &amp; Corsetti, 2016). Amongst the findings, it can be inferred that both countries follow the hegemonic perspective, with significant emphasis on the economic implications and benefits of internationalization.<hr/>Resumo Este estudo tem por objetivo principal apresentar e comparar o processo de internacionalização do ensino superior na República da Irlanda e no Brasil em termos macro (políticas de internacionalização) e micro (estratégias voltadas à internacionalização). As principais questões de pesquisa são: (a) como está apresentado o processo de internacionalização nos documentos oficiais? (b) quais são as principais estratégias usadas na sua implementação? Trata-se de uma revisão sistematizada de cunho qualitativo realizada por meio de análise documental, fundamentada por pesquisadores do campo da internacionalização (Knight, 2004) e da Sociologia da Educação (BALL, 2011). A análise foi balizada a partir de duas perspectivas: uma hegemônica e outra contra-hegemônica (Abba e Corsetti, 2016). Ao final, conclui-se que há a predominância da perspectiva hegemônica de internacionalização em ambos os países que, apesar de suas diferenças, compartilham a ênfase significativa nos aspectos e benefícios predominantemente econômicos envolvidos no processo de internacionalização do ensino superior.<hr/>Resumen El objetivo principal de este estudio es presentar y comparar el proceso de internacionalización de la educación superior en la República de Irlanda y Brasil en términos macro (políticas de internacionalización) y micro (estrategias de internacionalización). Las principales preguntas de investigación son: (a) ¿cómo se presenta el proceso de internacionalización en los documentos oficiales de estos países? (b) ¿Cuáles son las principales estrategias utilizadas en su implementación? Se trata de una revisión sistemática de carácter cualitativo realizada por medio del análisis documental, fundamentada por investigadores en el campo de la internacionalización (Knight, 2004) y la Sociología de la Educación (Ball, 2011). El análisis se basó en dos perspectivas: una hegemónica y otra contrahegemónica (Abba y Corsetti, 2016). Al final, se concluye que existe un predominio de la perspectiva hegemónica de la internacionalización en ambos países que, aunque sean distintos de muchos modos, comparten el énfasis significativo en los aspectos y beneficios predominantemente económicos que implica el proceso de internacionalización de la educación superior. <![CDATA[Teaching Professionality in curricular policies for Preschool Education in Brazil: Caregiver? Teacher? Caregiver-teacher?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2023000100601&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo investiga, do ponto vista da Teoria Política do Discurso, de Ernesto Laclau e Chantal Mouffe, as articulações discursivas de diferentes agentes e organizações que, no Brasil, disputaram hegemonia em torno da profissionalidade docente para a Educação Infantil no contexto de produção das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil - DCNEI (BRASIL, 2009) e da Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil - BNCC/EI (BRASIL, 2018). Como estratégia de pesquisa, manejou-se com formações discursivas, fazendo emergir as contingencialidades que possibilitaram a constituição de certos discursos frente a um exterior antagônico. Argumenta-se que múltiplas formações discursivas acerca da infância, do ser e do agir docentes, deixaram rastros nesses documentos, ressaltando-se a precariedade dos sentidos que se estabilizaram, sendo, portanto, impossível a fixação de um sentido específico e último dessa docência e sua formação profissional, pela existência de outros enunciados que disputam a hegemonia, ameaçam e se antagonizam nos processos políticos. Aposta-se na descentralização dos sujeitos. Crianças e professoras de Educação Infantil existem através das relações que estabelecem entre si, sempre em contextos particulares. As identificações são construídas e reconstruídas em contextos específicos, mutáveis. Constituem-se em processos híbridos e justapostos, construídos de maneira dinâmica e fluida. Estudar as políticas curriculares a partir desse enfoque discursivo possibilitou deslocamentos de articulações de sentidos e a reconfiguração de modos instituídos de docência, desestabilizando estruturas tidas como estáveis.<hr/>Abstract This paper investigates from the perspective of the Political Theory of Discourse, by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, the discursive articulations of different agents and organizations that, in Brazil, disputed hegemony about the educational professionality for Preschool Education in the context of production of the National Curriculum Guidelines for Preschool Education - DCNEI (BRASIL, 2009) and the National Curriculum Guidelines - BNCC (BRASIL, 2018). As a research strategy, discursive formations were used, bringing out the contingencies that made possible the constitution of certain discourses in the face of an antagonistic exterior. It is assumed that multiple discursive formations about childhood, of teaching being and acting, it let traces in these documents, highlighting the precarity of senses that stabilized, being, however, impossible the fixation of a specific sense and last of this teaching and its professional education, by the existence of other renunciative that disputed hegemony, threaten and antagonize in the political processes. One bets in the decentralization of individuals. Children and teachers of Preschool Education exist through the relations that stablish among them, always in specific contexts. The identifications are constructed and reconstructed in specific and mutable contexts. They are constituted in hybrid and juxtaposed processes, dynamically and fluidly built. Studying curricular policies from this discursive approach made it possible to displace the articulations of meanings and the reconfiguration of instituted teaching modes, destabilizing structures seen as stable.<hr/>Resumen El artículo investiga, del punto vista de la Teoría Política del Discurso, de Ernesto Laclau y Chantal Mouffe, las articulaciones discursivas de agentes y organizaciones que, en Brasil, disputaron hegemonía en torno de la profesionalidad docente para la Educación Infantil en el contexto de producción de las Directrices Curriculares Nacionales para la Educación Infantil - DCNEI (BRASIL, 2009) y de la Base Nacional Común Curricular para la Educación Infantil - BNCC/EI (BRASIL, 2018). Como estrategia de investigación se utilizaron las formaciones discursivas, evidenciando las contingencias que permitieron la constitución de determinados discursos frente a un exterior antagónico. Se argumenta que múltiples formaciones discursivas acerca de la infancia, del ser y de la actuación de docentes, dejaron rastros en esos documentos, destacándose la precariedad de los sentidos que se estabilizaron, siendo, por lo tanto, imposible la fijación de un sentido específico y último de esa docencia y su formación profesional, por la existencia de otros enunciados que disputan la hegemonía, amenazan y se antagonizan en los procesos políticos. Niños y profesoras de Educación Infantil existen a través de las relaciones que establecen entre sí, siempre en contextos particulares. Las identificaciones son construidas y reconstruidas en contextos específicos, mutables. Se constituyen en procesos híbridos y yuxtapuestos, construidos de manera dinámica y fluida. Estudiar las políticas curriculares desde este enfoque discursivo permitió desplazar las articulaciones de sentidos y la reconfiguración de modos instituidos de la profesionalidad docente, desestabilizando estructuras percibidas como estables.