Scielo RSS <![CDATA[Educação: Teoria e Prática]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-810620230001&lang=pt vol. 33 num. 66 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[A extensão e a universidade brasileira: do estatuto das universidades até a curricularização da extensão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100100&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta uma análise sobre a forma como a extensão universitária foi apresentada na legislação federal, a partir do Estatuto das Universidades (1931) – o qual instituiu o regime universitário no Ensino Superior no Brasil – até a previsão de curricularização das atividades de extensão, previstas nos Planos Nacionais de Educação (2001-2010; 2014-2024), e regulamentada pela Resolução CNE nº 7/2018. Este estudo é o resultado de uma pesquisa documental e historiográfica, a partir dos pressupostos da História Social, principalmente do conceito da longa duração da história. Para a análise dos diferentes tipos de normativas, foi utilizada a análise de conteúdo proposta por Bardin, em que foram elencadas como palavras-chave na leitura dos documentos: extensão, extensão-ensino, extensão-pesquisa, ensino, pesquisa e ensino-pesquisa-extensão. Como principais resultados, destacamos: a) as diversas extensões apresentadas na legislação federal; b) o papel da Constituição Federal de 1988, ao instituir a extensão como indissociável do ensino e da pesquisa nas universidades; e c) a Resolução CNE n° 7/2018, como um marco para a extensão universitária.<hr/>Abstract This article presents an analysis of how university extension was presented in federal legislation from the Statute of Universities (1931) – which instituted the university regimen in Higher Education in Brazil – until the projection of extension actions to curricula, foreseen in the National Education Plans (2001-2010; 2014-2024), and regulated by CNE Resolution Nº. 7/2018. This article is the result of documental and historiographical research, based on the assumptions of Social History, especially the concept of the long duration of history. For the analysis of the different types of regulations, the content analysis proposed by Bardin (2011) was used, in which the following keywords were listed in the reading of the documents: extension, extension-teaching, extension-research, teaching, research and teaching-research-extension. As main results, we highlight: a) the various extensions presented in the federal legislation; b) role of the Federal Constitution of 1988 in instituting extension as inseparable from teaching and research in universities; c) CNE Resolution No. 7/2018, as a framework for university extension.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo ha sido analizar cómo la extensión universitaria fue presentada en la legislación federal a partir del Estatuto de las Universidades (1931) – que instituyó el régimen universitario en la Enseñanza Superior en Brasil – hasta la previsión de la curricularización de las actividades de extensión, prevista en los Planos Nacionais de Educaçao (2001-2010; 2014-2024) y reglamentado por la Resolución CNE n° 7/2018. Este artículo es el resultado de una investigación documental e historiográfica basada en los presupuestos de la Historia Social, principalmente del concepto de larga duración de la historia. Para el análisis de los diferentes tipos de normativas se utilizó el análisis de contenido propuesto por Bardin (2011), en el cual se enumeraron las siguientes palabras clave en la lectura de los documentos: extensión, extensión-enseñanza, extensión-investigación, enseñanza, investigación y enseñanza-investigación-extensión. Como principales resultados destacamos: a) las diversas extensiones presentadas en la legislación federal; b) el rol de la Constitución Federal de 1988 al instituir la extensión como inseparable de la enseñanza y la investigación en las universidades; c) Resolución CNE n° 7/2018, como marco para la extensión universitaria. <![CDATA[O <em>rugby tag</em> na educação física escolar: contribuições de uma formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A formação continuada tem sido objeto de muitos estudos realizados no campo educacional, e o investimento nesse aspecto formativo tem se mostrado relevante para a potencialização e a diversificação de práticas pedagógicas. Dessa forma, o objetivo deste estudo foi investigar a contribuição da formação continuada para a modalidade esportiva de rugby tag frente à possibilidade de seu desenvolvimento na Educação Física escolar. Com abordagem qualitativa, a presente pesquisa contou com a participação de 13 professores, os quais atenderam aos critérios de inclusão do trabalho e responderam individualmente a uma entrevista semiestruturada. Como principais resultados, foi possível: a) observar a importância da formação continuada para a ampliação do conhecimento sobre o rugby tag; b) averiguar suas possibilidades de aplicação na Educação Física escolar; c) compreender melhor os conceitos sobre o ensino do esporte. Considera-se que os resultados alcançados só foram possíveis por meio do fomento à realização da formação continuada dividida em três etapas, permitindo maior tempo de diálogo e acompanhamento dos professores, assim como esses espaços de ressignificação do esporte são pertinentes para a melhor qualidade do ensino no âmbito escolar.<hr/>Abstract Continuing education has been the subject of many studies carried out in the educational field, and the investment in this formative aspect showed to be relevant for enhancing and diversifying pedagogical practices. The aim of this study was to investigate the contribution of continuing education on the sport of rugby tag in view of the possibility of its development in school Physical Education. With a qualitative approach, the present research counted with the participation of 13 teachers, who met the inclusion criteria of the work and answered individually to a semi-structured interview. As main results, it was possible to: a) observe the importance of continuing education to expand knowledge about rugby tag; b) to investigate its possibilities of application in school Physical Education and; c) better understand the concepts of sport teaching. It is considered that the results achieved were only possible through the promotion of continuing education divided into three stages, allowing more time for dialogue and monitoring of teachers, just as these spaces for the re-signification of sport are relevant for a higher quality of teaching in school setting.<hr/>Resumen La educación continua ha sido objeto de numerosos estudios realizados en el ámbito educativo, y la inversión en este aspecto formativo ha demostrado ser relevante para potenciar y diversificar las prácticas pedagógicas. El objetivo de este estudio fue investigar el aporte de la educación continua en el deporte del rugby tag ante la posibilidad de su desarrollo en la Educación Física escolar. Con un enfoque cualitativo, la presente investigación contó con la participación de 13 docentes, quienes cumplieron con los criterios de inclusión del trabajo y respondieron individualmente a una entrevista semiestructurada. Como principales resultados, fue posible: a) observar la importancia de la educación continua para ampliar el conocimiento sobre rugby tag ; b) investigar sus posibilidades de aplicación en la Educación Física escolar; c) comprender mejor los conceptos de la enseñanza del deporte. Se considera que los resultados alcanzados solo fueron posibles a través de la promoción de la educación continua dividida en tres etapas, permitiendo más tiempo para el diálogo y seguimiento de los docentes, así como estos espacios para la resignificación del deporte son relevantes para una mayor calidad de la enseñanza en el ámbito escolar. <![CDATA[BNCC e suas concepções político-pedagógicas para a educação e educação física: algumas aproximações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100102&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo identificar as possíveis teorias pedagógicas que fundamentam o documento BNCC em sua proposta geral e na especificidade da educação física, além das determinações dessas concepções para a prática escolar. As análises ocorreram por meio da técnica de categorização e interpretação hermenêutica-dialética. A partir disso, cogitamos que a BNCC apresenta fortes aproximações com a concepção construtivista de aprendizagem, ao priorizar a construção de capacidades subjetivas, como a busca pelo “aprender a aprender”, “ser autônomo” e “protagonista”. Para a especificidade da educação física, identificamos a relação com a teoria crítico-emancipatória, ao objetivar o desenvolvimento de competências e com a utilização do termo “cultura corporal de movimento”, ao considerar os elementos constitutivos da educação física. Assim, concluímos que o documento BNCC prioriza o desenvolvimento da sociedade, a partir da construção de sujeitos flexíveis, individualistas e (in)capazes de alterar sua realidade, determinando um processo de esvaziamento de conteúdo a ser apropriado historicamente pelos alunos, sendo isso a materialização atual de um movimento iniciado na década de 1990, com políticas neoliberais, pós-modernas e neoconservadoras.<hr/>Abstract This article aims to identify the possible pedagogical theories that underlie the BNCC document, in its general proposal and in the specificity of physical education, and the determinations of these concepts for school practice. The analyzes took place using the hermeneutic-dialectic categorization and interpretation technique ( MINAYO, 1992). From the analyzes, we believe that BNCC presents strong approximations with the constructivist conception of learning, by prioritizing the construction of subjective capacities, such as the search for "learning to learn", "being autonomous" and "protagonist". For the specificity of physical education, we identified the relationship with the critical-emancipatory theory when aiming at the development of skills and with the use of the term “body culture of movement”, when considering the constituent elements of physical education. Thus, we conclude that the BNCC document prioritizes the development of society based on the construction of flexible, individualistic and (in)capable of altering their reality, determining a process of emptying of content to be historically appropriated by students, being this the current materialization of a movement started in the 1990s with neoliberal, postmodern and neoconservative policies.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo identificar las posibles teorías pedagógicas que sustentan el documento BNCC, en su propuesta general y en la especificidad de la educación física, y las determinaciones de estos conceptos para la práctica escolar. Los análisis se realizaron mediante la técnica de categorización e interpretación hermenéutica-dialéctica ( MINAYO, 1992). A partir de los análisis, creemos que BNCC presenta fuertes aproximaciones con la concepción constructivista del aprendizaje al priorizar la construcción de capacidades subjetivas, como la búsqueda de “aprender a aprender”, “ser autónomo” y “protagonista”. Para la especificidad de la educación física, identificamos la relación con la teoría crítico-emancipadora, cuando se apunta al desarrollo de habilidades, y con el uso del término “cultura corporal del movimiento”, al considerar los elementos constitutivos de la educación física. Así, concluimos que el documento BNCC prioriza el desarrollo de la sociedad desde la construcción de formas flexibles, individualistas y (in)capaces de alterar su realidad, determinando un proceso de vaciado de contenidos para ser históricamente recogidos por los estudiantes, siendo esta la materialización actual de un movimiento iniciado en la década de 1990 con políticas neoliberales, posmodernas y neoconservadoras. <![CDATA[Tecendo saberes a respeito do processo criativo na docência da educação infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100103&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O texto apresenta reflexões acerca do processo criativo na docência especialmente dedicada à criança, observando ações e estabelecendo diálogos com uma professora da educação infantil da rede pública do município de Barueri, zona oeste da Região Metropolitana de São Paulo. A pesquisa apoia-se na metodologia qualitativa, estudo de caso, apresentando reflexões sobre o projeto “Por causa da luz”, desenvolvido com uma turma de 27 crianças com 5 anos de idade. Os conceitos desenvolvidos por Vygotsky, que estabelecem relações entre atividade imaginativa e realidade, o fluir de ideias correntes, elaborado por Csikzentmihalyi, e a coragem de criar, segundo May, são os principais aportes teóricos em que se baseia este estudo. O processo inicia-se quando o professor se encontra em situações reais que requerem soluções criativas. Se o interesse das crianças é percebido e compartilhado, ocorre o encontro, permeado de emoções, que gera o fluir criativo. Evidenciou-se no desenvolvimento deste artigo que o processo criativo na docência é alimentado e cultivado por pesquisas, trabalho árduo, sério, com metas claras e coragem o suficiente para inovar.<hr/> Abstract The text presents reflections on the creative teaching process especially dedicated to children, observing actions and establishing dialogue with a public education teacher from the public school in the municipality of Barueri, west district of the metropolitan region of São Paulo. The research is based on the qualitative methodology, case study, presenting reflections on the project “Por causa da luz”, developed with a class of 27 children aged 5 years. The concepts developed by Vygotsky, which establish relationships between imaginative activity and reality, the flow of current ideas, elaborated by Csikzentmihalyi, and the courage to create, according to May, are the main theoretical contributions on which this study is based. The process starts when the teacher is in real situations that require creative solutions. If the children's interest is perceived and shared, the encounter takes place, permeated with emotions, which generate the creative flow. It was evident in the development of this article that the creative process in teaching is nurtured and cultivated by research, hard, serious work, with clear goals and enough courage to innovate.<hr/> Resumen El texto presenta reflexiones sobre el proceso creativo en la docencia especialmente dedicada a los niños, observando acciones y dialogando con un docente de educación pública de la escuela pública del municipio de Barueri, al oeste de la región metropolitana de São Paulo. La investigación se basa en metodología cualitativa y estudio de caso, presentando reflexiones sobre el proyecto “Por causa da luz”, desarrollado con una clase de 27 niños de 5 años de edad. Los conceptos desarrollados por Vigotsky, que establecen relaciones entre la actividad imaginativa y la realidad, el flujo de ideas actuales, elaborado por Csikzentmihalyi, y el coraje de crear, según May, son los principales aportes teóricos en los que se basa este estudio. El proceso comienza cuando el docente se encuentra en situaciones reales que requieren soluciones creativas. Si se percibe y comparte el interés de los niños, se produce el encuentro, impregnado de emociones, que genera el flujo creativo. Ha sido evidente, en el desarrollo de este artículo, que el proceso creativo en la enseñanza se nutre y cultiva con la investigación, el trabajo arduo y serio, con metas claras y coraje suficiente para innovar. <![CDATA[O programa de Residência Pedagógica na formação inicial de licenciandos em Pedagogia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100104&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Pretende-se, neste artigo, apresentar os resultados de um estudo que analisou as repercussões e as possíveis contribuições do Programa de Residência Pedagógica no processo de formação inicial de estudantes do curso de Pedagogia de uma universidade federal do sul de Minas Gerais, no período de 2018 a 2020. Para alcançar esse objetivo, desenvolveu-se uma pesquisa de campo, de abordagem qualitativa, a partir da aplicação de questionário aos estudantes que participaram do programa, que buscou depreender suas percepções sobre as contribuições da Residência Pedagógica para a formação inicial na universidade. A análise das respostas possibilitou agrupá-las em três eixos argumentativos: (a) relação teoria e prática; (b) relação entre professor e aluno; e (c) reconhecimento de docência. Concluiu-se que o Programa de Residência Pedagógica favoreceu a trajetória formativa dos licenciandos, promoveu uma aproximação entre os residentes e a realidade das escolas de educação básica e articulou trocas de experiências com professores-preceptores, de modo a garantir qualidade do processo formativo docente.<hr/> Abstract The aim of this article is to present the results of a study that analyzed contributions of the Pedagogical Residency Program in the initial training process of students in the Pedagogy course, from a federal university in the south of Minas Gerais, in the period from 2018 to 2020. To achieve this objective, we developed a qualitative research, from the application of a questionnaire to the group of students who integrated the program at the university, seeking to understand their perceptions about the contributions of the Pedagogical Residence to their initial training. Based on the answers about the program, it was possible to group them into three argumentative axes: (a) theory and practice relationship; (b) relationship between teacher and student; (c) recognition the teaching. It is concluded that the Pedagogical Residency Program favored the formative trajectory of the undergraduate students, promoted the approximation between residents and the reality of basic education schools and articulated exchanges of experiences with teachers-preceptors, in order to guarantee the quality to the teaching formative process.<hr/> Resumen El objetivo de este artículo es presentar los resultados de un estudio que analizó las repercusiones y posibles aportes del programa de Residencia Pedagógica en el proceso de formación inicial de los estudiantes del curso de Pedagogía de una universidad federal del sur de Minas Gerais en el período de 2018 hasta 2020. Para lograr este objetivo, se desarrolló una investigación cualitativa a partir de la aplicación de un cuestionario al grupo de estudiantes que integraron el programa en la universidad, buscando comprender sus percepciones sobre los aportes de la Residencia Pedagógica a su formación inicial. A partir de las respuestas sobre el programa, ha sido posible agruparlas en tres ejes argumentativos: (a) relación entre teoría e práctica; (b) relación entre profesor e alunmo; (c) reconocimiento de la enseñanza. Se concluye que la Residencia Pedagógica favoreció la trayectoria formativa de los estudiantes de pregrado y promovió la aproximación entre los residentes y la realidad de las escuelas de educación básica e intercambios articulados de experiencias con profesores-preceptores, con el fin de garantizar la calidad al proceso formativo docente. <![CDATA[Humanidade, razão e educação prática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Fundamentados no exame conceitual da filosofia prática de Immanuel Kant (1724-1804), almejamos com este artigo, de caráter teórico-filosófico, esclarecer, discutir e refletir sobre a formação da humanidade via educação. Pretendemos resgatar, em especial, dois conceitos de razão e de educação prática em Kant. Qual é a contribuição da educação prática de Kant à reflexão e ao alcance da formação humana na atualidade? Tendo em vista essa questão, abarcamos, neste artigo, a compreensão do projeto de razão e de educação prática com a sugestão de que a formação da humanidade do ser humano possa ser assegurada na complexa ação educacional. Oferecemos o estudo teórico para compreender, orientar e, quem sabe, promover a realidade, particularmente a educacional de formação e a de transformação humana, o que manifesta, ademais, a oportunidade do pensamento para compreender e transformar o real.<hr/> Abstract Based on the conceptual examination of the practical philosophy of Immanuel Kant (1724-1804), we aim with this article, of a theoretical-philosophical character, to clarify, discuss and reflect on the formation of humanity through education. We intend to rescue, in particular, two concepts of reason and practical education in Kant. What is the contribution of Kant’s practical education to the reflection and scope of human formation today? In view of this issue, we cover, in this article, the understanding of the project of reason and practical education, with the suggestion that the formation of the humanity of the human being can be ensured in the complex educational action. We offer the theoretical study to understand, guide and, maybe, promote reality, particularly the educational realities of training and human transformation, what also manifests the opportunity for thought to understand and transform the real.<hr/> Resumen Fundamentándonos em el examen conceptual de la filosofía práctica de Immanuel Kant (1724-1804), pretendemos con este artículo, de carácter teórico-filosófico, esclarecer, discutir y reflexionar sobre la formación de la humanidad a través de la educación. Pretendemos rescatar, en particular, dos conceptos de razón y educación práctica en Kant. ¿Cuál es la contribución de la educación práctica de Kant a la reflexión y al alcance de la formación humana hoy? Ante este tema, abordamos, en este artículo, la comprensión del proyecto de razón y educación práctica, con la sugerencia de que la formación de la humanidad del ser humano puede asegurarse en la compleja acción educativa. Ofrecemos el estudio teórico para comprender, orientar y, ¿quién sabrá?, promover la realidad, en particular la educativa de formación y la de transformación humana, lo que también manifiesta la oportunidad del pensamiento hacia comprender y transformar lo real. <![CDATA[As habilidades sociais dos personagens da <em>Turma da Mônica</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100106&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo é um estudo de caráter descritivo que teve por objetivo identificar com que frequência as interações socialmente competentes dos personagens da Turma da Mônica (Mônica, Magali e Cascão) aparecem nas histórias, bem como os problemas de comportamento internalizantes e externalizantes. Foram utilizadas revistas em quadrinhos publicadas no período de janeiro a agosto de 2020. Os resultados mostraram que, apesar de os problemas de comportamento externalizantes estarem presentes, estes ocorrem em menor frequência do que os comportamentos socialmente competentes. As habilidades sociais foram identificadas em suas classes e subclasses para os personagens ao longo das histórias. Conclui-se que os personagens podem ser considerados socialmente competentes, podendo servir de modelos comportamentais e como recurso psicoeducativo.<hr/> Abstract This descriptive study aimed to identify the frequency of socially competent interactions and internalizing and externalizing behavior problems among the characters from Monica’s Gang (Monica, Maggy and Smudge) stories published from January to August 2020. The results indicate that socially competent behaviors were more common than externalizing behavior problems. Moreover, classes and subclasses of characters’ social skills were identified throughout the stories. These findings show that the characters of the comic book can be considered socially competent, serving as both behavioral models and as a psychoeducational resource.<hr/> Resumen Este artículo es un estudio descriptivo, con el objetivo de identificar con qué frecuencia aparecen las interacciones socialmente competentes en las historias de los personajes de Mónica y sus Amigos (Mónica, Magáli y Cascarón), así como los problemas conductuales internalizantes y externalizantes. Se utilizaron los cómics publicados en el periodo de enero a agosto de 2020. Los resultados mostraron que los problemas de conducta externalizantes están presentes, pero son menos frecuentes que los comportamientos socialmente competentes. Las habilidades sociales están representadas en todas las clases y subclases entre los personajes a lo largo de las historias. Se concluyó que los personajes investigados pueden ser considerados socialmente competentes, sirviendo de modelo y recurso psicoeducativo para los niños. <![CDATA[O livro didático de língua portuguesa: um estudo da Coleção Ápis, 1º ao 5º ano]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste texto apresentamos parte da pesquisa realizada em pós-doutorado sobre o livro didático do componente curricular de língua portuguesa dos anos iniciais do ensino fundamental do Programa Nacional do Livro Didático e do Material Didático (PNLD) 2019. São livros do 1º ao 5º ano, da Coleção Ápis (CALP), publicada desde 2011 pela editora Ática. No polo da produção ( DARTON, 1990), pretendemos analisar alguns aspectos da materialidade dos cinco volumes da CALP e, também, mostrar a alguns leitores pressupostos significados nas práticas e representações de leitura. O estudo, de cunho exploratório e interpretativo, pauta-se pelos referenciais do campo da História Cultural (HC), principalmente por meio dos pensamentos de Chartier (1990), Certeau (1990), Ferreira (2017) e de Bakhtin (1988; 2003). Tomamos a coleção como fonte e objeto de pesquisa, cuja materialidade se constitui em forma de linguagem, em suporte impresso, parte da cultura escrita na sociedade em que é veiculado. As análises apontam que os leitores pressupostos para a CALP não são necessariamente os alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. Encontramos, na morfologia da obra didática, as marcas de outros leitores previstos, que podem trazer prestígio à coleção em seu projeto editorial e pedagógico.<hr/> Abstract In this text we present part of a research accomplished in a Post-Doctoral degree on the texbook of the curricular component of the Portuguese language of the early years of elementary school of the Programa Nacional do Livro Didático e do Material Didático (PNLD) 2019. These are books from the 1 st to the 5 th year from the Coleção Ápis (CALP) published since 2011 by Ática Publisher. At the production pole ( DARTON, 1990), we intend to analyse some aspects of the materiality of the five volumes of the CALP and also show readers presupposed meanings in the practices and representations of reading. The explanatory and interpretive study is guided by the references of the field of Cultural History (HC), mainly through the thoughts of Chartier (1990), Certeau (1990), Ferreira (2017) and Bakhtin (1988; 2003). We take the collection as a source and object of research, whose materiality is constituted in the form of language, in printed media, part of the written culture in the society in which it published. The analysis point out that the presupposed readers for the CALP are not necessaryly students from the early years of elementary school. We find in the morphology of the didatic work the marks of other foreseen readers, who can bring prestige in its editorial and pedagogical project.<hr/> Resumen En este texto, presentamos parte de una investigación posdoctorado sobre el libro de texto del componente curricular de lengua portuguesa de los primeros años de la escuela primaria del Programa Nacional do Livro Didático e do Material Didático (PNLD) 2019. Son libros del 1° al 5° curso, de la Coleção Ápis (CALP), editada desde 2011 por Editora Ática. En el polo de producción ( DARTON, 1990), pretendemos analizar algunos aspectos de la materialidad de los cinco volúmenes de la CALP y también mostrar a algunos lectores los significados presupuestos en las prácticas y representaciones de la lectura. El estudio, que es exploratorio e interpretativo, se guía por las referencias del campo de la Historia Cultural (HC), principalmente a través del pensamiento de Chartier (1990), Certeau (1990), Ferreira (2017) y Bakhtin (1988; 2003). Tomamos la colección como fuente y objeto de investigación, cuya materialidad se constituye en forma de lenguaje, impreso, parte de la cultura escrita en la sociedad en la que se publica. Los análisis señalan que los lectores presupuestos de la CALP no son necesariamente estudiantes de los primeros años de la escuela primaria. Encontramos, en la morfología de la obra didáctica, las huellas de otros lectores previstos, que pueden dar prestigio a la colección en su proyecto editorial y pedagógico. <![CDATA[Permanência de jovens em projetos sociais por meio da teoria da autodeterminação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100108&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo apresenta a proposta pedagógica utilizada pelo Programa de Esporte e Educação Campeões da Vida do Instituto Guga Kuerten. Evidencia a problemática que o programa tem enfrentado desde 2015 em relação à evasão de seus participantes, assim como versa sobre os tipos de motivação e de regulações do comportamento presentes na teoria da autodeterminação. No sentido de aumentar a motivação intrínseca e a adesão de seus participantes, sugere algumas possibilidades de aplicação prática dos conceitos da teoria da autodeterminação a serem testadas em projetos sociais.<hr/> Abstract This article presents the pedagogical proposal used by the Programa de Esporte e Educação Campeões da Vida do Instituto Guga Kuerten. It highlights the problems that the program has faced since 2015 in relation to the evasion of its participants, as well as dealing with the types of motivation and behavior regulations present in the Self-Determination Theory. In order to increase the intrinsic motivation and adherence of its participants, it suggests some possibilities for practical application of the concepts of the Self-Determination Theory to be tested in social projects.<hr/> Resumen En este artículo se presenta la propuesta pedagógica que utiliza el Programa de Esporte e Educação Campeões da Vida do Instituto Guga Kuerten. Destaca los problemas que ha enfrentado el programa desde 2015 en relación con la evasión de sus participantes, así como aborda los tipos de motivación y de regulaciones del comportamiento presentes en la teoría de la autodeterminación. Con el fin de incrementar la motivación intrínseca y la adherencia de sus participantes, sugiere algunas posibilidades de aplicación práctica de los conceptos de la teoría de la autodeterminación para ser probadas en proyectos sociales. <![CDATA[O ensino híbrido na literatura em tempos de pandemia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A pandemia de Covid-19 impactou profundamente os mais diversos processos de reprodução social, entre eles a educação. A situação da educação e do ensino no contexto da pandemia foi radicalmente modificada com a adoção do que vem sendo chamado de ensino híbrido. O objetivo do presente artigo é investigar essa conceituação a fim de compreender o sentido em que esse conceito vem sendo assumido pela literatura especializada e por outros sujeitos individuais e coletivos envolvidos com as instituições de ensino e com a pesquisa em educação. Para tanto, as autoras realizam revisão de literatura, analisando artigos recentes que abordam os temas “ensino híbrido” e “pandemia”. Apesar de volumosa, nota-se que essa produção ainda é relativamente precária em termos de consistência teórica. Novas discussões acerca da implementação do ensino híbrido precisam ser mais bem pensadas e estruturadas, a fim de que essa modalidade venha a contribuir para a aprendizagem não apenas no momento pandêmico, mas também no acolhimento dos estudantes, que retornam depois de tanto tempo fora da sala de aula e se deparam com uma nova realidade.<hr/> Abstract The Covid-19 pandemic has profoundly impacted the most diverse processes of social reproduction, including education. The situation of education and teaching in the context of the pandemic has been radically modified with the adoption of what has been called hybrid education. The aim of this article is to investigate this conceptualization in order to understand the meaning in which this concept has been assumed by specialized literature and other individual and collective subjects involved with educational institutions and research in education. To do so, the authors reviewed the literature analyzing recent articles addressing hybrid “learning” and “pandemic”. Although bulky, it is noted that this production is still relatively precarious in terms of theoretical consistency. Further discussions about the implementation of hybrid education should be better thought and structured, so that this modality will contribute not only to learning now, but also to the reception of students, who will return after so long outside the classroom and face a new reality.<hr/> Resumen La pandemia de Covid-19 impactó profundamente en los más diversos procesos de reproducción social, entre ellos la educación. La situación de la educación y la enseñanza en el contexto de la pandemia cambió radicalmente con la adopción de lo que se ha denominado educación híbrida. El propósito de este artículo es investigar esta conceptualización para comprender el sentido en que este concepto ha sido asumido por la literatura especializada y por otros sujetos individuales y colectivos involucrados con las instituciones de enseñanza y la investigación educativa. Para ello, los autores realizan una revisión bibliográfica en la que analizan artículos recientes que abordan los temas de la enseñanza híbrida y la pandemia. Aunque voluminosa, se observa que esta producción es todavía relativamente precaria en términos de consistencia teórica. Las nuevas discusiones sobre la implementación de la enseñanza híbrida deben ser más bien pensadas y estructuradas para que esta modalidad pueda contribuir no sólo en el aprendizaje actual, sino también en la recepción de los estudiantes, que volverán después de largo tiempo alejados del aula y se enfrentarán a una nueva realidad. <![CDATA[A formação do arquiteto e urbanista: uma avaliação curricular pelos discentes e profissionais recém-graduados]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100110&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A literatura afirma que de todas as instituições deveriam ser organizadas coletivamente por todos os membros da comunidade escolar, ou seja, os gestores, professores e alunos. Entretanto, os currículos normalmente acabam sendo definidos apenas pelos gestores e professores. Assim, este estudo busca caracterizar a percepção dos discentes dos semestres finais da graduação e dos profissionais recém-graduados de um curso de Arquitetura e Urbanismo, sobre a estrutura curricular do seu curso, identificando aspectos que poderiam ser modificados. A pesquisa, do tipo qualitativa e quantitativa, é conduzida a partir de um estudo de caso: a Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da UFPel, localizada em Pelotas-RS. Como resultado, foram reveladas as percepções dos discentes e recém-graduados quanto à conformação curricular do curso, a adequação da composição curricular, a carga horária total, a distribuição das disciplinas e sua carga horária nas áreas de conhecimento específicas, de modo a melhorar a sua formação profissional.<hr/> Abstract The literature states that all members of the school community, that is, managers, teachers and students, should organize the curriculum of all institutions collectively. However, the curriculum usually ends up being defined only by managers and teachers. Thus, this study seeks to characterize the perception of students in the final semesters of graduation and professionals recently graduated from an Architecture and Urbanism course, about the curricular structure of their course, identifying aspects that could be modified. The research, qualitative and quantitative type, is conducted from a case study, the Faculty of Architecture and Urbanism of the UFPel, located in Pelotas - RS. As a result, the perceptions of students and recent graduates were revealed regarding the curricular conformation of the course, the adequacy of the curriculum composition, the total workload, the distribution of subjects and their workload in specific areas of knowledge in order to improve their professional training.<hr/> Resumen La literatura establece que todos los miembros de la comunidad escolar, es decir, administradores, docentes y estudiantes, deben organizar el currículo de todas las instituciones de manera colectiva. Sin embargo, el currículo suele definirse solo por directivos y profesores. Así, este estudio busca caracterizar la percepción de los estudiantes en los últimos semestres de egreso y profesionales recién egresados de un curso de Arquitectura y Urbanismo acerca de la estructura curricular de su curso, identificando aspectos que podrían ser modificados. La investigación, de tipo cualitativo y cuantitativo, se realiza a partir de un estudio de caso, en la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la UFPel, ubicada en Pelotas-RS. Como resultado, se revelaron las percepciones de los estudiantes y recién egresados sobre la conformación curricular de la asignatura, la adecuación de la composición curricular, la carga total de trabajo, la distribución de asignaturas y su carga de trabajo en áreas específicas de conocimiento con el fin de mejorar su desempeño y capacitación. <![CDATA[Experiências sociorrelacionais como mobilizadoras da subjetividade de estudantes com deficiência intelectual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100111&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo As experiências sociorrelacionais promovidas no ambiente escolar e o modo como podem mobilizar a subjetividade de estudantes com deficiência intelectual, contribuindo para a aprendizagem escolar, instituíram o propósito deste artigo. A pesquisa teve aporte teórico na perspectiva histórico-cultural do desenvolvimento humano, a partir das contribuições de Vygotsky em relação à defectologia, e na teoria da subjetividade, desenvolvida por González Rey. Por meio da metodologia construtivo-interpretativa realizou-se a pesquisa com duas participantes do terceiro ano do ensino fundamental em classe inclusiva de uma escola pública do Distrito Federal. A produção das informações ocorreu em um projeto de pesquisa-ação e contou com instrumentos favorecedores da expressão das participantes, como dinâmicas conversacionais, recursos imagéticos e caderno de memórias. Mediante o processo interpretativo das informações, reconhecemos que a qualidade das experiências sociorrelacionais no contexto escolar podem promover algum nível de emergência do sujeito em estudantes com deficiência intelectual como expressão do movimento da subjetividade, possibilitando a mobilização da aprendizagem escolar.<hr/> Abstract The socio-relational experiences promoted in the school environment and how they can mobilize the subjectivity of students with intellectual disability, contributing to school learning, established the purpose of this article. The research had as theoretical support the historical-cultural perspective of human development from the contributions of Vygotsky, in relation to Defectology, and in the Theory of Subjectivity developed by González Rey. Using constructive-interpretative methodology, a research was conducted with two participants of the third year of elementary school in an inclusive class of a public school in the Federal District, Brazil. The production of information took place in an action-research project and instruments that contributes to the expression of the participants were included, as well as conversational dynamics, imagery resources, and memory notebooks. Through the interpretative process of information, we recognize that the quality of socio-relational experiences in the school context can promote some level of emergence of the subject in students with intellectual disability, as an expression of the movement of subjectivity, making possible the mobilization of school learning.<hr/> Resumen Las experiencias socio-relacionales promovidas en el ambiente escolar y en la manera cómo pueden movilizar la subjetividad de los estudiantes con discapacidad intelectual, contribuyendo al aprendizaje escolar, establecieron el propósito de este artículo. La investigación tuvo soporte teórico en la perspectiva histórico-cultural del desarrollo humano, desde los aportes de Vygotsky en relación con la defectología, y en la teoría de la subjetividade, desarrollada por González Rey. Por intermedio de la metodología constructivo-interpretativa la investigación fue realizada con dos niñas participantes de tercer año en una clase inclusiva de una escuela pública del Distrito Federal. La producción de las informaciones se realizó en un proyecto de investigación-acción y incluyó instrumentos que favorecieron la expresión de las participantes, como dinámicas de conversación, recursos de imágenes y cuadernos de recuerdos. A través del proceso interpretativo de las informaciones, reconocemos que la calidad de las experiencias socio-relacionales en el contexto escolar puede promover algún nivel de emergencia del sujeto en los estudiantes con discapacidad intelectual como expresión del movimiento de subjetividad, posibilitando la movilización del aprendizaje en la escuela. <![CDATA[As pesquisas sobre inclusão de estudantes com deficiência visual no ensino superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100112&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo é parte das pesquisas de um curso de Mestrado em Educação. Objetiva estudar dissertações, teses e artigos científicos brasileiros sobre a Inclusão de Estudantes com Deficiência Visual no Ensino Superior. A base teórica desta pesquisa é o Materialismo Histórico de Karl Marx e Friedrich Engels. As buscas foram feitas na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, na Biblioteca Scielo, no Portal de Periódicos da CAPES, na Revista Educação Especial da Universidade Santa Maria, na Revista Brasileira de Educação Especial e Grupos de Trabalho (GT’s) da ANPEd relacionados ao Ensino Superior e à Educação Especial. A pesquisa retornou 318 teses e dissertações, além de 263 artigos. Contudo, apenas 28 teses e dissertações e 16 artigos estavam dentro do tema estudado. Conclui-se que existem poucas pesquisas no tema, também se verifica que algumas instituições têm atendido as demandas dos estudantes com Deficiência Visual que estão na Educação Superior, entretanto, outras não prestam esse atendimento, ou não o fazem de modo adequado.<hr/> Abstract This article is part of the research of a Masters degree in Education course. It aims to study Brazilian dissertations, theses and scientific articles on the Inclusion of Visually Impaired Students in Higher Education. The theoretical basis of this research is the Historical Materialism of Karl Marx and Friedrich Engels. The searches were carried out in the BDTD, in the Scielo Library, in the CAPES Periodicals Portal, in the Revista Educação Especial of Universidade Santa Maria, in the Brazilian Journal of Special Education and ANPED Working Groups (GT's) related to Higher Education and Special Education. The search returned 318 theses and dissertations and 263 articles. However, only 28 theses and dissertations and 16 articles were within the subject studied. It is concluded that there is little research on the subject, it also verifies that some institutions have met the demands of students with Visual Impairment who are in Higher Education, however, others do not provide this service, or do not do it properly.<hr/> Resumen Este artículo es parte de la investigación de un curso de Maestría en Educación. Tiene como objetivo analizar disertaciones, tesis y artículos científicos brasileños sobre la inclusión de estudiantes con deficiencias visuales en la educación superior. La base teórica de esta investigación es el Materialismo Histórico de Karl Marx y Friedrich Engels. Las búsquedas se realizaron en la BDTD, en la Biblioteca Scielo, en el Portal de Periódicos de la CAPES, en la Revista Educação Especial de la Universidade Santa Maria, en la Revista Brasileira de Educação Especial y en los Grupos de Trabajo (GT’s) de la ANPED relacionados con la Educación Superior y Educación Especial. La búsqueda arrojó 318 tesis y disertaciones y 263 artículos. Sin embargo, solo 28 tesis y disertaciones y 16 artículos se encontraban dentro del tema estudiado. Se concluye que existe poca investigación sobre el tema y se verifica que, aunque algunas instituciones han atendido a las demandas de los estudiantes con discapacidad visual que se encuentran en la Educación Superior, otras, sin embargo, no brindan este servicio o no lo hacen de manera adecuada. <![CDATA[Integração ensino-serviço-comunidade na perspectiva de profissionais da Atenção Primária à Saúde]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100113&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Esse estudo buscou investigar a Integração Ensino-Serviço-Comunidade (IESC) a partir da percepção de trabalhadores da Atenção Primária à Saúde (APS). A pesquisa tem caráter exploratório, abordagem observacional, descritiva, quali-quantitativa, realizada por entrevistas. Participaram 86 profissionais, a maioria de Agentes Comunitários de Saúde (60%). Dos participantes, 95% (n=80), entendem que a presença de alunos nas Unidades colaborara para a realização do trabalho, 48% (n=39) descreveram que são as Instituições de Ensino Superior (IES) em conjunto com o gestor/trabalhadores/representantes da Unidade que definem as ações. Dificuldades para IESC: falta de infraestrutura das unidades de saúde, inadequação de horários e de transporte e falha na comunicação entre a Instituição de Ensino e Serviço. A compreensão sobre a IESC ficou mais restrita a uma “troca de saberes”, entretanto, 99% afirmaram que essa articulação favorece a construção de uma prática importante para a formação daqueles que estão nos serviços, assim como para os discentes da instituição de ensino.<hr/> Abstract This study sought to investigate the Teaching-Service-Community Integration (IESC) from the perception of Primary Health Care (PHC) workers. The research has an exploratory, observational, descriptive, qualitative and quantitative approach, carried out by declaring. Eighty-six professionals participated, mostly Community Health Agents (60%), of which 95% (n = 80) consider that the presence of students in the Units collaborated to carry out the work, 48% (n = 39) They identify that the institutions are of Higher Education (HEI) together with managers/workers/representatives of the Unit that defines as actions. Difficulties for IESC: lack of infrastructure in health units, inadequacy of timetables and transport and communication failure between the Teaching Institution and Service. The understanding of the IESC was more restricted to an “exchange of knowledge”, however 99% said that this articulation favors the construction of an important practice for the training of those who are in the services as well as for the students of the educational institution.<hr/> Resumen Este estudio buscó investigar la Integración Docente-Servicio-Comunidad (IESC) desde la percepción de los trabajadores de Atención Primaria de Salud (APS). La investigación es exploratoria, observacional, descriptiva, cuali-cuantitativa y ha sido realizada a través de entrevistas. Participaron 86 profesionales, en su mayoría agentes comunitarios de salud (60%), de los cuales el 95% (n = 80) consideran que la presencia de estudiantes en las unidades ha colaborado para realizar el trabajo y el 48% (n = 39) describieron que son las Instituciones de Educación Superior (IES), junto con el gestor/trabajadores/representantes de la unidad, que definen las acciones. Dificultades para el IESC: falta de infraestructura en las unidades de salud, inadecuación de horarios y fallas de transporte y comunicación entre la institución docente y el servicio. La comprensión del IESC estuvo más restringida a un “intercambio de conocimientos”, sin embargo el 99% dijo que esta articulación favorece la construcción de una práctica importante para la formación de quienes están en los servicios, así como para los estudiantes de la institución. <![CDATA[Crenças, autoeficácia e estratégias de professores diante do bullying]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100114&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Buscou-se identificar e relacionar as ocorrências de violência que envolvem estudantes e professores, as estratégias utilizadas por esses professores para o enfrentamento do bullying e as suas crenças e percepção de autoeficácia para intervir nesse problema. Em estudo transversal, com abordagem analítica, realizado em 2018, com 46 professores de Guaiúba, Ceará, Brasil, foram aplicados três questionários para investigação da violência escolar e das práticas, crenças e percepção de autoeficácia dos docentes diante do bullying. Os dados foram analisados por meio de estatística descritiva e inferencial. Identificou-se que existe prevalência significativa de violências que envolvem professores e estudantes nas escolas investigadas. Professores que foram autores de bullying na infância concordam mais com crenças normativas (p=0,04) e de aprendizagem (p=0,03), enquanto professores que foram vítimas acreditam que as estratégias de esquiva são inadequadas (p=0,02). Portanto, é necessária a identificação das percepções, crenças e do histórico de envolvimento em bullying de professores para a construção de programas mais eficazes de enfrentamento da violência escolar.<hr/> Abstract This study identified and related violence involving students and teachers, teachers bullying intervention strategies, and their beliefs and perception of self-efficacy to intervene in this problem. With a analytical approach, a cross-sectional study was carried out in 2018 with 46 teachers from Guaiúba, Ceará, Brazil. Three questionnaires were applied to investigate school violence and teachers' practices, beliefs, and perceived self-efficacy in face of bullying. The data were analyzed using descriptive and inferential statistical analysis. There is a significant prevalence of violence in school environments, with a predominance of indirect and verbal violence regarding aggression from students to teachers. Teachers who were perpetrators of bullying in childhood agree more with normative (p = 0,04) and learning beliefs (p = 0,03), while teachers who were victims believe that avoidance strategies are inadequate (p = 0,02). Therefore, it is necessary to identify teachers' perceptions, beliefs, and history of bullying involvement to build more effective programs to combat school violence.<hr/> Resumen Este estudio buscó identificar y relacionar las ocurrencias de violencia que involucran a estudiantes y profesores, las estrategias utilizadas por los profesores para enfrentar el acoso y sus creencias y percepción de autoeficacia para intervenir en este problema. Se trata de estudio transversal, con enfoque analítico, realizado con 46 profesores de Guaiúba, Ceará, Brasil. Se aplicaron tres cuestionarios para investigar la violencia escolar y las prácticas, creencias y la percepción de autoeficacia de los profesores en cuanto a la victimización y el acoso. Los datos se analizaron mediante análisis estadístico descriptivo e inferencial. Se identificó que hay significativa prevalencia de la violência que involucra a estudiantes y profesores en los entornos escolares. Los profesores que han practicado el acoso en la infancia están más de acuerdo con las creencias relacionadas con la normativa (p = 0,04) y el aprendizaje (p = 0,03), mientras que los profesores que fueron víctimas creen que las estrategias de evitación son inadecuadas (p = 0,02). Es necesario identificar las percepciones, las creencias y el historial de participación de los profesores en el acoso escolar para crear programas más eficaces para abordar la violencia escolar. <![CDATA[A educação ambiental desenvolvida nas escolas de educação infantil do município de Rio Claro-SP]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A Educação Ambiental (EA) na Educação Infantil (EI) constitui o cerne deste artigo, qual resultou de uma pesquisa de mestrado realizada no município de Rio Claro-SP, buscando contribuir para a produção de pesquisas nessa temática E centrando-se em um estudo diagnóstico da inserção da EA na EI no município de Rio Claro. Trata-se de uma pesquisa de metodologia qualitativa e, neste artigo, é apresentado um recorte expondo a análise de dados obtidos por entrevistas semiestruturadas com professores que atendem alunos na faixa etária de 4 a 5 anos. Como fundamentos teóricos trazemos os estudos da Teoria Histórico-Cultural e da EA Crítica. Nas entrevistas, constatamos práticas que caminham na direção de uma educação ambiental crítica, o que nos permite ponderar haver aproximações e interseções entre a EA e a EI, apresentando sinais de entrelaçamento com a perspectiva crítica em suas dimensões éticas, políticas e estéticas.<hr/> Abstract The Environmental Education (EA) in Early Childhood Education (EI) is the core of this article that resulted from a master's research carried out in the city of Rio Claro-SP, in addition to seeking to contribute to the lack of research on this theme. It focused on a diagnostic study of the insertion of AE in IE in the city of Rio Claro. It is a qualitative methodology research, and in this article it’s presented an excerpt of the research, exposing the analysis of data obtained through semi-structured interviews with teachers who assist students in the age group of 4 to 5 yearsold. As a theoretical foundation, we explore the studies of Historical-Cultural Theory and those involving Critical EA. We found practices that are moving towards critical environmental education, which allows us to consider that there are similarities and intersections between EE and EI, showing signs of intertwining with the critical perspective in their ethical, political and aesthetic dimensions.<hr/> Resumen La Educación Ambiental (EA) en Educación Infantil (EI) es el núcleo de este artículo, lo cual resultó de una investigación de maestría realizada en la ciudad de Rio Claro-SP, buscando contribuir a producción de investigaciones sobre este tema y concentrándose en un estudio diagnóstico de la inserción de EA en IE en la ciudad de Rio Claro. Es una investigación de metodología cualitativa y, en este artículo, se presenta un extracto que expone el análisis de datos recolectados por entrevistas semiestructuradas con docentes que atienden a estudiantes en el grupo de edad de 4 a 5 años. Como fundamento teórico exploramos los estudios de Teoría Histórico-Cultural y EA Crítica. En las entrevistas encontramos prácticas que se encaminan hacia la educación ambiental crítica, lo que permite considerar que existen similitudes e intersecciones entre la EA y la EI, mostrando signos de entrelazamiento con la perspectiva crítica en sus dimensiones éticas, políticas y estéticas. <![CDATA[Educação na Amazônia: um balanço das iniciativas de produção historiográfica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100116&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho discute as iniciativas de produção historiográfica sobre a história da educação na Amazônia, particularmente estudos de pesquisadoras e pesquisadores que investigam o estado do conhecimento acerca da trajetória da educação na região. A metodologia de pesquisa conta com um levantamento bibliográfico de livros e artigos, baseado em indicadores sobre a história da educação na Amazônia ou de seus estados, abordando as produções referentes ao período que corresponde às primeiras iniciativas de criação de grupos de pesquisa em História da Educação, na década de 1980, até os últimos vinte anos, quando houve aumento dos estudos na região. Concluímos que, não obstante tenham ocorrido avanços importantes na produção amazônica, historicamente periférica em vários aspectos e por isso preterida em relação ao Sul e Sudeste, por exemplo, ainda é necessário ampliar os esforços no sentido de sua disseminação, que deverá ocorrer a partir da formação de novos pesquisadores e pesquisadoras no campo.<hr/> Abstract This paper discusses the historiographic production initiatives on the history of education in the Amazon, particularly studies of researchers who investigate the state of knowledge about the trajectory of education in the region. The research methodology has a bibliographic survey of books and articles, based on indicators on the history of education in the Amazon or its states, addressing the productions that refer to the period that corresponds to the first initiatives of creation of research groups in History of Education, in the 1980s, until the last twenty years, when there was an increase of studies in the Amazon. We conclude that, in spite of the important advances that have occurred, because it is a historically peripheral region in several aspects and therefore neglected in relation to the South and Southeast of Brazil, for example, it is still necessary to expand the efforts towards the dissemination of its production, which should occur from the training of new researchers in the field.<hr/> Resumen Este trabajo discute las iniciativas de producción historiográfica sobre la historia de la educación en la Amazonia, particularmente estudios de investigadoras e investigadores que estudian el estado del conocimiento acerca de la trayectoria de la educación en la región. La metodología de investigación cuenta con un estudio bibliográfico de libros y artículos basado en indicadores sobre la historia de la educación en la Amazonia o de sus estados. Son abordadas las producciones referentes al período que corresponde a las primeras iniciativas de creación de grupos de investigación em la historia de la educación desde la década de 1980 hasta los últimos veinte años, cuando hubo aumento de los estudios en la Amazonia. Aunque hubiesen avances importantes, por se tratar de una región históricamente periférica en varios aspectos, y por eso preterida en relación al Sur y Sudeste, por ejemplo, aún se hace necesario ampliar los esfuerzos en cuanto a la diseminación de su producción, que deberá ocurrir a partir de la formación de nuevos investigadores e investigadoras en el campo. <![CDATA[Direitos humanos, a educação em direitos humanos e a educação moral: inter-relações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100117&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Os direitos humanos representam uma conquista histórica, pois pela primeira vez fornece uma política para expressar nossas preocupações comuns e uma moral universalmente acessível. Assim, estabelece traços morais entre seres de todo o mundo e auxilia na criação de uma consciência de humanidade compartilhada. Dessa forma, o presente ensaio teve por objetivo verificar a relação entre os direitos humanos, a educação em direitos humanos e a educação moral, levando em consideração práticas que promovam o desenvolvimento moral mais elevado da moralidade, fundamentado na justiça universal, no respeito à dignidade e na igualdade dos direitos humanos. Para tanto foram realizadas buscas nos portais SciELO, PePSIC e Portal Capes. Embora a educação moral e a educação em direitos humanos compartilham ideias e métodos, as áreas possuem diferenças que podem fortalecer a educação sociomoral e, consequentemente, promover o desenvolvimento moral autônomo.<hr/> Abstract The human rights represents a historic achievement as for the first time it provides a policy for expressing our common concerns and a universally accessible morality. Thus, it establishes moral traits among beings from all over the world and helps to create an awareness of shared humanity. Therefore, the present essay aimed to verify the relationship between Human Rights, Human Rights education and moral education, taking into account practices that promote the highest moral development of morality, based on universal justice, respect for dignity and on equal human rights. To that end, searches were carried out in the SciELO, PePSIC and Portal Capes portals. Although moral education and human rights education share ideas and methods, the areas have differences in which they can strengthen socio-moral education and, consequently, promote autonomous moral development.<hr/> Resumen Los derechos humanos representan un logro histórico, ya que por primera vez proporciona una política para expresar nuestras preocupaciones comunes y una moral universalmente accesible. Así, establece rasgos morales entre seres de todo el mundo y ayuda en la creación de una conciencia de humanidad compartida. De esta manera, el presente ensayo tuvo como objetivo verificar la relación entre los derechos humanos, la educación en derechos humanos y la educación moral, teniendo en cuenta prácticas que promuevan el más alto desarrollo moral de la moralidad, basado en la justicia universal, e el respeto a la dignidad y en la igualdad de derechos humanos. Para ello se realizaron búsquedas en los portales SciELO, PePSIC y Portal Capes. Si bien la educación moral y la educación en derechos humanos comparten ideas y métodos, las áreas tienen diferencias que pueden fortalecer la educación sociomoral y, en consecuencia, promover el desarrollo moral autónomo. <![CDATA[A atuação e a formação de professores em sociedades conectadas: profissionais da rede municipal de ensino em Passo Fundo – RS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100118&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O viés deste estudo volta-se para a atuação de professores e a sua prática pedagógica. Considerando este contexto, tem-se em pauta como objetivo principal: analisar, através de uma pesquisa quantitativa, em que medida os professores se sentem preparados para atuar em sala de aula, uma vez que tal preparo deve se iniciar na graduação e ser contínuo ao longo de suas carreiras, inclusive nas instituições onde atuam. Desta forma, segue-se uma pesquisa aplicada quanto à natureza da prática pedagógica. No que se refere ao objetivo explorado, é uma pesquisa exploratória, com características quali-quantitativas. Para além desta pesquisa de campo, foram utilizados os seguintes autores para a fundamentação teórica: Dewey (1952 e 1959), Demo (1996), Gatti (2011), Giddens (2002) e Lévy (1992 e 1999). A pesquisa foi realizada no município de Passo Fundo–RS, com professores das séries finais do Ensino Fundamental I – quarto e quinto ano, respectivamente. Os resultados obtidos trazem um alerta em relação a essa preparação, haja vista indicarem a necessidade de mais formações voltadas às metodologias ativas e envoltas de tecnologia, para que o aprendizado seja significativo e condizente com a realidade da sociedade do século XXI.<hr/> Abstract The bias of the present study is focused on the performance of teachers and their pedagogical practice. Considering this context, the main objective is to analyze through a quantitative research, asking to what extent teachers feel prepared to work in the classroom, since such preparation must start at graduation and be continuous throughout their career, including in the institution where the professional works. Thus, the research that follows, in terms of its nature, is an applied research. With regard to the objective explored, it is an exploratory research, with qualitative and quantitative characteristics. In addition to this field research, the following authors were used for the theoretical foundation: Dewey (1952 and 1959), Demo (1996), Gatti (2011), Giddens (2002) and Lévy (1992 and 1999). The research was carried out in the city of Passo Fundo-RS, with teachers from the final grades of Elementary School I, fourth and fifth year, respectively. The results obtained bring an alert regarding this preparation, given that they indicate the need for more training focused on active methodologies and surrounded by technology, so that learning is meaningful and consistent with the reality of 21 st century society.<hr/> Resumem El sesgo del presente estudio se centra en el desempeño de los docentes y su práctica pedagógica. Teniendo en cuenta este contexto, el objetivo principal es analizar a través de una investigación cuantitativa, cuestionándose a los docentes en qué medida se sienten preparados para trabajar en el aula, ya que dicha preparación debe comenzar en la graduación y ser continua a lo largo de su carrera, incluso en la institución donde el profesional trabaja. Así, la investigación que sigue, en cuanto a su naturaleza, es una investigación aplicada. Con respecto al objetivo explorado, se trata de una investigación exploratoria, con características cualitativas y cuantitativas. Además de esta investigación de campo, para la fundamentación teórica se utilizaron los siguientes autores: Dewey (1952 y 1959), Demo (1996), Gatti (2011), Giddens (2002) y Lévy (1992 y 1999). La investigación se llevó a cabo en la ciudad de Passo Fundo-RS, con profesores de los grados finales de la Educación Primária, cuarto y quinto años, respectivamente. Los resultados obtenidos alertan sobre esta preparación, ya que indican la necesidad de mejor formación centrada en metodologías activas y rodeadas de tecnología, para que el aprendizaje sea significativo y acorde con la realidad de la sociedad del siglo XXI. <![CDATA[Propostas de leitura na sala de aula por professores do Fundamental I]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A leitura é relevante para a formação da pessoa, pois o significado construído por meio dela traz sentido à sua própria existência. Esta pesquisa procurou investigar como duas professoras do 3º ano do Ensino Fundamental I propõem atividades de leitura em sala de aula em relação aos seus conteúdos: estabelecer relações entre textos, inferir sobre o significado de palavras e expressões, apreciar textos literários, perceber a relação causa-consequência, compreender o tema, perceber diálogos, identificar situação de produção, função social, características do gênero e as marcas linguísticas que o constituem. A pesquisa, de natureza qualitativa, baseou-se nos resultados das avaliações em larga escala aplicadas aos estudantes brasileiros, como a Prova Brasil e a Avaliação Nacional de Alfabetização (ANA), que revelaram o discrepante desfecho sobre a proficiência leitora nas duas escolas aqui investigadas. Uma das escolas apresentou nível adequado de leitura, tendo 88% dos discentes com maior desempenho, enquanto a outra teve 47% de seus alunos com menor desempenho. As avaliações externas foram usadas como indicativo para a análise que evidenciou as dificuldades dos estudantes no processo de proficiência leitora, bem como indicou o crescimento no desempenho de um grupo de estudantes em decorrência de práticas pedagógicas diferenciadas assumidas pela professora. Os resultados revelaram a relevância de um trabalho de leitura significativo para os estudantes em que o docente promova envolvimento dos discentes em aula planejada, envolvente e com textos articulados com os interesses e realidades dos alunos.<hr/> Abstract Reading is relevant to the formation of the person, due to the meaning constructed through it, bringing significance to that person’s own existence. This research sought to investigate how two teachers of 3 rd grade of Elementary School propose reading activities in the classroom with regard to their content: establishing relation between texts, inferring the meaning of words and expressions, appreciating literary texts, realizing the cause-consequence relationship, understanding the theme, perceiving dialogues, identifying production situations, social function, genre characteristics and the linguistic marks that compose it. The research, of a qualitative nature, was based on the results of the large-scale assessments applied to Brazilian students such as Prova Brasil and ANA (Avaliação Nacional de Alfabetização – National Literacy Assessment), which revealed the discrepant result on reading proficiency in the two investigated schools. One of the schools had an adequate reading level, with 88% of the students showing a better performance while the other had 47% of its students showing a lower performance. External evaluations were used as an indicator for analysis that showed the students' difficulties in the reading proficiency process as well as indicated the growth in the performance of a group of students due to the different pedagogical practices assumed by the teacher. The results revealed the relevance of a meaningful reading project for students in which the teacher promotes the involvement of learners in a planned, engaging class, with texts articulated with the interests and the realities of the students.<hr/> Resumen La lectura es relevante para la formación de la persona, puesto que el significado construido a través de ella trae sentido a su propia existencia. Esta investigación buscó averiguar cómo dos maestras del 3° año de la Educación Primaria proponen actividades de lectura en el aula en cuanto a sus contenidos: establecer relaciones entre textos, inferir el significado de palabras y expresiones, apreciar textos literarios, darse cuenta de la relación de causa-consecuencia, comprensión del tema, percepción de diálogos, identificación de la situación de producción, función social, características de género y las marcas lingüísticas que lo constituyen. La investigación, de carácter cualitativo, se basó en los resultados de las evaluaciones a gran escala aplicadas a los estudiantes brasileños, como la Prova Brasil y la Avaliação Nacional de Alfabetização (ANA), que revelaron el efecto divergente en la aptitud de la lectura en las dos escuelas investigadas aquí. Una de las escuelas presentó un nivel de lectura adecuado, con 88% de los estudiantes con un mejor rendimiento, mientras la otra tuvo 47% de los estudiantes con un rendimiento inferior. Las evaluaciones externas fueron utilizadas como un indicador para el análisis que mostró las dificultades de los estudiantes en el proceso de dominio de la lectura, así como también indicó el crecimiento en el desempeño de un grupo de estudiantes debido a las diferentes prácticas pedagógicas asumidas por las maestras. Los resultados revelaron la relevancia de un trabajo de lectura significativo para los estudiantes en el que el maestro promueve la participación de los estudiantes en una clase planeada, atractiva y con textos articulados con los intereses y realidades de los estudiantes. <![CDATA[Género e sexualidade em escolas: revisão integrativa de instrumentos de recolha de dados em investigações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100120&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo As escolas, por meio de seus participantes, reproduzem comportamentos que resultam de múltiplas perceções sobre variadas questões sociais e são o local onde, no contexto das relações de género e sexualidade, têm sido desenvolvidas investigações para averiguar a manutenção das normatividades estruturais nesses espaços. Assim, questiona-se: no âmbito de investigações sobre género e sexualidade nas escolas, que instrumentos de recolha de dados vêm sendo utilizados para analisar as perceções dos/das participantes escolares sobre o tema? Objetivou-se, portanto, o desenvolvimento de uma revisão integrativa que destaque os instrumentos de recolha de dados usados em investigações sobre relações de género e sexualidade no ambiente escolar. Procedeu-se à pesquisa de artigos com foco na relação entre género, sexualidade e escola, com destaque aos instrumentos de recolha de dados. Pela análise de conteúdo do corpus documental concluiu-se ser quase consensual a escolha de certos instrumentos de recolha de dados, com os estudos restringindo-se praticamente a perceções de estudantes e carecendo de informações sobre outros participantes escolares. Alerta-se, assim, para a premência de se ampliarem as estratégias de investigação dessas relações, pensando-se, por exemplo, nas perceções de docentes sobre o tema.<hr/> Abstract Schools, through their participants, reproduce behaviors that result from multiple perceptions on various social issues and where, in the context of gender and sexuality relations, investigations have been conducted to ascertain the maintenance of certain structural norms. Thus, the following question is asked: Within the scope of investigations on gender and sexuality in schools, which data collection instruments have been used to analyze the perceptions of school participants? Therefore, the objective was to develop an integrative review that highlights the data collection instruments used in investigations on gender relations and sexuality in the school environment. Search was conducted for articles focusing on the relationship between gender, sexuality and school, with emphasis on data collection instruments. Through content analysis of corpus, it was concluded that the choice of certain data collection instruments was almost consensual, with the studies being practically restricted to students' perceptions and lacking information about other school participants. Therefore, there is an urgent need to expand research strategies on such relationships, thinking, for example, about the perceptions of teachers.<hr/> Resumen Las escuelas, a través de sus participantes, reproducen conductas que resultan de múltiples percepciones sobre diversos temas sociales y son el sitio donde, en el contexto de las relaciones de género y sexualidad, se han desarrollado investigaciones para constatar el mantenimiento de determinadas normas estructurales en esos espacios. Así, se plantea la siguiente pregunta: En el ámbito de las investigaciones sobre género y sexualidad en las escuelas, ¿qué instrumentos de recolección de datos se han utilizado para analizar las percepciones de participantes escolares acerca del tema? Por lo tanto, el objetivo fue desarrollar una revisión integradora que destaque los instrumentos de recolección de datos utilizados en las investigaciones sobre las relaciones de género y sexualidad en el ámbito escolar. Se realizó una búsqueda de artículos con foco en la relación entre género, sexualidad y escuela, con énfasis en los instrumentos de recolección de datos. A través del análisis de contenido del corpus , se concluyó que la elección de ciertos instrumentos de recolección de datos fue casi consensuada, estando los estudios prácticamente restringidos a las percepciones de los estudiantes y sin información sobre otros participantes escolares. Por lo tanto, urge la necesidad de ampliar las estrategias de investigación sobre tales relaciones, considerándose, por ejemplo, las percepciones de docentes. <![CDATA[Estudo de caso da prática educacional da escola família agrícola de Cachoeiro de Itapemirim/ES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo visa avaliar a temática escolhida pelos alunos da disciplina Projeto Profissional do Jovem (PPJ) do 4º ano da Escola Família Agrícola de Cachoeiro de Itapemirim (Efaci) do ano letivo de 2016, especialmente quanto ao interesse pelo tema da educação ambiental, e analisar a metodologia aplicada na ação desenvolvida em dois PPJ. Mais de 53% dos temas dos PPJ escolhidos abordava a educação ambiental. A ação de dois PPJ analisados revelou que a sensibilização das crianças e a oficina com materiais reciclados foram instrumentos utilizados para abordar a educação ambiental nas comunidades dos alunos. Além disso, este trabalho visa verificar as percepções dos estudantes sobre a educação ambiental no contexto escolar, obtidas através do estudo de caso construído a partir da aplicação de questionário na Efaci com os alunos do 1º e 4º anos do ensino médio integrado ao técnico agrícola (ano letivo de 2017). Os dados obtidos com aplicação do questionário revelaram que os alunos do 1º e 4º anos percebem como a educação ambiental é desenvolvida no contexto escolar. Além disso, houve mudança de comportamento dos alunos, com relação ao meio ambiente, depois que começaram a frequentar a Efaci. Os resultados obtidos corroboram a proposta pedagógica da Escola.<hr/> Abstract This article aims to evaluate the themes chosen by fourth-grade students of the Agricultural Family School of Cachoeiro de Itapemirim (Efaci) participating in the Professional Project of the Youth (PPJ) in 2016, as well as to analyze the methodology applied into two PPJs. Moreover, it also seeks to present students’ perception about environmental education (EE) within the school setting by means of a questionnaire applied to students from the first to the fourth grade of the secondary school integrated to the agricultural technical education in 2017. More than 55% of the PPJs themes dealt with EE, which was addressed by raising children’s awareness about the issue and by workshops with recycled materials. Questionnaire data revealed that students perceive how the school approach the theme of EE, and that the project promoted a change in students’ behavior towards the environment, thus corroborating with the pedagogical proposal of Efaci.<hr/> Resumen Este artículo tiene como objetivo evaluar la temática elegida por los alumnos de la disciplina Proyecto Profesional Juvenil (PPJ), del 4° año de 2016, a través de su interés por la temática de Educación Ambiental, y analizar la metodología aplicada en la acción desarrollada en dos PPJ. Además, analiza las percepciones sobre Educación Ambiental en el contexto escolar, obtenidas a través del estudio de caso, construido a partir de la aplicación de un cuestionario en la Escuela Agrícola Familiar de Cachoeiro de Itapemirim (Efaci) – ES, con los alumnos de 1º y 4° años de Bachillerato Integrado con Técnico Agrícola – 2017. Más del 55% de los temas elegidos para el PPJ abordaron la Educación Ambiental. La acción de dos PPJ analizados reveló que la sensibilización de los niños y el taller con materiales reciclados fueron instrumentos utilizados para abordar la Educación Ambiental en las comunidades de los alumnos. Los datos obtenidos de la aplicación del cuestionario revelaron que los alumnos de 1º y 4º años, 2017, se dan cuenta de cómo se desarrolla la Educación Ambiental en el contexto escolar. Además, hubo un cambio en el comportamiento de los estudiantes, en relación con el medio ambiente, luego de que comenzaron a asistir a la Efaci. Los resultados obtenidos corroboran la propuesta pedagógica de la Efaci. <![CDATA[Sim… eu sou travesti! Entrevista com a professora Herbe de Souza]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100200&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo visa avaliar a temática escolhida pelos alunos da disciplina Projeto Profissional do Jovem (PPJ) do 4º ano da Escola Família Agrícola de Cachoeiro de Itapemirim (Efaci) do ano letivo de 2016, especialmente quanto ao interesse pelo tema da educação ambiental, e analisar a metodologia aplicada na ação desenvolvida em dois PPJ. Mais de 53% dos temas dos PPJ escolhidos abordava a educação ambiental. A ação de dois PPJ analisados revelou que a sensibilização das crianças e a oficina com materiais reciclados foram instrumentos utilizados para abordar a educação ambiental nas comunidades dos alunos. Além disso, este trabalho visa verificar as percepções dos estudantes sobre a educação ambiental no contexto escolar, obtidas através do estudo de caso construído a partir da aplicação de questionário na Efaci com os alunos do 1º e 4º anos do ensino médio integrado ao técnico agrícola (ano letivo de 2017). Os dados obtidos com aplicação do questionário revelaram que os alunos do 1º e 4º anos percebem como a educação ambiental é desenvolvida no contexto escolar. Além disso, houve mudança de comportamento dos alunos, com relação ao meio ambiente, depois que começaram a frequentar a Efaci. Os resultados obtidos corroboram a proposta pedagógica da Escola.<hr/> Abstract This article aims to evaluate the themes chosen by fourth-grade students of the Agricultural Family School of Cachoeiro de Itapemirim (Efaci) participating in the Professional Project of the Youth (PPJ) in 2016, as well as to analyze the methodology applied into two PPJs. Moreover, it also seeks to present students’ perception about environmental education (EE) within the school setting by means of a questionnaire applied to students from the first to the fourth grade of the secondary school integrated to the agricultural technical education in 2017. More than 55% of the PPJs themes dealt with EE, which was addressed by raising children’s awareness about the issue and by workshops with recycled materials. Questionnaire data revealed that students perceive how the school approach the theme of EE, and that the project promoted a change in students’ behavior towards the environment, thus corroborating with the pedagogical proposal of Efaci.<hr/> Resumen Este artículo tiene como objetivo evaluar la temática elegida por los alumnos de la disciplina Proyecto Profesional Juvenil (PPJ), del 4° año de 2016, a través de su interés por la temática de Educación Ambiental, y analizar la metodología aplicada en la acción desarrollada en dos PPJ. Además, analiza las percepciones sobre Educación Ambiental en el contexto escolar, obtenidas a través del estudio de caso, construido a partir de la aplicación de un cuestionario en la Escuela Agrícola Familiar de Cachoeiro de Itapemirim (Efaci) – ES, con los alumnos de 1º y 4° años de Bachillerato Integrado con Técnico Agrícola – 2017. Más del 55% de los temas elegidos para el PPJ abordaron la Educación Ambiental. La acción de dos PPJ analizados reveló que la sensibilización de los niños y el taller con materiales reciclados fueron instrumentos utilizados para abordar la Educación Ambiental en las comunidades de los alumnos. Los datos obtenidos de la aplicación del cuestionario revelaron que los alumnos de 1º y 4º años, 2017, se dan cuenta de cómo se desarrolla la Educación Ambiental en el contexto escolar. Además, hubo un cambio en el comportamiento de los estudiantes, en relación con el medio ambiente, luego de que comenzaron a asistir a la Efaci. Los resultados obtenidos corroboran la propuesta pedagógica de la Efaci. <![CDATA[Experiência, sentido e palavra: reflexões sobre o ensino da história da enfermagem]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100300&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo tem por objetivo refletir sobre os efeitos da estratégia de aprendizagem ativa na disciplina de História de Enfermagem de uma faculdade no Rio de Janeiro para alunos e docência em Enfermagem a partir da composição entre experiência, sentido e palavra proposta pelo filósofo Jorge Larrosa. Trata-se de um estudo de reflexão realizado a partir de uma experiência docente com alunos do primeiro período de graduação entre os anos de 2018 e 2020. A atividade se desenvolveu em três momentos: busca ativa sobre as referências profissionais históricas e contemporâneas, análise desses achados e construção coletiva de um livro. Dessa forma, percebemos que, com base nas metodologias ativas, houve protagonismo dos graduandos no processo de ensino e aprendizagem sobre a história da enfermagem, conhecimento fundamental para o exercício da profissão. Refletiu-se, assim, que o uso de estratégias inovadoras e ativas na disciplina de Enfermagem pode gerar repercussões positivas tanto para alunos quanto para a docência em si.<hr/> Abstract This study aims to reflect on the effects of the active learning strategy in the discipline of Nursing History at a college in Rio de Janeiro for nursing students and teaching, based on the composition between experience, meaning and word proposed by the philosopher Jorge Larrosa. This is a reflection study based on a teaching experience with first-term undergraduate students, between 2018 and 2020. The activity was developed in three moments: active search for historical and contemporary professional references, analysis of these findings and collective construction of a book. In this way, we realized that, from the active methodologies, there was a protagonism of the undergraduates in the teaching and learning process about the history of nursing, knowledge that is fundamental for the practice of the profession. It is concluded, therefore, that the use of innovative and active strategies in the nursing discipline can generate positive repercussions for both students and teachers.<hr/> Resumen Este estudio tiene como objetivo reflexionar sobre los efectos de la estrategia de aprendizaje activo en la disciplina de Historia de la Enfermería en una facultad de Río de Janeiro para estudiantes y docentes de Enfermería desde de la composición entre experiencia, sentido y palabra propuesta por el filósofo Jorge Larrosa. Se trata de un estudio de reflexión basado en una experiencia docente con estudiantes de primer ciclo de pregrado entre 2018 y 2020. La actividad se desarrolló en tres momentos: búsqueda activa de referentes profesionales históricos y contemporáneos, análisis de estos hallazgos y construcción colectiva de un libro. De esta forma, percibimos que, con base en las metodologías activas, hubo un protagonismo de los estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje sobre la historia de la enfermería, conocimiento que es fundamental para el ejercicio de la profesión. Se concluye, por tanto, que el uso de estrategias innovadoras y activas en la disciplina de Enfermería puede generar repercusiones positivas tanto para los estudiantes como para la propia docencia. <![CDATA[Metodologias ativas de aprendizagem: relato de uma oficina formativa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este relato possui como objetivo apresentar a experiência vivenciada por meio do desenvolvimento de uma oficina sobre Metodologias Ativas (MA), de modo a contribuir para as reflexões sobre a temática na formação de professores. A oficina foi estruturada com base na metodologia da problematização com o arco de Maguerez (BORDENAVE; PEREIRA, 1989); (COLOMBO; BERBEL, 2007) e realizada com professores e alunos de graduação e pós-graduação, tendo como tema as metodologias ativas de aprendizagem. Como resultados, são apresentadas questões pertinentes à dificuldade de mudança e inovação nas estratégias de ensino - aprendizagem, com foco no contexto do estudante, possibilitando melhorias na prática do professor; à deficiência de formação inicial e continuada de professores e alunos voltadas às MA e à relevância dos processos formativos de professores que possibilitem momentos críticos e reflexivos do cotidiano docente, refletindo em autonomia de escolhas sobre o uso ou não das MA em sua prática pedagógica, instigando e motivando-o a participar de tais processos como forma de atualização docente. Resultando em momentos reflexivos, dialógicos e interdisciplinares. Por fim, ressalta­se a necessidade de se repensar a oferta de cursos e oficinas formativas como forma de aperfeiçoamento das práticas docentes.<hr/> Abstract This report aims to present the experience experienced through the development of a workshop on active methodologies, in order to contribute to the reflections on the theme in teacher education. The workshop was structured based on the methodology of problematization with the Maguerez arch (BORDENAVE; PEREIRA, 1989) and held with professors and undergraduate and graduate students, with the theme of active learning methodologies. As results, questions relevant to the difficulty of change and innovation in teaching strategies - learning are presented, focusing on the student's context, enabling improvements in the teacher's practice; the deficiency of initial and continued training of teachers and students focused on MAs and the relevance of the formative processes of teachers that enable critical and reflective moments of the daily teaching, reflecting on autonomy of choices about the use or not of The MA in their pedagogical practice, instigating and motivating them to participate in such processes as a form of teacher updating. Resulting in reflective, dialogical and interdisciplinary moments. Finally, we emphasize the need to rethink the offer of courses and training workshops as a way to improve teaching practices.<hr/> Resumen Este informe tiene como objetivo presentar la experiencia vivida a través del desarrollo de un taller sobre metodologías activas, con el fin de contribuir a las reflexiones sobre el tema en la formación docente. El taller se estructuró en base a la metodología de problematización con el arco de Maguerez (BORDENAVE; PEREIRA, 1989) y realizado con profesores y estudiantes de pregrado y posgrado, con el tema de metodologías de aprendizaje activo. Como resultado, se presentan preguntas relevantes para la dificultad del cambio y la innovación en las estrategias de enseñanza - aprendizaje, centrándose en el contexto del estudiante, permitiendo mejoras en la práctica del maestro; la deficiencia de formación inicial y continua de docentes y estudiantes enfocados en las MA y la relevancia de los procesos formativos de los docentes que posibilitan momentos críticos y reflexivos de la enseñanza diaria, reflexionando sobre la autonomía de elección sobre el uso o no de la Maestría en su práctica pedagógica, instándolos y motivándolos a participar en procesos tales como una forma de actualización docente. Dando como resultado momentos reflexivos, dialógicos e interdisciplinarios. Por último, hacemos hincapié en la necesidad de repensar la oferta de cursos y talleres de formación como una forma de mejorar las prácticas docentes. <![CDATA[Se deus me chamar não vou: um olhar para as emoções da infância e da adolescência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100500&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho caracteriza-se como uma resenha do livro intitulado "Se deus me chamar não vou", da escritora Mariana Salomão Carrara (2019). Temos por objetivo realizar uma resenha crítica e reflexiva, destinada a professores e educadores da Educação Básica, especialmente aqueles que atuam com o Ensino Fundamental. Os principais pontos que nortearam as nossas reflexões foram dilemas, dúvidas, medos e outros sentimentos (demonstrados ou não) pela personagem principal do livro, que se assemelha à realidade de pré-adolescentes em idade escolar da contemporaneidade, cujas discussões nos conduzem à necessidade de ouvir e debater o sentido da vida e respeitar as diferentes emoções em sala de aula – fato importante para que se cumpram os objetivos gerais da Base Nacional Comum Curricular e engendrar o exercício do acolhimento e do diálogo entre as pessoas. As discussões realizadas entre a produção literária e a educação, em seu viés emocional, nos permitem ressaltar a importância de os educadores ampliarem o olhar e o cuidado com as emoções dos pré-adolescentes, que muitas vezes envolvem temas como a morte ou a solidão.<hr/> Abstract This article is characterized as a review of the book Se Deus me Chamar não Vou , by Mariana Salomão Carrara (2019). We aim to perform a critical and reflective review for teachers and educators of Basic Education, especially those who work with Elementary School. The main points that guided our reflections were dilemmas, doubts, fears, and other feelings (shown or not) by the main character in the book, which resembles the reality of pre-teens of contemporary school age, whose discussions lead us to the need to listen and discuss the meaning of life and respect the different emotions in the classroom – an important fact in order to meet the general objectives of the Base Nacional Curricular Comum (BNCC) and engender the exercise of welcoming and dialogue between people. The discussions held between the literary work and education in its emotional bias, allows us to emphasize the importance of educators to broaden the look and the care with the emotions of pre-adolescents, which is permeated with intense feelings, which often involves death or loneliness.<hr/> Resumen Este trabajo se caracteriza por ser una reseña del libro titulado Se Deus me Chamar não Vou , de la escritora Mariana Salomão Carrara (2019). Pretendemos realizar una revisión crítica y reflexiva dirigida a los profesores y educadores de la Educación Básica, especialmente a los que trabajan con la Educación Primaria. Los puntos principales que guiaron nuestras reflexiones fueron los dilemas, las dudas, los miedos y otros sentimientos (mostrados o no) del personaje principal del libro que se asemejan a la realidad de los preadolescentes en edad escolar en la contemporaneidad, cuyas discusiones nos llevan a la necesidad de escuchar y debatir el sentido de la vida y respetar las diferentes emociones en el aula, hecho importante para cumplir los objetivos generales de la Base Nacional Curricular Comum brasileña y engendrar el ejercicio de la acogida y el diálogo entre las personas. Las discusiones mantenidas entre la obra literaria y la educación en su dimensión emocional nos permiten destacar la importancia de que los educadores amplíen la mirada y el cuidado con las emociones de los preadolescentes, que muchas veces implican temas como la muerte o la soledad. <![CDATA[Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062023000100501&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O livro Conscientização: teoria e prática da libertação ( 1979), de Paulo Freire, apresenta conceitos para a libertação do indivíduo por meio da consciência trabalhada pela alfabetização. O texto relata sucintamente a biografia do autor, explicita a relevância do diálogo e o conhecimento em um contexto social, do desenvolvimento da criticidade e da práxis para o alcance da libertação de uma sociedade marginalizada e oprimida, com apoio na conscientização para tanto. O livro é dividido em três seções, as quais se descrevem, respectivamente, como o homem e sua experiência, alfabetização e conscientização e práxis da libertação, cujos encaminhamentos nos conduzem para a compreensão da necessidade de desenvolver, no indivíduo, o olhar crítico como forma de alcançar a liberdade e se tornar um ser social ativo, transcendente à alfabetização, a qual fomentará a autocrítica e a evolução pessoal.<hr/>Abstract The book Conscientização: teoria e prática da libertação ( 1979), by Paulo Freire, presents concepts for the liberation of the individual through consciousness worked through literacy. The text succinctly reports the author's biography, explains the relevance of dialogue and knowledge in a social context, the development of criticality and praxis to achieve the liberation of a marginalized and oppressed society, with support in raising awareness for this. The book is divided into three sections, which are described, respectively, as man and his experience, literacy and awareness and the practice of liberation, whose referrals lead us to the understanding of the need to develop, in the individual, the critical eye as a way of to achieve freedom and become an active social being, transcendent to literacy, which will foster self-criticism and personal evolution.<hr/>Resumen El libro Conscientização: teoria e prática da libertação ( 1979), de Paulo Freire, presenta conceptos para la liberación del individuo a través de la conciencia trabajada por la alfabetización. El texto relata sucintamente la biografía del autor, demuestra la relevancia del diálogo y del conocimiento en un contexto social, del desarrollo de la criticidad y de la praxis para lograr la liberación de una sociedad marginada y oprimida, con apoyo en la sensibilización para ello. El libro se divide en tres secciones, las cuales se describen, respectivamente, como el hombre y su experiencia, la alfabetización y la conciencia y la práctica de la liberación, cuyos referentes nos conducen a la comprensión de la necesidad de desarrollar, en el individuo, la mirada crítica como una forma de alcanzar la libertad y convertirse en un ser social activo, trascendente a la alfabetización, que fomentará la autocrítica y la evolución personal.