Scielo RSS <![CDATA[Educação: Teoria e Prática]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-810620120002&lang=en vol. 22 num. 40 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[História, filosofia, ensino de ciências e formação de professores: desafios, obstáculos e possibilidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en A História e a Filosofia da Ciência (HFC) conquistaram um papel de destaque no campo do Ensino de Ciências Naturais. Entretanto, persistem dificuldades quanto ao uso de elementos históricos e filosóficos no ensino e na formação de professores de ciências. Este trabalho focaliza essa temática e está dividido em duas partes. Na primeira, fazemos um breve resgate de dois estudos empíricos. Um deles foi conduzido com professores e futuros professores de Física e aponta a natureza de alguns dos reais obstáculos ao uso da HFC para fins didáticos. O outro procurou realizar uma análise comparativa entre disciplinas de natureza histórico-filosófica em dois cursos de licenciatura. Na segunda parte deste trabalho, argumentamos que um caminho possível para superar algumas das dificuldades relativas à inserção da HFC no ensino é o trabalho com “episódios” que promovam discussões relevantes sobre a natureza da ciência. Reportamos a dinâmica de um curso de extensão endereçado a professores de Física do ensino médio de escolas públicas de Natal (RN), voltado à discussão de dois episódios da história da mecânica. Nossas conclusões sinalizam para um cenário complexo de problemas a serem enfrentados no trabalho com a HFC no ensino e na formação de professores.<hr/>The History and Philosophy of Science (HPS) achieved a prominent role in the field of Science Teaching. However, difficulties remain concerning the use of historical and philosophical elements in teaching and science teachers´ education. The present study addresses this theme and it is divided into two parts. At first, we make a brief review of two empirical studies. One study was conducted with teachers and future teachers of Physics, and it indicates the nature of the obstacles currently encountered to the use of HPS for didactic purposes. The other study sought to carry out a comparative analysis between historical-philosophical disciplines in two teacher education undergraduate courses. In the second part of this work, we argue that a possible way to overcome some difficulties regarding the inclusion of HPS in teaching is working with "episodes" that promote meaningful discussions about the nature of science. We report the dynamics of a course addressed to high school physics teachers in the city of Natal (RN), dedicated to the discussion of two episodes from the history of mechanics. Our findings point to a complex scenario of problems to be faced in working with HPS in teaching and teacher education. <![CDATA[Leituras de história e filosofia da ciência na formação inicial de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo foi realizado com o objetivo de contribuir para a compreensão do funcionamento de leituras de/sobre história e filosofia da ciência na formação inicial do professor de física. Os procedimentos de ensino, e construção dos dados sustentaram-se, principalmente, em noções da análise de discurso conforme publicações de Eni Orlandi no Brasil. A análise mostrou como licenciandos em física produzem significados ao lerem textos de/sobre história e filosofia da ciência, e como esses licenciandos situam a possibilidade de virem a trabalhar com essa estratégia quando professores. Os resultados apontam para deslocamentos positivos nos conhecimentos e no imaginário dos licenciandos sobre as possibilidades da história e filosofia da ciência. Verificou-se grande diversidade, manifestada por eles nas respostas a questões abertas, com relação a posições que foram chamados a assumir ao responderem essas questões. Diversidade que justifica a necessidade de se trabalhar não apenas com conteúdos de física e de história e filosofia da ciência, mas, também, com as posições dos estudantes nos cursos de Licenciatura.<hr/>This work intended to offer a contribution for the comprehension of the process involved in the readings of the history and philosophy of science literature, or about this subject in prospective physics teacher’s education. The teaching procedures and data collection were based mainly on discourse analysis notions according to Eni Orlandi publications in Brazil. The way of meaning production and the possibility of future application of the same strategy with their own students were analyzed after history and philosophy of science texts readings. The results points to positive displacements in the knowledge and in the imaginary of those students about the history and the philosophy of science potentials, as has been verified by the great variety of answers in the open question related to this subject. The diversity itself justifies the need for working with the position of the students and not only with physics and history and philosophy of science subjects in the physics teacher’s education. <![CDATA[É possível propor a formação de leitores nas disciplinas de ciências naturais: contribuições da análise de discurso para a educação em ciências]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en Compreendendo a leitura como um lugar de produção de sentidos, problematizamos as compreensões de escrita, leitor, autor, apontando algumas contribuições/implicações para a educação em ciências. Ao enfocarmos a formação de leitores, trabalhamos com as histórias de leituras de estudantes como parte das condições de produção da leitura nas aulas. Isso contribui, de forma significativa, para aprofundarmos a compreensão sobre relações estabelecidas entre textos e leitores. Nessa mesma perspectiva, emerge a relação dos estudantes com a escrita, explorada por nós na perspectiva da autoria, compreendida como posição social assumida pelo sujeito que ao interpretar (escrever/ler) filia-se a uma rede de sentidos. É a partir dessa relação estabelecida entre sujeitos, com suas histórias, e diferentes sentidos que circulam socialmente, dentro e fora da escola, que são produzidos os sentidos sobre ciências e tecnologias. Por fim, ao problematizar a própria linguagem do/no ensino de ciências, temos a pretensão de contribuir para a promoção de um ensino comprometido com o questionamento das ciências e seus papéis sociais.<hr/>Understanding reading as a place of production of meaning, we problematize the understandings of writing, reader, author, pointing out some contributions/ implications for science education. When we focus on the formation of readers, we work with the stories of students reading as part of the production conditions of reading in class. This contributes significantly to deepen the understanding of relations between texts and readers. By the same token, it emerges the relationship of students with writing, exploited by us in view of authorship, understood as social position assumed by the subject that in interpreting (write/read) affiliated to a network of meanings. It is from this relationship established between subjects, with their stories, and different social meanings that circulate within and outside the school, which are produced meanings about science and technology. Finally, in problematizing the very language of / in science education, our intend is to contribute to the promotion of a education committed to questioning the sciences and their social roles. <![CDATA[Despersonalizando o ensino de evolução: ênfase nos conceitos através da sistemática filogenética]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en É consenso que o ensino de biologia deve se centrar na evolução. Entretanto, há ainda grandes dificuldades em desfragmentar as diferentes áreas de conhecimento biológico para estudá-las sob a óptica evolucionista. Influências do meio externo e interpretações incorretas ou superficiais deste assunto afetam o modo como a ciência é compreendida dentro da sala de aula, contribuindo, muitas vezes, para um aprendizado pouco significativo e compartimentado, calcado principalmente na memorização. A biologia deve ser tratada em um enfoque histórico-filosófico, permitindo que o aluno transcenda às informações factuais e alcance o raciocínio subjacente a elas. Com o intuito de driblar essas dificuldades, discute-se aqui como trabalhar o ensino de evolução como eixo norteador das ciências biológicas por meio de conceitos fundamentais da sistemática filogenética (ancestralidade comum, homologia e a noção de tempo geológico). Nosso objetivo é o de desconstruir a visão simplista de uma ciência personalizada, amplamente difundida, e mostrar uma alternativa para se repensar o ensino de biologia sob uma perspectiva evolutiva.<hr/>It is consensus that the teaching of biology should be centered in evolution. However, there is still great difficulties to defragment the different areas of biological knowledge in order to study them under an evolutionary perspective. Influences of the external environment and incorrect interpretations of this issue affect the way science is understood within the classroom, contributing to a minor and compartmentalized learning, based mainly on memorization. Biology must be treated in a historical-philosophical context, allowing the student to transcend the factual informations and to reach the reasoning underlying them. Aiming to circumvent these difficulties, we discuss here how to work the teaching of evolution as the guiding principle of the biological sciences through the fundamental concepts of phylogenetic systematics (common ancestry, homology and the notion of geological time). Our goal is to deconstruct the personalized and simplistic widespread view of science and to show an alternative to rethink the teaching of biology from the perspective of evolution. <![CDATA[Instrumentos antigos como fontes para a história do ensino de ciências e de física na educação secundária]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho tem como objetivo examinar a potencialidade analítica do estudo dos instrumentos científicos antigos na escrita da história do ensino de Ciências, a partir da organização de uma coleção de objetos, pertencentes ao laboratório de Física da Escola Estadual Bento de Abreu, localizada em Araraquara (SP). Levando-se em conta que os instrumentos da coleção podem ser relacionados a propostas para o ensino de Ciências e de Física formuladas, em nosso país, na primeira metade do século XX, apresenta-se aqui, com base na legislação, um resumo sobre os estudos científicos no currículo do ensino secundário até 1961. Na discussão, argumenta-se que, embora apresentem algumas dificuldades como fontes de pesquisa, os instrumentos oferecem, sem dúvida, uma contribuição valiosa como objetos de estudo, alargando as possibilidades de compreensão do projeto histórico de difusão das ciências na educação escolar brasileira.<hr/>This study aims to assess the analytical potential of studying the role of historical instruments used in teaching Science, from the perspective of a collection of scientific instruments belonging to the Physics laboratory of the Bento de Abreu State School in the State of São Paulo, Brazil. Taking into account that the objects in the collection can be related to the goals of teaching Physics, in Brazil, in the first half of the 20th century, based on the legislation of the time, it’ s provided a brief description of the Science curriculum in middle schools until 1961. It is argued that although the instruments present a number of difficulties in being used as a primary source of research, they play an invaluable role as objects of study, in increasing the possibilities of understanding the history of teaching and disseminating science in Brazilian schools. <![CDATA[O experimento investigativo e representações de alunos de ensino médio: obstáculos epistemológicos em questão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabalho teve por finalidade explorar o potencial teórico-metodológico de uma atividade investigativa como recurso didático para o processo de construção e validação de hipóteses. Objetivou-se, também, analisar as interpretações discursivas - representações - produzidas pelos alunos quando se deparam com fenômeno(s) que não consegue(m) explicar, ou explicam utilizando argumentos distorcidos do ponto de vista científico. Nesta perspectiva, as representações dos alunos foram discutidas tendo em conta a presença de obstáculos epistemológicos bachelardianos. Os resultados mostram que nessas representações aparecem os obstáculos animistas e realistas, os quais podem dificultar a compreensão dos conceitos científicos por parte dos alunos. Apenas ocasionalmente aparece o obstáculo verbalista, relacionado com o uso de uma linguagem comum para explicar certo conceito científico. O obstáculo substancialista também se faz presente por meio da “propriedade substancial” responsável por algumas distorções conceituais produzidas pelos alunos.<hr/>This study aimed to explore the methodological and theoretical potential of an inquiring activity as a teaching resource for the construction and validation of hypotheses. We will also examine the discursive interpretations - representations - produced by students when faced with the phenomenon (s) that cannot explain or they explain using arguments distorted of the scientific point of view. In this perspective, the representations of the students were discussed taking into account the presence of bachelardian epistemological obstacles. The results show that appear in the representations of the students realistic and animist obstacles, which may hinder the understanding of scientific concepts by students. Only occasionally appears verbal obstacle, related to the use of a common language to explain a scientific concept. Substanticialistic obstacle is also present through the "substantial properties" responsible for some the conceptual distortions produced by the students. <![CDATA[Química e literatura na formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto apresenta uma reflexão sobre a formação de professores de química em suas múltiplas dimensões, e o papel das representações sobre a química e a atividade do químico nesta formação. Aborda os processos de difusão dos saberes e das representações sobre a química, tomando como referência a produção literária, especialmente os textos que fazem da química seu tema de fabulação e, do químico, suas personagens. Finalmente, são apresentadas, como exemplos, duas importantes obras literárias do século XIX, mostrando como alguns estereótipos do químico são constituídos e se estabelecem como modelos para representá-lo, especialmente quando se toma a química como uma “ciência de loucos”.<hr/>This paper is focused on teacher training in chemistry and its multiple dimensions as well as the role played by the representations of chemistry and chemists in influencing their training. The intention here is to develop some ideas related to the diffusion of scientific knowledge and the representations in the chemistry field, considering the literary creation as reference, especially texts where chemistry and chemists appear as elements of confabulation. Finally, there are two examples inspired by some important works published in the nineteenth century, that show us how some stereotypes related to chemists have been developed, how they influence the representations of chemists and why chemistry has been seen as a “mad science”. <![CDATA[Produção de narrativas reflexivas por licenciandos em química como modo de construção da aprendizagem docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho consistiu em analisar narrativas reflexivas produzidas por estagiários de um curso de licenciatura em Química, a partir de atividades planejadas e executadas em escolas públicas de Ensino Médio. Pretendeu-se, com o uso das narrativas, propiciar a cada licenciando a oportunidade de repensar suas práticas e concepções e avaliar seu desempenho profissional, além de se engajar em um processo de busca pessoal. Nesse contexto, o estágio é concebido como um espaço privilegiado de ação, reflexão e desenvolvimento profissional. As narrativas foram construídas pelos estagiários e analisadas pela pesquisadora, de acordo com uma vertente crítica adaptada do ciclo reflexivo. As vozes dos sujeitos, tratadas sob a forma de episódios narrativos, permitiram comunicar os sentidos atribuídos por eles ao refletirem sobre a complexidade da realidade vivida. Assim, foi possível identificar categorias que revelaram a aprendizagem da docência, ou seja, a produção de narrativas permitiu ao estagiário refletir sobre todas as etapas das atividades desenvolvidas, desde o confronto do plano de aula com as ações ocorridas em sala, até o desenvolvimento do estado de alerta diante de determinadas situações.<hr/>The objective of this study was to analyze the reflective narratives produced by trainees of an undergraduate course in Chemistry, from the activities planned and carried out in public high school. It was intended, through the use of narratives, to provide the undergraduate students with opportunities to rethink the teaching practices and concepts and, also, evaluate their professional performance engaging them in a process of personal search. In this context, the training program is designed as a special area of action, reflection and professional development. The narratives were produced by the trainees and analyzed by the researcher, according to a critical trend adapted from the reflective cycle. The voices of the subjects, shown in the form of episodes, allowed the trainees to convey the meanings attributed by them when reflecting on the complexity of the reality. Thus it was possible to identify categories that showed the learning of teaching, i.e., the production of narratives allowed the trainee to reflect on all phases through the development of the activities, from the confrontation of the lesson plan with the actions that occurred in the classroom to the awareness raising when facing certain situations. <![CDATA[Ensino de física moderna e contemporânea: análise de uma disciplina para ingressantes na educação superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en As ementas das disciplinas introdutórias de física em cursos de educação superior nas áreas de ciências naturais e tecnologia seguem, essencialmente, a mesma organização de temas presente em coleções tradicionais de livros didáticos. A Física Moderna e Contemporânea (FMC), contemplada em geral no último volume das coleções, normalmente não faz parte do rol de assuntos para estudantes ingressantes. Neste trabalho apresentamos uma reflexão sobre o ensino da FMC no contexto da disciplina Estrutura da Matéria, obrigatória para alunos do primeiro período letivo em uma Universidade Federal no estado de SP. Os dados indicam que estudantes e docentes compartilham a opinião de que a inserção da FMC nesse contexto é interessante e que sua aprendizagem não pressupõe o estudo de toda física clássica e do cálculo avançado, mas requer um novo enfoque quanto ao uso da matemática e abordagem dos conceitos físicos, abrindo novas perspectivas inclusive sobre questões que permeiam o ensino de FMC na educação básica.<hr/>The contents of introductory physics in University courses in the fields of natural sciences and technology follow essentially the same organization present in collections of traditional textbooks. The modern physics (MP) is generally allocated in the last volume these collections and does not belong to contents intended for first year students. This work presents a reflection on the teaching of MP in context of classes of Structure of Matter, a compulsory course for students of first period in a Brazilian Federal University. The analysis of data indicates that students and teachers share the opinion that learning MP does not require previous study of classical physics and advanced calculus, but requires a new approach concerning on use of mathematical and physical concepts. The considerations about the teaching and learning of MP in university courses and your good reception by first year students allow new possibilities also in questions concerning the teaching of MP in basic education. <![CDATA[Formação de professores de física: problematizando ações governamentais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en Aborda questões atuais que têm preocupado pesquisadores na área de ensino de Física, particularmente sobre a formação de professores, do ponto de vista de seus aspectos teóricos e políticos. Partindo de reflexões sobre a atual conjuntura das políticas educacionais e do significado de ser professor hoje, são realizadas análises de algumas ações e políticas públicas implementadas pelo Ministério da Educação e Cultura (MEC), cujas concepções implicam diretamente na formação de professores, num contexto marcado pela alta demanda por professores de Física. São realizadas reflexões sobre o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e sobre a política de implementação das licenciaturas nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFs) como instituições formadoras de professores, tendo em vista suas implicações para a formação de docentes em geral e de Física em particular. As análises são realizadas a partir dos documentos legais que regulamentam tais ações, procurando desvelar concepções sobre a formação do professor a elas subjacentes e compreender como, em que medida e com qual participação da sociedade civil e de suas organizações essas propostas foram construídas, buscando interpretar o significado de enfrentamento de desafios, que, por vezes, pode mascarar o real campo em que as disputas devem ou deveriam ter sido travadas, ou seja, o parlamentar e outras instâncias de decisão no âmbito governamental.<hr/>This paper addresses current issues that have concerned Physics Teaching researchers, particularly with regard to teachers’ education, from the perspective of theoretical and political aspects. Starting from reflections about the current conjuncture of educational policies and the meaning of being a teacher nowadays, the paper analyzes some public actions and policies implemented by the Brazilian Culture and Education Ministry (MEC), whose conceptions imply directly in teachers’ education, in a context driven by the high demand for Physics teachers. Some reflections about the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) are performed, as well as about the policies to implement undergraduate teaching degrees in the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs) as teachers’ education institutions. This analysis considers the implications of such processes for teachers’ education in general, and Physics teachers’ education in particular. The analyses are carried out based on the legal documents which regulate such actions, seeking to reveal conceptions about teacher’s education. It also intends to understand how these proposals were build, and to which extent civil society and its organizations participated in the process, trying to interpret the meaning of facing challenges that, sometimes, can mask the actual field where the disputes should or should have been held - in other words, the parliamentary and other governmental decision spheres. <![CDATA[Formação e desenvolvimento do professor de química: a história de Jailton]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo apresenta aspectos da aprendizagem pela experiência, a partir da experiência de vida e formação do professor Jailton. Chama a atenção para o fato de que os espaços de formação inicial e continuada são imprescindíveis na constituição de um professor, porém não são os únicos. A pesquisa desenvolvida inscreve-se num amplo movimento de investigação-formação que adota a abordagem biográfica como perspectiva epistemológica sobre a aprendizagem, a partir das experiências dos sujeitos. Essa abordagem proporciona ao professor confrontar-se com a construção de sua identidade, como uma maneira de aprofundar as reflexões sobre sua formação docente. Pesquisas com enfoque nessa abordagem ainda são escassas na área de Ensino de Química. Neste artigo, mostramos que o professor constrói saberes ao longo do seu percurso de vida e de trabalho, e muitos desses saberes não advêm da academia. Ele vai aprendendo com as experiências, bem e mal sucedidas, e vai construindo conhecimentos referenciais que o ajudarão a avaliar as futuras situações. Além disso, o que os professores aprendem na academia somente se torna útil no momento em que eles experienciam essa aprendizagem, no momento em que põem em prática o que aprenderam, adequando à sua realidade.<hr/>The paper presents aspects of learning by experience from the life experience and teacher training Jailton. Draws attention to the fact that the spaces of initial and ongoing training are essential in the formation of a teacher, but are not the only ones.The research that is part of a broad movement of research and training that adopts the biographical approach to epistemological perspective on learning from the experiences of the subjects. This approach provides the teacher faced with the construction of their identity and this is a way to deepen their reflection on teacher training. Research focusing on this approach are scarce in the area of Teaching Chemistry. In this paper we show that the teacher builds knowledge over the course of his life and work and a lot of knowledge does not come from academia. He will learn from our experiences, successful and unsuccessful, and builds knowledge references that will help assess future situations. Also, what teachers learn in the academy becomes useful only when he experiences this learning, at the time put into practice what they learned adjusting to their reality in the classroom. <![CDATA[A mídia e a educação científica: uma discussão sobre a cobertura da reforma do Código Florestal Brasileiro pela Folha de S.Paulo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto objetiva levar à reflexão sobre a importância do conhecimento científico para tomadas de decisões nos diferentes setores da sociedade, e sobre o compromisso da mídia em não restringir-se à cobertura factual, mas contribuir para o processo educacional. A reforma do Código Florestal brasileiro recebeu em 2011 atenção tanto no Congresso Nacional quanto na mídia. Deputados brasileiros aprovaram a proposta que prevê a ampliação do desmatamento sem ouvir os cientistas a respeito. A medida prejudica a meta brasileira de controle das emissões de gases que acentuam o efeito estufa. O jornal Folha de S.Paulo defendeu, em editoriais, a alteração da legislação e somente opinou a favor da manifestação dos cientistas depois que a medida tinha sido aprovada. A sociedade ficou à margem dessa discussão, pois não se construiu um conhecimento científico capaz de propiciar um entendimento sobre o significado de tal reforma e as consequências ambientais que afetam diretamente a vida no planeta. Este artigo analisa a cobertura da Folha de S.Paulo acerca dessa reforma do Código Florestal brasileiro do ponto de vista da Análise do Discurso e conclui que o contrato de leitura entre jornal e leitores revelou-se inadequado, pois se esperava mais análise e reflexão de temas de tamanha importância.<hr/>The text aims to lead to a reflection on the importance of scientific knowledge for decision-making in different sectors of society and the commitment of media not to restrict itself to factual coverage, but to contribute to the educational process. The reform of the Brazilian Forestry Code in 2011 occupied large spaces both in Congress and the media. Brazilian Deputies approved the proposal on the expansion of deforestation without hearing scientists. This measure impacts the Brazilian goal of emissions of gases that enhance the greenhouse effect. The "Folha de S. Paulo" defended in editorials, the change in legislation but only supported in favor of the manifestation of the scientists after the measure had been approved. The society was left out of this discussion, because it was not built a scientific knowledge capable of providing an understanding of the significance of this reform and the environmental consequences that directly affect life on Earth. This article examines the coverage of the "Folha de S. Paulo" of Brazil's Forestry Code reform from the perspective of discourse analysis and concludes that the contract between reader and the newspaper has proved unsuitable, because it was expected more analysis and reflection of issues of such importance. <![CDATA[Gabinete de curiosidades: o paradoxo das maravilhas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062012000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os Wunderkammern, gabinetes de maravilhas ou curiosidades, são bastante citados como a origem dos museus modernos. O artista plástico Walmor Corrêa fez referência a esses espaços na sua instalação intitulada Memento mori, realizada no ano de 2007 em Porto Alegre. Trabalhou-se com as imagens dessa obra e com referenciais dos Estudos Culturais para pensar os sentidos de ciência, principalmente da biologia, postos em circulação por essa instalação ao evocar os gabinetes. Caminhou-se entre a potência que as maravilhas têm de desestabilizar as hierarquias a que estamos familiarizados e a força que os sentidos já dados exercem sobre essas excentricidades, fazendo com que elas acabem por (re)afirmar a centralidade da qual parecem se fazer fugir. Memento mori pode multiplicar possibilidades no entre arte-ciência, questionar a centralidade das regras normativas, efetuando-se como uma atividade política no encontro entre arte-biologia. E pode, também, levar a uma jogada que reforça sistemas classificatórios, estereotipagens. Pode, ainda, sugerir mais um caminho, e outro, e outros.<hr/>The Wunderkammern, cabinets of wonders or curiosities, are fairly cited as the origin of modern museums. The artist Walmor Correa made reference to these spaces in his installation entitled Memento mori, held in 2007 in Porto Alegre. We work with the images of this installation and references of Cultural Studies to consider the meanings of science, especially biology, put into circulation by this installation that evoke the cabinets. We walked between the powers that the wonders have to destabilizing the familiar hierarchies and the power that the well-known senses have to make the eccentricities (re)affirm the centrality, which they appear to be apart. Memento mori can multiply possibilities in the art-science between, questioning the centrality of normative rules, acting as political activity in the encounter art-science. And can also take a game which reforces classificatory systems, stereotype. And also suggest one more way, and another, e many others.