Scielo RSS <![CDATA[Educação: Teoria e Prática]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1981-810620160003&lang=pt vol. 26 num. 53 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300388&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Currículo, criança e infância: entre diferentes vozes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300394&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo deste artigo foi analisar, a partir dos documentos legais e das práticas discursivas das professoras, os conceitos de criança, infância e currículo. A abordagem da pesquisa é qualitativa. Trata-se de uma pesquisa de campo. Realizou-se coleta de dados junto aos documentos legais e a duas professoras da Educação Infantil e duas professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental da rede municipal de Blumenau, Santa Catarina, no ano de 2014. Os resultados da pesquisa demonstram a sintonia das práticas discursivas das professoras com os documentos legais, o distanciamento entre a Educação Infantil e o Ensino Fundamental, a força dos discursos da psicologia e da medicina nas práticas discursivas das professoras entrevistadas e nos documentos legais, a fragilidade quanto às concepções de criança e currículo, das professoras entrevistadas, e a intensificação da escolarização, juntamente a ampliação do ofício de aluno das crianças pequenas. Percebeu-se que as discussões sobre currículo não atravessam o cotidiano das professoras pesquisadas e que a criança, ao fazer a passagem da Educação Infantil para o Ensino Fundamental, torna-se aluno. <hr/>Abstract The purpose of this paper was to analyze, from legal documents and discursive practices of the teachers, concepts of child, childhood, and curriculum. The research approach is qualitative. It's about a field research was performed data collection along with the legal documents and two teachers of early childhood education and two teachers of first grades of elementary school from the municipal education network of Blumenau, Santa Catarina, in 2014. The results of the research demonstrate the syntony of the speech of teachers with legal documents, the distance between the early childhood education and the elementary school. They also presented the strength of the statements of psychology and medicine in the discursive practices of the interviewed teachers and legal documents, the fragility on the conceptions of child and curriculum, of interviewed teachers and the intensification of the level of education, along with the extension of the craft of student of the young children. We realized that the discussion on curriculum does not cross the every day of interviewed teachers and, the child when making the transition from the early childhood education to the elementary school becomes a student. <hr/>Resumen El objetivo de este estudio fue analizar, a partir de documentos legales y prácticas discursivas de los maestros, los conceptos del niño, la infancia y el plan de estudios. El enfoque de investigación es cualitativo. Se trata de una investigación de campo. La recolección de datos se llevó a cabo junto con los documentos legales y dos profesoras de Educación Infantil y dos profesoras de los primeros años de una escuela primaria en el municipio de Blumenau, Santa Catarina, en el año de 2014. Los resultados del estudio demuestran la sintonía de las prácticas discursivas de las profesoras con los documentos legales, el distanciamiento entre la educación infantil y la educación primaria, el poder del discurso de la psicología y la medicina en las prácticas discursivas de las maestras entrevistadas y en los documentos legales, la fragilidad en cuanto a las concepciones de niño y plan de estudios, de las maestras entrevistadas, y la intensificación de la escolarización, junto con la ampliación del oficio de alumno de los niños pequeños. Se observó que el análisis sobre el plan curricular no contempla el cotidiano de las maestras encuestadas y que el niño, al hacer la transición del preescolar para la enseñanza primaria se convierte en alumno. <![CDATA[Concepções acerca do professor e da escola no cinema brasileiro: análises críticas de discursos fílmicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300413&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo apresenta análises críticas dos discursos de filmes brasileiros contemporâneos que têm o professor como personagem e/ou a escola como cenário, produzidos/apoiados pelas Organizações Globo a partir da Globo Filmes. Inicialmente, desenvolve-se a metodologia de análise crítica do discurso fílmico, composta de uma abordagem tridimensional que envolve texto, prática discursiva e prática social. Em seguida, caracteriza-se a atividade cinematográfica brasileira contemporânea a partir dos conceitos de indústria cultural e hegemonia, para então, apresentar análises críticas dos discursos de três filmes - Uma professora muito maluquinha (2011), Verônica (2009) e Qualquer gato vira-lata (2011) - com o objetivo de identificar concepções e sentidos, acerca do professor e da escola, que os envolvidos nas produções de tais filmes pretendem hegemonizar, tais como: a valorização da semiformação; a anulação do ensino, no binômio ensino-aprendizagem, em prol do aprendizado autônomo; e o conformismo social.<hr/>Abstract This article presents a critical analysis of the discourses of contemporary Brazilian films that shows the teacher as character and / or the school as scenery, produced / supported by Globo Organizations with Globo Filmes. Initially it develops the methodology of critical analysis of film discourse, comprised of a three-dimensional approach that involves text, discursive practice and social practice. It then characterizes the contemporary Brazilian film activity from the concepts of hegemony and cultural industry. In order to then present critical analyzes of the discourses of three films - Uma professora muito maluquinha (2011), (free translations: A very crazy teacher), Verônica (2009) and Qualquer gato vira-lata (2011) (free translation: Any stray cat) - with the goal of identifying concepts and meanings, about the teacher and the school, which those involved in the production of such films intend to hegemonize. Such as the appreciation of semi-learning; annulment of teaching in favor of autonomous learning and the social conformity.<hr/>Resumen Este artículo presenta un análisis crítico de los discursos de las películas brasileñas contemporáneas que tienen al maestro como personaje y/o a la escuela como escenario, producidos / apoyados por las Organizaciones Globo a través de Globo Filmes. Inicialmente, se desarrolla la metodología de análisis crítico del discurso cinematográfico, compuesto por un enfoque tridimensional que incluye el texto, práctica discursiva y práctica social. A continuación, se caracteriza la actividad cinematográfica brasileña contemporánea a partir de los conceptos de industria cultural y hegemonía, para entonces presentar análisis críticos de los discursos de tres películas - Uma professora muito maluquinha (2011) (traducción libre: Un maestra muy loquita), Verônica (2009) y Qualquer gato vira-lata (2011) (traducción libre: Cualquier gato callejero) - con el objetivo de identificar los concepciones y significados sobre el maestro y la escuela, que los implicados en la producción de estas películas pretenden hegemonizar, tales como la apreciación de la semi-formación; la anulación de la enseñanza en el binomio enseñanza-aprendizaje, a favor de un aprendizaje autónomo, y el conformismo social. <![CDATA[As histórias de vida na profissão docente: uma contribuição para a história da educação, itinerâncias formativas e o autoconhecimento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300428&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A crescente abordagem ao método (auto)biográfico, ou histórias de vida, se deve ao surgimento do interesse pela subjetividade inerente ao exercício da função de professor. Portanto, no que tange à trajetória formativa, a variedade de estudos e de publicações sobre a vida dos professores e as trajetórias de formação, com base na utilização de biografias, revela-se de importante valor, pois favorece recolocar os professores como tema central do debate sobre as pesquisas educacionais. Através da metodologia de pesquisa bibliográfica, o presente artigo suscita a seguinte reflexão: qual é, efetivamente, a importância da abordagem das histórias de vida para a formação de professores e para as pesquisas em história da educação? Busca-se, portanto, discutir essa questão apontando que o uso da abordagem das histórias de vida como metodologia privilegia a coleta de informações contidas na vida pessoal, não se tratando de mera descrição de fatos, mas um esforço de reconstrução da memória, atribuindo novos sentidos. E, por fim, constatar que não é possível falar de educação sem aprofundar questões relativas aos sujeitos desse processo, que a fizeram e pensaram, bem como a realidade educacional que viveram, e, assim, contribuir de modo significativo com pesquisas no âmbito da educação. Quem a fez e a pensou, a realidade educacional que eles viveram, e assim, contribuir de modo significativo para pesquisas em educação.<hr/>Abstract The increasing approach to the autobiographic method or life stories is due to the rise of interest in the subjectivity inherent in the exercise of the teaching role. Therefore, on the formative path, the variety of studies and publications on the lives of teachers and their training paths based on the use of biographies, proves to be of important value, since it favors replacing teachers as a central topic of the debate on educational research. Through bibliographical research methodology, this article raises the following reflection: What is, in fact, the importance of approaching the life stories for the teacher education and the studies in the history of education? One aim, therefore, to discuss this issue pointing out that the use of the approach of the life stories as methodology seeks to prioritize the gathering of information contained in personal life, not a mere fact description but a memory building effort, attributing new meanings. Noting that it is not possible to discuss education without delving into issues related to the subjects of this process, subjects who made it and thought about it, the educational reality they lived, and thus contribute significantly to education research.<hr/>Resumen El creciente abordaje al método (auto)biográfico, o historias de vida, se debe al surgimiento del interés por la subjetividad inherente al ejercicio de la función de profesor. Por lo tanto, en lo que respecta a la trayectoria formativa, la variedad de estudios y publicaciones sobre la vida de los profesores y las trayectorias de formación, con base en la utilización de biografías, se revela de importante valor, pues favorece recolocar a los profesores como tema central del debate sobre las investigaciones educacionales. A través de la metodología de investigación bibliográfica, el presente artículo suscita la siguiente reflexión: ¿Cuál es, efectivamente, la importancia del abordaje de las historias de vida para la formación de profesores y para las investigaciones en historia de la educación? Se procura, por lo tanto, discutir esa cuestión apuntando que el uso del abordaje de las historias de vida como metodología evidencia privilegiar la recolección de informaciones contenidas en la vida personal, no tratándose de una mera descripción de hechos, sino de un esfuerzo de reconstrucción de la memoria, atribuyendo nuevos sentidos. Constatamos que no es posible hablar de la educación sin profundizar cuestiones relativas a los sujetos de ese proceso, a quién la hizo y la pensó, la realidad educacional que vivieron, y así, contribuir de modo significativo para las investigaciones en educación. <![CDATA[Cultura de uma escola técnica portuguesa nos anos 1950 - A Escola Industrial e Comercial Alfredo da Silva]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300445&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem a finalidade de exemplificar a cultura de escolas técnicas portuguesas na década de 1950, recorrendo ao caso da Escola Industrial e Comercial Alfredo da Silva (EICAS) da vila do Barreiro, em Portugal. Baseamos a investigação no referencial teórico da cultura escolar/culturas escolares. Metodologicamente este trabalho é um estudo histórico documental de caso: a EICAS. Nesse sentido, fizemos uso de documentos recolhidos no arquivo da Escola, nas Bibliotecas da Secretaria-Geral do Ministério da Educação português e na Câmara Municipal do Barreiro bem como de entrevistas. Empregamos a matriz operacional para o estudo da cultura de escola (MOECE), com o propósito de caracterizar a cultura da EICAS. Assim, detectamos marcas distintas e traços fundamentais culturais dessa Escola, no que se refere às categorias: finalidade e missão; normas, valores e crenças; redes sociais; rituais, tradições e cerimônias; histórias e histórias de vidas e identidades. A EICAS assumia-se como uma escola de formação profissional a serviço das necessidades dos empregadores e das aspirações dos jovens da região.<hr/>Abstract This article aims to exemplify the culture of Portuguese vocational schools in the 1950s, using the case of the Industrial and Commercial School Alfredo da Silva (EICAS) in the town of Barreiro, Portugal. We base research on the theoretical framework of school culture / school cultures. Methodologically this study is a historical documentary case study: the EICAS. We used documents collected in the archive of the School, the Libraries of the General Secretariat of the Portuguese Ministry of Education and the City Hall of Barreiro, as well as interviews. We employed the operational matrix for the study of school culture (MOECE), to characterize the culture of EICAS. Thus, we detect distinct brands and fundamental cultural traits of this School, regarding the categories: purpose and mission; Norms, values, and beliefs; social networks; Rituals, traditions, and ceremonies; Stories and stories of lives and identities. EICAS was a vocational training school serving the needs of employers and the aspirations of young people in the region.<hr/>Resumen En este artículo se pretende ejemplificar la cultura de las escuelas técnicas portuguesas en la década de 1950, utilizando el caso de la Escuela Industrial y Comercial Alfredo da Silva (EICAS) de la localidad de Barreiro, Portugal. Basamos la investigación en el marco teórico de la cultura escolar / culturas escolares. Metodológicamente este trabajo es un estudio histórico documental de caso: el EICAS. En este sentido, hemos hecho uso de los documentos recogidos en el archivo de la escuela, en las Bibliotecas de la Secretaría General del Ministerio de Educación de Portugal y el Municipio de Barreiro, así como de entrevistas. Empleamos la matriz operativa para el estudio de la cultura escolar (MOECE) con el fin de caracterizar la cultura de la EICAS. De este modo, encontramos distintas marcas y rasgos fundamentales culturales de esta escuela, por lo que respecta a las categorías: propósito y misión; normas, valores y creencias; redes sociales; rituales, tradiciones y ceremonias; historias, e historias de vida e identidades. El EICAS se asumió como una escuela de formación profesional para dar servicio a las necesidades de los empleadores y las aspiraciones de los jóvenes en la región. <![CDATA[Atendimento educacional especializado ao superdotado em escola pública americana e contribuições para o contexto brasileiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300466&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Está em foco um serviço de atendimento educacional especializado oferecido a estudantes com altas habilidades/superdotação (AH/SD), por uma escola pública americana do Estado de Indiana e, em que medida o referido serviço poderia contribuir às escolas brasileiras. Acompanhou-se as atividades desenvolvidas no programa elementar do jardim de infância ao 4º ano do ensino fundamental, no período de janeiro a abril de 2016, durante uma semana em cada uma das 5 classes para estudantes com AH/SD. O estudo está exposto em duas seções que evidenciam que, no aspecto legal, o Brasil assemelha-se em muitos aspectos ao estado americano focalizado, ficando em desvantagem em relação à efetivação das leis, por não possuir diretrizes claras para sua implementação. As práticas brasileiras focadas na suplementação do ensino para os estudantes com AH/SD, mostram divergências com as práticas de aprendizagem observadas, as quais buscam oferecer um ensino não apenas complementar, mas mais condizente com as potencialidades desses estudantes, ao investir em modos diferentes de agrupamento e adotar métodos pedagógicos que priorizem o atendimento às diversas necessidades individuais dos estudantes, dentro da sala de aula.<hr/>Abstract The focus of this study was services for high-ability students offered in a public school in Indiana, United States. The purpose was to describe the services and reflect on the extent to which these services or aspects of these services can be implemented in Brazilian schools. Participants included teachers working with Kindergarten through fourth-grade students, who were observed between January and April 2016. Five classes were observed, each for one week. Results indicate that the high-ability legislation in the state of Indiana is similar to the Brazilian counterpart and that the main differences exist in the implementation of laws, due to the lack of clear guidelines for the implementation of high-ability laws in Brazil. Additionally, in Brazil, the emphasis has been on enrichment, whereas in the American schools, the emphasis is on meeting the needs of high-ability students in the classroom through various types of grouping and teaching strategies, such as differentiation. This study was part of a larger study focusing on high-ability identification tools and curriculum models geared to high-ability students in public schools and university-based programs.<hr/>Resumen El objetivo de este estudio es el servicio de atención educativa especializada ofrecido a estudiantes de alta capacidad/superdotados (AC/SD), que se ofrece en una escuela pública del estado de Indiana, Estados Unidos, y reflexionar sobre el grado en que estos servicios pueden implementarse en las escuelas brasileñas. Se acompañaron las actividades de maestros que trabajan con alumnos con AC /SD, de kínder a cuarto grado, entre enero y abril de 2016. Se observaron cinco clases, cada una durante una semana. Los resultados indican que la legislación de alta capacidad en el estado de Indiana se asemeja en muchos aspectos a la contraparte brasileña, estando esta última en desventaja en relación a la implementación de las leyes, debido a la falta de directrices claras para su aplicación. Las prácticas brasileñas dirigidas a la suplementación de la enseñanza para los estudiantes con AC/SD, muestran divergencias con las prácticas de aprendizaje observadas, que procuran ofrecer una enseñanza no apenas complementar, sino más ajustada con las potencialidades de estos estudiantes, al invertir en diferentes modos de agrupamiento y en la adopción de métodos pedagógicos que enfaticen la atención a las diversas necesidades individuales de los estudiantes dentro del aula. <![CDATA[Caracterização do atendimento escolar de alunos com deficiência física em um município do interior paulista]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300484&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente estudo teve como objetivo caracterizar o atendimento educacional ofertado aos alunos com deficiência física em uma Secretaria Municipal de Educação de uma cidade de médio porte do interior paulista. A coleta dos dados foirealizada por meio de análise documental e aplicação de entrevista semiestruturada. Os dados foram registrados em áudio e, posteriormente transcritos e analisados. Foi possível obter duas categorias, sendo que a primeira referiu-se às políticas para o atendimento e a segunda, à organização do atendimento para o aluno com deficiência física. Os resultados apontaram que a rede municipal de educação investigada mostrou políticas de acessibilidade com suporte para uso da tecnologia assistiva para o aluno com deficiência física matriculado na rede regular de ensino, apesar de não indicar a necessidade de atendimento educacional especializado quando este aluno não apresenta déficit cognitivo associado. Conclui-se que há complexidade de fatores para contemplar a inclusão escolar do aluno com deficiência física e que muitas ações são necessárias para garantir escolarização e participação social deste público-alvo.<hr/>Abstract The study aimed to characterize the educational services offered to students with physical disabilities in a Municipal Education of a midsize city of São Paulo state. We gathered the data through document analysis and application of semi-structured interviews. We recorded the data on audio, transcribed and analyzed them. We categorized them into two categories, the first of which referred to the attendance policies and second, the organization of care for students with physical disabilities. The results showed that the system investigated showed accessibility policies supporting the use of assistive technology for students with disabilities enrolled in regular education, despite not indicate the need for specialized educational services when the student has no associated cognitive impairment. We concluded that there are myriad factors to contemplate the school inclusion of students with physical disabilities and that many actions are needed to ensure education and social participation of this target audience.<hr/>Resumen El presente estudio tuvo como objetivo caracterizar el atendimiento educacional ofrecido a los alumnos con deficiencia física en la Secretaria Municipal de Educación de una ciudad de porte medio del interior paulista. La recolección de datos fue realizada por medio de un análisis documental y aplicación de entrevista semiestructurada. Los datos fueron registrados en audio y, posteriormente, transcritos y analizados. Fue posible obtener dos categorías, siendo que la primera se refirió a las políticas para el atendimiento y la segunda, a la organización del atendimiento para el alumno con deficiencia física. Los resultados apuntaron que la red municipal de educación investigada mostró políticas de accesibilidad con soporte para el uso de la tecnología de asistencia para el alumno con deficiencia física matriculado en la red regular de enseñanza, a pesar de no indicar la necesidad de atendimiento educacional especializado cuando este alumno no presenta déficit cognitivo asociado. Se concluye que hay una complejidad de factores para contemplar la inclusión escolar del alumno con deficiencia física y que muchas acciones son necesarias para garantizar la escolarización y participación social de este público-meta. <![CDATA[Formação do licenciando da UFSCAR para atuarem com os alunos público alvo da educação especial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300505&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Durante a formação de professores, é importante que haja nos cursos de Licenciatura disciplinas que contemplem a diversidade que os futuros professores terão na sala de aula regular, uma vez que os professores precisam de uma boa formação, para que sua prática seja realizada com qualidade, com o olhar do educador dirigido para a potencialidade do aluno. Esse estudo buscou entender como ocorre a formação dos licenciandos da Universidade Federal de São Carlos, campus de São Carlos, para atuarem com os alunos público alvo da Educação Especial. Contou-se com 67 participantes das diferentes licenciaturas oferecidas pela UFSCar. A coleta de dados foi feita por meio de um questionário semiestruturado com os participantes. Com os resultados, notou-se que há lacunas na formação de professores nos cursos de Licenciatura da UFSCar, campus de São Carlos, e há uma necessidade que precisa ser suprida no seu processo de formação. Conclui-se que se faz necessário repensar formas de preparar esses professores, pois os cursos de licenciatura não dão nenhum tipo de apoio para uma formação específica para que este professor possa preparar atividades que englobem toda sala de aula e que possam abranger os alunos público alvo da educação especial.<hr/>Abstract During teachers formation, it is important their undergraduate course majors have disciplines that address the diversity population they will have in the regular classroom, since they as teachers need a good education, so that their practice will be carried out with quality, with the look of educator directed to the potential of their student. This study sought to understand how does their undergraduate major is carried out at the Federal University of São Carlos, in São Carlos campus, to work with the special education target students. The participants were 67 from different majors offered by UFSCar. Data collection was performed using a semi-structured questionnaire with the participants. The results, demonstrated that there are some gaps in teacher education in Bachelor at UFSCar courses, São Carlos campus and there is a need that must be met in their process of formation concerning to the diversity population. It was conclude that it is necessary to rethink ways to prepare these teachers since the courses they are enrolled do not give any kind of support for a specific formation in a way these teachers be able to prepare activities covering the entire classroom and the special education target students.<hr/>Resumen Durante la formación de los docentes, es importante que los cursos de grado disciplinas que abordan la diversidad que los futuros maestros tendrán en el aula regular, como los profesores necesitan una buena educación, por lo que su práctica se lleva a cabo con calidad, con la mirada del educador dirigido al potencial del estudiante. Este estudio trata de comprender cómo la formación de los estudiantes de pregrado de la Universidad Federal de São Carlos, São Carlos campus, para trabajar con el público objetivo de los estudiantes de Educación Especial. Contó con 67 participantes de diferentes grados que ofrece la UFSCar. La recolección de datos se realizó mediante un cuestionario semiestructurada con los participantes. Con los resultados, se observó que existen lagunas en la formación de docentes en los cursos de Licenciatura UFSCar, campus de San Carlos, y es necesario que se deban cumplir en el proceso de formación. Llegamos a la conclusión de que es necesario repensar formas de preparar estos maestros porque los cursos de grado no dan ningún tipo de apoyo a la formación específica para este maestro a preparar las actividades que cubren todas las aulas y que pueda interesar a la audiencia a los estudiantes educación especial. <![CDATA[Formação docente na perspectiva da educação inclusiva: análise de teses e dissertações dos programas de pós-graduação em educação no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300528&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A formação docente é condição indispensável para a efetivação de uma educação de qualidade para todos. Sendo assim, este estudo objetiva analisar a produção científica nacional relacionada à formação docente para a Educação Inclusiva, a fim de conhecer seus avanços e limitações, contribuindo com as discussões e a produção de novos conhecimentos. Para isso, foi realizado um levantamento de teses e dissertações sobre o tema, defendidas no período de 2004 a 2014, diretamente junto a cada um dos 126 programas de mestrado acadêmico e doutorado em Educação do país. Os resultados mostram que tanto a formação inicial quanto a continuada têm despertado o interesse dos pesquisadores; há uma tendência à generalização no que se refere ao público da Educação Especial; a formação dos professores especialistas tem sido pouco investigada, possivelmente, em decorrência da "crise de identidade" (KASSAR, 2014) que se instalou a partir da dicotomia generalidade x especialidade. Desse modo, são necessárias novas investigações sobre a formação requerida pela Educação Inclusiva, tanto para professores de sala regular quanto de salas de recursos multifuncionais, visando a superação dos conflitos ideológicos em favor da concretização de uma educação que é para todos, mas que respeita a individualidade de cada um.<hr/>Abstract Teacher education is essential for the realization of an inclusive education. Thus, this study aims to analyze the national scientific production related to teacher education for Inclusive Education to meet his advances and limitations, contributing to the discussions and the production of new knowledge. For this, we conducted a survey of theses and dissertations on the subject, defended from 2004 to 2014, directly in each of the 126 academic master and doctoral programs in the country's Education. We find that that both initial training as continued have aroused the interest of researchers. There is a tendency to generalize when it comes to the public of Special Education. Also, the training of specialist teachers has been little investigated, possibly due to the "identity crisis" (KASSAR, 2014) that has developed from the dichotomy generality x specialty. Thus, we suggest further research on the training teachers required for Inclusive Education, including regular classroom ones, like those from multifunctional resource rooms as well. Additional research could help at the overcoming of the ideological conflicts for achieving an education that is for everyone but respecting the individuality of each one.<hr/>Resumen La formación del profesorado es esencial para la realización de una educación de calidad para todos. Por lo tanto, este estudio tiene como objetivo analizar la producción científica nacional relacionada con la formación docente para la Educación Inclusiva con el fin de conocer sus avances y limitaciones, contribuyendo con las discusiones y la producción de nuevos conocimientos. Para esto, se realizó un estudio de tesis y trabajos de máster sobre el tema, defendidos entre 2004 y 2014, directamente en los 126 programas de máster académico y de doctorado en Educación del país. Los resultados muestran que tanto la formación inicial como la continuada han despertado el interés de los investigadores; hay una tendencia a la generalización en lo que se refiere al público de la Educación Especial; la formación de los profesores especialistas ha sido poco investigada, posiblemente debido a la "crisis de identidad" (KASSAR, 2014) que se ha desarrollado a partir de la dicotomía generalidad x especialidad. Por tanto, son necesarias nuevas investigaciones sobre la formación necesaria para la Educación Inclusiva, tanto para profesores de sala regular como para salas de recursos multifuncionales, dirigidos a la superación de los conflictos ideológicos en favor de la consecución de una educación para todos, pero con respeto a la individualidad de cada una de las personas. <![CDATA[Habilidades sociais e formação acadêmica: estudo comparativo entre graduandos e profissionais de psicologia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300550&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A presente pesquisa teve como objetivo comparar as habilidades sociais (HS) de graduandos de Psicologia e profissionais da mesma área com pelo menos um ano de atuação. O estudo foi realizado com três grupos: 63 estudantes do início do curso (1º, 2º e 3º períodos); 54 estudantes do final do curso (8º, 9º e 10º períodos); e 25 psicólogos. Para coleta de dados foi utilizado o Inventário de Habilidades Sociais (IHS), o qual foi aplicado com os estudantes e os profissionais na universidade, nos locais de trabalho, em outro ambiente de sua disponibilidade ou através de e-mail. Os resultados apontaram que não houve diferenças significativas no escore geral de Habilidades Sociais entre os estudantes de início e final do curso (p = 0,319) nem entre estudantes de final do curso e psicólogos (p = 0,70). Houve diferença significativa quando comparados os estudantes de início de curso e psicólogos (p = 0,009). A partir do manual, foi possível verificar que, em sua maioria, os estudantes e profissionais apresentam um bom repertório de HS em seus diferentes fatores. Consideramos relevante, ainda, o desenvolvimento de atividades que possibilitem maior aprendizagem dessas HS ainda durante a formação, avaliando que estas são fundamentais à atuação do psicólogo.<hr/>Abstract The present research had as an objective the comparison of Social Skills (SS) on psychology course undergraduates' and professionals working in the area with at least one year of work performance. Three groups participated in this study: 63 students at the beginning of the course (1st, 2nd and 3rd semesters); 54 students at the end of the course (8th, 9th and 10th semesters); and 25 psychologists. For the data collect it was used a Social Skills Inventory (SSI) that was applied at the university places of work or availability, or via e-mail, with the professionals. The results showed that there were no significant differences in the overall score of Social Skills, neither between the students at the beginning and the end of the course (p=0.319) nor between students at the end of the course and the psychologists (p= 0,70). There was a significant difference in the comparison of students at the beginning of the course and psychologists (p= 0.009). From the manual, it was possible to verify that the majority, of students and professionals, presented a good repertory of SS in its different factors. It was considered still relevant, the development of activities that could enable a major learning of these SS still during graduation, evaluating that they are fundamental to the psychologists' performance.<hr/>Resumen El presente estudio tiene como objetivo comparar las habilidades sociales (HS) de estudiantes de psicología y profesionales de la misma área con al menos un año de experiencia. El estudio fue realizado con tres grupos: 63 estudiantes de inicio de carrera (1°, 2° y 3° semestre); 54 estudiantes de final de carrera (8°, 9° y 10° semestre); y 25 psicólogos. Para recopilar los datos se utilizó el Inventario de Habilidades Sociales (IHS) que fue aplicado en la universidad a los estudiantes; y en los lugares de trabajo, en otro ambiente disponible o a través de correo electrónico, a los profesionales. Los resultados apuntan que no hubo diferencias significativas en el resultado final de Habilidades Sociales entres los estudiantes de inicio y final de curso (p = 0,319), ni entre estudiantes de final de curso y psicólogos (p = 0,70). Hubo una diferencia significativa cuando comparamos estudiantes de inicio de curso y psicólogos (p = 0,009). A partir del manual, fue posible verificar que, en su mayoría, los estudiantes y profesionales presentan un buen repertorio de HS en sus diferentes factores. Consideramos, todavía, relevante el desarrollo de actividades que posibilitan mayor aprendizaje de estas HS aún durante la formación, evaluando que estas son fundamentales para la actuación del psicólogo. <![CDATA[Percursos formativos e inserção profissional dos doutores em educação: trajetórias e destino dos egressos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300574&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente estudo objetivou investigar as trajetórias e os destinos institucionais dos egressos dos cursos de doutorado em Educação das universidades públicas brasileiras nos últimos doze anos (2000-2012). A pesquisa caracteriza-se pela metodologia de investigação dos Métodos Mistos (CRESWELL e CLARK, 2013) e foi desenvolvida a partir dos dados disponíveis no sítio eletrônico da CAPES, referente aos programas de pós-graduação, e da Plataforma Lattes. Dos 3.598 egressos pesquisados, evidenciou-se um pequeno número de pesquisadores que titularam no mestrado e doutorado logo após a graduação. Quase 1/3 dos pesquisados titulou no doutorado entre 10 e 15 anos após a graduação. Cerca de 15% realizou o doutorado entre 20 e 25 anos após a graduação. Constatamos que menos de 25% dos pesquisados estava com orientações de mestrado em andamento no ano de 2013 e menos de 10% vêm contribuindo com a formação de novos doutores. Acreditamos que o desenvolvimento desta pesquisa, inédita nesta escala na área da Educação, pode contribuir com a avaliação das condições de ampliação e qualificação dos Programas e cursos; vislumbrar as atividades e o regime de trabalho dos jovens doutores em Educação no Brasil e elaborar quadros analíticos que possam contribuir com a proposição de políticas estratégicas de captação e de fixação de docentes nas regiões menos favorecidas.<hr/>Abstract This study aimed to investigate the trajectories and institutional destinations of graduates of doctoral programs in Education from Brazilian public universities in the last twelve years (2000-2012). The research is characterized as Mixed Methods (CRESWELL and CLARK, 2013) and was developed from data available in the electronic site of the CAPES, referring to graduate programs and Lattes Platform. Of the 3,598 graduates surveyed, a small number represents researchers who went straight to masters and doctorate degrees shortly after undergraduate studies. Almost one-third of respondents obtained doctorate degrees in between 10 and 15 years after graduation. About 15% held a doctorate between 20 and 25 years after graduation. We found that less than 25% of respondents were master's degree students in 2013 and less than 10% have contributed to the training of young doctors. We believe that the development of this research, unprecedented on this scale in the area of education, can contribute to the evaluation of expansion conditions and qualification programs and courses. In addition to taking a look at the activities and the working arrangements of the young doctors in Education in Brazil and prepare analytical frameworks that can contribute to the proposition of strategic funding policies and the setting of teachers in disadvantaged regions.<hr/>Resumen El estudio tiene como objetivo investigar la trayectoria y los destinos institucionales de los egresados de las carreras de doctorado en Educación de las universidades públicas brasileñas en los últimos doce años (2000-2012). La investigación se caracteriza por los Métodos Mixtos (CRESWELL e CLARK, 2013) y fue desarrollada desde los datos disponibles en el sitio electrónico de CAPES, relacionado a los programas de postgrado, y de la plataforma Lattes. De los 3.598 egresados investigados, se evidenció un pequeño número de investigadores que concluyeron el máster y doctorado tras el grado. Casi un tercio de los investigados concluyó el doctorado entre 10 y 15 años después de la graduación. Aproximadamente el 15% realizó doctorado entre 20 y 25 años después de la graduación. Verificamos que menos de un 25% de los investigados permanecía en orientación de máster en el año 2013 y menos de un 10% contribuye con la formación de nuevos doctores. Creemos que el desarrollo de esta investigación, sin precedentes en esta escala en el área de Educación, puede contribuir con la evaluación de las condiciones de expansión y calificación de los Programas y carreras; prever las actividades y el régimen de trabajo de los jóvenes doctores en Educación en Brasil y elaborar cuadros analíticos que puedan contribuir con la propuesta de políticas estratégicas de captación y de fijación de profesores en las regiones menos favorecidas. <![CDATA[Andanças: pesquisa e formação como processualidade subjetivante]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300595&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho busca explorar as relações entre corpo, subjetividade e formação a partir de alguns aspectos que envolvem "o fazer uma pesquisa" cuja realização ocorreu entre 2013 e 2015. A cartografia (DELEUZE; GUATTARI, 2011; PASSOS et all, 2009; ROLNIK, 1989), enquanto método eleito por nós, buscou acompanhar encontros com corpos, danças, contato improvisação, biodança, vidas em formação: "Dança e expressão corporal" atividade cartografada que integrou, no segundo semestre de 2013, o conjunto de atividades do eixo pedagógico "Interações Culturais e Humanísticas" do Setor Litoral da Universidade Federal do Paraná. Contribuições para o campo da Educação através das intensidades mobilizadas no percurso de produzir uma pesquisa: processo de formação de um pesquisador apresentando elementos menores, minoritários; não o ensino, a representação ou a descoberta do mundo, mas uma pesquisa, um movimento, uma inquietação, uma invenção de mundos, agenciamentos do desejo. Neste sentido, este texto se propõe a) indicar alguns encontros que ressoaram com o corpo do pesquisador e b) explorar os efeitos que, em intensidade, mobilizaram e continuam mobilizando um processo de formação.<hr/>Abstract This work seeks to explore the relationship between body, subjectivity, and formation of some aspects that involve the "making of research," whose implementation took place between 2013 and 2015. The cartography (DELEUZE; GUATTARI, 2011; PASSOS et all, 2009; ROLNIK, 1989) elected by us as a method strived to accompany encounters with bodies, dance, contact improvisation, bio-dance, and lives in formation: "Dance and body expression." This activity was integrated, in the second semester of 2013, the set of activities of the pedagogical axis "Interações Culturais e Humanísticas" at the Universidade Federal do Paraná, Setor Litoral. There were some contributions to the field of education through the intensities mobilized during the research's production. The process of formation of a researcher presenting smaller elements, minor elements, not teaching itself, the representation or the discovery of the world, but research, movement, doubt, and the invention of worlds, mediation of desire. In this sense, the text that we present proposes a) point out some encounters that resonated with the body of the researcher and b) explore the effects that, in intensity, mobilized and continue to mobilize a process of formation.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo explorar la relación entre el cuerpo y la subjetividad, y la formación de algunos aspectos que implican "el hacer una investigación", cuya realización se llevó a cabo entre 2013 y 2015. La cartografía (DELEUZE; GUATTARI, 2011; PASSOS et all, 2009; ROLNIK, 1989), como método elegido por nosotros, procucó acompañar encuentros con cuerpos, danzas, contacto improvisación, biodanza; vidas en formación: "Danza y expresión corporal" ("Dança e expressão corporal"), actividad cartografiada que integró, en el segundo semestre de 2013, el conjunto de actividades del eje pedagógico "Interacciones Culturales y Humanísticas" ("Interações Culturais e Humanísticas") en la Universidade Federal do Paraná, Setor Litoral. Contribuciones para el campo de la educación a través de las intensidades movilizados en el curso de la producción de una investigación: proceso de formación de un investigador presentando elementos más pequeños, minoritarios; no a la enseñanza, la representación o el descubrimiento del mundo, sino una búsqueda, un movimiento, una inquietud, una invención de mundos, mediación del deseo. En este sentido, el texto que presentamos aquí propone a) indicar algunos encuentros que resonaron con el cuerpo del investigador y b) explorar los efectos que, en intensidad, movilizaron y continúan movilizando un proceso de formación. <![CDATA[Saberes e movimentos sociais: justiça epistemológica para educar democraticamente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300612&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A contradição de querer entender o mundo a partir de posições monológicas nos plurais contextos contemporâneos é um problema recorrente em diferentes lugares e momentos, atualmente relacionado com alianças geradas entre a ciência moderna e o sistema capitalista. Isso supõe importantes conflitos internos nas disciplinas mais relacionadas com as humanidades. Essas formas unilaterais de abordar os saberes são, com demasiada frequência, reproduzidas em diferentes ambientes científicos e educacionais, o que pode gerar estruturas de conhecimento isoladas e ineficientes para entender os desafios contemporâneos. Através da reflexão teórica sobre práticas sociais e educacionais, e com a ajuda de referenciais como a "ecologia dos saberes" e a educação democrática, busca-se aprofundar sobre a necessidade de abrir vias de reflexão múltiplas e interconectadas, para atender às demandas processuais e éticas para conhecer e educar democraticamente. Assim, para a construção desse tipo de sociedade e educação, é necessário o protagonismo de estruturas de conhecimento em rede abertas, plurais e permanentemente interligadas, e também a inclusão epistemológica de diferentes saberes para entender e nos relacionar de um jeito mais justo e democrático com as diferentes culturas e povos do planeta.<hr/>Abstract The contradiction of wanting to understand the world from monologic positions in such pluralistic contemporary contexts is a recurring problem in different places and times, at present related with alliances generated between modern science and the capitalist system. This fact assumes major internal conflicts in most related disciplines to humanities. Such unilateral ways to address knowledge are, too often, reproduced in different scientific and educational environments, which implies to reproduce isolated and inefficient knowledge structures to understand the contemporary challenges. Through theoretical reflection on social and educational practices, and with the help of references as the "ecology of knowledge" and democratic education, the work aims to think about the need to open and strengthen multiple and interconnected reflection pathways, to meet procedural and ethical demands to know and educate democratically. Thereby, to build such a society and education is necessary the role of open, plural and networked knowledge structures, permanently interconnected, as well as the inclusion of different epistemological knowledge that enable us to understand and relate in a more just and democratic way to the different cultures and peoples of the world.<hr/>Resumen La contradicción de querer entender el mundo a partir de posiciones monológicas en los contextos plurales contemporáneos es un problema recurrente en diferentes lugares y momentos, actualmente relacionado con alianzas generadas entre la ciencia moderna y el sistema capitalista. Esto supone importantes conflictos internos en las disciplinas más relacionadas con las humanidades. Estas formas unilaterales de abordar los saberes son, con demasiada frecuencia, reproducidas en diferentes ambientes científicos y educacionales, lo que puede generar estructuras de conocimiento aisladas e ineficientes para entender los desafíos contemporáneos. A través de la reflexión teórica sobre prácticas sociales y educacionales, y con la ayuda de referenciales como la "ecología de los saberes" y la educación democrática, busca profundizar sobre la necesidad de abrir vías de reflexión múltiples e interconectadas, para atender las demandas procesuales y éticas para conocer y educar democráticamente. Así, para la construcción de este tipo de sociedad y educación, es necesario el protagonismo de estructuras de conocimiento en redes abiertas, plurales y permanentemente interrelacionadas, y también la inclusión epistemológica de diferentes saberes para entender y relacionarnos de un modo más justo y democrático con las diferentes culturas y pueblos del planeta. <![CDATA[A assessoria privada de gestão educacional na rede municipal de ensino de Campinas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-81062016000300628&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo busca contribuir com a compreensão das atuais reformas gerencialistas que reconfiguram a administração pública sob o argumento de torná-la mais eficaz e capaz de responder às demandas sociais pela melhoria da qualidade da educação pública. Dentro do convênio firmado em 2013 entre a Prefeitura Municipal de Campinas e a organização Comunitas, analisa-se um eixo de trabalho específico relativo à atuação da empresa interveniente Falconi na Rede Municipal de Ensino, por meio de uma proposta de assessoria de gestão por resultados. Ao mesmo tempo, essa rede possui uma história de implementação de política de Avaliação Institucional Participativa, que se coloca como alternativa às políticas gerencialistas, na esteira da administração pública societal. O artigo faz uma análise documental da proposta de atuação da assessoria, de forma a situá-la em um contexto mais amplo de emergência das estratégias da Terceira Via no Brasil, e problematiza em que medida a participação das organizações parceiras na gestão da política educacional de Campinas representa uma "soma de esforços" pela melhoria da educação, ou distancia-se da lógica de participação defendida pela política de Avaliação Institucional Participativa.<hr/>Abstract This article aims at contributing to the comprehension of current managerial reforms that reconfigure the public administration. Within the agreement signed in 2013 between the Municipality of Campinas and Comunitas organization, we analyze specifically the work plan of Falconi Company in articulation with the Municipal Education System, and its proposal of providing a results-based management consultancy. At the same time, this Education System has been implementing a Participatory Institutional Assessment Policy, which intends to be an alternative to managerial policies, in the wake of societal public administration. The article makes a documentary analysis of the private consultancy proposal, place it in a broader context of the Third Way strategies, and discuss to what extent the participation of partner organizations in the management of Campinas educational policy represents a "sum of efforts" in order to improve education, or a confrontation with the logic of participation advocated by Participatory Institutional Assessment Policy.<hr/>Resumen Este artículo pretende contribuir a la comprensión de las reformas gerencialistas actuales que reconfiguran el gobierno con el argumento de que sea más eficaz y capaz para responder a las demandas sociales, mejorando la calidad de la educación pública. Dentro del convenio concluido en 2013 entre el Municipio de Campinas y la organización Comunitas, analizamos específicamente el plan de trabajo de la empresa Falconi en la Red de Educación Municipal, y su propuesta de asesoramiento sobre la gestión basada en los resultados. Al mismo tiempo, esta Red tiene una trayectoria de aplicación de política de evaluación institucional participativa, que surge como una alternativa a las políticas gerencialistas. El artículo hace un análisis dos documentos relacionados com la propuesta de asesoramiento privado, pretende colocarla en un contexto más amplio de las emergentes estrategias de la Tercera Vía en Brasil, y discutir en qué medida la participación de las organizaciones asociadas en la gestión de la política educativa de Campinas representa una "suma de esfuerzos" para el mejoramiento de la educación, o una confrontación a la lógica de participación propugnada por la política de evaluación institucional participativa.