Scielo RSS <![CDATA[Revista Teias]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-030520170002&lang=pt vol. 18 num. 49 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[LETRAMENTO, LÍNGUA MATERNA E ENSINO MÉDIO: Discussões em torno de um campo pouco explorado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[O ENSINO DE GRAMÁTICA NA REVISTA ESCOLA SECUNDÁRIA (1957-1963)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo tem por objetivo analisar artigos sobre o ensino de gramática de língua no ensino secundário, publicados entre 1957 e 1963, na Escola Secundária, revista trimensal publicada pela Campanha de aperfeiçoamento e difusão do Ensino Secundário (CADES). Por um lado, procuramos compreender o que defendiam os autores desses textos sobre os objetivos do ensino da língua portuguesa; de outra parte, exploramos as opiniões dos artigos acerca dos métodos de ensino e a questão da análise sintática. Para tanto, utilizamos as reflexões de André Chervel sobre as transformações das disciplinas-saber em perspectiva histórica, sendo ensejadas por professores e/ou por manuais escolares e periódicos educacionais.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze articles about the teaching of grammar in secondary education, published between 1957 and 1963, in Secondary School, a magazine published every three months by the Campaign of improvement and dissemination of Secondary Education (CADES, in Portuguese). On the one hand, we try to understand what defended the authors of these texts about the objectives of the Portuguese language; on the other hand, we explore the opinions of articles about the teaching methods and the question of parsing. In order to do so, we rely on the reflections of Andrew Chervel about the transformation of disciplines-knowledge in historical perspective, being expected by teachers and / or school books and educational journals. <![CDATA[NORMAS “CULTAS” E OCULTAS NO ENSINO DA LÍNGUA MATERNA, DA LEITURA E DA PRODUÇÃO TEXTUAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo busca compreender a temática da escrita sob o viés social, ideológico, relações de poder e sentidos que permeiam a dimensão discursiva, sendo a escola mais uma dessas arenas, conforme Bakhtin. Para tal, a abordagem teórico-metodológica assumida está centrada na linguagem como fenômeno ideológico, tradução mais pura e sensível das relações sociais. Outra linha adotada é a da Análise do Discurso, proposta por Eni Orlandi e pautada na tensão paráfrase-polissemia. Nesse sentido, buscando fugir de análises e propostas deterministas e mecanicistas, esse estudo centra-se, também, na articulação de possibilidades de estratégias para um ensino como prática da expressão, da crítica e da subjetividade do estudante.<hr/>ABSTRACT This article intends to understand the writing subject under the social, ideological bias, power relationships and meanings, that permeate the discursive dimension, considering the school one more of these arenas, according to Bakhtin. To do so, the adopted theoretical and methodological approach is centered on language as an ideological phenomenon, purer, and sensitive translation of social relations. Another thinking line adopted here is the Discourse Analysis proposed by Eni Orlandi, and guided by the paraphrase-polysemy tension. In this sense, and trying to escape from deterministic and mechanistic analysis and proposals, this study also concentrates on the articulation of strategy possibilities, aimed at a teaching as a practice of expression, criticism, and student’s subjectivity. <![CDATA[ALÍNGUA MATERNA NO ENSINO MÉDIO: Finalidades e organizaçao curricular]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200040&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo problematiza as finalidades e a organização curricular do ensino de língua materna no Ensino Médio, a partir de um estudo de natureza teórico-conceitual. Os resultados apontam que o ensino de língua materna tem como finalidades desenvolver no aluno seu potencial crítico, sua percepção das múltiplas possibilidades de expressão linguística, sua formação como leitor e escritor efetivo dos mais diversos textos representativos de nossa cultura. Para tanto, faz-se necessário uma organização curricular em que o ensino dos fatos gramaticais e de produção e leitura textuais sejam arrolados como experiências articuladas e interligadas. Conclui-se que é necessário que a escola propicie aos alunos um contato sistemático com textos, os quais são essenciais para a prática social ativa.<hr/>ABSTRACT This article discusses the purposes and the curricular organization of native language teaching in High School, based on a theoretical-conceptual study. The results point out that the teaching of native language intends to develop in the student his critical potential, his perception of the multiple possibilities of linguistic expression, his formation as a reader and effective writer of the most diverse texts representative of our culture. Therefore, it is necessary a curricular organization in which the teaching of grammatical facts and that of textual production and reading be considered as articulated and interconnected experiences. We conclude that it is necessary that the school provide students with a systematic contact with texts, which are essential for active social practice. <![CDATA[A PERMANÊNCIA NO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO E SUA RELAÇÃO COM A FORMAÇÃO DOCENTE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200059&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo, de caráter bibliográfico e empírico, tem como tema o ensino médio brasileiro, enfocando a formação continuada dos professores como estratégia de permanência. O objetivo consiste em analisar estratégias de permanência, apresentando dados de professores de duas escolas sobre os encontros de formação do Pacto Nacional Ensino Médio, cujo objetivo era aumentar a permanência por meio de jornadas de formação. Os resultados mostram relação entre os docentes que não se dispuseram a participar da pesquisa e a descontinuidade das políticas educacionais. A totalidade dos entrevistados relaciona a formação continuada e a prática pedagógica, porém, o trabalho colaborativo mostrou-se um desafio. Conclui-se pela necessidade de pensar estratégias de permanência, a exemplo do Pacto, para potencializar a formação continuada dos professores, posto que os resultados apontam para uma significativa relação entre os dois aspectos.<hr/>ABSTRACT The article, with a bibliographical and empirical character, has as its theme the Brazilian High School Teaching, focusing on the continued formation of teachers as a strategy of permanence. It aims to analyze permanence strategies, presenting data from teachers from two schools about the formation meetings of the National High School Pact, whose objective was to increase the permanence through training journeys. The results show a relationship among: teachers who were not willing to participate in the research and the discontinuity of educational policies; continuing education and pedagogical practice and the challenge of collaborative work. It is concluded that there is a need to think about continuance strategies in secondary education, as in the case of the Pact, in order to foster the continuous formation of teachers, since the results point to a significant relationship between the two. <![CDATA[LETRAMENTO E SURDEZ NO ENSINO MÉDIO: O que dizem os professores?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200076&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este estudo visa desvelar a situação atual de escolarização de alunos surdos que cursam o Ensino Médio, como também as práticas de leitura e escrita adotadas no contexto de uma escola especializada no ensino de surdos da cidade do Rio de Janeiro- RJ. Os dados foram coletados por meio de entrevista individual aplicada a um grupo de cinco professores de Língua Portuguesa. Cada entrevista foi gravada e transcrita para posterior análise. A partir das declarações obtidas, evidenciou-se que, mesmo se tratando de uma escola especializada para o ensino de surdos, os resultados referentes à apropriação da leitura e escrita desses alunos não representam grande sucesso. Existe, pois, um problema evidente que está para além da formação docente, trata-se das práticas utilizadas em sala de aula e/ou a dinâmica pedagógica pensada/disseminada para o ensino de surdos na atualidade. Diante dessa constatação, é mister um (re)pensar dos fundamentos que permeiam a escolarização desses sujeitos, levando em conta sua cultura e suas peculiaridades. Por conseguinte, é necessário a busca por práticas que mais se aproximam da sua realidade, de modo que esse aluno tenha condições de atuar assumindo seu papel enquanto cidadão pleno, tendo condições de se posicionar enquanto sujeito social. Dessa forma, foge-se de estratégias que apontam para uma padronização das diferenças, as quais dificultam a apropriação da língua escrita, uma vez que todos os alunos, sem a exceção dos surdos, necessitam de conhecimento de mundo para que possam (re)contextualizar o escrito e, daí, derivar o sentido.<hr/>ABSTRACT This study aims to reveal the current situation of schooling of deaf students who attend high school, as well as the reading and writing practices adopted in the context of a school specialized in teaching the deaf in the city of Rio de Janeiro. Data were collected through an individual interview applied to a group of five Portuguese Language teachers. Each interview was recorded and transcribed for later analysis. From the statements obtained, it was evidenced that, even if it is a specialized school for the teaching of the deaf, the results regarding the appropriation of the reading and writing of these students do not represent great success. There is, therefore, an obvious problem that is beyond teacher training, which is the practices used in the classroom and / or the pedagogical dynamics thought / disseminated for the teaching of deaf people today. Faced with this, it is necessary to (re) think the fundamentals that permit the schooling of these subjects, taking into account their culture and their peculiarities. Therefore, it is necessary to search for practices that are closest to their reality, so that this student is able to act by assuming his role as a full citizen, being able to position himself as a social subject. Thus, it escapes strategies that point to a standardization of differences, which hinders the appropriation of written language, since all students, without the exception of the deaf, need world knowledge in order to (re) contextualize the writing and, hence, derive the meaning. <![CDATA[O EMPODERAMENTO DA ESCRITA NA ESCOLA: Cenas de uma aula de produção textual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200090&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo discute a intrínseca relação entre os processos de aprendizagem da escrita na escola e a postura pedagógica do professor enquanto mediador deste processo. Para subsidiar este diálogo, apresento resultados de uma reflexão realizada com alunos do 2º ano do Ensino Médio, sobre a apreensão da escrita no momento da avaliação, tendo em vista que, observa-se um distanciamento qualitativo entre os resultados destas verificações e os debates temáticos realizados anteriormente. O material produzido por eles, após a discussão, evidenciou questões que giram em torno de uma prática pedagógica da “escrita modelo”, como algo pragmático e tecnicista. O “medo” também aparece como fator inibidor da produção textual, sendo representado por termos como “tenho dificuldade”, “não consigo colocar no papel o que penso” ou “é muito difícil”. Pensar sobre essas justificativas é ter em mente que a responsabilização do processo de escrever é algo criticável, criando marcas negativas sobre o ato de escrever. A memória afetiva do prazer em produzir textos na infância foi recorrente nos apontamentos dos alunos, sugerindo um paradoxo entre a representação da escrita nessa fase e o seu custo nos dias atuais. Com o intuito de compreender a vivência da escrita na escola desses alunos, é importante refletir sobre a necessidade de ajustamento no ensino que rompa paradigmas e não supervalorize a técnica em detrimento ao pensamento. Ao professor, fica o desafio de repensar uma prática em sala de aula que contemple a diversidade de seus alunos e valorize o ato de escrever como possibilidade de expressão de maneira autoral.<hr/>ABSTRACT This article discusses the intrinsic relationship between the writing learning processes at school and the pedagogical approach of the teacher as the mediator of this process. To support this dialogue, we present results of a reflection done with students of 2nd year of High School, about the appropriation of writing in the moment of evaluation. Given that, there is a qualitative gap between the results obtained of these analysis and the thematic discussions previously made. The material produced by the students, after these discussions, revealed issues that are around a pedagogical practice of "writing style" as something pragmatic and technicalities. "Fear" also appears as inhibitor factor for textual production, being represented by terms such as "I have difficulty", "I cannot put on paper what I think" or "it's very difficult." Think about these attitudes is keep in mind that the responsibilization of the writing process is something criticize, creating negative marks on the act of writing. The affective memory of pleasure in the text production in childhood was something that was always appearing in the notes of the students, what suggests a paradox between the writing representation at that period and nowadays. In order to understand the writing experience in school by the students, it is important to reflect about the necessity of adjustment in teaching that breaks paradigms and does not give so many values to technique instead the thought. The teacher has the challenge of rethinking his/her practices in the classroom, in a way that considers the student diversities and values the act of writing as a possibility of expression in authorial styles. <![CDATA[PALAVRAS NÃO SÃO DE NINGUÉM: As múltiplas vozes que ecoam na produção escrita em sala de aula]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este trabalho objetiva analisar, do ponto de vista linguístico, a produção textual de alunos do 3º ano do Ensino Médio de uma rede pública de ensino, situada no Estado de Alagoas. Tal produção textual diz respeito a uma redação de vestibular – modelo ENEM. Vale ainda dizer que esse artigo é um recorte de uma dissertação de mestrado, cujo foco foi tentar compreender como as mais variadas vozes que ecoam em sala de aula estão atravessadas de algum modo no texto dos alunos. Para tanto, filiamo-nos teoricamente à perspectiva bakhtiniana (2006; 2003), colocando em destaque também estudiosos como Geraldi (2003), Larrosa (1999) e Faraco (2009).<hr/>ABSTRACT This paper aims to analyze, from the linguistic view, the textual production of students of the 3rd year of High School in the public school system, in th e State of Alagoas. The textual production concerns the writing essay – ENEM model. It is worth pointing out this study is the result of a mater's research whose focus was to try to understand how the most varied voices that echo in the classroom are crossed, in some way, in the text of the students. To do it, we use the Bakhtinian perspective (2006; 2003) highlighting also scholars such as Geraldi (2003), Larrosa (1999) and Faracco (2009). <![CDATA[RECURSOS EDUCACIONAIS ABERTOS PARA O ENSINO DE LÍNGUA MATERNA NO ENSINO MÉDIO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A linguagem, lugar de interação comunicativa, constitui-nos nos diferentes domínios sociais. O propósito é impulsionar produções didáticas abertas, no âmbito técnico e legal, democratizadoras de práticas de ensino da língua materna no Ensino Médio para além da memorização de regras e nomenclaturas gramaticais. Em ciclos espiralados de pesquisa-ação, desenvolvemos Small Open Online Course (SOOC) tematizado por (co)autoria de Recursos Educacionais Abertos (REA). Os resultados apontam planejamentos didáticos para o desenvolvimento de interlocutores competentes linguística e discursivamente, em movimentos interativos de produção e negociação de sentidos. Conclui-se que a (co)autoria de REA potencializa práticas pedagógicas no Ensino Médio que integram forma e função no uso da linguagem.<hr/>ABSTRACT The language, place of communicative interaction, constitutes us in the different social domains. The purpose is to promote open didactic productions, in the technical and legal scope, democratizing practices of teaching the mother tongue in High School in addition to memorizing rules and grammatical nomenclatures. In spiral cycles of action research, we developed Small Open Online Course (SOOC) thematized by (co) authorship of Open Educational Resources (OER). The results point to didactic planning for linguistic and discursive development of competent interlocutors in interactive production and negotiation of meanings. It is concluded that the (co) authorship of OER enhances pedagogical practices in High School that integrate form and function in the use of language. <![CDATA[AULAS DE PRODUÇÃO TEXTUAL EM LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO: Um relato de experiência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200144&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo relata uma experiência levada a efeito em turma da terceira série do ensino médio de escola pública da cidade de São Paulo, no âmbito das atividades do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), da CAPES. Objetivou-se tornar mais atraentes e eficazes as aulas de produção de texto em Língua Portuguesa, tomando-se como corpus de análise notícias inéditas redigidas por alunos e postadas no Facebook, rede social largamente utilizada por eles. O projeto deu voz aos alunos que expuseram suas pesquisas e seus pontos de vista acerca de temas por eles considerados importantes. O Facebook funcionou como uma ferramenta pedagógica atual, facilitadora do processo, e como estratégia de ensino motivadora dos discentes.<hr/>ABSTRACT This paper reports an experience fulfilled with a group of third high school series from a public school at Sao Paulo, within the activities from the Scholarship Program of Introduction to Teaching (PIBID), provided by CAPES. It was aimed to render writing classes in Portuguese more attractive and effective, by using unpublished news written by the students and posted on Facebook, social network widely used by them, as an analysis corpus. This project gave voice to the students that were able to expose their researches and points of view about different themes they considered relevant. Facebook worked as a modern pedagogical tool, facilitator of the process, and as a teaching strategy that motivated the students. <![CDATA[AVENTURAS COM A ESCRITA NO ENSINO MÉDIO: A retextualização como proposta de produção textual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200160&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo objetiva ampliar a discussão sobre as práticas de escrita realizadas no ensino médio, como também compartilhar uma experiência de estudo dos gêneros textuais a partir da proposta de retextualização organizada conforme o modelo de Sequência Didática (SD) sugerido por Dolz e Schneuwly (2004). A atividade permitiu que os alunos ampliassem seu conhecimento em relação às questões que envolvem a educação literária e a educação linguística. Os resultados nos mostram que a escola, espaço responsável em promover situações de prática de produção de texto, precisa buscar, permanentemente, a atualização de seu repertório teórico/metodológico e da atitude política ali engendrada a fim de que aos alunos se tornem, a partir do conhecimento e da apropriação dos diversos gêneros textuais disponíveis em nossa sociedade, competentes usuários da língua.<hr/>ABSTRACT The present article aims to broaden the discussion about writing practices carried out in High School, as well as to share an experience of study of textual genres based on the proposed retextualization organized according to the Didactic Sequence (SD) model suggested by Dolz and Schneuwly (2004). The activity allowed the students to broaden their knowledge regarding issues involving literary education and language education. The results show us that school, a space responsible for promoting situations of text production practice, must permanently seek to update its theoretical/methodological repertoire and the political attitude it engenders in order that students through the knowledge and appropriation of the different textual genres available in our society, competent users of the language. <![CDATA[A MEDIAÇÃO DOCENTE NO ENSINO DA LEITURA LITERÁRIA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200181&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A pesquisa, de natureza qualitativa, teve como objetivos identificar e interpretar o papel mediador do professor no ensino da leitura literária, a partir da análise documental das atividades discentes de compreensão da linguagem estética da literatura, no material do Programa São Paulo Faz Escola. Focada na teoria bakhtiniana da Filosofia Materialista da Linguagem e nos estudos sobre a mediação semiótica de Vygotsky, revelou uma abordagem neutralizante das funções estéticas e ideológicas dos textos, apresentando uma conceituação inadequada de criação literária, configurando-a como produto de origem subjetivista/individualista e não como processo social e cultural, dotado de um papel ideológico produtivo.<hr/>ABSTRACT This qualitative research aimed to identify and interpret the mediating role of teacher in the teaching of literary reading, from a documental analysis of student’s activities proposed for the comprehension of literature’s aesthetic language in materials of the “São Paulo Faz Escola” program. It focused on Bakhtin’s theory of Materialist Philosophy of Language and in the studies on Vygotsky’s semiotic mediation reveling a neutralizing approach to aesthetic and ideological functions of texts, presenting an inadequate conceptualization of literary creation, configuring it as product of subjectivist / individualist origin and not as a social and cultural process, endowed with a productive ideological role. <![CDATA[CONECTADOS NA INTERNET, INSPIRADOS NA ESCOLA: Ações pedagógicas com a Língua Portuguesa no IFRJ]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200194&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A vocação deste artigo é a de procurar contribuir para o debate sobre ações pedagógicas diferenciadas junto ao ensino de Língua Portuguesa com os sujeitos do Ensino Médio. Entende-se que é na interação em diferentes instituições sociais que o estudante aprende e apreende as formas de funcionamento da língua, assim como os modos de manifestação da linguagem. Este estudo se debruça na teoria sociointeracionista e na teoria dialógica da linguagem, que trazem à baila a ideia de que a língua se produz nas relações sociais. Nesse sentido, os estudiosos Fiorin (2003), Freitas (2005) e Bakhtin (1992) ajudam a pensar que as relações entre mundo e linguagem nascem das demandas sociais, fazendo andar o carrossel das experiências linguísticas dos estudantes da última etapa da Educação Básica.<hr/>ABSTRACT The vocation of this article is to seek to contribute to the debate on educational activities differentiated by the teaching of Portuguese language with the subjects of high school . It is understood that it is the interaction in various social institutions which the student learns and grasps the language of the operating forms, as well as modes of manifestation of language. This study focuses on sociointeractionist theory and dialogical theory of language, which mooted the idea that language is produced in social relations. In this sense, the Fiorin (2003), Freitas (2005) and Bakhtin (1992) help to think that the relationship between world and language born of social demands, making walking the carousel of language experiences of the students of the last stage of basic education. <![CDATA[VINCULAÇÃO CONSTITUCIONAL DE RECURSOS MÍNIMOS NA EDUCAÇÃO ESTADUAL DO RIO DE JANEIRO 1995-2015]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200206&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este estudo tem por objetivo analisar a aplicação do percentual mínimo de recursos para Manutenção e Desenvolvimento do Ensino (MDE) pelos governos do estado do Rio de Janeiro de 1995 a 2015. A Constituição Estadual (1989) previa a aplicação de, no mínimo, 35% da receita resultante de impostos para MDE, contudo, em 1993, o Supremo Tribunal Federal (STF) concedeu liminar ao governador permitindo a aplicação do percentual mínimo previsto na CF/1988, que é de 25%, ou seja, 10% menor que o previsto na Constituição Estadual. Em 2014, a decisão do STF considerou inconstitucional o percentual mínimo previsto na Constituição Estadual. A pesquisa concluiu que com essas medidas a educação fluminense deixou de aplicar mais de R$ 45 bilhões na MDE estadual no período pesquisado.<hr/>ABSTRACT This study aims to analyze the application of the minimum percentage of resources to the Maintenance and Development of Education (MDE) by the government of the state of Rio de Janeiro from 1995 to 2015. The State Constitution (1989) foresaw the application of, at least, 35% of the revenue resulting from taxes to the MDE, however, in 1993, the Federal Supreme Court (STF) granted an injunction to the governor allowing the application of the minimum percentage provided for in CF/1988, which is 25%, or 10% smaller than provided for in the State Constitution. In 2014, the decision of the STF court held unconstitutional the minimum percentage provided in the State Constitution. The research has concluded that with these measures the education fluminense no longer apply more than R$ 45 billion in MDE state in the researched period.<hr/>Resumen Este estudio tiene por objetivo analizar la aplicación del porcentaje mínimo de recursos para el Mantenimiento y El desarrollo de la Educación (MDE) de los gobiernos del estado de Río de Janeiro de 1995 a 2015. La La constitución del estado (1989) preveía la aplicación de, al menos, el 35% de los ingresos resultante de impuestos para MDE, sin embargo, en 1993, el Supremo Tribunal Federal (STF), concedió la medida cautelar al gobernador permitiendo la aplicación del porcentaje mínimo previsto en la CF/1988, que es de 25%, o sea, un 10% menor que el previsto en la La Constitución Del Estado. En 2014, la decisión de la corte suprema consideró inconstitucional el porcentaje mínimo previsto en la La Constitución Del Estado. La investigación concluyó que con estas medidas la educación fluminense dejó de aplicar más de$ 45 mil millones en MDE estatal en el periodo investigado. <![CDATA[INSTITUCIONALIZAÇÃO ESCOLAR NA CIDADE DE OUVIDOR-GO – 1949-1971]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200224&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Cresce no território nacional pesquisas sobre história das instituições escolares no Brasil. Porém, há ainda uma grande lacuna nessas pesquisas, especialmente quando se diz respeito à história de instituições no interior do País. Este texto objetiva historicizar o processo de institucionalização do primeiro Grupo Escolar da Cidade de Ouvidor – GO, de 1949 a 1971, Grupo Escolar Dr. Pedro Ludovico Teixeira. A metodologia utilizada foi a pesquisa sobre narrativas tanto escritas, fontes documentais do referido Grupo Escolar, bem como narrativas orais, de ex-professores, ex-diretores e ex-alunos. Verificamos que o processo de institucionalização esteve relacionado às disputas políticas estaduais, bem como municipais, e, outro sim, à chegada lenta de professores formados no magistério, para implementar a escola graduada. Por fim, o cenário histórico educacional de Ouvidor – GO se aproxima das histórias de instituições escolares no Brasil, mas também se distancia das mesmas, na medida em que envolve personagens regionais específicos.<hr/>ABSTRACT Research on the history of school institutions in Brazil grow in the country. However, there is still a big gap in the polls, especially when it relates to the institutions history of country interior. This paper seeks historicizing the institutionalization process of the first School Group of the City of Ouvidor – GO from 1949 to 1971, the School Group Dr. Pedro Ludovico Teixeira. The methodology used was the research on narratives both written, documentary sources of referred School Group, as well as oral narratives of former teachers, former directors and former students. We found that the institutionalization process was related to the state political disputes, as well as municipal and, furthermore, the slow arrival of teachers trained in teaching to implement the graduate school. Finally, the educational background scenario of Ouvidor - GO approaches the stories of educational institutions in Brazil, but also distances of them, because involves specific regional characters. <![CDATA[A CONTEMPORANEIDADE DO PENSAMENTO DE PAULO FREIRE NO CONTEXTO DE DISCUSSAO DA ESCOLA SEM PARTIDO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200247&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Recentemente, nós educadores e pesquisadores de longa data em Educação, temos sido pegos de surpresa com a rapidez e a inconsistência de várias discussões e até mudanças legais que vêm ocorrendo em nosso sistema educacional, muitas vezes oriundas de sujeitos e organizações historicamente distantes e alheios as discussões e produções científicas da área das últimas décadas, quiçá séculos. Neste ensaio buscamos refletir sobre o contexto de onde vêm estas discussões e mudanças procurando contrapor as premissas e os argumentos que as sustentam. Para dar conta desta tarefa buscamos um diálogo com Paulo Freire, pois além de reconhecermos sua inegável genialidade e importância para a Educação ocidental, precisamos dizer de sua capacidade de contribuir com reflexões acerca de questões contemporâneas de modo que suas obras se situam tanto no campo da resistência política, como no campo de uma discussão teórica que precisamos urgente retomar com os jovens educadores deste século.<hr/>Resumen Recientemente, los educadores e investigadores de larga data en Educación, hemos sido sorprendidos por la rapidez y la inconsistencia de varias discusiones e incluso cambios legales que vienen ocurriendo en nuestro sistema educativo, muchas veces oriundas de sujetos y organizaciones históricamente distantes y ajenos a las mismas discusiones y producciones científicas del área de las últimas décadas, quizá siglos. En este ensayo buscamos reflexionar sobre el contexto de donde vienen estas discusiones y cambios buscando contraponer las premisas y los argumentos que las sostienen. Para dar cuenta de esta tarea buscamos un diálogo con Paulo Freire, pues además de reconocer su innegable genialidad e importancia para la Educación occidental, necesitamos decir de su capacidad de contribuir con reflexiones acerca de cuestiones contemporáneas de modo que sus obras se sitúan tanto en el campo de la educación resistencia política, como en el campo de una discusión teórica que necesitamos urgentemente retomar con los jóvenes educadores de este siglo.<hr/>ABSTRACT Recently, we educators and long-standing researchers in Education have been taken by surprise with the speed and inconsistency of various discussions and even legal changes that have been taking place in our educational system, often coming from historically distant subjects and organizations and discussions and scientific productions of the area of the last decades, maybe centuries. In this essay we seek to reflect on the context of where these discussions and changes come from, trying to counter the premises and the arguments that sustain them. In order to deal with this task, we seek a dialogue with Paulo Freire, because in addition to recognizing his undeniable genius and importance for occidental Education, we need to speak of his capacity to contribute with reflections on contemporary issues so that his works are situated both in the field of political resistance, as in the field of a theoretical discussion that we need urgently to resume with the young educators of this century. <![CDATA[A CULTURA CORPORAL COMO CONCEPÇÃO QUE ORGANIZA A EDUCAÇÃO FÍSICA E CARACTERIZA O ESCOLAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200260&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Entrelaçando com sentidos educacionais que qualificam a docência nas escolas públicas contemporâneas, compartilhamos estudo realizado no período de pós-doutoramento. Partindo da ideia de que a não caracterização da educação física, como prática pedagógica, faz parte das forças que descaracterizam o escolar, no desenvolvimento do estudo identificamos que a escolarização sofre os impactos e os interesses que não são de sua responsabilidade. Nesse processo, em diálogo com Larrosa, Masschelein, Simons, Sloterdijk e o Coletivo de Autores, destacamos as práticas corporais como conhecimentos e a escola como um bem público. Nossas considerações argumentam para a materialidade da educação física que se faz no escolar, em movimento que requer olhar para o conjunto do trabalho docente.<hr/>ABSTRACT Twining with educational senses that qualify the teaching in the contemporary public schools, we shared study accomplished in the period of post-doctoral. Starting from the idea that the no characterization of the physical education, as pedagogic practice, is part of the forces that mischaracterize the that school, in the development of the study we identified that the education suffers the impacts and the interests that are not school's responsibilities. In this process, in dialogue with Larrosa, Masschelein, Simons, Sloterdijk and the Collective of Authors, we highlight the corporal practices as knowledge and the school as a public asset. Our considerations argue for the materiality of the physical education that is done in the school, moving that requires looking for the whole of teaching. <![CDATA[DIVERSIDADE NEGADA: Vozes de educadores/as sobre <em>bullying</em> na escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200275&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O trabalho objetiva analisar que fatores encontram-se subjacentes à prática do professor que o predispõe a ser vítima ou colaborador do bullying na escola. O referencial teórico baseou-se em Fante, Abramovay e Schilling, que abordam a violência escolar em diferentes matizes. A pesquisa qualitativa foi realizada em três escolas do Ensino Fundamental. Utilizou-se questionário como instrumento de investigação para 13 professores/as. Chegamos à conclusão de que o preconceito e a discriminação permeiam a relação entre pares por meio de brincadeiras e apelidos pejorativos; de que existe dificuldade dos educadores intervirem de modo efetivo diante desta forma de agressão; que há resistência em entender as diferenças e a diversidade como algo positivo e desejável e, ainda, professores/as que reconhecem o bullying como um tema de pouca importância.<hr/>ABSTRACT This study aims to analyze what factors are underlying the practice of teacher that predisposes the victim or bullying of employees at the school. The theoretical framework was based on authors the Fante, Abramovay and Schilling, addressing school violence in their different shades. The research of a qualitative nature, was held in three schools of elementary school. A questionnaire was used as a research tool for 13 teachers. Thus we come to the conclusion that prejudice and discrimination pervade the relationship between peers through play and pejorative nicknames; that there is difficulty of effectively intervening educators before this form of aggression; there is resistance to understand the differences and diversity as something positive and desirable and also teachers who recognize bullying as a matter of little importance. <![CDATA[PERÍODOS E IMAGENS DAS FUNÇÕES SENO E COSSENO: Uma verificação por meio do software Geogebra]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200292&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este estudo tem por objetivo propor uma abordagem de verificação de períodos e imagens das funções seno e cosseno por meio do software GeoGebra. Uma sequência didática foi elaborada tendo como proposta as tecnologias digitais (modelo digital) e as tecnologias não digitais (lápis e papel). Este estudo está apoiado em ideias da Teoria das Situações Didáticas. Trata-se de uma pesquisa que envolve uma proposta de ensino, com as representações gráficas por meio do software GeoGebra, realizando as simulações para verificação de períodos e imagens das funções trigonométricas, tendo como público alvo alunos do curso de licenciatura em matemática.<hr/>ABSTRACT This study aims to propose a verification approach periods and images of sine and cosine functions through software GeoGebra. A teaching sequence was drawn up as proposed digital technologies (digital model) and non-digital technologies (pencil and paper). This study is supported by ideas of the Theory of Didactic Situations. It is a search that involves a teaching proposal with the graphical representations through the GeoGebra software, performing simulations for verification periods and images of the trigonometric functions, having as target students in mathematics degree course. <![CDATA[ANÁLISES DE POLÍTICAS EDUCACIONAIS REFERENTES AO PROFESSOR DE APOIO EM CLASSES INCLUSIVAS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200300&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O processo de inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais fez surgir a figura do professor de apoio. Este artigo analisa as orientações das políticas educacionais nacionais, do estado do Paraná e do município de Londrina acerca do papel desse professor. Foram analisados dezesseis documentos legais, considerando o papel do professor de apoio no contexto da educação inclusiva. Os resultados evidenciaram que a legislação educacional nacional, na maioria dos documentos contempla um profissional com funções voltadas à locomoção, higiene e alimentação. As legislações educacionais do estado do Paraná e do município de Londrina orientam quanto a uma prática colaborativa do professor de apoio junto ao professor regente de classe comum numa perspectiva inclusiva.<hr/>ABSTRACT The process of scholar inclusion with special educational needs gave rise to the figure of the support teacher. This article analyzes the orientations of the national educational policies, of the state of Paraná and the city of Londrina about the role of those support teachers. Sixteen legal documents were analyzed, considering the role of the support teachers in the inclusive educational context. The results showed that the National education legislation, in the majority of the documents it contemplates a professional with functions oriented to the locomotion, hygiene and alimentation. The educational legislation of the state of Paraná and the city of Londrina conduct to a collaborative practice of the support teacher with common class teacher in an inclusive perspective <![CDATA[ENTRE(VISTAS): Da implicação aos saberes e conhecimentos sobre o ensinar e a inclusão escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052017000200315&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A pesquisa, realizada com professores do ensino fundamental que atuam em escolas estaduais localizadas em municípios do sul de Minas Gerais, teve como foco as questões que emergem da matrícula no ensino regular de alunos que têm necessidades educacionais especiais. Este texto, um recorte da referida pesquisa, discute as entrevistas realizadas. Na perspectiva de narrativas, pondera sobre as entrevistas como situações de reflexões e evidencia as tramas construídas por meio da interação estabelecida entre pesquisadora, professoras e seus saberes e conhecimentos. Considera-se que a interação estabelecida, a partir dos lugares de pesquisadora e professora, se mostra profícua na promoção de reflexões que podem possibilitar a (re)construção dos saberes docentes.<hr/>ABSTRACT The research, carried out with primary school teachers who work in state schools located in municipalities in the south of Minas Gerais, focused on the issues that arise from enrollment in regular education of students who have special educational needs. This text, a cut from this research, discusses the interviews conducted. In the perspective of narratives, she ponders on the interviews as situations of reflections and shows the plots constructed through the established interaction between researcher, teachers and their learning and knowledge. It is considered that the established interaction, from the places of researcher and teacher, proves fruitful in the promotion of reflections that can make possible the construction of the teaching knowledge.