Scielo RSS <![CDATA[Revista Teias]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-030520180004&lang=es vol. 19 num. 55 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Inclusão escolar e interrogações curriculares: adaptar, modificar, diferir?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[APRESENTAÇÃO DA SEÇÃO TEMÁTICA INCLUSÃO ESCOLAR E INTERROGAÇÕES CURRICULARES: ADAPTAR, MODIFICAR, DIFERIR?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400003&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[ENTREVISTA ELÁDIO SEBASTIAN HEREDERO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400007&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[¿QUÉ ES EL CURRICULUM? PROBLEMATIZACIONES POR UNA EDUCACIÓN NO SOBERANA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400014&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo problematiza movimentos de dogmatização do currículo e das linhas ‘parresiastas’ dos estudantes brasileiros, que impulsionam a questionar de quem é o currículo. Debate sobre os conceitos de ‘Polícia soberana’ e ‘sociedade do espetáculo’ (AGAMBEN, 2015), e ‘sujeição social e servidão maquínica’ (LAZZARATO, 2014). Assume como metodologia o acompanhamento cartográfico dos processos políticos produzidos em escolas públicas de Ensino Médio do Estado do Espírito Santo durante a Primavera Secundarista. Como procedimentos utiliza as imagens locais e nacionais divulgadas pela imprensa e as enunciações dos estudantes resistentes à reforma do Ensino Médio no Espírito Santo. Conclui que os estudantes apontam que a escola e o currículo buscam em suas lutas e desejos a formação da existência “militante”, indagando as estruturas políticas no interior das quais será capaz de afirmar a sua singularidade e a diferença.<hr/>SUMMARY The present article problematizes sovereign movements of curriculum dogmatization and the parrhesiastic statements of Brazilian students, which impel to question whose curriculum is it? It debates on the concepts of 'Sovereign police' and 'society of the spectacle' (AGAMBEN, 2015), and 'social subjection and machinic servitude' (LAZZARATO, 2014). To do so, it assumes as a methodology the cartographic monitoring of the political processes produced in public high schools in the State of Espírito Santo during the secondary spring. As methodological procedures uses the local and national images published by the press and the enunciations of students resistant to high school reform in Espírito Santo He concludes by stating that in contesting what is given, students point out that school and curriculum seek in their struggles and desires the formation of "militant" existence, inquiring about the political structures within which will be able to affirm its uniqueness and difference.<hr/>RESUMEN El presente artículo objetiva problematizar movimientos soberanos de dogmatización del currículo y de las líneas 'parresiastas' de los estudiantes brasileños, que impulsan a cuestionar de quién es el currículo? Debate sobre los conceptos de 'Policía soberana' y 'sociedad del espectáculo' (AGAMBEN, 2015), y 'sujeción social y servidumbre maquínica' (LAZZARATO, 2014). Para ello, asume como metodología el acompañamiento cartográfico de los procesos políticos producidos en escuelas públicas de Enseñanza Media del Estado del Espírito Santo durante la primavera secundaria. Como procedimientos metodológicos utiliza las imágenes locales y nacionales divulgadas por la prensa y las enunciaciones de los estudiantes resistentes a la reforma de la Enseñanza Media en Espírito Santo. Concluye afirmando que al contestar lo que está dado, los estudiantes apuntan que la escuela y el currículo buscan en sus luchas y deseos la formación de la existencia "militante", indagando sobre las estructuras políticas dentro de las cuales será capaz de afirmar su singularidad y la diferencia. ''. <![CDATA[POLÍTICAS DE LA INCLUSIÓN ESCOLAR EN BRASIL Y PORTUGAL: RETOS PARA LA JUSTICIA CURRICULAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400036&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Políticas de inclusão escolar têm sido disseminadas pela internacionalização das políticas educacionais. Este texto analisa documentos políticos de inclusão escolar que regulamentam a escolarização de alunos com deficiência da educação básica como garantia de justiça curricular. Utilizou-se documentos oficiais delimitados entre 2008 e 2016 do Brasil e de Portugal. Conclui-se que ambos os países seguem recomendações internacionais, mas as decisões locais se diferenciam na definição curricular das medidas educativas e se assemelham na definição do público restrito à educação especial. Verifica-se que os conhecimentos escolares não fazem parte das discussões dos textos políticos analisados, consequentemente, não estão ao alcance de todos e a garantia de justiça curricular fica comprometida.<hr/>ABSTRACT Policies for school inclusion have been disseminated through the internationalization of educational policies. This text analyzes political documents of school inclusion that regulate the schooling of students with disabilities of basic education as a guarantee of curricular justice. It was used official documents delimited between 2008 and 2016 from Brazil and Portugal. It is concluded that both countries follow international recommendations, but local decisions differ in the curricular definition of educational measures and resemble the definition of the public restricted to special education. It is verified that the school knowledge is not part of the discussions of the analyzed political texts, therefore, they are not within reach of all and the guarantee of curricular justice is compromised.<hr/>RESUMEN Las políticas de inclusión escolar se han diseminado por la internacionalización de las políticas educativas. Este texto analiza documentos políticos de inclusión escolar que regulan la escolarización de alumnos con discapacidad en la educación básica como garantía de justicia curricular. Se utilizó documentos oficiales limitados entre 2008 y 2016 en Brasil y Portugal. Se concluye que ambos países siguen recomendaciones internacionales, pero las decisiones locales se diferencian en la definición curricular de las medidas educativas y se asemejan en la definición del público restringido a la educación especial. Se verifica que los conocimientos escolares no forman parte de las discusiones de los textos políticos analizados, en consecuencia, no están al alcance de todos y la garantía de justicia curricular queda comprometida. <![CDATA[POLÍTICA DE EDUCACIÓN ESPECIAL Y CURRÍCULUM: DISPUTAS SOBRE NATURALEZA, PERSPECTIVA Y ENFOQUE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400054&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo central do artigo é refletir acerca das disputas pelo currículo no bojo das políticas educacionais para a educação especial brasileira. Analisamos documentos de política educacional e produção acadêmica. Distinguimos eixos de análise na organização da educação especial no Brasil: a natureza substitutiva/não substitutiva da educação especial, as perspectivas segregada/integrada/inclusiva e os enfoques assistencial/clínico/educacional. Com recorte temporal a partir dos anos 1970 apreendemos um deslocamento do direcionamento "currículo individualizado” para a "individualização do currículo”.<hr/>ABSTRACT The central objective of the article is to reflect on the disputes over the curriculum in the context of educational policies for Brazilian special education. We analyzed educational policy documents and academic production. We distinguish axes of analysis in the organization of special education in Brazil: the substitutive / non-substitutive nature, the segregated / integrated / inclusive perspective and care / clinical / educational approaches. With a temporal cut from the 1970s we grasp a shift from the "individualized curriculum" direction to the "individualization of the curriculum".<hr/>RESUMEN El objetivo central del artículo es reflexionar acerca de las disputas por el currículum en el seno de las políticas educativas para la educación especial brasileña. Analizamos documentos de política educativa y producción académica. Distinguimos ejes de análisis en la organización de la educación especial en Brasil: la naturaleza sustitutiva/ no sustitutiva de la educación especial, las perspectivas segregada/integrada/inclusiva y los enfoque asistencial/clínico/educacional. Con recorte temporal a partir de los años 1970 se aprehende un desplazamiento de la dirección "currículum individualizado” para la "individualización del currículum". <![CDATA[LA POLÍTICA CURRICULAR EN EL CONTEXTO DE LA INCLUSIÓN Y SUS MECANISMOS DE DIFERENCIACIÓN CURRICULAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400070&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A educação inclusiva assenta-se no reconhecimento e valorização da diferença. Enquanto prática, pode se estruturar por meio de mecanismos de diferenciação curricular que possibilitem a todos/as acesso à educação como bem comum. Contudo, tal perspectiva vem sendo confrontada pela atual política curricular para a educação básica. Diante disso, este texto objetiva problematizar a política curricular para os anos iniciais do ensino fundamental, com foco no primeiro e segundo anos de escolarização, sedimentadas na Base Nacional Comum Curricular e no Programa Mais Alfabetização, produzindo inferências sobre os efeitos que estas podem trazer às práticas curriculares no contexto da inclusão.<hr/>ABSTRACT Inclusive education, is based on the respect and appreciation of difference. As a practice, can be structured through mechanisms of curricular differentiation that enable all subjects to access education as a common good. However, this perspective has been strongly confronted through political curricular for Basic Education. Before this scenario, this text aims to problematize the curricular policy for the initial years of elementary school, focusing on the first and second year of schooling, established in the National Curricular Common Base (NCCB) and the More Literacy Program, inferences are made about the effects that this policy can bring to curricular practices in the context of inclusion.<hr/>RESUMEN La educación inclusiva, se asienta en la valorización de la diferencia. Aunque práctica, se puede estructurar por medio de mecanismos de diferenciación curricular que posibiliten a todos los sujetos el acceso a la educación como un bien común. Con todo, tal perspectiva viene siendo fuertemente confrontada por la actual política para la educación básica. Frente a este escenario, este texto busca problematizar la política curricular para los años iniciales de la escuela primaria, enfocándose en el primer y segundo año de escolarización, sustentada en la Base Nacional Común Curricular (BNCC) y en el Programa Más Alfabetización, son realizadas inferencias sobre los efectos que esa política puede traer para las prácticas curriculares en el contexto de la inclusión. <![CDATA[DISERTACIONES Y TESIS COMO OBJETOS Y FUENTES DE LA ESCRITURA COMPARADA SOBRE EL CURRÍCULO EN EDUCACIÓN ESPECIAL (2004-2012)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400088&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este texto toma 8 dissertações e 2 teses, produzidas nos Programas de Pós-graduação em Educação no período de 2004 a 2012, como objetos e fontes para construir uma escrita comparada sobre as discussões/proposições de currículo para a modalidade Educação Especial. Consideramos que as produções identificadas e utilizadas (dissertações e teses) alimentam a escrita comparada, de um lado, por representar relações de forças internas e externas na busca da reflexão, problematização e questionamento sobre o currículo em educação especial; de outro, porque essa busca toma forma na tarefa de forjar lealdades educativas com a inclusão e a escola inclusiva.<hr/>ABSTRACT This text takes 8 dissertations and 2 theses, produced in the Graduate Programs in Education from 2004 to 2012, as objects and sources to construct a comparative writing about the discussions / propositions of curriculum for the Special Education modality. We consider that the productions identified and used (dissertations and theses) feed comparative writing, on the one hand, to represent relations of internal and external forces in the search for reflection, problematization and questioning about the curriculum in special education; on the other, because this search takes shape in the task of forging educational loyalties with inclusion and inclusive schooling.<hr/>RESUMEN Este texto incluye 8 disertaciones y 2 tesis, producidas en los Programas de Posgrado en Educación de 2004 a 2012, como objetos y fuentes para construir una escritura comparativa Consideramos que las producciones identificadas y utilizadas (disertaciones y tesis) alimentan la escritura comparativa, por un lado, para representar las relaciones de fuerzas internas y externas en la búsqueda de la reflexión, la problematización y el cuestionamiento del currículo en educación especial; por el otro, porque esta búsqueda se concreta en la tarea de forjar lealtades educativas con inclusión y escolarización inclusiva. <![CDATA[LA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES EN NIVEL MÉDICO (CURSO NORMAL) Y LA INCLUSIÓN ESCOLAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400104&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre o currículo do Curso Normal em relação à inclusão escolar protagonizada a partir da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva/2008, na educação básica. O objetivo desse estudo é refletir sobre a formação docente para a inclusão escolar proporcionada pelo Curso Normal. A metodologia possui uma abordagem qualitativa e utiliza a análise de documentos pedagógicos da escola - Projeto Político-Pedagógico (PPP) e Planos de Estudos (PE) do Curso Normal - e de relatórios das Práticas Pedagógicas (PP) realizadas pelos/as alunos/as do curso, em turmas com alunos com deficiências, em escolas comuns. Como ferramentas analíticas dos dados levantados são utilizados os conceitos de experiência (Larrosa, 2011; 2017) e de normalidade/anormalidade (Foucault, 2008). Dessa análise, constituíram-se duas perspectivas em relação à inclusão das crianças com deficiências para a discussão dos dados: a) a anormalidade como incapacidade; e b) a experiência como possibilidade para o ensino e para a convivência com o sujeito com deficiências. Os resultados apresentam por um lado, que apesar dos esforços da escola para construir um currículo que proporcione uma formação inicial fundamentada em princípios inclusivos, a visão de normalidade é referência nas reflexões dos/as alunos/as do Curso Normal em relação à inclusão das crianças com deficiências na escola comum. Por outro lado, também se observa uma experiência vivida que indica possibilidades que se afastam de intenções que tendem corrigir ou normalizar o sujeito com deficiência.<hr/>ABSTRACT This article presents the results of a research on the curricular grade of the Normal Course in relation to the school inclusion carried out from the National Policy of Special Education in the Perspective of Inclusive Education / 2008, in basic education.The aim of this study is to reflect on the teacher preparation for the school inclusion provided by the Normal Course. The methodology has a qualitative approach and uses the analysis of pedagogical documents of the school - Political-Pedagogical Project (PPP) and Study Plans (SP) of the Normal Course - and reports of the Pedagogical Practices (PP) carried out by the students the course, in classes with students with disabilities, at ordinary schools. As analytical tools of the data collected are used the concepts of experience (Larrosa, 2011; 2017) and normality / abnormality (Foucault, 2008). From this analysis, two perspectives regarding the inclusion of children with disabilities were constituted, for the discussion of data: a) the abnormality as incapacity; and b) the experience as a possibility for teaching and for living with the person with disabilities. The results show, on the one hand, that despite the school's efforts to construct a curricular grade that provides an initial preparation based on inclusive principles, the normality vision is a reference in the reflections of the students of the Normal Course in relation to the inclusion of children with disabilities at the ordinary school. On the other hand, there is also a lived experience that indicates possibilities that deviate from intentions that tend to correct or normalize the disabled child.<hr/>RESUMEN Este artículo presenta resultados de una investigación sobre el currículo del Curso Normal en relación a la inclusión escolar protagonizada a partir de la Política Nacional de Educación Especial en la Perspectiva de la Educación Inclusiva / 2008, en la educación básica. El objetivo de este estudio es reflexionar sobre la formación docente para la inclusión escolar proporcionada por el Curso Normal. La metodología tiene un abordaje cualitativo y utiliza el análisis de documentos pedagógicos de la escuela - Proyecto Político-Pedagógico (PPP) y Planes de Estudios (PE) del Curso Normal - y de informes de las Prácticas pedagógicas (PP) realizadas por los / as alumnos / as del curso, en grupos con alumnos con discapacidades, en escuelas comunes. Como herramientas analíticas de los datos levantados se utilizan los conceptos de experiencia (Larrosa, 2011, 2017) y de normalidad / anormalidad (Foucault, 2008). De este análisis, se constituyeron dos perspectivas en relación a la inclusión de los niños con discapacidades, para la discusión de los datos: a) la anormalidad como incapacidad; y b) la experiencia como posibilidad para la enseñanza y para la convivencia con el sujeto con deficiencias. Los resultados presentan por un lado, que a pesar de los esfuerzos de la escuela para construir un currículo que proporcione una formación inicial fundamentada en principios inclusivos, la visión de normalidad es referencia en las reflexiones de los / las alumnos / as del Curso Normal en relación a la inclusión de los niños con deficiencias en la escuela común. Por otro lado, también se observa una experiencia vivida que indica posibilidades que se alejan de intenciones que tienden a corregir o normalizar al sujeto con discapacidad. <![CDATA[HOJAS DE VIDA Y NIÑEZ NOMADES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400121&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Trata de inquietações sobre currículos e infâncias, objetivando compreender a relação produzida entre professores e crianças e a condição de nomadismo nos contextos de aprendizagens de um Centro de Educação Infantil no município de Vitória - ES. As contribuições teórico-metodológicas são de Rolnik, Pelbart, Larrosa, Carvalho, dentre outros, pela cartografia das paisagens escolares e as redes de conversações que podem desterritorializar modos de tecer conhecimentos na escola. Conclui que os nomadismos curriculares inventados por crianças e professores ajudam a pensar a educação como experiência-sentido, pela diferença como força que entrecruza o sedentarismo e transforma aprendizagens, infâncias e docências.<hr/>ABSTRACT Dealing with concerns about resumes and childhood, in order to understand the relation between teachers and children and produced the condition of nomadism in learning contexts of an early childhood Center in the municipality of Vitória-ES. The theoretical-methodological contributions are Rolnik, Pelbart, Larrosa, oak, among others, by the cartography of landscapes and conversations that networks can desterritorializar ways to make knowledge in school. Concludes that the curricular nomadismos invented by kids and teachers help thinking education as experience-sense, the difference as a force that intersects the sedentary lifestyle and transforms learning, childhood and docências.<hr/>RESUMEN Abordar preocupaciones sobre hojas de vida y la niñez, para entender la relación entre maestros y niños y produce la condición de nomadismo en el aprendizaje de los contextos de una infancia centro en el municipio de Vitória-ES. Las aportaciones teórico metodológicas son Rolnik, Pelbart, Larrosa, roble, entre otros, por la cartografía de paisajes y conversaciones que redes pueden desterritorializar las maneras para hacer conocimiento en la escuela. Concluye que los nomadismos curricular inventado por los niños y maestros ayudan a la educación del pensamiento como experiencia de sentido, la diferencia como una fuerza que se cruza con el estilo de vida sedentario y transforma el aprendizaje, infancia y docências. <![CDATA[POLÍTICAS DE CURRÍCULO PARA LA EDUCACIÓN DEL CAMPO: DE QUÉ FORMA SE HACEN LAS INVERSIONES?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400142&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo discute sobre os contextos discursivos que norteiam as políticas de currículo para a Educação do Campo no município de Brejo da Madre de Deus - PE. Com base em Laclau e Mouffe (2015), analisamos os sentidos das políticas, dos currículos, da Educação do Campo, nos discursos dos docentes, buscando compreender quais são as invenções e/ ou investimentos que os docentes fazem a partir dos processos de traduções das políticas. Para tanto, realizou-se entrevistas com docentes de três escolas, de modo a entender os sentidos nas negociações e nos processos de tradução das políticas no contexto da prática. Os resultados revelam que os sentidos da Educação do Campo são instituídos a partir das demandas e dos investimentos radicais que os docentes fazem nas disputas por hegemonias nos currículos das escolas do campo.<hr/>ABSTRACT This article discusses the discursive contexts that guide curriculum policies for Rural Education in the municipality of Brejo da Madre de Deus - PE. Based on Laclau and Mouffe (2015), we analyze the directions of policies, curricula, Rural Education, in teacher’s discourses, seeking to understand what are the inventions and / or investments that the teachers make from the processes of translations of the policies. For this purpose, interviews were conducted with teachers from three schools, in order to understand the directions in the negotiations and in the processes of translation of policies in the context of practice. The results show that the directions of the Rural Education are established based on the demands and the radical investments that the teachers make in the disputes for hegemonies in the curricula of the rural schools.<hr/>RESUMEN Este artículo discute sobre los contextos discursivos que orientan las políticas de currículo para la Educación del Campo en el municipio de Brejo da Madre de Deus - PE. Con base en Laclau y Mouffe (2015), analizamos los sentidos de las políticas, de los currículos, de la Educación del Campo, en los discursos de los docentes, buscando comprender cuáles son las invenciones y / o inversiones que los docentes hacen a partir de los procesos de traducciones políticas. Para ello, se realizaron entrevistas con docentes de tres escuelas, para entender los sentidos en las negociaciones y en los procesos de traducción de las políticas en el contexto de la práctica. Los resultados revelan que los sentidos de la Educación del Campo son instituidos a partir de las demandas y de las inversiones radicales que los docentes hacen en las disputas por hegemonías en los currículos de las escuelas del campo. <![CDATA[CONSTRUYENDO CURRÍCULOS Y PROFESORES DE CIENCIAS EN LA EJA: ENTRE NORMALIZACIONES Y DESPLAZAMIENTOS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400161&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Investigamosos discursos que regulam os processos de subjetivação de professores em formação inicial para a atuação na Educação de Jovens e Adultos. Interessa-nos compreender os enunciados produzidos em diferentes contextos discursivos de produção de conhecimentos que normatizam o que podemos pensar sobre a modalidade e seus sujeitos, em processos que incluem e, simultaneamente, excluem os estudantes. Percebemos a produção de um estudante - e de um professor - fora da norma, produzindo efeitos de poder que regulam a produção das subjetividades discentes e docentes. Assim, ao nos referirmos ao estudante jovem e adulto como o cidadão que necessita de estratégias de produção de igualdade, situamos esses estudantes em espaços intermediários entre a inclusão e a exclusão.<hr/>ABSTRACT We investigate the discourses that regulate the processes of subjectivation of teachers in initial formation for the performance of Youth and Adult Education. We are interested in understanding the statements produced in different discursive contexts of knowledge production that normalize what we can think about the modality and its subjects, in processes that include and simultaneously exclude students. We perceive the production of a student - and a teacher - outside the norm, producing effects of power that regulate the production of student and teaching subjectivities. Thus, when we refer to the young and adult student as the citizen who needs strategies of production of equality, we place these students in spaces between inclusion and exclusion.<hr/>RESUMEN Investigamos los discursos que regulan los procesos de subjetivación de maestros em formación inicial para la actuación em La Educación de Jóvenes y Adultos. Nos interesa comprender los enunciados producidos en distintos contextos discursivos de producción de conocimientos que normalizan lo que podemos pensar sobre la modalidad y sus sujetos, en procesos que incluyen y, al mismo tiempo, excluyen a los estudiantes. Se percibe la producción de un estudiante - y de un maestro - fuera de la norma, produciendo efectos de poder que regulan la producción de las subjetividades discentes y docentes. Así, al referirse al estudiante joven y adulto como el ciudadano que necesita estrategias de producción a igualdad, situamos a esos estudiantes en espacios intermedios entre la inclusión y la exclusión. <![CDATA[UNA VISIÓN DE UNA EDUCACIÓN DE CYBORG]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400175&lng=es&nrm=iso&tlng=es ABSTRACT The Vision (King et al.) opens up with a white suburban couple bickering as they bring a plate with warm cookies to their new neighbors. The husband doesn’t see the point in offering cookies to robots, which probably don’t need to eat. To which the wife responds: “They are not robots. I went online. They are something else. They are synthe-somethings”. “Honey, I love you, but they are toasters. Fancy, red toasters. They are not like you and me. They don’t eat cookies, y’know?,” he replies as Vision opens the door. Right after Vision and his wife, Virginia, thank the human couple for the cookies and offer to set up a dinner one night, they dump the cookies in the garbage can and converse on what they see as a meaningless act. That is when Vision lectures his wife Virginia: “To assert as truth that which has no meaning is the core mission of humanity.”<hr/>RESUMEN The Vision (King et al.) abre con una pareja suburbana blanca discutiendo mientras llevan un plato con galletas calientes a sus nuevos vecinos. El esposo no ve el punto de ofrecer galletas a los robots, que probablemente no necesitan comer. A lo que la esposa responde: “No son robots. Me conecté. Ellos son otra cosa. Son sintaísimos”. “Cariño, te quiero, pero son tostadoras. De lujo, tostadoras rojas. Ellos no son como tú y yo. Ellos no comen galletas, ¿sabes? ", Responde mientras Vision abre la puerta. Inmediatamente después de que Vision y su esposa, Virginia, agradecieran a la pareja humana por las galletas y se ofrecieran a preparar una cena una noche, tiraron las galletas en el bote de basura y conversaron sobre lo que consideran un acto sin sentido. Ahí es cuando Vision enseña a su esposa Virginia: "Afirmar como verdad lo que no tiene sentido es la misión central de la humanidad".<hr/>RESUMO The Vision (King et al.) abre com um casal de subúrbio branco brigando enquanto trazem um prato com biscoitos quentes para seus novos vizinhos. O marido não vê o ponto de oferecer cookies para robôs, que provavelmente não precisam comer. Ao que a esposa responde: “Eles não são robôs. Eu fui online. Eles são outra coisa. Eles são synthe-somethings ”. “Querida, eu amo você, mas são torradeiras. Torradeiras chiques e vermelhas. Eles não são como você e eu. Eles não comem biscoitos, sabe ?, ”ele responde enquanto Vision abre a porta. Logo depois de Vision e sua esposa, Virginia, agradecer ao casal humano pelos biscoitos e oferecer-se para preparar um jantar uma noite, eles jogam os biscoitos na lata de lixo e conversam sobre o que consideram um ato sem sentido. É quando Vision fala com sua esposa Virginia: "Afirmar como verdade aquilo que não tem significado é a missão central da humanidade". <![CDATA[PESQUISAS SOBRE CURRÍCULOS, GÊNEROS E SEXUALIDADES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400187&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A resenha pretende trazer para o leitor as pesquisas reunidas nesse livro que, de forma geral, problematizam diferentes currículos a partir de múltiplos enfoques, campos e olhares. Currículo escolar, do livro didático, dos blogs, dos filmes, de sites de relacionamentos, políticas de formação docente, literatura, música, se encontram aqui para nos fazer pensar modos diversos nos processos de subjetivação, nas normas de gênero e sexualidades que atravessam esses artefatos, mas, sobretudo, para evidenciar possibilidades de escape, ruptura e resistência. Pesquisas situadas na perspectiva teórica pós-crítica.<hr/>ABSTRACT The review intends to bring to the reader the research gathered in this book that, in general, problematizes different curricula from multiple focuses, fields and looks. School curricula, textbooks, blogs, movies, social networking sites, teacher education policies, literature, music, are here to make us think of different ways in the processes of subjectivation, gender norms and sexualities that cross these artifacts, but, above all, to show possibilities of escape, rupture and resistance. Research in the post-critical theoretical perspective.<hr/>RESUMEN La reseña pretende traer al lector las investigaciones reunidas en ese libro que, en general, problematizan diferentes currículos a partir de múltiples enfoques, campos y miradas. Currículo escolar, del libro de texto, de los blogs, de las películas, de los sitios de relaciones, las políticas de formación docente, literatura, música, se encuentran aquí para hacernos pensar modos diversos en los procesos de subjetivación, en las normas de género y sexualidades que atraviesan esos artefactos, pero, sobre todo, para evidenciar posibilidades de escape, ruptura y resistencia. Investigaciones situadas en la perspectiva teórica post-crítica. <![CDATA[LEYENDAS Y MITOS DE CIENFUEGOS: REPERTORIOS CULTURALES Y ENSEÑANZA DE LA HISTORIA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400194&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo es socializar experiencias pedagógicas de incorporación de repertorios culturales, de leyendas y mitos aborígenes de la ciudad cubana de Cienfuegos, al contenido de enseñanza de historia. Con estos repertorios culturales locales, se organiza una alternativa metodológica que, a partir del análisis en profundidad, interpretación y comprensión, desde el contexto hermenéutico narrativo, permite la educación en valores para la cultura de paz contra la violencia. Como parte de estos repertorios se incluye la selección de creaciones artísticas de la ciudad, que facilitan el diálogo productor de conocimientos en los múltiples espacios - tiempos educativos locales, del siglo XXI. Una de las conclusiones es la demanda y la necesidad de formación continua al respecto del tema abordado.<hr/>RESUMO O objetivo deste texto é socializar experiências pedagógicas de incorporação de repertórios culturais, das lendas e mitos aborígenes da cidade cubana de Cienfuegos, ao conteúdo de ensino de história. Com estes repertórios culturais locais, organiza-se uma alternativa metodológica que, a partir da análise em profundidade, interpretação e compreensão, desde o contexto hermenêutico narrativo, permite a educação em valores para a cultura de paz contra a violência. Como parte destes repertórios inclui-se a seleção de criações artísticas da cidade, as quais facilitam o diálogo produtor de conhecimentos nos múltiplos espaços - tempos educativos locais, do século XXI. Uma das conclusões é a demanda e necessidade de formação continua a respeito do tema abordado.<hr/>ABSTRACT The objective of this text is to socialize pedagogical experiences of incorporation of cultural repertoires, to the teaching content of history, legends and aboriginal myths of the Cuban city of Cienfuegos. With these local cultural repertoires, a methodological alternative is organized that, based on in-depth analysis, interpretation and understanding, from the narrative hermeneutic context, allows education in values for a culture of peace against violence. As part of these repertoires, it includes the selection of artistic creations of the city, which facilitate the dialogue that produces knowledge in the multiple local educational spaces of the 21st century. One of the conclusions is the demand and need for continuing education regarding the topic addressed. <![CDATA[PEDAGOGÍAS SOBRE MATERNIDAD EN EL ÁMBITO DE LA POLÍTICA PRIMERA INFANCIA MEJOR/RS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400211&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este trabalho analisa uma política pública, voltada para a promoção de uma Primeira Infância Melhor (PIM), compreendendo-a como uma instância pedagógica que se propõe a educar mulheres, no sentido de instituir formas de exercer a maternidade. A pesquisa inscreve-se nos campos dos estudos de gênero e dos estudos foucaultianos, e o material empírico, examinado na perspectiva da análise de discurso, foi produzido em um trabalho de campo de caráter etnográfico, realizado no município de Canoas (RS). Interessa-nos indicar a articulação que se faz entre determinadas formas de exercício da maternidade, vulnerabilidade social e políticas públicas, pois é nessa conexão que as mulheres são posicionadas como agentes centrais e chamadas a se responsabilizar, por meio do exercício/delimitação de funções maternas, pela promoção de ações em torno do desenvolvimento integral das crianças.<hr/>ABSTRACT This paper analyzes a public policy, known as Better Early Childhood (PIM), by understanding it as a pedagogical action intended to educate women in the sense instituting ways of experiencing motherhood. The research is grounded on the fields of gender studies and Foucauldian studies; the empirical material, examined from the perspective of discourse analysis, was produced through an ethnographic field work in the city of Canoas (RS). We are interested in pointing out the articulation between certain ways of experiencing motherhood, social vulnerability and public policies, since it is in such connection that women are positioned as central agents and called to be responsible for actions aimed at the whole development of children, by means of exercise/delimitation of maternal functions.<hr/>RESUMEN Este trabajo analiza una política pública, orientada a la promoción de una primera infancia mejor (PIM), comprendiendo a ésta como una instancia pedagógica que se propone educar a mujeres, en el sentido de instituir formas de ejercer la maternidad. La investigación se inscribe en los campos de estudios de género y de los estudios foucaultianos, y el material empírico, examinado desde la perspectiva del análisis de discurso, producido en un trabajo de campo de carácter etnográfico, realizado en el municipio de Canoas (RS). Nos interesa indicar la articulación que se hace entre determinadas formas de ejercicio de la maternidad, vulnerabilidad social y políticas públicas, porque es en esa conexión que las mujeres son posicionadas como agentes centrales y llamadas a responsabilizarse, por medio del ejercicio / delimitación de funciones maternas, en base a la promoción de acciones para el desarrollo integral de los niños. <![CDATA[EL PODER DE LAS IMÁGENES Y SÍMBOLOS - REPERCUSIONES SÓCIO-HISTÓRICAS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400227&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O estudo de perspectiva hermenêutica e dialética aborda o poder de persuasão de imagens e símbolos na produção da identidade social, tomando como base o uso da suástica pelo regime nazista de Hitler. A propaganda nazista simbolizada nas distorções da suástica e no poder do convencimento cumpre funções irracionais de manipulação coletiva travestidas de racionalidade. No texto, apresentamos aspectos da historicidade do símbolo como necessário à compreensão do ser, da cultura e das inter-relações humanas no mundo da vida, para renovar as dimensões pedagógicas, ontológicas e psicológicas. Por fim, problematizamos o poder engenhoso de persuasão dos mecanismos da cultura contemporânea com capacidade de provocar espanto e emoções empáticas para o movimento de alienação social e/ou humanização.<hr/>ABSTRACT The study of hermeneutic and dialectical perspective addresses the power of persuasion of images and symbols in the production of social identity, based on the use of swastikas by Hitler's Nazi regime. Nazi propaganda symbolized in the distortions of the swastika and the power of conviction fulfills irrational functions of collective manipulation transposed by rationality. In the text, we present aspects of the historicity of the symbol as necessary to the understanding of being, culture and human interrelations in the world of life, to renew pedagogical, ontological and psychological dimensions. Finally, we problematize the ingenious power of persuasion of the mechanisms of contemporary culture capable of provoking astonishment and empathic emotions for the movement of social alienation and / or humanization.<hr/>RESUMEN El estudio de perspectiva hermenéutica y dialéctica aborda el poder de persuasión de imágenes y símbolos en la producción de la identidad social, tomando como base el uso de la esvástica por el régimen nazi de Hitler. La propaganda nazi simbolizada en las distorsiones de la esvástica y en el poder del convencimiento cumple funciones irracionales de manipulación colectiva travestidas de racionalidad. En el texto, presentamos aspectos de la historicidad del símbolo como necesario a la comprensión del ser, de la cultura y de las interrelaciones humanas en el mundo de la vida, para renovar las dimensiones pedagógicas, ontológicas y psicológicas. Por último, problematizamos el poder ingenioso de persuasión de los mecanismos de la cultura contemporánea con capacidad de provocar espanto y emociones empáticas para el movimiento de alienación social y / o humanización. <![CDATA[LA “BATALHA DA DI DEUS” COMO PRÁCTICA EDUCATIVA: UNA INTERACCIÓN ENTRE VOZES NO-IGUAS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400244&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente trabalho tem como objetivo principal discutir algumas questões que tecem o entendimento da Batalha da Di Deus, uma batalha de rima realizada na Cidade de Deus, como uma prática educativa. Este entendimento justifica-se, basicamente, pelos argumentos de que a educação não está limitada aos muros da educação escolar e de que a prática musical apresenta-se como um posicionamento epistêmico fértil na emergência das complexas relações entre conhecimento, política e estética que tecem diferentes tempos-espaços educativos. Assim, sob uma perspectiva bakhtiniana de polifonia, buscaremos mostrar que a Batalha da Di Deus consiste em um movimento de interação entre vozes não-iguais, um movimento realizado no contraponto de importantes processos que tecem a cidade do Rio de Janeiro.<hr/>ABSTRACT The present work has as main objective to discuss some questions that understand the Batalha da Di Deus, a battle of rhyme held in Cidade de Deus, as an educational practice. This understanding is justified by the fact that education is not limited to the walls of school education and that musical practice presents itself as a fertile epistemic positioning in the emergence of the narrow and complex relations between knowledge, politics and aesthetics that weave different times-educational spaces. Thus, from a Bakhtinian perspective of polyphony, we will try to show that the Batalha da Di Deus consists of a movement of interaction between non-equal voices, a movement carried out at the crossroads of important processes that weave the city of Rio de Janeiro.<hr/>RESUMEN El presente trabajo tiene como objetivo principal discutir algunas cuestiones que tejen el entendimiento de la Batalha da Di Deus, una batalla de rima realizada en la Cidade de Deus, como una práctica educativa. Este entendimiento se justifica a partir del hecho de que la educación no está limitada a los muros de la educación escolar y de que la práctica musical se presenta como un posicionamiento epistémico fértil en la emergencia de las estrechas y complejas relaciones entre conocimiento, política y estética que tejen diferentes los tiempos-espacios educativos. Así, bajo una perspectiva bakhtiniana de polifonía, procuraremos mostrar que la Batalha da Di Deus consiste en un movimiento de interacción entre voces no iguales, un movimiento realizado en la encrucijada de importantes procesos que tejen la ciudad de Río de Janeiro. <![CDATA[MEDIOS Y SU CULTURA DE LA VIRTUALIDAD AL SERVICIO DE LA FRAGMENTACIÓN DE LOS VÍNCULOS EDUCATIVOS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400259&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A mídia em redes sociais proporciona uma nova forma de identidade pessoal, altera as formas de percepção das pessoas sobre as outras, sobre o meio, e sobre si mesmo. O presente artigo tem o objetivo de analisar as estratégias usadas pela comunicação de massa que interfere na sociabilidade das pessoas. Método: O desenho metodológico usado foi à pesquisa bibliográfica. Os resultados: O uso destas ferramentas modificou as maneiras de transmissão, recepção e decodificação de bens simbólicos, transformando significativamente o comportamento influenciando as relações entre as pessoas, os vínculos familiares, o mercado e o consumidor, ditando regras, traçando normas e criando ideologias. A cultura da virtualidade cria e recria uma conjuntura de relações pessoais e de trocas simbólicas, marcada pela interação tecnologias. Conclusão: A tecnologia deve ser usada para o fortalecimento dos laços afetivos para resolução dos problemas.<hr/>ABSTRACT Social media provides a new form of personal identity, changes people's perceptions of others, the environment, and about themselves. This article aims to analyze the strategies used by mass communication that interferes with the sociability of people. Method: The methodological design used was the bibliographical research. The results: The use of these tools has modified the ways of transmitting, receiving and decoding symbolic goods, significantly transforming behavior by influencing relationships between people, family ties, the market and the consumer, dictating rules, setting standards, and creating ideologies. The culture of virtuality creates and recreates a conjuncture of personal relationships and symbolic exchanges, marked by the interaction of technologies. Conclusion: The technology should be used to strengthen affective bonds to solve problems.<hr/>RESUMEN Los medios en redes sociales proporcionan una nueva forma de identidad personal, cambia las formas de percepción de las personas sobre las otras, sobre el medio, y sobre sí mismo. El presente artículo tiene el objetivo de analizar las estrategias utilizadas por la comunicación de masa que interfiere en la sociabilidad de las personas. Método: El diseño metodológico utilizado fue a la investigación bibliográfica. Los resultados: El uso de estas herramientas modificó las formas de transmisión, recepción y decodificación de bienes simbólicos, transformando significativamente el comportamiento influenciando las relaciones entre las personas, los vínculos familiares, el mercado y el consumidor, dictando reglas, trazando normas y creando ideologías. La cultura de la virtualidad crea y recrea una coyuntura de relaciones personales y de intercambios simbólicos, marcada por la interacción tecnológica. Conclusión: La tecnología debe ser usada para el fortalecimiento de los lazos afectivos para resolver los problemas. <![CDATA[(DES)INTERÉS, (IN)DISCIPLINA Y LA ACCIÓN PEDAGÓGICA INTELIGENTE: REFLEXIONES A LA LUZ DEL PRAGMATISMO DE JOHN DEWEY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400272&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este texto aborda a questão da falta de interesse e o mau uso da disciplina como um problema filosófico da educação, parte-se de uma reflexão teórica para repensar os conceitos e a forma de abordagem da temática. A partir do pragmatismo de John Dewey, o presente escrito objetiva investigar a ação pedagógica inteligente no contexto da educação escolar. Outrossim, faz-se necessário indagar sobre os princípios que podem ser considerados coerentes com a ação pedagógica inteligente. Nesse sentido, a hipótese que aqui asseguramos, considera que uma ação pedagógica inteligente, refere-se ao momento em estamos a educar a vontade do sujeito, fazendo com este seja considerado em seu contexto social e na temporalidade (longa) em que a educação se insere.<hr/>ABSTRACT This text approaches the question of the lack of interest and the misuse of the discipline as a philosophical problem of the education, part of a theoretical reflection to rethink the concepts and the approach form thematic. From the pragmatism of John Dewey, the present paper aims to investigate intelligent pedagogical action in the context of school education. Also, it is necessary to inquire about the principles that can be considered coherent with the intelligent pedagogical action. In this sense, the hypothesis that we assert here, considers that an intelligent pedagogical action, refers to the moment in which we are educating the subject's will, making it be considered in its social context and in the (long) temporality in which education inserts.<hr/>RESUMEN Este texto aborda la cuestión de la falta de interés y el mal uso de la disciplina como un problema filosófico de la educación, se parte de una reflexión teórica para repensar los conceptos y la forma de abordaje de la temática. A partir del pragmatismo de John Dewey, el presente escrito objetiva investigar la acción pedagógica inteligente en el contexto de la educación escolar. Además, se hace necesario indagar sobre los principios que pueden ser considerados coherentes con la acción pedagógica inteligente. En este sentido, la hipótesis que aquí aseguramos, considera que una acción pedagógica inteligente, se refiere al momento en que estamos educando la voluntad del sujeto, haciendo con éste ser considerado en su contexto social y en la temporalidad en que la educación se ha ido inserciones. <![CDATA[FORMAÇÃO DE PROFESSORES, MUDANÇAS NO TRABALHO DIDÁTICO E EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400286&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este texto pretende discutir sobre as mudanças no trabalho didático decorrentes das práticas da educação a distância em cursos superiores de formação de professores. O suporte metodológico foi a pesquisa bibliográfica. Analisamos os dados a partir dos três elementos constitutivos da organização do trabalho didático - a relação, a mediação e o espaço - utilizados por Alves (2002), com foco nas práticas de educação a distância na formação de professores. Consideramos os paradoxos entre atendimento individualizado e coletivo na prática onde o aumento do número de alunos caracteriza uma educação superior de massas e questionamos as incompatibilidades entre as formas de organização do trabalho didático individualizado e coletivo nas práticas de educação a distância.<hr/>ABSTRACT This text intends to discuss about the changes in didactic work resulting from the practices of distance education in higher education courses for teachers. The methodological support was the bibliographical research. We analyze the data from the three constituent elements of the organization of didactic work - the relationship, mediation and space - used by Alves (2002), focusing on the practices of distance education in teacher training. We consider the paradoxes between individualized and collective attendance in the practice where the increase of the number of students characterizes a mass higher education and we question the incompatibilities between the forms of organization of the individualized and collective didactic work in the practices of distance education.<hr/>RESUMEN Este texto intenta discutir sobre los cambios en el trabajo didáctico derivados de las prácticas de educación a distancia en cursos superiores de formación de profesores. El soporte metodológico fue la investigación bibliográfica. Analizamos los datos a partir de los tres elementos constitutivos de la organización del trabajo didáctico - la relación, la mediación y el espacio - utilizados por Alves (2002), con foco en las prácticas de educación a distancia en la formación de profesores. Consideramos las paradojas entre atención individualizada y colectiva en la práctica donde el aumento del número de alumnos caracteriza una educación superior de masas y cuestionamos las incompatibilidades entre las formas de organización del trabajo didáctico individualizado y colectivo en las prácticas de educación a distancia. <![CDATA[MEDIOS Y EDUCACIÓN: LAS DIRECCIONES DE LA PELÍCULA "BARBIE PRINCESSES ESCUELA"]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400300&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo objetiva identificar as pedagogias culturais no filme Barbie Escola de Princesas, protagonizado pela boneca Barbie. Com base na metodologia dos modos de endereçamento e nos estudos de Educação, Mídia e Gênero e na linha de pesquisa Ensino, Aprendizagem e Formação de professores, buscamos responder a seguinte questão: Quais as pedagogias culturais representadas no filme Barbie Escola de Princesas, que oferece modos de agir às meninas? As conclusões indicam que as pedagogias culturais presentes no filme enfatizam o consumo de produtos e de modelos de feminilidade. Tais endereçamentos e pedagogias culturais, também podem ser encontrados em sala de aula, na relação de alunos/as e professores/as.<hr/>ABSTRACT This article aims to identify the cultural pedagogies presented in the film Barbie Princess School, played by Barbie doll. Based on the methodology of addressing modes and studies of Education, Media and Gender and the search Online Teaching, Learning and Training of teachers, we seek to answer the following question: What are the cultural pedagogies presented in the film Barbie Princess School, which offers courses of action to girls? The findings indicate that the cultural pedagogies present at the film emphasize consumer products and femininity models. Such assignments and cultural pedagogies, can also be found in the classroom, in the ratio of students / teachers and the / as.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene por objeto identificar cuáles son las pedagogías culturales representadas en la película Barbie Escuela de Princesas, protagonizada por la muñeca Barbie. Con base en la metodología de los Modos de Direccionamiento y en los estudios de Educación, Medios y Género y en la línea de investigación Enseñanza, Aprendizaje y Formación de profesores, buscamos responder a la siguiente pregunta: ¿Cuáles son las pedagogías culturales representadas en la película Barbie Escuela de Princesas, que ofrece modos de actuar a las niñas? Las conclusiones indican que las pedagogías culturales presentes en la película enfatizan el consumo de productos y de modelos de feminidad. Tales direcciones y pedagogías culturales, también se pueden encontrar en el aula, en la relación de alumnos / as y profesores / as. <![CDATA[DESCAMINOS DE LA EDUCACIÓN PANTANEIRA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400315&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Quais os desafios encontrados pelos professores que exercem a docência na realidade singular do Pantanal? Quais são as estratégias pedagógicas utilizadas em uma diversidade cultural e de saberes tão rica? Tais questões permeiam o desenvolvimento desse artigo cujo objetivo foi conhecer a realidade de vida dos professores da escola pantaneira, bem como reconhecer os desafios e dificuldades encontrados em sua docência. Problematizamos nossa iniciação à docência enquanto professora da escola pantaneira a fim de apresentar e analisar o processo formativo de professores iniciantes com o objetivo de compreender a constituição docente desses professores frente às especificidades da Escola Municipal Pólo Pantaneira, localizada na cidade de Aquidauana/MS. Utilizamos como elemento desencadeador de memórias e reflexões nossas recordações registradas em um diário de bordo realizado no inicio de minha docência. Tais memórias foram analisadas a partir de referenciais teóricos que consideram o compartilhamento e a socialização de experiências na construção do conhecimento, reconhecendo os professores como sujeitos ativos que estão em permanente estado de desenvolvimento profissional, aprendendo com e na profissão a partir da mobilização dos conhecimentos teóricos e experienciais em situações concretas que os desafiam no ambiente escolar. Os resultados dessa pesquisa apontaram que a princípio o Pantanal sugere um novo espaço de ensino e aprendizagem contudo, a realidade enfrentada pelos professores da escola pantaneira é um caminho de desafios em que todo o potencial e exuberância do Pantanal, não são considerados. Diferentemente do imaginário remetido pelo Pantanal. Tais caminhos e descaminhos interferem diretamente no processo de desenvolvimento profissional do professor, uma vez que este é construído cotidianamente acompanhado de saberes singulares não aprendidos na academia mas em outros espaços formativos.<hr/>ABSTRACT What are the challenges faced by teachers who teach in the unique reality of the Pantanal? What are the pedagogical strategies used in a cultural diversity and knowledge so rich? These questions permeate the development of this article whose objective was to know the life reality of the teachers of the Pantanal School, as well as to recognize the challenges and difficulties encountered in their teaching. We problematize our initiation to teaching as a teacher of the pantaneira school in order to present and analyze the formative process of beginners teachers with the purpose of understanding the teachers' education in relation to the specificities of the Escola Municipal Pólo Pantaneira, located in the city of Aquidauana / MS. We used as a trigger element of memories and reflections our memories recorded in a logbook made at the beginning of my teaching. These memories were analyzed from theoretical references that consider the sharing and socialization of experiences in the construction of knowledge, recognizing teachers as active subjects who are in a permanent state of professional development, learning with and in the profession from the mobilization of theoretical knowledge and experiential in concrete situations that challenge them in the school environment. The results of this research pointed out that at first the Pantanal suggests a new space of teaching and learning however, the reality faced by the teachers of the Pantanal school is a path of challenges in which all the potential and exuberance of the Pantanal are not considered. Unlike the imaginary sent by the Pantanal. Such pathways and misbehaviors interfere directly in the professional development process of the teacher, since this is built daily accompanied by singular knowledge not learned in the academy but in other formative spaces.<hr/>RESUMEN ¿Cuáles son los desafíos encontrados por los profesores que ejercen la docencia en la realidad singular del Pantanal? ¿Cuáles son las estrategias pedagógicas utilizadas en una diversidad cultural y de saber tan rica? Tales cuestiones permean el desarrollo de ese artículo cuyo objetivo fue conocer la realidad de vida de los profesores de la escuela pantanera, así como reconocer los desafíos y dificultades encontrados en su docencia. En el caso de los alumnos de la escuela secundaria, el profesor de la escuela municipal de la ciudad de Aquidauana / MS, en la ciudad de Aquidauana / MS, en la ciudad de Aquidauana / MS. Utilizamos como elemento desencadenante de memorias y reflexiones nuestros recuerdos registrados en un diario de a bordo realizado al inicio de nuestra docencia. Estas memorias se analizaron a partir de referencias teóricas que consideran el compartir y la socialización de experiencias en la construcción del conocimiento, reconociendo a los profesores como sujetos activos que están en permanente estado de desarrollo profesional, aprendiendo con y en la profesión a partir de la movilización de los conocimientos teóricos y experienciales en situaciones concretas que los desafían en el ambiente escolar. Los resultados de esta investigación apuntaron que al principio el Pantanal sugiere un nuevo espacio de enseñanza y aprendizaje sin embargo, la realidad enfrentada por los profesores de la escuela pantanera es un camino de desafíos en que todo el potencial y exuberancia del Pantanal, no son considerados. A diferencia del imaginario remitido por el Pantanal. Tales caminos y descaminos interfieren directamente en el proceso de desarrollo profesional del profesor, ya que éste es construido cotidianamente acompañado de saberes singulares no aprendidos en la academia pero en otros espacios formativos. <![CDATA[PARA SER UN SER EN EL MUNDO: LA HUMANIZACIÓN ES UNA POÉTICA EN PAULO FREIRE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400329&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O pretendido neste artigo é discutir a atualidade da obra de Paulo Freire para o um projeto plural de “epistemologias do Sul” desde o continente latino-americano, ou seja, sua contribuição para um referencial teórico condizente com as nossas realidades e condição histórica. Percorrendo alguns dos seus escritos, produzidos em diferentes momentos da sua trajetória intelectual, mas observando a coerência seu legado, enfatizamos o valor da sua obra diante não apenas das necessidades referidas à educação escolar e popular, mas também para a tessitura de ações culturais conscientizadoras e formadoras da nossa presença no lugar e no mundo. Destacamos para tal, a concepção de educação transformadora em Paulo Freire e o valor estético da criação no seu pensamento.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to discuss the contemporaneity of Paulo Freire's work for a pluralistic project of "epistemologies of the South" from the Latin American continent, i.e., its contribution for a theoretical reference consistant with our realities and historical condition. Going through his written material produced in different moments of his intelectual trajectory, but watching out the coherence of his legacy,we emphasize the value of his work not only concerning popular and school education needs, but also concerning conscious cultural acts that form our presence on the place and in the world. So, we highlight the conception of transforming education in Paulo Freire and the aesthetic value of creation in his thought.<hr/>RESUMEN Lo pretendido en este artículo es discutir la actualidad de la obra de Paulo Freire para un proyecto plural de "epistemologías del Sur" desde el continente latinoamericano, o sea, su contribución a un referencial teórico de acuerdo con nuestras realidades y condición histórica. Recorrendo a algunos de sus escritos, producidos en diferentes momentos de su trayectoria intelectual, pero observando la consistencia de su legado, enfatizamos el valor de su obra contra las necesidades a que se refiere la educación escolar e popular, así como para la tesitura de acciones culturales concientizadoras y formadoras de nuestra presencia en el lugar y en el mundo. Destacamos así, la concepción de educación transformadora en Paulo Freire y el valor estético de la creación en su pensamiento. <![CDATA[ALDEIA-ESCUELA DEL PUEBLO INDÍGENA ZORÓ: UNA PROPUESTA DE EDUCACIÓN A MÁS DE LA ESCUELA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400340&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O texto apresenta reflexões a respeito de uma concepção de educação que vai além dos espaços hegemônicos de propagação dos conhecimentos estabelecidos pela racionalidade científica, rígida, unificadora, produtora de assimetrias. O estudo apoia-se em dados de pesquisas, como observação de campo e narrativas de professores e lideranças indígenas Zoró. Conclui-se que o modo de fazer educação do povo Indígena Zoró, ainda que existam desafios, supõe uma maneira singular de pensar a educação ao desafiar a lógica da modernidade e incorporar outros saberes e modos de ser e de viver no contexto escolar e ao inserir outros espaços no processo de ensino e aprendizagem, ações que vão produzindo autonomia e ressignificações dentro e fora da escola.<hr/>ABSTRACT The text presents reflections about a conception of education that goes beyond the hegemonic spaces of propagation of the knowledge established by scientific rationality, rigid, unifying, producing asymmetries. The study is based on research data, such as field observation and narratives of Zoró indigenous teachers and leaders. It is concluded that the way of education of the Zoró Indigenous people, even if there are challenges, presupposes a unique way of thinking about education by challenging the logic of modernity and incorporating other knowledge and ways of being and living in the school context and insert other spaces in the process of teaching and learning, actions that will produce autonomy and resignification in and out of school.<hr/>RESUMEN El texto presenta reflexiones acerca de una concepción de educación que va más allá de los espacios hegemónicos de propagación de los conocimientos establecidos por la racionalidad científica, rígida, unificadora, productora de asimetrías. El estudio se apoya en datos de investigaciones, como observación de campo y narrativas de profesores y líderes indígenas Zoró. Se concluye que el modo de hacer educación del pueblo Indígena Zoró, aunque existan desafíos, supone una manera singular de pensar la educación al desafiar la lógica de la modernidad e incorporar otros saberes y modos de ser y de vivir en el contexto escolar y insertar otros espacios en el proceso de enseñanza y aprendizaje, acciones que van produciendo autonomía y resignificación dentro y fuera de la escuela. <![CDATA[CADERNETA ESCOLAR: “ARTES DE FAZER” NO MOVIMENTO DE APROPRIAÇÃO PELAS NORMALISTAS DA ESCOLA NORMAL MADRE TERESA MICHEL - CRICIÚMA, SC (DÉCADA DE 1960)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052018000400354&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O texto discute a apropriação da materialidade “caderneta escolar” pelas normalistas na Escola Normal Madre Teresa Michel (Criciúma, SC) em 1960. A caderneta circulou no interior do educandário como estratégia da direção para manutenção da disciplina e efetivação de determinada pedagogia. Buscou-se entender como esse dispositivo foi recebido e significado pelas educandas durante suas práticas escolares. Avaliaram-se duas cadernetas utilizadas em 1964 e 1965, as “memórias” de normalistas que lá estudaram na época e outros documentos que puderam contar a história desse artefato como uma prescrição a ser seguida. Tal análise possibilitou identificar que, apesar das ‘artes de fazer’ engendradas num movimento astucioso de engano e resistência das alunas diante das forças articuladas por esse objeto multifacetado, enquanto estratégia de controle do tempo, espaço e comportamento, a caderneta escolar concretizou sua finalidade.<hr/>ABSTRACT The text discusses the appropriation from the "educational booklet” by the students in the Normal School Madre Teresa Michel (Criciúma, SC) in 1960. The booklet took part in daily activities as a director's strategy in order to maintain discipline and to apply certain pedagogy. So, we tried to comprehend how this dispositive was received and understood by the students during their educational practices. Two booklets (from 1964 and 1965) were analyzed with the “memories” from the students beside another documents that could tell the history of booklets as a prescription to be followed. This analyzes allowed us to identify that, despite of the ‘arts of action’ engaged in a complex movement of students mistakes and resistances there are articulated forces. As a time, space and behavior control strategy, this booklet achieved its finality.