Scielo RSS <![CDATA[Revista Teias]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-030520190002&lang=pt vol. 20 num. 57 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[SOBRE AS FRONTEIRAS NA ESCOLA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RÉSUMÉ Cet article aborde une réflexion de recherche avec les participants du Programme Institutionnel de la Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid/ Brésil) à propos des territoires culturels et des personnes qui habitent dans des espaces frontaliers. La situation didactique analysée est issue de deux séquences du film Écrire pour exister (2007) qui présente un scenario didactique dans un espace scolaire soumis à une constante tension interculturelle. L'analyse se base ainsi dans certaines actions didactiques d’une enseignante travaillant avec des jeunes élèves états-uniens appartenant à différentes cultures et qui se trouvent dans un contexte de vulnérabilité sociale. Pour comprendre la place et le rôle de cette tension, nous travaillons avec les concepts de contact culturel, de frontière, d’interculturalité et de multiculturalisme.<hr/>RESUMO Esse artigo aborda uma reflexão de pesquisa com os participantes do Programa Institucional da Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid/Brasil) sobre os territórios culturais e as pessonas que moram nos espaços fronteiriços. A situação didática analisada é resultado de duas sequencias do filme Escritores da liberdade (2007) que apresenta um cenário didático em um espaço escolar que encontra-se em uma constante tensão intercultural. A análise se baseia em algumas ações didáticas de uma professora que trabalha com jovens estudantes estadunidenses oriundos de diferentes culturas e que encontram-se em um contexto de vulnerabilidade social. Para compreender o lugar e o papel dessa tensão, nós trabalhamos com os conceitos de contato cultural, de fronteira, de interculturalidade e de multiculturalismo.<hr/>ABSTRACT This article approaches a research reflection with the participants of the Institutional Program of the Initiation to Teaching Scholarship (Pibid / Brazil) on the cultural territories and the people that live in the frontier spaces. The didactic situation analyzed is the result of two sequences from the film Writers of Freedom (2007) that presents a didactic scenario in a school space that is in a constant intercultural tension. The analysis is based on some didactic actions of a teacher who works with young American students from different cultures and who find themselves in a context of social vulnerability. To understand the place and role of this tension, we work with the concepts of cultural contact, frontier, interculturality and multiculturalism.<hr/>RESUMEN Este artículo aborda una reflexión de investigación con los participantes del Programa Institucional de la Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid/Brasil) sobre los territorios culturales y sobre las personas que viven en espacios fronterizos. La situación didáctica analizada es el resultado de dos secuencias de la película Escritores de la libertad (2007) que presenta un escenario didáctico en un espacio escolar que se encuentra en una constante tensión intercultural. El análisis se basa en algunas acciones didácticas de una profesora que trabaja con jóvenes estudiantes estadounidenses pertenecientes a diferentes culturas y que se encuentran en un contexto de vulnerabilidad social. Para comprender el lugar y el papel de esa tensión, trabajamos con los conceptos de contacto cultural, de frontera, de interculturalidad y de multiculturalismo. <![CDATA[CURRÍCULO E EDUCAÇÃO COMPARADA: PERSPECTIVAS E DESAFIOS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Neste artigo analisa-se a relação entre currículo e educação comparada. Partindo da ideia de que o currículo, como projeto formativo e como construção partilhada de saberes, se deve configurar de modo a garantir o desenvolvimento de indivíduos autónomos, moral e intelectualmente bem formados, capazes de continuar a aprender ao longo da sua vida e de assumirem um papel interventivo numa sociedade que muda de forma rápida e contínua, procura averiguar-se até que ponto a educação comparada contribui para que, no ensino superior, o processo de desenvolvimento do currículo se estruture em função de referentes mais amplos e atuais, oriundos tanto de distintos contextos nacionais como internacionais. A análise permitiu constatar que é necessário diluir certas tendências pragmáticas e mercantilistas que têm conformado o campo do currículo nos últimos anos e que interferem com os propósitos e os processos da educação comparada.<hr/>ABSTRACT The relation between curriculum and compared education is analyzed in this article, stemming from the notion that curriculum, as a formative project and a shared construction of knowledges should be configured in order to ensure the development of autonomous, morally and intellectually well-formed individuals, capable of learning continuously throughout their lives and of assuming an active role in a rapidly and ever changing society. We seek to inquire to what extent compared education contributes to curriculum development in higher education being structured around broader and more current referents, originated both nationally and internationally. The analysis led to the understanding that certain pragmatic and market based tendencies which have conformed the curriculum field in recent years and which interfere with the purposes and processes of compared education, must be diluted.<hr/>RESUMEN En este artículo se analiza la relación entre el currículum y la educación comparada. Partiendo de la idea de que el currículum, como proyecto formativo y cómo construcción compartida del conocimiento, debe asegurar el desarrollo de individuos autónomos, moral e intelectualmente bien entrenados, capaz de seguir aprendiendo durante toda su vida y desempeñar un papel activo en una sociedad que cambia de forma rápida y continua, averiguamos en qué medida, en la enseñanza superior, la educación comparada contribuye para que el desarrollo curricular se estructure en función de supuestos más amplios y actuales, tanto nacionales como internacionales. El análisis permitió concluir que es necesario diluir ciertas tendencias pragmáticas y mercantilistas que han conformado el campo curricular en los últimos años y que interfieren con los propósitos y los procesos de la educación comparada. <![CDATA[PESQUISA COM CRIANÇAS: ALGUMAS QUESTÕES DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO INFANTIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200022&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo trata das relações de poder e gênero entre as crianças de cinco anos de idade numa escola municipal da cidade de Três Rios, Rio de Janeiro. Apoia-se no conceito de gênero como ferramenta de análise para compreender as maneiras como são forjadas as relações de poder entre as crianças numa perspectiva etnográfica.<hr/>ABSTRACT This article deals with power and gender relations among five - year - old children in a municipal school in the city of Três Rios, Rio de Janeiro. It is based on the concept of gender as a tool of analysis to understand the ways in which power relations between children take place in an ethnographic perspective.<hr/>RESUMEN El presente artículo trata de las relaciones de poder y género entre los niños de cinco años de edad en una escuela municipal de la ciudad de Tres Rios, Río de Janeiro. Se apoya en el concepto de género como herramienta de análisis para comprender las formas como suceden las relaciones de poder entre los niños en una perspectiva etnográfica. <![CDATA[LIBERDADE SEXUAL E DE GÊNERO NA REDE DE EDUCAÇÃO DO ACRE: OBSERVANDO O CONTEXTO LOCAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200040&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo apresenta discussões relativas à liberdade de gênero e a diversidade sexual no contexto das políticas educacionais, tendo como campo empírico a Rede Pública de Educação Básica do Estado do Acre. Realizaram- se visitas à Secretaria de Estado de Educação e Esporte e a nove escolas de Ensino Médio, representando todas as regionais escolares que compõem a Rede, onde foram aplicadas entrevistas semiabertas junto aos sujeitos que compõem a gestão estadual e as coordenações pedagógicas e de ensino das referidas escolas, com o objetivo de conhecer e analisar a realidade, no contexto educacional acriano, do diálogo existente sobre liberdade de gênero e diversidade sexual. Os aspectos conclusivos da pesquisa apontam que a Rede Pública de Educação Básica não se opõe à discussão acerca da inclusão do tema liberdade de gênero e diversidade sexual em seus currículos, apesar da inegável resistência paralela que há por parte de alguns setores conservadores da sociedade. Todavia faltam mecanismos legais, técnicos e principalmente pedagógicos que possibilitem a consolidação de políticas educacionais igualitárias e que combatam todo e qualquer dispositivo institucional e social de conservação de preconceitos historicamente construídos.<hr/>ABSTRACT The article presents discussions about gender freedom and sexual diversity in the context of educational policies, having as empirical field the Public Basic Education Network of the State of Acre. Visits were made to the State Department of Education and Sports and to nine high schools, representing all the regional schools that make up the Network, where semi-open interview s were applied to the subjects that make up the state administration and pedagogical and teaching coordinations of these schools, with the objective of know ing and analyzing the reality, in the acriano educational context, of the existing dialogue on freedom of gender and sexual diversity. The conclusive aspects of the research indicate that the Public Basic Education Netw ork does not oppose the discussion about the inclusion of the topic of gender freedom and sexual diversity in its curricula, despite the undeniable parallel resistance that exists on the part of some conservative sectors of society. However, there is a lack of legal, technical, and especially pedagogical mechanisms that allow the consolidation of egalitarian educational policies and combat any and all institutional and social mechanisms for preserving historically constructed prejudices.<hr/>RESUMEN El artículo presenta discusiones relativas a la libertad de género y la diversidad sexual en el contexto de las políticas educativas, teniendo como campo empírico la Red Pública de Educación Básica del Estado de Acre. Se realizaron visitas a laSecretaría de Estado de Educación y Deporte yanueveescuelas de Enseñanza Media, representando a todas las regionales escolares que componen la Red, donde se aplicaron entrevistas semiabiertas junto a los sujetos que componen la gestión estadual y las coordinaciones pedagógicas y de enseñanza de las referidas escuelas, con el objetivo de conocer y analizar la realidad, en el contexto educativo acriano, del diálogo existente sobre libertad de género y diversidad sexual. Los aspectos concluyentes de lainvestigaciónapuntan que la Red Pública de Educación Básica no se opone a la discusión sobre la inclusión del tema de libertad de género y diversidad sexual en sus currículos, a pesar de la innegableresistencia paralela que hay por parte de algunos sectores conservadores de la sociedad. Sin embargo, faltan mecanismos legales, técnicos y principalmente pedagógicos que posibilitenlaconsolidación de políticas educativas igualitarias y que combatan todo y cualquier dispositivo institucional y social de conservación de preconceptoshistóricamenteconstruidos. <![CDATA[O PAPEL DA EDUCAÇÃO NA APRENDIZAGEM E NO CONHECIMENTO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200062&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo tem como objetivo refletir sobre o papel da educação na construção do conhecimento. De início aceita como conceituação de educação, o processo que leva o educando a reconhecer, buscar, instaurar e hierarquizar os valores de modo a aprimorar-se como pessoa humana e como personalidade individual. Distingue por isso, educação, instrução e cultura. Em seguida analisa a noção de “construção do conhecimento” mostrando as diferentes compreensões do termo: como produção cient ífica resultante das pesquisas dos especialistas, dos cientistas nas suas diversas áreas e como apreensão individual dos saberes constituídos, ou seja, como aprendizagem individual. Apoia-se na Teoria dos Valores e na Fenomenologia para concluir mostrando a interferência da educação na construção do conhecimento seja como aprendizagem individual pelo reconhecimento e pela hierarquização dos valores.<hr/>ABSTRACT The aim of the article is to reflect on the role of the education in the elaboration of know ledge. Initially accepted as conceptualization of education, the process that leads the learner to recognize, seek, establis h and prioritize values, in order to improve itself as a human person and as an individual personality. For this reason, distinguish itself education, instruction and culture. After that, it is analyzed the notion of "knowledge construction" show ing the different understandings of the term: as a scientific production resulting from the research of specialists, scientists in their sundry areas and as individual apprehension of the constituted know ledge, in other w ords, as individual learning. It is based on the Theory of Values and Phenomenology to conclude, revealing the interference of the education in the construction of the know ledge, as a collective know ledge, or as individual learning through recognition and hierarchy of values.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo reflexionar so bre el papel de la educación en la construcción del conocimiento. En principio se acept a como conceptuación de la educación, el proceso que lleva al educando a reconocer, buscar, instaurar y jerarquizar los valores con el propósito de que mejore como persona humana y como personalidad individual. Distingue así, educación, instrucción y cult ura. Enseguida analiza la noción de “construcción del conocimiento” mostrando las diferentes comprensiones del término: como producción científica resultante de los estudios de los especialistas, de los científicos en sus diversas áreas y como preocupación individual de los conocimientos constituidos, o sea, como aprendizaje individual. Se apoya en la Teoría de los Valores y en la Fenomenología para concluir mostrando la interferencia de la educación en la construcción del conocimiento ya sea como aprendizaje individual por el reconocimiento y por la jerarquización de los valores. <![CDATA[A PRÉ-ESCOLA OBRIGATÓRIA NO BRASIL E OS DESAFIOS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200082&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo tem por objetivo discutir a formação de professores a partir da obrigatoriedade da pré -escola, prescrita pela Emenda Constitucional nº 59, de 2009. A falta de compreensão sobre as especificidades dessa etapa da Educação Básica, aliada à formação precária de seus profissionais, pode levar a um retrocesso histórico por meio de práticas de antecipação da escola, como ocorreu nos meados da década de setenta, devido à formalização da educação pré-escolar no Brasil. Diante disso, consideramos que inúmeros são os desafios e as perspectivas no que diz respeito à formação, pois todas as crianças têm direito à educação de qualidade desde o nascimento, para além da obrigatoriedade na pré-escola.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to discuss the training of teachers based on the compulsory pre-school, prescribed by Constitutional Amendment No. 59, 2009. The lack of understanding about the specifics of this stage of Basic Education, coupled with the precarious formation of its professionals, can lead to a historical regression through practices of anticipation of the school, as occurred in the mid -seventies, due to the formalization of pre-school education in Brazil. Questions about the organization of time and space and the use of activities similar to those of elementary education, especially early literacy, are dilemmas faced in the daily life of children's schools. Given this, we consider that there are many challenges and perspectives regarding training, since all children have the right to quality education from birth , in addition to compulsory preschool.<hr/>RESUMEN El artículo tiene por objetivo discutir la formación de profesores a partir de la obligatoriedad de la preescolar, prescrita por la Enmienda Constitucional nº 59, de 2009. La falta de comprensión sobre las especificidades de esa etapa de la Educación Básica, aliada a la formación precaria de sus profesionales, puede llevar a un retroceso histórico por medio de prácticas de anticipación de la escuela, como ocurrió a mediados de la década de 1970, debido a la formalización de la educación preescolar en Brasil. Las cuestiones sobre la organización del tiempo y del espacio y el uso de actividades similares a las de la enseñanza fundamental, sobre todo, la alfabetización precoz, son dilemas enfrentados en el cotidiano de las escuelas infantiles. Por eso, consideramos que muchos son los desafíos y las perspectivas en lo que se refiere a la formación, pues todos los niños tienen derecho a la educación de calidad desde el nacimiento, además de la obligatoriedad en la preescolar. <![CDATA[#DIFERENÇA: CLICAR, POSTAR E COMPARTILHAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200095&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Esse artigo, partindo das premissas dos estudos nos/dos/com os cotidianos, entrelaçado com as redes sociais da internet, apresenta uma pesquisa de doutorado, que teve como objetivo pensar com imagens compartilhadas por estudantes do terceiro ano do Ensino Médio, as noções de diferença tecidas com essa prática em suas articulações com as narrativas que engendraram. As imagens foram compartilhadas na rede social da internet Facebook, em grupos criados para este fim, denominados #Diferença e que operaram como dispositivo de pesquisa num contexto que enunciamos como “sociedade do compartilhamento”. As imagens, acompanhadas de suas narrativas/análises, nos deram pistas para pensar nos múltiplos atravessamentos e bricolagens entre imagens e ideias de diferença que são criadas e circulam nas múltiplas redes educativas, proporcionando assim diferentes espaços de debate e aprendizagem.<hr/>ABSTRACT This article, based on the assumptions of the daily / in / everyday studies, interlaced with the social networks of the internet, presents a doctoral research, whose objective was to think with images shared by students of the third year of High School, the notions of differences woven with this practice in their articulations with the narratives they engendered. The images were shared in the social network of the Internet Facebook, in groups created for this purpose, denominated # Difference and that operated like device of research in a context that we pronounce like "society of the sharing". The images, along with their narratives / analyzes, gave us clues to think of the multiple crossings and bricolages between images and ideas of difference that are created and circulated in the multiple educational networks, thus providing different spaces of debate and learning.<hr/>RESUMEN Este artículo, partiendo de las premisas de los estudios en los / los / los cotidianos, entrelazado con las redes sociales de Internet, presenta una investigación de doctorado, que tuvo como objetivo pensar con imágenes compartidas por estudiantes del tercer año de la Enseñanza Media, las nociones de la diferencia tecida con esa práctica en sus articulaciones con las narrativas que engendraron. Las imágenes fueron compartidas en la red social de Internet Facebook, en grupos creados para este fin, denominados # Diferencia y que operaron como dispositivo de investigación en un contexto que enunciamos como "sociedad del compartir". Las imágenes, acompañadas de sus narrativas / análisis, nos dieron pistas para pensar en los múltiples atravesamientos y bricolajes entre imágenes e ideas de diferencia que se crean y circulan en las múltiples redes educativas, proporcionando así diferentes espacios de debate y aprendizaje. <![CDATA[O ENSINO DE HISTÓRIA E A BNCC: LIVROS DIDÁTICOS SOB UMA ANÁLISE COMPARATIVA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO As mudanças propostas para o currículo de História trazem à pauta discussões sobre o que se deve ou não ser ensinado na escola, em conformidade com as demandas e contextos. Na tentativa de buscar meios que auxiliem o processo de aprendizagem, o livro didático de História é ainda um dos muitos recursos facilitadores e mais utilizados pelo professor. Apesar de frequentes críticas sobre a sua produção e a sua distribuição, o livro não perde seu lugar eficiente como ferramenta que aproxima os alunos dos saberes formais acerca de um passado e a sua relação com o presente. Assim, o desafio da prática pedagógica de associar as demandas curriculares do ensino formal com os contextos da prática passa pelo crivo e seleção de alguns conteúdos e diretrizes da BNCC, sancionada em 2017 para a Educação Infantil e Fundamental e, em 2018, para o Ensino Médio. Este artigo apoia-se nas discussões de Lopes e Macedo (2011) e Bittencourt (2009) para discutir a influência do BNCC nos Livros Didáticos de História e como as suas diretrizes repercutem na prática escolar. Para atingir nosso objetivo, fizemos uma análise comparativa sobre como o tema da escravidão é retratado em dois períodos distintos. Os critérios para análise foram: 1) Recorrência do tema nos dois livros e 2) Parâmetros sugeridos pelos órgãos normativos sobre a estrutura, conteúdo e respeito às diversidades, culturais e regionais. Nosso trabalho justifica-se pela necessidade de identificar as mudanças curriculares na busca de oferecer reflexões e discussões concernentes à aplicabilidade da BNCC na ação d ocente e nos recursos pedagógicos. Observando a estruturação, conteúdos, atividades e ilustrações nos livros didáticos, anteriores e posteriores a perspectiva da nova base, espera-se como resultados identificar o impacto dessa possível efetivação curricular no ensino de história.<hr/>ABSTRACT The proposed changes to the History curriculum bring discussions about what should or should not be taught in school, in accordance with the demands and contexts. In an attempt to find ways to help the learning process, the textbook is still one of the most important resources used by the teacher. Despite frequent criticisms of production and distribution, the textbook has not lost its effective place as a tool that brings students closer to formal know ledge of past history in relation to the present. In this way, the challenge of the pedagogical practice of associating the curricular demands with the formal education goes through the sieve and selection of some contents and guidelines of the National Curricular Common Base (BNCC in Portuguese), sanctioned for Elementary and Middle School in 2017 and for High School in 2018. T his article is based on the discussions of Lopes and Macedo (2011) and Bittencourt (2009) to discuss the influence of the BNCC in the textbooks of History and how this influence has repercussions on pedagogical practice. To achieve our goal, we have made a comparative analysis of how the theme of slavery is portrayed in two distinct periods. The criteria for analysis were: 1) Recurrence of the theme in the two textbooks and 2) Parameters suggested by the normative institutions on the structure, content and respect to cultural and regional diversities. This article is justified by the need to identify the curricular changes in the search to offer reflections and discussions regarding the applicability of the BNCC in the educational action and in the pedagogic al resources. Observing the structuring, contents, activities and illustrations in textbooks, before and after the new curricular basis, it is expected as results to identify the impact of the possible use of these curricular guidelines in the teaching of History.<hr/>RESUMÉN Los cambios propuestos para el currículo de Historia traen a la pauta discusiones sobre lo que se debe o no ser enseñado en la escuela, de acuerdo con las demandas y contextos. En el intento de buscar medios que auxilien el proceso de aprendizaje, el libro didáctico de Historia es todavía uno de los muchos recursos facilitadores y más utilizados por el profesor. A pesar de frecuentes críticas sobre producción y distribución, el libro no pierde su lugar eficiente como herramienta que aproxima a los alumnos de los saberes formales de un pasado en relación al presente. Así, el desafío de la práctica pedagógica, de asociar las demandas curriculares a la enseñanza formal pasa por el cribado y selección de algunos contenidos y directrices de la BNCC, sancionada en 2017 para la Educación infantil y Enseñanza primaria y en 2018, para la Enseñanza secundaria. Este artículo se apoya en las discusiones de Lopes y Macedo (2011) y Bittencourt (2009) para discutir la influencia de la BNCC en los Libros Didácticos de Historia y cómo repercute en la práctica pedagógica. Para alcanzar nuestro objetivo, hicimos un análisis comparativo sobre cómo el tema de la esclavitud es retratado en dos períodos distintos. Los criterios para el análisis fueron: 1) Recurrencia del tema en los dos libros y 2) Parámetros sugeridos por los órganos normativos sobre la estruct ura, contenido y respeto a las diversidades, culturales y regionales. Nuestro trabajo se justifica por la necesidad de identificar los cambios curriculares en la búsqueda de ofrecer reflexiones y discusiones concernientes a la aplicabilidad de la BNCC en la acción docente y en los recursos pedagógicos. Por medio de la observación de la estructura, contenidos, actividades e ilustraciones en los libros didácticos, anteriores y posteriores a la perspectiva de la nueva base, se espera como resultados, identificar el impacto de esa posible efectividad curricular en la enseñanza de la asignatura de historia. <![CDATA[ADOECIMENTO DOCENTE: UMA BREVE ANÁLISE DA SAÚDE DE PROFESSORES DO MUNICÍPIO DE MEDEIROS NETO/BA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200125&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo tem como objetivo apresentar uma análise da situação da saúde dos professores. O estudo toma como lócus empírico o município de Medeiros Neto, Bahia, com ênfase nos dados que se referem aos diversos fatores que, direta ou indiretamente, corroboram para o agravo da saúde desses profissionais. Como método de estudo, foi realizada entrevista para a coleta de dados junto a docentes da rede pública municipal de ensino. Os resultados apontam que em um período que corresponde de cinco anos, o número de professores que solicitaram afastamento de suas funções alegando motivos de saúde foi significativo. Assim, o estudo evidencia que há a necessidade de se implantar políticas públicas que ofereçam um ambiente laboral que possibilite ao professor exercer suas funções sem prejuízo de sua saúde física e mental.<hr/>ABSTRACT This article aims to present an analysis of the health situation of teachers. The study takes as empirical lócus the municipality of Medeiros Neto, Bahia, with emphasis on the data that refer to the various factors that, directly or indirectly, corroborate to the health of these professionals. As a method of study, an interview was conducted to collect data from teachers of the municipal public school system. The results show that over a five-year period, the number of teachers who requested leave of absence on health grounds was significant. Thus, the study shows that there is a need to implement public policies that offer a work environment that allows the teacher to perform his duties without impairing his physical and mental health.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo presentar un análisis de la situación de la salud de los profesores. El estudio toma como lócus empírico el municipio de Medeiros Neto, Bahía, con énfasis en los datos que se refieren a los diversos factores que, directa o indirectamente, corroboran para el agravio de la salud de esos profesionales. Como método de estudio, se realizó una entrevista para la recolección de datos junto a docentes de la red pública municipal de enseñanza. Los resultados apuntan que en un período que corresponde a cinco años, el número de profesionales de la educación que solicitaron alejamiento de sus funciones alegando motivos de salud fue significativo. Así, el estudio evidencia que hay la necesidad de implantarse políticas públicas que ofrezcan un ambiente laboral que posibilite al profesor ejercer sus funciones sin perjuicio de su salud física y mental. <![CDATA[DIÁLOGOS ENTRE A CAPOEIRA E A EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR. PRIMEIROS APONTAMENTOS DE NOSSO PROJETO DE DOUTORAMENTO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este trabalho é um primeiro apontamento de nosso projeto tese que ainda submeteremos a um processo seletivo de um programa de pós graduação Stricto Sensu. No momento, nosso objetivo inicial da pesquisa é abordar questões referentes à CAPOEIRA na Educação Física escolar no que tange o saber/fazer com suas aproximações e/ou distanciamentos. A metodologia de pesquisa aplicada inicialmente foi com base revisão de literatura e aplicação de questionários que subsidiaram nossa pesquisa com informações inerentes as atuações dos entrevistados. Observamos que mesmo apesar de leis como a 10.639/03 e 11.645/08, ainda falta em alguns profissionais de educação física segurança, vivência e interesse em aplicar da Capoeira nas aulas de educação física.<hr/>RESUMEN Este trabajo es un primer apunte de nuestro proyecto tesis que todavía someteremos a un proceso selectivo de un programa de postgrado Stricto Sensu. En el momento, nuestro objetivo inicial de la investigación es abordar cuestiones referentes a la CAPOEIRA en la Educación Física esco lar en lo que se refiere al saber/hacer con sus aproximaciones y/o distanciamientos. La metodología de investigación aplicada inicialmente fue con base revisión de literatura y aplicación de cuestionarios que subsidiaron nuestra investigación con informaciones inherentes a las actuaciones de los entrevistados. En el caso de la educación física, se debe tener en cuenta que, a pesar de las leyes como la 10.639/03 y 11.645/ 08, todavía falta en algunos profesionales de educación física seguridad, vivencia e int erés en aplicar de la Capoeira en las clases de educación física.<hr/>ABSTRACT This work is a first point of our thesis project that we will still submit to a selective process of a Strict Sensu graduate program. At present, our initial research goal is to address issues related t o CAPOEIRA in School Physical Education in relation to know ing/doing with their approximations and/or distances. The research methodology applied initially was based on literature review and application of questionnaires that subsidized our research with information inherent to the actions of the interviewees. We observe that even though laws such as 10.639/03 and 11.645/08, some physical education professionals still lack safety, experience and interest in applying Capoeira in physical education classes. <![CDATA[AS OCUPAÇÕES ESCOLARES DE 2015 E 2016 PELA LEITURA DA ÉTICA DA LIBERTAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200156&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O trabalho propõe uma análise do movimento de ocupações escolares nos anos de 2015 e 2016 no estado de São Paulo, sob a ótica da ética da libertação. Trata-se de uma abordagem qualitativa, decorrente de pesquisa exploratória e bibliográfica, com o intento de descrever as características do movimento e fazer uma leitura analítica com o aporte bibliográfico em Enrique Dussel (2002) e a sua ética da libertação e as contribuições de Theodor Adorno (2003) e Paulo Freire (2011), com os seus respectivos conceitos de emancipação e autonomia. As ocupações escolares surgem como um movimento insurgente dos estudantes secundaristas contra o governo do estado, que deliberou sobre a política de reorganização das escolas, uma ação arbitrária e antidemocrática diante da comunidade de vítimas afetadas. A estratégia de ocupações de escolas reflete o anúncio da autonomia dos estudantes.<hr/>ABSTRACT The paper proposes an analysis of the movement of school occupations in the years of 2015 and 2016 in the state of São Paulo, under the Ethic of Liberation. This is a qualitative approach, derived from exploratory and bibliographical research, with the aim of describing the characteristics of the movement and analytic reading with the bibliographical contribution of Enrique Dussel (2002) and his ethics of liberation and contributions of Theodor Adorno (2003) and Paulo Freire (2011), with their respective concepts of emancipation and autonomy. School occupations emerge as an insurgent movement of secondary students against the state government, which deliberated on the policy of reorganizing schools, an arbitrary and undemocratic action for the community of affected victims. The strategy of school occupations achieved a favorable result to the demand of the students.<hr/>RESUMEN El trabajo propone un análisis del movimiento de ocupaciones escolares en los años de 2015 y 2016 en el estado de São Paulo, bajo la óptica de la ética de la liberación. Se trata de un abordaje cualitativo, derivado de la investigación exploratoria y bibliográfica, con el propósito de describir las características del movimiento y hacer una lectura analítica con el aporte bibliográfico en Enrique Dussel (2002) y su ética de la liberación y las contribuciones de Theodor Adorno (2003) y Paulo Freire (2011), con sus respectivos conceptos de emancipación y autonomía. Las ocupaciones escolares surgen como un movimiento insurgente de los estudiantes secundarios contra el gobierno del estado, que deliberó sobre la política de reorganización de las escuelas, una acción arbitraria y antidemocrática ante la comunidad de víctimas afectadas. La estrategia de ocupaciones de escuelas obtuvo un resultado favorable a la demanda de los estudiantes. <![CDATA[GESTÃO DEMOCRÁTICA E O PROCESSO DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA: UMA RELAÇÃO POSSÍVEL?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200175&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo é recorte da pesquisa que tem como investigação a relação da gestão democrática no processo de educação inclusiva. Discutimos no campo da Educação Especial na perspectiva da inclusão tecendo a seguinte problemática: qual a relação da gestão democrática no processo de educação inclusiva? Os procedimentos metodológicos foram pesquisas em bancos de dissertações e teses no Brasil e análise do questionário intitulado “Inquérito para professores do Brasil que atuam na educação da infância e possuem crianças inclusas”. Como resultados, a dificuldade do trabalho escolar com a multiplicidade de sujeitos, dificuldades nas práticas e concepções democráticas, tendo em vista a fragmentação do trabalho do professor.<hr/>ABSTRACT This paper is to research the relationship of democratic management in inclusive education process using as theoretical basis the contributions of Vygotsky with the Theory Historical-Cultural. We start the discussions in the field of special education in the perspective of inclusion weaving the following issues: what is the relationship of democratic management in the inclusive education process? To find answers, we organize our methodological procedures for research in great influence proceedings in Brazil and analysis of the survey entitled "Survey for Brazil of teachers who work in child education and have included children." As a result, we show the difficulty of school work with the multiplicity of subjects, and the disadvantage of more democratic practices and concepts, when you have in mind the fragmentation of teacher's work. We live in the present scenario of national policies increasing formalization of the principles of education as an important historical moment with the implementation of the Constitution of 1988 and in 1996 with the new Law of Guidelines and Bases. Brazilian education takes new directions, the democratization of access to quality education for all; however one cannot fail to grasp the discourses associated with this defense, as a result of the broader relations.<hr/>RESUMEN El artículo es recorte de la investigación que tiene como investigación la relación de la gestión democrática en el proceso de educación inclusiva. Discutimos en el campo de la Educación Especial en la perspectiva de la inclusión tejiendo la siguiente problemática: ¿cuál es la relación de la gestión democrática en el proceso de educación inclusiva? Los procedimientos metodológicos fueron investigaciones en bancos de disertaciones y tesis en Brasil y análisis del cuestionario titulado "Encuesta para profesores de Brasil que actúan en la educación de la infancia y poseen niños incluidos". Como resultados, la dificultad del trabajo escolar con la multiplicidad de sujetos, dificultades en las prácticas y concepciones democráticas, teniendo en vista la fragmentación del trabajo del profesor. <![CDATA[ALFABETIZAÇÃO CONSTRUTIVISTA NA PARAÍBA: CONCEPÇÕES E CONTRADIÇÕES DA PRÁTICA PEDAGÓGICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200185&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo, resultante de uma dissertação de Mestrado, analisa elementos da teoria construtivista piagetiana no processo de alfabetização e na concepção de professoras em escolas municipais de João Pessoa/PB. Tal estudo justifica-se no discurso recorrente das professoras a respeito do construtivismo, e pelo pressuposto de diferentes associações feitas pelos professores em relação à teoria e a prática. A metodologia desse estudo desenvolve-se em uma perspectiva qualitativa, o estudo tem como método científico o materialismo histórico. A pesquisa nos permite destacar as contradições na concepção das professoras, assim como a necessidade de uma maior compreensão sobre as teorias da educação, uma vez que o pouco que se sabe acerca dessa teoria se confunde com outros pressupostos teóricos.<hr/>ABSTRACT This article, resulting from a Masterthesis, analyzes elements of the piagetian constructivist theory in the process of literacy and the conception of teachers in João Pessoa (PB) municipal schools. Such study is justified in the recurrent discourse of the teachers about constructivism, and by the assumption of different associations made by teachers in relation to theory and practice. The methodology of this study is developed in a qualitative perspective, the study has the historical materialism as scientific method. The research allows us to highlight the contradictions in the conception of the teachers, as well as the need for a greater understanding on theories of education, since the little that is know n about this theory is co nfused with other theoretical presuppositions.<hr/>RESUMEN Este artículo, resultante de una tesina de Master, analiza elementos de la teoría constructivista piagetiana en el proceso de alfabetización y en la concepción de profesoras en esc uelas municipales de João Pessoa/PB. Dicho estudio se justifica en el discurso recorrente de las profesoras respecto al constructivismo, y por el presupuesto de diferentes asociacioneshachas por los profesores en relación a a la teoría y la práctica. La metodología de este estudio desarrolle en una perspectiva calitativa, el estudio tiene como método científico el materialismo histórico. La investigación nos permite poner de relieve las contradicciones en la concepción de las profesoras, así como la necesidad de una mayor comprensión sobre las teorías de la educación, a vez que lo poco que se sabe acerca de dicha teoría se confunde con otros presupuestosteóricos. <![CDATA[ORIXÁS SÃO SUPER-HERÓIS: MEDIAÇÕES DOS QUADRINHOS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INTERCULTURAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200202&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Reflexões à luz da interculturalidade sugerem a apropriação dos quadrinhos na educação. A intencionalidade é demonstrar o potencial estético-narrativo do gênero no enfoque das religiões de matriz africana que são silenciadas no espaço escolar. A coletânea Contos dos Orixás torna-se chave de leitura e problematização dos símbolos sagrados dessas culturas religiosas.<hr/>ABSTRACT Reflections in the light of interculturality suggest the appropriation of comics in ed ucation. The intentionality is to demonstrate the aesthetic-narrative potential of the genre in the focus of religions of African matrix that are silenced in the school space. The collection Tales of the Orixas becomes key of reading and problematization of the sacred symbols of these religious cultures.<hr/>RESUMEN Las reflexiones a la luz de la interculturalidad sugieren la apropiación de los cómics en la educación. La intencionalidad es demostrar el potencial estético-narrativo del género en el enfoque de las religiones de matriz africana que son silenciadas en el espacio escolar. La colección Cuentos de los Orixás se convierte en clave de lectura y problematización de los símbolos sagrados de las culturas religiosas. <![CDATA[TEMPO DE INCERTEZAS: ELEMENTOS PARA UMA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA NA PERSPECTIVA DA CRÍTICA DE T. W. ADORNO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200217&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente ensaio discute a sensação de mal-estar enfrentada pela sociedade contemporâneo, resultante das frustrações de compartilhar uma mentalidade regressiva e pouco ilustrada, no sentido emancipatório. Esse clima cultural geral é descrito por T. W. Adorno como uma regressão no tecido civilizatório e se manifesta aqui e acolá como um sintoma de que nem tudo está tão bem resolvido numa dada sociedade tecnologicamente avançada. Deste modo, o homem contemporâneo tornou-se vítima daquilo que ele mesmo provocou através de sua pretensão em dominar as coisas do mundo; regrediu em sua capacidade de ouvir e olhar a natureza como um todo repleto de mistérios nunca conhecidos plenamente . Diante deste quadro, o artigo apresenta as funções imperativas para a construção de uma autonomia democrática por meio de uma educação emancipatória, delineando o projeto educacional adorniano, que diz respeito aos esforços de investimento na formação crítica, que não premie a dor e que esclareça a respeito das possibilidades de que haja outras canalizações para a fúria represada das frustações cotidianas. Com este alerta, Adorno defende o seu principal projeto educaciconal: que Auschwitz não se repita.<hr/>ABSTRACT This essay discusses the sense of malaise faced by contemporary society, resulting from the frustrations of sharing a regressively ill-illustrated mentality, in the emancipatory sense. This general cultural climate is described by T. W. Adorno as a regression in the civilizing fabric and is manifested here and there as a symptom that not everything is so well resolved in a given technologically advanced society. In this way, the contemporary man became a victim of what he himself provoked through his pretension to dominate the things of the world; he regressed in his ability to hear and to look at nature as a whole replete with mysteries never fully know n. In this context, the article presents the imperative functions for the construction of a democratic autonomy through an emancipatory education, outlining the Adornoian educational project, which concerns investment efforts in critical formation, that does not reward pain and that clarifies the respect for the possibilities of other channels for the fury repressed by everyday frustrations. With this warning, Adorno defends his main educational project: that Auschwitz does not repeat itself.<hr/>RESUMEN El presente ensayo discute la sensación de malestar enfrentada por la sociedad contemporánea, resultante de las frustraciones de compartir una mentalidad regresiva y poco ilustrada, en el sentido emancipatorio. Este clima cultural general es descrito por T. W. Adorno como una regresión en el tejido civilizatorio y se manifiesta aquí y acoge como un síntoma de que no todo está tan bien resuelto en una dada sociedad tecnológicamente avanzada. De este modo, el hombre contemporáneo se volv ió víctima de lo que él mismo provocó a través de su pretensión en dominar las cosas del mundo; ha regresado en su capacidad de oír y mirar la naturaleza como un todo repleto de misterios nunca conocidos plenamente. En el marco de este cuadro, el artículo presenta las funciones imperativas para la construcción de una autonomía democrática a través de una educación emancipatoria, delineando el proyecto educativo adorniano, que se refiere a los esfuerzos de inversión en la formación crítica, que no premie el dolor y que aclare el respeto de las posibilidades de que haya otras canalizaciones para la furia represada de las frustraciones cotidianas. Con esta alerta, Adorno defiende su principal proyecto educativo: que Auschwitz no se repita. <![CDATA[EDUCAÇÃO DO CAMPO: DA AGENDA POLÍTICA À IMPLEMENTAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200230&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo versa sobre a implementação da Educação do Campo enquanto política pública educacional e suas implicações na vida dos camponeses. A pesquisa de natureza documental dialoga com documentos normativos e autores do campo de estudo discutido como: Rosa e Caetano (2008), Ribeiro (2013) Molina, Antunes e Rocha (2014), assim como Kingdon (1995), Viana (1996) e Rua (2013). As primeiras análises revelam que a participação dos movimentos de luta pela terra foi importante para a implementação da política educacional para a Educação do Campo, desse modo trata-se de compreender a relação sociedade versus estado, a agenda política, os atores, a implementação como categorias abarcadas para visualizar a efetividade dessa política educacional.<hr/>ABSTRACT This article addresses the implementation of Rural Education as a public education policy and its implications on the life of peasants. The research adopted a documentary method and dialogue s with legal documents and authors of the field of study such as: Rosa and Caetano (2008), Ribeiro (2013) Molina, Antunes and Rocha (2014), as well as Kingdon (1995), Viana (1996) and Rua (2013). The first analyzes show that the participation of the land fighting movement was important for the implementation of the educational policy of Rural Education, therefore it is about understanding the relation of society versus state, the policy agenda, the actors, the implementation as covered categories to visualize the effectiveness of this education policy.<hr/>RESUMEN Este artículo versa sobre la implementación de la Educación del Campo como política pública educativa y sus implicaciones en la vida de los campesinos. La investigación de naturaleza documental dialoga con documentos normativos y autores del campo de estudio como: Rosa y Caetano (2008), Ribeiro (2013) Molina, Antunes y Rocha (2014), así como Kingdon (1995), Viana (1996) Rua (2013). Los primeros análisis revelan que la participación de los movimientos de lucha por la tierra fue importante para la implementación de la política educativa para la Educación del Campo, de modo que se trata de comprender la relación sociedad versus estado, la agenda política, los actores, la implementación como categorías abarcadas para visualizar la efectividad de esa política educativa. <![CDATA[PODE A LITERATURA SER UM MESTRE?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200247&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Partindo do diagnóstico nietzschiano das três tarefas para as quais necessitamos de mestres: "Deve-se aprender a ver, aprender a pensar, aprender a falar e escrever: o objetivo, nos três casos, é uma c ultura nobre". Minha proposta é pensar a literatura como o mestre capaz de realizar essas três tarefas. Utilizando Steiner (2018) intento responder o que é um mestre? Para que precisamos de um mestre? E, q uais as características de um mestre? Neste recorte elenco ações de mestria e verifico sua plausibilidade quando exercidas pela literatura. Para verificar minha hipótese de literatura enquanto mestre utilizo a obra Ah, é? de Dalton Trevisan, observando suas potencialidades para as três tarefas de mestria: ensinar a ver - demorando o olhar e espiritualizando a vida; ensinar a pensar - para gestar os pensamentos como dança e por fim ensinar a falar e escrever - falar sem tagarelice, expressando as vivências mais íntimas e escrever visceralmente, com sangue e espírito. Penso que a literatura se apresenta como um mestre ao carregar consigo elementos de mestria, tais como: persuasão, provocação, transmissão, potencialização, autoridade, modelo, etc.<hr/>RESUMEN A partir del diagnóstico nietzscheano de las tres tareas para las que necesitamos maestros: "Se debe aprender a ver, aprender a pensar, aprender a hablar y escribir: el objetivo, en los tres casos, es una cultura noble". Mi propuesta es pensar la literatura como el maestro capaz de realizar esas tres tareas. Utilizando Steiner (2018) intento responder lo que es un maestro? ¿Para qué necesitamos un maestro? ¿Y qué características de un maestro? En este recorte elenco acciones de maestría y verifico su plausibilidad cuando ejercidas por la literatura. Para comprobar mi hipótesis de literatura mientras maestro utilizo la obra Ah, é? de Dalton Trevisan, observando sus potencialidades para las tres tareas de maestría: enseñar a ver - demorando la mirada y espiritualizando la vida; enseñar a pensar - para gestar los pensamientos como danza y por fin enseñar a hablar y escribir - hablar sin tagarelice, expresando las vivencias más íntimas y escribir visceralmente, con sangre y espíritu. Creo que la literatura se presenta como un maestro al llevar consigo elementos de maestría, tales como: persuasión, provocación, transmisión, potenciación, autoridad, modelo, etc.<hr/>ABSTRACT Starting from the Nietzschean diagnosis the three tasks to which the needs of teachers: "In cases, it is a noble culture". My word is think a literature that the greater may be my three three tasks. Using Steiner (2018) I try to answer what is a master? Why do they need a master? And, what are the characteristics of a master? This clipping cast mastery actions and check their plausibility when pursued by literature. To see my story of literature as master I use a work Ah, é? of Dalton Trevisan, observing their potentialities for the three tasks of mastery: teaching to see - to demoralize and spiritualize life; "Thinking, thinking and acting as a teacher of dance and expression", "without gossip", expressing as "living more" and "writing" viscerally, with blood and spirit. I believe that literature presents itself as a master in transmitting elements of mastery, such as: persuasion, provocation, transmission, empowerment, authority, model, etc. <![CDATA[MEMÓRIAS DE PROFESSORAS: A ESCOLHA DA PROFISSÃO DOCENTE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200261&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O artigo objetivou descrever e interpretar a trajetória de vida profissional das professoras participantes de um Programa de Formação Continuada oferecido por um grupo de pesquisadores de uma instituiç ão privada de educação superior, durante o ano de 2017, na cidade de Curitiba, Paraná, para professoras do ensino fundamental I. A escrita do memorial e a realização de entrevistas semiestruturadas, foram analisadas por meio da fenomenologia hermenêutica, uma vez que esta não apenas descreve e analisa as vozes, as falas e a linguagem do sujeito, mas interpreta o que este meio comunica. Os dado s revelam que as professoras têm grande satisfação com a profissão mesmo diante das dificuldades e exigências que acompanham a docência.<hr/>ABSTRACT The article aimed to describe and interpret the professional life trajectory of the teachers participating in a Continuing Education Program offered by a group of researchers from a private institution of higher education during the year 2017 in the city of Curitiba, Paraná, for teachers of the elementary education I. The writing of the memorial and the realization of semistructured interview s were analyzed through hermeneutic phenomenology, since it not only describes and analyzes the voices, the speeches and the language of the subject, but interprets what this means communicates . The data reveal that the teachers have great satisfaction with the profession even in the face of the difficulties and demands that accompany the teaching.<hr/>RESUMEN El artículo objetivó describir e interpretar la trayectoria de vida profesional de las profesoras participantes de un Programa de Formación Continuada ofrecido por un grupo de investigadores de una institución privada de educación superior durante el año 2017 en la ciudad de Curitiba, Paraná, para profesoras del mismo, La escritura del memorial y la realización de entrevistas semiestructuradas, fue ron analizadas por medio de la fenomenología hermenéutica, ya que ésta no sólo describe y analiza las voces, las palabras y el lenguaje del sujeto, sino que interpreta lo que este medio comunica . Los datos revelan que las profesoras tienen gran satisfacción con la profesión incluso ante las dificultades y exigencias que acompañan a la docencia. <![CDATA[CONDIÇÕES DE TRABALHO DOCENTE NOS PLANOS MUNICIPAIS DO PIEMONTE DA DIAMANTINA - BA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200275&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo tem como objetivo investigar como as condições de trabalho dos professores, são tratados nos planos municipais de educação das cidades da região do Piemonte da Diamantina. O estudo foi desenvolvimento a partir da pesquisa documental e análise dos dados foi feita através da Hermenêutica objetiva. É possível observar nos planos que existe uma baixa cooperação intermunicipal, ainda que eles desfrutem de problemas similares. Outro aspecto percebido foi a dificuldade em discutir temas que muitas vezes fogem da alçada dos municípios, mas que constam no Plano Nacional, caso da educação de nível superior. As condições dos docentes para estudo, como diminuição de carga horária e incentivo finance iro; e a preocupação com a saúde desses trabalhadores, são dois temas extremamente importantes, mas que infelizmente foram encontrados em apenas um terço dos Planos analisados. Entretanto os planos expõem o que se esperam deles, no que tange ao diagnóstico de suas realidades e autonomia relativa no que diz respeito a criação de metas e estratégias para melhorar a educação de seus respectivos municípios.<hr/>ABSTRACT This paper aims to investigate how teachers' working conditions are treated in the municipal education plans of the cities of the Piedmont region of Diamantina. The study was development from documentary research and data analysis was done through objective Hermeneutics. It is possible to observe in the plans that there is a low inter-municipal cooperation, although they enjoy similar problems. Another perceived aspect was the difficulty in discussing subjects that often escape the jurisdiction of the municipalities, but which are included in the National Plan, in the case of higher education. The conditions of teachers for study, such as reduction of workload and financial incentive; and concern for the health of these workers, are two extremely important issues, but unfortunately they were found in only one third of the Plans analyzed. However, the plans explain what is expected of them, regarding the diagnosis of their realities and relative autonomy regarding the creation of goals and strategies to improve the education of their respective municipalities.<hr/>RESUMEN Este documento tiene como objetivo investigar cómo se tratan las condiciones de trabajo de los docentes en los planes de educación municipal de las ciudades de la región de Piamonte d e Diamantina. El estudio se desarrolló a partir de investigaciones documentales y el análisis de los datos se realizó a través de la hermenéutica objetiva. Es posible observar en los planes que existe una baja cooperación intermunicipal, aunque tengan problemas similares. Otro aspecto percibido fue la dificultad para discutir temas que a menudo escapan a la jurisdicción de los municipios, pero que están incluidos en el Plan Nacional, en el caso de la educación superior. Las condiciones de los profesores para el estudio, tales como la reducción de la carga de trabajo y el incentivo financiero; Y la preocupación por la salud de estos trabajadores, son dos temas extremadamente importantes, pero desafortunadamente se encontraron en solo un tercio de los Planes analizados. Sin embargo, los planes explican lo que se espera de ellos, con respecto al diagnóstico de sus realidades y relativa autonomía en cuanto a la creación de objetivos y estrategias para mejorar la educación de sus respectivos municipios. <![CDATA[A RE-EXISTÊNCIA COMEÇA NO DIÁLOGO - SOBRE EDUCAÇÃO POPULAR E FORMAS <em>OUTRAS</em> DE AVALIAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200290&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo pretende tecer um diálogo com a Educação Popular como uma forma outra de fazer educação e instrumentalizar os processos de avaliação e políticas públicas. Não se trata somente de um discurso sob uma outra ótica, mas o compromisso ético-político de pensamento e prática que difiram e desconstruam conhecimentos coloniais, abrindo caminhos para epistemes de resistência ou: RE-existência. A EP se não pode ser a saída, ela pode ao menos apontar e trazer muitas possibilidades de um pensamento decolonial que vá de encontro a pedagogias hegemônicas e dominantes. O que se trata é de criar novos espaços de epistemologias-outras, bem como ocupar antigos locais que servem ainda a uma epistemologia universalizada e estruturalmente enraizada em processos históricos de dominação, que tem raça, gênero e localização geográfica bem definidos.<hr/>RESUMEN El presente artículo pretende hacer un diálogo con la Educación Popular como una forma otra de hacer educación e instrumentalizar los procesos de evaluación y políticas públicas. No se trata sólo de un discurso bajo otra óptica, sino el compromiso ético-político de pensamiento y práctica que difieren y deconstruyen conocimientos coloniales, abriendo caminos para epistemés de resistencia o: RE-existencia. La EP si no puede ser la salida, ella puede al menos apuntar y traer muchas posibilidades de un pensamiento decolonial que vaya contra pedagogías hegemónicas y dominantes. Lo que se trata es de crear nuevos espacios de epistemologías-otras, así como ocupar antiguos lugares que sirven aún a una epistemología universalizada y estructuralmente enraizada en procesos históricos de dominación, que tienen raza, género y localización geográfica bien definidos.<hr/>ABSTRACT This article intends to create a dialogue with Popular Education as a way of educating and instrumentalizing evaluation processes and public policies. It is not only a discourse from another perspective, but the ethico- political commitment of thought and practice that differs and deconstructs colonial know ledge, opening the way to epistemes of resistance or: RE-existence. The EP can not be the exit, it can at least point and bring many possibilities of a decolonial thought that goes against hegemonic and dominant pedagogies. What is involved is to create new spaces of epistemologies-other, as well as to occupy old places that still serve a universalized epistemology and structurally rooted in historical processes of domination, that have race, gender and geographical location well defined. <![CDATA[SER PROFESSOR/A INICIANTE DIANTE DAS POLÍTICAS CURRICULARES ATUAIS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200305&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo bibliográfico, faz algumas reflexões acerca da Biografia Educativa, como dispositivos de investigação-formação na educação, entrelaçadas com o contexto das políticas curriculares no cotidiano de professores/as iniciantes. Tem como objetivo: compreender as implicações das políticas curriculares atuais na tessitura das identidades de professoras iniciantes. Os resultados evidenciam que o confronto que o profissional no início da carreira docente enfrenta, em decorrência das mudanças que vem sendo impostas e se delineando no contexto da sociedade neoliberal atualmente, sobretudo, das políticas curriculares, traz inúmeras dúvidas e ambiguidades relacionados aos saberes e fazeres que são necessários mobilizar no cotidiano da prática pedagógica.<hr/>ABSTRACT This bibliographical article makes some reflections about Educational Biography, as research -training devices in education, intertwined with the context of curricular policies in the daily life of beginning teachers. Its purpose is to understand the implications of current curricular policies in the context of the identities of beginning teachers. The results show that the confrontation that the professional in the beginning of the teaching career faces, due to the changes that have been imposed and delineated in the context of neoliberal society currently, above all, of the curricular policies, brings innumerable doubts and ambiguities related to the know ledge and actions which are necessary to mobilize in the daily practice of pe dagogy.<hr/>RESUMEN Este artículo bibliográfico, hace algunas reflexiones acerca de la Biografía Educativa, como dispositivo s de investigación-formación en la educación, entrelazadas con el contexto de las políticas curriculares en el cotidiano de profesores / as iniciantes. Tiene como objetivo: comprender las implicaciones de las políticas curriculares actuales en la tesitura de las identidades de profesoras principiantes. Los resultados evidencian que la confrontación que el profesional al inicio de la carrera docente enfrenta, como consecuencia de los cambios que vienen siendo impuestas y que se delinean en el contexto de la sociedad neoliberal actualmente, sobre todo, de las políticas curriculares, trae innumerables dudas y ambigüedades relacionadas a los saberes y haceres que son necesarios movilizar en el cotidiano de la práctica pedagógica. <![CDATA[ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO: O QUE PENSAM PROFESSORES SOBRE SUA ATUAÇÃO E FORMAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200315&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O desafio colocado para a atuação do professor no atendimento educacional especializado (AEE) nos levou a investigar o que pensam professores de AEE acerca da formação docente, particularmente, a formação para atuar no AEE. Trata-se de um estudo de caso desenvolvido com professores de salas multifuncionais (AEE) de escolas públicas do município de Ouro Preto. O Estudo evidencia que embora existam politicas nacionais para a inclusão em educação, nem sempre os municípios desenvolvem essas políticas a contento. Revela que o investimento público na formação do professor tem sido mínimo obrigando o sujeito professor a buscar a sua formação de forma individual e solitária. Podemos dizer que, com muito esforço, esse professo r se faz profissional, nesse campo, tecendo remendos na sua formação.<hr/>RESUMEN La actuación del profesor en la atención educativa especializada (AEE) hay sido un grand desafio. El estúdio investigó lo que piensan los profesores de AEE sobre la formación docente, mas especificamente, la formación para actuar en el AEE. Se desarrolló un estudio de caso con profesores de salas multifuncionales (AEE) de escuelas públicas del municipio de Ouro Preto/Minas Gerais. El estudio evidencia que a pesar de las políticas nacionales para la inclusión en educación, los municipios no tienen desarrollado esas políticas a satisfacción. Se revela que la inversión pública en la formación del profesor ha sido mínimo obligando al profesor a buscar su formación de forma individual y solitaria. Es posible decir que, con mucho esfuerzo, ese profesor se hace professional a través de una formación fragmentada e personal.<hr/>ABSTRACT The teacher's performance in specialized educational assistance has been a great challenge. This challenge led us to investigate what teachers think about the teacher's training to act in this assistance. Starting from the great challenge that has been the teacher's performance in the specialized educational assistance, the present study sought to investigate what teachers think about the teacher training to act in this assistance. A case study was developed with teachers who work in specialized classrooms in public schools in the city of Ouro Preto. The study shows that although there are national policies for inclusion in education, municipalities do not always develop these policies satisfactorily. It reveals that public investment in teacher trainin g has been minimal and this forces the teacher to seek their training individually and solitary. It is possible to say that, with much effort, this teacher becomes professional, with a fragmented professional development. <![CDATA[ENSINO DE CIÊNCIAS: O VÍRUS ZIKA E AS FAKE NEWS - PROPOSIÇÕES PARA UMA PRÁTICA DOCENTE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200332&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Quando surgem novas controvérsias científicas como a relação entre vírus zika e microcefalia, que a ciência não tem condições de fornecer respostas em curto prazo, o c lima de incertezas acaba favorecendo o medo e a insegurança na população, dando margem ao aparecimento de fake news. Diante do exposto, objetiva-se discutir como as controvérsias científicas colaboraram para um clima de incerteza dando margem ao surgimento das fake news. Ao final, considerar uma proposta de um roteiro didático para o desenvolvimento de uma oficina pedagógica voltada à formação de professores no ensino de ciências.<hr/>ABSTRACT When new scientific controversies arise as the relationship between zika virus and microcephaly, which science cannot provide answers in the short term, the climate of uncertainty ends up favoring fear and insecurity in the population, giving way to the appearance of fake news. In view of the above, the objective is to discuss how scientific controversies have contributed to a climate of uncertainty giving rise to fake news. At the end, consider a proposal for a didactic roadmap for the development of a pedagogical workshop focused on the training of teachers in science education.<hr/>RESUMEN Cuando surgen nuevas controversias científicas como la relación entre el virus zika y la microcefalia, que la ciencia no puede proporcionar respuest as a corto plazo, el clima de incertidumbres acaba favoreciendo el miedo y la inseguridad en la población, dando margen a la aparición de fake news . Ante lo expuesto, se objetiva discutir cómo las controversias científicas colaboraron para un clima de inc ertidumbre dando margen al surgimiento de las fake news. Al final, considerar una propuesta de un guión didáctico para el desarrollo de un taller pedagógico orientado a la formación de profesores en la enseñanza de ciencias. <![CDATA[O CÃO E O CURUMIM: O ENCONTRO COMO PROCESSO EDUCATIVO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052019000200348&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Quando surgem novas controvérsias científicas como a relação entre vírus zika e microcefalia, que a ciência não tem condições de fornecer respostas em curto prazo, o c lima de incertezas acaba favorecendo o medo e a insegurança na população, dando margem ao aparecimento de fake news. Diante do exposto, objetiva-se discutir como as controvérsias científicas colaboraram para um clima de incerteza dando margem ao surgimento das fake news. Ao final, considerar uma proposta de um roteiro didático para o desenvolvimento de uma oficina pedagógica voltada à formação de professores no ensino de ciências.<hr/>ABSTRACT When new scientific controversies arise as the relationship between zika virus and microcephaly, which science cannot provide answers in the short term, the climate of uncertainty ends up favoring fear and insecurity in the population, giving way to the appearance of fake news. In view of the above, the objective is to discuss how scientific controversies have contributed to a climate of uncertainty giving rise to fake news. At the end, consider a proposal for a didactic roadmap for the development of a pedagogical workshop focused on the training of teachers in science education.<hr/>RESUMEN Cuando surgen nuevas controversias científicas como la relación entre el virus zika y la microcefalia, que la ciencia no puede proporcionar respuest as a corto plazo, el clima de incertidumbres acaba favoreciendo el miedo y la inseguridad en la población, dando margen a la aparición de fake news . Ante lo expuesto, se objetiva discutir cómo las controversias científicas colaboraron para un clima de inc ertidumbre dando margen al surgimiento de las fake news. Al final, considerar una propuesta de un guión didáctico para el desarrollo de un taller pedagógico orientado a la formación de profesores en la enseñanza de ciencias.