Scielo RSS <![CDATA[Revista Teias]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-030520200003&lang=pt vol. 21 num. SPE lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[NARRATIVAS SOBRE PROCESSOS EDUCATIVOS NO SANTO DAIME]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo contempla aspectos de uma pesquisa maior a respeito dos processos educativos ocorridos no interior de uma religião ayahuasqueira, o Santo Daime. O objetivo, aqui, é compreender como esses processos educativos são apreendidos e narrados por atuais e/ou antigos frequentadores dessa religião. Metodologicamente, trata-se de uma abordagem qualitativa que, além de pesquisa bibliográfica, utilizou-se de entrevistas semiestruturadas com sete sujeitos em diversas igrejas do CEFLURIS localizadas no estado do Rio Grande do Sul. Entende-se que os adeptos percebem o Santo Daime como um equivalente funcional da escola, cuja organicidade ou funcionamento estaria associado a um trabalho ritual e a um trabalho de transformação de si baseado no autoconhecimento. Para esses sujeitos, os rituais se constituem em determinados saberes considerados por eles essenciais.<hr/>Abstract The present article contemplates aspects of a larger research about the educational processes that occurred inside an ayahuasqueira religion, Santo Daime. Santo Daime is understood by its patrons literally as a school. The goal here is to understand how these educational processes are seized and narrated by current and / or former patrons of this religion. Methodologically, it is a qualitative approach that, in addition to bibliographic research, used documentary research in some hymnals, as well as semi-structured interviews with seven subjects attending or attending Santo Daime in several churches of CEFLURIS located in the state of Rio Grande do Sul. It is understood that adherents perceive Santo Daime as a functional equivalent of the school, whose organicity or functioning would be associated with a ritual work and a work of selftransformation based on self-knowledge. For these subjects, the rituals are constituted in certain knowledge considered essential by them.<hr/>Resumen El presente artículo contempla aspectos de una investigación más amplia sobre los procesos educativos que ocurrieron dentro de una religión ayahuasqueira, Santo Daime. Santo Daime es entendido por sus clientes literalmente como una escuela. El objetivo aquí es comprender cómo estos procesos educativos son incautados y narrados por los actuales y / o antiguos mecenas de esta religión. Metodológicamente, este es un enfoque cualitativo que, además de la investigación bibliográfica, utilizó la investigación documental en algunos himnarios, así como entrevistas semiestructuradas con siete sujetos que asistieron o asistieron a Santo Daime en varias iglesias de CEFLURIS ubicadas en el estado de Rio Grande do Sul. Se entiende que los adherentes perciben a Santo Daime como un equivalente funcional de la escuela, cuya organicidad o funcionamiento estaría asociado con un trabajo ritual y un trabajo de autotransformación basado en el autoconocimiento. Para estos temas, los rituales se constituyen en ciertos conocimientos considerados esenciales por ellos. <![CDATA[A CATEGORIA PRÁXIS: elemento para se pensar o trabalho pedagógico na Educação Infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo analisar e discutir de que maneira apráxis é compreendida e materializada no contexto da Educação Infantil. Para tanto, foi realizado um estudo de caso de abordagem crítico dialética. A coleta de dados se deu pela aplicação de uma entrevista semiestruturada com professores de duas escolas do norte do Paraná. A partir da análise, verificou-se a necessidade de problematizar a formação continuada dos professores da Educação Infantil, uma vez que a formação inicial pode não subsidiar a compreensão da práxis enquanto possibilidade de efetivação de um trabalho que vise a aprendizagem e o desenvolvimento das crianças de 0 a 5 anos.<hr/>Abstract This article aims to analyze and discuss how praxis is understood and materialized in the context of Early Childhood Education. To this end, a case study of a critical dialectical approach was carried out. Data were collected through the application of a semistructured interview with teachers from two schools in the north of Paraná. From the analysis, it was verified the need to problematize the continuing education of the teachers of Early Childhood Education, since the initial formation may not subsidize the understanding of the praxis as a possibility to carry out a work that aims at the learning and development of the children of 0 to 5 years.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar y discutir de qué manera la praxis es comprendida y materializada en el contexto de la Educación Infantil. Con este fin, se realizó un estudio de caso de un enfoque dialéctico crítico. La recolección de datos se dio por la aplicación de una entrevista semiestructurada con profesores de dos escuelas del norte de Paraná. A partir del análisis, se verificó la necesidad de problematizar la formación continuada de los profesores de Educación Infantil, pues la formación inicial puede no subsidiar la comprensión de la práxis como posibilidad de efectivización de un trabajo que apunta el aprendizaje y el desarrollo de los niños de 0 a 5 años <![CDATA[O ATO DE LER NA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA E SUAS POSSIBILIDADES NA EDUCAÇÃO BÁSICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300033&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este estudo está vinculado aos resultados finais de uma pesquisa de Pós Graduação, stricto sensu (Mestrado), que teve como objetivo principal analisar se a ação docente, fundamentada no Materialismo Histórico-Dialético e na Pedagogia Histórico-Crítica, é fundamental para o desenvolvimento do ato de ler na Educação Básica. Nesse texto, analisou-se o processo de intervenção vivenciado pelos professores e alunos participantes da pesquisa. Ao materializar os fundamentos da Pedagogia Histórico-Crítica para o ato de ler e para a leitura literária, buscou-se vislumbrar um ensino que garanta aos nossos alunos o direito inalienável aos bens culturais produzidos pela humanidade, para que, por intermédio do conhecimento, possam desenvolver-se e, com isso, humanizar-se, no sentido de compreender as contradições da sociedade e intervir sobre elas, edificando a prática social como sujeito construtor da história humana.<hr/>Abstract This study is linked to the final results of a Postgraduate research, stricto sensu (Master's degree), whose main objective was to analyze if the teaching action, based on Historical-Dialectical Materialism and Historical-Critical Pedagogy, is fundamental for the development of reading in basic education. In this paper, we analyzed the intervention process experienced by teachers and students participating in the research. In materializing the foundations of Historical-Critical Pedagogy for reading and literary reading, we sought to envisage teaching that guarantees students the inalienable right to cultural goods produced by humanity, so that through the knowledge they can develop. In order to understand the contradictions of society and intervene over them, building up social practice as the constructive subject of human history.<hr/>Resumen Este estudio está vinculado a los resultados finales de una investigación de Postgrado, stricto sensu (Maestría), que tuvo como objetivo principal analizar si la acción docente, fundamentada en el Materialismo Histórico-Dialéctico y en la Pedagogía Histórico-Crítica, es fundamental para el desarrollo del "el acto de leer en la Educación Básica. En este texto, se analizó el proceso de intervención vivido por los profesores y alumnos participantes de la investigación. Al materializar los fundamentos de la Pedagogía Histórico-Crítica para el acto de leer y para la lectura literaria, se buscó vislumbrar una enseñanza que garantice a nuestros alumnos el derecho inalienable a los bienes culturales producidos por la humanidad, para que, por intermedio del conocimiento, puedan desarrollarse y, con ello, humanizarse, en el sentido de comprender las contradicciones de la sociedad e intervenir sobre ellas, edificando la práctica social como sujeto constructor de la historia humana.. <![CDATA[PROGRAMA SALA DE LEITURA NO OESTE PAULISTA E A ATUAÇÃO DOCENTE: uma análise histórico-cultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, a partir do ano letivo de 2009, implantou o Programa Sala de Leitura em todas as escolas da rede estadual, por considerá-las como espaços privilegiados de incentivo à leitura, fonte de informação, entretenimento e formação do leitor crítico, criativo e autônomo. O objetivo desta pesquisa foi verificar a identidade profissional, a formação docente e as práticas de mediação no Programa Sala de Leitura. Foram analisados os impactos do Programa na atuação docente, em três escolas públicas de uma cidade do oeste paulista. Foi assumida a abordagem qualitativa de pesquisa, do tipo estudo de caso, na perspectiva histórico-cultural bakhtiniana. A coleta dos dados centrou-se na análise documental e em entrevistas semiestruturadas com três docentes, responsáveis pela Sala de Leitura. Os resultados apontaram tanto o entusiasmo das docentes e o acesso a livros, revistas e jornais, possibilitado pelas ações de estimulação da leitura, como também as fragilidades nas condições ofertadas pelo Estado, que comprometeram a atuação mediadora dessas profissionais.<hr/>Abstract The São Paulo State Department of Education, as of the 2009, implemented the Reading Room Program in all schools in the education system, considering them as privileged spaces to encourage reading, a source of information, entertainment and formation of the critical, creative and autonomous reader.The objective of this research was to verify the professional identity, teacher training and mediation practices in the Reading Room Program. The impacts of the Program on the teaching performance were analyzed in three public schools in a city in western São Paulo. The qualitative research approach, of the case study type, was assumed in the Bakhtinian historical-cultural perspective. Data collection focused on documentary analysis and on semi-structured interviews with three teachers, responsible for the Reading Room. The results pointed out both the enthusiasm of teachers and access to books, magazines and newspapers, made possible by the actions of stimulation of reading, as well as weaknesses in the conditions offered by the State, which compromised the mediating performance of these professionals.<hr/>Resumen El Departamento de Educación del Estado de São Paulo, a partir del año escolar 2009, implemento el Programa de Sala de Lectura en todas las escuelas de la red estatal, considerándolos como espacios privilegiados para fomentar la lectura, una fuente de información, entretenimiento y formación del lector crítico, creativo y autónomo. El objetivo de esta investigación fue verificar la identidad profesional, la capacitación docente y las prácticas de mediación en el Programa de la Sala de Lectura. Los impactos del Programa en el rendimiento de la enseñanza se analizaron en tres escuelas públicas de una ciudad en el oeste de São Paulo. El enfoque de investigación cualitativa, del tipo de estudio de caso, se asumió en la perspectiva histórico-cultural de Bakhtin. La recopilación de datos se centró en el análisis documental y en entrevistas semiestructuradas con tres profesores, responsables de la Sala de Lectura. Los resultados señalaron tanto el entusiasmo de los docentes como el acceso a libros, revistas y periódicos, posibilitados por las acciones de estimulación de la lectura, así como las debilidades en las condiciones ofrecidas por el Estado, que comprometieron el desempeño mediador de estos profesionales. <![CDATA[MOBILE LEARNING NO ENSINO SUPERIOR: uma cartografia a partir das percepções dos docentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300059&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Esta investigação aborda a presença e o uso de tecnologias digitais móveis em processos de ensino-aprendizagem. A pesquisa teve como objetivo investigar o uso do smartphone no curso de Administração da UFMA, assim como analisar as motivações dos docentes e discentes em situação de uso dos aplicativos digitais. A investigação, de natureza exploratória-descritiva, adotou uma abordagem mista - quantitativa e qualitativa. O universo da pesquisa foi composto por 61 alunos. Foram utilizados: diário de pesquisa, fichas de observação, questionários fechados de múltipla escolha e questionários mistos. Os resultados indicam que os sujeitos participantes da pesquisa não utilizam smartphones e aplicativos digitais como recurso didático-pedagógico central em sala de aula.<hr/>Abstract This research addresses whether or not there is the use of mobile digital technologies in teaching-learning processes in the context of a bachelor’s business administration course at the Federal University of Maranhão, Brazil. It aims at examining the use of smartphones, as well as at exploring professors' and students’ motivations for the use of digital applications. This exploratory-descriptive research adopted a mixed-method approach, using both qualitative and quantitative data, namely through research diaries, observation notes, and open and closed questions questionnaires applied with 61 students. Findings point out to the fact that the individuals analyzed do not recur to smartphones or digital applications as a crucial didactic-pedagogical source in the classroom.<hr/>Resumen Esta investigación aborda la presencia y el uso de tecnologías digitales móviles en los procesos de enseñanza-aprendizaje. La investigación tuvo como objetivo investigar el uso de teléfonos inteligentes en el curso de Administración de la UFMA, así como analizar las motivaciones de maestros y estudiantes en situaciones de uso y sus propósitos a través de aplicaciones digitales. La investigación exploratoria descriptiva adoptó un enfoque mixto: cuantitativo y cualitativo. El universo de investigación estuvo compuesto por 61 estudiantes. Utilizamos un diario de investigación, hojas de observación, cuestionarios cerrados de opción múltiple y cuestionarios mixtos. Los resultados indican que los sujetos que participan en la investigación no usan teléfonos inteligentes y aplicaciones digitales como un recurso didáctico-pedagógico central en el aula. <![CDATA[A PRÁTICA DOS EXERGAMES NO CONTEXTO DA SAÚDE MENTAL: cartografando processos de acoplamentos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300074&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Esse estudo teve por objetivo verificar como se dá o acoplamento sujeito-máquina na interação de pessoas em sofrimento psíquico com os exergames. Para tal, a pesquisa foi norteada pelo método qualitativo, com a abordagem da pesquisa-intervenção. Foram realizadas oficinas com a participação de usuários de um CAPS de Maceió. Para registro dos dados produzidos foram utilizados a observação participante, a filmagem e o registro em diário de campo, analisados ao modo cartográfico. Ficou constatado que a organização estrutural do jogador se modificava ao passo que novas perturbações fossem sendo implementadas com novos jogos, desencadeando novos acoplamentos. Assim, surgiram novas modulações do acoplamento dos jogadores com os exergames, de modo a atender às novas demandas geradas. Ademais, os efeitos desencadeados guiavam o olhar para a descoberta de outras possibilidades de interação. Dessa forma, consideramos as oficinas de exergames como práticas de expressão corporal com potencialidades ao cuidado no âmbito da saúde mental.<hr/>Abstract This study aimed to verify how the subject-machine coupling occurs in the interaction of people in psychological distress with exergames. For this, the research was guided by the qualitative method, with the research-intervention approach. Workshops were held with the participation of users of a CAPS in Maceió. To record the data produced, participant observation, filming and recording in a field diary were used, analyzed in the cartographic mode. It was found that the structural organization of the player changed as new disturbances were being implemented with new games, triggering new couplings. Thus, new modulations arose in the players' coupling with exergames, in order to meet the new demands generated. In addition, the triggered effects guided the look towards the discovery of other possibilities of interaction. Thus, we consider the exergame workshops as body expression practices with potential for care in the context of mental health.<hr/>Resumen Este estudio tuvo como objetivo verificar cómo se produce el acoplamiento sujeto-máquina en la interacción de las personas con problemas psicológicos con los juegos de ejercicios. Para ello, la investigación se guió por el método cualitativo, con el enfoque de investigación-intervención. Se realizaron talleres con la participación de usuarios de un CAPS en Maceió. Para registrar los datos producidos, se utilizó observación participante, filmación y grabación en un diario de campo, analizados en modo cartográfico. Se descubrió que la organización estructural del jugador cambió a medida que se implementaban nuevas perturbaciones con nuevos juegos, desencadenando nuevos acoplamientos. Por lo tanto, surgieron nuevas modulaciones en el acoplamiento de los jugadores con los juegos de ejercicios, para satisfacer las nuevas demandas generadas. Además, los efectos desencadenados guiaron la mirada hacia el descubrimiento de otras posibilidades de interacción. Por lo tanto, consideramos los talleres de ejercicios como prácticas de expresión corporal con potencial de atención en el contexto de la salud mental. <![CDATA[DEMANDAS DA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA NA PERSPECTIVA DA EDUCAÇÃO SUPERIOR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300088&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Contempla-se um rastreamento teórico da avaliação da aprendizagem no contexto da Educação a Distância (EaD), na perspectiva da educação superior. Com base no atual cenário brasileiro, considera-se a importância de investir na emancipação dos educandos, devido às mudanças e à mercantilização da educação, que abrevia a formação para a autonomia e transforma seus atores em oprimidos. Objetiva-se compreender o cenário educativo superior que permeia a avaliação na EaD. Aponta-se a avaliação como contribuição para processos de ensino e aprendizagem na modalidade EaD, permeada por tecnologias, e visa à autonomia dos educandos além dos conhecimentos adquiridos. A educação superior passa por mudanças, e a EaD expande-se significativamente, pressionada pelas características de mercado.<hr/>Abstract It is considered a theoretical tracking of the of learning’s evaluation in the context of Distance Learning from the perspective of higher education. Based on the current Brazilian scenario, considering the importance of ivesting in the students’ emancipation due to changes and education’s commodification, which abbreviates the formation for autonomy and transforms its actors into oppressed. It aims to understand the higher educational scenario that conducts an evaluation in Distance Learning. It is pointed out the evaluation as a contribution to teaching and learning processes in the Distance Learning modality, permeated by technologies and address to the autonomy of students beyond the acquired knowledge. Higher education is undergoing changes and Distance Learning expands significantly, pressured by market characteristics.<hr/>Resumen Se considera un seguimiento teórico de la evaluación del aprendizaje en el contexto de la Educación a Distancia (DE) desde la perspectiva de la educación superior. Se basa en el escenario brasileño actual, considerando la importancia de invertir em la emancipación de los estudiantes debido a los cambios y la mercantilización de la educación, lo que acorta la formación para la autonomía y transforma a sus actores em oprimidos. Apunta a comprender el escenario de educación superior que realiza una evaluación en DE. Acepta una evaluación como contribución a los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación a distancia habilitada por la tecnología y apunta a la autonomía de los estudiantes más allá del conocimiento adquirido. La educación superior está experimentando cambios y la educación a distancia se expande significativamente, presionada por las características del mercado. <![CDATA[AVALIAÇÕES DE LARGA ESCALA EM MUNICÍPIOS BRASILEIROS NO CATÁLOGO DE TESES E DISSERTAÇÕES DA CAPES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo analisa as produções acadêmicas sobre políticas de avaliação em municípios brasileiros, a partir do Catálogo de Teses e Dissertações da Capes, no período 2005 - 2017. É uma pesquisa bibliográfica e tem o intuito de elucidar o tema nos estudos acadêmicos, com uso de verbetes considerados relevantes e abrangentes. Foram identificados treze trabalhos relacionados com avaliação educacional em municípios brasileiros, sendo 3 teses e 10 dissertações, que envolvem 9 estados e 32 municípios. Os resultados apontam pistas interessantes, como o envolvimento dos atores escolares na implementação das estratégias concebidas pelos órgãos municipais, estadual e federal visando à melhoria dos indicadores educacionais atrelados às políticas de avaliação e que a centralidade que as avaliações de larga escala ocupam no cotidiano dos gestores faz com que eles tenham pouca margem de manobra no processo de implementação das políticas.<hr/>Abstract This paper analyzes the academic productions about evaluation policies in Brazilian municipalities, from the survey of national theses and dissertations, from 2005 to 2017 Theses and Dissertations Capes Catalog. It is a bibliographic research and aims to elucidate the theme in academic studing using entries we considered relevant and broad. It was possible to identify 13 studies related to educational evaluation in Brazilian municipalities, from which were found 3 theses and 10 dissertations, involving 9 counties and 32 municipalities. The results point to interesting clues, such as the involvement of school actors in the implementation of strategies designed by municipal, state and federal agencies aimed at improving educational indicators linked to evaluation policies and that the centrality that large-scale evaluations occupy in the daily lives of managers it leaves them little margin for maneuver in the policy implementation process.<hr/>Resumen El artículo analiza producciones académicas sobre políticas de evaluación en municipios brasileños, basado en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de Capes, en el período 2005 - 2017. Es una investigación bibliográfica y tiene como objetivo dilucidar el tema en estudios académicos, utilizando entradas consideradas relevantes y completas. Se identificaron 13 estudios relacionados con la evaluación educativa en municipios brasileños, incluidas 3 tesis y 10 disertaciones, que involucraron a 9 estados y 32 municipios. Los resultados apuntan a pistas interesantes, como la participación de actores escolares en la implementación de estrategias diseñadas por agencias municipales, estatales y federales que apuntan a mejorar los indicadores educativos vinculados a las políticas de evaluación y que la centralidad que ocupan las evaluaciones a gran escala en la vida cotidiana de los gerentes les deja poco margen de maniobra en el proceso de implementación de políticas. <![CDATA[O USO DE CASOS DE ENSINO NOS CURSOS DE ADMINISTRAÇÃO DE EMPRESAS NO BRASIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300118&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O uso de casos de ensino como ferramenta de suporte ao ensino nos cursos de Administração de Empresas e seus correlatos no Brasil tem crescido desde a sua introdução nos anos 1970. Os casos de ensino têm origem nos Estados Unidos da América, na Universidade de Harvard, com bons resultados de aprendizagem e o seu uso pode facilitar o processo de aprendizagem na sala de aula para solucionar problemas e situações empresariais reais. Este artigo, a partir de uma metodologia de revisão sistemática da literatura sobre o uso de casos de ensino nos cursos de Administração de Empresas e correlatos no Brasil, buscou levantar os temas de pesquisas mais comuns para, com isso, identificar possíveis lacunas e questões para futuras pesquisas. Os resultados demonstraram que a produção científica em periódicos nacionais, no campo estudado, é bastante reduzida e fragmentada.<hr/>Abstract The use of teaching cases as a tool to support teaching in Business Administration courses and their correlates in Brazil has grown since its introduction in the 1970s. Teaching Cases started to be used in the United States of America, at Harvard University, with good learning results, and its use can facilitate the learning process in the classroom to solve real problems and business situations. This article, based on a systematic literature review methodology on the use of teaching cases in Business Administration courses and correlates in Brazil, sought to list the most common research topics in order to identify possible gaps and issues for future research. The results showed that the scientific production in national journals, in the studied field, is quite reduced and fragmented.<hr/>Resumen El uso de casos de enseñanza como una herramienta de apoyo para la enseñanza en cursos de Administración de Empresas y sus correlatos en Brasil ha crecido desde su introducción en la década de 1970. Los casos de enseñanza se originan en los Estados Unidos de América en la Universidad de Harvard, Los buenos resultados de aprendizaje y su uso pueden facilitar el proceso de aprendizaje en el aula para resolver problemas y situaciones comerciales reales. Este artículo, basado en una metodología de revisión sistemática de la literatura sobre el uso de casos de enseñanza en Administración de Empresas y cursos relacionados en Brasil, buscó plantear los temas de investigación más comunes, identificando posibles lagunas y problemas para futuras investigaciones. Los resultados mostraron que la producción científica en revistas nacionales, en el campo estudiado, es bastante reducida y fragmentada. <![CDATA[PSICOLOGIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM GRUPOS DE PESQUISAS BRASILEIROS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300131&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Objetivou-se mapear a produção do conhecimento no campo da Psicologia da Educação Matemática, especificamente sobre o conceito de atitude na formação de professores a partir da tendência investigativa de três grupos de pesquisas brasileiros. O foco central do estudo foi realizar um mapeamento a fim de identificar a contribuição dos estudos para o avanço do debate teórico sobre a prática docente e atitude de professores dos anos iniciais no período de 2008 a 2018. Com a análise das teses e dissertações, evidenciamos a importância de tanto os familiares como os professores dos estudantes terem uma atitude positiva em relação à Matemática, pois estes indivíduos exercem forte influência na formação de atitudes.<hr/>Abstract The objective was to map the production of knowledge in the field of Psychology of Mathematical Education, specifically about the concept of attitude in teacher education based on the investigative tendency of three Brazilian research groups. The central focus of the study was to carry out a mapping in order to identify the contribution of studies to the advancement of the theoretical debate on teaching practice and attitude of teachers from the early years in the period from 2008 to 2018. With the analysis of theses and dissertations, we highlight the It is important for students' families and teachers to have a positive attitude towards mathematics, as these individuals have a strong influence on the formation of attitudes.<hr/>Resumen El objetivo fue mapear la producción de conocimiento en el campo de la Psicología de la Educación Matemática, específicamente sobre el concepto de actitud en la formación docente basado en la tendencia investigativa de tres grupos de investigación brasileños. El objetivo principal del estudio fue mapear los escritos científicos de estos grupos para identificar sus contribuciones al avance del debate teórico sobre la práctica docente y la actitud de los docentes desde los primeros años en el período de 2008 a 2018. Con el análisis de tesis y disertaciones, destacamos el Es importante que las familias y los maestros de los estudiantes tengan una actitud positiva hacia las matemáticas, ya que estas personas tienen una fuerte influencia en la formación de actitudes. <![CDATA[CARACTERÍSTICAS E INFLUÊNCIAS DE UM CURRÍCULO DE MODA DE UMA UNIVERSIDADE DE SANTA CATARINA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300149&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo aborda as características de um currículo de Moda de 1997 de uma universidade de Santa Catarina, observando possíveis influências dos contextos educacionais e da Moda brasileira da década de 1990, o mundo do trabalho (ANTUNES, 2015), e a globalização (SANTOS, 2000). Objetiva analisar as características curriculares de um Bacharelado em Moda de Santa Catarina, com a metodologia de análise temática e discursiva (BARDIN, 2016). Os resultados demonstram um currículo técnico desalinhado às transformações do mundo do trabalho, mas pertinente à LDB/1996. Observaram-se escolhas culturais do curso superior para auxílio no desenvolvimento econômico, pautado na indústria e empregabilidade fabril.<hr/>Abstract This paper discusses the characteristics of a 1997 Fashion curriculum in A University of Santa Catarina, looking at possible influences of the educational and brazilian fashion contexts of the 1990s, the world of work (ANTUNES, 2015), and globalization (SANTOS, 2000). It aims to analyze the curricular characteristics of a Bachelor of Fashion, using the thematic and discursive analysis methodology (BARDIN, 2016). The results show a technical curriculum, not aligned with the transformations of the world of work, but pertinent to LDB/1996. Higher education cultural choices were observed to aid economic development, based on industry and factory employability.<hr/>Resumen Este artículo analiza las características de un plan de estudios de Moda (1997) de una Universidad en Santa Catarina, y analiza las posibles influencias de los contextos educativos y de la moda brasileña de los años noventa, el mundo del trabajo (ANTUNES, 2015) y la globalización (SANTOS, 2000). Su objetivo es analizar las características curriculares de una licenciatura en Moda, utilizando la metodología de análisis temático y discursivo (BARDIN, 2016). Los resultados muestran un plan de estudios técnico, no alineado con las transformaciones del mundo del trabajo, pero pertinente con la LDB / 1996. Se observaron opciones culturales para ayudar al desarrollo económico, basado en la empleabilidad de la industria y la fábrica. <![CDATA[SISTEMAS DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: contribuições para a pesquisa em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta algumas contribuições da noção de sistemas de representações sociais (SRS) para a pesquisa em Educação, a partir de duas pesquisas com base na Abordagem Estrutural, que entende a representação social como um sistema de crenças que orienta e justifica as práticas de um determinado grupo. Em uma pesquisa no campo da Educação Profissional, por meio da Técnica de Associação Livre de Palavras (TALP) e da Análise Prototípica, foram identificados indícios da relação entre ensino técnico e capacitação profissional para alunos de cursos técnicos de nível médio de um Instituto Federal de Educação, que se estabelece a partir de uma noção polissêmica de oportunidade. Numa pesquisa-ação em Educação para a Saúde, realizada com funcionários de uma rede de supermercados, o uso de grupo focal permitiu identificar a relação entre saúde e atividade física e intervir para aumentar a adesão dos participantes à prática de exercício físico. A perspectiva sistêmica se contrapõe ao estudo de representações isoladas e oferece uma alternativa para o estudo das representações sociais, favorecendo um olhar psicossocial na intervenção e transformação das práticas educativas.<hr/>Abstract This paper presents some contributions of social representation systems (SRS) to research in Education, using two researches based on the Structural Approach, which establishes socials representations as a belief system that guides and justifies the practices of a group. In a research in the field of Professional Education, through the Free Word Association Technique and the Prototypical Analysis, evidence was found of the relationship between technical education and professional training for students of high school courses of a Federal Institute of Education, based on a controversial notion of opportunity. In an action research in Health Education, conducted with employees of a supermarket chain, the use of a focus group made it possible to identify the relationship between health and physical activity and intervene to increase participants' adherence to the practice of physical exercise. The systemic perspective opposes the study of isolated representations and offers an alternative for the study of social representations, favoring a psychosocial regard in intervention and transformation of educational practices.<hr/>Resumen Este artículo presenta algunas contribuciones de la noción de sistemas de representación social (SRS) a la investigación en Educación, a partir de dos investigaciones basadas en el Enfoque Estructural, que entiende la representación social como un sistema de creencias que guía y justifica las prácticas de un grupo determinado. En una investigación realizada en el ámbito de la educación profesional, mediante la técnica de asociación de palabras libres (TALP) y el análisis prototípico, se identificaron pruebas de la relación entre la educación técnica y la formación profesional de los estudiantes de los cursos de la escuela secundaria técnica de un Instituto Federal de Educación, que se establece a partir de una controvertida noción de oportunidad. En una investigación de acción en materia de educación sanitaria, realizada con empleados de una cadena de supermercados, el uso de un grupo de discusión permitió identificar la relación entre la salud y la actividad física e intervenir para aumentar la adhesión de los participantes a la práctica del ejercicio físico. La perspectiva sistémica se opone al estudio de las representaciones aisladas y ofrece una alternativa para el estudio de las representaciones sociales, favoreciendo una mirada psicosocial en la intervención y transformación de las prácticas educativas. <![CDATA[PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE: uma análise da atividade dos professores de educação especial da região do Piemonte da Diamantina-Bahia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300183&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo do presente artigo foi descrever as condições dos processos pedagógicos e características da atividade do trabalho dos professores de AEE das escolas municipais da região do Piemonte da Diamantina, estado da Bahia. A coleta de dados foi composta de um questionário de perguntas fechadas aplicada a 36 professores. Foi possível constatar que os docentes atuam com uma grande quantidade de alunos, inclusive com muitos tipos de necessidades especiais diferentes, sendo que algumas extrapolam o público alvo do AEE. Apesar disso a grande maioria afirma que produz adaptações curriculares para atender as necessidades pedagógicas individuais dos seus alunos, o que demanda um tempo grande e ultrapassa a carga horária de trabalho, já que os docentes acabam levando trabalho do AEE para ser feito em casa. Assim, é possível afirmar que as condições de trabalho dos sujeitos participantes do estudo está muito aquém do considerado satisfatório, necessitando um olhar mais apurado dos gestores para enfrentar essa situação.<hr/>Abstract The aim of the present paper was to describe the conditions of the pedagogical processes and characteristics of the work activity of the teachers of ESA of the municipal schools of the Piedmont of Diamantina region, state of Bahia. Data collection consisted of a closed question questionnaire applied to 36 teachers. It was found that teachers work with a large number of students, including many different types of special needs, and some extrapolate the target audience of the ESA. Nevertheless, the vast majority say that they produce curriculum adaptations to meet their students' individual pedagogical needs, which requires a large amount of time, which exceeds the workload, as teachers end up taking ESA work to be done at home. Thus, it is possible to state that the working conditions of the subjects participating in the study are well below the considered satisfactory, requiring a closer look of the managers to face this situation.<hr/>Resumen El objetivo del presente artículo fue describir las condiciones de los procesos pedagógicos y las características de la actividad laboral de los docentes de la ESA de las escuelas municipales de la región de Piamonte de Diamantina, estado de Bahía. La recogida de datos consistió en un cuestionario de preguntas cerradas aplicado a 36 docentes. Se encontró que los maestros trabajan con una gran cantidad de estudiantes, incluidos muchos tipos diferentes de necesidades especiales, algunas de las cuales van más allá del público objetivo de la ESA. A pesar de ello, la gran mayoría afirma que produce adaptaciones curriculares para satisfacer las necesidades pedagógicas individuales de sus alumnos, lo que demanda un tiempo prolongado y supera la carga de trabajo, ya que los docentes acaban sacando trabajo de la ESA para hacerlo en casa. Así, es posible afirmar que las condiciones laborales de los sujetos participantes del estudio están muy por debajo de lo que se considera satisfactorio, requiriendo una mirada más certera por parte de los directivos para afrontar esta situación. <![CDATA[RELAÇÕES ENTRE O DESENVOLVIMENTO INFANTIL E AS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS REPRESENTADAS PELOS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300194&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente estudo objetivou analisar as relações entre o desenvolvimento infantil e as práticas pedagógicas representadas pelos professores de Educação Física do Ensino Fundamental II, nos municípios de Belford Roxo, Nova Iguaçu, Nilópolis, Mesquita e Queimados, no estado do Rio de Janeiro. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário com questões abertas a 103 professores, que deveriam explicar como o jogo de futsal, o jogo de queimada e a dança contribuem para o desenvolvimento dos alunos nos aspectos afetivo, cognitivo e social. Os dados foram submetidos a uma análise do programa Alceste (Analyse Lexicale par Contexte d'un Ensemble de Segment de Texte). Os resultados apontam para uma representação social das práticas pedagógicas estudadas dissociadas dos conhecimentos das novas abordagens pedagógicas do campo da Educação Física escolar relacionadas ao desenvolvimento infantil.<hr/>Abstract The present objective study was to analyze the relations between child development and pedagogical practices represented by Physical Education teachers from Elementary School II, from the municipalities of Belford Roxo, Nova Iguaçu, Nilópolis, Mesquita and Queimados, and not from the State of Rio de Janeiro. For a row of data, a questionnaire with open questions was applied to 103 teachers, who must explain how futsal or dodgeball game and dance contribution to the development of some of the affective, cognitive and social aspects. You receive a submerged foramen for an analysis of the Alceste program. The results aim at a social representation of the pedagogical practices carried out in the dissociation between two different educational approaches in the field of School Physical Education related to the child's development.<hr/>Resumen El presente estudio objetivo fue analizar la relación entre el desarrollo infantil y las prácticas pedagógicas representadas por maestros de Educación Física de la Escuela Primaria II, de los municipios de Belford Roxo, Nova Iguaçu, Nilópolis, Mesquita y Queimados, y no del Estado de Río de Janeiro. Para una cola de datos, se aplicó un cuestionario con preguntas abiertas a 103 maestros, quienes deben explicar cómo el juego de fútbol sala o el juego de dodgeball y la danza contribuyen al desarrollo de algunos de los aspectos afectivos, cognitivos y sociales. Recibe un agujero sumergido para un análisis del programa ALCESTE. Los resultados apuntan a una representación social de las prácticas pedagógicas llevadas a cabo en la disociación entre dos enfoques educativos diferentes en el campo de la educación física escolar relacionada con el desarrollo del niño. <![CDATA[DOCENTES DE ESCOLAS PÚBLICAS DIANTE DE PRÁTICAS DISCRIMINATÓRIAS NO COTIDIANO ESCOLAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300210&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo traz um entendimento das práticas discriminatórias no cotidiano escolar que permeiam os currículos e de como os docentes entrevistados se posicionam diante delas. O texto resulta da análise de seis entrevistas semiestruturadas realizadas com docentes atuantes no ensino fundamental e no ensino médio de quatro escolas públicas de Blumenau-SC. Observa-se que há discriminações referentes ao desempenho escolar, à classe, à aparência física, ao gênero, sexualidade e raça/etnia. Docentes entrevistados se posicionam como elaboradores de estratégicas e inesperadas táticas pedagógicas de enfrentamento às discriminações e exclusões que permeiam os cotidianos escolares, propondo para isso tarefas, projetos de intervenção e ações inclusivas, mesmo que sejam limitadas.<hr/>Abstract This paper aims to reflect on discriminatory practices at the school routine that permeate schools’ curricula and how teachers involved in the study pose before them. It results from an analysis of six semi-structured interviews conducted with elementary and high school teachers from four public schools of Blumenau city, in the state of Santa Catarina, Brazil. We note there is some discriminatory practices towards school performance, class, physical appearance, gender, sexuality and race/ethnicity. Teachers we have interviewed elaborate strategies and unexpected pedagogical tactics for facing discrimination and exclusion attitudes that permeate school routines, proposing tasks, intervention projects, and inclusive actions, though they are limited.<hr/>Resumen El presente artículo trae un entendimiento de las prácticas discriminatorias en el cotidiano escolar que atraviesan los currículos y cómo los docentes entrevistados se posicionan ante estas discriminaciones. El texto resulta del análisis de seis entrevistas semiestructuradas realizadas con docentes actuantes en la enseñanza primaria y secundaria de cuatro escuelas públicas de Blumenau-SC. Observase que hay discriminaciones, referentes al desempeño escolar, a la clase, a la apariencia física, al género, a la sexualidad y a la raza/etnia. Los docentes entrevistados se posicionan como aquellos que elaboran estratégicas e inesperadas tácticas pedagógicas de enfrentamiento a las discriminaciones y exclusiones que atraviesan los cotidianos escolares, proponiendo, por lo tanto, tareas, proyectos de intervención y acciones inclusivas, aunque sean limitadas. <![CDATA[ABORDAGEM HISTÓRICA E ARTÍSTICA DO USO DAS CORES AZUL E ROSA COMO PEDAGOGIAS DE GÊNERO E SEXUALIDADE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300223&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo de cunho bibliográfico e analítico tem o objetivo de investigar, a partir de aspectos históricos e artísticos, como as cores azul e rosa têm desempenhado pedagogias de gênero e sexualidade em sociedades ocidentais. Adotaram-se os Estudos Culturais e Estudos das Relações de Gênero, aproximando-os de produções artísticas em que o azul e o rosa foram associados a gêneros específicos. Demonstram-se indícios de que, antes do século XX, no ocidente, fora comum identificar meninos de rosa e meninas de azul. Posterior ao século XX, porém, as identificações cromáticas passaram a ser inversas, isto é, o azul foi associado às masculinidades e o rosa, às feminilidades. Por fim, apontam-se referências da Arte Contemporânea a partir das quais o uso convencional do azul e do rosa é questionado e subvertido.<hr/>Abstract This bibliographical and analytical paper aims to investigate, from historical and artistic aspects, how the blue and pink colors have played gender and sexuality pedagogies in western societies. Cultural Studies and Gender Studies were used, related to artistic productions where blue and pink were associated with specific genders. Demonstrates that, before the 20th century, in the west, it was common to identify boys with pink and girls with blue. After the 20th century, however, the chromatic identifications became inverse, that is, blue was associated with masculinities and pink, with femininities. Finally, references to Contemporary Art are pointed out, from which the conventional use of blue and pink is questioned and subverted.<hr/>Resumen Este artículo bibliográfico y analítico tiene el objetivo de investigar, desde aspectos históricos y artísticos, cómo los colores azul y rosa han realizado pedagogías de género y sexualidad en las sociedades occidentales. Se utilizaron los Estudios Culturales y Estudios de Género, relacionados a producciones artísticas donde el azul y el rosa se asociaron con géneros específicos. Demuestra de que, antes del siglo XX en el oeste, fuera común identificar a los niños de rosa y a las niñas de azul. Después del siglo XX, sin embargo, las identificaciones cromáticas se volvieron inversas, es decir, el azul se asoció con las masculinidades y el rosa, con las feminidades. Finalmente, se señalan referencias al Arte Contemporáneo, de las cuales se cuestiona y se subvierte el uso convencional del azul y del rosa. <![CDATA[REPRESENTAÇÕES DE MATRIARCAS E DE ESTUDANTES DE PEDAGOGIA SOBRE A CRIANÇA E SUA EDUCAÇÃO: presença e influência no processo formativo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300245&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Na composição de uma pesquisa acadêmica que tem como objetivo analisar e compreender os sentidos discursivos sobre formação e profissionalização docente entre graduandos(as) do curso de Pedagogia, identificamos a ênfase na influência de grupos sociais e familiares na determinação de representações sobre a criança e sua educação de estudantes de Pedagogia. Destaque importante foi dado à influência familiar de matriarcas - avós e bisavós, aspecto que suscitou continuidade e aprofundamento de análises. Via aporte teórico da História Cultural, questionamos sobre os aspectos das representações: se/qual influência era mantida nas formas de pensar, ser e agir das estudantes em formação. Entendendo que as narrativas circulam no cotidiano dos grupos entrevistados e que compõem a empiria da pesquisa, a partir de sua análise identificamos os aspectos que são articulados pelas estudantes ao papel docente e as formas de ser e agir no processo formativo. Conforme a base teórica assumida, as representações de avós e bisavós se tornam matrizes geradoras de sentidos, que são ancorados na cultura e por isso precisam ser reconhecidos no processo formativo, como parte de um conhecimento prévio dos estudantes que influencia na prática educativa das futuras professoras.<hr/>Abstract In the composition of an academic research that aims to analyze and understand the discursive meanings about the formation and professionalization of teachers among Pedagogy students, we identified the emphasis on the influence of social and family groups in determining representations about children and their education among pedagogy. The family influence of the matriarchs - grandparents and greatgrandparents was highlighted, an aspect that required continuity and deepened the analysis. With the theoretical contribution of Cultural History, we questioned the aspects of the representations: if/what influence was maintained in the ways of thinking, being and acting of the students in formation. Understanding that the narratives circulate in the daily lives of the interviewed groups and that compose the empirical part of the research, from their analysis we identified the aspects that the students articulate with the teacher's role and the ways of being and acting in the classroom. According to the assumed theoretical basis, the representations of grandparents and great-grandparents become meaning-generating matrices, as they are anchored in culture and, therefore, must be recognized in teacher training, as part of the students' prior knowledge that influences educational practice of the future teacher.<hr/>Resumen En la composición de una investigación académica que tiene como objetivo analizar y comprender los significados discursivos sobre la formación y profesionalización de los docentes entre los estudiantes de Pedagogía, identificamos el énfasis en la influencia de los grupos sociales y familiares en la determinación de las representaciones sobre los niños y su educación entre estudiantes de pedagogía. Se destacó la influencia familiar de las matriarcas - abuelos y bisabuelos, aspecto que requería continuidad y profundizó los análisis. A través de la contribución teórica de la Historia Cultural, cuestionamos los aspectos de las representaciones: si/qué influencia se mantuvo en las formas de pensar, ser y actuar de los estudiantes en formación. Entendiendo que las narrativas circulan en la vida diaria de los grupos entrevistados y que componen el empirismo de la investigación, identificamos, a partir de su análisis, los aspectos que los estudiantes articulan con el papel del maestro y las formas de ser y actuar en el aula. De acuerdo con la base teórica asumida, las representaciones de abuelos y bisabuelos se convierten en matrices generadoras de significado, ancladas en la cultura y, por lo tanto, deben ser reconocidas en la formación docente, como parte del conocimiento previo de los estudiantes que influyen en la práctica educativa de futuros profesores. <![CDATA[REFLEXÕES SOBRE EVASÃO ESCOLAR: uma problemática na educação brasileira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300260&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo evidenciar a relação do alto índice de evasão escolar, distorção idade/série em sala de aula com a não efetivação do planejamento. Discute sobre como o planejamento pode contribuir para a aproximação do conhecimento científico e o conhecimento nascido no ambiente do cotidiano, ratificado pelo senso comum. Ambos devem estar interligados na construção e emancipação da cidadania dos educandos. A consciência da necessidade dos saberes sistematizados cientificamente, saber formal, ocorre quando esses têm uma valorização no ambiente extraescolar, saber informal, no cotidiano dos estudantes. A função social da escola é considerar os aspectos culturais e valorativos e realçar o saber popular articulado ao conteúdo escolar e esse é um questionamento constante.<hr/>Abstract This article aims to highlight the relationship between the high school dropout rate, age / grade distortion in the classroom and the failure to carry out the planning. Discusses how planning can contribute to the approximation of scientific knowledge and knowledge born in the everyday environment, ratified by common sense. Both must be interconnected in the construction and emancipation of the students' citizenship. The awareness of the need for scientifically systematized knowledge, formal knowledge, occurs when they have an appreciation in the extra-school environment, informal knowledge, in the students' daily lives. The social function of the school is to consider cultural and evaluative aspects and to highlight popular knowledge linked to school content and this is a constant questioning.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo resaltar la relación entre la tasa de abandono escolar, la distorsión de edad / grado en el aula y la imposibilidad de llevar a cabo la planificación. Discute cómo la planificación puede contribuir a la aproximación del conocimiento científico y el conocimiento nacido en el entorno cotidiano, ratificado por el sentido común. Ambos deben estar interconectados en la construcción y emancipación de la ciudadanía de los estudiantes. La conciencia de la necesidad de conocimiento científicamente sistematizado, conocimiento formal, ocurre cuando aprecian el ambiente extraescolar, el conocimiento informal, en la vida diaria de los estudiantes. La función social de la escuela es considerar aspectos culturales y evaluativos y resaltar el conocimiento popular vinculado al contenido escolar y esto es un cuestionamiento constante. <![CDATA[AS IMPLICAÇÕES E O RESPALDO DA OBRA DE ROUSSEAU NA EDUCAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300271&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Esse artigo resulta de um exercício hermenêutico inspirado na obra Emílio ou da Educação, de Jean-Jacques Rousseau (1762), reconhecidamente um expoente da pedagogia moderna. Propomos aqui uma reflexão sobre a perspectiva pedagógica visionária de Rousseau voltada à valorização da liberdade da criança no mundo sociocultural, tendo em vista os saberes e potencialidades do pensamento pedagógico à formação criativa mais ampla. Para isso, elegemos como dispositivo de análise as principais ideias defendidas por Rousseau, para examinar as implicações em diferentes abordagens de educação baseadas em práticas que potencializam as dimensões humanas, no sentido de compreender as complexidades da educação e da infância no presente.<hr/>Abstract This article is the result of a hermeneutic exercise inspired by Jean-Jacques Rousseau's (1762) work Emile or Education, recognized as an exponent of modern pedagogy. We propose here a reflection on Rousseau's visionary pedagogical perspective aimed at valuing the freedom of children in the educational world, in view of the knowledge and potentialities of education. For this, we have chosen as a device of analysis the main ideas defended by Rousseau, to examine the implications in different approaches of education based on practices that potentiate the natural human faculties, in order to understand the present narrative complexities.<hr/>Resumen Este artículo resulta de un ejercicio hermenêutico inspirado en la obra Emilio o de la Educación, de Jean-Jacques Rousseau (1762), reconocidamente un exponente de la pedagogía moderna. Proponemos aquí una reflexión sobre la perspectiva pedagógica visionaria de Rousseau orientada a la valorización de la libertad del niño en el mundo sociocultural, teniendo en cuenta los saberes y potencialidades a la educación. Para ello, elegimos como dispositivo de análisis las principales ideas defendidas por Rousseau, para examinar las implicaciones en diferentes enfoques de educación basadas en prácticas que potencian las facultades humanas naturales, en el sentido de comprender las complejidades narrativas presentes. <![CDATA[RESENHA A CRUEL PEDAGOGIA DO VÍRUS Boaventura de Sousa Santos, 2020 Lições para compreendermos a crise causada pelo coronavirus e seus desdobramentos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052020000300287&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A resenha destaca as principais contribuições da obra A cruelpedagogia do vírus, relevante ensaio escrito por Boaventura de Sousa Santos, no ano de 2020, em meio à crise causada pela pandemia do novo coronavirus. No livro se apresentam importantes lições que ajudam a compreender os efeitos da crise, bem como identificar suas diversas causas e implicações ligadas ao cenário econômico, político e social em que vivemos. O autor propõe alternativas viáveis que indicam a necessidade de mudarmos a forma de nos relacionarmos com os diferentes seres vivos existentes no planeta. A obra é de extrema relevância, pois ajuda a refletir sobre um tema emergente que tem alterado profundamente nossa forma de ser, conviver, trabalhar e estudar, colocando em cheque aspectos fundamentais concernentes ao futuro da nossa existência.<hr/>Abstract The review highlights the main contributions of the work The cruelpedagogy of the virus, a relevant essay written by Boaventura de Sousa Santos, in 2020, in the midst of the crisis caused by the pandemic of the new coronavirus. It presents important issues that help us to understand the effects of the crisis, as well as to identify its various causes and implications related to the economic, political and social scenario in which we live. The author also proposes viable alternatives, which indicate the need to change the way we relate to the different living beings on the planet. The work is extremely relevant, as it helps us to reflect on a more than emerging theme that has profoundly altered the way we be, live, work, study and that calls into question fundamental questions in relation to the future of our existence.<hr/>Resumen La reseña destaca los principales aportes de la obra: A cruelpedagogia do vírus, importante estudio escrito por Boaventura de Sousa Santos, en 2020, en torno de la crisis provocada por pandemia del nuevo coronavirus. La obra presenta importantes lecciones que ayudan a comprender los efectos de la crisis, así como identificar sus distintas causas y efectos vinculados al actual escenario económico, político y social en que vivimos. El escritor propone alternativas viables, que indican lo necesario para cambiar la forma de relación con los distintos seres existentes en el planeta. La obra es muy relevante, pues ayuda a pensar sobre el tema en cuestión que modificó nuestra forma de ser, convivir, trabajar, estudiar, problematizando cuestiones fundamentales en relación al futuro de nuestra existencia.