Scielo RSS <![CDATA[Revista Teias]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-030520230002&lang=es vol. 24 num. 73 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[LA PRODUCCIÓN CONTEMPORÁNEA DE CONOCIMIENTO EN LA EDUCACIÓN ESPECIAL E INCLUSIVA EN BRASIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem por objetivo contextualizar o cenário das políticas públicas educacionais inclusivas, bem como assinalar aspectos dos processos e propostas educacionais que possibilitem a concretização de uma educação especial e inclusiva. Tal discussão constitui o cenário a partir do qual são apresentados os artigos que compõem o dossiê temático da Revista Teias, intitulado A contemporaneidade da produção de conhecimento em educação especial e inclusiva no Brasil. Aponta-se que a educação inclusiva vem sendo construída a partir dos avanços nas políticas públicas, bem como nas pesquisas que discutem aspectos epistemológicos e apresentam evidências científicas da efetividade de propostas educacionais, implementadas nos contextos diversos da educação básica e do ensino superior, que contemplam a diversidade de estudantes. Evidencia-se que o dossiê fomenta um espaço para a reflexão tanto sobre as políticas curriculares e de formação de professores quanto sobre as práticas educacionais que articulem a educação especial e inclusiva e remetam ao enfrentamento das desigualdades na educação e à garantia da equidade de acesso, permanência, avanço escolar e aprendizagem a todos os estudantes, especialmente para aqueles que constituem o público-alvo da educação especial. Conclui-se que os estudos apresentados corroboram o entendimento de que a educação especial vem sendo ressignificada e compreendida não mais como um sistema educacional especializado à parte, mas como um arcabouço consistente de saberes teóricos e práticos, estratégias, metodologias e recursos que as escolas precisam dispor para atender à diversidade de estudantes que as constituem.<hr/>Abstract This article aims to contextualize the scenario of Inclusive educational public policies, as well as to point out aspects of educational processes and proposals that enable the implementation of a special and inclusive education. This discussion constitutes the scenario from which the articles that make up the thematic dossier of the Revista Teias edition, entitled The contemporaneity of knowledge production in special and inclusive education in Brazil, are presented. It is pointed out that inclusive education has been built from advances in public policies, as well as in research that discuss epistemological aspects and present scientific evidence of the effectiveness of educational proposals, implemented in the different contexts of basic education and higher education, which include the diversity of students. It is evident that the dossier encourages a space for reflection both on curricular and teacher training policies and on educational practices that articulate special and inclusive education and refer to the confrontation of inequalities in education and the guarantee of equity of access, permanence, school advancement and learning for all students, especially for those who are the target audience of special education. It is concluded that the studies presented corroborate the understanding that special education has been re-signified and understood no longer as a separate specialized educational system, but as a consistent framework of theoretical and practical knowledge, strategies, methodologies and resources that schools need available to meet the diversity of students that constitute them.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo contextualizar el escenario de las políticas públicas educativas inclusivas, así como señalar aspectos de procesos y propuestas educativas que viabilicen la implementación de una educación especial e inclusiva. Esta discusión constituye el escenario a partir del cual se presentan los artículos que componen el dossier temático de la edición de la Revista Teias, titulado La producción contemporánea de conocimiento en la educación especial e inclusiva en Brasil. Se señala que la educación inclusiva se ha construido a partir de avances en políticas públicas, así como en investigaciones que discuten aspectos epistemológicos y presentan evidencias científicas de la efectividad de propuestas educativas, implementadas en los diferentes contextos de educación básica y educación superior, que incluyen la diversidad de los estudiantes. Es evidente que el dossier propicia un espacio de reflexión tanto sobre las políticas curriculares y de formación docente como sobre las prácticas educativas que articulan la educación especial e inclusiva y se refieren al enfrentamiento de las desigualdades en educación y la garantía de la equidad de acceso, permanencia, promoción escolar y aprendizaje para todos los estudiantes, especialmente para aquellos que son el público objetivo de la educación especial. Se concluye que los estudios presentados corroboran la comprensión de que la educación especial ha sido resignificada y entendida ya no como un sistema educativo especializado separado, sino como un marco consistente de conocimientos teóricos y prácticos, estrategias, metodologías y recursos que las escuelas necesitan disponer para conocer la diversidad de estudiantes que los constituyen. <![CDATA[LA APRENDIZAJE A LO LARGO DE LA VIDA Y SUS MATICES: fundamentos y Decreto n. 10.502/2020]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200018&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo objetiva-se apresentar uma análise do conceito de aprendizagem ao longo da vida (ALV), tendo em vista sua previsão expressa na Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida (PNEE-2020) e Decreto n. 10.502 de 30 de setembro de 2020, revogado recentemente pelo Decreto n. 11.370 de 1º de janeiro de 2023, no governo Lula. A pesquisa foi desenvolvida por meio da abordagem qualitativa e análise documental, a partir de documentos normativos e orientadores da educação especial. Busca-se identificar os fundamentos da aprendizagem ao longo da vida, instituída no Decreto, principalmente quando tal conceito também surge, no âmbito da educação especial brasileira. Foi possível compreender os aspectos históricos e sua significação a partir de seu surgimento na legislação brasileira, que vem demonstrando tensões, diante da repercussão do tema. Destacam-se debates relacionados a conceitos polissêmicos, com a continuidade dos habituais modos de entender o público-alvo da educação especial, com definições vagas, sem especificar como e de que forma será concretizada.<hr/>Abstract This article aims to present an analysis of the concept of lifelong learning, in view of its prediction expressed in the National Policy on Special Education: Equitable, Inclusive and with Lifelong Learning (PNEE-2020) and Decree n. 10.502 of September 30, 2020, recently revoked by Decree n. 11.370 of January 1, 2023, by the Lula government. The research was developed using a qualitative approach and documental analysis, based on normative and guiding documents for special education. It seeks to identify the foundations of lifelong learning, established in the decree, especially when such a concept also arises, within the scope of brazilian special education. It was possible to understand the historical aspects and their significance from their appearance in Brazilian legislation, which has been demonstrating tensions, given the repercussion of the theme. Debates related to polysemic concepts stand out, with the continuity of the usual ways of understanding the target audience of special education, with vague definitions, without specifying how and in what way it will be implemented.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo presentar un análisis del concepto de aprendizaje a lo largo de la vida, en vista de su previsión expresada en la Política Nacional de Educación Especial: Equitativa, Inclusiva y con Aprendizaje a lo Largo de la Vida (PNEE-2020) y el Decreto n. 10.502 del 30 de septiembre de 2020. recientemente derogado por el Decreto n. 11.370 del 1 de enero de 2023, del gobierno Lula. La investigación se desarrolló con un enfoque cualitativo y análisis documental, con base en documentos normativos y orientadores para la educación especial. Busca identificar los fundamentos del aprendizaje a lo largo de toda la vida, establecidos en el Decreto, especialmente cuando tal concepto también surge, en el ámbito de la educación especial brasileña. Fue posible comprender los aspectos históricos y su significado a partir de su aparición en la legislación brasileña, que viene demostrando tensiones, dada la repercusión del tema. Destacan los debates relacionados con conceptos polisémicos, con la continuidad de las formas habituales de entender al público objetivo de la educación especial, con definiciones vagas, sin especificar cómo y de qué manera se implementará. <![CDATA[BNC-FORMAÇÃO Y EDUCACIÓN PARA NECESIDADES ESPECIALES: desvanecimientos y retiros en la perspectiva inclusiva]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200031&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A educação como campo de disputas sofre a interferência de diferentes reformas que visam manter e ampliar o controle da classe hegemônica, a exemplo da elaboração de documentos norteadores como a Base Nacional Comum da Formação de professores da educação básica (BNC-Formação). O artigo objetiva refletir sobre a formação inicial de professores para atuar com estudantes da educação especial em uma perspectiva inclusiva no âmbito da BNC-Formação e suas relações com a agenda política regressiva em curso no Brasil. Trata-se de uma pesquisa de natureza teórica, com apoio na análise documental, cujo tratamento analítico abrangeu a análise da BNC-Formação em articulação com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o Decreto n. 10.502/2022. Os resultados mostram que a vinculação irrestrita da BNC-Formação à BNCC e a ratificação da pedagogia das competências como orientação à formação inicial de professores geram a padronização da organização curricular que desconsidera a singularidade inerente aos indivíduos e à diversidade constitutiva do processo educativo. Isso resulta no aprofundamento das barreiras à construção de uma educação especial inclusiva que requer articulação e assunção conjunta dos vários segmentos escolares envolvidos.<hr/>Abstract Education is a field that is disputed by different perspectives; therefore, it suffers interference from different reeditions that aim at maintaining and expanding the hegemony of those who are in control of the state apparatus at the moment. The elaboration of Base Nacional Comum da Formação de Professores da educação básica (BNC-Formação) can be displayed as an example. This paper aims at reflecting on the training of beginner teachers to work with special-need-education students from an inclusive perspective within the scope of BNC-Formação and its links with the ongoing regressive political agenda in Brazil. The research is theoretical and supported by the analysis of documents; the analytical approach covered the study of BNC-Formação in articulation with Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and Decree n. 10.502/2022. The results show that the unrestricted connection between BNC-Formação and BNCC as well as the ratification of an educational approach based on constructivism and pragmatism as guideline for the initial training of teachers generate the standardization of the curricular organization which, in turn, disregards the inherent uniqueness of individuals and the constitutive diversity of the educational process. As a result, barriers are deepened into the construction of an inclusive special-needs education that requires articulation and commitment from the diversity of school segments involved.<hr/>Resumen La educación es un campo que se disputa desde diferentes perspectivas y sufre la interferencia de diferentes reediciones que apuntan a mantener y ampliar el poder de la clase que detiene la hegemonía del aparato estatal. Un ejemplo es la elaboración de documentos como la Base Nacional Comum da Formação de professores da educação básica (BNC-Formação). Este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre la formación de maestros principiantes para trabajar con estudiantes de educación especial desde una perspectiva inclusiva en el ámbito de BNC-Formação y sus vínculos con la agenda política regresiva en curso en Brasil. La investigación es teórica y se sustenta en el análisis de documentos; el abordaje analítico abarcó el estudio de BNC-Formação en articulación con la Base Nacional Comum Curricular (BNCC) y el Decreto n. 10.502/2022. Los resultados muestran que la conexión irrestricta entre BNC-Formação y BNCC, así como la ratificación de un enfoque educativo basado en el constructivismo y el pragmatismo como guía para la formación inicial de los docentes, generan la estandarización de la organización curricular que, por su vez, ignora las singularidades proprias de los individuos y la diversidad constitutiva del proceso educativo. El resultado es un profundizado de las barreras en la construcción de una educación especial inclusiva que requiere articulación y compromiso de la diversidad de segmentos escolares involucrados. <![CDATA[LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO Y LA INCLUSIÓN DE ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200045&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente texto Formação de professores e a inclusão dos estudantes com deficiência é um recorte do resultado de uma pesquisa de mestrado desenvolvida no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação (PPGPE) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim. Este estudo, de abordagem qualitativa, visou investigar sobre a formação docente inicial e continuada dos professores, buscando entender se essa formação está possibilitando aos professores atuarem com os estudantes com deficiência ou que tenham transtornos globais do desenvolvimento, promovendo a inclusão no ambiente escolar. Como metodologia utilizamos a pesquisa de campo com a participação de 11 professores de uma escola da rede pública estadual no município de Erechim, Rio Grande do Sul, que possui iniciativas voltadas à inclusão, utilizando como instrumento de pesquisa o grupo focal. Durante o desenvolvimento da pesquisa foi possível constatar que existe carência na formação pedagógica para os professores, tanto no que se refere à formação inicial quanto à continuada. A maioria dos professores que participaram do grupo focal relata que tiveram uma formação inicial incipiente ou até mesmo ausente em relação ao tema da inclusão; que as escolas, pelo menos no nível estadual, organizam sua própria formação continuada, sem um eixo comum e integrador, deixando temas importantes como o da inclusão em segundo plano.<hr/>Abstract The present text The teacher training and the students inclusion with disabilities is an excerpt from the result of a master's research developed in the Postgraduate Professional Master's Program in Education (PPGPE) of the Federal University of Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim. This study, with a qualitative approach, aimed to investigate the initial and continued teacher training of teachers, seeking to understand whether it is enabling teachers to work with students with disabilities or who have global developmental disorders, promoting inclusion of all in the school environment. As a methodology, we used field research with the participation of 11 teachers from a state public school in the municipality of Erechim, Rio Grande do Sul, which has initiatives aimed at inclusion, using the focus group as a research instrument. During the development of the research, it was possible to verify that there is a lack of pedagogical training for teachers, both in terms of initial and continuing training. Most teachers who participated in the focus group report that they had an incipient or even absent initial training in relation to the theme of inclusion; that schools, at least at the state level, organize their own continuing education, without a common and integrating axis, leaving important issues such as inclusion in the background.<hr/>Resumen El presente texto La formación del profesorado y la inclusión de estudiantes con discapacidad es una muestra de los resultados de una investigación de maestría desarrollada en el Programa de Maestría Profesional de Posgrado en Educación (PPGPE) de la Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) - Campus Erechim. Este estudio cualitativo tuvo como objetivo investigar la formación inicial y continua de los profesores, buscando comprender si están capacitando a los profesores para trabajar con estudiantes con discapacidad o con trastornos globales del desarrollo, promoviendo la inclusión en el ambiente escolar. Como metodología se utilizó la busca de campo con la participación de 11 profesores de una escuela pública de la ciudad de Erechim, Rio Grande do Sul, que cuenta con iniciativas centradas en la inclusión, utilizando como instrumento de investigación el grupo focal. Durante el desarrollo de la investigación fue posible comprobar que existe una falta de formación pedagógica de los profesores, tanto en términos de formación, inicial y continua. La mayoría de los profesores del grupo focal relataron que tuvieron una formación inicial incipiente o inconclusa en relación al tema de la inclusión; que las escuelas, por lo menos a nivel estadual, organizan su propia formación continuada, sin un eje común y integrador, dejando en según plan cuestiones importantes como la inclusión. <![CDATA[NARRATIVAS DE ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD SOBRE SUS EXPERIENCIAS ESCOLARES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200057&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo focaliza a temática da inclusão escolar a partir da visão de alunos com deficiência inseridos nos anos finais do ensino fundamental. Trata-se de uma pesquisa orientada pelos pressupostos teórico-metodológicos da perspectiva histórico-cultural do desenvolvimento humano, em articulação com a pesquisa narrativa. Apoiada na indagação sobre o modo como alunos com deficiência têm vivenciado a escola comum, a investigação teve como objetivo compreender os sentidos que eles atribuem a suas vivências escolares. O trabalho de campo ocorreu em uma escola pública de um município paulista junto a três alunos com deficiência. O instrumento principal de construção de dados foi a narrativa oral produzida pelos participantes do estudo em interação com o pesquisador. As falas foram audiogravadas, transcritas e analisadas à luz do referencial teórico. Os resultados indicam que os alunos, em seu relato, revelam os sentidos que a escola e as práticas escolares têm para eles: sentimentos como frustração, incompreensão, solidão e silenciamento são expostos. Os achados contribuem para reflexões acerca de caminhos possíveis para a efetivação de práticas pedagógicas mais inclusivas.<hr/>Abstract The study focuses on the issue of school inclusion from the point of view of students with disabilities in their final years of elementary school. It is a research guided by the theoretical-methodological assumptions of the historical-cultural perspective of human development, in articulation with a narrative research. Supported by the questioning about how students with disabilities have experienced the common school, this investigation aimed to understand the meanings that they attribute to school experiences. The fieldwork took place in a public school in a city in São Paulo with three students with disabilities. The main instrument for constructing data was the oral narrative produced by the study participants while they interacted with the researcher. The speeches were audio-recorded, transcribed, and analyzed in light of the theoretical framework. The results indicate that the students, in their report, reveal the meanings that the school and school practices have produced on them: feelings such as frustration, misunderstanding, loneliness and silencing are exposed. The findings contribute to reflections on possible ways to implement more inclusive pedagogical practices.<hr/>Resumen El estudio se centra en la cuestión de la inclusión escolar desde la óptica de los alumnos con discapacidad insertos en los últimos años de la enseñanza fundamental. Es una investigación guiada por los presupuestos teórico-metodológicos de la perspectiva histórico-cultural del desarrollo humano, en articulación con una investigación narrativa. Apoyada en la pregunta acerca de cómo los estudiantes con discapacidad han experimentado la escuela común, la investigación tuvo como objetivo comprender los significados que ellos atribuyen a sus experiencias escolares. El trabajo de campo se realizó en una escuela pública de una ciudad de São Paulo con tres alumnos con discapacidad. El principal instrumento de construcción de datos fue la narrativa oral producida por los participantes del estudio en interacción con el investigador. Los discursos fueron grabados en audio, transcriptos y analizados a la luz del marco teórico. Los resultados indican que los estudiantes, en su relato, revelan los significados que la escuela y las prácticas escolares tienen para ellos: se exponen sentimientos como la frustración, la incomprensión, la soledad y el silenciamiento. Los hallazgos contribuyen a la reflexión sobre posibles formas de implementar prácticas pedagógicas más inclusivas. <![CDATA[EVALUACIÓN DINÁMICA: encuentros y desencuentros en la educación inclusiva]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200070&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O modelo de avaliação da aprendizagem escolar para alunos da educação especial tem sido pouco discutido. Não há documentos orientadores definidos para esse tema. Diante disso, muitas vezes as avaliações são realizadas de forma estática e classificatória sem, contudo, apontar as potencialidades dos sujeitos. Muito embora a perspectiva sócio-histórica tenha permeado vários documentos governamentais, a avaliação realizada a partir dessa perspectiva não tem sido privilegiada. Nesse sentido, o objetivo desse estudo é discutir a avaliação dinâmica como possibilidade de trabalho para a educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Faremos isso a partir de uma revisão crítica de literatura. Este estudo revelou lacunas nas referências bibliográficas sobre esse tema. A avaliação dinâmica deve e pode ser considerada como potencialmente importante para o contexto da educação especial pois ela leva em conta a singularidade e o processo de aprendizagem de cada sujeito, a partir da mediação do professor. Desta forma, acredita-se que a discussão sobre a avaliação dinâmica de perspectiva vygotskyana, vai ao encontro de uma educação inclusiva e para todos.<hr/>Abstract The assessment model for special education students has been not discussed yet. There are no oficial documents that has defined this model. In view of this, assessments are being realized in a static and classifying model without, pointing out the student’s potential. The socio-historical approach has been present at the several government documents but the assessment from a social perspective has not been privileged. In this sense, the aim of this paper is to discuss the dynamic assessment as a possibility of work for special education from the inclusive education by the critical literature review. This study revealed gaps in the bibliographic references. Dynamic assessment should and can be considered potentially important for the context of special education, as it considers the singularity of each student in the teaching/learning process, based on the teacher's mediation. In conclusion, we can affirm that the dynamic assessment from a Vygotsky approach is the great possibility for the inclusive education.<hr/>Resumen El modelo de evaluación del aprendizaje escolar para estudiantes de educación especial ha sido poco discutido. No hay documentos guía definidos para este tema. En vista de esto, las evaluaciones a menudo se realizan de manera estática y clasificatoria sin, sin embargo, señalar el potencial de los sujetos. Si bien la perspectiva sociohistórica ha permeado varios documentos gubernamentales, la evaluación realizada desde esta perspectiva no ha sido privilegiada. En ese sentido, el objetivo de este estudio es discutir la evaluación dinámica como posibilidad de trabajo para la educación especial en la perspectiva de la educación inclusiva. Lo haremos a partir de una revisión crítica de la literatura. Esta investigación reveló pocas referencias bibliográficas sobre este tema. La evaluación dinámica debe y puede ser considerada potencialmente importante para el contexto de la educación especial, ya que tiene en cuenta la singularidad y el proceso de aprendizaje de cada materia, a partir de la mediación del docente. De esta forma, se cree que la discusión sobre la evaluación dinámica desde una perspectiva vygotskyana, está en línea de una educación inclusiva para todos. <![CDATA[ADAPTACIÓN TRANSCULTURAL Y VALIDACIÓN DE INSTRUMENTOS DE RECOGIDA DE DATOS EN EDUCACIÓN ESPECIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200085&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A adaptação transcultural e a validação de instrumentos de coleta de dados configuram-se como atividades complexas que precisam ser sistematizadas, para que o rigor científico e metodológico seja garantido, propiciando assim maior confiabilidade e fidedignidade ao processo. Neste contexto, o objetivo do presente estudo consistiu em analisar produções científicas sobre adaptação transcultural e validação de instrumentos no contexto da educação especial. Para tanto, realizou-se uma revisão de literatura na Scientific Electronic Library Online, Biblioteca Virtual em Saúde e o Portal de Periódicos da CAPES. Como material de apoio para a análise foi utilizado o Preferred Reporting Items for Systematics Review and Meta-Analysis (PRISMA), após a análise, realizada em quatro etapas, obteve-se um total de 14 produções. Verificou-se que não há produção acadêmica expressiva na área, o que pode indicar uma carência de instrumentos validados e fidedignos no âmbito da educação especial. Constatou-se maior prevalência de estudos cujos instrumentos enfocaram as deficiências em geral e que contemplaram uma abordagem quantitativa para fins de tratamento e análise dos dados. Ressalta-se que os autores dos artigos selecionados, que aplicaram os instrumentos na populaçãoalvo, em sua maioria, contemplaram amostras significativas, o que proporcionou maior fidedignidade ao processo de adaptação transcultural e validação. Evidenciou-se a importância de novas investigações, na área, que explorem o mérito metodológico desse tipo de pesquisa, a fim de conhecer, de modo mais profundo, a qualidade dos instrumentos aplicados nos estudos nacionais no âmbito da educação especial.<hr/>Abstract The cross-cultural adaptation and validation of data collection instruments are configured as complex activities that need to be systematized, so that the scientific and methodological rigor is guaranteed, thus providing greater reliability and trustworthiness to the process. In this context, the objective of the present study is to analyze scientific productions on cross-cultural adaptation and validation of instruments in the context of special education. To this end, a literature review was carried out at the Scientific Electronic Library Online, the Virtual Health Library and the CAPES Periodicals Portal. The Preferred Reporting Items for Systematics Review and Meta-Analysis (PRISMA) was used as support material for the analysis. It was verified that there is no expressive academic production in the area, which may indicate a lack of validated and reliable instruments in the field of special education. There was a higher prevalence of studies whose instruments focused on disabilities in general, and which contemplated a quantitative approach for data treatment and analysis purposes. It is noteworthy that the authors of the selected articles, who applied the instruments to the target population, mostly contemplated expressions, which adopted greater reliability to the process of cross-cultural adaptation and validation. The importance of new research in the area, which explores the methodological merit of this type of research, was evidenced, in order to know, in a deeper way, the quality of the instruments applied in national studies within the scope of special education.<hr/>Resumen La adaptación transcultural y la validación de instrumentos de recogida de datos se configuran como actividades complejas que necesitan ser sistematizadas de forma que se garantice el rigor científico y metodológico, dotando así de mayor fiabilidad y confiabilidad al proceso. En este contexto, el objetivo del presente estudio fue analizar las producciones científicas sobre adaptación transcultural y validación de instrumentos en el contexto de la educación especial. Para ello, se realizó una revisión bibliográfica en la Scientific Electronic Library Online, Biblioteca Virtual de Salud y Portal de Periódicos da CAPES. Como material de apoyo para el análisis se utilizó el Preferred Reporting Items for Systematics Review and Meta-Analysis (PRISMA). Se constató que no hay producción académica significativa en el área, lo que puede indicar la falta de instrumentos validados y confiables en el campo de la educación especial. Hubo una mayor prevalencia de estudios cuyos instrumentos se centraron en las discapacidades en general y que contemplaron un enfoque cuantitativo para fines de tratamiento y análisis de datos. Cabe destacar que los autores de los artículos seleccionados, que aplicaron los instrumentos a la población objetivo, incluyeron mayoritariamente muestras significativas, lo que proporcionó mayor fiabilidad al proceso de adaptación y validación transcultural. Se evidenció la importancia de nuevas investigaciones, en el área, explorando el mérito metodológico de ese tipo de pesquisa, para conocer, de forma más profunda, la calidad de los instrumentos aplicados en estudios nacionales en el ámbito de la educación especial. <![CDATA[INDICADORES EDUCATIVOS Y ESCOLARIZACIÓN DE ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD MÚLTIPLE EN LA BAIXADA FLUMINENSE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200098&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo discute a escolarização de alunos com deficiência múltipla decorrente da Síndrome Congênita do Zika Vírus (SCZV) na Baixada Fluminense/Rio de Janeiro (RJ). Inicialmente, foi realizado levantamento de dados estatísticos do censo escolar do período de 2018 até 2022. Em seguida, entrevistamos seis profissionais da educação de uma escola pública de educação infantil de uma rede municipal de educação da Baixada Fluminense/RJ. Por fim, foram também observadas 2 crianças de cinco anos diagnosticadas com SCZV. Os dados apontam para um aumento anual de matrículas de alunos com deficiência múltipla em classes comuns em escolas desta região. Igualmente, evidencia que estes números poderiam ser mais expressivos, considerando que existem crianças com SCZV que residem nesta região e que ainda não estão nas escolas, apesar da idade. No que se refere à inclusão educacional dessas crianças, o artigo foca na chegada delas à escola, a relação com os colegas e a participação nas atividades escolares. Por fim, apresenta argumentos sobre a relevância de ações intersetoriais entre educação, saúde e assistência social para a promoção do atendimento integral dessas crianças focando na escolarização, melhora da condição de saúde e bem-estar.<hr/>Abstract This article discusses the schooling experience of students with multiple disabilities and Congenital Zika Virus Syndrome (CZVS) in Baixada Fluminense/Rio de Janeiro (RJ). Initially, a survey of statistical data from the school census from 2018 to 2022 was carried out. Then, we interviewed six education professionals from a public school of early childhood education of a municipal education network in the Baixada Fluminense/RJ. Finally, 2 five-year-old children diagnosed with CZVS were also observed. The data point to an annual increase in enrollment of students with multiple disabilities in regular schools in this region. It also shows that these numbers could be more expressive, considering that there are children with CZVS who live in this region and who are not yet in school, despite their age. With regard to the educational inclusion of these children, the article focuses on their arrival to school, their relationship with peers and their participation in school activities. Finally, it presents arguments about the relevance of intersectoral actions between education, health and social assistance to promote comprehensive care for these children, focusing on schooling, improvement of their health and well-being.<hr/>Resumen Este artículo aborda la escolarización de estudiantes con discapacidad múltiple por Síndrome Congénito del Virus Zika (SCVZ) en la Baixada Fluminense/Rio de Janeiro (RJ). Inicialmente, se realizó un levantamiento de datos estadísticos del censo escolar de 2018 a 2022. Luego, entrevistamos a seis profesionales de la educación de una escuela pública de educación infantil de una red municipal de educación en Baixada Fluminense/RJ. Finalmente, también se observaron 2 niños de cinco años diagnosticados de SCVZ. Los datos apuntan a un aumento anual en la matrícula de alumnos con discapacidad múltiple en clases comunes en las escuelas de esta región. Asimismo, muestra que estos números podrían ser más expresivos, considerando que hay niños con SCVZ que viven en esta región y que aún no están escolarizados, a pesar de su edad. En cuanto a la inclusión educativa de estos niños, el artículo se centra en su llegada a la escuela, la relación con los pares y la participación en las actividades escolares. Finalmente, presenta argumentos sobre la pertinencia de acciones intersectoriales entre educación, salud y asistencia social para promover la atención integral a estos niños, con foco en la escolarización, mejoramiento de su salud y bienestar. <![CDATA[ACCESO Y PERMANENCIA DE PERSONAS CON AUTISMO EN LA ENSEÑANZA SUPERIOR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200112&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo objetiva analisar o processo de acesso e permanência das pessoas com autismo no ensino superior de acordo com as produções científicas desenvolvidas no âmbito educacional. Foram definidos o Portal de Periódicos da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) como as bases de dados utilizadas para a busca e seleção dos trabalhos. Após a revisão de literatura, cinco estudos foram selecionados. A análise demonstrou que há uma escassez de produção de estudos sobre essa temática. Os dispositivos legais foram apontados como responsáveis pelo aumento de matrículas de pessoas com Transtorno do Espectro Autista (TEA) no ensino superior, porém, o acesso desses discentes ainda é incipiente. Os trabalhos destacaram barreiras para a permanência dos estudantes com autismo na universidade, como a falta de informação da comunidade acadêmica e a falta da capacitação docente para lidar com a diversidade. Sobre os fatores que atuam como facilitadores para a inclusão, os autores indicaram os Núcleos de Acessibilidade como órgãos fundamentais para que o discente com deficiência possa ingressar na graduação e concluir seu curso, a atuação dos monitores e a disseminação da informação sobre o autismo. Conclui-se que, para que o processo de acesso e permanência das pessoas com TEA no ensino superior se torne realidade, há urgente necessidade de rever as práticas empregadas até o momento para a inclusão. Para isso, novas pesquisas e discussões sobre essa temática são fundamentais.<hr/>Abstract This article aims to analyze the process of access and permanence of people with autism in higher education according to the scientific productions developed in the educational field. The Periodical Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) were defined as the databases used to search and select the papers. After the literature review, five studies were selected. The analysis showed that there is a scarcity of studies on this theme. The legal provisions were pointed out as responsible for the increase of enrollment of people with Autistic Spectrum Disorders (ASD) in higher education, but the access of these students is still incipient. The studies highlighted barriers for the permanence of students with autism in the university, such as the characteristics of autism, the lack of information from the academic community and the lack of faculty training to deal with diversity. Regarding the factors that act as facilitators for the inclusion, the authors indicated the Accessibility Centers as fundamental organs so that the student with disability can enter the undergraduate course and finish it, the performance of tutors and the dissemination of information about autism. We conclude that, for the process of access and permanence of people with ASD in higher education to become a reality, there is an urgent need to review the practices employed so far for inclusion. For this, new research and discussions on this theme are fundamental.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar el proceso de acceso y permanencia de las personas con autismo en la educación superior de acuerdo con las producciones científicas desarrolladas en el ámbito educativo. El Portal Periódico de la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Enseñanza Superior (CAPES) y la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD) fueron definidas como las bases de datos utilizadas para la búsqueda y selección de trabajos. Después de la revisión de la literatura, se seleccionaron cinco estudios. El análisis mostró que hay escasez de producción de estudios sobre este tema. Los dispositivos legales fueron identificados como responsables por el aumento de la matrícula de personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA) en la educación superior, sin embargo, el acceso de estos estudiantes es aún incipiente. Los estudios destacaron barreras para la permanencia de estudiantes con autismo en la universidad, como las características del autismo, la falta de información de la comunidad académica y la falta de formación de los profesores para atender a la diversidad. En cuanto a los factores que actúan como facilitadores de la inclusión, los autores señalan los Centros de Accesibilidad como órganos clave para que los estudiantes con discapacidad accedan a los estudios universitarios y finalicen la carrera, el papel de los monitores y la difusión de información sobre el autismo. Concluimos que, para que el proceso de acceso y permanencia de las personas con TEA en la educación superior sea una realidad, es urgente revisar las prácticas empleadas hasta ahora para la inclusión. Para ello, nuevas investigaciones y discusiones sobre este tema son fundamentales. <![CDATA[NO COMUNICACIÓN NO ES UNA ALTERNATIVA: el uso de los dispositivos generadores de voz para estudiantes con autismo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200129&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O dispositivo gerador de fala (DGF) tem sido apresentado como uma ferramenta promissora para favorecer a comunicação de pessoas que apresentam necessidades complexas de comunicação. O foco desta pesquisa foi apresentar uma introdução sobre o uso desse dispositivo e seus efeitos para uma criança com diagnóstico de transtorno do espectro autista no ambiente escolar. Seu objetivo foi discutir as potencialidades do DGF e evidenciar, através do uso da matriz de comunicação, a evolução do perfil comunicativo do aluno após os procedimentos de intervenção. O artigo apresenta recorte de uma investigação de doutorado que utilizou como método um delineamento quase experimental do tipo A-B. Os resultados apontaram para o uso exponencial, pelo aluno, da comunicação alternativa como forma de expressar desejos e sentimentos.<hr/>Abstract The speech generator device (SGD) has been presented as a promising tool to favor the communication of people who have complex communication needs. The focus of this research was to present an introduction about the use of this device and its effects for a child diagnosed with autism spectrum disorder, in the school environment. The objective was to discuss its potentialities and demonstrate, through the use of the communication matrix, the evolution of the student's communicative profile after the intervention procedures. The article presents an excerpt from a doctoral research that used a quasi-experimental A-B design as a method. The results pointed to the exponential use, by the student, of alternative communication as a way of expressing desires and feelings.<hr/>Resumen El dispositivo generador de voz (SGD, por sus siglas en inglés) se ha presentado como una herramienta prometedora para favorecer la comunicación de personas que tienen necesidades comunicativas complejas. El enfoque de esta investigación fue presentar una introducción sobre el uso de este dispositivo y sus efectos para un niño diagnosticado con trastorno del espectro autista, en el ámbito escolar. El objetivo fue discutir sus potencialidades y demostrar, a través del uso de la matriz de comunicación, la evolución del perfil comunicativo del estudiante después de los procedimientos de intervención. El artículo presenta un extracto de una investigación doctoral que utilizó como método un diseño cuasi-experimental A-B. Los resultados apuntaron para el uso exponencial, por parte del estudiante, de la comunicación alternativa como forma de expresión de deseos y sentimientos. <![CDATA[EDUCACIÓN Y SORDERA: la lengua escrita como instrumento de exclusión social]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200148&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo é parte de uma pesquisa enveredada no campo da educação de surdos, cujo objetivo foi refletir sobre a importância de se pensar no ensino da língua escrita para esses estudantes. Por meio de um estudo teórico-conceitual, com caráter exploratório, pautado em autores como Senna (2010), Auroux (1992), Delacampagne (1997) e outros, a investigação se justifica pela necessidade de análise da predominância da língua portuguesa como instrumento de poder e canal único de conhecimento, questão que ultrapassa e se contrapõe às determinações legais que fortalecem o reconhecimento da língua de sinais em âmbito nacional. Os resultados alcançados sinalizam que, embora existam trabalhos que defendem o ensino bilingue para surdos no contexto escolar, muitos desses estudantes ainda são prejudicados pela falta de estímulos adequados ao seu potencial cognitivo, socioafetivo, linguístico e político-cultural, o que reflete perdas consideráveis no desenvolvimento da aprendizagem. Diante dessas constatações, destaca-se a necessidade de se (re)pensar os métodos e/ou estratégias mais adequadas ao ensino da gramática da língua portuguesa para surdos, levando em conta os desafios e possiblidades de cada aprendiz.<hr/>Abstract Theoretical review in the field of education for the deaf, whose objective was to reflect on the importance of written language skills in these students schoolhood. Based on exploratory conceptual research, based on authors such as Senna (2010), Auroux (1992), Delacampagne (1997) and others, the survey is justified by the need to properly analyze the predominance of the Portuguese language as an instrument of power and a singular tool of knowledge access, what shall be aggregated to Brazilian legal determinations that empower and recognize signal languages. Survey’s results indicate that, although bilingualism in deaf education is defended by several authors, many of these students are still harmed by the lack of adequate stimuli to their cognitive, socio-affective, linguistic and political-cultural potential, which result in considerable losses in written language skills development. In face of these findings, this survey concludes for the necessity of (re)drawing more appropriate methods and/or strategies for teaching Portuguese grammar to the deaf, respecting the limits and possibilities of each learner.<hr/>Resumen Revisión teórica en el campo de la educación para sordos, cuyo objetivo fue reflexionar sobre la importancia del desarrollo del lenguaje escrito en la etapa escolar de estos estudiantes. Con base en una investigación conceptual exploratoria, basada en autores como Senna (2010), Auroux (1992), Delacampagne (1997) y otros, la encuesta se justifica por la necesidad de analizar adecuadamente el predominio de la lengua portuguesa como instrumento de poder y una herramienta singular de acceso al conocimiento, lo que se logre agregar a las disposiciones legales brasileñas que facultan y reconocen las lenguas de señales. Los resultados de la encuesta indican que, si bien el bilingüismo en la educación de sordos es defendido por varios autores, muchos de estos estudiantes aún se ven perjudicados por la falta de estímulos adecuados a su potencial cognitivo, socioafectivo, lingüístico y político-cultural, lo que se traduce en pérdidas en el desarrollo de habilidades del lenguaje escrito. Frente a estos hallazgos, este estudio concluye por la necesidad de (re)diseñar métodos y/o estrategias más apropiadas para la enseñanza de la gramática portuguesa a sordos, respetando los límites y posibilidades de cada educando. <![CDATA[DESAFÍOS DE LA PRÁCTICA EDUCATIVA PARA ESTUDIANTES SORDOS EN SU ALTERIDAD]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200160&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O marco internacional das conquistas da política de inclusão foi a declaração de Salamanca, que assegura o direito educacional à pessoa surda. Essa conquista, no Brasil, adquire maior visibilidade com a publicação de algumas leis e documentos oficiais, pós-Constituição Federal de 1988, que orientam sobre esse ensino, tanto nas instituições públicas como privadas, com amparo pedagógico condizente a suas especificidades e, ainda, reconhecem as referências sócio-histórico-culturais da população surda. Este estudo analisou o processo educacional do surdo sob o aporte teórico de autores como Lodi (2011), Perlin e Strobel (2008), Miorando (2006), Quadros e Schmiedt (2006), Mantoan (2003), entre outros que abordam a temática voltada à educação e à cultura do povo surdo. A pesquisa se caracteriza exploratória, do ponto de vista de seu objetivo, bibliográfica e documental por seus procedimentos. O resultado da pesquisa apontou variados desafios, os quais perpassam o modo como se organiza o processo educacional, que reafirma o enrijecimento da prática educativa, logo, dificulta o processo do ensino-aprendizagem, bem como suprime a expressão identitária do estudante surdo, nomeadamente, a privação da sua língua natural. Os achados sugerem, portanto, a necessária reflexão das políticas educacionais inclusivas, especialmente em relação à adequada formação inicial ou continuada do professor; à conscientização dos pais de estudantes surdos e, no campo da linguística, a ausência e/ou a não efetivação de políticas públicas à prática didática que fomente o uso da Língua Brasileira de Sinais (Libras).<hr/>Abstract The international milestone of the inclusion policy achievements occurred with the Salamanca statement, which guarantees the right to education of deaf persons. These achievements, in Brazil, acquires greater visibility with the publication of post-1988 Federal Constitution laws and official documents who advise on this teaching, both in public and private institutions, with pedagogical support consistent with its specificities and also recognize the deaf population’s social, historical and cultural references. The present study analyzed the educational process of deaf students under the theoretical contribution of authors how Lodi (2011), Perlin and Strobel (2008), Miorando (2006), Quadros and Schmiedt (2006), Mantoan (2003), among other supports to the theme, and also on the legislation basis of deaf people education and culture. This study is exploratory from the point of view of its objective, and bibliographical and documental due to its procedures. Our outcomes point out several challenges which pervade an accommodation of the educational organization, which not only reaffirms the stiffening of the educational practice — thereby hindering the teaching-learning process —, but also suppresses the identity expression, namely, the deprivation of deaf people´s natural language. The findings suggest, therefore, the need to reflect on inclusive educational policies, and, in particular, on the adequacy of the initial or continuing teacher training, the awareness of parents of deaf students and — in the field of linguistics — on the absence and / or nonimplementation of public policies for didactic practices encouraging the use of the Brazilian Sign Language (Libras).<hr/>Resumen El hito internacional de los logros de la política de inclusión se produjo con la Declaración de Salamanca, que garantiza el derecho educativo de la persona sorda. Este logro, en Brasil, adquiere mayor visibilidad luego de la publicación de algunas leyes y documentos oficiales, luego de la Constitución Federal de 1988, que asesoran sobre esta enseñanza, tanto en instituciones públicas como privadas, con apoyo pedagógico acorde con sus especificidades y, también, reconocer las referencias sociohistórico-culturales. En este enfoque, este estudio analizó el proceso educativo del estudiante sordo bajo la aportación teórica de autores como Lodi (2011), Perlin y Strobel (2008), Miorando (2006), Quadros y Schmiedt (2006), Mantoan (2003), entre otros que abordan el tema centrado en la educación y cultura de las personas sordas. La investigación se caracteriza por ser exploratoria, desde el punto de vista de su objetivo, bibliográfica y documental, por sus procedimientos. El resultado de la investigación señaló varios desafíos, que impregnan la forma en que se organiza el proceso educativo que reafirma el endurecimiento de la práctica educativa, por lo tanto, dificulta el proceso de enseñanza-aprendizaje, así como suprime la expresión identitaria del estudiante sordo, a saber, la privación de su lengua natural. Los resultados sugieren, por lo tanto, la necesaria reflexión de las políticas educativas inclusivas, en especial, en relación con la adecuada educación inicial o continua del profesor; la concientización de los padres de estudiantes sordos y, en el campo de la lingüística, la ausencia y/o no implementación de políticas públicas para prácticas didácticas que fomenten el uso de la Lengua de Signos Brasileña (Libras). <![CDATA[CO-ENSEÑANZA ENTRE EL PROFESOR REGENTE Y TILSP: una asociación necesaria en la educación bilingüe de sordos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200172&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Discutir práticas e desafios na contemporaneidade para a inclusão em uma abordagem bilíngue para surdos torna-se necessário na produção de conhecimento, se se quer uma educação equitativa norteadora da formação e prática de professores que recebem alunos surdos em sua sala de aula. Levando isso em consideração, este artigo tem como objetivo geral analisar princípios norteadores da educação inclusiva e bilíngue de surdos sob a perspectiva da teoria histórico-cultural (VIGOTSKI, 1929, 1932/2001). Como objetivos específicos se propõe a conceituar educação inclusiva e bilíngue de surdos e demonstrar práticas pedagógicas inclusivas e bilíngues pesquisadas em duas escolas-polo dos municípios do Rio de Janeiro e de Duque de Caxias. A base conceitual abraça a teoria histórico-cultural, já que, por meio dela, compreendem-se as relações que envolvem o desenvolvimento da aprendizagem de forma contextualizada e sociointerativa (VIGOTSKI, 1929, 1932, 2001). A pesquisa tem uma metodologia qualitativa (BAUER, GASKELL, 2003), do tipo estudo de caso (GIL, 2008). A análise dos dados foi realizada na perspectiva microgenética (KELMAN, 2005). Observou-se que a forma como as professoras, as tradutoras intérpretes de Língua de Sinais e Língua Portuguesa (TILSPs), os alunos surdos e ouvintes medeiam o conhecimento (KELMAN, 2015) tem uma influência positiva no ensino e na aprendizagem dos alunos surdos. A Libras é a língua mais indicada para esta mediação. Conclui-se que a codocência e o trabalho conjunto com todos os atores do espaço educacional, realizado de forma dinâmica, dialógica e dialética, resulta em uma aprendizagem mais eficaz.<hr/>Abstract Discussing practices and challenges in contemporary times for inclusion in a bilingual approach for the deaf becomes necessary in knowledge production, if an equitable education is to guide the training and practice of teachers who receive deaf students in their classroom. Taking this into account, this article has the general objective of analyzing the guiding principles of inclusive and bilingual education for the deaf from the perspective of cultural-historical theory (VIGOTSKI, 1929, 1932/2001). As specific objectives, it proposes to conceptualize inclusive and bilingual education for the deaf and to demonstrate inclusive and bilingual pedagogical practices researched in two schools in the municipalities of Rio de Janeiro and Duque de Caxias. The conceptual basis embraces the historical-cultural theory, since, through it, the relationships that involve the development of human learning in a contextualized and socio-interactive way are understood (VIGOTSKI, 1929, 1932, 2001). The research has a qualitative methodology (BAUER, GASKELL, 2003), of the case study type (GIL, 2008). Data analysis was carried out from a microgenetic perspective (KELMAN, 2005). It was observed that the way in which teachers, translators and interpreters of Sign Language and Portuguese Language (TILSPs), deaf and hearing students mediate knowledge (KELMAN, 2015) has a positive influence on the teaching and learning of deaf students. Libras is the most suitable language for this mediation. Finally, we consider that co-teaching and working together with all actors in the educational space carried out in a dynamic, dialogical, and dialectical way results in more effective learning.<hr/>Resumen Discutir prácticas y desafíos para la inclusión en un enfoque bilingüe para sordos se vuelve necesario, si se quiere una educación equitativa que oriente la formación y la práctica de los docentes que reciben alumnos sordos en el aula. Teniendo esto en cuenta, este artículo tiene como objetivo general analizar los principios rectores de la educación inclusiva y bilingüe para sordos desde la perspectiva de la teoría histórico-cultural (VIGOTSKI, 1929, 1932/2001). Como objetivos específicos, propone conceptualizar la educación inclusiva y bilingüe para sordos y demostrar prácticas pedagógicas inclusivas y bilingües investigadas en dos núcleos escolares de los municipios de Río de Janeiro y Duque de Caxias. La base conceptual abraza la teoría histórico-cultural; a través de ella, se entienden las relaciones que implican el desarrollo del aprendizaje humano de forma contextualizada y socio-interactiva (VIGOTSKI, 1929, 1932, 2001). La investigación tiene una metodología cualitativa (BAUER, GASKELL, 2003), del tipo estudio de caso (GIL, 2008). El análisis de datos se llevó a cabo desde una perspectiva microgenética (KELMAN, 2005). Se observó que la forma en que los profesores, traductores e intérpretes de Lengua de Señas y Lengua Portuguesa (TILSPs), alumnos sordos y oyentes median el conocimiento (KELMAN, 2015) influye positivamente en la enseñanza y aprendizaje de los alumnos sordos. Libras es el lenguaje más adecuado para esta mediación. Finalmente, consideramos que la co-enseñanza y el trabajo conjunto con todos los actores del espacio educativo realizado de forma dinámica, dialógica y dialéctica redunda en un aprendizaje más efectivo. <![CDATA[DE LAS IDENTIDADES A LAS EXPERIENCIAS: travesías en el territorio sordo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200185&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo, problematizam-se narrativas sobre identidades Codas, como são denominados os filhos ouvintes de pais surdos, com suas marcas e impressões dos modos de vida surdo e ouvinte. Busca-se desconstruir a ideia de uma identidade Coda essencializada, marcada por modos de vida da cultura surda e reduzida a um modelo padrão, para pensarmos em uma matriz de experiência Coda (modos de vida-identidade-subjetividade). Os caminhos metodológicos perpassam cinco produções sobre a temática Coda, em que são identificadas algumas recorrências de marcas culturais surdas e ouvintes, envolvidas na malha discursiva sobre surdez. Entende-se que as recorrências ordenam e conduzem processos de constituição do Coda e que olhar para esta constituição pela matriz de experiência amplia as possibilidades de o Coda ser o sujeito da experiência. Assim, a discussão sobre identidade passa a ser entendida pelo viés de identificação cultural dos Codas como grupo, situando-se sua constituição subjetiva na experiência única e singular de sua história de vida.<hr/>Abstract Codas, as hearing children of deaf parents are called, carry marks and impressions of both deaf and hearing ways of life. This article, which problematizes narratives about Coda identities, aims to deconstruct the idea of an essentialized Coda identity, marked by ways of life of the deaf culture and reduced to a standard model, in order to think of a matrix of Coda experience (ways of life-identity-subjectivity). The methodological paths run through five productions on the Coda theme, in which some recurrences of deaf and hearing cultural marks involved in the meshof discourses about deafness have been identified. It is understood that the recurrences order and lead Coda constitution processes and that looking at this constitution through the matrix of experience expands the possibilities of Coda being the subject of the experience. Thus, the discussion about identity can be understood from the perspective of cultural identification of Codas as a group, by situating their subjective constitution in the unique and singular experience of their life history.<hr/>Resumen En este artículo se problematizan las narrativas sobre las identidades Codas, como son llamados los hijos oyentes de padres sordos, con sus marcas e impresiones de modos de vida sordo y oyente. Se busca deconstruir la idea de una identidad Coda en esencia, marcada por formas de vida de la cultura sorda y reducida a un modelo estándar, para pensar en una matriz de experiencia Coda (formas de vida-identidad-subjetividad). Los caminos metodológicos recorren cinco producciones sobre la temática Coda, en las que se identifican algunas recurrencias de marcas culturales sordas y oyentes, envueltas en el tejido discursivo sobre la sordera. Se entiende que las recurrencias ordenan y conducen los procesos de constitución de Coda y que mirar esta constitución a través de la matriz de la experiencia amplía las posibilidades de que Coda sea el sujeto de la experiencia. De este modo, la discusión sobre la identidad pasa a entenderse a través del sesgo de identificación cultural de los Codas como grupo, situando su constitución subjetiva en la experiencia única y singular de su historia de vida. <![CDATA[FORMACIÓN DOCENTE PARA EL SERVICIO EDUCATIVO ESPECIALIZADO A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓN-ACCIÓN]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200198&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo se insere na temática sobre práticas pedagógicas com estudantes jovens e adultos com deficiência intelectual mediadas por tecnologias. Tem como objetivo apresentar um relato de experiência sobre uma formação docente pelo viés da pesquisa-ação para atuação docente no Atendimento Educacional Especializado (AEE) remoto. A proposta formativa tem como foco a aplicação do Plano Educacional Individualizado (PEI) com ênfase na alfabetização e letramento. Tendo como base a tríade do pilar universitário: ensino, pesquisa e extensão foi elaborada uma formação teórica e prática coadunando pesquisas sobre o PEI, o AEE, alfabetização e letramento do alunado jovem e adultos com deficiência. A opção metodológica foi a pesquisa-ação que permitiu o planejamento, desenvolvimento e avaliação da proposta com os participantes (professores, estudantes com deficiência intelectual e agentes de apoio domiciliares). O estudo aconteceu em todas as suas etapas em ambiente virtual, mediado por tecnologias. Como resultados relevantes, aponta-se o ineditismo de uma modalidade AEE remoto para atuação com esse alunado, além da estruturação de um trabalho pedagógico personalizado para o ensino de leitura, escrita e letramento. Quanto aos professores cursistas, o protocolo para aplicação do PEI foi fundamental para estruturar o PEI dos estudantes, com o planejamento de atividades específicas para cada um deles. A personalização dos processos durante a aplicação do PEI permitiu resultados significativos para cada um dos estudantes na área acadêmica, social e laboral. Concluiu-se que o caminho metodológico da pesquisa-ação torna possível os processos formativos emergentes na escola contemporânea.<hr/>Abstract The article is part of the theme of pedagogical practices with young and adult students with intellectual disabilities mediated by technologies. It aims to present an experience report on teacher training through action-research bias for teaching in remote Specialized Educational Assistance (AEE). The training proposal focuses on the application of the Individualized Educational Plan (PEI) with an emphasis on literacy and literacy. Based on the triad of the university pillar: teaching, research and extension, a theoretical and practical training was elaborated, combining research on the PEI, the AEE, Literacy and literacy of young students and adults with disabilities. The methodological option was action research, which allowed the planning, development and evaluation of the proposal with the participants (teachers, students with intellectual disabilities and home support agents). The study took place in all its stages in a virtual environment, mediated by technologies. As relevant results, we point out the uniqueness of a remote AEE modality to work with these students, in addition to the structuring of a personalized pedagogical work for teaching reading, writing and literacy. As for the course teachers, the protocol for applying the IEP was fundamental to structure the students' IEP, with the planning of specific activities for each one of them. The customization of processes during the application of the PEI allowed significant results for each of the students in the academic, social and work areas. It was concluded that the methodological approach of action-research makes possible the formative processes emerging in contemporary schools.<hr/>Resumen El artículo se enmarca en el tema de las prácticas pedagógicas con estudiantes jóvenes y adultos con discapacidad intelectual mediadas por tecnologías. Tiene como objetivo presentar un relato de experiencia sobre la formación docente a través del sesgo de investigación-acción para la enseñanza en la Asistencia Educativa Especializada (AEE) a distancia. La propuesta formativa se centra en la aplicación del Plan Educativo Individualizado (PEI) con énfasis en la lectoescritura y lectoescritura. A partir de la tríada del pilar universitario: docencia, investigación y extensión, se elaboró una formación teórico-práctica, combinando investigaciones sobre el PEI, la AEE, Alfabetización y alfabetización de jóvenes y adultos con discapacidad. La opción metodológica fue la investigación acción, que permitió la planificación, desarrollo y evaluación de la propuesta con los participantes (docentes, estudiantes con discapacidad intelectual y agentes de apoyo domiciliario). El estudio se desarrolló en todas sus etapas en un entorno virtual, mediado por tecnologías. Como resultados relevantes, señalamos la singularidad de una modalidad de AEE a distancia para trabajar con estos estudiantes, además de la estructuración de un trabajo pedagógico personalizado para la enseñanza de la lectura, la escritura y la lectoescritura. En cuanto a los docentes del curso, el protocolo de aplicación del PEI fue fundamental para estructurar el PEI de los alumnos, con la planificación de actividades específicas para cada uno de ellos. La personalización de procesos durante la aplicación del PEI permitió resultados significativos para cada uno de los estudiantes en el ámbito académico, social y laboral. Se concluyó que el enfoque metodológico de la investigación-acción posibilita los procesos formativos emergentes en las escuelas contemporáneas. <![CDATA[TRABAJO ARTICULADO ENTRE AEE Y LA SALA REGULAR: cuerpos que juegan, interactúan y aprenden]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200209&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho tem como objetivo apresentar uma revisão literária considerando a criança, o corpo e seus processos de aprendizagens no AEE. Trata-se de uma pesquisa de doutorado em andamento, realizada com um grupo de professores de um Centro Municipal de Educação Infantil da cidade do Natal, considerando o arcabouço de uma formação continuada, valorizando as dimensões dialógicas de um trabalho colaborativo e articulado. Deste modo, corroboramos na assertiva que levantar o estado da arte é substancial para qualquer tipo de investigação, porque além de encontrarmos limites e lacunas, também estabelecemos um diálogo entre os diversos autores, desencadeando possibilidades e avanços na produção do conhecimento a respeito da temática. Neste sentido, optamos metodologicamente pela pesquisa bibliográfica, de natureza qualitativa, para que pudéssemos atender tais inquietações e, por meio dessa empiria estabelecermos uma relação dialógica e dialética entre o teórico e o vivido, em uma cadeia discursiva permeada de sentidos e significados à prática docente, articulando saberes entre estas nossas matizes instituídas: infância, inclusão, corpo e AEE, compreendendo esse corpo com meio desse processo de aprendizagem das crianças públicoalvo da educação especial.<hr/>Abstract This work aims to present a literary review considering the child, the body and their learning processes in the AEE. This is ongoing doctoral research, carried out with a group of teachers from a Municipal Center for Early Childhood Education in the city of Natal, considering the framework of continuing education, valuing the dialogical dimensions of collaborative and articulated work. In this way, we corroborate the assertion that surveying the state of the art is substantial for any type of investigation, because in addition to finding limits and gaps, we also establish a dialogue between the various authors, triggering possibilities and advances in the production of knowledge on the subject. In this sense, we methodologically opted for bibliographical research, of a qualitative nature, so that we could address such concerns and, through this empirical work, establish a dialogic and dialectical relationship between the theoretical and the lived, in a discursive chain permeated with senses and meanings to the teaching practice , articulating knowledge between these instituted nuances of ours: childhood, inclusion, body and AEE, understanding this body through this learning process of children target audience of special education.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo presentar una revisión literaria considerando al niño, el cuerpo y sus procesos de aprendizaje en la AEE. Se trata de una investigación doctoral en curso, realizada con un grupo de docentes de un Centro Municipal de Educación Infantil de la ciudad de Natal, considerando el marco de la educación permanente, valorando las dimensiones dialógicas del trabajo colaborativo y articulado. De esta manera, corroboramos la afirmación de que relevar el estado del arte es sustancial para cualquier tipo de investigación, pues además de encontrar límites y vacíos, también establecemos un diálogo entre los diversos autores, desencadenando posibilidades y avances en la producción de conocimiento sobre el tema. En ese sentido, nos decantamos metodológicamente por la investigación bibliográfica, de carácter cualitativo, para que pudiéramos abordar tales inquietudes y, a través de este trabajo empírico, establecer una relación dialógica y dialéctica entre lo teórico y lo vivido, en una cadena discursiva permeada de sentidos. y significados a la práctica docente, articulando saberes entre estos matices nuestros instituidos: infancia, inclusión, cuerpo y AEE, comprendiendo ese cuerpo a través de este proceso de aprendizaje de los niños destinatarios de la educación especial. <![CDATA[DE LAS CLASES ESPECIALES A LA EDUCACIÓN INCLUSIVA: un estudio sobre el sistema educativo en Miracema/RJ]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200219&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo reúne relatos sobre o sistema de educação do município de Miracema, compartilhando narrativas de profissionais que atuaram diretamente nas classes especiais e, a partir daí, enumera os principais desafios e as conquistas no salvaguardo do direito à educação para pessoas com deficiência e na implementação da educação especial na perspectiva da educação inclusiva em âmbito municipal. Metodologicamente, para além da pesquisa narrativa, utilizamos fontes bibliográficas (em bases selecionadas) e documentais (pertencentes a acervos existentes nos arquivos pessoais dos profissionais de educação que trabalharam nas extintas classes especiais e/ou nas escolas que possuíam tais classes). O objetivo foi abordar como tem se dado a implementação da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (2008) no sistema educacional municipal, valendo-nos da percepção de sujeitos envolvidos na passagem das classes especiais segregadoras para a educação inclusiva. Percebemos que, sob a percepção de professores/as, profissionais da educação, ex-alunos/as e familiares, as melhorias na infraestrutura, capacitação de profissionais e integração dos serviços de saúde e educação ofertados a estudantes com deficiências sempre foram necessários e buscamos compreender se a educação especial multidisciplinar e multiprofissional atualmente existente materializa os preceitos de uma educação inclusiva na prática.<hr/>Abstract This study brings together reports about the education system in the municipality of Miracema, compiling narratives from professionals who worked directly in special classes and also brings the main challenges and achievements in safeguarding the right to education for people with disabilities and in the implementation of the Special Education from the perspective of Inclusive Education at the municipal level. In addition, the study relies on theoretical support conceived in bibliographical and documentary sources belonging to existing collections in the personal archives of education professionals who worked in the extinct Special Classes, or in schools that had such classes, and who accepted the challenge of reporting their life experiences during the period in which they worked with the education of disabled children in segregated classes within the regular school space, in order to speak about Inclusive Education, from the perspective of school integration and its characteristics regarding Applied Inclusive Special Education within the scope of the municipality of Miracema/RJ. Thus, this article aims to address Inclusive Education in municipal education, from the perspective of professionals involved in the transition from segregated special classes to inclusive/integrated Education. In this way, it is clear that from the perspective of teachers, education professionals, former students and family members involved in the research through reports of their experiences, as well as according to the theoretical and documentary support raised, it was concluded that improvements in infrastructure, professional training and integration of health and education services offered to students with disabilities have always been necessary, even 30 years ago, to actually offer an education with positive results for students with disabilities, demonstrating the effectiveness of an education multidisciplinary approach that is truly inclusive.<hr/>Resumen Este estudio reúne informes sobre el sistema educativo en el municipio de Miracema, recopilando narrativas de profesionales que actuaron directamente en las clases especiales y también trae los principales desafíos y logros en la salvaguarda del derecho a la educación de las personas con discapacidad y en la implementación de la Especial. La educación desde la perspectiva de la Educación Inclusiva a nivel municipal. Además, el estudio cuenta con un sustento teórico concebido en fuentes bibliográficas y documentales pertenecientes a colecciones existentes en los archivos personales de profesionales de la educación que trabajaron en las extintas Clases Especiales, o en escuelas que las tenían, y que aceptaron el desafío de relatar sus experiencias de vida durante el período en que se trabajó con la educación de niños con discapacidad en clases segregadas dentro del espacio escolar regular, para hablar de Educación Inclusiva, desde la perspectiva de la integración escolar y sus características respecto a la Educación Especial Inclusiva Aplicada en el ámbito de el municipio de Miracema/RJ. Así, este artículo tiene como objetivo abordar la Educación Inclusiva en la educación municipal, desde la perspectiva de los profesionales involucrados en la transición de las clases especiales segregadas a la Educación inclusiva/integrada. De esta forma, queda claro que desde la perspectiva de docentes, profesionales de la educación, exalumnos y familiares involucrados en la investigación a través de relatos de sus experiencias, así como de acuerdo al sustento teórico y documental planteado, se concluyó que las mejoras en la infraestructura, la formación profesional y la integración de los servicios de salud y educación ofrecidos a los estudiantes con discapacidad siempre han sido necesarios, incluso hace 30 años, para ofrecer una educación con resultados positivos para los estudiantes con discapacidad, demostrando la eficacia de una educación multidisciplinar que sea verdaderamente inclusivo. <![CDATA[CONTRIBUCIONES DEL <em>HACER</em> DEL ADOLESCENTE CON DISCAPACIDAD INTELECTUAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200231&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo é um recorte de pesquisa de mestrado que analisa aspectos acerca da inclusão de um estudante com deficiência intelectual de um município do Rio de Janeiro. A partir das falas desse estudante e de professores de ciências que participaram de uma formação continuada, buscamos refletir sobre o direito de acesso e condição de permanência das pessoas com deficiências nos anos finais do ensino fundamental. Através da metodologia história de vida foram estudados os desafios e as condutas do processo de inclusão, que destacaram quatro categorias emergentes: dificuldades, norteadores de práticas, adaptações e descobertas. Conclui-se que propor adaptações nas aulas de ciências para esse estudante com deficiência intelectual foi um fator positivo para sua participação e inclusão em todos os momentos da aula, bem como para uma prática pedagógica inclusiva dos professores envolvidos, contribuindo para a efetiva participação acadêmica do estudante com deficiência intelectual no processo ensino-aprendizagem.<hr/>Abstract This article is part of a master's research that analyzes aspects about the inclusion of a student with intellectual disabilities in a city in Rio de Janeiro. From the speeches of this student and science teachers who participated in continuing education, we seek to reflect on the right of access and permanence condition of people with disabilities in the final years of elementary school. Through the life history methodology, the challenges and behaviors of the inclusion process were studied, which highlighted four emerging categories: difficulties, guiding practices, adaptations and discoveries. It is concluded that proposing adaptations in science classes for this student with intellectual disabilities was a positive factor for their participation and inclusion at all times in the class, as well as for an inclusive pedagogical practice of the teachers involved, contributing to the effective academic participation of the student. student with intellectual disability in the teaching-learning process.<hr/>Resumen Este artículo es un fragmento de una investigación de maestría que analiza aspectos sobre la inclusión de un estudiante con discapacidad intelectual de un municipio de Río de Janeiro. A partir de las declaraciones de este estudiante y de los profesores de ciencias que participaron en una formación contínua, buscamos reflexionar sobre el derecho de acceso y las condiciones de permanencia de las personas con discapacidades en los años finales de la educación primaria. A través de la metodología de historia de vida, se estudiaron los desafíos y la conducta del proceso de inclusión, que destacaron cuatro categorías emergentes: dificultades, guías de prácticas, adaptaciones y descubrimientos. En conclusión, proponer adaptaciones en las clases de ciencias para ese estudiante con discapacidad intelectual fue un factor positivo para su participación e inclusión en todos los momentos de la clase, así como para una práctica pedagógica inclusiva de los profesores involucrados, contribuyendo para la efectiva participación académica de dicho estudiante en el proceso enseñanza-aprendizaje. <![CDATA[LAS CONCEPCIONES DE JOSÉ VERÍSSIMO SOBRE LA FORMACIÓN DEL CUERPO POR LA EDUCACIÓN FÍSICA EN EL ESCENARIO EDUCATIVO NACIONAL DEL SIGLO XIX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200246&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo deriva-se de uma tese de doutorado tendo por objeto de estudo a formação de professores na sociedade de classes com ênfase na educação física, analisando a proposta educacional de José Veríssimo Dias de Mattos, em sua obra ‘A Educação Nacional (1906)’, tendo como centralidade a discussão da função da educação física no processo de modernização do Brasil. As concepções de José Veríssimo, quanto à formação de nação no Brasil recém-república, referem-se à necessidade da elaboração de uma proposta de educação nacional que considerasse a educação física como disciplina curricular obrigatória na escola. O referencial teórico adotado na problematização e análise do tema estudado é a teoria crítica da sociedade. Conclui-se que a educação física, pensada por Veríssimo (1906), seria um meio para se alcançar a civilidade e a disciplina do povo, buscando promover mudanças nos costumes e hábitos brasileiros do século XIX. No entanto, atribui-se reconhecimento ao esforço de Veríssimo em tornar a educação física uma realidade no Brasil em desenvolvimento, no qual segundo seu pensamento, ainda não havia uma educação digna de ser chamada de ‘Nacional’. Consequentemente, a proposta de educação física de Veríssimo (1906) vai ao encontro do sonho de um projeto de educação nacional e, para sua realização, se fazia necessário refletir sobre a grandiosidade da almejada Pátria brasileira.<hr/>Abstract This article derives from a doctoral thesis whose object of study is the formation of teachers in class society with an emphasis on physical education, analyzing the educational proposal of José Veríssimo Dias de Mattos, in his work ‘A Educação Nacional (1906)’, focusing on the discussion of the role of physical education in the process of modernization in Brazil. José Veríssimo's conceptions regarding the formation of a nation in newly republican Brazil refer to the need to develop a proposal for national education that considers physical education as a mandatory curricular subject at school. The theoretical framework adopted in the problematization and analysis of the subject studied is the critical theory of society. It is concluded that physical education, thought by Veríssimo (1906), would be a means to achieve civility and discipline of the people, seeking to promote changes in Brazilian customs and habits of the 19th century. However, recognition is attributed to Veríssimo's effort to make physical education a reality in developing Brazil, in which, according to his thinking, there was still no education worthy of being called ‘National’. Consequently, Veríssimo's proposal for physical education (1906) meets the dream of a national education project and, for its realization, it was necessary to reflect on the grandeur of the desired Brazilian homeland.<hr/>Resumen Este artículo deriva de una tesis doctoral cuyo objeto de estudio es la formación de profesores en la sociedad de clases con énfasis en la educación física, analizando la propuesta educativa de José Veríssimo Dias de Mattos, en su obra ‘A Educação Nacional (1906)’, centrándose sobre la discusión del papel de la educación física en el proceso de modernización de Brasil. Las concepciones de José Veríssimo sobre la formación de una nación en el Brasil recién republicano se refieren a la necesidad de desarrollar una propuesta de educación nacional que considere la educación física como materia curricular obligatoria en la escuela. El marco teórico adoptado en la problematización y análisis del tema estudiado es la teoría crítica de la sociedad. Se concluye que la educación física, pensada por Veríssimo (1906), sería un medio para lograr la civilidad y la disciplina de las personas, buscando promover cambios en las costumbres y hábitos brasileños del siglo XIX. Sin embargo, se atribuye un reconocimiento al esfuerzo de Veríssimo por hacer de la educación física una realidad en el Brasil en desarrollo, en el que, según su pensamiento, aún no existía una educación digna de llamarse ‘Nacional’. En consecuencia, la propuesta de Veríssimo para la educación física (1906) responde al sueño de un proyecto nacional de educación y, para su realización, fue necesario reflexionar sobre la grandeza de la deseada patria brasileña. <![CDATA[ORIENTACIÓN EDUCATIVA Y TRABAJO EXTRAESCOLAR DEL CAP DE LA UFRJ EN LA REVISTA ESCUELA SECUNDARIA (1959-1961)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200261&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O Colégio de Aplicação da UFRJ foi o primeiro a ser criado no país, em 1948, a fim de possibilitar experimentações pedagógicas. Mas somente dez anos depois foram publicadas as instruções para a implantação de um ensaio inovador na educação secundária: as classes secundárias experimentais, que começaria no ano seguinte. Assim, o presente trabalho tem como objetivo analisar a representação do serviço de orientação educacional e das atividades extraclasse das classes secundárias experimentais do Colégio de Aplicação da UFRJ na revista Escola Secundária (1959-1961) a partir de três artigos sobre a temática presentes na revista. E para a condução teórica desta pesquisa foi usado o conceito de representação a partir do historiador francês Roger Chartier (2002 e 2011) e o conceito de circulação trabalhado por Marta Carvalho (2003). Desse modo, as inovações analisadas das classes experimentais visavam formar a juventude para atender as necessidades da sociedade moderna<hr/>Abstract The application college of the Federal University of Rio de Janeiro was the first school created in Brazil, in 1948, with the purpose to carry on pedagogical experimentations. However, the instructions to implement an innovative essay on secondary education, named the experimental secondary classes, was published only 10 years later, and the classes effectively started on the following year. The present document aims to analyze the representation of the educational orientation service and the extraclass activities of the experimental secondary classes of the UFRJ’s application college in the secondary school journal from 1959 to 1961, based on three related articles published in this journal. The theoretical orientation followed the representation concept of the French historian Roger Chartier (2002, 2011) as well as the circulation concept of Marta Carvalho (2003). Thus, the innovations analyzed by the experimental classes aimed at educating youth to fulfill the needs of a modern society.<hr/>Resumen El colegio de aplicación de la UFRJ fue el primero en crearse en el país, en 1948, con el fin de posibilitar experimentaciones pedagógicas. Pero solamente diez años después, fueron publicadas las instrucciones para la implantación de una experiencia innovadora en la educación secundaria: las clases secundarias experimentales, que comenzarían al año siguiente. Asimismo, el presente trabajo tiene como objetivo analizar la representación del servicio de orientación educacional y de las actividades extraescolar de las clases secundarias experimentales del Colegio de Aplicación de la UFRJ en la revista Escuela Secundaria (1959-1961), a partir de tres artículos sobre la temática presente en la revista. Para la conducción teórica de esta investigación documental e historiográfica, fue utilizado el concepto de representación a partir del historiador francés Roger Chartier (2002 y 2011) y el concepto de circulación trabajado por Marta Carvalho (2003). De este modo, las innovaciones analizadas de las clases experimentales apuntaban a formar a la juventud para cumplir las necesidades de la sociedad moderna. <![CDATA[ANÁLISIS DE CONTENIDOS DE BIOLOGÍA MOLECULAR EN LOS LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200274&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No Brasil, o livro didático é amplamente utilizado em diversas escolas. Em algumas realidades, é o único instrumento para alunos e professores no desenvolvimento do processo de ensino-aprendizagem, refletindo sua grande importância. Em consequência do maior nível de dificuldade no ensino de matérias que abordam técnicas moleculares, faz-se necessário compreender como se apresentam os conteúdos de molecular em livros didáticos, visando a um maior entendimento de temas pouco abordados em aula e, consequentemente, buscando o aprimoramento do ensino. O objetivo deste estudo foi analisar os conteúdos de biologia molecular em duas coleções de livros didáticos de biologia do ensino médio, totalizando seis livros, quanto à presença, adequação às realidades socioculturais e atualizações necessárias à capacitação de alunos para uma formação mais abrangente. As duas coleções tiveram, em sua totalidade, diferentes exposições quanto aos conteúdos referentes à biologia molecular de maneira que uma das coleções abrangeu mais o tema deste estudo.<hr/>Abstract In Brazil, textbooks are widely used in several schools. In some realities, it is the only instrument for students and teachers in the development of the teaching-learning process, reflecting its great importance. As a result of the higher level of difficulty in teaching subjects that address molecular techniques, it is necessary to understand how the contents of molecular biology are presented in textbooks, aiming at a greater understanding of topics rarely discussed in class and, consequently, seeking to improve teaching. The objective of this study was to analyze the molecular biology content in two collections of high school biology textbooks, totaling six books, regarding the presence, adequacy to sociocultural realities and necessary updates to train students for a more comprehensive education. The two collections had in their entirety different expositions regarding the contents related to molecular biology, so that one of the collections covered more the theme of this study.<hr/>Resumen En Brasil, los libros de texto son ampliamente utilizados en varias escuelas. En algunas realidades, es el único instrumento para estudiantes y docentes en el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje, lo que refleja su gran importancia. Como consecuencia del mayor nivel de dificultad en la enseñanza de materias que abordan técnicas moleculares, es necesario comprender cómo se presentan los contenidos de biología molecular en los libros de texto, buscando una mayor comprensión de temas poco discutidos en clase y, en consecuencia, buscando mejorar la enseñanza. El objetivo de este estudio fue analizar el contenido de biología molecular en dos colecciones de libros de texto de biología de enseñanza media, que suman seis libros, en cuanto a la presencia, adecuación a las realidades socioculturales y actualizaciones necesarias para formar a los estudiantes para una formación más integral. Las dos colecciones tuvieron en su totalidad distintas exposiciones en cuanto a los contenidos relacionados con la biología molecular, por lo que una de las colecciones abarcó más la temática de este estudio. <![CDATA[POLÍTICAS CURRICULARES MUNICIPALES DE EDUCACIÓN INFANTIL: un análisis do los materiales pedagógicos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200290&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo compõe os resultados de uma pesquisa interinstitucional que possui como amostra dez Secretarias Municipais de Educação (SME) do estado do Rio de Janeiro e tem como objetivo analisar materiais pedagógicos compreendendo que essas propostas revelam concepções de currículo na Educação Infantil (EI). A tradição dos contextos escolares de atendimento às crianças pequenas tem compreendido e vivido o currículo como prescrição, como um conjunto de conhecimentos que devem ser transmitidos às crianças visando um suposto progresso, sem considerar os sujeitos envolvidos no processo educativo, com suas histórias e desejos. O trabalho se debruça sobre as seguintes questões: o que se espera que as crianças aprendam? Como trabalhar com as crianças pequenas considerando seus contextos sociais heterogêneos e seus saberes diversos? Quais noções de criança e infância marcam os currículos? O que compõe o currículo da EI? O resultado das análises dos materiais pedagógicos destinados à EI, produzidos no período de março a setembro de 2020, disponibilizados nas redes sociais e sites dos municípios pesquisados, devido ao contexto da pandemia, possibilitou refletir sobre três temas: “Escola dentro de casa: uma oportunidade de reflexão sobre currículo”; “Institucionalização e Ensino Infantil”; e “Autonomia e autoria na construção dos materiais pedagógicos”. Embora a produção do acervo, composta por um banco de 811 imagens, tenha ocorrido durante a pandemia, o trabalho compartilha da hipótese de que esses achados pouco diferem da tradição da EI já problematizada em outros estudos.<hr/>Abstract This article composes the results of an inter-institutional research that has as sample ten Municipal Departments of Education in the state of Rio de Janeiro (SME) and aims to analyze pedagogical materials, understanding that these proposals reveal curriculum conceptions in early chidhood education. The tradition of school contexts of care for young children has understood and lived the curriculum as a prescription, as a set of knowledge that must be transmitted to children aiming at a supposed progress, without considering the subjects involved in the educational process, with their stories and desires. The study followins theses questions: What children are expected to learn? How to work with young children considering their heterogeneous social contexts and their diverse knowledge? What notions of child and childhood mark the curriculum? What makes up the Early Childhood Education curriculum? The result of the analysis of the pedagogical materials intended for Early Childhood Education, produced from March to September 2020, made available on websites of the municipalities researched, due to the context of the pandemic, made it possible to reflect on three themes: school within from home: an opportunity to reflect on the curriculum; institutionalization and early childhood education; autonomy and authorship in the construction of teaching materials. Although the production of the collection, consisting of a bank of 811 images, took place during the pandemic, the work shares the hypothesis that these findings differ little from the early childhood education tradition already problematized in other studies.<hr/>Resumen Este artículo compone los resultados de una investigación interinstitucional que tiene como muestra diez Secretarías Municipales de Educación en el estado de Río de Janeiro (SME) y pretende analizar materiales pedagógicos, entendiendo que estas propuestas revelan concepciones curriculares en Educación Infantil (EI). La tradición de los contextos escolares de atención a los niños ha entendido y vivido el currículum como una prescripción, como un conjunto de saberes que deben ser transmitidos a los niños con miras a un supuesto progreso, sin considerar a los sujetos involucrados en el proceso educativo, con sus relatos y deseos. El trabajo aborda las siguientes preguntas: ¿Qué se espera que aprendan los niños? ¿Cómo trabajar con niños pequeños considerando sus contextos sociales heterogéneos y sus conocimientos diversos? ¿Qué nociones de niño e infancia marcan los currículums? ¿Qué conforma el plan de estudios de EI? El resultado del análisis de los materiales pedagógicos, producidos de marzo a septiembre de 2020, puestos a disposición en los sitios web de los municipios investigados, debido al contexto de la pandemia, permitió reflexionar sobre tres temas: La escuela dentro de la casa: una oportunidad para reflexionar sobre el currículo; Institucionalización y Educación de la Primera Infancia; Autonomía y autoría en la construcción de materiales pedagógicos. Si bien la producción de la colección, compuesta por un banco de 811 imágenes, tuvo lugar durante la pandemia, el trabajo comparte la hipótesis de que estos hallazgos difieren poco de la tradición EI ya problematizada en otros estudios. <![CDATA[YO JUEGO, TU JUGAS, NOSOTROS JUGAMOS: el cuerpo y el movimiento en la formación docente para la educación infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200309&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Tomamos como ponto de partida as inquietações acerca do brincar no cotidiano da educação infantil, considerando que a formação do professor é um importante elemento para a valorização e o redimensionamento do brincar. Nesta perspectiva, nos propusemos a investigar e discutir o brincar na formação de professores para a EI, permeado por uma compreensão das crianças, de suas infâncias e das instituições de ensino a elas destinadas. Trazemos uma discussão teórica sobre a temática, apresentando abordagens de estudiosos do brincar, do corpo em movimento e da formação de professores, articuladas a algumas falas de acadêmicos de pedagogia sobre brincar, o corpo e o movimento na sua formação, no curso superior. Neste emaranhado de falas, referências e análises, tratamos do brincar, do corpo e da acrobacia cotidiana que é educar e aprender com as crianças, considerando que a formação de professores de EI precisa estar vinculada ao movimento, à vivência estética e à compreensão da arte e das culturas infantis.<hr/>Abstract We take as a starting point the concerns about playing in the daily life of early childhood education, considering that teacher training is an important element for the appreciation and resizing of play. In this perspective, we set out to investigate and discuss playing in the training of teachers for EI, permeated by an understanding of children, their childhoods and the educational institutions intended for them. We bring a theoretical discussion on the subject, presenting approaches by scholars of play, the body in movement and teacher training, articulated with some speeches by pedagogy academics about playing, the body, and movement in their training, in higher education. In this tangle of speeches, references and analyses, we deal with playing, the body and the daily acrobatics that is to educate and learn with children, considering that the training of early childhood education teachers needs to be linked to movement, aesthetic experience and understanding of children's art and cultures.<hr/>Resumen Tomamos como punto de partida las preocupaciones sobre el juego en el cotidiano de la educación infantil, considerando que la formación docente es un elemento importante para la apreciación y redimensionamiento del juego. En esta perspectiva, nos propusimos investigar y discutir el juego en la formación de profesores para la EI, permeada por una comprensión de los ninos, de sus infancias y de las instituciones educativas a ellos destinadas. Traemos una discusión teórica sobre el tema, presentando abordajes de estudiosos del juego, el cuerpo en movimiento y la formación de profesores, articulados con algunos discursos de estudiantes de pedagogía sobre el juego, el cuerpo, y el movimiento en su formación de enseñanza superior. En esta maraña de discursos, referencias y análisis, abordamos el juego, el cuerpo y la acrobacia cotidiana que es educar y aprender con los niños, considerando que la formación de los docentes de EI debe estar ligada al movimiento, la experiencia estética y la comprensión del arte y las culturas de los niños. <![CDATA[<em>HACKEAMOS</em> LA UNIVERSIDAD: disputas y afirmaciones sobre el (no)lugar de las personas trans y travestis en la universidad]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200324&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem como objetivo problematizar noções de hackeamento e pertencimento, e as disputas sobre a territorialização da universidade através de narrativas de quatro mulheres trans/travestis estudantes da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Com esse intuito, entre outubro de 2019 e setembro de 2021, foram realizadas entrevistas individuais, semiestruturadas e em profundidade com quatro mulheres trans/travestis estudantes da UFPE, sobre suas trajetórias de ingresso e permanência na universidade. Nas narrativas aqui apresentadas, acessar a universidade envolve um sentimento de que o espaço acadêmico não é feito para pessoas trans e travestis, mas que nesse acesso encontra-se oportunidades de ressignificar as próprias histórias de vidas e disputar a universidade. As interlocutoras desse estudo destacam, por essa razão, como suas trajetórias acadêmicas são bandeiras e veículos de lutas fundamentais para essa população, deslocando os significados da política e da própria universidade. O termo hackear, que vem da palavra inglesa hack, significa invadir um sistema ou rede computacional, ou usar as técnicas que constituem um sistema contra ele mesmo causando modificações a favor de alguém. Dessa maneira, hackear a universidade é disputá-la por dentro, acessando seus espaços e dispositivos e desconstruindo as lógicas de subalternização e exclusão político-epistêmicas das pessoas trans e travestis.<hr/>Abstract This paper aims to problematize notions of hacking and belonging, and the disputes about the territorialization of the university through the narratives of four trans/travestis women students at the Federal University of Pernambuco (UFPE). For this purpose, between October 2019 and September 2021, individual, semi-structured and in-depth interviews were carried out with four trans women / travestis students at UFPE, about their paths to entering and staying at the university. In the narratives presented here, accessing the university involves a feeling that the academic space is not made for trans and travestis people, but that in this access there are opportunities to reframe their own life stories and compete for university. The interlocutors in this study highlight, for this reason, how their academic trajectories are flagships and vehicles of fundamental struggles for this population, displacing the meanings of politics and the university itself. The term hack, which comes from the english word hack, means to invade a computer system or network, or to use the techniques that constitute a system against itself causing modifications in favor of someone. In this way, hacking the university is disputing it from the inside, accessing its spaces and devices and deconstructing the logic of subalternization and politicalepistemic exclusion of trans and travestis people.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo problematizar las nociones de hackeamiento y pertenencia, y las disputas sobre la territorialización de la universidad a través de las narrativas de cuatro estudiantes trans/travestis de la Universidad Federal de Pernambuco (UFPE). Para ello, entre octubre de 2019 y septiembre de 2021, se realizaron entrevistas individuales, semiestructuradas y en profundidad a cuatro estudiantes mujeres trans/travestis de la UFPE, sobre sus caminos de ingreso y permanencia en la universidad. En las narrativas aquí presentadas, el acceso a la universidad implica sentir que el espacio académico no está hecho para personas trans y travestis, sino que en ese acceso hay oportunidades para replantear sus propias historias de vida y competir por la universidad. Los interlocutores de este estudio destacan, por ello, cómo sus trayectorias académicas son banderas y vehículos de luchas fundamentales para esta población, desplazando los sentidos de la política y de la propia universidad. El término hackear, que proviene de la palabra inglesa hack, significa invadir un sistema informático o red, o utilizar las técnicas que constituyen un sistema contra sí mismo provocando modificaciones a favor de alguien. De esta forma, hackear la universidad es disputarla desde adentro, acceder a sus espacios y dispositivos y deconstruir la lógica de subalternización y exclusión político-epistémica de las personas trans y travestis. <![CDATA[EL USO DE LA REALIDAD AUMENTADA EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS Y BIOLOGÍA: Qué dicen los estudiantes de licenciatura en ciencias biológicas de una institución de educación superior en Maranhão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200338&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente trabalho objetivou investigar o uso da Realidade Aumentada (RA) no ensino de ciências e biologia na perspectiva de licenciandos em ciências biológicas. O público-alvo foram licenciandos em ciências biológicas de uma instituição de ensino superior no Maranhão e a coleta de dados ocorreu em uma oficina de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC), em que os participantes puderam experienciar a RA por meio do aplicativo Google Expedições. Foi-lhes apresentado um questionário que versava sobre o uso da RA no ensino. Para análise dos dados, foram traçadas três categorias: operabilidade, envolvimento e efetividade. A RA traz uma perspectiva atraente para os alunos, para isso, é importante haver um planejamento que leve em consideração a disponibilidade de recursos e a infraestrutura escolar. É necessário que a formação inicial promova uma visão global das potencialidades dessas ferramentas, além de maiores investimentos para a garantia do acesso aos recursos tecnológicos.<hr/>Abstract The present work aimed to investigate the use of Augmented Reality (AR) in Science and Biology teaching from the perspective of biological sciences undergraduates. The target audience were undergraduates in biological sciences from a higher education institution in Maranhão and data collection took place in a Digital Information and Communication Technologies (DICT) workshop, in which participants could experience AR through the application Google Expeditions. They were presented with a questionnaire that addressed the use of AR in teaching. For data analysis, three categories were drawn: operability, involvement and effectiveness. AR brings an attractive perspective to students, for this, it is important to have a plan that takes into account the availability of resources and school infrastructure. It is necessary that initial training promotes a global view of the potential of these tools, in addition to greater investments to guarantee access to technological resources.<hr/>Resumen El presente trabajo tuvo como objetivo investigar el uso de la Realidad Aumentada (AR) en la enseñanza de ciencias y biología desde la perspectiva de los estudiantes de licenciatura en ciencias biológicas. El público objetivo eran estudiantes de grado en ciencias biológicas de una institución de enseñanza superior de Maranhão y la recolección de datos se realizó en un taller de Tecnologías Digitales de Información y Comunicación (TDIC), en el que los participantes pudieron experimentar AR a través de la aplicación Google. Se les presentó un cuestionario que abordaba el uso de AR en la enseñanza. Para el análisis de los datos, se trazaron tres categorías: operabilidad, involucramiento y eficacia. AR trae una perspectiva atractiva para los estudiantes, para ello es importante contar con un plan que tenga en cuenta la disponibilidad de recursos e infraestructura escolar. Es necesario que la formación inicial promueva una visión global del potencial de estas herramientas, además de mayores inversiones para garantizar el acceso a los recursos tecnológicos. <![CDATA[LA METÁFORA DE LAS REDES EN LA ENSEÑANZA DE LA EDUCACIÓN: enredar y (redes)cubriendo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200351&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem por objetivo desenvolver uma ideia, até então embrionária, uma vez que foi lançada sob a forma de um resumo expandido escrito a partir da metáfora das redes para o XI Seminário Internacional as redes educativas e as tecnologias – docentes na resistência e na criação1, evento este popularmente chamado de Redes. A relação estabelecida entre a metáfora das redes e o evento Redes (2022) justificou o jogo de palavras que intitulou o referido resumo expandido: “Redes no Redes: enredando metáforas de formação docente” e que, agora, segue se entrelaçando nas linhas do presente texto. A essência do primeiro escrito permanece e ganha novos contornos neste artigo, despertando a compreensão dos processos de formação docente pelo viés metafórico, adentrando o campo das narrativas e colaborando para construções semânticas na área educacional. Para tanto, enredada nos fios teóricos de Josso, Gatti, Nóvoa, Pinheiro, Fontoura, Huberman e Marcelo, esta narrativa pretende retomar e dar continuidade ao estudo metafórico já iniciado, além de inspirar e gerar novas conexões acerca dos processos de formação docente.<hr/>Abstract This article aims to develop an idea, before embryonic, because it was written in the form of an expanded abstract from the metaphor of redes3 for the XI Seminário Internacional as redes educativas e as tecnologias – docentes na resistência e na criação4, an event popularly called Redes. The relationship established between the metaphor of redes and the event Redes (2022) justified the play on words that entitled the aforementioned expanded abstract: “Redes in the Redes: entangling metaphors for teacher formation” and which, now, continues to intertwine in the lines of the present text. The essence of the first writing remains and gains new contours in this article, awakening the understanding of teacher formation processes through metaphorical bias, entering the field of narratives and collaborating for semantic constructions in the educational area. Therefore, entangled in the theoretical threads of Josso, Gatti, Nóvoa, Pinheiro, Fontoura, Huberman and Marcelo, this narrative intends to resume and continue the metaphorical study already started, in addition to inspiring and generating new connections about the processes of teacher formation.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo desarrollar una idea, hasta entonces embrionaria, pues fue redactada en forma de resumen ampliado a partir de la metáfora de las redes para el XI Seminário Internacional As Redes Educativas e as Tecnologias – Docentes na resistência e na criação5, evento popularmente llamado Redes. La relación que se establece entre la metáfora de las redes y el acontecimiento Redes (2022) justificó el juego de palabras que tituló el citado resumen ampliado: “Redes en las Redes: metáforas enredadoras para la formación de maestros” y que, ahora, sigue entrelazándose en las líneas del presente texto. La esencia del primer escrito se mantiene y gana nuevos contornos en este artículo, despertando la comprensión de los procesos de formación de maestros por medio del sesgo metafórico, ingresando al campo de la narración y colaborando para las construcciones semánticas en el ámbito educativo. Así, enredada en los hilos teóricos de Josso, Gatti, Nóvoa, Pinheiro, Fontoura, Huberman y Marcelo, esta narración tiene la intención de reanudar y continuar el estudio metafórico ya iniciado, además de inspirar y generar nuevas conexiones sobre los procesos de formación de maestros. <![CDATA[FORMACIÓN DE PROFESORES A DISTANCIA: un movimiento histórico en la perspectiva de tesis y disertaciones]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200360&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O fenômeno problematizado a seguir tem sido alvo das reflexões de diversos pesquisadores, como atestam as teses e dissertações ora discutidas. A formação de professores a distância caminha a passos largos e o objetivo deste artigo é evidenciar o movimento histórico, portanto, contraditório, que marca o processo em curso, sob a perspectiva das produções acadêmicas desenvolvidas em universidades brasileiras, durante as duas primeiras décadas do século XXI. Foram analisados 21 desses trabalhos desenvolvidos entre os anos de 2006 e 2021, tendo como amparo metodológico o materialismo históricodialético, a partir do qual o pesquisador é capaz de identificar as contradições do fenômeno abordado. Os resultados indicam, entre outros aspectos, a vertente democratizante da modalidade em questão sem negar, entretanto, as ações consideradas danosas à formação docente, a exemplo da massificação muitas vezes inerente aos cursos desenvolvidos nesses moldes. Acredita-se que as análises apresentadas contribuem para o planejamento de cursos a distância voltados à formação docente, uma vez que as experiências relatadas pelos pesquisadores foram desenvolvidas em diversos estados brasileiros e sob a orientação das mais variadas propostas, com destaque para a Universidade Aberta do Brasil (UAB).<hr/>Abstract The phenomenon discussed below has been the subject of reflections by several researchers, as attested by the theses and dissertations discussed here. Distance teacher education is taking great strides and the objective of this article is to highlight the historical movement, therefore, contradictory, that marks the ongoing process, from the perspective of academic productions developed in brazilian universities, during the first two decades of the XXI century. Twenty-one of these works developed between 2006 and 2021 were analyzed, having as methodological support the historical-dialectical materialism, from which the researcher is able to identify the contradictions of the phenomenon addressed. The results indicate, among other aspects, the democratizing aspect of the modality in question without denying, however, the actions considered harmful to teacher training, such as the massification often inherent to courses developed in these molds. It is believed that the analyzes presented contribute to the planning of distance courses aimed at teacher training, since the experiences reported by the researchers were developed in several Brazilian states and under the guidance of the most varied proposals, especially the Open University of Brazil (UAB).<hr/>Resumen El fenómeno discutido a continuación ha sido objeto de reflexiones de varios investigadores, como lo atestiguan las tesis y disertaciones discutidas aquí. La formación de profesores a distancia está dando grandes pasos y el objetivo de este artículo es resaltar el movimiento histórico, por lo tanto, contradictorio, que marca el proceso en curso, en la perspectiva de las producciones académicas desarrolladas en las universidades brasileñas, durante las dos primeras décadas del siglo XXI. Se analizaron 21 de estos trabajos desarrollados entre 2006 y 2021, teniendo como soporte metodológico el materialismo histórico-dialéctico, a partir del cual el investigador logra identificar las contradicciones del fenómeno abordado. Los resultados indican, entre otros aspectos, el aspecto democratizador de la modalidad en cuestión sin negar, sin embargo, las acciones consideradas lesivas a la formación docente, como la masificación muchas veces inherente a los cursos desarrollados en estos moldes. Se cree que los análisis presentados contribuyen para la planificación de cursos a distancia destinados a la formación de profesores, ya que las experiencias relatadas por los investigadores se desarrollaron en varios estados brasileños y bajo la guía de las más variadas propuestas, con énfasis en la Universidad Abierta de Brasil (UAB). <![CDATA[DISCURSO EDUCATIVO CONTEMPORÁNEO: nota sobre un inventario analógico de Julio Groppa Aquino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000200372&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Discurso educacional contemporâneo: inventário analógico, de Julio Groppa Aquino, reúne 5.000 excertos de 1.165 entrevistas concedidas por 896 expoentes do campo pedagógico brasileiro nas últimas quatro décadas. O corpus documental é composto de 10 revistas de referência na imprensa periódica educacional. Trata-se de um amplo quadro diacrônico, que diz respeito tanto à história das narrativas pedagógicas em curso no país quanto à da intrincada mecânica de governamento docente apregoado pela expertise educacional em destaque. Nesta resenha, destaca-se à apropriação e a montagem como estratégias de pesquisa com o arquivo, noção que o autor mobiliza desde Michel Foucault e seus interlocutores. Longe de se configurar como um trabalho de reposição e interpretação dos textos selecionados, a obra instaura um movimento de hibridação e transcriação discursiva, cujos efeitos sugerem novos estilos de presença para as práticas educativas na atualidade.<hr/>Abstract Discurso educacional contemporâneo: inventário analógico, by Julio Groppa Aquino, gathers 5.000 excerpts from 1.165 interviews given by 896 exponents of the Brazilian pedagogical field over the last four decades. The documentary corpus consists of 10 leading journals in the educational area. It refers to a broad diachronic frame, which concerns both the history of pedagogical narratives in progress in the country and the intricate mechanics of teaching government proclaimed by the educational expertise highlighted in the book. In this review, appropriation and montage stand out as research strategies with the archive, a notion that the author mobilizes based on Michel Foucault and his interlocutors. Instead of replacing and interpreting the selected texts, the work establishes a movement of hybridization and transcreation of the discourse, whose effects suggest new styles of presence for current educational practices.<hr/>Resumen Discurso educacional contemporâneo: inventário analógico, de Julio Groppa Aquino, reúne 5.000 extractos de 1.165 entrevistas concedidas por 896 exponentes del campo pedagógico brasileño en las últimas cuatro décadas. El corpus documental está formado por 10 revistas líderes en el área educativa. Esta es una imagen diacrónica amplia, que se re refiere tanto a la historia de las narrativas pedagógicas en curso en el país como a la intrincada mecánica de lo gobierno de la enseñanza proclamada por la experiencia educativa destacada en el libro. En esta revisión, la apropiación y el montaje se destacan como estrategias de investigación con el archivo, una noción que el autor moviliza con Michel Foucault y sus interlocutores. En lugar de reemplazar e interpretar los textos seleccionados, la obra establece un movimiento de hibridación y transcreación discursiva, cuyos efectos sugieren nuevos estilos de presencia para las prácticas educativas actuales.