Scielo RSS <![CDATA[Revista Teias]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-030520230003&lang=es vol. 24 num. 74 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial- Teias vol.24 no.74]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[POLÍTICAS CURRICULARES PARA LA DOCENCIA EN IBEROAMÉRICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A apresentação desta seção temática convida todas e todos à leitura de artigos que foram aprovados para dialogar com um assunto que envolve aqueles e aquelas que se comprometem com a discussão contemporânea da escola básica, suas políticas de currículo e a docência na Ibero-América. Envolvendo os países da América Latina e Caribe além dos ibéricos (Portugal e Espanha), busca-se aprofundar os debates que vêm se apresentando na região difundidos pela Organização dos Estados Iberoamericanos (OEI) ao longo dos anos 2000 sobre Metas para a Educação para a Geração dos Bicentenários da Independência dos países que integram a região. Destacam-se nesse contexto tentativas de regulação do currículo da formação e do trabalho docente traduzidas em orientações de currículo por competências de caráter instrumental; processos de avaliação de desempenho; a centralidade da prática; e o desenvolvimento de uma cultura da aprendizagem como algumas das demandas disseminadas em diversos textos políticos da região. Esta seção temática pretende com os diferentes artigos explorar objetos de investigação, perspectivas, metodologias e resultados de investigação que, longe de delimitar-se à região ibero-latino-americana, abrem-se para os mundos-mundo e suas diferentes proposições e leituras em torno de políticas de currículo para a docência dos países que fazem parte da Ibero-América, problematizando-as a partir de experiências locais e de suas relações com a representação desse espaço regional.<hr/>Abstract The presentation of this thematic section invites everyone to the reading of articles that were approved to dialogue with a subject that involves those who are committed to the contemporary discussion of basic education, its curriculum policies, and teaching in Ibero-America. The area accounts for countries from Latin America and the Caribbean as well as the Iberian countries, Portugal and Spain. It seeks to deepen the debates that have been taking place in the region and spread by the Organization of Ibero-American States (OEI) throughout the 2000s through the Goals for Education for the Bicentennial of Independence Generation of the countries that make up the region. In this context, attempts to regulate the training curriculum and teaching work are highlighted, and translated into curriculum guidelines based on instrumental skills; performance evaluation processes; the centrality of practice; and the development of a culture of learning are some of the demands disseminated in various political texts in the region. This thematic section intends, with the different articles, to explore research objects, perspectives, methodologies, and research results that, far from being limited to the Ibero-Latin American region, open up to world/worlds and their different propositions and readings around curriculum policies for teaching in countries that are part of Ibero-America, problematizing them from local experiences and their relations with the representation of this regional area.<hr/>Resumen La presentación de esta sección temática invita todas y todos a leer los artículos que fueron aprobados para dialogar con un tema que involucra a quienes están comprometidos con la discusión contemporánea de la educación básica, sus políticas de currículo y la enseñanza en Iberoamérica. Involucrando a los países de América Latina y el Caribe además de los ibéricos (Portugal y España), se pretende profundizar en los debates que se vienen dando en la región difundidos por la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) a lo largo de la década del 2000 sobre Metas Educativas para la Generación de los Bicentenarios de la Independencia de los países que integran la región. En este contexto, se destacan los intentos de regular el currículo de la formación del trabajo docente, traducidos en lineamientos curriculares basados en competencias instrumentales; procesos de evaluación del desempeño; la centralidad de la práctica; y el desarrollo de una cultura del aprendizaje como algunas de las demandas difundidas en diversos textos políticos de la región. Esta sección temática pretende, con los diferentes artículos, explorar objetos de investigación, perspectivas, metodologías y resultados de investigación que, lejos de circunscribirse a la región iberolatinoamericana, se abren a mundos-mundo y sus diferentes propuestas y lecturas en torno a políticas de currículo para la enseñanza en los países que forman parte de Iberoamérica, problematizándolas desde las experiencias locales y sus relaciones con la representación de este espacio regional. <![CDATA[EL MOVIMIENTO GLOBAL DE REFORMA EDUCATIVA (GERM) Y LA BNCC: performatividad para la formación y las prácticas docentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo abordamos reformas curriculares como elementos das tentativas de controle da formação e de práticas docentes, articuladas a desempenho de boas práticas e a resultados de avaliações externas. Destacamos o Global Education Reform Movement (GERM), Movimento de Reforma Global Educacional, para o português, como parte da política de estímulo às reformas que atribuem sentidos de eficácia aos sistemas educacionais. Apontamos a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e os desdobramentos para a sua implementação como parte de uma agenda global de educação, constituinte dessa rede de influência mundial, orientada/influenciada pelo movimento GERM. Enquanto perspectiva metodológica, com base em uma etnografia de redes, proposta por Stephen Ball, apresentamos os movimentos Todos pela Educação e Todos pela Base, e a Fundação Getúlio Vargas (FGV) e relacionamos GERM e formação docente, problematizando produções discursivas sobre bom professor e boas práticas. Com base em Ball (2014), acreditamos que as políticas de currículo sofrem investidas do setor mercadológico, em que as empresas privadas estão à frente desse processo de reformulação curricular. Tais reformulações curriculares, como medidas performáticas, buscam a centralidade e padronização da formação docente, além de aumentarem o processo de culpabilização do trabalho docente.<hr/>Abstract This paper aims to address the curricular changes as elements of the attempts to control the training and teaching practices associated with the performance of good practices, and the results of external evaluations. We highlight the Global Education Reform Movement, or GERM, as part of the stimulus to the policy of educational changes, which attributes a sense of efficiency to the educational systems. We point out the Common National Curriculum Base (BNCC) and the unfolding events surrounding its implementation as part of a global educational agenda, a constituent of this global influence network, oriented and influenced by the GERM movement. As a methodological perspective, from an ethnography of networks, proposed by Stephen Ball, we present the movements Todos pela Educação and Todos pela Base, and the Getúlio Vargas Foundation (FGV) and we relate GERM and teacher training, problematizing discursive productions about good teachers and good practices. Based on Ball (2014), we believe that the curriculum policies go through incursions from the market division, in which private companies are ahead of the process of curriculum reformulation. Such curriculum reformulations, as performative measures, search for the centrality and standardization of teacher training, besides enhancing the accountability of the teachers’ labor.<hr/>Resumen En este artículo, abordamos las reformas curriculares como elementos de intentos de control de la formación y de las prácticas docentes, vinculados a la realización de buenas prácticas y los resultados de las evaluaciones externas. Destacamos el Global Education Reform Movement (GERM), Movimiento para la Reforma Educativa Global, en español, como parte de la política de estímulo de reformas educativas que dan sentidos de eficacia a los sistemas educativos. Señalamos la Base Curricular Común Nacional (BNCC) y las consecuencias de su implementación como parte de una agenda educativa global, constituyente de esta red de influencia mundial, guiada/influenciada por el movimiento GERM. Como perspectiva metodológica, a partir de una etnografía de redes, propuesta por Stephen Ball, presentamos los movimientos Todos pela Educação y Todos pela Base, y la Fundación Getúlio Vargas (FGV) y relacionamos GERM y formación docente, problematizando producciones discursivas sobre buenos docentes y buenas prácticas. Con base en Ball (2014), creemos que las políticas curriculares sufren ataques desde el sector del marketing, en el que las empresas privadas están al frente de este proceso de reformulación curricular. Tales reformulaciones curriculares, como medidas de desempeño, buscan la centralidad y regulación de la formación docente, además de incrementar el proceso de culpabilización del trabajo docente. <![CDATA[ENSEÑANZA, FAMILIA Y CURRICULUM: el vacío de sentidos para la enseñanza en la política curricular familiar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300023&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo discute o esvaziamento de sentidos docentes a partir do fortalecimento de políticas curriculares familistas no Brasil, as quais endereçando-se prioritariamente à família tradicional, como instância de ensinoaprendizagem, invertem a prioridade do interesse público para investir na ordem privada. Com o objetivo de analisar o esvaziamento discursivo da formação docente como um desdobramento da onda reacionárioconservadora da última década, realiza-se uma análise discursiva ancorada na pesquisa qualitativa documental, a partir de materiais do Programa Conta pra Mim que integra a Política Nacional de Alfabetização (PNA). Para tanto, este texto adota a perspectiva pós-estrutural da teoria do discurso de Laclau e Mouffe (2015) como arcabouço teórico-analítico, junto a considerações amparadas na filosofia da diferença de Derrida (2016) e no conceito de lógicas fantasmáticas de Glynos e Howarth (2007). Ante a isto, os achados permitem significar o Conta pra Mim como uma proposição de currículo embebida no familismo contemporâneo, afeita a sedimentação de sentidos neoconservadores e neoliberais e aliada aos interesses daqueles que intentam fragilizar os espaços-tempos da docência nas disputas por hegemonia educacional.<hr/>Abstract The article discusses the emptying of teaching meanings from the strengthening of family-oriented curriculum policies in Brazil, which, by addressing primarily the traditional family, as a teaching-learning instance, reverse the priority of the public interest to invest in the private order. With the objective of analyzing the discursive emptying of teacher training as a result of the reactionary-conservative wave of the last decade, a discursive analysis is carried out based on qualitative documental research, based on materials from the Programa Conta pra Mim that integrates the Policy National Literacy Program (PNA). To this end, this text adopts the post-structural perspective of discourse theory by Laclau and Mouffe (2015) as a theoretical-analytical framework, along with considerations supported by Derrida's philosophy of difference (2016) and the concept of phantasmatic logic by Glynos and Howard (2007). In view of this, the findings allow us to signify Conta pra Mim as a proposal for a curriculum steeped in contemporary familism, affected by the sedimentation of neoconservative and neoliberal meanings and combined with the interests of those who attempt to weaken the space-times of teaching in disputes for hegemony educational.<hr/>Resumen El artículo discute el vaciado de sentidos de la enseñanza a partir del fortalecimiento de las políticas curriculares orientadas a la familia en Brasil, que, al abordar principalmente la familia tradicional, como instancia de enseñanza-aprendizaje, invierten la prioridad del interés público para invertir en el orden privado. Con el objetivo de analizar el vaciamiento discursivo de la formación docente a raíz de la ola conservadora-reaccionaria de la última década, se realiza un análisis discursivo a partir de una investigación documental cualitativa, a partir de materiales del Programa Conta pra Mim que integra la Política Nacional del Programa de Alfabetización (PNA). Para ello, este texto adopta como marco teórico-analítico la perspectiva postestructural de la Teoría del Discurso de Laclau y Mouffe (2015), junto con consideraciones sustentadas en la filosofía de la diferencia de Derrida (2016) y el concepto de lógica fantasmática de Glynos y Howard (2007). Frente a ello, los hallazgos permiten significar Conta pra Mim como una propuesta de currículo impregnado del familismo contemporáneo, afectado por la sedimentación de sentidos neoconservadores y neoliberales y combinado con los intereses de quienes pretenden debilitar el espaciotiempos de la enseñanza en disputas por la hegemonía educativa. <![CDATA[LA FORMACIÓN POLÍTICA Y CIUDADANA DEL DOCENTE: luchar por el ser humano]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300038&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo da discussão é realizar um mapeamento e discussão da produção sobre políticas e gestão da educação no Brasil e suas interfaces no campo da formação política de professores da educação básica. Para isso, analisamos o sentido das políticas e gestão emergentes na educação e, também, averiguamos as possíveis propostas contemporâneas para a formação política de educadores, lançando as bases teóricas de modos (trans)formadores de prática, na contramão do mundo capitalista neoliberal. O trabalho contempla algumas políticas da educação e os saberes que insurgem e se renovam no tempo presente, alimentando formas de (re)existência do ser professor. Em tempos de crise, a jornada do professor brasileiro da educação básica à pós-graduação é exaustiva e desvalorizada, exigindo ações imediatistas, rápidas e desconectadas de projetos conjuntos. A pesquisa hermenêutica contextualiza a atitude permanente de revisão de estudos, tendo como horizonte de criação as estratégias formativas conectadas às políticas educacionais. É inspirada na (re)construção de conhecimentos e referências do campo, buscando entender a experiência da formação política e cidadã do professor que estamos vivendo, para que seja possível abrigar a pluralidade do humano.<hr/>Abstract The purpose of the discussion is to map and discuss production on education policies and management in Brazil and their interfaces in the field of political training of basic education teachers. For this, we analyze the meaning of emerging policies and management in education, and we also investigate possible contemporary proposals for the political training of educators, laying the theoretical foundations of (trans)forming modes of practice, against the grain of the neoliberal capitalist world. The work contemplates some education policies and the knowledge that arise and are renewed in the present time, feeding forms of (re)existence of being a teacher. In times of crisis, the journey of the Brazilian teacher from basic education to graduate school is exhausting and undervalued, demanding immediate, quick actions that are disconnected from joint projects. Hermeneutic research contextualizes the permanent attitude of reviewing studies, having training strategies connected to educational policies as a creation horizon. It is inspired by the (re)construction of knowledge and references in the field, seeking to understand the experience of political and civic education of the teacher that we are living, so that it is possible to shelter the plurality of the human.<hr/>Resumen El objetivo de la discusión es mapear y discutir la producción sobre políticas y gestión educativa en Brasil y sus interfaces en el campo de la formación política de profesores de educación básica. Para ello, analizamos el significado de las políticas y la gestión emergentes en educación, y también investigamos posibles propuestas contemporáneas para la formación política de los educadores, sentando las bases teóricas de modos de práctica (trans)formadores, a contrapelo del mundo capitalista neoliberal. El trabajo contempla algunas políticas educativas y los saberes que surgen y se renuevan en la actualidad, alimentando formas de (re)existencia del ser docente. En tiempos de crisis, el camino del docente brasileño desde la educación básica hasta el posgrado es agotador y desvalorizado, exigiendo acciones inmediatas, rápidas y desvinculadas de proyectos conjuntos. La investigación hermenéutica contextualiza la actitud permanente de revisión de estudios, teniendo como horizonte de creación las estrategias de formación vinculadas a las políticas educativas. Se inspira en la (re)construcción de saberes y referentes en el campo, buscando comprender la experiencia de formación política y cívica del docente que estamos viviendo, para que sea posible cobijar la pluralidad de lo humano. <![CDATA[ENNEGRECER EL CURRÍCULO: por una comunidad escolar [y no escolar] antirracista]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300055&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O entendimento da escola como uma comunidade amorosa nos provoca a imaginar e produzir um currículo antirracista. Empretecer o currículo significa quebrar estereótipos e produzir outros imaginários sobre a população negra, seja brasileira ou afrodiaspórica. Se a representação negra no currículo tradicional é marcada pela vitimização, submissão, subalternização ou pela exotização dessa população, reforçadas pelas datas comemorativas, a Lei n. 10.639/2003 possibilita forjar outras representações emancipatórias. Por ocasião dos 20 anos de promulgação dessa Lei, pretende-se discutir a possibilidade de empretecer o currículo para construir uma comunidade escolar [e não escolar] antirracista. Desde uma perspectiva epistêmica decolonial, o texto explora e se ancora nas proposições de bell hooks, inspiradas nas ideias freirianas, para pensar um currículo antirracista.<hr/>Abstract Understanding the school as a loving community provokes us to imagine and produce an anti-racist curriculum. Blackening the curriculum means breaking stereotypes and producing other imaginaries about black population, be it brazilian or afro-diasporic. If black representation in the traditional curriculum is marked by victimization, submission, subordination, and exoticization, produced by commemorative dates, the Law n. 10.639/2003 makes it possible to forge other emancipatory representations. On the 20th year of the enactment of this Law, the intention of this essay is to discuss the possibility of blackening the curriculum to build an anti-racist school [and non-school] community. From a decolonial epistemic perspective, the article explores and is anchored in bell hooks propositions, inspired by Freire's ideas, to think about an antiracist curriculum.<hr/>Resumem La comprensión de la escuela como comunidad amorosa nos incita a imaginar y producir un currículo antirracista. Ennegrecer el currículo significa romper estereotipos y producir otros imaginarios sobre la población negra, ya sea brasileña o afrodiaspórica. Si la representación negra en el currículum tradicional está marcada por la victimización, la sumisión, la subalternización o la exotización de esta población, reforzada por fechas conmemorativas, la Ley n. 10.639/2003 posibilita forjar otras representaciones emancipatorias. Con motivo de los 20 años de promulgada esta Ley, la intención es discutir la posibilidad de ennegrecer el currículo para construir una comunidad escolar [y no escolar] antirracista. Desde una perspectiva epistémica decolonial, el artículo explora y se ancla en las proposiciones de bell hooks, inspiradas en las ideas freirianas, para pensar un currículo antirracista. <![CDATA[CAMINOS Y DESAFÍOS EN LA CONSTRUCCIÓN DE LA PROPUESTA PEDAGÓGICA Y CURRICULAR PARA LA EDUCACIÓN ESCOLAR INDÍGENA FRENTE A INTENCIONES IDEOLÓGICAS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300070&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Conforme a legislação de ensino, a Proposta Pedagógica e Curricular (PPC) deve fornecer orientações sobre conhecimento, currículo e o papel dos professores no desenvolvimento educacional e social dos estudantes. A Secretaria Municipal de Educação e Cultura (SEMEC) de Lábrea/AM está criando duas PPCs independentes para atender a educação infantil e ao ensino fundamental, considerando as diretrizes legais e as orientações dos documentos federais e estaduais. Essa tarefa é desafiadora devido às barreiras políticas e ao histórico de negligência dos direitos dos povos originários. As PPCs da SEMEC buscam subsidiar as adaptações necessárias para atender diretrizes do Governo Federal para a educação específica, diferenciada e bilíngue dos povos originários. Assim, a problemática se apresenta neste estudo, diante dos conflitos e divergências na construção e implementação das PPCs com as especificidades da realidade e cultura dos povos originários de Lábrea. Para esse fim, foram consideradas as análises relacionadas aos esboços das duas Propostas Pedagógicas e Curriculares (PPCs) - para educação infantil e ensino fundamental - que ainda estão em processo de elaboração, bem como a organização da equipe que as elaborou. O objetivo é responder a seguinte questão: como a SEMEC subsidia as questões pedagógicas e curriculares para a consolidação das PPCs de forma a refletir a realidade local das escolas de Lábrea, considerando a diversidade cultural e linguística dos quatro povos originários? Em conclusão, observa-se a escassez de profissionais qualificados em assuntos específicos relacionados aos povos originários, além da descaracterização das ideologias eurocêntricas.<hr/>Abstract According to the education legislation, the Pedagogical and Curricular Proposal (PPC) should provide guidance on knowledge, curriculum and the role of teachers in the educational and social development of students. The Municipal Secretariat of Education and Culture (SEMEC) of Labrea is creating two independent PPCs to serve Kindergarten and Elementary School, considering the legal guidelines and the guidance of federal and state documents. This task is challenging due to political barriers and the history of neglect of the rights of native peoples. The PPCs of SEMEC seek to subsidize the necessary adaptations to meet the guidelines of the Federal Government for the specific, differentiated and bilingual education of the native peoples. Thus, problematic presented arises in this study, in the face of conflicts and divergences in the construction and implementation of the PPCs with the specificities of the reality and culture of the native peoples of Lábrea. To this end, it was considered the analyses related to the drafts of the two Pedagogical and Curricular Proposals (PPCs) - for early childhood education and elementary school - which are still in the process of elaboration, as well as the organization of the elaboration team of the same. The objective is to answer the following question: how does SEMEC subsidize pedagogical and curricular issues for the consolidation of the PPCs in order to reflect the local reality of Labrea's schools, considering the cultural and linguistic diversity of the four native peoples and in compliance with the policies that protect native schools? In conclusion, there is a shortage of qualified professionals in specific matters related to indigenous peoples, as well as the mischaracterization of eurocentric ideologies.<hr/>Resumen De acuerdo con la legislación docente, la Propuesta Pedagógica y Curricular (PPC) debe proporcionar orientaciones sobre el conocimiento, el currículo y el papel de los maestros en el desarrollo educativo y social de los estudiantes. El Departamento Municipal de Educación y Cultura (SEMEC) Lábrea está creando dos PPC independientes para cumplir con la educación infantil y la escuela Primaria, teniendo en cuenta las directrices legales y directrices legales y las orientaciones de los documentos federales y estatales. Esta tarea es desafiante debido a las barreras políticas y una historia de descuido de los derechos de los pueblos originarios. Las PPC de la SEMEC buscan subsidiar las adaptaciones necesarias para cumplir con los lineamientos del Gobierno Federal para la educación específica, diferenciada y bilingüe de los pueblos originarios. Así, el problema se presenta en este estudio, ante los conflictos y divergencias en la construcción e implementación de las PPCs con las especificidades de la realidad y la cultura de los pueblos originarios de Lábrea. Para ello, se consideraron los análisis relacionados con los lineamientos de las dos Propuestas Pedagógicas y Curriculares (PPCs) para educación infantil y educación primaria - que aún están en proceso de elaboración, así como la organización del equipo para elaborarlas. El objetivo es responder a la siguiente pregunta: ¿Cómo subvenciona SEMEC las cuestiones pedagógicas y curriculares para la consolidación de las PPCs con el fin de reflejar la realidad local de las escuelas de Lábrea, considerando la diversidad cultural y lingüística de los cuatro pueblos originarios? En conclusión, se observa la escasez de profesionales cualificados en temas específicos relacionados con los pueblos originarios, además de la desfiguración de las ideologías eurocéntricas. <![CDATA[POLÍTICA, CURRÍCULO Y FORMACIÓN DOCENTE: en torno a las <em>nuevas</em> bases profesionales del saber hacer]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300084&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo focaliza os discursos das políticas de formação de professores brasileiras que têm constituído as novas bases profissionais do saber-fazer docente como uma suposta garantia de educação de qualidade. Orientado por contribuições teórico-epistemológicas da teoria política do discurso (LACLAU, MOUFFE, 2015) e por perspectivas pós-fundacionais de currículo (LOPES, 2015a; 2015b; 2017a; 2017b; 2018a; 2018b; LOPES, MACEDO, 2011), opera com a política de formação de professores como discurso, identificando a articulação de demandas pela qualidade do ensino e da aprendizagem para o alcance da educação de qualidade, que projeta sentidos de professor e de formação docente que tenciona desestabilizar, afirmando a radical contingência desses processos de significação. Nesse contexto discursivo, a prática docente assume centralidade, possibilitando o discurso da homologia de processos, em um projeto de formação que tem a pretensão de representar de forma transparente a prática docente futura, de controlar na totalidade os processos de significação da docência, não considerando as contingências que caracterizam as relações constituídas nos espaços de formação docente e nos espaços escolares.<hr/>Abstract The article focuses on the discourses of Brazilian teacher education policies that have constituted the new professional bases of teaching know-how as a supposed guarantee of quality education. Guided by theoretical-epistemological contributions of the political theory of discourse (LACLAU, MOUFFE, 2015) and by post-foundational perspectives of curriculum (LOPES, 2015a, 2015b, 2017a, 2017b, 2018a, 2018b; LOPES, MACEDO, 2011), it operates with teacher education policy as discourse, identifying the articulation of demands for the quality of teaching and learning for the achievement of quality education, which projects senses of teacher and teacher education that it intends to destabilize, affirming the radical contingency of these signification processes. In this discursive context, the teaching practice assumes centrality, enabling the discourse of homology of processes, in a training project that pretends to represent in a transparent way the future teaching practice, to control in totality the processes of meaning of teaching, not considering the contingencies that characterize the relations constituted in the spaces of teacher training and school spaces.<hr/>Resumen El artículo se centra en los discursos de las políticas brasileñas de formación docente que han constituido las nuevas bases profesionales del saber hacer docente como supuesta garantía de una educación de calidad. Guiado por los aportes teórico-epistemológicos de la teoría política del discurso (LACLAU, MOUFFE, 2015) y por las perspectivas posfundacionales del currículo (LOPES, 2015a, 2015b, 2017a, 2017b, 2018a, 2018b; LOPES, MACEDO, 2011), opera con la política de formación docente como discurso, identificando la articulación de demandas de calidad de la enseñanza y el aprendizaje para el logro de una educación de calidad, que proyecta sentidos de docente y formación docente que pretendemos desestabilizar, afirmando la contingencia radical de estos procesos de significación. En este contexto discursivo, la práctica docente asume centralidad, habilitando el discurso de la homología de los procesos, en un proyecto de formación que tiene la pretensión de representar de forma transparente la futura práctica docente, de controlar en su totalidad los procesos de significación de la enseñanza, no considerando las contingencias que caracterizan las relaciones constituidas en los espacios de formación docente y en los espacios escolares. <![CDATA[PROYECCIONES CURRICULARES PARA LA FORMACIÓN DOCENTE EN EL CONTEXTO IBEROAMERICANO: algunas chispas <em>made in</em> Paraíba]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300095&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo apresenta uma análise das diferentes prioridades formativas elencadas por docentes da rede estadual da Paraíba (PB), por meio de ação planejada pelo projeto formação continuada na educação básica: as práticas curriculares como eixos de desenvolvimento profissional. Destaca-se, de forma breve, o contexto político em que se propõe bases de formação inicial e continuada e tensiona as considerações dos docentes sobre sua formação frente ao documento Metas educativas para a educação que queremos no Bicentenário 2021, formulado pela Organização de Estados Ibero-americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OEI). As tensões verificadas entre a agenda de metas para o Bicentenário (OEI, 2010) e o recorte de pesquisa indicaram a valorização profissional como requisito fundamental para encaminhar um processo de formação continuada. Foi identificado também um cenário de construção de múltiplas identidades locais e a construção dos compromissos com os processos de aprendizagem e ensino. Tal encaminhamento não condiz com um currículo único e nem barato em termos de financiamento engendrado por agências multilaterais, mas uma conexão entre saberes locais, coletivos e individuais dos envolvidos.<hr/>Abstract The study presents an analysis of the different training priorities listed by teachers from the state network of Paraíba (PB), through an action planned by the project Continued Training in Basic Education: curricular practices as axes of professional development. It briefly highlights the political context in which bases for initial and continuing training are proposed and stresses the considerations of teachers about their training in relation to the document Educational Goals for the Education We Want in the Bicentennial 2021, organized by the Organization of Ibero-American States for Education, Science and Culture (OEI). The tensions verified between the agenda of goals for the Bicentennial (OEI, 2010) and the research clipping, indicated the professional valorization as a fundamental requirement to forward a process of continuous formation. A scenario of construction of multiple local identities and the construction of commitments to the learning and teaching processes was also identified, which is not consistent with a single curriculum or “cheap” in terms of funding, but a connection between local, collective knowledge and individual stakeholders.<hr/>Resumen El estudio presenta un análisis de las diferentes prioridades de formación enumeradas por los profesores de la red estatal de Paraíba-PB, a través de una acción prevista por el proyecto Formación continuada en educación básica: prácticas curriculares como ejes de desarrollo profesional. Resalta brevemente el contexto político en el que se proponen bases para la formación inicial y continua y destaca las consideraciones de los docentes sobre su formación en relación al documento Metas Educativas para la Educación que Queremos en el Bicentenario 2021, organizado por la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Las tensiones verificadas entre la agenda de metas para el Bicentenario (OEI, 2010) y el recorte de investigación, señalaron la valorización profesional como requisito fundamental para adelantar un proceso de formación continua. También se identificó un escenario de construcción de identidades locales múltiples y de construcción de compromisos con los procesos de enseñanza y aprendizaje, que no es consistente con un solo currículo o barato en términos de financiamiento, sino una conexión entre saberes locales, colectivos e individuales. partes interesadas. <![CDATA[EL BACHAREL-EDUCADOR EN LAS DIRECTRIZES CURRILARES NATIONALES PARA LOS CURSOS DE CIENCIAS BIOLÓGICAS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300111&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Nota-se que as Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) para os cursos de graduação em ciências biológicas, detalhadas pelo Parecer 1.301 de 2001, incluem o papel de educar no perfil e nas competências e habilidades do diplomado. Contudo, ainda que tais diretrizes balizem a estrutura e os objetivos de tais cursos e, consequentemente, a formação de graduandos em território brasileiro, percebe-se a escassez de pesquisas que se dediquem a investigar tais atribuições de educador. Neste sentido, este trabalho tem como objetivo analisar o papel de educar posto pelas DCN para os cursos de ciências biológicas. Utilizou-se como metodologia a análise documental, na qual foi investigado tanto o Parecer 1.301/2001 quanto transcrições de discussões que narram a elaboração dessas DCN. Como resultado, entende-se que as atribuições de educador dirigemse ao egresso da opção bacharelado em ciências biológicas, isto é, ao bacharel. Se, por um lado, tais atribuições de educador podem contribuir com a desvalorização da licenciatura e de licenciados, por outro, podem trazer à tona a importância de tal atuação por parte do bacharel. Por fim, dentre outros pontos positivos e negativos vinculados a tal papel de educar, destaca-se a necessidade de que mais estudos se debrucem sobre o processo de elaboração das DCN para os cursos de ciências biológicas.<hr/>Abstract It is noted that the National Curriculum Guidelines (DCN) for Biological Sciences courses, detailed by Report 1.301 of 2001, include the role of educating in the profile and in the skills and abilities of graduated. However, even though such guidelines guide the structure and objectives of these courses and, consequently, the formation of undergraduates in Brazilian territory, there is a lack of research dedicated to investigating such educator attributions. In this sense, this work aims to analyze the role of educating proposed by the DCN for Biological Sciences courses. Documentary analysis was used as a methodology, in which Report 1.301/2001 was investigated as well as excerpts from discussions that narrate the elaboration of such DCN. As result, it is understood that the educator's attributions are directed to the graduate of the bachelor's degree in such courses, that is, to the bachelor in Biological Sciences. If, on the one hand, this role of educating can contribute to the devaluation of the teacher formation, on the other hand, it can bring out the relevance of such action by the bachelor. Finally, among other positive and negative points linked to this role of educating, it is important that more studies focus on the process of elaboration of these DCN for Biological Sciences courses.<hr/>Resumen Cabe señalar que las Directrices Curriculares Nacionales (DCN) para los cursos de Ciencias Biológicas, detalladas por el Dictamen 1.301 de 2001, incluyen el papel de educar en el perfil y em las competencias y habilidades del egresado. Sin embargo, a pesar de que tales directrices orientan la estructura y los objetivos de estos cursos y, en consecuencia, la formación de estudiantes de grado en el territorio brasileño, faltan investigaciones dedicadas a investigar tales atribuciones del educador. En ese sentido, este trabajo tiene como objetivo analizar el papel de educar propuesto por las DCN para los cursos de Ciencias Biológicas. Se utilizó como metodología la análisis documental, en el que se investigó el Dictamen 1.301/2001 y extractos de discusiones que narran la elaboración de estas DCN. En consecuencia, se entiende que las atribuciones del educador están dirigidas al egresado de el bachillerato en tales cursos, es decir, al bachiller en Ciencias Biológicas. Si, por un lado, tales atribuciones de educador puedem contribuir con la desvalorización de la formación de profesores, por otro lado, puedem resaltar la importancia de tal acción por parte del bachiller. Finalmente, entre otros puntos positivos y negativos vinculados a este papel de educar asignado a la bachillerato, es importante que más estudios se centren en la elaboración de estas DCN para cursos de Ciencias Biológicas. <![CDATA[MAESTROS UNIVERSITARIOS Y SUS PERCEPCIONES SOBRE LA MATEMÁTICA EN LA EDUCACIÓN INFANTIL: elementos para un proyecto de formación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300124&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo é fruto de uma investigação, de Iniciação Científica, financiada pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo - FAPESP (Processo N. 2019/10135-7), desenvolvida na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no "Mancala - Grupo de estudos e pesquisas em educação matemática, cultura e formação docente" (CNPq). Objetivamos, com o presente trabalho, compreender percepções de formadores acerca da discussão de educação matemática na infância no currículo dos cursos de licenciatura em pedagogia que atuam e como concebem essa formação aos(as) futuros(as) professores(as) a partir de suas práticas profissionais. Para este fim, a abordagem metodológica foi de natureza qualitativa e os dados foram produzidos com base em entrevistas semiestruturadas com um professor e uma professora, ambos ensinam matemática na licenciatura em pedagogia, em instituições paulistas. A discussão teórica toma como referência estudos sobre a educação infantil, educação matemática na infância e o perfil de professores(as) formadores(as). Os resultados, decorrente das informações possibilitadas via entrevistas, constataram que os(as) formadores(as) afirmam que a licenciatura em questão necessita ampliar as discussões acerca do conceito de criança e das especificidades curriculares dos primeiros anos de vida em uma ampla relação com os pressupostos da educação da infância, isso porque consideram ser relevante perceber que não é papel da educação infantil escolarizar, mas sim pensar um currículo matemático mediado pelas interações e a brincadeira.<hr/>Abstract This article is the result of an investigation, Scientific Initiation, funded by the São Paulo research foundation - Fapesp (Process N. 2019/10135-7), developed at the Federal University of São Carlos (UFSCar) in the "Mancala - Study and research group on mathematics education, culture and teacher training" (CNPq). With the present work, we aimed to understand the perceptions of educators about the discussion of mathematics education in childhood in the curriculum of the degree courses in pedagogy that they operate and how they conceive this training for future teachers based on their experiences. professional practices. For this purpose, the methodological approach was of a qualitative nature and the data were produced based on semi-structured interviews with a professor and a professor, both teach Mathematics in the licenciautra em pedagogia in institutions of São Paulo. The theoretical discussion takes as reference studies on early childhood education, mathematics education in childhood and the profile of teacher trainers. The results, resulting from the information possibilities via interviews, found that the trainers affirm that the degree in question needs to broaden the discussions about the concept of child and the curricular specificities of the first years of life in a broad relation with the assumptions of childhood education, because they consider it relevant to realize that it is not the role of early childhood education to school, but rather to think of a mathematical curriculum mediated by interactions and play.<hr/>Resumen Este artículo es el resultado de una investigación, Iniciación Científica, financiada por la Fundación de Investigación de São Paulo - Fapesp (Proceso N. 2019/10135-7), desarrollada en la Universidad Federal de San Carlos (UFSCar) en el "Mancala - Estudio y grupo de investigación en educación matemática, cultura y formación de maestros" (CNPq). Con el presente trabajo, buscamos comprender las percepciones de los educadores acerca de la discusión de la educación matemática en la infancia en el currículo de las carreras de licenciatura en pedagogía que operan y cómo conciben esa formación para los futuros docentes a partir de sus prácticas profesionales. Para esto, el abordaje metodológico fue de naturaleza cualitativa y los datos fueron producidos a partir de entrevistas semiestructuradas con un maestro y una maestra, ambos enseñan matemática en la licenciatura en pedagogia en instituciones de San Pablo. La discusión teórica toma como referencia los estudios sobre educación infantil, educación matemática en la infancia y el perfil de los maestros universitarios. Los resultados, señalan que los maestros afirman que la carrera en cuestión necesita ampliar las discusiones sobre el concepto de niño y las especificidades curriculares de los primeros años de vida en una relación amplia con las suposiciónes de la educación infantil, porque consideran relevante darse cuenta de que no es el papel de la educación infantil para la escuela, sino pensar en un currículo matemático mediado por las interacciones y el juego. <![CDATA[LA FORMACIÓN CONTINUA DEL DOCENTE EN LOS PRIMEROS AÑOS EN LAS ESCUELAS DEL CAMPO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300144&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem como objetivo compreender acerca da formação continuada de professores que atuam nos anos iniciais em escolas do campo, como resultado de um recorte de estudo de dissertação. A proposta de educação do campo prevê que as práticas pedagógicas estejam alinhadas às peculiaridades do contexto do camponês, neste sentido, se faz necessário refletir sobre a formação docente nesta realidade. Este universo requer que a formação oportunize aos professores a fundamentação teórica referente à modalidade de educação do campo. Neste sentido, a pesquisa é de abordagem qualitativa do tipo estado do conhecimento. Para tanto, foram mapeados no catálogo de teses e dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Capes, onde foram utilizados os descritores educação do campo e formação continuada de professores, com a finalidade de conhecer os resultados das produções científicas sobre a formação continuadas de professores, atuantes nos anos iniciais, nas escolas do campo. Foram selecionadas sete dissertações de mestrado, publicadas em um lapso temporal entre os anos de 2017 e 2021. Após análise e sistematização destas produções, foi possível concluir que embora sejam identificados avanços positivos nos dispositivos de formação continuada disponibilizados às escolas do campo, ainda existe a demanda de formação continuada específica aos docentes que atuam neste cenário. A formação continuada para essa modalidade de ensino implica em assumir uma configuração que estimule os docentes à compreensão da proposta de educação do campo.<hr/>Abstract This article aims to understand about the continuing education of teachers who work in the early years in rural schools, as a result of a dissertation study clipping. The rural education proposal foresees that the pedagogical practices are aligned with the peculiarities of the peasant context, in this sense, it is necessary to reflect on teacher training in this reality. This universe requires that training provide teachers with theoretical foundations regarding the modality of rural education. In this sense, the research uses a qualitative approach of the State of Knowledge type. To this end, they were mapped in the theses and dissertations catalog of the coordination for the improvement of higher education personnel - Capes, where the descriptors countryside education and continuing formation of teachers were used, with the purpose of knowing the results of scientific productions on the continuing education of teachers, active in the early years, in rural schools. Seven master's dissertations were selected, published over a period of time between 2017 and 2021. After analyzing and systematizing these productions, it was possible to conclude that although positive advances are identified in the continuing education devices made available to rural schools, there is still a demand for specific continuing education for teachers who work in this scenario. continuing education for this teaching modality implies taking on a configuration that encourages teachers to understand the rural education proposal.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo comprender acerca de la formación permanente de los profesores que actúan en los primeros años en las escuelas rurales, como resultado de un recorte de estudio de disertación. La propuesta de educación rural prevé que las prácticas pedagógicas estén alineadas con las peculiaridades del contexto campesino, en ese sentido, es necesario reflexionar sobre la formación docente en esta realidad. Este universo requiere que la formación brinde a los docentes fundamentos teóricos respecto a la modalidad de educación rural. En este sentido, la investigación utiliza un enfoque cualitativo del tipo Estado del Conocimiento. Para ello, fueron mapeados en el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior - Capes, donde se utilizaron los descriptores educación de campo y formación continua de docentes, con el fin de conocer los resultados de las producciones científicas sobre la formación continua de profesores, activos en los años iniciales, en las escuelas del ramo. Se seleccionaron siete disertaciones de maestría, publicadas en un período de tiempo entre 2017 y 2021. Luego de analizar y sistematizar estas producciones, fue posible concluir que si bien se identifican avances positivos en los dispositivos de educación continua puestos a disposición de las escuelas rurales, aún existe una demanda de formación continua específica para los docentes que actúan en este escenario. La formación continua para esta modalidad de enseñanza implica asumir una configuración que impulse a los docentes a comprender la propuesta de educación rural. <![CDATA[EJERCICIOS PARA LA FORMACIÓN INVENTIVA DEL PROFESORADOCON CINE Y PSICOLOGÍA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300154&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo apresenta proposições e resultados de pesquisas para o campo da formação docente inventiva (Barbosa, Dias e Peluso, 2013; Dias, 2009, 2011, 2012; Kastrup, 2005) desenvolvidos com o cinema (Bergala, 2008; Fresquet, 2013; Migliorin, 2015) junto à disciplina de Psicologia da Educação, a qual é oferecida para diferentes cursos de licenciaturas. Para tanto, são definidos os fundamentos epistemológicos que sustentam a proposta de uma formação inventiva, além de referências e pesquisas sobre o ensino de psicologia e conteúdos que integram a ementa dessa disciplina nas licenciaturas, destacando modos de relação com esses saberes e suas políticas cognitivas. Em seguida, são apresentados os filmes O garoto selvagem (1969), de François Truffaut, e Jonas e o circo sem lona (2015), de Paula Gomes, que intensificam temas clássicos do campo psicológico para a formação de professores. Posteriormente, são expostos dois exercícios de criação cinematográfica realizados com esses filmes e as contribuições dessas atividades para uma formação docente inventiva com o cinema e a psicologia.<hr/>Abstract The article presents propositions and research results for the field of inventive teacher training (Barbosa, Dias e Peluso, 2013; Dias, 2009, 2011, 2012; Kastrup, 2005) developed with the cine (Bergala, 2008; Fresquet, 2013; Migliorin, 2015) together with the discipline of Educational Psychology, which is offered for different degree courses. To this end, the epistemological foundations that support the proposal of an inventive training are defined, in addition to references and research on the teaching of psychology and contents that integrate the menus of this discipline in the degrees, highlighting ways of relating to this knowledge and the cognitive policies that from there they emerge. Next, the films The wild boy (1969) by François Truffaut and Jonas and the circus without canvas (2015) by Paula Gomes, are presented, which intensify classic themes of the psi field for teacher training. Subsequently, two exercises in cinematographic creation carried out with these films and the contributions of these activities to an inventive teacher training with cinema and psychology are exposed.<hr/>Resumen El artículo presenta propuestas y resultados de investigación para el campo de la formación docente inventiva (Barbosa, Dias e Peluso, 2013; Dias, 2009, 2011, 2012; Kastrup, 2005) desarrollada con el cine (Bergala, 2008; Fresquet, 2013; Migliorin, 2015) junto a la disciplina de Psicología de la Educación, que se ofrece para diferentes cursos de pregrado. Para ello, se definen los fundamentos epistemológicos que sustentan la propuesta de una formación inventiva, además de referencias e investigaciones sobre la enseñanza de la psicología y los contenidos que integran el programa de estudios de esta disciplina en los cursos de pregrado, destacando formas de relacionarse con este saber y sus políticas cognitivas. Luego, se presentan las películas El niño salvaje (1969) de François Truffaut y Jonas y El circo sin lona (2015) de Paula Gomes, que intensifican temas clásicos del campo psi para la formación de profesores. Posteriormente, se exponen dos ejercicios de creación cinematográfica realizados con estas películas y los aportes de estas actividades a la formación del profesorado inventivo con el cine y la psicología. <![CDATA[LOS RETOS DE LA COLABORACIÓN ENTRE LA UNIVERSIDAD Y LA ESCUELA EN LAS PRÁTICAS DOCENTES TUTELADAS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300167&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Os estágios são essenciais à formação de professores, em especial na educação infantil, que possuem muitas especificidades em relação ao trabalho voltado às crianças. Deste modo, investigar as relações entre universidade e escola no âmbito deste processo é fundamental à formação dos futuros professores de tal nível de ensino. Assim, o objetivo deste trabalho se pautou em analisar a percepção dos profissionais envolvidos nos processos de inserção profissional de estagiários na etapa da educação infantil. A referida pesquisa, de abordagem qualitativa, do tipo exploratório-descritiva, contou com os seguintes instrumentos de coleta de dados: análise documental e entrevista semiestruturada com dez profissionais da educação infantil que estavam recebendo ou já haviam recebido estagiários na rede pública de ensino. Os dados foram organizados e analisados à luz da literatura pautada na profissionalização docente. O estágio foi apontado como um momento privilegiado de troca de experiências e conhecimentos, bem como de contato com o campo profissional, emergindo descobertas sobre aspectos da profissão docente inerentes ao campo de trabalho da educação infantil. Imprecisões relacionadas aos papéis dos profissionais envolvidos no estágio também foram identificadas como fragilidades, o que está relacionado à parceria entre a universidade e a escola de educação infantil. Desta forma, destaca-se a necessidade de uma parceria institucional que busque maior articulação entre a formação inicial e a continuada, considerando a formação docente em relação ao campo profissional.<hr/>Abstract The internships are essential for teacher training, especially in early childhood education, which has many specificities in relation to the work with children, thus investigating the relationship between university and school within this process is essential to the training of future teachers of this level of education. Thus, the objective of this work was to analyze the perception of the professionals involved in the process of professional insertion of trainees in the early childhood education stage. This qualitative, exploratorydescriptive research used the following data collection tools: document analysis and semi-structured interviews with ten professionals in early childhood education who were receiving or had already received interns in the public teaching network. The data were organized and analyzed in the light of the literature based on the teaching professionalization. The internship was pointed out as a privileged moment for exchanging experiences and knowledge, as well as for contact with the professional field, with discoveries emerging about aspects of the teaching profession inherent to the working field of early childhood education. Imprecisions related to the roles of the professionals involved in the internship were also identified as weaknesses, which is related to the partnership between the university and the school of early childhood education. Thus, the need for an institutional partnership that seeks greater articulation between initial and continuing education, considering teacher training in relation to the professional field.<hr/>Resumen Las prácticas son esenciales para la formación del profesorado, especialmente en educación infantil, que tiene muchas especificidades en relación al trabajo centrado en los niños, por lo que investigar la relación entre universidad y escuela dentro de este proceso es esencial para la formación de los futuros maestros de este nivel educativo. Así, el objetivo de este trabajo se basó en analizar la percepción de los profesionales implicados en los procesos de inserción profesional de los alumnos en prácticas en la etapa de educación infantil. Esta investigación, de abordaje cualitativo, de tipo exploratorio-descriptivo, contó con los siguientes instrumentos para la recolección de datos: análisis documental y entrevista semiestructurada con diez profesionales de educación infantil que estaban recibiendo o ya habían recibido pasantes en la red pública de enseñanza. Los datos fueron organizados y analizados a la luz de la literatura basada en la profesionalización docente. La pasantía fue señalada como un momento privilegiado de intercambio de experiencias y conocimientos, así como de contacto con el campo profesional, surgiendo descubrimientos sobre aspectos de la profesión docente inherentes al campo laboral de la educación infantil. También se identificaron como puntos débiles las imprecisiones relacionadas con las funciones de los profesionales implicados en las prácticas, lo que está relacionado con la asociación entre la universidad y la escuela de educación infantil. Se destaca la necesidad de una asociación institucional que busque una mayor coordinación entre la formación inicial y la formación continua, considerando la formación del profesorado en relación con el campo profesional. <![CDATA[MULTIALFABETIZACIONES CON TECNOLOGÍAS DIGITALES DE COMUNICACIÓN: por una educación autónoma]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300181&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho tem como objetivo refletir sobre como as práticas da pedagogia dos multiletramentos com base no New London Group podem contribuir para novas práticas no espaço escolar que se relacionem com nossas habilidades em ler o mundo mediado pelas mídias. Compreender como tais processos podem possibilitar a autonomia e liberação do sujeito para uma posição crítica frente às lógicas dominantes. Para esta reflexão buscamos a contribuição de autores como: Bifo (2003), Lipovetsky (2011), Freire (2014), Hall (2013), Martin-Barbeiro (1997; 2000; 2007) e Cope e Kalantzis (2009) e Buckingham (2010) que auxiliam na reflexão sobre uma sociedade em redes digitalizada na qual os sujeitos participam ativamente de transformações cognitivas que desterritorializam as práticas socioculturais e modificam as relações com a sociedade, os dispositivos comunicativos e, por conseguinte os processos de aprender, dentro e fora da escola. Ao final e ao cabo, inferimos que é preciso remodelar as relações de comunicação e as estratégias de aprendizagem, considerando as fissuras causadas pela dinâmica da sociedade digital, e que, novas práticas envolvendo multiletramentos podem contribuir para a renegociação de uma pedagógica da comunicação/educação que considere os espaços que os sujeitos ocupam na sociedade, na cultura, na escola e, nos mais diversos espaços/praticas de aprender, transformando a educação num processo autónomo e num instrumento de libertação.<hr/>Abstract This work aims to reflect on how the practices of multiliteracies pedagogy based on the New London Group can contribute to new practices in the school space that relate to our abilities to read the world mediated by the media. Understanding how such processes can enable the subject's autonomy and release to a critical position in the face of dominant logics. For this reflection, we seek the contribution of authors such as: Bifo (2003), Lipovetsky (2011), Freire (2014), Hall (2013), Martin-Barbeiro (1997; 2000; 2007) and Cope and Kalantzis (2009) and Buckingham ( 2010) that help to reflect on a society in digitalized networks in which subjects actively participate in cognitive transformations that deterritorialize sociocultural practices and modify relations with society, communicative devices and, consequently, learning processes, inside and outside the classroom. school. In the end, we infer that it is necessary to remodel communication relations and learning strategies, considering the cracks caused by the dynamics of the digital society, and that new practices involving multiliteracies can contribute to the renegotiation of a pedagogical approach to communication/education that considers the spaces that subjects occupy in society, culture, school and in the most diverse spaces/practices of learning, transforming education into an autonomous process and an instrument of liberation.<hr/>Resumen Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre cómo las prácticas de la pedagogía de la multialfabetización a partir del New London Group pueden contribuir a nuevas prácticas en el espacio escolar que se relacionen con nuestras habilidades para leer el mundo mediado por los medios. Comprender cómo tales procesos pueden posibilitar la autonomía del sujeto y su liberación a una posición crítica frente a las lógicas dominantes. Para esta reflexión buscamos el aporte de autores como: Bifo (2003), Lipovetsky (2011), Freire (2014), Hall (2013), Martin-Barbeiro (1997; 2000; 2007) y Cope y Kalantzis (2009) y Buckingham (2010) que ayudan a reflexionar sobre una sociedad en redes digitalizadas en la que los sujetos participan activamente en transformaciones cognitivas que desterritorializan las prácticas socioculturales y modifican las relaciones con la sociedad, los dispositivos comunicativos y, en consecuencia, los procesos de aprendizaje, dentro y fuera del aula escolar. Al final, inferimos que es necesario remodelar las relaciones de comunicación y las estrategias de aprendizaje, considerando las grietas provocadas por la dinámica de la sociedad digital, y que las nuevas prácticas que involucran multialfabetizaciones pueden contribuir a la renegociación de un enfoque pedagógico de la comunicación/educación que considera los espacios que ocupan los sujetos en la sociedad, la cultura, la escuela y en los más diversos espacios/prácticas de aprendizaje, transformando la educación en un proceso autónomo e instrumento de liberación. <![CDATA[CONSTITUCIÓN PSÍQUICA INFANTIL Y JUEGO MEDIADO: un estudio a partir de la teoría histórico-cultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300195&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo tem como tema central o brincar e o papel da mediação nesse processo, tendo como objetivo principal refletir sobre a mediação do brincar no processo de constituição psíquica infantil desde o início da vida, quando o brincar é marcado fortemente pela intervenção de um outro humano que nomeia os objetos e aponta as suas funções para a criança, até o brincar simbólico, fruto da ação da imaginação sobre os objetos e sobre as situações sociais da vida. Trata-se de um estudo teórico, de revisão narrativa da literatura, feito com pesquisa bibliográfica qualitativa fundamentada na base conceitual da teoria histórico-cultural do desenvolvimento psíquico humano. O estudo destaca o brincar mediado como fundamental para o desenvolvimento das funções psicológicas superiores e para a humanização infantil. Assim, este trabalho pode contribuir para o entendimento da aprendizagem mediada desde o início da vida e da imprescindibilidade do brincar no desenvolvimento psíquico infantil.<hr/>Abstract The article has as its central theme play and the role of mediation in this process, having as main objective to reflect on the mediation of playing in the process of child psychic constitution since the beginning of life, when playing is strongly marked by the intervention of another human being. that names the objects and points out their functions for the child, even the symbolic play, the result of the action of the imagination on the objects and on the social situations of life. This is a theoretical study, of narrative review of the literature, carried out with qualitative bibliographic research based on the conceptual basis of the historicalcultural theory of human psychic development. The study highlights mediated play as fundamental for the development of higher psychological functions and for the humanization of children. Thus, this work can contribute to the understanding of mediated learning from the beginning of life and the indispensability of playing in children's psychic development.<hr/>Resumen El artículo tiene como tema central el juego y el papel de la mediación en este proceso, teniendo como principal objetivo reflexionar sobre la mediación del juego en el proceso de constitución psíquica infantil desde el inicio de la vida, cuando el juego está fuertemente marcado por la intervención de otro ser humano que nombra los objetos y señala sus funciones para el niño, incluso el juego simbólico, resultado de la acción de la imaginación sobre los objetos y sobre las situaciones sociales de la vida. Se trata de un estudio teórico, de revisión narrativa de la literatura, realizado con investigación bibliográfica cualitativa sustentada en la base conceptual de la teoría histórico-cultural del desarrollo psíquico humano. El estudio destaca el juego mediado como fundamental para el desarrollo de las funciones psicológicas superiores y para la humanización de los niños. Así, este trabajo puede contribuir a la comprensión del aprendizaje mediado desde el inicio de la vida y la indispensabilidad del juego en el desarrollo psíquico de los niños. <![CDATA[EVALUACIÓN Y DISEÑO DEL APRENDIZAJE UNIVERSAL: un estudio en una universidad pública en el estado de Ceará, Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300208&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo tem por objetivo investigar as contribuições do modelo teórico-prático Design Universal de Aprendizagem (UDL) na educação superior. A população, objeto de estudo foi constituída pelos discentes do curso de pedagogia, modalidade semipresencial, de uma Universidade Pública do Ceará, Brasil. Para essa análise, consideram-se (n=110) alunos, distribuídos nos polos presenciais da cidade de Beberibe, Brejo Santo, Caucaia, Itapipoca, Orós, Sobral e Russas, do Estado do Ceará (CE). O estudo trata-se de uma pesquisa de campo, descritiva de abordagem quantitativa. Para coleta de dados foram aplicados questionários de escala tipo Likert para avaliação do modelo UDL. Os dados foram analisados por meio do programa Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), versão 21.0 para Windows. Os resultados evidenciaram que a instituição pesquisada atende de modo parcial os princípios da UDL, sobretudo quanto ao ensino personalizado, as formas alternativas de aprendizagem com informações auditivas e visuais, funções para monitoramento do progresso na aprendizagem dos alunos, bem como opções para o desenvolvimento pessoal, por meio da autoavaliação e reflexão.<hr/>Abstract This study aims to investigate the contributions of the theoretical-practical Universal Design of Learning (UDL) model in higher education. The population, object of study, was fixed by students of the pedagogy course, blended modality, of a Public University of Ceará, Brazil. For this analysis, consider (n=110) students, distributed in the on-site centers in the city of Beberibe, Brejo Santo, Caucaia, Itapipoca, Orós, Sobral and Russas, in the State of Ceará (CE). The study is a field research, descriptive with a quantitative approach. For data collection, Likert-type scale applications were applied to evaluate the UDL model. Data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program, version 21.0 for Windows. The results showed that the researched institution partially complies with the principles of the UDL, especially regarding personalized teaching, such as learning alternatives with auditory and visual information, functions for monitoring the progress of students' learning, as well as options for personal development , through self-assessment and reflection.<hr/>Resumen Este estudio tiene como objetivo investigar las contribuciones del modelo teórico-práctico Diseño Universal de Aprendizaje (UDL) en la educación superior. La población, objeto de estudio, fue fijada por estudiantes del curso de pedagogía, modalidad semipresencial, de una Universidad Pública de Ceará, Brasil. Para este análisis, se consideran (n=110) alumnos, distribuidos en los centros presenciales de la ciudad de Beberibe, Brejo Santo, Caucaia, Itapipoca, Orós, Sobral y Russas, en el Estado de Ceará (CE). El estudio es una investigación de campo, descriptiva con un enfoque cuantitativo. Para la recolección de datos se aplicaron aplicaciones de escala tipo Likert para evaluar el modelo UDL. Los datos fueron analizados mediante el programa Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), versión 21.0 para Windows. Los resultados mostraron que la institución investigada cumple parcialmente con los principios de la UDL, especialmente en lo que se refiere a la enseñanza personalizada, tales como alternativas de aprendizaje con información auditiva y visual, funciones para monitorear el progreso del aprendizaje de los estudiantes, así como opciones para el desarrollo personal, a través de autoevaluación y reflexión. <![CDATA[ENTRELAZANDO LENGUAS E HISTORIA: prácticas de tortura desde la mirada de la literacidad crítica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300230&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente trabalho pretende conectar, de forma transdisciplinar, o ensino de linguagens e história, por meio da discussão e elaboração de uma proposta didática, orientada pelos preceitos filosóficos-educacionaisculturais do letramento crítico (DUBOC, 2014, AGUIAR, 2021, 2022, SHOR, 1999, BISHOP, 2014; CARBONIERI, 2016;,LEWISON, FLINT, VAN SLUYS, 2002,GONZÁLEZ-MILEA, GARCÍA-RUIZ, 2021). A ideia é refletir sobre as práticas de tortura institucionalizadas, sobretudo na época da ditadura militar brasileira (1964-1985), e entender suas heranças na contemporaneidade por meio de métodos de torturas veladas, cada vez mais sofisticadas. O importante aqui é nomear o que está ocultado, e construir com os estudantes caminhos alternativos para entender a história que a história não conta.<hr/>Abstract The present work intends to connect, in a transdisciplinary way, the teaching of languages and history, through the discussion and elaboration of a didactic proposal, guided by the philosophical-educationalcultural precepts of critical literacy (DUBOC, 2014, AGUIAR, 2021, 2022, SHOR, 1999, BISHOP, 2014; CARBONIERI, 2016, LEWISON, FLINT, VAN SLUYS, 2002;, GONZÁLEZ-MILEA, GARCÍA-RUIZ, 2021). The idea is to reflect about institutionalized torture practices, especially during the brazilian military dictatorship (1964-1985), and to understand their contemporary legacies through veiled torture methods, which are increasingly sophisticated. The important thing here is to name what is hidden, and build with students alternative ways to understand the story that History does not tell.<hr/>Resumen El presente trabajo pretende conectar, de forma transdisciplinar, la enseñanza de lenguas e historia, a través de la discusión y elaboración de una propuesta didáctica, pautada por los preceptos filosófico-educativosculturales de la Literacidad Crítica (DUBOC, 2014, AGUIAR, 2021, 2022; SHOR, 1999, BISHOP, 2014, CARBONIERI, 2016, LEWISON, FLINT, VAN SLUYS, 2002, GONZÁLEZ-MILEA, GARCÍA-RUIZ, 2021). La idea es reflexionar sobre las prácticas de tortura institucionalizadas, especialmente en la época de la dictadura militar rrasileña (1964-1985), y comprender sus legados en la época contemporánea a través de métodos velados de tortura, cada vez más sofisticados. Lo importante aquí es nombrar lo que está oculto, y construir con los estudiantes formas alternativas de entender la historia que la historia no cuenta. <![CDATA[APORTES DE E. P. THOMPSON A LA CLASE OBRERA: lucha de clases y experiencias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300248&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Eduard Palmer Thompson é um daqueles intelectuais que não perde tempo em refletir sobre a relação teoria e prática, posto que as executou em sua luta diária e permanente contra o capital e suas barbáries. Nesse sentido é que, sem a pretensão de esgotar qualquer tipo de conceito ou debate, nosso objetivo é recuperar em alguns aspectos os pressupostos de Thompson acerca da luta de classes e das experiências, bem como refleti-las para o nosso tempo presente, sobretudo, nas advertências de que não se faz teoria sem realidade social e de que o motor da história foi e sempre será homens e mulheres de carne e osso, enquanto vivem e fazem a sua própria história de luta, ou seja, a luta de classes. Para tanto, como metodologia, recorremos as formulações presentes em obras selecionadas de Thompson e de outros autores marxistas, que realizam o diálogo direto ou que permitem traçar paralelos que encontrem a teoria da práxis como referência de luta.<hr/>Abstract Eduard Palmer Thompson is one of those intellectuals who wastes no time in reflecting on the relationship between theory and practice, since he carried them out in his daily and permanent struggle against capital and its barbarities. In this sense, without pretending to exhaust any kind of concept or debate, our objective is to recover in some aspects Thompson's assumptions about the class struggle and experiences, as well as reflect them for our present time, above all, in the warnings that there is no theory without social reality and that the motor of history was and always will be men and women of flesh and blood, as they live and make their own history of struggle, that is, the class struggle. To do so, as a methodology, we use the formulations present in selected works by Thompson and other Marxist authors, which carry out direct dialogue or which allow us to draw parallels that find the theory of praxis as a reference for struggle.<hr/>Resumen Eduard Palmer Thompson es uno de esos intelectuales que no pierde el tiempo en reflexionar sobre la relación entre teoría y práctica, pues las llevó a cabo en su lucha diaria y permanente contra el capital y sus barbaridades. En este sentido, sin pretender agotar ningún tipo de concepto o debate, nuestro objetivo es recuperar en algunos aspectos los presupuestos de Thompson sobre la lucha de clases y sus experiencias, así como reflejarlos para nuestro presente, sobre todo, en las advertencias de que No hay teoría sin realidad social y que el motor de la historia fue y será siempre el hombre y la mujer de carne y hueso, en tanto viven y hacen su propia historia de lucha, es decir, la lucha de clases. Para ello, como metodología, utilizamos las formulaciones presentes en obras seleccionadas de Thompson y otros autores marxistas, que dialogan directamente o que nos permiten trazar paralelismos que encuentran la teoría de la praxis como referente de lucha. <![CDATA[GRAFITIS DE LA DISCORDIA: el conservadurismo en acción en la escuela]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300262&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No final de 2017, como parte das atividades pedagógicas de artes visuais orientadas por docentes, estudantes do ensino médio realizaram grafites nas paredes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG) em Formosa. O esforço analítico neste artigo centrou-se, então, no discurso contrário aos grafites como expressão do conservadorismo no campo educacional, que possuía forte presença em debate na sociedade brasileira naquele momento. No caso em estudo, foi possível perceber que o conservadorismo se coloca em ação no âmbito escolar por meio das seguintes ações: negação do conhecimento acadêmico, crítica às instituições, vigilância à atividade docente, desqualificação do trabalho educativo e disseminação de pânico moral. Para o presente estudo, foram reunidos documentos oficiais com reclamações ou elogios à ação educativa, as respectivas respostas institucionais à ouvidoria e ao Ministério Público, bem como atas de reunião e diversas cartas públicas de apoio elaboradas por ocasião dos fatos. A alteração no padrão visual do campus gerou disputas que explicitaram as divergências ideológicas latentes, trazendo à tona diversos entendimentos sobre o que é arte e como ela deve ser desenvolvida no espaço da escola pública.<hr/>Abstract At the end of 2017, as part of the visual arts pedagogical activities guided by teachers, high school students created graffiti on the walls of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG) in Formosa. The analytical effort in this article focused, then, on the discourse against graffiti as an expression of conservatism in the educational field, which had a strong presence in debate in Brazilian society at that time. In the case under study, it was possible to perceive that conservatism is put into action in the school environment through the following actions: denial of academic knowledge, criticism of institutions, surveillance of teaching activities, disqualification of educational work and dissemination of moral panic. For the present study, official documents were gathered with complaints or praise for the educational action, the respective institutional responses to the ombudsman and the Public Ministry, as well as meeting minutes and various public letters of support prepared on the occasion of the facts. The change in the visual pattern of the campus generated disputes that made explicit the latent ideological divergences, bringing to light different understandings about what art is and how it should be developed in the public school space.<hr/>Resumen A finales de 2017, como parte de las actividades pedagógicas de artes visuales guiadas por profesores, estudiantes de secundaria crearon grafitis en las paredes del Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG), en Formosa. El esfuerzo analítico de este artículo se centró, entonces, en el discurso contra los grafitis como expresión del conservadurismo en el campo educativo, que tenía una fuerte presencia en el debate de la sociedad brasileña de la época. En el caso objeto de estudio, fue posible percibir que el conservadurismo se pone en acción en el ámbito escolar a través de las siguientes acciones: negación del saber académico, crítica a las instituciones, vigilancia de la actividad docente, descalificación de la labor educativa y difusión del pánico moral. Para el presente estudio se recogieron documentos oficiales con quejas o elogios a la acción educativa, las respectivas respuestas institucionales a la Defensoría del Pueblo y al Ministerio Público, así como actas de asambleas y diversas cartas públicas de apoyo elaboradas con motivo de los hechos. El cambio en el patrón visual del plantel generó disputas que explicitaron las divergencias ideológicas latentes, sacando a la luz diferentes comprensiones sobre qué es el arte y cómo debe desarrollarse en el espacio de la escuela pública. <![CDATA[NARRATIVAS DEL PROFESORADO: la experiencia del curriculum neoliberal en docentes de Brasil y Chile]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300278&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El texto tiene el objetivo de mostrar, por medio de las narrativas de professores/as, cómo las políticas curriculares nacionales en Brasil y Chile están marcadas por entidades y organizaciones como el Banco Mundial (BM), el Banco Interamericano de Desarrollo (BID) y la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). El objetivo fue señalar cómo algunos elementos de estas políticas se manifiestan en la experiencia brasileña y chilena en ciertos documentos de políticas curriculares para la educación básica, la formación y práctica de los profesores/as. La metodología del estudio se basa en la indagación narrativa, por medio de la cual hemos construido y analizado los relatos docentes que permiten entrelazar las experiencias profesionales y pedagógicas de estos dos grupos de profesores y profesoras en Brasil y Chile. La apuesta del diálogo con las experiencias enmarca reflexiones de cómo estas políticas curriculares nacionales continúan poniendo en marcha un currículo que intenta silenciar las voces de los/as profesores/as. Aunque estén fragilizados/as, las narrativas revelan que los/as profesores/as conocen lo que las políticas pretenden y aquellos/as que encuentran espacio de trabajo colectivo tratan de trascender, de alguna manera, buscando la calidad de la educación pertinente para los/as estudiantes.<hr/>Resumo O texto pretende mostrar, por meio das narrativas de professores/as, como algumas políticas curriculares nacionais no Brasil e no Chile são marcadas por entidades e organizações como o Banco Mundial (BM), o Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID) e a Organização de Estados Ibero-americanos (OEI). O objetivo foi sinalizar como alguns elementos dessas políticas, todavia, se manifestam na experiência brasileira e chilena em certos documentos de políticas curriculares para a educação básica, a formação e a prática de professores/as. A metodologia do estudo se baseia na indagação narrativa, pela qual construímos e analisamos os relatos docentes que permitem entrelaçar experiências profissionais e pedagógicas de um grupo de professores e professoras no Brasil e no Chile. Apostamos que o diálogo com as duas experiências (Brasil e Chile) demarca reflexões de como as políticas curriculares nacionais continuam pondo em prática um currículo que busca silenciar as vozes dos/as professores/as. Ainda que as narrativas sejam frágeis, revelam que professores/as sabem o que as políticas pretendem e que aqueles/as que encontram espaço para trabalho coletivo tentam transcendê-las, de alguma forma, buscando a qualidade de ensino relevante para os/as estudantes.<hr/>Abstract The text intends to show, through the narratives of the teachers, how the national curriculum policies in Brazil and Chile are marked by entities and organizations such as the World Bank (WB), the Inter-American Development Bank (IDB) and the United States Organization. Americans (OEI). The objective was to point out how some elements of these policies are manifested in the Brazilian and Chilean experience in certain curricular policy documents for basic education, teacher training and practice. The study methodology is based on narrative inquiry, through which we have constructed and analyzed teacher stories that allow intertwining the professional and pedagogical experiences of these two groups of teachers in Brazil and Chile. The commitment to dialogue with experiences frame reflections on how these national curricular policies continue to implement a curriculum that tries to silence the voices of teachers. Although they are fragile, the narratives reveal that the teachers know what the policies intend and those who find a space for collective work try to transcend, in some way, seeking the quality of relevant education for the students. <![CDATA[CURRICULUM Y FORMACIÓN DOCENTE EN EL CONTEXTO DE LA (POST) PANDEMIA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300293&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen El presente artículo se conforma mediante las primeras exploraciones conceptuales de una investigación en curso que procura analizar la constitución identitaria de docentes noveles que han transitado su formación inicial en el contexto de aislamiento - y la consecuente virtualización de las prácticas educativas - y que deben insertarse en el campo profesional en el marco del regreso a la presencialidad escolar. Se recuperan reflexiones en torno de las políticas curriculares para la Formación Docente Inicial (FDI) en el contexto atravesado por la pandemia, atendiendo principalmente a los planteos producidos en los contextos de aislamiento social así como presentamos algunas nociones que inviten a pensar el campo curricular en el actual contexto, es decir, en la era de la (post) pandemia. Para esto, retomaremos algunos postulados de las vastas investigaciones respecto del curriculum como texto político, posmoderno, posestructuralista y deconstructivo (PINAR, 2014; DE ALBA, 1995, 2021; LOPES, 2013, 2015).<hr/>Resumo O presente artigo tem como base as primeiras explorações conceituais de uma pesquisa em andamento que busca analisar a constituição identitária de professores iniciantes que realizaram sua formação inicial em contexto de confinamento - e a consequente virtualização das práticas educativas - e que devem ingressar no campo profissional no contexto do retorno à presença escolar. Este trabalho analisa as reflexões sobre as políticas curriculares para a Formação Inicial de Professores (Initial Teacher Education - ITE) no contexto da pandemia, enfocando principalmente as abordagens produzidas nos contextos de confinamento social, além de apresentar algumas noções que nos convidam a pensar o campo curricular no contexto atual, ou seja, na era da (pós) pandemia. Para isso, retomaremos alguns postulados da vasta pesquisa sobre o currículo como um texto político, pós-moderno, pós-estruturalista e desconstrutivo (PINAR, 2014; DE ALBA, 1995, 2021; LOPES, 2013, 2015).<hr/>Abstract This article is based on the first conceptual explorations of an ongoing research that seeks to analyze the identity constitution of novice teachers who have undergone their initial training in the context of isolation - and the consequent virtualization of educational practicesand who must enter the professional field in the context of the return to school attendance. Reflections on curricular policies for Initial Teacher Education (ITE) in the context crossed by the pandemic are recovered, focusing mainly on the approaches produced in the contexts of social isolation, as well as presenting some notions that invite to think the curricular field in the current context, that is, in the era of the (post) pandemic. For this, we will take up some postulates of the vast researches regarding the curriculum as a political, postmodern, poststructuralist and deconstructive text (PINAR, 2014; DE ALBA, 1995, 2021; LOPES, 2013, 2015). <![CDATA[FORMACIÓN DOCENTE Y PROCESOS DE SUBJETIVACIÓN: apuntes para pensar la educación en la tensión de la diferencia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-03052023000300305&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste ensaio é pensar a formação de professores(as) com a filosofia da diferença, disparando alguns sentidos possíveis que este atravessamento pode fazer surgir. Há um esforço neste trabalho em pensar outras expressões de vida docente, mais atentas aos desatinos da diferença, e que precisam ser disparadas: estes modos outros de vida educadora só podem ser ousados, subversivos, clandestinos e provocadores da formação de professores(as) em seu formato hegemônico, constituído pela tríade religiãociência-lei (CORAZZA, 1999). A filosofia da diferença rasga os tecidos e modelos hegemônicos de enquadramento social, fazendo ver os fluxos inventivos e criadores da vida em diferenciação, que pede passagem. Tal provocação ecoa também na educação escolar, na formação de professores(as). A fluidez da vida, dos corpos em seus fluxos vitais, se vista para além dos modelos, pode deslocar uma vida docente ao interesse mais pelo encontro com o outro, do que pelo julgamento do outro. Assim, dar atenção à diferença por parte de uma vida docente é uma disposição exigente e inventiva, em que a produção de subjetividade do(a) professor(a) torna-se sua mais notável tarefa formativa: escavar-se a si, resistir àquilo que se é para criar outro(a) de si mesmo. Dispor-se a constante escavação de si envolve fluxos desviantes dos modelos que habitam uma vida educadora, implica a constante preocupação em escapar por linhas de fuga que criem fendas e cesuras na uniformidade e homogeneização curricular dos processos educacionais escolares. Pensar a formação de professores(as) na tensão da diferença faz fluir outros sentidos possíveis em que a formaação se desloca pela via da alteridade, e não apenas se molda pela via da identidade oferecida pelos modelos. São possíveis formações outras: inventivas e criadoras, em que se duvida do educador(a) que se é, inventase outro(a) de si mesmo(a), por meio de um cuidado com sua presença ética-estética-política no mundo e nos territórios escolares. Por fim, são expostas algumas divagações sobre possíveis técnicas existenciais que podem ser potentes, subversivas e inventivas na vida docente que se arrisca a educar em meio à vida e à diferença, e não apenas submete-se aos modelos.<hr/>Abstract The aim of this essay is to think about teacher life with the philosophy of difference, triggering some possible meanings that this crossing can bring about. It’s written about other possibles of expressions in teaching life, more attentive to the blunders of difference, need to be triggered: these other ways of life educate can only be daring, subversive, clandestine and provocative of teacher training in its hegemonic format, constituted by the triad religion-sciencelaw (CORAZZA, 1999). The philosophy of difference rips through the fabrics and hegemonic models of social framing, making visible the inventive and creative flows of life in differentiation, which asks for passage. This provocation also echoes in school education, in teacher formation. The fluidity of life, of bodies in their vital flows, if seen beyond the models, can lead a teaching life to be more interested in the encounter with the other, than in the judgment of the other. Thus, paying attention to difference on the part of a teaching life is a demanding and inventive disposition, in which the teacher's production of subjectivity becomes his or her most notable formative task: trouble yourself, metamorphosing himself. Excavate constantly himself involves flows deviating from the models that inhabit an educational life, implies a constant concern to escape through lines of flight that create cracks and caesuras in the uniformity and curricular homogenization of school educational processes. Thinking about teacher formation in the tension of difference makes possible other directions flow in which the form-action moves along the path of otherness and is not just shaped by the path of identity offered by the models. Other formations are possible: inventive and creative, in which the teacher life invent another of himself, in care with ethical-aesthetic-political presence in the world and in school territories. Finally, are expressed some digressions about possible existential techniques that can be powerful, subversive and inventive in teaching life, which risks educating in the midst of life and difference, and not just submitting to models.<hr/>Resumen El objetivo de este ensayo es pensar la formación del profesorado con la filosofía de la diferencia, desencadenando algunos posibles sentidos que este cruce puede suscitar. Señalo que es necesario desencadenar otras expresiones de la vida docente, más atentas a las pifias de la diferencia: estas otras formas de vida sólo pueden ser atrevidas, subversivas, clandestinas y provocadoras de la formación docente en su formato hegemónico, constituido por la tríada religión-ciencia-ley (CORAZZA, 1999). La filosofía de la diferencia desgarra los tejidos y modelos hegemónicos del encuadre social, haciendo visibles los flujos inventivos y creativos de la vida en la diferenciación, que pide paso. Esta provocación también resuena en la educación escolar, en la formación del profesorado. La fluidez de la vida, de los cuerpos en sus fluir vitales, si se ve más allá de los modelos, puede llevar a una vida docente a interesarse más por el encuentro con el otro, que por el juicio del otro. Así, la atención a la diferencia por parte de una vida docente es una disposición exigente e inventiva, en la que la producción de subjetividad del docente se convierte en su tarea formativa más notable: escarbar en sí mismo, resistir lo que es para crear otro de sí mismo. uno mismo. Estar dispuesto a excavar constantemente implica flujos que se desvían de los modelos que habitan una vida educativa, implica una constante preocupación por escapar a través de líneas de fuga que crean grietas y cesuras en la uniformidad y homogeneización curricular de los procesos educativos escolares. Pensar la formación docente en la tensión de la diferencia hace fluir otras direcciones posibles en las que la formaacción transita por el camino de la otredad, y no se configura sólo por el camino de los modelos. Son posibles otras formaciones: inventivas y creativas, en las que se duda del educador que se es, se inventa otro de sí mismo, a través del cuidado de la propia presencia ético-estética-política en el mundo y en los territorios escolares. Finalmente, expongo algunas digresiones sobre posibles técnicas existenciales que pueden ser poderosas, subversivas e inventivas en la vida que enseña, que corre el riesgo de educar en medio de la vida y la diferencia, y no sólo obedecer a modelos.