Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20080002&lang=es vol. 22 num. 44 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Apresentação do dossier]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Condição humana e educação em Hannah Arendt]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo discute a relação entre condição humana e educação em Hannah Arendt. A autora é associada ao processo educativo da visão clássica da educação em contraposição à visão especializante e adestradora da modernidade. Em seguida, é apresentada a visão geral da condição humana em Arendt e, por último, aborda-se a natalidade que, segundo a autora em pauta, é a condição humana diretamente ligada à educação.<hr/>ABSTRACT This article is focused on Hannah Arendt’s account of the relation between human condition and education. She will be portrayed as someone who favours the classical view of education as opposes the modern view of education based on specialization and dexterity. In addition to this, the general aspects of her conception of human condition will be outlined. The last part of this article will provide an account of Hannah Arendt’s conception of natality as a human condition directly associated to education. <![CDATA[Enseñanza filosófica: notas para la construcción de un campo problemático]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN El objetivo de este trabajo es plantear algunas reflexiones sobre la enseñanza de la filosofía, brindando diversos elementos para enfocarla como un problema básicamente filosófico y, a partir de esa problematización, esclarecer el vínculo que podría mantener con cuestiones más específicamente didácticas o pedagógicas. Se ofrece una posible caracterización de la filosofía y se plantean algunas consecuencias filosóficas y didácticas que de ella se desprenderían, cuando se la encara desde le punto de vista de su enseñanza<hr/>ABSTRACT The objective of this work is to raise some reflections about the education of philosophy, offering various elements to focus as a problem basically philosophical and, from that problematization, clarify the bond that could keep with questions more specifically educational or pedagogical. If offers a possible characterization of philosophy and raises some philosophical and didactic consequences that would not follow from it, since when is faced the point of view of its education. <![CDATA[Filosofia e o exercício do pensamento conceitual na educação básica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo tem por objetivo discutir as implicações para o ensino de filosofia quando a tomamos como pensamento conceitual. Apresenta-se a idéia de que há ao menos três registros para o pensamento: imagético ou figurativo; lógico; e conceitual, cada qual com suas características próprias, relacionando-os com a idéia de Pierre Lévy de três pólos do espírito, cada qual com suas ferramentas de pensamento específicas (oralidade; escrita; informática). Trabalha-se a noção de filosofia como criação de conceitos, a partir do proposto por Deleuze e Guattari, articulando essa noção com outras obras de Deleuze, especialmente Diferença e Repetição. Por fim, ao discutir a cultura do pensamento na sala de aula, defende a necessidade de um deslocamento do eixo educativo do ensino para o aprendizado, como forma de possibilitar aos estudantes a experiência do pensamento conceitual.<hr/>ABSTRACT This article has for objective to argue the implications for the teaching philosophy when we understand philosophy as conceptual thought. It is presented the idea that there are, at least, three registers for the thought: figurative; logical; and conceptual, each one with its proper characteristics, relating them with the Pierre Lévy’s idea of three poles of the mind, each one with its specific tools of thought (orality; writing; information technologies). This paper presents, also, the notion of philosophy as creation of concepts, proposed by Deleuze and Guattari, articulating this notion with other works of Deleuze, especially Difference and Repetition. Finally, when arguing the culture of the thought in the classroom, defends the necessity of a displacement of the educative axle from teaching to learning, as form to make possible to the students the experience of the conceptual thought. <![CDATA[A natureza da filosofia e o seu ensino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo procura mostrar que a natureza da filosofia levanta dificuldades ao modo como esta disciplina é geralmente lecionada no Brasil. Argumenta-se que algumas das estratégias de ensino da disciplina resultam de uma incapacidade para assumir a natureza aberta e especulativa da filosofia, e explica-se como se pode ensinar filosofia de um modo que faça jus à sua natureza aberta<hr/>ABSTRACT This paper intends to show that the nature of philosophy raises difficulties regarding the way in which this subject is usually taught in Brazil. It is argued that some philosophy teaching strategies stem from an inability to accept the open and speculative nature of philosophy, and it is explained how philosophy can be taught in a way that does full justice to its open nature <![CDATA[Perguntas autoritárias: a questão do método, as monografias e o filosofar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Neste artigo discuto a relação entre as perguntas autoritárias e sua influência na forma de concebermos o trabalho filosófico na academia brasileira, em geral, assim como o que entendemos por método e por trabalhos finais ou monografias de final de curso<hr/>ABSTRACT In this article I discuss the relationship between authoritative questions and their influence on the way we conceive to be philosophical work in the Brazilian academy, in general, and what we understand by method and by term-papers and monographic papers <![CDATA[Sócrates, la filosofía y su enseñanza: Actualidad de una invención]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMEN La filosofía nace con Sócrates. Mejor, nace una filosofía, relacionada a cierta circulación del pensamiento y la palabra. Y nacen también algunos desafíos. Porque el nacimiento de la filosofía gestado por Sócrates excede su tiempo y nos dice relacionado a nuestro presente; si el lector es un profesor de filosofía, diríamos también que con Sócrates la filosofía nace envuelta en una serie de paradojas que ayudan a pensar sus condiciones y límites. En este texto nos proponemos pensar algunos de esos desafíos, sin la pretensión de dar cuenta de una figura histórica sino a la busca de un interlocutor primero, un inicio para pensar nuestro presente.<hr/>ABSTRACT The philosophy is born with Socrates. Best, a philosophy born, some related to movement of thought and word. And also some challenges arise. Because the birth of philosophy evolved by Socrates exceeds its time and tells us connected to our present; if the reader is a philosophy teacher, we would say also that Socrates philosophy born wrapped in a series of paradoxes that help thinking about their conditions and limits. In this text we intend to think some of these challenges, without the pretense of giving account of a historical figure but to find a partner first, a beginning to think our present <![CDATA[Epistemologia genética, alfabetização e letramento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este texto pretende suscitar reflexões sobre o processo de alfabetização e letramento. Os fundamentos epistemológicos foram pautados na perspectiva psicogenética de Jean Piaget, cujos princípios remetem ao sujeito cognoscente que constrói seus conhecimentos modificando suas estruturas mentais a partir das experiências no meio. Sendo assim, o professor alfabetizador, com suas propostas de ensino, tem um papel fundamental não apenas na aprendizagem do aluno, como também na construção de sua cidadania.<hr/>ABSTRACT This text intends to raise reflections on the literacy and lettering process. Epistemologyc foundations have been ruled on the psychogenetic perspective of Jean Piaget, whose principles remit to the acquaintanced citizen that constitutes his knowledge modifying his mental stuctures from the experiences in the circle. Thus, the teachers with his proposals of education, has a fundamental role not only in the student’s learning process but also in the construction of his citizenship. <![CDATA[História e psicologia na hermenêutica da cultura de Dilthey]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este texto discorre sobre o trabalho desenvolvido por Wilhelm Dilthey no campo da cultura, para a compreensão do espírito. Limita-se a entender como Dilthey pensava alçar, por meio da arte - principalmente da poesia e da literatura -, o espírito humano. A cultura, para Dilthey, é fonte privilegiada de tradução das reais condições psíquicas e históricas do homem no tempo; ela é um tecido de nexos finais, que possui uma estrutura. Esta estrutura conforma a construção imaginativa (Einbildungskraft) humana e por meio dela é possível entender o homem na sua mais profunda concretude. O texto está constituído de três partes. Na primeira, retomo as idéias basilares de Dilthey sobre a História, a Psicologia e a Filosofia. Na segunda, trato da questão da Poesia e da Literatura, destacando como estas manifestações do espírito são apreendidas por Dilthey. Na terceira, traço considerações particulares sobre sua hermenêutica.<hr/>ABSTRACT This text is about a study carried out by Wilhelm Dilthey in the field of culture, aiming the understanding of the soul. Its scope is to investigate how Dilthey sees the arts - mainly poety and literature - to reach the human soul. Culture, according to Dilthey, is a priviledged source of translation of the historical and psycological circumstances of mankind in time; it is a tissue of final that has one structure. This structure consists in the construction of the human imagery (Einbildungskraft); concept by means of which it is possible to understand the human being in its deepest concrete form. The text consists of three main parts. In the first one, review Dilthey’s basic ideas about history, psychology and philosophy. In the second part, I discuss Poetry and Literature, underlining the way Dilthey approaches such manifestations of the soul. In the third part, I comment on my point of view of Dilthey’s hermeneutics. <![CDATA[Logos, carità intellettuale e testimonianza nella ricerca e didattica scientifica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es SOMMARIO Il presente studio si propone principalmente di considerare quali sono le finalità, gli obiettivi, gli scopi dei ricercatori cattolici e accademici nel senso più ampio del termine. I professori universitari in particolare sono chiamati a incarnare la virtù della carità intellettuale, riscoprendo la loro primordiale vocazione a formare le generazioni future non solo mediante l’insegnamento, ma anche attraverso la testimonianza della propria vita<hr/>ABSTRACT The main purpose of this paper is to consider what are the goals, objectives, or aims of the Catholic researchers and professional academics in the broadest sense of the term. University professors in particular are called to embody the virtue of intellectual charity, recovering their primordial vocation to train future generations not only by imparting knowledge but by the witness of their own lives. <![CDATA[Algumas regras em história da filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es SOMMARIO Il presente studio si propone principalmente di considerare quali sono le finalità, gli obiettivi, gli scopi dei ricercatori cattolici e accademici nel senso più ampio del termine. I professori universitari in particolare sono chiamati a incarnare la virtù della carità intellettuale, riscoprendo la loro primordiale vocazione a formare le generazioni future non solo mediante l’insegnamento, ma anche attraverso la testimonianza della propria vita<hr/>ABSTRACT The main purpose of this paper is to consider what are the goals, objectives, or aims of the Catholic researchers and professional academics in the broadest sense of the term. University professors in particular are called to embody the virtue of intellectual charity, recovering their primordial vocation to train future generations not only by imparting knowledge but by the witness of their own lives. <![CDATA[Ensaios filosóficos e peripécias do gênero]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es SOMMARIO Il presente studio si propone principalmente di considerare quali sono le finalità, gli obiettivi, gli scopi dei ricercatori cattolici e accademici nel senso più ampio del termine. I professori universitari in particolare sono chiamati a incarnare la virtù della carità intellettuale, riscoprendo la loro primordiale vocazione a formare le generazioni future non solo mediante l’insegnamento, ma anche attraverso la testimonianza della propria vita<hr/>ABSTRACT The main purpose of this paper is to consider what are the goals, objectives, or aims of the Catholic researchers and professional academics in the broadest sense of the term. University professors in particular are called to embody the virtue of intellectual charity, recovering their primordial vocation to train future generations not only by imparting knowledge but by the witness of their own lives. <![CDATA[VII Colóquio Antero de Quental: pensamento, experiência e formas políticas em Portugal e no Brasil (séculos XIX e XX)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es SOMMARIO Il presente studio si propone principalmente di considerare quali sono le finalità, gli obiettivi, gli scopi dei ricercatori cattolici e accademici nel senso più ampio del termine. I professori universitari in particolare sono chiamati a incarnare la virtù della carità intellettuale, riscoprendo la loro primordiale vocazione a formare le generazioni future non solo mediante l’insegnamento, ma anche attraverso la testimonianza della propria vita<hr/>ABSTRACT The main purpose of this paper is to consider what are the goals, objectives, or aims of the Catholic researchers and professional academics in the broadest sense of the term. University professors in particular are called to embody the virtue of intellectual charity, recovering their primordial vocation to train future generations not only by imparting knowledge but by the witness of their own lives. <![CDATA[Filosofia da comunicação: para uma crítica da modernidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2008000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es SOMMARIO Il presente studio si propone principalmente di considerare quali sono le finalità, gli obiettivi, gli scopi dei ricercatori cattolici e accademici nel senso più ampio del termine. I professori universitari in particolare sono chiamati a incarnare la virtù della carità intellettuale, riscoprendo la loro primordiale vocazione a formare le generazioni future non solo mediante l’insegnamento, ma anche attraverso la testimonianza della propria vita<hr/>ABSTRACT The main purpose of this paper is to consider what are the goals, objectives, or aims of the Catholic researchers and professional academics in the broadest sense of the term. University professors in particular are called to embody the virtue of intellectual charity, recovering their primordial vocation to train future generations not only by imparting knowledge but by the witness of their own lives.